نقد و بررسی گوشی اپل iPhone 13

نقد و بررسی گوشی اپل iPhone 13

تغییر سایز بسیار ناچیز ناچ، یک جهش گسترده برای آیفون!!!. این جمله بهترین راه برای توصیف جزئی‌ترین تغییر انجام شده در آیفون‌ها به خصوص آیفون 13 (iPhone 13) در طول تاریخ است. علی‌رغم اینکه این گوشی سبب نمی‌شود دارندگان آیفون 12 (iPhone 12) غبطه بخورند، چه دوست دارید و چه دوست ندارید، آیفون 13 همچنان یکی از قدرتمندترین تلفن‌های همراه دنیا در بازار و یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌ها خواهد بود.

یک ناچ بامزه که ابتدا همزمان با آیفون ایکس (iPhone X) در سال 2017 مشاهده شد و تا چند ماه بعد در سرتاسر صنعت گوشی‌های همراه گسترش یافت، شاید یکی از ترندهایی بوده باشد که خیلی سریع مورد استقبال تولیدکنندگان موبایل واقع گردید. این بریدگی از آن زمان تا کنون دچار دگرگونی‌هایی شده و به شکل قطره و نقطه سیاه رنگ درآمده یا در برخی از موارد به صورت یک ماژول پاپ‌آپ دیده شده و یا به خاطر تکنولوژی دوربین سلفی زیر صفحه نمایش، کلاً مخفی شده است. اما برای نخستین بار در چهار سال گذشته، اپل سایز این ناچ را کوچکتر کرده (البته زیاد کوچک نشده) تا بالأخره فرآیند کوچک‌سازی آن آغاز شده باشد. به همین خاطر، پیش‌بینی‌ها در مورد ظاهر آیفون 14 (iPhone 14) از همین حالا شروع شده‌اند.

با همه اینها، تمرکز کردن تنها روی ناچ آیفون 13 کار کاملاً اشتباهی است. این مدل استاندارد یک نمایشگر 6.1 اینچی سوپر رتینا XDR OLED با پشتیبانی از کیفیت تصاویر Dolby Vision داشته و رزولوشن آن نیز افزایش پیدا کرده و از قدرتمندترین چیپست گوشی‌های هوشمند تا به امروز یعنی اپل A15 بیونیک بهره می‌برد. دیگر مزایای این موبایل هم سه لنز 12 مگاپیکسلی (دو عدد در عقب و یکی در جلو) می‌باشند. کمپانی آمریکایی برای لنز اصلی خود از یک سنسور بزرگتر و جدیدتر سود برده و در آن سیستم ثابت‌سازی شیفت‌کننده میان سنسورها که پارسال در آیفون 12 پرو مکس (iPhone 12 Pro Max) وجود داشت را به همه اعضای خانواده آیفون 13 آورده است.

دیگر امکانات تازه عبارتند از: حافظه داخلی دو برابر شده در مدل پایه، باتری باظرفیت‌تر و چندین تغییر در سیستم نرم‌افزاری برای اپلیکیشن دوربین نظیر حالت Cinematic و Photographic Styles.

با این اوصاف، یک نمایشگر درخشان‌تر با بریدگی کوچکتر، یک چیپست سریع‌تر، حافظه داخلی بیشتر، باتری باظرفیت‌تر و لنز اصلی بهبود داده شده در دوربین عقب، امکانات جدید iPhone 13 هستند. بنابراین می‌توانیم بگوییم اینها همان اتفاقات تازه‌ای نیستند که دارندگان آیفون 12 منتظرشان بودند ولی برای کسانی که آیفون‌های قدیمی‌تر داشته‌اند، قابل‌توجه خواهند بود.

بزرگترین چیزی که زمینه ناامیدی ما را فراهم می‌کند، به پشتیبانی از ProMotion مربوط می‌شود چرا که نرخ بازسازی 120 هرتزی تنها مخصوص دستگاه‌های امسالی است که پسوند پرو (Pro) دارند. البته حدس می‌زنیم که مدل‌های پایه باید یک یا دو سال دیگر منتظر بمانند تا اپل این قابلیت را به آنها بیاورد. فوکوس خودکار لنز اولترا واید نیز تنها برای گوشی‌های پرو و پرو مکس (Pro Max) می‌باشد که در نوع خودش یک نوع تبعیض به حساب می‌آید ولی به هر ترتیب این کاری است که اپل معمولاً انجام می‌دهد بنابراین نباید کسی شگفت‌زده یا ناراحت گردد.

با توجه به بحران کمبود تراشه به خاطر مشکلات تولید ناشی از پاندمی کرونا و نبود منابع اولیه، قطعاً بر سر راه عرضه گوشی‌های خانواده آیفون 13 موانعی وجود خواهد داشت و این موبایل‌ها با تأخیر به دست مشتریان خواهند رسید ولی امیدواریم این اتفاق هر سال رخ ندهد. به هر ترتیب، پس از این مقدمه نسبتاً کامل، با تبلت‌فون همراه باشید تا به نقد و بررسی تخصصی iPhone 13 بپردازیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

چیز بخصوصی در جعبه آیفون 13 وجود ندارد که بخواهیم آن را آنباکس کنیم چرا که اپل همه چیزها به جز کابل USB را از کارتن بیرون آورده تا به قول خودش آلودگی‌های ناشی از وسایل الکترونیکی کاهش یابد. این شرکت حتی امسال سعی کرده با حذف پوشش پلاستیکی روی گوشی در جهت طبیعت‌دوستی گام بردارد و همراه با این محصولش فقط استیکرهای کاغذی عرضه کند.

به این ترتیب، درون یک جعبه باریک و سبک، شما فقط خودِ iPhone 13 و یک کابل مبدل USB-C به Lightning را خواهید دید.

بنا به دلایل مختلفی، اپل هنوز پورت USB-C را به آیفون‌ها نیاورده تا هم کاربران مجبور باشند برای استفاده از این درگاه از لوازم جانبی مربوطه استفاده کنند و هم خودِ اپل در تولید زباله الکترونیکی سهمی نداشته باشد. گویا کمیسیون اتحادیه اروپا برای انجام دادن چنین اقداماتی فشار می‌رود بنابراین احتمال می‌دهیم که آخرین کابل‌های Lightning فروخته شده با آیفون‌ها را مشاهده می‌کنیم و یا شاهد واپسین نسل‌های آیفونی هستیم که از هر نوع پورت USB پشتیبانی می‌کنند.

لازم به ذکر است که علاوه بر دفترچه راهنما، ابزار درآوردن سیمکارت و استیکرهای ساخت اپل قرار داده شده‌اند.

 

طراحی

آیفون 13 همان آیفون 12 است با این تفاوت که سه تغییر کوچک رخ داده است: یکی اینکه لنزهای دوربین عقب به طور مورب قرار گرفته‌اند، دوم اینکه ناچ کوچکتر شده است و سوم اینکه وزنش افزایش پیدا کرده است. با همه اینها، iPhone 13 همچنان یکی از زیباترین و در عین حال ساده‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیاست که از شیوه طراحی مقاوم و ضد آب بهره می‌برد. ضمناً، نباید فراموش کنیم که این دستگاه به طرز غیرقابل‌باوری خوش‌دست است.

 

نمی‌توان متصور شد که آیفون‌های جدید معرفی شده‌اند ولی خبری از رنگ جدید برای آنها نبوده است و حالا برای آیفون 13، شاهد رونمایی از نمونه صورتی این دستگاه بوده‌ایم. این مدل آمده تا جای نمونه سبز رنگ پارسالی که مورد استقبال خیلی‌ها نیز قرار گرفت را بگیرد.

بسیاری از ویژگی‌های ظاهری آیفون 13 با ویژگی‌های ظاهری آیفون 12 مشترک هستند. در واقع طراحی و ساختار تقریباً همان موارد پارسالی می‌باشند و فقط چند تغییر کوچک در بعضی از بخش‌ها به وجود آمده است. به عنوان اولین نکته، لنزهای دوربین عقب iPhone 13 به طور مورب در روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و دیگر به صورت عمودی زیر یکدیگر نیستند.

شاید این نکته زیاد از نظر طراحی تفاوت خاصی ایجاد نکند ولی رخ دادن آن تا حدودی نیاز بود چرا که لنز اصلی بزرگتر شده و ویژگی به نام سیستم ثابت‌سازی شیفت‌کننده سنسور دریافت کرده است.

با مشاهده قسمت جلویی، مهمترین تغییر به اندازه ناچ صفحه نمایش مربوط می‌شود. این بریدگی کوتاه‌تر شده ولی اگر فرد جزئی‌نگری هستید، به اندازه چند میلی‌متر ضخیم‌تر می‌باشد.

سنسورهای Face ID و دوربین سلفی هنوز همان شکل قبلی خود را حفظ کرده‌اند و بریدگی میکروفون، حکم اسپیکر استریو را نیز خواهد داشت.

اگر به این بریدگی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این اسپیکر حالا یک قطعه مجزا می‌باشد که به جای اینکه جزوی از ناچ به حساب بیاید، فریم مخصوص به خودش را دارد. دقیقاً نمی‌دانیم اپل چرا این کار را انجام داده ولی امیدواریم هر چه در سر داشته، به صلاح آیفون‌ها باشد!!!.

آیفون 13 دقیقاً به اندازه آیفون 12 بزرگ است ولی به خاطر باتری باظرفیت‌تر و چندین فاکتور دیگر، به میزان 10 گرم سنگین‌تر و 0.3 میلی‌متر ضخیم‌تر می‌باشد. وزن اضافه شده کاملاً معقول است و ما همیشه باتری باظرفیت‌تر را تحسین کرده‌ایم اما ضخامت اضافه شده در مواقعی که می‌خواهید از همان قاب آیفون 12 استفاده کنید، قطعاً مشکل‌ساز خواهد شد.

حالا که ظاهر آیفون امسالی و پارسالی را با هم مقایسه کردیم، بد نیست به طور خصوصی آیفون 13 صورتی را بررسی کنیم.

این گوشی یک پوشش سرامیکی در جلو دارد که روی نمایشگر 6.1 اینچی سوپر رتینا XDR OLED کشیده شده است. حاشیه‌ها مانند آیفون 12 هستند، ناچ کوچکتر شده و نهایت روشنایی صفحه نمایش به 800 نیت افزایش پیدا کرده است. پوشش محافظ روی نمایشگر در آیفون 12 نشان داد که محکم می‌باشد بنابراین انتظار داریم در آیفون 13 هم استحکام خود را حفظ کرده باشد.

قاب پشتی iPhone 13 را هم یک پوشش شیشه‌ای فشرده ساخته شده توسط شرکت کورنینگ پوشانده است. لوگوی اپل هم در اینجا دیده می‌شود و مانند همیشه ظاهر آینه‌ای شکلی دارد.

مربع دوربین عقب مثل گذشته کمی برآمده است ولی نسبت به دوربین عقب آیفون 12 ضخامت بیشتری دارد و به همین خاطر وقتی گوشی جدیدتر را روی سطح صافی می‌گذارید، می‌لرزد.

روی این مربع برآمده و شیشه‌ای، دو حلقه لنز را می‌بینیم که پوشش یاقوتی – کریستالی برای لنزها هم از سطح معمول بالاتر آمده‌اند. مطابق همیشه، گوشی‌های بدون پسوند پرو قاب پشتی درخشان و ماژول دوربین عقب ماتی دارند و گوشی‌های دارای پسوند پرو برعکس این قضیه عمل می‌کنند.

جدای از دو لنز 12 مگاپیکسلی، در اینجا می‌توانید چراغ فلاش LED دوگانه و یکی از میکروفون‌ها را هم ببینید.

به خاطر همین قسمت است که معمولاً به شما نسبت به گذاشتن آیفون 13 روی یک میز شیشه‌ای یا قرار دادن آن روی یک گوشی یا تبلت دیگر هشدار می‌دهیم چرا که یا پوشش روی لنز خش‌دار می‌گردد و یا صفحه نمایش دیگر گوشی یا تبلت آسیب خواهد دید.

یکی از چیزهایی که همه ما در مورد سری آیفون 12 دوست داشتیم و حالا به آیفون 13 نیز آمده است، فریم‌های صاف می‌باشند. این چارچوب صاف سبب خوش‌دست شدن آیفون‌ها گردیده و در مقایسه با سری آیفون 11 (iPhone 11) منحنی یک پیشرفت قابل‌ملاحظه به حساب می‌آمد چرا که گوشی‌های دو نسل قبل‌تر را نمی‌توانستیم بدون قاب محافظ از روی میز برداریم. این فریم به آیفون‌ها اجازه می‌دهد تا بدون هیچ محافظ خاصی روی پای خودشان بایستند.

iPhone 13 همچنین، یک فریم آلومینیومی دارد که روی آن پوشش مات صورتی رنگی همچون قاب پشتی کشیده شده است. گوشی‌های دارای پسوند پرو اما، فریم صیقل داده شده از جنس استیل ضد خش دارند تا بالارده بودن خودشان را بهتر نشان دهند.

در سمت چپ آیفون 13 امکانات زیادی دیده می‌شوند. مثلاً دکمه بیصدا کننده در اینجاست، دو دکمه تعیین میزان ولوم صدا به چشم می‌خورند و در نهایت سینی قرار دادن سیمکارت نانو قابل مشاهده است.

در سمت راست هم یک دکمه دراز را می‌بینیم که کارایی زیادی دارد؛ از باز و بسته کردن قفل صفحه نمایش گرفته تا فعالسازی سیری (دستیار هوشمند اپل) و یا روشن کردن شیوه پرداخت بیسیم اپل موسوم به Apple Pay.

در نهایت، در قسمت پایینی بریدگی‌های میکروفون، پورت Lightning و بریدگی‌های اسپیکر استریو دیده می‌شوند.

آیفون 13 به خاطر دریافت تأییدیه IP68 کاملاً ضد آب و خاک است ولی اپل وعده داده که می‌تواند به مدت 30 دقیقه در زیر عمق 6 متری آب دوام بیاورد؛ وعده‌ای که فراتر از انتظاراتی است که از مدرک نامبرده می‌رود. به خاطر بسپارید که گوشی‌ها فقط ضد آب‌های تمیز و شیرین هستند بنابراین هر نوع آب دریا یا آب شور برای آنها مضر بوده و احتمالاً باعث خراب شدن آنها می‌گردد.

از زمان عرضه آیفون 12، در دست گرفتن iPhone 13 یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی بوده که انجام خواهید داد. این گوشی به شکل فوق‌العاده‌ای خوش‌دست است و تعادل بین سایز کامپکت و صفحه نمایش مناسب تماشای محتواهای چند رسانه‌ای را به خوبی ایجاد کرده است. ضمناً، علی‌رغم افزایش ظرفیت باتری، ظاهر باریک و وزن بسیار کمی هم خواهد داشت.

اپل همیشه روی شیشه صفحه نمایش محصولاتش پوشش اولئوفوبیک گذاشته و آیفون 13 هم از این قاعده مستثنی نیست. به خاطر این لایه اضافه، مدتی طول خواهد کشید تا لکه‌ها و آلودگی‌ها باقی بمانند و اصلاً به همین دلیل پاک کردن آنها کار آسانی خواهد بود به طوری که یک بار کشیدن یک تکه پارچه تمیز و یا کف دست، همه آنها را از بین خواهد برد.

از نظر طراحی هم، تغییر زیادی در iPhone 13 به وجود نیامده است. این گوشی یکی از متعادل‌ترین و مستحکم‌ترین گوشی‌های موجود در بازار به شمار می‌رود. به همین دلیل، قطعاً بسیاری از افراد عاشقش خواهند شد.

 

صفحه نمایش

آیفون 13 یک نمایشگر 6.1 اینچی سوپر رتینا XDR OLED دارد که سایز آن با سایز صفحه نمایش آیفون 12 برابر است. این پنل از کیفیت تصاویر HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند ولی چندین پیشرفت جزئی مانند ناچ کوچکتر و روشنایی بیشتر دارد. متأسفانه ویژگی ProMotion یا همان نرخ بازسازی 120 هرتزی مختص آیفون 13 پرو (iPhone 13 Pro) و آیفون 13 پرو مکس (iPhone 13 Pro Max) می‌باشد.

این پنل OLED دارای رزولوشن 2532*1170 و تراکم پیکسلی 460 است. ضمن اینکه این صفحه نمایش با پوشش سرامیکی – شیشه‌ای تولید شده توسط کورنینگ محافظت شده است.

بر این اساس، نمایشگر iPhone 13 از نرخ نوسازی 60 هرتزی پشتیبانی می‌کند و میزان حساسیت سنسورهای لمس آن نیز 120 هرتزی می‌باشد. این پنل توانایی پخش محتواها با کیفیت HDR10 و Dolby Vision را دارد و می‌تواند در شرایط معمولی تا 800 نیت روشنایی نشان دهد و حداکثر روشنایی آن در زمان تماشای فیلم‌های HDR هم به 1200 نیت برسد.

صفحه نمایش آیفون 13 همچنین، از فناوری‌هایی نظیر TrueTone و Wide Color پشتیبانی می‌نماید و ویژگی Haptic Touch دارد که توسط موتور قدرتمند Taptic تعبیه شده است.

پس از انجام آزمایش‌های تخصصی مربوط به صفحه نمایش، به این نتیجه خواهید رسید که حداکثر روشنایی ثبت شده 802 نیت می‌باشد و حداقل روشنایی هم 1.7 نیت است.

در این بین، خبری از گزینه تنظیم خودکار روشنایی (Auto Brightness) در هیچ‌کدام از گوشی‌های آیفون نیست ولی این نکته کاملاً قابل‌درک است چرا که اپل همیشه به کاربرانش اجازه داده تا در صورت نیاز، همیشه از بیشترین میزان روشنایی استفاده کنند.

پنل iPhone 13 دقت رنگ فوق‌العاده‌ای دارد به طوری که تفاوت به ثبت رسیده در فضای رنگی sRGB به 1.6 رسید. این نمایشگر همچنین، به طور تمام و کمال از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و به صورت اتوماتیک می‌تواند به این فضا سوئیچ نماید.

صفحه نمایش آیفون 13 کاری انجام می‌دهد که تعداد کمی از صفحه نمایش‌ها توانایی انجام آن را دارند. این یعنی دقت رنگ آن در تمامی سطوح روشنایی حتی در زمان 1.9 نیتی نیز یکسان است.

با توضیحات داده شده، مهمترین آپدیت‌های صورت گرفته در صفحه نمایش iPhone 13 همان ناچ کوچکتر و روشنایی بیشتر هستند. کاهش سایز ناچ، بر خلاف انتظار خیلی از افراد آن‌قدر زیاد نبوده ولی گویا این تازه آغاز فرآیندی است که امیدواریم نهایتاً منجر به پنهان شدن این بریدگی می‌گردد. در این میان، فقط باید زمان بگذرد!!!.

 

دوام باتری

iPhone 13 از حضور باتری 3240 میلی‌آمپری بهره می‌برد که نسبت به باتری آیفون 12 شاهد افزایش ظرفیت 15 درصدی هستیم. اپل وعده داده که با این اتفاق، می‌توانید حداقل 2 ساعت بیشتر فیلم ببینید و در مقایسه با iPhone 12 تا 4 ساعت در سایت‌های پخش ویدیو به تماشای محتواهای مدنظر بنشینید.

خوشبختانه نتایج به دست آمده از آزمایش‌های مختلف نیز بیانگر اتفاقات مثبتی بود. در قیاس با آیفون 12، آیفون 13 توانست به مدت سه ساعت آزمایش وبگردی را بیشتر انجام دهد و تا 4 ساعت فیلم پخش کند. امتیازات آزمون‌های برقراری تماس و عملکرد باتری در حالت استندبای هم در میان اکثر آیفون‌ها برابر هستند. در این بین، نمره حالت استندبای به عدد غیرقابل قبول 89 ساعت رسید.

 

سرعت شارژ

رویه اپل در قبال سرعت شارژ، نسبت به رویه او در مورد سرعت شارژ گوشی‌های آیفون 12 تغییری نکرده است. موبایل جدیدتر از تکنولوژی شارژ سریعی پشتیبانی می‌کند که توسط آداپتورهای USB Power Delivery انجام می‌شود و می‌تواند انرژی را حداکثر با توان 22 تا 25 واتی منتقل نماید. البته اپل یک شارژر 20 واتی را به عنوان یک لوازم جانبی اضافه به فروش می‌رساند. این شارژر یک شارژر USB-PD استاندارد است که پورت USB-C دارد بنابراین می‌توانید به جای آن از دیگر شارژرهای USB-C نیز بهره ببرید. بد نیست بدانید که آلترناتیوهای کوچکتر و ارزان‌تری در بازار یافت خواهند شد.

گوشی مورد بحث ما همچنین، از تکنولوژی شارژ سریع بیسیم پشتیبانی می‌کند. برای بهره‌مندی از حداکثر سرعت شارژ 15 واتی، می‌بایست از شارژر بیسیم ساخت خودِ اپل یعنی MagSafe استفاده نمایید. در غیر این صورت، هر نوع شارژر بیسیم Qi انرژی را با سرعت 5 تا 7 واتی منتقل خواهد کرد.

بر این اساس، اگر آیفون 13 را با همان شارژر 20 واتی اپل به شارژ بزنید، در عرض نیم ساعت، 0 تا 54 درصد باتری آن پر خواهد شد و اگر این تلفن همراه را با MagSafe شارژ نمایید، 32 درصد آن در عرض 30 دقیقه شارژ می‌گردد.

شارژ کامل گوشی هم به مدت 106 دقیقه به طول خواهد انجامید؛ رکوردی که نسبتاً عجیب است زیرا 80 درصد باتری iPhone 13 در مدت 50 دقیقه پر می‌گردد. این یعنی 20 درصد آخر به 56 دقیقه زمان نیاز دارد تا به باتری تزریق شود!!!.

شارژ کامل گوشی با شارژر بیسیم MagSafe هم به 2 ساعت و 19 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت. این بدان معناست که نسبت به رکورد پارسال، شاهد کاهش مدت زمان شارژ به مدت 41 دقیقه بوده‌ایم.

 

کیفیت صدا

آیفون 13 به همان اسپیکرهای قدرتمندی مجهز شده که پیش‌تر در گوشی‌های سری آیفون 12 حضور داشتند. اولین اسپیکر درون ناچ قرار گرفته و همچنین در مواقع مورد نیاز، حکم میکروفون را دارد. دیگر اسپیکر نیز در پایین و در کنار پورت Lightning جای‌گیری کرده است.

این دو اسپیکر از دو ویژگی پخش صداها به صورت محیطی و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند. می‌دانیم که قبلاً به این نکته اشاره کرده‌ایم اما کیفیت صدای خروجی دقیقاً همان شکلی است که وعده داده شده بود. این یعنی صداها در یک مسیر ممتد پخش نخواهند شد و در مقایسه با دیگر گوشی‌ها، فراگیر خواهند بود.

iPhone 13 توانست در آزمایش‌های بررسی کیفیت صدا، یک امتیاز توصیفی “خیلی خوب” دیگر برای اپل کسب کند بنابراین باید این ثبات فوق‌العاده را تحسین کنیم.

کیفیت صدا در یک کلام، فوق‌العاده است. صداهای بِیس، با شدت معمولی و شدید شفافیت مثال‌زدنی دارند. در واقع آیفون 13 یکی از بهترین ساختارهای اسپیکرهای استریو دنیا را دارد که تا کنون در یک گوشی هوشمند دیده‌ایم.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

همه اعضای خانواده آیفون 13 به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل و رابط کاربری iOS 15 سود می‌برند. این پلتفرم نسبت به iOS 14 آپدیت گسترده‌ای به شمار نمی‌رود ولی بسیاری از عناصر ظاهری رابط کاربری مانند منوها و آیکون‌های تنظیمات، اعلانات و دکمه‌ها را گرد کرده است. این ورژن جدید، فیس‌تایم (FaceTime)، پیام‌ها، نحوه مدیریت اعلانات، مرورگر سافاری (حالا از افزونه پشتیبانی می‌کند)، اپلیکیشن‌های Wallet و Maps را پیشرفته‌تر کرده است. به علاوه، این سیستم عامل نرم‌افزار Photos و Spotlight را هوشمندتر کرده و برنامه دوربین هم می‌توانند متون را در لحظه بخواند و کپی کند.

حالا بد نیست یک نگاه ریزبینانه‌تر به iOS 15 موجود در iPhone 13 داشته باشیم. رابط کاربری این پلتفرم هنوز هم روی این موضوع متمرکز شده که هوم اسکرین را پر از اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها کند و نرم‌افزارهای کمتر استفاده شده را در App Library، اعلانات و مرکز کنترل قرار دهد.

صفحه قفل iOS 15 دست‌نخورده است ولی می‌توان در آن اعلانات کاربران به همراه گزینه‌های حفاظت از حریم شخصی، میانبرهای مخصوص چراغ فلاش LED و دوربین را ببینیم. البته شما می‌توانید در صورت نیاز، موارد گفته شده را کنار بگذارید و به جای آنها Face ID یا پین عددی را قرار دهید.

اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها معمولاً در همان هوم اسکرین جای‌گیری می‌کنند. در اینجا صفحات بخصوصی هستند که از آن جمله می‌توانیم به Today در سمت چپ و App Library در سمت راست اشاره کنیم.

چنان‌چه می‌خواهید برخی از صفحات هوم اسکرین را مخفی نمایید، می‌توانید به جای آنها صفحه‌ای را قرار دهید که پر است از بازی‌ها. البته امکان پنهان‌سازی این برگه در زمان کار و یا مخفی کردن اپلیکیشن‌های مخصوص مدرسه و کار در مواقع استراحت وجود دارد. در این میان، نباید فراموش کنید که امکان مخفی‌سازی دو صفحه Today و App Library فراهم نیست.

iOS 15 یک آپشن مخصوص فوکوس دارد که میان حالات مختلف مانند کار، شخصی، رانندگی، گیمینگ، لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb Mode) و . . . سوئیچ می‌کند. در واقع این گزینه حالا بهترین راه برای مخفی‌سازی یا نهان‌سازی خودکار صفحات مختلف می‌باشد. البته توضیحات مفصل‌تر و جامع‌تر را در ادامه خواهیم داد.

اگر App Library را دوست ندارید، می‌توانید از شیوه قدیمی iOS استفاده و این ویژگی را کلاً غیرفعال کنید. در این میان، توجه داشته باشید که گزینه‌ای برای غیرفعالسازی صفحه App Library وجود ندارد.

ویجت‌ها را می‌توان در هر جایی از هوم اسکرین و صفحه Today قرار داد و حتی این برنامک‌ها می‌توانند در کنار آیکون اپلیکیشن‌ها نیز حضور یابند. لازم به ذکر است که در iOS 15 از سه سایز 2*2، 2*4 و 4*4 برای ویجت‌ها پشتیبانی می‌گردد.

شما این اجازه را دارید تا ویجت‌هایی که اندازه یکسانی دارند را روی یکدیگر قرار دهید. وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید یا از خودِ سیستم عامل بخواهید به طور اتوماتیک مشخص کند که کدام ویجت روی سایرین قرار گیرد و ترتیب قرارگیری آنها چه شکلی باشد و یا خودتان به صورت دستی آنها را بالا و پایین کنید تا ویجت مدنظرتان را بیابید. بدون شک این شیوه مدیریت ویجت‌ها بسیار کارآمد است زیرا باعث می‌شود در فضای نمایشگر صرفه‌جویی گردد به خصوص آنکه خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برنامک‌های بیشتر استفاده شده را در لایه‌های بالایی و برنامک‌های کمتر استفاده شده را در لایه‌های پایینی بگذارند.

App Library در واقع همان منوی کشوی اپلیکیشن‌ها می‌باشد که همیشه در راست‌ترین قسمت هوم اسکرین مشاهده می‌شود. نرم‌افزارها پس از نصب، به طور اتوماتیک به App Library اضافه می‌گردند. مرتب‌سازی این برنامه‌ها هم کاملاً خودکار انجام می‌شود بنابراین نمی‌توانید دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها را ویرایش کرده و یا نرم‌افزارها را به درون دسته‌های مختلف منتقل کنید. البته باید اشاره کنیم که دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها بستگی به برچسب‌های موجود در اپ‌استور دارد که توسعه‌دهندگان در زمان آپلود کردن محصولاتشان برگزیده‌اند.

App Library تنها سه تنظیمات دارد که عبارتند از: اضافه کردن اپلیکیشن‌های جدید به هوم اسکرین و App Library، اضافه کردن اپلیکیشن‌های جدید تنها به App Library و نمایش علائم اعلانات در App Library.

با این اوصاف، App Library همان جایی است که اپلیکیشن‌های کمتر استفاده شده قرار می‌گیرند.

صفحه Today همچنان در دسترس قرار دارد ولی کمتر استفاده می‌شود. شما می‌توانید همان ویجت‌ها و لایه‌های برنامکی را در هوم اسکرین بگذارید. در اینجا اما، قادر خواهید بود ویجت‌های مربوط به اپلیکیشن‌های متفرقه که هنوز برای نسخه‌های جدیدتر iOS بهینه‌سازی نشده‌اند را قرار دهید. ویجت‌های قدیمی‌تر بلافاصله پس از ویجت‌های جدید جای می‌گیرند بنابراین برای کار کردن با برنامک‌های جدیدتر، می‌بایست به صورت دستی آنها را برگزینید.

مرکز اعلانات را می‌توان با کشیدن انگشت از سمت چپ ناچ نمایشگر به سمت پایین اجرا کرد. در iOS 11 بود که این پنجره با صفحه قفل ادغام گردید و اصلاً به همین دلیل است که می‌توانید چندین صفحه پس‌زمینه را در هوم اسکرین و مرکز اعلانات داشته باشید.

مرکز کنترل که چندین دکمه قابل شخصی‌سازی و بزرگ‌شونده دارد را می‌توان با کشیدن انگشت از سمت راست ناچ صفحه نمایش به سمت پایین نمایان ساخت. شما می‌توانید از سنسور حساس به لمس برای دستیابی به دکمه‌های اضافه نیز بهره ببرید. به علاوه، درصد انرژی باقیمانده در باتری هم در اینجا قابل مشاهده است.

روش‌های ناوبری مبتنی بر حرکات همان‌هایی هستند که در آیفون ایکس دیده بودیم. کشیدن انگشتان از خط پایینی صفحه نمایش اپلیکیشن‌ها را می‌بندد، کشیدن و نگه داشتن انگشتان در میانه راه سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها را اجرا می‌کند و کشیدن انگشتان از کناره‌های نمایشگر نیز حکم دکمه بازگشت و یا حرکت رو به جلو را خواهد داشت. به علاوه، شما می‌توانید انگشتتان را روی خط به سمت چپ یا راست بکشید تا به سرعت میان اپلیکیشن‌های اخیراً استفاده شده سوئیچ شوید.

ویژگی Back Tap یک میانبر دستیابی بسیار جذاب است. این قابلیت دو بار و سه بار ضربه زدن روی قاب پشتی گوشی را تشخیص خواهد دهد و کاربران می‌توانند مشخص کنند که هر کدام از این ضربات چه کاری را به انجام برساند. برخی‌ها گرفتن اسکرین شات و نمایش دادن مرکز کنترل را ترجیح داده‌اند اما نمایان شدن هر یک از امکانات iOS 15 کاملاً بستگی به خودتان دارد.

یک حالت تیره سرتاسری وجود دارد. شما می‌توانید آن را به صورت دستی فعال نمایید و یا تایم روشن شدن آن را از طریق تنظیمات صفحه نمایش زمان‌بندی کنید تا تمامی قسمت‌های سفید رابط کاربری را سیاه نشان دهد. به علاوه، این امکان را دارید تا کاری کنید که در زمان فعال بودن دارک مد، تصویر پس‌زمینه هوم اسکرین سیاه گردد.

برخی از نوآوری‌هایی که در iOS 15 وجود دارند عبارتند از سرویس فیس‌تایم پیشرفته‌تر، موتور جستجوی هوشمندتر Spotlight، حالات فوکوس، مرورگر سافاری بروز شده، اپلیکیشن Weather و . . .

اپلیکیشن جدید فیس‌تایم حالا شباهت زیادی به برنامه Zoom دارد و اینک از نمای جدولی شکل مخاطبان پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه رابط کاربری آن ساده‌تر شده و با قابلیت‌هایی همچون نمای پس‌زمینه تار، صدای محیطی و از همه مهمتر، تماس‌های گروهی سازگاری دارد. ضمن اینکه کاربران غیر اپلی هم می‌توانند به جلسات مختلف از طریق لینک دعوت در دو مرورگر کروم و مایکروسافت اج ملحق شوند.

کاربران اپلی هم قادر خواهند بود میکروفون گوشی‌شان را با یکی از دو گزینه Voice Isolation یا Wide Spectrum بهبود دهند و دیگران را قادر سازند صداهایشان را بهتر بشنوند.

اعلانات بازطراحی شده‌اند و چند ویژگی جدید دریافت کرده‌اند. ظاهر نوتیفیکیشن‌ها مانند آیکون مربوط به یک مخاطب تغییر کرده تا خوانایی آنها بهتر گردد. ضمن اینکه اعلانات iOS حالا دانه‌دانه ظاهر می‌شوند.

شما می‌توانید در حین انجام دادن بازی‌ها یا کارها، نمایه‌های فوکوسی مختلف که ضرورت نمایش هر اعلان را فیلتر می‌کند را مشخص نمایید. به علاوه، این قابلیت به سایرین اطلاع خواهد داد آیا می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند یا خیر. علاوه بر امکان فیلتر کردن نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌ها، هر حالت فوکوسی را می‌توان به شکلی تنظیم کرد که هوم اسکرین‌های به خصوص را نمایش دهد یا مخفی کند، نور صفحه قفل را کاهش دهد و یا این حالت را به صورت زمان‌بندی شده فعال سازد. در این میان، چندین حالت فوکوسی از پیش تعیین شده مانند لطفاً مزاحم نشوید (Do Not Disturb Mode)، رانندگی، شب، کار، سرگرمی و . . . وجود دارند ولی کاربران می‌توانند نمایه گیمینگ، ورزش کردن، مطالعه و یا سایر موارد مدنظر خودشان را بسازند.

با توجه به اینکه حالات فوکوسی نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس ضرورتی که دارند اولویت‌بندی می‌کنند، یک آپشن مشاهده خلاصه اعلانات تعبیه شده که در قالب مستطیل، نوتیفیکیشن‌های کم‌اهمیت‌تر را نمایش خواهد داد تا دیگر شاهد نوارهای طولانی اعلانات مختلف نباشیم. لازم به ذکر است که می‌توان نحوه نمایش داده شدن این ویژگی را به گونه‌ای تنظیم کرد که روزی چندین بار نمایان گردد.

مرورگر سافاری هم بروز شده است. اولاً نوار وارد کردن آدرس حالا به پایین منتقل شده تا دسترسی به آن راحت‌تر باشد و کاربران بتوانند با کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست میان تب‌ها سوئیچ کنند (در زمانی که گوشی را به صورت عمودی گرفته‌اید)؛ یعنی درست مانند اسکرول کردن سریع در میان نرم‌افزارها. توجه داشته باشید که وقتی شروع به اسکرول کردن می‌کنید، نوار وارد کردن آدرس به طور خودکار مخفی می‌گردد.

این مرورگر حالا از افزونه‌ها هم پشتیبانی می‌کند؛ افزونه‌هایی که می‌توان آنها را از اپ‌استور دانلود کرد.

اپلیکیشن Weather نیز رابط کاربری جدیدی دارد و این‌بار از نقشه‌های هواشناسی پشتیبانی می‌نماید.

Apple Wallet از انواع جدید کلید مانند کلید خانه و کلید هتل پشتیبانی خواهد کرد. اپل با هتل‌های Hyatt همکاری کرده تا ساکنین این ساختمان‌ها بتوانند کلیدهای مختلف را در نرم‌افزار نامبرده ذخیره کنند و با استفاده از آنها وارد اتاق‌ها بشوند. در این میان، توجه کنید که خودِ هتل می‌تواند تعیین نماید که چه زمانی این کلید را فعال کند.

اپلیکیشن مذکور همچنین، توانایی همکاری با تکنولوژی باند فوق عریض (UWB) را دارد تا با کلیدهای هوشمند خودروها سازگار گردد و به صورت خودکار قفل ماشین از پیش تعریف شده‌ای که از آن پشتیبانی می‌شود، باز گردد و حتی بدون نیاز به اینکه آیفون را از جیب خود بیرون بیاورید، استارت بزند.

در نهایت، افرادی که در ایالت‌های پشتیبانی شده آمریکا زندگی می‌کنند، قادر خواهند بود تا کارت ملی خود را به Wallet بیفزایند و با استفاده از آن در گیت‌ها و ورودی‌های امنیتی مانند فرودگاه‌ها وارد شوند.

دستیار هوشمند اپل موسوم به سیری حالا بیش از 400 میلیون کاربر دارد. شما می‌توانید این دستیار دیجیتالی را با فشار دادن دکمه پاور فعال کنید. با این دستیار صوتی، امکان انجام دادن همه نوع کاری وجود دارد؛ از سؤال و جواب کردن تا ترجمه و تنظیم ساعت هشدار و ارسال پیام و همچنین رزرو هتل، خرید بلیط و تعیین بهترین راه برای مسیریابی. قابلیت Siri Knowledge به آیفون 13 اجازه می‌دهد جاذبه‌های دیدنی که تصاویرشان در گالری قرار دارند را شناسایی کند.

میانبرهای سیری حالا در قالب یک اپلیکیشن مستقل در دسترس هستند. شما می‌توانید برای بسیاری از چیزها که توضیح دادنشان چندین ساعت زمان خواهد برد، میانبر مشخص نمایید. حتی امکان یادداشت‌برداری از هر چیزی در خودِ سیستم عامل iOS وجود دارد. کاربران می‌توانند توضیحات موجود در اپلیکیشن‌های سیستمی یا شبکه‌های اجتماعی مشهور مانند یوتیوب و فیسبوک را به یادداشت تبدیل کنند. گزینه‌های یادداشت‌برداری در همه نرم‌افزارهای سیستمی وجود دارند و به شما این اجازه را خواهند داد تا ساعت‌های هشدار را تنظیم کنید، تماس بگیرید و یا میان حالات مختلف مربوط به پخش اعلانات سوئیچ شوید.

PiP یا همان حالت تصویر در تصویر بالأخره پارسال و با iOS 14 معرفی شد. این ویژگی دقیقاً کاری را انجام می‌دهد که از اسمش برداشت می‌شود. این یعنی پنجره‌ای از فیلم در حال پخش را کوچک و آن را به یک نمای پاپ‌آپ شناور تبدیل می‌کند تا افراد بتوانند آن را به هر جایی از رابط کاربری iOS که دوست دارند، ببرند.

PiP با اپل تی‌وی، Podcasts، سافاری، فیس‌تایم، آی‌تونز، هوم، یوتیوب و هر برنامه دیگری که پشتیبانی از آن را می‌‌افزاید، سازگار است.

لازم به ذکر است که وظیفه پخش فایل‌های چند رسانه‌ای بر عهده برنامه‌های پیش‌فرض اپل مانند Photos، Music و TV می‌باشد.

برنامه Photos این‌بار چهار حالت مشاهده Years، Months، Days و All Photos دارد. سه مورد اول، با استفاده از هوش مصنوعی بهترین تصاویر گرفته شده را در یک قاب نشان می‌دهند تا با این روش تمامی پیچیدگی‌های موجود از بین بروند و دیگر هیچ اسکرین شات، یادداشت یا حتی عکس تکراری دیده نشود. زمانی که میان تصاویری که در این سه بخش قرار گرفته‌اند جابه‌جا می‌شوید، همه عکس‌ها و ویدیوها به صورت لایو بدون صدا پخش می‌شوند. به علاوه، بهترین تصویر یا فیلم در ابعادی بزرگ نمایش داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که مطابق معمول، گزینه‌های سرچ قدرت گرفته از هوش مصنوعی و حالات مختلف ویرایش ویدئو و تصویر نیز در اینجا در نظر گرفته شده‌اند.

اپلیکیشن Photos سه ویژگی جدید دارد که بخشی از آپدیت iOS 15 به شمار می‌روند. اولین مورد آلبوم Shared with Me است که در آن می‌توانید تصاویری که در iMessages با شما به اشتراک گذاشته شده‌اند را ببینید.

اپل همچنین، ویژگی Memories را بهبود داده و آن را هوشمندتر و قدرتمندتر کرده است. الگوریتم‌های مربوط به این قابلیت بهترین تصاویر و ویدیوهای لایو را تشخیص خواهند داد و آنها را به فیلم‌های کوتاه تبدیل خواهند کرد. خوشبختانه اینک گزینه‌های تنظیم خودکار رنگ و بهبود کنتراست خیلی خوب کار می‌کنند تا ظاهر این کلیپ‌ها زیباتر گردد. به علاوه، به جهت همگام‌سازی انجام شده با اپلیکیشن Apple Music، شما می‌توانید یک آهنگ مرتبط را به طور اتوماتیک برگزینید. البته امکان ویرایش این فیلم‌ها در آینده نیز وجود دارد.

در نهایت، نرم‌افزار Photos اطلاعات جزئی مربوط به هر تصویر را ارائه خواهد کرد. این اطلاعات شامل داده‌های EXIF و موقعیت مکانی عکس روی نقشه می‌باشند.

اپلیکیشن اپل تی‌وی بخشی از iOS 15 است و برای پخش ویدیوهای ذخیره شده در حافظه داخلی و فیلم‌هایی که از طریق آی‌تونز اجرا می‌کنید، استفاده خواهد شد. به علاوه، این برنامه فروشگاه دیجیتالی برای خرید فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به شمار می‌رود و به وسیله آن می‌توان به سرویس اپل تی‌وی پلاس دست یافت.

Music یک آیکون جدید در هوم اسکرین دارد. این برنامه پخش‌کننده پیش‌فرض موسیقی‌ها بوده و به اپل موزیک بیش از حد متکی است. با این حال، اگر نمی‌خواهید از سرویس پخش آنلاین استفاده کنید، می‌توانید از این اپلیکیشن بهره برده و آهنگ‌های دلخواهتان را به وسیله آی‌تونز به آن بیفزایید. علی‌رغم اینکه اضافه کردن تِرَک‌های موسیقی به وسیله آی‌تونز نیازمند طی کردن چند مرحله است و معمولاً باید فایل‌های mp3 را در ویندوز اکسپلورر کپی و پیست کنید ولی هیچ سختی نخواهد داشت. البته دانلود آی‌تونز در همان مرحله اول ممکن است برای کاربران ویندوز مشکل‌ساز گردد.

اپلیکیشن Camera حالا از ویژگی Live Text پشتیبانی می‌کند تا اگر دوربین گوشی‌تان را به سمت متنی گرفتید، یک آیکون نمایان گردد و چنان‌چه روی آن ضربه زدید، بتوانید آن را اسکن یا کپی کنید و یا معنی متن انتخاب شده را بیابید.

اپلیکیشن Books برای مشاهده فایل‌های PDF و eBook به همراه نرم‌افزارهای Stocks و News در iOS 15 نصب شده‌اند. سافاری مرورگر پیش‌فرض بوده و یک مدیریت کننده دانلود و چند گزینه بهبود یافته حفاظت از حریم شخصی دارد.

اپل مپس در طی چند سال اخیر به یک اپلیکیشن مسیریابی بسیار قدرتمند و کارآمد تبدیل شده است. برخی از کارایی‌های این برنامه شامل نمایش مسیرهای دوچرخه‌سواری، اطلاعات آسانسورها، راه‌های مخصوص خودروهای برقی، راهنمایی‌های پیشرفته‌تر و پیشنهادات جامع‌تر می‌شود. حتی در برخی از مناطق می‌توانید دوربین‌های کنترل سرعت و چراغ‌های راهنمایی را ببینید.

وقتی از حمل‌ونقل عمومی برای رفت و آمد استفاده می‌کنید، قابلیت واقعیت افزوده این برنامه که در iOS 15 بهبود یافته را خواهید دید.

از زمان عرضه iOS 14، این امکان به وجود آمده تا مرورگر و برنامه مدیریت ایمیل پیش‌فرض را تغییر دهید ولی هنوز این اجازه برای مپس صادر نشده است.

و در پایان به سرویس پرداخت اپل (Apple Pay) می‌رسیم که این شرکت با iOS 14 امکاناتش را گسترده‌تر کرده بود زیرا گزینه‌ای به نام ورود با حساب کاربری اپل را به آن افزوده است. شما از این گزینه در سیستم عامل مذکور می‌توانید استفاده کنید تا به سرعت با اکانت اپل وارد اپلیکیشن‌ها شوید و با استفاده Face ID و البته روش تأیید دو مرحله‌ای هویتتان را تأیید نمایید. برای انجام این کار، اپل یک نام کاربری تصادفی ارسال می‌کند تا وقتی می‌خواستید وارد یک اپلیکیشن بشوید، در صورت تمایل یا از آدرس ایمیل واقعی بهره گیرید و یا آدرس ایمیل ساختگی توسط کمپانی آمریکایی را وارد نمایید. لازم به ذکر است که این ایمیل‌ها یک بار مصرف هستند بنابراین تنها می‌توان موردی را حذف کرد که به یک برنامه مربوط می‌شود.

بعضی از امکانات امنیتی iOS 15 که در آینده عرضه خواهند شد نیز عبارتند از: SharePlay، App Privacy Report و CSAM Detection.

مورد اول اجازه می‌دهد تا به صورت اشتراکی با دیگر کاربران فیس‌تایم از یک محتوا استفاده کنید، به آن گوش دهید و یا آن را ببینید. شما می‌توانید هر نوع تِرَک یا فایل موجود در اپل تی‌وی پلاس یا اپل موزیک را از طریق تماس‌های فیس‌تایم به اشتراک بگذارید. حتی در تلویزیونی که با AirPlay سازگار می‌باشد نیز امکان پخش این محتواها وجود دارد.

مورد دوم چیزی است که کاربران سیستم عامل اندروید با آن کاملاً آشنا هستند. با این قابلیت می‌توانید ببینید کدام برنامه به چه مواردی دسترسی دارد و از چه مجوزهایی مانند میکروفون، دوربین، موقعیت مکانی و تصاویر استفاده می‌کند.

در نهایت، مورد سوم چندین ویژگی امنیتی مخصوص کودکان دارد که درون برنامه‌های Messages و iCloud Photos تعبیه شده است. این قابلیت محتواهای ممیزی و نامناسب را شناسایی و در صورت نیاز آنها را تار می‌کند و به والدین کودک هشدار می‌دهد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

جدیدترین تراشه ساخت اپل یعنی A15 بیونیک مغز متفکر تمامی اعضای خانواده آیفون 13 است. این دومین تراشه تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری توسط اپل بوده و دارای 15 میلیارد ترانزیستور می‌باشد که 27 درصد بیشتر از A14 بیونیک موجود در گوشی‌های سری آیفون 12 است.

این چیپست جدید همچنین شش هسته‌ای می‌باشد که دو هسته بزرگتر آن یعنی Avalanche سرعت 3.23 گیگاهرتزی و چهار هسته کوچکتر آن یعنی Blizzard سرعت 1.82 گیگاهرتزی دارند. پردازشگر بروز شده می‌تواند نسبت به رقبا مثلاً اسنپدراگون 865، تا 50 درصد سریع‌تر باشد.

یک پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای به نام Apple GPU در گوشی‌های دارای پسوند پرو و یک پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای در گوشی‌های بدون پسوند پرو به کار رفته است.

A15 بیونیک یک موتور عصبی 16 هسته‌ای و جدید دارد که قابلیت‌های مربوط به تشخیص صدا، عکس و فعالیت‌های پیشرفته یادگیری ماشینی را به انجام می‌رساند. به علاوه، یک پردازشگر سیگنالی تصاویر (ISP) تعبیه شده که دو برابر حافظه پنهان ظرفیت دارد. ضمن اینکه یک موتور تازه صفحه نمایش و سیستم‌های جدید رمزگشایی و رمزگذاری ویدیوها هم ایجاد شده‌اند.

iPhone 13 رم 4 گیگابایتی دارد حال آنکه آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس رم 6 گیگابایتی دارند.

تراشه A15 بیونیک همچنین، به مودم X60 5G ساخت کووالکوم مجهز شده است.

با انجام آزمایشات بنچمارک، همان‌طور که انتظار می‌رفت، چیپست A15 بیونیک بهترین سخت‌افزار دنیا به شمار آمد و با فاصله بسیاری از رقبایش در صدر جدول جای گرفت. این تراشه نسبت به A14 بیونیک در آزمون‌های چند هسته‌ای و تک هسته‌ای، به ترتیب 14 و 10 درصد بهبود یافته است.

iPhone 13 یک پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای دارد حال آنکه گوشی‌های دارای پسوند پرو از حضور پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای سود می‌برند. علی‌رغم اینکه این اختلاف در آزمایش‌های مربوطه کاملاً نمایان است و تلفن‌های همراه پیشرفته‌تر پردازنده گرافیکی قدرتمندتری دارند اما نمراتی که پردازنده گرافیکی گوشی مورد بحث ما به ثبت رسانده، از نمرات ثبت شده توسط اعضای خانواده آیفون 12 بهتر می‌باشد.

در نهایت، آزمون AnTuTu نشان می‌دهد که آیفون 13 به میزان 10 درصد از آیفون 12 قدرتمندتر است.

چیپست‌های اپل، همیشه با هدف بهبود عملکرد نسبت به چیپست‌های سال گذشته ساخته نشده‌اند. البته شکی نیست که این قطعات قدرتمندترین و سریع‌ترین تراشه‌های موجود در دنیای موبایل‌ها هستند و اگر در گوشی‌های اندرویدی به کار می‌رفتند، بهترین تراشه‌های دنیا لقب می‌گرفتند. با این حال، همیشه اینگونه بوده که چیپست‌های ساخت اپل چند سال جلوتر بوده‌اند و عملکرد واقعی‌شان در سال‌های آتی مشخص می‌شود بنابراین فرقی نمی‌کند چیزی که در موردش حرف می‌زنیم A15 است یا A13 یا A14. آنچه اهمیت دارد این است که ویژگی‌های تازه مانند Cinematic Mode و قابلیت فیلمبرداری با کیفیت Dolby Vision با 60 فریم بر ثانیه را تراشه‌ای مانند A15 بیونیک و ویژگی نظیر Deep Fusion را تراشه‌ای همچون A14 بیونیک فعال می‌کنند.

بر این اساس، اگر مصارف گیمینگ مدنظرتان است، باید بگوییم که خیالتان راحت زیرا آیفون 13 در این زمینه کم نمی‌آورد چرا که تصاویر از نظر ظاهری فوق‌العاده خواهند بود و هیچ لرزشی نیز احساس نخواهد شد.

مطابق معمول نقد و بررسی‌های تخصصی اخیر، آزمایش‌های مربوط به ثبات پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را نیز انجام دادیم.

اولین آزمون، APSI Bench بود که به مدت 30 دقیقه انجام شد. سیستم خنک‌کننده به پردازنده مرکزی اجازه داد 78 درصد ظرفیت خود را به طور تمام و کمال حفظ کند؛ رکوردی که برای یک گوشی شیشه‌ای باریک بینظیر است.

در ادامه آزمون 3D Mark Wild Life که پردازنده گرافیکی را درگیر می‌کند صورت پذیرفت. زمانی که آیفون 13 به مدت 20 دقیقه از 100 درصد توان خود استفاده کرد، عملکردش به میزان 63.2 درصد با افت روبه‌رو شد؛ رکوردی که اگرچه زیاد تعریفی نیست ولی همچنان قابل‌تحسین است. خوشبختانه این تلفن همراه از این بیشتر افت نکرد. پس از دو ساعت انجام دادن این آزمون و در مدت 40 تا 50 دقیقه، iPhone 13 روی 75 درصد ثابت شد و باقی ماند.

این محصول اپل در زمان انجام دادن این آزمایش‌های سنگین به هیچ عنوان داغ نکرد ولی گرم شد.

وقتی بازی‌های مختلف را در آیفون 13 اجرا می‌کنید، از عملکرد آن حیرت‌زده خواهید شد. واقعاً هیچ بازی مدرنی نبود مگر اینکه با سرعت بالا و به طور کاملاً روانی در این گوشی اجرا گردید. وقتی هم که دارید با آن بازی می‌کنید، اصلاً داغ نخواهد کرد و حتی قادر خواهد بود به مدت 9 تا 10 ساعت (یعنی پیش از خالی شدن ظرفیت باتری)، بدون لگ و کندی سرعتی گیم‌ها را اجرا نماید.

این موبایل همچنین، بهترین و سریع‌ترین چیپست دنیا را دارد بنابراین نمی‌توانیم انتظار بیشتری داشته باشیم. می‌دانیم که 4 گیگابایت رم برای گوشی‌های اندرویدی خنده‌دار است ولی iOS و اپلیکیشن‌های این سیستم عامل با چنین ظرفیتی سازگار هستند زیرا شیوه بهینه‌سازی برنامه‌ها و مدیریت نحوه اجرای آنها توسط اپل عالی است. در این میان، وقتی بسیاری از بازی‌ها را به حالت کوچک شده در می‌آورید متوقف می‌شوند ولی اتفاق بدتر که می‌تواند بیفتد آن است که اگر مدت زمان زیادی گذشته که برنامه‌ها کوچک شده‌اند، ری‌استارت گردند. البته این اتفاق برای یک گوشی هوشمند و مدرن کاملاً طبیعی خواهد بود.

 

دوربین

iPhone 13 دوربین عقب مشابهی با دوربین عقب آیفون 12 دارد. در قاب پشتی این گوشی دو لنز 12 مگاپیکسلی و در قاب جلویی آن یک لنز 12 مگاپیکسلی جای‌گیری کرده‌اند. ضمن اینکه یک سنسور SL 3D هم برای Face ID و گرفتن تصاویر پرتره، دوربین سلفی را کمک خواهد کرد.

به واسطه این ماژول جدید، دو پیشرفت سخت‌افزاری و چندین گزینه نرم‌افزاری در آیفون 13 به وجود آمده است.

لنز اصلی 12 مگاپیکسلی حالا سنسور بزرگتر و اندازه‌های پیکسلی بزرگتری دارد و از یک سیستم ثابت‌سازی شیفت‌کننده فوق پیشرفته سود می‌برد. اندازه هر پیکسل این حسگر که ساخت سونی است، به 1.7 میکرومتر می‌رسد حال آنکه سایز هر پیکسل لنز اصلی آیفون 12 تنها 1.4 میکرومتر بود. این لنز همچون لنز اصلی گوشی پارسالی، فاصله کانونی 26 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/1.6 دارد ولی سیستم ثابت‌سازی آن متفاوت است. به جای اینکه لرزش‌ها به طور اپتیکال از بین بروند، این لنز از روش ثابت‌سازی آیفون 12 پرو مکس بهره خواهد برد. این یعنی خودِ سنسور ثابت شده و نه لنز. چنین سیستمی مشابه چیزی است که در بسیاری از دوربین‌های سنسور بزرگ دیجیتالی دیده بودیم.

لنز دوم نیز شبیه لنز دوم دوربین عقب آیفون 12 می‌باشد. این لنز 12 مگاپیکسلی با ابعاد هر پیکسل 1 میکرومتر و فاصله کانونی 14 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.4 برای گرفتن تصاویر زاویه گسترده به کار خواهد رفت. فوکوس در اینجا ثابت بوده و هیچ خبری هم از ثابت‌سازی نیست.

دوربین سلفی نیز دقیقاً همانی است که در آیفون 12 حضور داشت. ابعاد هر پیکسل این لنز 12 مگاپیکسلی به 1 میکرومتر می‌رسد و با دریچه دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 23 میلی‌متری اقدام به عکسبرداری خواهد کرد. بار دیگر در این لنز فوکوس ثابت خواهد بود. وقتی گوشی در حالت عمودی گرفته می‌شود، دوربین سلفی از اسکنر SL 3D برای تشخیص عمق فضا استفاده خواهد کرد بنابراین انتظار می‌رود تصاویر سلفی که با این گوشی ثبت می‌کنیم، بسیار جذاب و باکیفیت باشند.

همه این لنزها می‌توانند با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند و از امکاناتی نظیر Cinematic Stabilization و Expanded Dynamic Range سود ببرند. ضمن اینکه عکسبرداری با کیفیت Dolby Vision HDR هم توسط تمامی لنزها و در همه حالات امکان‌پذیر است. حالت فیلمبرداری Cinematic نیز تنها برای دو لنز اصلی و سلفی در نظر گرفته شده است.

 

اپلیکیشن دوربین

از زمان iOS 13 و آیفون 11، قسمت منظره‌یاب دوربین یک شکل بوده است. به خاطر کالیبره شدن دقیق لنزهای دوربین، شما می‌توانید هر آنچه که در بیرون از فریم عکسبرداری قرار می‌گیرد را ببینید.

فرآیند پردازش تصاویر اپل همه ویژگی‌های محبوب مانند HDR خودکار، حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) در تمامی دوربین‌ها و Deep Fusion را شامل می‌شود.

وقتی در جایی حضور دارید که نور کافی نیست، آیکون Night Mode به صورت اتوماتیک نمایان می‌شود و معمولاً مدتی طول می‌کشد تا از زمانی که دکمه شاتر را فشار داده‌اید، عکس را ذخیره کند. اگرچه ثانیه‌ها و مدت زمان پیشنهادی برای نگه داشتن گوشی و ذخیره شدن تصویر در کنار آیکون Night Mode نمایش داده شده ولی می‌توانید از تنظیمات، مدت زمان و نحوه نورپردازی را تغییر داده و یا آن را کلاً غیرفعال کنید. معمولاً خودِ گوشی مدت زمان نورپردازی را 1 یا 2 ثانیه معین می‌کند ولی برخی اوقات به شما اجازه خواهد داد تا با توجه به نور موجود در محیط، این مدت زمان را تا 30 ثانیه طول بدهید. لازم به ذکر است که امکان استفاده از این ویژگی در تمامی لنزها فراهم می‌باشد.

مطابق معمول، همه دوربین‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند بنابراین وقتی میان آنها سوئیچ می‌کنید، تنظیمات نورپردازی و نحوه نقشه‌برداری که انتخاب کرده‌اید بدون تغییر باقی می‌مانند. این قابلیت، برای تنظیمات عکسبرداری و فیلمبرداری عمومیت دارد.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین تقریباً تغییر خاصی نکرده است. برای سوئیچ شدن میان حالات و تنظیمات مختلف، باید انگشتتان را به بالا بکشید و یکی از آپشن‌های فلاش، حالت شب، لایو فوتو، نسبت تصویر، نحوه نورپردازی و فیلترها را برگزینید. در زمان فیلمبرداری هم امکان تغییر رزولوشن و فریم ریت از همان منظره‌یاب فراهم است.

دو لنز اصلی و سلفی امکان گرفتن تصاویر پرتره را دارند. لازم به ذکر است که خبری از حالت RAW در آیفون 13 نیست.

در گوشی مورد بحث ما یک ویژگی جدید به نام Photographic Styles وجود دارد که به صورت خودکار یک تصویر را ویرایش می‌کند. مثلاً در آنِ واحد یک فاکتور را تغییر می‌دهد و اصلاحات لازم را روی تصویر و سوژه اعمال می‌کند. شما می‌توانید یکی از الگوهای Standard، Rich Contrast، Vibrant، Warm و Cool را برگزینید و حتی شدت و ضعف هر یک از آنها را آن‌طور که دوست دارید، کم و زیاد کنید و یا حالت مدنظر را به عنوان پیش‌فرض برگزینید. این الگوها تقریباً شبیه فیلترهای زیباسازی هستند با این تفاوت که موقتی خواهند بود.

سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید iPhone 13 باعث شده یک ویژگی تازه در دوربین این دستگاه ایجاد شود؛ Cinematic Mode. این گزینه روی صحنه فوکوس می‌کند ولی گوشی عمق را حین فیلمبرداری تشخیص خواهد داد بنابراین شما می‌توانید به طور دستی فوکوس را از روی چیزی به چیز دیگری ببرید. ویرایش چنین ویدیوهایی هم در اپلیکیشن‌های iMovie و Clips امکان‌پذیر است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

تصاویر گرفته شده با لنز اصلی آیفون 13 از نظر میزان جزئیات و کنتراست در سطح بسیار بالایی قرار دارند و نویز کمی در آنها به چشم می‌خورد. رنج دینامیک قابل‌قبول است ولی بهتر از این هم تا کنون در دیگر گوشی‌های هوشمند دیده بودیم. با این وجود، می‌توانیم رنج دینامیک این عکس‌ها را متعادل و طبیعی بدانیم و نگوییم از حد معمول پایین‌تر یا بالاتر است.

توازن سفیدی ایجاد شده استثنایی است و رنگ‌ها هم تا جایی که امکان‌پذیر بوده، به شرایط واقعی شبیه هستند. البته امکان دارد برخی از تصاویری که می‌گیرید کم‌رنگ‌تر و ضعیف‌تر باشند ولی اگر با دقت به آنها نگاهی بیندازید، خواهید دید که رنگ‌ها ظاهر طبیعی‌شان را حفظ کرده‌اند. اگر با شیوه پردازش تصاویر توسط اپل موافق نیستید، می‌توانید همواره یکی از حالات Photographic را برگزینید و تون رنگی را برای عکس فعلی و عکس‌های بعدی که می‌گیرید، تغییر دهید.

یکی از چیزهایی که شاید خیلی از افراد نحوه به ثبت رسیدن آنها را نپسندند، سوژه‌هایی هستند که پیچیدگی دارند. برخی اوقات چمن‌ها و برگ‌های درختان خیلی خوب دیده می‌شوند و برخی اوقات به شدت تار می‌باشند. با این سنسور جدید و بزرگتر، مطمئناً انتظار داشتیم جزئیات دقیق‌تری به ثبت برسند ولی بار دیگر تصاویری در اختیار گرفتیم که پارسال و سال قبل‌تر از آن به ثبت رسانده بودیم. به نظر می‌رسد مهارت‌های اپل در این حوزه زیاد بالا نیست.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اولترا واید

لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید یکی از عریض‌ترین لنزهایی است که تاکنون دیده بودیم. خروجی‌های این سنسور در صفحه نمایش گوشی و وقتی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند، ظاهر بسیار جذابی دارند. مقدار جزئیات آنها زیاد، کنتراست عالی و رنگ‌ها دقیق می‌باشد.

به خاطر پیکسل‌های کوچکتر و جزئیات کمتر ثبت شده، ظاهر سوژه‌های پیچیده مانند چمن‌ها و برگ‌ها بدتر شده و درختان نیز ظاهر ابر و بادی و روغنی شکل به خود گرفته‌اند.

 

کیفیت تصاویر پرتره

لنز اصلی می‌تواند تصاویر پرتره بسیار باکیفیتی بگیرد. سوژه‌ها جذاب بوده و مقدار جزئیات‌شان بالاست و دقت رنگ فوق‌العاده‌ای دارند و نویز کمی در آنها به چشم می‌خورد بنابراین نورپردازی در این عکس‌ها به شکل متعادلی صورت پذیرفته است. نمای تار پس‌زمینه هم از نظر جذابیت بی‌نظیر می‌باشد.

جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی صورت پذیرفته ولی این احتمال نیز وجود دارد که برخی اوقات تعداد زیادی از سوژه‌ها دقت الگوریتم‌های تشخیص پس‌زمینه را تحت تأثیر قرار دهند.

با این وجود، هوش مصنوعی که برای گرفتن تصاویر پرتره و تشخیص عمق به کار رفته، بسیار توانمند است. بر این اساس، می‌دانیم که قطعاً خیلی از افراد از این گزینه برای عکسبرداری استفاده خواهند کرد و تصاویری که گرفته‌اند را به دیگران نشان خواهند داد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

وقتی نور کمی در صحنه وجود دارد، Night Mode به صورت خودکار روشن می‌شود. شما می‌توانید خودتان به صورت دستی استفاده از این ویژگی را غیرفعال کنید و یا مدت زمان نورپردازی پیشنهاد شده را تغییر دهید ولی قویاً توصیه می‌کنیم که بگذارید گوشی کار خودش را انجام دهد. این حالت معمولاً به 1 تا 2 ثانیه زمان نیاز دارد و عکس را هم به سرعت ذخیره می‌کند تا حالت عکسبرداری در شب آیفون‌ها یکی از سریع‌تر حالات عکسبرداری در شب در میان گوشی‌های هوشمند لقب گیرد.

تصاویر به ثبت رسیده در حالت شب، کیفیت عالی دارند. جزئیات آنها زیاد، دقت رنگشان بالا، کنتراست‌شان فوق‌العاده، نحوه نورپردازی مثال‌زدنی و رنج دینامیک عریض است. الگوریتم کاهش نویز هم خیلی خوب کار می‌کند و تصاویر را صاف جلوه می‌دهد و از همه مهمتر آنکه باعث از بین رفتن جزئیات نمی‌گردد.

این عکس‌ها ظاهر متعادلی دارند به طوری که زیاد درخشان نیستند و تا جایی که ممکن است، شکل طبیعی خود را حفظ کرده‌اند.

اگر Night Mode را غیرفعال کردید، تصاویری در اختیار خواهید داشت که ظاهر کشیده‌ای دارند و رنگ‌هایشان حالت روغنی دارد ولی با این وجود کنتراست و رنج دینامیک آنها قابل‌قبول است. نورپردازی هم به شکل قابل‌قبولی انجام شده است. در واقع این احتمالاً برداشتی می‌باشد که خیلی‌ها با نگاه کردن به این تصاویر خواهند داشت وگرنه همچنان می‌توان ظاهر طبیعی عکس‌ها را به نظاره نشست.

درست مانند آیفون 12، آیفون 13 هم می‌تواند با لنز اولترا واید تصاویر باکیفیتی در شب بگیرد و همیشه از حالت Night Mode و مدت زمان نورپردازی 2 تا 3 ثانیه‌ای استفاده کند. این عکس‌ها دارای افکت‌های نوری متعادل و رنگ‌های طبیعی هستند و کنتراست‌شان نیز قابل‌قبول می‌باشد.

شاید این تصاویر کشیده و یا نویزدار باشند ولی برای مشاهده در نمایشگر گوشی یا برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مختلف مناسب خواهند بود.

پیشنهاد نمی‌کنیم که Night Mode لنز اولترا واید را غیرفعال کنید زیرا تصاویری که می‌گیرید بسیار ضعیف و تاریک هستند و اکثر جزئیات‌شان نیز از بین رفته است. به علاوه، رنگ‌هایشان کشیده شده و غالباً اشباع‌شدگی ندارند.

 

کیفیت تصاویر سلفی

اپل برای تصاویر سلفی آیفون‌های چند نسل اخیر، دو حالت میدان دید در نظر گرفته که یکی 7 مگاپیکسلی برش خورده معادل فاصله کانونی 30 میلی‌متری و دیگری 12 مگاپیکسلی کامل معادل فاصله کانونی 23 میلی‌متری می‌باشد.

اگر iPhone 13 را در حالت عمودی نگه دارید، تصاویر سلفی برش خواهند خورد و 7 مگاپیکسلی خواهند شد تا فریم را تنگ‌تر جلوه دهند ولی اگر گوشی را افقی بگیرید، نمای بیشتری از صحنه به ثبت خواهید رساند و اپلیکیشن دوربین هم به صورت اتوماتیک روی حالت 12 مگاپیکسلی سوئیچ خواهد کرد. در این بین، بد نیست یادآور شویم که یک میانبر سوئیچ کننده در منظره‌یاب دیده می‌شود.

عکس‌های 12 مگاپیکسلی و سلفی ثبت شده شاید از نظر کیفی بهترین نباشند ولی همچنان ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند. مقدار جزئیات آنها حیرت‌انگیز، رنج دینامیک و کنتراست بینظیر و رنگ‌ها دقیق هستند. نویز نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد و حتی وقتی در فضاهای بسته تصویربرداری می‌کنید نیز افزایش نمی‌یابد؛ اتفاقی که در دوربین‌های سلفی معدودی رخ می‌دهد.

در واقع اینها جزو بهترین عکس‌های سلفی خواهند بود که تا به امروز خواهید گرفت.

شما می‌توانید با دوربین جلو تصاویر پرتره هم بگیرید چرا که اسکنر SL 3D در زمینه شناسایی عمق صحنه‌ها کمک خواهد کرد. به همین دلیل است که جداسازی سوژه از پس‌زمینه به شکل فوق‌العاده‌ای انجام می‌شود و نمای تار پس‌زمینه هم به طور کلی جذاب است. درست مانند تصاویر سلفی معمولی، عکس‌های پرتره سلفی نیز در همه زمینه‌ها اعم از میزان جزئیات، شفافیت، دقت رنگ، کنتراست و رنج دینامیک بینظیر می‌باشند.

به خاطر داشته باشید که تصاویر سلفی پرتره در حالت 7 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند و این یعنی دوربین بخشی از میدان دید را برش می‌دهد تا خروجی کار شما نمای زوم شده باشد.

 

تصویربرداری با آیفون 12

حالا که فرصتش فراهم شده، بد نیست تصاویر گرفته شده با آیفون 13 و آیفون 12 را با یکدیگر مقایسه کنیم.

هیچ جای شگفتی ندارد که می‌بینیم لنز اصلی دو گوشی نامبرده تصاویر کاملاً یکسانی می‌گیرند. با وجود اینکه iPhone 13 از حضور یک سنسور جدیدتر و شیوه متفاوت ثابت‌سازی سود می‌برد ولی تمیز دادن عکس‌های به ثبت رسیده با هر دو موبایل مذکور اتفاقی تقریباً نشدنی است.

آیفون 13 و آیفون 12 لنز اولترا واید یکسان 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 14 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.4 دارند. حالا با توجه به اینکه فرآیند ثبت تصاویر در گوشی جدیدتر فرقی نکرده، کاملاً مشخص است که عکس‌ها هم از نظر کیفی فرقی نکرده‌اند.

امیدواریم که انتظار نداشته باشید تصاویر گرفته شده در شب ظاهر متفاوتی داشته باشند. بر خلاف اینکه در iPhone 13 سنسور جدیدی حضور دارد ولی عکس‌های گرفته شده در شب توسط این دو گوشی تقریباً غیر قابل‌تشخیص هستند.

فکر می‌کردیم در زمانی که Night Mode را غیرفعال می‌کنیم، تفاوت‌هایی را ببینیم اما حتی این اتفاق هم رخ نداد. تصاویر پردازش نشده کیفیت مناسبی دارند که نورپردازی در آنها به شکل برابری انجام شده و رنج دینامیک، مقدار جزئیات و میزان نویزشان یکسان می‌باشد.

ضمن اینکه، از آن جایی که لنزهای اولترا واید در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فرقی با هم ندارند، فایده‌ای نداشت که تصاویر تکراری را در اینجا به نمایش بگذاریم.

خلاصه: کیفیت تصاویر گرفته شده توسط آیفون 13 دقیقاً مانند تصاویر گرفته شده توسط آیفون 12 می‌باشد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

iPhone 13 می‌تواند با هر سه لنز دوربین خود فیلم‌های 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. البته اگر اپلیکیشن مناسب را نیز در این گوشی نصب کرده باشید، امکان انجام این کار به صورت همزمان وجود خواهد داشت.

همه فیلم‌ها به طور الکترونیکی و البته اپتیکالی ثابت‌سازی شده‌اند که به قول اپل این فرآیند Cinematic Video Stabilization نام دارد. در تمامی کیفیت‌ها و رزولوشن‌ها، امکان بهره‌مندی از ویژگی HDR خودکار فراهم می‌باشد. لازم به ذکر است که فیلم‌های اسلوموشن نهایتاً کیفیت 1080p با نرخ 240 فریم بر ثانیه خواهند داشت.

شما می‌توانید ویدیوهای HDR را مستقیماً با فرمت Dolby Vision و با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط نمایید این در حالی است که آیفون 12 قادر بود در هر ثانیه 30 فریم را ثبت کند. ویرایش این کلیپ‌ها در خودِ گوشی شدنی بوده و امکان آپلود کردن آنها در یوتیوب و سایر پلتفرم‌های محبوب پخش فیلم و یا حتی ارسال آنها به دوستان امکان‌پذیر می‌باشد. اطلاعات Dolby Vision از ویدیوی ضبط شده مستقل خواهند بود بنابراین این کلیپ‌ها را می‌توان در هر نمایشگر غیر HDR پخش کرد. فقط توجه داشته باشید که چنان‌چه این ویدیوها را در نمایشگرهای سازگار با کیفیت Dolby Vision پخش کردید، رنگ آنها اشباع‌شده‌تر به نظر خواهد آمد.

به علاوه، شما دو گزینه برای انتخاب روش رمزگشایی دارید؛ یکی H.265 HEVC و دیگری H.264. حالت High Efficiency از روش H.265 سود برده و برای ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و کیفیت HDR ضروری است ولی حالت More Compatible از روش H.264 استفاده می‌کند و پخش این فیلم‌ها در دستگاه‌های مختلف نیز آسان‌تر خواهد بود.

درست مانند آیفون‌های نسل‌های قبلی، آیفون 13 هم صداهای استریو را به صورت عریض و با فریم‌ریت 192 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌کند. این صداها به صورت فراگیر خواهند بود و در مقایسه با صداهای استریو معمولی، شفاف‌تر و عمیق‌تر می‌باشند.

کلیپ‌های 4K ضبط شده با لنز اصلی دوربین عقب، از نظر کیفی بی‌نظیر هستند. میزان جزئیات آنها زیاد، ظاهر تصاویر طبیعی، رنج دینامیک استثنایی، کنتراست فوق‌العاده و دقت رنگ بسیار بالاست. این ویدیوها را باید جزو بهترین ویدیوهای 4K بدانیم که تاکنون دیده‌ایم زیرا صدا و وضوح عالی دارند. ضمناً، فرآیندهای ثابت‌سازی کلیپ‌ها نیز به شکل فوق‌العاده‌ای کار می‌کنند.

ویدیوهای 4K ضبط شده با لنز اولترا واید نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. آنها از هر نظر در سطح بسیار بالایی قرار دارند بنابراین می‌بایست آنها را نیز جزو بهترین ویدیوهای 4K ضبط شده توسط یک لنز اولترا واید به حساب بیاوریم.

کلیپ‌های اسلوموشن ضبط شده با لنز اصلی iPhone 13 کیفیت خوبی دارند به طوری که جزئیات آنها زیاد، دقت رنگ فوق‌العاده، کنتراست عالی و ظاهر تصاویر واقعی هستند. رنج دینامیک هم زیاد بد نیست. فرآیندهای کاهش نویز کمی افراطی کار می‌کنند و مقداری از جزئیات را از بین می‌برند اما این مسئله واقعاً مشکل بسیار کوچکی می‌باشد.

ویدیوهای ضبط شده در شب توسط لنز اولترا واید قابل‌استفاده‌تر هستند. به خاطر دریچه دیافراگم f/2.4 این سنسور، فیلم‌ها تاریک‌تر خواهند بود اما اگر بنا به دلایلی تصمیم گرفتید از این لنز در شب‌ها بهره بگیرید، فیلم‌هایی در اختیار خواهید داشت که جزئیات زیادی دارند و از نظر مقدار نویز و دقت رنگ قابل‌قبول هستند. باید بگوییم که گوشی‌هایی را دیده بودیم که عملکرد به مراتب بدتری داشته‌اند اما بهترین راه توصیف این ویدیوها آن است که حداقل از سایر ویدیوهای ضبط شده در شب توسط دیگر لنزهای اولترا واید، کیفیت بهتری دارند.

حالت جدید فیلمبرداری Cinematic به صورت اتوماتیک فوکوس را از روی سوژه‌ها جابه‌جا کرده و نهایتاً با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه ویدیو ضبط خواهد کرد. این حالت تنها برای دو لنز اصلی و سلفی در نظر گرفته شده است. اما واقعاً چگونه کار می‌کند؟.

این حالت در واقع یک حالت پرتره پیشرفته است که هر آنچه که خارج از فوکوس قرار می‌گیرد را تار می‌کند. این حالت درست مانند پرتره، در لحظه به عمق صحنه مرکزیت می‌دهد و یک الگوریتم هم به طور اتوماتیک تصمیم می‌گیرد که کدام سوژه را باید در بخش مرکزی نگه دارد و کدام را نگه ندارد. این تارشدگی پشت سوژه پا‌به‌پای فوکوس خودکار حرکت خواهد کرد و کیفیت کلی فیلم‌های ضبط شده در این حالت نیز خوب خواهد بود.

این ویدیوها کیفیت مناسبی دارند ولی اگر شما می‌دانید که دارید چه کاری انجام می‌دهید و پردازش آنها پس از ضبط برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید کلیپ‌های بسیار جذابی در اختیار داشته باشید.

عمق صحنه که خارج از فوکوس قرار گرفته نیز ضبط می‌شود. ضمن اینکه شما می‌توانید این فیلم‌ها را در دو اپلیکیشن iMovie یا Clips ویرایش کنید. به علاوه، امکان تغییر اندازه دریچه دیافراگم نیز وجود خواهد داشت تا سوژه به مرکز فوکوس بیاید. بر این اساس، چنان‌چه حالت فوکوس خودکار نتوانست کار خودش را به درستی انجام دهد، چیزی از دست نداده‌اید چرا که می‌توانید در آینده همه چیز را اصلاح کنید.

 

رقبا و آلترناتیوها

مشخصاً آیفون 13 یک پیشرفت بسیار جزئی و ناچیز در مقایسه با آیفون 12 می‌باشد بنابراین نمی‌توانیم دلیل مناسبی بیابیم که چرا یک مالک iPhone 12 باید این گوشی را بخرد.

در این میان، iPhone 13 به خاطر شیوه طراحی زیبا، استحکام بالا، سخت‌افزار قدرتمند، اسپیکرهای باکیفیت و دوربین توانمندی که برای عکسبرداری در روز و شب دارد، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار است. از طرفی، برای یک دستگاه کامپکت اینچنینی، دوام باتری هم فوق‌العاده بود.

مطمئناً برای این موبایل می‌توان آلترناتیوهای مختلفی را پیدا کرد اما جالب است بدانید که حتی از میان محصولات خودِ اپل هم رقابت بسیار سخت است. حالا فرض کنید که شما یک آیفون قدیمی دارید. آیا باز هم باید این گوشی 900 یورویی یا یک آیفون دیگر را برای خرید در نظر بگیرید؟.

واقعیت آن است که آیفون 12 همین الآن نیز 100 تا 150 یورو ارزان‌تر شده چرا که فروشگاه‌ها در تلاش هستند تا گوشی جدیدتر را جایگزین گوشی قدیمی‌تر کنند. خیلی راحت بگوییم که آیفون 13 تقریباً همان آیفون 12 است با این تفاوت که ناچ آن کوچکتر شده و فقط یک حالت اضافه فیلمبرداری به نام حالت Cinematic دارد. بر این اساس، کسی که ترجیح می‌دهد همچنان از آیفون پارسالی استفاده کند را نمی‌توانیم سرزنش کنیم که چرا گوشی امسالی را نخریده است.!!!.

در این بین، آیفون 11 هم هنوز در بازار یافت می‌شود و حالا بین 500 تا 550 یورو ارزان‌تر شده است. این دستگاه مخصوصاً یکی از قدرتمندترین گوشی‌ها برای مصارف گیمینگ بوده و پوشش شیشه‌ای دوجداره IP68 (تأییدیه ضد آب و خاک) دارد. این تلفن همراه از نمایشگر 6.1 اینچی و LCD و دوربین عقب دوگانه متشکل از دو لنز 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی هم دارد. لازم به ذکر است که از قابلیت Face ID نیز پشتیبانی کرده و دوام باتری آن هم قابل‌قبول می‌باشد.

در این میان، چنان‌چه می‌خواهید صاحب یک گوشی کامپکت اما قدرتمند شوید که شباهت زیادی به آیفون 13 دارد و فقط کمی کوچکتر است، می‌توانید سراغ آیفون 13 مینی (iPhone 13 Mini) 800 یورویی بروید. البته اگر خواهان بهترین آیفون کامپکت هستید، آیفون 13 پرو 1150 یورویی را مدنظر قرار دهید که نمایشگر با نرخ بازسازی 120 هرتزی، پردازنده گرافیکی قدرتمندتر و دوربین‌های اولترا واید و تله فوتو توانمندتری دارد. این گوشی نسبت به آیفون 12 پرو (iPhone 12 Pro) پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای کرده و قطعاً بیش از سایرین توجهات را به سمت خودش جلب خواهد کرد. حدس می‌زنیم که بسیاری از افراد این گوشی را به خاطر توانایی‌های لنز اولترا واید در زمینه فوکوس خودکار و قابلیت زوم 3 برابری (3x) در لنز تله فوتو خواهند خرید به همین دلیل شما نیز باید تصاحب این دستگاه را در نظر قرار دهید.

در سمت دیگر، اگر به گوشی‌های اندرویدی که سایز و قابلیت‌های مشابه آیفون 13 دارند نیز علاقه‌مند هستید، می‌توانید خرید گلکسی اس 21 5G (Galaxy S21 5G)، ایسوس ذن‌فون 8 (Asus Zenfone 8) و یا حتی ریلمی جی تی 5G (Realme GT 5G) را در نظر داشته باشید. این گوشی‌ها که نمایشگر OLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، پردازنده‌های قدرتمند و دوربین‌های توانمندی دارند، هم زیاد بزرگ نیستند و هم قیمت کمتری خواهند داشت. البته توجه کنید که ریلمی جی تی ضد آب نیست ولی مقرون به صرفه خواهد بود.

 

نظر نهایی

آیفون 13 گوشی بسیار توانمندی است زیرا به یکی از سریع‌ترین چیپست‌ها و یکی از بهترین ساختارهای دوربین عقب مجهز شده است و اصلاً به همین دلیل برای فیلمبرداری و عکسبرداری و صاحبان وبلاگ و تولیدکنندگان محتوا ایده‌آل می‌باشد. به علاوه، این دستگاه در زمینه نمایش محتواها و اجرای بازی‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و کیفیت اسپیکرهایش نیز عالی است.

iPhone 13 به دلیل بهره‌مندی از بدنه تماماً محافظت شده، ظاهر زیبا، چشم‌نواز و باکلاسی دارد اما این موبایل صرفاً از نظر ظاهری بی‌نظیر نیست بلکه پوشش محافظ سرامیکی داشته و روی لنزها هم لایه‌ای به سختی یاقوت و شیشه کشیده شده است.

ضمن اینکه یک نکته دیگر هم وجود دارد که گویا مخصوص گوشی‌های آیفون است و آن هم امکان دریافت پنج سال آپدیت سیستم عاملی می‌باشد. این به واقع بیش از آن چیزی است که یک گوشی اندرویدی ارائه می‌کند. البته این اتفاق تا حدودی طبیعی است زیرا اپل تعداد محدودی گوشی می‌سازد و روی تمامی جنبه‌های آنها نیز کاملاً تسلط دارد.

در این میان، آیفون 13 همه چیز تمام نیست. ناچ آن هنوز بزرگ باقی مانده زیرا اپل نمی‌خواهد سیستم Touch ID را کنار بگذارد و نرخ بازسازی 120 هرتزی هم مخصوص دستگاه‌های دارای پسوند پرو می‌باشد و نمی‌توان باتری این دستگاه را نیز با سرعت بیش از 25 واتی شارژ کرد. البته نباید به مورد آخر زیاد ایراد گرفت چرا که این سرعت شارژ تأثیر بسزایی بر افزایش عمر آیفون‌ها می‌گذارد.

علاوه بر این موارد، نکاتی هم هستند که گویا هیچ‌گاه تغییر نخواهند کرد. مثلاً یک گوشی بدون پورت و یا لوازم جانبی فروخته شده محدود به منظور کاهش زباله‌های الکترونیکی، نرم‌افزار فایل منیجر اختصاصی iOS و . . .، سیاست‌های خاص اپل به شمار می‌روند.

با ذکر این نکات، باید دو حقیقت غیرقابل‌انکار را بپذیریم. اول اینکه هیچ آیفونی بد نیست بلکه هر آیفون تولید شده تا در زمینه‌های مختلفی به موفقیت دست یابد و بتواند کارهای مختلفی را انجام دهد. دوم هم اینکه، هیچ مقاله نقد و بررسی تخصصی، افرادی که آیفون دارند را مجبور نخواهد کرد بار دیگر همان گوشی آیفون را بخرند بلکه آنها را تشویق می‌کند تا آیفون جدیدتر را خریداری کنند. با این اوصاف، با خیالی آسوده آیفون 13 را بخرید و با انجام این کار بدانید که یک گوشی فوق‌العاده خریده‌اید.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی بی‌نظیر، مستحکم و ضد آب
  • صفحه نمایش OLED درخشان و پشتیبانی‌کننده از کیفیت HDR10 و Dolby Vision
  • دوام باتری طولانی مدت
  • مجهز به اسپیکرهای استریو و با کیفیت صدای بالا
  • عملکرد بی‌رقیب و بی‌نظیر و قابلیت اتصال به شبکه 5G
  • تصاویر و ویدیوهای ضبط شده باکیفیت توسط هر سه لنز دوربین

 

نقاط ضعف

  • پیشرفت بسیار جزئی و محدود نسبت به آیفون 12
  • نداشتن نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • حضور ادامه‌دار ناچ علی‌رغم سایز کوچکتر آن نسبت به گوشی پارسالی
  • مدیریت ضعیف بهره‌مندی از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی
  • محدودیت‌های iOS که هر کسی آنها را دوست نخواهد داشت

لوازم جانبی گوشی آیفون 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *