نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 4 Classic

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 4 Classic

شاید شما هم مانند بسیاری دیگر از افراد طرفدار ساعت‌های هوشمند نباشید ولی بد نیست این مقاله نقد و بررسی تخصصی گلکسی واچ 4 کلاسیک (Galaxy Watch 4 Classic) را بخوانید تا ببینید همکاری سامسونگ و گوگل چه نتیجه‌ای در بر داشته است. این ساعت جدید از نسخه تازه‌تر سیستم عامل WearOS بهره می‌برد که در آن رگه‌هایی از پلتفرم تایزن (Tizen) سامسونگ نیز به چشم می‌خورد بنابراین انتظار داریم بهترین‌ها را در این وسیله پوشیدنی ببینیم زیرا هر چه که باشد گوگل و سامسونگ در تلاش هستند تا به سلطه اپل بر بازار ساعت‌های هوشمند پایان دهند.

در حالی که در Galaxy Watch 4 Classic امکانات فوق‌العاده و متنوعی قرار دارند ولی در آن اشکالات و نقص‌هایی هم احساس می‌شود؛ مشکلاتی که در سالیان اخیر سبب شده‌اند خیلی از ساعت‌های هوشمند مسیر اشتباهی را پیش بگیرند. یکی از نقص‌ها، دوام باتری است. در سمت دیگر، امکاناتی نظیر ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت سلامتی، آنالیز فعالیت‌های ورزشی و . . . جزو ویژگی‌های مورد علاقه افراد و پرطرفدار ساعت‌های هوشمند هستند.

با این حال، گلکسی واچ 4 کلاسیک با قیمت تقریبی 350 دلاری، کارایی نسبتاً محدودتری نسبت به نمونه‌های پیشین دارد به طوری که نمی‌توان آن را با گوشی‌های آیفون جفت کرد و برای اینکه بتوان از تمامی امکاناتش بهره برد، می‌بایست یک موبایل گلکسی ساخت سامسونگ را به آن وصل کنیم. در این میان، چنان‌چه می‌خواهید ساعتی بخرید که دوام باتری طولانی‌تر و سازگاری بهتری دارد، بد نیست سراغ هواوی واچ 2 (Huawei Watch 2) و یا هواوی واچ 3 (Huawei Watch 3) بروید. به هر ترتیب، برای آشنایی بیشتر با این ساعت هوشمند، با تبلت‌فون همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

طراحی و صفحه نمایش

Galaxy Watch 4 Classic شیوه طراحی یکپارچه‌ای دارد که مطابق سلیقه همه افراد خواهد بود. این وسیله پوشیدنی خیلی خوب روی مچ دست قرار می‌گیرد و احساس راحتی را به کاربر القا خواهد کرد چرا که قاب زیرین آن انحنا دارد. به علاوه، دو نمونه این دستگاه تولید شده که یکی 42 و دیگری 46 میلی‌متری هستند و رنگ‌بندی آن نیز مشکی و نقره‌ای می‌باشد. در کنار این موارد، شما می‌توانید از مدل‌های دارای اتصال بلوتوث یا اینترنت LTE را خریداری کنید.

برای این ساعت مدرک IP68 دریافت شده تا در برابر آب و خاک مقاوم باشد. ضمن اینکه برای افزایش استحکام، تأییدیه نظامی MIL-STD-810G ضد شوک هم اخذ گردیده تا این احساس را به کاربر منتقل کند که در استفاده‌های روزانه، هیچ مشکلی برایش پیش نخواهد آمد و آسیبی نخواهد دید. البته کاملاً مشخص است که اگر ورزش‌های حرفه‌ای نظیر اسکی، پیاده‌روی طولانی و . . . انجام می‌دهید، پوشیدن این وسیله اشتباه خواهد بود.

حاشیه چرخان و مکانیکی اطراف صفحه نمایش، تا به امروز یکی از بهترین امکانات ساعت‌های هوشمند ساخت سامسونگ بوده و خوشبختانه حالا در گلکسی واچ 4 کلاسیک نیز حاضر شده است تا به معنای واقعی کلمه سخت‌افزار مورد علاقه بسیاری از افراد در اختیارشان قرار گرفته باشد. این حاشیه، ناوبری و جابه‌جایی در منوها را آسان خواهد کرد و چپ و راست کردن به وسیله آن نیز بسیار راحت خواهد بود.

یکی از چیزهایی که شاید شما هم در مورد شیوه طراحی Galaxy Watch 4 Classic دوست نداشته باشید، بند آن می‌باشد که از جنس فلورولاستومر ساخته شده است. البته اشتباه برداشت نکنید. مواد سازنده این بند بسیار باکیفیت هستند ولی برخی اوقات آن‌قدر زیاد عرق می‌کند که کاربران احساس ناراحتی خواهند کرد و به همین دلیل شاید خیلی سخت باشد آن را در روزهای گرم تابستان به روی مچ ببندید و چه‌بسا مجبور شوید ساعت را هر از چند گاهی باز کنید و دربیاورید. خیلی راحت بگوییم که این بند اجازه نفس کشیدن را به پوست نمی‌دهد!!!.

باید اذعان کنیم که صفحه نمایش این ساعت فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز است. این پنل در زیر نور مستقیم خورشید خیلی درخشان خواهد شد و کیفیت کلی رنگ‌های آن هم عالی خواهد بود؛ نکته‌ای که در سالیان اخیر به یک رویه معمول در صفحه نمایش‌های ساخت سامسونگ تبدیل شده است. در این میان، امکان دارد برخی اوقات با ویژگی تنظیم خودکار روشنایی به مشکل برخورد کنید. مثلاً وقتی در بیرون هستید، نور را به قدری کاهش دهد که نتوانید چیزهایی که نوشته شده‌اند را بخوانید و یا شب‌ها پیش از خوابیدن خیلی طول خواهید کشید تا نور صفحه را تنظیم کند.

 

سیستم نرم‌افزاری و کارایی

درست مانند اپل واچ‌ها که نمی‌توان آنها را به یک گوشی اندرویدی وصل کرد، Galaxy Watch 4 Classic را نیز نمی‌توان با یک آیفون جفت نمود. به علاوه، برای اینکه بتوانید از بهترین ویژگی‌های این ساعت نهایت بهره را ببرید، می‌بایست گوشی‌تان یکی از محصولات سری گلکسی سامسونگ باشد. برای مثال، اپلیکیشن Galaxy Health Monitor که برای بررسی فشار خون و الکتروکاردیوگرام به کار می‌رود، فقط در تلفن‌های همراه ساخت سامسونگ کارایی خواهد داشت.

در مورد رابط کاربری این ساعت هوشمند بگوییم که رگه‌هایی از سیستم نرم‌افزاری محصولات پیشین در آن دیده می‌شود بنابراین روح تایزن مطمئناً در آن وجود دارد. البته اشتباه برداشت نکنید چرا که پلتفرم WearOS گوگل نقش اصلی را ایفا می‌کند. برای اینکه این تفاوت را متوجه شوید، باید به نحوه جابه‌جایی اپلیکیشن‌ها که دیگر دایره‌ای و مدور نیست، دقت کنید.

همچنین، در گوگل پلی استور اپلیکیشن‌های متعددی برای دانلود در دسترس قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید برای رفتن به این فروشگاه نرم‌افزاری یا از طریق خودِ ساعت اقدام نمایید (کاری که کمی سخت و پیچیده است) و یا از طریق گوشی به آنجا بروید (که راحت‌تر خواهد بود). برنامه‌های بدرد بخور زیادی برای Galaxy Watch 4 Classic وجود دارند هرچند تنها تعدادی از آنها به صورت از پیش نصب شده در ساعت دیده می‌شوند. اکثر اپلیکیشن‌های محبوب، نسخه سبک شده خود که مخصوص WearOS است را برای گلکسی واچ 4 کلاسیک تولید کرده‌اند بنابراین بعید است جای خالی برنامه خاصی را احساس کنید.

به طور کلی، فکر می‌کنیم که سیستم عامل جدید و رابط کاربری به خوبی با این ساعت هوشمند هماهنگ شده‌اند. این پوسته نرم‌افزاری علاوه بر اینکه آشنا خواهد بود، به خاطر تعدد نرم‌افزارها و تصاویر پس‌زمینه مختلف که در پلی استور وجود دارند، کارآمدتر شده است. بر این اساس، در گذشته تایزن از نظر تعداد اپلیکیشن محدودیت‌هایی داشت.

امکان برقراری تماس مطمئناً یکی از مهمترین امکانات است. اسپیکر درونی قرار گرفته در این ساعت صداها را به صورت بلند و واضح منتقل می‌کند و در مجموع طرف مقابل هیچ مشکلی برای شنیدن صداهای ما نخواهد داشت. در همین حال، میکروفون می‌تواند اصوات شنیده شده را به خوبی جابه‌جا نماید. به خاطر داشته باشید که اگر نمونه‌ای از گلکسی واچ 4 کلاسیک را خریدید که فقط اتصال بلوتوث داشت، برای برقراری تماس به گوشی خود نیازمند خواهید بود.

 

ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت سلامتی و جسمانی

Galaxy Watch 4 Classic ویژگی‌های مختلفی برای بررسی وضعیت سلامتی و جسمانی دارد. جدای از قابلیت‌های شمارنده ضربان قلب و نمایش میزان اکسیژن خون، با این وسیله پوشیدنی قادر خواهید بود از الکتروکاردیوگرام و ویژگی بررسی‌کننده فشار خون (در کشورهایی که امکان‌پذیر است) استفاده کنید. لازم به ذکر است که شاید ECG در بعضی از مناطق پشتیبانی نگردد ولی در مجموع مشکل خاصی پیرامون نحوه کارایی آن وجود نخواهد داشت. به علاوه، یک قابلیت زمان‌بندی عادت ماهانه زنان در نظر گرفته شده که برای کسانی که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، فوق‌العاده خواهد بود.

صرف‌نظر از این موارد، این ساعت می‌تواند تعداد قدم‌ها، کالری‌های سوزانده شده، میزان استرس و نحوه فرم بدن را نیز گزارش کند. مورد آخر یک ویژگی منحصربفرد در ساعت‌های هوشمند است که برای فعال شدن از دو سنسور BioActive قرار گرفته در قاب پشتی و دو دکمه در اطراف بهره می‌برد تا ماهیچه‌های اسکلت بدن و مقدار چربی را آنالیز و به شما یک گزارش نسبتاً دقیق در مورد نسبت قد به وزن ارائه کند. این قابلیت برای انجام دادن فعالیت‌های ورزشی مختلف یا برنامه‌ریزی جهت آغاز رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد.

در مورد بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی نیز بگوییم که گلکسی واچ 4 کلاسیک خیلی خوب می‌تواند برخی از ورزش‌هایی که آغاز کرده‌اید را به صورت اتوماتیک تشخیص دهد. در زمان دو و شنا نیز این ساعت خیلی سریع آنها را می‌شناسد و اقدام به بررسی آنها می‌نماید. باید اذعان کنیم که فرآیند انجام این کار و روند شناسایی دیگر فعالیت‌های ورزشی نیز خیلی راحت و سریع اتفاق می‌افتد.

ویژگی بررسی‌کننده وضعیت خواب نیز یکی از امکانات جذابی می‌باشد که امروزه بیش از گذشته پیشرفت کرده است. صرف‌نظر از اینکه می‌گوید چه مدت خوابیده‌اید، این ساعت مواقعی که خوابتان سبک یا سنگین بوده را نیز مشخص می‌کند و می‌فهمد چه زمانی در خواب خرخر کرده‌اید. اگر به آن اجازه دهید، این محصول سامسونگ می‌تواند میزان اکسیژن خون را بررسی کند بنابراین به شما اجازه می‌دهد الگوهای خواب را شناسایی کنید. چنان‌چه گوشی‌تان را روی یک میز در کنار تخت یا رختخواب گذاشتید، می‌توانید لحظاتی که در آنها خرخر کرده‌اید را نیز ثبت نمایید.

 

عملکرد و دوام باتری

پس از یک روز استفاده از ساعت و با در نظرگیری این نکته که سیستم نرم‌افزاری آن بروز شده، باید اذعان کنیم که عملکرد کلی گلکسی واچ 4 کلاسیک عالی بوده است. تراشه دو هسته‌ای اگزینوس W920 با سرعت 1.18 گیگاهرتزی بسیار روان می‌باشد. در این میان، نباید زیاد نسبت به عملکرد خام ساعت‌های هوشمند حساس بود بلکه فاکتور مهمتر بهره‌وری آنها خواهد بود.

حالا نوبت به مطرح کردن موضوع دوام باتری رسیده است که هم خوب است و هم بد. اما این یعنی چه؟.

اولاً، نمونه Galaxy Watch 4 Classic استفاده شده برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی 42 میلی‌متری است که باتری 247 میلی‌آمپری دارد. هر طور که حساب کنید، این منبع نیرو کوچک است اما معمولاً با استفاده معمولی به مدت یک روز دوام می‌آورد. لازم به ذکر است در حالی این رکورد ثبت شد که ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) و شمارنده ضربان قلب به صورت اتوماتیک روشن بود تا هر 10 دقیقه یک بار تپش این عضو حیاتی را بشمارد هرچند این تنظیمات به صورت پیش‌فرض روشن است. این رکورد با 40 ساعت دوام باتری که سامسونگ پیش‌تر وعده داده بود که با یک بار شارژ به دست می‌آید، مغایرت زیادی دارد.

با در نظرگیری تعداد سنسورها و ویژگی‌های موجود در ساعت که انرژی زیادی مصرف می‌کنند (به غیر از صفحه نمایش)، کاملاً مشخص است که چرا این محصول کمپانی کره‌ای دوام باتری یک یا نهایتاً یک و نیم روزه دارد. با این حال، علی‌رغم دوام باتری نه چندان طولانی (به خصوص در مقایسه با دیگر ساعت‌های هوشمند)، می‌بایست در این بخش نمره قبولی را به Galaxy Watch 4 Classic بدهیم. با این اوصاف، اگر دوام باتری طولانی مدت را از یک ساعت پر از امکانات این‌چنینی انتظار دارید، باید بگوییم که از این نظر همچون یکی از اپل واچ‌ها خواهد بود. مطمئناً ساعت‌های هوشمند هواوی در این زمینه بهتر کار می‌کنند ولی باید یادآور شویم که محصولات پوشیدنی این کمپانی چینی آن‌قدر هوشمند نیستند.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی مدرن و کاربردی
  • صفحه نمایش درخشان و شفاف
  • مجهز به ویژگی‌های متعدد بررسی وضعیت سلامتی
  • امکان برقراری تماس مستقیماً از خودِ ساعت در نسخه دارای قابلیت اتصال اینترنت LTE
  • بهره‌مندی از سیستم نرم‌افزاری WearOS

 

نقاط ضعف

  • دوام باتری یک روزه و کوتاه مدت
  • بند مستحکم که بعضاً باعث عرق کردن دست می‌شود

خرید لوازم جانبی ساعت Galaxy Watch 4 Classic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *