نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTR 3 Pro

نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTR 3 Pro

امسال بار دیگر شاهد ورود یک ساعت هوشمند از سری جی تی آر (GTR) به بازار بودیم که پسوند پرو (Pro) را یدک می‌کشد. در واقع مدت‌هاست که این ساعت وارد بازار شده است. تفاوت‌های محسوسی میان مدل‌های معمولی و مدل‌های پرو وجود دارد که تا لحظاتی دیگر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد ولی بد نیست ابتدا نگاهی به خودِ این وسیله پوشیدنی هوشمند بیندازیم.

آمازفیت جی تی آر 3 پرو (Amazfit GTR 3 Pro) با ظاهری کلاسیک طراحی شده بنابراین یکی از مزیت‌های آن این است که می‌توانید یک بند قهوه‌ای چرمی به این وسیله وصل کنید. دیگر نسخه آن هم بند فلورولاستومر دارد که در برابر آسیب دیدن مقاوم‌تر خواهد بود.

اینکه می‌خواهید کدام نمونه را خریداری کنید، کاملاً بستگی به این دارد که قصد دارید از امیزفیت جی تی آر 3 پرو چگونه استفاده نمایید. این وسیله برای بررسی وضعیت سلامتی و افزایش کارایی گوشی فوق‌العاده است ولی همزمان امکان آنالیز فعالیت‌های ورزشی را نیز فراهم می‌آورد. ضمن اینکه فرآیند جداسازی یا وصل کردن بند هم بسیار آسان خواهد بود بنابراین شخصی‌سازی ظاهر این ساعت سخت نیست.

 

طراحی و جنس بدنه

نه ما و نه شرکت آمازفیت، به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که وقتی روی ساعت بند چرمی گذاشتید، با آن شنا کنید. این بند باکیفیت‌ترین بندی نیست که تاکنون دیده‌ایم ولی بسیار نرم بوده و پوشیدن آن کار راحتی خواهد بود. ضمناً، همان‌طور که اشاره کردیم، جایگزین کردن آن با یک بند استاندارد دیگر کار آسانی می‌باشد.

بدنه خودِ ساعت از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده که به اندازه بدنه هواپیماها جان‌سخت است. با توجه به وزن 32 گرمی (بدون بند) که این وسیله پوشیدنی دارد، وقتی آن را روی دستتان گذاشته‌اید، به هیچ عنوان سنگینی آن را احساس نخواهید کرد. شیوه طراحی این ساعت زیاد جذاب نیست بنابراین می‌توانید شکل و شمایل آن را با استفاده از بیش از 150 تصویر پس‌زمینه موجود، شخصی‌سازی نمایید. این عکس‌ها علاوه بر اینکه ظاهر ساعت را تغییر می‌دهند، کارایی‌های مختلفی نیز دارند ولی در بخش‌های آتی در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

نکته مهمی که الآن باید به آن اشاره کنیم این است که صفحه نمایش دایره‌ای شکل و 1.45 اینچی، نسبت به صفحه نمایش 1.39 اینچی آمازفیت جی تی آر 2 (Amazfit GTR 2) بزرگتر و حاشیه‌های مشکی اطراف آن نیز باریکتر شده‌اند به همین دلیل این وسیله زیاد بزرگ نخواهد بود. البته بر خلاف اپل واچ‌ها و گلکسی واچ‌ها، در اینجا خبری از دو سایز مختلف برای امیزفیت جی تی آر 3 پرو نیست بنابراین شرکت سازنده آن را تنها در یک سایز استاندارد ساخته است.

در حالی که این ساعت هوشمند به یک میکروفون و اسپیکر با صدای بلند مجهز شده ولی خودِ آن تأییدیه ضد آب 5ATM دارد و این یعنی برای شناگران و افراد علاقه‌مند به ورزش‌های آبی مناسب خواهد بود. حتی Amazfit GTR 3 Pro چندین ویژگی جذاب مخصوص چنین فعالیت‌هایی دارد.

 

صفحه نمایش و دکمه‌ها

نمایشگر AMOLED و 1.45 اینچی ساعت مورد بحث ما، نرخ بازسازی سریع‌تری دارد. در حالی که آمازفیت جی تی آر 2 محتواهای به نمایش درآمده را با سرعت 30 هرتزی پخش می‌کرد ولی آمازفیت جی تی آر 3 پرو آنها را با سرعت بیش از 50 هرتزی پخش خواهد کرد. لازم به ذکر است که نمی‌توانیم در مورد این سرعت، عدد رسمی و دقیقی را معرفی کنیم.

این صفحه نمایش از ویژگی AoD پشتیبانی می‌کند و هر تصویر پس‌زمینه آن نیز دو نوع شیوه طراحی دارد که یکی مخصوص زمانی است که نمایشگر روشن می‌باشد و دیگری مخصوص اوقاتی است که نمایشگر خاموش شده است. مورد دوم، پس‌زمینه مشکی دارد و خطوط روی آن ضخیم‌تر هستند تا هم در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی به عمل آید و هم آنکه خوانایی آن افزایش یابد.

یک ویژگی بلند کردن و روشن شدن (Raise to Wake) وجود دارد ولی شاید خیلی از افراد آن را خاموش باقی بگذارند زیرا به خاطر اینکه تصاویر پس‌زمینه AoD ساعت، تاریخ و سایر اطلاعات را با توجه به عکس موجود نمایش می‌دهند، همین داده‌ها هستند که بیشتر مورد نیاز افراد خواهند بود به همین خاطر نمایش داده‌های بیشتر ضروری نیستند. به علاوه، از آن جایی که این عکس‌ها ظاهر متفاوتی دارند، برای شخصی‌سازی ظاهر ساعت کفایت خواهند کرد. شما می‌توانید با انتخاب تصویری که عقربه‌های ضخیمی دارد، ظاهر امیزفیت جی تی آر 3 پرو را کلاسیک و آنالوگ کنید و یا سراغ برخی از تصاویر مینیاتوری بروید که ظاهر ساعت را دیجیتالی می‌کنند و اطلاعات کامل‌تری را ارائه می‌دهند. به علاوه، چنان‌چه تصاویر پس‌زمینه فعال را دوست دارید ولی ظاهر AoD برایتان مهم نیست، می‌توانید از موارد از پیش نصب شده موجود یکی را برگزینید.

شما این امکان را دارید تا مقدار روشنایی صفحه نمایش را کنترل کنید و یا تنظیم شدن آن را به صورت اتوماتیک انتخاب نمایید. این ساعت می‌تواند تا 1000 نیت واحد روشنایی پخش کند به همین دلیل حتی در زیر نور آفتاب نیز خوانایی آن زیاد خواهد بود. می‌توانید مشخص کنید که چه‌قدر بعد از روشن شدن نمایشگر یا فعال شدن AoD، ساعت خاموش گردد. لازم به ذکر است که این امکان به وجود آمده تا مشخص نمایید که صفحه نمایش همیشه روشن تنها با شروع شب روشن گردد و یا همیشه فعال باشد.

آپشن‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها قادر خواهید بود مشخص نمایید که هر تصویر پس‌زمینه چه اطلاعاتی را نشان می‌دهد. همچنین، امکان تغییر نحوه پخش شدن این داده‌ها با استفاده از خودِ عکس یا اپلیکیشن Zepp وجود دارد. به ویژگی بلند کردن و روشن شدن اشاره کردیم ولی بد نیست در اینجا بگوییم که یک گزینه جداگانه تعبیه شده که به محض دریافت نوتیفیکیشن جدید، نمایشگر را روشن می‌کند. اگر این گزینه را فعال نکنید، برای اینکه اعلانات را بخوانید، می‌بایست برای روشن شدن صفحه نمایش دکمه را بزنید. همچنین، آپشنی در دسترس قرار دارد که مشخص خواهد کرد آیا پس از دریافت یک اعلان جدید، ساعت بلرزد یا صدا دهد یا خیر. پیشنهاد می‌کنیم که لرزش را فعال کنید ولی آپشن دیگر را غیرفعال نگه دارید. بهتر است کلاً و در همه شرایط این کار را انجام دهید زیرا هر کدام از این گزینه‌ها تأثیر خاص خودشان را روی دوام باتری می‌گذارند.

 

در ادامه به دو دکمه می‌رسیم. در واقع دکمه بالایی یک تاج است که می‌چرخد و با استفاده از آن امکان اسکرول کردن در میان منوها و متون به وجود می‌آید. صفحه نمایش بزرگ Amazfit GTR 3 Pro، در زمان اسکرول کردن متن‌های زیادی را نشان می‌دهد بنابراین مشکلی از نظر خواندن ایمیل‌ها و یادداشت‌های طولانی نخواهید داشت. تا زمانی که تصویری وجود ندارد (عکس‌ها نمایش داده نمی‌شوند)، خوندن ایمیل‌ها و پیام‌ها در نرم‌افزارهای پیام‌رسان کار آسانی خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که در اینجا داریم این است که علی‌رغم اینکه می‌توانید با استفاده از دکمه اطراف نمایشگر در میان منوها اسکرول کنید، هیچ راهی برای فعالسازی یکی از گزینه‌های موجود در منوها نیست. فشردن این دکمه همواره شما را به هوم اسکرین می‌آورد و اگر هم در این بخش قرار دارید، منو اجرا می‌شود. واقعاً اگر راهی بود که فقط با استفاده از دکمه‌های ساعت، اعلانات گوشی را کنترل کنیم، بهتر می‌شد زیرا برخی اوقات به خاطر خیس بودن انگشتان یا زمانی که دستکش پوشیده‌ایم، انجام دادن این کار سخت خواهد بود.

در سمت دیگر، دکمه پایینی حکم یک میانبر را دارد که شما را همیشه به ویژگی‌های بیشتر استفاده شده هدایت می‌کند. شما می‌توانید آن را به‌گونه‌ای تنظیم نمایید که با کوتاه یا طولانی فشار دادنش، یک قابلیت دیگر هم اجرا گردد. این قابلیت‌ها می‌توانند شامل ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت سلامتی، دستیار هوشمند الکسای آمازون، یادداشت صوتی، کنترل از راه دور دوربین و . . . بشوند.

همانطور که از الکسا انتظار داریم، کارها را انجام می‌دهد. شما می‌توانید از این دستیار هوشمند سؤال بپرسید و یا از او بخواهید (در صورتی که لوازم خانگی هوشمند دارید) چراغ‌های منزل را روشن کند. به علاوه، یک دستیار دیجیتالی آفلاین هم تعبیه شده است. زمانی که ساعت به گوشی وصل نیست، می‌توانید از این دستیار هوشمند بهره ببرید. لازم به ذکر است که الکسا باید همواره به اینترنت وصل باشد. ضمن اینکه، می‌بایست در چنین مواقعی حواستان به حریم شخصی خودتان باشد.

شما می‌توانید یک اپلیکیشن به خصوص مانند شمارنده ضربان قلب را اجرا، یک فعالیت ورزشی را آغاز، فایل صوتی بعدی را پخش، روشنایی هوم اسکرین را تنظیم و یا یک تایمر را آغاز کنید و . . . با این اوصاف، در مواقعی که دستانتان مشغول انجام کار دیگری هستند، می‌توانید با دستیار دیجیتالی هوشمند کارهای زیادی را انجام دهید.

برای فعالسازی ویژگی نامبرده، سه گزینه جداگانه وجود دارد تا ساعت در زمان‌های مختلف، فرامین صوتی شما را به انجام برساند. این آپشن‌ها عبارتند از: یا وقتی صفحه نمایش روشن است، صدایتان شنیده شوند و یا در همان 5 ثانیه اولی که نمایشگر روشن شده به صداها گوش داده شود و یا وقتی مچ دست را بلند کردید، فرامین صوتی شنیده شوند. همچنین، این امکان وجود دارد تا کاری کنید که یکی از دکمه‌ها، دستیار هوشمند آفلاین را اجرا کند. به علاوه، از زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، چینی (و احتمالاً آلمانی) هم پشتیبانی می‌شود هرچند مورد آخر در نسخه سیستم نرم‌افزاری نصب شده در این ساعت که برای نوشتن این مقاله به کار رفته، وجود نداشت.

در نهایت، می‌توانید Amazfit GTR 3 Pro را روی مچ دست راست یا چپ‌تان بپوشید. وقتی این کار را انجام دادید، ظاهر دستتان متوازن خواهد بود و تنها تفاوت این است که دکمه دیجیتالی یا در بالا قرار می‌گیرد و یا در پایین.

 

ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت سلامتی

امیزفیت جی تی آر 3 پرو به جدیدترین سنسور BioTracker 3.0 مجهز شده تا همچون ساعت‌های بدون پسوند پرو سری جی تی اس (GTS) باشد. نسخه سوم این حسگر دو چراغ LED و شش دیود حساس به نور دارد تا بتواند داده‌ها را سریع‌تر جمع‌آوری کرده و با دقت بیشتری راه‌اندازی شود.

بررسی میزان اشباع‌شدگی اکسیژن خون (SpO2) حالا تنها 15 ثانیه طول می‌کشد تا سرعت این ساعت نسل جدید نسبت به ساعت‌های پارسالی دو برابر شده باشد. این ساعت همچنین، توانایی شمارش تعداد نفس‌ها را دارد؛ ویژگی که خیلی از ساعت‌های هوشمند اصلاً به آن مجهز نیستند و آن را نادیده می‌گیرند.

طبیعتاً آمازفیت جی تی آر 3 پرو می‌تواند تعداد ضربان قلب را هم بشمارد. لازم به ذکر است که سنسور SpO2 و بررسی‌کننده آن را می‌توان 7 ساعت در روز فعال کرد. البته گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که بررسی کیفیت تنفس در خواب یکی از آنهاست. توجه داشته باشید که این قابلیت به شدت دوام باتری را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.

در مورد بررسی‌کننده وضعیت خواب نیز بگوییم که این ساعت آن را به چند بخش تقسیم کرده است؛ خواب سبک، خواب سنگین و لحظاتی که پلک چشم به سرعت تکان می‌خورند. این ساعت همچنین، می‌تواند خواب‌های روزانه را نیز آنالیز کند. در روزها، شما می‌توانید به خاطر کیفیت خوابی که داشته‌اید، نمره دریافت کنید. این نمره تحت تأثیر فاکتورهایی مانند دیر یا زود رفتن به رختخواب قرار خواهد گرفت و شامل تعداد ساعت‌هایی که به خوابیدن گذشته نیز می‌شود.

اپلیکیشن مکمل این ساعت همچنین، کمک خواهد کرد تا با عادات مربوط به خوابیدن بهتر آشنا شوید. برای مثال، اگر دیرتر از وقت معمول به رختخواب رفتید، هشدار خواهد داد. به علاوه، در روز می‌توانید متوجه شوید قبل از خوابیدن چه کارهایی انجام می‌دادید (با گوشی خود کار می‌کردید، چیزی می‌نوشیدید، چیزی می‌خواندید و . . .) و یا وقتی از خواب بیدار شدید، چه احساسی داشتید. با توجه به وجود چنین داده‌هایی، می‌توانید متوجه شوید چه چیزی باعث شد با احساس خستگی زیاد از خواب بیدار شوید.

کمپانی امیزفیت سعی کرده در این محصول خود، رابط کاربری سیستم نرم‌افزاری‌اش را ساده‌تر کند. در واقع در اینجاست که می‌توان نمره PAI (هوش فعالیت‌های شخصی) را مشاهده کرد. این ویژگی فعالیت‌های مختلفی که طی هفت روز گذشته انجام شده را به همراه ویژگی‌های شخصی فیزیکی نظیر سن، میزان استراحت، حداکثر ضربان قلب، نحوه واکنش نشان دادن بدن به فعالیت‌ها ورزشی و . . . را بررسی می‌کند و بر اساس آنها نمره می‌دهد. برای اینکه وضعیت PAI بدن شما عادی باشد، باید نمره 100 یا بیشتر را دریافت کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات کلی از وضعیت سلامتی بدن خود داشته باشید، نیازی نیست سنسور شمارنده ضربان قلب، SpO2 یا هر چیز دیگری را اجرا کنید زیرا ابزار One Tap اسکن 45 ثانیه‌ای از بدن شما انجام داده و تمامی داده‌های لازم را نشان می‌دهد. این داده‌ها شامل تعداد ضربان قلب، میزان اکسیژن خون، تعداد نفس‌ها و مقدار استرس می‌شوند.

امیزفیت جی تی آر 3 پرو همچنین، دمای پوست را اندازه‌گیری می‌کند ولی این گزینه در ابزار One Tap دیده نمی‌شود. با این حال، می‌توانید در یک نمودار، دمای پوست خود در طی چند ساعت اخیر را مشاهده نمایید.

دیگر ابزار کارآمد این است که ساعت می‌تواند بانوان را از وضعیت عادت ماهانه خود آگاه و زمان شروع شدن دوره هفت روزه بعدی را پیش‌بینی کند.

 

ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی

وقتی ورزش می‌کنید، تمامی سنسورهای بررسی‌کننده وضعیت سلامتی وارد عمل می‌شوند. داده‌هایی که این حسگرها می‌توانند جمع‌آوری کنند، با سرویس‌هایی نظیر Apple Health (اگر گوشی آیفون دارید)، Google Fit (اگر گوشی اندرویدی دارید)، Strava، Relive و RunKeeper همگام‌سازی می‌شوند.

Amazfit GTR 3 Pro می‌تواند تا 150 نوع فعالیت ورزشی را بررسی کرده و امکان شناسایی 8 مورد از آنها به صورت خودکار نیز وجود دارد بنابراین نیازی نیست به صورت دستی ردیابی آنها را آغاز کنید. به علاوه، یک الگوریتم درونی توسعه داده شده تا بیشترین میزان اکسیژن دریافت شده (VO2 Max)، مقدار شدت فعالیت ورزشی و تأثیرگذاری آن را آنالیز نمایید و ببینید چه‌قدر طول می‌کشد تا بدنتان دوباره ریکاوری شود.

این کار باعث خواهد شد میزان پیشرفت خود را مشاهده کرده و از قابلیت Virtual Pacer سود ببرید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد با در نظرگیری داده‌های پیشین، فعالیت ورزشی‌تان را انجام دهید و میانگین سرعت خود را مشاهده کنید و ببینید آیا در مقایسه با گذشته پیشرفت کرده‌اید یا پسرفت.

نکته جالب آنکه، سنسور BioTracker 3.0 در آب نیز فعالیت می‌کند بنابراین امکان شمارش ضربان قلب هنگام شنا کردن وجود دارد. این ویژگی برای کسانی که شنا کردن را به دویدن ترجیح می‌دهند، مناسب خواهد بود.

Amazfit GTR 3 Pro به سخت‌افزار پیشرفته‌تر مکان‌یابی ماهواره‌ای مجهز شده تا علاوه بر GPS و GLONASS، امکان بهره‌مندی از ماهواره‌های Galileo، BeiDo و QNSS را هم داشته باشد. این امکانات سبب می‌شوند زمان آغاز شدن فرآیند مکان‌یابی به میزان 20 درصد سریع‌تر و دقت آن هم به میزان 40 درصد بیشتر گردد. شما زمانی کارایی این ویژگی را احساس می‌کنید که در ساختمان‌های بلند یا در میان درختان هستید و آسمان را به‌درستی نمی‌بینید.

با این حال، خبری از ابزارهای ناوبری در خودِ ساعت نیست. البته انتظار نمی‌رفت که در امیزفیت جی تی آر 3 پرو گوگل مپس یا برنامه مشابهی باشد ولی حداقلش آن است که دیگر ساعت‌های مجهز به GPS به شما اجازه می‌دهند مسیر خود را مشخص کنید و در ادامه متوجه شوید دارید به سمت چه مقصدی می‌روید. آن ساعت‌ها فقط یک فلش و فاصله مانده تا مقصد را نشان می‌دهند اما همین اطلاعات نیز از هیچی بهتر است. شاید بتوان چنین چیزی را با استفاده از سیستم عامل Zepp توسعه داد و آن را در نسخه بعدی اپلیکیشن گنجاند.

به هر ترتیب، در Amazfit GTR 3 Pro یک قطب‌نمای دیجیتالی وجود دارد تا راهنمای شما باشد. به علاوه، یک فشارسنج نیز تعبیه شده تا تغییرات ناگهانی وضعیت جوی را اطلاع دهد. این سنسور همچنین، ارتفاع بالای دریا را تخمین خواهد زد و آن را در نمایشگر نشان خواهد داد تا بتوانید از مسافت طی شده به سمت بالا اطلاع یابید. از آن جایی که حسگرهای فشارسنج  برای اندازه‌گیری ارتفاع دقت زیادی ندارند، خودِ ساعت برای مدت کوتاهی GPS را روشن می‌کند تا وقتی حرکت می‌کنید، سنسور نامبرده را کالیبره نماید.

یک ابزار دیگر هم زمان طلوع و غروب خورشید، وقت کامل شدن ماه و دیگر اطلاعات مربوط به امواج (در صورت نزدیک بودن به دریا) را نشان می‌دهد.

 

اتصالات و ویژگی‌های مربوط به ساعت هوشمند

امیزفیت جی تی آر 3 پرو ویژگی‌های معمول ساعت‌های هوشمند را در خودش جای داده است. این وسیله پوشیدنی می‌تواند متن پیامک دریافت شده و اعلانات اپلیکیشن‌های منتخب را نشان دهد. البته دستبندهای هوشمند نیز قادرند این کارها را انجام دهند ولی نمایشگر این ساعت متن بیشتری را پخش خواهد کرد.

برای مثال، اپلیکیشن Gmail گوگل تمام متن ایمیل دریافتی را پخش می‌کند که همه آن نیز در صفحه نمایش Amazfit GTR 3 Pro قابل خواندن است. در این میان، با توجه به حضور دکمه چرخان فیزیکی در اطراف بدنه، می‌توانید به راحتی و با دقت زیاد و بدون نیاز به لمس ساعت، در میان متون اسکرول کنید.

متأسفانه هیچ راهی برای پاسخ دادن به پیام‌ها نیست زیرا نه کیبوردی وجود دارد و نه الگوریتم‌های تبدیل گفتار به متنی و حتی پاسخ‌های از پیش تعریف شده نیز مشاهده نمی‌شوند. این اتفاق سبب اعمال محدودیت بر سر کارهایی می‌گردد که شما می‌توانید با این ساعت انجام دهید. به علاوه، تصاویر موجود در ایمیل‌ها و پیام‌ها پخش نمی‌شوند حال آنکه در اعلانات به چشم می‌خورند.

شما می‌توانید از این ساعت به عنوان یک اسپیکر قابل حمل بهره ببرید. حتی با رفتن به اپلیکیشن Phone می‌توان تماسی را آغاز کرد زیرا یک صفحه کلید کوچک وجود دارد که با آن امکان شماره‌گیری و یا مشاهده مخاطب های اخیر و مورد علاقه فراهم می‌شود. لازم به ذکر است که می‌توانید این مخاطبین را از نرم‌افزار نامبرده بیفزایید.

خودِ ساعت، ابزارهای سازمانی کاربردی نیز دارد. برای مثال، با خرید Amazfit GTR 3 Pro می‌توانید آن را با تقویم گوگل همگام‌سازی نمایید تا رویدادهای مهم پیش‌رو را برنامه‌ریزی شده در اختیار داشته باشید. اگر می‌توانستیم در برنامه‌هایی مانند گوگل کیپ (Google Keep) لیستی از کارهایی که باید انجام می‌شدند را آماده می‌کردیم، بهتر می‌شد. با این حال، حتی همین امکان همگام‌سازی رویدادها با تقویم گوگل، نسبت به می بند (Mi Band) یک پیشرفت قابل‌ملاحظه به شمار می‌رود.

می‌توان از میکروفون ساعت استفاده کرد تا یادداشت‌های صوتی ذخیره نمود؛ ویژگی که امکان فعالسازی آن از طریق فشار دادن یک دکمه یا دستیار دیجیتالی هوشمند آفلاین وجود دارد. الکسای آمازون نیز در دسترس قرار دارد تا با آن دستگاه‌های هوشمند خانگی را کنترل نمایید. دیگر روش انجام این کار، اپلیکیشن Home Connect است. متأسفانه هنوز از ابزارک‌های Mi Home پشتیبانی صورت نگرفته است.

امیزفیت جی تی آر 3 پرو 2.3 گیگابایت حافظه داخلی دارد. شما می‌توانید از اپلیکیشن برقراری تماس، فایل‌های صوتی را منتقل و به آنها گوش دهید و یا پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی را بشنوید. فکر می‌کنیم که دو مورد آخر آپشن‌های بهتری هستند زیرا فرآیند شنیدن آنها دستی است. هیچ راهی برای کنترل لیست آهنگ‌های هفتگی اسپاتیفای یا هر چیز دیگر نیست مگر اینکه به صورت دستی این کار را بکنید. با این حال، کشیدن و رها کردن فایل‌های پادکست به آسانی انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که Amazfit GTR 2 حافظه داخلی به اندازه 3 گیگابایت برای ذخیره فایل‌های صوتی داشت. حدس می‌زنیم که رم هر دو وسیله پوشیدنی 4 گیگابایت است و تنها تفاوت آنها به مقدار استفاده شده توسط سیستم عامل مربوط می‌شود زیرا سیستم عامل Zepp نسبت به پلتفرم پیشین پیشرفته‌تر است. به هر ترتیب، خودِ ساعت می‌تواند به وای‌فای وصل گردد ولی با این شبکه تنها امکان انتقال فایل‌های صوتی وجود دارد زیرا جابه‌جا کردن آنها با بلوتوث بسیار طول خواهد کشید.

شما می‌توانید در گوشی خود از اپلیکیشن Zepp استفاده کنید تا تصاویر پس‌زمینه جدید را دانلود نمایید. موارد زیادی برای انتخاب کردن وجود دارد. برخی از آنها ظاهر کلاسیکی دارند و برخی دیگر دیجیتالی هستند. در این میان، شرکت آمازفیت قرار است به زودی ابزاری را عرضه کند تا به شما اجازه دهد تصاویر پس‌زمینه مخصوص به خود را بسازید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

نکته‌ای که باید در مورد تصاویر پس‌زمینه مدنظر داشته باشید این است که دسته‌بندی‌های متعددی برای آنها وجود دارد. تصاویر اصلی و مبتدی در نظر گرفته شده‌اند ولی بعضی‌های دیگر بکگراند پویایی دارند. پرکاربردترین موارد اما، آن‌هایی هستند که قابل شخصی‌سازی شدن می‌باشند. در واقع اینها همان تصاویری به شمار می‌روند که یک یا چند ویجت دارند تا با استفاده از آنها بتوانید تعداد ضربان قلب، قدم‌های برداشته شده، وضعیت آب و هوا و . . . را ببینید و یا ظاهرشان به گونه‌ای تغییر دهید که مهمترین اطلاعات را با یک نگاه نظاره‌گر باشید. برخی از این عکس‌ها به شما اجازه می‌دهند ظاهر خودِ ساعت مانند تصاویر نشانگرهای ساعت‌ها را عوض کنید. لازم به ذکر است که متأسفانه شکل و شمایل شخصی‌سازی شده و ویجت‌ها به بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) منتقل داده نمی‌شوند.

در اینجاست که عبارت ساعت هوشمند معنی خودش را از دست می‌دهد. به نظر شما مگر می‌شود بدون اینکه بتوانیم در یک وسیله پوشیدنی اپلیکیشنی نصب کنیم، آن را هوشمند بدانیم؟. سیستم عامل جدید Zepp که با ساعت‌های خانواده Amazfit GTR 3 معرفی شد، حالا از برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند بنابراین نمی‌توانیم زیاد به این مورد اعتراضی داشته باشیم.

در واقع این پلتفرم هم جدید است و هم قابل سفارشی‌سازی به همین دلیل اپلیکیشن‌های زیادی برای آن تولید نشده‌اند. بهترین آنها Home Connect می‌باشد که می‌تواند دستگاه‌های هوشمند برندهای مختلفی نظیر بوش، زیمنس، نف و . . . را کنترل کند. واقعاً از اینکه می‌بینیم خبری از اپلیکیشن Mi Home نیست شگفت‌زده هستیم زیرا دو شرکت آمازفیت و شیائومی رابطه تنگاتنگی با هم دارند. (نکته راهنما: شیائومی ساعت‌های سری می بند را تولید می‌کند). نرم‌افزار Mi Home را می‌توان از طریق دستیار دیجیتالی الکسای آمازون کنترل کرد ولی انتظار داشتیم همگام‌سازی این برنامه با دستیار هوشمند مذکور عمیق‌تر باشد.

سایر امکانات بسیار طبیعی و مبتدی هستند که ماشین حساب و بررسی‌کننده شاخص توده بدن (ابزار بررسی‌کننده کالری روزانه دریافت شده) از آن جمله‌اند. به علاوه، یک برنامه Watch Storage Space وجود دارد که می‌گوید 765 مگابایت از حافظه داخلی ساعت توسط فایل‌های سیستمی اشغال شده و 2400 مگابایت دیگر برای استفاده توسط کاربر باقی مانده است.

در حال حاضر، آرشیو نرم‌افزارهای موجود در سیستم عامل Zepp کامل نیست ولی چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که در همان نگاه اول متوجه می‌شویم از اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌گردد حال آنکه خیلی از ساعت‌های هوشمند چنین چیزی ندارند به همین دلیل باید کارایی آنها را در حد و اندازه دستبندهای هوشمند بدانیم هرچند به شکل ساعت‌های هوشمند طراحی شده‌اند. با این اوصاف، خیلی زود است که بخواهیم بگوییم در چارچوب این سیستم نرم‌افزاری چه کارهایی شدنی و چه کارهایی نشدنی می‌باشد. البته نباید انتظار داشته باشید که گوگل مپس یا واتس‌اپ به امیزفیت جی تی آر 3 پرو بیایند ولی فکر می‌کنیم که ابزارهای پر استفاده راه خود را به این محصول آمازفیت باز خواهند کرد تا کارایی این وسیله پوشیدنی را افزایش دهند.

برای مثال، ناوبری نقطه به نقطه باید امکان‌پذیر گردد. به علاوه، می‌بایست یک اپلیکیشن وجود داشته باشد که بارکدهای QR را برای کارت‌های اعتباری ذخیره کند. لازم به ذکر است که خبری از NFC در این ساعت هوشمند نیست به همین دلیل نمی‌توانید به صورت بیسیم پرداخت‌های خود را انجام دهید.

 

دوام باتری

در تبلیغات منتشر شده، کمپانی آمازفیت اعلام کرده که در صورت استفاده معمولی از Amazfit GTR 3 Pro، دوام باتری آن به 12 روز می‌رسد و اگر کاربران با آن کارهای سنگین انجام دهند، دوام باتری آن به 6 روز خواهد رسید. حال اگر شما با خرید این ساعت و استفاده از آن به مدت دو هفته مجبور شدید دو مرتبه باتری‌اش را شارژ کنید، طبیعتاً کسی هستید که با آن کارهای سنگین انجام می‌دهید. البته منظور ما از کارهای سنگین، نمایش اعلانات، بررسی میزان اشباع‌شدگی اکسیژن خون در هر 5 دقیقه و بررسی وضعیت خواب می‌باشد. ضمن اینکه صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) هم در این حالت مدام روشن است.

این ساعت جدید نسبت به گذشته سیستم شارژکننده پیشرفته‌تری دارد. اگرچه باید آن را همچنان از طریق آداپتورهای مغناطیسی شارژ کنیم ولی این‌بار فرآیند شارژ شدن به 2 ساعت زمان نیاز دارد حال آنکه ساعت‌های نسل‌های پیشین به 4.5 ساعت زمان احتیاج داشتند. البته این رکوردها، بر اساس مشخصات فنی ارائه شده برای ساعت عنوان گردیده‌اند وگرنه بودند کسانی که توانستند در تنها یک ساعت، انرژی باتری را از 0 به 90 درصد برسانند.

اگر شارژر در دسترس ندارید و انرژی باتری هم دارد کاهش می‌یابد، می‌توانید حالت ذخیره کننده باتری (Battery Saver Mode) را فعال کنید. چنان‌چه انرژی باتری 100 درصد بود و شما این حالت را فعال کردید، دوام منبع نیرو از 12 روز به 30 روز افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال، در صورتی که دوام باتری یکی از فاکتورهای مهم برای شما به شمار می‌رود، گفته شده که آمازفیت جی تی آر 3 (Amazfit GTR 3) بدون روشن کردن حالت ذخیره کننده باتری به مدت 21 روز دوام می‌آورد.

 

جمع‌بندی

تعداد گزینه‌های تنظیمات موجود در امیزفیت جی تی آر 3 پرو در ابتدا نگران‌کننده هستند ولی وقتی از این ساعت استفاده کردید و متوجه شدید می‌توانید آن را آن‌طور که خودتان دوست دارید تنظیم کنید، این نگرانی از بین می‌رود. بر این اساس، پس از راه‌اندازی اولیه، کار کردن با این ساعت بسیار ساده خواهد بود.

اینکه می‌توانیم داده‌های به دست آمده توسط ساعت را در خودِ صفحه نمایش آن ببینیم، اتفاق بسیار مثبتی به شمار می‌رود چرا که در ساعت‌های نسل‌های پیشین مجبور بودیم از اپلیکیشن نصب شده در گوشی به داده‌های بررسی وضعیت خواب و . . . نگاهی بیندازیم.

حاشیه چرخان فیزیکی نیز یک ویژگی بسیار کارآمد است هرچند اگر می‌توانست موارد موجود در منوها را تنظیم کند، کارایی‌اش افزایش پیدا می‌کرد. استفاده از نمایشگر لمسی در برخی از اوقات (مثلاً در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی) دقت کافی را ندارد ولی این حاشیه چرخان و بازخورد لمسی به وجود آمده جابه‌جایی از یک گزینه به گزینه دیگر را آسان می‌کند.

سیستم عامل Zepp یک تغییر گسترده و هیجان‌انگیز است. نخستین نرم‌افزارهای مخصوص این پلتفرم، در حال حاضر ساده و محدود هستند اما با توجه به تعدد تصاویر پس‌زمینه قابل شخصی‌سازی در دستگاه‌های ساخت کمپانی هوامی (Huami)، مطمئن هستیم که در آینده به تعداد این برنامه‌ها افزوده خواهد شد.

در این میان، مهمترین نقطه ضعف دوام باتری است زیرا در برخی اوقات اصلاً فکر نمی‌کنید که از تمام پتانسیل این ساعت استفاده کرده‌اید ولی زیاد دوام نمی‌آورد به همین دلیل اینکه گفته شده دوام باتری آن می‌تواند به 12 روز برسد، تقریباً غیرمنطقی است مگر آنکه بسیاری از گزینه‌های بررسی وضعیت سلامتی را غیرفعال نمایید. لازم به ذکر است که Amazfit GTR 3 بسیار بیشتر از Amazfit GTR 3 Pro دوام آورد.

با قیمت 200 یورویی، امیزفیت جی تی آر 3 پرو تقریباً به اندازه ساعت‌هایی قیمت خورده که سیستم عامل WearOS دارند که یکی از آنها گلکسی واچ 4 (Galaxy Watch 4) است که با قیمت تقریبی 250 یورویی فروخته می‌شود. حتی خرید اپل واچ نیز بعید نیست زیرا اپل واچ سری 3 (Apple Watch Series 3) تقریباً 220 و اپل واچ اس ای (Apple Watch SE) حدوداً 300 یورو قیمت خورده‌اند. با همه اینها، به خاطر جذابیتی که سیستم عامل Zepp دارد، باید بگوییم که از سیستم عامل‌های توسعه داده شده توسط اپل و گوگل ساده‌تر است.

نسبت به رقبا، دوام باتری مهمترین نکته‌ای می‌باشد که این محصول آمازفیت را برتری می‌دهد. Amazfit GTR 3 Pro می‌تواند بیشتر از گلکسی واچ 4 و اپل واچ‌های نامبرده دوام بیاورد. البته شاید باتری این دستگاه به اندازه Amazfit GTR 3 بادوام نباشد و یک هفته بیشتر از شارژر بی‌نیاز باشد اما حدس می‌زنیم که صفحه نمایش باکیفیت‌تر، میکروفون و اسپیکر، ارزش این را دارند که بابتشان حدوداً 50 یورو بیشتر هزینه کنید.

با این وجود، آمازفیت جی تی آر 2 و آمازفیت جی تی آر 3 دو ساعتی هستند که از نظر دوام باتری واقعاً ارزش خرید بالایی دارند. تنها در صورتی خیال خرید آنها را از ذهنتان بیرون کنید که واقعاً برقراری تماس صوتی از طریق ساعت یک ویژگی ضروری به شمار می‌آید. اگر چنین نیست، شما را به خرید Amazfit GTR 3 تشویق می‌کنیم زیرا شیوه طراحی و ویژگی‌های یکسانی دارد و دوام باتری و قیمتش نیز باعث ایجاد شک و تردید در شما نخواهد شد و مطمئن باشید که با خرید آن، از عدم تصاحب گلکسی واچ‌ها یا اپل واچ‌ها پشیمان نخواهید شد.

خرید لوازم جانبی ساعت Amazfit GTR 3 Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTR 3 Pro"

  1. سلام خدا قوت
    پیام های متنی (sms و …) که روی ساعت ظاهر میشود از چپ ب راست هست و حروف تکه تکه نشان داده میشود.‌لطف کنید راهنمایی نمایید.