نقد و بررسی شیائومی Poco M3 Pro 5G

نقد و بررسی شیائومی Poco M3 Pro 5G

پوکو ام 3 پرو 5G (Poco M3 Pro 5G) گوشی دیگری است که تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته تا شبکه 5G را با قیمت مناسب و مقرون به صرفه در اختیار همگان قرار دهد. البته در حالی که مشخص نیست آیا افراد به دنبال چنین چیزی هستند یا خیر اما پوکو ام 3 پرو 5G قابلیت‌هایی فراتر از امکان اتصال به شبکه نسل 5 ارتباطات را دارد.
در این بین، محصول مورد بحث ما ویژگی‌هایی دارد که برای یک گوشی مقرون به صرفه بسیار خاص و فوق‌العاده هستند. این قابلیت‌ها عبارتند از صفحه نمایش 6.5 اینچی LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی، پردازنده دیمنسیتی 700، رم 4 یا 6 گیگابایتی، دوربین عقب سه‌گانه با لنز اصلی 48 مگاپیکسلی و باتری 5000 میلی‌آمپری که از تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی می‌کند. همچنین، سیستم عامل و رابط کاربری این تلفن همراه نیز به ترتیب اندروید 11 و MIUI 12 است.


شبکه‌های ارتباطی این دستگاه نیز متنوع هستند به طوری که علاوه بر 5G، از همه شیوه‌های اتصالی نسل‌های پیشین پشتیبانی می‌شود. به علاوه، قابلیت NFC نیز گنجانده شده است. همچنین، شما می‌توانید از رادیو FM و جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز بهره ببرید. Poco M3 Pro 5G سنسور مادون قرمز (IR) دارد تا بتوانید از آن به عنوان کنترل از راه دور استفاده کنید. بلوتوث 5.1 و وای‌فای دو بانده هم دیگر امکاناتش می‌باشند.
تا به اینجا همه امکاناتی که گفتیم برایتان آشنا هستند. درست است!!!؟؟؟.
دلیل آن است که پوکو ام 3 پرو 5G شباهت زیادی به ردمی نوت 10 5G (Redmi Note 10 5G) دارد و این دو دستگاه فقط از نظر پنل پشتی با یکدیگر متفاوت هستند. در حالی که محصول خط تولید ردمی قاب عقبی مات و پلاستیکی و ماژول دوربین پشتی کوچکی داشت، محصول خط تولید پوکو قاب عقبی شیشه‌ای درخشان و ماژول مشکی رنگ بزرگ برای دوربین عقب دارد. در واقع با همین دو نکته است که می‌توانیم دو گوشی را از یکدیگر تمیز دهیم.
مطمئناً پوکو ام 3 پرو 5G یک گوشی مقرون به صرفه قابل و توانمند است و شاید یکی از برگه‌های برنده‌اش نیز قیمت کمترش نسبت به ردمی نوت 10 5G باشد. اما بد نیست به صورت دقیق‌تر به مشخصات فنی آن نگاهی بیندازیم.
دوست داشتیم در میان مشخصات فنی Poco M3 Pro 5G دو چیز پیشرفته‌تر شوند. یک تأییدیه ضد قطرات آب می‌توانست تصمیم بهتری باشد و شاید هم تراشه دیمنسیتی 800U انتخاب بهتری به شمار می‌رفت. اما همچنان با قیمت 179 یورویی تعیین شده برای این موبایل، از چنین امکاناتی خرسندیم و رضایت داریم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

پوکو ام 3 پرو 5G در همان جعبه‌های زرد رنگی قرار دارد که همیشه گوشی‌های پوکو در آنها جای می‌گیرند. در واقع شما می‌توانید بدون اینکه به برند حک شده روی آنها نگاهی بیندازید، متوجه شوید که چه چیزی در کارتن هست. به هر ترتیب، در باکس علاوه بر خودِ موبایل و لوازم جانبی مورد انتظار، شارژر 22.5 واتی و کابل مبدل USB-C به USB-A را می‌بینیم.


همراه با این دستگاه یک قاب ژله‌ای و سیلیکونی شفاف هم به فروش می‌رسد که در محل پورت شارژر یک محافظ دارد. با این اقدام، گوشی در برابر اتفاقات ناخواسته‌ای که در جیب کاربران رخ می‌دهند، مقاوم خواهد بود.
روی صفحه نمایش یک محافظ بسیار ارزان و نازک چسبانده شده است. این گلس برای جلوگیری از خط و خش مناسب خواهد بود ولی خیلی سریع اثرات انگشت را جذب می‌کند بنابراین شاید بهتر باشد همان ابتدا آن را بکَنید.
در نهایت، برچسب‌های برند پوکو را در اختیار خواهید گرفت تا با چسباندن آنها به لپ‌تاپ، مانیتور، میز کار، یخچال فریزر، خودرو و . . . نشان دهید به نوعی عاشق این برند هستید.

طراحی

شاید مواد سازنده پوکو ام 3 پرو 5G همان مواد سازنده ردمی نوت 10 5G باشد اما ظاهر این دو دستگاه کاملاً با یکدیگر متفاوت است. پوکو سعی کرده سنت ظاهری و البته موفق محصولات ردمی را در هم شکند و انصافاً هر آنچه تا کنون انجام داده نیز مورد استقبال واقع شده است. در این میان، Poco M3 Pro 5G هم مستثنی نیست چرا که قاب پشتی آن کاملاً متفاوت و شاید هم پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد.


در حالی که شیائومی برای طراحی ردمی نوت 10 5G سراغ قاب پشتی مشکی مات رفته تا هنگام مواجهه با نور افکت‌های جذابی به وجود آید اما پوکو ام 3 پرو 5G از پوششی شبیه شیشه بهره برده که درخشان و تک رنگ است حال فرقی نمی‌کند که کدام مدل آن یعنی خاکستری، زرد یا آبی را می‌خرید.
ماژول دوربین عقب اما، فرق نکرده ولی رنگ رویی آن کاملاً متفاوت شده است به طوری که یک برآمدگی مشکی رنگ به چشم می‌خورد که لنزها را احاطه کرده است. ضمن اینکه در امتداد آنها برند POCO حک شده است.


در حالی که قاب پشتی محصول پوکو اثرات انگشت را راحت‌تر جذب خودش می‌کند ولی احتمال می‌دهیم که طرفداران بیشتری خواهد داشت.
صفحه نمایش 6.5 اینچی IPS LCD تقریباً همه جای نمای جلویی را می پوشاند. این پنل که با پوشش گوریلا گلس 3 محافظت شده، رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ بازسازی 90 هرتزی دارد. در نوار بالایی آن نقطه سیاه رنگ جهت قرارگیری دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی را می‌بینیم.


بریدگی اسپیکر در بالای نمایشگر دیده می‌شود و در کنار آن نیز سنسور نامرئی حساس به نور حضور یافته است. بر این اساس، در پوکو ام 3 پرو 5G خبری از چراغ LED اعلانات نیست. شاید فکر کنید که این چراغ LED دوگانه است ولی واقعیت چیز دیگری خواهد بود زیرا این چراغ فقط نور زیادی دارد.
ماژول دوربین عقب برآمدگی چندانی ندارد و به همین دلیل وقتی Poco M3 Pro 5G را روی سطح صافی می‌گذاریم، لرزش زیادی نخواهد داشت. سه لنز این قسمت عبارتند از 48 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و 2 مگاپیکسلی مکرو.


فریم از جنس پلاستیک است و نوعی پوشش خاکستری تیره روی خودش دارد اما با توجه به اینکه رویه آن مات می‌باشد، بسیار خوش‌دست خواهد بود. این چارچوب در بالا و پایین صاف بوده و کناره‌ها کمی منحنی هستند.
اسلات هیبریدی سیمکارت در سمت چپ قرار دارد. سمت راست هم محل حضور دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا و پاور است. دکمه پاور همچنین، به سنسور اسکنر اثر انگشت مجهز شده که همیشه آماده باش خواهد بود. این حسگر سریع کار می‌کند بنابراین اگر همزمانی که می‌خواهید گوشی را از جیب بیرون بیاورید ناخواسته سنسور را لمس کردید، می‌بایست از تنظیمات کارایی آن را تغییر دهید تا تنها زمانی قفل صفحه نمایش را باز کند که آن را می‌فشارید وگرنه ناچار خواهید بود پین عددی را وارد نمایید.


در بالای پوکو ام 3 پرو 5G جک هدفون 3.5 میلی‌متری، میکروفون ثانویه برای پخش صداهای استریو و کاهش نویز در تماس‌ها و سنسور مادون قرمز IR جای‌گیری کرده‌اند.


پایین فریم جایی است که می‌توانیم پورت USB-C شارژر، میکروفون اصلی و اسپیکر بلند را ببینیم. ضمناً، خبری از اسپیکر ثانویه در این دستگاه نیست.
ابعاد این تلفن همراه به 161.8*75.3*8.9 میلی‌متر و وزن آن به 190 گرم می‌رسد یعنی درست مانند ردمی نوت 10 5G و حدود 5 گرم سنگین‌تر از Realme 8 5G.


Poco M3 Pro 5G از نظر اندازه کاملاً منطقی و رو فرم است و وقتی در دست گرفته می‌شود نیز احساس فوق‌العاده‌ای به ما منتقل خواهد کرد. به خاطر قاب شیشه‌ای که دارد، ظاهر این موبایل پیشرفته‌تر و بروزتر از ردمی نوت 10 5G خواهد بود. بر خلاف قاب پشتی درخشان، به هیچ عنوان لغزنده نیست بنابراین کیفیت ساخت دستگاه بالاست. اثرات انگشت و لکه‌ها خیلی راحت توسط قاب پشتی جذب می‌شوند اما به آسانی و با یک تکه پارچه می‌توانید آنها را تمیز کنید.


این موبایل هیچ تأییدیه ضد آب یا حتی ضد قطرات آب دریافت نکرده است و این تنها مشکلی می‌باشد که با شیوه طراحی و ساخت آن خواهید داشت. صرف‌نظر از قیمت، فکر می‌کنیم هر گوشی باید حداقل مدرک ضد آب یا ضد قطرات آب را داشته باشد.

صفحه نمایش

پوکو ام 3 پرو 5G صفحه نمایش 6.5 اینچی IPS LCD دارد که در بالای خود به یک نقطه سیاه رنگ مزین شده است. این پنل دارای رزولوشن 1080p یا به عبارتی 1080*2400 بوده و تراکم پیکسلی 400 و نسبت بدنه به تصویر 20:9 دارد. ضمن اینکه پوشش صاف گوریلا گلس 3 نیز وظیفه محافظت از این پنل را بر عهده دارد.


نمایشگر این دستگاه از نرخ بازسازی 90 هرتزی پویا پشتیبانی می‌کند؛ یعنی دقیقاً مانند ردمی نوت 10 5G. در این میان، خبری از پشتیبانی از کیفیت HDR نیست.
MIUI دو گزینه نرخ بازسازی دارد؛ High (90 هرتزی) و Standard (60 هرتزی). گزینه اول بیشتر پویا خواهد بود به طوری که میان یکی از سرعت‌های 30، 50، 60 و 90 هرتزی و با توجه به محتوای در حال پخش تغییر خواهد کرد. لازم به ذکر است که پشتیبانی از سرعت 30 هرتزی در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد.
شیائومی می‌گوید که سرعت رابط کاربری 90 هرتزی خواهد بود و وقتی هم که در آن چیزی حرکت نمی‌کند سرعت آن به 50 هرتز کاهش می‌یابد. همین قضیه برای محتواهای ایستا در نرم‌افزارهای سازگار رخ می‌دهد. سرعت 60 هرتزی برای پخش بازی‌ها و فیلم و سریال به درد خواهد خورد و سرعت 30 هرتزی نیز مختص ویدیوهایی خواهد بود که با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط شده‌اند. البته متأسفانه امکان تأیید این ادعا وجود ندارد زیرا شمارنده نرخ بازسازی اندروید، حتی زمانی که یک عکس نمایش داده می‌شد را نیز سرعت 90 هرتزی نشان می‌داد. تنها موارد استثنا برای سرعت 60 هرتزی، فایل منیجر، بازی‌ها و برخی دیگر از نرم‌افزارهای پخش فیلم مانند Mi Video یا نتفلیکس هستند.


با ذکر این نکته، نمی‌توانیم مطمئن شویم که نمایشگر آن‌طور که وعده داده شده کار می‌کند. این احتمال وجود دارد که MIUI و اندروید اطلاعات درستی در اختیار ما قرار نمی‌دهند. حدس می‌زنیم که مقصر اصلی شیائومی بوده و به زودی با پشتیبانی از نرخ بازسازی پویا مشکل را حل می‌کند. احتمال می‌دهیم که معضل اصلی به خاطر یک سفت‌افزار باگ‌دار یا یک خطا است که در نهایت با آپدیت نرم‌افزاری از بین خواهد رفت.
شیائومی مدعی شده که نسبت کنتراست این پنل 1500:1 خواهد بود و روشنایی معمولی 400 نیت و حداکثر روشنایی 500 نیت است. در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، این اعداد و ارقام به اثبات رسیدند.
زمانی که به صورت دستی روشنایی پوکو ام 3 پرو 5G را تنظیم می‌کنید، حداکثر روشنایی آن به 413 نیت می‌رسد ولی اگر حالت Outdoor را روشن نمایید، نهایت روشنایی به 536 نیت خواهد رسید. این رکوردها به همراه قسمت‌های مشکی عمیق، نسبت کنتراست فوق‌العاده 1475:1 را به وجود می‌آورند.
حداقل روشنایی اندازه‌گیری شده هم 1.3 بود که در نوع خودش عالی است.
MIUI سه گزینه متفاوت برای تنظیمات کنتراست صفحه نمایش Poco M3 Pro 5G دارد که همه آنها از فضای رنگی sRGB بهره می‌برند. با روشن کردن آپشن Automatic، هاله آبی رنگ مشخصی ظاهر می‌گردد و دقت رنگ‌ها زیاد نخواهد بود هرچند بسیار سرزنده خواهند شد. همین قضیه برای آپشن Saturated نیز صدق خواهد کرد.
گزینه Standard Contrast با فضای رنگی sRGB دقت زیادی دارد و تفاوت رنگی آن هم به صورت میانگین 1.9 خواهد بود.
در نهایت بد نیست اشاره کنیم که پوکو ام 3 پرو 5G از Widevine L1 DRM پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌توانید در سایت‌های پخش فیلم، محتواها را با رزولوشن فول اچ‌دی به تماشا بنشینید.

دوام باتری

Poco M3 Pro 5G انرژی خود را از باتری 5000 میلی‌آمپری دریافت می‌کند که از تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی پشتیبانی خواهد کرد.


این دستگاه در آزمایش‌های تخصصی توانست با استقامت کلی 121 ساعتی امتیازات فوق‌العاده‌ای را کسب کند؛ اتفاقی که پیش از این برای ردمی نوت 10 5G رخ داده و به نوعی با Realme 8 5G و Realme 7 5G نیز همسو است. در آزمون‌های مختلف مانند برقراری تماس، وبگردی، پخش ویدیو و در نهایت حالت استندبای، این دستگاه عالی کار کرد.

سرعت شارژ

شیائومی همراه با پوکو ام 3 پرو شارژر 22.5 واتی را به فروش رسانده که پیش از این همراه با ردمی نوت 10 5G فروخته بود. گوشی مورد بحث ما نهایتاً از سرعت شارژ 18 واتی پشتیبانی می‌کند بنابراین شارژر عرضه شده فراتر از نیاز آن خواهد بود. در این میان، اگر دستگاه سازگار دیگری دارد، می‌توانید آن را با این شارژر سریع شارژ کنید تا دیگر نیازی نباشد شارژرهای متعدد را با خودتان به این‌طرف و آن‌طرف ببرید.


این شارژر می‌تواند باتری 5000 میلی‌آمپری Poco M3 Pro 5G را در عرض نیم ساعت از 0 به 33 درصد برساند. البته شاید سرعت این شارژر زیاد نباشد اما دوام باتری برای اینکه بتوانید با گوشی حداقل به مدت یک روز کار کنید، کفایت خواهد کرد.
مدت زمان لازم برای شارژ این تلفن همراه دقیقاً دو ساعت خواهد بود؛ یعنی مانند ردمی نوت 10 5G و حدود بیست دقیقه سریع‌تر از Realme 8 5G.
توجه داشته باشید که Poco M3 Pro 5G تنها زمانی سریع شارژ می‌شود که روشن شده است.. بر این اساس، اگر انرژی باتری این دستگاه خالی شد و فراموش کردید آن را به شارژ بزنید، وقتی گوشی را به شارژر وصل نمودید، با کمترین سرعت ممکن باتری‌اش شارژ خواهد شد.

کیفیت صدا

پوکو ام 3 پرو یک اسپیکر بلند دارد که در پایین فریم جای گرفته است. این دستگاه در آزمایش‌های تخصصی امتیاز توصیفی “خوب” را دریافت کرد تا همچون ردمی نوت 10 5G کار کرده باشد.


کیفیت صدا خوب است. صدای پخش شده وضوح بیشتری نسبت به دیگر گوشی‌های مقرون به صرفه دارد. صداهای معمولی و شدید شنیده شده از این اسپیکر شفاف هستند تا بر خلاف Realme 8 5G که فقط برای پخش صداهای معمولی مناسب بود، محصول پوکو خیلی خوب کار کرده باشد. لازم به ذکر است که ردمی نوت 10 5G صداهای بِیس را خیلی خوب پخش نمی‌کند.

سیستم عامل و رابط کاربری

پوکو ام 3 پرو 5G از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل و از MIUI 12 به عنوان رابط کاربری پیش‌فرض بهره می‌برد. دوازدهمین ورژن پوسته نرم‌افزاری محصولات شیائومی مدتی است منتشر شده و اگرچه بر پایه اندروید 11 می‌باشد ولی نمی‌توان به راحتی متوجه این نکته شد. لانچر پوکو دارای تم سیستمی و آیکون‌های متفاوت است ولی اگر دوست داشتید، می‌توانید ظاهرش را آن‌طور که می‌خواهید، تغییر دهید.


شما می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. سرعت راه‌اندازی این حسگر بسیار زیاد بوده و دقتش فوق‌العاده بالاست.


پیشنهاد می‌شود که نحوه کارایی این سنسور را به گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی آن را فشار می‌دهید، قفل صفحه نمایش را باز کند در غیر این صورت به علت آماده باش بودن این حسگر، ممکن است هر بار که به صورت ناخواسته آن را لمس کرده یا فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز و در نهایت سبب گردد سنسور چند دقیقه‌ای غیرفعال شود و شما را وادار سازد پین عددی را وارد کنید. دیگر روش بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از روش تشخیص چهره 2D نیز تعبیه شده اما در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار پایین‌تری دارد.
مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ، پنجره مربوطه فعال باشد، Google Discover را مشاهده خواهید کرد.
Poco M3 Pro 5G از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) پشتیبانی نمی‌کند. ضمن اینکه در اینجا خبری از سوپر والپیپرها نیز نیست.
نسخه به خصوص MIUI برای گوشی‌های پوکو منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد اما بر خلاف موبایل‌های سری ردمی نمی‌توان آن را غیرفعال کرد. این ویژگی به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.
یک ویژگی جذاب معرفی شده همراه با MIUI 12 جداسازی مرکز اعلانات می‌باشد که با کشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین شاهد به نمایش درآمدن اعلانات و یا دکمه‌های تنظیمات سریع خواهید بود. تقریباً شبیه چیزی که در آیفون‌ها دیده‌ایم، شما می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت چپ به سمت پایین اعلانات را ببینید و با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت راست به سمت پایین مرکز کنترل را مشاهده کنید.
اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا شاهد همان ظاهر اولیه و معمولی آن باشید.
سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود.


در حالی که ردمی نوت 10 5G از ویژگی چند برنامگی تقسیم صفحه نمایش پشتیبانی نمی‌کرد ولی آپشن پنجره شناور برنامه‌ها را داشت. در سمت دیگر، پوکو ام 3 پرو 5G ویژگی چند برنامگی تقسیم صفحه نمایش را دارد اما از آپشن پنجره شناور پشتیبانی نمی‌کند.
تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.
شیائومی MIUI 12 را با چند ویژگی حفاظت از حریم شخصی نیز همراه کرده است. زمانی که مواردی مانند تصاویر یا ویدیوها را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید اطلاعات موقعیت مکانی ثبت شده همراه با آنها یا سایر داده‌ها نظیر اطلاعات دستگاه را پاک و از حریم شخصی خود بهتر محافظت کنید.
در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.
MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR و اپلیکیشن FM Radio هم برای رادیو در نظر گرفته شده است.
MIUI 12 از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از آن در پس‌زمینه بهره ببرید و نحوه به نمایش درآمدن آن را در برخی از برنامه‌های ناسازگار مشخص کنید.
البته در برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نسخه‌های MIUI تبلیغات پخش می‌شوند؛ موضوعی که دیگر امروزه برای همگان طبیعی شده است.
در این میان، نسخه گلوبال رابط کاربری Poco M3 Pro 5G هم تبلیغات دارد که اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. چنان‌چه از پخش تبلیغات در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها خسته شده‌اید، فقط کافی است به تنظیمات و سپس غیرفعالسازی پیشنهادات (Disable Recommendations) مراجعه کنید. برای خاموش کردن تبلیغات در دو برنامه فایل منیجر و تم‌ها هم به ترتیب به آدرس‌های Settings> About و Settings Disable Recommendations بروید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

پوکو ام 3 پرو 5G از تراشه مقرون به صرفه و 5G ساخت شرکت مدیا تک یعنی دیمنسیتی 700 بهره می‌برد که پیش از این در ردمی نوت 10 5G و Realme 8 5G وجود داشت.


چیپست دیمنسیتی 700 5G هشت هسته دارد که دو هسته آن Cortex-A76 با نهایت سرعت 2.2 و شش هسته آن Cortex-A55 با نهایت سرعت 2.0 گیگاهرتزی هستند. پردازنده گرافیکی هم Mali-G57 MC2 می‌باشد و مشخصاً مودم 5G نیز دارد.
در نهایت، بد نیست اشاره کنیم که دو نمونه از گوشی مورد بحث ما در بازار یافت می‌شود که عبارتند از: مدل دارای رم 4 و حافظه داخلی 64 و مدل دارای رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی. ضمناً، هر دو این نمونه‌ها از رم LPDDR4X و فناوری حافظه UFS 2.2 بهره می‌برند.
متأسفانه در مدلی از این تلفن همراه که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی استفاده شد، رامی نصب شده بود که از فعالیت نرم‌افزارهای بنچمارک ممانعت به عمل می‌آورد بنابراین انجام حتی یک آزمون نیز میسر نشد. با این حال، از آن جایی که چیپست آن در Realme 8 5G وجود داشت و در نمایشگر 1080p با نرخ 90 هرتزی فعالیت می‌کرد، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چگونه عمل خواهد کرد.
چیپست دیمنسیتی 700 در تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها عملکرد خوبی ارائه می‌کند. این تراشه برای یک گوشی متعلق به این رده مناسب است ولی شاید پردازنده گرافیکی آن قدیمی باشد. با همه اینها و با در نظرگیری تمامی شرایط، بازی‌ها را با سرعت بالایی اجرا خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که مشکل احتمالی کاهش رزولوشن یا افکت‌های بصری می‌باشد چرا که پوکو ام 3 پرو 5G عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش به ثبت می‌رساند؛ یعنی درست مانند Realme 8 5G.
سیستم عامل اندروید به همراه رابط کاربری MIUI، نرم‌افزارها و بازی‌ها با سرعت قابل‌قبول و بدون افت فریم اجرا شدند. بر این اساس، این عملکرد برای یک گوشی که 179 یورو قیمت خورده فراتر از انتظار خواهد بود.

دوربین

همچون ردمی نوت 10 5G، پوکو ام 3 پرو 5G هم سه لنز در عقب و یک لنز در جلو دارد. ساختار این لنزها بسیار مبتدی است به گونه‌ای که از لنزهای 48 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق تشکیل شده‌اند. یک چراغ فلاش LED هم همراهی کننده آنها می‌باشد.
لنز اصلی Poco M3 Pro 5G بیشترین رزولوشن را دارد. این سنسور 48 مگاپیکسلی از نوع OmniVision OV48B با سایز 1/2 اینچی و ابعاد هر پیکسل 0.8 میکرومتر است. فیلتر آن کواد بایر بوده و به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) مجهز می‌باشد. فاصله کانونی آن به 26 میلی‌متر و دریچه دیافراگم آن به f/1.8 می‌رسد. ضمن اینکه برای آن گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Mode تعبیه شده است.


لنز مکرو 2 مگاپیکسلی یک سنسور Hynix Hi-259 با ابعاد هر پیکسل 1.75 میکرومتر است. دریچه دیافراگم آن f/2.4 خواهد بود و فوکوس ثابت آن نیز فواصل 4 تا 5 سانتی‌متری را پوشش می‌دهد.


سومین لنز یعنی 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق از نوع GalaxyCore GC02M1B و مونو کروم است.
دوربین سلفی هم یک لنز 8 مگاپیکسلی OmniVision OV8856 است که ابعاد 1/4 اینچی و سایز هر پیکسل 1.12 میکرومتری دارد. دریچه دیافراگم آن به f/2.0 می‌رسد و فوکوس آن ثابت خواهد بود.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین همانی است که پیش از این مشابه آن را در سایر نسخه‌های MIUI دیده بودیم. بر این اساس، کشیدن انگشتان به سمت راست یا چپ میان حالات عکسبرداری و فیلمبرداری سوئیچ می‌کند. در اینجا همه حالات به غیر از گزینه ماکرو که به پنجره جداگانه‌ای منتقل شده، یافت می‌شوند لازم به ذکر است که هیچ میانبری برای زوم در نظر گرفته نشده است.
در دیگر سمت منظره‌یاب، دکمه انتخاب نحوه روشن شدن فلاش LED، دکمه HDR، حالت عکسبرداری با هوش مصنوعی، لایو فوتو و فیلترها و افکت‌های زیباسازی دیده می‌شوند. در منوی همبرگری شکل هم گزینه‌های دیگری یافت خواهند شد که از آن جمله می‌توانیم به حالت مکرو و میانبر تنظیمات اشاره کنیم. چیزی که خبری از آن در این بخش نیست هم آپشن تعیین رزولوشن نهایی برای هر کدام از دوربین‌ها می‌باشد.
حالت پیشرفته (Pro) تنها با سه لنز اصلی کار می‌کند. تصاویر دستی 48 مگاپیکسلی نیز دیگر آپشن این بخش می‌باشند. ضمن اینکه، شما می‌توانید سرعت شاتر را حداکثر 30 عدد بر هر ثانیه و مقدار ISO را نهایتاً 6400 عدد تنظیم کنید.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

لنز اصلی به صورت پیش‌فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند ولی رزولوشن اصلی آنها 2992*4000 پیکسل است. عکس‌هایی که با این گوشی پایین‌رده می‌گیرید، از نظر کیفی فوق‌العاده‌اند. مقدار جزئیات آنها زیاد و شفافیت‌شان بالاست. نویز در سطح پایینی قرار دارد و رنگ‌ها از دقت خوبی برخوردارند. رنج دینامیک هم عریض می‌باشد. ضمناً، علی‌رغم اینکه آپشن HDR خودکار همیشه روشن بود ولی حتی یک بار هم فعالیتی نداشت.
مشخصاً نمایش قسمت‌هایی که پیچیده به نظر می‌آیند زیاد خوب صورت نمی‌گیرد. مثلاً چمن‌ها و سبزه‌ها لکه‌دار و مصنوعی هستند. تاج درختان نیز برخی اوقات با افکت روغنی شکل دیده می‌شوند اما اگر واقع‌نگر باشیم و گوشی‌های گران‌تری را به یاد بیاوریم که در این صحنه‌ها عملکرد به مراتب بدتری داشتند، می‌توانیم چشمانمان را روی این معایب جزئی ببندیم. در واقع پوکو ام 3 پرو 5G بسیار بهتر از آن چیزی کار کرد که فکرش را می‌کردیم.


در منظره‌یاب یک گزینه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) وجود دارد اما هر کسی نمی‌تواند از عملکرد آن هنگام تصویربرداری در روز راضی شود. این آپشن بسیاری از صحنه‌ها مانند ساختمان‌ها، ‌آسمان، مناظر، شب، ماشین‌ها و حیوانات را شناسایی می‌کند و برخی از پارامترها را تغییر می‌دهد تا ظاهر تصاویر را مثلاً بهبود بخشد. متأسفانه تصاویری که با این گزینه به ثبت می رسانید کنتراست زیادی دارند و رنگ‌هایشان غیرطبیعی شده‌اند. با این حال، اگر این تصاویری که می‌بینید را دوست دارید، می‌توانید با کمک هوش مصنوعی عکسبرداری کنید.
یک حالت 48 مگاپیکسلی تصویربرداری وجود دارد که با استفاده از ترفندهای نرم‌افزاری سعی می‌کند عکس‌های باکیفیتی به ثبت برساند اما مشخصاً حجم زیاد آنها ارزشش را ندارد. اول آنکه این تصاویر 48 مگاپیکسلی کشیده و نویزدار هستند. وقتی هم که سایز آنها را به 12 مگاپیکسلی کاهش می‌دهید، شاهد جزئیات بیشتری در برخی نقاط خواهید بود اما پیشرفت‌های مشاهده شده بسیار محدود می‌باشند.
تصاویر 48 مگاپیکسلی اما، ظاهر طبیعی‌تری دارند چرا که کمتر پردازش شده‌اند. بر این اساس، اگر می‌خواهید فرآیندهای پردازش تصاویر کمتر رخ دهند و تصاویر طبیعی‌تری داشته باشید، شاید بهتر است از این آپشن بهره ببرید.
Poco M3 Pro 5G لنز 2 مگاپیکسلی مونو کروم دارد که کار سنسورهای تشخیص عمق را انجام می‌دهد. با این حال، به خاطر این حسگر نه چندان قوی، عمق تصاویر به خوبی شناخته می‌شود. فقط کافی است قیمت این محصول پوکو را به یاد بیاورید تا متوجه عملکرد عالی این سنسور شوید. مطمئناً شما هم نمای تار پشت این تصاویر را خواهید پسندید.
دقت رنگ و کنتراست دیگر موضوعاتی هستند که مورد تحسین واقع خواهند شد اما متأسفانه آن‌طور که دوست دارید، سوژه‌ها با جزئیات نیستند. واقعاً عجیب است زیرا ردمی نوت 10 5G در این زمینه خیلی خوب کار کرد به خصوص آنکه تصاویر شفافی را نیز به ثبت می‌رساند.
Poco M3 Pro 5G یک لنز 2 مگاپیکسلی مکرو دارد که تصاویر خوبی می‌گیرد البته به این شرط که سوژه را در فاصله مناسبی قرار دهید زیرا فوکوس این سنسور روی 5 سانتی‌متر ثابت است. لازم به ذکر است که مدتی طول می‌کشد تا به نحوه کارایی این سنسور عادت کنید. شاید برایتان تعجب‌برانگیز باشد زیرا امکان دارد از یک سوژه چندین بار عکس بگیرید تا خروجی نهایی و دلخواه را به دست آورید.
با این حال، اگر حرفه‌ای هستید، می‌توانید 5 سانتی‌متر از سوژه دور بمانید و عکس بگیرید. در این صورت، تصاویر کلوزآپی در اختیار خواهید داشت که با جزئیات بوده و دقت رنگ و کنتراست فوق‌العاده‌ای دارند. در این میان، اگر نورپردازی خوب انجام نشود، نویز بیشتر می‌شود و کیفیت تصویر به سرعت با افت محسوسی روبه‌رو خواهد شد.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

کیفیت تصاویر 12 مگاپیکسلی گرفته شده با لنز اصلی در شب برای یک گوشی مقرون به صرفه عالی است. مقدار جزئیات ثبت شده قابل‌قبول می‌باشد حال آنکه در بعضی از قسمت‌ها لکه‌هایی به چشم می‌خورد که نتیجه فعالیت تکنیک‌ها و فرآیندهای کاهش نویز است. رنگ‌ها در این عکس‌ها اشباع شده و طبیعی به نظر می‌آیند. ضمن اینکه کنتراست هم عالی است.


از آن جایی که در حالت معمولی بدون اینکه آپشن HDR روشن باشد عکسبرداری می‌کنید، بنابراین کشیدگی منابع نوری یک امر کاملاً طبیعی خواهد بود.
حال اگر HDR را روشن کنید، قسمت‌های نورانی کنترل می‌شوند ولی نویز به چشم می‌خورد بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که فعال کردن این آپشن واقعاً ارزشش را دارد یا خیر.
حالت عکسبرداری در شب قسمت‌های پرنور را با کیفیت بیشتری به ثبت می‌رساند ولی نور کل تصویر را هم افزایش می‌دهد. اگر روی بعضی از بخش‌ها زوم کنید، متوجه نورانی‌تر شدن آنها و در نتیجه نویزدارتر شدنشان نیز خواهید شد. در این صورت، می‌توانید با برخی از فرآیندهای به خصوص نویزها را از بین ببرید ولی توجه داشته باشید که جزئیات هم ناپدید می‌شوند. با همه اینها، اگر به عکس‌های نورانی‌تر نیاز دارید، می‌توانید از Night Mode بهره ببرید.
در نهایت بد نیست به نحوه عملکرد هوش مصنوعی در شب اشاره کنیم. این آپشن رنگ‌ها را اشباع‌شده‌تر به ثبت می‌رساند ولی نقاط قوت حالت تصویربرداری استاندارد را نیز دریافت می‌کند. بعضی اوقات، سبب روشن‌تر شدن عکس‌ها می‌گردد. چنان‌چه از نحوه فعالیت آن رضایت دارید، می‌توانید با آن کار کنید.

کیفیت تصاویر سلفی

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی تصاویر بسیار باکیفیتی می‌گیرد. جزئیات این عکس‌ها زیاد و شفافیت‌شان فوق‌العاده است. رنگ‌ها دقت بالایی دارند و کنتراست در حد اعلا خواهد بود و نویز نیز در سطح بسیار پایینی جای گرفته است. کاملاً عجیب است زیرا پرچمدارانی بوده‌اند که به مراتب بدتر کار کرده‌اند. در واقع به همین دلیل از عملکرد فوق‌العاده دوربین سلفی یک گوشی مقرون به صرفه و میان‌رده تعجب کرده‌ایم.


دوربین سلفی تصاویر پرتره می‌گیرد که البته نویزدار هستند. جداسازی سوژه از پس‌زمینه زیاد خوب انجام نشده ولی در حد و اندازه یک موبایل پایین‌رده قابل‌قبول است.

ضبط و کیفیت ویدیو

پوکو ام 3 پرو 5G می‌تواند با لنز اصلی خود نهایتاً فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند و با لنز مکرو نیز قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد. بر این اساس، خبری از ضبط ویدیوهای 4K یا در هر ثانیه 60 فریم نیست.
بیت‌ریت ویدیوها 20 مگابیت بر ثانیه و بیت‌ریت صداها استریو 256 کیلوبیت بر ثانیه است. گزینه اختیاری ثابت‌سازی الکترونیکی نیز در دسترس قرار گرفته و انصافاً هم خوب کار می‌کند هرچند زاویه پوشش داده شده را محدود می‌نماید.
دقت رنگ، کنتراست و رنج دینامیک ویدیوهای ضبط شده با لنز اصلی عالی است. مقدار جزئیات هم برای ویدیوهای 1080p قابل‌قبول هستند.

رقبا و آلترناتیوها

بر کسی پوشیده نیست که در گذشته خیلی‌ها فکر می‌کردند چرا باید 5G را به امکانات فوق‌العاده‌ای مانند صفحه نمایش باکیفیت، عملکرد پرقدرت، دوربین توانمندتر، بدنه ضد آب و حتی شارژ سریع ترجیح دهیم. اما واقعیت آن است که شرکت‌های سازنده فراتر از اینها فکر می‌کردند و پتانسیل پیشرفت را در این بخش‌ها دیدند و حالا شاهد این هستیم که می‌توانیم گوشی‌های 5G مقرون به صرفه متعددی را همراه با امکانات نامبرده در بازار بیابیم. با همه اینها، Poco M3 Pro 5G شاید ارزان‌ترین تلفن همراه 5G دنیا باشد.


در واقع مدل دارای رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی این گوشی که با قیمت 199 یورویی فروخته می‌شود، بسیار ارزان است. اما قیمت اولیه آن 179 یورو تعیین شده که واقعاً ارزشش را دارد. حال با توجه به عقبه‌ای که از شیائومی سراغ داریم، می‌توانیم امیدوار باشیم که به مرور زمان ارزان‌تر خواهد شد.
Realme 8 5G اولین گوشی است که به عنوان رقیب پوکو ام 3 پرو 5G به یاد می‌آید. مشخصاً امکانات آن شباهت زیادی به امکانات موبایل مورد بحث ما دارند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توانیم به صفحه نمایش LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی، تراشه دیمنسیتی 700، دوربین عقب سه‌گانه و باتری 5000 میلی‌آمپری با پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 18 واتی اشاره کنیم. قیمت آن هم همین‌قدر شباهت دارد به طوری که با هزینه 199 یورویی فروخته می‌شود. مدل پایه آن اما، رم 6 گیگابایتی دارد بنابراین شاید برخی‌ها به خاطر حافظه RAM، محصول Realme را ترجیح دهند.
دیگر شرکت‌ها مانند وان‌پلاس، سامسونگ و موتورولا هم گوشی 5G مقرون به صرفه‌ای را به فروش می‌رسانند اما قیمت آنها از 250 یورو شروع می‌شود به همین دلیل از محصول پوکو گران‌تر خواهند بود. در این میان، وان‌پلاس نورد ان 10 5G (OnePlus Nord N10 5G) اسپیکرهای استریو و لنز اولترا واید دارد، گلکسی ای 42 5G (Galaxy A42 5G) صفحه نمایش Super AMOLED و عملکرد سریع دارد و موتو جی 50 (Moto G50) نمایشگر 720p دارد. با در نظرگیری این تفاوت‌ها، 70 یورو اختلاف قیمت برای گوشی‌های این رده زیاد به نظر می‌آید بنابراین انتخاب پوکو ام 3 پرو 5G تصمیم منطقی‌تری خواهد بود.
اما بازار رقابت در میان محصولات ساخت شیائومی هم بسیار داغ است و Poco M3 Pro 5G کار سختی برای دوام آوردن در این مارکت دارد. ردمی نوت 9 تی (Redmi Note 9T) اگرچه نمایشگر LCD با نرخ بازسازی 60 هرتزی دارد ولی از پردازنده گرافیکی سریع‌تر، اسپیکرهای استریو و بدنه ضد آب بهره می‌برد و ضمن اینکه قیمتش با پوکو ام 3 پرو 5G هم برابر خواهد بود.
ردمی نوت 10 5G هم یک آلترناتیو قابل احترام خواهد بود. در واقع این دستگاه همان Poco M3 Pro 5G با برند ردمی می‌باشد که 20 یورو گران‌تر است. واقعیت را بگوییم که خرید این تلفن همراه تصمیم منطقی نخواهد بود مگر آنکه از لانچر پوکو متنفّر هستید.
اگر هم 5G موضوع مهمی نیست، می‌توانید با قیمتی کم مالک یک گوشی شبه پرچمدار شوید. منظور ما پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) است که نمایشگر با نرخ بازسازی 120 هرتزی، اسنپدراگون 860، دوربین عقب چهارگانه، تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی و آپشن‌های اتصالی متعدد را دارد.
شاید هم ردمی نوت 10 با قیمت 150 یورویی باب میلتان باشد. از جمله امکانات این تلفن همراه می‌توانیم به نمایشگر Super AMOLED با نرخ بازسازی 60 هرتزی، تراشه اسنپدراگون 678، دوربین عقب چهارگانه، دو اسپیکر، باتری بادوام و تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی اشاره کنیم. در واقع خیلی‌ها این گوشی را به نمونه 5G آن ترجیح می‌دهند.

نظر نهایی

شیائومی می‌داند که چگونه یک گوشی باکیفیت بسازد و پوکو ام 3 پرو 5G هم نتیجه همین دستور ساخت است چرا که بهترین امکانات را با قیمت بسیار پایین 179 یورویی به فروش می‌رساند که مهمترین ویژگی آن هم قابلیت اتصال به شبکه 5G می‌باشد. نمایشگر LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی این موبایل همیشه روان، پر سرعت، باکیفیت و درخشان بود و کنتراست فوق‌العاده‌ای داشت. همه چهار لنز دوربین نیز تصاویر باکیفیتی گرفتند. ضمن اینکه می‌توانید بازی‌ها را با سرعت راضی‌کننده‌ای اجرا کنید و دوام باتری آن هم عالی است.


با این وجود، Poco M3 Pro 5G از تراشه سریعی بهره نمی‌برد و پردازنده گرافیکی آن عملکرد تعریفی از خودش نشان نمی‌دهد. سرعت شارژش هم زیاد نیست و غیبت امکانات محبوب و پرطرفداری مانند اسپیکرهای استریو یا گزینه ضبط ویدیوهای 4K نیز در آن احساس می‌شود. اما فعلاً 5G گران‌تر می‌باشد و به همین خاطر می‌توانیم بگوییم که بیشتر هزینه‌های ساخت این تلفن همراه صرف چه بخش‌هایی شده است.
مطمئناً پوکو ام 3 پرو 5G به درد هر کسی نمی‌خورد. چنان‌چه می‌خواهید جزو اولین کسانی باشید که از اینترنت 5G بهره می‌برید و با سرعت زیادی صفحات اینترنتی را اجرا کنید، خرید شیائومی Poco M3 Pro 5G دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهید. اگر هم شبکه نسل 5 ارتباطات زیاد مهم نیست، بهتر است سراغ سایر آلترناتیوها بروید.

نقاط قوت
صفحه نمایش درخشان و با کنتراست عالی و دارای نرخ بازسازی 90 هرتزی
دوام باتری طولانی مدت
کیفیت مناسب اسپیکرها
رابط کاربری MIUI 12 و بسیار روان
عملکرد قابل اتکا و قابل‌قبول دوربین در روز و شب
کیفیت فوق‌العاده تصاویر سلفی
قابلیت اتصال به شبکه 5G
مجهز به جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سنسور مادون قرمز IR، اسلات قرار دادن مموری کارت microSD و NFC

نقاط ضعف
عملکرد معمولی پردازنده گرافیکی
نداشتن تأییدیه ضد قطرات آب
نداشتن اسپیکرهای استریو
ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K

لوازم جانبی گوشی شیائومی Poco M3 Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *