نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A5 2017

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A5 2017

صفحه‌نمایش 5.2 اینچی از نوع superAMOLED، چیپست 14nm اگزینوس، بدنه‌ای ساخته شده از ترکیب فلز و شیشه، گواهی IP68، دوربین پشتی و سلفی 16 مگاپیکسلی – بدون شک همه این موارد تداعی کننده یک گوشی پرچمدار تمام عیار است. مساله اینجاست که گوشی سامسونگ Galaxy A5 2017 نه تنها پرچمدار نیست، بلکه یک گوشی میان‌رده رو به بالا تلقی می‌شود.

طبیعتا موارد گفته شده فقط نکات مثبت این گوشی می‌باشند و مسلما A5 2017 مشخصات فنی دیگری دارد که به خوبی نشان می‌دهد این محصول در رتبه‌های بالای دنیای گلکسی سامسونگ قرار ندارد. رزولوشن نمایشگر (1080p) و نوع چیپست (اگزینوس 7880) از جمله این موارد هستند. با وجود اینکه این تراشه با فناوری 14nm ساخته شده است، اما هسته‌های مرکزی آن Cortex-A53 هستند که اصلا در حد و اندازه‌های هسته‌های سامسونگ Mangoose یا Kryo نیستند. همچنین دوربین گوشی فاقد لرزشگیر OIS بوده و خبری از فیلم‌برداری 4K نیست.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - ایفوگرافی

مساله دیگری که در مورد A5 2017 وجود دارد، قیمت گوشی است. همانطور که می‌دانید این گوشی با قیمتی مشابه با Galaxy S6 به فروش می‌رسد. بر کسی پوشیده نیست که این گوشی از هیچ لحاظ قابل مقایسه با پرچمدار دو نسل پیش سامسونگ نیست. همچنین خبری از رابط کاربری پر زرق و برق Grace UX نیست.

البته تمامی موارد گفته شده بدین معنا نیست که A5 2017 گوشی شایسته‌ای نیست. برعکس بسیاری از کاربران به دنبال خرید گوشی میان‌رده‌ای پایین‌تر از یک پرچمدار اما با تمامی امکانات ممکن هستند.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی Samsung Galaxy A5 2017

گوشی گلکسی A5 2017 دارای ابعاد بدنه 146.1×71.4×7.9 میلی‌متر است که برای یک گوشی 5.2 اینچی مقادیر کاملا استانداردی محسوب می‌شوند. در مورد وزن گوشی نیز باید اشاره کنیم که A5 2017 با دارا بودن وزن 157 گرمی کمی از متوسط وزن گوشی‌های 5.2 اینچی سنگین‌تر است. البته این به معنی سنگین بودن گوشی نیست و فقط اشاره ما سنگین‌تر بودن آن در مقایسه با برخی رقبای خود است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - طراحی

اگر تنها یک ویژگی گوشی Galaxy A5 2017 قابل مقایسه با گوشی‌های پرچمدار باشد، بدون شک طراحی و کیفیت ساخت آن است. طراحی این گوشی شباهت زیادی به Galaxy S7 دارد. چهارچوب آلومینیمی، پشت و روی شیشه‌ای، ابعاد و نسبت گوشی همه‌گی از ویژگی‌های طراحی یک گوشی پرچمدار هستند.

به سبک طراحی سامسونگ، دکمه خانه با اسکنر اثر انگشت ترکیب شده است. عملکرد این سنسور دقیقا مشابه سنسور S7 است و باید بار دیگر اشاره کنیم که سرعت عمل و دقت این اسکنر خوب است، اما بهترین نیست.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - گلکسی S7

یکی از مواردی که گوشی‌های گلکسی سری A از آن محروم بودند، چراغ LED نوتیفیکیشن است. علاوه بر چراغ نوتیفیکیشن، در بالای نمایشگر گوشی گلکسی A5 2017 می‌توان خروجی صدای تلفن، سنسورهای مجاورت و سنجش نور و سنسور دوربین سلفی را مشاهده کرد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - طراحی

مورد جدید دیگر که با طراحی این گوشی برای اولین بار به گوشی‌های گلکسی سری A اضافه شده است، کسب گواهی IP68 و مقاومت آن در برابر آب و گرد و خاک است.

بخش ارتباطات سیمی A5 2017 کامل‌تر از S7 است. پرچمدار سری S سامسونگ که تقریبا یک سال پیش طراحی و عرضه شده است، با درگاه microUSB همراه بود، اما گوشی A5 2017 به همراه پرچمدار قلم‌دار سامسونگ (نوت 7) و C9 Pro با درگاه USB تایپ C طراحی شده‌اند و مطمئنا از این به بعد نیز هیچ گوشی پرچمدار و میان‌رده سامسونگ با این درگاه USB قدیمی عرضه نخواهند شد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - طراحی

یکی از نکات عجیب طراحی این گوشی مربوط به محل تعبیه اسپیکر است. تنها اسپیکر گوشی در سمت راست گوشی و کمی بالاتر از دکمه پاور قرار گرفته است. استفاده از چنین مکانی برای تعبیه اسپیکر برای زنگ گوشی و یا تماشای ویدیو در حالتی که گوشی را افقی در دست گرفته‌اید به مراتب بهتر از پایین گوشی است. نبود اسپیکرهای استریو خبر عجیبی نیست. زیرا که حتی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نیز چنین اسپیکرهایی ندارند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - طراحی

همانند دیگر گوشی‌های گلکسی سری A این گوشی نیز با چندین اسلات طراحی شده است. اسلات کناری گوشی میزبان سیم‌کارت نانو است. اسلات بالایی نیز برای کارت‌های microSD در نظر گرفته شده و در نسخه‌های دو سیم‌کارت برای سیم‌کارت دوم نیز کاربرد دارد. البته در نسخه دو سیم اسلات مجزایی برای کارت microSD در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - طراحی

قاب پشتی گوشی به غیر از جنس یکسان و شبیه به هم با گوشی S7 هیچ وجه تشابه دیگری ندارد. خبری از سنسورهای مختلف نبوده و فقط دوربین پشتی و فلش LED روی این پنل قرار گرفته‌اند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - قاب پشتی

چنانچه این گوشی را در دست بگیرید، سریعا متوجه خواهید شد که لبه‌های خمیده قاب پشتی و جنس شیشه‌ای آن تا چه حدی در خوش‌دست بودن گوشی تاثیر دارد. البته برخی کاربران ادعا دارند که قاب شیشه‌ای باعث لغزش گوشی از دست می‌شود، اما واقعیت امر این است که مشکل ذکر شده حتی در گوشی‌هایی که قاب پشتی آنها پوشش آلومینیمی دارند نیز وجود دارد.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017

گلکسی A5 2017 مانند همه گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار سامسونگ به پنل‌های superAMOLED ساخت خود سامسونگ مجهز شده است. A5 همانند گذشته از لحاظ اندازه صفحه‌نمایش بین A3 2017 با نمایشگر 4.7 اینچی و A7 2017 با نمایشگر 5.7 اینچی قرار گرفته است. این نمایشگر دارای وضوح تصویر 1080p است. با احتساب اندازه صفحه و وضوح آن، می‌توان نتیجه گرفت که دقت این نمایشگر برابر با 424ppi است. البته آرایش الماسی پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش باعث می‌شود در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های LCD با تراکم پیکسلی یکسان‌تر، میزان شارپ بودن تصویر کم‌تر باشد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - صفحه نمایش

این صفحه‌نمایش نیز به مانند دیگر پنل‌های superAMOLED دقت بسیار زیادی در نمایش رنگ‌ها دارد. حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش فوق‌العاده است، مخصوصا زمانی که روشنایی تصویر در حالت خودکار باشد. عملکرد صفحه‌نمایش در زیر تابش مستقیم نور آفتاب عالی بوده و حتی از گوشی‌هایی همچون هواوی P9 و هواوی Nova بهتر است.

طول عمر باتری سامسونگ Galaxy A5 2017

گوشی گلکسی A5 2017 مجهز به باتری 3,000mAh است. این ظرفیت دقیقا برابر با ظرفیت باتری گلکسی S7 می‌باشد. با توجه به یکسان بودن ظرفیت باتری این دو گوشی و رزولوشن پایین‌تر صفحه‌نمایش و تراشه کم مصرف‌تر A5 2017 می‌توان حدس زد طول عمر باتری این گوشی فوق‌العاده است.

واقعیت امر نیز همین است. طول عمر باتری گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 به غیر از حالت مکالمه در همه حالات برتر از پرچمدار سامسونگ است. البته در حالت مکالمه که طول عمر باتری تقریبا 22 ساعت است، فقط یک ساعت کمتر از S7 است.

در حالت وب‌گردی با شبکه‌های وای‌فای 14 ساعت طول می‌کشد باتری A5 خالی شود. این در حالی است که باتری S7 حتی 10 ساعت هم در این حالت نمی‌تواند دوام بیاورد.

طول عمر باتری گوشی A5 2017 در حالت پخش ویدیو از مرز 16 ساعت نیز رد شده است. پرچمدار سامسونگ در این بخش عملکرد مشابهی دارد، اما هنوز هم یک ساعت و نیم عقب است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - طول عمر باتری

همانطور که نتایج تست باتری نشان می‌دهند، گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 دارای طول عمر باتری فوق‌العاده‌ای بوده و از اکثر رقبای خود در این بخش پیشی گرفته است.

رابط کاربری سامسونگ Galaxy A5 2017

سامسونگ با رونمایی از پرچمدار قلم‌دار خود، گوشی نوت7 رابط کاربری بهنیه شده و جدید Grace UX را نیز معرفی کرد. با این وجود گوشی‌های 2017 سری A با همان اندروید مارشمالو 6.0 و با رابط کاربری قدیمی سامسونگ عرضه می‌شوند.

این نسل از گوشی‌های گلکسی A اولین گوشی‌هایی هستند که با ویژگی صفحه‌نمایش همیشه روشن همراه شده‌اند. در صفحه Always On Display (AOD) سه ابزار ساعت، تقویم و عکس همیشه در دسترس هستند و همچنین می‌توان برخی ابزار دیگر نیز اضافه نمود. نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های شخص سوم نیز در این صفحه قابل رویت می‌باشند.

صفحه AOD در محیط‌های کم‌نور تیره‌تر می‌شود و هنگامی که گوشی را داخل جیب‌تان قرار دهید خاموش می‌شود. چنین تنظیماتی باعث ذخیره انرژی باتری می‌شوند، اما چنانچه که می‌خواهید مصرف باتری گوشی‌تان بهنیه‌تر شود، می‌توانید از زمان‌بندی AOD استفاده کنید. بدین شکل در ساعات خواب دیگر AOD روشن نمی‌ماند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - رابط کاربری

صفحه قفل گوشی را می‌توان با استفاده از سنسور اثر انگشت امن‌تر کرد. این سنسور سریع‌ترین عملکرد ممکن را ندارد، اما کندتر از سنسور پرچمدار سامسونگ نیز نیست.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - رابط کاربری

کارایی‌های این سنسور گسترش یافته است. به هنگامی که در وب‌سایت‌ها شناسه و رمز عبور خود را ذخیره می‌کنید، در دفعات بعدی می‌توانید با لمس سنسور اثر انگشت به شکل خودکار وارد اکانت‌تان شوید.

صفحه خانه دارای یک پن در سمت چپ برای اجماع‌سازی برخی اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های کاربردی می‌باشد که می‌توان آن را غیر فعال کرد. نکته جالب دیگر اینکه صفحه خانه از برخی ویژگی‌های شبیه به لمس 3D پشتیبانی می‌کند. بدین شکل که با لمس و نگه داشتن انگشت‌تان روی برخی اپلیکیشن‌های اصلی منویی از برخی کارایی‌های اپلیکیشن نمایش داده می‌شود. اما هم دامنه این اپلیکیشن‌ها محدود است و هم عملکردهای آنها.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - رابط کاربری

بخش نوتیفیکیشن احساس جدیدی به کاربران سامسونگ نمی‌دهد. یک خط از میان‌برها در بالای نوتیفیکیشن‌ها دیده می‌شود. با کشیدن بخش نوتیفیکیشن به سمت پایین، همه میان‌برها، اسلایدر تنظیم نور صفحه و باکس جستوجو ظاهر می‌شود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - رابط کاربری

همچنین ایده دکمه “BLOCK NOTIFICATIONS” در پایین این بخش جالب به نظر می‌رسد و می‌توان با استفاده از آن به راحتی از دست اعلان‌های به درد نخور اپلیکیشن‌ها خلاص شد.

بنچمارک Samsung Galaxy A5 2017

تراشه بکار گرفته شده در گوشی A5 2017 اگزینوس 7880 است که از محصولات ساخت خود سامسونگ با معماری 14nm می‌باشد. مدل 7880 در واقع نسخه بهبود یافته اگزینوس 7870 است که در گوشی‌های J7 2016 و A3 2017 بکار گرفته شده است. از برتری‌های این تراشه می‌توان به کلاک بالاتر هسته‌های Cortex-A53، کلاک بالاتر پردازنده گرافیکی (950GHz×3 در مقابل 2×700GHz) و پشتیبانی از رم‌های LPDDR4 اشاره کرد. با توجه به این اوصاف می‌توان تراشه اگزینوس 7880 را بروز رسانی خوبی در برابر 7870 دانست.

در بنچمارک تک هسته‌ای GeekBench 4 گوشی A5 2017 با هسته Cortex-A53 امتیاز بالاتری از A3 2017 که از همان Cortex-A53 اما با کلاک پایین‌تر بهره می‌برد کسب کرده است. تراشه اسنپ 625 استفاده شده در گوشی Huawei Nova که دارای هسته‌های مرکزی یکسانی می‌باشد، عملکرد بهتری از این دو گوشی سامسونگ دارد که دلیل آن به کلاک 2.0GHz این هسته‌ها بر می‌گردد.

گوشی هواوی نوا در بنچمارک چند هسته‌ای GeekBench 4 قافله را به هر دو گوشی A5 2017 و A3 2017 باخته است. عملکرد تراشه اگزینوس 7880 در این بنچمارک قابل تحسین است. گوشی شیائومی Mi 5s که از تراشه قدرتمند اسنپ 821 بهره می‌برد با اختلاف بسیار کمی نسبت به A5 2017 در رده بالاتر قرار گرفته است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - بنچمارک

در بنچمارک محبوب AnTuTu 6 عملکرد A5 2017 رضایت بخش است و با کمی اختلاف نسبت به Nova یک پله پایین‌تر قرار گرفته است.

دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017

دوربین پشتی گوشی A5 2017 به یک سنسور 16MP و در پشت آن لنزی 27mm با گشایش f/1.9 مجهز شده است. متاسفانه برخلاف مدل سال گذشته خبری از لرزشگیر اپتیکال تصویر نیست. فوکوس خودکار گوشی فقط بر مبنای تشخیص کنتراست عمل می‌کند و یا حداقل در تبلیغات گوشی به تشخیص فازی در فوکوس خودکار اشاره نشده است. برای فلش دوربین فقط از یک LED استفاده شده است، اما از آنجایی که در پرچمدار سامسونگ نیز این چنین بود، نمی‌توان در این مورد به این گوشی سری گلکسی A خرده گرفت.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - دوربین

رابط کاربری دوربین تغییرات چندانی نداشته است. البته از رابط کاربری Grace UX برخی اصلاحات جزیی روی این اپلیکیشن صورت گرفته است.

همانند دیگر گوشی‌های هوشمند سامسونگ، در این گوشی نیز می‌توان با دوبار فشردن پشت سر هم دکمه خانه به اپلیکیشن دوربین دسترسی پیدا کرد. صفحه اصلی دوربین فقط گزینه‌های فلش و تنظیمات را شامل می‌شود.

برای دسترسی به دوربین سلفی کافی است که صفحه را به پایین بکشید. با وجود اینکه این ویژگی به سامسونگ اختصاص ندارد، اما ابزار کاربردی تلقی می‌شود. با کشیدن صفحه به سمت چپ به فیلترهای رنگ دسترسی خواهید داشت و برعکس آن حالت‌های دوربین را در بر می‌گیرد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 - دوربین

حالت HDR یکی از گزینه‌هایی است که با کشیدن صفحه به سمت راست به آن دسترسی پیدا می‌کنید. خبری از گزینه Auto برای HDR نیست. حالت Pro نیز در کنار HDR دیده می‌شود. متاسفانه حالت Pro دوربین A5 2017 چندان هم حرفه‌ای نیست. گزینه‌هایی که می‌توانید در این حالت به تنظیم آنها بپردازید، شامل exposure compensation، تنظیمات ISO، تعادل رنگ سفید و حالت اندازه‌گیری می‌شود. در این تنظیمات جای خالی تنظیم دستی فوکوس و سرعت شاتر کاملا احساس می‌شود.

کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین خوب بوده و میزان نویز کم است. همچنین تاثیرات بسیار کمی از سیستم کاهش نویز روی تصاویر دیده می‌شود. رنگ‌ها در حد نرمالی زنده هستند. دامنه رنگ‌ها خوب است، اما در برخی محیط‌ها مرز بین رنگ‌ها بیش از حد معمول برجسته دیده می‌شود.

دوربین سلفی این گوشی نیز از یک سنسور 16MP با گشایش لنز f/1.9 بهره می‌برد. همانطور که حدس می‌زنید، استعداد این دوربین با وجود یکسان بودن اعداد و ارقام با دوربین پشتی برابری نمی‌کند. برای مثال دوربین سلفی دارای سیستم فوکوس خودکار نیست!

در تصاویر یکسانی که با هر دو دوربین پشتی و سلفی گرفته شده‌اند، به راحتی می‌توان اختلاف کیفیت این دو دوربین را مشاهده کرد. البته قرار نیست دوربین سلفی را با دوربین پشتی مقایسه کنیم و اینکه این دوربین سلفی یکی از بهترین عملکردها را حتی در بین گوشی‌های پرچمدار داراست.

حداکثر کیفیت فیلم‌برداری دوربین پشتی این گوشی برابر با 1080p@30fps می‌باشد و خبری از فیلم‌برداری 4K نیست. در دنیای اسمارت‌فون‌های امروزی به هنگامی که برای خرید گوشی تا این اندازه هزینه صرف می‌شود، فیلم‌برداری 4K یکی از انتظارات بدیهی خریداران است – همانطور که در اکثر گوشی‌های هم‌رده این ویژگی وجود دارد.

ویدیوهای 1080p این دوربین با نرخ 17Mbps ذخیره می‌شوند که نرخ استانداردی تلقی می‌شود. نرخ صداهای ضبط شده نیز 256Kbps است که کیفیت فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. کیفیت ویدیوها خوب است و جزییات زیادی می‌توان در تصاویر مشاهده کرد. میزان نویز ویدیوها به مانند عکس‌ها پایین و مطلوب است.

سخن پایانی

شاید به خاطر قیمت گوشی سامسونگ Galaxy A5 2017 انتظارات برخی از کاربران در حد گوشی‌های پرچمدار باشد، اما واقعیت امر این است که این دسته از کاربران در اشتباه‌اند. این گوشی یک میان‌رده تمام عیار است و با وجود قیمت خرید نسبتا بالایش به هیچ عنوان جای یک گوشی پرچمدار را نخواهد گرفت.

همانطور که در بخش‌های مربوطه اشاره کردیم، اکثر مشخصه‌های فنی این گوشی قابل تقدیر و در خور توجه است. تراشه 14 نانومتری اگزینوس 7880 با وجود اینکه از لحاظ قدرت پردازشی اختلاف فاحشی با تراشه اسنپ 820 دارد، اما هم از لحاظ عدم داغ کردن و هم مصرف انرژی یکی از بهترین‌هاست. طول عمر باتری در هر سه حالت مکالمه، پخش ویدیو و وب‌گردی فوق‌العاده است. صفحه‌نمایش superAMOLED با وضوح 1080p برای یک گوشی 5.2 اینچی کیفیت بسیار شبیه به یک نمایشگر QHD دارد. دوربین پشتی 16MP با وجود اینکه از فیلم‌برداری 4K محروم شده است، اما در مقایسه با دوربین پرچمدار نسل گذشته سامسونگ -گلکسی S6- عملکرد بهتری در زمینه عکاسی دارد. دوربین سلفی 16 مگایپکسلی نیز چیزی نیست که به کرات در گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار مشاهده کنیم.

نکته حائز اهمیت درباره این گوشی مربوط به طراحی و کیفیت ساخت آن می‌شود. اگر قرار باشد گوشی Galaxy A5 2017 را در یک جمله توصیف کنیم، عبارت “گوشی میان‌رده‌ای شایسته در شکل و شمایل یک گوشی پرچمدار” کاملا شایسته‌اش است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Galaxy A5 2017"

  1. سلام خسته نباشید .بنظر شما j7 pro گزینه بهتری برای خرید هستش یا A5 2017؟
    ممنون میشم اگه گزینه بهتر رو بگین

  2. با سلام
    مدت ۳ ماه گوشی رو گرفتم
    چند مورد که در گزارش بود رو میخوام گوش زد کنم
    ۱.در مورد فیلمبرداری 4kکه بصورت پیش فرض نداره چون از لحاظ سخت افزاری مشکلی نداره می تونید با نصب یه نرم افزار مثلcinama 4k proمشکل رو برطرف کرد وبا خیال راحت فیلمبرداری 4kرا انجام دهید
    ۲. در مورد قیمت گوشی هم با یک میان رده رو به بالا طرف هستید با ۲ دوربین ۱۶ مگا و کیفیت عالی ساخت و با توجه به گذشت مدتی از عرضه قیمت گوشی واقعا معقول هستش
    ۳.در رابطه با رابط کاربری و مصرف باطری با یک آپ دیت از اندروید ۷ لذت ببرید و هم از رابط کاربری جدید و مصرف باطری بهینه شده استفاده کنید
    ۴.در مورد لامپ نوتیفکیشن وقتیکه که یک صفحه همیشه روشن در اختیار دارید که تمامی اطلاعات رو روی صفحه و اینکه چه نوعی از تماس با پیام برای شما آمده رو نشون میده واقعا نیازی به این لامپ احساس نمیشه
    ۵.در مورد فلش سلفی با اینکه اگر میبود واقعاً عالی میشد ولی اینکه علامت فلش رو در سلفی روشن کنید در زمان عکاسی صفحه گوشی کاملا سفید شده و یک نور مناسب برای عکاسی در تاریکی هم عکسهای خوب و با کیفیتی تحویل میده

    و در مورد مزایای گوشی هم به همین نکته بسنده میکنم که گوشی تون اگه کثیف شد راحت می تونید بشوریدش ?
    بقیه مزایا هم توی گزارش هست