نقد و بررسی هدفون بیسیم و بلوتوثی OnePlus Buds

نقد و بررسی هدفون بیسیم و بلوتوثی OnePlus Buds

بالأخره هدفون بیسیم و بلوتوثی وان‌پلاس بادز (OnePlus Buds) در حالی معرفی شد که انتظارات از آن در زمینه قیمت و دوام باتری بالا بود. قاب بیرونی آن همان ظاهر نسبتاً قدیمی شبیه گوگل پیکسل بادز (Google Pixel Buds) را دارد و خودِ هندزفری‌ها هم به ایرپادز اپل (Apple AirPods) شبیه هستند و همان احساسی را به کاربر القا می‌کنند که گویا هندزفری‌های بیسیم و بلوتوثی اپل پوشیده شده‌اند زیرا به نظر می‌رسد وان‌پلاس برای ساخت این محصولاتش از آنها الهام گرفته است.

در این میان، شاید الهام‌گیری کلی از محصولات اپل ایده زیاد جالبی نبوده است.

ایرپادها معمولاً وقتی پوشیده می‌شوند، احساس راحتی را به کاربر منتقل نمی‌کنند زیرا خیلی راحت از گوش بیرون می‌افتند و به سیستم فعال کاهش نویز نیز مجهز نیستند و حالا همین قانون در مورد OnePlus Buds هم صدق می‌کند.

از نظر ویژگی‌ها اما، این محصول وان‌پلاس فاقد تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) بوده و یک روش برای فعالسازی دستیار دیجیتالی گوگل یا همان گوگل اسیستنت در گوشی‌های غیر از وان‌پلاس هم ندارد. به علاوه، روش‌های ناوبری لمسی برای کسانی که موبایلشان برندی غیر از وان‌پلاس دارد هم بسیار محدود می‌باشند.

با این وجود، اگر گوشی شما وان‌پلاس است و حاضرید چالش جدیدی در زمینه استفاده از هندزفری‌های بلوتوثی بیسیم تجربه کنید، خبر خوب آن است که وان‌پلاس بادز بسیار ارزان هستند. این هندزفری دوام باتری 30 ساعته داشته و از تکنولوژی شارژ سریع Warp Charge پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تنها با 10 دقیقه شارژ شدن، به مدت 10 ساعت فایل صوتی پخش نماید و از هر نوع کابل و شارژری نیز بی‌نیاز باشد.

در این بین، چنان‌چه می‌توانید با نبود امکاناتی نظیر اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) کنار بیایید و شکل خاص پوشیده شدن هندزفری‌ها نیز برایتان مسئله‌ساز نیست، OnePlus Buds ارزان قیمت شاید همان آلترناتیو مناسب ایرپادز اپل باشد که از مدت‌ها پیش منتظرش بوده‌اید و حالا به عنوان یک هندزفری مقرون به صرفه، ارزش خریدن را دارد.

 

قیمت و تاریخ عرضه

از نظر قیمت، OnePlus Buds بسیار ارزان‌تر از دیگر رقبای بیسیم خود می‌باشد زیرا با هزینه 79 دلاری فروخته می‌شود. این در حالی است که ایرپادز اپل 159 و پیکسل بادز گوگل 179 دلار قیمت خورده‌اند. این وسیله پوشیدنی حتی از هدفون دبلیو اف ایکس بی 700 سونی (Sony WF-XB700) که 129 دلار قیمت دارد هم ارزان‌تر است به همین دلیل باید وان‌پلاس بادز را یکی از ارزان‌ترین هندزفری‌های بلوتوثی و بیسیم دنیا بدانیم.

البته می‌دانیم که هندزفری‌های بیسیم و بلوتوثی ارزان‌تری در بازار یافت می‌شود ولی اگر به دنبال یک هندزفری بلوتوثی و بیسیم ارزان ساخته شده توسط یک برند بزرگ و محبوب نظیر وان‌پلاس هستید، OnePlus Buds ارزان‌ترین گزینه خرید پیش روی شما قرار دارد. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که حتی اگر وان‌پلاس بادز را خریدید و بعد بابت خرید محافظ و کاور آن نیز پول پرداختید، باز هم از نظر قیمتی ضرر نکرده‌اید زیرا بسیار به صرفه‌تر از ایرپادز اپل برایتان درخواهد آمد.

 

طراحی

اگر وان‌پلاس بادز را از پشت روی زمین بگذارید و از دیگران بخواهید آنها را تشخیص دهند، احتمالاً خواهند گفت که ایرپادز اپل هستند زیرا شیوه طراحی محصول وان‌پلاس به طرز غیرطبیعی و عجیبی شبیه محصول اپل می‌باشد.

تفاوت فاحشی که وجود دارد اما، این است که پشت AirPods دایره‌ای و کوچکتر می‌باشد حال آنکه پشت OnePlus Buds پنل صاف و حساس به لمسی دارد. با این وجود، متأسفانه به خاطر اینکه نمی‌توانیم روش‌های ناوبری این هندزفری‌ها را شخصی‌سازی کنیم، کارایی‌شان بسیار محدود است. تنها کارهایی که اجازه انجام دادن آنها را داریم، دو بار ضربه زدن برای رد یک فایل صوتی و یک بار ضربه زدن برای پاسخ دادن به تماس‌ها می‌باشند.

پس از اینکه این مشکل به وان‌پلاس ارجاع داده شد، این شرکت اعلام کرد که ویژگی شخصی‌سازی روش‌های ناوبری پس از عرضه هندزفری منتشر می‌گردد و به زودی شیوه‌های جدیدی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر با خرید OnePlus Buds و قاب محافظ آن، باید منتظر باشید که بتوانید با روش‌های ناوبری کاملاً محدود کنار بیایید.

در این میان، یکی از مزایای شیوه طراحی حساس به لمس و ناتوانی در مدیریت کنترل پخش فایل‌های صوتی این است که وان‌پلاس بادز در داخل خود به حسگرهایی مجهز شده‌اند که اگر کاربر آنها را از گوشش بیرون آورد، به طور اتوماتیک موسیقی را متوقف و پس از آنکه دوباره آنها را پوشید، آن فایل را پخش خواهد کرد. مطمئناً این یک ویژگی هوشمندانه است و به این هندزفری کمک می‌کند تا همان دوام باتری 30 ساعته که در موردش وعده داده شده، عملی گردد. در واقع این قابلیت برای کسانی که مدام هندزفری‌هایشان را از گوششان بیرون می‌آورند و دوباره می‌پوشند، بسیار حائز اهمیت است.

اما احساسی که هنگام پوشیده شدن این هندزفری به دست می‌آورید چگونه است؟ در پاسخ باید بگوییم که زیاد خوب نیست. چنان‌چه عادت کرده‌اید که هندزفری‌هایی را بپوشید که سَری قابل شخصی‌سازی داشته‌اند و راحت درون حفره گوش قرار می‌گیرند و قسمت بیرونی آنها هم از خیلی خوب خارج از گوش جای‌گیری می‌کند، در اینجا کار سختی خواهید داشت چرا که شیوه طراحی کاملاً پلاستیکی OnePlus Buds نمی‌تواند با هر نوع حفره گوش سازگار گردد و چه‌بسا پس از همان ساعت یا ساعت‌های اولیه استفاده، باعث شود گوش شما درد نیز بگیرد.

تنها نکته مثبت در مورد طراحی وان‌پلاس بادز این است که وقتی دارید ورزش می‌کنید، خیلی خوب در گوشتان قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه تأییدیه ضد قطرات آب IPX4 دارد، به راحتی می‌تواند در باشگاه‌های ورزشی مورد استفاده واقع شود. فقط توجه داشته باشید که به خاطر نبود تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC)، غالب صداهای پس‌زمینه را خواهید شنید.

هندزفری‌ها درون یک قاب شارژر زیبا و چشم‌نواز قرار می‌گیرند که از نظر شکل و اندازه با قاب پیکسل بادز گوگل یکسان می‌باشد. البته وقتی محصول وان‌پلاس را درون قاب شارژر می‌گذارید، وزنش به 46 گرم رسیده و روی قسمت بیرونی قاب هم چراغ نشانگر LED دیده می‌شود تا کاربران متوجه شوند چه زمانی فرآیند شارژ این وسیله به اتمام رسیده و آماده استفاده هستند. در نهایت، قاب شارژر پورت USB-C دارد که در قیاس با درگاه قدیمی microUSB موجود در بسیاری از هندزفری‌های بلوتوثی، کارآمد می‌باشد.

اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که چنان‌چه نگران آسیب دیدن این محصول هستید، می‌توانید با خرید محافظ و کاور هندزفری OnePlus Buds مدل سیلیکونی که هم‌اکنون در رنگ‌های مختلف در سایت تبلت‌فون به فروش می‌رسد، از آن محافظت کنید.

 

ویژگی‌ها و امکانات

در حالی که وان‌پلاس بادز تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) ندارد ولی حداقل می‌تواند نویزهای محیطی را در زمان برقراری تماس از بین ببرد تا وقتی طرف مقابل با شما حرف می‌زند، صداهایی که در پس‌زمینه پخش می‌شوند را نشنود. شاید این قابلیت به خودیِ خود جذاب نباشد اما وان‌پلاس را به خاطر گنجاندن آن تحسین کنیم چرا که باعث شده کیفیت تماس‌های صوتی مانند زمانی شود که از طریق گوشی می‌خواهیم با دیگران حرف بزنیم.

قابلیت کاهش نویز محیطی می‌تواند یک مکمل و متمّم فوق‌العاده برای دستیار دیجیتالی همیشه آماده به کار باشد ولی در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده و برای بهره‌مندی از آن نیز باید حداقل تا زمان منتشر شدن یک آپدیت نرم‌افزاری که سبب می‌گردد روش ناوبری دو بار ضربه زدن شخصی‌سازی شود، منتظر بمانیم. با این وجود، وقتی گوگل اسیستنت نیز همیشه آماده به کار بود، نمی‌توانست مانند سیری که با ایرپادز نسل دوم یا گوگل اسیستنت که با پیکسل بادز هماهنگ شده، کارایی داشته باشد؛ اتفاقی که بسیار ناراحت‌کننده و ناامیدکننده است.

دیگر ویژگی‌هایی که نبود آنها احساس می‌شود، عدم پشتیبانی از کدک‌ها و یا سیستم‌های رمزگشایی مانند aptX HD یا LDAC می‌باشد که می‌توانستند به این هندزفری‌ها کمک کنند صداهای رزولوشن بالا را پخش نمایند. به جای این دو کدک، OnePlus Buds با سیستم‌های رمزگشای SBC و AAC که در حال حاضر باعث می‌شوند صداها شفاف‌تر گردند، سازگار شده هرچند باز هم از این نظر به پای دبلیو اف 1000 ایکس ام 3 سونی (Sony WF-1000MX3) نمی‌رسد.

خوشبختانه این هندزفری بلوتوثی از اتصال بلوتوث نسخه 5.0 پشتیبانی می‌کند و دارای تأخیر 103 میلی‌ثانیه‌ای است تا تصاویر و صداها در زمان پخش فیلم و سریال هماهنگ باشند.

به علاوه، OnePlus Buds اولین هندزفری بیسیم است که از تکنولوژی شارژ سریع وان‌پلاس موسوم به Warp Charge پشتیبانی می‌کند به همین دلیل می‌توان تنها با 10 دقیقه شارژ، با آنها به مدت 10 ساعت فایل صوتی پخش کرد. شاید با خودتان بگویید که قبلاً هندزفری‌های دیگری هم بوده‌اند که فناوری شارژ سریع داشته‌اند اما در پاسخ باید به شما بگوییم که آنها با 15 دقیقه شارژ، امکان شنیدن 10 ساعت فایل صوتی را فراهم می‌کردند ولی حالا این تکنولوژی در وان‌پلاس بادز یک مزیت به خصوص به شمار می‌آید.

در پایان بخش ویژگی‌ها و امکانات، بد نیست به یک نکته مثبت دیگر نیز اشاره کنیم. وان‌پلاس قابلیت Find My Earbuds را هم به این محصولش افزوده تا کاربرانی که گوشی وان‌پلاس دارند، پس از طی کردن یک فرآیند بسیار ساده (باز کردن درب قاب شارژر و نزدیک کردن آن به گوشی و جفت شدن دو دستگاه)، بتوانند هندزفری خود را در هر جایی که قرار دارد، بیابند. در واقع این ویژگی دیگری است که وان‌پلاس از اپل، گوگل و . . . الهام گرفته ولی این‌بار مشخصاً به نفع این کمپانی می‌باشد.

 

عملکرد

وقتی صحبت از کیفیت صدا می‌شود، OnePlus Buds می‌تواند عملکرد درخشانی از خودش به ثبت برساند زیرا مدام به گوشی متصل می‌ماند و اتصال آن نیز هیچ‌گاه قطع نمی‌شود. در واقع اگر یک نقطه ضعف بزرگ در مورد هندزفری‌های بلوتوثی وجود دارد، همین نکته است و حالا از اینکه می‌بینیم این محصول وان‌پلاس چنین مشکلی ندارد، بسیار خرسندیم.

اینکه بخواهیم بگوییم که کیفیت نمایه‌های صوتی چگونه است، شاید به‌زعم خیلی از افراد مغرضانه بوده و به طرز فکر شخصی ربط داشته باشد ولی واقعیت آن است که صداهایی که از وان‌پلاس بادز می‌شنویم، کیفیت خوبی دارند و صدای بِیس و شفافیت آنها در زمان اصوات شدید و معمولی قابل‌قبول است. البته اگر صداهای ضبط شده در فیلم‌ها وضوح بیشتری داشتند بهتر می‌شد اما همچنان کیفیت صداها حتی در زمان غیرفعال بودن تنظیمات EQ، برای یک هندزفری مقرون به صرفه خوب خواهد بود.

در حالی که فعلاً وان‌پلاس راهی پیش روی ما قرار نداده تا از طریق اپلیکیشن مخصوص تنظیمات EQ را تغییر دهیم ولی می‌توانیم از تنظیمات داخلی خودِ سیستم عامل اندروید برای انجام این کار بهره ببریم و صداهای تحت بِیس و لرزش‌ها را بین 10 تا 15 کیلوهرتز مشخص کنیم. لازم به ذکر است که دو رنج مشخص شده، تفاوت آن‌چنانی با نمایه صوتی و پیش‌فرض این محصول وان‌پلاس ندارند.

چنان‌چه موسیقی‌های مختلفی را پخش کنید، به این نتیجه می‌رسید که OnePlus Buds در زمینه اجرا کردن هر نوع آهنگی با هر نوع سبک و ژانری حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت هرچند باز هم برای شنیدن صداهای بِیس مشکلاتی به وجود خواهد آمد که برای غلبه کردن بر این مشکل، پیشنهاد می‌شود سراغ هندزفری‌های بیسیم شرکت بیتس (Beats) بروید.

از نظر عملکرد وان‌پلاس بادز در زمان برقراری تماس، باید اعتراف کنیم که صداهای دو طرف با وضوح و شفافیت بالایی پخش می‌شوند به‌گونه‌ای که اگر از شخص سمت دیگر تماس سؤال بپرسید، پاسخ خواهد داد که صداها بسیار واضح بودند. حال اگر همین آزمایش را یک بار با میکروفون گوشی و یک بار با این هندزفری انجام دهید، احتمالاً بگویند که صداهای منتقل شده از میکروفون موبایل بلندتر و صداهای منتقل شده از OnePlus Buds آرام‌تر هستند هرچند در مجموع تفاوت به وجود آمده به راحتی قابل اغماض و چشم‌پوشی است.

با این اوصاف، وان‌پلاس بادز نسبت به دیگر رقبا چگونه کار می‌کنند؟ از نظر کیفیت صدا، همچون گلکسی بادز پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy Buds Plus) و پیکسل بادز گوگل هستند ولی باز هم دبلیو اف 1000 ایکس ام 3 سونی به خاطر بهره‌مندی از تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) و پشتیبانی از کدک‌های aptX HD و LDAC یک قدم جلوتر است.

چنان‌چه وان‌پلاس پشتیبانی از Dolby Atmos را با آپدیت نرم‌افزاری بعدی منتشر کند، مسلماً شرایط تغییر خواهد کرد. در این بین، با توجه به پیگیری‌های انجام شده، وان‌پلاس اعلام کرده که این ویژگی تنها برای گوشی‌های سری وان‌پلاس 8 (OnePlus 8) و وان‌پلاس 7 (OnePlus 7) در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

دوام باتری

یکی از دو مزیت اصلی OnePlus Buds دوام باتری طولانی مدت و 30 ساعته است که نتیجه 7 ساعت شارژ باتری خودِ هندزفری‌ها و 23 ساعت شارژ اضافه شده توسط قاب شارژر می‌باشد. دیگر مزیت این محصول وان‌پلاس نیز پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع این شرکت یعنی Warp Charge است که سبب می‌شود در عرض چند دقیقه این هندزفری کامل شارژ گردد. وقتی از کمپانی چینی در این مورد سؤال شد که آیا Warp Charge تأثیر منفی بر عمر کلی باتری‌های لیتیوم یونی موجود در هندزفری‌ها می‌گذارد، این شرکت اینگونه پاسخ داد که در آزمایش‌های صورت گرفته چنین موضوعی به اثبات نرسید و هیچ خطر امنیتی نیز به وجود نیامد چرا که نهایت سرعتی که توان از طریق آن به OnePlus Buds منتقل می‌گردد، 1.5 آمپر بود.

این یعنی از نظر دوام باتری و عملکرد، وان‌پلاس بادز امتحان خود را پس داده و خیلی صاف و ساده بگوییم که یکی از بهترین هندزفری‌های بیسیم و بلوتوثی مقرون به صرفه دنیا به شمار می‌آید.

 

آیا باید OnePlus Buds را بخریم؟

 

OnePlus Buds را بخرید اگر:

  • هندزفری بلوتوثی و بیسیم ارزان قیمتی می‌خواهید

همان‌طور که بارها و بارها اعلام کردیم، وان‌پلاس بادز یکی از ارزان‌ترین هندزفری‌های بلوتوثی و بیسیم دنیاست که توسط یک شرکت بزرگ و مشهور ساخته شده است و با توجه به پشتیبانی از کیفیت صدای Dolby Atmos که با آپدیت اتوماتیک منتشر می‌گردد و گوشی‌های وان‌پلاس 7 و وان‌پلاس 8 می‌توانند از آن بهره بگیرند، حدس می‌زنیم که اگر صاحب یک گوشی ساخت وان‌پلاس هستید، می‌توانید از تمامی امکانات آنها سود ببرید.

 

  • می‌خواهید تکنولوژی شارژ سریع به هندزفری بلوتوثی و بیسیم بیاید

اگر از هندزفری‌های بیسیم و بلوتوثی خود زیاد استفاده می‌کنید و مدام با باتری بدون شارژ آنها روبه‌رو می‌شوید، OnePlus Buds یک راه‌حل ساده پیش روی شما قرار داده است. این هندزفری‌ها می‌توانند تا چند روز و حتی چند هفته به شارژ نیاز نداشته باشند و حتی وقتی هم که شارژشان به اتمام رسید نیز در عرض 10 دقیقه شارژ خواهند شد.

 

  • هندزفری بلوتوثی و بیسیم مشابه ایرپادز اپل می‌خواهید

اگر می‌خواهید به گروه مردمانی بپیوندید که هندزفری‌های شبیه ایرپادز اپل دارند ولی نمی‌خواهید بابت خرید این وسایل پوشیدنی پول زیادی بپردازید، قطعاً و بدون شک، وان‌پلاس بادز این نیاز شما را برطرف خواهد کرد. البته این هندزفری‌ها از نظر کیفیت صدا و امکانات، مشابه محصول اپل نیستند ولی گوشه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های ایرپادز در OnePlus Buds یافت می‌شوند.

 

OnePlus Buds را نخرید اگر:

  • می‌خواهید با پوشیدن هندزفری، دیگر صداهای اطراف را نشنوید

مسافران، کارمندان و کسانی که مدام از این شهر و منطقه به شهرها و مناطق دیگر می‌روند، توجه کنند که OnePlus Buds تمامی نویزهای موجود در اطراف را از بین نمی‌برند. این یعنی این هندزفری‌ها برای استفاده کردن در فضاهای شلوغ مانند ادارات، فرودگاه‌ها، هواپیماها، وسایل نقلیه عمومی و . . . ایده‌آل نیستند. کاهش ناچیز نویزها و نبود تکنولوژی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) قطعاً بر تجربه شما به هنگام استفاده کردن از این هندزفری‌ها، تأثیر منفی می‌گذارد.

 

  • نسبت به نحوه پوشیدن هندزفری بلوتوثی و بیسیم حساس هستید

اگر قبلاً هندزفری داشتید که هر جوری که می‌خواستید آن را می‌پوشیدید، وان‌پلاس بادز نمی‌تواند بار دیگر همان تجربه را به شما القا کند. اندازه آنها بزرگ و جنس بدنه‌شان پلاستیکی است و به همین دلیل به راحتی در گوش قرار نمی‌گیرند. در واقع این وسایل یا مانند دستکش کیپ گوش می‌شوند و یا مدام از گوش بیرون می‌افتند.

 

  • در زمینه گوش دادن به فایل‌های صوتی و موسیقی حرفه‌ای هستید

OnePlus Buds از نظر تولید صدا هیچ مشکلی ندارند زیرا از نظر کیفی خوب کار کرده و انتظاراتمان را برآورده می‌کنند اما با این وجود، باکیفیت‌ترین هندزفری بلوتوثی و بیسیم بازار نیستند چرا که برخی از صداها را بلند پخش نمی‌کنند و صداهای بِیس و لرزش‌های موجود در اصوات شدید و معمولی نیز خیلی خوب شنیده نمی‌شود حال آنکه آلترناتیوهای آنها نظیر محصولات سونی این کارها را عالی انجام می‌دهند.

 

نظر نهایی

قیمت بسیار پایین و دوام باتری 30 ساعته، OnePlus Buds را به یک آلترناتیو مناسب و وسوسه‌کننده برای ایرپادز اپل تبدیل می‌کنند ولی برخی از مشکلات کلی نظیر نحوه قرارگیری در گوش، کاهش نویز و پشتیبانی محدود از دستیار دیجیتالی، باعث جلوگیری از درخشش آنها در بازار خواهد شد.

 

نقاط قوت

  • قیمت بسیار مناسب برای یک هندزفری بیسیم و بلوتوثی
  • دوام باتری 30 ساعته
  • همگام‌سازی فوق‌العاده با گوشی‌های ساخت وان‌پلاس

 

نقاط ضعف

  • راحت نبودن کاربران به هنگام پوشیدن آنها
  • کارایی محدود ویژگی کاهش نویز
  • آماده‌باش نبودن دستیار دیجیتالی گوگل در همه اوقات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *