نقد و بررسی سری گلکسی اس 22 سامسونگ

نقد و بررسی سری گلکسی اس 22 سامسونگ

گوشی‌های خانواده گلکسی اس ۲۲ بالأخره معرفی شدند. گوشی‌های بالارده و غیر تاشو سامسونگ در سال 2022 سه عضو جدید دارند؛ استانداردی که در طی سالیان اخیر به یک رویه معمول تبدیل شده هرچند اینک برای نخستین بار است که یکی از آنها کارایی گوشی‌های سری گلکسی نوت (Galaxy Note) را در خود دارد. در این متن با نقد و بررسی سری گلکسی اس 22 سامسونگ همراه شما خواهیم بود. نگاهی کلی به بررسی گوشی Samsung Galaxy S22 Ultra خواهیم داشت و دو گوشی هوشمند دیگر از این سری که با نام‌های Galaxy S22 و Galaxy S22 Plus معرفی شده‌اند. همانطور که می‌دانید اینبار هم مانند سری‌های قبلی گلکسی آنپکد سامسونگ ، علاوه بر معرفی این اسمارت فون‌ها ، برخی از اکسسوری‌های سری S22 نیز معرفی گردیده است. اگر قصد خرید لوازم جانبی Samsung Galaxy S22 Ultra و مدل‌های دیگر این سری را دارید می‌توانید لوازم این گوشی را با تضمین اصالت و مهلت تست کالاها از فروشگاه اینترنتی تبلت فون خریداری نمایید.

با ارائه پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های مربوط به دوربین و کارایی های قلم اِس (S Pen) در یک موبایل، گوشی سامسونگ Galaxy S22 Ultra قادر خواهد بود تا یک گوشی همه چیز تمام و به معنای واقعی کلمه توانمند باشد. این دستگاه به عنوان پیشرفته‌ترین “گلکسی” که تا نمی‌شود، از صفحه نمایش فوق درخشان 6.8 اینچی OLED، لنز اصلی بروز شده، دو لنز تله فوتو (در کمال تعجب)، چیپست ساخت کووالکوم یا سامسونگ و قلم استایلوس بهره می‌برد تا هم به درد کار بخورد و هم به درد بازی. تمامی این ویژگی‌ها منجر می‌شود که احتمالا خرید گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا با استقبال بالایی همراه باشد.

البته تاکنون اعتراضاتی نسبت به این رویه وجود داشته زیرا برخی‌ها می‌گویند که در این موبایل لنزهای زیادی قرار گرفته که برای یک کاربر گوشی سری گلکسی نوت هیچ لزومی نداشته است. به علاوه، سامسونگ با بکارگیری قلم اِس در گلکسی S22 اولترا ، فضای زیادی را هدر داده چرا که می‌توانست از این فضا برای گذاشتن یک باتری باظرفیت‌تر بهره ببرد. وفاداران و طرفداران واقعی گوشی‌های سری گلکسی نوت اما، ظاهر گوشی سامسونگ گلکسی S22 Ultra را بیش از قلم اِس دوست خواهند داشت زیرا این موبایل را بیشتر شبیه گلکسی نوت 20 اولترا (Galaxy Note 20 Ultra) می‌دانند تا گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra).

دیگر گوشی های غیر اولترا یعنی گلکسی اس ۲۲ (Galaxy S22) و گلکسی اس ۲۲ پلاس (Galaxy S22 Plus) اما، زیاد متمایز و منحصربفرد نیستند و به نظر می‌رسد بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند. مطمئناً بعضی از ترفندها و زیرکی‌های سامسونگ به موفقیت خصوصاً گوشی سامسونگ S22 کمک خواهند کرد بنابراین اگرچه قاب پشتی آن امسال شیشه‌ای است ولی آن احساس فوق‌العاده‌ای که هنگام لمس کردن به ما القاء می‌کرد را همچنان ارائه می‌کند و از طرفی کمی هم کوچکتر شده تا در دنیای موبایل‌ها که روزبه‌روز دارند بزرگ و بزرگتر می‌شوند، خودش را جا کند و همان چیزی باشد که خیلی از افراد علاقه‌مند به گوشی‌های کامپکت می‌خواهند.

اطلاعات به دست آمده از نقد و بررسی گلکسی اس ۲۲ پلاس و اس ۲۲ نشان داده که این دو گوشی از نظر کیفیت ساخت با هم فرقی ندارند ولی نمایشگر 6.1 و 6.6 اینچی به همراه وزن 168 و 196 گرمی و باتری 3700 و 4500 میلی‌آمپری آنها و البته تفاوت قیمتی 200 دلاری، شما را بیشتر به سمت خرید گوشی Samsung Galaxy S22 Plus سوق می‌دهد. این دو موبایل همچنین، چیپست یکسان و نمایشگر مشابه و فوق‌العاده‌ای دارند و جنس بدنه‌شان هم یکی است تا به معنای واقعی کلمه پرچمدار باشند. ضمن اینکه شیوه طراحی آنها نسبت به سال گذشته تغییر کرده و بروز شده است.

حال برای اینکه آشنایی ضمنی و اولیه‌ای با این سه گوشی داشته باشید، اگز قصد خرید گوشی موبایل از میان سری جدید سامسونگ را دارید، این مطلب از تبلت‌فون را بخوانید تا اول با سامسونگ اس 22 و سامسونگ اس 22 پلاس و سپس با سامسونگ اس ۲۲ اولترا آشنا شوید.

 

بررسی گلکسی اس 22 و بررسی گلکسی اس 22 پلاس

سامسونگ S22 و S22 Plus دو گوشی جدید اما آشنا هستند. این موبایل‌ها با پیروی کردن از شیوه طراحی استثنایی پرچمداران پارسالی، همان اصول اولیه برای ماژول دوربین را ارائه کرده‌اند به طوری که مانند سایر تلفن‌های همراه در گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی‌شان سه لنز دوربین دارند با این تفاوت که کمتر توجهات به سمت‌شان جلب می‌شود.

رنگ پرطرفدار پارسال یعنی بنفش ارغوانی که ظاهر کنتراست‌داری داشت و فریم و قاب پشتی موبایل‌ها نیز به آن شکل درآمده بودند، اینک کنار رفته است. در واقع از میان چهار رنگ امسال، فقط نمونه سفید رنگ می‌باشد که فریم و قاب پشتی آن ظاهر متفاوتی دارند تا تقریباً شبیه همان نسخه سفید رنگ پارسالی باشد. دیگر رنگ‌هایی که در روزهای اولیه عرضه در دسترس قرار گرفته‌اند شامل مشکی، سبز و صورتی می‌شوند که فریم همگی آنها با رنگ قاب پشتی‌شان ست و هماهنگ شده است.

البته در سایت خودِ سامسونگ رنگ‌های زغال سنگی، کرمی، آبی و بنفش هم قابل مشاهده هستند.

در مورد قاب پشتی باید یادآور شویم که مدل معمولی و ساده‌تر یعنی سامسونگ Galaxy S22 هم قاب پشتی شیشه‌ای دارد تا جایگزین پوشش پلاستیکی پارسالی شده باشد. در گذشته خیلی‌ها به این نکته معترض بودند که چرا باید هنگام استفاده کردن از یک گوشی پرچمدار به نام Galaxy S21 ، قابی پلاستیکی را لمس کنیم!!!. حتی بسیاری از افراد علناً اعتراض خود را به سامسونگ ابراز داشتند. به هر ترتیب، صرف‌نظر از اینکه نظر مردم چه بود و اینکه کمپانی کره‌ای چرا رویه‌اش را عوض کرده، حالا می‌بینیم که هر سه عضو خانواده گلکسی اس 22 قاب پشتی و جلویی محافظت شده با پوشش گوریلا گلس ویکتوس پلاس دارند.

دیگر تغییر محسوس و دوست‌داشتنی در این نسل از گوشی‌های سامسونگ، به نحوه تلاقی و برخورد کردن ماژول دوربین به فریم مربوط می‌شود. این‌بار این ماژول کمتر برآمدگی دارد اما لبه‌هایش تیزتر شده‌اند. با این وجود، همچنان اینگونه احساس خواهید کرد که ماژول دوربین بخشی از فریم است ولی در مقایسه با گوشی‌های نسل‌های قبل‌تر، در آن تداوم کمتری به چشم می‌خورد.

برآمدگی ماژول زیاد فرقی نکرده و کمی از سطح صاف بالاتر است؛ نه زیاد و نه کم.

چیزی که زیر قاب به کار رفته حالا فرق کرده است. سردمدار این تغییر، یک لنز 50 مگاپیکسلی اصلی به نام ISOCELL GN5 است که ساخت خودِ سامسونگ می‌باشد و مشخصات فنی آن هم عبارتند از فیلتر رنگی تترا پیکسل، سایز هر پیکسل 1.0 میکرومتر و سایز سنسور 1/1.53 اینچ. در واقع این لنز جایگزین لنز 12 مگاپیکسلی با سایز هر پیکسل 1.8 میکرومتری و اندازه 1/1.76 اینچی در گلکسی اس 21 شده است.

 

لنز تله فوتو حالا بیشتر تله فوتو شده به طوری که قابلیت زوم 3 برابری (3x) را دریافت کرده تا با قدرت 10 مگاپیکسلی (سایز 1/3.94 اینچی و اندازه هر پیکسل 1.0 میکرومتری) جای لنز 64 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 1.1 برابری (1.1x) را گرفته باشد. نکته عجیب آنکه، این لنز همان لنز تله فوتو کوتاهی نیست که سامسونگ در گوشی Samsung Galaxy S22 Ultra گذاشته است.

در مورد تفاوت‌های لنز اولترا واید نیز نمی‌توانیم زیاد صحبت کنیم چرا که سخت‌افزار آن در سه گوشی امسالی یکسان است و این یعنی قابلیت فوکوس خودکار ندارد.

حالا می‌خواهیم بیشتر در مورد موضوعاتی صحبت کنیم که ملموس‌تر هستند. صفحه نمایش گلکسی اس ۲۲ به اندازه 0.1 اینچ کوچکتر شده تا یک گوشی سابقاً کامپکت، کامپکت‌تر و خوش‌دست‌تر شده باشد. کوچکترین موبایل سری گلکسی S22 نسبت به مدل پارسالی 0.6 میلی‌متر باریک‌تر گردیده ولی از همه مهمتر، 6 میلی‌متر هم کوتاه‌تر شده است. بر این اساس، با ابعاد 146*70.6 میلی‌متری فقط کمی از آیفون 13 (iPhone 13) یا آیفون 13 پرو (iPhone 13 Pro) کوچکتر می‌باشد. وزن Galaxy S22 به 168 گرم می‌رسد که در مقایسه با جرم 204 گرمی آیفون 13 به واقع کمتر است هرچند تفاوت وزنی 7 گرمی آن با آیفون 13 کم و بیش احساس نخواهد شد.

چیزی که می‌خواهیم بگوییم این است که گلکسی اس 22 حالا به خاطر بدنه تماماً شیشه‌ای، به اندازه دیگر گوشی‌های پیشرفته، پیشرفته شده ولی در سمت دیگر خوش‌دست‌تر و کامپکت‌تر از گوشی پارسالی می‌باشد؛ نکته‌ای که برای اشخاصی که تاکنون آیفون 13 پرو را قدرتمندترین موبایل کامپکت می‌دانستند، قطعاً ناامیدکننده خواهد بود.

در طرف دیگر، گلکسی اس ۲۲ پلاس حضور دارد که با ابعاد 157.4*75.8*7.6 میلی‌متری واقعاً بزرگ است. با وجود اشاره به این نکته، سامسونگ سایز آن را 0.1 اینچ کمتر و قدش را هم کمی کوتاهتر کرده است هرچند کاهش 4 میلی‌متری قد را سخت‌تر می‌توان احساس کرد تا کاهش 6 میلی‌متری را.

گلکسی S22 پلاس همچنین، سبکتر شده اما با این وجود با جرم 196 گرمی نمی‌توان آن را چندان سبک دانست. در این میان، آیفون 13 پرو مکس (iPhone 13 Pro Max) با وزن 240 گرمی به مراتب سنگین‌تر است.

در جلو، هم گلکسی اس ۲۲ و هم گلکسی اس 22 پلاس صفحه نمایش OLED زیبایی دارند که بر اساس ادعای سامسونگ، از نوع Dynamic AMOLED 2X است. پشتیبانی از نرخ بازسازی 120 هرتزی و پیشرفته‌تر کردن تطبیقی بودن آن به اندازه توانایی‌های نرخ بازسازی تطبیقی گوشی Galaxy7 S21 Ultra در سال گذشته، این قابلیت را خواستنی‌تر کرده به طوری که در شرایط لازم می‌تواند سرعتش به 10 هرتز برسد حال آنکه پرچمدار پارسالی نهایتاً سرعت 48 هرتزی داشت. البته باید یادآور شویم که گوشی سامسونگ S22 Ultra می‌تواند نرخ بازسازی 1 هرتزی داشته باشد تا موبایل‌های معمولی‌تر همچنان از این نظر ضعیف‌تر به نظر بیایند.

صفحه نمایش گلکسی S22 پلاس از نظر حداکثر روشنایی، می‌تواند پا‌به‌پای گلکسی S22 اولترا پیش برود. البته کمی نسبت به ادعاهای سامسونگ شک و شبهه وجود دارد زیرا این کمپانی گفته که با پخش محتواهای HDR، نهایت روشنایی آن 1750 نیت خواهد بود و در حالت حداکثری در فضاهای باز نیز رکورد 1200 نیتی را ثبت خواهد کرد. گلکسی اس 22 معمولی 1300 نیت روشنایی دارد که ممکن است نتوان رکوردی که ادعا شده را به دست آورد اما هر چه هست، می‌دانیم که صرف‌نظر از امتیازات اخذ شده، این تلفن همراه عملکرد خوبی در این زمینه خواهد داشت.

به علاوه، سامسونگ یک ویژگی جدید را تبلیغ کرده که Vision Booster نام دارد. این شرکت مدعی شده که با تغییر رنگ‌ها و کم و زیاد کردن روشنایی، کنتراست و حرارت، خوانایی محتواها در فضاهای باز را بهبود می‌بخشد. کارآمد بودن یا کارآمد نبودن این قابلیت به نظر شخصی افراد بستگی خواهد داشت زیرا می‌توانیم تصور کنیم که تفاوت کیفیت رنگ‌ها را چشمان غیر مسلح متوجه نخواهند شد.

مطابق معمول، گلکسی اس ۲۲ و گلکسی اس ۲۲ پلاس تأییدیه ضد آب و خاک IP68 را دریافت کرده‌اند اما سامسونگ گفته که آنها در عمق 1.5 متری و به مدت 30 دقیقه دوام خواهند آورد حال آنکه اپل از آیفون ایکس اس (iPhone XS) به بعد عنوان کرده که محصولاتش در عمق 6 متری آب هم آسیب‌ناپذیر خواهند بود.

 

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

به نظر می‌رسد گوشی Samsung Galaxy S22 Ultra را باید همان گلکسی نوت 21 اولترا (Galaxy Note 21 Ultra) بدانیم که هیچ‌وقت معرفی نشد. البته این موبایل یکی از بهترین چیپست‌های سال 2022 را در خود جای داده است.

از نظر ظاهری اما، این عضو جدید سری گلکسی اس (Galaxy S) به اعضای خط تولید گلکسی نوت شبیه است زیرا اندازه‌اش به اندازه نوت 20 اولترا می‌باشد و کم و بیش سایزش نیز همان‌قدر است. طول، عرض و ضخامت این موبایل به ترتیب 163.3*77.9*8.9 میلی‌متر است بنابراین تنها 1.5 میلی‌متر کوتاه‌تر و 0.7 میلی‌متر عریض‌تر و 0.8 میلی‌متر ضخیم‌تر می‌باشد تا به راحتی بتواند خودش را عضوی ناخوانده از سری Galaxy Note مطرح کند. در سمت دیگر، اس 21 اولترا از گوشی جدیدتر قدبلندتر است زیرا 2 میلی‌متر قدش بلندتر و 2.3 میلی‌متر عریض‌تر می‌باشد. با این توضیحات، S22 Ultra به اندازه گوشی‌های گلکسی نوت بزرگ است و از نظر ظاهری نیز شبیه آنهاست.

با شیوه طراحی زاویه‌دار و اجزای متفاوت‌تر، قطعاً پرچمدار جدید سامسونگ باب میل مشتریان بیشتری خواهد بود و طرفداران گوشی‌های خانواده گلکسی نوت را به سمت خودش جذب خواهد کرد چرا که به راحتی می‌توان آن را در جیب گذاشت و دیگر قسمتی از آن هم بیرون نخواهد ماند. اینها دقیقاً همان مواردی هستند که علاقه‌مندان به خط تولید گلکسی نوت می‌خواهند به همین خاطر این‌گونه افراد چنین قضیه‌ای را تحسین می‌کنند.

گوشی سامسونگ S22 Ultra در چهار رنگ عمومی تولید شده که فروشندگان عادی می‌فروشند و سه رنگ دیگر آن را هم خودِ سامسونگ به صورت اختصاصی خواهد فروخت. موارد استاندارد و در دسترس‌تر عبارتند از برنزی، سبز، سفید و مشکی و مواردی که سامسونگ آنها را به صورت اختصاصی می‌فروشد هم شامل زغال سنگی، آبی و قرمز می‌شوند.

تقریباً هیچ‌وجه تشابهی میان دوربین گوشی اس ۲۲ اولترا با دوربین دیگر گوشی‌هایی که سامسونگ ساخته وجود ندارد. در واقع هر کدام از لنزها برآمدگی دایره‌ای شکل خاص خودشان را دریافت کرده‌اند و حتی این قانون در مورد سنسور فوکوس خودکار (AF) نیز صدق می‌کند. این شیوه طراحی غیر متعارف با گوشی‌های متفاوت و نسبتاً تخصصی گلکسی نوت همخوانی دارد.

صفحه نمایش S22 Ultra دارای سایز 6.8 اینچی است و اگرچه اسماً از پنل اس 21 اولترا کوچکتر است اما از نظر فضایی و مکانی بزرگتر می‌باشد چرا که نسبت بدنه به تصویر بیشتری دارد.

حالا دیگر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که سامسونگ تصمیم گرفته نمایشگرهای دارای لبه منحنی را کنار بگذارد؛ لبه منحنی که پیش‌تر در بسیاری از محصولات این کمپانی دیده می‌شد و اینک فقط اس 22 اولترا به آن مجهز شده است. چنین ظاهری نقاط ضعف و نقاط قوت خاص خودش را دارد. یکی از مزایای آن اعطای شکلی پیشرفته و بالارده و یکی از معایب آن سخت‌تر شدن گرفتن گوشی می‌باشد.

گوشی اس ۲۲ اولترا تنها عضو خانواده اس 22 است که رزولوشن QHD+ دارد حال آنکه آن دو دستگاه رزولوشن فول اچ‌دی پلاس داشتند. به علاوه، این پرچمدار سامسونگ تک موبایلی می‌باشد که پیشرفته‌ترین نرخ بازسازی تطبیقی را دریافت کرده زیرا گفته می‌شود که سرعتش می‌تواند بین 1 هرتز تا 120 هرتز سوئیچ شود. علاوه بر اینها، حداکثر روشنایی 1750 نیتی و حداکثر روشنایی 1200 نیتی در حالت بیشترین مقدار نیز دیگر رکوردهای خارق‌العاده نمایشگر S22 اولترا هستند.

بر این اساس، اینکه این صفحه نمایش بی‌نظیر است، هیچ شکی در موردش وجود ندارد.

اما از آن جایی که این موبایل یکی از دستگاه‌های شبیه گوشی‌های سری گلکسی نوت است، سایر مشخصات فنی نیز اهمیت پیدا می‌کنند. تأخیر کارکرد قلم اِس به شدت کاهش یافته و به 2.8 میلی‌ثانیه رسیده حال آنکه تأخیر قلم‌های اس 21 اولترا و نوت 20 اولترا 9 میلی‌ثانیه بود. چنین اتفاقی باعث خواهد شد تا فرآیند نوشتن و یادداشت‌برداری بسیار طبیعی‌تر گردد و حالا این موضوع با بهره‌مندی از ویژگی پیش‌بینی هماهنگ‌شونده و سخت‌افزار بروز شده Wacom به وقوع پیوسته است. در آزمایش‌های انجام شده، مشخص گردید که در اپلیکیشن Notes سامسونگ، تأخیر همان 2.8 میلی‌ثانیه بود اما در دیگر برنامه‌ها چه‌بسا تأخیر کمتر نیز بشود.

ضمناً، تعداد زبان‌هایی که دست‌نوشته‌های آنها را می‌توان به متن تبدیل کرد نیز 12 عدد بیشتر شده و به 88 عدد رسیده است.

حال که صحبت از قلم اِس شد، باید بگوییم که این تقریباً همان قلمی است که در نوت 20 اولترا وجود داشت و اینک یک خازن کامل‌تر دارد و به ژیرسکوپ و یک شتاب‌سنج مجهز گردیده تا تکنولوژی ورودی فعال را در دسترس قرار دهد و بتوان از راه دور، با برنامه‌هایی نظیر دوربین، گالری، دکمه‌های کنترل فایل‌های صوتی در حال پخش و . . . کار کرد.

بر خلاف اس 21 اولترا که از قلم اِس پشتیبانی می‌کرد ولی باید آن را به صورت جداگانه جابه‌جا می‌کردید اما گلکسی S22 Ultra جایگاه مخصوص گذاشتن قلم را دارد تا هر وقت به آن نیاز داشتید بتوانید بدون اینکه گمش کرده باشید، با آن استفاده کنید.

یک ویژگی جالب و جدید امسالی Collaboration View است که به شما اجازه می‌دهد از S22 اولترا و یکی از تبلت‌های سری گلکسی تب اس 8 به صورت همزمان استفاده کنید؛ به این صورت که هر دو دستگاه را به یکدیگر وصل نمایید تا در نمایشگر گوشی نقاشی بکشید و تصویر خروجی کارتان را در تبلت ببینید. البته بهره‌مندی از چنین تکنولوژی چندان کم‌هزینه نخواهد بود زیرا خرید مدل پایه اس 22 اولترا و نسخه‌ای از گلکسی تب اس 8 که نمایشگر OLED ندارد، چیزی حدود 2200 دلار برایتان آب خواهد خورد.

دیگر قابلیت تازه گوشی S22 الترا به دوربین مربوط می‌شود که بیشتر به امکانات دوربین گوشی‌های سری گلکسی اس ربط دارد. بر این اساس، گوشی مورد بحث ما دوربین عقب چهارگانه و رقابتی دارد که لنز اصلی آن را 108 مگاپیکسلی تشکیل می‌دهد و همراهی کننده آن نیز دو لنز تله فوتو با قابلیت زوم 3 و 10 برابری هستند و دیگر لنز این بخش اولترا واید با فوکوس خودکار می‌باشد؛ ویژگی که فقط و فقط در اس 21 الترا و اس 22 الترا وجود دارد.

لنز اصلی ترفندهای پردازشی جدیدی دارد و می‌تواند تصاویر 12 مگاپیکسلی ترکیب نشده را با تصاویر گرفته شده 108 مگاپیکسلی ترکیب کند تا آنها را هم از نظر رنگ و هم از نظر جزئیات ارتقاء دهد. با همه اینها، سخت‌افزار به کار رفته همانی است که پارسال دیده بودیم به طوری که سایز هر پیکسل 0.8 میکرومتر و گشودگی دیافراگم نیز f/1.8 می‌باشد.

لنز گوشی اس ۲۲ اولترا واید هم بدون تغییر باقی مانده بنابراین با سنسوری 1/2.55 اینچی با سایز هر پیکسل 1.4 میکرومتر و گشودگی دیافراگم f/2.2 روبه‌رو هستیم که میدان دید 120 درجه‌ای دارد. S22 اولترا همچنین، تنها پرچمدار سامسونگ است که لنز اولترا واید آن می‌تواند روی سوژه به صورت خودکار فوکوس کند زیرا دو موبایل عضو این خانواده فاقد چنین ویژگی هستند.

در حالی که دو لنز نامبرده سخت‌افزار آشنا و تکراری داشتند، لنزهای تله فوتو به نوعی پسرفت کرده‌اند. هر دوی آنها 10 مگاپیکسلی هستند و می‌توانند به میزان 3 و 10 برابر روی سوژه زوم کنند اما سایز هر پیکسل آنها کمتر شده و به 1.12 و 1.22 میکرومتر رسیده است. اینک باید دید این اتفاقات نزولی چه تأثیری بر کیفیت دوربین اس ۲۲ اولترا می‌گذارند. البته شاید ترفندهای نرم‌افزاری جبران مافات کنند.

در گذشته شایعاتی در مورد نقشه استریویی عمیق شنیده بودیم که توسط تکنولوژی یادگیری عمیق ایجاد می‌شد و می‌توانست در حالت پرتره، سوژه را بهتر از پس‌زمینه تشخیص دهد. تصاویر پرتره اما، بسیار بهتر سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کنند. به علاوه، این‌بار شاهد حضور حالت پرتره شب هستیم تا بتوانید در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، عکس‌هایی بگیرید که افکت بوکه دارند. دیگر حالت نه چندان مستقل هم Pet Portrait است که بهتر می‌تواند حیوانات را بشناسد.

اپلیکیشن Expert RAW هم یک برنامه دوربین اضافه است که همراه با اس 22 الترا در اختیار مشتریان قرار گرفته است. این نرم‌افزار تقریباً همان گزینه‌های حالت پیشرفته عکسبرداری (Pro) را در دسترس قرار داده و کاربران را قادر ساخته مقادیر مربوط به نورپردازی، تعادل نور سفید و گزینه‌های فوکوس را بهبود بخشند اما چندین فایل DNG RAW را ذخیره کنند که رنج دینامیک آنها بیشتر است تا کاربران قادر باشند در آینده آنها را ویرایش نمایند.

لازم به ذکر است که اکثر این ویژگی‌های نرم‌افزاری در گوشی‌های اس 22 و اس 22 پلاس هم در دسترس قرار خواهند گرفت.

 

سخت‌افزار

در بخش دیگری از مقاله نقد و بررسی گوشی‌های سری گلکسی اس 22، می‌خواهیم در مورد تراشه صحبت کنیم. همانند گذشته، این سری از پرچمداران سامسونگ نیز یا چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 و یا اگزینوس 2200 را خواهند داشت. البته امسال مشخص نیست در کدام مناطق، کدام مدل فروخته می‌شود.

هر دوی این چیپست‌ها با فرآیند لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده‌اند تا عملکرد بینظیری داشته و از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه باشند. سازه پردازنده مرکزی آنها همچنین، شبیه است به طوری که کووالکوم و سامسونگ به عنوان تولیدکنندگان آنها از ساختار 1 + 3 + 4 بهره برده‌اند با این تفاوت که سرعت آنها کمی متفاوت می‌باشد.

در گذشته شایعات و جنجال‌های زیادی در مورد مزایای مختلف تراشه ساخت کووالکوم به راه افتاده بود اما به نظر می‌رسد امسال اگزینوس سامسونگ خواهد بود که توجهات را بیشتر سمت خودش جلب خواهد کرد. پردازنده گرافیکی Xclipse اگزینوس 2200 نتیجه همکاری سامسونگ و AMD به شمار می‌آید و اولین پردازنده گرافیکی موبایلی دنیاست که از ویژگی ردیابی اشعه‌ای بهره می‌برد تا صحنه‌های بازی‌ها با کمترین افکت غیرطبیعی تغییر کنند و نرخ بازسازی هم روان‌تر گردد.

در پایان اشاره کنیم که طبیعتاً هر دوی این تراشه‌ها قابلیت اتصال به شبکه 5G را دارند.

 

باتری

باتری گوشی Samsung Galaxy S22 Ultra ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعتی گوشی نسل قبلی‌اش را حفظ کرده ولی اس 22 و اس 22 پلاس باتری کم‌ظرفیت‌تری دارند به همین دلیل نتایج دوام باتری این گوشی‌ها بسیار جذاب خواهد بود. دلایل مختلفی هستند که دست به دست هم دادند تا سبب شوند این موبایل‌ها باتری کم‌ظرفیت‌تری دریافت کنند که از جمله آنها می‌توانیم به نرخ بازسازی پیشرفته‌تر، چیپست‌های جدید، نمایشگر کوچکتر و . . . اشاره کنیم. در این میان، از آن جایی که اس 21 از نظر دوام باتری بسیار باکیفیت بود و اس 21 پلاس نسبتاً خوب کار می‌کرد، نگران این هستیم که نکند اس 22 در این زمینه با پسرفت همراه شده باشد.

یک مورد دیگر در مشخصات گوشی‌های سری S22 وجود دارد که ما را نگران کرده و آن هم سرعت شارژ 25 واتی می‌باشد هرچند دو گوشی بزرگتر را می‌توان با توان 45 واتی نیز شارژ کرد. با ذکر این نکته و با در نظرگیری تجربه‌های پیشین، می‌توانیم با احتیاط نتیجه‌گیری کنیم که اس ۲۲ پلاس و اس ۲۲ اولترا نسبت به اس ۲۲ یا حتی موبایل‌های سال‌های پیشین با سرعت بیشتری شارژ نخواهند شد.

لازم به ذکر است که S22 Ultra، S22 Plus و S22 از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند و خودشان نیز می‌توانند دیگر دستگاه‌ها را شارژ نمایند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

هر سه گوشی سری گلکسی اس 22 رابط کاربری One UI 4.1 و سیستم عامل اندروید 12 دارند. این پوسته نرم‌افزاری یک نسخه جدیدتر از One UI 4.0 است که چهار ماهی می‌شود که در سری گلکسی اس 21 و گوشی‌های تاشو وجود داشت و ویژگی تازه‌ای با خودش نیاورده است زیرا تمامی اتفاقات تازه با جهش از One UI 3.0 و به One UI 4.0 رخ داده بودند.

کلمات کلیدی که سامسونگ با استفاده از آنها امکانات تازه One UI 4.0 را با آنها خلاصه کرده، شخصی‌سازی و حریم شخصی هستند. بر این اساس، تم‌ها و قالب‌های رنگی برای سازگاری با تصویر پس‌زمینه و چندین و چند گیف متنوع و استیکر در کیبورد هم سایر مواردی بودند که کمپانی کره‌ای به آنها اشاره کرده بود. در زمینه قابلیت‌های مربوط به حریم شخصی نیز یک داشبورد در تنظیمات مربوطه وجود دارد که به شما در مورد اینکه کدام نرم‌افزارها از مجوزهای حساس استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهد. به علاوه، یک آیکون نشانگر نیز در گوشه بالا سمت راست نمایشگر مشاهده خواهد شد که نشان خواهد داد چه زمانی یک برنامه در حال استفاده از دوربین و میکروفون است. شایان ذکر است که این قابلیت‌ها هم‌اکنون در One UI 4.0 هستند.

یکی دیگر از خبرهای داغی که سامسونگ امسال داده، امکان دریافت 4 آپدیت سیستم عاملی و رابط کاربری و 5 آپدیت امنیتی برای گوشی‌های سری گلکسی اس 22 می‌باشد.

 

نظر نهایی

همچون دیگر گوشی‌های بالارده سامسونگ که شامل موبایل‌های تاشو نیز می‌شوند، به نظر می‌رسد دستگاه‌های سری گلکسی اس 22 بسیار موفق خواهند گردید. البته اینکه موفقیت آنها تا چه حد خواهد بود، فعلاً مشخص نیست و تا چند هفته یا چند ماه دیگر مشخص خواهد شد اما در حال حاضر چند مورد مثل روز روشن است.

اولاً، گلکسی S22 بیشتر به سمتی حرکت کرده که خودش را به عنوان یک پرچمدار کامپکت مطرح کند چرا که کوچکتر از گوشی پارسالی است و کیفیت ساخت آن هم مانند دیگر پرچمداران این خانواده می‌باشد. در سمت دیگر اما، دوام باتری ضعیف‌تر می‌تواند مهمترین نقطه ضعفش به شمار آید.

دوماً، اس 22 پلاس یک انتخاب دو سر برد است چرا که دوام باتری طولانی‌تر و نمایشگر بزرگتری دارد هرچند ابعادش کمی بزرگتر شده و فضای بیشتری را در جیب مشتریان می‌گیرد.

سوماً، دیگر گوشی گران‌تر که به میزان 200 یورو بیشتر است، گوشی Samsung Galaxy S22 Ultra می‌باشد که همانی خواهد بود که خیلی از مشتریان می‌خواهند. فرقی نمی‌کند که شما به آن به عنوان نمونه موفق‌تر اس 21 اولترا نگاه می‌کنید یا جدیدترین نماینده خط تولید از کار افتاده گلکسی نوت، سخت‌افزار این دستگاه در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. احتمال می‌دهیم که طرفداران خط تولید Galaxy Note آن را به خاطر نوت بودنش دوست بدارند و طرفداران خط تولید Galaxy S هم آن را به این خاطر دوست بدارند که علی‌رغم دریافت قلم اِس، امکاناتش پسرفت نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *