نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit T-Rex Pro

نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit T-Rex Pro

هوامی (Huami) که به زودی به زپ (Zepp) تغییر نام خواهد داد، به تازگی جدیدترین ساعت هوشمند جان‌سخت خود را تحت عنوان آمازفیت تی رکس پرو (Amazfit T-Rex Pro) معرفی کرده است. از آن جایی این ساعت پسوند پرو (Pro) را یدک می‌کشد و نمونه پیشرفته‌تر ساعت آمازفیت تی رکس (Amazfit T-Rex) است، تأییدیه ضد آب بودن 10ATM را دریافت کرده حال آنکه مدل قبلی مجوز 5ATM را گرفته بود. ساعت مورد بحث ما همچنین، از سنسور اپتیکال بررسی اکسیژن خون ساخته شده توسط خودِ هوامی بهره می‌برد. به غیر از این دو مورد، سایر امکانات این وسیله سیستم نرم‌افزاری (کمی) پیشرفته‌تر و شیوه طراحی جان‌سخت می‌باشند. در مطلب امروز تبلت فون با نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit T-Rex Pro همراه شما هستیم.


در این میان، یک نمایشگر 1.3 اینچی AMOLED با قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)، سنسور GPS و توانایی بررسی بیش از 100 نوع فعالیت ورزشی دیگر امکانات قابل ذکر این ساعت هستند. همچنین، ویژگی‌های رایجی مانند بررسی وضعیت سلامتی، شمارنده ضربان قلب، بررسی میزان اکسیژن خون، بررسی کیفیت خواب و بررسی میزان استرس در این ساعت تعبیه شده‌اند. حال سؤالی که در ذهنمان شکل می‌گیرد این است که آیا آمازفیت تی رکس پرو می‌تواند قیمت 170 یورویی خود را توجیه کند؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بیابید.

امیزفیت تی رکس پرو از نظر طراحی

برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی، دو نمونه آبی و مشکی رنگ Amazfit T-Rex Pro استفاده شده است. هر دوی این ساعت‌ها یک رنگ قرمز غالب در اطراف قاب خود دارند و تیره بودنشان هم سبب می‌شود بتوانید آنها را به راحتی با نوع پوشش‌تان ست کنید.

قاب دور ساعت از جنس پلاستیک ساخته شده و پوشش بیرونی آن هم فلزی است. چهار دکمه ناوبری نیز فلزی می‌باشند و باید اعتراف کنیم بدون اینکه در نحوه کارایی ساعت اختلالی ایجاد کنند، برای کنترل آن بسیار کارآمد هستند. شما با این دکمه‌ها می‌توانید در رابط کاربری جابه‌جا شوید، آیتم‌های مختلف را برگزینید و وقتی هم که دارید ورزش می‌کنید، آنها را فشار دهید. در این میان، تجربه کار کردن با دکمه‌ها زیاد خوب نیست و شرکت سازنده می‌توانست نحوه عملکرد آنها را با طراحی بهتر، بهبود بخشد.


آمازفیت تی رکس پرو به عنوان یک ساعت جان‌سخت مدرک نظامی 15 MIL-STD-810G را دریافت کرده است. این یعنی محصول هوامی در برابر شوک مقاومت دارد و در شرایط آب و هوایی منفی 40 درجه و مثبت 70 درجه سلسیوس سالم خواهد ماند. این وسیله همچنین، در برابر باران و یخ نیز از استحکام بالایی برخوردارست.
یکی از جدیدترین امکانات این ساعت، تأییدیه ضد آب بودن 10ATM است که نسبت به مجوز 5ATM آمازفیت تی رکس پیشرفته‌تر می‌باشد. این یعنی می‌توان این ساعت را تا عمق 100 متری به زیر آب برد. البته این کاری نیست که هر کسی انجام دهد بنابراین این قابلیت بیشتر به درد شناگران و غواصان حرفه‌ای می‌خورد.
اکثر مدل های ساعت هوشمند شیائومی بر خلاف ظاهر زمخت و بزرگی که دارد، Amazfit T-Rex Pro خیلی راحت روی مچ‌ها و دست‌های کوچک سوار می‌شود و هنگام پوشیده شدن احساس راحتی به شما منتقل خواهد کرد. وزن این ساعت تنها به 60 گرم می‌رسد و بند سیلیکونی آن هم بسیار راحت است و از زیر آن هوا به خوبی جریان دارد و عرق نمی‌کند.


البته پسندیدن یا نپسندیدن ظاهر یک ساعت به سلیقه شخصی بستگی دارد اما قطعاً شما هم شکل مستحکم این وسیله پوشیدنی را خواهید پسندید و احساسی که هنگام پوشیدن آن به دست خواهید آورد را تحسین خواهید کرد و نگران افتادن یا باز شدن آن از دست نخواهید بود.

مشخصات صفحه نمایش ساعت هوشمند Amazfit T Rex Pro

صفحه نمایش 1.3 اینچی و AMOLED به کار رفته در آمازفیت تی رکس پرو درخشان، شفاف و واضح است. از نظر ظاهری، باید این نمایشگر را نه خیلی بد و نه خیلی خوب بدانیم زیرا هم استفاده کردن از آن و لمس آن کار آسانی است و هم برخی اوقات احساس ناخوشایندی به شما منتقل می‌کند.
متون و آیکون‌ها همیشه با کیفیت بالایی نمایش داده می‌شوند و حتی تصاویر پس‌زمینه پیچیده نیز از همه زوایا و فاصله‌ها بسیار شفاف هستند. صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) به همراه قابلیت تنظیم خودکار میزان روشنایی، دو ویژگی فوق‌العاده این ساعت به شمار می‌آیند. واکنش‌گرا و حساس به لمس بودن Amazfit T-Rex Pro دقیق خواهد بود و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. روشنایی ساعت هم خوب است هرچند نمی‌توان آن را بهترین از این نظر دانست.


لبه برآمده و بیرونی آمازفیت تی رکس پرو توانست به خوبی از صفحه نمایش مراقبت کند. شاید خیلی از ماها امکان انجام آزمایش‌های مختلف برای بررسی مقاومت این ساعت را نداشته باشیم اما با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که شیشه نمایشگر این محصول هوامی می‌تواند پس از مدتی نسبتاً طولانی بدون خط و خش باقی بماند.

سیستم نرم‌افزاری

درست مانند سایر ساعت‌های هوشمند، Amazfit T-Rex Pro هم یک اپلیکیشن مکمل دارد تا راه‌اندازی و نحوه استفاده از آن شخصی‌سازی شود. اپلیکیشن Zepp هم برای اندروید و هم برای iOS عرضه و در آن تمامی گزینه‌های کنترل و مشاهده داده‌های گرافیکی وضعیت سلامتی کاربران که به آنها احتیاج پیدا خواهند کرد، گنجانده شده‌اند. این برنامه می‌تواند با وی‌چت (WeChat)، گوگل فیت (Google Fit)، استراوا (Strava) و رلیو (Relieve) همگام‌سازی شود و اطلاعات سلامتی و مرتبط با فعالیت‌های ورزشی افراد را به‌روز کند.


کار کردن با آمازفیت تی رکس پرو به دو روش لمس نمایشگر و فشردن چهار دکمه امکان‌پذیر می‌باشد. شما می‌توانید با فشار دادن یکی از چهار دکمه ساعت را روشن و با رابط کاربری آن کار کنید؛ قابلیتی که وقتی دستکش پوشیده‌اید یا صرفاً دستانتان کثیف است، بسیار به کار می‌آید.
نسخه جدید رابط کاربری سفارشی‌سازی شده آمازفیت نسبت به چیزی که پیش از این در آمازفیت تی رکس دیده بودیم پیشرفت‌های جزئی داشته است. کشیدن انگشت از پایین هوم اسکرین شما را به منوی تنظیمات سریعی می‌برد که حالا مرتب‌تر شده است. در این منو، گزینه‌های تنظیم روشنایی، یابنده گوشی، ذخیره کننده انرژی باتری، حالت لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb) و دکمه مراجعه به تنظیمات وجود دارد. در بالای دکمه‌های نامبرده هم، میانبرهای باتری، وضعیت آب و هوا و اطلاعات اتصال دیده می‌شوند.


یکی از امکانات تازه ایجاد شده در Amazfit T-Rex Pro نمای کارت مانند فعالیت‌ها و قسمت مربوط به سلامتی است که با کشیدن انگشت به سمت بالا در هوم اسکرین می‌توان به آن دست یافت. در اینجا پرکاربردترین ویژگی‌های ساعت در قالب ویجت به چشم می‌آیند و می‌توان به اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ورزشی، امتیاز PAI (امتیازات ثبت شده مربوط به کارهایی که سبب فعالیت قلب می‌گردند)، داده‌های وضعیت آب و هوا، گزینه بررسی میزان اکسیژن خون و حداکثر اکسیژن دریافت شده، دسترسی داشت. لازم به ذکر است که برای بررسی سه مورد آخر می‌توانید از همین قسمت داده‌هایشان را ببینید و حتماً نیازی نباشد به پنجره‌ای جداگانه یا منوی دیگری بروید.


تجربه کار کردن با سیستم نرم‌افزاری آمازفیت تی رکس پرو عالی است و اپلیکیشن زپ هم اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ورزشی و بررسی وضعیت سلامتی را با بیشترین جزئیات ممکن نمایش می‌دهد. ناوبری در سرتاسر رابط کاربری سریع و روان می‌باشد و به طور کلی مشکلاتی مانند هنگ کردن برنامه یا کاهش سرعت آن به وجود نمی‌آیند.
مهمترین اعتراضی که به این ساعت خواهید داشت، سیستم پخش اعلانات است که محدودیت دارد به طوری که تنها یک حباب از پیام را خواهید دید که حتی گزینه‌ای برای پاسخ دادن به آن به وجود نیامده و آیکون اپلیکیشن‌ها هم به طور تمام و کمال دیده نمی‌شوند و در واقع همین موضوع کار ما را برای اینکه متوجه شویم باید با کدام نرم‌افزار کار کنیم، سخت خواهد کرد. به علاوه، نمی‌توان اعلانات را یکی‌یکی پاک کرد و تنها یک گزینه برای حذف یکباره و یکدفعه آنها تعبیه شده است.
دیگر مشکل رابط کاربری آن است که نمی‌توانیم وقتی فعالیت ورزشی را آغاز کرده‌ایم، به اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشیم. هیچ راهی هم برای کنترل فایل‌های صوتی در حال پخش یا مدیریت نوتیفیکیشن‌های دریافتی در نظر گرفته نشده است. انتظار داریم به منظور افزایش کارایی ساعت، این اشکالات هر چه زودتر و از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری از بین بروند.


تنوع تصاویر پس‌زمینه این ساعت آن‌قدر زیاد است که می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند و با نوع پوشش اسپورت و معمولی سازگار باشد. به علاوه، می‌توانید عکس‌های پس‌زمینه خاص خودتان را با استفاده از مواردی که در اپلیکیشن زپ وجود دارند بسازید هرچند این تصاویر تنها ساعت و تاریخ را نشان خواهند داد. در این میان، ترفندی به نام برنامه AmazFaces در اینترنت هست که امکان شخصی‌سازی نامحدود تصاویر را به وجود می‌آورد. در صورتی که از این عکس‌ها استفاده کردید، حتماً توجه داشته باشید که مصرف باتری افزایش و استقامت آن کاهش خواهد یافت.

ویژگی‌ها و عملکرد

از میان امکانات مربوط به بررسی وضعیت سلامتی، می‌توانیم به سنسور اپتیکال شمارنده ضربان قلب اشاره کنیم که در سری ساعت‌های آمازفیت جی تی آر 2 (Amazfit GTR 2) هم حاضر بود و می‌توانست اطلاعات دقیقی پیرامون تعداد تپش‌های قلب و میزان اکسیژن خون ارائه و تمرینات و فعالیت‌های ورزشی را به خوبی تشخیص دهد. حالا آمازفیت تی رکس پرو هم GPS، GLONASS، Galileo و سیستم تشخیص موقعیت مکانی BeiDou دارد تا مسیرهایی که می‌خواهید در آنها ورزش کنید را راحت‌تر بیابید.
متأسفانه حین انجام فعالیت‌های ورزشی در باشگاه، این ساعت نمی‌تواند فعالیت‌ها را به‌درستی تشخیص دهد و بدتر آنکه نتایج و امتیازات نهایی را نیز به طور نادرست ثبت می‌کند. در سمت دیگر، تعداد ورزش‌هایی که توسط این وسیله بررسی می‌شوند به بیش از 100 عدد می‌رسد تا Amazfit T-Rex Pro را به یکی از توانمندترین ساعت‌ها از این نظر تبدیل نماید.


پس از 5 یا 10 ثانیه مسیریابی، GPS خیلی دقیق موقعیت مکانی را تشخیص می‌دهد و قدرت سیگنال را در حد مناسبی حفظ می‌کند. از نظر دقت اما، نمی‌توانیم این ساعت را در حد و اندازه گوشی‌های هوشمند بدانیم. برای مثال، با بررسی داده‌های GPS ثبت شده از این ساعت متوجه خواهید شد که 10 تا 20 متر تا مقصد نهایی اختلاف دارد. همچنین، اگر مسیرها را مدام تغییر دهید، خطوطی به صورت تصادفی کشیده می‌شوند.
نتایج مربوط به سنسور شمارنده ضربان قلب همچون دیگر محصولات آمازفیت مانند جی تی اس 2 (GTS 2) که سنسور BioTracker 2 PPG داشت، از دقت بالایی برخوردار بودند. اطلاعات مرتبط با اکسیژن خون هم همچون سایر تولیدات آمازفیت دقیق ثبت شدند. این ویژگی می‌تواند در شرایط فعلی دنیا بسیار کارآمد تلقی گردد اما توجه داشته باشید که نمی‌تواند جایگزین دقیقی برای اکسیژن‌سنج‌ها باشد.
بررسی وضعیت خواب هم شاید از دقت بالایی برخوردار نباشد اما بسیار کاربردی است. به عنوان مثال، بعضی وقت‌ها در حالی که بیدار هستید و روی مبل تکیه داده‌اید، ساعت فکر می‌کند به خواب عمیقی فرو رفته‌اید. به غیر از این مورد، اکثراً ساعات خوابیدن و بیدار شدن دقیق به ثبت می‌رسند.


اگرچه شاید خیلی‌ها اطلاعاتی که از ویژگی بررسی وضعیت خواب آمازفیت تی رکس پرو به دست می‌آورند را معتبر ندانند ولی در مجموع ارائه آمارهای پلکانی جذابیت خاص خودشان را دارند. به علاوه، اینکه برخی از داده‌ها در خودِ ساعت نمایش داده می‌شوند نیز یک مزیت به حساب می‌آید چرا که دیگر نیازی نخواهد بود هر بار اپلیکیشن زپ را اجرا کنید.

 

مشخصات باتری امیزفیت تی رکس پرو

نمونه‌ای از آمازفیت تی رکس پرو که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی استفاده شده، به صورت پیش‌فرض صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) و حالت روشنایی خودکار را فعال داشت. مدت زمان خاموش شدن اتوماتیک نمایشگر نیز روی کوتاه‌ترین زمان یعنی 5 ثانیه تنظیم شده بود و هر یک دقیقه یک بار، سنسور شمارنده ضربان قلب فعالیت می‌کرد. به علاوه، ویژگی‌های بررسی وضعیت خواب و میزان استرس نیز فعال بودند. شخص استفاده‌کننده از ساعت هم در هر روز 20 دقیقه پیاده‌روی و در هر هفته سه نوع فعالیت ورزشی را انجام می‌داد.
با این تنظیمات، باتری Amazfit T-Rex Pro توانست 5 روز دوام بیاورد و در روز ششم هم 10 درصد از انرژی‌اش باقی بماند. مدت زمان لازم برای شارژ ساعت هم 1 ساعت و 4 دقیقه بود تا انرژی باتری از 0 به 100 درصد برسد؛ آماری که سبب می‌شود عملکرد این محصول آمازفیت درست مانند رقبای همرده‌اش باشد.

نظر نهایی

آمازفیت تی رکس پرو بسیاری از فاکتورهای لازم برای تبدیل شدن به یک ساعت هوشمند مقرون به صرفه و جان‌سخت را دارد. بدنه سبک وزن به همراه مشخصات فنی قدرتمند و دوام باتری طولانی‌مدت، از جمله مزایای این وسیله پوشیدنی هستند. خیلی سخت است که بخواهیم ساعت هوشمندی پیدا کنیم که کمتر از 200 دلار قیمت خورده و این‌قدر امکانات دارد و همرده Amazfit T-Rex Pro است. با این وجود، خرید ساعت پیشرفته‌تر و جایگزین کردن آن با آمازفیت تی رکس نسل اول، تصمیم منطقی به حساب نمی‌آید چرا که امکانات وسیله جدیدتر چندان چشمگیر نیستند.
بر خلاف محدودیت‌های سیستم عامل و عملکرد پر فراز و نشیب GPS و بررسی‌کننده وضعیت خوب، آمازفیت تی رکس پرو می‌تواند ساعت خوبی برای کسانی باشد که نگران آسیب دیدن آن هستند و قصد دارند وسیله‌ای روی مچ‌شان بگذارند که به این آسانی‌ها خراب نمی‌شود.
با توجه به اینکه وقتی این ساعت را می‌پوشید احساس راحتی به شما منتقل می‌کند و از آن جایی که مشخصات فنی بسیار قدرتمند و امکانات بررسی‌کننده و ردیابی متعددی دارد، Amazfit T-Rex Pro یک ساعت متعادل و مقرون به صرفه است که نیاز خیلی از افراد برآورده خواهد کرد. در این بین، چشم‌پوشی روی مشکلات جزئی در بخش نرم‌افزار و دقت پایین بعضی از قابلیت‌های بررسی‌کننده کار بسیار راحتی بوده و این نقاط ضعف سبب نخواهند شد شما را از تصمیم‌تان برای خرید آمازفیت تی رکس پرو منصرف کنند.

نقاط قوت

کیفیت ساخت بالا
دارای تأییدیه نظامی MIL-STD-810G
صفحه نمایش AMOLED درخشان
ارائه جزئیات پس از بررسی بیش از 100 نوع فعالیت ورزشی
دوام باتری طولانی‌مدت

نقاط ضعف

عملکرد پر فراز و نشیب سیستم موقعیت مکانی GPS
عملکرد نادرست و بی‌دقت بررسی‌کننده وضعیت خواب
سیستم عامل محدود و نبود نرم‌افزارهای متفرقه
مشکل‌دار بودن ویژگی بررسی و شناسایی خودکار فعالیت‌های ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit T-Rex Pro"

  1. سلام من یکی گرفتم تو یک روز چند بار دیسکانکت شد ومجبور بودم دوباره متثلش کنم ایا این مشکل حل شده؟ ممنون راهنمایی کنید