نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A12

نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A12

بیش از سه ماه از آغاز سال 2021 گذشته و تا کنون نقد و بررسی تخصصی پرچمدار سامسونگ یعنی سامسونگ اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra) را در تبلت‌فون منتشر کرده‌ایم. حالا، در دیگر سمت محصولات این کمپانی کره‌ای شاهد حضور تلفن همراه سامسونگ Galaxy A12 هستیم که آمده تا تجربه استفاده از گوشی‌های سامسونگ را با قیمتی مناسب، ارزان و مقرون به صرفه ارائه کند. خرید سامسونگ Samsung Galaxy A12 یکی از گزینه‌های مقرون به‌صرفه و در عین حال کارآمد شمرده می‌شود.

این موبایل که در واپسین روزهای سال گذشته میلادی معرفی و در اوایل ژانویه عرضه شد، ارزان‌ترین گوشی نیست که سامسونگ تولید کرده است (سامسونگ M02 ارزان‌ترین محصول سامسونگ است). در واقع وقتی صحبت از خطوط تولید سامسونگ A و سامسونگ M می‌شود، هر کسی نمی‌تواند تفاوت و اختلافات موجود در میان اعضای این دو سری را بفهمد ولی برای اینکه بیشتر با گلکسی A12 آشنا شوید، می‌توانیم بگوییم که این موبایل پایین‌تر از سامسونگ M12 (Galaxy M12) و بالاتر گلکسی A02 (Galaxy A02) قرار می‌گیرد. با این حال اگر قیمت خرید گوشی سامسونگ مدل جدید نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که A12 علارغم مشخصات نسبتا خوبی که دارد قیمت مناسب‌تری هم دارد.

گوشی سامسونگ A12 که می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، نمایشگر 6.5 اینچی دارد و سایر امکانات گوشی‌های هوشمند پایین‌رده و مقرون به صرفه هم در آن به خوبی مشاهده می‌شوند. این موبایل یکی از معدود محصولات سامسونگ است که از یک صفحه نمایش LCD بهره می‌برد. حتی رزولوشن 720p این پنل هم از وضوح استاندارد نمایشگرها پایین‌تر است. از نظر سایز، تکنولوژی‌های مختلف و کیفیت نمایشگر این گوشی نیز کاملاً معمولی می‌باشد بنابراین گلکسی ای 12 امکانات آن‌چنانی ندارد.

تراشه مدیا تک هلیو P35 مغز متفکر این گوشی است و واقعیت را بگوییم که از نظر سخت‌افزاری قدرت زیادی ندارد. بار دیگر اما، باید اذعان کنیم که برای یک تلفن همراه پایین‌رده و مقرون به صرفه مناسب است. این چیپست هشت هسته‌ای که با فرآیند لیتوگرافی 12 نانومتری تولید شده، برای انجام کارهای گرافیکی در سامسونگ A12 کافی خواهد بود.

دوربین اصلی چهارگانه این محصول سامسونگ می‌تواند برگ برنده او در بازار موبایل باشد. در حالی که کارایی دو لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و ماکرو مشخص نیست ولی دو لنز 48 مگاپیکسلی اصلی و 5 مگاپیکسلی اولترا واید باعث می‌شوند به سختی بتوانیم آنها را در یک دستگاه دیگری که همین مقدار قیمت خورده پیدا کنیم. ضمناً، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی هم تکمیل کننده اعضای دپارتمان عکسبرداری در این گوشی می‌باشد.

نکته پایانی بسیار مهم اینکه، سامسونگ A12 از یک باتری 5000 میلی‌آمپری بهره می‌برد که به جهت همراهی با تراشه پایین‌رده 12 نانومتری و یک نمایشگر 6.5 اینچی 720p بسیار بادوام خواهد بود. در واقع انتظار داریم از نظر استقامت منبع نیرو، این گوشی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

سامسونگ A12 در یک جعبه بسیار ساده قرار گرفته که سفید رنگ بوده و رویش تصویری از گوشی چاپ شده است. در این جعبه هم به غیر از خودِ موبایل، تنها دفترچه راهنما، شارژر 15 واتی و کابل USB-C را می‌بینیم.

 

ظاهر و طراحی Samsung A12

سامسونگ این گوشی را از پلاستیک بسیار خوش‌قیافه و زیبایی ساخته است. شیوه طراحی سامسونگ A12 به‌گونه‌ای نیست که فریم و قاب پشتی آن زیاد مدرن باشد ولی این‌گونه هم نخواهد بود که بسیار ساده باشد. واقعیت آن است که بدنه این موبایل یکپارچه می‌باشد که قاب عقبی تا حاشیه‌ها کشیده شده است.

قاب عقبی به سه بخش تقسیم شده که بخش بالایی دارای پوشش راه‌راه نسبتاً نامرئی می‌باشد. البته نمی‌توانیم بگوییم که این نحوه طراحی باعث خوش‌دست شدن گوشی می‌گردد ولی از طرفی آن را بددست نیز نمی‌کند بلکه بسیار چشم‌نواز است به همین دلیل باید سامسونگ را به خاطر این تصمیمش تحسین کنیم.

در یک سوم پایینی، لوگوی سامسونگ با برخی علائم مربوط به رگولاتوری دیده می‌شوند؛ اطلاعاتی که به نوعی با رنگ بدنه کنتراست دارند.

در بالا دوربین اصلی چهارگانه را می‌بینیم که به فلاش LED جایی نداده به همین دلیل سامسونگ این چراغ را پایین‌تر آورده است. با در نظرگیری دو لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و مکرو باید بگوییم که کمپانی کره‌ای با جای‌دهی به آنها در قاب پشتی فقط فضا را اشغال کرده است. در این بین، به راحتی می‌توانیم متوجه شویم که حضور آنها چه‌قدر می‌تواند در چشمگیرتر شدن مشخصات فنی یک گوشی کمک کند.

در جلو نمایشگر Infinity-V را می‌بینیم که در بالای آن ناچ حضور یافته تا دوربین سلفی آن حاضر شود. یک بریدگی تقریباً نامرئی هم در بالای دوربین جلو به چشم می‌خورد که روی میکروفون ثانویه را پوشانده است.

اطراف صفحه نمایش حاشیه‌های مشکی رنگ باریکی دیده می‌شوند. سامسونگ A12 یک گوشی بالارده و پیشرفته نیست بنابراین انتظار می‌رفت نوارهای سیاه دورتادور نمایشگر کمی ضخیم باشند. نوار پایینی به خصوص، ضخامت بیشتری دارد ولی حداقل از این نظر همچون دیگر رقبا یعنی شیائومی پوکو ام 3 (Xiaomi Poco M3) و Realme 7i است. با این توضیحات، می‌توانیم بگوییم که سامسونگ ای 12 به خاطر حاشیه‌های مشکی رنگش ظاهر قدیمی یا بسیار ارزانی ندارد.

خیلی از افراد علاقه‌ای به استفاده از محافظ صفحه نمایش در گوشی‌ها ندارند ولی هر چه که باشد این پوشش‌ها از کثیف شدن موبایل‌ها جلوگیری می‌کنند. با ذکر این نکته، اعتراف می‌کنیم که اکثر محافظان اولئوفوبیک می‌توانند تلفن‌های همراه امروزی را در برابر خط و خش مقاوم کنند.

با این حال، سامسونگ در مورد پوشش استفاده شده روی صفحه نمایش سامسونگ A12 صحبت نکرده و حتی شرکت کورنینگ نیز (Corning) به این مورد اشاره‌ای نداشته است.

در سمت راست فریم گوشی، سنسور اسکنر اثر انگشت روی دکمه پاور جای‌گیری کرده که کمی از میانی‌ترین بخش چارچوب بالاتر است بنابراین کسانی که انگشتان کوتاهی دارند، شاید هنگام لمس این حسگر به مشکل برخورد کنند و لازم باشد کمی دستشان را جابه‌جا نمایند. در این میان، افرادی که دستانشان بزرگتر است، از این نظر هیچ مشکلی نخواهند داشت.

دکمه‌های کاهش و افزایش صدا در بالای دکمه پاور دیده می‌شوند که باز هم دستیابی به آنها کار سختی خواهد بود هرچند این نقطه ضعف نیز چندان مهم نیست.

در دیگر سمت سامسونگ ای 12، محل قرار دادن سیمکارت را می‌بینید. این سینی مورد علاقه بسیاری از افراد است زیرا به آنها اجازه می‌دهد همزمان دو سیمکارت نانو و یک مموری کارت میکرو SD را قرار داده و حافظه داخلی را ارتقا دهند.

در پایین پورت USB-C حضور یافته بنابراین خوشبختانه خبری از درگاه microUSB که سامسونگ در گوشی‌های پایین‌رده خود استفاده می‌کرد نیست هرچند این پورت همچنان در سامسونگ A02 و سامسونگ M02 (Galaxy M02) وجود دارد.

دیگر امکانات این بخش نیز همان جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسپیکر و میکروفون اصلی هستند.

در بالا نیز یک حفره دیده می‌شود که میکروفون ثانویه است.

سامسونگ آ 12 دارای ابعاد 164*75*8.8 میلی‌متری و وزن 205 گرمی است. سایز این موبایل تقریباً با سایر رقبا یکی می‌باشد. البته اگرچه همرده‌های این گوشی همین مقدار جرم دارند ولی این محصول سامسونگ کمی سنگین‌تر است.

به طور کلی کیفیت ساخت و جنس بدنه سامسونگ A12 خوب است. قاب پشتی بافت مانند یک نوآوری به حساب می‌آید و پوشش پلاستیکی آن هم به هنگام لمس شدن حس خوبی به شما منتقل می‌کند و در نهایت سینی سه تایی قرار دادن سیمکارت و مموری کارت نیز نقاط قوت این شیوه طراحی را تکمیل می‌کنند. در این میان، پوشش نمایشگر می‌توانست بهتر باشد ولی باز هم نمی‌توان به این موضوع اعتراض داشت.

 

مشخصات صفحه نمایش Samsung A12

سامسونگ A12 یکی از معدود گوشی‌های ساخت سامسونگ است که از پنل OLED بهره نمی‌برد. نمایشگر این دستگاه از نوع PLS می‌باشد؛ عبارتی که کمپانی کره‌ای از آن برای اشاره به صفحه نمایش‌های IPS LCD تولید خودش استفاده می‌کند. به هر حال، این پنل 6.5 اینچی به هیچ عنوان کوچک نیست بنابراین اگر می‌خواهید گوشی در اختیار داشته باشید که صفحه نمایش بزرگی دارد، سامسونگ ای 12 می‌تواند شما را به این خواسته‌تان برساند. رزولوشن این پنل 720*1600 و تراکم پیکسلی 270 است که اعداد و ارقام نسبتاً پایینی می‌باشند هرچند اگر از نمای نزدیک به این تلفن همراه نگاه نکنید، بعید خواهد بود با کیفیت صفحه نمایش آن به مشکل بر بخورید.

در آزمایش‌های انجام شده و زمانی که اسلایدر نور نمایشگر را به صورت دستی به آخرین حد ممکن می‌رسانید، حداکثر روشنایی سامسونگ A12 به 400 نیت خواهد رسید. این تلفن همراه سنسور حساس به نور محیط ندارد ولی وقتی گزینه تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش را روشن می‌کنید، با توجه به داده‌هایی که از دوربین سلفی به دست می‌آورد، نور نمایشگرش را کم یا زیاد می‌کند. در این صورت، نهایت روشنایی به 472 نیت می‌رسد. کنتراست صفحه نمایش هم 1:1300 خواهد بود که برای یک پنل LCD قابل قبول است.

بر خلاف بسیاری دیگر از گوشی‌های سامسونگ، سامسونگ آ 12 هیچ گزینه‌ای برای تنظیم رنگ ندارد. در واقع نمایشگر این دستگاه تنها می‌تواند از فضای رنگی sRGB بهره ببرد. در این حالت تفاوت رنگی به 4.9 خواهد رسید و در برخی جاها هاله‌ای آبی رنگ به چشم می‌خورد.

دوام باتری A12 سامسونگ

انرژی سامسونگ A12 توسط یک باتری 5000 میلی‌آمپری تأمین می‌گردد که برای یک سخت‌افزار معمولی فوق‌العاده است. در واقع ترکیب نمایشگر و تراشه کم مصرف و یک باتری باظرفیت باعث می‌شود استقامت این تلفن همراه بسیار زیاد گردد.

اگر هنگام اتصال به وای‌فای با این گوشی وبگردی کنید، باتری آن به مدت 16 ساعت دوام خواهد آورد و چنان‌چه به صورت آفلاین فیلم ببینید، 15 ساعت استقامت خواهد داشت. مدت زمانی که با این دستگاه می‌توانید تماس برقرار کنید نیز 31 ساعت خواهد بود که عالی است و از نظر دوام در حالت استندبای هم این محصول سامسونگ قادر خواهد نسبت به دیگر رقبا بسیار بهتر کار کند. در نهایت، استقامت کلی سامسونگ ای 12 به 123 ساعت خواهد رسید.

 

سرعت شارژ Galaxy A12

شارژر فروخته شده همراه با سامسونگ A12 یک آداپتور Adaptive Fast Charging سامسونگ است که چند سالی می‌شود شاهد حضور آن در بازار هستیم. مشخص نیست این شارژر چه استانداردی را پشتیبانی می‌کند ولی در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، وقتی نمایشگر روشن است، قدرتش به 15 وات می‌رسد و وقتی نمایشگر خاموش است، قدرتش به 11 وات کاهش خواهد یافت.

با این شارژر، تقریباً 3 ساعت و 3 دقیقه طول خواهد کشید تا باتری سامسونگ ای 12 کامل شارژ شود که بسیار کند است. حتی شارژ 20 درصد از ظرفیت باتری در عرض 30 دقیقه هم آمار ناامیدکننده‌ای می‌باشد. با این اوصاف، بهترین راه برای شارژ این دستگاه، در شب و هنگامی است که می‌خواهید بخوابید. البته نکته مثبت در مورد این محصول سامسونگ آنکه، باتری‌اش آن‌قدر بادوام است که نیازی نخواهد بود هر روز آن را به شارژ بزنید.

 

تست کیفیت صدا و اسپیکر سامسونگ A12

سامسونگ ای ۱۲ یک اسپیکر در پایین دارد. این گوشی یکی از بیصداترین تلفن‌های همراهی است که در بازار یافت می‌شود زیرا نمره‌ای که از نظر شدت صدا دریافت می‌کند، کمتر از میانگین خواهد بود. از نظر کیفیت هم این دستگاه حرف زیادی برای گفتن ندارد و اصواتی که پخش خواهد کرد بسیار ضعیف خواهند بود. در این میان، وقتی شدت صداها به بیشترین مقدار ممکن می‌رسد، هیچ‌گونه انحرافی شنیده نمی‌شود که فوق‌العاده است.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

سامسونگ آ 12 به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید 10 و رابط کاربری One UI 2.5 بهره می‌برد و در حال حاضر (تا زمان نوشتن این مقاله) هنوز برای آن اندروید 11 و یا One UI 3.0 منتشر نشده است ولی امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد.

هر بار که رابط کاربری محصولات سامسونگ یعنی One UI آپدیت شده، شاهد ثبات این سیستم نرم‌افزاری بوده‌ایم بنابراین امکاناتی که در سامسونگ A12 می‌بینیم به هیچ عنوان کم یا ناقص نیستند. برگه قفل صفحه نمایش تقریباً همان چیزی است که تا کنون دیده‌ایم یعنی در پایین و گوشه‌ها میانبری دیده می‌شود و آیکون اعلانات نیز در پایین ساعت به چشم می‌خورند. ضمناً، از آن جایی که نمایشگر این دستگاه یک پنل LCD است، در آن خبری از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) نیست.

برای بازگشایی قفل نمایشگر سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری بهترین راهکار می‌باشد. پس از طی کردن چند مرحله ساده، می‌توانید اثر انگشت خود را به این حسگر بشناسانید و خوشبختانه باز کردن قفل با انگشت وسطی دست چپ یا انگشت شست دست راست کار راحتی خواهد بود.

همچون دیگر حسگرهایی که در این قسمت از گوشی‌ها قرار گرفته‌اند، وقتی موبایل را در جیب‌تان گذاشته‌اید، سنسور اسکنر اثر انگشت سامسونگ A12 هم ممکن است به صورت ناخواسته لمس گردد و مدتی هنگ کند و نتوانید با استفاده از آن قفل گوشی را باز کنید. چنان‌چه احتمال می‌دهید که این اتفاق برایتان رخ خواهد داد، می‌توانید از تنظیمات گزینه‌ای را فعال کنید تا فقط وقتی سنسور را می‌فشارید قفل نمایشگر بازگردد.

به جای این حسگر، روش بیومتریکی دیگری به نام تشخیص چهره وجود دارد که از لنز دوربین سلفی بهره می‌برد بنابراین خبری از اسکن 3D صورت نخواهد بود. با همه اینها، بازگشایی قفل صفحه نمایش و رفتن به هوم اسکرین با این شیوه بسیار راحت است ولی توجه داشته باشید که از ایمنی کافی برخوردار نیست.

امکانات ابتدایی رابط کاربری تقریباً همان‌هایی هستند که پیش از این در دیگر گوشی‌های سامسونگ معرفی شده در چند سال اخیر دیده‌ایم.

روش ناوبری مبتنی بر حرکات نیز در نظر گرفته شده که امکان راه‌اندازی آن چه در زمان روشن کردن گوشی (برای اولین بار) و چه در زمانی دیگر فراهم است. حالت تیره سرتاسری هم تعبیه شده است.

همچون دیگر گوشی‌های پایین‌رده سامسونگ، جای خالی ویژگی Edge Panels در سامسونگ A12 به خوبی احساس می‌گردد. به غیر از این مورد و چند آیتم دیگر، سیستم نرم‌افزاری این دستگاه مانند سایر تلفن‌های همراه ساخته شده توسط کمپانی کره‌ای می‌باشد به طوری که در آن نرم‌افزارهایی مانند فایل منیجر، گالری، مرورگر و . . . نصب شده‌اند. به علاوه، اپلیکیشن رادیو FM هم وجود دارد که البته برای استفاده از آن باید هدفون خود را وارد جک 3.5 میلی‌متری کنید تا به عنوان آنتن کار کنند. این در حالی است که بسیاری از تلفن‌های همراه امروزی، دارای آنتن FM داخلی هستند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

درون سامسونگ گلکسی A12 تراشه نه چندان قدرتمند مدیا تک هلیو P35 به کار رفته است. این چیپست هشت هسته‌ای تنها از هسته‌های Cortex-A53 بهره می‌برد که چهار عدد از آنها دارای سرعت 2.35 گیگاهرتزی هستند و چهار عدد دیگر نیز سرعت 1.8 گیگاهرتزی دارند. این گوشی نسبت به دیگر دستگاه‌هایی که تراشه اسنپدراگون 450 دارند و سرعت هر کدام از هسته‌های آنها به 1.8 گیگاهرتز می‌رسد، مناسب‌تر است.

پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 استفاده شده در این چیپست را می‌توان در دیگر تراشه‌های مشابه یعنی هلیو P25 نیز یافت بنابراین بیشتر شاهد حضور آن در دستگاه‌های پایین‌رده و معمولی هستیم.

سامسونگ آ 12 دارای چندین نمونه است؛ از 3 گیگ رم با حافظه داخلی 32 گیگابایتی گرفته تا 6 گیگ رم با حافظه داخلی 128 گیگابایتی منتها نمونه‌ای که برای نوشتن این مقاله استفاده شده، 4 گیگ رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد.

عملکرد متوسط چیپست این محصول سامسونگ به خوبی هویت خودش را در آزمایش Geekbench نشان می‌دهد بنابراین کاملاً مشخص است که در رده‌های پایینی نمودار قرار می‌گیرد. البته برای اینکه عملکرد ضعیف سامسونگ A12 زیاد به چشم نیاید، نوکیا 2.4 به این لیست اضافه شده تا محصول کمپانی کره‌ای حداقل یک رده بالاتر بایستد. رقبای این دستگاه مانند Realme 7 یا ردمی 9 (Redmi 9) و ردمی 9 تی (Redmi 9T) اما، قدرت به مراتب بیشتری دارند. حتی Realme 7i و پوکو ام 3 خیلی راحت‌تر از سامسونگ A12 پیشی می‌گیرند.

در آزمایش AnTuTu نیز همان اتفاقاتی می‌افتد که در Geekbench رخ داده بود یعنی پوکو ام 3 و Realme 7i به میزان تقریبی 70 درصدی بهتر از سامسونگ آ 12 کار می‌کنند.

پردازنده گرافیکی که با نمایشگر دارای رزولوشن 720p همراه شده، تا حدودی جبران مافات خواهد کرد. در آزمایش‌های صفحه نمایش روشن GFXBench، گلکسی A12 تا میانه‌های نمودار بالا می‌آید و حتی از نظر تعداد فریم‌های ثبت شده در هر ثانیه پوکو ام 3 را شکست می‌دهد ولی همچنان رقابت را به Realme 7i می‌بازد.

با بررسی مشخصات فنی گلکسی آ 12 باید خودتان به این نتیجه برسید که نباید از این دستگاه انتظارات زیادی داشته باشید بنابراین امتیازات متوسط رو به پایینی که در آزمایش‌های مختلف ثبت شده‌اند، چندان تعجب‌برانگیز نیستند. حتی امکان دارد وقتی دارید کارهای روزمره خود را با این گوشی انجام می‌دهید، لگ و کندی سرعت احساس کنید. به طور کلی، اگر به دنبال عملکرد فوق سریع می‌گردید و تلفن همراهی می‌خواهید که تا چند سال برایتان کار کند، سامسونگ A12 نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

دوربین

گوشی سامسونگ A12 دارای دوربین عقب چهارگانه است که لنزهای آن مطابق معمول با ترکیب 2*2 در کنار هم قرار گرفته‌اند. در واقع دو لنز از این بخش واقعی هستند و دو لنز دیگر فقط جنبه پر زرق و برق کردن برگه مشخصات فنی این محصول را دارند.

لنز اصلی 48 مگاپیکسلی از نوع GM2 ساخت سامسونگ می‌باشد که با فیلتر رنگی تترا سل یا کواد بایر 0.8 میکرومتر را در هر پیکسل جای می‌دهد بنابراین تصاویر نهایی 12 مگاپیکسلی خواهند بود. فاصله کانونی پوشش داده شده توسط این لنز 25 میلی‌متری و دریچه دیافراگم آن f/2.0 است.

در ادامه به لنز اولترا واید 5 مگاپیکسلی می‌رسیم که می‌تواند فواصل 123 درجه‌ای را پوشش دهد. بر خلاف سایر لنزهای اولترا واید موجود در دیگر گوشی‌ها، خبری از سیستم ثابت‌سازی نرم‌افزاری در این حسگر نیست.

دو لنز دیگر 2 مگاپیکسلی هستند که یکی مکرو نام گرفته و برای گرفتن تصاویر کلوزآپ تا فاصله 3.5 میلی‌متری استفاده می‌شود و یکی دیگر برای تشخیص عمق به کار می‌رود که البته امکان عکسبرداری با آن وجود ندارد.

برای گرفتن تصاویر سلفی هم یک لنز 8 مگاپیکسلی در درون ناچ بالای نمایشگر حاضر شده است. این لنز نیز فاصله کانونی 25 میلی‌متری را پوشش داده و دارای دریچه دیافراگم f/2.2 است.

 

اپلیکیشن دوربین Samsung A12

اپلیکیشن دوربین نصب شده در سامسونگ A12 همانی است که پیش از این آن را در دیگر گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم. در واقع وجود این نرم‌افزار یک نقطه قوت به شمار می‌آید زیرا استفاده از آن آسان است و رابط کاربری بسیار سرراستی دارد. امکانات ابتدایی این برنامه عبارتند از کشیدن انگشتان به سمت راست یا چپ جهت تعویض حالات عکسبرداری و فیلمبرداری، گزینه مرتب‌سازی و تغییر ترتیب آپشن‌ها، حذف یا اضافه کردن حالات عکسبرداری و فیلمبرداری به قسمت منظره‌یاب و کشیدن انگشت به بالا یا پایین جهت سوئیچ شدن میان دوربین عقب و دوربین جلو.

آیکون درخت مانند کنترل کننده زوم نیز در این اپلیکیشن به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه در این موبایل خبری از لنز تله فوتو نیست، آیکون دارای سه درخت مخصوص لنز اولترا واید و آیکون دارای دو درخت مخصوص لنز اصلی خواهد بود. شما می‌توانید با باز و بسته کردن انگشت اشاره و شست در قسمت منظره‌یاب، روی یکی از سه مقدار از پیش تعیین شده زوم 2 برابری (2x)، 4 برابری (4x) و یا 10 برابری (10x) بزرگنمایی کنید.

قسمت منظره‌یاب آیکون‌های استانداردی دارد که چرخ‌دنده تنظیمات قرار گرفته در گوشه بالا سمت چپ از آن جمله است. سایر گزینه‌ها به خصوص مشخص کننده رزولوشن فیلمبرداری، خطوط شطرنجی، داده‌های موقعیت مکانی و . . . هم در اینجا حاضر شده‌اند. لازم به ذکر است که در این تلفن همراه چیزی به اسم تکنولوژی بهینه ساز محیط که مبتنی بر هوش مصنوعی می‌باشد، وجود ندارد.

یک حالت پیشرفته (Pro) عکسبرداری تعبیه شده که به شما اجازه می‌دهد مقادیر ISO، تعادل نور سفید و نحوه نورپردازی را تغییر دهید. یک گزینه اندازه‌گیری هم در این بین ایجاد شده است. همچنین، متأسفانه گزینه فوکوس دستی در نظر گرفته نشده است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اصلی سامسونگ A12 در روز به‌گونه‌ای است که شفافیت و جزئیات دارند و نویز نیز در آنها در کمترین مقدار ممکن نگه داشته شده‌اند. رنج دینامیک هم برای یک گوشی مربوط به این رنج قیمت نسبتاً عریض می‌باشد. البته اگر رنگ‌ها کمی پررنگ‌تر دیده می‌شدند بهتر می‌شد ولی باز هم به خاطر اینکه سامسونگ در این محصولش از الگوریتم‌های نرم‌افزاری خاص خودش استفاده می‌کند، باید هم انتظار می‌داشتیم دقت رنگ‌ها به همین مقدار باشد.

گزینه عکسبرداری 48 مگاپیکسلی یا همان Pro شاید باعث شود جزئیات بیشتر به ثبت برسد ولی سبب محدود شدن رنج دینامیک و افزایش نویز می‌گردد بنابراین استفاده از آن ارزشش را نخواهد داشت.

خبری از لنز تله فوتو نیست به همین دلیل از آن جایی که از لحاظ سخت‌افزاری امکانش فراهم نشده، اپلیکیشن دوربین سامسونگ A12 گزینه‌های زوم را در منظره‌یاب نمایش نمی‌دهد. همان‌طور که گفتیم، با باز و بسته کردن انگشت اشاره و شست می‌توانید به صورت دیجیتالی زوم و نهایتاً به مقدار 10 برابری روی سوژه بزرگنمایی کنید. این قدرت زوم برای یک گوشی پایین‌رده و ارزان‌قیمت بسیار عالی است هرچند به نظر می‌رسد گزینه بزرگنمایی 2 برابری بیش از سایرین کارایی خواهد داشت.

اگر از نمای بسیار نزدیک به تصاویر نگاه کنید، خواهید دید که کمی کشیده بوده و فرآیند شفاف‌سازی در آنها بیش از حد رخ داده است به طوری که برخی قسمت‌ها دارای خطوط کج و مورب هستند. با همه اینها، امکان مشاهده این عکس‌ها در نمایشگر گوشی با کیفیت خوبی فراهم بوده و می‌توانید با خیالی آسوده آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، لنز 5 مگاپیکسلی اولترا واید نمی‌تواند تصاویر باکیفیتی بگیرد چرا که در خروجی آن نویز زیادی به چشم می‌خورد و با توجه به قدرتی که این سنسور دارد، مقدار جزئیات ثبت شده در فواصل 123 درجه‌ای زیاد نیست. البته این حسگر رنج دینامیک گسترده‌ای دارد و مسافتی که پوشش می‌دهد هم قابل‌تحسین است. در این بین، انتظار می‌رفت الگوریتم کاهش انحراف به کار رود که متأسفانه این‌گونه نشده است.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

عملکرد دوربین سامسونگ A12 به هنگام عکسبرداری در شب زیاد تعریفی نیست. وقتی ISO را به بیشترین مقدار ممکن می‌رسانید، رنج دینامیک تصاویری که این دستگاه در شرایط کم نور به ثبت می‌رساند محدود خواهد شد؛ نکته‌ای که در منابع نوری، بیشتر خودش را نشان می‌دهد هرچند در سایه‌ها نیز می‌توانیم این موضوع را متوجه شویم. به طور کلی این عکس‌ها نویز زیادی دارند اما با توجه به سخت‌افزار معمولی دوربین عقب سامسونگ ای 12، کیفیت‌شان قابل قبول است. ضمن اینکه بر خلاف حداکثر مقدار ISO استفاده شده، اشباع‌شدگی رنگ‌ها به شکل مناسبی انجام شده است.

لنز اولترا واید در شرایط کم نور عملکرد به مراتب ضعیف‌تری به ثبت می‌رساند. با مقدار ISO تنظیم شده روی عدد 1600، این سنسور نمی‌تواند در شب‌ها به خوبی نورپردازی کند و وقتی هم که نور به لوکیشن اضافه می‌شود نیز توانایی به ثبت رساندن عکس‌های باکیفیت را ندارد. بر این اساس، انتظار داشته باشید نویز زیادی ببینید و تصاویر حالت کشیدگی به خود بگیرند و منابع نوری کشیده شوند. البته توجه کنید که هیچ‌کدام از این نکات، برای یک گوشی معمولی و پایین‌رده دور انتظار نبود.

لازم به ذکر است که در سامسونگ A12 خبری از گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Mode نیست.

 

کیفیت تصاویر پرتره

گزینه لایو فوکوس یا Live Focus تصاویر پرتره باکیفیتی می‌گیرد. تشخیص سوژه توسط این آپشن به خوبی انجام می‌شود بنابراین مشکلی از بابت شناسایی لبه‌های چهره سوژه مانند چانه یا گوش وجود نخواهد داشت. در این میان، خودِ موبایل در جاهایی که اصلاً به سوژه ربطی ندارد، افکت‌های مصنوعی اضافه می‌کند. لازم به ذکر است که گزینه HDR در زمان فعال بودن لایو فوکوس کار نخواهد کرد بنابراین جاهایی که نورانی‌تر هستند، احتمالاً کشیدگی خواهند داشت.

این گزینه همچنین، برای عکسبرداری از سوژه‌های غیرانسانی نیز کاربرد خواهد داشت و اگر سوژه شما ساده باشد، انصافاً عملکردش قابل قبول است. اگر در برخی شرایط خاص، بعضی از قسمت‌ها و خطوط، حالت مورب و خمیدگی به خود نمی‌گرفتند، تقریباً می‌توانستیم بگوییم که کیفیت تصاویر پرتره ثبت شده با گلکسی A12 فوق‌العاده است.

 

کیفیت تصاویر کلوزآپ

لنز مکرو سامسونگ A12 فقط اسم مکرو بودن را یدک می‌کشد وگرنه کیفیت آن‌چنانی ندارد هرچند توانایی گرفتن تصاویر کلوزآپ را دارد. اگر سوژه خود را در فاصله 3.5 سانتی‌متری قرار دهید، عکس‌هایی که به ثبت می‌رسانید، کیفیت قابل قبول خواهند داشت به شرط آن‌که آنها را در نمایشگر گوشی ببینید وگرنه در مانیتور رایانه وضوح‌شان زیاد نخواهد بود. واقعیت آن است که نباید از یک لنز 2 مگاپیکسلی انتظار داشته باشیم جزئیات زیادی به ثبت برساند.

 

کیفیت تصاویر سلفی

با همه اینها، لنز دوربین سلفی عملکرد بدی ندارد. سنسور 8 مگاپیکسلی، در شرایطی که نور کافی تابیده، تصاویری می‌گیرد که جزئیاتشان زیاد است. حتی عملکرد این حسگر در فضاهای بسته نیز تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت. به طور کلی اگر می‌شد ظاهر سوژه‌ها کمی گرم‌تر و طبیعی‌تر گردد، بهتر می‌بود ولی همان‌طور که تا کنون دیده‌ایم، سامسونگ A12 از نظر نمایان ساختن رنگ‌ها بسیار محتاطانه کار می‌کند.

رنج دینامیک تصاویر سلفی هم معمولی است. در جاهایی که در پس‌زمینه نور زیادی وجود ندارد، گزینه HDR به نورانی‌تر شدن چهره کمک خواهد کرد.

در حالت لایو فوکوس اما، قسمت‌های نورانی‌تر کم‌رنگ می‌شوند چرا که پس‌زمینه‌های تار اجازه خودنمایی به گزینه HDR را نمی‌دهند. به علاوه، جداسازی سوژه از پس‌زمینه هم به سختی انجام می‌شود ولی در اکثر مواقع قابل قبول است.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

سامسونگ A12 در زمینه ضبط ویدیو، گوشی چندان باکیفیتی نیست. در واقع با دو لنز اصلی و اولترا واید نهایتاً می‌توان فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کرد و خبری از هیچ‌گونه گزینه ثابت‌سازی نیز نیست.

کیفیت ویدیوهای گرفته شده توسط لنز اصلی که 1080p وضوح دارند، برای یک گوشی این رنج قیمت معمولی است. تصاویر ثبت شده در این فیلم‌ها هم کشیده بوده و هم بیش از حد شفاف هستند بنابراین از نظر میزان جزئیات نمی‌توان چیز زیادی پیدا کرد اما به عنوان یک نقطه قوت کلی، نویز کمی به چشم می‌خورد. رنج دینامیک قابل قبول بوده و رنگ‌ها دقیق هستند به همین منظور تجربه شما از فیلمبرداری با گلکسی A12 مثبت خواهد بود.

لنز اولترا واید هم ویدیوهای نسبتاً باکیفیتی می‌گیرد. شفافیت این فیلم‌ها آن‌چنانی نیست ولی برای یک لنز اولترا واید به کار رفته در یک گوشی مقرون به صرفه قابل قبول است چرا که نویز کمی به ثبت می‌رسد. رنج دینامیک تقریباً گسترده و رنگ‌ها دقیق می‌باشند.

 

رقبا و آلترناتیو

سامسونگ A12 پاسخ سامسونگ به محصولات مقرون به صرفه ردمی و Realme است. محصولاتی که سعی می‌کنند بیشترین امکانات را با کمترین قیمت ممکن به فروش برسانند. با این اوصاف، این نماینده سامسونگ در برابر رقبایش چه‌قدر حرف برای گفتن دارد؟.

ردمی نوت 9 (Redmi Note 9) اولین رقیب گوشی سامسونگ A12 است که بلافاصله خودش را نشان می‌دهد به خصوص آنکه تقریباً هم اندازه محصول سامسونگ قیمت خورده است. در نماینده شیائومی، دوام باتری، سرعت شارژ و کیفیت صفحه نمایش نسبتاً طولانی‌تر و بیشتر خواهند بود. کیفیت دوربین اما، تقریباً با گلکسی ای 12 یکسان است بنابراین مقایسه این دو تلفن همراه از این نظر کار سختی خواهد بود. با این وجود، تراشه ردمی نوت 9 سریع‌تر است و همین یک فاکتور کفایت می‌کند تا محصول برند زیرمجموعه شیائومی را گوشی برتر بدانیم.

پوکو ام 3 هم رقیب قابل احترام دیگری است که از گوشی سامسونگ A12 قیمت کمتری دارد. نمایشگر این دستگاه فول اچ‌دی می‌باشد و با پولی که بابت خریدش می‌پردازید، از ظرفیت رم بیشتری بهره خواهید برد. دیگر مزایای این تلفن همراه هم اسپیکرهای استریو، دوام باتری طولانی‌تر و عملکرد بهتر هستند. با این حال، محصول سامسونگ یک لنز اولترا واید دارد که نماینده پوکو ندارد.

Realme 7 هم گوشی است که اگرچه به میزان 15 درصد از گوشی سامسونگ A12 گران‌تر خواهد بود ولی دارای امکاناتی نظیر نرخ بازسازی 90 هرتزی، صفحه نمایش فول اچ‌دی، تراشه قدرتمندتر، سرعت شارژ بیشتر و دوام باتری طولانی‌تر می‌باشد.

موتو جی 9 پاور (Moto G9 Power) پاسخ موتورولا به گلکسی A12 است اما نکته‌ای که در مورد این موبایل باید در نظر بگیرید این است که به خاطر دارا بودن پسوند پاور، توانسته خودش را جزو گوشی‌های برتر از نظر دوام باتری مطرح کند. این دستگاه از نظر دوام باتری و عملکرد، به راحتی گلکسی A12 را شکست می‌دهد. به علاوه، نمایشگر رزولوشن بالاتر و دوربین اصلی باکیفیت‌تر دیگر مزایای نماینده موتورولا هستند هرچند در سمت دیگر، محصول سامسونگ به یک لنز اولترا واید مجهز شده که جای خالی‌اش در محصول کمپانی آمریکایی احساس می‌گردد.

 

نظر نهایی در مورد نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A12

محصولات سامسونگ معمولاً کار سختی برای رقابت کردن در بازار گوشی‌های پایین‌رده دارند و حالا همین اتفاق برای گوشی سامسونگ A12 نیز رخ داده است. این موبایل، موبایل زیاد بدی نیست و از نظر دوام باتری هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و حتی کیفیت ساختش نیز قابل قبول است. ضمناً، هر چه که باشد، گوشی سامسونگ A12 یک گوشی سامسونگ است و تنها همین برند کافی خواهد بود تا افراد سراغش بیایند.

با این وجود، اگر بودجه کمی برای خرید گوشی دارید، توجه داشته باشید که نباید خود را معطل برند حک شده در قاب پشتی یا جلویی موبایل‌ها کنید. انتخاب و خرید یکی از رقبای معرفی شده در این مقاله احتمالاً شما را از انتخابتان راضی‌تر خواهد کرد و شاید هم باعث شود در هزینه‌هایتان کمی صرفه‌جویی نمایید. با همه اینها، اگر باز هم احساس می‌کنید که حتماً حتماً باید گوشی ساخت سامسونگ بخرید، گوشی سامسونگ A12 یک انتخاب منطقی خواهد بود هرچند از نظر ارزش خرید، نمی‌تواند در برابر رقبایش حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

نقاط قوت

  • قاب پشتی باکیفیت علی‌رغم پلاستیکی بودن
  • دوام باتری فوق‌العاده عالی و طولانی‌مدت
  • عملکرد قابل قبول دوربین
  • بهره‌مندی از لنز اولترا واید علی‌رغم پایین‌رده بودن

 

نقاط ضعف

  • سرعت کم شارژر
  • چیپست ضعیف
  • نبود گزینه‌های عکسبرداری در شب و ثابت‌سازی ویدیوها

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ A12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A12"

  1. گلکسی A12 ویژگی های بسیاری داره که یکیش اسکرین شات هست، من تو یه آموزش ۶ روش متفاوت گرفتن اسکرین شات در این گوشی رو آموزش دادم که می تونه برای کاربرا مفید باشه.