خرید نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A03s

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A03s

بعضی از گوشی‌ها، کارهایی که پرچمداران می‌توانند انجام دهند را دوباره انجام می‌دهند و برخی دیگر نیز عملکرد دستگاه‌های پایین‌رده را بهبود می‌بخشند. گلکسی ای 03 اس (Galaxy A03s) یکی از موبایل‌های دسته دوم به شمار می‌آید. این محصول جزو گوشی‌های ارزان بازار است که برند سامسونگ را یدک می‌کشد. گلکسی A03s آن‌قدر امکانات دارد تا به یک پیشنهاد ویژه تبدیل گردد که از جمله آنها باید به صفحه نمایش 6.5 اینچی بزرگ، دوربین عقب سه‌گانه، باتری باظرفیت و شارژر نسبتاً سریع (در حد و اندازه خودش) اشاره کنیم.

بر این اساس، می‌خواهیم گلکسی A03s را به عنوان جدیدترین گوشی از خط تولید گلکسی بررسی کنیم پس با تبلت‌فون همراه باشید. معمولاً هر چه یکی از گوشی‌های سامسونگ ارزان‌تر باشد، نسخه‌های متنوع‌تری از آن در بازار یافت می‌شود و اینک گلکسی ای 03 اس هم از این قاعده مستثنی نیست به طوری که یک نسخه قدرتمندتر به نام گلکسی ای 03 (Galaxy A03) و یک نسخه ارزان‌تر و ضعیف‌تر به نام گلکسی ای 03 کور (Galaxy A03 Core) هم تولید شده است که مشخصاً ما در اینجا می‌خواهیم نسخه‌ای که در وسط قرار می‌گیرد را بررسی کنیم.

Galaxy A03s نمایشگر 6.5 اینچی LCD با رزولوشن 720p دارد. در زیر بدنه پلاستیکی آن هم یک چیپست پایین‌رده به نام هلیو P35 و یک باتری 5000 میلی‌آمپری حضور پیدا کرده است.

دوربین عقب هم شامل سه لنز 13 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌شود. تصاویر واید، پانوراما، پرتره و کلوزآپ، همگی توسط این موبایل به ثبت خواهند رسید. در سمت دیگر، دوربین سلفی هم یک لنز 5 مگاپیکسلی می‌باشد.

نمونه‌های مختلف این گوشی هم در بازار یافت می‌شوند که مبتدی‌ترین آنها رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد اما شما می‌توانید نسخه‌ای که به رم 4 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی و رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز شده را نیز خریداری کنید. از آن جایی که این موبایل زیاد قدرتمند نیست، در آن سیستم عامل اندروید 11 به همراه رابط کاربری One UI 3.1 Core نصب شده که در مقایسه با One UI موجود در گوشی‌های گلکسی پیشرفته‌تر و گران‌تر، ویژگی‌های کمتری دارد.

در این میان، در گلکسی A03s خبری از اسپیکر استریو یا پوشش ضد قطرات آب نیست ولی سنسور اسکنر اثر انگشت روی دکمه پاور حضور یافته و NFC، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و اسلات اختصاصی قرار دادن مموری کارت هم در دسترس خواهند بود.

حالا زمان آن رسیده که ببینیم در جعبه Galaxy A03s چه چیزهایی قرار دارد.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

همراه با یک گوشی پایین‌رده معمولاً لوازم جانبی زیادی به فروش نمی‌رسد. درون جعبه کاغذی و سفید گلکسی A03s، خودِ موبایل، یک شارژر 7.8 واتی کُند و یک کابل USB قرار گرفته است.

بر این اساس، نمی‌توان قاب ژله‌ای محافظی را در جعبه مشاهده کرد که در نوع خودش عجیب است زیرا حتی امروزه هم بسیاری از گوشی‌های پایین‌رده معمولاً یک گارد محافظ همراه خود دارند.

 

طراحی

گلکسی ای 03 اس یک گوشی پایین‌رده است و همین قانون نشان می‌دهد که از نظر طراحی چه شکلی خواهد بود. نباید انتظار پنل‌های شیشه‌ای یا قطعات فلزی یا حتی بدنه‌ای ضد آب و خاک را بکشیم. با این اوصاف، باید هدف اصلی از تولید یک موبایل مقرون به صرفه و پایین‌رده کیفیت ساخت خوب باشد که همین یکی از مزایای اصلی گلکسی A03s به شمار می‌رود.

این محصول سامسونگ یکی از بهترین بدنه‌های یکپارچه را دارد. این تولید کمپانی کره‌ای از یک پلاستیک یکدست بهره برده که هم اطراف و هم قاب پشتی را پوشانده است. البته این‌گونه نیست که فکر کنید این بدنه پلاستیکی بی روح و توخالی می‌باشد بلکه روح موبایل‌های سری گلکسی ای (Galaxy A) در آن یافت می‌گردد. از جمله مهمترین نقاط قوت طراحی این دستگاه، شیوه طراحی تمیز، دوربین عقب مستطیلی شکل و قاب پشتی ضد اثرات انگشت هستند.

برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی، از نسخه آبی رنگ این تلفن همراه استفاده شده که در عین سادگی، بسیار زیباست. آلودگی‌ها روی قاب این موبایل باقی می‌مانند ولی در این نمونه زیاد دیده نمی‌شوند.

نمایشگر 6.5 اینچی LCD در جلو حضور یافته و طبیعتاً یک ناچ قطره‌ای در آن دیده می‌شود که به دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و چند سنسور دیگر جای داده است. حاشیه‌های مشکی رنگ اطراف بسیار مشهود هستند ولی با توجه به قیمت پایین این تلفن همراه، نباید انتظار داشته باشیم از نظر ظاهری شبیه گوشی‌های بالارده و گران قیمت باشد.

نمای جلویی را یک شیشه کاملاً صیقلی پوشانده است ولی نمی‌دانیم تولیدکننده آن کیست. چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که در زمان خرید گلکسی A03s، روی نمایشگر آن هیچ گلس یا محافظی قرار ندارد تا از این نظر دقیقاً خلاف سایر گوشی‌های پایین‌رده عمل کرده باشد.

در نهایت، در بالای دوربین سلفی که در ناچ بالای صفحه نمایش حضور یافته، یک بریدگی مخصوص اسپیکر به چشم می‌خورد.

بدون شک شما هم قاب پشتی گلکسی ای 03 اس را خیلی دوست خواهید داشت زیرا پوششی دارد که شبیه الگوهای اثر انگشت است و به خوش‌دست شدن گوشی هم کمک شایانی می‌کند. دوربین عقب سه‌گانه تنها چیزی است که در این قسمت خواهید دید. در واقع این ماژول مستطیلی به رنگ سیاه دیده می‌شود که علاوه بر لنزها، به چراغ فلاش LED هم جای داده است.

لنزهای حاضر در این مستطیل عبارتند از 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق، 13 مگاپیکسلی اصلی و 2 مگاپیکسلی مکرو و یک چراغ فلاش LED.

حالا بد نیست در مورد اطراف Galaxy A03s حرف بزنیم.

یک میکروفون تک کاناله در بالا وجود دارد. در همین حال، پایین فریم با امکانات زیادی مانند جک هدفون 3.5 میلی‌متری، میکروفون اصلی، پورت USB-C و اسپیکر با صدای بلند پر شده است.

در سمت چپ نیز سینی قرار دادن سیمکارت و مموری کارت به چشم می‌خورد که می‌تواند همزمان از دو سیمکارت نانو و یک کارت حافظه microSD میزبانی کند.

در نهایت، دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا و پاور در سمت راست هستند. سطح دکمه پاور به سنسور اسکنر اثر انگشت مجهز شده که اخیراً به وفور در صنعت گوشی‌های هوشمند به کار رفته است. این حسگر همیشه آماده به کار بوده و بسیار سریع می‌باشد.

گلکسی ای 03 اس نه کامپکت است و نه سبک. در واقع به خاطر حاشیه‌های مشکی رنگ نسبتاً ضخیم، تقریباً به اندازه گوشی‌های میان‌رده‌ای که نمایشگر 6.7 اینچی دارند، بزرگ به نظر می‌رسد. وزن آن هم 196 گرم خواهد بود ولی نباید فراموش کنیم که به یک باتری 5000 میلی‌آمپری جای داده است.

بر این اساس، باید برنامه خرید گلکسی A03s را به خاطر بدنه یکپارچه و یکدست، کیفیت ساخت بالا، ظاهر ساده و جذاب و خوش‌دست بودنش در ذهن داشته باشیم. البته یک پوشش ضد قطرات آب می‌توانست ایمنی هنگام استفاده کردن از این گوشی را افزایش دهد ولی در فلسفه سامسونگ، چنین ویژگی در یک دستگاه مقرون به صرفه جایی ندارد.

 

صفحه نمایش

گلکسی A03s صفحه نمایش 6.5 اینچی از نوعی PLS LCD دارد که در بالای آن یک ناچ قطره‌ای شکل به چشم می‌خورد و گوشه‌های آن نیز گرد هستند. سامسونگ این نوع پنل را Infinity-V نامیده است. این نمایشگر رزولوشن معمولی 1600*720 و تراکم پیکسلی 270 پیکسل بر اینچ دارد.

یک پوشش شیشه‌ای صاف صفحه نمایش را پوشانده و از آن محافظت می‌کند ولی نمی‌دانیم سازنده آن چه کسی است.

نمایشگر Galaxy A03s هیچ ویژگی بخصوصی ندارد. نرخ بازسازی آن 60 هرتزی است و از کیفیت تصاویر HDR هم پشتیبانی نمی‌کند و فقط می‌تواند رنگ‌ها را در فضای رنگی sRGB پخش نماید.

با انجام آزمایش‌های تخصصی مشخص شد که می‌توان نهایت روشنایی 488 نیتی را ثبت کرد. به علاوه، هیچ‌گونه خبری از حالات تنظیم دستی یا تطبیقی روشنایی نیست. این پنل علی‌رغم LCD بودنش، قسمت‌های عمیق تحسین‌شدنی دارد و به همین خاطر امتیاز کنتراست 1718:1 را به ثبت رسانده است.

حداقل روشنایی که می‌توان در این صفحه نمایش مشاهده کرد، 19.7 نیت می‌باشد که در نوع خودش زیاد و یک رکورد ضعیف به شمار می‌رود هرچند از یک پنل ارزان قیمت این‌چنینی، همین انتظار می‌رفت.

خبری از گزینه‌های مربوط به نمایه‌های رنگی نیست بنابراین باید با همان تنظیماتی که از ابتدا ایجاد شده‌اند، کنار آمد. این موبایل از فضای رنگی sRGB پشتیبانی می‌کند ولی باید گفت که در این حالت چندان بادقت نیست زیرا قسمت‌های سفید و خاکستری هاله آبی دارند و سایر رنگ‌ها هم سرد و بی‌روح هستند.

 

دوام باتری

گلکسی ای 03 اس از حضور یک باتری 5000 میلی‌آمپری غیرقابل تعویض بهره می‌برد. با توجه به حضور نمایشگر 720p و تراشه کم‌مصرف هلیو P35، این منبع نیرو کافی خواهد بود.

در واقع این محصول سامسونگ توانست در آزمایش‌های دوام باتری خیلی خوب عمل کند و امتیاز استقامت کلی 122 ساعتی را به ثبت برساند و در آزمون‌های برقراری تماس، وبگردی، پخش فیلم و حتی استندبای، درخشان ظاهر شود.

 

سرعت شارژ

اگرچه گلکسی A03s یک باتری باظرفیت 5000 میلی‌آمپری دارد ولی سرعت شارژش زیاد نیست به طوری که همزمان با آن یک شارژر 7.8 واتی به فروش می‌رسد.

بر این اساس، خبری از پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع نیست. جالب آنکه حتی اگر این موبایل را با یک شارژر 15 واتی سامسونگ هم شارژ کنید نیز سرعت شارژ همانی خواهد بود که با شارژر 7.8 واتی ثبت می‌شود.

با این اوصاف، استفاده از شارژر 7.8 واتی سبب خواهد گردید تا در عرض 30 دقیقه، 0 تا 15 درصد باتری پر شود که بسیار کُند است.

شارژ کلی باتری با این شارژر آهسته هم به 3 ساعت و 38 دقیقه زمان نیاز دارد.

لازم به ذکر است که Galaxy A03s از تکنولوژی‌های شارژ بیسیم یا شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند.

 

کیفیت صدا

گلکسی ای 03 اس یک اسپیکر در پایین فریم خود دارد که در آزمایش‌های تخصصی نمره توصیفی “خوب” را کسب کرده است.

کیفیت صداها اما، زیاد خوب نیست زیرا صدای بِیس کلاً شنیده نمی‌شود و صداهای دارای شدت متوسط هم وضوح معمولی دارند اما صداهای دارای شدت زیاد از کیفیت قابل‌قبولی برخوردارند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

پس از خرید گلکسی A03s می‌توانید از نسخه Core رابط کاربری One UI 3.1 و سیستم عامل اندروید 11 بهره‌مند شوید. تفاوت زیادی میان One UI 3.1 و One UI 3.1 Core وجود ندارد ولی برای اینکه اشاره‌ای داشته باشیم، برخی از این موارد را نام می‌بریم تا کاربران با آنها آشنا شوند.

نسخه Core پوسته نرم‌افزاری One UI فاقد چندین اپلیکیشن و سرویس است تا بتواند در گوشی‌هایی که سخت‌افزار ضعیف‌تر و حافظه کمتری دارند، اجرا شود. از جمله مواردی که حذف شده‌اند می‌توانیم به سرویس پرداخت سامسونگ یا Samsung Pay، ویژگی‌های KNOX، Secure Folder، Easy Mode، دستیار دیجیتالی بیکسبی، Windows Link و اپلیکیشن Good Look به منظور سفارشی‌سازی ظاهر رابط کاربری اشاره کنیم. همچنین، Game Launcher سامسونگ، Music Share و Smart View هم در دسترس قرار ندارند. بعید می‌دانیم که افراد زیادی دلشان برای این ویژگی‌ها در یک گوشی معمولی و پایین‌رده تنگ شود.

Galaxy A03s از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) هم پشتیبانی نمی‌کند. صفحه قفل پیش‌فرض آن نیز دو میانبر برای رفتن به صفحه شماره‌گیر و دوربین دارد اما می‌توان آنها را با برنامه‌های دیگری جایگزین کرد. صفحه قفل یک ویجت Wellbeing دارد تا به کاربران کمک کند بدون باز کردن قفل گوشی ببینند که چه‌قدر با آن کار کرده‌اند.

بازگشایی قفل صفحه نمایش با سنسور اسکنر اثر انگشتی انجام می‌شود که در سمت راست فریم و روی دکمه پاور حاضر شده و اتفاقاً سرعت و دقت بالایی هم دارد.

یک تغییر قابل ذکر دیگر این است که اگر نوار اعلانات را به سمت پایین بکشید، حالا تمام صفحه نمایش را می‌پوشاند و برایش فرقی نمی‌کند که یک اعلان در زیر وجود دارد یا هیچ نوتیفیکیشنی نیست. پیش از این اتفاق، تنها در زیر آخرین اعلان دریافت شده که باقی مانده بود، تیره می‌شد.

اندروید 11 ویژگی تاریخچه اعلانات دارد. اگرچه دستیابی به این منو از طریق تنظیمات امکان‌پذیر بوده و خیلی سریع نمی‌توانید آن را اجرا کنید اما هنگام مشاهده یک نوتیفیکیشن که خیلی سریع رد کرده و یا از دست داده‌اید، بسیار کاربردی خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که باید آن را روشن کنید چرا که به صورت پیش‌فرض خاموش است.

در سیستم عامل عرضه شده همراه با گلکسی A03s، تمامی امکانات استاندارد مربوط به دکمه‌های تنظیمات سریع و تسک‌بار تعبیه شده‌اند. در اندروید 11 روش جدیدی برای مواجهه با اعلانات دریافت شده از نرم‌افزارهای پیامرسان وجود دارد که به Bubbles معروف بوده و خوشبختانه One UI 3 نیز آن را ارائه کرده است. این قابلیت علاوه بر چیزی است که پیش از این در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم و Smart Pop-up نام داشت. تمامی این تنظیمات در منوی Floating Notifications در دسترس قرار دارند تا از آنجا هم بتوانید هر دو را خاموش و غیرفعال کنید و هم در صورت تمایل رابط کاربری قدیمی را برگزینید.

دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای که همزمان با جدیدترین نسخه اندروید معرفی شدند نیز در One UI قرار گرفته‌اند. با این قابلیت، شما می‌توانید به دکمه‌های سریع توقف یا پخش فایل رسانه‌ای که دارید گوش می‌دهید، دست یابید و با کشیدن انگشتتان به کناره‌ها میان اپلیکیشن‌ها سوئیچ شوید.

صفحه رسانه‌ای که قبل از اندروید 11 در One UI 2.5 وجود داشت هم کارایی نسبتاً مشابهی با دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای دارد. در این پنل کنترل شدت صدا از نظر ظاهری تغییر کرده و حالا چهار اسلایدر به صورت عمودی دارد حال آنکه در گذشته این اسلایدرها افقی بودند.

منوی تنظیمات هم از نظر ظاهری تغییرات جزئی اما کاربردی داشته است. زیرمجموعه‌ها به وسیله نقطه جدا و فاصله در میان آنها ایجاد شده است و جستجوهای اخیر هم در قالب حباب نمایش داده می‌شوند بنابراین خبری از لیست نیست. به علاوه، یک ویژگی تازه اضافه شده به تنظیمات وجود دارد که از طریق هشتگ‌ها می‌توانید به موارد مشابه چیزی که به دنبالش هستید، دست یابید.

قسمت شماره‌گیر هم از نظر ظاهری تغییراتی داشته است. شما باید یکی از صفحات درون تماسی را انتخاب کنید. به علاوه، امکان انتخاب یک تصویر یا ویدیو پس‌زمینه برای آن پنجره نیز وجود دارد هرچند این تصاویر یا ویدیوها برای تمامی تماس‌ها استفاده خواهند شد و برای هر شخص و مخاطب متفاوت نخواهد بود.

چندین ویژگی اضافی دیگر هم در گلکسی A03s وجود دارند که از جمله مهمترین آنها می‌توانیم به Edge Panels و Android Auto اشاره کنیم.

این محصول سامسونگ از اپلیکیشن Gallery برای مشاهده تصاویر و ویدیوها، مرورگر اختصاصی کمپانی کره‌ای و برنامه Notes برای یادداشت برداری بهره می‌برد. به علاوه، نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت، اوت لوک و چندین محصول و خدمات گوگل نیز به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند.

به طور کلی، همان‌طور که گفتیم بعضی از ویژگی‌ها که در گوشی‌های سری گلکسی A بودند، از جای‌جای رابط کاربری Galaxy A03s حذف شده‌اند. با این وجود، هر آنچه که از بین رفته، آن‌قدر مهم نبوده و تأثیر زیادی بر تجربه کلی کار کردن با گلکسی ای 03 اس نگذاشته است. با این اوصاف، طرفداران سیستم نرم‌افزاری سامسونگ همان احساس استفاده کردن از یک گوشی ساخت کمپانی کره‌ای را خواهند داشت.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گلکسی ای 03 اس به تراشه پایین‌رده هلیو P35 ساخت شرکت مدیاتک مجهز شده که پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای داشته و تنها از هسته‌های Cortex-A53 بهره می‌برد که چهار هسته پرمصرف سرعت 2.3 و چهار هسته کم‌مصرف سرعت 1.8 گیگاهرتزی دارند. این چیپست از اسنپدراگون 450 که در گلکسی ای 02 اس (Galaxy A02s) و گلکسی ام 02 اس (Galaxy M02s) حضور داشت و سرعت هر هشت هسته آن به 1.8 گیگاهرتز می‌رسید، بهتر است.

پردازنده گرافیکی هم PowerVR GE8320 می‌باشد که در تراشه‌های هلیو G25 و هلیو G35 و سایر دستگاه‌های پایین‌رده و مقرون به صرفه نیز به کار رفته است.

چندین نمونه از این موبایل در بازار یافت خواهد شد که عبارتند از: رم 3 با حافظه داخلی 32 گیگابایتی، رم 4 با حافظه داخلی 32 گیگابایتی و رم 4 با حافظه داخلی 64 گیگابایتی. نمونه‌ای که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی تخصصی استفاده شده، 3 گیگ رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد و وظیفه نوشتن و خواندن اطلاعات در آن بر عهده تکنولوژی eMMC 5.1 می‌باشد.

همانگونه که انتظار می‌رفت، هلیو P35 که فقط هسته‌های Cortex-A53 دارد نتوانست در آزمون‌های بنچمارک خیلی خوب کار کند به طوری که در آزمایش Geekbench در رده‌های آخر جای‌گیری کرد و تنها موبایلی که از آن عملکرد ضعیف‌تری داشت، گلکسی ای 02 اس بود که به یک پردازنده مرکزی پایین‌رده‌تر مجهز شده است.

قدرت خام پردازنده گرافیکی هم به شکل عجیبی ضعیف می‌باشد.

بار دیگر، باید اشاره کنیم که گلکسی A03s به جای پنل 1080p، نمایشگر 720p دارد بنابراین وقتی با رزولوشن اصلی و اورجینال محتواها را اجرا می‌کنیم، شرایط به مقدار ناچیزی بهتر می‌شوند.

امتیازات آزمون AnTuTu هم زیاد قابل‌توجه نیستند. Galaxy A03s یکی از کُندترین و آهسته‌ترین موبایل‌هایی است که اخیراً آزمایش شده‌اند و تنها گوشی که نسبت به آن عملکرد ضعیف‌تری ارائه می‌کند، گلکسی A02s می‌باشد.

وقتی برای مدت طولانی آزمایش‌های بنچمارک را در گلکسی ای 03 اس انجام می‌دهید، دوام و ثبات این تلفن همراه بی‌نظیر خواهد بود چرا که زیاد داغ نمی‌شود و تراشه آن‌قدر افت سرعت نخواهد داشت.

در این میان، بهتر است عملکرد این موبایل پایین‌رده را قابل‌قبول تلقی کنیم ولی راستش را بگوییم که با قیمت 160 یورویی، انتظارمان بیش از اینها بود. از مشخصات فنی گلکسی A03s هم می‌توان برداشت کرد که گوشی ضعیفی است و این ضعف عملکرد نیز در شرایط واقعی و حتی در رابط کاربری بیشتر احساس خواهد گردید. اجرای بازی‌ها در این تلفن همراه تقریباً غیرممکن و ویژگی چند برنامگی نیز به نوعی آهسته است. بار دیگر، اگر این اتفاقات در یک دستگاه 100 یورویی رخ می‌داد می‌توانستیم قبول کنیم اما حالا که در یک دستگاه 160 یورویی یا بیشتر به وقوع پیوسته‌اند، تا حدودی غیرقابل قبول است.

در نهایت، حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن‌قدر کم است که پس از مدت کوتاهی که اپلیکیشن نصب کردید یا عکس و فیلم گرفتید، با کمبود ظرفیت مواجه خواهید شد. بر این اساس، به شدت پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید با این موبایل سال‌های سال کار کنید، به فکر خرید گلکسی A03s با حافظه داخلی 64 گیگابایتی باشید.

 

دوربین

دوربین Galaxy A03s سه‌گانه و کاملاً اقتصادی است که از لنزهای 13 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق بهره می‌برد. دوربین سلفی هم یک لنز 5 مگاپیکسلی می‌باشد.

لنز اصلی یک سنسور 13 مگاپیکسلی دارد که با توجه به اطلاعاتی که از سخت‌افزار آن برداشت می‌شود، در کشورهای مختلف مشخصات گوناگونی خواهد داشت. این لنز می‌تواند یکی از سنسورهای GalaxyCore GC13053، Hynix Hi1336، OmniVision OV13B10 یا S5K3L6 سامسونگ باشد. دریچه دیافراگم آن هم f/2.2 (طبق ادعای برخی از خبرگزاری‌ها f/2.64) بوده و فوکوس خودکار دارد.

لنز مکرو 2 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 هم به فوکوس ثابت در فواصل 5 سانتی‌متری مجهز است. لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی نیز با دریچه دیافراگم f/2.4 یکی از دو سنسورهای OmniVision OV02B1 و GalaxyCore GC02M1B می‌باشد.

در نهایت، دوربین سلفی هم یکی از دو سنسور GalaxyCore GC5035 یا Hynix Hi556 است. رسانه‌های مختلف مدعی شده‌اند که این دوربین دریچه دیافراگم f/2.2 دارد حال آنکه در برخی از جاها دریچه دیافراگم f/2.64 هم برای آن برشمرده شده است.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین گلکسی A03s همانی است که پیش‌تر در سایر گوشی‌های اخیراً معرفی شده سامسونگ نیز وجود داشت با این تفاوت که حالا امکاناتش مبتدی‌تر شده‌اند. کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست میان تمامی حالات در دسترس سوئیچ می‌کند و یک گزینه هم برای مرتب‌سازی یا حذف بعضی از آپشن‌ها از منظره‌یاب وجود دارد. کشیدن عمودی انگشتان هم باعث سوئیچ شدن در دوربین جلو و دوربین عقب خواهد گردید.

آیکون تنظیمات در گوشه بالا سمت چپ صفحه به چشم می‌خورد و به شما اجازه می‌دهد همه لنزها را کنترل و مدیریت کنید. البته برای عکسبرداری و فیلمبرداری صفحات اختصاصی تنظیمات ایجاد نشده چرا که آپشن‌های زیادی در این بخش وجود ندارد و تنها برخی از موارد مبتدی در دسترس قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید گزینه HDR خودکار را خاموش یا روشن کنید.

در این بین، باید اشاره داشته باشیم که هیچ خبری از گزینه بهبوددهنده صحنه یا حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) نیست.

حالت عکسبرداری پیشرفته (Pro) نیز آن‌قدر پیشرفته نخواهد بود زیرا امکان کنترل کردن سرعت دکمه شاتر فراهم نیست.

 

کیفیت تصاویر

تصاویر گرفته شده با لنز اصلی 13 مگاپیکسلی کیفیت خوبی دارند زیرا دقت رنگ آنها زیاد، کنتراست آنها بالا و رنج دینامیک آنها عریض است. حتی در برخی از مواقع مناظر ظاهر طبیعی خود را حفظ کرده‌اند و تصاویر بیش از حد شفاف نشده‌اند.

میزان جزئیات ثبت شده کافی است ولی گوشه‌های تصاویر کشیده هستند و به خاطر کیفیت پایین لنز، تقریباً از بین رفته‌اند و یا تار شده‌اند. روش کنترل کردن نویز آن‌قدر ایده‌آل نیست اما در حالی که می‌توان در همه عکس‌ها نویز را مشاهده کرد، نباید به این مسئله زیاد حساس بود.

به طور کلی کیفیت تصاویر برای یک گوشی مقرون به صرفه و پایین‌رده خوب است و اگرچه جزئیات زیادی در آنها دیده نمی‌شود ولی رضایت اکثر مردم جلب خواهد شد.

دکمه زوم 2 برابری (2x) در منظره‌یاب قابل مشاهده است ولی همان‌طور که انتظار می‌رفت، تنها تصاویری که کیفیت‌شان ارتقاء یافته را از وسط برش می‌دهد.

ساختار سه‌گانه دوربین عقب گلکسی A03s یک لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی دارد که در زمان گرفتن تصاویر پرتره به شدت کارآمد می‌باشد. این موبایل عمق صحنه‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهد و جداسازی سوژه از پس‌زمینه هم در بیشتر وقت‌ها عالی است به این شرط که نور کافی وجود داشته باشد.

عکس‌های پرتره کیفیت رضایت‌بخشی دارند چرا که دقت رنگ و کنتراست آنها خوب است. در صحنه‌هایی که نور کافی نتابیده اما، مقدار جزئیات زیاد نیست. با این حال، به خاطر جداسازی مناسب سوژه از پس‌زمینه و افکت تار شدگی که در پشت او وجود دارد، باید بگوییم که اکثر کاربران می‌توانند این تصاویر را با خیالی آسوده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

دوربین مکرو هم فوکوس ثابت 3 تا 5 سانتی‌متری دارد و قادرست روی سوژه‌هایی که در این فاصله حضور پیدا کرده‌اند، متمرکز شود.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

گلکسی A03s در بیشتر اوقات میان نویز و جزئیات ثبت شده تعادل ایجاد می‌کند و به همین خاطر تصاویری که در شب‌ها و شرایط کم نور می‌گیرد، جزئیات کافی، نویز قابل‌تحمل و کنتراست خوبی دارند. میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها هم قابل‌قبول می‌باشد.

در گلکسی ای 03 اس هیچ خبری از حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode نیست و تنها گزینه پیشرفته‌سازی تصاویر HDR خودکار می‌باشد. بدون این گزینه، عکس‌هایی که می‌گیرید نویز کمتری دارند اما تاریک‌تر هستند و قسمت‌های نورانی‌شان کشیده می‌باشند.

HDR نویز را بیشتر می‌کند ولی ارزشش را دارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در مواقع مورد نیاز از آن بهره بگیرید.

 

کیفیت تصاویر سلفی

درست مانند بسیاری دیگر از گوشی‌های سامسونگ، به هنگام گرفتن تصاویر سلفی در گلکسی A03s هم گزینه‌ای در دسترس خواهید داشت تا مشخص کند که چه‌قدر فریم عریض باشد. این گزینه به شکل آزاردهنده‌ای سراغ نماهای باریک می‌رود و کاری که انجام می‌دهد هم برش و سپس افزایش رزولوشن به میزان 5 مگاپیکسل می‌باشد. بر این اساس، بهترین کاری که باید انجام دهید این است که همه تصاویر سلفی را با وضوح کامل 5 مگاپیکسلی بگیرید.

عکس‌های 5 مگاپیکسلی کیفیت مناسبی دارند. دقت رنگ و کنتراست آنها خوب است و HDR خودکار نیز به ارتقای رنج دینامیک کمک می‌کند اما جزئیات ثبت شده ناچیز هستند.

شما می‌توانید با دوربین سلفی تصاویر پرتره هم بگیرید. در این خروجی‌ها غالباً جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی صورت پذیرفته و نمای پشت خیلی خوب تار شده ولی جزئیاتی که به ثبت رسیده‌اند به شدت کم هستند.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

لنز اصلی و لنز دوربین سلفی گلکسی A03s می‌تواند ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. بر این اساس، خبری از آپشن ضبط 60 فریم بر هر ثانیه یا فیلمبرداری 4K نیست و نمی‌توان از ویژگی ثابت‌سازی الکترونیکی هم بهره برد.

بیت‌ریت ویدیوها 17 مگابیت بر ثانیه و بیت‌ریت صداها 128 کیلوبیت بر ثانیه می‌باشد.

کلیپ‌های 1080p ضبط شده با لنز اصلی 13 مگاپیکسلی کیفیت بالایی ندارند زیرا میزان جزئیات آنها متوسط و رنگ‌هایشان کشیده هستند.

 

رقبا و آلترناتیوها

قیمت گلکسی A03s که رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد 160 یورو تعیین شده که برای یک گوشی مقرون به صرفه قابل‌قبول است. البته سامسونگ تنها کمپانی نیست که در این رنج قیمتی، نمایندگانی دارد بنابراین در ادامه می‌توانید به گوشی‌هایی که بین 150 تا 200 یورو قیمت خورده‌اند، نگاهی بیندازید.

ریلمی 8 آی (Realme 8i) به اندازه Galaxy A03s قیمت خورده ولی گوشی به مراتب بهتری است. این دستگاه نمایشگر 1080p با نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد و نسخه مبتدی آن هم به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز است. لنز اصلی آن 50 مگاپیکسلی می‌باشد و همراه با آن یک شارژر سریع 18 به فروش می‌رسد. در نهایت، مهمترین نکته به عملکرد مربوط می‌شود به طوری که نماینده ریلمی به جهت بهره‌مندی از تراشه هلیو G96 بسیار پرسرعت‌تر است. با این اوصاف، اگر بین خرید گلکسی A03s و خرید ریلمی 8i مردد مانده‌اید، بدون از دست دادن فرصت سراغ محصول ریلمی بروید.

اگر می‌توانید تا 30 یورو بیشتر هزینه کنید، امکان خرید ریلمی 8 (Realme 8) را خواهید داشت. این موبایل از نمایشگر 1080p از نوع Super AMOLED، پردازنده قدرتمند هلیو G95 برای مصارف گیمینگ و دوربین عقب چهارگانه با لنزهای اصلی 64 مگاپیکسلی و اولترا واید 8 مگاپیکسلی بهره می‌برد. همراه با این دستگاه هم یک شارژر 30 واتی به فروش می‌رسد که کار شارژ کردن باتری را هم آسان‌تر و هم سریع‌تر می‌کند.

موتو جی 30 (Moto G30) نیز به اندازه Galaxy A03s قیمت خورده است اما با بهره‌مندی از نمایشگر دارای نرخ بازسازی 90 هرتزی، حافظه بیشتر، دوربین عقب توانمندتر که لنز اولترا واید دارد و شارژر سریع‌تر، به راحتی نماینده سامسونگ را شکست می‌دهد. به علاوه، موتو G30 قدرت به مراتب بیشتری هم دارد و بدنه‌اش ضد قطرات آب می‌باشد.

اگر هم به دنبال محصولات شیائومی هستید، باید بگوییم که قیمت ردمی نوت 8 2021 (Redmi Note 8 2021) نسبت به قیمت گلکسی A03s تقریباً 20 یورو بیشتر است ولی نمایشگرش رزولوشن بیشتر، سخت‌افزارش قوی‌تر، دوربین عقبش چهارگانه با لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی و شارژر درون جعبه‌اش 18 واتی سریع می‌باشد.

در نهایت، چنان‌چه می‌خواهید صرفاً یکی از محصولات سامسونگ را بخرید، توصیه ما خرید گلکسی ای 22 (Galaxy A22) به جای گلکسی ای 03 اس است. این موبایل نمایشگر Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و رزولوشن 720p، تراشه قدرتمند هلیو G80، حافظه داخلی و رم بیشتر و شارژر سریع‌تر 15 واتی دارد. از نظر دوربین هم به خاطر بهره‌مندی از لنز 48 مگاپیکسلی با سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) و لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی وضعیت به مراتب بهتری دارد. اگر تصمیمش بر عهده ما بود، بدون به جای خرید Galaxy A03s، گلکسی A22 را می‌خریدیم.

 

نظر نهایی

هیچ شکی در آن نیست که گلکسی A03s به عنوان یک گوشی پایین‌رده، موبایل خوبی است. این دستگاه نمایشگر باکیفیت، باتری بادوام، سیستم عامل اندروید و رابط کاربری One UI بروز و دوربین قابل‌قبولی دارد.

در این میان، متأسفانه Galaxy A03s نسبت به امکاناتی که ارائه می‌کند، کمی گران است زیرا در بازار می‌توان با همین هزینه، گوشی‌های بهتری را یافت. اگر این محصول سامسونگ 100 تا 110 یورو قیمت خورده بود، می‌توانست یک گزینه خرید بی‌نظیر باشد ولی فعلاً با قیمت 160 یورویی (در مدل پایه) خرید آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

با این توضیحات، چنان‌چه خواستید در جشنواره‌ای گلکسی ای 03 اس را بخرید که کمتر قیمت خورده، کار درستی خواهید کرد و پیشنهاد می‌کنیم آن را انجام دهید ولی در حال حاضر با قیمت فعلی، باید فکر خرید گلکسی A03s را از ذهنتان بیرون کنید.

 

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت خوب و بدنه‌ای خوش‌دست
  • صفحه نمایش بزرگ با کنتراست عالی
  • دوام باتری تحسین‌برانگیز
  • کیفیت قابل‌قبول تصاویر گرفته شده در روز
  • بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید و رابط کاربری One UI Core بروز
  • مجهز به جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD و NFC

 

نقاط ضعف

  • قیمت زیاد در مقایسه با رقبا و آلترناتیوهای قدرتمندتر و بهتر
  • کیفیت پایین رنگ‌های پخش شده در نمایشگر
  • سرعت پایین شارژر و عدم پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع
  • کیفیت صدای پایین اسپیکر
  • عملکرد ضعیف و به وجود آمدن لگ و افت سرعت
  • کیفیت پایین تصاویر سلفی و ویدیوهای ضبط شده

خرید لوازم جانبی گوشی Samsung Galaxy A03s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A03s"