نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

قرار نبود تا با تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی همه چیز تمام شود و حالا با اصرار این کمپانی چینی گوشی‌های سری میت 40 (Mate 40) معرفی شدند. امروز در تبلت‌فون می‌خواهیم گوشی هواوی میت 40 پرو (Mate 40 Pro) که یک رده پایین‌تر از میت 40 پرو پلاس (Mate 40 Pro+) قرار می‌گیرد را بررسی کنیم.

دلیل اینکه می‌گوییم یک رده پایین‌تر آن است که مدل پیشرفته‌تر این موبایل هم تولید شده که همه چیزش کامل می‌باشد. به هر حال، با اولین نگاه، صفحه نمایش OLED و 6.76 اینچی را می‌بینید که پارسال در میت 30 (Mate 30) وجود داشت اما لبه‌های آن حالا کشیده‌تر شده‌اند.

با برگرداندن موبایل و مشاهده قاب پشتی، شاهد ماژول دوربینی خواهید بود که تا کنون نظیرش را ندیده‌اید بنابراین باید شیوه طراحی این گوشی را در نوع خودش منحصربفرد بدانیم. در دایره مشکی رنگ، چندین لنز به کار رفته‌اند که سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی و تله فوتو پریسکوپی با قدرت زوم 5 برابری که پیش از این آنها را در هواوی پی 40 پرو (Huawei P40 Pro) دیده بودیم، از آن جمله‌اند. ضمن اینکه حالا لنز اولترا واید 20 مگاپیکسلی نیز اضافه شده است.

اینها امکاناتی بودند که ما می‌بینیم اما چیزی که نمی‌توانیم ببینیم، چیپست کایرین 9000 می‌باشد که اولین تراشه تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری در دنیای گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. قدرت تمام قطعات را نیز باتری 4400 میلی‌آمپری تأمین می‌کند که اگرچه زیاد شگفت‌انگیز نیست اما به خاطر پشتیبانی از شارژر سریع 66 واتی سیمی و شارژ 50 واتی بیسیم فوق‌العاده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

هواوی در این پرچمدار خود حتی کوچکترین امکانات را نیز از یاد نبرده و در میت 40 پرو دو اسپیکر استریو قرار داده که هر دو اندازه یکسانی دارند. دوربین جلوی ToF هم باعث شده تا تشخیص چهره با بیشترین دقت و امنیت انجام شود. به علاوه، یک سنسور IR هم در نظر گرفته شده تا از آن بتوانید به عنوان کنترل از راه دور تلویزیون استفاده کنید. همچنین، تأییدیه IP68 نیز دریافت شده تا خیال افراد از بابت ضد آب و خاک بودن موبایل راحت شود. با این وجود، خبر از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری نیست اما برای کسانی که یک گوشی با این قیمت می‌خرند، این موضوع نمی‌تواند زیاد مهم باشد. لازم به ذکر است که بر خلاف دیگر رقبا، در جعبه این موبایل هدفون سیمی وجود دارد.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

محتویات درون جعبه میت 40 پرو دقیقاً همان‌هایی هستند که پیش از این در دیگر مدل‌های خط تولید Mate دیده بودیم. روی کارتن موبایل، پوشش مشکی رنگ، حروف نقره‌ای و نقطه سیاه رنگ حاوی کلمه Leica مشاهده می‌شوند. درون جعبه هم تمامی لوازم جانبی مورد نیاز قرار دارند.

شارژر سریع 66 واتی که بسیار فشرده می‌باشد، به همراه یک کابل به فروش خواهند رسید. از آن جایی که این دو قطعه توسط هواوی ساخته شده و از تکنولوژی SuperCharge پشتیبانی می‌کنند، بهتر است برای شارژ میت 40 پرو حتماً از آنها استفاده نمایید تا باتری گوشی با بیشترین سرعت ممکن پر شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

یک جفت هدفون با رابط USB-C هم در جعبه قرار داده شده بنابراین خبری از کابل مبدل USB-C به جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری نیست.

لوازم جانبی جدیدی که این‌بار شاهد حضور آن هستیم، گارد ژله‌ای و شفاف است که ضخامت زیادی دارد و به خوبی می‌تواند از گوشی محافظت کند. به علاوه، این کاور هنگام لمس نمایشگر با لبه‌های منحنی اختلالی ایجاد نمی‌کند اما وقتی می‌خواهید دکمه‌های فیزیکی را فشار دهید، امکان دارد کارایی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

 

طراحی

هواوی میت 40 پرو از نظر ظاهری نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند بازار متفاوت است اما برخی از ویژگی‌های آن باعث می‌شوند که در مقایسه با رقبا بیشتر به چشم بیاید. مثلاً صفحه نمایش واترفال، دوربین اصلی دایره‌ای شکل و بریدگی بیضوی دوربین سلفی از جمله این موارد هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

کمپانی چینی مدعی شده که پنل OLED دارای لبه‌هایی با زاویه 88 درجه‌ای است بنابراین اگر از کناره‌ها به این گوشی نگاه کنید، نخواهید توانست این ادعای هواوی را رد کنید. میت 40 پرو در مقایسه با میت 30 پرو منحنی‌تر شده اما به این آسانی‌ها نمی‌توان گفت میزان انحنای آن دقیقاً چه‌قدر است. هواوی در حالی این گوشی را با این شکل طراحی کرده که سامسونگ چند سالی می‌شود در تلاش است تا ظاهر محصولاتش را از تغییر دهد و از صفحه نمایش‌های صاف و صیقلی بهره ببرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

روی نمایشگر یک بریدگی خاص و نسبتاً بزرگی می‌بینید که در آن دوربین سلفی و سنسور ToF برای تشخیص چهره 3D حضور یافته‌اند. در مدل سال قبل یک ناچ شبیه گوشی‌های آیفون وجود داشت اما هواوی تصمیم گرفت امسال بریدگی بیضوی را به پی 40 پرو بیاورد و حالا هم که شاهد آن در میت 40 پرو هستیم. اپل در محصولاتش ناچ می‌گذارد و هواوی در آنها از بریدگی بیضی شکل استفاده می‌کند. در حالی که هیچ‌کدام از اینها به خودیِ خود جذاب نیستند اما طبق تجربه‌ای که در چند سال اخیر کسب کرده‌ایم، به راحتی می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با این نقاط سیاه رنگ کنار بیاییم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

بر خلاف پی 30 پرو، سری پی 40 و میت 30 پرو که به وسیله لرزش نمایشگر صدا ایجاد می‌کردند اما میت 40 پرو یک اسپیکر دارد که صداها را از محل تلاقی فریم آلومینیومی و صفحه نمایش شیشه‌ای پخش می‌کند.

این اتفاق به خاطر اینکه با اسپیکرهای استریو همراه شده، از اهمیت خاصی برخوردارست. یکی از این اسپیکرها در بالا و دیگری در پایین قرار گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

یک نکته مثبت دیگر که اشاره به آن خالی از لطف نیست، بازگشت دوباره دکمه‌های فیزیکی کاهش و افزایش صدا می‌باشد. برای استفاده از دکمه‌های نرم‌افزاری که در میت 30 پرو وجود داشتند، نیازمند آن بود تا نحوه کارایی آنها را یاد بگیریم اما حالا میت 40 پرو به دکمه‌های فیزیکی تجهیز شده تا افراد دیگر به زحمت نیفتند.

مطمئناً به خاطر انحنای بیش از حد نمایشگر، دکمه‌ها در پایین‌ترین قسمت فریم جای گرفته‌اند. اگرچه نمی‌توانیم این شیوه طراحی را از نظر ارگونومیکی بهترین روش بدانیم ولی به خاطر اینکه دکمه‌ها در اکثر اوقات خوب کار می‌کنند و پاسخگوی نیاز ما هستند، می‌توانیم محل قرارگیری آنها را تأیید کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

دیگر موضوعی که پس از گرفتن میت 40 پرو متوجه آن خواهید شد این است که نسبت به مدل پارسالی بزرگتر شده است. در حالی که اعداد و ارقام ابعاد این دو دستگاه هم تقریباً همین مسئله را عنوان می‌کنند اما تفاوت عرض 2.4 و ضخامت 0.3 میلی‌متری کاملاً احساس می‌شود. در مجموع باید پرچمدار جدید هواوی را گوشی بزرگی تلقی کنیم اما به خاطر بالارده بودن این موبایل نباید نسبت به این نکته حساس باشید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

قاب پشتی اما، هیچ نکته معمولی ندارد. دوربین اصلی دایره‌ای شکل و منحصربفرد کاملاً با نظر مهندسان خودِ هواوی ساخته شده و همان‌طور که تا کنون شنیده‌ایم، هدف از نحوه قرارگیری این لنزها، افزایش کارایی و بهبود عملکردشان بوده و نتیجه این ماژول هم چیزی شده که می‌بینید.

در این دایره سیاه رنگ، چهار لنز قرار گرفته‌اند و در وسط آنها هم لوگوی Leica حکاکی شده است. بدون در نظرگیری این دایره، هواوی می‌توانست چهار لنز را در گوشه یک مستطیل بزرگ قرار دهد. اگر این کار را می‌کرد، به نظر شما ظاهر میت 40 پرو جذاب می‌شد؟.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

بد نیست به رنگ و پوشش رویی موبایل نیز توجه کنیم. مدلی که برای نوشتن این نقد و بررسی استفاده شده، نقره‌ای می‌باشد که روی قاب پشتی آن شیشه مات به کار رفته تا وقتی نور به آن می‌تابد نوعی افکت مرواریدی شکل را به وجود بیاورد. لازم به ذکر است نمونه‌های مشکی، سفید، سبز و زرد رنگ این موبایل هم تولید شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

دو مدل سبز و زرد دارای پوششی شبیه چرم گیاهی در قاب پشتی خود خواهند بود.

همچون سایر گوشی‌های بالارده، هواوی میت 40 پرو تأییدیه ضد آب و خاک IP68 را دریافت کرده که برای محافظت از دریچه محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت که پایین حضور یافته بسیار مناسب خواهد بود. در این اسلات می‌توان سیمکارت نانو و مموری کارت نانو (NM) گذاشت. شاید پیدا کردن این نوع کارت‌های حافظه کار سختی باشد اما بهتر از آن است که به هیچ عنوان نتوانیم حافظه گوشی را ارتقا دهیم.

همان‌طور که گفتیم، اسلات مموری کارت و سیمکارت دقیقاً در پایین و در نزدیکی پورت USB-C، اسپیکر و میکروفون اصلی قرار گرفته است. در بالا نیز یک میکروفون ثانویه با سنسور IR و اسپیکر دوم حضور یافته‌اند. واقعاً باید از این تصمیم هواوی رضایت داشته باشیم که همچنان اصرار دارد از این قطعات در محصولاتش استفاده کند زیرا امروزه بسیاری از شرکت‌ها آنها را حذف کرده‌اند و عجیب‌تر آنکه خیلی از افراد از کرده این کمپانی‌ها استقبال می‌کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

 

صفحه نمایش

هواوی میت 40 پرو یک نمایشگر 6.76 اینچی OLED دارد که تا کناره‌ها کشیده شده است. رزولوشن این پنل تقریباً 2772*1344 می‌باشد تا از وضوح 2640*1200 پیکسلی پی 40 پرو نیز بیشتر باشد. نسبت بدنه به تصویر حدوداً 18.6:9 و تراکم پیکسلی هم 456 است.

این صفحه نمایش نرخ بازسازی 90 هرتزی دارد که از این نظر شبیه پی 40 پرو و پی 40 پرو پلاس است. هنگام فعالسازی گزینه‌های Standard و Ultra این عدد به ترتیب 60 و 90 بوده و در حالت Dynamic با توجه به محتوای در حال پخش متغیر خواهد بود. به علاوه، تنظیمات مربوط به رزولوشن نمایشگر هم تعبیه شده که عبارتند از High، Standard و Low که به ترتیب وضوح را روی 2772*1344، 2376*1152 و 1848*896 تنظیم می‌کنند. همچنین، برای تغییر خودکار رزولوشن، گزینه Smart در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

حداکثر روشنایی به ثبت رسیده در نمایشگر این پرچمدار هواوی بسیار زیاد است. بر اساس امتیازات به دست آمده، در صورت فعالسازی گزینه روشنایی تطبیقی (Adaptive Brightness)، نهایت روشنایی به 807 نیت می‌رسد بنابراین از این نظر با سایر موبایل‌های بالارده برابری می‌کند. در نقد و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا (Galaxy Note 20 Ultra) اعلام کردیم که حداکثر روشنایی پرچمدار سامسونگ به بیش از 1000 نیت رسیده است. امتیاز گوشی مورد بحث ما حتی از نمره میت 40 پرو پلاس که 760 نیت بود نیز بیشتر می‌باشد و به طور کلی از امتیاز 531 نیتی پی 40 پرو هم فراتر می‌رود. با عقب و جلو کردن اسلایدر مربوط به نور نمایشگر، می‌توانید نمره 485 نیت را کسب کنید بنابراین باز هم امتیازی که کسب می‌شود بیشتر از نمایندگان پیشین هواوی و همرده با دیگر پرچمداران می‌باشد.

وقتی صحبت از تولید رنگ می‌شود، شرایط کمی فرق می‌کند. در میت 40 پرو دو گزینه Natural و Vivid با آپشن‌های Default، Warm و Cool وجود دارند. ضمن اینکه یک چرخ انتخاب رنگ دلخواه نیز تعبیه شده است.

به صورت پیش‌فرض در این موبایل گزینه Natural و آپشن Default روشن است و در این حالت فضای رنگی sRGB و تفاوت رنگی 2.0 خواهد بود و نقاط سفید رنگ کمی سردتر هستند. با روشن کردن گزینه Natural و آپشن Warm، شرایط بدتر می‌شود زیرا رنگ زرد بیشتر به چشم می‌آید و تفاوت رنگی به 2.4 افزایش می‌یابد. با این حال، با دستکاری چرخ رنگ می‌توانید تفاوت رنگی را به عدد فوق‌العاده 1.0 برسانید.

در حالت Vivid و آپشن Default، فضای رنگی DCI-P3 و تفاوت رنگی 4.0 خواهد بود و روی قسمت‌های سفید رنگ هاله‌ای آبی مشاهده خواهد شد. با انتخاب گزینه Warm، تفاوت رنگی 2.4 خواهد شد اما قسمت‌های سفید رنگ به سبز متمایل خواهند بود. بار دیگر پیشنهاد می‌کنیم که با دستکاری چرخ رنگ می‌توانید به امتیازات بالایی نظیر 2.0 یا 2.5 دست یابید.

 

دوام باتری

باتری هواوی میت 40 پرو 4400 میلی‌آمپر بر ساعت ظرفیت دارد که برای یک گوشی پرچمدار بسیار کم است. برای مثال، برخی از رقبای قدر او یعنی گلکسی نوت 20 اولترا، شیائومی می 10 پرو (Xiaomi Mi 10 Pro) و وان‌پلاس 8 پرو (OnePlus 8 Pro) باتری 4500 میلی‌آمپری دارند ولی اوپو فایند ایکس 2 پرو (Oppo Find X2 Pro) از منبع نیروی 4260 میلی‌آمپری بهره می‌برد. در همین حال، موتورولا اج پلاس (Motorola Edge Plus)، ایسوس ذن‌فون 7 پرو (Asus ZenFone 7 Pro) و گلکسی اس 20 اولترا (Galaxy S20 Ultra) از حضور باتری 5000 میلی‌آمپر بر ساعت سود می‌برند.

پس از انجام آزمایش‌های تخصصی، این پرچمدار هواوی توانست تقریباً 24 ساعت با شبکه 3G تماس برقرار کند. در آزمایش‌های وبگردی با نرخ بازسازی 90 و 60 هرتزی هم این موبایل به ترتیب 12:33 و 14:24 دقیقه دوام آورد. برای پخش ویدیوها هم گوشی همیشه به نرخ نوسازی 60 هرتزی سوئیچ می‌شود و 17 ساعت برای شما فیلم پخش خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

با در نظرگیری همه جوانب، استقامت کلی باتری این موبایل با نرخ بازسازی 90 هرتزی 97 ساعت خواهد بود ولی اگر نرخ نوسازی 60 هرتزی را روشن کنید، استقامت آن به 101 ساعت افزایش خواهد یافت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

پرچمداران دیگر شرکت‌ها یعنی شیائومی می 10 پرو و موتورولا اج پلاس به ترتیب 1 و 2 ساعت بهتر از میت 40 پرو کار کردند حال آنکه ایسوس ذن‌فون 7 پرو در این زمینه کم آورد. در صورت وبگردی با فعالسازی نرخ بازسازی 120 هرتزی، وان‌پلاس 8 پرو، گلکسی نوت 20 اولترا و اوپو فایند ایکس 2 پرو به هیچ عنوان از نظر استقامت باتری به گرد پای هواوی میت 40 پرو نخواهند رسید.

وقتی هم بخواهیم به صورت آفلاین فیلم تماشا کنیم، این موبایل شاید از بسیاری از رقبا بهتر کار کند ولی برتری او زیاد قابل‌توجه نیست. به علاوه، گوشی‌های مدرن با نمایشگرهای OLED امروزه آن‌قدر در زمینه انرژی صرفه‌جویی می‌کنند که امتیاز 16 ساعت و 45 دقیقه‌ای میت 40 پرو کفایت خواهد کرد. حال که به این نکات اشاره کردیم، بد نیست یادآور شویم که موتورولا اج پلاس، وان‌پلاس 8 پرو، شیائومی می 10 پرو و اوپو فایند ایکس 2 پرو همگی از این نماینده هواوی بهتر کار خواهند کرد. ضمناً، در صورتی که مطمئن شوید در گلکسی نوت 20 اولترا نرخ بازسازی 60 هرتزی فعال شده، می‌توانید شاهد عملکرد بهتر پرچمدار کمپانی کره‌ای باشید.

 

سرعت شارژ

همراه با میت 40 پرو یک شارژر سریع 66 واتی به فروش می‌رسد که برند SuperCharge هواوی را یدک می‌کشد. تکنولوژی استفاده شده برای این آداپتور سبب خواهد شد تا از تمام توان 66 واتی برای شارژ گوشی‌ها بهره گرفته شود. در صورت خرید این تلفن همراه و شارژ آن با این شارژر می‌توانید در عرض 45 دقیقه تمام ظرفیت باتری را پر کنید و پس از نیم ساعت هم شاهد پر شدن 87 درصد منبع نیرو باشید. این در حالی است که اوپو فایند ایکس 2 پرو و شیائومی می 10 اولترا هر دو سریع‌تر کار می‌کنند ولی هر چه که باشد سرعت شارژ این محصول هواوی هم قابل قبول است.

اگر شرایطی پیش آمد که شارژر SuperCharge هواوی را گم کردید و مبدل USB PowerDelivery داشتید، می‌توانید در عرض 30 دقیقه 33 درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید و پس از 1 ساعت و 42 دقیقه باتری را شارژ شده تحویل بگیرید. این آمار با استفاده از یک شارژر 65 واتی متفرقه به دست آمد. در مجموع شارژرهایی که سرعت‌های زیادی دارند، معمولاً عملکرد یکسانی از خود به ثبت خواهند رساند.

هواوی میت 40 پرو از تکنولوژی شارژ بیسیم با سرعت 50 واتی پشتیبانی می‌کند که سخت‌افزار آن را نیز خودش تولید کرده است. به علاوه، امکان شارژ معکوس هم وجود دارد.

هواوی زیاد به گزینه‌های ذخیره نیرو اهمیت نداده اما این محصولش چندین آپشن برای طولانی‌تر کردن دوام باتری دارد. یکی از این آپشن‌ها Smart Charge است که مدت زمان شارژر شدن منبع نیرو را با توجه به روش استفاده از گوشی طولانی خواهد کرد. بر خلاف سونی یا ایسوس، هیچ تنظیماتی برای سفارشی‌سازی این گزینه و تنظیم آن با ساعت هشدار اول صبح و . . . وجود ندارد بنابراین فقط باید یا آن را روشن کنید یا خاموش (این گزینه به صورت پیش‌فرض روشن است).

در حالی که Smart Charge در هواوی پی 40 پرو وجود داشت، یک گزینه جدیدتر در میت 40 پرو تعبیه شده که Smart Battery نام دارد. این آپشن اجازه نمی‌دهد تا انتهای ظرفیت باتری پر شود. یک نکته راهنما نیز بگوییم که باتری‌های لیتیومی بهتر است همیشه به صورت 100 درصدی پر نشوند تا عمرشان افزایش یابد.

 

کیفیت صدا

گوشی مورد بحث ما اسپیکرهای استریو دارد و به جرأت می‌گوییم که یکی از بهترین اسپیکرهای بازار به شما می‌رود. با توجه به حضور یک اسپیکر در پایین و یک اسپیکر در بالا، هیچ اختلاف صدایی شنیده نمی‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

در واقع کیفیت صدای شنیده شده از این تلفن همراه فوق‌العاده بوده و در مقایسه با چیزی که از پی 40 پرو می‌شنیدیم، یک قدم جلوتر است بنابراین پیشرفتی که نسبت به میت 30 پرو می‌بینیم نیز خودش را بیشتر نشان می‌دهد. این موبایل در آزمایش‌های هفت گانه تخصصی کیفیت صدا نمره عالی را کسب کرد و هنگام پخش اصوات با بیشترین شدت نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل و رابط کاربری هواوی میت 40 پرو به ترتیب اندروید 10 و EMUI 11 است. با توجه به روابط تیره و تار چین و ایالات متحده، این موبایل هنوز نتوانسته از سرویس‌های موبایل گوگل بهره ببرد و در آن خبری از پلی استور نیست. برای جبران مافات، هواوی اپ‌گالری خودش را نصب کرده تا کاربران اپلیکیشن‌های مدنظرشان را از آنجا دانلود کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

همچون پی 40 پرو، دو روش بیومتریکی برای بازگشایی قفل این تلفن همراه وجود دارد. هم سنسور اسکنر اثر انگشت و هم تشخیص چهره 3D در اختیارتان قرار گرفته‌اند و هر دوی آنها نیز به خوبی و با سرعت زیادی کار می‌کنند. سرعت حسگر اپتیکال زیر صفحه نمایش بسیار بالا بوده و به راحتی می‌توانید روی عملکرد دقیق آن حساب کنید.

در همین حال، گزینه تشخیص چهره مبتنی بر شیوه اسکن 3D که توسط دوربین ToF انجام می‌شود هم از شیوه‌های مبتنی بر تصویربرداری، امنیت بیشتری دارد بنابراین می‌توانیم آن را به Face ID اپل تشبیه کنیم. این آپشن در شرایط کم نور نیز کار می‌کند و معمولاً سرعت بیشتری نسبت به سنسور اسکنر اثر انگشت دارد. حتی می‌توانید کاری کنید تا برای فعالسازی آن لازم باشد انگشتتان را بکشید؛ اتفاقی که در آیفون‌ها رخ نمی‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) در میت 40 پرو گنجانده شده و شما می‌توانید تصویر آن را از میان عکس‌های متنوع برگزینید. درست مانند سایر گوشی‌های EMUIدار، قادر خواهید بود قفل صفحه مجله‌ای ایجاد کنید تا هر وقت نمایشگر را روشن کردید، تصویر آن عوض شود. همچنین، کشیدن انگشتان از پایین به سمت بالا میانبرهای سریع برای دستیابی به ابزارهای پر استفاده را به ارمغان می‌آورد.

در هوم اسکرین، می‌توانید اپلیکیشن‌های سیستمی و نصب شده را بیابید اما در منوی تنظیمات گزینه‌ای وجود دارد تا مشخص کنید که می‌خواهید فهرست برنامه‌ها چه شکلی باشند؛ کشویی یا استاندارد. انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها یک تصمیم شخصی است اما در مجموع از وجود آنها رضایت داریم.

در EMUI چیزی تحت عنوان Today جای گوگل فید را گرفته است. در چپ‌ترین قسمت ممکن، شما شاهد حضور یک قسمت مخصوص سرچ، مخاطبان مورد علاقه، تصاویر و . . . هستید. همچنین، بخش اخبار نیز ایجاد شده تا در آن خبرهای جمع‌آوری شده از آژانس‌های خبری محلی را ببینید.

تکنولوژی که هواوی برای قرار دادن دوربین سلفی در آن به کار برده، نوعی بریدگی خاص است. اگر فکر می‌کنید این بیضی سیاه رنگ آزاردهنده می‌باشد، گزینه‌ای در تنظیمات حضور یافته تا آن را با پوشش مشکی رنگ بپوشانید هرچند در این صورت استاتوس بار ضخیم‌تری خواهید داشت. یک روش آلترناتیو مناسب، روشن کردن گزینه حالت تیره است و با توجه به OLED بودن نمایشگر، قسمت‌های مشکی به اندازه کافی عمیق خواهند بود و دیگر ناچ بیضوی در تاریکی‌ها محو خواهد شد.

در حالی که کار کردن با صفحه نمایش‌های واترفال بسیار جذاب است اما امکان دارد برخی اوقات به اپلیکیشن‌هایی بر بخورید که دکمه‌هایی دارند که در اطراف لبه‌های نمایشگر جای‌گیری کرده‌اند و کار کردن با آنها بسیار سخت است. برای این نوع برنامه‌ها، شما می‌توانید خطوط و نوارهای کناری را غیرفعال کنید تا فقط اپلیکیشن درون قسمت صاف و صیقلی نمایشگر نمایان شود.

میت 40 پرو همان نوار اعلاناتی را دارد که پیش از این در پی 40 دیده بودیم و در آن زمان بازطراحی شده بود. بر این اساس، حالا دیگر با دکمه‌های دایره‌ای شکل و رنگ آبی غالب در زمان روشن بودن نمایشگر آشنا هستیم؛ موضوعی که پیش از این در One UI سامسونگ و یا نسخه خام اندروید 10 دیده بودیم. به علاوه، یک اسلایدر کاهش و افزایش نور نمایشگر نیز وجود دارد اما خبری از گزینه تنظیم خودکار نور در میان تنظیمات سریع نیست. ضمن اینکه بعد از دو بار کشیدن نوار اعلانات به سمت پایین، به گزینه‌های بیشتر دست خواهید یافت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

بر خلاف MIUI شیائومی، در EMUI هواوی قابلیت چندبرنامگی در حالت استاندارد خودش خواهد بود و کارت‌های نرم‌افزاری به صورت غلطکی در کنار یکدیگر هستند. سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها اجازه فعالسازی حالت تقسیم صفحه نمایش یا پاپ‌آپ را می‌دهد. اکثر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض از حالت پاپ‌آپ پشتیبانی می‌کنند اما تنها چند عدد از آنها را می‌توان در حالت تقسیم صفحه نمایش دید که بسیار عجیب است.

هواوی میت 40 پرو از شیوه ناوبری بهره می‌برد که دیگر در محصولات این کمپانی چینی به یک استاندارد تبدیل شده است. شما برای بازگشت به هوم اسکرین باید انگشت خود را به سمت بالا، برای رفتن به سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها انگشت خود را به سمت بالا کشیده و نگه داشته و برای بازگشت هم انگشت خود را از کناره‌ها و لبه‌های صفحه نمایش به سمت داخل بکشید. به علاوه، امکان استفاده از دکمه‌های ناوبری سنتی نیز وجود دارد.

چیزی که استفاده از این گوشی را رؤیایی‌تر کرده، گزینه‌های هوایی ناوبری هواوی است که به لطف سنسور ToF فعال شده است. شما می‌توانید با کشیدن دست اسکرین شات بگیرید، با بالا و پایین کردن دست اسکرول کنید و یا با چپ و راست کردن دست تصاویر موجود در گالری را رد کرده و یا با فشار دادن هوا در جلوی گوشی، فایل موسیقی در حال پخش را اجرا و یا متوقف کنید. شاید نتوانید همیشه از این آپشن‌ها به نحو احسن استفاده نمایید اما وقتی دارید کاری انجام می‌دهید و فرصت لمس نمایشگر را ندارید، بسیار کارآمد خواهند بود.

دیگر ویژگی که با آن احتمالاً به مشکل برخورد خواهید کرد، چرخش خودکار رابط کاربری به خاطر دوربین سلفی است. اگر گوشی را روی میز بگذارید و ژیرسکوپ و شتاب‌سنج نقشی نداشته باشند، رابط کاربری خودبه‌خود خواهد چرخید تا با توجه به جایی که شما قرار گرفته‌اید، تصویر را نشان دهد. علی‌رغم کارآمد بودن اما نگرانی‌هایی از بابت به خطر افتادن حریم شخصی وجود دارد.

یکی از امکانات موجود در EMUI، اپلیکیشن Optimizer است که از طریق آن می‌توانید به میانبرهای مخصوص پاک کردن فایل‌های اضافه، تنظیمات باتری، شماره‌های مسدود شده، آنتی ویروس قدرت گرفته از Avast و بخش مصرف داده دست یابید.

اپلیکیشن Music هواوی هم راهکاری برای گوش دادن به فایل‌های mp3 است و علاوه بر پخش آهنگ‌های موجود در موبایل، امکان شنیدن موسیقی‌ها را از سرویس‌های سازگار با کشورهای مختلف فراهم می‌کند.

همین قضیه برای اپلیکیشن Video صادق است بنابراین علاوه بر اینکه می‌تواند ویدیوهای موجود در حافظه داخلی را پخش کند، امکان اجرا کردن ویدیوها در سرویس مشابه یوتیوب را نیز فراهم کرده است. هواوی با BBC همکاری کرده تا محتواهای جذابی را در اختیار کاربران قرار دهد و با تنوع بخشی و اضافه کردن فیلم‌های خنده‌دار، سعی در سرگرم کردن افراد دارد.

برنامه Health هواوی به صورت پیش‌فرض نصب شده و امکاناتی نظیر گام‌شمار را به دست کاربران رسانده است. همچنین، یک اپلیکیشن مدیریت فایل و یک اپلیکیشن یادداشت برداری نیز نصب شده است.

نرم‌افزار Gallery هم شاید مطابق سلیقه هر کسی نباشد اما می‌تواند آلبوم ها را با توجه به زمان گرفته شدن عکس‌ها نشان داده و یا با استفاده از هوش مصنوعی، تصاویر منتخب را پیش روی چشمان شما قرار دهد.

واقعاً خوشحالیم که هواوی یک سنسور IR را در محصولاتش قرار داده است. حالا به لطف اپلیکیشن Smart Remote، شما می‌توانید تمامی لوازم خانگی بلوتوثی وصل نشده را به گوشی خود وصل کنید.

نبود خدمات موبایلی گوگل و در نتیجه عدم پشتیبانی از برخی اپلیکیشن‌های مهم ساخته شده توسط این کمپانی آمریکایی و بعضی دیگر از شرکت‌ها، تا کنون مشکلی برای گوشی‌های ساخت هواوی در یکی دو سال اخیر به وجود آورده است. این‌بار میت 40 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست بنابراین شرایط سیستم نرم‌افزاری آن تغییری نکرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

یکی از ترفندهای آلترناتیو، استفاده از اپلیکیشن Phone Clone است که تقریباً همه چیز از جمله اپلیکیشن‌های نصب شده (به غیر از برنامه‌های ساخت گوگل و بانکی) را از گوشی قدیمی به گوشی جدید منتقل می‌کند. نکته‌ای که در صورت بهره‌گیری از این ترفند باید به آن توجه کنید آن است که دیگر نخواهید توانست به صورت خودکار آپدیت‌های نرم‌افزارها را دریافت نمایید.

این‌گونه نیست که هیچ فروشگاه نرم‌افزاری وجود ندارد بلکه اپ‌گالری هواوی اصلی‌ترین اپ‌استور است و اپلیکیشن‌های زیادی هم دارد ولی خب طبیعی است که در آن محدودیت‌هایی هم احساس می‌شود. APKPure یک آلترناتیو مناسب خواهد بود که از طریق آن می‌توانید بازی‌ها و نرم‌افزارهای رایگان زیادی را دانلود کنید اما صفحه Store آن شما را به بخش اپلیکیشن‌های پولی پلی استور هدایت خواهد کرد که طبیعتاً در میت 40 پرو کار نمی‌کنند. به عنوان یک جایگزین دیگر می‌توانیم به Amazon App Store اشاره کنیم که حاوی نرم‌افزارهای محبوب رایگان و پولی است. حتی با وجود استفاده از این اپلیکیشن نیز باید قبول کنید که اگر قرار نیست برنامه‌ای بدون خدمات موبایلی گوگل اجرا شود، دیگر اجرا نخواهد شد.

در کنار سری میت 40 پرو، هواوی جایگزین گوگل مپس موسوم به پتال مپس (Petal Maps) را نیز معرفی کرد. علی‌رغم اینکه امکان دارد در روزهای اول استفاده از پرچمدار جدید کمپانی چینی این برنامه حضور نداشته باشد اما معمولاً به سرعت در گوشی پی 40 پرو ظاهر می‌شود. این اپلیکیشن به سرعت رستوران‌ها و شرکت‌ها را پیدا می‌کند اما پایگاه داده‌ای آن چندان کامل نیست و برخی از اسامی همچنان قدیمی هستند و یا اصلاً بعضی‌ها را نمی‌تواند پیدا کند.

مشکل دیگر این است که نمایش دیتا استفاده شده به‌درستی صورت نمی‌پذیرد. مثلاً همیشه همه قسمت‌ها سبز می‌شود حال آنکه این‌گونه نبوده است. به هر ترتیب، این برنامه رابط کاربری تمیز و یکدستی دارد و نشان‌دهنده تلاش‌های بی‌دریغ هواوی برای مستقل کردن سیستم نرم‌افزاری‌اش می‌باشد.

به طور کلی اگر واقعاً زندگی بدون خدمات موبایلی گوگل را فرصت می‌دانید، می‌توانید نقد و بررسی تخصصی هواوی پی 40 پرو را بخوانید تا جزئیات بیشتری در این‌باره به دست آورید.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

هواوی میت 40 پرو یکی از اولین گوشی‌هایی است که از تراشه 5 نانومتری بهره می‌برد بنابراین در کنار سری آیفون‌های 12 اپل، جزو پیشگامان این حوزه به شمار می‌آید. چیپست کایرین 9000 این شرکت که توسط خودش ساخته شده، یک مودم 5G درونی دارد تا از این نظر هم اولین باشد حال آنکه اپل از یک مودم اکسترنال بهره برده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

کایرین 9000 هشت هسته‌ای بوده و ساختار آن چیزی شبیه تراشه‌های دو نسل اخیر کووالکوم می‌باشد بنابراین در آن از سیستم 1+3+4 استفاده شده است. بر این اساس، یک هسته Cortex-A77 با سرعت 3.13، چهار هسته Cortex-A77 با سرعت 2.54 و چهار هسته Cortex-A55 با سرعت 2.04 گیگاهرتز تشکیل‌دهنده این چیپست هستند.

شاید به خاطر بیاورید که CPU کایرین فعلی دارای شیوه طراحی نسل‌های پیشین است اما حالا که هسته‌های A78 رسماً معرفی شده‌اند، احتمالاً سال آینده شاهد حضور آنها در پردازنده آتی باشیم. به هر حال، نمی‌توانیم مقایسه دقیقی میان پردازنده‌های اگزینوس و یا کووالکوم با کایرین داشته باشیم.

نکته مشترک کایرین و اگزینوس، پردازنده گرافیکی Mali G78 است. دقیقاً نمی‌دانیم که سامسونگ چند هسته استفاده کرده اما کایرین حالا از تمامی 24 هسته ARM بهره گرفته که سرعت نسبتاً پایینی دارند.

گوشی‌های سری میت 40 پرو هواوی چندین مدل دارند که یکی از آنها رم 8 و حافظه داخلی 256 گیگابایتی دارد.

همچون گذشته، در تنظیمات باتری این موبایل نیز حالت Performance تعبیه شده که از تمام پتانسیل باتری بهره ببرد. حتی بدون استفاده از این گزینه نیز عملکرد گوشی از نظر دوام باتری قابل قبول خواهد بود.

در آزمایش چند هسته‌ای Geekbench و با فعالسازی حالت Performance، میت 40 پرو از آیفون 11 پرو مکس سال گذشته 200 امتیاز بیشتر کسب می‌کند و عملکرد آن از اسنپدراگون‌های معرفی شده در سال 2020 به میزان 10 درصد بهتر است. در آزمایش تک هسته‌ای هم این تراشه کمی از ایسوس ذن‌فون 7 پرو بهتر کار کرد، از ایسوس راگ فون 3 عقب ماند و سایر رقبا 10 تا 12 درصد عملکرد ضعیف‌تری داشتند. لازم به ذکر است که در این آزمایش، آیفون 11 پرو مکس دستگاه متفاوتی می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

میت 40 پرو در آزمایش AnTuTu توانست بیشترین امتیاز یعنی 686 هزار را کسب کند. شیائومی می 10 اولترا هم به نوعی نمره 600 هزار را رد کرد اما هنوز در یک رده پایین‌تر قرار دارد. دیگر پرچمداران 2020 هم زیر 600 هزار نمره ثبت کردند.

پردازنده گرافیکی Mali G78 در آزمایش 3DMark اپلیکیشن‌های OpenGL و Vulcan عالی کار کرد. برتری 20 تا 30 درصدی او نسبت به اسنپدراگون 865 پلاس کاملاً مشخص است. البته پس از انجام برخی آزمایش‌ها، عملکرد این تلفن همراه با افت محسوسی روبه‌رو می‌شود ولی همچنان ثبات خودش را حفظ می‌کند.

در آزمایش GFXBench هم میت 40 پرو جزو گوشی‌های صدرنشین باقی می‌ماند.

روشن کردن بیشترین رزولوشن نمایشگر، این پرچمدار هواوی را در برابر سایر پرچمداران سال 2020 که نمایشگر 1080p دارند سرافکنده می‌کند. با این وجود، هنوز هم خیلی از گوشی‌های بالارده که صفحه نمایش 1440p دارند در اینجا کم می‌آورند و عملکرد ضعیف‌تری از خود به ثبت می‌رسانند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

اگر دوست دارید از سریع‌ترین نرخ‌های بازسازی استفاده کنید، هواوی به شما اجازه سوئیچ شدن به FHD+ را داده است. در کیفیت 1080p اما، این موبایل به هیچ عنوان شبیه دیگر رقبایش نخواهد بود.

با توجه به اینکه برای نخستین بار است که از تراشه کایرین 9000 استفاده شده، بد نیست ببینیم در آزمایش‌های تخصصی‌تر عملکرد آن چگونه خواهد بود.

در حالت Performance، این موبایل به مدت دو دقیقه از تمامی 8 هسته تراشه خود استفاده کرد و سپس سرعت آن به مدت یک دقیقه به میزان 50 درصد کاهش یافت و دوباره به حالت اول برگشت بنابراین الگوی یک دقیقه عملکرد معمولی و دو دقیقه و نیم عملکرد عالی را از خودش به ثبت رساند.

با برگشتن گوشی به حالت پایدار و فعالسازی دوباره حالت Performance، در عرض بیست و دو دقیقه 8 درصد امتیازاتی که کسب کرد بسیار بالا بودند. البته در یک دقیقه از این بازه زمانی، عملکرد آنها به میزان 50 درصد افت کرد و در چهار دقیقه هم عملکرد آنها متوسط رو به بالا بود و سپس در یک دقیقه بعد عملکردش دوباره به نقطه اوج رسید. الگویی که اعلام کردیم، تقریباً در سی دقیقه از آزمایش یک ساعته ثابت بود.

چنین عملکرد پرنوسانی را نمی‌توانیم برای یک تراشه پرچمدار قابل قبول بدانیم. در واقع بهتر می‌بود عملکرد آن اگر می‌خواست افت کند، به 80 درصد کاهش یابد و سپس به اوج برگردد نه اینکه 50 درصد شود. این در حالی است که گوشی پی 30 پرو نیز در گذشته عملکرد مشابهی از خودش به ثبت رسانده بود بنابراین تفاوت زیادی میان دو پرچمدار اخیر هواوی نمی‌بینیم.

 

سخت‌افزار دوربین

میت 40 پرو سه لنز در قاب پشتی خود دارد که اصلی و تله فوتو پیش از این در پی 40 پرو وجود داشتند و اولترا واید عضو جدید است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

لنز اولترا واید و جدید 20 مگاپیکسلی، بر خلاف لنز 40 مگاپیکسلی کواد بایر پی 40 پرو، دارای فیلتر RGB بایر است. شاید با خودتان بگویید که پی 30 پرو هم لنز 20 مگاپیکسلی اولترا واید داشت اما باید یادآوری کنیم که این دو سنسور ربطی به هم ندارند.

با این حال، همچون پی 40 پرو و میت 30 پرو، لنز اولترا واید میت 40 پرو چندان هم فوق گسترده یا عریض نیست زیرا فاصله کانونی 18 میلی‌متری دارد. نسبت بدنه این سنسور 3:2 می‌باشد بنابراین در اینجا بر خلاف بسیاری از گوشی‌های دنیا سنسور 4:3 ندارد. این لنز اولترا واید همچنین، می‌تواند به صورت خودکار روی سوژه فوکوس کند. در میان شرکت‌ها، شیائومی و وان‌پلاس دقیقاً همین کار را کرده‌اند و سامسونگ و اپل از این شیوه بهره نبرده‌اند.

لنز اصلی 50 مگاپیکسلی است که پیش از این با پی 40 پرو معرفی شده بود. هر پیکسل از این سنسور 1/1.28 اینچی که از فیلتر رنگی RYYB کواد بایر استفاده می‌کند، 1.22 میکرومتر اندازه دارد. این لنز همچنین، دریچه دیافراگم f/1.9 و فاصله کانونی 23 میلی‌متری خواهد داشت اما به هر دلیلی، تصاویر 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض برشی کوچک از عکس‌های 27 میلی‌متری هستند.

لنز تله فوتو هم قبلاً در پی 40 پرو وجود داشت. این حسگر که پریسکوپی ثابت‌سازی شده است، فاصله کانونی 125 تا 135 میلی‌متری داشته و می‌تواند تا 5 برابر روی سوژه زوم کند. دریچه دیافراگم f/3.4 آن هم شاید نسبت به f/3.0 لنز تله فوتو گلکسی نوت 20 اولترا کمی زیاد به نظر بیاید اما باید دید در شرایط واقعی چگونه کار خواهد کرد. به علاوه، در پشت قاب هم یک سنسور 12 مگاپیکسلی حضور یافته است.

در جلو نیز تفاوت‌هایی را در مقایسه با پی 40 پرو مشاهده می‌کنیم. لنز اولترا واید و 13 مگاپیکسلی فوکوس ثابت حالا جای لنز 32 مگاپیکسلی کواد بایر که فوکوس خودکار داشت را گرفته است. اگرچه روی کاغذ این اتفاق یک پسرفت می‌باشد اما فاصله کانونی 18 میلی‌متری در نوع خودش یک مزیت به حساب خواهد آمد و باید دید در واقعیت چگونه عمل خواهد کرد.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین میت 40 پرو دقیقاً همانی است که پیش از این در گوشی‌های خانواده پی 40 پرو دیده بودیم بنابراین از نظر کارایی بسیار شبیه آن خواهد بود. یکی از مشکلات اصلی این برنامه، گزینه‌های متعدد زوم است. در حالی که وقتی گوشی را در حالت افقی و با دست راست گرفته‌ایم، به راحتی می‌توانیم به گزینه‌ها دست یابیم اما هنگامی که موبایل را به صورت عمودی و با دست چپ نگه داشته‌ایم، باید از دست دیگر یا سایر اعضای بدن استفاده کنیم تا آنها را لمس نماییم. با این اوصاف، به خاطر اهمیت روزافزون گزینه‌های زوم و بزرگنمایی، هواوی باید فکری به حال آنها بکند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

یک حالت Pro نیز وجود دارد تا از آنجا بتوانید میزان ISO، سرعت شاتر، نحوه نورپردازی و تعادل نور سفید را تنظیم کنید. به علاوه، شما می‌توانید از حالت اندازه‌گیری و یا فوکوس نیز بهره ببرید. اگر گوشی فکر کند که نورپردازی به خوبی انجام نشده، آیکونی نمایش داده خواهد شد تا این موضوع را یادآوری نماید. توجه داشته باشید که این حالت برای همه سه لنز اصلی در نظر گرفته شده در حالی که سایر رقبا این امکانات را ندارند. برای ویدیوها اما، خبری از حالت Pro نیست که تعجب‌برانگیز است زیرا پی 40 پرو چنین آپشنی داشت.

شیوه هواوی برای تنوع بخشی به حالت بوکه حالا دیگر دو ساله شده تا گزینه‌های پرتره و اپرچر در گوشی‌های این شرکت وجود داشته باشند. با آپشن دوم شما می‌توانید دریچه دیافراگم را بین f/0.95 تا f/16 تنظیم کنید. بعد از عکسبرداری نیز امکان تغییر فوکوس دلخواه از طریق اپلیکیشن گالری فراهم است.

با آپشن اول هم می‌توانید پس‌زمینه تار یا روشن را فعال نمایید و یکی از اشکال بوکه را برگزینید. به علاوه، قادر خواهید بود نورپردازی را به صورت دستی تغییر دهید و یا فیلترهای زیباسازی را بین 0 تا 10 معین کنید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

خیلی صریح بگوییم که تصاویر گرفته شده در روز توسط هواوی میت 40 پرو بسیار باکیفیت هستند. رنج دینامیک عرض زیادی داشته و رنگ‌ها هم گرم و باطراوت می‌باشند. جزئیات به دقت نمایش داده می‌شوند و بافت‌های موجود در عکس‌ها واقع‌گرایانه خواهند بود. نویز آن‌قدر کم است که اصلاً ارزشش را ندارد تا به آن اشاره کنیم اما اگر بخواهیم به یک مشکل اشاره داشته باشیم، سطح پیکسلی هر عکس است که بیشتر در قسمت‌های دارای خطوط یکسره به چشم می‌خورد.

گزینه Master AI باعث اشباع‌شدگی رنگ‌ها خواهد شد و اگر از آسمان عکسبرداری کنید، قسمت‌های آبی رنگ آن عمق کافی خواهند داشت. در جاهایی هم که درختان وجود دارند، برگ‌ها باطراوت‌تر خواهند بود بنابراین جلوه آنها با رنگ آبی آسمان قاطی نخواهد شد. به طور کلی چنان‌چه ترجیح می‌دهید عکس‌هایی که می‌گیرید حالت اشباع‌شدگی به خود بگیرند، این پرچمدار هواوی به راحتی پاسخگوی نیازتان خواهد بود هرچند امکان دارد بعضی از عکس‌هایی که به ثبت می‌رسانید در این زمینه کمبودهایی داشته باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

به علاوه، شما می‌توانید با رزولوشن 50 مگاپیکسلی تصویربرداری کنید تا در این صورت امکان بهره‌مندی از فاصله کانونی 23 میلی‌متری را داشته باشید. لازم به ذکر است که عکس‌های 12 مگاپیکسلی فاصله کانونی 27 میلی‌متری دارند. در این تصاویر جزئیات زیادی مشاهده نمی‌شوند اما نویز به خوبی قابل‌تشخیص خواهد بود. کاهش حجم این عکس‌ها به 12 مگاپیکسلی به شما اجازه می‌دهد زاویه پوشش داده شده عریض را همچنان حفظ کنید و مقداری از نویزها را از بین ببرید اما کیفیت تصاویر بسیار پایین‌تر چیزی خواهد بود که خودِ گوشی آنها را پردازش می‌کند.

لنز پریسکوپی تله فوتو هم عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد. این تصاویر نویز کم و جزئیات زیادی دارند و بسیار واقعی به نظر می‌رسند. خروجی این سنسور رنج دینامیک گسترده‌ای هم دارد و رنگ‌ها سرزنده و گرم خواهند بود. گویا هدف هواوی از تولید میت 40 پرو ثبت چنین تصاویری بوده است.

لنز اولترا واید که عضو جدید خانواده دوربین‌های این گوشی است، اگرچه عرض زیادی ندارد اما از نظر کیفی یکی بهترین لنزهایی به شمار می‌رود که تا کنون در صنعت گوشی‌های هوشمند دیده‌ایم زیرا به خاطر فاصله کانونی محتاطی که دارد، از دقت بالایی برخوردارست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

در واقع خروجی‌های لنز اولترا واید جزئیات زیادی داشته و نویز کمی دارند و شفافیت آنها در حد اعلایی قرار خواهد داشت هرچند ممکن است در گوشه‌ها از وضوح آنها کاسته شود. از آن جایی که به ثبت رساندن تصاویر با رنج دینامیک گسترده تخصص این نوع لنزهاست، این حسگر اولترا واید فوق‌العاده کار می‌کند به طوری که عملکرد آن را می‌توانیم شبیه عملکرد لنز اصلی بدانیم.

لنز اولترا واید می‌تواند به صورت خودکار روی سوژه فوکوس کند حال آنکه در گوشی‌های گلکسی سامسونگ و آیفون اپل این سنسور فوکوس ثابت دارد. این یعنی می‌توانید روی سوژه‌ای که در نزدیکی‌تان قرار گرفته زوم کنید. توجه داشته باشید که چنان‌چه نتوانید همچون لنزهای ماکرو روی سوژه متمرکز شوید، خروجی که در اختیار خواهید داشت چندان باکیفیت نخواهد شد.

 

مقایسه کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط هواوی میت 40 پرو، هواوی پی 40 پرو و سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

برای اینکه ببینیم کدام پرچمدار دوربین بهتری دارد، می‌خواهیم در ادامه خروجی‌های میت 40 پرو، پی 40 پرو و گلکسی نوت 20 اولترا را با یکدیگر مقایسه کنیم. با مشاهده تصویر گرفته شده با لنز اصلی، خواهید دید که عملکرد جدیدترین عضو خط تولید میت هواوی در به ثبت رساندن رنج دینامیک گسترده‌تر، از سری پی بهتر شده است. به علاوه، محصول کمپانی چینی نسبت به نماینده سامسونگ برخی قسمت‌ها را تاریک‌تر نشان می‌دهد ولی این تفاوت زیاد چشمگیر نیست. در همین حال، میت 40 پرو رنگ‌ها را بسیار گرم‌تر ثبت می‌کند. اگر با دقت بیشتری به تصویر گرفته شده توسط نوت 20 اولترا نگاه کنید، می‌بینید که آبی آسمانی ظاهر مصنوعی دارد بنابراین ترجیح ما استفاده از پرچمدار جدید هواوی است.

در زمینه لنزهای تله فوتو هم سنسور 5 برابری نوت از سنسور 5 برابری میت کوچکتر است؛ در واقع این مشکل از آن جهت ایجاد شده که هیچ استاندارد مشخصی برای استفاده از اعداد و ارقام به جای حرف انگلیسی X وجود ندارد. علی‌رغم اینکه عملکرد پرچمدار سامسونگ در حد خودش عالی است اما باز هم در برابر نمایندگان هواوی حرف زیادی برای گفتن ندارد. در سمت دیگر، پی 40 پرو از میت 40 پرو شفافیت بیشتری خواهند داشت بنابراین به نظر می‌رسد هواوی از وضوح این لنز در محصول جدیدش کاسته است. با این حال، در تازه‌ترین تولیدات این شرکت، رنج دینامیک گسترش یافته و نویز کمتری در خروجی‌ها آن مشاهده می‌شود.

از بابت عملکرد لنز اولترا واید اما، نوت 20 اولترا بهتر کار خواهد کرد ولی اگر از زوایای نزدیک به خروجی آن نگاه کنید، شاهد کاهش کیفیت خواهید بود. میدان دید میت 40 پرو و پی 40 پرو برابر است اما دستگاه دوم دستگاه اول را از نظر رنج دینامیک شکست می‌دهد. جزئیات ثبت شده هم در پرچمدار جدید هواوی بیشتر خواهد بود اما تفاوت‌ها آن‌قدر زیاد نیست که بخواهیم به آن حساس باشیم و فکر می‌کنیم این اتفاق هم به فرآیندهای کاهش نویز این گوشی مرتبط باشد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

همان‌طور که انتظار می‌رفت، عکسبرداری در شب بدون هیچ مشکلی توسط هواوی میت 40 پرو انجام می‌شود. تصاویری که این موبایل در شرایط کم نور به ثبت می‌رساند رنج دینامیک فوق‌العاده‌ای داشته و قسمت‌های تاریک‌تر بسیار باکیفیت نمایش داده می‌شوند. رنگ‌ها به شکل قابل‌قبولی اشباع شده‌اند و گوشی قسمت‌هایی که نور چراغ‌ها پخش شده را با هاله‌ای بسیار ملایم پخش می‌کند. جزئیات نیز بسیار زیاد هستند و نویز کمی مشاهده می‌شود.

عکسبرداری با حالت معمولی و استاندارد آن‌قدر خوب صورت می‌پذیرد که استفاده از حالت شب یا همان Night Mode بی‌معنا خواهد بود. به جرأت می‌توانیم بگوییم که یکی از پیشرفت‌هایی که در این تلفن همراه می‌بینیم، بهبود قسمت‌های پرنور می‌باشد. این قسمت به اندازه‌ای پیشرفت کرده که مدت زمان پردازش تصاویر بعد از فشردن دکمه شاتر را به شدت کاهش داده و افکت‌های ترکیبی نورپردازی طولانی‌مدت و شفافیت بیش از حد را کنترل کرده است. اگر نظر ما را بخواهید، ترجیح می‌دهیم از همان حالت معمولی و استاندارد عکسبرداری استفاده کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

لنز تله فوتو هم در شرایط کم نور خوب کار می‌کند. البته برای اینکه عملکرد بهتری از خودش به ثبت برساند، باید کمی نور در اختیار داشته باشد اما همین‌طور هم تصاویری در اختیار ما قرار خواهد داد که شفافیت و جزئیات زیاد و نویز کمی دارند. بار دیگر تکرار می‌کنیم که رنج دینامیک فوق‌العاده و دقت رنگ‌ها بالاست. شایان ذکر است که در شرایط به شدت تاریک و کم نور، این موبایل به جای لنز تله فوتو از لنز اصلی استفاده می‌کند بنابراین تصاویری که می‌گیرد امکان دارد کیفیت کمی داشته باشند. البته بهتر است اصلاً در این شرایط اقدام به عکسبرداری نکنید.

Night Mode ضمانت خواهد کرد که میت 40 پرو از ماژول پریسکوپی بهره خواهد گرفت. در اینجا با وجود گزینه زوم 5 برابری نمی‌توانیم رسماً بگوییم که کارایی لنز تله فوتو زیاد است ولی در اوقاتی که نور به شدت کم است، امکان دارد تصویری بگیرد که کیفیت قابل‌قبولی دارند.

لنز اولترا واید هم ناامیدکننده ظاهر نمی‌شود. این سنسور در مقایسه با بسیاری دیگر از رقبا نورپردازی را به خوبی انجام می‌دهد و از کیفیت نیز نخواهد کاست. با این اوصاف، یک قانون کلی در مورد دوربین‌های این گوشی این است: رنج دینامیک بالا و دقت رنگ‌ها زیاد خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی با نسبت بدنه به تصویر 4:3 هستند حال آنکه لنز اصلی عکس‌های 20 مگاپیکسلی با نسبت بدنه به تصویر 3:2 می‌گیرد. بر این اساس، کناره‌های عکس‌ها بریده می‌شوند تا به سختی بتوانیم بگوییم توسط یک لنز اولترا واید گرفته شده‌اند. کاهش رزولوشن با کاهش جزئیاتی که نتیجه فعالیت گزینه عکسبرداری در شب است ترکیب می‌شود و این یعنی کیفیت تصاویر زیاد مناسب نخواهد بود ولی در مجموع برای اینکه از برخی لحظات خاص عکس بگیرید، این گزینه می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور توسط هواوی میت 40 پرو، هواوی پی 40 پرو و گلکسی نوت 20 اولترا

پس از مقایسه عملکرد سه پرچمدار سامسونگ و هواوی در زمینه کیفیت تصاویر گرفته شده در روز، حالا می‌خواهیم ببینیم این موبایل‌ها در شب نسبت به یکدیگر چگونه کار می‌کنند. میت 40 پرو به نوعی از همان لنز اصلی پی 40 پرو برای عکسبرداری در شب استفاده می‌کند اما خروجی کارش به مراتب بهتر است زیرا رنج دینامیک گسترده‌تر و قسمت‌های سایه‌دار باکیفیت‌تری دارد. این موبایل به شدت از نوت 20 اولترا بهتر کار خواهد کرد. به علاوه، دو نماینده کمپانی چینی در زمینه کاهش نویز عملکرد درخشان‌تری از خود به ثبت می‌رسانند و تفاوتی میان آنها احساس نمی‌شود.

تمایل میت 40 پرو برای به ثبت رساندن قسمت‌های تاریک با نور بیشتر، در شرایطی که روی قسمت مدنظر زوم کرده‌ایم نیز ادامه می‌یابد و در این قسمت‌ها نسبت به پی 40 پرو هم رنج دینامیک گسترده‌تری داشته و نورپردازی را بهتر انجام می‌دهد. نماینده سامسونگ به هیچ عنوان یارای رقابت با دو پرچمدار هواوی را ندارد حال آنکه اعضای خانواده سری میت و پی دوشادوش یکدیگر حرکت می‌کنند و نوت 20 اولترا یک رده از آنها پایین‌تر است.

عملکرد لنز اولترا واید گلکسی نوت در شرایط کم نور بسیار خجالت‌آور است. خروجی‌های نویزدار و تصاویر کشیده او جزئیات کمی دارند و در قسمت‌های سایه‌دار همان‌طور که باید و شاید کار نمی‌کند. میت 40 پرو اما، همچنان یک سر و گردن بالاتر از پی 40 پرو خواهد بود هرچند با یک نگاه کلی میزان جزئیات ثبت شده با دو دستگاه یکسان است.

 

کیفیت تصاویر پرتره

همچون دیگر گوشی‌های هواوی، در میت 40 پرو نیز دو گزینه پرتره و اپرچر برای عکسبرداری وجود دارند اما هر دوی آنها برای گرفتن تصاویر بوکه به کار خواهند رفت. حالت اول مخصوص سوژه‌های انسانی بوده و دارای افکت‌های هندسی خاصی است. به علاوه، یک اسلایدر ده درجه‌ای زیباسازی تعبیه شده که به خاطر کارایی محدودش، طرفدار زیادی ندارد.

علاوه بر اینها، سه گزینه بزرگنمایی 1x، 2x و 3x در نظر گرفته شده که به ترتیب معادل فاصله کانونی 27، 54 و 81 میلی‌متری هستند. زمانی هم که حالت پرتره را انتخاب می‌کنید، گوشی به صورت پیش‌فرض سراغ آپشن زوم دوم می‌رود. در همه شرایط، بزرگنمایی‌ها توسط لنز اصلی انجام می‌شوند.

جداسازی سوژه از پس‌زمینه به بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد بنابراین دیگر دیوارهای چوبی یا نماهای پشتی پیچیده مشکلی به وجود نمی‌آورند و گوشی فریب نخواهد خورد. میزان تار شدگی پس‌زمینه مناسب بوده و در کنار مزایایی نظیر رنج دینامیک عریض، عکس‌های پرتره کیفیت عالی خواهند داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

در حالی که تمامی توضیحات داده شده برای هر سه سطح بزرگنمایی صدق می‌کند اما فقط گزینه اول عکس‌های شفاف و باجزئیاتی می‌گیرد. اگر در حالت 2 برابری پیش‌فرض باقی بمانید، کیفیت تا حدود زیادی افت خواهد کرد و حالت 3 برابری هم بهتر است کلاً به فراموشی سپرده شود.

با روشن کردن گزینه اپرچر، همان سه گزینه بزرگنمایی و یک دکمه تنظیم دریچه دیافراگم بین f/0.95 تا f/16 را دریافت خواهید کرد. در اینجا خبری از افکت بوکه یا زیباسازی نیست.

خروجی‌های به دست آمده به شکل عجیبی کیفیت بالایی دارند. علاوه بر اینکه جداسازی سوژه از پس‌زمینه دقیقاً مانند حالت پرتره صورت می‌پذیرد، کیفیت تصاویر در گزینه‌های زوم 1x، 2x و 3x هم همان‌طور خواهد بود. با این وجود، به نظر می‌رسد بیشترین تعادل را گزینه دوم داشته باشد که سوژه و تصویر مدنظر کیفیت بالایی دارند و در گزینه سوم هم عکس‌ها کارآمدتر باشند.

حالت اپرچر برای سوژه‌های غیرانسانی نیز کار می‌کند. با این آپشن می‌توانید سوژه را از پس‌زمینه به بهترین شکل ممکن جدا و نمای پشت آن را تار کنید. بر این اساس، در گزینه‌های 1x، 2x و 3x، جزئیات به ترتیب زیاد، مناسب و قابل قبول خواهند بود.

 

کیفیت تصاویر سلفی

عکس‌های سلفی میت 40 پرو دارای زوم سه مرحله‌ای هستند و توسط لنز 13 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 18 میلی‌متری به ثبت می‌رسند. زمانی که قسمت منظره‌یاب را برای گرفتن تصاویر سلفی آماده می‌کنید، گوشی تنظیمات را روی حالت 0.8x می‌برد که برابر است با فاصله کانونی 22 میلی‌متری. لازم به ذکر است که آپشن زوم 1x با فاصله کانونی 27 میلی‌متری برابری می‌کند.

بهتر است از لنز اولترا واید جلویی برای گرفتن تصاویر سلفی استفاده کنید که یک سوژه دارند تا محیط اطراف را به خوبی به نمایش بگذارد.

گزینه پیش‌فرض 0.8x نیز همچنان عرض زیادی دارد اما بهتر است از آن در شرایط عمومی استفاده کنید.

گزینه زوم 1x سختگیرترین گزینه است. از نظر میزان فضایی که پوشش می‌دهد، این آپشن از بسیاری دیگر از رقبا بهتر کار می‌کند و با توجه به سه مرحله‌ای بودنش، بعید است بتوانید برایش رقیبی پیدا کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

به طور کلی عکس‌های سلفی دارای دقت رنگ بالایی بوده و هاله‌ای قرمز روی آنها دیده می‌شود. رنج دینامیک عریض است و در قسمت‌های کم نور نیز می‌توان اشکالات به وجود آمده را بخشید. با بررسی پیکسل به پیکسل، مشاهده خواهید کرد که جزئیات بسیار زیاد هستند ولی با انتخاب گزینه 1x، کمی از میزان جزئیات کاهش خواهد یافت هرچند این کاسته شدن باعث افت وضوح نخواهد شد.

برای دستیابی به گزینه پرتره سلفی، باید از یک ترفند استفاده کنید. شما می‌توانید این آپشن را از قسمت انتخاب کننده حالت عکسبرداری بیابید ولی توجه داشته باشید که دیگر خبری از گزینه‌های بوکه متنوع نیست. برای اینکه از این آپشن‌ها بهره ببرید، می‌بایست به صورت دستی به حالت زوم 1x سوئیچ شوید.

جداسازی سوژه از پس‌زمینه بار دیگر به شکل فوق‌العاده‌ای انجام می‌شود و حتی در جاهایی که پیچیدگی زیادی وجود دارد نیز عملکرد موبایل درخشان خواهد بود. بر خلاف بسیاری دیگری از گوشی‌ها، اینجا رنج دینامیک کاهش نخواهد یافت و تصاویر پرتره دارای ظاهر زیبایی هستند. در حالت زوم 1x سلفی هم میزان جزئیات بسیار زیاد بوده و اذعان می‌کنیم که کیفیت آنها حیرت‌انگیز است.

 

ضبط ویدیو

در کنار امکانات عکسبرداری متعدد، هواوی میت 40 پرو در زمینه فیلمبرداری نیز توانایی‌های زیادی دارد. اگرچه امکان ضبط فیلم‌های 8K با این موبایل فراهم نیست (البته این موضوع اهمیت چندانی هم ندارد) ولی با دوربین عقب و جلوی آن می‌توان ویدیوهایی 4K با نرخ 60 فریم بر هر ثانیه ضبط کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

بیت‌ریت فیلم‌هایی که با این موبایل گرفته می‌شوند هم نسبتاً زیاد است به طوری که برای ویدیوهای 4K@60 و 1080p@60 به ترتیب 100 و 40 مگابیت بر ثانیه به ثبت می‌رسد. در ویدیوهایی که نصف این موارد کیفیت دارند نیز فریم ریت نصف خواهد شد. اگر دوست دارید حافظه داخلی گوشی‌تان زود به زود پر نشود، از کدک h.265 که در بخش فرمت ویدیویی Efficient وجود دارد بهره ببرید زیرا منجر به کاهش 35 درصدی حجم ویدیوها خواهد شد. ضمن اینکه صداها هم با کیفیت استریو 192 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شود.

با توجه به اینکه از لنزهای CineCamera برای دوربین‌های این موبایل استفاده شده، از لنز اولترا واید برای فیلمبرداری بهره گرفته می‌شود. در این حالت، گزینه 0.7x فعال می‌گردد حال آنکه در زمان عکسبرداری عبارت Wide به چشم می‌خورد. کیفیت ویدیوهای ضبط شده با این گوشی از نظر مقدار جزئیات زیاد خاص نیست اما همچنان نسبت به سایر لنزهای اولترا واید بازار باکیفیت‌تر است. رنج دینامیک بسیار عریض بوده و رنگ‌ها نیز مانند تصاویر، سرزنده و باطراوت هستند.

لنز اصلی که با گزینه 1x شناخته می‌شود، سبب افزایش رنج دینامیک، به خصوص در قسمت‌های نورانی می‌شود. در سمت دیگر، چنان‌چه به صورت پیکسل به پیکسل به تصاویر نگاه کنید هم جزئیات از خروجی‌های لنز اولترا واید بیشتر و به نوعی همسان با سایر رقبا خواهد بود.

خروجی‌های لنز تله فوتو نیز قابل قبول می‌باشد اما اگر روی ویدیوهای آن زوم کنید، برخی قسمت‌ها از نظر میزان جزئیات محدود هستند. نسبت به دقت و رنج دینامیک هم نمی‌توانیم اعتراضی داشته باشیم زیرا بسیار باکیفیت است.

سیستم ثابت‌سازی ویدیوها برای هر سه لنز و تا کیفیت 4K@60 تعبیه شده و خوشبختانه خیلی هم خوب کار می‌کند. میت 40 پرو تمامی لرزش‌های به ثبت رسیده در زمان پیاده‌روی و هنگام فعال بودن گزینه‌های 1x و 0.7x را از بین می‌برد و اگر گوشی را روی یک قسمت متمرکز کنید، همه چیز به صورت کاملاً ثابت خواهد بود.

از طرفی، ویدیوهای 5.5x ضبط شده با لنز تله فوتو هم باثبات‌ترین مواردی هستند که تا کنون دیده‌ایم.

این پرچمدار هواوی یک گزینه فیلمبرداری به نام Tracking دارد که یک سوژه متحرک را دنبال می‌کند. برای ضبط کلیپ‌های 1080p با این آپشن، لنز اولترا واید وارد عمل می‌شود تا بزرگنمایی و برش سوژه‌ها از فریم به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. البته برای اینکه گوشی سوژه را دنبال کند، باید خودتان به صورت دستی روی آن ضربه بزنید. در فایل‌های راهنما گفته شده که این گزینه توانایی ردیابی انسان‌ها را نیز دارد با این شرط که سوژه در فاصله 2 متری از دوربین قرار گرفته باشد.

در شرایط کم نور هم این گوشی فیلم‌های بسیار باکیفیتی می‌گیرد. در آن یک سخت‌افزار همیشه آماده به کار پردازشگر ویدیویی HDR وجود دارد که سه فریم نورپردازی را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این تکنولوژی برای ضبط کلیپ‌های 4K@60 کارایی خواهد داشت که البته هدف هواوی از گنجاندن آن هنوز مشخص نیست.

ضبط فیلم با دوربین سلفی هم یکی از مزایای اصلی هواوی میت 40 پرو است. همچون زمان عکسبرداری، این موبایل از حالت زوم 0.8x برای فیلمبرداری بهره می‌برد تا زاویه پوشش داده شده عریض باشد. البته با روشن شدن گزینه Wide، فضای موجود عریض‌تر خواهد شد و با 1x، فضا تنگ‌تر می‌شود. آپشن دوم همچنین، کیفیت کمتری دارد اما در دو آپشن دیگر همه موارد از جمله رنج دینامیک، دقت رنگ و . . . در بالاترین سطح ممکن قرار گرفته‌اند.

در زمان انتخاب 0.8x و 1x، ثابت‌سازی به بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد ولی فیلم‌های Wide کمی لرزش دارند.

 

رقبا و آلترناتیوها

مشخصات فنی و قیمت میت 40 پرو یعنی اینکه باید آن را با پرچمداران و بهترین گوشی‌های هوشمند بازار بسنجیم. یکی از آلترناتیوها، گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ است که تقریباً در همین رده قرار می‌گیرد. محصول کمپانی کره‌ای فقط نرخ بازسازی سریع‌تر و نمایشگر نسبتاً باکیفیت‌تری دارد. به علاوه، یک قلم اِس استایلوس هم مزیت اصلی این موبایل به حساب می‌آید. به این نقطه قوت، امکان استفاده از هر اپلیکیشنی که نیازمند مجوز گوگل است را نیز اضافه کنید. به غیر از مواردی که گفتیم، میت 40 پرو از نظر دوربین، گوشی بهتری از نوت 20 اولترا خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

در واقع دوربین و توانمندی لنزهای این پرچمدار هواوی جایی است که تقریباً هر گوشی پیشرفته‌ای را به زانو درمی‌آورد و تنها نقطه ضعفی که دارد، عدم پشتیبانی از خدمات موبایلی گوگل و نرخ بازسازی سریع است.

یک آلترناتیو دیگر وان‌پلاس 8 پرو است که خدمات موبایلی گوگل دارد ولی دوربینش مانند دوربین میت 40 پرو نیست اما یکی از مزایای آن قیمت کمتر به میزان 20 تا 25 درصد نسبت به پرچمدار هواوی می‌باشد. سایر امکانات آن هم صفحه نمایش 1440p با نرخ بازسازی 120 هرتزی، دوام باتری طولانی‌تر و سیستم نرم‌افزاری روان‌تر هستند.

مواردی که اشاره کردیم را می‌توانیم در گوشی‌های دیگر نیز پیدا کنیم. با پولی که می‌خواهید برای خرید وان‌پلاس 8 پرو بپردازید، می‌توانید سراغ شیائومی می 10 پرو بروید هرچند مدل می 10 تی پرو (Mi 10T Pro) نمایشگر 144 هرتزی دارد. با این حال، شیائومی نمایندگان زیادی دارد که دوربین‌شان باکیفیت است اما هیچ‌کدام از آنها رقیب جدی برای میت 40 پرو به حساب نمی‌آیند. در سایر زمینه‌ها نظیر نمایشگر، باتری و اسپیکرها، محصولات شیائومی کاملاً توانمند هستند. بر این اساس، باید این پاراگراف را این‌گونه خلاصه کنیم: قیمت کم و پشتیبانی از خدمات موبایلی گوگل در نمایندگان شیائومی و دوربین باکیفیت در نماینده هواوی.

با همه اینها، اگر داشتن خدمات موبایلی گوگل برایتان مهم نیست و می‌توانید سراغ سیستم عامل دیگر بروید، چرا آیفون 12 پرو مکس را انتخاب نمی‌کنید؟. این گوشی اگرچه شاید قیمت بیشتری داشته باشد اما علاوه بر پشتیبانی از برخی برنامه‌ها مانند Google Photos یا Google Maps، دست شما را برای استفاده از نرم‌افزارهای دلخواه باز می‌گذارد. محصول اپل تنها نصف محصول هواوی می‌تواند روی سوژه متمرکز شود و هنوز هم نتوانسته‌ایم دوربین‌های این دستگاه را بررسی کنیم. البته ناگفته نماند که همچنان یک ماه تا زمان ورود جدیدترین پرچمدار اپل به بازار باقی مانده است.

 

نظر نهایی

با بررسی این موبایل باید از خودمان بپرسیم آیا برای داشتن یک دوربین گوشی قدرتمند، لازم است که یک چنین پول هنگفتی را بپردازیم؟.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی میت 40 پرو

به این مسئله نیز کاملاً واقف بوده‌ایم که بدون خدمات موبایلی گوگل، میت 40 پرو نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که به استفاده از نرم‌افزارهای این شرکت آمریکایی و سیستم نرم‌افزاری او عادت کرده‌اند. واقعیت را بگوییم که این مهمترین مشکلی بود که با این تلفن همراه داشتیم وگرنه هیچ ایراد دیگری به پرچمدار جدید هواوی وارد نیست.

صرف‌نظر از محدودیت‌های نرم‌افزاری، میت 40 پرو کامل‌ترین پکیج برای یک گوشی هوشمند را دارد. نمایشگر واترفال آن هم جذاب است و هم درخشان و دقیق. دوام باتری هم بسیار طولانی خواهد بود که بخش عظیمی از این موفقیت مرهون تراشه نسل بعد آن است. سرعت شارژ نیز یک پیشرفت فوق‌العاده به شمار می‌رود. تکنولوژی تشخیص چهره سه بعدی معمولاً در سیستم عامل اندروید وجود نداشته ولی حالا در میت 40 پرو شاهد حضور آن هستیم. به علاوه، اسپیکرهای استریو نیز حرف ندارند. در مورد کیفیت دوربین هم هیچ چیز دیگری نمی‌گوییم زیرا تا کنون از آن تعریف کرده‌ایم.

در نهایت تصمیم‌گیری بسیار ساده خواهد بود. اگر نمی‌توانید دنیای بدون خدمات موبایلی گوگل را متصور شوید، میت 40 پرو را نخرید و اگر می‌توانید از نظر نرم‌افزاری با نقص‌ها و کمبودها کنار بیایید و یا نسبت به آینده هواوی خوش‌بین هستید، میت 40 پرو را بخرید.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی جذاب به خاطر بهره‌مندی از نمایشگر واترفال و دوربین توانمند
  • نرخ بازسازی 90 هرتزی و دقت رنگ بالای صفحه نمایش
  • دوام باتری طولانی‌مدت و سرعت شارژ زیاد
  • اسپیکرهای باکیفیت
  • سیستم تشخیص چهره ایمن
  • تراشه قدرتمند و کم مصرف
  • بهره‌مندی از بهترین دوربین چه در جلو و چه در عقب و کیفیت فوق‌العاده تصاویر گرفته شده در روز و شب

 

نقاط ضعف

  • نداشتن خدمات موبایلی گوگل
  • نرخ بازسازی آهسته‌تر نسبت به سایر رقبای دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی
  • سایز بزرگ بریدگی دوربین سلفی
  • احتمال ضعیف بودن تراشه نسبت به گوشی‌هایی که در سال بعد معرفی خواهند شد

لوازم جانبی گوشی هواوی میت 40 پرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *