نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTS 2 Mini

نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTS 2 Mini

آمازفیت جی تی اس 2 مینی (Amazfit GTS 2 Mini) نمونه کوچکتر و کم‌امکانات‌تر آمازفیت جی تی اس 2 (Amazfit GTS 2) و آمازفیت جی تی اس 2 ای (Amazfit GTS 2e) است. مهمترین اتفاق کلیدی که پس از کاهش امکانات این ساعت رخ داده، قیمت پایین آن می‌باشد. با قیمت تقریباً 100 دلاری، این ساعت می‌تواند محصولاتی نظیر اینسپایر 2 فیت‌بیت (Fitbit Inspire 2) را شکست دهد و همچنین نسبت به شیائومی می بند 6 (Mi Band 6) که اتفاقاً ارزان‌تر است نیز نمایشگر AMOLED بزرگتر دارد. این محصول آمازفیت هر دو رقیب نامبرده را در دو حوزه ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت جسمانی و فعالیت‌های ورزشی از پیش روی برمی‌دارد. واقعاً همین‌گونه است که گفتیم چرا که امیزفیت جی تی اس 2 مینی خیلی راحت می‌تواند دو دستبند یا ساعت هوشمند مذکور را نگران کند. راحتی در استفاده، کارآمد و باامکانات به همراه صفحه نمایش زیبا با گوشه‌های گرد، از جمله مزایای این وسیله پوشیدنی هستند که می‌توانند انتظارات طرفداران ساعت‌های مقرون به صرفه را برآورده سازند. اینک با تبلت‌فون همراه باشید تا ضمن آشنایی بیشتر با Amazfit GTS 2 Mini، این وسیله را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

 

ویژگی‌های کلیدی

  • دارای تأییدیه ضد آب بودن (5ATM) که در عمق 50 متری مقاوم خواهد بود
  • مجهز به ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) با تصاویر پس‌زمینه جذاب
  • دارای سنسورهای شمارنده ضربان قلب و GPS

 

طراحی و صفحه نمایش

 

نکات مهم طراحی و صفحه نمایش

  • راحتی در استفاده
  • بدنه‌ای از جنس پلاستیک و آلیاژ تیتانیوم
  • دارای صفحه نمایش 1.55 اینچی AMOLED با رزولوشن 306*354 پیکسلی

در دنیای وسایل پوشیدنی بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی که قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند، می‌توانید دستبندهای کامپکت نظیر اینسپایر 2 فیت‌بیت و یا دستبندهای اسپورت و بزرگ مانند پولار ونتاژ ام 2 (Polar Vantage M2) را بیابید. حالا آمازفیت جی تی اس 2 مینی به خاطر شیوه طراحی خاصی که دارد، در جایی بین دو دستگاه نامبرده قرار می‌گیرد.

کسانی که لاغر و اندامی هستند و مچ‌های باریکی دارند، مسلماً پس از پوشیدن Amazfit GTS 2 Mini، از راحتی و سادگی آن شگفت‌زده خواهند شد. بر خلاف ظاهر تقریباً مربع شکل و اپل واچ (Apple Watch) مانندی که دارد، وزن این ساعت 40 میلی‌متری تنها به 19.5 گرم می‌رسد و ضخامت آن هم بدون احتساب سنسور پایینی، 8.95 میلی‌متر خواهد بود.

در حالی که شکل آن مانند شیوه طراحی Amazfit GTS 2 و Amazfit GTS 2e بالارده و پیشرفته نیست اما بدنه آلیاژ تیتانیومی آن سبب نخواهد شد که آن را با ساعت‌های پایین‌رده ساخت کاسیو (Casio) اشتباه بگیرید. نیمه پشتی صفحه نمایش ساعت از جنس پلاستیک ساخته شده ولی معمولاً وقتی آن را پوشیده‌اید، این قسمت مخفی می‌ماند و دیده نمی‌شود.

صفحه نمایش با پوشش شیشه‌ای 2.5 بعدی محافظت شده تا باز هم احساس بالارده بودن را به کاربر القا کند. در این میان، این پوشش مانند لایه رویی و الماس مانند DLC موجود در آمازفیت جی تی اس 2 که مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارد نیست.

نمونه استفاده شده برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی مشکی بود ولی شما می‌توانید یکی از دو رنگ صورتی یا سبز را هم خریداری کنید. این رنگ‌ها نیز بندهای سیلیکونی دارند و از قاب پشتی پلاستیکی سود می‌برند. البته در نمونه صورتی رنگ، هاله‌ای صورتی روی فریم آلیاژ تیتانیوم دیده می‌شود.

به خاطر تأییدیه ضد آب 5ATM که این ساعت را حتی تا عمق 50 متری نیز محافظت می‌کند، می‌توانیم بگوییم که این وسیله کیفیت ساخت بالایی دارد زیرا به کاربران اجازه می‌دهد فعالیت‌هایی نظیر ورزش شنا را نیز بررسی کنند.

شاید آمازفیت برای طراحی این محصولش از ظاهر اپل واچ اس ای (Apple Watch SE) الهام گرفته ولی نتوانسته به خوبی آن را نمایش دهد و به همین دلیل احتمالاً خیلی‌ها از آن ناامید خواهند شد چرا که دکمه کناری زیاد خوب کار نمی‌کند. در واقع این یک دکمه چند منظوره ساده است که برای جابه‌جایی در منوها به درد می‌خورد.

در کنار بدنه کوچکش، Amazfit GTS 2 Mini یک نمایشگر کوچک نیز دارد ولی با ابعاد 1.55 اینچی برای مشاهده محتواها بسیار کافی است. با رزولوشن 306*354 پیکسلی و به خاطر AMOLED بودن پنل، حداکثر روشنایی به 450 نیت می‌رسد تا تصاویری که دیده می‌شوند درخشان، براق و سرزنده باشند.

به علاوه، به دلیل مربع بودن ظاهر این صفحه نمایش، اعلانات را راحت می‌توان خواند به طوری که نسبت به می بند 6، اطلاعات بیشتری از آنها قابل خواندن خواهد بود. همچنین، امکان نمایش تصاویر پس‌زمینه باجزئیات که تعداد آنها به بیش از 80 عدد می‌رسد، در این پنل وجود دارد.

حساسیت لمسی این صفحه نمایش عالی است هرچند در زمان اسکرول کردن انیمیشن‌ها نوعی تأخیر و کاهش سرعت احساس می‌گردد. احتمالاً این اتفاق بیشتر به خاطر عملکرد ضعیف ساعت می‌باشد و به نمایشگر ربطی ندارد.

به طور کلی، این پنل یک صفحه نمایش جذاب و باکیفیت است که می‌خواهید همیشه و به صورت مداوم با آن کار کنید. از طرفی، به خاطر تنوع تصاویر پس‌زمینه حالت AoD که تعدادشان به بیش از 60 عدد می‌رسد، می‌توانید ظاهرش را متمایز نمایید.

وقتی این ساعت فعال شد، یک نمایشگر ساده و مونو کروم خواهید دید که برای روشن شدن آن می‌بایست دکمه کناری را بزنید یا آن را لمس کنید. با این حال، این صفحه نمایش تأثیر منفی‌اش را روی دوام باتری می‌گذارد زیرا گزینه‌ای برای تغییر سرعت نرخ بازسازی وجود ندارد.

لازم به ذکر است که چنان‌چه پس از پوشیدن این ساعت از بند سیلیکونی و خاکستری آن خسته شدید، می‌توانید با خرید بند سیلیکونی مدل دکمه‌ای از تبلت‌فون، سبک پوشش‌تان را با آن تطبیق دهید و تنوع ایجاد کنید.

 

بررسی فعالیت‌های ورزشی

 

نکات مهم بررسی فعالیت‌های ورزشی

  • شمارش دقیق قدم‌ها و تعداد ضربان قلب
  • بهره‌مندی از GPS
  • کارایی محدود به عنوان یک ساعت هوشمند اما مجهز به دستیار دیجیتالی الکسای آمازون

 

Amazfit GTS 2 Mini می‌تواند فعالیت‌های ورزشی مختلفی را بررسی کند بنابراین با خرید آن به هیچ عنوان دلتان برای Amazfit GTS 2 و Amazfit GTS 2e که گران‌تر هستند، تنگ نخواهد شد. در واقع همین امکانات، این محصول آمازفیت را به یک وسیله پوشیدنی هوشمند مقرون به صرفه تبدیل می‌کنند.

این ساعت می‌تواند تعداد ضربان قلب، میزان اشباع‌شدگی اکسیژن خون، کیفیت خواب، میزان استرس و چرخه عادت ماهانه زنان را بررسی کند. به علاوه، یک سیستم ارزیابی سلامتی درونی PAI وجود دارد که با الگوریتم‌های پیشرفته اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی جمع‌آوری می‌کند و نشان می‌دهد و در قالب یک عدد، شما را از وضع جسمانی‌تان آگاه می‌نماید.

بر خلاف ظاهر غلط‌اندازی که دارد، PAI یک سیستم اورجینال و آماتور پرطرفدار می‌باشد که توسط تیم تحقیقات علمی HUNT ابداع شده است. به علاوه، شیائومی هم از این سیستم در محصولات بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی و وضعیت جسمانی‌اش سود برده است. بر این اساس، درست مانند محصولات سری می بند (Mi Band) از اینکه می‌بینیم این قابلیت به شکل دقیق‌تری در یک وسیله پوشیدنی جای گرفته، ابراز خوشحالی می‌کنیم زیرا دیگر ویژگی اختیاری یا اضافه بدون کاربرد نیست.

بسیاری از ارزیابی‌ها توسط سنسور BioTracker 2.0 PPG شرکت Zepp (سابقاً هوامی) انجام می‌شوند که دومین نسل از حسگرهای اپتیکال بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی می‌باشد. آمار و ارقامی که توسط این قابلیت به ثبت می‌رسند، غالباً دقیق بوده و به راحتی با داده‌هایی که اینسپایر 2 فیت‌بیت و می بند 6 شیائومی ثبت می‌کنند، برابر هستند. به علاوه، همین قضیه برای سنسور شتاب‌سنج و سیستم قدم‌شمار Amazfit GTS 2 Mini نیز صدق خواهد کرد.

اگر کسی هستید که فعالیت‌های ورزشی سنگینی انجام می‌دهید، این ساعت جایگزین مناسب دستبندهایی که فقط ضربان قلب را می‌شمارند، نخواهد بود. با این حال، با توجه به قیمت مناسبی که دارد، این وسیله خیلی خوب انتظارات را برآورده می‌کند.

پس از انجام دادن فعالیت‌های ورزشی، اپلیکیشن وصل شده به این ساعت یعنی Zepp عملکرد شما را به صورت نمودار نشان می‌دهد. در کنار نقشه‌ای از مسیری که دویده‌اید یا پیاده رفته‌اید، آماری از تعداد ضربان قلب در بازه‌های زمانی مختلف به دست خواهید آورد و نحوه عملکرد این عضو حیاتی را خواهید دید. مورد دوم نشان می‌دهد که قلب شما چه زمان‌هایی ضربان آرام یا تند داشته و یا فقط فعالیت‌های هوازی انجام می‌داده است. در واقع این بخش به شش دسته تقسیم شده که ما به سه عدد از آنها اشاره کردیم.

امیزفیت جی تی اس 2 مینی می‌تواند ورزش‌های زیادی را هم بررسی کند. در واقع تعداد این ورزش ها آن‌قدر زیاد است که وقتی به بخش Workout منوی App می‌روید (برای رفتن به آن فقط کافی است دکمه کناری را بزنید) و گزینه ورزش‌های بیشتر (More Sports) را می‌زنید، با زیرمجموعه‌های مختلفی مانند ورزش‌های داخل سالنی، ورزش‌های توپی، ورزش‌های زمستانی و . . . روبه‌رو می‌شوید.

همچون رابط کاربری محصولات شیائومی، هنوز ورزش تنیس در این دسته‌ها جای نگرفته تا علاقه‌مندان به این فعالیت مهیج باز هم کمبودی را احساس کنند. این در حالی است که ورزش‌هایی مانند بیس‌بال، کریکت، گیت‌بال و اسکواش وجود دارند.

در این ساعت خبری از گزینه بررسی خودکار ورزش‌ها نیست به همین دلیل باید فرآیند ارزیابی آنها را به صورت دستی آغاز کنید در غیر این صورت Amazfit GTS 2 Mini روی مچ شما فقط تعداد ضربان قلب و قدم‌ها را خواهد شمرد.

شاید مهمترین ویژگی تخصصی موجود در این بخش GPS است. اکثر ردیاب‌هایی که در این بازه قیمتی یا ارزان‌تر قرار می‌گیرند، شما را مجبور می‌کنند که برای مشاهده اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی، از GPS گوشی استفاده کنید ولی این محصول شیائومی چنین کاری نمی‌کند.

همین قابلیت، آمازفیت جی تی اس 2 مینی را به یک ردیاب مستقل از گوشی پایین‌رده تبدیل می‌کند. در این بین، نبود ویژگی کنترل فایل‌های صوتی از طریق صفحه نمایش خودِ ساعت باز هم ما را ناامید می‌کند. به نظر می‌رسد حافظه داخلی این وسیله کاهش یافته تا کمپانی سازنده بتواند قیمت آن را تا جایی که ممکن است، پایین نگه دارد.

شما می‌توانید با چند حرکت محدود و لمس نمایشگر Amazfit GTS 2 Mini، فایل صوتی در حال پخش در گوشی را کنترل کنید اما این احتمال نیز وجود دارد که امکان مدیریت پخش موسیقی در یوتیوب موزیک یا تایدال هم فراهم باشد.

به خاطر اینکه اپلیکیشن رایگان Zepp آمار روزانه و باجزئیاتی از الگوها و حالت‌های خوابیدن شما ارائه می‌کند، می‌توانیم بگوییم که عملکرد آمازفیت جی تی اس 2 مینی در زمینه بررسی کیفیت خواب خوب است. این آمار نشان می‌دهد که چه زمانی خوابتان عمیق و سبک بوده و یا در حالت خواب و بیداری قرار داشته‌اید. همچنین، ساعتی که از خواب بیدار شده‌اید هم قابل مشاهده است. این ویژگی با ارائه یک نمره کلی به کیفیت خواب، به شما خواهد گفت که آیا آرام می‌خوابید یا خیر.

به علاوه، ساعت خواب شما نیز به ثبت خواهد رسید تا این ساعت در مواقع لازم بگوید که چه زمانی دیر به رختخواب رفته‌اید و چه زمانی زود خوابیده‌اید. علاوه بر اینها، Amazfit GTS 2 Mini کیفیت خواب‌های کوتاه 20 دقیقه‌ای که همه افراد آنها را دوست دارند را نیز ارزیابی می‌کند.

درست مانند محصولات پیشین آمازفیت، وسیله مورد بحث ما علی‌رغم اینکه ظاهر ساعت‌های هوشمند را دارد ولی واقعاً به اندازه ساعت‌های هوشمند کاربردی نیست. اعلانات پخش می‌شوند و اتفاقاً در نمایشگر درخشان این ساعت هم بسیار خوانا خواهند بود ولی در اکثر مواقع این قابلیت مورد اعتماد نیست و در زمانی که نوتیفیکیشن‌ها به دستمان می‌رسند نیز نمی‌توان با آنها کار کرد.

با همه اینها، از دستیار دیجیتالی آمازون موسوم به الکسا پشتیبانی می‌شود که برای دستیابی به آن می‌بایست انگشت خود را در صفحه اصلی ساعت بکشید؛ ویژگی که در اکثر مواقع خیلی خوب کار می‌کند. البته برخی اوقات هم خیلی طول می‌کشد که اطلاعات مورد نظر شما را ارائه نماید و یا در نهایت خطای “شبکه مشغول است” (Network Busy) را نمایش می‌دهد.

نمی‌توان به صورت بیسیم، پرداخت ها را انجام داد زیرا به منظور کاهش قیمت Amazfit GTS 2 Mini، شرکت سازنده NFC را از آن حذف کرده است. سایر قابلیت‌های آماتور و مبتدی نظیر بررسی وضعیت آب و هوا و ساعت‌های هشدار حضور دارند تا نتوانیم بگوییم که امکانات این وسیله ناچیز هستند. در مجموع، تمرکز اصلی آمازفیت برای ساخت این ساعت، بیشتر روی بررسی وضعیت جسمانی و فعالیت‌های ورزشی بوده است.

 

دوام باتری

 

نکات مهم باتری

  • بهره‌مندی از باتری 220 میلی‌آمپری
  • دوام باتری 7 تا 14 روزه (بنا بر ادعای آمازفیت و بسته به نحوه استفاده)
  • دوام باتری کمتر از 1 هفته‌ای در صورت فعال بودن ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)

 

شرکت سازنده این ساعت مدعی شده که با توجه به نحوه استفاده از آن و با یک بار شارژ باتری 220 میلی‌آمپری، می‌توانید به مدت 7 تا 14 روز از این وسیله استفاده کنید.

این رکورد را می‌توانید زمانی به ثبت برسانید که بسیاری از قابلیت‌های Amazfit GTS 2 Mini را روشن نکنید. با این حال، در صورت فعال بودن صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) و بررسی چند فعالیت ورزشی، دوام باتری به 5 تا 6 روز می‌رسد.

دوام باتری 5 یا 6 روزه هم آمار خوبی است ولی این ساعت در مقایسه با دیگر رقبا مانند اینسپایر 2 فیت‌بیت یا می بند 6 شیائومی در این زمینه ضعیف‌تر کار خواهد کرد. در این بین، کسانی که مداوم می‌دوند، احتمالاً شاهد کاهش بیشتر دوام باتری خواهند بود. بر این اساس، به نظر می‌رسد آزمایشگاه آمازفیت خیلی رؤیاپردازانه در مورد استقامت باتری این محصولش حرف زده است.

با همه اینها، به جهت بهره‌مندی از GPS درونی و نمایشگر درخشان AMOLED، انتظار می‌رفت چنین رکوردی هم برای دوام باتری به ثبت برسد. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که این امکانات را داشته و مجبور باشند این ساعت را هر چند روز یک بار شارژ کنند تا اینکه از آنها بی‌بهره باشند.

با توضیحات داده شده، اگر واقعاً دوام باتری برایتان مهم است، خاموش کردن ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)، شما را به رکورد 7 تا 14 روزه‌ای که آمازفیت گفته، نزدیک خواهد کرد.

 

نظر نهایی

امیزفیت جی تی اس 2 مینی یک وسیله پوشیدنی ایده‌آل برای افراد مبتدی است که می‌خواهند یک بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی داشته باشند که شبیه ساعت‌های هوشمند است. احساس راحتی در زمان پوشیده شدن، نمایشگر 1.55 اینچی OLED، ثبت داده‌های مربوطه با سنسور شمارنده ضربان قلب و GPS درونی، نقاط قوت این ساعت هستند. در این میان، دوام باتری می‌توانست بهتر باشد و امکاناتش نیز بر خلاف ظاهرش، چندان هوشمند نیستند. با همه اینها، نمی‌توان زیاد نسبت به آن معترض بود.

 

Amazfit GTS 2 Mini را بخرید اگر:

 

  • بررسی‌کننده فعالیت ورزشی را می‌خواهید که شکل ساعت‌های هوشمند است

هیچ شکی در آن نیست که Amazfit GTS 2 Mini به اپل واچ‌ها شباهت دارد. همین قضیه آن را به یک وسیله پوشیدنی شبیه ساعت‌های هوشمند تبدیل می‌کند که روی بررسی فعالیت‌های ورزشی و وضعیت جسمانی متمرکز شده است.

 

Amazfit GTS 2 Mini را نخرید اگر:

 

  • دوام باتری طولانی می‌خواهید

با فعال بودن تمامی ویژگی‌های آمازفیت جی تی اس 2 مینی و با استفاده سنگین، دوام باتری این وسیله به کمتر از یک هفته می‌رسد.

 

نقاط قوت

  • قیمت مناسب
  • دارای GPS
  • احساس راحتی در زمان پوشیده شدن

 

نقاط ضعف

  • دوام باتری ناامیدکننده
  • هوشمند نبودن علی‌رغم داشتن شباهت به ساعت‌های هوشمند
  • ناتوانی در بررسی خودکار فعالیت‌های ورزشی

خرید لوازم جانبی Amazfit GTS 2 Mini

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *