نقد و بررسی گوشی تاشو سامسونگ Galaxy Z Flip 3 5G

نقد و بررسی گوشی تاشو سامسونگ Galaxy Z Flip 3 5G

گوشی‌های تاشو برای همگان؛ این همان مسیری است که شرکت‌های سازنده تلفن همراه در حال طی کردن آن هستند. البته شاید کمی بلندپروازانه باشد اما با قیمت 999 دلاری برای مدل پایه، گلکسی زد فلیپ 3 5G (Galaxy Z Flip 3 5G) یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های تاشو دنیا می‌باشد.

علاوه بر قیمت پایینی که این دستگاه دارد، گلکسی زد فلیپ 3 5G نسبت به گوشی تاشو نسل قبل پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای کرده است. حال که داریم در مورد تلفن‌های همراه این نسل و نسل قبل صحبت می‌کنیم، باید یادآور شویم که گوشی مورد بحث ما سومین عضو این خط تولید است که چیپست بروز شده‌ای دارد و به خاطر اینکه سه بار باز می‌شود، به نوعی بهره‌مندی از عدد 3 در آن منطقی می‌باشد.

در این مقاله نقد و بررسی تخصصی می‌خواهیم مزایا و معایب را همزمان با یکدیگر بررسی کنیم زیرا Galaxy Z Flip 3 5G نسبت به اعضای نسل قبل با پیشرفت نسبی در برخی از قسمت‌ها روبه‌رو شده است. در این میان، دوربین مهمترین جایی خواهد بود که به خاطر آن احساس خواهید کرد پیشرفتی به وجود نیامده است. بااهمیت‌ترین لنز ماژول دوربین عقب با ابعاد 1/2.55 اینچی نسبتاً کوچک می‌باشد که شبیه چیزی است که پیش‌تر در گلکسی اس 7 (Galaxy S7) دیده بودیم. ضمن اینکه لنز اولترا واید به ویژگی فوکوس خودکار مجهز نشده و خبری از هیچ نوع لنز تله فوتویی هم نیست. دوربین سلفی قرار گرفته در زیر صفحه نمایش هم چندان تعریفی نخواهد بود به خصوص آنکه بسیار کوچک بوده و فوکوس خودکار ندارد.

تکنولوژی شارژ سریع 15 واتی هم تقریباً مربوط به سال‌های قبل است هرچند شاید به نظر برخی از افراد به خاطر باتری کم ظرفیت 3300 میلی‌آمپری، به شارژر سریع‌تری نیاز نیست. مدل پایه گوشی تاشو جدید سامسونگ 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد حال آنکه موبایل نسل قبل فقط ظرفیت 256 گیگابایتی داشت. به نظر می‌رسد این اقدام کمپانی کره‌ای به او کمک کرده تا بتواند قیمت این محصولش را پایین‌تر بیاورد.

شاید گفتن این جمله بیشتر شبیه جمع‌بندی باشد تا مقدمه زیرا سعی کرده‌ایم بیشتر تمرکزمان را روی مشخصات فنی کلیدی بگذاریم و متأسفانه هنوز هم نتوانسته‌ایم به نتیجه خاصی برسیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

در جعبه‌ای که گلکسی زد فلیپ 3 5G قرار گرفته، چیز زیادی نمی‌بینیم. این دستگاه در یک کارتن دو رنگی خاکستری حضور یافته که قد کوتاهی دارد به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید در آن لوازم جانبی به خصوص تعبیه شده باشد. ضمن اینکه یک حرف انگلیسی Z بزرگ روی این کارتن حکاکی شده تا هویت تاشو بودن آن را به همراه اسم مدل معرفی نماید.

Galaxy Z Flip 3 5G که صفحه نمایش آن رو به بالا قرار گرفته، اولین چیزی است که پس از باز کردن جعبه دیده می‌شود. در زیر آن هم یک پلاستیک نازک را می‌بینیم که محل جای‌گیری کابل USB-C و ابزار درآوردن سیمکارت است. به غیر از این موارد چیز دیگری وجود ندارد.

اگر در برخی از کشورها این گوشی پیش‌فروش شود، ممکن است یک شارژر 25 واتی یا یک شارژر بیسیم در اختیار مشتریان قرار گیرد و یا در برخی از مناطق کارت اعتباری سامسونگ یا تخفیفات شامل خریداران گردد و حتی امکان دارد در بعضی مکان‌ها این جوایز یکجا در اختیار خریداران قرار بگیرند. به هر حال، در جعبه معمولی همراه با این دستگاه، به غیر از کابل USB-C و ابزار درآوردن سیمکارت چیز دیگری نمی‌بینیم.

 

طراحی

هیچ شک و شبهه‌ای نیست که مهمترین عاملی که باعث پرفروش شدن گلکسی زد فلیپ 3 5G می‌گردد، ظاهر و استایلش می‌باشد. خودِ سامسونگ بارها و بارها روی این قضیه در ویدیوهای تبلیغاتی مختلف مانور داده و از عباراتی مانند “نقطه عطف” و “پیش به سوی مدرنیته شدن” استفاده کرده است. تولید این دستگاه در هفت رنگ مختلف و متنوع نشان می‌دهد که مشخصات فنی آن، این موبایل را به یک گوشی جذاب تبدیل نمی‌کند بلکه چیزی که سبب جذابیت آن می‌شود، احساسات و علاقه‌مندی‌های کاربران خواهد بود.

برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی، از نمونه کرمی رنگ Galaxy Z Flip 3 5G استفاده شده است. همان‌طور که می‌بینید، هاله روشن شرابی رنگ روی فریم به‌گونه‌ای است که بتوانیم آن را از نظر ظاهری با دیگر رنگ‌های این موبایل تطابق بدهیم.

در شرایط واقعی اما، خودِ فریم ظاهر نسبتاً نقره‌ای دارد تا نوعی کنتراست در برابر دیگر قسمت‌های گوشی به وجود بیاید. البته نشان دادن این موضوع در تصاویر کار چندان آسانی نیست. اگر نمی‌توانید با این هاله رنگی ارتباط برقرار کنید و یا زیاد به آن علاقه‌ای ندارید، باید بگوییم که تنها نیستید چرا که خیلی‌ها هنوز نتوانسته‌اند به این رنگ‌بندی جدید و عجیب و غریب عادت کنند و با آن خو بگیرند.

در اینجاست که سه رنگ دیگر خودشان را نشان می‌دهند. مشکی، سبز و بنفش سه رنگی هستند که فریمی دارند که به هاله شرابی رنگ اشاره شده، نزدیکتر است.

اگر نمونه سبز رنگ Galaxy Z Flip 3 5G را بخرید، به این نتیجه خواهید رسید که ظاهرش زیاد مدرن نیست و قسمت مشکی آن هم تا حدودی در ذوق می‌زند.

سه رنگ خاکستری، سفید و صورتی به صورت اختصاصی از طریق سایت سامسونگ به آدرس Samsung.com به فروش خواهند رسید که کمپانی کره‌ای از عمد فریم آنها را به رنگ مشکی کنتراست‌دار طراحی کرده است.

فکر می‌کنیم دیگر بس است که در مورد رنگ‌بندی حرف بزنیم. فریم و قاب پشتی از جنس چیزی به نام Armor Aluminum ساخته شده است. کمپانی کره‌ای قویاً می‌گوید که این ماده قدرتمندترین آلومینیومی می‌باشد که تا کنون در یک گوشی هوشمند استفاده شده است هرچند تا کنون جایی به واژه آلیاژ آلومینیوم اشاره نشده است.

پیرامون استقامت گلکسی زد فلیپ 3 5G و گلکسی زد فولد 3 5G (Galaxy Z Fold 3 5G) بگوییم که اولین موبایل‌های تاشویی هستند که تأییدیه ضد آب IP دارند. این دستگاه‌ها موفق شده‌اند مدرک IPX8 را دریافت کنند بنابراین همچنان بهتر است که گلکسی زد فلیپ 3 5G را از خاک و گرد و غبار دور نگه دارید ولی خوشبختانه این دستگاه می‌تواند در عمق 1.5 متری آب به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد.

مشخصاً دو نیمه این تلفن که قطعات الکترونیکی حساس دارند، در برابر آب مقاوم هستند و قسمت‌های سیم‌دار آنها نیز پوشش محافظ مخصوص دارد. خودِ لولا نیز به خاطر شیوه طراحی‌اش، در صورت آب دیدگی آسیب نخواهد دید اما در برابر فرسایش و ساییدگی مصونیت نخواهد داشت.

پنل شیشه‌ای بیرونی پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس دارد که بهترین و مقاوم‌ترین محصول شرکت کورنینگ است. اگر گوشی را به صورت تا نشده در دست نگه دارید، این صفحه نمایش 1.9 اینچی رویی، به همراه دو لنز دوربین روی قسمت مشکی بالایی قرار خواهند گرفت تا ما را به یاد شیوه طراحی موبایل پیکسل 2 ایکس ال (Pixel 2 XL) گوگل بیندازد. لازم به ذکر است که متأسفانه امکان قرار دادن چراغ فلاش LED در این بخش وجود نداشته است.

درون گوشی، یک نمایشگر تاشو دیده می‌شود که روی آن با پوششی محافظت شده که بنا بر ادعای سامسونگ به میزان 80 درصد از پوشش قرار گرفته روی گلکسی زد فلیپ نسل اول مقاوم‌تر است و گفته شده که می‌توان آن را 200 هزار بار باز و بسته کرد. یک نکته امنیتی و یک هشدار جدی اینکه، تحت هیچ عنوانی سعی نکنید این پوشش را بکَنید.

صفحه نمایش 6.7 اینچی از وسط رو به داخل تا می‌شود و وقتی هم باز است، در میانه آن خطی را می‌بینیم که با بالا و پایین کردن انگشتان همچنان امکان احساس کردن آن وجود دارد. این خط نسبت به گذشته بیشتر احساس می‌گردد زیرا هر چه که باشد، کاربران بیشتر به صورت عمودی اسکرول می‌کنند به همین دلیل این خط بر خلاف مسیری می‌باشد که انگشتان افراد حرکت می‌نمایند.

با توجه به عادتی که برای اسکرول کردن در صفحات و منوها دارید، یا این خط را احساس خواهید کرد و یا احساس نخواهید کرد زیرا نمایشگر گلکسی زد فلیپ 3 5G به اندازه کافی بلند است که فقط شاید، برخی اوقات تنها لازم باشد منوهای نیمه پایینی را لمس کنید. در این میان، چنان این خط را نیز لمس کردید، خیلی سریع و پس از چند هفته استفاده از گوشی مورد بحث ما، به وجود آن عادت خواهید کرد.

وقتی Galaxy Z Flip 3 5G باز می‌شود، یک نمونه قدبلندتر از گلکسی اس 21 (Galaxy S21) خواهد بود و تنها تفاوتی که مشاهده خواهید کرد، به عرض این دو تلفن همراه مربوط خواهد شد. این دستگاه زیاد بلندتر نخواهد بود بلکه فقط از گلکسی اس 21 پلاس (Galaxy S21 Plus) بلندتر است بنابراین بعید است به این راحتی‌ها بتوانید قسمت‌های دورتر از خط وسط را لمس کنید.

با این توضیحات، باید توجه داشته باشید که گلکسی زد فلیپ 3 5G گوشی است که باید با دو دست با آن کار کنید بنابراین فرضیه‌ای که می‌گوید این محصول سامسونگ صرف اینکه به داخل تا می‌شود، کامپکت و فشرده است، نادرست خواهد بود. کار کردن دو دستی با این موبایل امن‌ترین شیوه برای باز کردن آن است و تقریباً احساس نگرانی ناشی از آسیب دیدن نمایشگر داخلی به خاطر باز کردن آن به این شیوه را از بین می‌برد.

باز کردن گوشی سامسونگ با یک دست نیز امکان‌پذیر خواهد بود و اولین تلاش‌ها برای انجام این کار هم بسیار لذت‌بخش می‌باشد چرا که مطمئن نیستید آیا به این تلفن همراه آسیب خواهید زد یا خیر. بر خلاف موبایل مورد بحث ما، وقتی موتورولا رزر (Motorola Razr) را باز می‌کنید، پرش خواهد داشت حال آنکه Galaxy Z Flip 3 5G به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که بتوانید آن را در هر زاویه‌ای که می‌خواهید نگه دارید هرچند انجام این کار همیشه مسیر نیست.

حالا اگر به فرآیند باز و بسته شدن این تلفن همراه عادت کردید، می‌توانید از سنسور اسکنر اثر انگشت برای باز و بسته کردن قفل نمایشگر بهره ببرید. این حسگر در نیمه بالایی دستگاه حضور یافته و به همین دلیل اگر گوشی را در حالت باز نشده نگه داشته‌اید، خیلی راحت انگشت شست دست راست یا انگشت اشاره دست چپ به آن خواهد رسید.

هر نوع گوشی دیگری که از جیب‌تان بیرون می‌آورید و پیش روی چشمانتان قرار می‌دهید، می‌توانید بلافاصله قفل آن را باز کنید. در سمت دیگر، برای انجام این فرآیند در گوشی مورد بحث ما، می‌بایست دو مرحله را پشت سر بگذارید؛ مرحله اول: آن را بگشایید و مرحله دوم: دست خود را روی سنسور اسکنر اثر انگشت بگذارید تا قفلش باز شود.

چنان‌چه گلکسی زد فلیپ 3 5G را با دست راست خود باز کنید، سنسور اسکنر اثر انگشت را می‌توانید خیلی راحت لمس نمایید هرچند باز هم فکر می‌کنیم این حسگر بیش از حد بالاتر از جای معمول قرار گرفته است. در این میان، نکته گیج‌کننده‌تر آن است اگر موبایل را با انگشت شست خود باز کنید، انگشت شست‌تان روی نمایشگر خواهد بود ولی روی سنسور اسکنر اثر انگشت نخواهد بود. همین فرآیند نیازمند طی کردن یک مرحله دیگر است.

اگر کسی هستید که معمولاً با دست چپ با گوشی کار می‌کنید، پس از باز کردن Galaxy Z Flip 3 5G، می‌بایست کمی زمان بگذرد تا به محل قرارگیری سنسور اسکنر اثر انگشت عادت کنید و بتوانید با انگشت اشاره دست چپ‌تان آن را لمس نمایید. انجام دادن این کار نیز در نوع خودش و عجیب و غریب خواهد بود.

به جای سنسور اسکنر اثر انگشت، شما می‌توانید چهره خود را به گوشی بشناسانید. مطمئناً این شیوه نمی‌تواند مانند حسگر اثر انگشت امنیت داشته باشد ولی بهتر از نبود هیچ روش بیومتریک می‌باشد. بازگشایی قفل نمایشگر به وسیله تشخیص چهره خیلی خوب انجام می‌شود و خودِ موبایل هم تقریباً وقتی باز می‌گردد، برای باز کردن قفل آماده باش است.

حال شاید در مورد بستن Galaxy Z Flip 3 5G برایتان سؤال پیش آمده باشد. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که کاری آسان و بدون زحمت است. جالب آنکه بعد از گذشت دو یا سه هفته از کردن با این گوشی تاشو، امکان دارد وقتی یک موبایل معمولی را در دست می‌گیرید، بخواهید آن را تا کنید.

بد نیست به موضوع اصلی بحث خود یعنی کامپکت بودن گوشی برگردیم. شاید وقتی این موبایل را تا می‌کنید، نتوانید آن را به راحتی در جیب لباس‌های تنگ بگذارید چرا که نسبت به تلفن‌های همراه باریک و سبک، ضخیم‌تر خواهد بود. بر این اساس، چنان‌چه به خاطر کامپکت بودن می‌خواهید گلکسی زد فلیپ 3 5G را بخرید، باید هشدار دهیم که نخواهید توانست از این فاکتور بهره‌مند شوید.

اگر بخواهیم خیلی سخت‌گیرانه صحبت کنیم، باید بگوییم که این موبایل زیاد سنگین نیست. با جرم 183 گرمی، بین گلکسی اس 21 (با تقریباً 170 گرم وزن) و گلکسی اس 21 پلاس (با تقریباً 200 گرم وزن) قرار می‌گیرد. به طور کلی، در صورتی که اولویت شما گذاشتن موبایل در جیب است، گلکسی اس 21 گزینه مناسب‌تری خواهد بود هرچند از نظر ظاهری، گوشی تاشو Galaxy Z Flip 3 5G مدرن‌تر می‌باشد.

 

صفحه نمایش

یکی از چیزهایی که جای خالی آن به شدت در گلکسی زد فلیپ نسل پیشین احساس می‌شد، نرخ بازسازی سریع بود. البته درست است که گوشی‌ها در آن زمان به خاطر تاشو بودنشان زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفتند ولی در موقعی که حتی تلفن‌های همراه پایین‌رده نیز نمایشگرهای دارای نرخ نوسازی سریع داشتند، متأسفانه دستگاه تاشو سامسونگ به چنین چیزی مجهز نبود. حالا خوشبختانه Galaxy Z Flip 3 5G جبران مافات کرده و از نرخ بازسازی 120 هرتزی بهره می‌برد.

صفحه نمایش تاشو 6.7 اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X است و رزولوشن 2640*1080 و تراکم پیکسلی 425 با نسبت بدنه به تصویر 22:9 دارد تا به معنای واقعی کلمه قد بلند باشد. البته در کنفرانس مطبوعاتی که سامسونگ در مورد تکنولوژی Eco2OLED صحبت می‌کرد، اشاره‌ای به این تلفن همراه نشده بود ولی صرف‌نظر از لایه‌های زیرین این پنل، گوشی مورد بحث ما نمایشگر به مراتب روشن‌تری از موبایل‌های نسل‌های پیشین دارد. به عبارت دیگر از نظر درخشندگی، همسو با صفحه نمایش گلکسی زد فولد 3 5G است.

اگر تنظیمات روشنایی تطبیقی را روشن کنید و گوشی را به زیر نور مستقیم خورشید ببرید، حداکثر روشنایی 935 نیتی را به ثبت خواهید رساند تا از نهایت روشنایی بیش از 1000 نیتی گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra) کمتر باشد ولی رکورد گلکسی زد فلیپ اصلی را بشکند و گلکسی اس 21 و گلکسی اس 21 پلاس را از این نظر پشت سر بگذارد. با جابه‌جا کردن اسلایدر مربوطه به صورت دستی، نهایت روشنایی به 503 نیت خواهد رسید که بار دیگر روشن‌تر از نمایشگر گلکسی زد فلیپ نسل اول و اعضای سری گلکسی اس 21 خواهد بود.

حالات نمایش رنگ‌ها در گوشی‌های سامسونگ، در اینجا نیز پیاده شده است. دو نمایه Vivid (شفاف) و Natural (طبیعی) در نظر گرفته شده‌اند که اولی به صورت پیش‌فرض روشن می‌باشد. در حالت شفاف، اسلایدر پنج مرحله‌ای تنظیم حرارت رنگ‌ها و اسلایدرهای مربوط به فضای رنگی RGB در بخش تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) جای‌گیری کرده‌اند. این حالت از گاموت رنگی عریض پشتیبانی می‌کند و برای نمایش محتواهای DCI-P3 بسیار دقیق است به طوری که تفاوت رنگی آن 2.7 خواهد بود هرچند در برخی از قسمت‌ها می‌توان هاله‌های آبی رنگ را مشاهده کرد. با رساندن اسلایدر به آخرین قسمت ممکن و افزایش حرارت رنگ‌ها، تفاوت رنگی بهتر خواهد شد و به 2.2 می‌رسد.

حالت طبیعی هم برای نمایش محتواهای sRGB بسیار دقیق است به طوری که تفاوت رنگی 1.4 را شاهد خواهیم بود و در برخی از قسمت‌ها هم هاله‌ای سفید رنگ ظاهر خواهد شد.

صفحه نمایش Galaxy Z Flip 3 5G از کیفیت تصاویر HDR10+ پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌توانید در سایت‌های محبوب پخش فیلم مانند نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو و یوتیوب، ویدیوها را با وضوح HDR10 مشاهده کنید.

از آدرس Motion Smoothness موجود در تنظیمات صفحه نمایش، می‌توانید به گزینه نرخ بازسازی 120 هرتزی دست یابید. دو آپشن در این بخش دیده می‌شود که یکی استاندارد (Standard) و دیگری تطبیقی (Adaptive) می‌باشد که مورد دوم به طور پیش‌فرض روشن شده است. کارایی این گزینه دقیقاً شبیه چیزی است که پیش‌تر در گلکسی اس 21 اولترا دیده بودیم و این یعنی یکی از توانمندترین گزینه‌هایی است که دیده‌ایم زیرا به جای اینکه لزوماً بین سرعت 60 یا 120 هرتزی سوئیچ شود، می‌تواند سرعت صفحه نمایش را به‌گونه‌ای تنظیم کند که روان بودن نمایشگر و دوام باتری را تحت تأثیر منفی قرار ندهد.

برای مثال، در زمان پخش ویدیو و با توجه به محتوای در حال پخش، سرعت نرخ بازسازی بین 48، 60 و 120 هرتز سوئیچ می‌گردد و صرف‌نظر از فریم‌ریت، محتواهای HDR با سرعت 120 هرتزی پخش می‌شوند.

در دیگر شرایط و زمانی که دارید در رابط کاربری جابه‌جا می‌شوید و یا کلاً در نرم‌افزارها مانند شبکه‌های اجتماعی، مرورگرها و گالری هستید، تا زمانی که صفحه نمایش را لمس می‌کنید، خودِ گوشی سرعت نرخ بازسازی را روی 120 هرتز نگه می‌دارد ولی وقتی احساس کند دیگر نمایشگر لمس نمی‌گردد، سرعت را به 60 هرتز کاهش خواهد داد. مطابق معمول، برنامه‌هایی هستند که به صورت پیش‌فرض از نرخ بازسازی 60 هرتزی بهره می‌برند که از آن جمله می‌توانیم به منظره‌یاب دوربین یا گوگل مپس اشاره کنیم. ضمن اینکه بلافاصله پس از آنکه گوشی را باز می‌کنید، ممکن است نرخ بازسازی آن به 96 هرتز برسد.

برای بازی‌ها هم می‌توانید با استفاده از ابزار Game Booster، نرخ بازسازی را روی یکی از سرعت‌های 48، 60 و 120 هرتز تنظیم کنید. با این کار، صفحه نمایش با سرعت مشخص شده محتواها را اجرا خواهد کرد و بقیه موارد را به خودِ بازی می‌سپارد تا در صورت تمایل از فریم‌ریت زیاد بهره بگیرد.

صفحه نمایش بیرونی یا به قول سامسونگ صفحه نمایش پوششی هم به جای اینکه مانند گلکسی فلیپ نسل اول 1.1 اینچی باشد، حالا 1.9 اینچی است. این پنل از نوع OLED یا دقیق‌تر بگوییم Super AMOLED می‌باشد و رزولوشن 512*260 و تراکم پیکسلی 302 دارد. برای اینکه روش مشخصی برای تشخیص میزان روشنایی و دقت رنگ این صفحه نمایش وجود ندارد، تصمیم بر آن شد تا بیشتر از این در موردش حرف نزنیم.

 

دوام باتری

از میان مشخصات فنی غیرقابل توجه گلکسی زد فلیپ 3 5G می‌توانیم به باتری 3300 میلی‌آمپری آن اشاره کنیم که از گوشی نسل اول آمده و ناچار است با نرخ بازسازی سریع‌تر و چیپست پرمصرف‌تر و جدیدتر کنار بیاید و انرژی مورد نیاز آنها را تأمین کند. با بیان این مسئله، حدس می‌زنیم که وزن و محدودیت‌های فضایی مهمترین دلایلی بوده‌اند که سامسونگ با در نظرگیری آنها اقدام به تعیین ظرفیت باتری Galaxy Z Flip 3 5G کرده است چرا که طراحان این دستگاه مجبور بوده‌اند اولویت‌ها را سر لوحه کار خود قرار دهند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، گوشی مورد بحث ما نتوانست در آزمایش‌های تخصصی صورت گرفته در جایگاه مناسبی قرار گیرد هرچند اگر کسی خبره این کار باشد می‌تواند با یک نگاه کلی به اعداد و ارقام، پیش‌بینی این اتفاقات را بکند. هر چه که باشد، آمارها به ما دروغ نمی‌گویند. دوام باتری 10 ساعته برای وبگردی بر بستر شبکه وای‌فای واقعاً کم خواهد بود این در حالی است که گلکسی اس 21 معمولی در این آزمون 11 ساعت، آیفون 12 مینی (iPhone 12 Mini) به مدت 12 ساعت و ایسوس ذن‌فون 8 (Asus Zenfone 8) و سونی اکسپریا 5 3 (Sony Xperia 5 III) به مدت 12 ساعت و 30 دقیقه دوام آورده‌اند. همانگونه که می‌بینید، رکورد زیر 12 ساعت دقیقاً چیزی است که رقبای غیر تاشو گلکسی زد فلیپ 3 5G به ثبت می‌رسانند هرچند محصولات اپل، ایسوس و سونی تقریباً در اینجا به میزان ناچیزی بهتر کار می‌کنند. دوام باتری در آزمون برقراری تماس صوتی نیز تعریفی نیست و باقی ماندن این تلفن همراه در حالت استندبای قابل‌قبول بود هرچند انتظار می‌رفت موبایلی که تراشه اسنپدراگون 888 دارد بتواند در این زمینه حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

در نهایت باید اشاره کنیم که استقامت کلی باتری Galaxy Z Flip 3 5G به 69 ساعت می‌رسد تا از این نظر همچون آیفون 12 مینی کار کرده و ضعیف‌تر از سایر رقبای هم قیمت باشد. البته باید به خاطر داشته باشید که این گوشی تا می‌شود و همین موضوع می‌تواند بر دوام باتری آن تأثیرات خاص خودش را بگذارد.

 

سرعت شارژ

معمولاً Galaxy Z Flip 3 5G بدون شارژر فروخته می‌شود ولی در برخی از کشورها، کسانی که پیش سفارش خود را ثبت می‌کنند می‌توانند شارژر 25 واتی که از تکنولوژی USB Power Delivery پشتیبانی می‌نماید را در اختیار بگیرند. این اقدام سامسونگ تا حدودی منطقی است زیرا هم برای کسانی که هیچ شارژری ندارد مثمرثمر خواهد بود و هم خیال کاربران را از اینکه در آینده هم شارژری خواهند داشت، راحت خواهد کرد. با این وجود، این آداپتور نمی‌تواند انتخاب مناسبی این گوشی تاشو باشد زیرا نهایتاً با سرعت 15 واتی انرژی را منتقل می‌کند. در واقع این شارژر به فناوری QuickCharge 2.0 مجهز شده که همراه با گلکسی اس 5 (Galaxy S5) عرضه شده بود.

 

با فرض این مسئله که دیگر کسی در سال 2021 سراغ شارژرهای قدیمی 15 واتی نمی‌رود، گلکسی زد فلیپ 3 5G را با یک شارژر 25 واتی شارژ کردیم. البته برای اینکه خیال شما از اینکه یک آمار کلی در اختیار داشته باشید راحت گردد، از شارژر 15 واتی نیز استفاده کردیم ولی باید واقعیت را بگوییم که میان دو شارژر 15 و 25 واتی هیچ تفاوت خاصی وجود نداشت و به هیچ عنوان سرعت‌شان خیره‌کننده نبود. حتی علی‌رغم حضور باتری نسبتاً کم ظرفیت 3300 میلی‌آمپری نیز به 90 دقیقه زمان نیاز است تا باتری از 0 تا 100 درصد شارژ گردد. لازم به ذکر است که پس از گذشت 30 دقیقه، تنها 40 درصد باتری شارژ شد.

گوشی مورد بحث ما توانسته تأییدیه‌های لازم را از کنسرسیوم انتقال بیسیم نیرو دریافت و قادر باشد انرژی را با حداکثر سرعت 4.4 واتی منتقل کند. سامسونگ می‌گوید که این توان می‌تواند به 10 وات برسد هرچند این ادعا بیش از پتانسیل این تلفن همراه خواهد بود؛ کاری که کمپانی کره‌ای پیش از این نیز انجام داده بود. نکته جالب‌تر اینکه با وجود باتری کم ظرفیت این‌چنینی، این امکان فراهم شده تا از Galaxy Z Flip 3 5G برای شارژ دیگر دستگاه‌ها نیز استفاده گردد. حال این سؤال به وجود می‌آید که آیا واقعاً انرژی اضافه‌ای در منبع نیروی این موبایل باقی می‌ماند که بخواهد آن را به وسایل دیگر هدیه دهد یا خیر؟.

 

کیفیت صدا

یکی از معدود پیشرفت‌هایی که در گوشی تاشو امسال سامسونگ شاهد آن هستیم، اسپیکرهای استریو می‌باشد. نحوه قرارگیری این اسپیکرها بسیار معمولی است یعنی یکی در پایین و دیگری در بالای نمایشگر جای‌گیری کرده تا صداها را به صورت مستقیم پخش کند. لازم به ذکر است که اسپیکر بالایی حکم میکروفون را نیز دارد. سامسونگ این اسپیکرها را مجبور نمی‌کند که حتماً صداها را بر اساس الگوی خاصی پخش کنند به همین دلیل وقتی موبایل به صورت افقی در دست گرفته شده، صداها میان کانال‌های چپ و راست سوئیچ می‌شوند و وقتی موبایل را به صورت عمودی گرفته‌ایم، اسپیکر بالایی صداها را از کانال چپ پخش خواهد کرد.

گوشی مورد بحث ما توانست در آزمایش‌های تخصصی صورت گرفته امتیاز توصیفی “خیلی خوب” را به دست آورد تا همچون گلکسی اس 21 و گلکسی اس 21 اولترا کار کرده باشد و فقط در صداهایی که از آن پخش می‌گردد، کمی لرزش شنیده شود. در این میان، پرچمدار سامسونگ صداها را بلندتر پخش خواهد کرد. با این حال، اگر همچنان می‌خواهید گوشی بخرید که بهترین اسپیکرها را از نظر کیفیت صدا دارد و ابعادش نیز کامپکت و فشرده است، بد نیست سراغ ایسوس ذن‌فون 8 بروید.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل و رابط کاربری پیش‌فرض Galaxy Z Flip 3 5G به ترتیب اندروید 11 و One UI است؛ پوسته نرم‌افزاری که به نظر می‌رسد بیشتر افراد کار کردن با آن را راحت می‌دانند و چه‌بسا آن را دوست دارند زیرا نتیجه تلاش‌های سامسونگ در طی سالیان اخیر بوده است. نسخه‌ای از One UI که در این گوشی نصب شده، 3.1.1 می‌باشد که یک ورژن جدیدتر از چیزی خواهد بود که پیش‌تر در سری گلکسی اس 21 دیده بودیم. با این حال، تفاوت زیادی میان این دو نسخه نیست و فقط شاید از نظر ظاهری و نحوه کارایی اختلاف جزئی وجود داشته باشد.

حال بد نیست مباحث خود را با اشاره به صفحه نمایش پیشرفته‌تر آغاز کنیم زیرا به خاطر سایز بزرگترش کارایی آن افزایش یافته است. در یک قسمت دیگر از این مقاله نقد و بررسی تخصصی در مورد رابط کاربری منظره‌یاب دوربین صحبت خواهیم کرد ولی در اینجا باید به چندین نکته در مورد اعلانات و ویجت‌ها اشاره‌ای داشته باشیم.

شما می‌توانید روی نمایشگر پوششی ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) را فعال کنید تا کارایی‌اش دقیقاً شبیه کارایی ویژگی مشابه در صفحه نمایش اصلی باشد. در واقع گزینه‌ای برای روشن کردن جداگانه این قابلیت در هر کدام از صفحه نمایش‌های نامبرده در نظر گرفته نشده است. نمایشگر بیرونی ساعت‌های خاص خودش را دارد هرچند این امکان را خواهید داشت تا هر آنچه در اینجا پخش می‌شود را در صفحه نمایش ساعت هوشمند خود مانند گلکسی واچ 4 (Galaxy Watch 4) نیز مشاهده کنید.

کشیدن انگشتان در چهار طرف نمایشگر بیرونی کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. مثلاً کشیدن انگشتان به سمت بالا سرویس پرداخت سامسونگ موسوم به Samsung Pay را فعال خواهد کرد و کشیدن انگشت به سمت پایین تنظیمات روشنایی صفحه نمایش را نشان خواهد داد. به علاوه، یک دکمه سه مکانی برای سوئیچ کردن میان حالات سکوت، لرزش و صدا هم مشاهده خواهد شد.

کشیدن انگشت به سمت راست به شما امکان دسترسی به اعلانات را خواهد داد که از طریق آن قادر خواهید بود با اسکرول کردن در پایین و بالا آنها را گسترش دهید و در ابعاد بزرگتری ببینید. کشیدن انگشت به سمت چپ هم حدود هفت ویجت را نمایان خواهد ساخت که موزیک پلیر، وضعیت آب و هوا، برنامه‌ریزی کارها، ساعت هشدار، سلامتی سامسونگ، ضبط کننده صدا و تایمر از جمله آنها هستند.

وقتی Galaxy Z Flip 3 5G در زاویه 75 تا 115 درجه قرار دارد و تقریباً نیمه باز است، حالت Flex فعال خواهد گردید و رابط کاربری اپلیکیشن را به دو نصفه تقسیم خواهد کرد تا جایی که مثلاً فیلم در حال پخش در بالا قرار می‌گیرد و دکمه‌های مربوطه در پایین جای‌گیری می‌کنند.

حتی بعضی از نرم‌افزارها از این حالت به صورت پیش‌فرض پشتیبانی می‌کنند که یوتیوب و گالری یا تقویم ساخت سامسونگ مهمترین آنها هستند. برای سایر برنامه‌ها، شما می‌توانید حالت اجباری Flex را فعال کنید. حدس می‌زنیم که انجام این کار به صورت اجباری تا حدودی مشکل‌ساز خواهد شد هرچند برای نرم‌افزارهای برقراری تماس تصویری نظیر Google Duo می‌تواند بدرد بخور باشد.

وقتی صفحه نمایش گوشی کاملاً باز شد، هیچ تفاوتی با دیگر تلفن‌های همراه سامسونگ نخواهد داشت زیرا صفحه قفل، صفحه شماره‌گیر و میانبر دوربین خواهد داشت و گزینه‌های معمول فعالسازی ویجت‌های مختلف به چشم خواهند خورد. ضمن اینکه شما می‌توانید در اینجا صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) را فعال کنید.

در اینجاست که باید از سنسور اسکنر اثر انگشت استفاده نمایید و باید هم اذعان کنیم که در نوع خودش عملکرد سریع و قابل اعتمادی دارد. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که استفاده از این حسگر در یک گوشی این شکلی، به خاطر محل قرارگیری‌اش زیاد ایده‌آل نخواهد بود؛ چیزی که در بخش طراحی این مقاله به آن اشاره کردیم. لازم به ذکر است که گزینه‌های تشخیص چهره، پین عددی، الگو و یا پسورد هم در نظر گرفته شده‌اند.

در One UI 3.1 دیدیم که کرکره اعلانات تمامی صفحه نمایش را پوشش می‌داد و حالا همین اتفاق در One UI 3.1.1 رخ داده است بنابراین فرقی نمی‌کند که یک نوتیفیکیشن دریافت کرده‌اید یا هیچ نوتیفیکیشن دریافت نشده زیرا این کرکره کل نمایشگر را می‌پوشاند. این در حالی است که در گذشته وقتی زیر کرکره اعلان نوتیفیکیشنی وجود نداشت، همچنان شفاف باقی می‌ماند. دکمه‌های تنظیمات سریع را می‌توان مستقیماً به وسیله علامت به اضافه (+) که در انتهایی‌ترین قسمت ممکن قرار گرفته ویرایش کرد تا دیگر نیازی نباشد به منوی مربوطه مراجعه کنید.

بالأخره اندروید 11 ویژگی به نام تاریخچه اعلانات دارد و حالا این قابلیت به One UI نیز آمده است. برای دسترسی به آپشن مربوطه می‌توانید به منوی تنظیمات بروید به همین دلیل دست یافتن به آن در زمانی کم میسر نیست. با این حال، در مواقعی که یک اعلان را از دست داده‌اید و متوجه نشده‌اید محتوای آن چه بود، به دردتان خواهد خورد. فقط باید توجه داشته باشید که آن را فعال کنید زیرا به صورت پیش‌فرض خاموش است.

تمامی الگوهای استاندارد و دکمه‌های پنجره دسترسی سریع و تسک‌بار هم تعبیه شده‌اند. اندروید 11 یک روش جدید برای نمایش اعلانات نرم‌افزارهای پیام‌رسان دارد که Bubbles نامیده می‌شود و One UI نیز از آن بهره گرفته است. این گزینه علاوه بر نمای هوشمند (Smart pop-up view) می‌باشد که کمپانی کره‌ای پیش‌تر آن را ارائه کرده بود. این آپشن‌ها در زیر منوی اعلانات شناور (Floating Notifications) قرار گرفته‌اند؛ یعنی جایی که می‌توانید از آنجا هر دو را خاموش کنید و از رابط کاربری اعلانات کارت مانند قدیمی بهره بگیرید.

دکمه‌های بازطراحی شده کنترل فایل‌های رسانه‌ای در حال پخش در اندروید 11 حالا به One UI هم آمده‌اند. با این ویژگی، اپلیکیشن‌های فعال پخش‌کننده فایل‌های صوتی و تصویری دقیقاً در زیر نوار تنظیمات سریع نمایان خواهند شد و کشیدن انگشت به سمت راست نیز میان آنها سوئیچ خواهد کرد.

صفحه رسانه‌ای هم تا قبل از اندروید 11 در One UI حضور داشت و ما را قادر می‌ساخت دستگاه خروجی پخش‌کننده صداها را انتخاب کنیم و یا کلاً سراغ ویژگی اشتراک‌گذاری موسیقی سامسونگ برویم. پنل کنترل کننده صداها هم با تغییراتی همراه شده و این‌بار به جای اسلایدرهای افقی، چهار اسلایدر عمودی دارد.

Music Share یا اشتراک‌گذاری موسیقی یکی از ویژگی‌های مثال‌زدنی است که پیش‌تر در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ وجود داشت و حالا باعث افزایش ارزش موبایل‌های میان‌رده این شرکت شده است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد فایل‌های صوتی خود را از طریق لوازم جانبی دارای اتصال بلوتوثی، در گوشی سامسونگ یکی از دوستان پخش کنید.

یکی دیگر از امکانات مخصوص اندروید 11 که سامسونگ آن را در One UI 3 قرار داده، قابلیت پین کردن اپلیکیشن‌ها به بالای برگه اشتراک‌گذاری می‌باشد. البته بد نیست که بتوانیم هر از چند گاهی برخی از نرم‌افزارهای موجود در این برگه را حذف کنیم زیرا پس از گذشت مدتی این لیست پر می‌شود هرچند در حال حاضر انجام چنین کاری امکان‌پذیر نیست.

یک ویژگی دیگری که گوگل آن را با اندروید 11 عرضه کرده و خوشبختانه سامسونگ آن را به سومین ورژن رابط کاربری One UI آورده، تنظیمات مربوط به اعطای مجوزها می‌باشد. با این قابلیت، هر بار که یک نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، درخواست مجوز خواهد کرد تا بتوانید آن را تأیید و یا رد نمایید و یا فقط زمانی به آن اجازه فعالیت دهید که درون آن اپلیکیشن هستید و یا کلاً مجوز تک مرحله‌ای برایش صادر کنید. چنان‌چه یک نرم‌افزار چندین و چند بار برای گرفتن مجوز درخواست داد، یک آپشن چهارمی اضافه خواهد شد که با لمس آن به صفحه تنظیمات خواهید رفت تا از آنجا گزینه لازم را بزنید. گوگل چنین چیزی را تعبیه کرده تا کاربران به صورت ناخواسته و اتفاقی یک گزینه مربوط به اعطای مجوز را فشار ندهند.

منوی تنظیمات هم تغییرات جزئی اما کارآمدی دریافت کرده است. دسته‌بندی‌های زیرمجموعه‌ای را حالا می‌توان با نقطه‌های جداکننده و فواصل ایجاد شده مشاهده کرد و جستجوهای اخیر نیز حالا به جای اینکه لیست‌وار باشند، در قالب حباب دیده خواهند شد. به علاوه، از این پس می‌توان با روش جدید هشتگ‌گذاری در تنظیمات به جستجو پرداخت تا مواردی که در جاهای مختلف به هم شبیه هستند، راحت‌تر یافت شوند.

چندین تغییر ظاهری و کوچک دیگر در جای‌جای One UI 3 به وجود آمده است. مثلاً، پشتیبانی فوق‌العاده سامسونگ از تم‌ها و مجموعه‌های غنی آنلاین در اینجا تعبیه شده‌اند. همین قضیه برای روش‌های ناوبری نیز صدق می‌کند به طوری که الگوها و طرح‌های گوناگونی برایشان ایجاد شده است. ضمن اینکه چنان‌چه به روش‌های ناوبری مبتنی بر حرکات علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از همان دکمه‌های قدیمی بهره ببرید و یا شیوه قدیمی‌تر که دکمه بازگشت را در سمت راست قرار داده بود را فعال کنید.

در کنار موارد فوق، رابط Edge Panels، دستیار هوشمند سامسونگ موسوم به بیکسبی و پلتفرم SmartThings هم گنجانده شده‌اند. Game Launcher نیز یک هاب برای اجرای بازی‌هاست که گزینه‌های مختلفی برای جلوگیری از پرت شدن حواس حین بازی کردن دارد.

یکی از امکانات حذف شده از Galaxy Z Flip 3 5G سامسونگ DeX نام دارد. در حالی که نبود این قابلیت در گوشی‌های سری گلکسی ای (Galaxy A) تا حدودی قابل درک بود ولی شاید این موبایل تاشو سزاوار بود تا آن را داشته باشد. در این میان، احتمالاً خیلی از خریداران این گوشی خواهند توانست بدون این گزینه از آن استفاده و با آن کار کنند. حتی در صورت نبودن این ویژگی نیز می‌توانید از گزینه Link to Windows بهره ببرید که تقریباً تمامی کارایی‌های DeX را ارائه می‌کند. لازم به ذکر است که این قابلیت را سامسونگ با همکاری مایکروسافت توسعه داده است.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گلکسی زد فلیپ 3 5G از چیپست بالارده اسنپدراگون 888 بهره می‌برد. بر خلاف برخی از گوشی‌های پیشین پرچمدار و تاشو سامسونگ، در اینجا خبری از نمونه‌ای که تراشه اگزینوس داشته باشد نیست. رم این تلفن همراه 8 گیگابایت است و حافظه داخلی آن هم به 128 و 256 گیگابایت می‌رسد و از تکنولوژی UFS 3.1 بهره می‌برد.

در آزمون Geekbench، گوشی مورد بحث ما توانست در آزمایش چند هسته‌ای نمره معمولی را کسب کند و در آزمایش تک هسته‌ای نیز نمره نسبتاً پایینی را به دست آورد. این در حالی است که دیگر تلفن همراهی که از این پردازنده بهره می‌برد یعنی گلکسی اس 21 اولترا توانسته در آزمایش تک هسته‌ای همسو با رقبایش کار کند.

متأسفانه در آزمون AnTuTu نسخه 9 هم گلکسی زد فلیپ 3 5G نمی‌تواند خودی نشان دهد زیرا نمره‌ای که برای یک گوشی دارای نرخ بازسازی سریع به ثبت می‌رسد، نسبتاً پایین و دور از انتظار است. در نسخه 8 آزمون AnTuTu هم تقریباً همین اتفاقات رخ می‌دهد.

در آزمایش‌های مربوط به بررسی پردازنده گرافیکی، نتایج به دست آمده برای یک سخت‌افزار این‌چنینی نیز پایین هستند. در آزمون‌هایی که نمایشگر در آنها خاموش می‌باشد، Galaxy Z Flip 3 5G تقریباً در رده‌های پایینی قرار می‌گرفت هرچند نمایشگر دارای رزولوشن 1080p آن می‌تواند رقبایش که رزولوشن 1440p دارند را کنار بزند. گویا سامسونگ به عمد توانایی‌های این محصولش را محدود نگه داشته تا از تمامی پتانسیل چیپست آن استفاده نکند.

پس از اینکه آزمایش‌های مختلف را چندین و چند بار انجام دادیم، گوشی مورد بحث ما کمی داغ کرد اما این افت عملکرد او به گونه‌ای نبود که پیش‌تر مشابه آن را در دستگاه‌های اخیراً معرفی شده دیده بودیم. البته یک نکته در مورد این موبایل بگوییم و آن هم اینکه کمی طول می‌کشد تا گرمای آن احساس شود. در آزمایش‌های بررسی عملکرد CPU هم این محصول سامسونگ توانست 80 درصد حداکثر انرژی خود را به مدت 20 دقیقه نگه دارد و پس از آن عملکردش با افت 50 درصدی روبه‌رو شد و پس از 5 دقیقه هم عملکرد به میزان 60 درصد کاهش یافت.

در دومین مرحله آزمون 3DMark Wild Life، حداکثر انرژی روی 72 درصد ثابت باقی ماند ولی در ششمین مرحله به میزان 63 درصد کاهش یافت و تا پایان روی همین رکورد باقی ماند.

به طور کلی، گلکسی زد فلیپ 3 5G از نظر عملکردی گوشی توانمندی است هرچند رقبای او که سخت‌افزار یکسانی دارند، از او بهتر کار می‌کنند. البته هیچ‌کدام از رقبای این موبایل تاشو نیستند وگرنه اگر فقط روی توانمندی‌های این گوشی تکیه کنید، در حد و اندازه خودش می‌تواند پاسخگوی نیازهایتان باشد.

 

دوربین

Galaxy Z Flip 3 5G گوشی نیست که دوربینش قدرتمند باشد بلکه نقاط قوت آن مشخصاً در دیگر قسمت‌هایش هستند. دوربین عقب آن تقریباً همانی است که پیش‌تر مشابه آن را در دو موبایل گلکسی فلیپ و گلکسی فلیپ 5G دیده بودیم و به واقع باید بگوییم که برای یک گوشی به این گرانی، چنین ساختار دوربینی در پشت به معنای واقعی کلمه غیرقابل‌تصور و نه چندان پیشرفته است. با این وجود، همچنان می‌تواند مناطق عریض و فوق عریض را با دو لنزی که در قاب پشتی‌اش قرار گرفته‌اند پوشش دهد و دوربین سلفی زیر صفحه نمایش نیز برای گرفتن تصاویر سلفی و یا برقراری تماس تصویری به کار رود.

لنز اصلی گوشی مورد بحث ما از نوع IMX563 سونی است که ابعاد آن 1/2.55 اینچ بوده و دارای 12 میلیون پیکسل 1.4 میکرومتری است و از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند. اگر بخواهیم بر اساس اعداد و ارقام قضاوت کنیم، باید بگوییم این لنز نمونه‌ای از لنز شاهکاری است که در سال 2016 همراه با گلکسی اس 7 (Galaxy S7) معرفی شد که البته از نظر شیوه طراحی جدیدتر شده وگرنه در زمینه تصویربرداری پیشرفت خاصی نکرده است.

لنز اولترا واید هم IMX258 ساخت سونی می‌باشد که ابعاد 1/3.06 اینچی داشته و سایز هر پیکسل آن به 1.12 میکرومتر می‌رسد و جمعا 13 میلیون پیکسل دارد اما تصاویری که می‌گیرد 12 مگاپیکسلی هستند. این لنز دارای فوکوس ثابت می‌تواند فاصله کانونی 13 میلی‌متری را پوشش دهد و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد.

دوربین درونی یا دوربین سلفی هم از نوع IMX374 سونی است که مشابه لنزی خواهد بود که سامسونگ پیش‌تر آن را در گلکسی اس 10 (Galaxy S10)، اعضای سری گلکسی اس 20 (Galaxy S20) به غیر از گلکسی اس 20 اولترا (Galaxy S20 Ultra)، سری گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) و سری گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20) به کار برده بود. این لنز 10 مگاپیکسلی با ابعاد 1/3.2 اینچی و سایز هر پیکسل 1.22 میکرومتر می‌تواند فاصله کانونی 25 میلی‌متری را پوشش دهد و از دریچه دیافراگم f/2.4 نور را به درون هدایت کند.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین نصب شده در Galaxy Z Flip 3 5G در اکثر قسمت‌ها شبیه چیزی است که در دیگر گوشی‌های دارای رابط کاربری One UI 3.1 می‌باشد اما برای اینکه با تاشو بودن این تلفن همراه سازگار گردد، در آن تغییراتی به وجود آمده است. در این بین، تمامی امکانات اولیه یکسان هستند. یعنی کشیدن انگشت به سمت راست یا چپ میان حالات مختلف عکسبرداری یا فیلمبرداری سوئیچ خواهد کرد و یک آپشن برای مرتب‌سازی، اضافه و یا حذف کردن این گزینه‌ها از منظره‌یاب وجود دارد. کشیدن انگشتان به سمت بالا یا پایین هم میان دوربین جلو و دوربین عقب سوئیچ خواهد کرد.

تصویر آشنای درخت برای نشان دادن روش‌های زوم کردن نیز در این بخش دیده می‌شوند و به خاطر آنکه خبری از هیچ لنز تله فوتو نیست، شما می‌توانید روی آیکون سه درخت ضربه بزنید و سراغ لنز اولترا واید بروید و روی آیکون دو درخت ضربه بزنید تا لنز اصلی انتخاب شود. همچنین، این امکان فراهم شده تا با باز و بسته کردن انگشت اشاره و انگشت شست روی منظره‌یاب، زوم کنید و یا یکی از مقادیر بزرگنمایی از پیش تعیین شده 2 برابری (2x)، 4 برابری (4x) و 10 برابری (10x) را برگزینید.

در منظره‌یاب هم آیکون‌های استانداردی را می‌بینید که مهمترین آن چرخ‌دنده تنظیمات می‌باشد که در گوشه بالا سمت چپ صفحه نمایش به چشم می‌خورد. سایر موارد نظیر خطوط شطرنجی، اطلاعات موقعیت مکانی و . . . را نیز می‌توان از منو یافت. یک ویژگی مخصوص گلکسی زد فلیپ 3 5G هم یک آیکون کوچک در گوشه بالا سمت راست است که از طریق آن می‌توان نمایشگر پوششی را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که در آن منظره‌یاب نمایان گردد حال فرقی نمی‌کند که می‌خواهید از انسان تصویربرداری کنید و یا از اشیاء.

یک حالت پیشرفته (Pro) عکاسی نیز وجود دارد که بر خلاف سیستم دوربین معمولی Galaxy Z Flip 3 5G، امکان کنترل مقادیر مختلف مانند مقدار ISO، سرعت شاتر، فوکوس دستی و تعادل سفیدی را می‌دهد. ضمن اینکه یک حالت اندازه‌گیری و گزینه‌های فوکوس خودکار هم به چشم می‌خورند و با استفاده از آپشن‌های مختلف موجود نیز می‌توانید کنتراست، میزان اشباع شدگی و . . . را تغییر دهید. لازم به ذکر است که خبری از گزینه هیستوگرام (Histogram) نیست.

از جمله ویژگی اصلی گوشی مورد بحث ما آن است که می‌توانید کاری کنید که یا نیمه بالایی یا نیمه پایینی صفحه نمایش منظره‌یاب دوربین را نشان دهد. یک گزینه بسیار کاربردی این بخش نیز آن است که قادر خواهید بود منظره‌یاب را به پایین ببرید و با موبایل نصفه تا شده از جاهایی مانند بالای کمر یا سر عکسبرداری کنید.

وقتی هم که موبایل تا و بسته شده، می‌توانید دوربین را با دو بار فشردن دکمه پاور فعال و از نمایشگر پوششی به عنوان منظره‌یاب استفاده نمایید. کشیدن انگشتان به صورت افقی نیز میان حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری سوئیچ خواهد کرد و کشیدن انگشتان به صورت عمودی هم باعث سوئیچ شدن میان لنزهای اصلی و اولترا واید خواهد شد. تنها نکته به خصوص آنکه، صفحه نمایش به صورت افقی دیده می‌شود حال آنکه نحوه قرارگیری لنزها عمودی است.

بر این اساس، تنها روشی که به وسیله آن بتوانید در منظره‌یاب همه آن چه می‌خواهید ببینید را ببینید، آن است که تنها یک قسمت خاص از فریم را پوشش دهید. به جای این کار، سامسونگ سعی کرده تا تمام نمایشگر را با برشی از وسط تمامی لنزها پوشش دهد و کارایی صفحه نمایش را برای فریم‌بندی دقیق به حداقل برساند؛ اقدامی که در نوع خودش بسیار کاربردی است.

دیگر نکته عجیب و غریب آنکه تصاویر و ویدیوهای گرفته و ضبط شده با گلکسی زد فلیپ 3 5G، نسبت بدنه به تصویر مربعی خواهند داشت.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

تصاویر به ثبت رسیده با لنز اصلی گوشی مورد بحث ما کیفیت بسیار خوبی دارند هرچند نمی‌توانند برای یک موبایل 1000 دلاری از نظر کیفی قابل‌قبول باشند. این عکس‌ها به خاطر رنگ‌های شفاف، کنتراست زیاد و رنج دینامیک عریضی که دارند، به خوبی نشان می‌دهند که توسط یک گوشی ساخت سامسونگ گرفته شده‌اند. در این بین، رنج دینامیک تنها فاکتوری است که دیگر موبایل‌های بالارده می‌توانند به خاطر آن Galaxy Z Flip 3 5G را شکست دهند.

مقدار جزئیات با سایر تصاویر 12 مگاپیکسلی گرفته شده با دیگر گوشی‌های موجود در بازار یکسان است. بافت‌های شلوغ مانند چمن و گیاهان، به خاطر گزینه HDR ظاهر بهم‌ریخته و بیش از حد شفاف‌شده‌ای دارند. خطوط مستقیم اما، راست و بدون اعوجاج هستند. اگر از نمای نزدیک خیلی و با دقت نگاه کنید، مقداری نویز دیده خواهد شد. البته در بعضی از موبایل‌های گران‌قیمت‌تر سامسونگ که توسط آنها از آسمان عکسبرداری می‌کنید، یک ظاهر کشیده به چشم خواهد خورد که البته خودِ دوربین آن را از بین می‌برد.

چنان‌چه با گزینه زوم 2 برابری عکسبرداری کنید، متوجه می‌شوید که تصویربرداری با گوشی که لنز مخصوص زوم ندارد، چه‌قدر سخت است. اگر تلفن‌های همراهی که لنز تله فوتو ندارند و در حالت زوم 2x تصویربرداری می‌کنند را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که گلکسی زد فلیپ 3 5G نمی‌تواند شما را با تصاویر نرم و کشیده‌ای که به ثبت می‌رساند خشنود سازد. با همه اینها، این عکس‌ها در صفحه نمایش خودِ گوشی ظاهر مناسب و قابل‌قبولی دارند.

تصاویر به ثبت رسیده با لنز اولترا واید کیفیت خوبی خواهند داشت اما در مجموع با در نظرگیری قیمت این موبایل نمی‌توانند آن چیزی باشند که انتظار دارید زیرا در لبه‌ها و کناره‌های فریم فرآیند شفاف‌سازی بیش از گوشی‌های اخیراً معرفی شده رخ داده ولی مرکز تصاویر وضوح زیادی دارد. رنگ‌ها بسیار بادقت بوده و نسبت به آنها اعتراضی وارد نیست به‌گونه‌ای که می‌توانیم آنها را همسو با رنگ‌های ثبت شده توسط لنز اصلی بدانیم. بار دیگر باید اشاره کنیم که اگرچه رنج دینامیک ضعیف نیست ولی در مقایسه با سایر گوشی‌ها که حرفی برای گفتن دارند، زیاد تعریفی نخواهد بود.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

وقتی گزینه بهبود دهنده صحنه (Scene Optimizer) فعال است و Galaxy Z Flip 3 5G می‌خواهد در شب‌ها و شرایط کم نور تصویربرداری کند، حالت عکسبرداری در شب اتوماتیک یا همان Auto Night Mode فعال می‌شود. اگر با این شرایط عکس گرفته شود، خروجی کار رنج دینامیک عریض و دقت رنگ فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. دیدن این تصاویر از نمای نزدیک نیز نشان خواهد داد که از نظر جزئیات در حد قابل‌قبول هستند نه عالی. در واقع باید اعتراف کنیم که از عکس‌هایی که این سنسور کوچک و 1/2.55 اینچی ثبت می‌کند بسیار شگفت‌زده هستیم ولی در عین حال اگر بیشتر هزینه کنید و گوشی گران‌تری بخرید، عکس‌های شفاف‌تر و واضح‌تری خواهید گرفت. ضمناً، در اینجا مقداری نویز هم دیده می‌شود.

با خاموش کردن گزینه بهبود دهنده صحنه، تفاوت‌های به وجود آمده بعضی اوقات قابل مشاهده و بعضی اوقات غیر قابل‌تشخیص خواهند شد.

حالت عکسبرداری در شب معمولی یا Night Mode نیز سایه‌ها را تیره‌تر نشان خواهد داد و جزئیاتی را نمایان خواهد ساخت که در تصاویر گرفته شده در حالت عکسبرداری معمولی دیده نمی‌شدند. البته مقدار جزئیاتی که این آپشن به ثبت می‌رساند آن‌قدر زیاد نیست بنابراین شما می‌توانید هر وقت نور کمی در صحنه وجود داشت، با این گزینه اقدام به عکسبرداری نمایید.

لنز اولترا واید نمی‌تواند در شرایط کم نور و شب‌ها درست عکسبرداری کند ولی در حد و اندازه خودش خوب کار خواهد کرد. سامسونگ افزایش دقت رنگ را در اولویت قرار داده و در نتیجه نویزی که در تصاویر می‌بینیم بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه در صحنه‌هایی که بسیار تاریک نیستند، نورپردازی به خوبی انجام شده و رنج دینامیک هم قابل‌قبول است. رنگ‌ها نیز دقت بالایی دارند و از میزان اشباع شدگی آنها کاسته نشده است. عکس این قضیه نیز آن‌گونه خواهد بود که نویز زیادی دیده خواهد شد.

در صورت فعال بودن گزینه Scene Optimizer یا غیرفعال بودن آن، بعید است تفاوت خاصی را احساس کنید. البته رخ دادن این اتفاق تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد زیرا حالت عکسبرداری در شب اتوماتیک برای لنز اولترا واید که از آپشن بهبود دهنده صحنه بهره می‌برد، فعال نمی‌گردد.

مشخصاً صحنه‌های تاریک یا کنتراست‌دار از Night Mode بیشترین سود را می‌برند زیرا قسمت‌های سایه‌دار و جاهای تاریک را به خوبی نشان می‌دهد و به طور کلی صحنه را نورانی‌تر جلوه خواهد داد و باعث نخواهد شد قسمت‌های پرنورتر بیش از حد پردازش شوند. تأثیرات شفافیت بیش از مقدار معمول را هم می‌توان مشاهده کرد ولی این‌گونه حس می‌کنیم که امکان چشم‌پوشی از این نقطه ضعف جزئی به راحتی وجود دارد.

 

کیفیت تصاویر پرتره

حالت پرتره در گلکسی زد فلیپ 3 5G با این مزیت همراه شده که سوژه می‌تواند همزمان با عکسبرداری، خودش را در نمایشگر پوششی ببیند هرچند برای انجام این کار باید گزینه مربوطه را بزنید تا فعال گردد. البته به خاطر تفاوت‌های دیدی که کاربر دارد، نمی‌توان فریم‌بندی را به درستی و به دقت انجام داد بنابراین اگر سوژه در جایی دورتر از مرکز قرار گرفت، شاید با این مواجه شوید که نیمی از چهره او پیدا نگردد.

وقتی صحبت از جداسازی سوژه از پس‌زمینه می‌شود، خروجی کار کیفیت نسبتاً فوق‌العاده‌ای خواهد داشت به طوری که در اطراف لباس‌ها و موها نویز زیادی دیده نمی‌شود. رنج دینامیک هم به خوبی عریض و دقت رنگ به طور کلی قابل‌قبول است.

 

کیفیت تصاویر سلفی

با چندین روش مختلف و متنوع می‌توان در Galaxy Z Flip 3 5G عکس سلفی گرفت. در صورتی که لنز درونی گوشی را دوربین سلفی پیش‌فرض بدانید و با آن اقدام به عکسبرداری کنید، باید بگوییم که اولاً فوکوس ثابت خواهد بود و با قرارگیری در فاصله درست، عکس‌های سلفی قابل‌قبولی گرفته خواهد شد.

جزئیات ثبت شده توسط این لنز خیلی زیاد بوده و اگرچه کمی نویز دیده می‌شود ولی چندان قابل‌تشخیص نیست. نکته دیگری که زیاد آن را دوست نخواهید داشت، نحوه نورپردازی تقریباً ضعیف در جاهایی است که نور زیادی می‌تابد و یا در صحنه‌هایی که پس‌زمینه تاریک می‌باشد، چهره سوژه تار دیده می‌شود. متأسفانه در اینجا رنگ‌های سرد و بی‌روح کمک خاصی نخواهند کرد.

دوربین سلفی هم می‌تواند تصاویر پرتره بگیرد و انصافاً در زمینه جداسازی سوژه از پس‌زمینه نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

دیگر روش عکسبرداری سلفی توسط گلکسی زد فلیپ 3 5G، استفاده از دوربین عقب و نمایشگر پوششی یا بیرونی برای فریم‌بندی می‌باشد. توجه داشته باشید به خاطر تفاوت دید و نحوه قرارگیری در صحنه‌ها و سنسورها، به تصویر کشیدن سوژه در مرکز فریم کار سختی خواهد بود. با همه اینها، چنان‌چه چیزی که می‌خواهید از آن عکسبرداری کنید به خوبی در مرکز جای گیرد، همه چیز خوب خواهد شد.

در مرحله بعد به عکسبرداری سلفی با دوربین عقب در حالت تا بودن گوشی می‌رسیم که معمولاً نسبت 2992*2992 پیکسل یا 9 مگاپیکسلی دارند حال فرقی نمی‌کند که با کدام دوربین این کار را انجام می‌دهید. شما می‌توانید با باز کردن گوشی، اجرا کردن نرم‌افزار دوربین و فعال کردن حالت پیش‌نمایش عکس‌ها در نمایشگر پوششی، از گرفتن تصاویر مربعی اجتناب کنید تا در نهایت خروجی کارتان نسبت استاندارد 4:3 داشته باشد. با این شیوه، امکان بهره‌مندی از حالت پرتره و گرفتن تصاویر پرتره توسط دوربین اصلی نیز فراهم خواهد شد. در این میان، باید به این نکته توجه کنید که تفاوت میان پیش‌نمایش صفحه نمایش پوششی و تصاویر به ثبت رسیده در فریم واقعی همچنان باقی خواهد ماند.

همین قضیه در گلکسی فلیپ پیشین نیز رخ می‌داد ولی این صفحه نمایش کوچک یک ایده کلی از فریم‌بندی شما ارائه خواهد کرد بنابراین نبود آن در گوشی نسل قبل زیاد احساس نمی‌شد.

در اینجا که صفحه نمایش بزرگتری دارید، پیش‌نمایش را شاید در یک منطقه برش خورده در مرکز ببینید که نسبتی دارد که با ابعاد سنسور هماهنگی داشته و نتیجه کار هم در نسبت درستی است. البته برطرف شدن این مشکل با یک آپدیت نرم‌افزاری کار آسانی خواهد بود چرا که به نظر می‌رسد سامسونگ اراده لازم برای انجام این کار را دارد. در واقع این کمپانی کره‌ای می‌داند که اگر تصاویری که در یک صفحه نمایش بزرگ گرفته شده‌اند را در نمایشگر کوچک نشان دهد، ظاهر زیاد مناسبی نخواهند گرفت.

فوکوس ثابت لنز اولترا واید نمی‌تواند تأثیر بسزایی بر کیفیت تصاویر سلفی بگذارد ولی صحنه‌های اطراف را بسیار واضح نشان خواهد داد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که اگر می‌خواهید تصویرتان را در نمایشگر ببینید، می‌بایست در وسط فریم باشد بنابراین اگر خارج از چارچوب صفحه نمایش بروید، اصلاً بود و نبود نمایشگر دیگر تفاوتی نخواهد داشت چرا که با حدس زدن هم می‌توان تا حدودی متوجه شد سوژه در چه قسمتی حضور دارد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

Galaxy Z Flip 3 5G می‌تواند با هر سه دوربین خود نهایتاً فیلم‌های 4K ضبط کند. لنز اصلی بخش پشتی و دوربین سلفی توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارند ولی لنز اولترا واید امکان ضبط فیلم با نرخ بیش از 30 فریم بر هر ثانیه را نخواهد داشت بنابراین حتی خبری از فیلمبرداری 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز نیست. البته می‌توانید یکی از کدک‌های h.264 یا h.265 را برگزینید و یا آپشن فیلمبرداری HDR10 را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که ثابت‌سازی برای هر سه لنز که ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

اگر از نمایشگر پوششی برای مشاهده پیش‌نمایش ویدیوها استفاده کنید، با همان محدودیت‌های موجود در زمان تصویربرداری مواجه خواهید شد. این یعنی چنان‌چه گوشی بسته باشد، ویدیوهای مربعی شکل 1440*1440 پیکسلی خواهید دید ولی می‌توانید با باز کردن موبایل و فعال کردن گزینه پیش‌نمایش در صفحه نمایش پوششی، از ضبط فیلم‌ها به صورت مربعی اجتناب نمایید. در هر حالت، هر چیزی که در نمایشگر پوششی می‌بینید، آنچه واقعاً در خروجی کار وجود دارد را نشان نخواهد داد. ضمن اینکه صفحه نمایش پوششی توانایی نشان دادن ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را ندارد.

فیلمبرداری با لنز اصلی Galaxy Z Flip 3 5G هم مشکلات خاص خودش را دارد. جزئیات در این ویدیوها زیاد است ولی به خاطر فرآیند پردازشی که رخ می‌دهند، برخی جاها نماهای مصنوعی به چشم خواهند خورد و در نتیجه نویز و شفافیت بیش از حد را شاهد خواهیم بود. به عنوان یک نکته کلی، رنگ‌ها دقیق و رنج دینامیک عریض است.

لنز اولترا واید می‌تواند فیلم‌های 4K باکیفیتی ضبط کند که رنگ‌هایشان دقیق و رنج دینامیک هم عریض است اما شفافیت آنها زیاد نخواهد بود. نکته مثبتی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که حداقل دیگر خبری از فرآیندهای پردازشی لنز اصلی که نویز را بیشتر می‌کرد، نیست.

ثابت‌سازی الکترونیکی هم در لنز اصلی و هم در لنز اولترا واید خیلی خوب کار می‌کند. نتیجه نهایی نیز هیچ‌گونه لرزشی ندارد و جابه‌جایی میان صحنه‌ها نیز با ملایمت خاصی صورت می‌پذیرد. بر این اساس، چنان‌چه گوشی را در یک مسیر مستقیم و ممتد بگیرید، فیلم ثابتی در اختیار خواهید داشت.

حالت Super Steady برای هر دو لنز اصلی و اولترا واید دوربین عقب در نظر گرفته شده است و اگرچه می‌تواند نهایتاً فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند ولی به نظر می‌رسد خروجی آن برشی از فیلم‌های ضبط شده معمولی هستند. حال اگر از این گزینه هنگام فیلمبرداری با لنز اصلی استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که برخی از قسمت‌ها تار هستند؛ مشکلی که در زمان فیلمبرداری با لنز اولترا واید اصلاً به وقوع نمی‌پیوست. ضمن اینکه افکت عجیب و غریبی دیده می‌شود که به سبب آن منظره‌یاب نمی‌تواند پا‌به‌پای گوشی حرکت کند هرچند در نهایت ویدیوهایی که ضبط می‌گردند، بسیار روان و بدون مشکل هستند.

 

رقبا و آلترناتیوها

گوشی‌های تاشو خط تولید امسال سامسونگ یعنی اینکه احتمالاً افراد بیشتری خواهند توانست موبایل‌هایی بخرند که صفحه نمایش‌شان نصف می‌شود. البته این اتفاق اصلاً هم عجیب نیست زیرا پیشرفت‌های کمپانی کره‌ای در این زمینه یعنی تلفن‌های همراه تاشو را می‌توان هم مستحکم‌تر ساخت و هم مقرون به صرفه‌تر. حالا Galaxy Z Flip 3 5G یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های تاشو سامسونگ است ولی با قیمت 1000 دلاری نمی‌توانیم آن را مقرون به صرفه بدانیم هرچند در برخی از فروشگاه‌ها و با جشنواره‌های فروش، ممکن است بتوانید این دستگاه را با قیمت کمتری بخرید. با این وجود، آلترناتیوهای این دستگاه کدام موارد هستند؟.

بگذارید این‌گونه فرض کنیم که شما هیچ چاره دیگری ندارید جز اینکه یک گوشی تاشو بخرید. در این شرایط می‌توانید به محصولات موتورولا سری بزنید و موبایل رزر 5G که چندین مزیت دارد را بیابید. اول آنکه بسیار نوستالژیک است. اگر در دهه 90 میلادی صاحب گوشی موتورولا رزر وی 3 (Razr V3) بودید، احتمالاً با محصول سال 2020 این کمپانی شگفت‌زده خواهید شد و خاطراتتان را زنده خواهید کرد. نمایشگر بیرونی این تلفن همراه بزرگتر و بسیار کاربردی‌تر خواهد بود و سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی هم نسبت به حسگر Galaxy Z Flip 3 5G که در سمت راست فریم جای‌گیری کرده، کارآمدتر می‌باشد. با این وجود، محصول موتورولا به سبب بهره‌مندی از تراشه اسنپدراگون 765 و دوربین عقب تک لنزی تقریباً میان‌رده است. به علاوه، شیوه طراحی آن در برابر آب مقاوم نیست و تنها در برابر قطرات آب مقاومت خواهد داشت. در نهایت باید به قیمت نسبتاً گزاف و 1400 دلاری آن اشاره کنیم که احتمالاً برای خیلی از افراد زیاد خواهد بود.

گلکسی زد فلیپ 3 5G یک نمونه بروزتر و پیشرفته‌تر از گلکسی فلیپ و گلکسی فلیپ 5G است اما اگر می‌توانید در برخی از جشنواره‌ها یکی از دو گوشی نامبرده را با قیمت کمتری بخرید، این کار را انجام دهید. با انجام این کار، دیگر از نمایشگری که نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد و به میزان 50 درصد درخشان‌تر است بی‌نصیب خواهید ماند و در حین استفاده از آنها باید مراقب باشید تا هیچ کدامشان خیس یا مرطوب نگردد. در این میان، چیپست قدیمی هم مشکلات خاص خودش را خواهد داشت هرچند با وجود این تراشه دوام باتری تقریباً افزایش خواهد یافت. به طور کلی، اگر بین خرید گلکسی فلیپ قدیمی و خرید گلکسی زد فلیپ 3 5G در یکی از جشنواره‌ها مردد ماندید، بهتر است تصمیم دوم را عملی کنید ولی فعلاً نمی‌دانیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

در نهایت وقتی هم که درباره گلکسی زد فولد 3 5G صحبت می‌شود، اعداد و ارقام خودشان گویای همه چیز خواهند بود. این موبایل نسبت به موبایل مورد بحث ما تقریباً دو برابر قیمت دارد هرچند در برخی از جشنواره‌ها شاید با هزینه کمتری به فروش برسد. Galaxy Z Fold 3 5G از نظر امکاناتی خیلی سرتر از Galaxy Z Flip 3 5G است زیرا سخت‌افزار تقریباً متفاوتی دارد و وقتی هم که کاملاً باز است، حکم تبلت را خواهد داشت و از حضور دوربین‌های باکیفیت‌تر و ویژگی‌های نرم‌افزاری متعددتری بهره می‌برد و از همه مهمتر، همچون گوشی‌های سری گلکسی نوت از قلم پشتیبانی می‌کند.

حالا اگر می‌خواهید منطقی‌تر به قضیه نگاه کنید و تاشو بودن برایتان در اولویت نیست ولی همچنان کامپکت بودن گلکسی زد فلیپ 3 5G را ترجیح می‌دهید، می‌توانید چندین آلترناتیو را در نظر بگیرید که هم امکانات بیشتر و عملکرد سریع‌تری دارند و هم ارزان‌تر هستند. صحبت خود را با گلکسی اس 21 آغاز می‌کنیم که دوربین عقب توانمندی دارد که امکان زوم کردن با آن فراهم شده و دوربین سلفی‌اش هم از ویژگی فوکوس خودکار بهره می‌گیرد و تمامی این لنزها نیز تصاویر باکیفیتی به ثبت خواهند رساند. دوام باتری و سرعت شارژ نیز دیگر مزایای این تلفن همراه هستند. ضمناً، توجه داشته باشید که قیمت این پرچمدار سامسونگ هم حدود 300 دلار ارزان‌تر از Galaxy Z Flip 3 5G خواهد بود. بر این اساس، باید صحبت‌های خود را این‌گونه جمع‌بندی کنیم؛ گلکسی زد فلیپ 3 5G: جذاب‌تر و گلکسی اس 21: منطقی‌تر.

همه نکاتی که گفتیم در مورد ایسوس ذن‌فون 8 نیز صدق می‌کنند. این موبایل با قیمتی که دارد، از گلکسی زد فلیپ 3 5G حدوداً 400 دلار ارزان‌تر است و اگرچه شاید بتوانید محصول تاشو سامسونگ را در جشنواره‌های گوناگون با هزینه کمتری بخرید اما محصول ایسوس همچنان ارزان‌تر خواهد بود. به علاوه، Zenfone 8 کامپکت‌تر و فشرده‌تر، دوربین باکیفیت‌تر، باتری بادوام‌تر و شارژر سریع‌تری دارد و به جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز مجهز است و تنها چیزی که در آن به چشم نمی‌خورد، لولا برای تا شدن می‌باشد!!!.

اگر باز هم به دنبال آلترناتیو کوچکتری هستید، بد نیست آیفون 12 مینی را بخرید که از Galaxy Z Flip 3 5G ارزان‌تر است. این موبایل که در بخش دوربین تقریباً با محصول سامسونگ یکسان می‌باشد، از نظر دوام باتری فرق زیادی با آن نخواهد داشت. بر این اساس، تصمیم‌گیری برای خرید هر کدام از این دستگاه‌ها باید با در نظرگیری سیستم نرم‌افزاری و سایز باشد.

 

نظر نهایی

Galaxy Z Flip 3 5G در حال حاضر بیشتر یک گوشی برای افرادی است که به مدرنیته علاقه دارند و اگرچه ظاهر و شکل و شمایلش احتمالاً مهمترین فاکتورهای پرفروش شدنش خواهند شد ولی این بدان معنی نیست که هیچ کاربردی نخواهد داشت. وقتی این موبایل تا می‌شود، می‌توان آن را در جاهایی قرار داد که گوشی‌های معمولی قرار نمی‌گیرند هرچند در این حالت برای گذاشتن در لباس‌های تنگ مناسب نخواهد بود. وقتی هم که باز است، می‌توانید شاهد یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها باشید؛ حالا چه می‌خواهد تا شده باشد و چه به هر شکل دیگری. به علاوه، بدنه این دستگاه هم ضد آب بوده و جنس مواد سازنده آن نیز بهبود یافته‌اند.

متأسفانه این گوشی باتری بادوام، شارژ سریع و یا دوربین‌های توانمندی ندارد ولی از نظر زیبا شناختی یک شاهکار است. از طرفی، در مقایسه با دیگر تلفن‌های همراه که امکانات به مراتب بهتری دارند نیز با قیمت بیشتری فروخته می‌شود ولی باید توجه داشته باشید که خیلی از آلترناتیوها تاشو نیستند.

گلکسی زد فلیپ 3 5G هیچ‌گاه مقرون به صرفه نبوده بلکه بیشتر به خاطر تاشو بودنش سامسونگ سعی کرده تا قیمت آن را به‌گونه‌ای تعیین کند که خریداران برای خریدش وسوسه شوند؛ قیمتی که در بعضی از جشنواره‌ها بسیار وسوسه‌کننده خواهد شد. خیلی سخت است که بخواهیم Galaxy Z Flip 3 5G را یک گوشی همه چیز تمام بدانیم ولی نبود امکاناتی که از آنها نام بردیم نیز تا حدودی قابل پیش‌بینی بودند. با این حال، شکل و ظاهر جذاب این موبایل همچنان مهمترین فاکتور فروشش خواهد بود. با این اوصاف، اگر جذابیت بیشتر از کارایی برایتان اهمیت دارد، مطمئناً خرید گلکسی زد فلیپ 3 5G می‌تواند تصمیم خوبی باشد.

 

نقاط قوت

  • مقرون به صرفه‌ترین قیمت در مقایسه با قیمت دیگر گوشی‌های تاشو
  • صفحه نمایش باکیفیت و تاشو
  • افزایش کیفیت جنس مواد سازنده بدنه
  • نحوه رضایت‌بخش باز و بسته شدن گوشی
  • ضد آب به خاطر دریافت تأییدیه IPX8
  • صفحه نمایش درخشان، فوق‌العاده جذاب و پشتیبانی کننده از نرخ بازسازی سریع
  • کارایی بیشتر نمایشگر پوششی

 

نقاط ضعف

  • دوام باتری محدود و سرعت پایین شارژر
  • کیفیت پایین تصاویر و توانمند نبودن دوربین بر خلاف قیمت بالای گوشی
  • سخت بودن فریم‌بندی هنگام گرفتن تصاویر سلفی در حالت بسته بودن گوشی
  • به ثبت رساندن تصاویر و فیلم‌های مربعی در حالت بسته بودن گوشی

خرید لوازم جانبی زد فلیپ 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *