نقد و بررسی گوشی شیائومی Xiaomi Mi 6

نقد و بررسی گوشی شیائومی Xiaomi Mi 6

هفت سال ساخت گوشی های با کیفیت و حضور خوب در بازار گوشی های هوشمند. این چیزی است که Xiaomi ادعا می کند و با توجه به گوشی اخیر این شرکت، می توان احساس غرور ناشی از انجام یک کار به صورت صحیح را در این شرکت مشاهده کرد. صفحه نمایش 5 اینچی گوشی در بدنه خمیده و جذاب این گوشی که ترکیبی از فلز و شیشه بوده و ضد خش نیز می باشد قرار گرفته است، دوربین دوتایی با قابلیت زوم اپتیکال و در نهایت چیپست Snapdragon 835 تنها بخشی از خصوصیات جذاب این گوشی بوده و علاوه بر این ها خصوصیات بسیار هیجان انگیز دیگری نیز در این گوشی وجود دارد.

ششمین نسل از از گوشی های هوشمند Xiaomi با خصوصیات فوق العاده ای رونمایی شده و عرضه خواهد شد به طوری که این گوشی کاملا آماده رقابت با پرچمدارهای موجود در بازار گوشی های هوشمند می باشد. برای مثال حضور Snapdragon 835 در این گوشی، باعث می شود نماینده شیائومی جز اولین ها در زمینه استفاده از جدیترین چیپست کوالکام باشد.

Xiaomi-mi-6-overview

علاوه بر این موارد، Xiaomi کار بسیار خوبی در بهبود ظاهر و طراحی گوشی و در عین حال بالا بردن مقاومت این گوشی نسبت به گوشی های نسل قبل خود انجام داده است.

گوشی Xiaomi Mi 6 در واقع ترکیبی از بهترین و به روز ترین امکانات استفاده شده در گوشی های هوشمند قدرتمند و حتی پرچمدارها می باشد که مطمئنا این گوشی را قابل رقابت با پرچمدارهای حاضر در بازار می کند و طبیعتا پیشنهادی می باشد که رد کردن آن به راحتی امکان پذیر نمی باشد.

نبود جک صوتی، اضافه شدن مقاومت در برابر آب، دوربین Telephoto مخصوص عکاسی پرتره و جدیدترین اسپیکرهای استریو از جمله خصوصیات این گوشی می باشد که بیان کننده تلاش سخت کمپانی شیائومی برای معرفی یک گوشی مورد پسند بسیاری از کاربران می باشد.

Mi 6 با حذف جک صوتی، عمر باتری گوشی خود را بالا برده است. اما علاوه بر بالا بردن عمر باتری و عملکرد بهتر آن در نبود جک صوتی، حذف جک صوتی امکان تمرکز بیشتر این شرکت روی ضد آب کردن گوشی را نیز فراهم آورده است. Xiaomi هر چند توانسته گوشی خود را به صورت ضد آب طراحی نماید، اما تست های انجام شده روی این گوشی نشان می دهد که پورت USB این گوشی به صورت کامل مهر و موم نبوده و در نتیجه ضد آب نمی باشد. شاید همراه داشتن گواهینامه IP68 می توانست طرفداران حضور جک صوتی در گوشی را به نحوی قانع و راضی نماید اما نبود این گواهینامه به همراه گوشی یکی از معایب این گوشی به شمار می آید. البته لازم است تا به این نکته اشاره شود که خود گوشی Mi 6 ضد آب می باشد اما ضد آب نبودن پورت USB باعث عدم همراهی گواهینامه IP68 در این گوشی شده است.

xiaomi-mi-6-first

با توجه به موارد گفته شده در واقع Mi 6 را می توان یک پرچمدار با قیمت مناسب دانست. قدرتمند ترین گوشی هوشمند شرکت Xiaomi به همراه یک دوربین جاه طلب که به نظر می رسد ماجراجویی جالب و هیجان انگیزی را پیش رو خواهد داشت. در ادامه بررسی مفصل این گوشی زیبا خواهیم پرداخت.

طراحی:

گوشی Mi 5 که سال پیش معرفی و رونمایی شد موفق شد نظر بسیاری از کاربران را علاوه بر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خود به طراحی زیبا و وزن کم خود جلب کند. علا رغم این ویژگی ها، Mi 5 از کیفیت ساخت خوبی بهره نمی برد و تعدادی معایب کوچکی نیز داشت. اما امسال و با رونمایی گوشی Mi 6 به نظر می رسد که Mi 6 ادامه دهنده مسیر Mi 5 بوده و نواقصی که در Mi 5 وجود داشت را با خود به همراه ندارد و همچنان کاربران را با امکانات خوب خود شگفت زده می کند.

xiaomi-mi-6-three

گوشی Mi 6 در مقایسه با Mi 5 به میزان 40 گرم سنگین تر شده است که البته دلیل این افزایش وزن را می توان به افزایش ظرفیت باتری و همچنین بدنه از جنس فولاد ضد زنگ و محکم تر این گوشی نسبت داد. بر خلاف گوشی Mi 5 ، گوشی Mi 6 تحت فشار زیاد هیچ مشکل و شکنندگی برایش اتفاق نمی افتد و در واقع این گوشی را می توان یکی از گوشی های با کیفیت ساخت بسیار خوب که ترکیبی از شیشه را نیز در بدنه خود به همراه دارد دانست.

xiaomi-mi-6-four

نکته برجسته در مورد طراحی شیشه ای این گوشی، استفاده از محافظ Gorilla 5 در قسمت پشت گوشی می باشد. لبه های Mi 6 خمیده می باشند که به زیبایی های این گوشی افزوده و نکته جالب این خمیدگی، ادامه داشتن نامحسوس این خمیدگی در تمام گوشه های گوشی می باشد. علاوه بر قسمت پشت گوشی، قسمت جلو و صفحه نمایش گوشی نیز از محافظ Gorilla 5 بهره می برد و تنها قسمتی که این محافظ در آن حضور ندارد دکمه خازنی Home می باشد.

 

صفحه نمایش:

گوشی Mi 6 در مقایسه با گوشی Mi 5 به روز رسانی ها و بهبودهای زیادی را با خود به همراه داشته است اما صفحه نمایش یکی از این موارد نمی باشد. Mi 6 از یک صفحه نمایش 5.15 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p استفاده می کند. مطمئنا اکثر ما به دیدن صفحه نمایش های QHD در پرچمدارها عادت کرده ایم اما صفحه نمایشی با این ابعاد و رزولوشن 1080p نیز تقریبا راضی کننده می باشد.

تراکم پیکسلی صفحه نمایش این گوشی 428ppi می باشد که عالی بوده و تصاویر شارپی را نیز در اختیار کاربران می گذارد. طبق ادعا Xiaomi میزان حداکثر روشنایی 600nits و کنتوراست گوشی نیز 1500:1 می باشد. با کنار هم گذاشتن این ارقام، میزان حداکثر روشنایی 603nits کاملا قابل دسترس می باشد. اما متاسفانه نرخ کنتوراست آن طور که شیائومی ادعا و تبلیغ کرد نبوده و برابر با 1305:1 می باشد که البته باز هم خوب و قابل قبول می باشد.

برای درجه بندی رنگ صفحه نمایش نیز شما می توانید از بین سه گزینه ای که در این گوشی فراهم شده است یکی را با توجه به سلیقه خود انتخاب نمایید. اولین حالت که به طور پیش فرض نیز روی گوشی فعال می باشد، حالت خودکار یا اتوماتیک می باشد. در این حالت، گوشی به طور خودکار کنتوراست صفحه نمایش را با توجه به میزان روشنایی محیط تنظیم می کند. برای مثال هنگام استفاده از گوشی در فضای باز و زیر نور زیاد آفتاب، با افزایش خودکار روشنایی نقاط تیره صفحه نمایش، خوانایی صفحه نمایش بالا می رود.

حالت دوم، کنتوراست استاندارد نام دارد که فاقد توانایی تنظیم خودکار کنتوراست و روشنایی صفحه نمایش بوده اما دقت رنگ ها را در صفحه نمایش بالا می برد.

و در آخر یک حالت کنتوراست بالا نیز وجود دارد که رنگ ها را به صورت اشباع شده و پر رنگ تری به نمایش می گذارد.

علاوه بر این حالت ها، یک امکان به نام حالت مطالعه نیز در این گوشی وجود دارد که مانند حالت شب در گوشی های Apple بوده و زمان استفاده از گوشی هنگام شب، مانع از اذیت شدن و خسته شدن چشمان کاربر می شود.

باتری:

گوشی Mi 6  از یک باتری 3350mAh مهر و موم شده که به معنی غیر قابل تعویض بودن این باتری می باشد استفاده می کند. در مقایسه با باتری گوشی Mi 5 می توان گفت که 10 درصد بهینه سازی در باتری این گوشی اتفاق افتاده است. Mi 6 از قابلیت Quick Charge 3.0 نیز پشتیبانی می کند و شارژری که همراه با این گوشی عرضه می شود توانایی شارژ باتری گوشی به میزان 55 درصد در مدت 30 دقیقه  را دارا می باشد.

در تست های انجام شده مشخص شد که باتری Mi 6 می تواند 80 ساعت دوام آورده و گوشی را روشن نگه دارد که به طور عجیبی کمتر از گوشی Mi 5 می باشد. مقصر این امر مصرف بالای باتری در Mi 6 هنگام standby بودن گوشی می باشد در حالی که در استفاده معمولی از گوشی، عملکرد باتری Mi 6 در تماس های صوتی، وب گردی و پخش ویدیو بهتر از گوشی Mi 5  بوده و انتظار می رود دلیل مصرف بالای باتری در حالت standby در Mi 6 یک مشکل نرم افزاری باشد که با به روز رسانی نرم افزار گوشی، این مشکل نیز قابل حل خواهد بود.

 

xiaomi-mi-6-battery-overview

نرم افزار:

گوشی  Mi 6 از سیستم عامل Android 7.1.1 Nougat و رابط کاربری MIUI 8.2 استفاده می کند. رابط کاربری MIUI یکی از رابط های کاربری می باشد که بیشترین شخصی سازی را روی اندروید انجام داده است.

از برجسته ترین امکانات رابط کاربری MIUI می توان به امکان Dual Apps و Dual spaces اشاره کرد. امکان Dual Apps به شما این اجازه را می دهد تا دو نمونه از یک برنامه را روی گوشی خود داشته باشید به این معنی که برای مثال می توانید همزمان دو حساب از یک برنامه اجتماعی را روی گوشی خود داشته و از آن ها در یک گوشی استفاده نمایید.

xiaomi-mi-6-six

Dual Spaces نیز به شما این اجازه را می دهد تا دو فضای کار متفاوت را در گوشی خود داشته باشید به طوری که در هر کدام از این فضای کارها برنامه ها، تصاویر و تنظیمات متفاوتی اعمال شده است و با در نظر گرفتن دو رمز عبور یا دو اثر انگشت مشخص و متمایز می توانید به هر کدام از این فضای کارها دسترسی داشته باشید.

xiaomi-mi-6-seven

 

کارایی:

گوشی Xiaomi Mi 6 از چیپست جدید Snapdragon 835 ساخت Qualcomm استفاده می کند. این چیپست از پردازنده هشت هسته Kryo 280 استفاده می کند که چهار هسته با فرکانس 2.46GHz و چهار هسته با فرکانس 1.9GHz را شامل می شود. پردازنده گرافیکی Adreno 540 و همچنین یک RAM با ظرفیت 6GB دیگر مشخصات مشخصات سخت افزاری این گوشی می باشد.

بر خلاف بیشتر پرچمدارها، گوشی Xiaomi Mi 6 از صفحه نمایش با رزولوشن 1080p استفاده می کند که طبیعتا در رقابت با دیگر گوشی ها در تست های گرافیکی به Mi 6 برتری هایی را می بخشد.

xiaomi-mi-6-eight

در حال حاضر هیچ کاری نیست که Mi 6 از پس انجام دادن آن بر نیاید. به عبارت دیگر می توان گفت که حتی یک برنامه نیز در حال حاضر وجود ندارد که گوشی Mi 6  در اجرا آن حتی به مقدار بسیار کمی کند بوده و یا مشکل اجرایی داشته باشد و این گوشی توانایی اجرا تمام برنامه های موجود در بازار را به راحتی دارد. چیزی که در مورد گوشی های Galaxy S8 و LG G6 نمی توان ادعا کرد.

اما گوشی Mi 6  با این سخت افزار قدرتمند که به آن اشاره شد آیا هنگام اجرا برنامه ها داغ می شود؟ پاسخ این سوال منفی می باشد. در واقع حتی هنگام اجرا برنامه های سنگین به طور مداوم و به مدت زیاد نیز گوشی Mi 6 داغ نمی شود که در این زمینه باید هم به شرکت Xiaomi و هم به Qualcomm به دلیل طراحی خوب گوشی و چیپست با این گستره حرارتی تبریک گفت.

 

دوربین:

Xiaomi در زمینه دوربین گوشی های خود همواره از سنسورها، امکانات و حتی تنظیمات متفاوتی استفاده کرده است.  برای مثال گوشی Mi 5 از یک دوربین 16MP ، گوشی Mi 5s از دوربینی با سنسور 12MP و در نهیات گوشی Mi 5s Plus از دوربین دوتایی 13MP استفاده می کردند که در گوشی Mi 5s Plus یکی از دوربین ها وظیفه عکس برداری رنگی و دیگری وظیفه عکس برداری سیاه و سفید را به عهده داشتند.

xiaomi-mi-6-nine

گوشی Mi 6 نیز از دوربین دوتایی استفاده می کند اما تفاوت آن با دوربین دوتایی به کار رفته در Mi 5s Plus در سنسور سیاه و سفید گوشی Mi 5s Plus می باشد که در گوشی Mi 6 یک سنسور Telephoto جایگزین آن شده است.

کیفیت عکس های ثبت شده توسط Mi 6 بسیار خوب و عالی می باشد. عکس هایی که در روشنایی مناسب ثبت می شوند دارای جزئیات زیاد و در عین حال نویز بسیار کمی می باشند. تعادل رنگ سفید بسیار دقیق و خوب بوده و رنگ های موجود درعکس های ثبت شده با گوشی Mi 6  بسیار زنده و طبیعی می باشند. محدوده دینامیکی حتی بدون استفاده از امکان HDR بالا می باشد و هیچ ملایمتی در لبه های تصاویر مشاهده نمی شود.

در حالت کلی می توان ادعا کرد که گوشی Mi 6 یک دوربین لایق برای یک پرچمدار را با خود به همراه دارد که حتی کیفیت عکس ها در بزرگ نمایی 100 درصد نیز بسیار خوب می باشد.

xiaomi-mi-6-ten

عکس هایی که توسط دوربین Mi 6 در شرایط نوری ضعیف مانند شب یا هنگام غروب آفتاب ثبت می شوند نیز دارای کیفیت خوب و قابل قبولی می باشد که دقت رنگ ها در این شرایط نیز بالا بوده اما مقدار کمی نویز در تصاویر ثبت شده مشاهده می شود.

xiaomi-mi-6-eleven

عکس برداری پرتره امکان جالب دوربین این گوشی می باشد. در واقع این سنسور Telephoto می باشد که وظیفه عمده در ثبت تصاویر پرتره را بر عهده دارد. Mi 6  تنها گوشی موجود در بازار نیست که مجهز به این ویزگی می باشد بلکه برای اولین بار این گوشی One M8 شرکت HTC بود که افکت هایی را برای پرتره کردن تصاویر به کار برد و Huawei را می توان اولین برندی دانست که عکس برداری پرتره را در گوشی P9 خود رونمایی و استفاده از این امکان را تقریبا مرسوم کرد. در هر حال گوشی Mi 6 با استفاده از هر دو سنسور خود و مات کردن زمینه تصاویر، عکس های پرتره با کیفیت بسیار خوبی را ثبت می نماید.

xiaomi-mi-6twelve

اما در نهایت عکس هایی که با دوربین جلو 8MP این گوشی ثبت شدند نیز دارای کیفیت خوب و کاملا قابل قبولی بودند. جزئیات تصاویر از حد معمول بالاتر، کنتوراست بالا، رنگ ها طبیعی و دلپذیر و در نهایت محدوده دینامیکی بیشتر از میانگین معمول، همگی ویژگی های تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی این گوشی می باشند.

ثبت ویدیو با دوربین Mi 6 با کیفیت های 2160p و 1080p هر دو با سرعت 30 فریم بر ثانیه در حالت عادی و همچنین با کیفیت 720p و با سرعت 120 فریم بر ثانیه برای ثبت ویدیوهای اسلوموشن امکان پذیر می باشد. کیفیت ویدیوهای ثبت شده با این گوشی در حالت کلی متوسط و قابل قبول بوده و در کنار کیفیت ویدیو، کیفیت صدا ضبط شده همراه با ویدیو ها نیز در مکان های کم صدا قابل قبول می باشد اما در شرایط پر سر و صدا کیفیت صدا ثبت شده کمی پایین می آید.

جمع بندی:

Xiaomi تلاش کرده است تا جدیدترین و بهترین نسخه از تمام سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در بازار را در قالب یک گوشی عرضه نماید که نتیجه این کار گوشی Xiaomi Mi 6 می باشد. باید اعتراف کرد که با توجه به قیمت گوشی و امکانات خوب به کار رفته، Xiaomi یک گوشی بسیار خوب و هیجان انگیز را ساخته و راهی بازار نموده است.

xiaomi-mi-6-five

 

کیفیت ساخت بالا و بدنه شیشه ای زیبا گوشی که البته محکم و مقاوم بوده و با داشتن محافظ Gorilla 5  ضد خش نیز می باشد از جمله به روز رسانی هایی می باشد که در ظاهر این گوشی در مقایسه با Mi 5 اتفاق افتاده است. دوربین دو گانه با به همراه داشتن یک سنسور Telephoto و چیپست جدید Snapdragon 835 به همراه حافظه رم 6GB همگی از ویژگی های خوب و جالب توجه Mi 6  می باشند.

Mi 6 در زمینه هایی موفق شده است که بسیاری از گوشی ها در آن با شکست مواجه شده اند. قدرت پردازش بسیار بالا که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست، طراحی بسیار زیبا گوشی که یکی از بهترین طراحی های موجود در بازار می باشد، دوربین قدرتمند، عمر باتری بالا و کیفیت صدا بالا همگی مشخصات یک گوشی با کیفیت بسیار بالا می باشند. البته رزولوشن صفحه نمایش می توانست کمی بیشتر باشد که باید در نظر گرفت در این صورت عملکرد گوشی کمی پایین تر می آمد و در حال حاضر، صفحه نمایش 5.15 اینچی با رزولوشن 1080p خود کیفیت بسیار خوب و قابل قبولی را در اختیار کاربر می گذارد.

با توجه به موارد گفته شده می توان ادعا کرد که Mi 6 تمامی امکانات هیجان انگیز و به روز را با خود به همراه داشته و با توجه به قیمت بسیار مناسب خود کاملا آماده رقابت با پرچمدارهای موجود در بازار گوشی های هوشمند می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *