نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch GT 3

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch GT 3

ساعت‌های هوشمندی که هواوی می‌سازد، بیشتر جنبه استقامتی دارند. این وسایل در گذشته به برخی ویژگی‌های پیشرفته مجهز بودند و از یک سیستم عامل فوق سبک بهره می‌بردند تا بتوانند دوام باتری طولانی مدت را ثبت کنند. اما ساعت‌های امروزی هواوی، بیش از انتظار ویژگی دارند تا بتوانند با محصولات سایر رقبا مانند سامسونگ، گارمین و اپل به رقابت بپردازند. اما جدید عضو خانواده واچ جی تی (Watch GT) چه عملکردی در برابر بهترین رقبایش دارد؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بدهیم.

 

از Watch GT 3 چه می‌دانید؟

 

هواوی واچ جی تی 3 مدل 42 میلی‌متری

  • Active Edition با بدنه مشکی و بند فلورولاستومر: قیمت 229 یورو
  • Elegant Edition با بدنه طلایی و بند چرمی سفید: قیمت 249 یورو
  • Elegant Edition با بدنه طلایی و بند میلانس طلایی: قیمت 299 یورو

 

هواوی واچ جی تی 3 مدل 46 میلی‌متری

  • Active Edition با بدنه مشکی و بند فلورولاستومر: قیمت 249 یورو
  • Classic Edition با بدنه نقره‌ای و بند چرمی سفید: قیمت 269 یورو
  • Elite Edition با بدنه نقره‌ای و بند استیل ضد زنگ: قیمت 329 یورو

 

واچ جی تی 3 (Watch GT 3) جدیدترین عضو خط تولید با سابقه ساعت‌های هوشمند هواوی است. نمونه پیشین این سری یعنی واچ جی تی 2 (Watch GT 2) در ماه سپتامبر 2019 معرفی شده بود. ساعت مورد بحث ما از حضور سیستم عامل HarmonyOS بهره می‌برد؛ پلتفرمی که هواوی آن را به صورت اختصاصی توسعه داده تا از آن از گوشی‌ها گرفته تا تلویزیون‌های هوشمند، استفاده کند. واچ GT 3 در دو مدل 42 و 46 میلی‌متری تولید شده و بندهای متنوعی هم دارد. به علاوه، درون جعبه، همراه با آن یک شارژر بیسیم هم به فروش می‌رسد.

واچ جی تی 3 از نظر ظاهری و احساس القاء شده هنگام پوشیده شدن، مشابه ساعت‌های نسل‌های پیش هواوی می‌باشد ولی مجموعه سنسورهای جدیدی در قاب پشتی خود دارد. این ساعت حالا از حضور هشت فوتودیود و دو منبع نوری بهره می‌برد تا ضربان قلب و میزان اشباع‌شدگی اکسیژن خون را بهتر بررسی کند. هواوی همچنین، الگوریتم‌های متفرقه و قدیمی را با الگوریتم‌های ساخت خودش تعویض کرده و مدعی شده که این الگوریتم‌ها دقیق‌تر هستند. هر دو مدل Watch GT 3 نسبت به ساعت‌های نسل‌های پیشین، صفحه نمایش بزرگتر و یک نمایشگر OLED درخشان‌تر دارند.

واچ GT 3 در حال حاضر با بندهای متنوعی به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک نسخه پرو (Pro) از این ساعت که ویژگی‌های پیشرفته‌تری دارد و از مواد سازنده باکیفیت‌تر نظیر شیشه، سرامیک و تیتانیوم ساخته شده نیز عرضه شود چرا که سال گذشته واچ جی تی 2 پرو (Watch GT 2 Pro) به بازار آمده بود.

 

طراحی و سخت‌افزار

Watch GT 3 شباهت زیادی به دیگر ساعت‌های ساخت هواوی دارد بنابراین اگر شکل آن ساعت‌ها را دوست داشتید، قطعاً ظاهر این ساعت را نیز دوست خواهید داشت. واچ جی تی 3 همان شیوه طراحی کلاسیک نسل پیشین یعنی واچ جی تی 2 را حفظ کرده ولی یک دکمه دایره‌ای چرخان و یک دکمه کاربردی را از ساعت‌های سری واچ 3 (Watch 3) به ارث برده است.

مطمئناً شما هم نحوه قرارگیری دکمه‌ها را خواهید پسندید ولی از نظر کاربردی شاید با آنها به مشکل بخورید زیرا همچون ساعت‌های پیشین هواوی، قابلیت اسکرول کردن در منوها با استفاده از دکمه دایره‌ای محدود می‌باشد. به علاوه، می‌توانید روی این دکمه ضربه بزنید تا به هوم اسکرین برگردید ولی نمی‌توانید روی آن دو بار ضربه بزنید تا مانند واچ 3، منوی اپلیکیشن‌های اخیر اجرا گردد. هواوی می‌گوید که دلیل این اتفاق آن است که واچ GT 3 از اپلیکیشن‌های پس‌زمینه پشتیبانی نمی‌کند و در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی نشده تا این قابلیت به این ساعت اضافه گردد. یکی از مهمترین مزایای دکمه دایره‌ای چرخان آن است که می‌توانید در حالی که دستتان خیس است یا نم دارد، شدت صداها را تنظیم و ساعت هشدار تعیین کنید و در منوی تنظیمات جابه‌جا شوید.

نمونه استفاده شده برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی، مدل 46 میلی‌متری کلاسیک ادیشن است که بند چرمی قهوه‌ای دارد. اگر جنس ساده و نرم این بند زیاد برایتان مهم نباشد، قطعاً از کیفیت آن راضی خواهید بود. البته اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که حین ورزش کردن Watch GT 3 را بپوشید، باید بگوییم که جنس این بند زیاد ایده‌آل نیست. خوشبختانه هر دو مدل 42 و 46 میلی‌متری به شما اجازه می‌دهند تا بندها را عوض کنید. بر این اساس، می‌توانید روی مدل 46 میلی‌متری بندهای 22 میلی‌متری و روی مدل 42 میلی‌متری بندهای 20 میلی‌متری بگذارید. شایان ذکر است که امکان خرید لوازم جانبی هواوی واچ GT 3 از تبلت‌فون با بهترین قیمت وجود دارد.

بر خلاف دیگر ساعت‌های بزرگ هواوی، بدون شک شما هم از شیوه طراحی واچ جی تی 3 رضایت پیدا خواهید کرد. ابعاد کوچک آن بیشتر به درد استفاده کردن به عنوان ساعت بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی می‌خورد تا صرفاً جنبه‌های اسپورت و زیبا شناختی. به علاوه، واچ GT 3 بسیار سبک‌تر است. وزن مدل 46 میلی‌متری آن بدون بند به 42.6 گرم می‌رسد حال آنکه واچ 3 پرو (Watch 3 Pro) با وزن 63 گرمی به مراتب سنگین‌تر بود. اگر وزن ساعت برایتان مهم است، مدل کوچکتر 42 میلی‌متری بدون بند تنها 35 گرم خواهد بود.

مغز متفکر ساعت مورد بحث ما چیپست نامشخص Cortex-M شرکت ARM می‌باشد. معمولاً اینگونه است که اگر شرکتی از یک تراشه قدرتمند و بروز بهره می‌برد، خیلی راحت اسم آن را بیان می‌کند. حتی وقتی از هواوی در مورد نام این چیپست سؤال شد نیز پاسخ درستی ارائه نکرد. علاوه بر این، ظرفیت باتری هم مشخص نشده بنابراین می‌توانیم فرض کنیم که شاهد حضور همان منبع نیروی 455 میلی‌آمپری هستیم که پیش‌تر در واچ جی تی 2 وجود داشت. البته در مورد دوام باتری، در دیگر بخش‌های این مطلب صحبت خواهیم کرد.

رم این ساعت 32 مگابایت و حافظه داخلی آن 4 گیگابایت است. شاید این مقدار فضا برای خیلی از افراد کافی نباشد ولی در حال حاضر اپلیکیشن‌های متفرقه زیادی در اپ‌گالری هواوی نیست که بخواهیم آنها را دانلود و در Watch GT 3 نصب کنیم. احتمالاً بهتر باشد که بیشتر از این حافظه برای ذخیره 500 فایل صوتی بهره ببرید؛ فایل‌هایی که می‌توانید در صورت فراموش کردن گوشی، با متصل کردن هدفون بلوتوثی به ساعت، به آنها گوش دهید.

هر دو مدل ساعت مورد بحث ما نمایشگری از نوع AMOLED دارند که رزولوشن آن به 466*466 پیکسل می‌رسد. اندازه صفحه نمایش مدل 46 میلی‌متری 1.43 اینچ با تراکم پیکسلی 326 و اندازه صفحه نمایش مدل 42 میلی‌متری 1.32 اینچ با تراکم پیکسلی 352 می‌باشد. با حداکثر روشنایی 800 نیتی، هم می‌توانید در فضاهای باز محتواهای نمایش داده شده را ببینید و هم می‌توانید از قابلیت بسیار کارآمد تنظیم خودکار روشنایی بهره ببرید. به علاوه، یک حالت چراغ قوه و صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) هم در دسترس قرار گرفته‌اند. برای مدیریت رفتارهای نمایشگر در مواقعی که خاموش است، می‌توانید حالت لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb Mode) را زمان‌بندی، مدت زمان روشن ماندن صفحه نمایش را تعیین و یا نمایشگر را با لمس دست خاموش کنید.

Watch GT 3 به خاطر دریافت تأییدیه 5ATM ضد آب بوده و از بلوتوث و NFC پشتیبانی می‌کند و هم میکروفون دارد و هم اسپیکر تا بتوانید به وسیله گوشی جفت شده، تماس برقرار و یا تماس‌های صوتی را دریافت نمایید. این قابلیت‌ها خیلی خوب کار می‌کنند اما پیشنهاد می‌کنیم که اگر گوشی‌تان را با خودتان به این‌طرف و آن‌طرف می‌برید، صرفاً از آن برای برقراری تماس استفاده نمایید. به علاوه، می‌توانید در صورت تمایل، ساعت را به یک اسپیکر بلوتوثی وصل و فایل‌های صوتی مدنظر را پخش کنید. ضمناً، وقتی واچ GT 3 به یک گوشی ساخت هواوی وصل شده، می‌توانید از این ساعت به عنوان شاتر از راه دوربین بهره ببرید.

آخرین تغییر بزرگ واچ جی تی 3 به سنسور بازطراحی شده TruSeen 5+ قرار گرفته در قاب پشتی مربوط می‌شود. این حسگر در مقایسه با حسگرهای مشابه به کار رفته در ساعت‌های پیشین هواوی، به هشت فوتودیود مجهز شده و از حضور یک سنسور حساس به نور دیگر هم بهره می‌برد تا اطلاعات دقیق‌تری از ضربان قلب و میزان اکسیژن اشباع‌شده خون به دست آورد. بر این اساس، بررسی میزان اکسیژن خون (SpO2) در طول روز امکان‌پذیر خواهد بود ولی توجه کنید که این ویژگی به صورت پیش‌فرض روشن نیست. به راحتی می‌توانیم ادعا کنیم که داده‌های به دست آمده از این سنسور با داده‌های به دست آمده از سنسور مشابه موجود در اپل واچ سری 6 (Apple Watch Series 6) برابری و همیشه دقت 97 درصدی و بیشتر را ثبت می‌کند. لازم به ذکر است که هواوی Watch GT 3 به هیچ عنوان یک دستگاه پزشکی نیست بنابراین داده‌هایی که سنسورهای مختلف آن به دست می‌آیند صرفاً برای آگاه شدن کاربران هستند.

 

نرم‌افزار و ویژگی‌های بررسی‌کننده وضعیت سلامتی

واچ جی تی 3 از نسخه مخصوص وسایل پوشیدنی سیستم عامل HarmonyOS سود می‌برد که ابتدائاً در واچ 3 پرو دیده بودیم. این پلتفرم به شدت به سیستم عامل اولیه هواوی یعنی LiteOS شباهت دارد ولی نسبت به آن به ویژگی‌ها و جزئیات بیشتری مجهز شده است. علی‌رغم ذکر این نکته، همچنان کمبودهایی به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توانیم به عدم پشتیبانی از نرم‌افزارهای متفرقه و یا قابلیت انتقال داده‌های وضعیت سلامتی یا همگام‌سازی آنها با اپلیکیشن‌های تزار اول و مشهور اشاره کنیم. خیلی شفاف بگوییم که معمولاً این اطلاعات در همان برنامه Health هواوی باقی می‌مانند مگر اینکه با برخی ترفندها، آنها را به دیگر نرم‌افزارها منتقل نمایید.

تعداد 10 تصویر پس‌زمینه از پیش تعریف شده وجود دارد. ضمن اینکه شما می‌توانید عکس‌های دلخواه خود را برای استفاده کردن آپلود کنید. برخی از این تصاویر را می‌توان شخصی‌سازی کرد تا با میانبرهایی به اپلیکیشن‌های دلخواه مراجعه و یا ساعت محلی مناطق مختلف جهان را اضافه کنید. با توجه به محل زندگی، قادر خواهید بود از طریق اپلیکیشن Health هواوی به صدها تصویر پس‌زمینه قابل دانلود (پولی و رایگان) دست یابید.

وابستگی منطقه‌ای یکی از اتفاقات عجیب و غریب ساعت‌های هواوی است زیرا باعث می‌شود که همه امکانات در همه کشورها در دسترس نباشند. با این وجود، همچنان بعضی از قابلیت‌ها مخصوص خودِ ساعت هستند بنابراین اینکه از چه ویژگی‌هایی بهره‌مند خواهید شد بستگی به این دارد که آیا گوشی ساخت هواوی را به این ساعت وصل کرده‌اید یا یک گوشی اندرویدی دیگر و یا اصلاً آن را با آیفون جفت نموده‌اید. هواوی بعضی اوقات اطلاعات مربوط به سازگاری ساعت‌ها با برخی از گوشی‌ها را منتشر می‌کند تا کاربران ببینند می‌توانند از چه امکاناتی استفاده کنند هرچند هنوز این اطلاعات برای واچ GT 3 در دسترس نیست.

بعضی از ویژگی‌های مخصوص دستگاه یا کشور محل سکونت، از اهمیت زیادی برخوردارند که شیوه پرداخت بیسیم با NFC، سبک زندگی سالم Sahmrock، برقراری تماس MeeTime و دستیار هوشمند هواوی موسوم به سلیا (Celia) از آن جمله‌اند. پیش از خرید Watch GT 3، قویاً پیشنهاد می‌کنیم که ببینید چه امکاناتی در کشور محل سکونت شما قابل استفاده هستند و پشتیبانی می‌شوند. ضمناً، چنان‌چه یک فروشگاه یا نمایندگی رسمی هواوی در نزدیکی محل سکونتتان هست، به راحتی می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد. یکی از مثال‌های عجیب در مورد امکانات واچ جی تی 3 این است که کاربران نسخه iOS برنامه Health تنها می‌توانند تصاویر پس‌زمینه رایگان را دانلود کنند و نه تصاویر پس‌زمینه پولی را.

در صورت دسترسی داشتن به ویژگی سبک زندگی سالم Shamrock، می‌توانید به صورت بصری به اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی دست یابید. در واقع این یک ویجت می‌باشد که به کاربران کمک می‌کند تا به آنها بگوید چه‌قدر پیاده‌روی کنند، چه‌قدر آب بنوشند، چه‌قدر بخوابند و یا چه‌قدر دیگر باید ورزش کنند تا به آن اهداف روزانه برسند. شما می‌توانید برای خودتان ساعت هشدار تنظیم نمایید تا با استفاده از آن نفس بکشید، بخندید یا برای پیاده‌روی کردن به بیرون بروید.

شمارنده ضربان قلب و بررسی‌کننده کیفیت خواب به صورت پیش‌فرض فعال شده‌اند ولی برای بررسی میزان استرس، حداکثر اکسیژن خون یا اندازه‌گیری ممتد دمای پوست، باید به صورت دستی به تنظیمات برنامه Health بروید و آنها را فعال نمایید. به علاوه، شما می‌توانید داده‌های مربوط به ضربان قلبتان را با وسایل ورزشی سازگار با Watch GT 3 مانند برخی تردمیل‌ها همگام‌سازی نمایید.

دستیار دیجیتالی سلیا برای انجام دادن دستورات مختلف مانند برقراری یا رد تماس‌ها و تنظیم ساعت هشدار کارآمد است اما در مقایسه با رقبایی همچون گوگل اسیستنت محدود خواهد بود. همچنان نمی‌توانیم به بسیاری از پیام‌های دریافت شده، از طریق خودِ ساعت پاسخ دهیم و یا برای دیگران اموجی بفرستیم. این تنظیمات توسط اپلیکیشن پیام‌رسان نصب شده در گوشی مشخص و با Watch GT 3 همگام‌سازی می‌شوند ولی امکان پشتیبانی از آنها در دستگاه‌های iOS وجود ندارد. مطمئناً همچون ویژگی کیبورد واچ 3 پرو، تبدیل گفتار به متن نیز در این اینجا بسیار کارآمد خواهد بود.

هواوی تمامی الگوریتم‌های متفرقه بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی که به میزان حداکثر اکسیژن خون، تأثیرات ورزشی و مدت زمان ریکاوری مربوط می‌شدند را با الگوریتم‌های ساخت خودش جایگزین کرده است. البته در زمینه محاسبه میزان کالری‌های سوزانده شده و مدت زمان ریکاوری تغییر خاصی احساس نخواهید کرد. لازم به ذکر است که هواوی در گذشته از الگوریتم‌های Firstbeat استفاده می‌کرد.

واچ GT 3 می‌تواند بیش از 100 نوع فعالیت ورزشی را بررسی کند؛ از دو، شنا، دوچرخه‌سواری و یوگا گرفته تا حرکات موزون، اسکی، طناب‌زنی و ورزش سه‌گانه. همچنین، 13 نوع روش دویدن از پیش تعریف شده وجود دارد که می‌توانید آنها را دنبال کنید. ضمن اینکه مربی صوتی و چندین برنامه ورزش کردن هم در دسترس قرار گرفته‌اند.

برنامه‌های از پیش تعریف شده دویدن می‌توانند پیشرفت شما را به مرور زمان بررسی و اهدافتان را با توجه به وضعیت سلامتی مشخص کنند. هواوی این قابلیت را Running Ability Index نامگذاری کرده ولی هنوز منتشر نشده و قرار است در آینده با یک آپدیت نرم‌افزاری عرضه گردد. این شرکت خبر داده که قابلیت نامبرده مبتنی بر محاسبه‌گر VDOT می‌باشد.

 

بررسی وضعیت سلامتی

وقتی هواوی جزئیاتی را در مورد Watch GT 3 انتشار داد، خیلی در مورد توانایی‌های این وسیله اغراق و ادعا کرد که می‌تواند از اپل واچ سری 6 بهتر کار کند زیرا یکی از دقیق‌ترین و قابل‌اعتمادترین وسایل پوشیدنی موجود در دنیاست که داده‌های مربوط به شمارنده ضربان قلب و GPS آن فوق‌العاده‌اند. با بررسی‌های انجام شده، این ادعا تقریباً درست است ولی محصول اپل باز هم گوی سبقت را می‌رباید.

به منظور راستی‌آزمایی ادعای هواوی، واچ جی تی 3 در کنار اپل واچ سری 6 پوشیده شد و برای بررسی اطلاعات به دست آمده، سینه‌بند پولار اچ 10 (Polar H10) هم به کار رفت. پس از دو، دوچرخه‌سواری و انجام فعالیت‌های ورزشی در باشگاه، داده‌های مربوط به ضربان قلب، اوج‌گیری تنفس، کاهش ضربان قلب و GPS ارزیابی شدند. تقریباً برای همه فعالیت‌ها، سینه‌بند پولار و اپل واچ تا حدود زیادی شبیه هم عمل کردند و در برخی از فعالیت‌ها مانند دو و دوچرخه‌سواری طولانی نیز واچ جی تی 3 دقیق عمل کرد. در این میان، وقتی ضربان قلب افزایش یافت، شرایط عوض شد.

در نمودارهای ثبت شده، کاملاً مشاهده شد که چه‌قدر Watch GT 3 به اپل واچ و پولار اچ 10 نزدیک بود. صرف‌نظر از محدودیت‌های موجود، همان فعالیت‌هایی که توسط واچ GT 3 بررسی می‌شدند نیز در مقایسه با دو رقیب او که نام بردیم، دقت بالایی داشتند.

در تمامی فعالیت‌ها، شرایط تقریباً یکسان بود تا اینکه در زمان انجام بررسی نوسانات فعالیت‌های شدید و ضعیف، با افتی محسوس روبه‌رو شدیم. در این زمان، محصول هواوی نتوانست لحظاتی که قلب شدید یا ضعیف کار می‌کرد را به‌درستی تشخیص دهد و حداقل و حداکثر انحراف 10 تپش در هر دقیقه را به ثبت رساند. واقعاً این اتفاق ناامیدکننده است به خصوص آنکه هواوی بررسی این نوع فعالیت را یکی از نقاط قوت Watch GT 3 می‌داند.

تقریباً یک داستان مشابه نیز با بررسی GPS اتفاق افتاد. بر خلاف GPS دو بانده‌ای که این ساعت دارد، خیلی از اوقات مسیری که طی شده را به‌درستی تشخیص نمی‌دهد. البته منصفانه بگوییم که عملکرد نسبتاً خوبی داشت ولی در تمامی فعالیت‌های ورزشی که به GPS نیاز دارند، Watch GT 3 کم‌دقت‌ترین ساعت بود. به عنوان یک نکته مثبت، فرآیند مشکل قفل شدن GPS که در دیگر ساعت‌های هواوی وجود داشت، در این وسیله پوشیدنی احساس نمی‌شد.

بر این اساس، واچ GT 3 نمی‌تواند از نظر دقت و قابل‌اعتماد بودن با رقبایی مانند اپل سری 6 رقابت کند ولی عملکردش نزدیک به آنهاست. با توجه به اینکه اپل واچ سری 6 شبیه پولار اچ 10 عمل می‌کند، واقعاً اینکه از محصول هواوی انتظار داشته باشیم این رقابت را به سود خودش به پایان ببرد، دور از انصاف است. اینکه Watch GT 3 در مقایسه با اپل واچ سری 6 یا Polar H10 در بسیاری از فعالیت‌ها خیلی خوب کار می‌کند، کاملاً جای تحسین دارد.

یک نکته در مورد اپلیکیشن‌های مکمل ساعت‌ها بگوییم. در حالی که برنامه متفرقه Health Sync می‌تواند نیاز ما را برطرف سازد ولی فرآیند بررسی فعالیت در آن نسبتاً پیچیده است حال آنکه چنین چیزی در برنامه Health هواوی به چشم نمی‌خورد. در این میان، چنان‌چه می‌خواهید داده‌های به دست آمده از ساعت هوشمند ساخت هواوی را با برنامه‌های متفرقه مکمل به اشتراک بگذارید، Health Sync می‌تواند آلترناتیو مناسبی باشد.

 

دوام باتری

Watch GT 3 دوام باتری طولانی مدتی دارد. هواوی ادعا می‌کند که مدل 46 میلی‌متری این ساعت می‌تواند با استفاده نیمه سنگین تا 14 روز و با استفاده سنگین تا 8 روز دوام بیاورد. اینک شما با استفاده نیمه سنگین با این ساعت قادر خواهید بود رکورد دوام باتری 10 روزه را ثبت کنید. با توجه به تعریفی که هواوی از استفاده سنگین و نیمه سنگین دارد، الگوی مصرفی اکثر کاربران تقریباً نیمه سنگین است. لازم به ذکر است که مدل 42 میلی‌متری با استفاده نیمه سنگین 7 روز و با استفاده سنگین به مدت 4 روز دوام خواهد آورد.

چنان‌چه با همان تنظیمات پیش‌فرض تعیین شده، با این ساعت کار کنید، باتری آن به مدت 10 روز دوام می‌آورد. منظور از تنظیمات پیش‌فرض یعنی فقط شمارنده ضربان قلب و TruSleep روشن باشند و بقیه امکانات نظیر صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)، بررسی خودکار استرس، بررسی میزان اشباع‌شدگی اکسیژن خون و بررسی دمای پوست خاموش باقی بمانند. با روشن کردن تمامی این امکانات، مشخصاً دوام باتری افت خواهد کرد. تنها خودِ AoD دوام باتری را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد.

با توضیحات داده شده، اگر روزانه و به صورت دستی دمای پوست و میزان اشباع‌شدگی اکسیژن خون بررسی شود و هر چهار ساعت یک بار هم فعالیت‌های ورزشی آنالیز گردند و GPS نیز به مدت 2 ساعت و نیم روشن باشد و اکثر ورزش‌های خود را هم در فضاهای باز انجام دهید، می‌توانید انتظار داشته باشید که دوام باتری نسبتاً قابل‌قبولی به ثبت برسد.

هواوی مدعی شده که این محصولش می‌تواند چهار نوع فعالیت ورزشی را به صورت خودکار تشخیص دهد که عبارتند از: دو، پیاده‌روی، حرکات نامنظم و رویینگ. البته عملکرد این قابلیت زیاد خوب نیست زیرا یا کلاً تشخیص نمی‌دهد و یا وقتی هم تشخیص می‌دهد، 30 دقیقه از آغاز فعالیت گذشته است. بر این اساس، چنان‌چه اطلاعات و داده‌های قابل اعتمادی پیرامون فعالیت‌های ورزشی خود می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنیم به صورت دستی آنها را بررسی نمایید.

خوشبختانه دکمه پایینی سمت راست ساعت را می‌توان شخصی‌سازی کرد. این دکمه به صورت پیش‌فرض تنظیم شده که فعالیت‌های ورزشی را بررسی کند ولی می‌توانید هر کاری که می‌خواهید انجام شود را به عنوان میانبر برایش تعیین نمایید. با استفاده از شارژر بیسیم فروخته شده همراه با ساعت، مدل 46 میلی‌متری آن در کمتر از 90 دقیقه شارژ خواهد شد و پس از 30 دقیقه هم تقریباً 50 درصد پر شده است. به علاوه، اگر گوشی شما این قابلیت را داراست، می‌توانید Watch GT 3 را با تکنولوژی شارژ معکوس بیسیم شارژ کنید.

 

سایر نکات

  • دیگر ویژگی‌ها

واچ جی تی 3 تقویم عادت ماهانه زنان، شیوه پرداخت بیسیم با اپلیکیشن Wallet هواوی، آزمایش میزان استرس خودکار، شیوه مدیریت اعلانات و سیستم هشداردهنده وضعیت بد جوی دارد.

  • Route Back

ویژگی آفلاین مسیریابی هواوی در واچ GT 3 هم وجود دارد. این قابلیت به چیپست مکان‌یابی دوبانده GNSS متکی می‌باشد که تشکیل شده از باندهای L1 و L5. زمانی که در فضاهای باز فعالیت‌های ورزشی خود را بررسی می‌کنید، این ساعت یک مسیر برای شما ایجاد می‌کند که با استفاده از آن قادر خواهید بود اگر گم شدید، مسیری که از مبدأ در آن قدم برداشته‌اید را ببینید. این ویژگی خیلی خوب کار می‌کند و چه‌بسا در بعضی از شرایط جان خیلی از انسان‌ها را نیز نجات دهد زیرا بعضی از اوقات باتری ساعت از باتری گوشی بادوام‌تر می‌باشد.

  • مشکلات مربوط به GPS

بر خلاف پشتیبانی از چیپست مکان‌یابی دوبانده GNSS و پشتیبانی از GPS، Galileo، Beidou، GLONASS و QZSS، این ساعت همیشه در زمینه مسیریابی خوب کار نمی‌کند. گاهی اوقات مانند دو رقیب او که در این مطلب نام بردیم عمل می‌کند و برخی اوقات به خصوص وقتی در داخل ساختمان هستید، بسیار بدتر از آنها ظاهر می‌گردد. البته در حال حاضر همه ماهواره‌های مکان‌یابی از فرکانس‌های دو بانده پشتیبانی می‌کنند بنابراین اتفاقی که درباره Watch GT 3 رخ داده احتمالاً دلیل دیگری دارد.

 

رقبا و آلترناتیوها

با توجه به اختلاف قیمت 80 یورویی که ارزان‌ترین و گران‌ترین مدل Watch GT 3 با هم دارند، این بند ساعت است که مشخص می‌کند دوست دارید کدام را بخرید. خیلی از افراد ارزان‌ترین مدل را ترجیح می‌دهند زیرا بند فلورولاستومر برای انجام دادن فعالیت‌های ورزشی بی‌نظیر است. شما همچنین می‌توانید از سایت تبلت‌فون دیگر بندهای مناسب هواوی واچ GT 3 را خریداری کنید. به خاطر دوام باتری طولانی مدت و ویژگی‌های متعدد بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی، قیمت تعیین شده برای این ساعت کاملاً رقابتی می‌باشد.

در میان رقبای پایین‌رده، می‌توانیم به هواوی واچ جی تی 2 پرو اشاره کنیم که 179 یورو قیمت دارد. این ساعت به سخت‌افزار مشابهی مجهز است و کیفیت ساخت آن بالاتر می‌باشد ولی سنسور بروز شده شمارنده ضربان قلب و GPS دوبانده ندارد و صفحه نمایشش نیز کوچکتر و کم‌رزولوشن‌تر است.

مدل پایه گلکسی واچ 4 (Galaxy Watch 4) که 269 یورو قیمت خورده نیز آلترناتیو بعدی است که با اپلیکیشن‌های متفرقه سازگارتر خواهد بود و به ویژگی‌های پیشرفته بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی مجهز می‌باشد ولی ردیابی GPS و دوام باتری آن ضعیف‌تر خواهند بود. فیت‌بیت ورسا 3 (Fitbit Versa 3) هم که 229 یورو قیمت دارد نیز شاید ارزان‌ترین رقیب ساعت مورد بحث ما باشد که امکانات متعدد و ویژگی‌های متنوع بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی دارد. اگر هم به دنبال ساعت گران‌تری هستید، می‌توانید گلکسی واچ 4 کلاسیک (Galaxy Watch 4 Classic) را بخرید که 369 یورو است.

در میان ساعت‌های بالارده هم می‌توانیم به اپل واچ سری 7 (Apple Watch Series 7) با قیمت 429 یورویی و گارمین ونو 2 (Garmin Venu 2) با قیمت 399 یورویی اشاره کنیم که در حال حاضر رقابت جدی با هم دارند. در نهایت، مهمترین فاکتوری که بر انتخاب نهایی شما تأثیرگذار خواهد بود، اکوسیستم نرم‌افزاری و نحوه اشتراک‌گذاری داده‌ها با سایر اپلیکیشن‌های متفرقه به غیر از Health هواوی و گوگل فیت می‌باشد.

 

نظر نهایی

با اعتماد به نفس کامل می‌توانیم بگوییم که Watch GT 3 دقیق‌ترین سنسور شمارنده ضربان قلب و GPS را در میان سایر محصولات پوشیدنی هواوی دارد. البته این وسیله هنوز هم نمی‌تواند از نظر دقت با اپل واچ‌ها به رقابت بپردازد ولی با در نظرگیری اختلاف قیمتی که با آن پرچمداران دارد، عملکردش بینظیر است. هواوی با این محصولش یک ساعت هوشمند باکیفیت دارد ولی باید واقعیت را قبول کنیم که واچ جی تی 3 و اپل واچ‌ها مشتریان یکسانی نخواهند داشت.

امکانات قابل پیش‌بینی گسترده و جزئیات اضافه شده در سیستم عامل HarmonyOS بهتر از پلتفرم LiteOS می‌باشد. در این میان، دوام باتری دو هفته‌ای یک نقطه قوت قابل ذکر به شمار می‌رود. البته توجه کنید که خیلی از امکانات مخصوص کشور چین یا دستگاه‌های هواوی هستند بنابراین تا زمانی که این وسیله را خریداری نکرده و با آن کار نکرده‌اید، نمی‌توانید توانایی‌هایش را بشناسید اما در مجموع امکانات مبتدی آن بسیار قابل‌قبول خواهند بود.

دوام باتری طولانی مدت، بررسی‌کننده دقیق فعالیت‌های ورزشی، شیوه طراحی جذاب و قیمت مقرون به صرفه، باعث می‌شوند که راحت‌تر چشمانمان را روی کمبودهای Watch GT 3 ببندیم. به علاوه، اگر هواوی پشتیبانی از نرم‌افزارهای متفرقه و یا امکان همگام‌سازی داده‌ها با سایر برنامه‌های شخص ثالث را به این محصولش بیاورد، دیگر چیزی کم نخواهد بود. با این توضیحات، اگر از کمبودهای واچ GT 3 آگاه هستید و می‌توانید با آنها کنار بیایید، این ساعت انتخاب فوق‌العاده‌ای برایتان به شمار خواهد آمد.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش بزرگ و درخشان
  • پیشرفت قابل‌ملاحظه سیستم عامل HarmonyOS در مقایسه با سیستم عامل LiteOS
  • سرعت بالای GPS
  • دوام باتری 1 تا 2 هفته‌ای
  • بررسی دقیق فعالیت‌های ورزشی

 

نقاط ضعف

  • دقت ناکافی سنسور شمارنده ضربان قلب
  • پشتیبانی ناقص از نرم‌افزارهای متفرقه
  • پیچیده بودن صادر کردن اطلاعات فعالیت‌های ورزشی به نرم‌افزارهای متفرقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *