نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

زمانی که سامسونگ گوشی‌های سری گلکسی اس 10 (Galaxy S10) را در سال گذشته معرفی کرد، مدل گلکسی S10e (Galaxy S10e) ارزان‌ترین عضو این خانواده لقب گرفت و از نظر ظاهری نیز یک پرچمدار کامپکت و کوچک به حساب آمد. حالا اما، با معرفی گلکسی اس 10 لایت (Galaxy S10 Lite) شرایط فرق کرده و بعضاً گیج‌کننده شده چرا که همه فکر می‌کردند S10e قرار است مدل ارزان‌تر باشد. با این حال، وقتی اس 10 لایت معرفی شد، با بررسی مشخصات فنی آن متوجه شدیم که این دستگاه واقعاً چیزی کم ندارد.

در حقیقت انتظار می‌رود این مدل در مقایسه با اس 10 (Galaxy S10) و اس 10 پلاس (Galaxy S10 Plus) عملکرد درخشان‌تری داشته باشد. برای مثال، دوام باتری و سرعت شارژ، دو حوزه تخصصی این مدل است زیرا منبع نیروی آن 4500 میلی‌آمپر بر ساعت بوده و از تکنولوژی شارژ سریع با توان 45 واتی Power Delivery پشتیبانی می‌کند. اینها امکاناتی هستند که در سایر اعضای خانواده گلکسی اس 10 حضور نداشتند.

یک نکته جالب اینکه، گلکسی اس 10 لایت دارای نمایشگر 6.7 اینچی است تا بزرگترین صفحه نمایش در میان اعضای خانواده‌اش را داشته باشد. این در حالی است که حتی گلکسی اس 10 پلاس هم چنین پنلی ندارد و اندازه نمایشگر آن به 6.4 اینچ می‌رسد.

ضمناً، از آن جایی که IPS پردازنده اسنپدراگون 855 در مقایسه با نمونه موجود در تراشه‌های اگزینوس سامسونگ بهتر کار می‌کند، باید ببینیم گلکسی اس 10 لایت در مقایسه با دیگر مدل‌های مشابهش چه عملکردی به ثبت خواهد رساند. از طرفی مدل لایت سری گلکسی اس 10 برای نخستین بار یک لنز 48 مگاپیکسلی را با سخت‌افزاری قدرتمند همراه کرده است.

صرف‌نظر از تفاوت‌های ظاهری مانند نمایشگر بزرگ‌تر، دیگر امکاناتی که در گلکسی اس 10 لایت حضور دارند به مشخصات فنی سایر اعضای سری گلکسی اس 10 شبیه هستند. بر این اساس، بعید است این دستگاه فروش برادران بزرگتر خودش را تحت تأثیر قرار دهد. در حال حاضر قیمت این موبایل با هزینه‌ای که باید برای اس 10 پلاس بپردازید برابری می‌کند ولی امکاناتی که در آن مشاهده می‌شوند بیشتر با ترندهای سال 2020 سازگار هستند. در این بین، برخی از نکات را هم باید در نظر داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

یکی از نقاط ضعف مشهود، نبود لنز تله فوتو در دوربین عقب است. البته سنسورهایی نظیر اولترا واید و مکرو به همراه لنز اصلی 48 مگاپیکسلی حضور دارند اما بسیاری از افراد معتقدند یک حسگر تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری گزینه بهتری به حساب می‌آمد. در مجموع نمی‌دانیم که چرا سامسونگ تصمیم گرفته به جای تله فوتو از لنز مکرو بهره ببرد.

با همه توضیحات داده شده، باید دید آیا گلکسی اس 10 لایت توانایی رقابت با سایر همرده‌های خود را دارد یا خیر؟. با تبلت‌فون همراه باشید.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

همچون رویه معمول بازار، با خرید سامسونگ گلکسی اس 10 لایت یک دفترچه راهنما، کابل USB-C به USB-C و شارژر 25 واتی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. به این نکته توجه داشته باشید که اگر رایانه شما پورت USB-C یا USB-A ندارد، برای اتصال موبایل به کامپیوتر باید یک کابل دیگر خریداری کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

در کنار لوازم جانبی نامبرده، یک هدفون سیمی USB-C با برند AKG دریافت خواهید کرد.

طراحی

از نظر ظاهری، گلکسی اس 10 لایت تفاوت‌های زیادی با سایر اعضای خانواده گلکسی اس 10 دارد. قاب پشتی این موبایل گویای همه چیز است زیرا ماژول دوربین اصلی به صورت مستطیلی بوده و شکل و شمایل دوربین سلفی نیز به نمایشگر Infinity-O موجود در دستگاه‌های سری گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) شباهت دارد.

به هر حال، کیفیت جنس بدنه واقعاً چیزی از پرچمداران کم ندارد. پوشش رویی این موبایل شیشه‌ای بوده هرچند به نظر می‌رسد درخشندگی شیشه را ندارد. سامسونگ این نوع بدنه را ترکیبی از پلاستیک و شیشه می‌داند و اصلاً به همین دلیل است که وزن بسیار کمی هم دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

در هر صورت، این موبایل بسیار خوش‌دست است و به خاطر اینکه لبه‌های آن تیز نیستند این موضوع بیشتر احساس می‌شود. لبه‌های نمایشگر تا حدودی به سمت کناره‌ها کشیده شده‌اند تا ظاهر این تلفن همراه جذاب‌تر از دیگر پرچمداران کمپانی کره‌ای شود. با همه اینها، گلکسی اس 10 لایت همچون اکثر دستگاه‌های شیشه‌ای لغزنده است ولی حداقل اثرات انگشت و آلودگی‌ها کمتر روی آن باقی می‌مانند. این موضوع در نمونه مشکی رنگ بیشتر به چشم می‌آید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

همزمانی که دارید به پنل پشتی نگاه می‌کنید، مشخص‌ترین چیزی که خواهید دید ماژول دوربین عقب مستطیل شکل می‌باشد. علی‌رغم اینکه این لنزها محصول سامسونگ را جذاب‌تر کرده‌اند ولی اصلاً لازم نبود این‌قدر برآمده باشند. در سمت راست این ماژول، یک ستون دوم هم به چشم می‌خورد که محل قرارگیری چراغ فلاش LED و سنسور اپتیکال و ثابت‌کننده تصاویر می‌باشد. این‌گونه حدس می‌زنیم که سامسونگ ماژول دوربین عقب گلکسی اس 10 لایت به این خاطر برآمده ساخته تا با دستگاه‌های سری گلکسی اس 20 (Galaxy S20) هماهنگی بیشتری داشته باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

خوش‌بختانه برآمدگی موجود چندان حاد نیست و آن‌طور که افراد فکر می‌کنند، وقتی روی سطح صافی قرار می‌گیرد لرزش زیادی ندارد.

فریم کناری از جنس آلومینیوم با پوشش رنگی درخشان است تا با سایر قسمت‌های موبایل هماهنگی داشته باشد. در سمت چپ، محل قرار دادن سیمکارت، در سمت راست دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور، در پایین پورت USB-C و میکروفون، و در بالا بریدگی اسپیکر مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، نمای جلویی گلکسی اس 10 لایت شباهت زیادی به گلکسی نوت 10 پلاس (Galaxy Note 10 Plus) دارد ولی کناره‌های آن برآمده نیستند. به غیر از حاشیه مشکی رنگ پایینی، سه طرف دیگر نمایشگر بسیار باریک هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

نقطه سیاه رنگی که در آن دوربین سلفی قرار گرفته هم کوچک بوده و تقریباً در نزدیکی فریم بالایی جای‌گیری کرده است بنابراین فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. مطمئناً چنین شیوه طراحی نسبت به ناچ‌ها کمتر دردسر ایجاد خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

از نظر ارگونومیک هم بگوییم که به خاطر صفحه نمایش 6.7 اینچی، کار کردن به صورت یک دستی با گلکسی اس 10 لایت بسیار سخت خواهد بود. به علاوه، از نظر جرم نیز این دستگاه نسبتاً سنگین می‌باشد به طوری که وقتی آن را عمودی به جایی تکیه می‌دهید، به سمت جلو خم می‌شود. در این میان، نکته جالب آن است که وزن کلی این موبایل به 186 گرم می‌رسد حال آن‌که در آن منبع نیروی 4500 میلی‌آمپری حضور دارد. برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید، بد نیست بدانید که دو گوشی وان‌پلاس 7 پرو (OnePlus 7 Pro) و گلکسی نوت 10 پلاس با باتری کم‌ظرفیت‌تر و ابعادی مشابه، 200 گرم وزن دارند.

صفحه نمایش

نمایشگرها همواره جزو نقاط قوت گوشی‌هایی بوده‌اند که سامسونگ تولید کرده است و این حقیقت در مورد دستگاه‌های مقرون به صرفه این کمپانی بیشتر صدق می‌کند. اکثر موبایل‌های کمپانی کره‌ای از پنل‌های OLED بهره می‌برند بنابراین گلکسی اس 10 لایت هم دارای چنین صفحه نمایشی است. البته این نمایشگر مانند نمونه موجود در پرچمداران سری اس (S) و نوت (Note) با اسم Dynamic AMOLED شناخته نمی‌شود اما Super AMOLED Plus نام دارد. دقیقاً نمی‌دانیم کلمه پلاس به چه معناست ولی می‌توانیم این احتمال را بدهیم که از HDR10+ پشتیبانی می‌کند. مثلاً، گلکسی نوت 10 لایت به همین پنل 6.7 اینچی مجهز شده و علی‌رغم اینکه در اسم آن کلمه پلاس مشاهده نمی‌شود اما دارای توانایی پشتیبانی از HDR10 می‌باشد. همچنین، در دو نرم‌افزار یوتیوب و نتفلیکس می‌توان ویدیوها را با کیفیت HDR10 پخش کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

از نظر مشخصات فنی، نسبت صفحه نمایش به بدنه این نمایشگر به 20:9 رسیده و رزولوشن آن 2400*1080 پیکسل با یک ناچ سیاه رنگ در بالا جهت قرارگیری دوربین سلفی می‌باشد. در آزمایش‌های انجام شده و با افزایش نور نمایشگر به صورت دستی، رکورد 400 نیت به ثبت رسید ولی وقتی گزینه تنظیم خودکار روشنایی روشن شد، این عدد به 705 نیت افزایش پیدا کرد تا حتی در زیر نور خورشید نیز محتواها با بیشترین کیفیت ممکن به نمایش درآیند.

از نظر دقت رنگ، صفحه نمایش کیفیت بسیار بالایی دارد. حالت پیش‌فرض و روشن این موبایل Natural می‌باشد که حداقل و حداکثر به ترتیب دارای تفاوت رنگی 1.4 و 2.7 است. با روشن کردن گزینه Vivid، رنگ‌ها کمی حالت اشباع‌شدگی می‌گیرند و قرمز، سبز، آبی و زرد شدیدتر می‌شوند. رنگ سفید هم هاله آبی دارد بنابراین در حالت معمولی تفاوت 4.6 و نهایتاً 10.2 خواهد بود.

دوام باتری

شاید باتری یکی از دلایل مهمی باشد که کاربران به جای خرید هر کدام از مدل‌های سری گلکسی اس 10، سراغ مدل اس 10 لایت بروند. به خاطر اندازه بزرگی که این موبایل دارد، سامسونگ در آن یک منبع نیروی 4500 میلی‌آمپری قرار داده است. این باتری را پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 855 پلاس که با فرآیند 7 نانومتری تولید شده همراهی می‌کند. در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، گلکسی اس 10 لایت عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. در صورتی که با این موبایل وبگردی کنید،، شاهد این موضوع خواهید بود که از سایر دستگاه‌های سری گلکسی اس 10 برتری دارد و اگر این تلفن همراه را حالت استندبای قرار دهید، با سایر هم خانواده‌هایش برابری خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

در این بین، سامسونگ توجه ویژه‌ای به تکنولوژی شارژ سریع داشته است. همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، گلکسی اس 10 لایت از فناوری Power Delivery 3.0 با توان 45 واتی پشتیبانی می‌کند. البته همراه با این موبایل یک شارژر 25 واتی به فروش می‌رسد. ضمناً، نباید از نقش تعیین‌کننده کابل USB-C به USB-C فراموش کنید زیرا این سیم به ظاهر ساده تأثیر بسزایی در عملکرد شارژ سریع دارد.

حالا اگر تمام ملزومات و شرایط فراهم باشد، ظرفیت باتری این تلفن همراه را می‌توان در عرضه 62 دقیقه از 0 به 100 درصد رساند. در نیم ساعت اول، 63 درصد ظرفیت پر خواهد شد. بد نیست به این نکته توجه کنید که شارژر 40 واتی تأثیر زیادی بر افزایش سرعت شارژ ندارد به طوری که تا کنون این موضوع را در نقد و بررسی تخصصی گلکسی نوت 10 پلاس هم گفته بودیم. با توضیحات داده شده، همان شارژر 25 واتی برای پر کردن منبع نیرو کفایت کرده و نسبت به سایر نمونه‌های 30 یا 40 واتی بهتر کار می‌کند.

کیفیت صدا

در مرحله بعد به بررسی این محصول سامسونگ از نظر کیفیت صدا می‌رسیم. متأسفانه این گوشی جک هدفون 3.5 میلی‌متری ندارد بنابراین باید از همان دانگل تعبیه شده جهت اتصال هندزفری استفاده کنیم. توجه داشته باشید که اگر کابل دیگری دارید، ممکن است کیفیت صدای شنیده شده متفاوت باشد.

زمانی که به این موبایل یک اسپیکر اکسترنال وصل می‌کنید، گلکسی اس 10 لایت صداها را با بیشترین وضوح و کیفیت ممکن پخش می‌کند.

حال اگر هدفون هم به این گوشی متصل نمایید، شرایط تفاوت چندانی نخواهد کرد و فقط کیفیت صدای استریو کمی بیشتر می‌شود. در مجموع عملکرد این موبایل در این زمینه قابل قبول است.

سیستم عامل و رابط کاربری

در مقایسه با نسخه اول رابط کاربری One UI، دومین ورژن این پوسته نرم‌افزاری از نظر ظاهری تفاوت چندانی ندارد. اکثر تغییرات به وجود آمده به خاطر اندروید 10 هستند. برای مثال، حالا اپلیکیشن‌ها از شما سؤال خواهند پرسید که در چه مواقعی تنظیمات موقعیت مکانی یا همان GPS فعال شود. برای فعالسازی این آپشن، سه گزینه وجود دارد که عبارتند از همیشه، هیچوقت و یا تنها زمانی که اپلیکیشن در حال اجراست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

دیگر تغییر به وجود آمده که همراه با دهمین نسخه اندروید عرضه شده، حالت تیره سرتاسری است. البته این حالت قبلاً در اولین ورژن One UI وجود داشت ولی تنها در نرم‌افزارهای سیستمی و منوها فعال بود و این‌بار به اپلیکیشن‌های متفرقه مانند اینستاگرام، جیمیل، کروم و . . . که از آن پشتیبانی می‌کنند، آمده است.

مهمترین ویژگی تازه اضافه شده را باید شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات بدانیم. در نسخه پیشین One UI، سامسونگ دکمه‌های ناوبری و یک روش مسیریابی به خصوص را در اختیار کاربران قرار داده بود ولی با عرضه اندروید 10، یک گزینه سوم هم اضافه شده که همان شیوه مربوط به این سیستم عامل می‌باشد. با فعالسازی این گزینه، در صورت کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا، هوم اسکرین اجرا می‌شود. کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا و نگه داشتن، اپلیکیشن‌های باز شده اخیر را نشان می‌دهد و کشیدن انگشت از کناره‌ها هم حکم دکمه بازگشت را خواهد داشت. متأسفانه هنوز روشی برای سوئیچ کردن میان اپلیکیشن در حال اجرا و برنامه اخیر تعبیه نشده است.

شیوه ناوبری خودِ سامسونگ هم وجود دارد که در آن برای بهره‌مندی از دکمه بازگشت، باید انگشتتان را از پایین نمایشگر به سمت بالا بکشید. این روش در اوقاتی که نمی‌توانید انگشت را از کناره‌ها بکشید تا به منوی قبلی برگردید، بسیار کاربردی خواهد بود.

دیگر گزینه مهم در One UI، روش‌های بیومتریک هستند. کمپانی کره‌ای تصمیم گرفته به جای استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش اولتراسونیک که در دیگر مدل‌های خانواده گلکسی اس 10 وجود داشت، سراغ حسگر اپتیکال برود. صادقانه بگوییم که سنسورهای اپتیکال در مقایسه با نمونه‌های اولتراسونیک کیفیت بالاتری دارند زیرا تکنولوژی موارد جدید هنوز کامل نشده است. به علاوه، هنگام نصب محافظ صفحه نمایش نیز عملکرد آنها با اختلال مواجه می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

با این اوصاف، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش موجود در گلکسی اس 10 لایت بسیار بهتر از نمونه به کار رفته در دیگر مدل‌های گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 کار می‌کند چرا که هم سریع‌تر است و هم دقیق‌تر هرچند برخی اوقات شاهد افت سرعت آن هستیم.

گویا انیمیشن‌های One UI مهمترین دلایلی هستند که این سنسور نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید کار کند. جالب آن‌که همین مشکل پیش از این در دیگر مدل‌های اس 10 و نوت 10 وجود داشت. زمانی که انگشت خود را روی سنسور می‌گذارید، بلافاصله شما را شناسایی می‌کند ولی باید کمی منتظر انیمیشن مربوطه بمانید تا اجرا شود. به علاوه، چنان‌چه گزینه صفحه نمایش همیشه روشن را فعال کرده بودید، باید مدت بیشتری صبر کنید تا قسمت مخصوص قرار دادن اثر انگشت ظاهر شود. انجام این کار بعضاً 1 تا 2 ثانیه به طول می‌انجامد. متأسفانه این مشکل همزمان با معرفی گوشی‌های سری اس نیز 10 وجود داشت و هنوز حل نشده است. به این نکته هم اشاره کنیم که محل قرار دادن اثر انگشت هنگام فعال بودن گزینه صفحه نمایش همیشه روشن بسیار تاریک می‌باشد به همین دلیل در شرایطی که نور زیادی وجود دارد، به سختی می‌توانیم آن را مشاهده نماییم.

در این بین یک ترفند وجود دارد تا سرعت بازگشایی قفل نمایشگر را زیاد کنید و آن هم نمایش دائمی صفحه نمایش همیشه روشن می‌باشد. با این کار، قسمت قرار دادن اثر انگشت دائماً نشان داده خواهد شد و دو بار ضربه زدن روی آن هم تمام نمایشگر را روشن خواهد کرد.

در مجموع، عملکرد این قسمت از گلکسی اس 10 لایت قابل قبول است ولی بد نیست سامسونگ هنوز هم روی آن کار کند زیرا رقبای چینی تا کنون به راهکارهای فوق‌العاده‌ای دست یافته‌اند.

در میان گزینه‌های صفحه نمایش همیشه روشن، چند آپشن هستند که کارایی آن را افزایش می‌دهند. برای مثال، شما می‌توانید آن را زمان‌بندی کنید و یا مشخص نمایید با توجه به تایم روز فعال یا غیرفعال شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

یک مشکل دیگر که در One UI وجود دارد این است که وقتی دکمه پاور را نگه می‌دارید تا گوشی ری‌استارت یا خاموش شود، دستیار هوشمند سامسونگ یا همان بیکسبی (Bixby) اجرا خواهد شد. متأسفانه این آپشن به صورت پیش‌فرض فعال می‌باشد هرچند امکان تغییر آن وجود دارد.

صرف‌نظر از مشکلات و توضیحات داده شده پیرامون بازگشایی قفل نمایشگر و فعالسازی بیکسبی، همه چیز در One UI 2.0 طبیعی است که البته همین‌گونه نیز انتظار می‌رفت زیرا در گلکسی اس 10 لایت یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های دنیا به کار رفته است.

عملکرد

وجود پسوند “لایت” ممکن است شما را به اشتباه بیندازد و فکر کنید که سامسونگ سعی کرده با کاهش سرعت دستگاه، یک عضو ارزان‌تر را به خانواده اس 10 اضافه کند اما واقعیت چیز دیگری است. با خرید سامسونگ گلکسی اس 10 لایت صاحب گوشی می‌شوید که یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های دنیا را در خود جای داده است. باید اذعان کنیم که اسنپدراگون 855 در مقایسه با اسنپدراگون 855 پلاس انتخاب بهتری می‌باشد. به طور کلی تفاوت این دو تراشه بسیار ناچیز بوده و تنها در زمان اجرا بازی‌های سنگین احساس می‌شود زیرا پردازنده دارای پسوند “پلاس” از پردازنده گرافیکی تقریباً قدرتمندتری بهره می‌برد. به علاوه، اسنپدراگون 855 در مقایسه با اگزینوس 9820 موجود در سایر اعضای گلکسی اس 10 عملکرد بهتری دارد.

به هر حال، با توجه به اینکه کووالکوم اسنپدراگون 855 در سایر گوشی‌های پرچمدار نیز حضور داشت، می‌دانیم باید از آن چه انتظاری داشته باشیم. این تراشه هشت هسته‌ای، یک هسته Kryo 485 با نهایت سرعت 2.84، سه هسته Kryo 485 با نهایت سرعت 2.42 و چهار هسته Kryo 485 با نهایت سرعت 1.78 گیگاهرتزی دارد. ضمن اینکه Adreno 640 هم وظیفه پردازش فعالیت‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

این چیپ‌ست قدرتمند را رم‌های 6 یا 8 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی همراهی می‌کنند که البته امکان افزایش آن با استفاده از یک مموری کارت میکرو SD نیز وجود دارد.

دوربین

مطمئناً دوربین عقب گلکسی اس 10 لایت با لنز اصلی 48 مگاپیکسلی مهمترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود و در این بین تکنولوژی ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر سامسونگ یا همان Super Steady با هماهنگی فوق‌العاده با نرم‌افزار و سخت‌افزار بیش از سایر گزینه‌ها می‌درخشد. پیش از این و در گوشی‌های قبلی کمپانی کره‌ای دیده بودیم که آپشن مذکور به خوبی کار می‌کند و ویدیوهای باکیفیتی می‌گیرد اما این‌بار نخستین بار است که چنین فناوری به یک لنز بزرگ‌تر با دریچه دیافراگم f/2.0 می‌آید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 چندان تازگی ندارد و می‌تواند زوایای 123 درجه‌ای را پوشش دهد.

همان‌طور که در بخش مقدمه نیز گفتیم، تنها نکته جدید در مورد دوربین اصلی، اضافه شدن لنز مکرو 5 مگاپیکسلی است. بهتر می‌بود سامسونگ از یک لنز تله فوتو با قابلیت زوم دو برابری استفاده می‌کرد. به هر ترتیب، این اتفاق در حالی رخ داده که سایر برندها لنزهای مکرو 2 مگاپیکسلی را در محصولاتشان قرار می‌دهند اما کمپانی کره‌ای این‌بار سراغ یک سنسور 5 مگاپیکسلی رفته که انصافاً تصاویر کلوزآپ باکیفیتی می‌گیرد.

دوربین سلفی هم یک لنز 32 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 می‌باشد و با ترکیب پیکسل‌های موجود در تصاویر می‌تواند خروجی‌های 8 مگاپیکسلی به ثبت برساند.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض در گوشی‌های جدید سامسونگ، با برنامه‌های قبلی فرقی نکرده است. کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست میان حالات مختلف سوئیچ می‌کند و از گوشه بالا سمت راست نیز می‌توان برخی تنظیمات اضافه را اعمال کرد.

در زیر گزینه More در منو، آپشن‌هایی همچون Macro (مکرو)، Pro (پیشرفته)، Super slow-mo (فوق آهسته)، Hyperlapse (هایپرلپس)، Night (حالت شب) و Food (حالت غذا) مشاهده می‌شوند. شما می‌توانید این گزینه‌ها را بر اساس علایق و سلیقه خود جابه‌جا و مرتب کنید. متأسفانه در حالت پیشرفته تنها می‌توانید میزان ISO، نورپردازی و تعادل نور سفید را مشخص نمایید. ضمن اینکه خبری از دکمه‌های تنظیم سرعت شاتر یا فوکوس دستی یا خودکار نیست.

با این حال، آپشن ضبط ویدیوهای Live Focus که معمولاً در گوشی‌های پرچمدار وجود دارد در دسترس قرار گرفته و با توجه به حضور پردازنده اسنپدراگون 855 انتظار می‌رود این گزینه به خوبی کار کند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

در شرایطی که همه چیز مهیا باشد، پس از خرید سامسونگ گلکسی اس 10 لایت می‌توانید تصاویر باکیفیتی بگیرید که رنج دینامیک بالایی دارند و رنگ‌ها در آنها بسیار دقیق هستند. با این حال، امکان دارد برخی اوقات نویزهایی در لبه بعضی از سوژه‌ها مشاهده شود. در اکثر مواقع، رنگ‌ها در گوشه پایین سمت چپ عکس‌ها کشیده خواهند شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

کیفیت تصاویری که با لنز اولترا واید خواهید گرفت هم کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهند داشت و کم و بیش شبیه همان‌هایی خواهند بود که با لنز اصلی گرفته شده‌اند. بر این اساس، در آنها رنگ‌ها دقیق و رنج دینامیک بالاست هرچند باز هم مشکل کشیدگی رنگ‌ها در برخی قسمت‌ها وجود دارد. خوش‌بختانه گزینه تصحیح لنز کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و در زمان پوشش دادن زوایای 123 درجه‌ای، این موضوع بیشتر نمایان می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

دوربین عقب در شرایطی که نور کافی وجود ندارد تصاویر خوبی می‌گیرد هرچند ممکن است چند نقطه ضعف باشد که بد نیست چشمان خود را به روی آنها ببندیم. مشکل اشباع‌شدگی رنگ‌ها در برخی مواقع بسیار حاد به نظر می‌آید بنابراین بستگی به جایی دارد که در آن عکسبرداری را انجام می‌دهید. پس از انجام فرآیند تصویربرداری متوجه خواهید شد که گزینه HDR در اکثر اوقات دخالت می‌کند و تأثیر مثبتی می‌گذارد. در سایه‌ها و حتی جاهایی که نور زیادی وجود دارد، می‌توانید جزئیات زیادی را مشاهده نمایید. ضمن اینکه منابع نوری هم به خوبی به نمایش درمی‌آیند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

با این وجود، حالت عکسبرداری در شب آن‌طور که انتظار می‌رفت کار نمی‌کند. اگرچه این آپشن موجب می‌شود در سایه‌ها جزئیات بیشتری به ثبت برسند ولی کمکی به افزایش کیفیت منابع نوری نمی‌کند. به علاوه، امکان دارد در بعضی موارد حالت نقطه نقطه در تصاویر به وجود بیاورد بنابراین استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. گویا چنین عملکرد ضعیفی به خاطر آن است که Night Mode محافظه‌کارانه فعالیت می‌کند به همین دلیل تأثیر زیادی در افزایش کیفیت تصاویر ندارد. حالت HDR استاندارد هم در حد و اندازه خودش عملکرد قابل‌قبولی به ثبت می‌رساند و برای استفاده از آن حتماً نیازی نیست تا گوشی را به مدت 1 تا 2 ثانیه روی سوژه متمرکز نمایید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

وقتی می‌خواهید در شب با لنز اولترا واید عکسبرداری کنید، شرایط فرق می‌کند. حالت عکسبرداری در شب بهتر کار کرده و به افزایش وضوح تصاویر کمک خواهد کرد. البته امکان دارد عکس‌ها همچنان حالت کشیدگی داشته باشند و منابع نوری مصنوعی به نظر بیایند. خوش‌بختانه در اینجا هم گزینه HDR به کمک ما می‌آید و موجب زیاد شدن رنج دینامیک خواهد گردید.

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز مکرو

قطعاً یکی از بهترین لنزهای مکرو بازار در گلکسی اس 10 لایت به کار رفته است. این موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که آن را با نمونه 2 مگاپیکسلی حاضر در بسیاری از گوشی‌های چینی مقایسه می‌کنیم. این حسگر قادر است تصاویر واضح و باکیفیتی بگیرد. تنها مشکل آن عدم بهره‌مندی از فوکوس خودکار می‌باشد بنابراین امکان دارد بعضی از تصاویر تار بشوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

کیفیت تصاویر پرتره

علی‌رغم اینکه سنسور تشخیص عمقی وجود ندارد ولی این محصول سامسونگ می‌تواند تصاویر پرتره خوبی بگیرد و سوژه را از پس‌زمینه به بهترین شکل ممکن جدا کند. گزینه افکت بوکه (Bokeh) بسیار خوب کار می‌کند. این گزینه حتی در شرایطی که همه چیز فراهم نیست نیز می‌تواند اسباب رضایت شما را فراهم آورد. در مجموع تصاویر پرتره شفاف و طبیعی هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

تصاویر سلفی

کیفیت کلی عکس‌های سلفی قابل قبول است به طوری که رنگ‌ها دقیق و رنج دینامیک در آنها بالاست. وضوح این تصاویر با خروجی بسیاری دیگر از گوشی‌ها برابری می‌کند هرچند انتظار می‌رفت به خاطر اینکه یک لنز 32 مگاپیکسلی این وظیفه را بر عهده گرفته، عکس‌های باکیفیت‌تری به ثبت می‌رسید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

طبیعتاً تشخیص لبه‌های مناظر به خوبی رخ نمی‌دهد و ما نیز انتظار نداشتیم چنین چیزی اتفاق بیفتد. این‌گونه بگوییم که اگر پس‌زمینه شما یک سطح صاف و یک رنگی باشد، تصاویر سلفی کیفیت بهتری خواهند داشت.

ضبط ویدیو

به خاطر بهره‌مندی از یک پردازنده پرچمدار، گلکسی اس 10 لایت می‌تواند ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و فیلم‌های اسلوموشن با کیفیت 720p و نرخ 960 فریم بر ثانیه ضبط کند. ضمن اینکه گزینه ضبط ویدیوهای Live Focus یا فوکوس زنده نیز همچون گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس در دسترس قرار گرفته است. به علاوه، یک آپشن دیگر به نام Super Steady OIS به چشم می‌خورد که به ضبط ویدیوهای 4K فول اچ‌دی و ثابت‌سازی شده کمک خواهد کرد.

بد نیست ابتدا در مورد کیفیت فیلم‌های 4K که توسط لنز اصلی ضبط شده‌اند صحبت کنیم. خوش‌بختانه جزئیات به اندازه کافی به ثبت رسیده‌اند و دقت رنگ‌ها بالاست و نویزی نیز مشاهده نمی‌شود.

ویدیوهای 1080p از نظر جزئیات و وضوح چندان تعریفی نیستند که البته همین‌گونه هم انتظار می‌رفت زیرا هر چه باشد، 1080p نسبت به 4K رزولوشن کمتری دارد. با این حال، شفافیت این خروجی‌ها با چیزی که لنز اصلی در اختیار ما قرار می‌دهد تفاوت زیادی ندارد.

یکی از نکات تعجب‌برانگیز، توانایی لنز اولترا واید در ضبط فیلم‌های 4K می‌باشد. شفافیت و میزان جزئیات حیرت‌انگیز هستند و به خوبی می‌توانیم خروجی آن را با آن چیزی که لنز اصلی می‌گیرد، مقایسه کنیم. باید یادآور شویم که این حسگر یکی از معدود سنسورهایی است که می‌تواند ویدیوهای 4K ضبط کند.

وقتی صحبت از ثابت‌سازی می‌شود، دوربین اصلی از این گزینه برای کیفیت‌ها 4K و حالت OIS استفاده می‌کند. سامسونگ این آپشن را Super Steady OIS می‌نامد و همان‌طور که در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 وجود داشت، قابلیت ثابت‌سازی نرم‌افزاری را با سخت‌افزار مربوطه هماهنگ می‌کند. خروجی آخر اما، تفاوت زیادی با فیلم‌های 4K معمولی ندارد بنابراین نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم فایده آن چیست.

با انتخاب گزینه ضبط ویدیوهای Super Steady، کاملاً مشخص خواهد شد که گوشی از لنز اولترا واید استفاده می‌کند و مراکز فیلم‌ها را نیز برش می‌دهد و تقریباً ویدیوهای نظامی به ثبت می‌رساند. با این حال، همان‌طور که گفتیم، Super Steady همزمان با گوشی‌های گلکسی اس 10 معرفی شد و به نظر نمی‌رسد سنخیتی با Super Steady OIS اینجا داشته باشد.

با همه اینها، Super Steady OIS یکی از گزینه‌های مرموز و ناشناخته‌ای است که کمپانی‌های سازنده آن را در محصولاتشان قرار می‌دهند ولی به نظر می‌رسد فایده زیادی ندارد.

رقبا و آلترناتیوها

ما مقاله نقد و بررسی خود را این‌گونه آغاز کردیم و گفتیم که گلکسی اس 10 لایت بیشتر شبیه یک گوشی پرچمدار است زیرا قیمت آن با یکی از پیشرفته‌ترین محصولات سامسونگ یعنی اس 10 پلاس برابری می‌کند. به علاوه، این موبایل به خوبی توانایی رقابت با رقبای ساخته شده توسط وان‌پلاس، شیائومی و Realme که امکانات فوق‌العاده را با قیمتی کمتر عرضه می‌کنند، دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

اولین آلترناتیوی که برای این دستگاه می‌توانیم پیشنهاد کنیم، اس 10 پلاس است. پردازنده هر دو گوشی (اسنپدراگون 855 در اس 10 لایت و اگزینوس 9820 در اس 10 پلاس) عملکرد مشابهی دارد، نمایشگر هر دو موبایل برآمده است و کیفیت دوربین آنها نیز تقریباً یکی می‌باشد. با این وجود، اگر تأییدیه ضد آب و خاک بودن و دوربین برایتان اهمیت زیادی ندارد، می‌توانید اس 10 لایت را انتخاب کنید زیرا نسبت به برادر بزرگ‌تر خود چند مزیت دارد که عبارتند از: نمایشگر بزرگ‌تر، دوام باتری طولانی‌تر، سرعت شارژ بیشتر با شارژر 25 واتی و سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش دقیق‌تر و سریع‌تر.

دیگر آلترناتیو از میان محصولات سامسونگ، گلکسی نوت 10 لایت است که در کمال تعجب برتری محسوسی دارد. جدیدترین عضو خانواده نوت از دوربین تله فوتو بهره می‌برد و عملکرد کلی دوربین آن نیز بهتر است، دوام باتری آن فوق‌العاده بوده و جک هدفون 3.5 میلی‌متری و قابلیت پشتیبانی از قلم اِس دارد. در سمت دیگر، نمایشگر اس 10 لایت نسبتاً باکیفیت‌تر می‌باشد و می‌تواند تصاویر را با کیفیت HDR10+ پخش کند و عملکرد گیمینگ آن هم بهتر است.

از میان رقبای تولید شده توسط کمپانی‌های چینی، باید به وان‌پلاس 7 تی (OnePlus 7T) اشاره کنیم. این تلفن همراه نه تنها در مقایسه با نماینده سامسونگ ارزان‌تر است، بلکه دوام باتری آن طولانی‌تر، سرعتش بیشتر، شارژر سریع‌تر و دوربینش باکیفیت‌تر می‌باشد. ضمناً، نباید از نرخ بازسازی 90 هرتزی نمایشگر OLED نیز فراموش کنیم. در سمت دیگر، صفحه نمایش گلکسی اس 10 لایت روشنایی بیشتری دارد. لازم به ذکر است که رزولوشن دو دستگاه تقریباً یکی است.

بد نیست به شیائومی می نوت 10 (Xiaomi Mi Note 10) هم به عنوان یک آلترناتیو قدرتمند بپردازیم. علی‌رغم اینکه محصول کمپانی کره‌ای از پردازنده پرچمدار مانند و نمایشگر OLED بهره می‌برد ولی چیزی که شیائومی ساخته به یکی از بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند مجهز شده است. همچنین، سایز صفحه نمایش و دوام باتری هر دو دستگاه برابر می‌باشد. در نهایت بستگی به خودتان دارد که می‌خواهید به کدام دلیل، کدام گوشی را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که رابط کاربری MIUI شیائومی و One UI سامسونگ هم نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نهایی شما خواهند داشت.

نظر نهایی

اگر فقط به گلکسی اس 10 لایت نگاه کنید و دیگر رقبا را در نظر نگیرید، به راحتی می‌گویید که این دستگاه بهترین گوشی پرچمدار مانند دنیا می‌باشد زیرا پردازنده آن قدرتمند، دوربینش باکیفیت، نمایشگرش درخشان، باتری آن بادوام و سرعت شارژش زیاد است. در واقع این تلفن همراه همه مشخصات یک موبایل پرچمدار مقرون به صرفه را دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی S10 Lite

اما هیچ کس چنین کاری انجام نمی‌دهد چرا که رقبا و آلترناتیوهای زیادی در بازار وجود دارند. حضور وان‌پلاس 7 تی و گلکسی اس 10 پلاس، تصمیم‌گیری برای کسانی که می‌خواستند گلکسی اس 10 لایت را بخرند، سخت خواهد کرد. در مقایسه با بسیاری از همرده‌ها، عملکرد دوربین این محصول ناامیدکننده است و نبود جک هدفون 3.5 میلی‌متری و رزولوشن پایین نمایشگر آن نسبت به برخی دیگر از پنل‌های AMOLED، شک و تردیدها در مورد کسب موفقیت در بازار را افزایش می‌دهد. شاید بگویید که نمایشگر 6.7 اینچی آن بسیار بزرگ است ولی همین حالا هم در بازار گزینه‌هایی وجود دارند که از صفحه نمایش OLED و درخشان‌تری بهره می‌برند. برای مثال، Realme X2 Pro یکی از آن‌هاست.

عملکرد سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش هم یکی دیگر را نقاط ضعفی است که سامسونگ باید بدان توجه کند. اگرچه این حسگر نسبت به نمونه‌های قبلی پیشرفته‌تر شده ولی همچنان از ترند بازار عقب است. به علاوه، نبود اسپیکرهای استریو نیز شاید فکر خرید سامسونگ گلکسی اس 10 لایت را به کلی از ذهن افراد بیرون کند.

در مجموع این موبایل همچون پرچمداران رفتار می‌کند و قیمت بالایی دارد اما در برخی از قسمت‌ها عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد. به طور کلی گلکسی اس 10 لایت را باید گوشی خوبی بدانیم ولی اگر به رقبا و آلترناتیوهای آن نگاهی بیندازید، شاید نظرتان تغییر کند.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش AMOLED بسیار بزرگ و پشتیبانی از کیفیت تصاویر HDR10+
  • دوام باتری طولانی مدت
  • وزن کم علی‌رغم اندازه بزرگ و ظرفیت زیاد باتری
  • سرعت شارژ بسیار زیاد
  • کیفیت بالای ویدیوهای 4K ضبط شده
  • توانایی لنز اولترا واید برای ضبط ویدیوهای 4K
  • کیفیت بالای تصاویر گرفته شده
  • بهره‌مندی از سریع‌ترین و دقیق‌ترین سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش به کار گرفته شده توسط سامسونگ

 

نقاط ضعف

  • نبود لنز تله فوتو
  • نبود جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • کارایی نامشخص گزینه ضبط فیلم Super Steady OIS
  • نبود اسپیکرهای استریو
  • عدم دریافت رسمی تأییدیه ضد آب بودن

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ S10 Lite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *