نقد و بررسی سامسونگ گلکسی ای 52 اس 5G

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی ای 52 اس 5G

پیش‌تر گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم: سامسونگ خط تولید گلکسی ای (Galaxy A) بسیار قدرتمند و متنوعی دارد. این کمپانی کره‌ای با پایبند بودن به شعار “محصولات بی‌نظیر برای همگان”، سعی کرده محصولاتی تولید کند که هم از نظر شیوه طراحی جذاب و تازه هستند و هم از نظر قیمت، ارزش خرید بالایی دارند. بهتر آنکه سامسونگ می‌داند دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای تولید کرده و حالا می‌خواهد تعداد نمایندگانش را بروزتر و بیشتر کند. از میان این موبایل‌ها، گلکسی ای 52 (Galaxy A52) بسیار چشمگیر بوده و اینک نمونه‌ای دیگر از آن یعنی گلکسی ای 52 اس 5G (Galaxy A52s 5G) معرفی شده است.

خیلی تخصصی بخواهیم بگوییم، در مقایسه با گلکسی ای 52 معمولی و گلکسی ای 52 5G (Galaxy A52 5G)، می‌توانیم گلکسی A52s 5G را متعلق به یک نسل دیگر از محصولات سامسونگ بدانیم هرچند تفاوت‌ها و اختلاف‌هایی که وجود دارند زیاد نیستند. دو گوشی اول در ماه مارس به بازار آمده‌اند اما نسخه 5G، تراشه اسنپدراگون 750 5G و صفحه نمایش 6.5 اینچی Super AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی داشت حال آنکه نسخه 4G از چیپست اسنپدراگون 720G و نمایشگر با نرخ نوسازی 90 هرتزی سود می‌برد. در زمینه ویژگی‌های ظاهری اما، هر دو گوشی شباهت بسیاری داشتند و از نظر فیزیکی یکی بودند.

حالا گلکسی ای 52 اس 5G آمده تا جای گلکسی ای 52 5G را بگیرد و پا را فراتر از چیزی که بود، بگذارد و بار دیگر از یک چیپست پیشرفته‌تر یعنی اسنپدراگون 778G 5G بهره ببرد تا مشخصاً از جمله مشکلاتی که در دستگاه پیشین با آنها روبه‌رو بودیم را از بین ببرد. در این بین، تغییراتی که نسبت به دو نسخه 4G و 5G قبلی رخ داده‌اند، زیاد نیستند.

تمام پیشرفت‌های این گوشی به همین چند موردی که گفتیم، خلاصه می‌شوند. این یعنی یک گام رو به جلوی کوچک و بهبود عملکرد به علاوه چندین توانایی دیگر برای چیپست مانند سازگاری با شبکه وای‌فای 6، امکانات تازه Galaxy A52s 5G هستند وگرنه در دیگر زمینه‌ها این موبایل تفاوت خاصی نکرده است. با این اوصاف، به جرأت می‌توانیم بگوییم که تغییرات ایجاد شده، بسیار کمتر از تغییراتی هستند که گلکسی ای 52 5G نسبت به گلکسی ای 52 4G با آنها روبه‌رو شده بود.

البته جمله آخر به نشانه اعتراض نیست چرا که قیمت مشخص شده برای گلکسی ای 52 اس 5G تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. به علاوه، با تمامی مشخصات فنی که این گوشی دارد، شما صاحب یک تلفن همراه فوق‌العاده خواهید شد که به امکانات قابل‌توجهی همچون نرخ بازسازی 120 هرتزی، صفحه نمایش 6.5 اینچی AMOLED، دوربین عقب چهارگانه، پوشش پلاستیکی چرم مانند و تأییدیه IP67 مجهز شده است.

از طرفی، بار دیگر موبایل 159.9*75.1*8.4 میلی‌متری در اختیار خواهید داشت که از نظر فیزیکی با دو موبایل نامبرده هم اندازه بوده و فریم پلاستیکی اما مستحکمی دارد و نمای جلویی آن نیز به پوشش گوریلا گلس 5 تجهیز شده است. این دستگاه حتی همان 189 گرم جرم را دارد؛ نکته‌ای که البته تا حدودی قابل پیش‌بینی بود زیرا در آن باتری 4500 میلی‌آمپری به کار رفته است. گلکسی A52s 5G را می‌توان مانند گذشته با تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی شارژ کرد ولی این‌بار شارژر مربوطه درون خودِ جعبه قرار دارد تا ارزش گوشی مورد بحث ما را به شدت افزایش دهد.

با توضیحات داده شده، مسیر بررسی این محصول سامسونگ هموار گردید. از آن جایی که تا کنون گلکسی ای 52 را به صورت تخصصی بررسی کرده‌ایم، می‌توانید توضیحات مربوط به طراحی و سیستم نرم‌افزاری آن دستگاه را نیز بخوانید تا با قسمت‌هایی که در گلکسی ای 52 اس 5G تغییر نکرده‌اند، آشنا شوید.

ضمناً، با توجه به اینکه چیپست‌ها عوض شده‌اند، تمامی آزمایش‌های مربوط به این قطعه مانند عملکرد، دوام باتری و سرعت شارژ دوباره انجام خواهند شد. به علاوه، نحوه فعالیت دوربین هم بار دیگر بررسی می‌گردد زیرا حضور یک تراشه جدیدتر به معنای آن است که اگرچه لنزهای دوربین همان قبلی‌ها هستند اما پردازشگران دیجیتالی سنسورها فرق کرده‌اند و تازه‌تر شده‌اند.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

قبل از آنکه نقد و بررسی تخصصی خود را رسماً آغاز کنیم، بد نیست خیلی سریع ببینیم درون جعبه گلکسی ای 52 اس 5G چه چیزهایی وجود دارد. واقعاً چیز خاصی نمی‌توان در مورد محتویات درون جعبه این گوشی گفت چرا که اولاً کارتن آن بسیار ساده است ولی از استحکام خوبی برخوردار بوده و خیلی خوب از موبایل محافظت می‌کند.

به غیر شارژر، سایر لوازم جانبی فروخته شده همراه با این دستگاه تغییر خاصی نکرده است. در بعضی از مناطق، به جای شارژر 15 واتی که در جعبه گلکسی ای 52 وجود داشت، همراه با گلکسی A52s 5G یک شارژر 25 واتی به فروش می‌رسد. بر این اساس، پیش از خرید باید از فروشنده در این رابطه سؤال کنید. مطمئناً این شارژر خودش می‌تواند ارزش خرید گوشی را افزایش دهد.

به غیر از این مورد، یک کابل USB کوتاه هم درون جعبه جای‌گیری کرده است و خبری از قاب محافظ و چیزهایی شبیه به آن نیست. این در حالی است که سایر گوشی‌سازان چنین لوازم جانبی را همراه با محصولاتشان به فروش می‌رسانند. البته نکاتی که گفتیم، کاملاً بستگی به نگرش کمپانی تولیدکننده موبایل دارد. برای مثال، سامسونگ حاضر نشده در جعبه گوشی‌های گران‌تر سری گلکسی اس 21 (Galaxy S21) حتی شارژر قرار دهد.

 

طراحی

سامسونگ نه تنها تلاش می‌کند تا گوشی‌های سری گلکسی A را مقرون‌به‌صرفه‌تر کند بلکه می‌خواهد آنها را از نظر ظاهری نیز بروزتر نماید تا از همه جهات خواستنی شوند. به همین خاطر، شاهد نوعی بازطراحی گسترده هستیم که سردمدار این شیوه را باید گلکسی A52 و گلکسی A72 بدانیم. مطمئناً این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند تا خصوصاً نظر جوانانی را جلب کنند که بیشتر به دنبال خلاقیت هستند و تمایل بیشتری به حضور در اجتماعات و شبکه‌های اجتماعی دارند.

مشخصاً تمرکز اصلی سامسونگ برای طراحی این موبایل روی قاب پشتی بوده که پوشش نرم و درخشانی دارد و شبیه ساتن مات یا لاستیک مات است. این گوشی در چهار رنگ مشکی، سفید، بنفش و سبز تولید شده است.

استفاده از کلمه کلیدی Awesome (به معنای بینظیر) برای معرفی گوشی‌های جدید سری گلکسی A نکته‌ای است که سامسونگ خیلی روی آن مانور داده و مدام از آن برای اشاره به باتری، صفحه نمایش، دوربین و حتی رنگ‌بندی بهره برده است. نمونه سبز رنگ این تلفن همراه که تصاویر آن را در این مقاله می‌بینید، هم چشم‌نواز و خیره‌کننده است و هم وقتی در دست گرفته می‌شود اسباب شگفتی را فراهم می‌کند. احساس کلی دریافت شده هنگام گرفتن این موبایل آرامش‌بخش بوده و اگرچه کمی جنس آن شبیه کائوچو یا لاستیک می‌باشد اما کمی هم درخشندگی دارد. با این اوصاف، احساس دریافت شده هنگام گرفتن این موبایل بسیار خاص است به همین دلیل حتماً پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر فقط به خاطر طراحی هم که شده، خرید گلکسی A52s 5G را به عنوان یک تصمیم منطقی در نظر داشته باشید.

شکل ظاهری قاب پشتی نیز خاص است به طوری که با یک زاویه نسبتاً تند و بسته، تا اواسط فریم موبایل کشیده می‌شود و یک لبه در کناره‌ها به وجود می‌آورد. این شیوه طراحی نسبت به لبه‌های تند و تیزی که در گوشی‌ها می‌بینیم نه بهتر است و نه بدتر بلکه فقط متفاوت است.

بر خلاف ظاهر کاملاً متفاوت، ایده اصلی طراحی ماژول دوربین عقب چهارگانه مشخصاً از گلکسی A51 دریافت شده و رنگ به کار رفته روی آن هم الهام‌گرفته‌شده از خانواده گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20) است.

از نظر مواد سازنده و نحوه ساخت، گلکسی A52s 5G خوش‌دست و یکدست است. این دستگاه لزوماً زیاد بزرگ نیست ولی قطعاً از نمونه قبلی ضخیم‌تر است به طوری که ابعادش برای طول، عرض و ضخامت به ترتیب به 159.9*75.1*8.4 میلی‌متر و وزنش به 189 گرم می‌رسد. فریم اطراف بدنه پلاستیکی است و این‌گونه حدس می‌زنیم که جنس قاب پشتی هم همین جنس می‌باشد. روی نمایشگر پوشش محافظ گوریلا گلس 5 به کار رفته که نسبت به گوریلا گلس 3 استفاده شده در گلکسی A51 مستحکم‌تر است. دیگر پیشرفت قابل‌توجه در اینجا دریافت تأییدیه ضد آب و خاک IP67 می‌باشد که برای چندمین بار در یک عضو از سری گلکسی A استفاده شده و بسیار قابل‌تحسین است.

 

دکمه‌های اطراف فریم

هیچ نکته بخصوصی در مورد دکمه‌های اطراف فریم گلکسی آ 52 اس 5G وجود ندارد؛ اتفاقی که نمی‌توانیم نسبت به آن اعتراضی داشته باشیم. واقعاً جای خوشحالی دارد که می‌بینیم جک هدفون 3.5 میلی‌متری هنوز در این گوشی حضور یافته و در پایین قاب جای گرفته است. در کنار آن هم می‌توانیم پورت USB-C را ببینیم که از نوع USB 2.0 بوده و از OTG پشتیبانی می‌کند. در امتداد آن نیز شاهد حضور اسپیکر پایینی هستیم.

اسپیکرهای استریو تازه استفاده شده در گلکسی A52s 5G بسیار توانمند هستند. لازم به ذکر است که بریدگی مربوط به آن کار میکروفون را نیز انجام می‌دهد. این اتفاقات سبب شده‌اند تا بالای فریم این موبایل تقریباً خالی باشد و فقط به میکروفون نویز کنسلینگ و اسلات مشترک قرار دادن سیمکارت و مموری کارت میکرو SD جای دهد بنابراین بین سیمکارت و کارت حافظه باید یکی را انتخاب کنید.

در سمت چپ خبری از امکانات به خصوص نیست. در واقع از همین جا می‌توانید جنس فریم پلاستیکی را به خوبی احساس کنید. اگر زیاد به این بخش حساس نباشید، به جرأت می‌توانیم بگوییم که پوشش به کار رفته در این بخش بسیار جذاب است و اصلاً ارزان به حساب نمی‌آید. ضمن اینکه این‌گونه نیست که فکر کنید از جنس فلز ساخته شده است.

سمت راست فریم مجهز به دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور است که به خوبی در جای مناسبی قرار گرفته‌اند و کلیک‌شوندگی زیادی داشته و واکنش‌گرا هستند و هیچ اعتراضی به نحوه عملکرد آنها وجود ندارد.

حاشیه‌های مشکی اطراف نمایشگر 6.5 اینچی باریک و کوچک هستند. البته شاید ضخامت‌ این خطوط همچون ضخامت خطوط اطراف گلکسی A51 کم نباشد ولی تفاوت‌ها بسیار جزئی است. به علاوه، شاید سامسونگ مجبور شده این نوارها را کمی ضخیم در نظر بگیرد تا بتواند به اسپیکر بالایی جای دهد. همچنین، نقطه سیاه رنگ محل قرارگیری دوربین سلفی هم ظاهر مدرنی دارد.

سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش گلکسی آ 52 اس 5G عملکرد بسیار باثباتی دارد ولی باز هم با در نظرگیری استانداردهای امروزی سرعتش کم است. با همه اینها، می‌توانید روی آن حساب کنید.

تنها اعتراضی که می‌توانیم به نحوه طراحی گلکسی A52s 5G داشته باشیم، نبود چراغ LED اعلانات است.

 

صفحه نمایش

علی‌رغم اینکه سامسونگ اعلام کرده صفحه نمایش گلکسی A52s 5G تغییر خاصی نکرده ولی بد نیست این ادعای او را راستی‌آزمایی کنیم. روی کاغذ، این نمایشگر همانی است که پیش‌تر در گلکسی ای 52 5G دیده بودیم؛ یعنی یک پنل 6.5 اینچی با رزولوشن 2400*1080 و نرخ بازسازی 120 هرتزی.

واقعیت آن است که پس از انجام آزمایش‌های مختلف، می‌توان گفت که صفحه نمایش تغییر خاصی نکرده است. به طور کلی باید این اتفاق را به فال نیک گرفت زیرا نمایشگر قبلی مشکلی نداشت و حالا همان پنل بی‌نقص بار دیگر به کار رفته است.

حداکثر روشنایی به دست آمده با تغییر اسلایدر اصلی زیاد حیرت‌انگیز و قابل‌توجه نبود و تنها به عدد 383 رسید. با این حال، حداکثر روشنایی در حالت اتوماتیک فوق‌العاده بوده و توانست به 800 نیت برسد تا در فضاهای باز بتوانیم بدون هیچ مشکلی با این صفحه نمایش کار کنیم.

اینها تقریباً همان نمرات و امتیازاتی هستند (با کمی اختلاف ناچیز) که قبل‌تر در گلکسی ای 52 معمولی و گلکسی ای 52 5G به دست آورده بودیم.

همان‌طور که با توجه به رویه‌های پیشین سامسونگ پیش‌بینی می‌کردیم، دو نمایه رنگی وجود دارند که یکی طبیعی (Natural) است و برای نمایش رنگ‌ها در فضای رنگی sRGB به کار می‌رود. البته دقت این مورد زیاد بالا نیست اما به شیوه پخش رنگ‌ها که بتوانیم آن را ایده‌آل بدانیم، نزدیک است.

نمایه رنگی پیش‌فرض که شفاف یا Vivid می‌باشد هم رنگ‌ها را در فضای DCI-P3 پخش می‌کند. دقت این آپشن به مانند sRGB چندان زیاد نیست ولی اختلافی که در آن به ثبت می‌رسد قابل‌قبول خواهد بود.

یک اسلایدر تعیین حرارت رنگ در حالت شفاف و یک نقطه میزان سفید بودن صفحه نمایش تعبیه شده ولی هیچ کدام از نظر دقت رنگ نمی‌توانند تغییر بخصوصی ایجاد نمایند.

در مورد کیفیت رنگ‌ها بگوییم که گفته می‌شود Galaxy A52s 5G به طور کاملاً گسترده‌ای از HDR پشتیبانی می‌کند و یعنی با تمامی نمایه‌های HDR10، HDR10+ و HLG سازگار است. این سازگاری به همراه تأییدیه Widevine L1 یعنی می‌توانید در سایت‌های پخش فیلم مانند نتفلیکس محتواها را با کیفیت HD+ و HDR به تماشا بنشینید. با این وجود، در زمان نگارش این مقاله، نتفلیکس تنها با تأییدیه نامبرده سازگار بود و ویدیوها را با وضوح فول اچ‌دی نمایش می‌داد و خبری از پشتیبانی از کیفیت HDR نبود.

گلکسی ای 52 اس 5G دو گزینه برای تعیین نرخ بازسازی دارد؛ یکی 60 هرتزی استاندارد (Standard) و دیگری 90 هرتزی زیاد (High). در هر دو حالت، سرعت نرخ نوسازی ثابت بوده و با توجه به محتوا کم یا زیاد نمی‌شود. همین نکته تأثیر منفی خودش را روی دوام باتری می‌گذارد.

زمانی که از نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده می‌کنید، تمامی برنامه‌ها مانند یوتیوب، نتفلیکس، اپلیکیشن‌های بنچمارک، بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی با همین سرعت اجرا می‌شوند. البته این به معنای آن نیست که همه بازی‌ها با نرخ بازسازی 120 هرتزی سازگار خواهند بود.

نرم‌افزارهایی هستند که به طور خاص و بنا به دلایلی، از سرعت 60 هرتزی برای انجام شدن کارها سود می‌برند ولی قطعاً سرعتشان کمتر از این است اما به هر ترتیب استثنائاتی برای این قانون به شمار می‌روند. مهمترین مثال‌هایی که می‌توانیم بزنیم، گوگل مپس و دوربین و سایر مشتقات آنها هستند.

سعی شد تا نحوه رفتار کردن صفحه نمایش را در یک اتاق که نور کافی در آن تابیده بررسی کنیم چرا که در چنین شرایطی معمولاً یک گزینه به طور خودکار فعال می‌گردد. با این حال، به نظر می‌رسد خبری از سیستم این شکلی در Galaxy A52s 5G نیست. در حالی که این اتفاق برای افزایش دوام باتری زیاد مثبت نخواهد بود ولی سبب ساده‌تر شدن کارها خواهد گردید. نرخ بازسازی همانی است که فعال می‌کنیم با این تفاوت که در حالت روشن بودن سرعت 120 هرتزی، استثنائاتی وجود دارد.

 

دوام باتری

Galaxy A52s 5G باتری 4500 میلی‌آمپری خود را مستقیماً از گلکسی ای 52 5G به ارث برده است تا بار دیگر شاهد یک ویژگی منتقل شده از گوشی نسل پیش باشیم. با این حال، به خاطر تغییر چیپست باید آزمایش‌های دوام باتری بار دیگر انجام شوند. در این میان، نمراتی که به دست آمدند با نمرات گلکسی ای 52 5G تقریباً یکسان بودند.

در واقع گوشی جدیدتر و مودم بروزتر او در دو حالت استندبای و آزمایش تماس 3G بهتر کار کردند و در آزمون پخش فیلم هم یک ساعت بیشتر دوام آورد تا به طور کلی استقامت آن چندین ساعت افزایش یابد.

مطمئناً این نمرات چندان دندانگیر نیستند ولی همین که می‌بینیم بهره‌مندی از چیپست اسنپدراگون 778 5G دوام باتری را آن‌قدر با افت روبه‌رو نکرده، خرسندیم.

در مقایسه با دیگر گوشی‌هایی که از همین تراشه سود می‌برند، گلکسی A52s 5G خیلی خوب عمل می‌کند هرچند امکان دارد نسبت به بعضی از رقبا عملکردش ضعیف‌تر باشد. شیائومی 11 لایت 5G ان ای (11 Lite 5G NE) مخصوصاً که باتری کم‌ظرفیت‌تر 4250 میلی‌آمپری داشت، در حالت استندبای عملکرد به مراتب بهتری از خودش به ثبت رساند. در ادامه، این محصول سامسونگ نسبت به ریلمی جی تی مستر (Realme GT Master) با باتری 4300 میلی‌آمپری و استقامت کلی 114 ساعتی، بهتر کار کرد.

 

سرعت شارژ

توانایی‌های مربوط به شارژ باتری، در مقایسه با گلکسی ای 52 و در وهله بعد با گلکسی ای 52 5G زیاد فرقی نکرده‌اند. هر سه موبایل را می‌توان با سرعت 25 واتی Power Delivery شارژ کرد. تفاوت اینجاست که سامسونگ در برخی از کشورها، به جای شارژر 15 واتی، همراه با گوشی جدیدتر یک شارژر 25 واتی به فروش می‌رساند. این شارژر PPS PD کیفیت بالایی هم دارد. این اقدام کمپانی کره‌ای باعث می‌شود که دیگر لازم نباشد یک شارژر اضافه بخرید و یا گوشی‌تان را با شارژر کم‌سرعت‌تر شارژ کنید.

نیازی به گفتن نیست که شارژر 25 واتی ساخت سامسونگ می‌تواند به زودی رکوردهایی در این زمینه به ثبت برساند. این شارژر توانایی به اثبات رساندن خودش را نسبت به دیگر رقبا دارد و از طرفی روی عمر کلی باتری هم تأثیر زیادی نگذارد. اگر هم می‌خواهید از عمر باتری موبایل خود نکاهید، می‌توانید گزینه شارژ سریع را کلاً خاموش کنید.

 

کیفیت صدا

هیچ جای تعجبی ندارد که بگوییم گلکسی ای 52 اس 5G همان اسپیکرهایی را دارد که قبل‌تر در گلکسی ای 52 و گلکسی ای 52 5G دیده بودیم. اگرچه این اسپیکر از نوع استریو است ولی تنها قطعه پایینی برای پخش صداها با این کیفیت به کار می‌رود. کانال دوم تنها در حکم یک آمپلی‌فایر است. سامسونگ توانسته در این گوشی یک سیستم هیبریدی و کاملاً متعادل پیاده کند؛ سیستمی که نمی‌توان آن را همیشه در همه دستگاه‌ها مشاهده کرد.

از نظر شدت صدا، گلکسی A52s 5G توانست نمره توصیفی “خوب” را کسب کند. البته این نمره در زمان خاموش بودن گزینه Dolby Atmos به ثبت رسید چرا که با روشن کردن آن شدت صدا کاهش می‌یابد. باید کیفیت صدا را هم با نمره توصیفی “خوب” مشخص کنیم. این گوشی صداهای با شدت معمولی را به خوبی پخش می‌کند و صداهای شدید نیز کیفیت قابل‌قبولی دارند ولی صداهای بِیس به سختی شنیده می‌شوند. مشخصاً این اسپیکرها با آن اسپیکرهای فوق‌العاده‌ای که در دیگر تلفن‌های همراه دیده بودیم، از نظر کیفی متفاوت هستند ولی تا کنون دستگاه‌هایی دیده‌ایم که ضعیف‌تر کار کرده‌اند بنابراین از اینکه می‌بینیم گلکسی ای 52 اس 5G در حد و اندازه خودش خوب کار می‌کند، خرسندیم.

وقتی صحبت از گزینه‌های شخصی‌سازی صداهای پخش شده از Galaxy A52s 5G می‌شود، بد نیست بگوییم که این گوشی دست ما را باز نگه می‌دارد. گزینه Dolby Atmos موجود نمایه‌های پیش‌فرضی برای فیلم‌ها، فایل‌های صوتی و . . . دارد. به علاوه، یک آپشن هم برای بازی‌ها در نظر گرفته شده که بعضی از افکت‌های صوتی مانند قدم شخصیت‌ها را برجسته‌تر می‌کند تا احساس فوق‌العاده‌ای به گیمرها القا نماید.

به منظور خاتمه دادن به بخش کیفیت صدای این مقاله، باید بگوییم که گلکسی ای 52 اس 5G یک گزینه پیشرفته افزایش دهنده صدا و سیستم صدای تطبیقی دارد که قادرست نحوه پخش اصوات را آن‌طور که کاربران می‌خواهند، سفارشی‌سازی نماید.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

سامسونگ به خوبی متوجه شده که اگر یک سیستم سخت‌افزاری می‌خواهد موفق ظاهر شود، باید سیستم نرم‌افزاری مناسبی با آن هماهنگ باشد. حال برای به واقعیت تبدیل کردن این باور و اعتقاد، کمپانی کره‌ای رابط کاربری محصولات جدید سری گلکسی A را بهبود داده است.

گلکسی آ 52 اس 5G به صورت پیش‌فرض از One UI 3.1 به عنوان رابط کاربری و اندروید 11 به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند. برای افزایش رغبت مشتریان برای خرید این موبایل، سامسونگ خبر داده که علاوه بر گلکسی A72 و گلکسی A52، گلکسی A52s 5G نیز به مدت سه سال آپدیت‌های مربوط به سیستم عامل و به مدت چهار سال آپدیت‌های مربوط به بسته‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. بر این اساس، این موبایل تا سال 2023 به اندروید 14 آپدیت خواهد شد که فوق‌العاده است.

این یک تصمیم نسبتاً جدید از سوی سامسونگ می‌باشد. این در حالی است که بسیاری از محصولات این شرکت مانند گلکسی ای 02 اس (Galaxy A02s) از اندروید 10 و One UI 2.5 استفاده می‌کنند و هنوز خبری از آپدیت‌های نرم‌افزاری گسترده برای آنها نداریم. اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم، باید بگوییم که One UI 3.1 در مقایسه با One UI 3.0 یا حتی One UI 2.5 تفاوت‌های زیادی از نظر ظاهری ندارد اما همچنان می‌توانیم شاهد حضور برخی امکانات خاص و تازه باشیم.

برای مثال، رنگ میانبرهای پنجره قفل صفحه نمایش یعنی تماس گیرنده و دوربین حالا تک رنگی شده‌اند این در حالی است که رنگ این آیکون‌ها در گذشته با توجه به اپلیکیشن مربوطه تغییر می‌کرد.

از میان امکانات نرم‌افزاری کاربردی هم باید به ویجت تازه اضافه شده Wellbeing اشاره کنیم که سبب می‌شود بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر، ببینید چه‌قدر از گوشی خود استفاده کرده‌اید. در همین حال، تنظیمات مربوط به ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) ساده‌تر شده‌اند.

وظیفه بازگشایی قفل نمایشگر این‌بار به سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش محول شده است. البته گزینه تشخیص چهره هم در دسترس قرار دارد. شاید استفاده از مورد دوم راحت‌تر باشد ولی به مراتب امنیت کمتری خواهد داشت زیرا فقط با استفاده از دوربین سلفی چهره شما را خواهد شناخت. ضمن اینکه امروزه دیگر خبری از سنسورهای شناسنده عنبیه چشم نیست.

یک تغییر قابل ذکر آن است که حتی اگر یک نوتیفیکیشن وجود دارد یا اصلاً نوتیفیکیشنی وجود ندارد، نوار اعلانات حالا تمام نمایشگر را می‌پوشاند. این در حالی است که در گذشته قسمت پایینی آخرین اعلان خالی می‌ماند و رنگش تیره می‌شد ولی می‌توانستیم نمای پشتی آن را ببینیم.

ضمن اینکه در One UI 3.1 می‌توانید دکمه‌های تنظیمات سریع را مستقیماً با استفاده از آیکون به اضافه ( + ) ویرایش کنید و دیگر سراغ منوی مربوطه نروید.

در میان امکاناتی که همزمان با اندروید 11 منتشر شده‌اند هم می‌توانیم به تاریخچه اعلانات اشاره کنیم. اگرچه دستیابی به این منو از طریق تنظیمات امکان‌پذیر بوده و خیلی سریع نمی‌توانید آن را اجرا کنید اما هنگام مشاهده یک نوتیفیکیشن که خیلی سریع رد کرده و یا از دست داده‌اید، بسیار کاربردی خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که باید آن را روشن کنید چرا که به صورت پیش‌فرض خاموش است.

در سیستم عامل عرضه شده همراه با گلکسی A52، تمامی امکانات استاندارد مربوط به دکمه‌های تنظیمات سریع و تسک‌بار تعبیه شده‌اند. در اندروید 11 روش جدیدی برای مواجهه با اعلانات دریافت شده از نرم‌افزارهای پیامرسان وجود دارد که به Bubbles معروف بوده و خوشبختانه One UI 3.1 نیز آن را ارائه کرده است. این قابلیت علاوه بر چیزی است که پیش از این در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم و Smart Pop-up نام داشت. تمامی این تنظیمات در منوی Floating Notifications در دسترس قرار دارند تا از آنجا هم بتوانید هر دو را خاموش و غیرفعال کنید و هم در صورت تمایل رابط کاربری قدیمی را برگزینید.

Bubbles نوع گسترده‌تری از ویژگی Conversations است که برای بهره‌مندی از آن می‌بایست ابتدا روی اعلان دریافتی ضربه بزنید تا بتوانید اندازه آن را تغییر داده و به یک حباب شناور تبدیل کنید. لازم به ذکر است که ابتدا فیسبوک مسنجر چنین ویژگی مشابهی را ارائه کرده بود.

Smart Pop-up یکی از امکانات کمتر شناخته‌شده One UI است که در گذشته اجازه اضافه شدن ویژگی مشابه Bubbles را به نرم‌افزارهای مدنظر کاربران می‌داد. ضربه زدن روی آیکون یک اپلیکیشن، سبب اجرا شدن یک پنجره شناور می‌گردید تا در نهایت امکان بزرگتر یا کوچکتر کردن آن وجود داشته باشد. در واقع کارایی آن شبیه Bubbles بود با این تفاوت که کمی میان آنها اختلاف به چشم می‌خورد.

دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای که همزمان با جدیدترین نسخه اندروید معرفی شدند نیز در One UI قرار گرفته‌اند. با این قابلیت، شما می‌توانید به دکمه‌های سریع توقف یا پخش فایل رسانه‌ای که دارید گوش می‌دهید، دست یابید و با کشیدن انگشتتان به کناره‌ها میان اپلیکیشن‌ها سوئیچ شوید.

صفحه رسانه‌ای که قبل از اندروید 11 در One UI 2.5 وجود داشت هم کارایی نسبتاً مشابهی با دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای دارد. در این پنل کنترل شدت صدا از نظر ظاهری تغییر کرده و حالا چهار اسلایدر به صورت عمودی دارد حال آنکه در گذشته این اسلایدرها افقی بودند.

Music Share سامسونگ یک مثال فوق‌العاده از امکانات پیشرفته‌ای می‌باشد که قبلاً در گوشی‌های پرچمدار وجود داشت ولی حالا به دستگاه‌های میان‌رده آمده و باعث شده ارزش آنها به شدت افزایش یابد. مشخصاً کمپانی کره‌ای این ویژگی ترند و جذاب را به گلکسی A52s 5G آورده تا از طریق آن بتوانید فایل‌های صوتی در حال پخش در دستگاه‌های بلوتوثی متصل به گوشی یکی از دوستان یا سایر اسپیکرها را مدیریت کنید.

یکی دیگر از امکاناتی که اصل آن به اندروید 11 تعلق دارد ولی در One UI سامسونگ دیده می‌شود، قابلیت پین کردن اپلیکیشن‌ها به بالای منوی اشتراک‌گذاری می‌باشد. این ویژگی یکی از مواردی است که قطعاً با خودتان خواهید گفت چرا واقعاً این‌قدر طول کشید تا به دستمان برسد!!!. البته هنوز جا دارد تا این قابلیت بهتر شود زیرا بدون شک پس از گذشت زمان منوی اشتراک‌گذاری پر خواهد شد از نرم‌افزارهای اضافه و بدون استفاده به همین دلیل باید بتوانیم برخی از موارد را پاک کنیم.

از جمله تنظیماتی که سامسونگ در سیستم نرم‌افزاری امسال خودش آن را تغییر داده است، نحوه اعطای مجوز به اپلیکیشن‌ها می‌باشد. با نسخه 3.1 رابط کاربری One UI، شما می‌توانید هر بار که یک نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، مجوزهای مربوطه را ببینید و یکی از آپشن‌های رد کردن، همین یک بار و یا فقط حین استفاده از برنامه را برگزینید. اگر هم یک برنامه به کرات برای گرفتن مجوز درخواست ارائه می‌داد، یک گزینه چهارم نیز دریافت خواهید کرد که شما را به صفحه تنظیمات مربوطه خواهد برد. این اقدامات انجام شده‌اند تا کاربران به طور اتفاقی و ناخواسته گزینه‌ای را انتخاب نکنند.

منوی تنظیمات هم از نظر ظاهری تغییرات جزئی اما کاربردی داشته است. زیرمجموعه‌ها به وسیله نقطه جدا و فاصله در میان آنها ایجاد شده است و جستجوهای اخیر هم در قالب حباب نمایش داده می‌شوند بنابراین خبری از لیست نیست. به علاوه، یک ویژگی تازه اضافه شده به تنظیمات وجود دارد که از طریق هشتگ‌ها می‌توانید به موارد مشابه چیزی که به دنبالش هستید، دست یابید.

قسمت شماره‌گیر هم از نظر ظاهری تغییراتی داشته است. شما باید یکی از صفحات درون تماسی را انتخاب کنید. به علاوه، امکان انتخاب یک تصویر یا ویدیو پس‌زمینه برای آن پنجره نیز وجود دارد هرچند این تصاویر یا ویدیوها برای تمامی تماس‌ها استفاده خواهند شد و برای هر شخص و مخاطب متفاوت نخواهد بود.

در سرتاسر One UI 3.1 هم تغییرات ظاهری متعددی دیده می‌شود. پشتیبانی فوق‌العاده رابط کاربری سامسونگ از تم‌ها و گالری آنلاین و متنوع این شرکت در گلکسی آ 52 اس 5G وجود دارد. همین اتفاق برای گزینه‌های روش‌های ناوبری در میان منوها رخ داده است هرچند برخی از قسمت‌ها و لایه‌ها با تغییرات جزئی همراه بوده‌اند و دکمه‌های ناوبری کمی عوض شده‌اند.

همان‌طور که اشاره کردیم، گلکسی A52s 5G امکانات نرم‌افزاری متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از Edge Panels، بیکسبی و همگام‌سازی کلی با پلتفرم SmartThings. همچنین، Game Launcher و هاب اجرای همه بازی‌ها نیز تعبیه شده‌اند که سبب می‌گردند وقتی دارید بازی اجرا می‌کنید، حواستان کمتر پرت شود.

سامسونگ همچنان تمایلی به گنجاندن برخی از قابلیت‌های پیشرفته در گوشی‌های میان‌رده خودش ندارد. از جمله این امکانات می‌توانیم به DeX اشاره کنیم. با این وجود، علی‌رغم غیبت این ویژگی، می‌توانید از بسیاری از مزایای آن از طریق Link to Windows بهره ببرید که با همکاری مایکروسافت توسعه یافته‌اند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

یکی از مهمترین مشکلاتی که با گلکسی ای 52 5G داشتیم، تراشه اسنپدراگون 750G آن بود. این تراشه به خودیِ خود مشکلی نداشت ولی برای یک گوشی این رنج قیمتی قدرتش کم بود. حالا خوشبختانه این چیپست رفته و جای خودش را به اسنپدراگون 778G که جدیدتر و قدرتمندتر می‌باشد داده است. این تراشه تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 6 نانومتری و محصول شرکت TSMC، چهار هسته Kryo 670، یک پردازنده گرافیکی آدرنو 642L و یک مودم X53 5G دارد که می‌تواند با سرعت 3.3 گیگابیت بر ثانیه دانلود کند. مطمئناً این سخت‌افزار نسبت به سخت‌افزاری که پیش‌تر در اسنپدراگون 750G و آدرنو 619 دیده بودیم پیشرفته‌تر است. ضمناً بد نیست یادآور شویم که چیپست قدیمی‌تر با فرآیند لیتوگرافی 8 نانومتری و توسط خودِ سامسونگ ساخته شده بود.

این تراشه جدید شاید از نظر حافظه رم آپدیت نشده باشد ولی باز هم انعطاف بالایی دارد. مدل پایه Galaxy A52s 5G به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی تجهیز شده است؛ نمونه‌ای که برای نوشتن این مقاله نیز به کار رفته است. البته با توجه به موجودیت سایر مدل‌ها در کشور محل سکونت، می‌توانید یکی از دو نمونه این تلفن همراه که رم 8 و حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی دارد را هم بخرید.

دیگر چیزهایی که شما از آنها در اسنپدراگون 778G بهره‌مند خواهید شد، پردازشگر دیجیتالی سیگنال‌ها (DSP) به نام Hexagon 770 است که می‌تواند تا 12 ترافلاپس عملکرد داشته باشد حال آنکه در اسنپدراگون 750G، پردازشگر دیجیتالی آن Hexagon 696 نام داشت و نهایتاً می‌توانست 5.4 ترافلاپس عملکرد داشته باشد. پردازشگر سیگنالی تصاویر (ISP) یعنی Spectra 570L هم متفاوت است و به همین دلیل عملکرد دوربین را بررسی خواهیم کرد. مودم‌ها نیز نونوار شده‌اند به طوری که اینبار از یک مودم داخلی X53 (دارای قابلیت وصل شدن به اینترنت 5G و LTE) استفاده خواهیم کرد که هم سریع‌تر است و هم از مودم X52 موجود در اسنپدراگون 750G کامل‌تر می‌باشد. همین قضیه برای مودم FastConnect 6700 رخ داده که حالا جای FastConnect 6200 را گرفته است. این یعنی پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5.2 و وای‌فای 6 انجام خواهد پذیرفت.

حالا بد نیست برخی از آزمایشات Geekbench و آزمون‌های مربوط به پردازنده مرکزی را انجام دهیم. تقریباً هر گوشی دیگری که اسنپدراگون 778G داشته، از حضور سه هسته بزرگتر Kryo 670 Gold و یک هسته Kryo 670 Prime بهره می‌برده است. با این حال، گویا گلکسی ای 52 اس 5G دو خوشه دارد که تشکیل شده‌اند از چهار هسته Kryo 670 با سرعت 2.4 گیگاهرتزی و چهار هسته Kryo 670 با سرعت 1.9 گیگاهرتزی. بار دیگر، این نوع ساختار نشان می‌دهد که سرعت‌ها یکی هستند ولی نحوه مدیریت هسته‌ها متفاوت خواهد بود. البته انتظار نداریم تفاوت خاصی به وجود بیاید اما روی کاغذ، می‌توانیم ادعا کنیم که قرارگیری همه چهار هسته بزرگ در یک خوشه به معنای انعطاف کمتر در زمان مدیریت سرعت و یا کاهش حرارت در هنگام انجام فعالیت‌های سنگین خواهد بود. به هر ترتیب، از این نکته و از این قضیه چشم‌پوشی می‌کنیم و می‌گذریم.

اسنپدراگون 778G مسلماً از نظر عملکرد پردازنده مرکزی هیچ کمی و کاستی ندارد و سامسونگ هم برای بهره‌گیری از آن بیشترین تلاشش را به کار برده است. نکته‌ای که گفتیم، در مقایسه با دیگر گوشی‌هایی بود که از همین چیپست سود می‌بردند. در شرایط مطلق، پردازنده مرکزی اسنپدراگون 778G به اندازه پردازنده مرکزی اسنپدراگون 780G قدرت دارد و کمی هم از مدیا تک دیمنسیتی 1100 بهتر کار می‌کند و عملکردش در مقایسه با مدیا تک دیمنسیتی 1200 ضعیف‌تر است.

AnTuTu هم برخورد زیاد خوبی با اسنپدراگون 778G و در نتیجه گلکسی ای 52 اس 5G ندارد. امتیاز ترکیبی آن به اندازه امتیاز ترکیبی کسب شده توسط شیائومی پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) می‌باشد که از تراشه اسنپدراگون 860 سود می‌برد ولی همچنان از اسنپدراگون 750G بهتر است.

همین نکته کلی در آزمون‌های مربوط به پردازنده گرافیکی نظیر Geekbench نیز ملموس است. آدرنو 642L موجود در اسنپدراگون 778G مشخصاً یک قطعه بسیار قدرتمند و توانمند در دنیای فعالیت‌های گرافیکی است و اگرچه نسبت به رقبای همرده و هم قیمت بهترین نیست ولی عملکردش قابل احترام خواهد بود.

به طور کلی انتظار می‌رود که تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون 780G، اسنپدراگون 860، مدیا تک دیمنسیتی 1100 و مدیا تک دیمنسیتی 1200 بتوانند در ثانیه فریم‌های بیشتری به ثبت برسانند و حالا خوشبختانه نمرات مربوط به این بخش هم از نمرات به دست آمده توسط اسنپدراگون 750G و پردازنده گرافیکی آدرنو 619 بیشتر بوده است.

نمرات کلی گرافیکی Galaxy A52s 5G به شکل حیرت‌انگیزی باثبات و همسو با امتیازات کسب شده توسط سایر دستگاه‌های دارای اسنپدراگون 778G بوده‌اند. به عنوان یک نکته کلی، مقایسه فریم‌های ثبت شده در هر ثانیه و در گوشی‌های مختلف، تنها به آزمایش‌هایی مربوط می‌شود که در آن صفحه نمایش خاموش است چرا که در آزمایش‌هایی که صفحه نمایش روشن می‌باشد، این نمره به رزولوشن پنل کاملاً مرتبط است.

از اینکه می‌بینیم اسنپدراگون 778G و گلکسی A52s 5G در آزمون‌های Vulkan API و OpenGL ES عملکرد یکسانی دارند، بسیار خرسندیم. این نوع عملکرد نشان‌دهنده قدرت بی‌نظیر درایورهای پردازنده گرافیکی و بهره‌وری سیستم نرم‌افزاری می‌باشد.

آزمایش‌های 3Dmark هم در دستگاه‌های مختلف، امتیازاتی را به ثبت می‌رسانند که هم ثبات دارند و هم سخت‌افزار آن گوشی‌ها یکسان است حال آنکه در آزمایش‌های GFXBench مطلقاً چنین چیزی رخ نمی‌داد و این نکته در رابطه با این محصول سامسونگ نیز صادق بود. همین نکته باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانیم دلیل عملکرد متفاوت اسنپدراگون 778G و سایر چیپست‌های میان‌رده تولید شده در چند سال اخیر مانند اسنپدراگون 750G و اسنپدراگون 720G که به ترتیب در گلکسی ای 2 5G و گلکسی ای 52 حضور داشتند را بهتر متوجه شویم.

آزمون 3Dmark Wild Life هم بیشتر برای بررسی چیپست‌های قدرتمندتر به کار می‌رود ولی برای اینکه متوجه نحوه عملکرد اسنپدراگون 780G، اسنپدراگون 860، مدیا تک دیمنسیتی 1100 و مدیا تک دیمنسیتی 1200 شوید، گوشی‌هایی که از حضور آنها بهره می‌برند را به این لیست آورده‌ایم.

با در نظرگیری تمامی جوانب، Galaxy A52s 5G یک گوشی همه چیز تمام و قدرتمند است. بهره‌گیری از اسنپدراگون 780G به جای اسنپدراگون 720G یک استراتژی کاملاً موفق بوده چرا که نه تنها عملکرد خامی که به ثبت می‌رسد بیشتر و بهتر است بلکه بدون افزایش قابل‌توجه قیمت، پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی به همراه ویژگی‌ها و قابلیت‌های اتصالی مانند بلوتوث نسخه 5.2 و وای‌فای 6 نیز متنوع‌تر شده‌اند.

 

دوربین

ساختار دوربین عقب گلکسی A52s 5G شبیه همان ساختاری است که اکثر گوشی‌های مدرن میان‌رده به آن مجهز هستند به طوری که تشکیل شده از لنزهای اصلی + اولترا واید + مکرو + تشخیص عمق. با توجه به اینکه این ساختار دیگر معتبر بودن و توانمند بودنش را به اثبات رسانده، سامسونگ تصمیم گرفته باز هم از همین سیستم سود ببرد با این تفاوت که حالا به جای لنز 48 مگاپیکسلی اصلی، از لنز 64 مگاپیکسلی اصلی بهره برده است. این سنسور دریچه دیافراگم نسبتاً باز f/1.8 داشته و اندازه آن به 1/1.7 اینچ می‌رسد. لنز اولترا واید هم 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 است تا جای لنز 8 مگاپیکسلی را گرفته باشد. همین اتفاق برای دو لنز مکرو و تشخیص عمق رخ داده تا از 2 مگاپیکسل به 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 ارتقا یافته باشند.

گوشی که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی استفاده شده، یا از سنسور اصلی ساخت سامسونگ یعنی S5KGW1P یا همان GW1 بهره می‌برد یا از IMX682 ساخت سونی. متأسفانه نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که لنز اصلی این موبایل کدام یک از دو مورد نامبرده است. همین قضیه برای لنز دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی هم صادق می‌باشد چرا که یا S5KGD2 ساخت سامسونگ است یا IMX616 ساخت سونی.

لنز اولترا واید که S5K316 نام دارد، در واقع یک لنز 13 مگاپیکسلی است ولی در گلکسی ای 52 اس 5G به عنوان یک لنز 12 مگاپیکسلی شناخته می‌شود.

 

اپلیکیشن دوربین

درست مانند سخت‌افزار، سامسونگ تغییر زیادی در اپلیکیشن دوربین Galaxy A52s 5G به وجود نیاورده است. ساختار این برنامه بسیار آشنا می‌باشد به گونه‌ای که دکمه‌های شاتر، حالات عکسبرداری و فیلمبرداری، گزینه‌های انتخاب لنز و مقدار بزرگنمایی در سمت راست قرار دارند و آپشن بهبود دهنده صحنه در گوشه جای‌گیری کرده است. گوشی مورد بحث ما می‌تواند به صورت اتوماتیک تا 30 صحنه را تشخیص دهد. در سمت چپ رابط کاربری هم رزولوشن، تایمر، چراغ فلاش LED و چندین فیلتر دیده می‌شوند.

از نظر امکانات و حالات عکسبرداری هم سامسونگ هیچ‌کدام از گزینه‌ها را کنار نگذاشته است. به این ترتیب کاربران می‌توانند از حالاتی مانند AR Doodle، Food Mode و Single Take بهره ببرند. اکثر این آپشن‌ها با گوشی‌های پرچمدار معرفی شدند ولی حالا راه خود را به دستگاه‌های میان‌رده نیز باز کرده‌اند.

یکی از حالات تازه اضافه شده، Fun Mode است. خیلی نمی‌توانیم روی صحت این قضیه حساب کنیم ولی احتمال می‌دهیم که این گزینه با همکاری اسنپ‌چت تولید و توسعه داده شده تا سبب گردد گوشی‌های سری گلکسی A بروز شوند. این قابلیت چندین فیلتر از شبکه اجتماعی اسنپ‌چت را به اپلیکیشن دوربین می‌آورد. ضمن اینکه یک لینک نیز در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد تا از طریق آن بتوانند به مجموعه کامل فیلترها دسترسی داشته باشند.

منوی تنظیمات دوربین و گزینه‌های موجود در آن هم تغییر چندانی نکرده‌اند. لازم به ذکر است که آپشن‌های این قسمت با توجه به اینکه به تنظیمات تصاویر یا ویدیوها وارد می‌شوید، تغییر می‌کنند. البته در قسمت تنظیمات ویدیوها، یک دکمه برای روشن کردن سیستم پیش‌فرض ثابت‌سازی تصاویر خواهید دید تا بتوانید عکس‌هایی بگیرید که بدون لرزش هستند.

برای تصاویر و فیلم‌ها، یک حالت پیشرفته (Pro) تعبیه شده که گزینه‌های زیرمجموعه و جزئی متعددی دارد. از این بخش می‌توانید مقدار ISO را روی 50 تا 4000 تنظیم کنید، سرعت شاتر را روی 1/6000 تا 10 ثانیه مشخص نمایید، میزان توازن نور سفید را روی 2300K تا 1000K بگذارید و نحوه نورپردازی را تعیین کنید و فاصله‌های به خصوصی برای مشخص کردن نقاط اندازه‌گیری جهت نورپردازی و فوکوس خودکار را برگزینید.

یک گزینه جالب و نه چندان رایج که در حالت عکسبرداری پیشرفته می‌بینیم، منوی جداگانه برای سطوح مختلف است که به شما اجازه کنترل کردن کنتراست، قسمت‌های پرنور، میزان اشباع‌شدگی و دقت رنگ‌ها را می‌دهد. این پارامترها مواردی هستند که معمولاً در نرم‌افزارهای ویرایش تصویر دیده می‌شوند ولی حالا حضورشان در یک گوشی میان‌رده کاملاً باارزش است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

تصاویر پیش‌فرض 16 مگاپیکسلی گرفته شده توسط لنز اصلی گلکسی ای 52 اس 5G در روز، کیفیت خوبی دارند هرچند نمی‌توانیم آنها را ایده‌آل بدانیم. رنج دینامیک برای یک گوشی میان‌رده قابل‌قبول است اما یک موبایل بالارده می‌تواند رنج دینامیک گسترده‌تری در اختیارتان قرار دهد.

گوشی مورد بحث ما HDR خودکار و بهبود دهنده صحنه مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) دارد. هر دو این گزینه‌ها به طور پیش‌فرض فعال هستند و مشخصاً خیلی خوب کار می‌کنند. با این وجود، برخی اوقات متوجه خواهید شد که تصاویر به ثبت رسیده در روزهای آفتابی بیش از حد نورانی شده‌اند و یا فرآیند نورپردازی در آنها بیش از حد نیاز صورت پذیرفته است. غیرفعالسازی این آپشن‌ها باعث گرفته شدن عکس‌هایی می‌گردد که نورپردازی در آنها بهتر انجام شده است؛ نکته‌ای که خیلی از افراد از آن استقبال خواهند کرد.

تصویربرداری با حالت پیشرفته 64 مگاپیکسلی هم تا حدودی مشکل مربوط به بیش از حد نورانی شدن صحنه‌ها را از بین می‌برد که البته بسیار عجیب است زیرا هم گزینه بهبود دهنده صحنه و هم HDR خودکار همچنان فعال هستند و در این حالت نیز کار می‌کنند.

در این عکس‌های 64 مگاپیکسلی جزئیات زیادی مشاهده نخواهید کرد ولی باید کمی بیشتر منتظر بمانید تا Galaxy A52s 5G آنها را اولاً ثبت و سپس ذخیره کند تا در نهایت با فایل‌های حجیمی روبه‌رو شوید.

تلفن همراهی که در موردش صحبت می‌کنیم، لنز تله فوتو ندارد؛ لنزی که به نظر می‌رسد فقط برای اعضای خانواده گلکسی ای 72 (Galaxy A72) نگه داشته شده است. با این وجود، تا کنون دیده‌ایم که لنزهای کواد بایر 64 مگاپیکسلی فرآیند برش و کاهش حجم تصاویر را خیلی خوب انجام می‌دهند تا در نهایت خروجی در اختیار ما بگذارند که به میزان 2 برابر (2x) روی عکس‌ها زوم شده است. در حالی که نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که آیا گلکسی A52s 5G نیز همین کار را می‌کند یا ابتدا حجم تصاویر 16 مگاپیکسلی را افزایش و سپس آنها را برش می‌دهد ولی می‌توانیم بگوییم که این عکس‌ها ظاهر نرم و کشیده‌ای به خود گرفته‌اند. در این تصاویر کشیدگی به خصوصی دیده می‌شود هرچند این کشیدگی به حدی نیست که به خاطر آن کیفیت خروجی زیر سؤال برود.

شما می‌توانید تا 10 برابر (10x) روی سوژه مدنظر زوم کنید و گزینه زوم 4 برابری (4x) هم در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین قابل مشاهده است. باید اعتراف کنیم که اگر نور کافی در صحنه وجود داشته باشد، حتی کیفیت عکس‌هایی که در آنها به میزان 10 برابر بزرگنمایی شده نیز قابل‌قبول است. مقدار جزئیات این تصاویر زیاد و از همه مهمتر، نویز به میزان بسیار کمی دیده می‌شود.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید

عکس‌های به ثبت رسیده با لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید هم قابل‌تحسین هستند. کشیدگی شاید در اطراف و لبه‌های فریم دیده شود ولی بر خلاف بسیاری دیگر از گوشی‌های میان‌رده و مقرون به صرفه که دیده بودیم، آن‌قدر مشکل حساس و حادی نیست.

شاید تنها مشکلی که با لنز اولترا واید داشته باشیم، آن است که در مقایسه با لنز اصلی، رنگ‌ها آن‌طور که باید دقیق به ثبت نمی‌رسند. این موضوع زیاد بد نیست ولی مشخصاً تفاوت‌ها را نشان خواهد داد. واقعاً بعید بود که در یک محصول ساخت سامسونگ چنین مشکلی مشاهده شود زیرا این کمپانی معمولاً به ثبات رنگ‌ها در لنزهای مختلف دوربین گوشی‌هایش معروف بوده است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز مکرو

برای بررسی دو لنز آخر دوربین عقب Galaxy A52s 5G، ابتدا به لنز 5 مگاپیکسلی مکرو می‌رسیم که یک سنسور همه چیز تمام است. با توجه به دریچه دیافراگم تاریک و نه چندان باز f/2.4 و نبود ویژگی فوکوس خودکار (AF)، باید از این لنز انتظار معقولانه‌ای داشته باشید.

با این حال، قسمتی که روی آن فوکوس می‌شود، نمای بسیار خوبی دارد. البته شاید لازم باشد کمی گوشی را جابه‌جا کنید تا سوژه در زاویه و فاصله مناسبی قرار گیرد ولی خروجی کار بسیار باکیفیت خواهد بود. میزان جزئیاتی که در این تصاویر می‌بینید، زیاد هستند ولی باید مطمئن باشید که در صحنه نورپردازی به خوبی انجام شده است.

 

کیفیت تصاویر پرتره

دیگر لنز 5 مگاپیکسلی، حکم متمّم و کامل‌کننده را دارد تا عمق صحنه را شناسایی کرده و تصاویر پرتره بگیرد. این عکس‌ها کیفیت خوبی خواهند داشت ولی لزوماً همه چیز تمام نیستند. تا جایی که بخواهیم در مورد میزان جزئیات، دقت و نویز صحبت کنیم، باید بگوییم که همان عملکرد قابل‌قبولی را مشاهده خواهیم کرد که در لنز اصلی دیده بودیم.

کیفیت افکت بوکه هم خوب است زیرا ظاهر طبیعی و قانع‌کننده‌ای دارد. تشخیص سوژه و جداسازی آن از پس‌زمینه به خوبی صورت پذیرفته ولی احتمال اینکه الگوریتم‌های تصویربرداری در بعضی از جاها خطا بزنند هست. با این اوصاف، جا دارد که هنوز هم این الگوریتم‌ها بهبود یابند.

حالت پرتره روی سوژه‌های غیر انسانی هم خیلی خوب کار می‌کند. طبیعتاً تشخیص سوژه و جداسازی آن از پس‌زمینه سخت‌تر انجام می‌شود ولی همچنان تصاویری که در اختیار می‌گیرید، قابل‌قبول هستند.

 

کیفیت تصاویر سلفی

گلکسی A52s 5G یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی دارد که درست مانند لنز اصلی دوربین عقب کواد بایر است. انتظار می‌رود که این سنسور به طور پیش‌فرض عکس‌های 8 مگاپیکسلی بگیرد و در واقع خروجی‌های آن 2448*3264 پیکسلی یا تقریباً 8 مگاپیکسلی هستند.

با این وجود، مطابق رویه معمول گوشی‌های سامسونگ، دوربین سلفی دو حالت عریض و باریک دارد. فکر می‌کردیم این رویه دیگر قدیمی شده باشد ولی به هر حال در حالت عریض، تصاویر سلفی 3000*4000 پیکسلی یا دقیقاً 12 مگاپیکسلی هستند. احتمالاً نوعی فرآیند پردازش تصاویر در پشت پرده در حال رخ دادن است زیرا یک لنز کواد بایر 32 مگاپیکسلی باید عکس‌های 8 مگاپیکسلی بگیرد. با ذکر این نکته، نمی‌توانیم در خروجی‌های دو حالت عریض و باریک، تفاوت خاصی در کیفیت و میزان جزئیات ببینیم.

در مجموع کیفیت تصاویر سلفی قابل‌قبول است به طوری که جزئیات آنها زیاد بوده و نویز کمی دارند. رنگ چهره سوژه‌ها هم ممکن است بعضی اوقات دقیق نباشد. خوشبختانه برای عکس‌های سلفی، هم HDR خودکار و هم بهبود دهنده صحنه در دسترس قرار گرفته‌اند.

Fun Mode برای دوربین سلفی هم در نظر گرفته شده تا کاربران بتوانند از فیلترهای زیباسازی متعدد لذت ببرند و یا فیلترهای دلخواهشان را با توجه به تصویری که گرفته‌اند یا نمایه‌های رنگی که وجود دارد، بسازند. این ایده بسیار جالبی است چرا که افراد را قادر می‌سازد عکس‌های سلفی 32 مگاپیکسلی بگیرند.

قصد نداریم در مورد کیفیت این تصاویر صحبت کنیم زیرا تا همین حالا نیز مشخص شده که گلکسی ای 52 اس 5G می‌تواند تصاویری بگیرد که از نظر کیفیت مشابه خروجی‌های گلکسی ای 52 و گلکسی ای 52 5G هستند. با این اوصاف، تغییر تراشه و سیگنال‌های پیشرفته‌تر پردازشگر تصاویر تأثیر زیادی نگذاشته‌اند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

به طور کلی باید اعتراف کرد که گلکسی A52s 5G یک دستگاه قابل برای عکسبرداری در شرایط کم نور خواهد بود. لنز اصلی این موبایل می‌تواند تصاویری بگیرد که در شب جزئیات زیاد و نویز کمی دارند. کاملاً مشخص است که سامسونگ این عکس‌ها را با چندین فرآیند شفاف‌سازی پردازش داده ولی این فرآیندها زیاد شدید نبوده‌اند. بر این اساس، منابع نوری، قسمت‌های پرنور و سایه‌ها به شکل کاملاً متعادلی به ثبت رسیده‌اند.

زوم کردن با لنز اصلی گلکسی ای 52 اس 5G سبب می‌شود عکس‌های بزرگنمایی شده 2 برابری باکیفیتی بگیرید که در مقایسه با تصاویر ثبت شده در حالت زوم 1 برابری (1x) و معمولی فقط نویز بیشتری دارند و کمی افکت‌های مصنوعی در آنها دیده می‌شود.

دوربین 12 مگاپیکسلی اولترا واید در گوشی مورد بحث ما قادرست در شب‌ها عکس‌های باکیفیتی بگیرد. طبیعتاً در مقایسه با خروجی‌های لنز اصلی، این تصاویر کشیده هستند و جزئیات کمتری دارند.

نکته جالب آنکه رنج دینامیک زیاد بد نبود چرا که احتمال می‌دهیم گزینه HDR خودکار نیز به نحوی نقش خودش را ایفا می‌کند.

گلکسی ای 52 اس 4G برای هر دو لنز اصلی و اولترا واید گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Mode را ارائه کرده است. این آپشن حتی می‌تواند در شب‌ها تصاویر زوم شده بگیرد. در لنز اصلی اما، عملکرد Night Mode پر فراز و نشیب است. این گزینه از سویی می‌تواند قسمت‌های نورانی را خیلی خوب به ثبت برساند و به طور کلی خروجی کارش پر جزئیات باشد. البته گویا نوعی فرآیند شفاف‌سازی بیش از حد در حال رخ دادن است زیرا سایه‌ها اکثراً از بین رفته‌اند و دیدن جزئیات در آنها کار سختی می‌باشد.

لنز اولترا واید هم این پتانسیل را دارد تا از Night Mode سود بیشتری ببرد ولی بار دیگر احساسی که داریم مثبت نیست. این گزینه ثبات نسبتاً کمی دارد. در برخی از مواقع، قسمت‌های سایه‌دار را خیلی خوب نشان داده و به طور کلی کیفیت تصاویر را ارتقا می‌دهد. با این وجود، وقتی الگوریتم‌ها تشخیص دهند که نور کم است، فرآیند شفاف‌سازی باز هم بیش از حد معمول فعالیت می‌کند تا نوعی سردرگمی برای کاربران ایجاد کند و افکت‌های مصنوعی به وجود بیاورد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

گلکسی A52s 5G یک ضبط کننده ویدیوی قابل است. این گوشی فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه را با هر سه لنز اصلی، اولترا واید و سلفی ضبط خواهد کرد. ضمن اینکه لنز اولترا واید نمی‌تواند در هر ثانیه 60 فریم را ثبت کند. در واقع این‌چنین نیز انتظار می‌رفت و فقط همین محدودیت در بخش دوربین گوشی مورد بحث ما وجود داشت.

هم لنز اصلی و هم لنز اولترا واید می‌توانند با فرمت h.264 MP4، برای فیلم‌های 4K با بیت‌ریت 48 مگابیت بر ثانیه ویدیو ضبط کنند و صداهای استریو را با فرمت AVC و 48 کیلوهرتز ذخیره نمایند. طبیعتاً شما می‌توانید سراغ گزینه HEVC بروید و در مصرف شدن حافظه داخلی گوشی‌تان صرفه‌جویی کنید.

لنز اصلی فیلم‌های 4K باکیفیتی ضبط می‌کند. میزان جزئیات آنها زیاد و فرآیند پردازشگر آنها هم طبیعی است. نویز تقریباً وجود ندارد و رنج دینامیک نیز عریض می‌باشد. رنگ‌ها هم دقت بالایی دارند. در واقع اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، رنگ‌ها مهمترین نقطه قوت فیلم‌های ضبط شده توسط لنز اصلی گلکسی A52s 5G هستند.

در حالت بزرگنمایی هم می‌توان فیلمبرداری کرد و باید اعتراف کنیم که کلیپ‌های زوم شده 2 برابری نیز کیفیت خوبی دارند. البته این ویدیوها از ویدیوهای ضبط شده در حالت 1 برابری کیفیت پایین‌تری خواهند داشت. مهمترین افکت مصنوعی که در این فیلم‌ها مشاهده خواهید کرد، فرآیندهای شفاف‌کننده‌ای هستند که بیش از حد رخ داده‌اند زیرا تصاویر زوم شده 2 برابری اصلاً زیاد کشیده نبودند و افکت مصنوعی نداشتند.

در سایر فیلم‌هایی که با حالت زوم بیش از 2 برابری ضبط شده‌اند مانند 4 برابری و 10 برابری، فرآیندهای شفاف‌سازی تصاویر خیلی شدید کار می‌کنند به طوری که ویدیوها ظاهر ابر و بادی به خود می‌گیرند. با این وجود، خروجی‌های کم‌کیفیت‌تری از دیگر گوشی‌های میان‌رده دیده بودیم.

لنز اولترا واید هم می‌تواند در نوع خودش فیلم‌های 4K باکیفیتی ضبط کند. البته در مقایسه با خروجی‌های لنز اصلی، در کلیپ‌های ضبط شده با این سنسور نویز بیشتری دیده می‌شود.

تفاوت رنگ‌ها میان خروجی دو لنز نیز تا حدودی قابل‌تشخیص است ولی به هیچ عنوان کیفیت کلی را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. به علاوه، این ضعف به‌گونه‌ای نیست که به خاطر آن از تصمیم‌تان برای خرید گلکسی A52s 5G منصرف شوید. صرفاً جهت اطلاع به این نکته اشاره کردیم.

گوشی مورد بحث ما دو گزینه ثابت‌سازی ویدیو جداگانه دارد. یکی از آنها الکترونیکی است که در تنظیمات دوربین دیده می‌شود و با هر دو لنز اصلی و اولترا واید سازگار می‌باشد و در زمینه کاهش لرزش و ارتعاشات هم خیلی خوب کار می‌کند.

در ادامه به حالت فیلمبرداری Super Steady می‌رسیم که یک دکمه اضافه برای خودش در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین دریافت کرده است. این آپشن تنها برای ضبط ویدیو با لنز اولترا واید تعبیه شده و ثابت‌سازی را به نحو احسن انجام می‌دهد.

 

رقبا و آلترناتیوها

کار زیاد سختی نیست که بخواهیم از میان محصولات میان‌رده برای Galaxy A52s 5G رقیب و آلترناتیو پیدا کنیم. با این حال، اگر منصفانه بگوییم، سامسونگ این کار را سخت کرده چرا که نسخه بروز شده این خانواده تراشه فوق سریع اسنپدراگون 778G دارد که با قیمت نه چندان بیشتری به فروش می‌رسد و از طرفی، دیگر بخش‌های آن هم پیشرفت زیادی نکرده‌اند.

به هر ترتیب، گلکسی A52s 5G امکانات فوق‌العاده زیادی دارد که نمایشگر 6.5 اینچی Super AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، باتری بادوام 4500 و پشتیبانی کننده از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی Power Delivery، اسپیکرهای استریو، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و چیپست اسنپدراگون 778G مهمترین موارد هستند. در این بین، نمی‌توانیم چشمان خود را روی امکانات اتصالی مانند قابلیت وصل شدن به شبکه 5G، وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 ببندیم.

ضمناً، نباید از شیوه طراحی و ظاهر بیرونی این تلفن همراه نیز چشم‌پوشی کنیم. البته منظور ما تنها و صرفاً رنگ‌بندی جذابی که پوشش سیلیکونی و ساتنی دارند نیست. درست مانند دو عضو دیگر این خانواده، گلکسی ای 52 اس 5G هم به محافظ گوریلا گلس 5 مجهز شده و حیرت‌انگیزتر آنکه تأییدیه ضد آب و خاک IP67 دارد. خودِ این مدرک به تنهایی چیزی نیست که آن را در تلفن‌های همراه این رنج قیمتی که شرکت‌های غیر از سامسونگ تولید کرده‌اند، بیابیم.

حالا با در نظرگیری نکاتی که گفتیم، اگر بودجه‌تان برای خرید گوشی بیشتر می‌باشد، چرا گلکسی اس 20 اف ای (Galaxy S20 FE) را مدنظر قرار نمی‌دهید؟. این موبایل نمایشگر AMOLED با نرخ نوسازی 120 هرتزی دارد ولی به خاطر بهره‌مندی از تراشه اسنپدراگون 865 5G عملکرد بسیار بهتر و در حد دستگاه‌های پرچمدار ارائه می‌کند. این محصول سامسونگ همچنین، دوربین توانمندتری دارد به طوری که در قاب پشتی آن یک لنز اصلی 12 مگاپیکسلی مجهز به سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) و یک لنز تله فوتو 8 مگاپیکسلی مجهز به OIS و سیستم زوم اپتیکال 3 برابری (3x) تعبیه شده ولی لنز اولترا واید آن همان 12 مگاپیکسلی است. به علاوه، چنان‌چه این امکانات هنوز شما را قانع نکرده‌اند که بابت خریدشان پول بیشتری بپردازید، بد نیست یادآور شویم که Galaxy S20 FE از تکنولوژی شارژ بیسیم سریع و شارژ معکوس و بیسیم سریع پشتیبانی می‌کند. از طرفی، اگر ضد آب و خاک بودن برایتان اهمیت دارید، بدانید که این گوشی تأییدیه بهتر IP68 را دریافت کرده است.

در سمت دیگر، چنان‌چه قصد دارید کمتر هزینه کنید، گلکسی ای 32 (Galaxy A32) می‌تواند آلترناتیو خوبی باشد. البته نباید آن را با گلکسی ای 32 5G (Galaxy A32 5G) اشتباه بگیرید. با این تلفن همراه، می‌توانید همچنان از یک نمایشگر 6.4 اینچی Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و باتری باظرفیت‌تر 5000 میلی‌آمپری و با دوام 119 ساعته بهره‌مند شوید. به علاوه، علی‌رغم پسرفت‌هایی که در دوربین این گوشی رخ داده ولی از تمام پتانسیل آن بهره خواهید برد و سیستم نرم‌افزاری هم تقریباً همانی خواهد بود که در Galaxy A52s 5G دیده بودید. ضمن اینکه همچنان سه سال آپدیت سیستم عاملی و چهار آپدیت امنیتی دریافت خواهید کرد. در این میان، نبود اسپیکرهای استریو، غیبت تأییدیه ضد آب و خاک و یک چیپست مشخصاً ضعیف‌تر، مهمترین نقاط ضعف گلکسی A32 نسخه 4G هستند.

یک پیشنهاد دیگر برای شما!!!. اگر واقعاً دوست دارید گلکسی A52s 5G را بخرید ولی نمی‌خواهید بابت آن این‌قدر هزینه کنید، شاید بهتر باشد سراغ گلکسی ای 52 بروید و تقریباً از همان امکانات سود ببرید. البته با انجام این کار توجه داشته باشید که دیگر خبری از اینترنت 5G، نرخ بازسازی 120 هرتزی (نرخ نوسازی این گوشی 90 هرتزی است)، چیپست زیاد سریع و چندین قابلیت اتصالی نخواهد بود. تا حدودی همین نظر را می‌توانیم در مورد گلکسی ای 52 5G بدهیم هرچند اختلاف قیمتی موجود در بازار فعلی، ارزشش را ندارد.

خارج از محدوده گوشی‌های ساخته شده توسط سامسونگ هم می‌توان آلترناتیوهایی را پیدا کرد که غالباً قیمت کمتری دارند. یکی از این دستگاه‌ها ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) است که با قیمت 250 یورویی به فروش می‌رسد و نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، پنل HDR10، اسپیکرهای استریو، باتری 5020 میلی‌آمپری با دوام 118 ساعته، تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی و لنز اصلی 108 مگاپیکسلی دارد. البته چیپست اسنپدراگون 732G این گوشی عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت که به اینترنت 5G وصل نخواهد شد. تأییدیه دریافت شده برای این موبایل، تنها IP53 ضد قطرات آب و خاک می‌باشد.

با توجه به اولویت‌های شخصی که برای خودتان تعیین کرده‌اید، می‌توانید به سراغ پوکو ایکس 3 (Poco X3) بروید و از سخت‌افزار نسبتاً مشابهی بهره‌مند شوید اما با این تفاوت که به خاطر تراشه اسنپدراگون 870، عملکرد این تلفن همراه بهتر خواهد بود و می‌تواند به اینترنت 5G وصل شود. البته با این کار لنز اصلی 48 مگاپیکسلی و باتری کم‌ظرفیت‌تر خواهد شد.

حال اگر اسمی از شیائومی 11 لایت 5G ان ای نیاوریم، ممکن است در آینده پشیمان شویم چرا که گویا این گوشی این شکلی تولید و ساخته شده که مستقیماً با Galaxy A52s 5G رقابت کند. بعضی از امکانات مهم این دستگاه عبارتند از صفحه نمایش 6.55 اینچی AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی، پنل HDR10+ و پشتیبانی‌کننده از Dolby Vision، اسپیکرهای استریو، تراشه اسنپدراگون 778G، باتری 4250 میلی‌آمپری و سازگار با تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی و لنز اصلی 64 مگاپیکسلی. البته در دوربین عقب این موبایل یک لنز 5 مگاپیکسلی تله فوتو با فاصله کانونی 50 میلی‌متری نیز حضور یافته است. جالب اینکه همه این امکانات فوق‌العاده با قیمت بسیار کمتری نسبت به گلکسی A52s 5G به فروش می‌رسند.

همان‌طور که گفتیم، در میان تلفن‌های همراه میان‌رده، هیچ کمی و کاستی نمی‌توان از نظر رقبا و آلترناتیوها احساس کرد. بر این اساس، با توجه به محل سکونتتان، وان‌پلاس نورد 2 5G (OnePlus Nord 2 5G) هم یک گوشی قابلی به شمار خواهد رفت. برخی از امکانات مهم این دستگاه عبارتند از تراشه بالارده مدیا تک دیمنسیتی 1200، تکنولوژی شارژ سریع 65 واتی، باتری 4500 میلی‌آمپری، لنز اصلی 50 مگاپیکسلی و ثابت‌سازی شده به صورت اپتیکال (OIS).

و در نهایت، ریلمی جی تی نئو 2 (Realme GT Neo 2) هم آلترناتیو خوبی خواهد بود به این شرط که در محل زندگی‌تان فروخته شود. این موبایل چیپست اسنپدراگون 870 5G، صفحه نمایش 6.6 اینچی AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، باتری 5000 میلی‌آمپری و قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 65 واتی را دارد.

 

نظر نهایی

به نظر خیلی از افراد، اعضای خانواده گوشی‌های گلکسی ای 52 توانسته‌اند جای خود را در میان محصولات سری گلکسی A سامسونگ پیدا کنند و به محبوبیت برسند. و حالا جدیدترین عضو این مجموعه یعنی Galaxy A52s 5G هم با تراشه بروز شده و بی‌نقصی که دارد، ارزش آنها را بیشتر کرده است. اسنپدراگون 778G نه تنها نسبت به اسنپدراگون 750G سریع‌تر می‌باشد بلکه قابلیت‌های اتصالی متعددی مانند وای‌فای 6 و بلوتوث نسخه 5.2 را ارائه کرده است. از همه مهمتر آنکه، این چیپست بروز شده بدون افزایش قیمت و یا تضعیف سایر قسمت‌ها نسبت به گلکسی ای 52 حضور یافته است.

بر این اساس، چنان‌چه می‌خواهید از میان محصولات سامسونگ در سال 2021 یک گوشی با ارزش خرید بالا بیابید و یا تأییدیه ضد آب و خاک IP67 را در یک موبایل میان‌رده و کمتر از 450 یورویی ببینید، به غیر از گلکسی A52s 5G یا گلکسی A52 چیز دیگری نخرید. به علاوه، این نکته نیز اهمیت دارد که بگوییم وعده سامسونگ برای انتشار آپدیت سیستم عاملی به مدت 3 سال و به‌روزرسانی‌های امنیتی به مدت 4 سال سبب افزایش ارزش اعضای سری گلکسی A شده است.

باز هم با همه اینها، می‌دانیم که خیلی از شما در حال حاضر به آلترناتیوها و محصولات سایر شرکت‌ها نگاه انداخته‌اید تا ببینید آنها چه نمایندگانی دارند زیرا بعضاً فکر می‌کنید که گلکسی ای 52 اس 5G آن امکاناتی که انتظار دارید را ندارد. در این بین، نباید از یاد ببرید که قیمت تمام شده محصولات کمپانی کره‌ای به خاطر برند سامسونگ، معمولاً بیشتر از سایر تولیدکنندگان است. با این حال، قیمت و ارزش دو مقوله کاملاً متفاوت هستند. به علاوه، ارزش خرید، یک فاکتور اساسی به شمار می‌رود. با این وجود، خوشبختانه امروزه آلترناتیوها و رقبای قابل احترامی در بازار یافت خواهند شد تا از میان آنها یکی را برگزینید.

 

نقاط قوت

  • رنگ‌بندی جذاب با پوشش ساتنی و منحصربفرد، دارای تأییدیه ضد آب و خاک IP67 و محافظ گوریلا گلس 5
  • صفحه نمایش AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • دوام باتری طولانی مدت و وجود شارژر 25 واتی درون جعبه (در بعضی از کشورها)
  • اسپیکرهای استریو باکیفیت
  • بهره‌مندی از جدیدترین امکانات نرم‌افزاری One UI 3.1 و اندروید 11 و وعده دریافت سه سال آپدیت سیستم عاملی و چهار آپدیت امنیتی
  • مجهز به تراشه اسنپدراگون 778G و عملکرد بهتر در مقایسه با اسنپدراگون 750G و وجود قابلیت‌های اتصالی متعدد
  • دوربین عقب توانمند به همراه سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) در لنز اصلی 64 مگاپیکسلی و کیفیت قابل‌قبول تصاویر
  • امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K توسط همه لنزهای اصلی، اولترا واید و سلفی در تمامی حالات بزرگنمایی

 

نقاط ضعف

  • قیمت نسبتاً زیاد در مقایسه با دیگر رقبا و آلترناتیوها
  • بی‌ثبات بودن دقت رنگ در تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی و اولترا واید و نامتعادل بودن نور سفید در عکس‌های به ثبت رسیده در حالت عکسبرداری در شب (Night Mode)
  • ناپایدار بودن عملکرد دوربین سلفی

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ گلگسی A52s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *