نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

’’یک گوشی یا می‌تواند امکانات فوق‌العاده و قیمت ارزانی داشته باشد و مایه دردسر دیگر پرچمداران بازار شود و یا می‌تواند خودش یکی از گران‌ترین‌های بازار لقب گیرد’’. این جمله قصار را کاربران شبکه اجتماعی Reddit درست کردند و به گوشی‌های سری وان‌پلاس 8 (OnePlus 8) نسبت دادند. هر دوی این دستگاه‌ها که توسط کمپانی چینی تولید شده‌اند گران‌ترین محصولات تاریخ او هستند و اگرچه شاید بتوانیم بگوییم که قیمت بالای آنها به خاطر اینترنت 5G است ولی در این بین فاکتورهای دیگری نیز هستند که باید آنها را نیز در نظر بگیریم.

برای مثال، وان‌پلاس 8 پرو (OnePlus 8 Pro) امکاناتی مانند شارژ سریع بیسیم و تأییدیه ضد آب و خاک (IP68) دارد و در نتیجه قیمتی که برایش تعیین شده آن را همرده با گلکسی اس 20 پلاس (Galaxy S20 Plus‌) سامسونگ کرده است. اما مدل وان‌پلاس 8 مخصوص کسانی می‌باشد که می‌خواهند کمتر هزینه کنند ولی همچنان از رابط کاربری روان و سریع OxygenOS بهره ببرند. البته باز هم تکرار می‌کنیم که این گوشی به هیچ عنوان ارزان نیست چرا که نسبت به مدل پیشین خود یعنی وان‌پلاس 7 تی (OnePlus 7T) و حتی وان‌پلاس 7 (OnePlus 7) و وان‌پلاس 7 تی پرو (OnePlus 7T Pro) نیز گران‌تر است. با این اوصاف، باید اتفاقاتی افتاده باشد که کمپانی چینی قیمت محصولاتش را تا این مقدار بالا برده است.

صرف‌نظر از قابلیت اتصال 5G، امکانات دیگری هستند که باعث شده‌اند قیمت این گوشی افزایش پیدا کند. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از قسمت‌های این موبایل با تغییراتی همراه بوده است. برای مثال، لنز تله فوتو موجود در مدل‌های قبلی جای خود را به حسگر مکرو 2 مگاپیکسلی داده است. البته شاید برخی‌ها بگویند که ظرفیت باتری افزایش پیدا کرده اما آیا واقعاً این موضوع می‌بایست باعث بیشتر شدن قیمت شود؟.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

شاید هم اشکال از ماست که داریم به این گوشی ایراد وارد می‌کنیم زیرا وقتی وان‌پلاس 7 تی معرفی شد، نسبت به مدل قبلی خودش امکانات به مراتب بیشتری داشت حال آنکه این اتفاق برای وان‌پلاس 8 نیفتاده است. همچون رویه بازار، موبایل مورد بحث ما قرار نیست دارندگان وان‌پلاس 7 تی را برای خرید خود متقاعد کند بلکه بیشتر مخصوص کسانی است که گوشی‌های قدیمی‌تری دارند و باید کم‌کم به فکر تهیه یک تلفن همراه جدید باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

با این همه، دوست داریم بدانیم آیا نمایشگر امسالی نسبت به صفحه نمایش پارسالی پیشرفته‌تر شده یا افزایش ظرفیت باتری بر انرژی مصرف شده توسط مودم X55 پردازنده کووالکوم اسنپدراگون تأثیر می‌گذارد؟ و از همه مهمتر، علاقه‌مندیم تا بدانیم آیا برش از وسط تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی واقعاً ارزشش را داشت تا لنز تله فوتو از این گوشی حذف شود؟. با تبلت‌فون همراه باشید تا به این سؤالات و چندین پرسش دیگر پاسخ دهیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

در جعبه قرمز رنگ این تلفن همراه محتویاتی نظیر دفترچه راهنما، کابل USB-C به USB-A جهت شارژ و انتقال اطلاعات، شارژر سریع 30 واتی به نام Warp Charge و یک قاب ژله‌ای با برند وان‌پلاس مشاهده می‌شود. روی این گوشی همچنین، یک گلس بسیار نازک قرار گرفته تا محافظ صفحه نمایش باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

طراحی

شاید محصولات قبلی وان‌پلاس در برخی قسمت‌ها کمبود داشتند اما شرکت سازنده از نظر شیوه طراحی و کیفیت ساخت به هیچ عنوان کم نگذاشته و این موضوع برای همه ثابت شده است. وان‌پلاس 8 یکی از باکیفیت‌ترین دستگاه‌های بازار از نظر جنس بدنه می‌باشد به طوری که در جلو و عقب آن پوشش شیشه‌ای و فریم آن آلومینیومی است. البته این کمپانی اشاره نکرده که پوشش محافظ موجود کدام نسخه گوریلا گلس می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

یکی از تغییرات اصلی و اعمال شده در این موبایل، دریافت تأییدیه ضد آب و خاک IP68 است که سال‌های سال بود که طرفداران این برند خواستار حضور آن بودند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

باید به این نکته اشاره کنیم که بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته در سال‌های قبل، محصولات وان‌پلاس همچون رقبای خود ضد آب بودند اما این کمپانی امسال هزینه اضافی را پرداخت کرده تا تأییدیه مخصوص را دریافت کند و آن را فقط برای مدل 8 پرو به ثبت برساند. همین اتفاق بار دیگر باعث می‌شود که بپرسیم چرا علی‌رغم اینکه تأییدیه خاصی برای وان‌پلاس 8 دریافت نشده، قیمتش باز هم زیاد است؟.

بگذریم!!!. با مقایسه این گوشی و وان‌پلاس 7 و 7 تی پرو به این نتیجه می‌رسیم که وان‌پلاس 8 با آنها تفاوت زیادی ندارد ولی از نظر ظاهری با 7 تی بسیار متفاوت است. برای مثال، دوربین عقب دیگر در یک ماژول دایره‌ای قرار ندارد بلکه درون یک بیضی عمودی جای‌گیری کرده و در جلو هم خبری از ناچ نیست و نمایشگر برآمده حضور یافته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

در کمال تعجب، گوشی ارزان‌تر سال 2020 وان‌پلاس نسبت به مدل پیشین به شدت کوچکتر است. احتمال می‌دهیم که این اتفاق به خاطر نسبت بدنه به تصویر (20:9) بلندتر و بدنه باریک‌تر این موبایل باشد. با این وجود، همچنان گرفتن این گوشی با یک دست و کار کردن با آن بسیار سخت است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

با توجه به اینکه گوشی قدبلندتر شده، وان‌پلاس به نتیجه رسیده که باید سنسور اسکنر اثر انگشت را کمی بالاتر ببرد. درست است که حسگر موجود در نمایندگان سال‌های قبل وان‌پلاس از نظر جای‌گیری مشکلی نداشتند ولی در محصول امسال کمپانی چینی راحت‌تر می‌توانیم انگشتمان را روی سنسور بگذاریم. دیگر دلیل کوچکتر شدن این گوشی، باریکی آن است. اگرچه وان‌پلاس 8 تنها 0.8 میلی‌متر باریک‌تر شده ولی همین مقدار کم نیز تأثیر بسزایی بر خوش‌دستی گوشی گذاشته است.

ضمن اینکه دکمه‌های پاور و اسلایدر اعلانات به سمت لبه‌های کناری کشیده شده‌اند. در مجموع، ساخت یک گوشی بزرگ و قرار دادن دکمه‌ها در نزدیک‌ترین قسمت لبه بالایی، مطمئناً باعث خواهد شد تا افرادی که دست‌های کوچکی دارند به مشکل بربخورند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

یک تغییر عمده دیگر پوشش روی قاب پشتی است که شاید در نگاه اول آشنا و شبیه محصولات سال‌های قبل باشد که از جنس شیشه صیقلی بود و راحت از دستان ما لیز می‌خورد اما در وان‌پلاس 8 پوششی در قاب عقبی به کار رفته که باعث شده لغزندگی دستگاه کمتر گردد. شاید با خرید وان‌پلاس 8 یاد پوشش قاب پشتی گوشی‌های سری پیکسل 4 (Pixel 4) گوگل بیفتید که پوشش پلاستیکی داشتند. با همه اینها نباید فریب این توضیحات را بخورید چرا که این موبایل همچنان بسیار لغزنده است.

به طور کلی، به نظر می‌رسد محصولات امسال کمپانی چینی اثرات انگشت را جذب نمی‌کنند و این اتفاق هم به خاطر پوشش موجود در قاب پشتی‌شان می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

با نگاه کردن به کناره‌ها به این نتیجه می‌رسیم که فریم گوشی با تغییراتی همراه بوده تا نسبت به قبل به خوش‌دست‌تر شدن دستگاه کمک کند و رنگ روی آن هم مات‌تر شده تا همسو با پوشش رنگی سایر قسمت‌ها باشد. ظاهر اسپیکرها هم فرق کرده و بقیه بخش‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

حالا به شیوه طراحی دارای ناچ می‌رسیم. اینکه روش دوربین سلفی پاپ‌آپ یا ناچ بهتر است یا نقطه سیاه رنگ در بالا، کاملاً به سلیقه شخصی بستگی دارد اما در واقعیت، قرار دادن یک حفره مشکی در بالای نمایشگر انتخاب منطقی‌تری است. در این موبایل، نقطه‌ای که بالای صفحه نمایش حضور یافته بسیار کوچک شده و در لبه سمت چپ جای‌گیری کرده است. احتمالاً دلیل این شیوه طراحی برآمدگی می‌باشد زیرا نمی‌توان دوربین‌ها را روی قسمت برآمده گوشی جای داد و باید آن را زیر یک پنل صاف قرار دهیم تا تأثیر منفی بر تصاویر گرفته شده نگذارد. با این روش، شیوه طراحی دارای نقطه سیاه رنگ تقریباً بخش زیادی از صفحه نمایش را اشغال می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

با این اوصاف، دوربین سلفی پاپ‌آپ بهترین روش برای داشتن نمای تمام صفحه نمایش در گوشی‌هاست اما باید قبول کنیم که هر کسی دوست ندارد یک قطعه از موبایل بیرون بیاید و حرکت کند. از طرفی، ماژول‌های ظاهر شونده همیشه در معرض شکسته یا خراب شدن قرار دارند. به علاوه، با این دوربین‌ها نمی‌توان گوشی را کاملاً در برابر آب مقاوم کرد و مطمئناً بر وزن تلفن همراه نیز می‌افزایند. برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید، فقط کافی است وزن مدل 7 تی پرو و 8 را با هم مقایسه کنید تا ببینید که مدل سال قبل 26 گرم سنگین‌تر می‌باشد. در نهایت باز هم تکرار می‌کنیم که هنوز راهکار مناسبی برای جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلاتی در دنیای تکنولوژی پیدا نشده بنابراین انتخاب آن یک موضوع کاملاً شخصی است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

در مجموع اذعان می‌کنیم که کیفیت ساخت و جنس بدنه وان‌پلاس 8 فوق‌العاده بوده و برآمدگی دوربین در حد نرمال است و نقطه مربوط به دوربین سلفی کوچک می‌باشد. ضمن اینکه، شیوه طراحی این موبایل آشناست ولی با تغییراتی همراه شده است. در واقع هیچ شکایتی نمی‌توانیم به این گوشی داشته باشیم مگر اینکه بخواهیم به نمایشگر برآمده اشکال بگیریم.

صفحه نمایش

شاید نمایشگر وان‌پلاس 8 نسبت به پنل موجود در مدل دارای پسوند پرو (Pro) کمبودهایی داشته باشد اما این نکات باعث نمی‌شوند که بگوییم این صفحه نمایش بی‌کیفیت است. در واقع باید اعتراف کنیم که این اسکرین یکی از بهترین مواردی به شمار می‌آید که تا کنون در دنیای گوشی‌های هوشمند شاهد آن بوده‌ایم. رزولوشن این نمایشگر OLED به 2400*1080 پیکسل و نسبت بدنه به تصویر هم به 20:9 می‌رسد. خودِ وان‌پلاس این نوع صفحه نمایش را Fluid AMOLED می‌نامد چرا که هم کناره‌های آن حالت منحنی دارند و هم از نرخ بازسازی 90 هرتزی که امروزه به استاندارد دستگاه‌های پرچمدار تبدیل شده، بهره می‌برد. با همه اینها، نمایشگر این موبایل تفاوت چندانی با صفحه نمایش وان‌پلاس 7 پرو و وان‌پلاس 7 تی پرو ندارد چرا که برآمدگی‌های اطراف آن دقیقاً همان چیزی است که تا کنون دیده بودیم و فقط رزولوشن و نقطه سیاه رنگ در بالای نمایشگر دو نوآوری تازه می‌باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

بر این اساس، این صفحه نمایش نسبت به پنل وان‌پلاس 8 پرو چه تفاوت‌هایی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که مدل پیشرفته‌تر از نرخ بازسازی 120 هرتزی بهره می‌برد و در آن تکنولوژی MEMC (فناوری تخمین حرکت) به کار رفته است. ضمن اینکه عمق رنگ‌ها به جای 10، 8 بیتی می‌باشد و گزینه تشخیص خودکار روشنایی با استفاده از سنسور RGB در آن مشاهده نمی‌شود. بعضاً گفته می‌شود که صفحه نمایش وان‌پلاس 8 پرو هم کمی درخشان‌تر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

خیلی روراست بگوییم که اصلاً نباید از نبود تکنولوژی MEMC ناراحت باشید چرا که تنها زمانی غیبت آن را احساس خواهید کرد که می‌خواهید ویدیوهای دارای 30 فریم بر ثانیه را در نمایشگرهای دارای نرخ بازسازی 90 یا 120 هرتزی مشاهده کنید.

به هر حال، در آزمایش‌های تخصصی صورت گرفته، نهایت روشنایی در دو حالت اتوماتیک و دستی به ترتیب 802 و 469 نیت بود. در مورد دقت رنگ‌ها نیز بگوییم که تنظیمات نمایشگر حالات مختلفی دارد که در صورت نیاز می‌توان آنها را سفارشی‌سازی کرد. با روشن کردن گزینه شفاف (Vivid)، تفاوت رنگی 3.6 خواهد بود ولی با این کار روی قسمت‌های سفید، هاله‌ای آبی رنگ ظاهر و رنگ‌های قرمز، سبز و زرد نیز سرزنده‌تر می‌شوند. در این میان، اگر دقت رنگی برایتان بسیار حائز اهمیت است، می‌توانید از گزینه طبیعی (Natural) استفاده کنید که دقت رنگی را حداقل و حداکثر به ترتیب 1.2 و 1.8 نیت خواهد کرد.

دوام باتری

دوام باتری وان‌پلاس 8 فوق‌العاده عالی است. دلیل اینکه از عبارت “فوق‌العاده عالی” استفاده کردیم این است که علی‌رغم وجود مودم 4G و 5G اسنپدراگون X55 این گوشی توانست در آزمایش‌های متعدد امتیاز بالایی به ثبت برساند. این نمرات زمانی شما را شگفت‌زده‌تر می‌کنند که متوجه می‌شوید دوام باتری با روشن کردن نرخ بازسازی 60 یا 90 هرتزی چندان متفاوت نیست. اختلاف امتیازات ثبت شده میان دو حالت نامبرده در حد چند دقیقه بود بنابراین استفاده از یک منبع نیروی 4300 میلی‌آمپری باعث شده وان‌پلاس 8 از نظر دوام باتری بسیار مقاوم باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

سرعت شارژ هم در این دستگاه بسیار سریع است به طوری که اگرچه مانند وان‌پلاس 7 پرو و 7 تی پرو با شارژر 30 واتی شارژ می‌شود ولی در مدت زمان کمتری باتری پر می‌گردد. جالب اینکه در 30 دقیقه اول، تقریباً 69 درصد منبع نیروی پر می‌شود و در مدت زمان 53 دقیقه‌ای، کل باتری شارژ خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر این گوشی را مدتی طولانی به شارژ بزنید، داغ خواهد کرد. با این حال، این موضوع نمی‌تواند چندان مهم باشد زیرا با شارژر سریع نیازی نخواهد بود تا موبایل را در بازه‌های زمانی طولانی به شارژر وصل کنید.

کیفیت صدا

در وان‌پلاس 8 دو اسپیکر استریو وجود دارد که یکی در پایین قرار گرفته و یکی در بالا. قطعه موجود در بالا هم اسپیکر است و هم میکروفون و در یک بریدگی بسیار باریک در کنار حاشیه مشکی رنگ مشاهده می‌شود. کیفیت صدای هر دو این اسپیکرها عالی می‌باشد و حتی از صداهایی که در وان‌پلاس 7 پرو شنیده می‌شدند نیز بلندتر هستند. صداهای بم پایین می‌باشند ولی صدای بیس عالی است. در مجموع صداها سرزنده بوده و تعادل میان دو اسپیکر به خوبی ایجاد شده است.

سیستم عامل و رابط کاربری

تغییرات زیادی در رابط کاربری OxygenOS به وجود نیامده و فقط برخی قابلیت‌های تازه همراه با گوشی‌های سری وان‌پلاس 8 معرفی شده‌اند بنابراین اگر مالک یکی از محصولات این شرکت هستید می‌توانید امیدوار باشید که در آینده‌ای نزدیک شما نیز این قابلیت‌های جدید را دریافت خواهید کرد. همیشه این‌گونه بوده که پوسته نرم‌افزاری OxygenOS شباهت زیادی به رابط کاربری اندروید خام دارد بنابراین امسال هم تقریباً همین اتفاق رخ داده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

ما در اینجا با ویژگی‌های جدید شروع می‌کنیم. اول از همه باید نسخه 2 حالت تیره (Dark Mode 2.0) را متذکر شویم که بهبود یافته تا با اپلیکیشن‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند سازگاری بیشتری داشته باشد. در مورد این قابلیت توضیحات دیگری داده نشده ولی احتمال می‌دهیم که دارک مد با برنامه‌های بیشتری کار کند. در منوی شخصی‌سازی (Customization)، علاوه بر اینکه می‌توانید حالت تیره را خاموش یا روشن کنید، امکان تغییر ظاهر آیکون تنظیمات سریع، رنگ‌های پیش‌فرض، فونت و آیکون‌ها را نیز دارید. تنها قابلیت جدیدی که در اختیارتان قرار گرفته، پک آیکون HydrogenOS می‌باشد که مخصوص رام چینی این تلفن همراه است.

همچنان خبری از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن نیست اما وان‌پلاس وعده داده که آن را به زودی و از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری به دست کاربران می‌رساند. تا زمانی که این گزینه منتشر می‌شود، می‌توانیم از آپشن Ambient Display استفاده کنیم که کارایی زیادی دارد. با یک یا دو بار ضربه زدن روی نمایشگر می‌توانید ساعت، اعلانات و یا برخی اطلاعات خاص مانند تاریخ قرارهای کاری، وضعیت آب و هوا و . . . را مشاهده کنید. ضمن اینکه با انجام این کار محل قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت هم روشن می‌شود.

حال که صحبت از حسگر نامبرده شد، باید اعتراف کنیم که این سنسور یکی از بهترین موارد موجود در بازار به شمار می‌رود. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، این حسگر کمی بالاتر رفته تا با نسبت بدنه به تصویر طولانی‌تر سازگاری داشته باشد. وان‌پلاس چیز خاصی در این مورد اعلام نکرده بنابراین می‌توانیم فرض را بر این بگیریم که این سنسور همانی است که پارسال استفاده شده بود. ضمناً، به محض گذاشتن انگشت روی این نمایشگر، قسمت وسیع‌تری روشن می‌شود بنابراین راحت‌تر می‌توان قفل گوشی را باز کرد. از نظر سرعت، امنیت و کارایی هم نمی‌توانیم به این سنسور اشکال وارد کنیم چرا که هم سریع است، و هم ایمن و کارآمد. با وجود یک چنین گزینه‌ای بهترین کار آن است که اصلاً سراغ تکنولوژی تشخیص چهره نروید. ضمناً، با توجه به اینکه در این موبایل خبری از دوربین سلفی پاپ‌آپ (بر خلاف وان‌پلاس 7 پرو و وان‌پلاس 7 تی پرو) نیست، امنیت وان‌پلاس 8 بسیار بالاست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

یک تغییر دیگر که متوجهش خواهید شد، موتور لرزشی می‌باشد به طوری که احساس خواهید کرد که وقتی انگشت خود را روی سنسور اسکنر اثر انگشت می‌گذارید یا تایپ می‌کنید، همزمان لرزش لازم ایجاد می‌شود.

با استفاده از شیوه طراحی نمایشگرهای دارای ناچ، گزینه‌ای به بخش تنظیمات نمایشگر اضافه شده که به کاربران اجازه می‌دهد مشخص کنند آیا می‌خواهند محتواها همچنان در تمام صفحه پخش شوند یا اینکه ترجیح می‌دهند قسمت بالای گوشی با یک نوار مشکی پوشیده گردد. از طرفی، به خاطر اینکه پنل وان‌پلاس 8 از نوع OLED است، به سختی می‌توانیم تشخیص دهیم که بالای آن لنز دوربینی قرار گرفته یا خیر. بر خلاف سایر گوشی‌های مشابه که در نمایشگر خود ناچ یا حفره سیاه رنگ دارند، با روشن کردن نوار مشکی رنگ در این محصول وان‌پلاس، آیکون‌ها و نوار اعلانات کمی پایین‌تر از دوربین سلفی می‌آیند. به طور خلاصه بگوییم که با این کار فقط یک نوار سیاه اضافه در بالای گوشی به وجود می‌آورید. اگر کمی در این مورد فکر کنید، به این نتیجه خواهید رسید که به خاطر نسبت بدنه به تصویر 20:9 و سخت بودن کنترل کردن موبایل، بد نیست برخی اوقات این گزینه را روشن نمایید.

با مراجعه به منوی دکمه‌ها و شیوه‌های ناوبری، همان گزینه‌های همیشگی یعنی اسلایدر هشدار، دکمه‌های ناوبری و شیوه‌های ناوبری سریع را مشاهده خواهید کرد. آپشن اول برای خریداران گوشی‌های وان‌پلاس بسیار کارآمد است زیرا آنها را قادر خواهد ساخت وقتی که موبایل قفل و نمایشگر خاموش است، با کشیدن یک الگوی خاص اپلیکیشن دلخواه اجرا را کنند. این افراد همچنین می‌توانند با کشیدن سه انگشت خود از بالا به پایین اسکرین شات بگیرند. قابلیت برداشتن و پاسخ دادن هم بسیار کارآمد است زیرا اجازه می‌دهد بدون اینکه نیاز باشد گوشی را لمس کنید، به تماس‌های دریافتی پاسخ دهید. زمانی ارزش وجود این ویژگی را متوجه می‌شوید که دستانتان آلوده است و نمی‌خواهید به صفحه نمایش گوشی دست بزنید. دیگر شیوه‌های ناوبری هم عبارتند از دو بار ضربه زدن برای روشن کردن نمایشگر و یا روش‌های مدیریت فایل‌های صوتی در حال پخش.

نوار مسیریابی و منوی شیوه‌های ناوبری دو گزینه در اختیار شما قرار می‌دهند که یکی همان دکمه‌های هوم، بازگشت و برنامه‌های اخیر و دیگری روش مسیریابی مبتنی بر حرکات است. گزینه اول امکانات بیشتری پیش روی شما قرار می‌دهد به طوری که می‌توانید با دو بار ضربه زدن روی یک دکمه یا نگه داشتن انگشت روی یکی از دکمه‌ها برخی دستورات خاص را اجرا کنید. گزینه دوم هم باعث خواهد شد تا نوار موجود در پایین نمایشگر حذف گردد.

منوی باتری تقریباً همان چیزی است که در گذشته هم دیده بودیم ولی با این تفاوت که برخی تغییرات جزئی در آن اعمال شده‌اند. یکی از این قابلیت‌ها شارژ Optimizer نامیده می‌شود. این تکنولوژی می‌تواند در دراز مدت و با توجه به شیوه استفاده از گوشی، دوام باتری را با سبک زندگی شما تنظیم کند. مثلاً اگر موبایل خود را در طول شب به شارژ بزنید، باتری به میزان 90 درصد پر می‌شود و سپس عملیات شارژ متوقف خواهد شد و سپس چند دقیقه مانده به زمانی که می‌خواهید بیدار شوید، دوباره باتری پر می‌شود. با این روش، منبع نیرو در یک حالت پایدار باقی می‌ماند.

همچون گذشته، وان‌پلاس قابلیتی را فراهم کرده که نرم‌افزارهایی که مدت زیادی است از آنها استفاده نکرده‌اید، در پس‌زمینه بسته می‌شوند. به علاوه، شما می‌توانید برخی برنامه‌ها را به لیست سفید اضافه کنید تا همیشه در بکگراند آماده به کار باشند.

با مراجعه به فهرست بخش Utilities، بعضی ویژگی‌های قدیمی اما محبوب به چشم می‌خورند. یکی از آنها Pocket Mode می‌باشد تا پس از غیبت در محصولات سال قبل کمپانی چینی این‌بار دوباره در اختیار کاربران قرار گرفته باشد. شاید دلیل عدم حضور این قابلیت، جای‌گیری سنسور مجاورت در زیر نمایشگر وان‌پلاس 7 پرو و 7 تی پرو بود. حالا با محصولات سری وان‌پلاس 8، کمپانی چینی از حسگر مجاورت IR بهره گرفته تا اگر روی آن پوشانده شد، نمایشگر گوشی خاموش شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

دیگر گزینه کاملاً جدید فعالسازی حالت تیره در اپلیکیشن‌های بیشتر (Enable dark tune in more apps) می‌باشد که در زیر منوی OnePlus Laboratory قرار گرفته است. این آپشن حالت تیره را در اپلیکیشن‌هایی که از آن پشتیبانی نمی‌کنند فعال خواهد کرد. البته این قابلیت هنوز در مرحله آزمایشی است بنابراین امکان دارد بعضی از نرم‌افزارها با آن سازگاری نداشته باشند.

کسانی که با رابط کاربری OxygenOS آشنایی دارند حتماً به این نکته واقف هستند اما بد نیست ما بار دیگر به آن اشاره کنیم. این پوسته نرم‌افزاری در مقایسه با سایر موارد موجود در گوشی‌های ساخت شرکت‌های چینی و کره‌ای و ژاپنی، امکانات چندان گسترده‌ای ندارد و تنها برخی گزینه‌ها در آن وجود دارند تا کارایی آن افزایش یابد. با این وجود، OxygenOS بسیار سریع می‌باشد و اصلاً یکی از دلایل موفقیت وان‌پلاس در سالیان اخیر به شمار می‌رود. ناچاریم که اعتراف کنیم که این رابط کاربری پرسرعت‌ترین پوسته نرم‌افزاری است هرچند امکان دارد همه افراد از کار کردن با آن لذت نبرند زیرا برخی‌ها هستند که گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد را به ظاهر ساده و بی‌آلایش ترجیح می‌دهند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

با توجه به اینکه در وان‌پلاس 8 پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 865 به کار رفته، انتظار می‌رود که این موبایل بدون هیچ لگ و کندی سرعتی فعالیت کند و خوش‌بختانه همین‌گونه هم شد. این تراشه با فرآیند لیتوگرافی 7 نانومتری پلاس EUV تولید شده تا در مقایسه با اسنپدراگون 855 کم‌مصرف‌تر باشد و عملکرد بهتری از خودش به ثبت برساند. در این چیپ‌ست هشت هسته پردازشی (به شرح زیر) به کار رفته است:

  • یک هسته Kryo 585 با نهایت سرعت 2.84 گیگاهرتزی
  • سه هسته Kryo 858 با نهایت سرعت 2.42 هرتزی
  • چهار هسته Kryo 585 با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتزی

پردازنده گرافیکی هم Adreno 650 می‌باشد. همراه این تراشه یک رم 12 و حافظه داخلی 256 گیگابایتی حاضر شده‌اند. متأسفانه مدل وان‌پلاس 8 بر خلاف وان‌پلاس 8 پرو سیستم حافظه LPDDR5 را ندارد. یک مدل دیگر از این موبایل نیز 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

به علاوه، این تراشه یک مودم اکسترنال اسنپدراگون X55 دارد تا به اینترنت 5G وصل شود. شاید با این تنظیمات نگران عدم اتصال این گوشی به شبکه 4G باشید اما باید به شما خبر دهیم که با این مودم به شبکه نسل 4 ارتباطات هم می‌توان وصل شد. ضمناً، مودم‌های اکسترنال انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. با این اوصاف و در این زمینه، پردازنده های‌سیلیکون کایرین 990 رقیب جدی‌تر و بهتری برای اسنپدراگون 865 به حساب می‌آید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

دوربین

اختلاف دوربین میان دو مدل 7 تی و 7 تی پرو در سال گذشته کاملاً مشهود بود بنابراین اگر کسی می‌خواست یکی از این دو دستگاه را خریداری کند، می‌بایست سراغ مدل اول برود چرا که هم دوربینش باکیفیت بود و هم قیمتش کمتر. متأسفانه امسال اتفاق دیگری رخ داده است. وان‌پلاس 8 دیگر به سنسور تله فوتو جای نداده و به جای آن از لنز مکرو استفاده کرده است. بر این اساس، تصاویر زوم شده 2 برابری در واقع برشی از خروجی لنز اصلی 48 مگاپیکسلی می‌باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

ضمناً، لنز اصلی وان‌پلاس 8 (f/1.8) دریچه دیافراگم بسته‌تری نسبت به وان‌پلاس 7 تی (f/1.6) دارد و فقط سیستم ثابت‌سازی اپتیکال ثابت باقی مانده است.

دوربین اولترا واید حالا پیشرفته‌تر شده و 16 مگاپیکسلی است ولی از آن مهمتر اینکه در این حسگر خبری از سیستم فوکوس خودکار نیست. همین موضوع باعث شد تا شاهد حضور سنسور مکرو 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت باشیم تا بتوانیم عکس‌های کلوزآپ بگیریم. دریچه دیافراگم دو لنز نامبرده هم به ترتیب f/2.2 و f/2.4 می‌باشد.

دوربین سلفی یک لنز 16 مگاپیکسلی است که قبلاً استفاده شده بود و دریچه دیافراگم f/2.0 را داراست.

اپلیکیشن دوربین

تغییراتی در اپلیکیشن دوربین به وجود آمده ولی اکثر آنها بصری هستند. ضمناً، منوی تنظیمات دیگر در میان حالات قرار نگرفته و برای باز کردن این گزینه باید آپشن مربوطه را از گوشه سمت چپ قسمت منظره‌یاب دوربین لمس کنید.

به علاوه، اگر می‌خواهید با تمام قدرت لنز اصلی عکسبرداری نمایید و تصاویر 48 مگاپیکسلی بگیرید، از حالت تصویربرداری معمولی می‌توانید این کار را صورت دهید چرا که دکمه مربوطه در اینجا در دسترس قرار گرفته است. حال که صحبت از حالت پیشرفته یا Pro شد بد نیست اشاره کنیم که قادر هستید مقادیر فوکوس، تعادل رنگ سفید، ISO، نورپردازی و سرعت شاتر را به صورت دستی تغییر دهید. همچنین، امکان عکسبرداری با کیفیت‌های 12 یا 48 مگاپیکسلی و یا RAW فراهم شده است.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

اول از همه باید بگوییم از آن جایی که لنزهای اصلی و اولترا واید سه گوشی وان‌پلاس 7 پرو، 7 تی پرو و 8 یکی هستند بنابراین کیفیت تصاویری که با این دستگاه‌ها به ثبت می‌رسانیم نیز برابر می‌باشد.

در طول روز، عکس‌هایی که می‌گیرید جزئیات خوبی دارند ولی از نظر شفافیت جا برای بهتر شدن وجود خواهد داشت. رنگ‌ها سرزنده هستند و شاید برخی‌ها اعتقاد داشته باشند که کمی بیش از حد دقیق شده‌اند. رنج دینامیک فوق‌العاده و تعادل رنگ سفید بسیار زیاد است. با این همه، امکان دارد وقتی در فضاهای بسته اقدام به عکسبرداری می‌کنید و حتی نور هم به اندازه کافی تابیده، از شفافیت تصاویر کاسته شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

در مقایسه با وان‌پلاس 7 پرو که رنگ سفید در آن کمی حرارت دارد، وان‌پلاس 8 آن را به صورت متعادل‌تری نشان می‌دهد. پرچمدار سال قبلی این شرکت همچنین، نویز کمتری را به ثبت می‌رساند و خروجی‌هایش واقعی‌تر هستند. ضمناً، در موارد نادر به این نتیجه نیز می‌رسید که وان‌پلاس 7 پرو عکس‌های شفاف‌تر و با جزئیات بیشتری می‌گیرد.

همانگونه که انتظار می‌رفت، تصاویری که پس از برش انجام شده از روی سوژه ذخیره می‌شوند در مقابل آن چیزی که لنز تله فوتو می‌گیرد کیفیت قابل‌قبولی ندارند چرا که جزئیات کم و نویز زیاد است. حالا شاید بپرسید که چگونه سامسونگ توانسته همین کار را انجام دهد ولی تصاویر باکیفیتی بگیرد. در پاسخ باید اعلام کنیم که کمپانی کره‌ای از تکنولوژی بررسی پیکسلی بهره نمی‌برد و عکس‌هایی که می‌گیرد هم یک برش کامل از یک لنز 64 مگاپیکسلی با رزولوشن بیشتر هستند حال آنکه در محصول وان‌پلاس عکس‌های گرفته شده توسط یک لنز 12 مگاپیکسلی برش داده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

لنز اولترا واید هم در حد و اندازه خودش خوب کار می‌کند. البته مطمئناً در مقایسه با لنز اصلی تصاویری که به ثبت می‌رساند نویز بیشتری داشته و رنگ‌ها کشیده‌تر شده‌اند ولی از نظر رنج دینامیک بسیار عالی هستند. شفاف‌سازی این عکس‌ها کمی بیش از مقدار مورد نیاز صورت می‌پذیرد ولی در مجموع این اتفاق باعث افزایش کیفیت می‌شود به طور کلی می‌توانیم بگوییم که این تصاویر با خروجی لنز اصلی تقریباً برابر هستند.

ضمناً، تفاوت کمی میان عکس‌های گرفته شده توسط لنز اولترا واید دو گوشی وان‌پلاس 7 پرو و وان‌پلاس 8 وجود دارد.

کیفیت تصاویر در شب و شرایط کم نور

عکس‌های گرفته شده در شب کیفیت معمولی دارند و پیشرفت خاصی در مقابل خروجی‌های به ثبت رسیده توسط پرچمداران سال قبل وان‌پلاس مشاهده نمی‌شود. اگر با دقت به این عکس‌ها نگاه کنید به راحتی متوجه نویز زیاد، جزئیات و شفافیت کم خواهید شد. اما در سمت دیگر، رنج دینامیک و رنگ‌ها بسیار بادقت می‌باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

اگرچه ما همیشه استفاده از حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) را پیشنهاد نمی‌دهیم ولی در وان‌پلاس 8 این گزینه کارایی زیادی دارد. این آپشن نویز را از بین می‌رسد و در سایه‌ها و منابع نوری جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و از همه مهمتر بر افزایش شفافیت تصاویر تأثیر مثبت می‌گذارد و آنها را خیلی سریع به ثبت می‌رساند. شاید بتوانیم ادعا کنیم که این گزینه سریع‌ترین Night Mode موجود در یک گوشی هوشمند است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا تفاوتی میان عملکرد محصول امسال وان‌پلاس و محصولات سالیان پیشش وجود دارد؟. بهتر است این‌گونه پاسخ دهیم که گزینه عکسبرداری در حالت معمولی هر دو موبایل از هر نظر شبیه یکدیگر است مگر در بخش تعادل نور سفید. این‌بار همچنین، وان‌پلاس 7 پرو رنگ‌ها را کمی سردتر و گزینه تصویربرداری معمولی آن منابع نوری را گرم‌تر نشان می‌دهد. دیگر تفاوت‌ها که به سختی می‌توان متوجه آنها شد، وضوح و جزئیات بیشتر و نویز کمتر در خروجی‌های وان‌پلاس 7 پرو و کنتراست بیشتر در خروجی‌های وان‌پلاس 8 می‌باشند. با این اوصاف، پرچمدار پیشین کمپانی چینی عملکرد بهتری در این بخش دارد ولی باز هم می‌توانیم عملکرد هر دو دستگاه را یکسان بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

همچون بسیاری دیگر، لنز اولترا واید وان‌پلاس 8 هم نمی‌تواند در شب‌ها و شرایطی که نور کافی وجود ندارد خوب کار کند و عکس‌هایی می‌گیرد که نویز دارند و رنگ‌ها در آنها کشیده شده‌اند. در زمینه کنتراست، رنج دینامیک و رنگ‌ها اما، تفاوت زیادی میان خروجی‌های این لنز با عکس‌های گرفته شده توسط لنز اصلی احساس نمی‌شود.

خبر خوب این است که در این گوشی می‌توان از حالت تصویربرداری در شب بهره برد و تصاویری گرفت که وضوح و جزئیاتی بیشتر و نویز کمتری دارند.

باز هم تفاوتی میان عملکرد لنز اولترا واید دو گوشی وان‌پلاس 7 پرو و 8 وجود ندارد مگر در بخش دمای رنگ‌ها.

کیفیت تصاویر مکرو

به خاطر فوکوس خودکار موجود در لنز مکرو، گرفتن تصاویر مکرو از سوژه‌های مینیاتوری و ریز کار سختی است. در این عکس‌ها جزئیات زیاد نیستند چرا که نهایت قدرت این حسگر 2 مگاپیکسل می‌باشد. با این اوصاف، برای اینکه بتوانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید باید به خوبی در محل مورد نظر نور وجود داشته باشد. صادقانه بگوییم که این لنز به هیچ عنوان نمی‌تواند حتی کمی از توانایی‌های لنز اولترا واید که سال گذشته در گوشی‌های وان‌پلاس حضور داشت را در اختیار داشته باشد.

کیفیت تصاویر پرتره

اگر در تصاویر پرتره‌ای که لنز اصلی به ثبت می‌رساند نور کافی وجود داشته باشد، این حسگر می‌تواند عکس‌های باکیفیتی بگیرد که جزئیات زیادی دارند و وضوح تصاویر بالا و رنگ‌ها در آنها دقیق هستند. افکت بوکه نیز خوب کار می‌کند. البته در برخی قسمت‌ها شاهد کشیدگی رنگ‌ها خواهیم بود ولی باز هم سیستم نرم‌افزاری پردازش تصاویر کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

برای گرفتن عکس‌های پرتره می‌توانید به میزان 2 برابر زوم کنید ولی پیشنهاد ما این است که این کار را انجام ندهید زیرا باعث کاهش جزئیات و وضوح تصاویر می‌شود.

کیفیت تصاویر سلفی

دوربین سلفی می‌تواند خروجی‌های باکیفیت با وضوح بالا و دقت رنگ زیادی بگیرد. رنج دینامیک هم بسیار عالی است و در این بین فرقی نمی‌کند که شما از گزینه عکسبرداری معمولی بهره برده‌اید یا پرتره. بد نیست یادآور شویم که تصاویر پرتره‌ای که دوربین سلفی می‌گیرد همچون خروجی‌های پرتره لنز اصلی هستند و این یعنی لبه‌های سوژه و پس‌زمینه با بیشترین دقت ممکن تشخیص داده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

ضبط ویدیو

بر خلاف بسیاری دیگر از پرچمداران سال 2020، وان‌پلاس 8 نمی‌تواند ویدیوهای 8K ضبط کند و راستش را بگوییم همان بهتر که این اتفاق رخ نمی‌دهد. در حال حاضر و با شرایط کنونی، فعلاً همان کیفیت 4K و فول اچ‌دی بهترین گزینه‌ها هستند. این موبایل امکان به ثبت رساندن 30 و 60 فریم بر هر ثانیه را داراست و برای ویدیوهای 1080p و 720p نیز قادر است به ترتیب 240 و 480 فریم بر ثانیه ضبط کند تا امکان فیلمبرداری به صورت اسلوموشن را نیز داشته باشد. یک گزینه به نام Super Stable هم تعبیه شده که 1080p است ولی سیستم ثابت‌سازی آن عملکرد پرنوسانی دارد زیرا لبه‌های فیلم‌ها را برش می‌دهد. یک حالت فیلمبرداری سینمایی هم در دسترس قرار گرفته که به نسبت بدنه به تصویر 21:9 مربوط می‌شود.

ویدیوهای 4K وضوح، دقت رنگ، رنج دینامیک و کنتراست زیاد و نویز کمی دارند ولی نمی‌توانیم وضوح آنها را برابر با شفافیت فیلم‌های 2160p بدانیم.

ویدیوهای 1080p در زمینه سیستم پردازش با فیلم‌های 4K یکی هستند ولی طبیعتاً وضوح کمتری دارند.

با روشن کردن گزینه زوم 2 برابری هم می‌توانید فیلمبرداری کنید اما همان‌طور که انتظار می‌رفت این آپشن کیفیت خروجی‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

لنز اولترا واید هم فیلم‌های 1080p و 2160p قابل‌قبولی می‌گیرد. شاید به این نتیجه برسید که خروجی‌های این سنسور با آن چیزی که لنز اصلی به ثبت می‌رساند برابری می‌کند هرچند رنگ‌ها در آن کمی کشیده‌تر هستند.

فیلم‌های گرفته شده با گزینه سینمایی مخصوص نسبت بدنه به تصویر 21:9 را می‌توان با هر دو لنز اصلی یا اولترا واید به ثبت رساند. پیشنهاد ما البته استفاده از لنز اول است. در این میان، وقتی می‌خواهید منظره وسیع‌تری را پوشش دهید می‌توانید از لنز دوم هم بهره ببرید.

با مقایسه ویدیوهای 4K و ویدیوهای حالت Super Steady در حالت 4K، به این نتیجه خواهیم رسید که گزینه دوم از لنز اولترا واید برای فیلمبرداری استفاده می‌کند و معمولاً از وسط صحنه برش‌هایی را انجام می‌دهد. گوشی‌های نسل‌های پیش وان‌پلاس که از این گزینه پشتیبانی می‌کردند، ویدیوهای 1080p را برش می‌دادند. به طور کلی سیستم ثابت‌سازی نسبت به پارسال پیشرفت کرده و کیفیت 4K نیز سیر صعودی را در پیش گرفته است.

نظر نهایی در مورد دوربین

در مقایسه با محصولات سال قبل کمپانی چینی، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در دوربین وان‌پلاس 8 دیده نمی‌شود بنابراین بهتر می‌بود این شرکت سخت‌افزار این بخش از این گوشی را بهبود می‌بخشید. با این توضیحات، نمی‌توانیم احساس خودمان را کتمان کنیم بنابراین باید بگوییم که این موبایل یک گام رو به عقب برداشته چرا که استفاده از یک لنز مکرو به جای تله فوتو واقعاً هیچ توجیهی ندارد. در وان‌پلاس 7 تی زوم به صورت اپتیکال انجام می‌شد و برای گرفتن تصاویر مکرو نیز لنز اولترا واید به کار می‌آمد و فوکوس خودکار هم وجود داشت. به علاوه، در آن دستگاه عکس‌های مکرو بسیار باکیفیت بودند. حالا اگر قیمت را هم در نظر بگیرید، به راحتی متوجه می‌شوید که قیمت وان‌پلاس 8 بی‌دلیل بیشتر از وان‌پلاس 7 پرو یا 7 تی پرو است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

رقبا و آلترناتیوها

شاید با خودتان این‌گونه بگویید که کسی حاضر نخواهد شد سراغ وان‌پلاس 8 برود حال آنکه مدل دارای پسوند پرو (Pro) این موبایل چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر قیمتی آماده رویارویی با همه پرچمداران دنیاست. با این وجود، گوشی مورد بحث ما همچنان می‌تواند یک آلترناتیو مقرون به صرفه برای موبایل‌های بالارده به حساب بیاید. در این میان، قیمت زیاد مهمترین دلیل عدم موفقیت احتمالی این دستگاه در بازار خواهد بود. این موضوع زمانی شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد که متوجه می‌شویم وان‌پلاس 7 و وان‌پلاس 7 تی پرو ارزان‌تر هستند و امکانات جذابی هم دارند. در واقع اگر شما فکر می‌کنید به این زودی‌ها خبری از اینترنت 5G در کشور محل سکونتتان نیست بهتر است سراغ همان مدل‌های سالیان پیش وان‌پلاس بروید و یا آلترناتیوهای دیگر را در نظر بگیرید.

اولین گوشی که به عنوان آلترناتیو وان‌پلاس 8 به میان می‌آید، گلکسی اس 20 پلاس است زیرا قیمت هر دو دستگاه تقریباً یکی می‌باشد هرچند محصول سامسونگ کمی گران‌تر به فروش می‌رسد. با این حال، اگر پول بیشتری بپردازید و سراغ گلکسی اس 20 پلاس بروید می‌توانید از نرخ بازسازی 120 هرتزی صفحه نمایش و دوربین توانمند و قدرتمند بهره ببرید. حداقلش این است که دوربین اصلی تولید سامسونگ بهتر می‌تواند روی سوژه‌های زوم کند. به علاوه، رابط کاربری One UI هم نسبت قبل به پیشرفت‌های زیادی داشته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

در سمت دیگر، وان‌پلاس 8 باتری باظرفیت‌تر، شارژر سریع‌تر، اسپیکر باکیفیت‌تر، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بسیار بهتر و پردازنده اسنپدراگون 865 دارد (این تراشه تنها از اس 20 پلاس دارای چیپ‌ست اگزینوس 990 بهتر است). از نظر نرم‌افزاری هم این موبایل مانند همیشه یک سر و گردن بالاتر است. البته محصول سامسونگ که در خارج از ایالات متحده به فروش می‌رسد تأییدیه ضد آب و خاک IP68 را دریافت کرده و به تکنولوژی شارژ بیسیم مجهز شده است. در مجموع شاید بتوانیم دو گوشی وان‌پلاس 8 پرو و گلکسی اس 20 پلاس را کنار یکدیگر قرار دهیم اما وان‌پلاس 8 کار سختی برای متقاعد کردن طرفداران سامسونگ خواهد داشت.

دیگر آلترناتیوهای قدرتمند و البته گران‌قیمت، شیائومی می 10 5G و شیائومی می 10 پرو 5G هستند. در واقع مدل اول رقیب بهتری برای وان‌پلاس 8 به حساب می‌آید چرا که از نظر قیمتی با یکدیگر برابری می‌کنند و در زمینه نرخ بازسازی 90 هرتزی نمایشگر، لنز اولترا واید و مکرو، اسنپدراگون 865 و شارژر سریع همگام با همدیگر هستند. ضمناً اگر خروجی‌های دوربین اصلی می 10 پرو 5G که در مقاله نقد و بررسی تخصصی آن وجود دارند را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که فرق زیادی میان کیفیت دوربین دو دستگاه مشاهده نمی‌شود. با این حال، محصول شیائومی از تکنولوژی شارژ بیسیم و باتری باظرفیت‌تر بهره می‌برد اما به خاطر سیستم نرم‌افزاری که دارد دوام منبع نیرویش (در مقایسه با وان‌پلاس 8) زیاد نیست. بر این اساس، برگزیدن MIUI شیائومی و OxygenOS وان‌پلاس به سلیقه شخصی بستگی دارد.

حال که تا اینجای مقاله را خوانده‌اید شاید از خودتان بپرسید آیا پرداخت هزینه بیشتر و خرید وان‌پلاس 8 پرو ارزشش را دارد یا خیر؟. در واقع باید این‌گونه پاسخ دهیم که انتخاب موبایل پیشرفته‌تر کاملاً به پولی که می‌خواهید بپردازید مرتبط است. صرف‌نظر از شباهت‌های نرم‌افزاری رابط کاربری دو گوشی خانواده پرچمداران امسال وان‌پلاس، مدل 8 پرو حاوی تجهیزات مهمتر است که حتی در تلفن‌های همراه سال‌های پیش یعنی 7 تی و 7 تی پرو نیز وجود نداشتند و یا اگر بودند، این‌قدر باکیفیت نبودند.

وان‌پلاس 8 پرو یک لنز تله فوتو، دوربین اولترا واید پیشرفته‌تر، نمایشگر بزرگتر با نرخ بازسازی 120 هرتزی، عمق رنگی 10 بیتی با سنسور تنظیم رنگ RGB، شارژر سریع بیسیم، تأییدیه IP68 و باتری باظرفیت‌تر دارد. با ذکر این نکات، ناچاراً باید اعتراف کنیم که اگر واقعاً به دنبال یک گوشی پرچمدار هستید، وان‌پلاس 8 نمی‌تواند همان چیزی باشد که شما می‌خواهید. متأسفانه این اتفاق با گوشی‌های وان‌پلاس 7 تی و وان‌پلاس 7 تی پرو رخ نمی‌داد.

در نهایت بد نیست آخرین آلترناتیو یعنی موبایل‌های سری پی 40 (P40) هواوی را نیز معرفی کنیم. این گوشی‌ها از خدمات اندرویدی دارای مجوز گوگل بهره نمی‌برند. در این بین، مدل پی 40 یک گوشی فوق‌العاده از نظر دوربین، ظاهر کامپکت، دوام باتری طولانی‌مدت و تکنولوژی شارژ سریع است. با این وجود، قیمت زیاد و عدم پشتیبانی از اندروید تحت حمایت گوگل ما را برای انتخاب آن مردد می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

نظر نهایی

بدون در نظر گرفتن سایر رقبا، وان‌پلاس 8 گوشی فوق‌العاده‌ای است که در زمینه دوام باتری، شارژ سریع، نمایشگر درخشان و 90 هرتزی، عملکرد عالی، رابط کاربری روان OxygenOS و اسپیکرهای استریو تخصص دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

با این همه، این موبایل کار سختی برای رقابت با گلکسی اس 20 پلاس و رقبایی از این دست خواهد داشت. به علاوه، هنگام مقایسه با وان‌پلاس 7 تی، این موبایل به نوعی یک پسرفت به حساب می‌آید چرا که محصول سال قبل تصاویر مکرو بهتری می‌گرفت و فاصله کانونی بیشتری را پوشش می‌داد.

با توضیحات داده شده، نمی‌توانیم با خیالی آسوده بگوییم که آیا خرید وان‌پلاس 8 کار درستی است یا خیر. همان‌طور که تا به اینجا متوجه شده‌اید، موجودیت این گوشی به کشور محل سکونت بستگی دارد. ضمن اینکه در بسیاری از مناطق آلترناتیوهای بسیار بهتری برای این موبایل هستند. بار دیگر تکرار می‌کنیم که اگر 5G در اولویت شما قرار ندارد، از میان وان‌پلاس 7 تی یا وان‌پلاس 7 تی پرو یکی را برگزینید. ضمناً، چنان‌چه می‌خواهید پول بیشتری بپردازید، وان‌پلاس 8 پرو یا دیگر پرچمداران را در نظر داشته باشید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس 8

نقاط قوت

  • شیوه طراحی بسیار زیبا و ارگونومیک
  • نمایشگر OLED درخشان و بهره‌مندی از نرخ بازسازی 90 هرتزی
  • اسپیکرهای استریو باکیفیت
  • دوام باتری طولانی‌مدت حتی با روشن کردن نرخ بازسازی 90 هرتزی
  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژر سریع
  • رابط کاربری OxygenOS بسیار روان
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین اصلی در شب با گزینه Night Mode

نقاط ضعف

  • قیمت نسبتاً بالا
  • سازه دوربین اصلی ناکارآمد و استفاده از لنز مکرو به جای لنز اولترا واید
  • ناکارآمد بودن گزینه زوم 2 برابری
  • نبود تکنولوژی فوکوس خودکار برای لنز اولترا واید
  • شفافیت نه چندان زیاد فیلم‌های 4K
  • عدم پشتیبانی از شارژ بیسیم
  • عدم دریافت تأییدیه ضد آب و خاک IP68

لوازم جانبی گوشی وان پلاس 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *