نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTS 2e

نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTS 2e

آمازفیت جی تی اس 2 ای (Amazfit GTS 2e) یک نسخه دیگر از آمازفیت جی تی اس 2 (Amazfit GTS 2) است که امکانات ضعیف‌تری دارد. این وسیله پوشیدنی یک ساعت هوشمند قابل و بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی توانمند است اما در قیاس با برادر گران‌قیمت‌ترش چندین ویژگی کلیدی را ندارد که NFC برای پرداخت بیسیم و قابلیت پاسخ دادن به تماس‌های صوتی از طریق بلوتوث، مهمترین آنها هستند.

صفحه نمایش OLED و درخشان این ساعت می‌تواند خودش را از دیگر هم‌قیمتی‌هایش متمایز کند و دوام باتری شگفت‌انگیز و 24 روزه هم آن را به یک انتخاب عالی تبدیل خواهد کرد البته با این شرط که بتوانید با نبود ویژگی‌های نامبرده کنار بیایید.

در این میان، ابزارهای بررسی‌کننده وضعیت سلامتی امیزفیت جی تی اس 2 ای اعم از بررسی‌کننده مقدار اکسیژن اشباع‌شده، کیفیت خواب و مقدار استرس بینظیر و کامل هستند و می‌توان داده‌های مربوط به آنها را از طریق اپلیکیشن مکمل Zepp مشاهده کرد.

بررسی فعالیت‌های ورزشی هم در مقایسه با بهترین محصولات فیت‌بیت (Fitbit) خیلی خوب صورت می‌گیرد. این ساعت GPS، چندین فعالیت ورزشی از پیش تعریف شده، قابلیت تشخیص خودکار فعالیت‌های ورزشی و آمارهای متنوع فعالیت‌های فیزیکی دارد. اطلاعاتی که توسط این وسیله ارائه می‌شوند، تقریباً شبیه اطلاعات ارائه شده توسط رقیب و آلترناتیو نزدیک او یعنی ویوو اکتیو 4 اس گارمین (Garmin Vivoactive 4S) بود. از همه مهمتر آنکه می‌توان این داده‌ها را به طور خودکار با اپلیکیشن متفرقه استراوا همگام‌سازی کرد.

متأسفانه نمرات و امتیازات مربوط به آزمایش PAI که توسط ساعت Amazfit GTS 2e ثبت شده‌اند، زیاد کاربردی نیستند. با این اوصاف، این نمره بیشتر برای بررسی وضعیت جسمانی به کار خواهد رفت اما فعلاً مشخص نیست چگونه محاسبه می‌شود و یا کاربران باید چه کارهایی انجام دهند تا آن را ارتقا داده و بهبود بخشند.

با همه اینها، آمازفیت جی تی اس 2 ای نسبت به قیمتش ارزش خرید بالایی دارد به طوری که مشخصات فنی آن را می‌توان با ساعت‌های گران‌تری مانند فیت‌بیت ورسا 3 (Fitbit Versa 3) مقایسه کرد.

در نهایت، یکی از مهمترین مزایای شیائومی Amazfit GTS 2e لوازم جانبی متنوع آن است که کاربران می‌توانند از میان موارد متعدد، آنها را خریداری کنند. خوشبختانه وب‌سایت تبلت‌فون این لوازم جانبی که شامل شارژر، بند فلزی، بند سیلیکونی در چند مدل، بند استیل در چند مدل و . . . می‌شود را با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند.

حالا با تبلت‌فون همراه باشید تا این ساعت را به صورت تخصصی بررسی کرده و شما را با تمامی ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

 

قیمت و موجودیت

Amazfit GTS 2e در ماه ژانویه سال 2021 معرفی شد و در آن زمان قیمتش تقریباً 140 دلار بود. در حال حاضر این وسیله با آلترناتیو خود یعنی فیت‌بیت شارژ 4 (Fitbit Charge 4) هم‌قیمت است.

 

طراحی

امیزفیت جی تی اس 2 ای از نظر سایز و شکل به اپل واچ سری 6 (Apple Watch Series 6) شبیه است و فقط حاشیه چرخان دیجیتالی ندارد. به جای این حاشیه، یک دکمه در کنار قرار گرفته که به راحتی قفل ساعت را باز می‌کند و کاربران با استفاده از آن قادر خواهند بود آپشن‌های منوهای مختلف را برگزینند. لازم به ذکر است که انتخاب کردن دیگر گزینه‌ها با لمس صفحه نمایش نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

این ساعت در سه رنگ مشکی، سبز و بنفش در دسترس قرار گرفته و همراه با یک نمونه آن بند سیلیکونی و همراه یک نمونه دیگر هم بند آلیاژ آلومینیوم فروخته می‌شود و یک نمونه دیگر نیز سگک شبیه به قلاب دارد. شارژر آن مغناطیسی بوده و خیلی راحت به پشت ساعت می‌چسبد بنابراین نیازی نیست کابل یا سیم خاصی به آن وصل کنید.

نمایشگر 1.65 اینچی AMOLED با رزولوشن HD بسیار درخشان است به همین خاطر در هر شرایطی می‌توان محتوای پخش شده در آن را خواند. تصویر پس‌زمینه این وسیله با استفاده از عکس‌های متعددی که از اپلیکیشن دانلود می‌شوند یا خودِ کاربران می‌سازند، قابل شخصی‌سازی است. اکثر تصاویر را می‌توان برای ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) نیز به کار برد هرچند انجام این کار دوام باتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راه‌اندازی این ساعت بسیار ساده است. ابتدا باید آن را شارژ کرده و سپس اپلیکیشن Zepp را در گوشی‌تان نصب کنید. در ادامه اگر اکانت ندارید، حساب کاربری بسازید و کد QR نمایش داده شده در ساعت را اسکن نمایید تا گوشی و Amazfit GTS 2e به هم وصل شوند بنابراین بر خلاف دیگر وسایل بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی، نیازی نیست کد تأییدی را وارد کنید. در ادامه می‌بایست آپدیت‌های نرم‌افزاری را انجام دهید و در نهایت ساعت آماده استفاده و بهره‌برداری خواهد بود.

 

ویژگی‌های مخصوص ساعت‌های هوشمند

 

نکات مهم مربوط به ویژگی‌های مخصوص ساعت‌های هوشمند

  • نبود قابلیت پرداخت بیسیم و یا پاسخ دادن به تماس‌ها
  • اندازه‌گیری دقیق مقدار اکسیژن اشباع‌شده
  • قابلیت کنترل از راه دور فایل‌های صوتی در حال پخش در گوشی

 

Amazfit GTS 2e امکانات متعددی دارد که معمولاً در ساعت‌های هوشمند یافت می‌شوند هرچند باز هم در این زمینه کمبودهایی احساس خواهد شد.

شما می‌توانید اعلانات یا تماس‌های دریافت شده در گوشی را در این ساعت ببینید اما بر خلاف Amazfit GTS 2 نمی‌توانید به پیام‌های متنی پاسخ داده و این امکان را نیز ندارید تا با استفاده از بلوتوث به تماس‌های صوتی پاسخ دهید. به علاوه، به خاطر نبود NFC نمی‌توان به صورت بیسیم پرداخت‌های خود را انجام داد.

حتی این امکان نیز فراهم نشده تا در حافظه داخلی امیزفیت جی تی اس 2 ای فایل صوتی ذخیره نمایید تا به طور آفلاین گوش دهید ولی امکان کنترل و مدیریت فایل‌های صوتی در حال پخش در گوشی وجود دارد؛ ویژگی که در زمان انجام دادن فعالیت‌های ورزشی بسیار به‌دردبخور خواهد بود. دکمه‌های اجرا، توقف، فایل بعدی یا بازگشت در این ساعت به چشم می‌خورند و نمایشگر فوق واکنش‌گرای آن هم استفاده کردن از آنها را به شدت آسان می‌کند.

کنترل صوتی آفلاین به شما اجازه می‌دهد خیلی از کارها را بدون دخالت دست انجام دهید. وقتی این قابلیت از طریق تنظیمات ساعت راه‌اندازی شد، فقط باید مچ دستتان را بچرخانید تا یک آیکون آبی در حال گوش دادن در پایین مشاهده شود و در ادامه دستوراتی مانند Start outdoor running، Open music یا Turn on flashlight را بگویید تا به ترتیب بررسی‌کننده ورزش دو فعال، اپلیکیشن پخش موسیقی اجرا و چراغ فلاش LED روشن شود. در آزمایش‌های انجام شده، کنترل صوتی آفلاین خیلی خوب کار کرد و اینکه برای فعالسازی آن نیز نیازی نیست دکمه‌ای را بفشارید تا قفل ساعت باز شود، این قابلیت را به یک ویژگی بسیار پرکاربرد تبدیل می‌کند.

امکانات مربوط به سلامتی Amazfit GTS 2e بینظیر هستند. برای مثال، این وسیله می‌تواند میزان اشباع‌شدگی اکسیژن خون (SpO2) را بررسی کند و در تمام طول روز تعداد ضربان قلب را بشمارد و در صورت زیاد شدن تعداد ضربان به طور غیر معمول، به شما هشدار دهد. شما این اجازه را دارید تا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این ویژگی را هر وقت که می‌خواهید بخوانید. برای مشاهده این داده‌ها، فقط باید بازوی خود به صورت افقی روی میز بگذارید و صفحه نمایش ساعت رو به بالا باشد و ثابت بمانید.

در آزمایش‌های صورت گرفته، امتیاز مربوط به سنسور SpO2 آمازفیت جی تی اس 2 ای با امتیاز این سنسور در اپل واچ سری 6 تقریباً برابری می‌کرد. به مرور زمان، این ساعت یک نمودار از اطلاعات سلامتی شما نشان خواهد داد تا بتوانید بدون نیاز به گوشی، تغییراتی که رخ داده‌اند را مشاهده کنید؛ ویژگی که برای آنالیز سلامتی و وضعیت جسمانی بسیار عالی است.

شدت استرس هم در تمام طول روز و بر اساس اختلاف تعداد ضربان قلب محاسبه خواهد شد. این روش، رایج‌ترین روش بررسی میزان استرس بوده و نسبت به راهکار الکترودرمالی که ساعت فیت‌بیت سنس (Fitbit Sense) اتخاذ کرده و غالباً نتایج دقیقی هم دارد، متفاوت است.

بررسی کیفیت خواب نیز یکی از بهترین قابلیت‌های امیزفیت جی تی اس 2 ای است. به خاطر بند نرم و باریکی که این ساعت دارد، وقتی آن را در شب‌ها می‌پوشید، احساس راحتی خواهید کرد. پس از عرضه، این ساعت می‌توانست تنها خواب سبک یا عمیق را شناسایی کند اما حالا امکان بررسی مواقعی که بین خواب و بیداری هستید را نیز دارد.

در آخر شب و بر اساس زمانی که خوابیده‌اید و سپس بیدار شده‌اید و یا خواب سبک یا عمیق داشته‌اید، یک نمره برای کیفیت خواب دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است که ساعت‌های خوابیدن و بیدار شدن درون اپلیکیشن Zepp قابل محاسبه هستند. این نمرات در حالی نمایش داده می‌شوند که در کنار آنها چندین توصیه برای ارتقای کیفیت خواب نیز دیده خواهد شد تا نتایج بهتری حاصل گردد. به علاوه، شما می‌توانید برای کیفیت تنفس خود نیز نمره دریافت کنید که البته این ویژگی هنوز در مرحله بتا قرار دارد و آزمایشی است.

 

ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی

 

نکات مهم مربوط به ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی

  • قابلیت بررسی فعالیت‌های متعدد
  • دارای GPS
  • مناسب برای شمارش ضربان قلب در حین ورزش کردن

 

Amazfit GTS 2e می‌تواند فعالیت‌های ورزشی که در فضاهای باز انجام می‌شوند را آنالیز کند. این فعالیت‌ها شامل دویدن در جاده، دو تعقیبی، دویدن روی تردمیل، دویدن در فضاهای بسته، دوچرخه‌سواری در فضاهای باز، شنا، شنا در آب‌های آزاد، دو نامنظم، اسکی، حرکات موزون، ورزش‌های مبارزه‌ای و ورزش‌های آبی می‌شوند. به علاوه، یک حالت ورزش آزاد برای هر نوع فعالیتی در نظر گرفته شده که گزینه مخصوصی ندارد.

کار کردن با این ساعت در مواقعی که دارید راه می‌روید و حرکت می‌کنید بسیار آسان است. دو بار ضربه زدن روی دکمه کناری، منوی فعالیت‌های ورزشی را نمایش می‌دهد و کشیدن انگشت و ضربه زدن هم به ترتیب حکم آغاز و توقف بررسی آنها را دارد. چنان‌چه می‌خواهید آنالیز شدن یک فعالیت را لغو کنید یا به پایان برسانید، فقط کافی است همزمانی که بررسی متوقف شده، انگشتتان را به سمت بالا یا پایین بکشید؛ اتفاقی که رخ دادن آن به صورت اتفاقی غیرممکن است. به جای این کارها هم می‌توانید با فرمان صوتی آفلاین، از ساعت بخواهید بررسی‌کننده فعالیت را روشن و آن را مدیریت کند.

به علاوه، یک ویژگی تشخیص خودکار فعالیت‌ها وجود دارد که اگر فعالیت‌های ورزشی را آغاز کنید، فرکانس شمارنده ضربان قلب را افزایش می‌دهد ولی GPS را فعال نمی‌کند.

در آزمایش‌های انجام شده، این قابلیت GPS را خیلی سریع قفل کرد اما شما می‌توانید قبل از انجام این کار، ورزش را آغاز نمایید تا بلافاصله وقتی ساعت قفل شد، بخشی که نتوانسته بررسی کند را جبران نماید.

با مقایسه داده‌های به دست آمده از این ساعت و داده‌های به دست آمده از گارمین ویوو اکتیو 4، مشخص شد که نقشه‌ها تقریباً یکسان بودند. البته نقشه‌های Garmin برای نمایش داده‌ها رنگی بودند ولی اطلاعاتی که محصول Amazfit می‌داد ظاهر سیاه و سفیدی داشتند. شما می‌توانید داده‌های مربوط به فعالیت‌های ورزشی خود را با اپلیکیشن‌های متفرقه‌ای نظیر استراوا همگام‌سازی کنید.

Amazfit GTS 2e تعداد ضربان قلب در حین انجام دادن فعالیت‌های ورزشی را بررسی و اطلاعاتی در مورد وضعیت تپش قلب در جاهای مختلف، سرعت، وزن و ارتفاع ارائه خواهد کرد. سرعت ثبت شده توسط آمازفیت و گارمین نسبتاً یکسان بود ولی تعداد ضربان قلب به ثبت رسیده در امیزفیت جی تی اس 2 ای کمتر بود. همچنین، جاهایی که تپش قلب شدید می‌شد را محصول Amazfit متفاوت نشان می‌داد زیرا آنها را بر اساس سن کاربر محاسبه می‌کرد که برای ورزشکاران کارآمدتر است حال آنکه گارمین برای ارائه این داده‌ها، از اعداد ثابتی برای همه افراد سود می‌برد.

تنها اعتراضی که نسبت به این نمودارها داریم این است که شمارنده ضربان قلب خط ترندی ندارد و کاربران نمی‌توانند میانگین استاندارد این داده‌ها را ببینند.

 

اپلیکیشن مکمل

 

نکات مهم مربوط به اپلیکیشن مکمل

  • جمع‌آوری داده‌های همه محصولات آمازفیت
  • دسترسی آسان به تنظیمات ساعت
  • گیج‌کننده بودن امتیاز آزمایش PAI

 

ساعت مورد بحث ما از اپلیکیشن مکمل خود یعنی Zepp استفاده می‌کند که برای آیفون‌ها و سیستم عامل iOS نیز در دسترس قرار دارد. این برنامه شاید مانند اپلیکیشن محصولات فیت‌بیت جذاب و کارآمد نباشد اما همچنان تمامی موارد الزامی و تنظیمات را به راحتی در اختیار ما قرار می‌دهد.

کشیدن یک پنجره از بالای نمایشگر دکمه‌های تنظیمات سریع مانند سفارشی‌سازی صفحه نمایش، حالت لرزش، اجرا کردن اپ‌استور و . . . را نمایان خواهد ساخت تا از طریق آنها بتوانید دستگاه خود را مدیریت کنید. سایر آپشن‌های این بخش به آزمایش‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی و وضعیت سلامتی مربوط می‌شوند.

تمامی داده‌های ورزشی و سلامتی به صورت خودکار وارد اپلیکیشن شده و سپس با همه اطلاعات دریافتی از سایر محصولات آمازفیت مانند ترازوهای هوشمند و هدفون‌های بررسی‌کننده کیفیت خواب که شما مالکشان هستید، جمع‌آوری می‌شوند.

نرم‌افزار Zepp با توجه به تعداد ضربان قلب در یک هفته گذشته، یک نمره برای آزمون PAI می‌دهد و برایش هم فرقی نمی‌کند که فعالیت داشته‌اید، پیاده‌روی کرده‌اید یا اهل ورزش کردن هستید یا خیر. این نمره با داده‌هایی که گفتیم به همراه سن، جنسیت، بیشترین تعداد ضربان قلب، مدتی که قلب آرام بوده و نحوه واکنش نشان دادن به فعالیت‌های فیزیکی محاسبه می‌گردد و هدف شما باید این باشد که آن را بالای 100 نگه دارید.

مسلماً این اتفاق یک ایده جذاب است ولی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. به شما توصیه می‌شود که فعالیت‌هایی را انجام دهید که ضربان قلب‌تان را بیشتر می‌کنند اما نهایت و حد بیشتری برای آن مشخص نشده است. در سمت دیگر، آزمون Active Zone Minutes فیت‌بیت که به شما توصیه می‌کند در هر هفته مدت زمان مشخصی ورزش کنید، خواناتر بوده و کاملاً قابل فهم است.

در این میان، خبری از قابلیت بررسی چرخه عادت ماهانه بانوان در برنامه Zepp نیست حال آنکه هر دو شرکت گارمین و فیت‌بیت در چند سال اخیر برای توسعه آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و مطمئناً می‌تواند ویژگی کارآمدی باشد.

 

جمع‌بندی

 

Amazfit GTS 2e را بخرید اگر:

Amazfit GTS 2e نسبت به قیمتی که دارد، از امکانات خوبی برخوردار بوده و از ارزش خرید بالایی برخوردارست. سایر ساعت‌های هوشمند قیمت بیشتری داشته و امکانات کمتری دارند.

 

  • نمایشگر درخشان برایتان مهم است

بسیاری از ساعت‌های هوشمند مقرون به صرفه نمایشگر تاریکی دارند اما صفحه نمایش OLED آمازفیت جی تی اس 2 ای در همه شرایط با همه سطوح روشنایی واقعاً می‌درخشد.

 

  • به بهبود فعالیت‌های ورزشی خود علاقه‌مند هستید

Amazfit GTS 2e نسبت به قیمتش می‌تواند فعالیت‌های ورزشی متعددی را بررسی کند و وجود GPS و قابلیت شمارنده ضربان قلب هم مزید بر امکانات عالی‌اش شده‌اند. بر این اساس، اگر می‌خواهید فعالیت بیشتری داشته باشید، این ساعت می‌تواند کمکتان کند.

 

Amazfit GTS 2e را نخرید اگر:

  • ورزشکار حرفه‌ای هستید

در حالی که Amazfit GTS 2e نسبت به قیمتش گزینه‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی متعددی دارد ولی نمی‌تواند با ساعت‌های هوشمند مخصوص ورزشکاران به رقابت بپردازد و داده‌های باجزئیات و توصیه‌های ورزشکارانه‌ای ارائه بدهد.

 

  • می‌خواهید به صورت بیسیم پرداخت‌های خود را انجام دهید

ساعت Amazfit GTS 2 به NFC مجهز شده بود و می‌توانست به صورت بیسیم پرداخت‌های شما را انجام دهد ولی خبری از این ویژگی در Amazfit GTS 2e نیست. مطمئناً کنار گذاشتن این قابلیت برای کاهش قیمت این ساعت صورت پذیرفته است.

 

  • می‌خواهید بدون استفاده از گوشی، در خودِ ساعت فایل صوتی ذخیره کنید

آمازفیت جی تی اس 2 ای به شما اجازه می‌دهد نحوه پخش فایل‌های صوتی را مدیریت کنید ولی اجازه پخش یا ذخیره آنها را نمی‌دهد.

 

نظر نهایی

Amazfit GTS 2e یک ساعت هوشمند کامپکت است که نسبت به قیمتش امکانات زیادی دارد. صفحه نمایش درخشان، دوام باتری طولانی مدت و ابزارهای متنوع بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی، آن را به یکی از بهترین و مقرون به صرفه ساعت‌هایی تبدیل می‌کنند که می‌تواند حرکات فیزیکی کاربران را آنالیز نماید.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش لمسی، درخشان و شفاف
  • مجهز به گزینه‌های متعدد بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی
  • دارای ارزش خرید بالا

 

نقاط ضعف

  • نداشتن NFC و امکان‌پذیر نبودن انجام دادن پرداخت‌ها به صورت بیسیم
  • امتیاز گیج‌کننده و ناکارآمد PAI

خرید لوازم جانبی ساعت Amazfit GTS 2e

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *