نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 4

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 4

گلکسی واچ 4 (Galaxy Watch 4) یکی از اعضای یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین خطوط تولید ساعت‌های هوشمند دنیاست و حالا برای اولین بار است که می‌بینیم این سری از سیستم عامل WearOS استفاده می‌کند. البته سیستم نرم‌افزاری این وسیله پوشیدنی رسماً و کاملاً WearOS نیست بلکه بر روی آن پوسته One UI Watch 3 کشیده شده که توسط سامسونگ و با همکاری گوگل تولید شده است.

روی کاغذ، پیشرفت هایی که به وجود آمده‌اند بسیار محدود هستند ولی می‌توانیم بگوییم که Galaxy Watch 4 مناسب کسانی است که به دنبال یک ساعت هوشمند بالارده و پیشرفته می‌باشند که قادر خواهد بود فعالیت‌های ورزشی را بررسی نماید و به ویژگی‌های مختلف هوشمندانه‌ای مجهز است تا بتوانیم از آن به عنوان یک آلترناتیو برای دیگر دستبندهای هوشمند یاد کنیم.

با اشاره به این نکته، باید اذعان کنیم که سازگاری گلکسی واچ 4 با دیگر دستگاه‌ها، مانند سازگاری ساعت‌های هوشمند نسل‌های پیشین سامسونگ نیست. برای مثال، اگر گوشی آیفون دارید، این وسیله پوشیدنی با آن کار نخواهد کرد و اگرچه این ساعت با تلفن‌های همراه اندرویدی مدرن هماهنگ خواهد بود ولی برای بهره‌مندی از برخی از ویژگی‌ها مانند بررسی‌کننده میزان اکسیژن خون و فرم بدن، می‌بایست حتماً مالک گوشی سامسونگ باشید.

احتمالاً این نکته سبب ناامید شدن بسیاری از افراد گردد چرا که ساعت‌های هوشمند پیشین ساخت سامسونگ از نظر سازگاری جزو بهترین وسایل موجود در دنیا بوده‌اند. با همه اینها، همچنان می‌توانیم بگوییم که چنان‌چه یک موبایل اندرویدی غیر سامسونگ دارید، Galaxy Watch 4 ارزش خرید خواهد داشت ولی ناچار خواهید بود همچنان با برخی از محدودیت‌های آن کنار بیایید.

در اطراف نمایشگر این ساعت، یک حاشیه چرخان مجازی وجود دارد؛ چیزی که از گلکسی واچ اکتیو 2 (Galaxy Watch Active 2) به یادگار گرفته شده است. ضمن اینکه در سمت راست این بخش دو دکمه جای‌گیری کرده‌اند که ناوبری و جابه‌جایی در منوها را آسان‌تر می‌کنند. شاید برخی‌ها با خودشان بگویند که دلشان برای حاشیه چرخان فیزیکی تنگ خواهد شد ولی به هر ترتیب این حاشیه چرخان مجازی نیز آلترناتیو خوبی به شمار می‌آید.

ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی که در این ساعت قرار گرفته‌اند، تفاوت زیادی با گذشته ندارند ولی یک ابزار آنالیزکننده فرم بدن تعبیه شده که در مورد میزان چربی بدن شما توضیح خواهد داد و آمار مربوط به آن را بر پایه درصد ارائه خواهد کرد. حدس می‌زنیم که ویژگی‌های GPS، شمارنده ضربان قلب و سایر بررسی‌کنندگان فعالیت‌های ورزشی، خیلی خوب در این ساعت تعبیه شده باشند.

دوام باتری چیزی نیست که به خاطر آن در گلکسی واچ 4 احساس نگرانی کنیم ولی باید بگوییم که این محصول سامسونگ از نظر دوام باتری جزو ساعت‌های رده بالا نیست زیرا با استفاده معمولی تقریباً تا دو روز دوام خواهد آورد و اگر فعالیت‌های ورزشی را بررسی نکند و یا GPS آن را روشن نکنید، به مدت سه روز به شارژ نیاز نخواهد داشت.

Galaxy Watch 4 که همزمان با گلکسی زد فولد 3 (Galaxy Z Fold 3) و گلکسی زد فلیپ 3 (Galaxy Z Flip 3) معرفی شد، یک همراهی کننده دیگر به نام گلکسی واچ 4 کلاسیک (Galaxy Watch 4 Classic) دارد تا کسانی که به دنبال حاشیه چرخان فیزیکی هستند بتوانند خرید آن را در نظر داشته باشند؛ تفاوتی که میان این دو وسیله پوشیدنی نسبتاً عمده و قابل‌توجه است.

در مورد گلکسی واچ 4 هم بگوییم که برای کسانی که یک گوشی سری گلکسی دارند، فوق‌العاده خواهد بود. در این میان، اگر گوشی شما یک موبایل اندرویدی معمولی است، یک انتخاب قابل‌قبول به شمار خواهد رفت ولی شاید بر سر راه استفاده از برخی از قابلیت‌ها، محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

 

قیمت و تاریخ عرضه

گلکسی واچ 4 را می‌توان هم‌اکنون در چندین کشور پیش خرید کرد هرچند ممکن است تاریخ خرید رسمی این وسیله در برخی از مناطق متفاوت باشد.

دو سایز از Galaxy Watch 4 تولید شده که مدل 40 میلی‌متری دارای اتصال بلوتوثی حدوداً 250 دلار و نمونه دارای اتصال LTE حدوداً 300 دلار فروخته می‌شود.

سایز بزرگتر نیز 44 میلی‌متری است که نمونه دارای اتصال بلوتوث حدود 280 دلار و نمونه دارای اتصال LTE حدود 330 دلار قیمت خورده‌اند. این قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از قیمت گلکسی واچ 3 (Galaxy Watch 3) می‌باشد اما باید در نظر بگیرید که این محصول جدید سامسونگ به نوعی جایگزین گلکسی واچ اکتیو 2 به حساب می‌آید.

چنان‌چه یک ساعت دیگر می‌خواهید که حاشیه چرخان و فیزیکی بزرگتری دارد، باید سراغ گلکسی واچ 4 کلاسیک بروید که امسال یک محصول جداگانه است هرچند مشخصات فنی آن با مدل معمولی‌تر زیاد فرقی ندارد.

گلکسی واچ 4 کلاسیک 42 میلی‌متری دو نمونه بلوتوث و LTE دارد که به ترتیب 350 و 400 دلار ارزش‌گذاری شده‌اند. مدل 46 میلی‌متری که اتصال بلوتوثی دارد هم تقریباً 380 دلار و مدل دارای اتصال LTE تقریباً 430 دلار قیمت خورده است.

 

طراحی و صفحه نمایش

Galaxy Watch 4 با شیوه طراحی راحتی که دارد و خیلی خوب روی مچ دست کاربر قرار می‌گیرد، بسیار باریک است. اگر یک ساعت اصطلاحاً جان‌سخت‌تر و سنگین‌تر می‌خواهید و یا ترجیح می‌دهید از یک حاشیه چرخان فیزیکی بهره بگیرید، باید گلکسی واچ 4 کلاسیک را انتخاب کنید.

برای کسانی که ساعت‌های باریک و ظریف را می‌پسندند، گلکسی واچ 4 فوق‌العاده خواهد بود. این وسیله پوشیدنی در سمت راست خود دو دکمه دارد تا ظاهر منحصربفرد آن کمی تحت‌الشعاع قرار گیرد. این دستگاه دو مدل دارد؛ یکی 40 میلی‌متری و دیگری 44 میلی‌متری.

هر دوی این مدل‌ها بدنه آلومینیومی دارند. ابعاد نمونه 40 میلی‌متری 40.4*39.3*9.8 و ابعاد نمونه 44 میلی‌متری 44.4*43.3*9.8 میلی‌متر می‌باشد و وزن آنها نیز به ترتیب 25.9 و 30.3 گرم است.

فرقی نمی‌کند که کدام مدل را می‌پوشید زیرا هر دوی آنها بسیار راحت خواهند بود و باعث خستگی مچ دست نخواهند شد.

در صورتی که مدل 44 میلی‌متری را بپوشید، به این نتیجه خواهید رسید که ابعاد استانداردی دارد و در طول روز احساس راحتی خواهید کرد. در این بین، ممکن است نتوانیم این ساعت را برای بررسی وضعیت خواب و پوشیده شدن هنگام خوابیدن پیشنهاد کنیم.

صفحه نمایش تمامی مدل‌های Galaxy Watch 4 درخشان بوده و خوانایی زیادی دارد. رزولوشن نیز حیرت‌انگیز خواهد بود. وضوح مدل 40 میلی‌متری 396*396 و وضوح مدل 44 میلی‌متری 450*450 است. تراکم پیکسلی هم در هر دو مدل 330 می‌باشد.

یک ویژگی منحصربفرد گلکسی واچ 4 نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند، حاشیه چرخان مجازی آن می‌باشد. در اینجا هیچ خبری از حاشیه چرخان فیزیکی نیست بنابراین اگر به چنین چیزی نیاز دارید، باید سراغ گلکسی واچ 4 کلاسیک بروید. برای ناوبری و جابه‌جایی در منوها، فقط کافی است انگشتتان را به دو نوار مشکی رنگ اطراف صفحه نمایش بکشید تا به فهرست‌های مختلف دست یابید و با ویژگی‌های مختلف کار کنید.

هر مدل از ساعت مورد بحث ما تأییدیه ضد آب و خاک IP68 را دریافت کرده و این یعنی شما می‌توانید آن را تا عمق 5 متری به زیر آب ببرید. یک نکته در مورد بند ساعت بگوییم و آن هم اینکه از یک ماده تازه ساخته شده که شاید نتواند در شرایط سخت مقاومت داشته باشد چرا که امکان دارد پس از پوشیده شدن، روی دستتان رد یا خط قرمزی باقی بگذارد.

با این اوصاف، چنان‌چه می‌خواهید مدام به باشگاه ورزشی بروید، بهتر است یک بند دیگر بخرید که جنس کاملاً متفاوتی دارد.

رنگ‌بندی مدل 40 میلی‌متری Galaxy Watch 4 مشکی، طلایی و نقره‌ای و رنگ‌بندی مدل 44 میلی‌متری مشکی، سبز و نقره‌ای است. تقریباً رنگ‌های همه این ساعت‌ها مات می‌باشد بنابراین اگر دوست دارید ظاهر ساعتتان توجهات را به سمت خودش جلب کند و بیشتر به چشم بیاید، می‌بایست یک بند دیگر بخرید.

 

عملکرد و سیستم نرم‌افزاری

Galaxy Watch 4 از حضور چیپست ساخت سامسونگ یعنی اگزینوس W920 و رم 1.5 گیگابایتی بهره می‌برد. در تمام دوران بررسی این ساعت، این‌گونه نتیجه‌گیری شد که قدرت این تراشه برای اجرای نرم‌افزارها بدون کاهش سرعت کافی خواهد بود. در واقع باید اعتراف کنیم که این ساعت یکی از سریع‌ترین ساعت‌هایی است که تا کنون به بازار آمده است.

البته سرعت این ساعت مانند سرعت یک گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ قابل‌توجه نیست ولی در واقع با دیگر ساعت‌ها تفاوت را احساس خواهید کرد زیرا برای مثال می‌توانید همزمانی که GPS فعال است، از چندین نرم‌افزار استفاده کنید.

در هر دو مدل گلکسی واچ 4 حافظه داخلی 16 گیگابایتی در نظر گرفته شده که نیمی از آن به خاطر سیستم عامل WearOS و اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده اشغال شده است بنابراین برای اینکه بتوانید نرم‌افزارهای دلخواهتان را نصب کنید، مجبور خواهید بود از ظرفیت 8 گیگابایتی استفاده نمایید.

سیستم نرم‌افزاری جایی است که Galaxy Watch 4 درخشان ظاهر می‌گردد. سامسونگ این‌بار از پلتفرم تایزن (Tizen) مخصوص به خودش بهره نگرفته و به جای آن از WearOS ساخت گوگل استفاده کرده با این تفاوت که رابط کاربری دلخواهش را روی آن پیاده کرده است.

اگر گیج شده‌اید، کاملاً به شما حق می‌دهیم. تایزن در چند سال اخیر به سیستم نرم‌افزاری تبدیل شده بود که سامسونگ خیلی به آن توجه می‌کرد و حالا سیستم عامل نصب شده در گلکسی واچ 4 نیز به آن شباهت زیادی دارد.

اینک به جای تایزن، شاهد حضور WearOS 3 هستیم که روی آن پوسته نرم‌افزاری سامسونگ یعنی One UI Watch 3 کشیده شده است. این پلتفرم چندین اپلیکیشن ساخت کمپانی کره‌ای دارد که اگر قبلاً گلکسی واچ داشته‌اید، قطعاً به نحوه کارایی آنها آشنا خواهید بود.

این بدان معنی است که به گوگل پلی استور دسترسی خواهید داشت و علی‌رغم اینکه WearOS از نظر تعداد نرم‌افزار زیاد قوی نیست ولی نسبت به تایزن حق انتخاب بیشتری برای دانلود برنامه‌ها خواهید داشت. ظاهر سیستم عامل اما، مشخصاً به‌گونه‌ای است که هویت سامسونگ را می‌توانیم از درون آن بشناسیم.

سیستم نرم‌افزاری نصب شده در Galaxy Watch 4 بسیار خوب بوده و سرعتش قابل‌قبول است. به علاوه، تمامی اپلیکیشن‌های موجود در پلی استور را می‌توان در این ساعت خیلی راحت و سریع اجرا کرد. به طور کلی WearOS در مقایسه با تایزن آلترناتیو بهتری است اما نباید فراموش کنیم که نسبت به پلتفرم ساخت سامسونگ فقط چنین مزیت جزئی در آن وجود دارد.

 

ویژگی بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی

گلکسی واچ 4 توانایی بررسی وضعیت سلامتی و فعالیت‌های ورزشی مختلفی را دارد که از آن جمله می‌توانیم به بهره‌مندی از GPS برای آنالیز ورزش دو، سنسور اپتیکال شمارنده ضربان قلب و پشتیبانی از الکتروکاردیوگرام یا ECG اشاره کنیم.

مهمترین و بزرگترین تغییر مربوط به بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی، به سنسور 3در1 بیو اکتیو مربوط می‌شود که ساعت را قادر می‌سازد تا ضربان قلب، میزان اکسیژن خون و فرم بدن را آنالیز نماید. البته آخرین مورد نامبرده در اینجا جدیدترین آیتم می‌باشد ولی باید اشاره کنیم که برای اولین بار است که کارایی این سنسور ترکیب می‌شود.

سامسونگ می‌گوید که ابزارهای بررسی‌کننده فرم بدن به شما کمک می‌کنند تا پارامترهای کلیدی وضعیت سلامتی نظیر ماهیچه‌های توده‌ای اسکلتی و میزان چربی بدن بر پایه درصد را مشاهده کنید. انجام اسکن‌های لازم برای ارائه این آمار بسیار آسان است ولی برای اینکه حتماً با دقت انجام شوند، می‌بایست ثابت در جای خود بایستید.

اطلاعاتی که دریافت می‌کنید عبارتند از میزان چربی بدن بر پایه درصد، ماهیچه‌های اسکلتی، توده‌های چربی، آب بدن و نسبت قد به وزن بدن. ضمن اینکه Galaxy Watch 4 می‌تواند اطلاعاتی در مورد سلامتی شما با توجه به جنسیت، وزن و قد ارائه کند.

خیلی سخت است که بخواهیم بگوییم این آمارها چه‌قدر دقیق هستند اما حداقلش آن است که بسیار کاربردی خواهند بود چرا که این اجازه را می‌دهند تا بتوانید به مرور زمان ببینید آیا وضعیت سلامتی جسم‌تان ارتقا یافته است یا خیر.

شمارنده ضربان قلب بسیار بادقت ظاهر شد به‌گونه‌ای که نتایج به دست آمده با نتایج به دست آمده توسط سایر ساعت‌ها همخوانی داشت. این ابزار در اپلیکیشن‌های ساخت خودِ سامسونگ خیلی دقیق عمل کرد ولی شما می‌توانید این آمارها را در دیگر ابزارهای متفرقه پلتفرم WearOS نظیر Strava و Nike Running Club نیز امتحان کنید.

ویژگی‌های مربوط به GPS هم خیلی خوب کار می‌کنند به طوری که اطلاعات موقعیت‌یابی در مقایسه با دیگر ساعت‌ها دقیق و بی‌نقص بودند.

یک نکته مهم این است که بسیاری از ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی سازگاری محدودی دارند. مثلاً ECG، آنالیز میزان اکسیژن خون و ابزارهای بررسی فرم بدن ابزارهایی هستند که تنها زمانی درست کار می‌کنند که ساعت به یک گوشی ساخت سامسونگ وصل شده است.

مطمئناً این اتفاق بسیار خجالت‌آور و آزاردهنده خواهد بود و به این معناست که اگر گوشی غیر سامسونگ دارید، شاید این ساعت هوشمند زیاد به دردتان نخورد. دستگاه‌های آلترناتیو از دیگر برندها مانند Garmin هم چنین امکاناتی دارند اما در همه تلفن‌های همراه ساخت تمامی برندها کار می‌کنند.

 

دوام باتری

مدل 44 میلی‌متری گلکسی واچ 4 که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی استفاده شده، از حضور باتری 361 میلی‌آمپری بهره می‌برد که خوشبختانه نشان داد می‌تواند حتی با استفاده سنگین نیز به مدت دو روز دوام بیاورد. ضمن اینکه اگر زیاد از ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید امیدوار باشید که دوام باتری این ساعت به سه روز کامل برسد.

مدل 40 میلی‌متری Galaxy Watch 4 همچنین، یک باتری 247 میلی‌آمپری دارد اما دقیقاً نمی‌توانیم بگوییم که چه‌قدر دوام خواهد آورد. تجربه به دست آمده از ساعت‌های هوشمند نسل‌های قبل سامسونگ نشان می‌دهد که دوام باتری نمونه‌های کوچکتر و بزرگتر با هم متفاوت است اما نباید این تفاوت زیاد باشد.

یک پد شارژر در جعبه همراه با ساعت فروخته می‌شود؛ چیزی که فروش آن بسیار عجیب می‌باشد چرا که سامسونگ عرضه آنها را در طی سالیان اخیر متوقف کرده بود. با ذکر این نکته، شما تنها یک کابل شارژر در اختیار خواهید گرفت بنابراین برای اینکه ساعت خود را شارژ کنید، می‌بایست آداپتور مخصوص یا پریز مربوطه را بیابید و آن را به یک پورت USB سازگار متصل نمایید.

 

آیا Galaxy Watch 4 را بخریم؟

گلکسی واچ 4 واچ را بخرید اگر:

 

گوشی ساخت سامسونگ دارید

  • برخی از بهترین ویژگی‌های Galaxy Watch 4 مخصوص گوشی‌های ساخت سامسونگ هستند بنابراین اگر هم‌اکنون یکی از این دستگاه را دارید، می‌توانید از بیشترین امکانات این ساعت هوشمند بهره‌مند شوید.

 

می‌خواهید تجربه کار کردن با یک سیستم نرم‌افزاری فوق‌العاده را به دست آورید

  • ظاهر سیستم عامل تایزن سامسونگ در سالیان اخیر با پیشرفت‌های قابل‌توجهی همراه شده بود و حالا ترکیب شدن آن با کارایی‌های WearOS سبب شده بتوانید از اپلیکیشن‌های متعدد مخصوص وسایل پوشیدنی موجود در پلی استور استفاده کنید.

 

می‌خواهید تجربه کاملی از بررسی‌کنندگان فعالیت‌های ورزشی را به دست آورید

  • گلکسی واچ 4 از نظر مشخصات فنی، بهترین ساعت بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی نیست ولی برای اکثر افرادی که می‌خواهند از GPS، شمارنده ضربان قلب و . . . بهره ببرند، مناسب خواهد بود هرچند برای استفاده از تمام ظرفیت‌های این وسیله، می‌بایست صاحب یکی از گوشی‌های ساخت سامسونگ باشید.

 

گلکسی واچ 4 را نخرید اگر:

 

گوشی‌تان آیفون و یا ساخت دیگر برندها غیر از سامسونگ است

  • سامسونگ با تولید Galaxy Watch 4 دیگر از آیفون‌ها پشتیبانی نمی‌کند؛ اتفاقی که برای آیفون‌دارهایی که اپل واچ ندارند، بسیار خجالت‌آور و آزاردهنده است. ضمناً، همان‌طور که اشاره کردیم، بسیاری از ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی با بعضی از گوشی‌های اندرویدی ساخت برخی از برندها نیز سازگار نیستند.

 

هم‌اکنون گلکسی واچ دارید

  • اگر صاحب یکی از ساعت‌های هوشمند اخیراً معرفی شده توسط سامسونگ هستید، نیازی نیست گلکسی واچ 4 را بخرید زیرا امکانات جدید این وسیله زیاد نیستند به خصوص آنکه نسبت به گلکسی واچ اکتیو 2 پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نکرده است.

 

حاشیه چرخان فیزیکی می‌خواهید

  • یکی از ویژگی‌های جذاب و منحصربفرد گلکسی واچ‌های سامسونگ حاشیه چرخان آنها بوده است ولی متأسفانه در Galaxy Watch 4 خبری از این حاشیه فیزیکی نیست. اگر می‌خواهید از یک حاشیه چرخان فیزیکی بهره بگیرید و با آن کار کنید، بهتر است سراغ گلکسی واچ 4 کلاسیک بروید.

 

نظر نهایی

گلکسی واچ 4 نشان‌دهنده تغییرات گسترده در سیستم نرم‌افزاری سامسونگ است به طوری که ظاهر و احساس کار کردن با تایزن را به همراه کارایی‌های WearOS ترکیب کرده است. به علاوه، ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی این وسیله پوشیدنی بسیار متنوع، دوام باتری آن طولانی و شیوه طراحی آن نیز فوق‌العاده راحت است. البته مشکلاتی در زمینه سازگاری آن با دیگر گوشی‌ها وجود دارد که شاید برای برخی از خریداران احتمالی آن آزاردهنده باشد ولی در مجموع Galaxy Watch 4 یکی از بهترین و مدرن‌ترین وسایل پوشیدنی سامسونگ در طی سالیان اخیر بوده است.

 

نقاط قوت

  • عملکرد فوق‌العاده
  • سیستم نرم‌افزاری جدید و جذاب
  • شیوه طراحی سبک و راحت

 

نقاط ضعف

  • سازگاری محدود
  • نداشتن حاشیه چرخان فیزیکی
  • محدود بودن پیشرفت ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی

خرید لوازم جانبی Samsung Galaxy Watch 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *