نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

هواوی هیچگاه در مورد توانایی‌های محصولات سری لایت (Lite) خود اغراق نکرده و آنها را به رخ دیگر رقبا نکشانده و به نظر می‌رسد حالا با مدل پی 40 لایت (Huawei P40 Lite) نیز قصد دارد همین رویه را در پیش بگیرد. معمولی‌ترین دستگاه خانواده‌های پرچمداران نیمه اول سال 2020 این شرکت حالا به صورت مخفیانه معرفی شده و تا کنون بسیاری از افراد توانسته‌اند را خریداری کنند.

اما عرضه این دستگاه برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد زیرا در ماه دسامبر 2019، چینی‌ها با این گوشی با نام هواوی نوا 6 اس ای (Huawei Nova 6 SE) آشنا شدند و یک ماه بعد هم در مالزی این تلفن همراه با نام هواوی نوا 7 آی (Huawei Nova 7i) معرفی شد و این‌بار ساکنین قاره اروپا و دیگر کشورهای جهان می‌توانند آن را با عنوان هواوی پی 40 لایت خریداری کنند.

یکی از کارهای اشتباهی که هواوی کرد این بود که به هیچ کس در مورد رونمایی از این محصولش خبر نداد حال آنکه این موبایل دارای امکانات فوق‌العاده‌ای است که همه باید از آنها آگاه باشند. مدل پی 40 لایت یکی از زیباترین تلفن‌های همراه است که نمایشگری بزرگ، پردازنده کایرین 810 قدرتمند و دوربین اصلی چهارگانه با لنزهای اصلی، مکرو، اولترا واید و تشخیص عمق دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

باتری این دستگاه ظرفیت بسیار زیادی داشته و می‌توان آن را با سرعت 40 واتی شارژ کرد. خوش‌بختانه این شارژر فوق سریع همراه با دستگاه به فروش می‌رسد.

خبر خوب دیگر در مورد این تلفن همراه آن است که رابط کاربری آن EMUI 10 و سیستم عامل آن اندروید 10 می‌باشد. خبر بد اینکه، سیستم نرم‌افزاری آن مجوزهای مربوط به گوگل را دریافت نکرده که البته با توجه به تنش‌های موجود میان هواوی و دولت آمریکا قابل پیش‌بینی بود. با این وجود، این دستگاه از Widevine CDM پشتیبانی می‌کند که در موردش در قسمت سیستم عامل و رابط کاربری بیشتر توضیح می‌دهیم.

چه از نمای جلویی و چه از نمای عقبی، به راحتی می‌توانید متوجه زیبایی این محصول کمپانی چینی شوید. حالا به این شیوه طراحی مدرن، تأییدیه ضد قطرات آب بودن را هم اضافه کنید. این اتفاق تا حدودی عجیب است زیرا هواوی هیچ‌گاه چنین تأییدیه ای را برای محصولات میان‌رده‌اش دریافت نمی‌کرده است. با این وجود، گویا قرار است گوشی فوق‌العاده‌ای را به صورت تخصصی بررسی کنیم. با فروشگاه اینترنتی تبلت‌فون همراه باشید.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

اگر پس از خرید هواوی پی 40 لایت جعبه آن را باز کنید، ابتدا خودِ گوشی را خواهید دید و در زیر آن، شارژر 40 واتی و یک کابل USB-C مشاهده خواهید کرد.

هواوی یک هدفون هم در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که اگرچه قیمت زیادی ندارد ولی می‌تواند صداها را با کیفیت مناسبی به گوش شما برساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

در نهایت، با توجه به کشوری که دستگاه را از آن می‌خرید، ممکن است صاحب یک قاب ژله‌ای شفاف هم بشوید.

 

طراحی

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

چنان‌چه نمونه سفید صورتی هواوی پی 40 لایت را خریداری کنید، مطمئناً عاشقش خواهید شد!!!. پوشش گرادیان به کار رفته روی قاب آن منحصربفرد بوده و بسیار چشم‌نواز است و بر خلاف آنر 9 ایکس (Honor 9X) یا آنر 9 ایکس پرو (Honor 9X Pro) اصلاً درخشان نیست. هواوی حتی کاری کرده تا برآمدگی دوربین نیز تقریباً شبیه همان رنگ اصلی دستگاه باشد.

 

نمایشگر 6.4 اینچی این گوشی، یکی از ویژگی‌های بارز محصول هواوی است و ظاهر جذابی دارد. این پنل دارای گوشه‌های گرد و حاشیه‌های مشکی رنگ باریکی می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش، یک نقطه سیاه رنگ مشاهده می‌شود که در آن دوربین سلفی قرار گرفته و به راحتی توجه ما را به سمت خودش جلب می‌کند. متأسفانه، به خاطر اینکه این پنل LCD است، به راحتی می‌توان در اطراف آن شاهد پرش پیکسل‌ها بود.

بریدگی مخصوص اسپیکر در بالای صفحه نمایش آن‌قدر باریک است که علی‌رغم اینکه در بین نمایشگر و پوشش شیشه‌ای جلو جای گرفته، به سختی می‌توان آن را مشاهده کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

حال که به پوشش شیشه‌ای اشاره کردیم، بد نیست بگوییم که هواوی در مورد آن جزئیات زیادی را منتشر نکرده ولی به طور کلی به نظر می‌رسد استحکام زیادی داشته باشد.

در حالی که جلوی گوشی مورد بحث ما کاملاً صاف است، قاب پشتی مانند اکثر تلفن‌های همراه مدرن و امروزی تا کناره‌ها حالت برآمدگی دارد. این قاب زیبا، از نوعی پلاستیک تهیه شده و پوشش‌های رنگی مختلفی روی آن به کار رفته‌اند. به خاطر همین لایه‌ها و فرآیند پیشرفته ساخت قاب، امکان دارد آن را با شیشه اشتباه بگیرید ولی در واقع پلاستیکی بوده و استحکام زیادی دارد. چه‌بسا در آینده‌ای نزدیک، همین تکنولوژی برای ساخت قاب پشتی بسیاری از گوشی‌های هوشمند استفاده شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

ماژول مربعی دوربین عقب کمی برآمدگی دارد و اگر شما دستگاه را درون یک قاب ژله‌ای قرار داده و سپس روی سطح صاف یا میزی بگذارید، بعید است لرزش زیادی داشته باشد.

محل جای‌گیری لنزها متوازن است. در این ماژول، یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق، یک سنسور 48 مگاپیکسلی اصلی، یک سنسور 2 مگاپیکسلی مکرو و یک سنسور 8 مگاپیکسل اولترا واید به چشم می‌خورد. در پایین آنها و در خارج از ماژول نیز یک فلاش LED مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

شاید در نگاه اول فکر کنید فریم این دستگاه فلزی است ولی این‌گونه نیست و پلاستیکی می‌باشد. شیارهای کناری شاید باعث شود ظاهر این گوشی تا حدودی مات گردد ولی مطمئناً کمک خواهد کرد که این محصول هواوی خوش‌دست باشد. با این اوصاف، حتی بدون قاب ژله‌ای یا هر نوع گارد خاصی، مدل پی 40 لایت را می‌توانید در دستان خود بگیرید و هیچ نگرانی از بابت لغزنده بودن آن نداشته باشید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

در سمت چپ این گوشی، محل قرار دادن سیمکارت یا مموری کارت و در سمت راست دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور حضور یافته‌اند. سنسور اسکنر اثر انگشت در بر روی دکمه پاور جای‌گیری کرده و باید اعتراف کنیم که یکی از بهترین و سریع‌ترین حسگرهایی است که می‌توان از آن در یک گوشی هوشمند بهره برد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

در نهایت و در قسمت پایینی، شاهد حضور پورت USB-C، اسپیکر، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و بریدگی میکروفون هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

به طور کلی و از نظر ارگونومیکی، باید امتیاز بالایی به هواوی پی 40 لایت بدهیم زیرا ابعاد، وزن و شکل آن استاندارد است و ظاهر بسیار زیبایی هم دارد. کیفیت ساخت آن بالا بوده و به همین خاطر مستحکم می‌باشد. تنها نقطه ضعف آن، شیوه نورپردازی نابرابر در اطراف لنز دوربین سلفی است.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش 6.4 اینچی و LTPS IPS LCD هواوی پی 40 لایت با رزولوشن 2310*1080 پیکسلی و تراکم پیکسلی 398 کیفیت بسیار بالایی دارد. در گوشه بالا سمت چپ این پنل یک حفره سیاه رنگ به چشم می‌خورد که محل قرارگیری دوربین سلفی می‌باشد.

همان‌طور که گفتیم، اطلاعات دقیقی در مورد پوشش شیشه‌ای به کار رفته روی نمای جلویی نداریم ولی به نظر می‌رسد این محافظ استحکام زیادی داشته باشد چرا که هواوی نشان داده از پوشش‌های باکیفیتی در محصولاتش بهره می‌برد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

اولین چیزی که در این نمایشگر متوجه خواهید شد، نورپردازی از پشت اطراف حفره مربوط به دوربین جلو خواهد بود. مطمئناً این نکته زمانی که دارید به تصویری با پس‌زمینه سفید یا کاملاً مشکی نگاه می‌کنید مشخص خواهد بود ولی از آن جایی که ترتیب قرار دادن LEDهای پشت نمایشگر درست نیست، انتظار می‌رفت که چنین اتفاقی رخ دهد.

جدای از این مورد، صفحه نمایش هواوی پی 40 لایت درخشان است و رنگ‌ها را با شفافیت زیادی پخش می‌کند. در واقع این پنل آن‌قدر درخشندگی زیادی دارد که شاید فکر کنید OLED است حال آنکه این‌گونه نیست.

متأسفانه در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، مشخص شد این نمایشگر عملکرد مناسبی ندارد. این صفحه نمایش LCD توانست نهایتاً به امتیاز 460 نیت واحد روشنایی دست یابد که یک نمره کاملاً معمولی برای یک پنل LCD می‌باشد. البته با ترکیب سطوح مشکی رنگ این نمایشگر، میزان کنتراست 1085:1 به ثبت رسید که باز هم نرمال است.

اگر شما شیوه نورپردازی صفحه نمایش را روی حالت خودکار (Automatic Brightness) بگذارید، تعداد واحدهای روشنایی به 515 نیت می‌رسد که همچنان امتیاز متوسطی به شمار می‌آید.

با این وجود، حداقل میزان روشنایی 1.2 نیت خواهد بود که فوق‌العاده است.

حال بد نیست در مورد دقت رنگ‌ها صحبت کنیم. درست مانند هر گوشی هواوی یا آنر، پی 40 لایت هم در زمینه پخش رنگ‌ها با کیفیت sRGB فوق‌العاده عمل می‌کند. در حالت Normal + Default، تفاوت رنگی 2.2 حاصل می‌شود و نهایتاً این رقم به 4.7 خواهد رسید. لازم به ذکر است که با تغییر گزینه‌ها به صورت دستی می‌توانید امتیازات به مراتب بالاتری کسب نمایید.

به خاطر اینکه مردم ترجیح می‌دهند رنگ‌ها را به صورت سرزنده‌تر و پویاتر مشاهده کنند، هواوی حالت Vivid را به صورت پیش‌فرض روشن کرده است. به این نکته اشاره کنیم که آپشن Default هم در دسترس قرار گرفته که رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد ولی هاله‌ای آبی رنگ روی آنها به چشم می‌خورد. بر این اساس، حالت Vivid که فضای رنگی DCI-P3 دارد، چندان بادقت نیست زیرا تفاوت رنگی معمولی و حداکثری آن به ترتیب 5.4 و 9.1 بود.

حالا پیش از اینکه قسمت مربوط به صفحه نمایش را تمام کنیم، یک خبر خوب بدهیم. بر خلاف هواوی میت 30 پرو (Huawei Mate 30 Pro) و آنر 9 ایکس پرو (Honor 9X Pro)، گوشی مورد بحث ما از Widevine L3 که برای پخش فیلم‌ها از نتفلیکس و آمازون پرایم ویدیو الزامی است، پشتیبانی می‌کند. البته L3 یعنی خبری از محتوای اچ‌دی نخواهد بود اما امکان تماشای فیلم‌های SD وجود دارد.

 

دوام باتری

انرژی مورد نیاز هواوی پی 40 لایت توسط یک باتری 4200 میلی‌آمپری تأمین می‌شود. این گوشی خوش‌بختانه از شارژر 40 واتی کمپانی چینی به نام Super Charge بهره می‌برد. این آداپتور می‌تواند 70 درصد باتری را در عرض 30 دقیقه پر و پس از 64 دقیقه هم آن را کاملاً شارژ کند.

خوش‌بختانه هواوی پی 40 لایت امتیاز 121 ساعتی را کسب کرد که بسیار عالی است. در آزمایش‌های تخصصی هم نمرات این دستگاه به شرح زیر بود:

  • وبگردی: 18 ساعت
  • تماشای فیلم: 16 ساعت
  • برقراری تماس صوتی: بیش از 24 ساعت

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

کیفیت صدا

در قسمت پایینی قاب گوشی مورد بحث ما یک اسپیکر وجود دارد که در آزمایش‌های تخصصی نمره خوبی کسب کرد. این تلفن همراه امکان دارد همیشه کیفیت فرکانس فایل‌های صوتی را به صورت مناسب حفظ نکند ولی وقتی صداها را با بیشترین شدت پخش می‌کنید، باعث کاهش کیفیت آنها نخواهد شد.

به طور کلی این موبایل در بخش کیفیت صدا از آنر 9 ایکس پرو که آلترناتیو آن به شمار می‌رود، بهتر عمل می‌کند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی پی 40 لایت از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل و از نسخه 10 EMUI به عنوان رابط کاربری بهره می‌برد. این دستگاه مجوزهای لازم را از گوگل دریافت نکرده بنابراین در آن خبری از پلی استور یا سایر برنامه‌های ساخت این شرکت آمریکایی نیست. به جای آن، هواوی سرویس موبایلی خود یا همان HMS را عرضه و امکان دانلود نرم‌افزارها را از فروشگاه اپ‌گالری فراهم کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

بر روی دکمه پاور، یک سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته که به جرأت می‌توان گفت این حسگر یکی از سریع‌ترین‌های بازار می‌باشد. ضمن اینکه در کمال تعجب، اثری از تکنولوژی تشخیص چهره به چشم نمی‌خورد.

درست مانند اکثر دستگاه‌هایی که رابط کاربری EMUI دارند، شما می‌توانید در این محصول هواوی نیز از قفل صفحه نمایش بخصوصی بهره ببرید تا هر بار که نمایشگر را روشن می‌کنید تصویر پس‌زمینه آن تغییر کرده باشد. در این قسمت، با کشیدن انگشت به سمت بالا می‌توانید به میانبرهای سریع و اپلیکیشن‌های بیشتر استفاده شده دسترسی داشته باشید.

در هوم اسکرین تمامی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده و سیستمی حضور یافته‌اند اما در تنظیمات گزینه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید مشخص کنید که لایه استاندارد صفحه اصلی گوشی شما چه شکلی باشد و آیا می‌خواهید منوی اپلیکیشن‌ها به کار گرفته شود یا خیر. البته استفاده از این گزینه به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد ولی در مجموع از قرار گرفتن آن در تنظیمات خرسندیم.

در گوشی مورد بحث ما و در رابط کاربری EMUI، ویژگی Today به جای Google Feed مورد استفاده قرار گرفته است. در سمت چپ صفحه، شما قسمت مربوط به جستجو، میانبرهایی به مخاطبان مورد علاقه، تصاویر، قابلیت Smart Care (جایگزین Digital Wellbeing گوگل) و بخش اخبار را مشاهده خواهید کرد که خبرهای محلی را نمایش خواهد داد.

صفحات هوم اسکرین هم مطابق معمول پر از گزینه‌های مختلف هستند و شما می‌توانید خودتان به آنها اپلیکیشن‌ها، پوشه‌ها و ویجت‌های مختلف را اضافه کنید.

رابط کاربری قسمتی که در آن اعلانات نمایش داده می‌شوند تغییرات زیادی به خود دیده به طوری که دکمه‌ها حالا تقریباً به شکل دایره درآمده‌اند و آبی رنگ شده‌اند تا از این نظر شبیه رابط کاربری One UI سامسونگ و پوسته نرم‌افزاری خام اندروید 10 ارائه شده توسط گوگل باشد. به علاوه، اسلایدر تنظیم نور صفحه نمایش هم در بالای میانبرها قرار گرفته و برای اینکه سایر آیکون‌ها مشاهده شوند نیز می‌توان نوار اعلانات را پایین کشید.

گزینه چند برنامگی نیز تقریباً به همان شیوه‌های قبلی شبیه است بنابراین نگه داشتن انگشت روی دکمه اپلیکیشن‌های اخیر حالت تقسیم صفحه نمایش را اجرا خواهد کرد. شما حتی می‌توانید علاوه بر دو برنامه در حال اجرا، یک فایل ویدیویی را نیز پخش و همزمان آن را مشاهده کنید.

شیوه ناوبری موجود در هواوی پی 40 لایت شبیه روش مسیریابی گوشی‌های آیفون است و این یعنی کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا شما را به هوم اسکرین خواهد برد، کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا و نگه داشتن، سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها را اجرا خواهد کرد و کشیدن انگشت از سمت چپ یا راست حکم دکمه بازگشت را خواهد داشت. ضمناً، شما می‌توانید از همان روش مسیریابی سنتی با استفاده از دکمه‌ها نیز بهره ببرید.

به وسیله اپلیکیشن مدیریت گوشی که حالا Optimizer نامیده می‌شود می‌توانید به میانبرهای پاک کردن حافظه داخلی، تنظیمات باتری، شماره‌های مسدود شده، مصرف اینترنت داده بسته‌ای و آنتی ویروس قدرت گرفته از برنامه Avast استفاده کنید.

نرم‌افزار Music هوآوی شما را قادر خواهد ساخت تا به فایل‌های صوتی ذخیره شده خود گوش دهید و در مناطقی امکانش فراهم شده، اشتراک خریداری کنید. همین خدمات برای برنامه Video نیز ارائه شده‌اند بنابراین می‌توان هم ویدیوهای موجود در گوشی را دید و هم از سرویس پخش فیلم شبیه یوتیوب هواوی بهره برد.

اپلیکیشن Health هم تعداد قدم‌های شما را خواهد شمرد. اپلیکیشن Gallery نیز تمام امکانات مبتدی یک اپلیکیشن مدیریت تصاویر را به ارمغان می‌آورد و در آن یک گزینه هایلایت کردن مبتنی بر هوش مصنوعی نیز وجود دارد. ضمن اینکه یک برنامه مدیریت فایل و یک برنامه یادداشت‌برداری هم نصب شده است.

هواوی تصمیم دارد تا یک نرم‌افزار مسیریابی مبتنی بر برنامه TimTom تولید کند و امیدواریم این اتفاق به زودی رخ دهد.

همان‌طور که چندین و چند بار اشاره کردیم، هواوی خدمات موبایلی گوگل را در گوشی پی 40 لایت ارائه نمی‌دهد و حتی به کاربران نسبت به نصب این برنامه‌ها هشدار نیز داده است. با این حال، شما می‌توانید چندین برنامه نظیر گوگل مپس، جی‌بورد (کیبورد گوگل) و کروم را خودتان نصب کنید ولی جیمیل و پلی استور بدون اپلیکیشن خدمات پلی استور کار نخواهند کرد و به این آسانی ها هم نمی‌توان آنها را نصب کرد.

مجموعه اپ‌گالری هواوی هنوز کامل نشده و برای پیدا کردن نرم‌افزار دلخواه خود کار نسبتاً سختی خواهید داشت چرا که ممکن است بعضی‌ها را پیدا کنید و بعضی‌ها پیدا نشوند.

شما همچنین می‌توانید از اپلیکیشن Phone Clone بهره ببرید تا همه اطلاعات و حتی اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی پیشین را در پی 40 لایت نصب کنید ولی توجه داشته باشید که این برنامه نمی‌تواند نرم‌افزارهای گوگل و خدمات بانکی را نصب نماید. این کار هم شاید بتواند ترفند جالبی باشد ولی شما را از آپدیت‌های بعدی برنامه‌های نصب شده باخبر نخواهد کرد.

با همه اینها، بهترین راه استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری متفرقه است. اپ‌استور آمازون می‌تواند گزینه مناسبی باشد و در آن اپلیکیشن‌های پولی و رایگان زیادی وجود دارد.

ضمن اینکه اگر به برنامه‌های پولی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از اپ‌استور APKPure بهره ببرید که بازی‌ها و نرم‌افزارهای رایگان را با کمترین زحمت در اختیارتان قرار می‌دهد هرچند اکثر این برنامه‌ها به صورت مستقیم به گوگل پلی استور لینک شده‌اند بنابراین شاید برخی از آنها در پی 40 لایت کار نکنند.

هم اپ‌استور آمازون و هم APKPure برای بروز نگه داشتن اپلیکیشن‌ها فوق‌العاده هستند.

شما همچنین می‌توانید اپ‌گالری را در گوشی فعلی خود نصب کنید و ببینید این فروشگاه نرم‌افزاری چگونه کار می‌کند و رابط کاربری آن به چه شکلی است.

یک ترفند دیگر هم وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده نکنید چرا که زمان‌بر است. این سیستم microG Project نامیده می‌شود و مخصوص گوشی‌هایی می‌باشد که در آنها خدمات گوگل پلی نصب نشده‌اند. البته به خاطر پیچیده بودن این روش، به طور کلی استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

در نهایت بهترین ترفند را در این پاراگراف معرفی می‌کنیم. یک راه بسیار آسان برای نصب خدمات گوگل پلی و گوگل پلی استور توسط یک اپلیکیشن وجود دارد. Chat Partner همان برنامه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید بسیاری نرم‌افزارهای ساخت گوگل را در گوشی‌هایی که مجوز این شرکت آمریکایی را کسب نکرده‌اند، نصب کنید.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

هواوی پی 40 لایت دومین گوشی است که از جدیدترین پردازنده میان‌رده ساخته شده توسط کمپانی چینی یعنی های‌سیلیکون کایرین 810 بهره می‌برد.

این چیپ‌ست با فرآیند لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و به معنای واقعی کلمه از کایرین 710 پیشرفته‌تر است. در این تراشه هشت هسته به کار رفته که عبارتند از:

  • دو هسته Cortex-A76 با نهایت سرعت 2.27 گیگاهرتز
  • شش هسته Cortex-A55 با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتز

جذاب‌ترین قسمت این چیپ‌ست اما، پردازنده گرافیکی است که شش هسته‌ای بوده و Mali-G52 نام دارد.

ضمن اینکه این دستگاه تنها در نمونه دارای 6 گیگابایت رم تولید شده و حافظه داخلی آن 128 گیگابایت می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

با آزمایش‌های تخصصی انجام شده، این نتیجه حاصل شد که این دستگاه عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این پردازنده به راحتی برتری خود را به سایر رقبا دیکته می‌کند و تقریباً در همه زمینه‌ها صدرنشین می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

پردازنده گرافیکی Mali-G52 یک قطعه بسیار قدرتمند است و تنها رقیبی که توانست از آن بهتر عمل کند، پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در چیپ‌ست‌های پرچمدار مانند پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای موجود در کایرین 970 می‌باشد.

در نهایت بد نیست به آزمایش ترکیبی AnTuTu 8 اشاره کنیم که کایرین 810 در این زمینه نیز بهترین عملکرد را از آن خود کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

با توضیحات ارائه شده، کایرین 810 قوی‌ترین تراشه میان‌رده دنیاست و به خاطر قدرتی که دارد مطمئناً می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

دوربین

با خرید هواوی پی 40 لایت می‌توانید صاحب گوشی شوید که در قاب پشتی خود چهار لنز دارد. حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 و مجهز به تکنولوژی PDAF، حسگر دوم 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.4 و فوکوس ثابت، حسگر سوم 2 مگاپیکسلی مکرو با دریچه دیافراگم f/2.4 و بالأخره حسگر چهارم 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌باشد. در کنار اینها نیز یک چراغ فلاش LED قرار گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

همان‌طور که گفتیم، لنز اصلی دوربین عقب 48 مگاپیکسلی ساخت سونی بوده و یا IMX582 نامیده می‌شود یا IMX586. لازم به ذکر است که این لنز از تکنولوژی ترکیب پیکسلی استفاده می‌کند. نتایجی که این سنسور می‌گیرد، 12 مگاپیکسلی هستند و نویز کمتری هم دارند. البته امکان عکسبرداری با کیفیت 48 مگاپیکسلی نیز فراهم است و اگر در شرایطی که نورپردازی به خوبی انجام می‌شود تصویربرداری کنید، عکس‌هایی خواهید داشت که واقعاً 48 مگاپیکسل کیفیت دارند هرچند انجام این کار با بازرسی رنگ‌ها انجام خواهد شد.

بازسازی رنگ‌ها ویژگی است که امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند می‌توانند آن را انجام دهند و به همین دلیل هواوی هم از آن در این محصولش بهره برده است. البته در این دستگاه گزینه مذکور با آپشن 48 MP AI Ultra Clarity مشاهده می‌شود تا در نهایت کیفیت تصاویر افزایش یابد. ذخیره عکس‌های گرفته شده با این تکنولوژی ممکن است تا 6 ثانیه به طول بینجامد ولی قطعاً این کار ارزشش را دارد. تصاویری که با این گزینه می‌گیرید در مقایسه با عکس‌های به ثبت رسیده با حالت معمولی جزئیات بیشتری دارند و اگر شما سایز آنها را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید، به راحتی متوجه این تفاوت خواهید شد.

گزینه عکسبرداری با استفاده از هوش مصنوعی هواوی نیز وجود دارد و می‌توان آن را با استفاده از دکمه موجود در قسمت منظره‌یاب دوربین به سرعت خاموش یا روشن کرد. این تکنولوژی توانایی آن را دارد که در یک لحظه چندین منظره را تشخیص دهد و تمامی عناصر تصویر را تنظیم کند هرچند افکت معمولی و طبیعی موجود در حالت معمولی بهترین گزینه برای مشخص کردن میزان کنتراست و دقت رنگ‌ها می‌باشد.

گزینه عکسبرداری در شب هواوی موسوم به Night Mode نیز در دسترس قرار گرفته و در مجموع تصاویر خوبی به ثبت می‌رساند ولی طبیعتاً محدودیت‌های خاص خودش را نیز دارد. این آپشن نورپردازی را به مدت طولانی‌تری انجام می‌دهد و از یک سوژه چند عکس می‌گیرد و در نهایت بهترین تصویر را در اختیار افراد قرار خواهد داد. برای بهره‌مندی از این قابلیت، باید گوشی را حداقل به مدت 4 ثانیه روی سوژه متمرکز کنید در غیر این صورت تصاویری خواهید گرفت که تار هستند.

اپلیکیشن دوربین هم تقریباً برای کسانی که تا کنون گوشی هواوی یا آنر داشته‌اند آشنایی خواهد داشت بنابراین باید بگوییم که گزینه‌های متعدد به صورت نامنظم و با پیچیدگی خاصی در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

حالت پیشرفته (Pro) هم وجود دارد و با استفاده از آن قادر خواهید بود پارامترهایی نظیر مقدار ISO، سرعت شاتر، شیوه نورپردازی و تعادل رنگ سفید را تغییر دهید.

از زمانی که عکسبرداری با پس‌زمینه تار به یک ترند تبدیل شده، گوشی‌های هوآوی نیز دو گزینه پرتره و Aperture را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند. با استفاده از آپشن دوم، شما می‌توانید دریچه دیافراگم را بین f/0.95 تا f/16 تنظیم کرده و حتی پس از به ثبت رسیدن تصویر نیز قادر خواهید بود در اپلیکیشن Gallery این عدد را عوض کنید.

در حالت پرتره اما، شما می‌توانید پس‌زمینه تار را فعال یا غیرفعال نمایید و میزان نورپردازی را نیز کم یا زیاد کنید و مقدار حالت زیبایی را هم از بین اعداد 0 تا 10 برگزینید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

تصاویر 12 مگاپیکسلی گرفته شده توسط لنز اصلی واضح و باجزئیات هستند. حتی در برخی قسمت‌ها نظیر آسمان که رنگ آبی حالت اشباع‌شدگی دارد هم رنگ‌ها بسیار دقیق می‌باشند.

رنج دینامیک حتی بدون روشن کردن گزینه HDR در حد بالایی قرار دارد که البته تا کنون در گوشی‌های ساخته شده توسط هواوی و آنر چنین چیزی را دیده بودیم.

سوژه‌هایی که پیچیدگی خاص خود را دارند آن‌طور که باید و شاید با کیفیت بالایی به ثبت نمی‌رسند. این اتفاق می‌تواند یا به خاطر الگوریتم‌های کاهش نویز باشد و یا به خاطر ترکیب پیکسل‌ها با یکدیگر.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

عکسبرداری با گزینه 48MP AI Ultra Clarity بین 4 تا 6 ثانیه به طول می‌انجامد و حجم هر تصویر نیز ممکن است به 6 مگابایت برسد. اگر می‌خواهید عکس‌های باکیفیتی داشته باشید، همین گزینه مذکور بهترین انتخاب خواهد بود ولی توجه کنید که در محیط مدنظر نورپردازی باید به خوبی انجام شود و یا از تنظیمات، خودتان مقادیر مختلف را به صورت دستی تغییر دهید.

عکس‌های 48 مگاپیکسلی که به کمک هوش مصنوعی گرفته می‌شوند، از نظر میزان جزئیات و کیفیت استثنایی هستند. اگر حجم آنها را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید، کیفیت‌شان در مقایسه با تصاویر 12 مگاپیکسلی به ثبت رسیده با حالت معمولی به راحتی قابل‌تشخیص است. در واقع اگر زیاد به کیفیت نقطه به نقطه در تصاویر اهمیت می‌دهید، همان گزینه 48MP AIUC برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

درست مانند هر لنز 48 یا 64 مگاپیکسلی دیگر، در قسمت منظره‌یاب گزینه زوم 2 برابری (2x) مشاهده می‌شود. هواوی پی 40 لایت لنز مخصوص زوم ندارد و این یعنی سوژه‌ها را به صورت دیجیتالی بزرگ می‌کند. تقریباً 1 تا 2 ثانیه طول می‌کشد تا تصاویر زوم شده ذخیره گردند ولی در نهایت خروجی که در اختیار خواهید داشت، عکس‌های دقیقی از نظر جزئیات خواهند بود. ظاهراً در پشت صحنه برخی اتفاقات می‌افتد که باعث تغییر در وضوح این تصاویر می‌شود. در نهایت امیدواریم شرکت‌های سازنده بیشتری از چنین گزینه بهره ببرند و کمتر سراغ برش تصاویر از وسط بروند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

لازم به ذکر است که این محصول هواوی می‌تواند تا 6 برابر (6x) زوم کند ولی همان‌طور که انتظار می‌رفت، این عکس‌ها کیفیت بدی دارند.

عکس‌هایی که لنز اولترا 8 مگاپیکسلی می‌گیرد کیفیت قابل‌قبولی دارند. میزان جزئیات به ثبت رسیده در حد اندازه یک لنز 8 مگاپیکسلی هستند و به خاطر فرآیند تصحیح خودکار لنزها، در گوشه تصاویر رنگ‌ها حالت کشیدگی به خود می‌گیرند و رنج دینامیک هم تا حدودی پایین است. در مجموع این تصاویر برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی قابل قبول می‌باشند.

تصاویری که لنز مکرو 2 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند انصافاً باکیفیت هستند و جزئیات زیادی دارند و رنگ‌ها را بادقت نشان می‌دهند که البته شرط در اختیار داشتن چنین عکس‌هایی، تصویربرداری از زاویه مناسب با فاصله کم یعنی همان 4 سانتی‌متر است. در صورتی که سوژه مدنظر شما تکان نمی‌خورد و فاصله مناسب را از آن حفظ کردید، مطمئن باشید که عکس باکیفیتی خواهید گرفت.

چهارمین لنز، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق است که وقتی به کار می‌آید که می‌خواهید تصاویر پرتره بگیرید. خوش‌بختانه این عکس‌ها از نظر جداسازی سوژه از پس‌زمینه در بهترین حالت خود قرار دارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

در ضمن، از میان افکت‌های مختلف پس‌زمینه هم می‌توانید مورد دلخواه خود را برگزینید.

 

کیفیت تصاویر گرفته در شرایط کم نور و شب‌ها

عکس‌های گرفته شده در شرایط کم نور و شب‌ها از نظر جزئیات، اشباع رنگ، تعادل نورپردازی و کاهش نویز کیفیت مناسبی دارند بنابراین به طور کلی از وضوح آنها رضایت خواهیم داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

حالت عکسبرداری در شب هواوی یا همان Night Mode در دسترس قرار گرفته و برای بهره‌مندی از آن باید گوشی را به مدت چند ثانیه به صورت ثابت نگه دارید. این گزینه بر بهبود شیوه نورپردازی تأثیر مثبت می‌گذارد و جزئیات را هم بیشتر نشان می‌دهد. با این حال، عکس‌ها حالت ابر و بادی خواهند داشت و رنگ‌ها کشیده خواهند بود هرچند برای یک گوشی غیر پرچمدار عملکرد آن راضی‌کننده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

شما از لنز اولترا واید هم برای عکسبرداری در شب می‌توانید بهره ببرید ولی بهتر است این کار را نکنید زیرا تصاویر نویزدار خواهند بود و کم جزئیات.

 

کیفیت تصاویر سلفی

در صورتی که نور کافی وجود داشته باشد، دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هواوی پی 40 لایت با دریچه دیافراگم f/2.0 که به فوکوس ثابت مجهز است، تصاویر باکیفیتی می‌گیرد هرچند جزئیات کمی از بین می‌روند ولی رنگ‌ها دقیق هستند و کنتراست بالا خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

از آن جایی که برعکس دوربین عقب، در جلو خبری از سنسور تشخیص عمق نیست، تصاویر پرتره سلفی کیفیت چندان بالایی نخواهند داشت اما باز هم می‌توانیم آنها را شفاف و واضح بدانیم.

گزینه عکسبرداری در شب هم برای دوربین جلو تعبیه شده و خوش‌بختانه به خوبی نور را جذب می‌کند و سوژه‌ها را با بیشترین جزئیات ممکن در عکس‌ها به ثبت می‌رساند. نکته مهم اینکه، این آپشن به کمتر از یک ثانیه برای تصویربرداری نیاز دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

 

ضبط ویدیو

لنزهای اصلی و اولترا واید هواوی پی 40 لایت می‌توانند ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه به ثبت برسانند. ضمناً، برای هیچ‌کدام از این سنسورها گزینه ثابت‌سازی الکترونیکی وجود ندارد.

فیلم‌هایی که دو لنز نامبرده ذخیره می‌کنند از نظر رنج دینامیک، کنتراست، نویز و دقت رنگ قابل قبول هستند ولی در مقایسه با بسیاری از رقبای میان‌رده حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت.

 

جمع‌بندی

گوشی هواوی پی 40 لایت به معنای واقعی کلمه نمونه موفق‌تر هواوی پی 30 لایت (Huawei P30 Lite) است به طوری که در زمینه‌های زیر برتری خودش را نشان می‌دهد:

  • ظاهری مدرن‌تر
  • صفحه نمایش بزرگتر
  • عملکرد بهتر
  • دوربین توانمندتر با لنز مکرو اضافه
  • باتری باظرفیت‌تر
  • سرعت شارژ بیشتر

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

تنها نکته‌ای که محصول سال گذشته هواوی را به دستگاه بهتری نسبت به گوشی ساخته شده در سال 2020 تبدیل می‌کند، بهره‌مندی از خدمات گوگل است.

کمپانی چینی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بدون گوگل در بازار گوشی‌های هوشمند دوام بیاورد و به نظر می‌رسد روزی خواهد توانست به این هدف دست یابد. حالا از نظر فروشگاه‌های نرم‌افزاری متفرقه و خدمات، گویا مدل پی 40 لایت نسبت به آنر 9 ایکس پرو کامل‌تر است. مثلاً در این دستگاه اپلیکیشن‌های پخش آنلاین فیلم و موسیقی نصب خواهد شد و گزینه آلترناتیو Digital Wellbeing هم وجود دارد. به این آپشن‌ها، اپلیکیشن Health هواوی و جایگزین Google Feed یعنی Today را نیز اضافه کنید. این گوشی حتی از سیستم Widevine CDM هم پشتیبانی کرده تا بتواند در نرم‌افزارهای پخش آنلاین فیلم نظیر نتفلیکس ویدیو پخش کند. ضمناً، احتمالاً به زودی برنامه مسیریابی مبتنی بر نرم‌افزار TomTom هم به عنوان جایگزین گوگل مپس معرفی شود.

جدای از سیستم نرم‌افزاری، گوشی مورد بحث ما یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده بازار است که با پردازنده قدرتمندی به نام کایرین 810 و دوام باتری طولانی‌مدت و دوربین توانمند، مطمئناً مایه دردسر بسیاری از رقبا خواهد شد. حالا قیمت مقرون به صرفه‌ای که برایش تعیین شده نیز سبب می‌شود تا افراد زیادی خرید هواوی پی 40 لایت را در دستورکار قرار دهند. تنها مشکل آن، سخت بودن پیدا کردن اپلیکیشن‌های مورد علاقه می‌باشد هرچند بعید است کار چندان پردردسری باشد.

 

رقبا و آلترناتیوها

علی‌رغم اینکه این دستگاه یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند میان‌رده است ولی به خاطر رقابت تنگاتنگی که در جریان است، نمی‌توانیم تضمین بدهیم که آیا خوب فروش خواهد رفت یا خیر. به همین خاطر، برخی آلترناتیوها هستند که معرفی آنها در این قسمت خالی از لطف نخواهد بود.

گوشی Realme 6 Pro با قیمتی ارزان‌تر و تأییدیه ضد قطرات آب، اولین آلترناتیوی می‌باشد که به دلیل بهره‌مندی از نمایشگر بزرگتر، نرخ بازسازی 90 هرتزی، پردازنده قدرتمندتر به نام کووالکوم اسنپدراگون 720G، دوربین عقب چهارگانه با لنز تله فوتو و توانایی ضبط ویدیوهای 4K و بهره‌مندی از سیستم نرم‌افزاری اندروید با مجوز گوگل رقیب خوبی برای محصول هواوی به شمار می‌آید.

Realme X2 هم دقیقاً با هواوی پی 40 لایت به یک اندازه قیمت دارد ولی صفحه نمایش Super AMOLED، پوشش شیشه‌ای دو لایه و دوربین عقب توانمندتر با قابلیت ضبط ویدیوهای 4K و البته مجوزهای گوگل، برتری‌اش را به خوبی نشان می‌دهد.

شیائومی رد می نوت 8 پرو (Xiaomi Redmi Note 8 Pro) یا حتی گوشی تازه معرفی شده شیائومی رد می نوت 9 پرو مکس (Xiaomi Redmi Note 9 Pro Max) نسبت به محصول هواوی قیمت پایین‌تری دارند ولی از نظر عملکرد و نمایشگر شبیه آن هستند. با این حال، به خاطر دوربین عقبی که می‌تواند ویدیوهای 4K ضبط کند و سیستم نرم‌افزاری که مجوزهای گوگل را دریافت کرده، می‌توانیم نمایندگان خط تولید رد می (Redmi) شیائومی را آلترناتیوهای قابل احترامی بدانیم.

در نهایت خرید سامسونگ گلکسی A51 (Galaxy A51) به جای هواوی پی 40 لایت هم تصمیم منطقی به نظر می‌رسد. علی‌رغم اینکه محصول کمپانی کره‌ای تراشه‌ای قدرتمندتر، نمایشگر Super AMOLED بزرگتر و سیستم نرم‌افزاری بروزتر با مجوزهای گوگل را دارد، اما از نظر دوربین تفاوتی با محصول کمپانی چینی نخواهد داشت هرچند می‌تواند ویدیوهای 4K ضبط کند.

 

نظر نهایی

همان‌طور که رقابت برای گوشی‌های پرچمدار خط تولید پی 40 (P40) هواوی آسان نخواهد بود، مدل پی 40 لایت هم نخواهد توانست به این راحتی‌ها رقبای قدرتمندش را کنار بزند اما هواوی عزمش را برای دوران پساگوگل جزم کرده و به نظر می‌رسد توانسته تا حدودی به اهداف از پیش ترسیم شده‌اش دست یابد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی P40 Lite

درست است که مدل پی 40 لایت از نظر نرم‌افزاری مشکلاتی دارد ولی قیمت مقرون به صرفه و مشخصات فنی آن از نقاط قوتش به حساب می‌آیند. ضمناً، ادامه حیات کمپانی چینی به تصمیم شما بستگی دارد چرا که با خرید گوشی‌های هواوی می‌توانید او را در مسیر حرکتش کمک کنید.

 

نقاط قوت

  • بدنه‌ای کامپکت
  • رنگ‌بندی متنوع و زیبا
  • صفحه نمایش باکیفیت، بزرگ و درخشان
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • سرعت زیاد شارژر
  • عملکرد سریع
  • بهره‌مندی از آخرین نسخه اندروید و رابط کاربری EMUI
  • کیفیت فوق‌العاده عکسبرداری در شب و روز

 

نقاط ضعف

  • عدم دریافت تأییدیه مقاومت در برابر قطرات آب
  • امکان افزایش ظرفیت حافظه فقط با مموری کارت NM (نانو مموری)
  • عدم دریافت تأییدیه‌های گوگل برای سیستم نرم‌افزاری
  • ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K
  • کیفیت معمولی ویدیوهای 1080p
  • نداشتن سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی

لوازم جانبی گوشی هواوی Nova 7i

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *