نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

پاییز 2017 را می توان فصل فبلت ها نامید. ال جی، سامسونگ و اپل شرکت هایی می باشند که دیدن چنین فبلت هایی از آن ها اتفاقی معمول به نظر می رسد اما این بار هواوی نیز با معرفی گوشی های جدید سری Mate خود به جمع بزرگان پیوسته است. در واقع هواوی با رونمایی از گوشی Huawei Mate 10 پا به میدان رقابت داغ و جذاب فبلت هایی که کمترین حاشیه را در قسمت جلو گوشی دارند گذاشته است.

بدون حاشیه یا تمام صفحه، کلماتی که تمامی کاربران در سال 2017 میلادی بسیار زیاد آن ها را شنیده اند و هر شرکت معتبری، نامی مرتبط با این موضوع را برای گوشی های تمام صفحه خود انتخاب کرده و به کار می برد. شیائومی از کلمه FullScreen، سامسونگ از کلمه Infinity، ال جی از کلمه FullVision و در نهایت اپل از کلمه Super Retina استفاده می کنند. FullView نیز نامی می باشد که هواوی برای محصولات بدون حاشیه خود در نظر گرفته و با این نام وارد رقابت با بزرگان شده است.

علاوه بر حذف حاشیه های قسمت جلو گوشی به زیبایی که هواوی را امیدوار به جلب نظر کاربران به سمت Mate 10 کرده است، در نظر گرفتن یک صفحه نمایش  Quad HD که کیفیت نمایش بسیار خوبی نیز دارد، امیدهای این شرکت را برای موفقیت Mate 10 بیشتر کرده است. صفحه نمایش با کیفیت Mate 10 از استاندارد HDR10 نیز بهره مند می باشد که با توجه به رشد روزافزون ویدیوهای HDR، به همراه داشتن این استاندارد نکته مثبت دیگری برای Mate 10 محسوب می شود.

چیپست Kirin 970 قلب تپنده گوشی Mate 10 می باشد و به نظر می رسد که هواوی تمرکز و تاکید بیشتری را صرف چیپست گوشی جدید خود کرده است تا یک گوشی بسیار قدرتمند از نظر سخت افزاری و عملکرد را روانه بازار کرده باشد. Kirin 970 علاوه بر پردازنده های محاسباتی قدرتمند خود، از پردازنده گرافیکی قدرتمندی نیز بهره مند می باشد که به منظور سرعت بخشیدن به فرایندهای یادگیری ماشین به کار می رود. با در نظر گرفتن موارد گفته شده، Kirin 970 را بدون شک می توان یکی از قدرتمند ترین چیپست های موجود در بازار دانست که  قدرت پردازشی بسیار بالایی را برای Mate 10 نیز به ارمغان می آورد.

هواوی استفاده از بدنه ای تمام شیشه را به بدنه ای تمام فلز در گوشی جدید خود ترجیح داده است. بدنه ای که بسیار مقاوم بوده و ضمن بهره مندی از مقاومت بالا، جذابیت و زیبایی بیشتری را به Mate 10 نیز بخشیده است. باتری 4000mAh به کار رفته در این گوشی نیز برای اجرا انواع برنامه ها و بازی ها، وب گردی و تماشای فیلم و ویدیو در صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت Mate 10 به اندازه کافی قدرتمند می باشد. دوربین دوگانه قدرتمند Mate 10  نیز با مجهز شدن به لنزی با دریچه دیافراگم f/1.6 نسبت به دوربین گوشی های قبلی هواوی قدرتمند تر شده و عکس های روشن تری ثبت می نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

اما با وجود بروز رسانی ها و پیشرفت هایی که در گوشی Mate 10 در مقایسه با Mate 9 صورت گرفته است، مواردی نیز بدون تغییر باقی مانده اند. اولین موردی که بین موارد بروز نشده در گوشی Mate 10 به چشم می خورد، استفاده از دو پردازنده چهار هسته در چیپست Kirin 970 می باشد که البته با توجه به فرآیند ساخت 10nm چیپست Kirin 970 و همچنین الگوریتم های قدرتمندی که در بحت یادگیری ماشین در این چیپست قرار گرفته اند، از هر دو نظر قدرت و سرعت، چیپست Kirin 970 عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با چیپست قبلی هواوی دارد. دوربین های Mate 10 نیز علی رغم این که از همان سنسور های به کار رفته در Mate 9 استفاده می کنند، به دلیل استفاده از لنزی با دریچه دیافراگم f/1.6، عکس هایی به مراتب روشن تر و با کیفیت تر از Mate 9 ثبت می نمایند. در نهایت و در مورد باتری نیز باید اعتراف کرد که باتری 4000mAh به کار رفته در این گوشی در کنار بهینه سازی هایی که در چیپست Mate 10 صورت گرفته است، جای هیچ گله و شکایتی را برای کاربر باقی نمی گذارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

طراحی:

همواره تصویری که با دیدن یک گوشی برای اولین بار در ذهن کاربر صورت می گیرد برای شرکت های سازنده از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و طراحی گوشی نیز در شکل گیری تصویری مثبت از آن در ذهن کاربر بسیار تاثیرگذار می باشد. Mate 10 یک گوشی بسیار زیبا می باشد که هیچ شکی در خوش دست بودن آن وجود ندارد. یک صفحه نمایش بزرگ و تقریبا بدون جاشیه در سمت راست و چپ آن، طراحی هوشمندانه بدنه گوشی به صورت شیشه ای که به صورت بسیار زیبا و جذابی رنگ آمیزی شده است، Mate 10 را به یک گوشی گوشی بسیار زیبا و جذاب تبدیل می کند که توانایی جلب نظر هر کاربری را با اولین نگاه به سمت خود دارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

هواوی پس از این که در چندین نسل از گوشی های سری Mate خود از بدنه ای فلزی استفاده می کرد، بالاخره نظر خود را عوض کرده و Mate 10 را با بدنه ای شیشه ای و بسیار زیبا روانه بازار کرده است. بر خلاف اپل که گوشی های 2017 خود را نیز با طرحی نزدیک به طراحی های قدیمی خود رونمایی کرد، هواوی طراحی Mate 10 را نیز دست خوش تغییراتی کرده است. حتی زبان طراحی به کار رفته در دوربین های Mate 10 نیز دچار تغییر شده و در مقایسه با Mate 9 بسیار زیباتر شده است. یک طراحی بسیار هوشمندانه، همه چیز در مورد Mate 10 جدید می باشد و این موضوع به معنی آماده بودن این گوشی برای رقابت با هر رقیبی نیز تلقی می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

علی رغم بدنه گوشی که در هر دو قسمت جلو و پشت گوشی از جنسی شیشه ای بهره مند می باشد، فریم گوشی کاملا فلزی طراحی شده است. حاشیه های راست و چپ صفحه نمایش تقریبا به صورت کامل حذف شده  و حاشیه های بالا و پایین آن نیز به حداقل ترین مقدار ممکن رسیده اند. سنسور اثر انگشت نیز به قسمت جلو گوشی و پایین صفحه نمایش انتقال یافته است و علاوه بر کارکرد دکمه Home، به عنوان یک دکمه چند کاربردی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب که با رفتن به تنظیمات گوشی می توان آن را شخصی سازی  کرده و برخی کارها را به ساده ترین شکل ممکن انجام داد. برای مثال می توان با شخصی سازی این سنسور و یک بار ضربه زدن به آن یک گام به عقب برگشت، با یک بار ضربه زدن و نگه داشتن انگشت روی سنسور برای مدت کمی، کاربرد دکمه Home را از این سنسور گرفت و در نهایت با کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست روی سنسور، عمل Task Switcher را اجرا کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

باید اعتراف کرد که سنسور اثر انگشت Mate 10 سریع ترین و دقیق ترین سنسور اثر انگشتی می باشد که تا به حال روی یک گوشی هوشمند به کار رفته است. سنسور اثر انگشت Mate 10 همیشه روشن و آماده به کار بوده و به قدری سریع می باشد که به نظر می رسد حتی قبل از این که انگشت کاربر سنسور را لمس نماید، سنسور عملیات شناسایی و باز کردن قفل گوشی را انجام می دهد.

صفحه نمایش گوشی و قاب پشتی گوشی هر دو به وسیله محافظ Gorilla Glass محافظت می شوند. به کار رفتن 4 لایه از این محافظ در قسمت پشت گوشی، ضمن این که مقاومت گوشی را در برابر خط و خوش و ضربه بالا می برد، در زیبا تر شدن آن نیز بی تاثیر نمی باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

شاید سنسورهای به کار رفته در دوربین دوگانه Mate 10 با تغییر و بروز رسانی همراه بوده است اما طراحی این دوربین ها به قدری زیباتر و بروزتر شده است که با یک بار نگاه کردن به آن می توان به راحتی طراحی خاص به کار رفته در آن را به یاد سپرد.

هر دو سنور به کار رفته در قسممت پشت گوشی توسط فریم های فلزی احاطه شده اند اما طراحی به گونه ای می باشد که هیچ گونه بر آمدگی در قسمت پشت گوشی احساس نمی شود.

Mate 10 احساس بسیار خوبی را هنگام در دست گرفتن آن به کاربر منتقل کرده و یک گوشی بسیار خوش دست نیز می باشد. فریم فلزی گوشی نیز در دست نگه داشتن آن را بسیار راحت تر کرده و مانع از افتادن گوشی از دست می شود. در مجموع به عنوان یک فبلت تقریبا 6 اینچی، Mate 10 یک گوشی بسیار جذاب و جمع و جور محسوب می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

صفحه نمایش:

هواوی بالاخره انتظار کاربران را برآورده کرده و کیفیت صفحه نمایش خود را به مقدار قابل توجهی بالا برده است. صفحه نمایش 5.9 اینچی IPS LCD گوشی Mate 10 دارای رزولوشنی برابر با 1440x2560px و تراکم پیکسلی برابر با 499 پیکسل بر اینچ می باشد. همچنین این صفحه نمایش از استاندارد HDR10 نیز پشتیبانی می کند.

مزیت دیگر صفحه نمایش Mate 10، استفاده از ماتریکس Pentile RGBW می باشد که سطح بالاتری از روشنایی را برای این صفحه نمایش با مصرف انرژی کمتر ممکن می سازد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

صفحه نمایش Mate 10 دارای دوحالت با نام های Normal و Vivid می باشد که میزان روشنایی و دقت رنگ متفاوتی در مقایسه با یکدیگر دارند. بیشترین مقدار روشنایی در حالت Normal برابر با 415nits می باشد در حالی که اگر تنظیم روشنایی صفحه نمایش در این حالت به صورت خودکار انتخاب شده باشد و گوشی زیر نور خورشید قرار بگیرد، میزان روشنایی می تواند به 630nits نیز برسد.

حالت Vivid نیز حداکثر روشنایی 430nits را پیشنهاد می کند که از کنتراست فوق العاده ای نیز بهره مند می باشد. بیشترین مقدار روشنایی صفحه نمایش در این حالت و زیر نور خورشید در صورتی که تنظیم روشنایی به صورت خودکار انتخاب شده باشد نیز در مقایسه با حالت Normal بیشتر بوده و برابر با 670nits می باشد.

باتری:

بسیاری از مشخصات گوشی Mate 10 در مقایسه با گوشی Mate 9 با بروزرسانی ها و بهبودهایی همراه بوده است اما ظرفیت باتری یکی از این موارد نمی باشد. Mate 10 نیز مانند برخی گوشی های سری Mate قبل از خود به یک باتری بسیار قدرتمند 4000mAh مجهز شده است.

Mate 10 از فناوری SuperCharge خود هواوی نیز استفاده می کند که به دلیل ولتاژ پایینی که در این حالت مورد استفاده قرار می گیرد، گوشی Mate 10 هنگام شارژ شدن به اندازه دیگر گوشی ها داغ نمی کند. نکته جالب توجه در مورد باتری Mate 10، شارژ شدن باتری گوشی به مقدار 58 درصد در مدت زمان فقط 30 دقیقه می باشد.

هواوی قبلی از رونمایی از گوشی جدید خود ادعا کرده بود که گوشی Mate 10 نیز از عمر باتری بالایی برخوردار خواهد بود که حداقل عملکردی مشابه با عملکرد بسیار خوب گوشی Mate 9 خواهد داشت. با انجام تست هایی روی این گوشی درستی این ادعا هواوی اثبات می شود. حتی عملکرد Mate 10 در حالت Standby 5 ساعت بیشتر از Mate 9 نیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

نرم افزار:

نسخه رابط کاربری EMUI به کار رفته در گوشی های جدید هواوی به یک باره از 5.1 به 8 پرش کرده است تا با نسخه سیستم عامل اندروید به کار رفته در این گوشی ها هماهنگ باشد. گوشی Mate 10 از سیستم عامل Android 8.0 Oreo بهره می برد که رابط کاربری EMUI 8 نیز روی آن قرار گرفته است.

رابط کاربری EMUI نسخه 8 با بهینه سازی ها و بروزرسانی هایی همراه بوده است که البته مهم ترین قسمت این بهینه سازی ها و بروز رسانی ها نه در مورد ظاهر آن که مربوط به قسمت نرم افزاری و یادگیری ماشینی می شود. امری که عملکرد بهتر و سریع تری را برای Mate 10 به ارمغان آورده است. رابط کاربری EMUI 8 همان طور که اشاره شد با یادگیری رفتارهای رایجی که کاربر در هر برنامه ای انجام می دهد و با به خاطر سپردن آن ها، پردازش را سریع تر کرده و اجرا برنامه ها را لذت بخش تر نیز می کند. از دیگر ویژگی های جدید این رابط کاربری می توان به پیشنهاد هایی که این رابط در شرایط و محیط های مختلف به کاربر می دهد نام برد. برای مثال اگر هنگام تماشای فیلم یا ویدیویی یک نوتیفیکیشن برای شما ارسال شود، گوشی به طور خودکار استفاده از حالت Split-Screen را پیشنهاد می دهد و یا با توجه به شرایط نوری، استفاده از برخی حالت های موجود در گوشی را به کاربر پیشنهاد می کند.

امکان جدید دیگر EMUI 8 امکان اتصال گوشی به صفحه نمایش های بزرگتر و تجربه حالت دسک تاپ می باشد که هواوی این امکان را Projection نامیده است. برای استفاده از این امکان نیز کاربر می تواند گوشی Mate 10 خود را به کمک کابل های HDMI-to-USB-C به صفحه نمایش های بزرگتر متصل کرده و کار با اندروید در صفحه نمایش های بزرگتر را نیز تجربه کند.

صفحه قفل گوشی های هواوی که قبلا Magazine نامیده می شد تغییر نام داده و حالا Subscription نامیده می شود هر چند از نظر عملکرد، تفاوت قابل توجهی پیدا نکرده است. هر بار که صفحه گوشی روشن شود، یک تصویر جدید نمایش داده می شود. تعدادی میان بر نیز برای دسترسی راحت تر در صفحه قفل قرار گرفته است که البته شخصی سازی آن ها ممکن نمی باشد. همچنین در صورتی که قفل گوشی به وسیله اثر انگشت باز شود، صفحه قفل نمایش داده نمی شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

امکان استفاده از دو نسخه از برنامه های شبکه های اجتماعی نیز مانند گوشی های قبلی هواوی در Mate 10 نیز وجود دارد. شخصی سازی تم ها دیگر امکان پر طرفدار گوشی های هواوی می باشد که انتخاب های مختلفی برای کاربر فراهم می کند. بسته های مختلفی از آیکون ها، سبک های مختلفی از صفحه قفل گوشی و تصاویر پس زمینه مختلف از جمله مواردی می باشند که کاربر می تواند به وسیله آن ها، تم گوشی خود را شخصی سازی نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

ناحیه نوتیفیکیشن ها نیز مانند گوشی Mate 9 و گوشی های قبلی هواوی می باشد. چندین تاگل به همراه قسمت مربوط به تنظیمات روشنایی صفحه نمایش با یک بار کشیدن انگشت به سمت پایین نمایش داده می شوند و با کشیدن مجدد انگشت به سمت پایین تاگل های بیشتری به نمایش در می ایند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

رابط کاربری EMUI تلاش می کند تا بیشترین استفاده ممکن را از صفحه نمایش بزرگ Mate 10 ببرد. برای مثال Gesture های مختلفی برای اختصاص دادن میان بر ها و یا انجام سریع برخی کارها مانند ScreenShot برای Mate 10 در نظر گرفته شده است. در گوشی جدید هواوی، امکان حذف نوار ناوبری پیش فرضی که در پایین ترین قسمت صفحه نمایش ظاهر می شود نیز وجود دارد. در صورت حذف نوار ناوبری پیش فرض گوشی، کاربر می تواند به کمک سنسور اثر انگشت یا داک دایره ای شکلی که در صفحه نمایش ظاهر شده و به هر مکانی از آن نیز منتقل می شود، سه عمل اصلی نوار ناوبری را انجام دهد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

سخت افزار:

گوشی Mate 10 همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد از چیپست قدرتمند Kirin 970 استفاده می کند. Kirin 970 یک چیپست قدرتمند ساخت خود هواوی می باشد که از فناوری 10nm در ساخت آن استفاده شده است. هواوی ادعا می کند که به لطف چیپست جدید Kirin 970، عملکرد سخت افزاری گوشی سریع تر شده و همچنین مصرف باتری نیز به مقدار قابل توجهی بهینه شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

اما نکته درخشان و قابل توجه Kirin 970 نه عملکرد بهتر و سریع تر پردازنده محاسباتی و نه عملکرد قدرتمند تر پردازنده گرافیکی آن است بلکه استفاده از سخت افزارهای NPU به منظور سرعت بخشیدن به فرآیندهای یادگیری ماشین می باشد. فرآیندهایی که مربوط به تشخیص صدا، چهره و بسیاری موارد دیگر می باشد. هواوی علاقه مند است تا این فرآیندها را هوش مصنوعی بنامد. هر چند مطمئنا این گونه موارد حتی نزدیک به هوش مصنوعی پیشرفته به کار رفته در کامپیوترها نیز نمی شود اما باید اعتراف کرد که هواوی عملکرد بسیار بهتری در این زمینه حتی در مقایسه با اپل داشته است.

چیپست Kirin 970 هواوی از دو پردازنده چهار هسته با کلاک های 2.4GHz و 1.8GHz بهره می برد که به نظر می رسد تفاوتی با چیپست Kirin 960 ندارد. در واقع تفاوت این دو چیپست در تعداد هسته یا کلاک پردازنده های آن ها نمی باشد بلکه قابلیت کار کردن همزمان و موازی پردازنده ها در چیپست Kirin 970 است که باعث سریع تر اجرا شدن برنامه ها و بازی ها شده و تفاوت بین این دو چیپست را رقم می زند. پردازنده گرافیکی در نظر گرفته شده برای Kirin 970 نیز پردازنده Mali-G72MP12 می باشد که از 12 هسته تشکیل شده و از پردازنده گرافیکی Kirin 960 که متشکل از هشت هسته بود، عملکرد بهتر و سریع تری دارد.

هواوی بالاخره چیپستی را طراحی و در گوشی های خود به کار برده است که قابلیت رقابت با دیگر چیپست های قدرتمند موجود در بازار را دارد. چیپست های قبلی هواوی همواره با ضعف هایی در قسمت پردازنده گرافیکی همراه بوده اند که Kirin 970 با پردازنده گرافیکی قدرتمند خود به تمام آن ضعف ها پایان داده است. در کنار مشخصات سخت افزاری قدرتمند، فناوری ساخت 10nm به کار رفته در این چیپست دیگر نکته مثبت و روشن Kirin 970 محسوب می شود.

در کنار چیپست قدرتمند Kirin 970 به کار رفته در Mate 10، حافظه رم 4GB نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است که برای اجرا پردازش های مختلف کافی به نظر می رسد. ضمن این که حافظه داخلی گوشی نیز برابر با 64GB می باشد که البته کاربر می تواند در صورت نیاز و به کمک کارت های حافظه جانبی این مقدار را تا 256GB دیگر نیز افزایش دهد.

در مجموع می توان گفت که Mate 10 عملکرد یک پرچمدار واقعی را از خود به نمایش می گذارد که توانایی اجرا و انجام هر برنامه و بازی را نیز دارد.

دوربین:

گوشی Mate 10 به یک دوربین دوگانه ساخت هواوی و Leica مجهز شده است. سنسورهای این دوربین همان سنسورهای به کار رفته در گوشی Mate 9 می باشند اما بهینه سازی هایی نیز در آن ها صورت گرفته است که در نتیجه دوربین این گوشی را به دوربین بهتری در مقایسه با دوربین Mate 9 تبدیل می کند. دریچه دیافراگم لنزهای سنسورهای این دوربین دوگانه عریض تر شده است و در نتیجه عکس های ثبت شده با دوربین Mate 10 از کیفیت بالاتر و شفافیت بیشتری بهره مند می باشند. سنسورهای این دوربین دوگانه یک سنسور رنگی 12MP و یک سنسور سیاه وسفید 20MP می باشند که دریچه دیافراگم لنز هر دو آن ها برابر با f/1.6 می باشد. مانند دوربین گوشی های Mate 9 و P10 Plus، سنسور رنگی دوربین Mate 10 نیز مجهز به سیستم تثبیت کننده تصویر اپتیکال می باشد. اما سنسور سیاه و سفید این دوربین به دلیل حساسیت بالایی که به نور دارد، عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با سنسور سیاه و سفید دوربین گوشی های Mate 9 و P10 Plus دارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

عریض تر شدن دریچه دیافراگم لنز سنسورهای این دوربین باعث شده است تا نویز تصاویر کاهش یافته، عکاسی در نور کم و ضعیف با کیفیت بالاتری انجام گرفته و همچنین تصاویر نیز از کنتراست و روشنایی بالایی برخوردار باشند.

رابط کاربری دوربین در Mate 10 دچار تغییرات قابل توجهی نشده است. بیشتر حالت های عکاسی شامل حالت های سیاه و سفید در یک منو قرار گرفته اند تا کاربر با لمس آیکون مربوطه، به همه این حالت های عکس برداری دسترسی داشته باشد. همچنین امکان دسترسی سریع به برخی حالت های Leica، حالت portrait و برخی حالت های دیگر نیز در رابط کاربری دوربین در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

کیفیت تصاویر:

کیفیت تصاویر ثبت شده با گوشی Mate 10 در مقایسه با کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی Mate 9 هر چند دچار تغییر و بهبود هایی شده است، اما تفاوت چشم گیری را نمی توان بین کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین های این دو گوشی مشاهده کرد. البته دلیل این که تفاوتی چشم گیری بین تصاویر ثبت شده با دوربین های این دو گوشی با یکدیگر وجود ندارد، کیفیت پایین یا کم کاری هواوی در ساخت دوربین Mate 10 نمی باشد، بلکه کیفیت بسیار بالای دوربین Mate 9 می باشد که انتظارات را از هواوی بالا برده است.

تصاویری که فقط با دوربین 12MP این گوشی ثبت می شوند به تنهایی عالی هستند. جزئیات تصاویر بسیار زیاد، نویز تصاویر بسیار کم، رنگ ها بسیار دقیق و نزدیک به واقعیت و محدوده دینامیکی نیز وسیع می باشد. مقایسه تصاویر Mate 10 و Mate 9 نشان می دهد که رنگ ها در تصاویر ثبت شده با Mate 10 به مقدار بیشتری به واقعیت نزدیک می باشند.

همانند دوربین های دوگانه قبلی هواوی، دوربین دو گانه Mate 10 نیز محدوده دینامیکی فوق العاده ای دارد و همچنین در شرایطی که نیاز به روشن کردن حالت HDR باشد، حالت HDR به طور خودکار روشن می شود و بنابراین نیازی به روشن کردن دستی حالت HDR در این گوشی توسط کاربر نیست.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

تصاویر ثبت شده با سنسور سیاه و سفید Mate 10 نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. جزئیات تصاویر ثبت شده با این سنسور هر چند در مقایسه با جزئیات سنسور رنگی کمتر است، اما در مجموع از کیفیت بسیار خوب و قابل قبولی بهره مند می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

هر دو سنسور 20MP و 12MP دوربین اصلی گوشی Mate 10 پشت لنزی با دریچه دیافراگم f/1.6 قرار گرفته اند که به دلیل برتری این لنز در مقایسه با لنز دوربین گوشی های Mate 9 و P10، کاربران انتظار ثبت تصاویری روشن تر در شرایط نوری ضعیف را از Mate 10 داشتند. حال با معرفی گوشی Mate 10 و ثبت تصاویری در شرایط نوری ضعیف و هنگام شب با این گوشی، روشن تر بودن و کیفیت بهتر تصاویر ثبت شده با Mate 10 در این شرایط نوری اثبات می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

در زیر نمونه ای از تصاویر ثبت شده با سنسور سیاه و سفید دوربین در شرایط نوری ضعیف قرار گرفته است که باز هم شاهد تصاویری فوق العاده از Mate 10 می باشیم.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

هر دو سنسور رنگی و سیاه و سفید دوربین اصلی Mate 10 به کاربر اجاز ثبت تصاویر پرتره را نیز می دهند که کیفیت تصاویر ثبت شده با هر دو سنسور نیز عالی می باشد. البته امکان اعمال برخی تنظیمات و شخصی سازی ها در این حالت نیز وجود دارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

در مورد تصاویر پانورامایی که با Mate 10 ثبت می شوند نیز می توان از کلمه “بی نظیر” استفاده کرد. محدوده دینامیکی و جزئیات تصاویر بالا، نویز تصاویر بسیار کم و در نهایت تصاویر به هم وصل شده برای تشکیل تصویر پانوراما نیز به گونه ای در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که وصل شدن تصاویر به یکدیگر به راحتی قابل تشخیص نمی باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

دوربین سلفی:

دوربین جلو یا دوربین سلفی گوشی Mate 10 مجهز به یک سنسور 8MP می باشد که پشت لنزی با دریچه دیافراگم f/2.0 نشسته است. علاوه بر کیفیت بالایی که در تصاویر ثبت شده با این دوربین نیز باید به آن اشاره کرد، نکته قابل توجه دیگر در مورد دوربین سلفی، امکان ثبت تصاویر پرتره به کمک این دوربین می باشد. طبق ادعا هواوی، قابلیتی به نام AI Selfie هنگام ثبت تصاویر پرتره سلفی، با تشخیص چهره یا چهره هایی که در تصویر قرار دارند روی آن ها فوکوس کرده و به زمینه عکس نیز حالت بلوره ای اضافه می کند تا از این طریق تصاویر سلفی پرتره با کیفیت بالایی نیز ثبت شود. امکانی که با توجه به هوش مصنوعی جدید هواوی که در Mate 10 به کار رفته است، به بهترین صورت ممکن انجام می پذیرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

ویدیو:

هواوی توانایی ثبت ویدیوهای 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، ویدیوهای 2160p و همچنین ویدیوهایی با کیفیت 1080p و سرعت های 30 و 60 فریم بر ثانیه را نیز دارا می باشد. ویدیوهای 4K ثبت شده با این گوشی، به مقدار بسیار خوبی شارپ بوده و از جزئیات کافی نیز برخوردار می باشند. رنگ، کنتراست و محدوده دینامیکی نیز در این ویدیوها بسیار چشم نواز و زیبا می باشند. جزئیات ویدیوهای 4K ثبت شده با گوشی های دیگر شاید بیشتر از ویدیوهای 4K ثبت شده با گوشی Mate 10 باشد اما با توجه به اینکه نرخ بیتی این ویدیوها در Mate 10 بسیار پایین تر می باشد، کیفیت ویدیوهای Mate 10 را می توان بسیار عالی توصیف کرد.

در مجموع کاری که هواوی با دوربین Mate 10 انجام داده است و کیفیتی که تصاویر و ویدیوهای ثبت شده با دوربین های اصلی و سلفی این گوشی دارند را می توان بسیار عالی ارزیابی کرد. امری که باعث می شود گوشی Mate 10 به یک گزینه بسیار مناسب برای علاقه مندان به عکاسی با موبایل نیز تبدیل شود.

جمع بندی:

گوشی Mate 10 یک پرچمدار بسیار زیبا و قدرتمند می باشد که علاوه بر قدرت پردازشی بالا، از ظاهری زیبا و روز نیز بهره مند می باشد. اما نکته ای که در مورد Mate 10 وجود دارد این است که علی رغم تمامی بهبود ها و بهینه سازی هایی که در Mate 10 در مقایسه با Mate 9 صورت گرفته است، تفاوت چشم گیر و قابل توجهی بین این دو گوشی از نظر سخت افزاری وجود ندارد. Mate 10 تاکید بیشتری بر طراحی بدون حاشیه صفحه نمایش، استفاده از لنزهایی روشن تر و در نهایت مجهز کردن گوشی به ویژگی های هوش مصنوعی دارد. ویژگی هایی که علی رغم برتری بخشیدن به Mate 10 در مقایسه با Mate 9، ویژگی هایی نیستند که بتوانند اکثر کاربران را قانع به خرید Mate 10 و نه Mate 9 نمایند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

چیپست Kirin 970 علی رغم بهینه تر شدن و استفاده از تجهزات NPU، از نظر تعداد هسته و کلاک پردازنده های محاسباتی اش هیچ تفاوتی با چیپست Kirin 960 ندارد.

تغییر دیگر در مقایسه دو گوشی Mate 10 و Mate 9، طراحی جدید و شیشه ای بسیار جذاب Mate 10 می باشد. طراحی جدید هواوی علی رغم زیبایی بسیاری که به این گوشی افزوده است و نظر هر کاربری را به سمت Mate 10 جلب می کند، امکان شارژ بی سیم را با خود به همراه ندارد. همچنین گوشی Mate 10 در برابر نفوذ آب نیز مقاوم نمی باشد و فقط موفق به کسب گواهینامه IP53 به معنی ضد ضربه و گرد و غبار بودن گوشی شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei Mate 10

در نهایت باید گفت که گوشی Mate 10 علی رغم تفاوت های اندکی که در زمینه سخت افزاری با گوشی Mate 9 دارد، یک پرچمدار بسیار عالی با ظاهری جذاب و جلب نظر کننده و همچنین مشخصات بروز می باشد.

امکان تماشای فیلم و ویدیو و وب گردی به مدت طولانی و در صفحه نمایش با کیفیت این گوشی با توجه به ظرفیت بالای باتری به کار رفته در آن، قدرت سخت افزاری بالا که این گوشی را قادر به اجرا انواع برنامه ها و بازی های سنگین حتی به صورت همزمان نیز می کند و در نهایت دوربین های بسیار قدرتمند که تصاویر و ویدیوهایی بسیار با کیفیت را ثبت می نمایند، ویژگی هایی می باشند که Mate 10 را به یک پیشنهاد مناسب برای هر کاربری تبدیل می نمایند. پرچمداری که علاوه بر مشخصات سخت افزاری و قدرتمند خود، از ظاهری بسیار زیبا و جذاب نیز بهره مند می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *