نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی اس 22 اولترا سامسونگ

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی اس 22 اولترا سامسونگ

گوشی نوت(ی) (Note) که دیگر نوت نیست (!) اما پتانسیل نوت شدن را دارد!!!. گلکسی اس 22 اولترا (Galaxy S22 Ultra) سامسونگ حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. این دستگاه سعی کرده تا با ارائه قلم استایلوس دل طرفداران موبایل‌های کاربردی و علاقه‌مندان به عکاسی را به دست آورد بنابراین این گوشی دارای پسوند اولترا (Ultra) یا همه چیز تمام است، یا برای مدت کوتاهی پرطرفدار خواهد بود و یا کلاً به هر نحوی نخواهد توانست موفقیت چشمگیری به دست بیاورد. اینک می‌خواهیم در مقاله نقد و بررسی گلکسی S22 اولترا سایت تبلت‌فون، در این مورد شفاف‌سازی کنیم.

طرفداران قلم اِس (S Pen) نباید نسبت به ظاهر این موبایل اعتراضی داشته باشند. Galaxy S22 Ultra همان قلم استایلوسی را دارد که گلکسی نوت 20 اولترا (Galaxy Note 20 Ultra) داشت و حالا خوشبختانه در آن جایگاه مخصوصی نیز تعبیه شده تا این قلم را در آن بگذارید و دیگر نیازی نباشد همچون گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra) قلم را به صورت جداگانه حمل کنید و همیشه نگران گم کردنش باشید. جدیدترین پیشرفت‌های به وقوع پیوسته در حوزه کاهش تأخیر قلم نیز به شدت جذاب هستند هرچند این نکته‌ای که گفتیم، به معنای بد و بی‌کیفیت بودن قلم قبلی نیست.

در سمت دیگر، طرفداران عکاسی با موبایل نیز نباید دل نگران باشند زیرا حداقل از نظر اصولی، می‌توانند با همان لنزهای دوربینی عکسبرداری کنند که پیش‌تر در گلکسی اس 21 اولترا حضور داشتند. این لنزها شامل لنزهای تله فوتو با قابلیت زوم 10 برابری و اولترا واید با قابلیت فوکوس خودکار (اختصاصی گوشی‌های دارای پسوند اولترا سامسونگ) می‌شوند. این موارد را در کنار لنز بزرگ و بی‌نظیر نونا ترکیبی 108 مگاپیکسلی قرار دهید تا متوجه فوق‌العاده بودن دوربین گلکسی S22 اولترا بشوید.

برگه طولانی مشخصات گلکسی اس 22 اولترا بیانگر این نکات هستند که در این گوشی درخشان‌ترین صفحه نمایش دنیا، جدیدترین تراشه ساخت کووالکوم یا سامسونگ، حافظه داخلی 1 ترابایتی، باتری باظرفیت‌تر و شارژر سریع‌تر قرار گرفته‌اند. حال با توجه به این مقدمه جذاب، با تبلت‌فون همراه باشید تا در ادامه به صورت کاملاً جزئی‌نگرانه، به بررسی Galaxy S22 Ultra بپردازیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

گلکسی S22 اولترا در یک جعبه مشکی رنگی قرار گرفته که حالا کوچکتر از گذشته شده است تا این نکته به مذاق دوستداران محیط‌ زیست خوش بیاید. روی این جعبه، عدد 22 به شکلی مدرن و روی درب آن نیز حرف انگلیسی S به صورت درخشان حکاکی شده‌اند. البته توجه داشته باشید که رنگ حرف S با رنگ بدنه گوشی درون کارتن همخوانی خواهد داشت.

در سالیان اخیر، آنباکسینگ گوشی‌های سامسونگ به امری بسیار آسان تبدیل شده است زیرا دیگر در کارتن آنها خبری از شارژر نیست و همین امر سبب گردیده تا جعبه‌ها باریک‌تر از گذشته شده باشند. درون جعبه گلکسی اس 22 اولترا، شاهد حضور حداقل لوازم جانبی هستیم که شامل کابل USB-C و ابزار درآوردن سیمکارت و خودِ گوشی می‌شوند!!!.

 

طراحی

شاید دارید با خودتان فکر می‌کنید که بارها و بارها این مطلب و مقاله را در تبلت‌فون خوانده‌اید اما می‌خواهیم بار دیگر به این موضوع اشاره کنیم. وقتی گلکسی اس 22 اولترا را در دست می‌گیرید، انگار یک گوشی از سری گلکسی نوت را در دست گرفته‌اید با این تفاوت که اسم آن فرق می‌کند. بر این اساس، اگر این موبایل را گلکسی اس 22 نوت (Galaxy S22 Note) نامگذاری کنیم هم به کسی بر نمی‌خورد، می‌خورد؟!.

در واقع گلکسی S22 اولترا به آخرین گوشی پیشرفته خط تولید گلکسی نوت شباهت دارد به همین خاطر بار دیگر شاهد همان نوآوری‌های اعمال شده در حوزه طراحی گوشی هستیم. شاید مشخص‌ترین ویژگی‌های ظاهری نمایندگان سری گلکسی نوت یعنی گوشه‌های گرد این‌بار در یک گوشی سری گلکسی اس (Galaxy S) حضور یافته‌اند هرچند باز هم می‌توان به نوعی شاهد انحناهای غیرطبیعی نیز بود.

با گفتن این نکته، باید به این موضوع اشاره کنیم که گلکسی اس 22 (Galaxy S22) و گلکسی اس 22 پلاس (Galaxy S22 Plus) مسیر متفاوت و اختصاصی خود را در پیش گرفته‌اند و لبه‌های تیزتر و سطوح صاف‌تری دارند تا شبیه گوشی‌های آیفون (iPhone) شده باشند.

موبایل دارای پسوند اولترا اما، مسیر متفاوتی را اتخاذ کرده و بیشتر به محصولات ساخت سامسونگ شبیه است زیرا لبه‌های گردی دارد که به سمت نمایشگر 6.8 اینچی OLED کشیده شده‌اند. بر این اساس، به هیچ عنوان شبیه گلکسی S21 Ultra نیست زیرا آن موبایل انحناهای بسیار کمی داشت. به عبارت دیگر، گوشی که الآن داریم در موردش حرف می‌زنیم، ظاهر معقولانه‌تری دارد چرا که یک گوشی بالارده و همه چیز تمام گلکسی باید هم این شکلی باشد. توجه کنید که پرچمدار پارسالی ظاهر چندان پیشرفته‌ای نداشت و فقط پسوند پیشرفته بودن را یدک می‌کشید.

صفحه نمایش گلکسی اس 22 اولترا که کمی از نمایشگر گلکسی نوت 20 اولترا کوچکتر شده را محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس پوشانده است. البته این اختلاف اندازه بسیار ناچیز می‌باشد که به سختی متوجهش خواهید شد. در مقایسه با گلکسی اس 21 اولترا، گلکسی S22 اولترا زاویه دید بهتری دارد هرچند ابعاد نمایشگرش تقریباً بدون تغییر باقی مانده‌اند. این اتفاق نیز به لطف ظاهر مستطیلی شکل و نوت مانند این گوشی رخ داده است.

Galaxy S22 Ultra به اندازه موبایل پرچمدار نسل قبل وزن دارد و جرم 228 گرمی آن بیانگر افزایش وزن 20 گرمی نسبت به گلکسی نوت 20 اولترا می‌باشد. یکی از طرفداران پر و پا قرص و همیشگی سری گوشی‌های گلکسی نوت می‌گوید که موبایل اولترا جدید به شکل کاملاً محسوسی سنگین‌تر می‌باشد؛ ادعایی که می‌توانیم آن را تا حدودی تأیید کنیم. با این وجود، این محصول سامسونگ از دیگر رقبای پرچمدار مانند آیفون 13 پرو مکس (iPhone 13 Pro Max) با وزن 240 گرمی و می 11 اولترا (Mi 11 Ultra) شیائومی با وزن 234 گرمی، سبک‌تر است.

بر خلاف ظاهر نوت مانند گلکسی S22 اولترا، همچنان شاهد یک اتفاق تکراری در مقایسه با گلکسی اس 21 اولترا هستیم؛ اتفاقی که در پنل پشتی رخ داده است. اینک، قاب عقبی محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس دارد حال آنکه گوشی پارسالی پوشش گوریلا گلس ویکتوس معمولی داشت. به علاوه، این بخش ظاهر مات و صیقلی خود را نیز حفظ کرده است.

در مجموع گلکسی اس 22 اولترا در قالب هفت رنگ تولید شده که چهار رنگ آن را فروشندگان عادی به فروش می‌رسانند و سه رنگ دیگر را هم خودِ سامسونگ به صورت اختصاصی در سایتش می‌فروشد. نمونه‌های رنگی بیشتر در دسترس شامل مشکی (Phantom Black)، سفید (Phantom White)، سبز (Green) و برنزی (Burgundy) می‌شوند.

رنگ‌هایی که هم خودِ سامسونگ به طور اختصاصی می‌فروشد ذغال سنگی (Graphite)، قرمز (Red) و آبی آسمانی (Sky Blue) هستند که فریم همه آنها مشکی آلومینیومی می‌باشد تا کمپانی سازنده ظاهر جذابی به آنها اعطا کرده باشد.

در حالی که شاید شما نیز از ظاهر این موبایل خوشتان آمده باشد اما احتمالاً نسبت به خوش‌دست بودن آن احساس خوبی نخواهید داشت. با این اوصاف، اگر شخصی هستید که به خوش‌دست بودن گوشی اهمیت می‌دهید، زیاد از این بابت رضایت نخواهید داشت هرچند چنان‌چه بخواهید خیلی به این مورد توجه کنید، از ظاهر و شکل و شمایل نمونه مشکی رنگ جذاب این تلفن همراه محروم خواهید شد.

با وجود اینکه تاکنون گفته‌ایم Galaxy S22 Ultra خیلی از ویژگی‌های ظاهری خود را از این دستگاه و آن دستگاه به ارث برده اما باید اعتراف نماییم که ماژول دوربین عقب این گوشی به شکلی است که تا به امروز نظیر آن را در محصولات سامسونگ ندیده بودیم. این یعنی شاهد حضور پنج حلقه جداگانه هستیم که شامل سه حلقه بزرگتر (لنزهای اصلی، اولترا واید و تله فوتو بلند) و دو حلقه کوچکتر (لنزهای تله فوتو کوتاه و لیزر فوکوس خودکار) می‌شوند. شیوه طراحی دوربین گلکسی اس 22 اولترا منحصربفرد است تا از این نظر ظاهر رقابتی داشته باشد. در این میان، بعضی‌ها به خود جرأت می‌دهند که بگویند نحوه قرارگیری لنزهای دوربین عقب از ظاهر لنزهای گوشی‌های آیفون که در اطراف خود خطوط اضافه‌ای داشتند نیز بدتر است.

به هر ترتیب، اینکه لنزها به صورت جداگانه بر روی قاب پشتی نشسته‌اند، سبب شده تا ظاهر گلکسی اس 22 اولترا قدبلندتر به نظر بیاید. بر این اساس، هنوز هم نتوانسته‌ایم موبایلی را بیابیم که از این نظر جذاب باشد. با این اوصاف، اگر بگوییم که زیاد ظاهر دوربین گلکسی S22 اولترا را دوست نداریم، بیراه نگفته‌ایم؛ در واقع این اتفاق سبب شد تا قدر ظاهر دوربین گلکسی اس 21 اولترا را بیشتر بدانیم!!!.

یکی دیگر از تغییراتی که امسال رخ داده و بیشتر در نمونه مشکی رنگ Galaxy S22 Ultra نمود پیدا می‌کند، رنگ فریم است. این چارچوب که در اس 21 اولترا کاملاً مشکی بود، این‌بار هاله‌ای سیاه رنگ دارد و رگه‌هایی از رنگ بنفش نیز در آن به چشم می‌خورد. در حالی که خیلی از افراد ظاهر چند رنگی یک گوشی را بیشتر می‌پسندند ولی هستند کسانی که به قاب تماماً مشکی رنگ بیشتر علاقه‌مندند.

فریم پرچمدار امسال سامسونگ از جنس آلومینیوم ساخته شده که خودِ کمپانی کره‌ای آن را Armor Aluminum نامیده است. این ماده آلیاژ آلومینیوم می‌باشد که سامسونگ از آن همزمان با گوشی‌های تاشو رونمایی به عمل آورد. در آن زمان، این ماده مستحکم‌ترین چارچوب آلومینیومی به کار رفته در گوشی به شمار می‌رفت که البته شاید هنوز هم محکم باشد اما قطعاً به پای فریم‌های استیل نمی‌رسد.

دکمه‌های تعبیه شده در اطراف فریم این تلفن همراه، همان‌هایی هستند که پیش‌تر در محصولات سامسونگ نیز دیده بودیم. بر این اساس، این دکمه‌ها شامل پاور و کاهش و افزایش صدا (در سمت راست) می‌شوند.

در زیر صفحه نمایش، یک اسکنر اثر انگشت جای گرفته که در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی امری کاملاً طبیعی است. گفته شده که این حسگر از نوع اولتراسونیک می‌باشد. در حالی که نمونه‌های اولیه سنسورهای اولتراسونیک عملکرد پرفراز و نشیبی داشتند اما امسال شرایط بهتر شده زیرا حسگرهای جدیدتر بزرگتر هستند و حال از اینکه شاهد حضور یکی از پرسرعت‌ترین‌ها و قابل‌اعتمادترین‌های آنها در Galaxy S22 Ultra هستیم، بسیار خرسندیم.

امکانات اطراف فریم نیز در جاهایی قرار گرفته‌اند که انتظار می‌رفت. این بدان معناست که سینی گذاشتن سیمکارت، میکروفون، اسپیکر اصلی و پورت USB-C در پایین و میکروفون ثانویه در بالا هستند و در بریدگی بالای نمایشگر (محل تلاقی فریم با صفحه نمایش و بالای دوربین سلفی) نیز اسپیکر دوم حاضر شده است.

حال که صحبت از سینی گذاشتن سیمکارت شد، بد نیست بگوییم از اینکه می‌بینیم در Galaxy S22 Ultra خبری از اسلات قرار دادن مموری کارت نیست، به هیچ عنوان شگفت‌زده نشده‌ایم هرچند این موضوع امروزه به یک اتفاق معمول تبدیل شده است. در واقع باید اعتراف کنیم که حافظه داخلی 128 گیگابایتی برای یک چنین گوشی بالارده‌ای به نوعی بی‌ارزش محسوب می‌شود به همین دلیل بهتر می‌بود حافظه مدل پایه حداقل به 256 گیگابایت می‌رسید.

در این بین، به این مورد توجه داشته باشید که پوشش خاکستری اطراف سینی قرار دادن سیمکارت، اجازه ورود گرد و غبار را نمی‌دهد. البته خودِ گلکسی S22 اولترا تأییدیه ضد آب و خاک IP68 دارد به همین دلیل می‌تواند در عمق 1.5 متری آب به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد. از میان همه کمپانی‌ها، اپل باورنکردنی‌تر عمل کرده و مدعی شده گوشی‌هایی که او می‌سازد و تأییدیه مذکور را دارند (مثلاً موبایل‌های سری آیفون 13)، می‌توانند تا عمق 6 متری آب آسیب‌ناپذیر باشند.

بار دیگر بگوییم که گلکسی اس 22 اولترا قلم اِس دارد که 10.5 سانتی‌متری است و درون بدنه گوشی جای می‌گیرد. سامسونگ گفته که حتی با این شیوه طراحی نیز محصولش ضد آب می‌باشد؛ ادعایی که باور کردنش سخت است هرچند اولین بار نیست که کمپانی کره‌ای چنین کاری را انجام داده است.

لوازم جانبی گوشی سامسونگ گلکسی S22 Ultra در تبلت فون

 

قلم اِس

قلم اِس برای اولین بار به یک گوشی از سری گلکسی اس آمده است. در واقع شاید به خاطر همین یک جمله باشد که پرچمدار جدید سامسونگ را جزو خط تولید گلکسی نوت نمی‌دانیم.

قلم استایلوس این موبایل اما، همانی است که پیش‌تر در گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20) و گلکسی نوت 20 اولترا وجود داشت با این تفاوت که شناسه آن به خاطر رنگش فرق می‌کند. دلیل اینکه می‌گوییم رنگش متفاوت است این است که همه نمونه‌های رنگی Galaxy S22 Ultra یک نوع قلم دارند که فقط قسمت بالایی آنها با خودِ بدنه موبایل یکسان است. لازم به ذکر است که نسخه‌های اختصاصی فروخته شده از طریق سایت خودِ سامسونگ، محل قرارگیری قلم اِس دارند که با بدنه موبایل هماهنگ می‌باشد و قسمت بالایی نیز مشکی شده تا با فریم سیاه رنگ همخوانی داشته باشد.

امکانات داخلی قلم اِس به شدت آشنا هستند. در واقع این یک استایلوس فعال می‌باشد زیرا می‌تواند بدون اینکه نزدیک موبایل باشد، با حرکات ناوبری و فشردن دکمه‌ها، فعالیت کند. قلم فروخته شده همراه با گلکسی نوت 20 اولترا یک باتری لیتیوم – تیتانیتی داشت و حالا قلم گلکسی اس 22 اولترا نیز به چنین منبع نیرویی مجهز شده است. این قلم می‌تواند از طریق اتصال بلوتوث کم مصرف (LE) با موبایل ارتباط برقرار نماید تا کارهایی فراتر از یادداشت‌برداری انجام دهد.

با این اوصاف، اگر دلتان برای قلم استایلوس تنگ شده بود، می‌توانید آن را در گلکسی S22 اولترا بیابید ولی احتمالاً از محل قرارگیری آن متعجب خواهید شد زیرا وقتی گوشی را از روبه‌رو گرفته‌اید، قلم اِس در سمت چپ حضور خواهد یافت. نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم که چه چیزی باعث شده این اتفاق رخ دهد و دکمه‌ها به سمت راست بروند به همین دلیل بهتر است به هر تصمیمی که سامسونگ در زمینه طراحی این محصولش گرفته، احترام بگذاریم.

 

صفحه نمایش

گلکسی اس 22 اولترا از حضور پیشرفته‌ترین و بهترین صفحه نمایش ساخت سامسونگ (البته بدون در نظرگیری گوشی‌های تاشو) برای عموم کاربران بهره می‌برد. روشنایی چشم‌نواز، نرخ بازسازی تطبیقی، رزولوشن QHD، پشتیبانی از قلم اِس و OLED بودن، سبب شده‌اند تا پنل به کار رفته در پرچمدار کمپانی کره‌ای بی‌رقیب باشد هرچند اسم تجاری Dynamic AMOLED 2X مواردی که گفتیم را نشان نمی‌دهد.

نمایشگر 6.8 اینچی به سمت کناره‌ها انحنا دارد تا همچون دیگر پرچمدارهای سامسونگ عمل کرده باشد حال فرقی نمی‌کند که تناقض ایجاد شده در زاویه دید آیا بر کارایی و کیفیت آن تأثیر منفی می‌گذارد یا خیر؟ نقطه سیاه رنگ مخصوص دوربین سلفی هم امروزه به جای اینکه در ذوق بزند، به نکته مثبتی تبدیل شده است.

سامسونگ مدعی شده که حداکثر روشنایی نمایشگر این پرچمدارش می‌تواند به 1750 نیت برسد و در حالت “بیشترین مقدار روشنایی” (که همان نور تطبیقی دریافت شده توسط سنسور حساس به نور محیط است) هم رکورد 1200 نیت ثبت خواهد شد.

در زیر نور مستقیم خورشید یا در فضاهای باز با نور طبیعی، اگر گزینه روشنایی تطبیقی را فعال کنید، می‌توانید رکورد 1266 نیتی را ثبت نمایید که 200 عدد بیش از رقیب سنتی Galaxy S22 Ultra یعنی آیفون 13 پرو مکس می‌باشد. مشخصاً این عدد یک پیشرفت قابل‌توجه در مقایسه با گلکسی اس 21 اولترا یا گلکسی نوت 20 اولترا است زیرا آن دو دستگاه در شرایط مشابه، نهایتاً بیش از 1000 نیت روشنایی داشتند.

در شرایطی که اوضاع روشنایی بغرنج نباشد و خودتان روشنایی را تنظیم کنید و اسلایدر مربوطه را به انتهایی‌ترین قسمت سمت راست بکشید، رکورد 494 نیت به دست خواهد آمد. البته این بار این ویژگی یک گزینه جدیدتر تحت عنوان Extra Brightness یا روشنایی مفرط دارد که اگر آپشن روشنایی تطبیقی را غیرفعال نمایید، ظاهر می‌شود. این گزینه روشنایی را روی 300 نیت ثابت می‌کند. ضمناً، نمره‌ای که بابت تنظیم روشنایی به صورت دستی کسب خواهید کرد نیز 829 نیت خواهد بود.

Galaxy S22 Ultra در این آزمایش‌ها، یک سر و گردن از اس 22 پلاس بالاتر است که اگرچه شاید برتری او زیاد چشمگیر نباشد اما به دارندگان پرچمدار سامسونگ قطعاً احساس دلگرمی و خوبی خواهد داد.

سامسونگ خیلی برای معرفی قابلیت Vision Booster محصولش شوق داشت. این ویژگی به نمایشگر کمک می‌کند تا نور محیطی شدید را بهتر مدیریت نماید. خودِ گوشی تصویر پخش شده را آنالیز خواهد کرد و با توجه به نور دریافت شده توسط صفحه نمایش، تون رنگی را کم و زیاد می‌کند تا کیفیت قسمت‌های سایه‌دار و رنگی بهبود یابد. شاید این قابلیت برای شما هم زیاد چاره‌ساز و جذاب نباشد زیرا همین حالا هم در بازار می‌توان پنل‌هایی را یافت که کیفیت بی‌نظیری دارند. البته امکان دارد این گزینه در زیر نور مستقیم خورشید کارآمد باشد وگرنه در روز معمولی یا شب‌ها چندان به درد بخور نیست.

هیچ اتفاق تازه‌ای در زمینه نحوه نمایش رنگ‌ها در گوشی‌های گلکسی سامسونگ به وقوع نپیوسته است. بر این اساس، در گلکسی S22 Ultra دو حالت تعبیه شده که عبارتند از Vivid و Natural که هر کدام خروجی رنگی متفاوت هم دارند. مورد اول که به صورت پیش‌فرض روشن است، رنگ‌ها را با فضای رنگی گاموت عریض پخش می‌کند و در زمان مواجهه با تصاویر DCI-P3 دقت زیادی دارد. رنگ‌ها در این حالت نسبتاً سرد بوده و به همین خاطر جابه‌جا کردن اسلایدر رنگ‌ها ظاهرشان را کمی خنثی خواهد کرد و اگر این اسلایدر را به سمت رنگ‌های گرم ببرید، هاله‌ای زرد رنگ روی آنها ایجاد می‌شود. علاوه بر اسلایدر پنج قسمتی نامبرده، اسلایدرهای RGB نیز به چشم می‌خورند تا بتوانید به صورت کاملاً دستی دقت رنگ را مشخص نمایید.

مورد بعدی اما، ظاهر نسبتاً سردی دارد ولی وقتی با فضای رنگی sRGB تصاویر را می‌بینید، بسیار دقیق است. در این حالت، گزینه یا اسلایدر دیگری وجود ندارد.

در مورد نرخ بازسازی نیز بگوییم که گلکسی اس 22 اولترا توانایی این را دارد تا به طور پویا میان نرخ‌های بازسازی مختلف سوئیچ شود و سرعت نمایشگر را متناسب با محتوای پخش شده، تنظیم کند. در رابط کاربری، نرخ بازسازی 120 هرتزی فعال است که وقتی گوشی بیکار می‌شود، به 24 هرتز کاهش می‌یابد. مرورگرها هم وقتی محتوای پویایی را نشان می‌دهند و شما پنل را لمس نمی‌کنید، معمولاً با نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی فعالیت می‌کنند. بازی‌های سازگار نیز، با نرخ بروزرسانی 120 هرتز اجرا می‌گردند. در زمان پخش ویدیو هم گوشی سرعت نرخ بازسازی را با تعداد فریم ریت آنها تنظیم می‌نماید. در تصاویر دارای کیفیت HDR نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.

اندروید 12 با APIهای گلکسی S22 اولترا و گلکسی S22 پلاس که نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش آنها از آنها پشتیبانی می‌کند، سازگار است: این حالت‌ها عبارتند از 10 هرتزی، 24 هرتزی، 30 هرتزی، 48 هرتزی، 96 هرتزی و 120 هرتزی. سامسونگ ادعا کرده که نرخ بازسازی S22 Ultra می‌تواند بین 1 تا 120 هرتز سوئیچ شود و این ویژگی در اس 22 و اس 22 پلاس نیز بین 48 تا 120 هرتز متغیر خواهد بود. با توجه به اینکه نمی‌توانیم هیچ‌کدام از این موارد را نه رد و نه تأیید کنیم، سعی می‌کنیم زیاد به جزئیات آنها نپردازیم.

به هر ترتیب، این اتفاقات سبب شدند تا به گزینه GPU Watch قرار گرفته در تنظیمات مخصوص توسعه‌دهندگان بر بخوریم که نشان داد نرخ بازسازی نمایشگر و فریم ریت که پردازنده گرافیکی نشان می‌دهد، همان‌هایی نیستند که گوشی سرعت‌شان را با توجه به محتوای پخش شده کم یا زیاد می‌کند.

حال که به این موارد اشاره کردیم، باید بگوییم که تقریباً هیچ‌گاه مشاهده نشد که نمایشگر Galaxy S22 Ultra سرعتی کمتر از 24 هرتز داشته باشد اما در بعضی از موارد، سرعت آن به 1 فریم بر هر ثانیه رسید. با همه اینها، توجه کنید که شمارنده‌های نرخ بازسازی یا فریم‌ها، همه قضایای پشت پرده را برملا نمی‌کنند و به همین خاطر امکان دارد در پشت صحنه اتفاقاتی رخ می‌دهد که ما از آنها بی‌خبریم.

کیف هوشمند اصلی گلکسی S22 الترا

 

دوام باتری

باتری گلکسی اس 22 اولترا 5000 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد که نسبت به منبع نیروی 4500 میلی‌آمپر ساعتی گلکسی نوت 20 اولترا باظرفیت‌تر است. بر این اساس، کسانی که به گوشی‌های سری گلکسی نوت علاقه دارند، نباید از بابت ظرفیت باتری در یک موبایل سری گلکسی اس که با قلم اِس سازگار است، نگرانی داشته باشند.

جدیدترین پرچمدار سامسونگ در آزمایش‌های تخصصی دوام باتری خیلی خوب کار کرد. چنان‌چه نرخ بازسازی 60 هرتز باشد و در این گوشی فیلم اجرا کنید، منبع نیروی آن به مدت 18 ساعت دوام خواهد آورد. در این بین، سوئیچ کردن به نرخ تازه‌سازی تطبیقی چندان کارآمد نبود هرچند ممکن است سبب شود موبایل محتواها را با سرعت 24 هرتز پخش کند.

اگر بر بستر وای‌فای وبگردی و نرخ بازسازی تطبیقی را فعال نمایید، Galaxy S22 Ultra به مدت 17 ساعت دوام خواهد آورد. یک نکته جالب آنکه در مدت زمانی که یک صفحه اینترنتی لود می‌شود، سرعت نرخ بروزرسانی به 120 هرتز افزایش می‌یابد اما هنگام مشاهده آنها سرعتش به 24 هرتز می‌رسد. در صورتی که با سرعت 60 هرتزی وبگردی کنید، دوام باتری تقریباً 2 ساعت بیشتر خواهد شد.

در این میان، چنان‌چه تماس صوتی برقرار نمایید، منبع نیرو تا 32 ساعت به شارژر نیازی نخواهد داشت. عملکرد استندبای گلکسی S22 اولترا اما، معمولی بود هرچند تراشه‌های قدرتمند و پرچمدار به ندرت در این حوزه خوب عمل می‌کنند.

در مجموع، استقامت کلی باتری این محصول سامسونگ به 108 ساعت رسید.

تمامی آزمایش‌های نامبرده در شرایطی انجام شدند که رزولوشن صفحه نمایش روی 3088 * 1440 ثبت شده بود. پیش‌تر هم به اثبات رسیده بود که کاهش رزولوشن نمایشگر به 1080p تجربه چندان خوشایندی نیست اما به هر ترتیب برای اینکه نتایج انجام این کار را نیز آنالیز کنیم، وضوح صفحه نمایش Galaxy S22 Ultra را به 1080p رساندیم که سبب شد در آزمایش‌های وبگردی و پخش فیلم، باتری به ترتیب به مدت 1 ساعت و نیم ساعت بادوام‌تر شود. کاملاً بستگی به خودتان دارد که می‌خواهید این آمار را چگونه توصیف کنید اما اگر دوست دارید نظر ما را بدانید، باید بگوییم چنان‌چه صرفه‌جویی در انرژی باتری به قیمت کاهش کیفیت تصاویر تمام می‌شود، ترجیح می‌دهیم رزولوشن را روی همان 1440p بگذاریم.

 

سرعت شارژ

پیش‌رو بودن در زمینه سرعت شارژ گوشی‌ها، چیزی نبوده که سامسونگ همواره آن را هدف خودش بداند. این کمپانی با معرفی گلکسی نوت 10 پلاس (Galaxy Note 10 Plus) و گلکسی اس 20 اولترا و عرضه شارژر 45 واتی با آنها، پای در میدان رقابت با دیگر شرکت‌ها گذاشت هرچند این افزایش سرعت شارژ نیز تفاوت خاصی با شارژرهای 25 واتی به وجود نیاورد. در ادامه، گوشی‌های جدید سامسونگ آن را کنار گذاشتند و حالا این فناوری با پختگی تمام به اس 22 پلاس و اس 22 اولترا رسیده است.

انتظار می‌رفت نوعی اتفاق جادویی رخ دهد و تفاوت زیادی احساس کنیم اما با توجه به آن چیزی که در حال حاضر می‌بینیم، گویا هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده است. با شارژر 45 واتی فعلی سامسونگ (مدل EP-TA845) پس از 30 دقیقه، تقریباً باتری به همان مقداری شارژ خواهد شد که پیش‌تر آداپتور 25 واتی شارژ می‌کرد و مدت زمان کلی شارژ منبع نیرو هم به نوعی همان‌قدر بود.

البته گفته شده که سامسونگ در حال ساخت یک شارژر 45 واتی جدید با مدل EP-T4510 است که هنوز آماده خریدن نیست. نمی‌دانیم دقیقاً با آن شارژر می‌خواهد چه اتفاق تازه‌ای بیفتد اما حدس می‌زنیم که تنها بدنه‌اش باریک‌تر خواهد شد زیرا از نظر ولتاژ و قدرت جریان، با شارژر EP-TA845 یکسان می‌باشد. مطمئناً اگر چیز دیگری شد، بسیار خرسند خواهیم گردید.

با همه اینها، اینکه باتری پس از نیم ساعت 60 درصد و پس از یک ساعت یا کمی بیشتر، 100 درصد شارژ می‌شود، اصلاً آمار بدی نیست. حال اگر به رقبای گلکسی اس 22 اولترا نگاهی بیندازید، به برتری پرچمدار سامسونگ بیشتر ایمان خواهید آورد. این گوشی در مقایسه با آیفون 13 پرو مکس و حتی پیکسل 6 پرو (Pixel 6 Pro) سرعت شارژ بسیار زیادی دارد. سرعت انتقال نیرو از شارژر به باتری هم نسبت به پارسال افزایش ناچیزی داشته هرچند ظرفیت باتری بدون تغییر باقی مانده است.

سایر مقایسه‌هایی که در زمینه سرعت شارژ انجام می‌شوند، زیاد جالب نیستند زیرا بسیاری از موبایل‌ها می‌توانند در مدت زمان 30 دقیقه (نصف گلکسی S22 اولترا) کاملاً و به صورت 100 درصدی شارژ گردند.

به طور کلی، سرعت شارژ باتری گلکسی اس 22 اولترا چیزی نیست که با آن مشکل داشته باشیم بلکه بیشتر بدبینی که نسبت به آن داریم، به خاطر شارژر 45 واتی است که واقعاً مزیت خاصی ندارد.

Galaxy S22 Ultra از تکنولوژی شارژ بیسیم نیز پشتیبانی می‌کند و آن‌طور که از پایگاه داده‌ای WPC برداشت می‌شود، تأییدیه Basic Power Profile را نیز اخذ کرده و می‌تواند با توان 4.4 واتی انرژی را منتقل نماید. البته اگر آن را با شارژرهای بیسیم خودِ سامسونگ موسوم به Super Fast Wireless Charger و Super Fast Wireless Charger Duo شارژر کنید، سرعتش به 15 وات نیز خواهد رسید. حتی امکان دارد برخی دیگر از شارژرهای بیسیم متفرقه بتوانند با سرعت 4.4 واتی گلکسی S22 Ultra را شارژ کنند. در مجموع استانداردهای مربوط به تکنولوژی شارژ بیسیم زیاد سرراست و قابل فهم نیستند که بخواهیم در موردشان حرف بزنیم.

در نهایت اشاره کنیم که از فناوری Wireless PowerShare نیز پشتیبانی می‌شود تا شما بتوانید دیگر دستگاه‌های سازگار با شارژرهای Qi را از طریق قاب پشتی گلکسی اس 22 اولترا شارژ کنید.

 

کیفیت صدا

گلکسی اس 22 اولترا دو اسپیکر استریو دارد که یکی در پایین و دیگری در بالای نمایشگر جای گرفته است. اسپیکر بالایی همچنین، حکم میکروفون را نیز دارد. وقتی موبایل را در حالت عمودی می‌گیرید، صدای اسپیکر بالایی از کانال سمت چپ می‌آید و وقتی موبایل را در حالت افقی می‌گیرید، صداها با توجه به داده‌های به دست آمده از طریق سنسور شتاب‌سنج،‌ سوئیچ می‌شوند تا به نسبت محل قرارگیری شما، از همان جایی پخش گردند، که باید. لازم به ذکر است که هر دو اسپیکر کاملاً از یکدیگر جدا هستند و به هیچ عنوان به همدیگر کمک نمی‌کنند. البته هیچ جای تعجبی نیست که ببینیم این دو اسپیکر کیفیت صدا یکسانی دارند.

نمی‌خواهیم زیاد در مورد کیفیت صدای خروجی Galaxy S22 Ultra رؤیاپردازانه حرف بزنیم. شدت صدای این موبایل نسبت به صداهایی که از اس 21 اولترا و اس 22 پلاس می‌شنویم، کمتر است به همین دلیل نمره توصیفی “خوب” را کسب می‌کند حال آنکه دو گوشی دیگر نمره “خیلی خوب” را به دست می‌آورند. آیفون 13 پرو مکس و می 11 اولترا شیائومی صدای به مراتب بلندتری پخش می‌کنند بنابراین پرچمدار سامسونگ تنها کیفیت صدای مناسبی دارد.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

Galaxy S22 Ultra از اندروید 12 به عنوان سیستم عامل بهره می‌برد که بر روی آن یک پوسته نرم‌افزاری آشنا به نام One UI قرار گرفته است. سیستم رابط کاربری ساخت سامسونگ حالا به شماره 4.1 در اعضای خانواده گلکسی اس 22 رسیده است. دلیل اینکه این شماره 4.1 است این است که خریداران اس 22 اولترا، اس 22 پلاس و اس 22 نسبت به خریداران گوشی‌های سری گلکسی اس 21 احساس برتری داشته باشند وگرنه تغییرات آن‌چنانی در این پوسته به وقوع نپیوسته است. این‌بار اما، با توجه به اینکه گلکسی S22 اولترا به نوعی یکی از اعضای افتخاری سری منحل شده گلکسی نوت است و از قلم اِس هم بهره می‌برد، باید ببینیم از نظر نرم‌افزاری چه امکاناتی دارد.

S-Pen فروخته شده همراه با پرچمدار کمپانی کره‌ای همانی است که قبلاً در نوت 20 اولترا دیده بودیم و به همان امکانات نیز مجهز گردیده است و البته چند قابلیت تازه‌تر نیز دارد. یکی از این امکانات Quick Note نام دارد که به شما اجازه می‌دهد تمامی صفحات اینترنتی را در قالب دفترچه یادداشت به اپلیکیشن Samsung Note بیفزایید. در مسیر انجام این کار، ممکن است با اعلانات پاپ‌آپ مربوط به تنظیمات کوکی‌ها که در صفحات چندین و چند بار نمایش داده می‌شوند، به مشکل بخورید ولی اگر در قاره اروپا زندگی نمی‌کنید، احتمالاً از این نظر خیالتان راحت خواهد بود. در این بین، باید اشاره کنیم که ویژگی Quick Note با مرورگر ساخت سامسونگ یعنی Samsung Internet Browser سازگار است و نه با سایر برنامه‌های متفرقه مشابه.

دیگر ویژگی جدیداً اضافه شده، Collaboration View است که به کاربران اجازه خواهد از نرم‌افزار Samsung Notes نصب شده در گلکسی اس 22 اولترا، به طور همزمان در یک تبلت ساخت سامسونگ از سری گلکسی نیز بهره ببرند. این حالت گوشی شما را به یک ابزار رنگ‌آمیزی و تبلت را به یک بوم نقاشی تبدیل می‌کند.

این نسل از قلم اِس همچنین، از تکنولوژی تشخیص دستخط برای 12 زبان بیشتر پشتیبانی می‌نماید تا مجموع این زبان‌ها به 88 عدد رسیده باشد. حدس می‌زنیم که این قابلیت تنها برای برنامه Samsung Notes می‌باشد که در نهایت به اس 21 اولترا و نوت 20 اولترا نیز خواهد آمد.

نرم‌افزار Samsung Notes همان جایی است که می‌توانید از تأخیر کاهش یافته قلم اِس بهره‌مند شوید. قابلیت پیش‌بینی نقطه‌ای هوش مصنوعی که همزمان با نوت 20 اولترا معرفی شد، ویژگی است که ورودی قلم استایلوس را آنالیز کرده و تخمین خواهد زد که قرار است قلم در کدام منطقه از نمایشگر فرود بیاید بنابراین در کمتر از 9 میلی‌ثانیه آن پیکسل‌ها را روشن می‌کند این در حالی است که در موبایل‌های قدیمی‌تر این تأخیر 42 ثانیه بود. اس 21 اولترا نیز همان تأخیر 9 میلی‌ثانیه‌ای را داشت ولی اینک Galaxy S22 Ultra تأخیر را به 2.8 میلی‌ثانیه کاهش داده است. حالا باید به ادعاهای سامسونگ در مورد این اعداد بپردازیم اما برای اینکه صحبت‌های این شرکت را بهتر متوجه شویم، می‌توانیم با مقایسه پرچمدارها، ببینیم که اس 22 اولترا وضعیت به مراتب بهتری دارد.

قلم گلکسی S22 اولترا یک استایلوس اکتیو است که درون خود یک باتری و یک سنسور ژیرسکوپ، شتاب‌سنج و قابلیت اتصال بلوتوث دارد تا بدون اینکه حتی در نزدیکی گوشی باشد بتواند با آن ارتباط برقرار کند. این سبب می‌شود تا Air Actions که مجموعه‌ای از حرکات برای انجام دادن کارها از راه دور در برنامه‌های مختلف مانند گالری و مرورگرها هستند، راحت‌تر صورت پذیرند. البته از همه نرم‌افزارها بیشتر، دوربین از این قابلیت بهره‌مند می‌گردد. بار دیگر می‌گوییم که فشردن دکمه بسیار راحت‌تر از کار کردن با روش‌های ناوبری از راه دور می‌باشد زیرا برای اینکه بتوانید به کار کردن با آنها عادت کنید، باید کمی سعی و تلاش خود را بیشتر نمایید.

چندین قابلیت دیگر از قلم اِس که قبلاً وجود داشتند، این‌بار هم در دسترس قرار دارند. مثلاً Screen-off Memo اجازه خواهد داد وقتی نمایشگر گوشی خاموش است، قلم را بیرون بیاورید و مستقیماً روی صفحه نمایش مشکی یادداشت‌برداری کنید.

زمانی که قفل موبایل باز شده و قلم را بیرون می‌آورید، منوی دستورات هوایی ظاهر می‌شود؛ ویژگی که به صورت پیش‌فرض فعال می‌باشد اما می‌توانید آن را غیرفعال کنید. در اینجا چند میانبر از پیش تعیین شده وجود دارند که قابل شخصی‌سازی هستند. حال فرقی ندارد که این ویژگی‌ها مربوط به قلم اِس می‌باشند یا به میانبرهای اپلیکیشن‌ها.

قابلیت اسکرین شات گرفتن پیشرفته یکی از کاربردهای اصلی قلم استایلوس است. ویژگی Smart Select نیز به شما اجازه می‌دهد اسکرین‌شات‌های متفاوتی بگیرید، از آنها متن استخراج نمایید و یا آنها را به نمایشگر پین کنید. به جای این کار، می‌توانید انیمیشن‌های کوتاه گیف بسازید. در ادامه قابلیت Screen Write در نظر گرفته شده که از کل صفحه نمایش عکس می‌گیرید و شما را قادر می‌سازد روی آن با تمامی قلم‌ها و قلم‌موها چیزی بنویسید و سپس در صورت تمایل آنها را برش دهید. Screen Translate هم می‌تواند با جابه‌جا کردن قلم از روی کلمات، واژه‌های مربوط به زبان‌های از پیش انتخاب شده را ترجمه کند.

چندین ویژگی دیگر هم برای قلم اِس وجود دارند که جزو امکانات مربوط به روش‌های ناوبری از راه دور هستند. برای مثال، می‌توانید قلم را بالای یک عکس موجود در گالری بکشید تا پیش‌نمایش آن به صورت بزرگتر دیده شود و یا قلم را روی یک بخشی از تقویم ببرید تا جزئیات بیشتر را ببینید. به علاوه، می‌توان با بالا و پایین کردن قلم در لبه‌های نمایشگر، اسکرول کرد.

حالا قلم را به درون جایگاه تعبیه شده برگردانید تا گلکسی اس 22 اولترا شبیه سایر گوشی‌های معمولی سامسونگ شود. ظاهر صفحه قفل مانند گذشته است به طوری که دو میانبر تک رنگ یعنی تماس‌گیرنده و دوربین دارد.

اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، احتمالاً اصلی‌ترین روش بیومتریکی اکثر کاربران خواهد بود ولی شما می‌توانید یا به جای آن و یا در کنار آن از ویژگی بازگشایی قفل با تشخیص چهره بهره ببرید. مشخصاً این قابلیت در برخی شرایط بسیار کارآمدتر خواهد بود ولی امنیت کمتری خواهد داشت زیرا فقط از دوربین سلفی برای شناسایی صورت استفاده می‌کند و این یعنی خبری از هیچ ترفند امنیتی خاصی نیست.

ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) نیز در دسترس قرار گرفته که تنها یک نسخه ساده‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر در One UI 3.0 دیده بودیم. شما می‌توانید از میان ساعت‌های مختلف یا تصاویرِ در قالب ساعت یکی را برگزینید. از قابلیت Music Info نیز پشتیبانی می‌شود که می‌توان آن را همیشه خاموش یا روشن و یا زمان‌بندی کرد تا تنها وقتی نوتیفیکیشن جدیدی دریافت شد، به نمایش درآید. حتی می‌توانید روی نمایشگر ضربه بزنید تا این ویژگی به مدت 10 ثانیه پخش شود.

نسخه 4 رابط کاربری One UI نسبت به نسخه 3 و مشتقات آن بسیار تمیزتر و مرتب‌تر است اما امکانات بنیادین آن یکی هستند. بر این اساس، هوم اسکرین، ویجت‌ها، مرکز اعلانات، سوئیچ کننده میان برنامه‌ها و منوی کشویی اپلیکیشن‌ها در اینجا نیز حضور یافته‌اند.

قابلیت Smart Widget سامسونگ می‌تواند چندین لایه از داده‌ها را ترکیب کند تا فضای کمتری اشغال شود. به علاوه، اینک راحت‌تر امکان شخصی‌سازی این ویژگی وجود دارد. کیبورد سامسونگ نیز حالا قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری دریافت کرده و اموجی‌ها و استیکرهایش متنوع‌تر شده‌اند.

یکی از امکانات One UI 4 به نام Color Pallets است که نوعی از ویژگی والپیپرهای رنگی اندروید 12 می‌باشد. معمولاً در کنار تصویر آبی – مشکی پیش‌فرض، چهار عکس پیشنهادی وجود دارد. خودِ نرم‌افزار آنها را با توجه به تصویر پس‌زمینه فعلی، به طور خودکار انتخاب می‌نماید. رنگی که برمی‌گزینید، به رنگ اصلی تم تازه ساخته شده تبدیل می‌شود.

رنگ غالب انتخاب شده در قسمت تماس‌گیری، دکمه‌های تنظیمات سریع و سایر بخش‌های جزئی One UI دیده می‌شود. شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که این رنگ در آیکون‌های نرم‌افزارها نیز به چشم بخورد.

منوی تنظیمات چند ویژگی امنیتی دارد. برای مثال، از بخش Privacy Dashboard می‌توانید ببینید کدام برنامه‌ها از کدام مجوزهای حریم شخصی مهم استفاده می‌کنند. همچنین، می‌توانید دسترسی به دوربین و دستیابی را در اپلیکیشن‌ها مدیریت نمایید و تنظیمات مربوط به دسترسی به کلیپ‌بورد را تغییر دهید؛ ویژگی که وقتی کلمه عبور، اعداد امنیتی حساس و . . . را کپی می‌کنید، کاربردی خواهد بود. ضمناً، چنان‌چه به صورت جزئی‌نگرانه‌تری در تنظیمات این بخش جابه‌جا شوید، یک بخش جامع مدیریت مجوزها وجود خواهد داشت که به آن دست پیدا خواهید کرد.

حال چنان‌چه از گلکسی اس 22 اولترا در کنار دیگر دستگاه‌ها استفاده کنید، گزینه‌های بیشتری دریافت خواهید کرد. DeX یک قابلیت پیشرفته است که به صورت بیسیم یا از طریق کابل HDMI کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد از گوشی به عنوان رایانه، مانیتور و کیبورد بهره ببرید تا کارهایتان را انجام دهید.

به جای این ویژگی، Link to Windows نیز رابط کاربری از کامپیوتر را در گوشی ارائه می‌دهد تا بتوانید تصاویر را منتقل و اعلانات را در رایانه مدیریت کنید و یا مستقیماً از آنجا تماس بگیرید.

دیگر آپشن که البته محدودیت بیشتری دارد هم Continue Apps می‌باشد که زمینه ادامه دادن کار کردن با اپلیکیشن‌ها را در دیگر دستگاه‌ها به وجود می‌آورد. برای بهره‌مندی از این ویژگی باید در هر دو وسیله وارد اکانت سامسونگ خود شده و آنها را به یک شبکه وای‌فای وصل کرده باشید و بلوتوث را فعال و از مرورگر ساخت سامسونگ یا برنامه Samsung Notes استفاده کنید. سپس قادر خواهید بود متن و تصاویر را کپی و پیست کرده و آنها را در همان تب‌های در حال اجرا در مرورگر باز نمایید.

سایر امکانات پرطرفدار و البته قدیمی ساخت سامسونگ شامل Edge Panels می‌شوند که پنجره‌هایی هستند که وقتی انگشتتان را از کناره‌های نمایشگر می‌کشید، ظاهر می‌گردند و امکان دستیابی به ابزارها و سایر میانبرهای برنامه‌ها و مخاطبان را به وجود می‌آورند. Game Launcher هم هاب بازی‌ها می‌باشد که گزینه‌های متعددی برای جلوگیری از پرت شدن حواس گیمرها حین بازی کردن دارد. یک مرورگر اختصاصی به نام Samsung Internet وجود دارد که با بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته قلم اِس سازگار است. به علاوه، یک نرم‌افزار قدرتمند فایل منیجر نیز نصب شده و همچنان شاهد حضور برنامه Samsung Gallery نیز هستیم.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گوشی‌های سری گلکسی اس 22 همچنان همان رویه دوگانه از نظر تراشه را پیموده‌اند؛ رویه‌ای که در سالیان اخیر خیلی نسبت به آن نقد وارد آمده است. بر اساس این روند، بعضی از دستگاه‌ها در بعضی از مناطق تراشه اسنپدراگون ساخت کووالکوم و برخی دیگر در برخی مناطق تراشه اگزینوس ساخت سامسونگ دارند. امسال اما، شرایط کمی فرق کرده که مهمترین تغییر به عرضه نسخه دارای تراشه کووالکوم Galaxy S22 Ultra در هند به جای نسخه دارای تراشه اگزینوس مربوط می‌شود. اینک باید به این نکته نیز اشاره کنیم که نسخه‌ای از اس 22 اولترا که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی استفاده شده، تراشه ساخت خودِ سامسونگ را دارد.

هر دو تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 (Snapdragon 8 Gen 1) و اگزینوس 2200 با فرآیند لیتوگرافی 4 نانومتری تولید شده و پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارند و ساختار آنها نیز 1 + 3 + 4 می‌باشد. در هر دوی آنها نیز هسته اصلی Cortex-X2 می‌باشد و همراهی‌کننده آن سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 با سرعت کمتر هستند.

تفاوت‌های اصلی اما، در بخش پردازنده گرافیکی مشاهده می‌شوند؛ جایی که اگزینوس 2200 به پردازنده گرافیکی Xclipse 920 مبتنی بر سازه RDNA 2 شرکت ARM مجهز شده است. این نوع پردازنده‌ها از تکنولوژی ردیابی اشعه‌ای بهره می‌برند تا رنگ‌ها به صورت طبیعی جلوه کنند و نرخ سایه‌ای متغیر (VRS) نیز در تصاویر بهبود یابد تا قسمت‌های مهمتر عکس‌ها بهتر دیده شوند. آدرنو 720 به کار رفته در اسنپدراگون 8 نسل 1 هم از فناوری نرخ سایه‌ای متغیر (VRS) نیز پشتیبانی می‌کند اما فاقد تکنولوژی ردیابی اشعه‌ای است.

هر دو تراشه نامبرده ویژگی‌های اتصالی پیشرفته‌ای نظیر مودم‌های 5G داخلی، وای‌فای 6e و GPS دوبانده دارند. جدیدترین نسل از موتورهای مربوط به هوش مصنوعی نیز در دو چیپست مذکور بهبود عملکرد را تضمین کرده‌اند هرچند بعید است این پیشرفت‌ها به راحتی احساس گردد. در این میان، کووالکوم می‌گوید که این محصولش نسبت به تراشه‌های نسل‌های قبل به میزان 4 برابر سریع‌تر شده حال آنکه سامسونگ ادعا کرده اگزینوس 2200 در مقایسه با تراشه‌های پیشین سرعتش 2 برابر شده است.

در میان مشخصات گلکسی اس 22 اولترا، نمونه‌های مربوط به رم و حافظه داخلی را راحت‌تر می‌توان شناخت. مدل پایه از رم 8 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی شروع می‌شود و در نهایت در پیشرفته‌ترین نسخه به رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 1 ترابایتی می‌رسد. در این بین، بعضی از منابع خبری گزارش داده‌اند که ظرفیت رم این تلفن همراه در برخی از مناطق به 16 گیگابایت هم رسیده است. به هر ترتیب، نسخه استفاده شده برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد.

وقتی صحبت از عملکرد پردازنده مرکزی در آزمون Geekbench می‌شود، می‌توانیم ادعا کنیم که اگزینوس 2200 نسبت به تراشه پارسالی پیشرفت چندانی نداشته ولی در آزمایش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای، در مقایسه با نمرات کسب شده توسط گلکسی اس 21 اولترا در این حوزه، امتیازات نسبتاً بالاتری گرفته است. اس 22 پلاس هم چندان یارای رقابت با Galaxy S22 Ultra را ندارد و طبیعتاً تراشه نوت 20 اولترا که مربوط به دو سال پیش است نیز نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. در این میان، گوشی ایسوس ذن‌فون 8 فلیپ (Asus Zenfone 8 Flip) فقط کمی در آزمایش‌های چند رشته‌ای بهتر کار می‌کند؛ نتیجه‌ای که بسیار تعجب‌برانگیز است و زیاد خبر خوبی برای دارندگان و خریداران احتمالی گلکسی S22 اولترا نخواهد بود.

گوشی مورد بحث ما در آزمون AnTuTu، نسبت به مدل‌های سال‌های قبل خیلی بهتر کار می‌کند و این عملکرد بهتر را در آزمون‌های مربوط به پردازنده گرافیکی راحت‌تر می‌توان متوجه شد. بار دیگر اشاره می‌کنیم که اس 22 پلاس از اس 22 اولترا ضعیف‌تر است.

با انجام آزمون GFXBench و مشاهده نتایج مرتبط با قدرت خام پردازنده گرافیکی Xclipse 920، شاهد رشد 10 تا 20 درصدی امتیازات نسبت به نمرات اس 21 اولترا در این آزمون هستیم. این در حالی است که نمرات کسب شده توسط نوت 20 اولترا به میزان 35 تا 50 درصد از نمرات Galaxy S22 Ultra کمتر هستند.

در آزمایش‌های صفحه نمایش روشن، وقتی رزولوشن نمایشگر این پرچمدار سامسونگ روی 1080p تنظیم می‌شود، عملکرد بینظیری ارائه می‌کند حال آنکه افزایش رزولوشن به 1440p سبب کاهش چشمگیر نمرات می‌گردد هرچند باز هم نسبت به پارسال شاهد پیشرفت زیادی هستیم.

در آزمون 3DMark Wild Life، امتیازات اس 22 اولترا و اس 22 پلاس نسبت به امتیازات پرچمداران سال 2021، به میزان 30 درصد بیشتر شده‌اند.

سامسونگ برای طراحی سیستم خنک‌کننده درونی گلکسی S22 اولترا تلاش زیادی انجام داده است. Gel TIM که اتفاقاً شباهت زیادی هم به کلمه ژلاتین دارد، نامی است که کمپانی کره‌ای برای این سیستم برگزیده است. گفته شده که سرعت انتقال گرما توسط این سیستم در مقایسه با سیستم به کار رفته در اس 21 اولترا به میزان 3.5 برابر بیشتر گردیده است. لایه Nano TIM استفاده شده روی Gel TIM کمک می‌کند تا گرما با سرعت بیشتری از طریق لوله‌های استیل ضد زنگ بیرون برود و حرارت ایجاد شده روی صفحه وسیعی از گرافیت پخش شود.

این سیستم نتیجه مثبتی در پی داشته به طوری که بعید است بدنه گوشی آن‌قدر داغ کند و نقطه‌ای از آن حرارت بسیار زیادی داشته باشد که نتوانیم آن را لمس کنیم.

با همه اینها، گرم شدن سطحی گلکسی اس 22 اولترا یک مشکل نسبتاً جدی به شمار می‌آید. چنان‌چه از نهایت ظرفیت پردازنده مرکزی آن بهره ببرید، عملکرد گوشی به تدریج کاهش می‌یابد. این در حالی است که کار کردن مداوم به مدت 30 دقیقه با بیشترین فشار، باز هم عملکرد را روی 70 درصد نگه می‌دارد. با این حال، این نوع رفتار که هیچ‌گونه تأثیر منفی بخصوصی روی سرعت نمی‌گذارد، قابل‌تحسین است بنابراین می‌توانید روی عملکرد باثبات گلکسی S22 اولترا حساب باز کنید. البته باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که پس از گذشت 40 دقیقه، امکان دارد نوعی افت سرعت را احساس نمایید ولی بعد از چند دقیقه دوباره عملکرد گوشی به همان حالت عادی برمی‌گردد.

عملکرد پردازنده گرافیکی اما، بسیار سریع‌تر افت می‌کند. در آزمون 3DMark و در سومین مرحله از Wild Life، حداکثر سرعت آن روی 80 درصد باقی مانده ولی بعداً به سرعت به 60 درصد ثابت می‌رسد.

به طور کلی، گلکسی اس 22 اولترا از نظر عملکردی هیچ مشکلی ندارد و به عنوان یک دستگاه بالارده همان‌طور که انتظار داشتیم رفتار می‌کند. هر گوشی پرچمداری در آزمون‌های سنگین مختلف افت خواهد کرد بنابراین رفتار این محصول سامسونگ در چنین شرایطی به خوبی کنترل‌شده است. البته باید به خاطر داشته باشید که شرایط سنگین به وجود آمده در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، به ندرت در شرایط واقعی و استفاده روزمره رخ می‌دهد.

 

دوربین

گلکسی S22 اولترا سیستم دوربین چهارگانه‌ای دارد که در بیشتر زمینه‌ها به ماژولی که پارسال در اس 21 اولترا وجود داشت، شبیه است. مهمترین نکات مربوط به دوربین گلکسی اس 22 اولترا شامل لنز اصلی نونا پیکسل 108 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید دارای فوکوس خودکار و دو لنز تله فوتو با قابلیت زوم اپتیکال حداکثر 10 برابری می‌شوند.

اما برای اینکه اطلاعات تخصصی درباره دوربین Galaxy S22 Ultra بدهیم، ابتدا به توصیف لنزهای تله فوتو می‌پردازیم زیرا اگرچه شاید در نگاه اول با لنزهای تله فوتویی که در اس 21 اولترا وجود داشتند یکی باشند ولی در واقع متفاوت هستند. رزولوشن اسمی هر دوی آنها 10 مگاپیکسل بوده و هر دوشان نیز قابلیت زوم و گشودگی دیافراگم را حفظ کرده‌اند به طوری که لنز دارای قابلیت زوم 3 برابری (3x) دارای گشودگی دیافراگم f/2.4 و لنز پریسکوپی دارای قابلیت زوم 10 برابری (10x) دارای گشودگی دیافراگم f/4.9 است که اتفاقاً هر دوی آنها نیز ثابت‌سازی شده‌اند.

حال شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که تفاوت آنها در چیست؟ در پاسخ باید گفت که تفاوت اصلی در سایز سنسورها می‌باشد. اس 22 اولترا لنز 1/3.24 اینچی با اندازه هر پیکسل 1.12 میکرومتری دارد حال آنکه لنز اس 21 اولترا 1/3.52 اینچ بود و اندازه هر پیکسل آن نیز به 1.22 میکرومتر می‌رسید.

دوربین اولترا واید Galaxy S22 Ultra هم دارای اندازه 1/2.55 اینچی، سایز هر پیکسل 1.4 میکرومتری و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی (Dual Pixel PDAF) می‌باشد. این لنز گشودگی دیافراگم f/2.2 دارد و می‌تواند میدان دید 120 درجه‌ای را پوشش دهد.

فوکوس خودکار لنز اولترا واید که خیلی‌ها فکر می‌کردند دیگر به وفور در اختیار بسیاری از کاربران قرار خواهد گرفت، ویژگی است که سامسونگ آن را برای اس 21 اولترا و اس 22 اولترا حفظ کرده است. شاید تعجب‌برانگیز باشد ولی نسخه‌ای از پرچمدار سامسونگ که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی استفاده شده، فوکوس ثابت دارد!!!.

لنز اصلی هم مانند پارسال یک سنسور ISOCELL HM3 است که اندازه آن 1/1.33 اینچ بوده و سایز هر پیکسل آن نیز به 0.8 میکرومتر می‌رسد. با آرایه فیلتر رنگی نونا پیکسل و تبدیل 9 پیکسل به 1 پیکسل، به نظر می‌رسد که تصاویر 12 مگاپیکسلی با سایز هر پیکسل 2.4 میکرومتری در اختیار داشته باشیم. این لنز فاصله کانونی 23 میلی‌متری دارد که یک میلی‌متر از فاصله کانونی اس 21 اولترا عریض‌تر است؛ اتفاقی که تفاوت‌های آن را به راحتی می‌توانید با مقایسه این دو گوشی متوجه شوید. گشودگی دیافراگم هم بار دیگر f/1.8 بوده و این لنز نیز به صورت اپتیکال ثابت‌سازی شده است.

در همین حال، دوربین سلفی کاملاً همان لنزی پارسالی است. این سنسور 40 مگاپیکسلی از فناوری تتراپیکسل بهره می‌برد و دارای مشخصاتی اعم از اندازه 1/2.8 پیکسلی، سایز هر پیکسل 0.7 میکرومتری، فاصله کانونی 26 میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.2 است. تتراپیکسل یعنی به قول سامسونگ 4 پیکسل به 1 پیکسل تبدیل می‌شوند بنابراین تصاویری که در اختیار خواهید داشت 10 مگاپیکسلی خواهند بود. اما باز هم به خاطر داشته باشید که این موبایل به صورت پیش‌فرض عکس‌ها را برش می‌دهد و تصاویر 6.5 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 32 میلی‌متری در اختیارتان قرار خواهد داد.

لوازم جانبی S22 Ultra

 

اپلیکیشن دوربین و ویژگی‌های آن

اپلیکیشن دوربین گلکسی S22 اولترا همانی است که قبلاً در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم و اینک رابط کاربری One UI 4 نیز تغییرات تازه جزئی را در آن به وجود آورده است. برای مثال، دیگر خبری از سه درخت نشانگر سطح بزرگنمایی نیست و حالا آنها جای خود را به گام‌های عددی به خصوص داده‌اند. به علاوه، حالت عکسبرداری یا فیلمبرداری انتخاب شده هم با پس‌زمینه خاکستری رنگ هایلایت شده است حال آنکه در نسخه‌های قبلی One UI تنها دور آن خط کشی می‌شد.

تغییرات بیشتر دیگری در ظاهر برنامه دوربین به وقوع نپیوسته است. بر این اساس، می‌توانید همچنان با کشیدن انگشتان به صورت افقی میان حالات گوناگون عکسبرداری و فیلمبرداری سوئیچ شوید و یا با کشیدن انگشتان به صورت عمودی، دوربین جلو یا دوربین عقب را اجرا کنید. دو بار ضربه زدن روی دکمه پاور هم اپلیکیشن دوربین را باز خواهد کرد و برایش فرقی نمی‌کند که دارید با گلکسی اس 22 اولترا چه کاری انجام می‌دهید. در مواقعی هم که در خودِ نرم‌افزار دوربین هستید، اگر روی دکمه پاور دو بار ضربه بزنید، میان دوربین جلو و عقب سوئیچ خواهید شد.

قسمت منظره‌یاب دکمه‌هایی برای دستیابی به منوی تنظیمات، حالات چراغ فلاش LED، تایمر خودکار، نسبت بدنه به تصویر (محل قرارگیری حالت رزولوشن کامل 108 مگاپیکسلی)، تصاویر متحرک (Motion Photo) و سایر فیلترها دارد. حالات جای‌گیری کرده در انتهایی‌ترین قسمت منظره‌یاب را می‌توان مرتب کرد و یا از پنجره More گزینه‌های بیشتری را افزود و یا مواردی که کمتر به آنها نیاز است را حذف نمود.

منظره‌یاب فیلمبرداری هم با چند آیکون خداحافظی کرده تا کاربران به گزینه مربوط به رزولوشن و حالات فریم ریت مستقیماً دسترسی داشته باشند و بتوانند دکمه حالت ویدیوهای فوق ثابت‌سازی شده تحت عنوان Super Steady Stabilization را لمس کنند.

سامسونگ امسال کلمه نایتوگرافی (Nightograpy به معنای عکسبرداری در شب) را تولید کرده تا با استفاده از آن پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تصویربرداری و فیلمبرداری در شب را به همگان نشان دهد. برای مثال، Night Solution یک الگوریتم هوش مصنوعی است که از یک صحنه تاریک چند عکس می‌گیرد و قسمت‌های تار و به شدت نویزدار را کنار می‌گذارد و فریم‌هایی که ظاهر بهتری دارند را ترکیب می‌کند و در نهایت عکس باکیفیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این قابلیت در حالات معمولی عکسبرداری، Night Mode و پرتره فعالیت خواهد داشت و وقتی تشخیص دهد نور صحنه از مقدار معینی کمتر شده، به صورت خودکار فعالیت خواهد گردید. باور داریم که این ویژگی تا به امروز وجود داشته ولی نامی مانند Solution برایش ابداع نشده بود.

Video Nightography اما، نوعی تکنولوژی ترکیبی ثابت‌سازی و انتخاب خودکار فریم ریت می‌باشد. لنز اصلی گلکسی اس 22 اولترا سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) دارد که می‌تواند نسبت به اس 21 اولترا، تا 58 درصد زوایای عریض‌تری را پوشش دهد. در سمت دیگر، سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی دارای فرکانس 4 برابری بیشتر می‌باشد تا بتواند داده‌های متعددتری را به دست آورد.

ویژگی شمارنده خودکار فریم بر ثانیه (Auto FPS) باید بتواند فریم را از 60 فریم بر ثانیه تا 15 فریم بر ثانیه تنظیم کند تا گوشی قادر باشد برای هر کدام از فریم‌ها نور بیشتری دریافت نماید. از آن جایی که 15 فریم بر هر ثانیه مناسب فیلمبرداری نیست و اصلاً متحرک بودن ویدیوها را به‌درستی نشان نمی‌دهد، خودِ گلکسی اس 22 اولترا چندین فریم را شبیه‌سازی می‌کند تا خلأهای موجود پر شوند و در هر ثانیه عملاً 24 فریم ثبت شده باشد.

دیگر ویژگی مربوط به عکسبرداری Galaxy S22 Ultra اپلیکیشن Expert RAW می‌باشد. این برنامه که نسخه بتا و آزمایشی آن در اس 21 اولترا وجود داشت، حالا به عنوان یک نرم‌افزار کامل به گوشی‌های سری گلکسی اس 22 آمده است. Expert RAW به نوعی بهتر از حالت پیشرفته عکاسی (Pro) می‌باشد. این برنامه ترکیبی از HDR چند فریمی و فرمت DNG را ارائه می‌دهد تا بتوانید تصاویر گرفته شده‌تان را حتی پس از پایان یافتن فرآیند پردازشی نیز ویرایش کنید.

رابط کاربری Expert RAW بسیار شبیه حالت عکسبرداری Pro موجود در اپلیکیشن دوربین است با این تفاوت که در اینجا یک گزینه اختیاری هیستوگرام خواهید داشت که سال‌های سال، جای خالی آن در اپلیکیشن اصلی دوربین احساس می‌شد.

 

کیفیت تصاویر

گلکسی اس 22 اولترا با لنز اصلی خود و در روز، تصاویر باکیفیتی می‌گیرد اما نمی‌توانیم بگوییم که این عکس‌ها ما را شگفت‌زده می‌کنند. رنج دینامیک قابل‌قبول است اما در حد و اندازه یک گوشی پرچمدار نیست زیرا نوعی انتقال تند و تیز در قسمت‌های پرنور و سایه‌های تاریک به چشم می‌خورد. نورپردازی دقیق و خوب است و مشکلی از این بابت وجود ندارد و دقت رنگ‌ها نیز بسیار بالا می‌باشد تا نتوانیم نسبت به آنها اعتراضی وارد کنیم.

اگر از نمای نزدیک به تصاویر نگاه بیندازید، جزئیات زیادی خواهید دید اما در همین حال حتی در مقدار ISO کم و صحنه‌هایی که نور کافی دارند نیز نویز ناخوشایندی را مشاهده خواهید کرد. در مجموع، شیوه نمایش جزئیات به نسبت بیش از حد پردازش شده است.

احتمالاً باید دلیل اصلی برخی ناملایمات به وجود آمده در تصاویر را سیستم نرم‌افزاری و آپدیت سفت‌افزاری سامسونگ بدانیم. البته تا حدودی هم این ادعا منطقی است زیرا خروجی اس 21 اولترا که حالا دیگر به بلوغ کامل رسیده، نویز کمتری در تصاویر دارد و قسمت‌های مربوط به رنگ را بهتر نشان داده است.

دوربین اولترا واید هم یک لنز توانمند است و تصاویر شفاف و باجزئیاتی را به ثبت می‌رساند هرچند باز هم این عکس‌ها باکیفیت‌ترین مواردی نیستند که می‌توانیم با یک لنز فوق پیشرفته بگیریم. فرآیند شفاف‌سازی تصاویر کمی بهبود یافته و قابل‌قبول است ولی همچنان جا برای پیشرفت دارد. در حالی که نویز اضافه هنوز هم یک مشکل کلی به شمار می‌آید ولی خروجی‌های جدیدترین پرچمدار سامسونگ همچنان ظاهری دانه‌دانه دارند. در این میان، شاهد رنج دینامیک بهتر شده هستیم که البته باز هم در مقایسه با دیگر رقبا چندان تعریفی نیست.

با زوم کردن به مقدار 3 برابر روی سوژه، شگفت‌زده خواهید شد زیرا لنز تله فوتو کوتاه جدید نسبت به تله فوتو گوشی پارسالی بسیار تمیزتر عکسبرداری می‌کند. مقدار جزئیات قابل‌قبول، رنج دینامیک عریض و دقت رنگ‌ها زیاد است.

لنز پریسکوپی تله فوتو با قابلیت زوم 10 برابری هم شاید بیشتر به خاطر پرسپکتیو منحصربفرد و دستیابی به نقاط دوردست تحسین می‌شود زیرا فاصله کانونی بسیار عالی دارد. چنان‌چه به خروجی‌های این لنز از نمای نزدیک نگاهی بیندازید، جزئیات قابل‌قبولی خواهید دید هرچند امکان دارد کمی نویز هم به چشم بخورد. در این بین، کنتراست و دقت قابل‌قبول می‌باشد.

در نهایت، تصاویر گرفته شده در دو حالت زوم 30 برابری (30x) و 100 برابری (100x) نیز نشان‌دهنده کیفیت آنها خواهد بود.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب‌ها و شرایط کم نور

در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، اس 22 اولترا ویژگی Night Solution را به صورت اتوماتیک در لنز اصلی، اولترا واید و تله فوتو دارای قابلیت زوم 3 برابری فعال می‌کند تا بدون اینکه نیاز باشد به حالت دیگری سوئیچ شوید، تصاویر باکیفیتی بگیرید.

لنز اصلی در شب‌ها عکس‌های فوق‌العاده‌ای به ثبت می‌رساند که جزئیات زیادی دارند و اگرچه شاید کمی نویزدار باشند اما قابل تحمل خواهند بود. به علاوه، قسمت‌های پرنور، سایه‌ها و رنگ‌ها به خوبی دیده می‌شوند.

حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode نیز تغییرات گسترده‌ای به وجود می‌آورد به طوری که اکثراً ظاهر تصاویر را گرم‌تر و شدیدتر نشان می‌دهند؛ اتفاقی که خیلی‌ها آن را نمی‌پسندند. با نگاه کردن از نمای نزدیک به این تصاویر، شاهد فرآیند شدید شفاف‌کننده و نویز از بین رفته خواهید بود. اختلافات در رنج دینامیک اما، کم است و بیشتر در سایه‌های تاریک‌تر قابل‌تشخیص خواهد بود.

اکثر نکاتی که گفتیم، برای خروجی‌های لنز اولترا واید نیز صدق می‌کنند. خروجی‌های به ثبت رسیده با حالت عکسبرداری معمولی کیفیت خوبی دارند که رنج دینامیک آنها عریض و رنگ‌هایشان سرزنده هستند. البته کمی نویز دیده خواهد شد که با وجود جزئیات زیاد، می‌توانیم چشم‌پوشی کنیم.

حالت عکسبرداری در شب شرایط را بهتر می‌کند، نویزها را از بین می‌برد و جزئیات از دست رفته در قسمت‌های سایه‌دار را احیا می‌نماید. در واقع این سایه‌ها هستند که با پیشرفت قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند و سوئیچ کردن به صورت دستی به Night Mode در لنز اولترا واید قطعاً ارزشش را خواهد داشت.

چنان‌چه در شب‌ها به مقدار 3 برابری روی سوژه زوم کنید، باید بگوییم که Galaxy S22 Ultra زیاد خوب کار نخواهد کرد و اگرچه تصاویر باکیفیتی ثبت می‌کند ولی نوعی کشیدگی روی خروجی‌هایش دیده خواهد شد.

Night Mode شرایط را بهتر می‌کند و قسمت‌های سایه‌دار را شفاف‌تر پیش روی چشمان ما قرار می‌دهد و در مجموع عکس‌ها را زیباتر می‌کند. به علاوه، این آپشن در شما این اعتماد را به وجود می‌آورد که دارید از ماژول دارای قابلیت زوم 3 برابری استفاده می‌کنید. با این حال، شاید برخی اوقات خاص لازم باشد از لنز اصلی برای عکاسی بهره ببرید.

اگر بخواهید در حالت زوم 10 برابری روی سوژه بزرگنمایی کنید، گلکسی S22 اولترا تصمیم می‌گیرد که سراغ زوم دیجیتالی برود ولی حتی با وجود این کار نیز خروجی کار پریسکوپی نصیبتان خواهد شد. در اکثر مواقع، عکس‌ها ظاهر قابل‌قبولی دارند هرچند کشیده هستند و نویز رنگی در آنها به چشم می‌خورد.

Night Mode در اینجا هم ورق را به خوبی برمی‌گرداند زیرا تصاویر شفاف‌تر می‌شوند، نویز کمتری دارند و قسمت‌های سایه‌دارشان هم بهبود یافته است.

 

کیفیت تصاویر پرتره

گلکسی اس 22 اولترا می‌تواند با لنز اصلی یا تله فوتو کوتاه خود تصاویر پرتره بگیرد. لنز اصلی نورپردازی را بهتر انجام می‌دهد به همین دلیل در جاهایی که نور کافی وجود ندارد، عملکرد خوبی از خودش به ثبت می‌رساند. با این حال، خروجی‌هایش چندان چشم‌نواز نیستند و ظاهر عریضی دارند. در سمت دیگر، لنز تله فوتو کوتاه تصاویر پرتره بی‌نظیری به ثبت می‌رساند. این لنز در به غیر از جاهایی که نور کافی تابیده، در همه مکان‌ها برای عکسبرداری مشکل دارد.

صرف‌نظر از فاصله کانونی، روش جداسازی سوژه از پس‌زمینه در تصاویر پرتره خوب است و نمای تار پشت فرد مدنظر کاملاً طبیعی جلوه می‌کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، در شرایطی که به مقدار 1 برابری توسط لنز اصلی زوم کنید، عکس‌های باکیفیت‌تری در اختیار خواهید داشت که جزئیات زیادی دارند و شفاف‌تر هستند. در این میان، فاصله کانونی 23 میلی‌متری به معنای ظاهر کشیده و قسمت‌های از دست رفته در برخی از قسمت‌های چهره سوژه خواهد بود.

لنز تله فوتو از صحنه خیلی خوب عکسبرداری می‌کند و وقتی هم که از نمای نزدیک به خروجی‌های آن نگاه می‌اندازید، ظاهر عالی دارند. می‌توانیم بگوییم که وقتی روز است، عکاسی با قابلیت زوم 3 برابری (3x) گزینه بهتری خواهد بود.

تصاویر پرتره گرفته شده در شب‌ها توسط Galaxy S22 Ultra زیاد بی‌کیفیت نیستند حال اگر Night Mode یا آپشن زوم 1 برابری را روشن کنید که دیگر خروجی کارتان بی‌نظیر خواهد شد. جداسازی سوژه از پس‌زمینه خیلی خوب صورت می‌گیرد و رنج دینامیک مثال‌زدنی است و مقدار جزئیات نیز با توجه به شرایط، قابل‌قبول می‌باشد. چنان‌چه Night Mode را خاموش کنید، عکس‌های زیاد باکیفیتی نخواهید گرفت زیرا رنج دینامیک آنها افت می‌کند و نویزها خودشان را بیشتر نشان می‌دهند و در قسمت‌های تاریک، جزئیات از بین می‌روند.

در حالت زوم 3 برابری، خروجی کار تعریفی نخواهد بود زیرا لنز تله فوتو کوتاه نمی‌تواند روی سوژه فوکوس کند و (در صورت خاموش بودن Night Mode) تصاویری که لنز اصلی می‌گیرد هم به شدت کشیده هستند.

 

کیفیت تصاویر سلفی

تصاویر سلفی گرفته شده با گلکسی اس 22 اولترا از نظر کیفی در سطح بسیار بالایی قرار دارند. رنج دینامیک آنها خوب و عریض، دقت رنگ‌هایشان بالا و رنگ چهره سوژه عالی است. رزولوشن 10 مگاپیکسلی همچنین، جزئیات زیادی را پیش روی چشمان ما قرار می‌دهد و اگرچه در نمای نزدیک نوعی کشیدگی را خواهیم دید ولی این ایراد آن‌قدر تأثیر منفی ندارد.

حالت عکسبرداری 40 مگاپیکسلی شاید کمی شرایط را بهبود ببخشد ولی تنها در جاهایی خوب کار می‌کند که مقدار ISO در کمترین حالت ممکن و نور لوکیشن کافی باشد در غیر این صورت کشیدگی در جای‌جای عکس‌ها دیده خواهد شد.

حالت پرتره با جداسازی سوژه از پس‌زمینه بی‌نظیر کار می‌کند هرچند ممکن است گوشی نتواند در جاهایی که پشت سوژه پیچیده می‌باشد، برخی از اعضای بدنش مانند گوش‌ها یا موها را به درستی تشخیص دهد.

در شرایط کم نور، بهتر است با حالت 40 مگاپیکسلی عکسبرداری نکنید زیرا در نماهای نزدیک، ظاهر تصاویر را خراب می‌کند و رنج دینامیک را با افت روبه‌رو می‌نماید.

حالت عکسبرداری معمولی عکس‌های قابل‌قبولی ارائه خواهد داد و برایش فرقی نمی‌کند که Night Mode را فعال کرده‌اید یا خیر. علی‌رغم اینکه این عکس‌ها نسبتاً کشیده‌اند ولی می‌توانید از آنها استفاده نمایید زیرا نورپردازی و رنج دینامیک در شرایط مناسب، به خوبی صورت پذیرفته است.

عکس‌های گرفته شده در حالت پرتره نیز همان فاکتورهای گفته شده در پاراگراف قبلی را دارند با این تفاوت که پشت‌شان تار می‌باشد و در جاهایی که نور کمی تابیده نیز جداسازی سوژه از پس‌زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نشده است.

Night Mode تفاوت قابل‌توجهی در دقت رنگ‌ها ایجاد می‌کند. به طور کلی، این حالت کیفیت تصاویر را بهبود می‌بخشد و در آنها فرآیند شفاف‌سازی شدیدتر انجام می‌شود، نویز کم و جزئیات زیاد خواهد بود؛ حال فرقی نمی‌کند که Night Mode را به صورت دستی فعال کرده‌اید یا خودش به صورت اتوماتیک فعال شده است.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

گلکسی اس 22 اولترا می‌تواند با همه دوربین‌هایش فیلم‌های 4K با تعداد 60 فریم بر هر ثانیه ضبط کند. به علاوه، این دستگاه قادرست تنها با لنز اصلی خود اقدام به فیلمبرداری با کیفیت 8K و تعداد 24 فریم بر هر ثانیه بکند؛ اتفاقی که فکر می‌کنیم دیگر باید آن را محدودیتی تلقی نماییم که می‌بایست تا به امروز برطرف می‌شد و می‌توانستیم در هر ثانیه تا 30 فریم را ثبت کنیم. سیستم ثابت‌سازی ویدیوها در همه حالات تعبیه شده ولی شما می‌توانید در صورتی که روش‌های دیگری برای از بین بردن لرزش‌ها دارید، آن را خاموش کنید.

ویدیوهای 8K ضبط شده با سیستم h.265 HEVC رمزگشایی می‌شوند حال آنکه سایر حالات فیلمبرداری را می‌توان با سیستم‌های h.264 یا h.265 رمزگشایی کرد. ضمن اینکه صداها نیز با بیت‌ریت 256 کیلوبیت بر ثانیه و با کیفیت استریو ضبط می‌گردند.

در برگه مشخصات گلکسی S22 اولترا، قابلیت ضبط فیلم‌های 8K بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارد تا یک گزینه کاربردی. علی‌رغم اینکه کلیپ‌های 8K جزئیات بیشتری نشان می‌دهند ولی نمای مصنوعی داشته و ظاهرشان کشیده است.

ویدیوهای 4K بیشتر با ذائقه کاربران سازگار خواهند بود. فیلم‌های 4K که در هر ثانیه‌شان 30 فریم دارند و توسط لنز اصلی ضبط شده‌اند، جزئیات زیادی خواهند داشت و به همین دلیل کیفیت‌شان را خیلی خوب می‌دانیم. رنج دینامیک و دقت رنگ در سطح بالایی قرار گرفته و رنگ‌ها نیز بدون اینکه زیاد کشیده باشند، طبیعی می‌باشند. ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه هم تقریباً مانند ویدیوهای 4K@30fps یکسان هستند و فقط جزئیات‌شان دقیق‌تر خواهد بود.

دوربین اولترا واید در به ثبت رساندن ویدیوهای پر جزئیات خیلی خوب کار می‌کند و خروجی‌هایش رنج دینامیک گسترده‌ای نیز دارند. رنگ‌ها پرحرارت‌تر از رنگ‌های ثبت شده توسط لنز اصلی هستند و رنگ آبی آسمان به آبی – خاکستری تمایل خواهد داشت. البته این تفاوت‌ها به حدی نیستند که آنها را چندان مؤثر بدانیم.

صرف‌نظر از نویزهای ناچیز، لنز تله فوتو دارای قابلیت زوم 3 برابری هم فیلم‌های باکیفیتی می‌گیرد. خروجی‌های این سنسور شفاف و پر جزئیات هستند، رنج دینامیک عالی دارند و دقت رنگ‌شان فوق‌العاده است.

لنز پریسکوپی تله فوتو نیز فیلم‌های باکیفیت و خوبی ضبط می‌کند و اگرچه از نمای نزدیک وضوح آنها زیاد نیست ولی کیفیت آنها را باید صرفاً قابل‌قبول تلقی کنیم. البته از آن جایی که ضبط ویدیوهای 4K با زوم 10 برابری تقریباً در هیچ گوشی دیگری امکان‌پذیر نیست، توانایی این لنز را باید تحسین کنیم.

در شرایط کم نور و تاریک، لنز اصلی نورپردازی را به خوبی انجام داده و فیلم‌های باکیفیتی ضبط می‌کند. در صورتی که رنج دینامیک لوکیشن مدنظر گسترده و عریض و کمی هم نور در صحنه تابیده باشد، جزئیات زیادی در این فیلم‌ها خواهید دید به طوری که کیفیت‌شان از خروجی‌های اس 21 اولترا بهتر است. لازم به ذکر است که رنگ‌ها هم دقت قابل‌قبولی دارند.

لنز اولترا واید در شرایط کم نور و شب‌ها نمی‌تواند عملکرد خوبی از خودش بر جای بگذارد زیرا خروجی‌هایش نور کافی ندارند و ظاهرشان کشیده است. بر این اساس، اگر می‌خواهید در فضاهای تاریک با این لنز عکسبرداری کنید، باید نور در آنها بتابانید.

دو لنز تله فوتو هم در شب‌ها کار سختی برای فیلمبرداری خواهند داشت هرچند در حالت زوم 3 برابری، فیلم‌های قابل‌قبولی از نظر کیفی به ثبت می‌رسانند.

سیستم ثابت‌سازی تصاویر در لنزهای اصلی و اولترا واید گلکسی اس 22 اولترا بی‌نظیر است. این موبایل می‌تواند وقتی روی یک جهت متمرکز شده، لرزش‌های ناشی از پیاده‌روی یا گرفتن گوشی را از بین ببرد. البته یکی از مشکلات موجود این است که وقتی Galaxy S22 Ultra روی سوژه مدنظر کاربر فوکوس می‌کند، نما کمی بزرگ می‌گردد و سپس به شکل اصلی خودش بازمی‌گردد. چنین اتفاقی غیرطبیعی است و بعضاً می‌تواند آزاردهنده نیز باشد. به نظر می‌رسد این مورد یکی از چیزهایی است که سامسونگ باید آن را با آپدیت نرم‌افزاری اصلاح کند.

لنزهای تله فوتو با قابلیت زوم 3 و 10 برابری نیز فیلم‌های ثابت و کم‌لرزشی به ثبت می‌رسانند هرچند در خروجی کار باز هم می‌توان تکان‌های ناچیزی را احساس کرد.

چند حالت ضبط فیلم با کمترین لرزش یا همان Super Steady در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید یکی از دو نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه را انتخاب کنید ولی رزولوشن روی 1080p ثابت خواهد بود. به علاوه، دو گزینه بزرگنمایی 0.6 برابری (0.6x) و 1 برابری (1x) هست که البته در هر حالت، گوشی از لنز اولترا واید بهره می‌برد و فوکوس خودکار را غیرفعال می‌کند.

ویدیوهای سلفی کیفیت خوبی دارند. حال اگر گزینه ثابت‌سازی را فعال کنید نیز بسیار ثابت و آرام خواهند شد. با این وجود، سیستم ثابت‌سازی زیاد به چشم نمی‌آید زیرا برای اینکه بتوانید جزئیات بیشتری از سوژه را نشان دهید، می‌بایست کمی دستتان را باز و بسته کنید. احتمالاً یک مونوپاد یا دسته سلفی (حتی یک دسته کوتاه)، کمک زیادی خواهد کرد.

با خاموش کردن گزینه ثابت‌سازی تصاویر، شرایط بهتر خواهند شد ولی لرزش ویدیوها آن‌قدر زیاد خواهد بود که بهترین کار استفاده از همان مونوپاد می‌باشد.

 

رقبا و آلترناتیوها

اگر قصد خرید گلکسی اس 22 اولترا را دارید، باید بگوییم که تصمیم درستی گرفته‌اید زیرا نه تنها رقیبی برایش نخواهید یافت بلکه به عنوان همه چیز تمام‌ترین گوشی ساخت سامسونگ، همه آن چه که نیاز دارید را ارائه خواهد کرد. از آن جایی که Galaxy S22 Ultra هم یک گوشی عضو سری گلکسی نوت است که پارسال معرفی نشد و هم گوشی دارای پسوند اولترا سری گلکسی اس می‌باشد، مطمئناً مورد استقبال همگان واقع خواهد شد. با این حال، صرف اینکه بگوییم گلکسی S22 اولترا را بخرید، سبب می‌شود مقاله نقد و بررسی ما بی‌ارزش شود به همین دلیل با تبلت‌فون همراه باشید تا به شما چند آلترناتیو گلکسی اس 22 اولترا را معرفی کنیم.

گلکسی نوت 20 اولترا مهمترین آلترناتیو این محصول سامسونگ به شمار می‌رود. درست است که چیپست Note 20 Ultra مربوط به دو سال پیش است و حتی در آن زمان نیز سیستم دوربین چندان پیشرفته‌ای نداشت اما از همان قلم اِس بهره می‌برد که پرچمدار سال 2022 سامسونگ از آن سود برده است. البته نمی‌خواهیم بگوییم که در سال 2022 گوشی سال 2020 را بخرید و صرفاً خواستیم آلترناتیوی برای Galaxy S22 Ultra معرفی کرده باشیم.

با گذشت 12 ماه از عمر آن، گلکسی اس 21 اولترا همچنان می‌تواند انتخاب خیلی از افراد باشد. سیستم دوربین آن ممکن است باب میل بسیاری از مشتریان قرار گیرد اما کیفیت آن زیاد به مذاق‌شان خوش نخواهد بود. به علاوه، S21 Ultra فقط ادای “نوت” بودن را در می‌آورد زیرا اگرچه از قلم اِس پشتیبانی می‌کند ولی جایی برای قرار دادن آن ندارد؛ نکته‌ای که بسیار عجیب و غریب خواهد بود.

در مورد گلکسی زد فولد 3 (Galaxy Z Fold 3) و قلم اِس آن نیز می‌توان همین نکات را گفت. با این حال، اگر تولیدکنندگی یکی از دلایلی است که می‌خواهید به خاطر آن اقدام به خرید گلکسی اس 22 اولترا کنید، شاید بتوانید همان کارها را با یک گوشی تاشو نیز انجام دهید؛ زیرا هر چه که باشد، این موبایل تنها در یک نمایشگر خود به میزان 57 درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه بیشتری دارد هرچند تقریباً 19 درصد سنگین‌تر است. البته بد نیست بدانید که زد فولد 3 نمی‌تواند از نظر کیفیت دوربین با گلکسی اس 22 اولترا رقابت کند بنابراین باید آن را تلفن همراهی بدانیم که در برخی زمینه‌ها قوی است و در برخی زمینه‌ها ضعیف.

اگر سراغ می 11 اولترا شیائومی بروید، می‌توانید از دوربین باکیفیت بهره‌مند شوید هرچند این دستگاه نیز چندان جدید نیست. این موبایل که تقریباً یک سال و خرده‌ای از زمان عرضه‌اش می‌گذرد، یکی از بهترین گوشی‌های دنیا از نظر دوربین می‌باشد. بر این اساس، چنان‌چه دوربین برای شما بیش از قلم اهمیت دارد، می‌توانید سراغ محصول شیائومی بروید. به علاوه، سری می 12 (Mi 12) شیائومی نیز به زودی به بازار خواهند آمد.

آخرین آلترناتیو گلکسی اس 22 اولترا در این مقاله، آیفون 13 پرو مکس است زیرا همیشه باید بهترین محصول سامسونگ را با بهترین محصول اپل مقایسه کنیم. iPhone 13 Pro Max هیچ‌کدام از تنوع‌های دوربین Galaxy S22 Ultra را ندارد و یا از قلم استایلوس پشتیبانی نمی‌کند. با این وجود، آیفون‌ها معمولاً در همه زمینه خارق‌العاده عمل می‌کنند و می‌توانند همان دستگاه‌هایی باشند که خیلی‌ها می‌خواهند.

 

نظر نهایی

گلکسی اس 22 اولترا در رده گوشی‌هایی قرار می‌گیرد که ارزش خرید بالا برایش معنایی ندارد به طوری که هر کسی حاضر نیست برای خریدش 1200 دلار پول بپردازد.

با همه اینها، گلکسی S22 اولترا یک استثنا است. در واقع یک موبایل ساخت سامسونگ با قلم استایلوس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و زمانی می‌توانیم حرف‌های این دستگاه را بهتر بشنویم که ببینیم اپل، گوگل، شیائومی، اوپو و هواوی نیز محصولی ندارند که از قلم اِس پشتیبانی کند. Galaxy S22 Ultra جدیدترین و قدرتمندترین محصول سامسونگ به شمار می‌رود و بر خلاف گلکسی زد فولد 3 یا اس 21 اولترا، جایی برای گذاشتن قلم دارد. با در نظرگیری این نکات، باید این پرچمدار را از هر نظر منحصربفرد بدانیم.

وقتی صحبت از دوربین گلکسی اس 22 اولترا می‌شود، همه چیز شفاف نیست زیرا می‌توانیم برایش رقبایی از این نظر پیدا کنیم. با همه اینها، نمی‌توان کتمان کرد که S22 Ultra یک دوربین گوشی عالی است که سامسونگ تا به امروز تولید کرده است.

زمانی که به دیگر امکانات اولیه می‌رسیم نیز باید این تلفن همراه را بی‌نظیر بدانیم. درخشان‌ترین نمایشگر قرار گرفته در یک گوشی، دوام باتری طولانی مدت با شارژدهی یک روزه، سیستم نرم‌افزاری بروز و باامکانات، شیوه طراحی چشم‌نواز و قلم استایلوس، همه و همه گلکسی اس 22 اولترا را به یک تلفن همراه عالی تبدیل می‌کنند.

این دستگاه شاید در نام خودش پسوند Note نداشته باشد اما در کالبد خود، نوت بودنش را ثابت کرده است و چه‌بسا شاید آخرین موبایل با این خصوصیت نیز به شمار بیاید. با این توضیحات، از نظر یک طرفدار پروپاقرص گوشی‌های سری گلکسی نوت و پرچمدار، خرید Galaxy S22 Ultra را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی مشابه گوشی‌های سری گلکسی نوت
  • صفحه نمایش بزرگ
  • ظاهر جذاب
  • لبه‌های منحنی
  • ماژول دوربین عقب منحصربفرد
  • کارایی زیاد قلم اِس و بی‌رقیب بودن آن
  • کیفیت بی‌نظیر نمایشگر
  • دوام باتری طولانی مدت و شارژدهی بالا
  • کیفیت عالی دوربین با قابلیت زوم بسیار زیاد

 

نقاط ضعف

  • افزایش وزن دستگاه با وجود قلم اِس
  • محدودیت سیستم شارژ سریع در مقایسه با رقبا غیر از اپل
  • نوت نبودن!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *