نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch 3 Pro

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch 3 Pro

هواوی واچ 3 (هواوی واچ 3) و هواوی واچ 3 پرو (Huawei Watch 3 Pro) چند هفته پیش و همزمان با رونمایی از سیستم عامل HarmonyOS 2.0 معرفی شدند. حالا امروز در تبلت‌فون می‌خواهیم شما را به صورت تخصصی با هواوی واچ 3 پرو آشنا کنیم. لازم به ذکر است که پیش از این بررسی هواوی واچ 3 را نیز در تبلت‌فون منتشر کرده بودیم.
ساعت‌های سری واچ 3 هواوی وسایل پوشیدنی هوشمند مستقلی هستند که می‌توانند بدون نیاز به گوشی، تماس برقرار کنند. تفاوت میان نسخه معمولی و نسخه دارای پسوند پرو (Pro) به طراحی، بدنه، مواد سازنده و دوام باتری مربوط می‌شود.

طراحی و بدنه

Huawei Watch 3 Pro بدنه پیشرفته‌ای از جنس تیتانیوم دارد و از بندهای استاندارد 22 میلی‌متری بهره می‌برد. احساسی که از پوشیدن این ساعت به دست می‌آورید فوق‌العاده و ظاهرش هم بی‌نظیر است. ساعت‌های لاکچری و مجلل معمولاً سنگین وزن هستند اما محصولی که هواوی تولید کرده به هیچ عنوان روی مچ فشار نمی‌آورد و احساس سنگینی را به شما القا نخواهد کرد. وزن کلی این وسیله بدون بند به 63 گرم می‌رسد.
در جعبه همراه با این ساعت، یک بند فلزی و چرمی قرار دارد تا بتوانید ظاهر آن را با توجه به لباسی که می‌پوشید ست کنید اما اگر فکر می‌کنید باید از بندهای دیگر بهره ببرید، می‌توانید سایر بندهای 22 میلی‌متری موجود در قیمت لوازم جانبی ساعت هوشمند را بخرید و آنها را به آسانی به ساعت وصل کنید.


با این وجود، صفحه نمایش 1.43 اینچی و قاب 48 میلی‌متری نسبتاً بزرگ هستند و چه‌بسا شاید برای افراد دارای دستان کوچک مشکل‌ساز شوند. حاشیه مشکی رنگ اطراف نمایشگر لمسی به 24 قسمت تقسیم شده که هر کدام از آنها به یک ساعت از شبانه‌روز مربوط است هرچند در زمان انتخاب تصاویر پس‌زمینه متنوع، کارایی این بخش تقریباً از بین می‌رود.
دکمه فیزیکی کناری ساعت هم از جنس تیتانیوم ساخته شده که نوشته عبارت Huawei Watch در قاب کناری به زیبایی‌های این وسیله افزوده است. این دکمه را هم می‌توانید فشار دهید و هم با آن اسکرول کنید اما توجه داشته باشید که عادت کردن به اسکرول کردن با آن کمی زمان‌بر خواهد بود. یک دکمه ثانویه هم وجود دارد که امکان سفارشی‌سازی آن نیز فراهم شده و اتفاقاً برای فعالیت‌های ورزشی هم آپشن پیش‌فرض می‌باشد اما این اجازه را دارید تا برای موسیقی، مخاطبان و اپ‌گالری آن را تنظیم کنید.

سیستم نرم‌افزاری

بزرگترین تغییری که هواوی واچ 3 پرو نسبت به هواوی جی تی 2 (Huawei Watch GT 2) کرده به سیستم عامل مربوط می‌شود. این ساعت حالا از HarmonyOS 2.0 و امکانات متعدد موجود در آن بهره می‌برد. از نظر طراحی، هواوی در تلاش بوده تا این سیستم نرم‌افزاری را ساده و روان بسازد و فقط فونت آن را کمی بزرگتر کرده تا با نمایشگر بزرگ سازگاری داشته باشند وگرنه اندازه آیکون‌ها بدون تغییر باقی مانده است.
به خاطر هماهنگ شدن این ساعت با اکوسیستم HarmonyOS، هواوی واچ 3 پرو از دستیار هوشمند سلیا (Celia) که رقیب الکسای آمازون و سیری اپل است، پشتیبانی می‌کند. برای اینکه راه‌اندازی این دستیار دیجیتالی، می‌بایست ساعت به اینترنت وصل باشد حال فرقی نمی‌کند این اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای یا بلوتوث ایجاد شده یا سیمکارت الکترونیکی داخلی.


اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده نیز برای کاربران هواوی و سایر افراد شناخته شده هستند. این برنامه‌ها عبارتند از: Heart Rate، Sleep Tracking، SpO2 Measurement و Breathing Exercises. تفاوت ایجاد شده به اپ‌گالری مربوط می‌شود زیرا در آن نرم‌افزارهایی هستند که یا به صورت مستقل قابل اجرا خواهند بود و یا به صورت مکمل با برنامه نصب شده در گوشی هماهنگ خواهند گردید. البته هنوز اپلیکیشن‌های زیادی در اپ‌گالری وجود ندارد اما به خاطر تازگی که این فروشگاه نرم‌افزاری دارد، امیدواریم در آینده آرشیو آن کامل‌تر گردد.


هواوی واچ 3 پرو حتی بدون سیمکارت هم می‌تواند کاربردی باشد و اصلاً به همین دلیل است که هواوی برخی از امکانات اپلیکیشن Huawei Health را به ساعت مورد بحث ما آورده است. یکی از قابلیت‌های منتقل شده ساعت هشدار می‌باشد. دیگر ویژگی جذاب، Drain نام دارد که صداهای بسیار بلندی را پخش می‌کند تا اگر در اسپیکر مایع یا گرد و غباری فرو رفته، بیرون بیاید.
در نهایت، هواوی تصمیم گرفته به شما اجازه دهد نرم‌افزارهایتان را در قالب فهرست‌های چند ردیفی یا در قالب یک لیست قرار دهید. مورد اول نرم‌افزارهای بیشتری را پیش روی چشمانتان می‌گذارد و مورد دوم احساس مرتب‌تر بودن را به شما القا خواهد کرد هرچند برای دستیابی به نرم‌افزار مدنظر، احتمالاً می‌بایست میان رابط کاربری اسکرول کنید که در صورت نصب بودن برنامه‌های متعدد، انجام این کار خسته‌کننده خواهد شد.

اتصالات

دیگر تغییری که هواوی در محصولات پوشیدنی هوشمند خود به وجود آورده، نحوه اتصال آنها می‌باشد. تا چند سال پیش یا حداقل از زمانی که این شرکت چینی از پلتفرم LiteOS استفاده می‌کرد، روش‌های اتصالی تنها به بلوتوث و GPS محدود بود.
حالا اما، همه چیز فرق کرده به طوری که Huawei Watch 3 Pro از وای‌فای پشتیبانی می‌کند و حتی دارای NFC نیز هست و بدون نیاز به گوشی هم می‌تواند به شبکه‌های مخابراتی وصل گردد. یک ماژول قرار دادن سیمکارت در این ساعت تعبیه شده که سبب هماهنگی سیمکارت با اپلیکیشن Huawei Health خواهد شد و برای بهره‌مندی از آن نیز می‌بایست از دکمه موجود در منو بهره ببرید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch 3 Pro
مهمترین مشکلی که در اینجا با آن روبه‌رو خواهید بود آن است که ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی می‌بایست شیوه اتصالی را از طریق کدهای QR تأیید کنند بنابراین هر کسی نمی‌تواند از تمامی قابلیت‌های هواوی واچ 3 پرو به عنوان یک ساعت هوشمند استفاده نماید.

دوام باتری

هواوی به خاطر تولید وسایل پوشیدنی هوشمند که دوام باتری طولانی دارند مشهور است اما هواوی واچ 3 پرو می‌تواند با اما و اگر دوام باتری 21 روزه را به ثبت برساند. منظور از اما و اگر این است که چنان‌چه وای‌فای وصل باشد، سیمکارت الکترونیکی در ساعت باشد، NFC هم غالباً روشن باشد، اعلانات کم و بیش پخش شوند و صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) هم فعال باشد، دوام باتری به سه روز کاهش می‌یابد و تمام انرژی باتری 790 میلی‌آمپری خالی می‌شود.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch 3 Pro
یک شارژر وایرلس و مغناطیسی 10 واتی در جعبه قرار دارد اما خوشبختانه هواوی واچ 3 پرو را می‌توان با هر نوع شارژر Qi شارژ کرد. به خاطر باتری عظیم‌الجثه‌ای که درون ساعت جای‌گیری کرده، تقریباً سه ساعت به طول می‌انجامد تا 0 تا 100 درصد آن پر شود. سه ساعت زمان برای شارژ کردن ساعت در هر سه روز یک بار، نسبت به ساعت‌های پیشین تولید شده توسط هواوی آمار چندان مناسبی نیست ولی اگر آن را با سایر وسایل پوشیدنی مدرن مقایسه می‌کنیم، نمی‌توانیم نسبت به آن اعتراضی داشته باشیم.
در این میان، گزینه بسیار کاربردی ذخیره انرژی، Huawei Watch 3 Pro را به یک ساعت هوشمند کلاسیک تبدیل می‌کند که نمی‌توان با آن تماسی برقرار کرد یا به وای‌فای وصل شد اما بلوتوث و GPS کار خواهند کرد. با این روش و با توجه به نحوه استفاده کردن از ساعت و روشن کردن GPS حین انجام فعالیت‌های ورزشی، باتری می‌تواند بین 14 تا 21 روز دوام بیاورد.
حال اگر ترکیبی از دو روش نامبرده را به کار بگیرید (یعنی برخی اوقات حالت ذخیره انرژی را روشن کنید و بعضی اوقات آن را خاموش کنید)، دوام باتری به 6 روز خواهد رسید که بسیار قابل‌قبول خواهد بود.
شما حتی می‌توانید با خاموش کردن گزینه صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) فراتر از این بروید زیرا هواوی واچ 3 پرو حساسیت زیادی به بلند شدن مچ از روی زمین دارد و خیلی سریع روشن می‌شود.


HarmonyOS نیز در مورد چیزهایی که انرژی باتری را سریع‌تر خالی می‌کردند گزارش ارائه می‌کند؛ گزارشی که به دو قسمت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شود.

نظر نهایی

هواوی واچ 3 پرو ویژگی‌های متعددی دارد که می‌تواند برای بسیاری از افراد یک ساعت هوشمند مناسب باشد. این وسیله هر آنچه که در واچ جی تی 2 امکان‌پذیر بود را انجام می‌دهد اما قابلیتی دارد که این امکان را به شما می‌دهد تا دیگر نیازی نباشد تلفن همراهتان با خود به این طرف و آن طرف ببرید. در هر دو حالت هم دوام باتری طولانی‌تری نسبت به دیگر رقبا دارد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch 3 Pro
ظاهر این وسیله پوشیدنی بسیار زیبا بوده و شبیه یک ساعت باکیفیت است که عملکرد خوبی دارد و اکوسیستم نرم‌افزاری هواوی را وارد مرحله جدیدتری کرده است. در واقع به همین دلیل است که قیمت Huawei Watch 3 Pro گران می‌باشد؛ مدل کلاسیک با بند چرمی آن 499 پوند و مدل تیتانیومی آن 599 پوند است.
مطمئناً با جشنواره‌های فروشی که فروشگاه‌های مختلف برگزار می‌کنند و تخفیفی که هنگام ارائه این محصول هواوی می‌دهند، می‌توانیم بگوییم که Huawei Watch 3 Pro یک وسیله پوشیدنی مقرون به صرفه و با ارزش خرید بالاست.

 

خرید لوازم جانبی Huawei Watch 3/3 Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *