نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A52

نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A52

برای اینکه بتوانیم خرید گوشی Samsung Galaxy A52 را به شما توصیه کنیم دلایل زیادی وجود دارد. اما بهتر است قبل از اقدام به خرید، مشخصات کامل آن را بررسی کنید. در این متن به بررسی گوشی Samsung Galxy A52 پرداخته‌ایم.

بهترین راه برای توصیف خط تولید سری A سامسونگ استفاده از کلمات متنوع و گسترده است. این سری آن‌قدر تنوع دارد که در آن می‌توان گوشی‌های مقرون به صرفه و شبه پرچمدار را پیدا کرد و گستردگی این خط تولید آن‌قدر زیاد است که سامسونگ می‌تواند آن را به یک برند زیرمجموعه خودش تبدیل کند.
کاملاً مشخص است که این شرکت به شدت دارد در گوشی‌های سری Galaxy A سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع این موبایل‌ها حالا بخش عظیمی از فروش سامسونگ را به خود اختصاص داده‌اند. واقعیت را بگوییم که در این بازار تنها یک راه وجود دارد تا به موفقیت رسید و آن هم این است که امکانات رقابتی را با یک برند شناخته شده و با قیمتی مناسب به فروش برسانیم. این دقیقاً همان کاری است که سامسونگ به خوبی توانسته با گوشی‌های نسل Galaxy A انجام دهد و خودش را گام به گام به یک قهرمان در بازار موبایل‌های میان‌رده مطرح کند.
گلکسی A32 به همراه گلکسی A52 و گلکسی A72 که به تازگی معرفی شده‌اند، همگی نشان‌دهنده این هستند که محصولات جدید کمپانی کره‌ای ارزش خرید بالایی دارند. اما از میان این مدل‌ها، بدون شک سامسونگ ای 52 بیش از بقیه جلب توجه کرده و امسال می‌تواند فراتر از انتظار کار کند.


نمونه‌ای از این موبایل که برای نوشتن این نقد و بررسی Galaxy A52 استفاده شده، نسخه LTE یا همان 4G است که قیمت پایه آن برای مدل دارای رم 4 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی 349 یورو می‌باشد. حال آنکه نسخه 5G آن 430 یورو است.
مدل 5G این تلفن همراه تراشه سریع‌تر اسنپدراگون 750G و صفحه نمایش با نرخ بازسازی بیشتر 120 هرتزی را دارد و حداقل رم آن 6 گیگابایت است.

مشخصات گوشی Samsung Galaxt A52

وقتی سامسونگ A52 را با گلکسی A51 (Galaxy A51) که پارسال معرفی شد، مقایسه می‌کنیم، شگفت‌زده‌تر می‌شویم. قبول داریم که قیمت کمی بیشتر شده ولی توجه داشته باشید که این اختلاف قیمت واقعاً ارزشش را دارد زیرا با پرداخت این پول می‌توانید از صفحه نمایش دارای نرخ بازسازی 90 هرتزی، تأییدیه ضد آب و خاک IP67، اسپیکرهای استریو، باتری 4500 میلی‌آمپری، سرعت شارژ 25 واتی و لنز اصلی 64 مگاپیکسلی مجهز به سنسور اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) بهره‌مند شوید.
این امکانات سبب می‌گردند تا گلکسی A52 را یک دستگاه شبه پرچمدار تلقی کنیم با این تفاوت که نسبت به دستگاه‌های بالارده جای خالی برخی از ویژگی‌ها در آن احساس می‌شود. ارزش خرید این دستگاه واقعاً بالاست به همین دلیل به سختی می‌توانیم در آن نقطه ضعفی پیدا کنیم؛ حداقل روی کاغذ این‌گونه است!!! اما برای اینکه ببینید مزایا و معایب این تلفن همراه چیست، با نقد و بررسی گوشی سامسونگ A52 همراه تبلت‌فون باشید.

آنباکسینگ گوشی سامسونگ Galaxy A52

سامسونگ آ 52 در یک جعبه ساده و دو تکه قرار دارد. جنس این کارتن نیز چیز بخصوصی ندارد بنابراین پلاستیکی نبوده و فقط کاغذی است. به خاطر ضخامت و استحکام زیاد این کارتن، می‌توانیم کیفیت آن را تحسین کنیم. لوازم جانبی فروخته شده همراه با این دستگاه نیز عبارتند از شارژر USB-A به همراه کابل مبدل USB-A به USB-C و نه چیز دیگر!

برای اطمینان از امینت بدنه و نمایشگر این گوشی می‌توانید با مراجه به دسته بندی لوازم جانبی Samsung Galaxy A52 ، اکسسوری مورد نیاز آن را با قیمت مناسب از فروشگاه اینترنتی تبلت فون خریداری نمایید.

شایان ذکر است که گلکسی ای 52 از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند ولی همراه با آن شارژر 25 واتی فروخته نمی‌شود بلکه توان این آداپتور تنها به 15 وات می‌رسد. البته این موضوع بستگی به کشوری که از آن این موبایل را می‌خرید هم دارد بنابراین بهتر است پیش از اینکه خرید خود را نهایی کنید، این نکته را از فروشنده بپرسید. با این وجود، خرید یک شارژر جداگانه هزینه زیادی روی دستتان نخواهد گذاشت و برای تصاحب یک شارژر سریع نیازی نیست پول هنگفتی بپردازید.

ظاهر و طراحی Samsung Galaxy A52

سامسونگ نه تنها تلاش می‌کند تا گوشی‌های سری سامسونگ A را مقرون‌به‌صرفه‌تر کند بلکه می‌خواهد آنها را از نظر ظاهری نیز بروزتر نماید تا از همه جهات خواستنی شوند. به همین خاطر، شاهد نوعی بازطراحی گسترده هستیم که سردمدار این شیوه را باید گلکسی A52 و گلکسی A72 بدانیم. مطمئناً این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند تا خصوصاً نظر جوانانی را جلب کنند که بیشتر به دنبال خلاقیت هستند و تمایل بیشتری به حضور در اجتماعات و شبکه‌های اجتماعی دارند.


مشخصاً تمرکز اصلی سامسونگ برای طراحی این موبایل روی قاب پشتی بوده که پوشش نرم و درخشانی دارد و شبیه ساتن مات یا لاستیک مات است. این گوشی در چهار رنگ مشکی، سفید، بنفش و آبی تولید شده است.
استفاده از کلمه کلیدی Awesome (به معنای بینظیر) برای معرفی گوشی‌های جدید سری گلکسی A نکته‌ای است که سامسونگ خیلی روی آن مانور داده و مدام از آن برای اشاره به باتری، صفحه نمایش، دوربین و حتی رنگ‌بندی بهره برده است. نمونه بنفش رنگ این تلفن همراه که تصاویر آن را در این مقاله می‌بینید، هم چشم‌نواز و خیره‌کننده است و هم وقتی در دست گرفته می‌شود اسباب شگفتی را فراهم می‌کند. احساس کلی دریافت شده هنگام گرفتن این موبایل آرامش‌بخش بوده و اگرچه کمی جنس آن شبیه کائوچو یا لاستیک می‌باشد اما کمی هم درخشندگی دارد. با این اوصاف، احساس دریافت شده هنگام گرفتن این موبایل بسیار خاص است به همین دلیل حتماً پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر فقط به خاطر طراحی هم که شده، خرید سامسونگ A52 را به عنوان یک تصمیم منطقی در نظر داشته باشید.


شکل ظاهری قاب پشتی نیز خاص است به طوری که با یک زاویه نسبتاً تند و بسته، تا اواسط فریم موبایل کشیده می‌شود و یک لبه در کناره‌ها به وجود می‌آورد. این شیوه طراحی نسبت به لبه‌های تند و تیزی که در گوشی‌ها می‌بینیم نه بهتر است و نه بدتر بلکه فقط متفاوت است.
بر خلاف ظاهر کاملاً متفاوت، ایده اصلی طراحی ماژول دوربین عقب چهارگانه مشخصاً از سامسونگ A51 دریافت شده و رنگ به کار رفته روی آن هم الهام‌گرفته‌شده از خانواده گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20) است.
از نظر مواد سازنده و نحوه ساخت، گلکسی A52 خوش‌دست و یکدست است. این دستگاه لزوماً زیاد بزرگ نیست ولی قطعاً از نمونه قبلی ضخیم‌تر است به طوری که ابعادش برای طول، عرض و ضخامت به ترتیب به 159.9*75.1*8.4 میلی‌متر و وزنش به 189 گرم می‌رسد. فریم اطراف بدنه پلاستیکی است و این‌گونه حدس می‌زنیم که جنس قاب پشتی هم همین جنس می‌باشد. روی نمایشگر پوشش محافظ گوریلا گلس 5 به کار رفته که نسبت به گوریلا گلس 3 استفاده شده در گلکسی A51 مستحکم‌تر است. دیگر پیشرفت قابل‌توجه در اینجا دریافت تأییدیه ضد آب و خاک IP67 می‌باشد که برای نخستین بار در یک عضو از سری گلکسی A استفاده شده و بسیار قابل‌تحسین است.

دکمه‌های اطراف فریم

هیچ نکته بخصوصی در مورد دکمه‌های اطراف فریم سامسونگ A52 وجود ندارد؛ اتفاقی که نمی‌توانیم نسبت به آن اعتراضی داشته باشیم. واقعاً جای خوشحالی دارد که می‌بینیم جک هدفون 3.5 میلی‌متری هنوز در این گوشی حضور یافته و در پایین قاب جای گرفته است. در کنار آن هم می‌توانیم پورت USB-C را ببینیم که از نوع USB 2.0 بوده و از OTG پشتیبانی می‌کند. در امتداد آن نیز شاهد حضور اسپیکر پایینی هستیم.


اسپیکرهای استریو تازه استفاده شده در سامسونگ A52 بسیار توانمند هستند. لازم به ذکر است که بریدگی مربوط به آن کار میکروفون را نیز انجام می‌دهد. این اتفاقات سبب شده‌اند تا بالای فریم این موبایل تقریباً خالی باشد و فقط به میکروفون نویز کنسلینگ و اسلات مشترک قرار دادن سیمکارت و مموری کارت میکرو SD جای دهد بنابراین بین سیمکارت و کارت حافظه باید یکی را انتخاب کنید.
در سمت چپ خبری از امکانات به خصوص نیست. در واقع از همین جا می‌توانید جنس فریم پلاستیکی را به خوبی احساس کنید. اگر زیاد به این بخش حساس نباشید، به جرأت می‌توانیم بگوییم که پوشش به کار رفته در این بخش بسیار جذاب است و اصلاً ارزان به حساب نمی‌آید. ضمن اینکه این‌گونه نیست که فکر کنید از جنس فلز ساخته شده است. سمت راست فریم مجهز به دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور است که به خوبی در جای مناسبی قرار گرفته‌اند و کلیک‌شوندگی زیادی داشته و واکنش‌گرا هستند و هیچ اعتراضی به نحوه عملکرد آنها وجود ندارد.

حاشیه‌های مشکی اطراف نمایشگر 6.5 اینچی باریک و کوچک هستند. البته شاید ضخامت‌ این خطوط همچون ضخامت خطوط اطراف گلکسی A51 کم نباشد ولی تفاوت‌ها بسیار جزئی است. به علاوه، شاید سامسونگ مجبور شده این نوارها را کمی ضخیم در نظر بگیرد تا بتواند به اسپیکر بالایی جای دهد. همچنین، نقطه سیاه رنگ محل قرارگیری دوربین سلفی هم ظاهر مدرنی دارد.
سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش گلکسی آ 52 عملکرد بسیار باثباتی دارد ولی باز هم با در نظرگیری استانداردهای امروزی سرعتش کم است. با همه اینها، می‌توانید روی آن حساب کنید.


تنها اعتراضی که می‌توانیم به نحوه طراحی سامسونگ A52 داشته باشیم، نبود چراغ LED اعلانات است.

صفحه نمایش Samaung A52

گلکسی A52، A72 و A32 نسبت به مدل‌های پیشین خود از نمایشگرهای باکیفیت‌تری بهره می‌برند. سامسونگ برای تولید و ساخت گوشی‌های میان‌رده امسالش سعی کرده چشمش را روی ملاحظات مختلف ببندد تا شاهد حضور نرخ بازسازی 90 هرتزی در این دستگاه‌ها باشیم. بر این اساس، صفحه نمایش 6.5 اینچی گلکسی آ 52 هم از این ویژگی فوق‌العاده جذاب بی‌بهره نمانده است.
نه تنها پنل نمایشگر سریع‌تر شده بلکه درخشان‌تر نیز شده است. سامسونگ می‌گوید که حداکثر روشنایی این موبایل به 800 نیت می‌رسد. البته اگرچه شاید نتوانید دقیقاً همین رکورد را به ثبت برسانید ولی در آزمایش‌های تخصصی می‌توان به اعداد نزدیک آن دست یافت.


به این ترتیب، استفاده از گلکسی A52 در فضاهای باز بسیار راحت بوده و حتی در زیر نور خورشید نیز خوانایی زیادی دارد.
از نظر کیفیت رنگ، دو نمایه Vivid (که به صورت پیش‌فرض روشن است) و Natural وجود دارد. مورد اول به اسلایدر تنظیم نور و رنگ مجهز می‌باشد و یک اسلایدر به خصوص برای تنظیم نور سفید دارد.
مورد دوم اما، شاخص‌ترین گزینه در گوشی‌های سامسونگ است که در فضای رنگی sRGB از دقت بالایی برخوردار می‌باشد و در گلکسی آ 52 هم خیلی خوب کار می‌کند. در واقع می‌توانیم آن را از نظر دقت رنگ فوق‌العاده بدانیم.


علی‌رغم درخشندگی زیاد و بهره‌مندی از نرخ بازسازی 90 هرتزی، صفحه نمایش سامسونگ A52 تأییدیه‌های مربوط به کیفیت HDR را ندارد. صرف‌نظر از این نکته، خبر خوب آن است که این موبایل از Widevine L1 پشتیبانی می‌کند و این یعنی می‌توان محتوای سایت‌های پخش فیلم نظیر نتفلیکس را با رزولوشن فول اچ‌دی تماشا کرد و از نهایت توانایی‌های این نمایشگر فول اچ‌دی بهره برد.
سامسونگ برای این موبایل خود ویژگی فیلتر آبی رنگ یا همان Eye Comfort Shield را در نظر گرفته است. این قابلیت گزینه بخصوصی دارد که شدت رنگ‌ها را با توجه به تایم روز تنظیم می‌کند. اگر هم به عملکرد خودکار آن علاقه دارید، می‌توانید از آپشن زمان‌بندی این ویژگی بهره ببرید. همچنین، امکان زمان‌بندی حالت تیره برای روشن یا خاموش شدن به صورت خودکار نیز وجود دارد.

نحوه کارایی نرخ بازسازی 90 هرتزی

برای یک گوشی مدرن، نرخ بازسازی 90 هرتزی کمترین سرعت به حساب می‌آید. با این حال، روان بودن سرعت و واکنش‌گرا بودن منوها هنگام اسکرول کردن در آنها محسوس است. علی‌رغم اینکه سرعت این ویژگی پایین می‌باشد ولی همچنان می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای ما باشد. در واقع این ویژگی نه زیاد پرسرعت است و نه پرمصرف است که بخواهد انرژی باتری را بی‌دلیل هدر دهد.


بر خلاف پرچمدارانش، سامسونگ برای اشاره به نرخ بازسازی از اعداد بزرگ و غیرقابل هضم مانند 120 هرتزی بهره نبرده است به همین دلیل نمایشگر گلکسی A52 از همان نرخ نوسازی 90 هرتزی پشتیبانی و اکثر مواقع نیز محتواها را با همان سرعت اجرا می‌کند.
در این موبایل، اپلیکیشن‌هایی نظیر گالری پیش‌فرض، ویدیو پلیر، گوگل فوتوز، جیمیل، گوگل درایو، گوگل پلی، یوتیوب، نتفلیکس، فیسبوک، اینستاگرام، تیک تاک و اسنپ‌چت همگی با نرخ بازسازی 90 هرتزی اجرا می‌شوند.
نرم‌افزارهایی که همچنان از نرخ بازسازی 60 هرتزی استفاده می‌کنند نیز با همین سرعت اجرا خواهند شد. از جمله موارد قابل ذکر و مهم می‌توانیم به گوگل مپس و دکمه‌های پیمایشی دوربین اشاره کنیم و قسمت‌هایی از رابط کاربری که به دوربین یا برنامه مسیریابی مربوط می‌شوند را یادآور شویم.
این توضیحات ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم بگوییم که منظور سامسونگ از گزینه High Motion در گلکسی A52 همان نرخ بازسازی 90 هرتزی است. صادقانه بگوییم که گزینه نرخ نوسازی تطبیقی (Adaptive) واقعاً کارایی بخصوصی ندارد و در اینجا اصلاً به آن اشاره هم نشده است هرچند به نبود آن نیز نمی‌توانیم اعتراض داشته باشیم.
تأثیری که نرخ بازسازی 90 هرتزی بر دوام باتری می‌گذارد، نسبت به نرخ بازسازی 60 هرتزی به مراتب بیشتر است به همین دلیل امیدواریم سامسونگ در نهایت با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری مشکلات موجود را حل کند.
در پایان چند بازی که نرخ بازسازی سریعی داشتند اجرا شد ولی نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که هر چیزی نرخ نوسازی آن از 60 هرتز فراتر رفت، برای پردازنده گرافیکی آدرنو 618 مشکل ایجاد می‌کند و حتی امکانات بهبود دهنده عملکرد نظیر Game Launcher سامسونگ نیز به آن کمک نخواهند کرد.
با این وجود، واقعاً جای امیدواری دارد که می‌بینیم گلکسی A52 می‌تواند خیلی از بازی‌ها را با نرخ بازسازی 90 هرتزی اجرا کند. البته باید کمی منطقی هم فکر کنید زیرا همیشه نرخ نوسازی این‌قدر سریع نخواهد بود و بعضی اوقات به 60 هرتز کاهش می‌یابد. با این اوصاف، اگر بیشتر بازی‌های ساده و معمولی را اجرا کنید، می‌توانید گیم‌های مختلف و متنوعی را دانلود نمایید و تجربه فوق‌العاده‌ای از بازی کردن در این گوشی به دست آورید.

دوام باتری Samsung Galaxy A52

سامسونگ توانسته در گلکسی آ 52 که ضخامت 8.4 میلی‌متری و وزن 189 گرمی دارد، یک باتری 4500 میلی‌آمپری قرار دهد. این منبع ن500 میلی‌آمپر از باتری 5000 میلی‌آمپری گلکسی A32 کم‌ظرفیت‌تر بوده و 500 میلی‌آمپر از باتری 4000 میلی‌آمپری گلکسی A51 باظرفیت‌تر است.
مطابق معمول، آزمایش‌های تخصصی بررسی دوام باتری مانند پخش ویدیو و وبگردی با دو نرخ بازسازی 60 و 90 هرتزی صورت گرفت.
گلکسی A52 در حالت High Smoothness توانسته استقامت کلی 105 ساعتی را به ثبت برساند. این امتیاز تقریباً همان چیزی است که از یک گوشی با تراشه اسنپدراگون 720G و صفحه نمایش OLED انتظار می‌رفت.


برای مثال، گوشی Realme 7 Pro با سخت‌افزار مشابه نتایج نسبتاً یکسانی به ثبت رساند. البته باید اشاره کنیم که آن دستگاه تنها از نرخ نوسازی 60 هرتزی پشتیبانی می‌کند.
حال که صحبت از چیپست شد بد نیست بگوییم که اسنپدراگون 720G توانست در آزمایش‌های برقراری تماس و حالت استندبای نمرات مناسبی به دست آورد و عملکرد باثباتی داشته باشد. طبیعتاً اگر شما از نسخه 5G گلکسی آ 52 استفاده کنید که تراشه اسنپدراگون 750G دارد، امتیازات دوام باتری ضعیف‌تر و کمتر خواهند شد.
حال که نرخ بازسازی 90 هرتزی به صفحه نمایش سامسونگ A52 اضافه شده، بهتر است ببینیم نمایشگر این دستگاه نسبت به نرخ نوسازی 60 هرتزی، چه‌قدر انرژی مصرف می‌کند. همان‌طور که تا کنون گفته‌ایم، افزایش قدرت استفاده شده توسط دو نرخ بازسازی 60 یا 90 هرتزی در یک نمایشگر مدرن OLED زیاد محسوس نیست و حتی اگر هم باشد، روان بودن رابط کاربری واقعاً ارزشش را دارد.


در آزمایش پخش ویدیو اما، اگر سراغ نرخ بازسازی 90 هرتزی بروید انرژی بی‌دلیل هدر می‌رود و دوام باتری به میزان یک ساعت و نیم کاهش می‌یابد. با این اوصاف، انجام این کار ارزشش را نخواهد داشت و بهتر است هنگام پخش فیلم از همان نرخ نوسازی 60 هرتزی بهره ببرید.
در آزمایش وبگردی هم از آن جایی که نرخ نوسازی سریع زیاد به چشم نمی‌آید و هنگام اتصال به وای‌فای انرژی باتری زیاد مصرف نمی‌شود و گشت‌وگذار در سایت‌ها فشار زیادی به رم وارد نمی‌آورد، اجزایی که بیشترین انرژی را به کار می‌گیرند، نمایشگر و اسپیکرها هستند به همین دلیل پیشنهاد ما استفاده از همان نرخ نوسازی پیش‌فرض است زیرا تأثیر زیادی بر دوام باتری نمی‌گذارد.

سرعت شارژ

همان‌طور که در قسمت آنباکسینگ و محتویات درون جعبه گفتیم، همراه با گلکسی A52 یک شارژر 15 واتی سریع و کابل مبدل USB-A به USB-C فروخته می‌شود. همه این اقدامات انجام شده‌اند تا قیمت نهایی فروش این دستگاه کاهش یابد. اما صرف‌نظر از این نکته، یک ویژگی جدیدی که شاهد حضور آن در دستگاه‌های امسال سری گلکسی A هستیم، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی Power Delivery می‌باشد که البته برای بهره‌مندی از آن در محصول مورد بحث ما، باید شارژر مربوطه را به صورت جداگانه بخرید.
واقعاً انتظار می‌رفت که سامسونگ همراه با این دستگاه یک شارژر 25 واتی به فروش برساند اما حدس می‌زنیم این کمپانی کره‌ای می‌خواهد امسال شارژرهایی که تولید می‌کند را بیشتر بفروشد. به هر حال، باید با این تصمیم او کنار بیاییم. البته برای اینکه کمتر هزینه کنید، می‌توانید شارژرهای سریع ساخته شده توسط دیگر برندها و شرکت‌ها را بخرید.


اگر شارژر سریع‌تری خریداری کنید، به راحتی متوجه افزایش سرعت شارژ خواهید شد زیرا کاملاً محسوس می‌باشد.

کیفیت صدا

یکی از اتفاقات و پیشرفت‌های قابل‌توجه اما جزئی در گلکسی A52، وجود اسپیکر استریو می‌باشد. البته این موبایل تنها یک اسپیکر استریو دارد که در پایین فریم قرار گرفته است ولی میکروفون بالایی هم به نوعی کار همان اسپیکر را می‌کند. این اقدامات سامسونگ تأثیر شگرفی بر کیفیت صداها می‌گذارد که در مجموع قابل‌تحسین است.
به طور کلی این موبایل صداها را نه کاملاً واضح و نه بسیار بلند پخش می‌کند اما از بسیاری از رقبای میان‌رده و همرده بهتر کار خواهد کرد تا بتواند در آزمایش‌های تخصصی انجام شده نمره “قابل قبول” را کسب نماید. البته این امتیاز در حالی کسب شد که دو گزینه Dolby Atmos و Equalizer خاموش بودند. حال اگر مورد اول را روشن کنید، از شدت صداها کاهش خواهد یافت.


ذکر این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود. سامسونگ A52 نه تنها اسپیکر استریو دارد بلکه از کیفیت صدای Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌کند. این گزینه هنگام پخش فیلم، موسیقی و فایل‌های صوتی مختلف به کار می‌آید. علاوه بر این، آپشن Dolby Atmos for Gaming نیز تعبیه شده که صداهای خاصی مانند قدم‌های برداشته شده در بازی‌ها را با شدت بیشتری پخش خواهد کرد.
در آزمایش‌های انجام شده Dolby Atmos توانست فرکانس صداهای شنیده شده را ارتقا دهد و به سایر فاکتورهای تأثیرگذار بر کیفیت اصوات دست نزند. اگر هم این آپشن را خاموش کنید، صداها بلندتر خواهند شد؛ تصمیمی که انجام آن زیاد مثمرثمر نخواهد بود. در هر حال، وجود این گزینه بهتر از نبودنش است زیرا در آن صورت کاملاً اختیار دارید که آیا می‌خواهید از آن استفاده کنید یا خیر.
به صورت خلاصه بگوییم که سامسونگ A52 یک گزینه Equalizer پیشرفته و سیستم صداهای تطبیقی دارد که صداها را با توجه به سلیقه شخصی شما تنظیم و آنها را پخش می‌کند.

سیستم عامل و رابط کاربری

سامسونگ به خوبی متوجه شده که اگر یک سیستم سخت‌افزاری می‌خواهد موفق ظاهر شود، باید سیستم نرم‌افزاری مناسبی با آن هماهنگ باشد. حال برای به واقعیت تبدیل کردن این باور و اعتقاد، کمپانی کره‌ای رابط کاربری محصولات جدید سری گلکسی A را بهبود داده است.


گوشی A52 سامسونگ به صورت پیش‌فرض از One UI 3.1 به عنوان رابط کاربری و اندروید 11 به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند. برای افزایش رغبت مشتریان برای خرید این موبایل، سامسونگ خبر داده که علاوه بر سامسونگ A52 ، سامسونگ A52 نیز به مدت سه سال آپدیت‌های مربوط به سیستم عامل و به مدت چهار سال آپدیت‌های مربوط به بسته‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. بر این اساس، این موبایل باید تا سال 2023 به اندروید 14 آپدیت خواهد شد که فوق‌العاده است.


این یک تصمیم نسبتاً جدید از سوی سامسونگ می‌باشد. این در حالی است که بسیاری از محصولات این شرکت مانند گلکسی ای 02 اس (Galaxy A02s) از اندروید 10 و One UI 2.5 استفاده می‌کنند و هنوز خبری از آپدیت‌های نرم‌افزاری گسترده برای آنها نداریم. اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم، باید بگوییم که One UI 3.1 در مقایسه با One UI 3.0 یا حتی One UI 2.5 تفاوت‌های زیادی از نظر ظاهری ندارد اما همچنان می‌توانیم شاهد حضور برخی امکانات خاص و تازه باشیم.


برای مثال، رنگ میانبرهای پنجره قفل صفحه نمایش یعنی تماس گیرنده و دوربین حالا تک رنگی شده‌اند این در حالی است که رنگ این آیکون‌ها در گذشته با توجه به اپلیکیشن مربوطه تغییر می‌کرد.
از میان امکانات نرم‌افزاری کاربردی هم باید به ویجت تازه اضافه شده Wellbeing اشاره کنیم که سبب می‌شود بدون نیاز به باز کردن قفل نمایشگر، ببینید چه‌قدر از گوشی خود استفاده کرده‌اید. در همین حال، تنظیمات مربوط به ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) ساده‌تر شده‌اند.
وظیفه بازگشایی قفل نمایشگر این‌بار به سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش محول شده است. البته گزینه تشخیص چهره هم در دسترس قرار دارد. شاید استفاده از مورد دوم راحت‌تر باشد ولی به مراتب امنیت کمتری خواهد داشت زیرا فقط با استفاده از دوربین سلفی چهره شما را خواهد شناخت. ضمن اینکه امروزه دیگر خبری از سنسورهای شناسنده عنبیه چشم نیست.
یک تغییر قابل ذکر آن است که حتی اگر یک نوتیفیکیشن وجود دارد یا اصلاً نوتیفیکیشنی وجود ندارد، نوار اعلانات حالا تمام نمایشگر را می‌پوشاند. این در حالی است که در گذشته قسمت پایینی آخرین اعلان خالی می‌ماند و رنگش تیره می‌شد ولی می‌توانستیم نمای پشتی آن را ببینیم.
ضمن اینکه در One UI 3.1 می‌توانید دکمه‌های تنظیمات سریع را مستقیماً با استفاده از آیکون به اضافه ( + ) ویرایش کنید و دیگر سراغ منوی مربوطه نروید.
در میان امکاناتی که همزمان با اندروید 11 منتشر شده‌اند هم می‌توانیم به تاریخچه اعلانات اشاره کنیم. اگرچه دستیابی به این منو از طریق تنظیمات امکان‌پذیر بوده و خیلی سریع نمی‌توانید آن را اجرا کنید اما هنگام مشاهده یک نوتیفیکیشن که خیلی سریع رد کرده و یا از دست داده‌اید، بسیار کاربردی خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که باید آن را روشن کنید چرا که به صورت پیش‌فرض خاموش است.
در سیستم عامل عرضه شده همراه با سامسونگ A52 ، تمامی امکانات استاندارد مربوط به دکمه‌های تنظیمات سریع و تسک‌بار تعبیه شده‌اند. در اندروید 11 روش جدیدی برای مواجهه با اعلانات دریافت شده از نرم‌افزارهای پیامرسان وجود دارد که به Bubbles معروف بوده و خوشبختانه One UI 3.1 نیز آن را ارائه کرده است. این قابلیت علاوه بر چیزی است که پیش از این در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم و Smart Pop-up نام داشت. تمامی این تنظیمات در منوی Floating Notifications در دسترس قرار دارند تا از آنجا هم بتوانید هر دو را خاموش و غیرفعال کنید و هم در صورت تمایل رابط کاربری قدیمی را برگزینید.
Bubbles نوع گسترده‌تری از ویژگی Conversations است که برای بهره‌مندی از آن می‌بایست ابتدا روی اعلان دریافتی ضربه بزنید تا بتوانید اندازه آن را تغییر داده و به یک حباب شناور تبدیل کنید. لازم به ذکر است که ابتدا فیسبوک مسنجر چنین ویژگی مشابهی را ارائه کرده بود.
Smart Pop-up یکی از امکانات کمتر شناخته‌شده One UI است که در گذشته اجازه اضافه شدن ویژگی مشابه Bubbles را به نرم‌افزارهای مدنظر کاربران می‌داد. ضربه زدن روی آیکون یک اپلیکیشن، سبب اجرا شدن یک پنجره شناور می گردید تا در نهایت امکان بزرگتر یا کوچکتر کردن آن وجود داشته باشد. در واقع کارایی آن شبیه Bubbles بود با این تفاوت که کمی میان آنها اختلاف به چشم می‌خورد.
دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای که همزمان با جدیدترین نسخه اندروید معرفی شدند نیز در One UI قرار گرفته‌اند. با این قابلیت، شما می‌توانید به دکمه‌های سریع توقف یا پخش فایل رسانه‌ای که دارید گوش می‌دهید، دست یابید و با کشیدن انگشتتان به کناره‌ها میان اپلیکیشن‌ها سوئیچ شوید.
صفحه رسانه‌ای که قبل از اندروید 11 در One UI 2.5 وجود داشت هم کارایی نسبتاً مشابهی با دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای دارد. در این پنل کنترل شدت صدا از نظر ظاهری تغییر کرده و حالا چهار اسلایدر به صورت عمودی دارد حال آنکه در گذشته این اسلایدرها افقی بودند.
Music Share سامسونگ یک مثال فوق‌العاده از امکانات پیشرفته‌ای می‌باشد که قبلاً در گوشی‌های پرچمدار وجود داشت ولی حالا به دستگاه‌های میان‌رده آمده و باعث شده ارزش آنها به شدت افزایش یابد. مشخصاً کمپانی کره‌ای این ویژگی ترند و جذاب را به گلکسی A52 آورده تا از طریق آن بتوانید فایل‌های صوتی در حال پخش در دستگاه‌های بلوتوثی متصل به گوشی یکی از دوستان یا سایر اسپیکرها را مدیریت کنید.
یکی دیگر از امکاناتی که اصل آن به اندروید 11 تعلق دارد ولی در One UI سامسونگ دیده می‌شود، قابلیت پین کردن اپلیکیشن‌ها به بالای منوی اشتراک‌گذاری می‌باشد. این ویژگی یکی از مواردی است که قطعاً با خودتان خواهید گفت چرا واقعاً این‌قدر طول کشید تا به دستمان برسد!!!. البته هنوز جا دارد تا این قابلیت بهتر شود زیرا بدون شک پس از گذشت زمان منوی اشتراک‌گذاری پر خواهد شد از نرم‌افزارهای اضافه و بدون استفاده به همین دلیل باید بتوانیم برخی از موارد را پاک کنیم.
از جمله تنظیماتی که سامسونگ در سیستم نرم‌افزاری امسال خودش آن را تغییر داده است، نحوه اعطای مجوز به اپلیکیشن‌ها می‌باشد. با نسخه 3.1 رابط کاربری One UI، شما می‌توانید هر بار که یک نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، مجوزهای مربوطه را ببینید و یکی از آپشن‌های رد کردن، همین یک بار و یا فقط حین استفاده از برنامه را برگزینید. اگر هم یک برنامه به کرات برای گرفتن مجوز درخواست ارائه می‌داد، یک گزینه چهارم نیز دریافت خواهید کرد که شما را به صفحه تنظیمات مربوطه خواهد برد. این اقدامات انجام شده‌اند تا کاربران به طور اتفاقی و ناخواسته گزینه‌ای را انتخاب نکنند.
منوی تنظیمات هم از نظر ظاهری تغییرات جزئی اما کاربردی داشته است. زیرمجموعه‌ها به وسیله نقطه جدا و فاصله در میان آنها ایجاد شده است و جستجوهای اخیر هم در قالب حباب نمایش داده می‌شوند بنابراین خبری از لیست نیست. به علاوه، یک ویژگی تازه اضافه شده به تنظیمات وجود دارد که از طریق هشتگ‌ها می‌توانید به موارد مشابه چیزی که به دنبالش هستید، دست یابید.
قسمت شماره‌گیر هم از نظر ظاهری تغییراتی داشته است. شما باید یکی از صفحات درون تماسی را انتخاب کنید. به علاوه، امکان انتخاب یک تصویر یا ویدیو پس‌زمینه برای آن پنجره نیز وجود دارد هرچند این تصاویر یا ویدیوها برای تمامی تماس‌ها استفاده خواهند شد و برای هر شخص و مخاطب متفاوت نخواهد بود.
در سرتاسر One UI 3.1 هم تغییرات ظاهری متعددی دیده می‌شود. پشتیبانی فوق‌العاده رابط کاربری سامسونگ از تم‌ها و گالری آنلاین و متنوع این شرکت در سامسونگ A52 وجود دارد. همین اتفاق برای گزینه‌های روش‌های ناوبری در میان منوها رخ داده است هرچند برخی از قسمت‌ها و لایه‌ها با تغییرات جزئی همراه بوده‌اند و دکمه‌های ناوبری کمی عوض شده‌اند.
همان‌طور که اشاره کردیم، گلکسی A52 امکانات نرم‌افزاری متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از Edge Panels، بیکسبی و همگام‌سازی کلی با پلتفرم SmartThings. همچنین، Game Launcher و هاب اجرای همه بازی‌ها نیز تعبیه شده‌اند که سبب می‌گردند وقتی دارید بازی اجرا می‌کنید، حواستان کمتر پرت شود.
سامسونگ همچنان تمایلی به گنجاندن برخی از قابلیت‌های پیشرفته در گوشی‌های میان‌رده خودش ندارد. از جمله این امکانات می‌توانیم به DeX اشاره کنیم. با این وجود، علی‌رغم غیبت این ویژگی، می‌توانید از بسیاری از مزایای آن از طریق Link to Windows بهره ببرید که با همکاری مایکروسافت توسعه یافته‌اند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

سامسونگ در گلکسی A52 تراشه‌ای را به کار برده که می‌توانیم بگوییم بهترین انتخاب برای او بوده است. البته این چیپست در گلکسی A72 نیز استفاده شده است. اسنپدراگون 720G آن‌قدر قدرتمند می‌باشد که قدرت کافی برای اجرای نرم‌افزارها را داشته باشد و با سرعت قابل‌قبولی نرم‌افزارها و بازی‌ها را اجرا کند. همچنین، کاملاً مطمئنیم که خریداران سامسونگ A52 حضور یک چیپست ساخت کووالکوم به جای اگزینوس (مانند گلکسی A51) یا مدیا تک (مانند گلکسی A32 یا گلکسی A41) را تحسین خواهند کرد.
البته با کمی گشت‌وگذار در بازار می‌توان آلترناتیوهای بهتری مانند گلکسی ام 51 (Galaxy M51) با تراشه اسنپدراگون 730G و دو گوشی سری وان‌پلاس نورد (OnePlus Nord) که تراشه‌های اسنپدراگون 690G و اسنپدراگون 765G دارند را پیدا کرد که هم اندازه این محصول سامسونگ قیمت خورده‌اند.


چیپست هشت هسته‌ای گلکسی A52 متشکل از دو هسته Kryo 465 Gold با سرعت 2.3 گیگاهرتزی و شش هسته Kryo 465 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی است و علی‌رغم اینکه ظاهراً نمی‌تواند در آزمایش‌های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد اما بدون شک می‌تواند خودی نشان دهد. بار دیگر باید اشاره کنیم که این موبایل از اکثر گوشی‌های گلکسی نسل‌های پیشین که تراشه‌های ضعیف‌تری داشتند، بهتر شده است. این‌ها دلایلی است گه خرید گوشی Samsung Galaxy A52 را به یکی از گزینه‌های خوب پیش رویتان تبدیل می‌کند.
با ذکر این نکته، می‌توانیم به چیپست‌هایی اشاره کنیم که می‌تواند آلترناتیو مناسبی برای اسنپدراگون 720G به شمار بیایند که Dimensity 800U ساخت مدیا تک که در Realme 7 5G استفاده شده، از آن جمله بوده و تا کنون در آزمایش‌های تخصصی همچون AnTuTu خوب کار کرده است. بد نیست بگوییم که گلکسی A52 استفاده شده برای نوشتن این مقاله 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد.
در آزمایش‌های مربوط به پردازنده گرافیکی، آدرنو 618 نمی‌تواند چنان شگفت‌انگیز کار کند. طبیعتاً تمامی آزمایش‌ها با نرخ بازسازی 90 هرتزی انجام می‌شوند تا سرعت نرم‌افزارها افزایش یافته و فراتر از 60 هرتز برود. متأسفانه حتی در آزمایش‌های ضعیف‌تر OpenGL ES 3.1 Manhattan نیز گلکسی آ 52 نتوانست مطابق انتظار کار کند.
با مقایسه امتیازات کسب شده توسط Realme 7 Pro که از همین اسنپدراگون 720G استفاده می‌کند، جالب است که می‌بینیم سامسونگ حاضر نشده کوچکترین امکانات پردازنده گرافیکی را کنار بگذارد به همین دلیل عملکرد محصولش بسیار باثبات است. البته این اعداد و ارقام بیانگر عملکرد این تلفن همراه در شرایط واقعی نیستند.
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، آدرنو 618 باز هم از برگه برنده‌ای (عملکرد باثبات) که دارد استفاده نکرد و در آزمایش Aztek هم از محصول Realme عقب افتاد.
همین اتفاق در آزمایش 3DMark رخ داد هرچند در اینجا گلکسی A52 کمی بهتر کار کرد.
صرف‌نظر از نمرات کسب شده در بخش عملکرد و امتیازات بنچمارک، گلکسی آ 52 با بهره‌مندی از رابط کاربری One UI 3.1‌ سرعت زیاد و فوق‌العاده‌ای دارد و به راحتی کارهای روزمره شما را انجام می‌دهد و محبوب‌ترین نرم‌افزارها را با سرعت مناسبی اجرا می‌کند. مطمئنیم که به خاطر وجود اسنپدراگون 720G، حداقل 90 درصد خریداران گلکسی A52 (اگر بیشتر نشوند) از این دستگاه رضایت خواهند داشت. سایر امکانات اضافه موجود در چیپست این موبایل زیاد دست و پا گیر نیستند و بر عملکرد کلی آن تأثیر منفی نمی‌گذارند. با این وجود، سامسونگ توانسته امکانات جذابی مانند نرخ بازسازی 90 هرتزی را در رابط کاربری این تلفن همراه بگنجاند. به علاوه، قابلیت‌هایی نظیر فیلمبرداری 4K توسط دو لنز اصلی و اولترا واید و سیستم ثابت‌سازی تصاویر به چیپست مربوط می‌شوند. همچنین، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی نیز به دلیل وجود تراشه اسنپدراگون 720G می‌باشد.

دوربین

شاید استفاده از کلمه “آشنا” برای اشاره به انواع لنزهای گلکسی A52 کمی اغراق‌آمیز باشد زیرا بر خلاف اطلاعات متعددی که در این اواخر از این موبایل منتشر شد ولی کسی نمی‌توانست همچنان بداند لنزهای این تلفن همراه از چه نوعی هستند. با این وجود، پس از معرفی متوجه شدیم که این دستگاه از همان سنسورهایی بهره می‌برد که در سایر گوشی‌های هوشمند میان‌رده دیده‌ایم بنابراین در این محصول سامسونگ نیز با ماژول چهارتایی اصلی+ اولترا واید+ مکرو + تشخیص عمق روبه‌رو هستیم.


به خاطر اعتباری که لنزهای 64 مگاپیکسلی در یک سال اخیر کسب کرده‌اند، سامسونگ لنز 48 مگاپیکسلی موجود در گلکسی A51 را بازنشسته کرد و سراغ یک سنسور 64 مگاپیکسلی کواد بایر به عنوان لنز اصلی رفت. این لنز دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و اندازه 1/1.7 اینچی می‌باشد. لنز اولترا واید حالا به جای اینکه 8 مگاپیکسلی باشد، 12 مگاپیکسلی بوده و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد. همین اتفاق برای دو لنز دیگر یعنی مکرو و تشخیص عمق افتاده است یعنی 2 مگاپیکسلی به 5 مگاپیکسلی ارتقا یافته و دریچه دیافراگم f/2.4 به آنها اعطا شده است.
دقیقاً نمی‌توانیم بگوییم که مشخصات سخت‌افزاری دوربین گلکسی آ 52 چگونه است ولی به شکل عجیبی به ماژول دوربین عقب چهارگانه گلکسی M51 شباهت دارد. بر این اساس، می‌توان حدس زد که لنز اصلی سونی IMX 682 و لنز اولترا واید سامسونگ S5K3L6 است. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی و کواد بایر هم احتمال خیلی زیاد همان سونی IMX 616 به کار رفته در گلکسی ام 51 است.


البته در گلکسی آ 52 یک اتفاق تازه افتاده و آن هم اضافه شدن سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر یا همان OIS به لنز اصلی است. البته این قابلیت زیاد چشمگیر نیست ولی مطمئناً در زمان‌هایی که عکس‌ها لرزش دارند و تار هستند، عملکردش کاملاً به چشم خواهد آمد. در کنار افزایش رزولوشن، لنز اصلی نسبت به لنز 48 مگاپیکسلی یک پیشرفت قابل‌ملاحظه به حساب می‌آید و سایر لنزهای اولترا واید، مکرو، تشخیص عمق و دوربین سلفی نیز در مقایسه با پارسال بهبود یافته‌اند.

اپلیکیشن دوربین

اگر فقط یک قسمت از دوربین گلکسی A52 برای ما آشناست، آن قسمت قطعاً اپلیکیشن دوربین و رابط کاربری آن می‌باشد. صرف‌نظر از امکانات متعدد و ویژگی‌های اضافه شده، این نرم‌افزار مدتی است که باثبات و بدون تغییر باقی مانده است به طوری که دکمه شاتر و انتخاب کننده حالات در سمت راست و دکمه‌های انتخاب لنز و سطح بزرگنمایی نیم برابری (0.5x)، 1 برابری (1x)، 2 برابری (2x)، 4 برابری (4x) و 10 برابری (10x) به همراه گزینه بهبود دهنده صحنه در گوشه قرار دارند. این موبایل می‌تواند به صورت خودکار تا 30 صحنه را شناسایی کند. در سمت دیگر هم شاهد حضور دکمه‌های تعیین رزولوشن، نسبت بدنه به تصویر، تایمر، فلاش LED، دکمه‌ها و فیلترهای رنگی هستیم.
از نظر امکانات و حالات عکسبرداری هم سامسونگ هیچ‌کدام از گزینه‌ها را کنار نگذاشته است. به این ترتیب کاربران می‌توانند از حالاتی مانند AR Doodle، Food Mode و Single Take بهره ببرند. گزینه آخر به سرعت و پس از فشردن دکمه شاتر اقدام به گرفتن عکس و یا حتی ذخیره کلیپ‌های کوتاه می‌کند و یک مثال فوق‌العاده از قابلیت‌هایی است که ابتدا در موبایل‌های پرچمدار وجود داشت و حالا به دستگاه‌های میان‌رده آمده است.
Fun Mode هم هنگام تصویربرداری و هم هنگام فیلمبرداری (با نگه داشتن دکمه شاتر) به کار می‌آید. تعداد فیلترهای مربوط به این آپشن به 7 مورد می‌رسد که 1 عدد از آنها به صورت روزانه تغییر می‌کند و در یک منوی جداگانه نیز 9 افکت قرار گرفته است که مدام آپدیت می‌گردند.
برای اینکه Fun Mode کار کند، باید گوشی به اینترنت وصل باشد؛ اتفاقی که تقریباً هم منطقی است زیرا افکت‌های مربوط به آن همواره در حال تغییر هستند. از آن جایی که این فیلترها روزبه‌روز تغییر می‌کنند، نمی‌توانید افکت دلخواه خود را برگزینید و همیشه از آن استفاده نمایید. به طور کلی این ویژگی بیشتر برای ارتقای تجربه کاربران هنگام کار کردن با گوشی گنجانده شده و برای اینکه بتوانیم از توانایی‌های آن حداکثر استفاده را ببریم، می‌بایست اپلیکیشن اسنپ‌چت را اجرا کنیم. در مجموع بعید است همیشه از آن استفاده کنید حال آنکه تغییر دائمی افکت‌ها و فیلترها واقعاً گیج‌کننده و بعضاً آزاردهنده است.
با بازگشت به منوی اصلی رابط کاربری اپلیکیشن دوربین، به گزینه‌هایی مانند HEIF برای عکسبرداری و HEVC برای فیلمبرداری برخورد می‌کنیم. به علاوه، شاهد حضور آپشن‌های دکمه شاتر شناور، فرامین صوتی متعدد و میانبر کف دست هستیم. در واقع هیچ چیز عجیب و غریب نیست. شایان ذکر است که با توجه به حالتی که از آن وارد تنظیمات می‌شوید (عکسبرداری یا فیلمبرداری)، گزینه‌های مربوط موجود در منو تغییر می‌کنند. در تنظیمات مربوط به ضبط فیلم، آپشن همیشه و به صورت پیش‌فرض فعالِ ثابت‌سازی تصاویر را می‌بینید.
طبیعتاً در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین یک گزینه عکسبرداری پیشرفته (Pro) وجود دارد که امکان تغییر کوچکترین جزئیات را نیز به ما می‌دهد. بر این اساس، امکان تنظیم دوباره ISO، سرعت شاتر، تعادل نور سفید، مدت زمان نورپردازی و تعیین فاصله سوژه تا لنز برای نورپردازی و فوکوس خودکار وجود دارد.
یک گزینه جالب و نه چندان رایج که در حالت عکسبرداری پیشرفته می‌بینیم، منوی جداگانه برای سطوح مختلف است که به شما اجازه کنترل کردن کنتراست، قسمت‌های پرنور، میزان اشباع‌شدگی و رنگ‌ها را می‌دهد. این پارامترها مواردی هستند که معمولاً در نرم‌افزارهای ویرایش تصویر دیده می‌شوند ولی حالا حضورشان در یک گوشی میان‌رده کاملاً باارزش است.
حالت Video Capture کمی از حالت پیش‌فرض عکسبرداری متفاوت است به طوری که اکثر گزینه‌های کنترل مقادیر مختلف در جاهای خودشان قرار گرفته‌اند. مثلاً حالت بزرگنمایی و انتخاب لنز دوربین در گلکسی A52، در همان جایی می‌باشد که در حالت عکسبرداری پیش‌فرض می‌بینیم. لنز اولترا واید حتی می‌تواند فیلم‌های 4K بگیرد.
یک حالت Pro Video نیز در نظر گرفته شده که امکاناتش تقریباً شبیه امکانات حالت عکسبرداری پیشرفته می‌باشد.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی گلکسی آ 52 کیفیت خوبی دارند هرچند بعضی اوقات از نظر کیفی زیاد شگفت‌انگیز نیستند. رنج دینامیک با در نظرگیری استانداردهای گوشی‌های میان‌رده عریض است حال آنکه یک گوشی گران‌قیمت‌تر می‌تواند عکس‌هایی بگیرد که در این زمینه بهتر کار می‌کند.


رنگ‌ها سرزنده بوده و اصلاً بیش از حد شدید نشده‌اند. تنها مشکلی که شاید در برخی از تصاویر شاهد آن باشید، نویز بیشتر و افکت‌های مصنوعی می‌باشد. نمی‌توانیم دلیل رخ دادن این اتفاق را سیستم پردازشی تصاویر که توسط سامسونگ تعبیه شده بدانیم.
قابلیت بهبود دهنده صحنه سامسونگ تفاوت زیادی در زمان عکسبرداری ایجاد نمی‌کند و وقتی هم که تأثیر خودش را می‌گذارد عملکردش آن‌قدر به چشم نمی‌آید. در حالی که بسیاری از اوقات نحوه پردازش تصاویر توسط این آپشن نامرتب می‌گردد ولی هیچ‌گاه نمی‌تواند بر کیفیت نهایی عکس تأثیر مثبت بگذارد و چه‌بسا کلاً تصویر مدنظر شما را خراب کند. با این توضیحات، استفاده از آن چندان بافایده نیست و خاموش کردنش تصمیم منطقی‌تری خواهد بود. همین توضیحات برای حالت HDR خودکار نیز صدق می‌کنند.
علی‌رغم اینکه انتظار می‌رود لنز 64 مگاپیکسلی اصلی گلکسی A52 به صورت پیش‌فرض تصاویر 16 مگاپیکسلی بگیرد ولی در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین آپشن تصویربرداری 64 مگاپیکسلی نیز وجود دارد. اگر با این گزینه عکس بگیرید، مطمئناً از مقدار جزییاتی که به ثبت می‌رساند شگفت‌زده خواهید شد. حتی گزینه HDR هم در این حالت بهتر از زمانی کار کرد که با کیفیت 16 مگاپیکسلی عکس می‌گرفتیم. گلکسی آ 52 برای به ثبت رساندن این تصاویر کمی کند کار می‌کند ولی در مجموع باید اعتراف کنیم از عملکردش راضی هستیم.
این محصول سامسونگ لنز تله فوتو تخصصی ندارد (این لنز در گلکسی A72 وجود دارد). با این حال، لنز اصلی 64 مگاپیکسلی کواد بایر فرآیند برش تصاویر را انجام داده و عکس‌هایی می‌گیرد که گویا روی سوژه به میزان 2 برابری زوم شده است. علی‌رغم اینکه نمی‌توانیم صراحتاً اعلام کنیم که آیا این موبایل تصاویر 16 مگاپیکسلی می‌گیرد و سپس آنها را برش می‌دهد ولی می‌توانیم کیفیت آنها را در مجموع قابل قبول بدانیم. در اینجا Pun برای افزایش شفافیت تصاویر به کار می‌رود ولی خبر خوش آن است که الگوریتم مربوطه زیاد بد کار نمی‌کند.
گلکسی A52 در اپلیکیشن دوربین خود گزینه‌های زوم 4 و 10 برابری دارد. البته با باز و بسته کردن انگشتان در رابط کاربری این نرم‌افزار می‌توانید هر چه‌قدر که می‌خواهید زوم کنید. سامسونگ تلاش کرد تا این گزینه‌های بزرگنمایی را رسمی معرفی کند ولی به خاطر تعدد آنها احتمالاً شما نیز از آنها استفاده خواهید کرد. اگرچه کیفیت تصاویر گرفته شده در دو حالت زوم 4 و 10 برابری زیاد بد نیست ولی در مجموع معمولی بوده و در بسیاری از قسمت‌ها رنگ‌ها را کشیده و افکت‌های مصنوعی اضافه می‌کنند.
لنز اولترا واید گلکسی آ 52 تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد. در این عکس‌ها کشیدگی رنگ‌ها به وضوح دیده می‌شود که این اتفاق نشان‌دهنده آن است که سامسونگ نتوانسته همان عملکرد لنز اصلی را در این لنز نیز پیاده کند و رنگ‌ها را با همان دقت زیاد به ثبت برساند. رنگ‌ها در این عکس‌ها کمتر اشباع شده و کمتر سرزنده بوده و سردتر هستند.
با این وجود، کیفیت این تصاویر به‌گونه‌ای نیست که ما را از عملکرد لنز اولترا واید ناامید کند. با این اوصاف، این سنسور عملکرد خیلی خوبی از خودش به ثبت می‌رساند.
همچون دیگر گوشی‌های ساخت سامسونگ، در این دستگاه نیز ویژگی تصحیح خودکار فعال شده است. این آپشن تنها گوشه‌های تصاویر را با افت کیفیت روبه‌رو می‌کند وگرنه تأثیراتی که بر نحوه به ثبت رسیدن سایر قسمت‌ها می‌گذارد، فوق‌العاده است. بهتر است شما هم این گزینه را روشن نگه دارید مگر آنکه به انحراف ایجاد شده در برخی از تصاویر علاقه دارید.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور توسط گلکسی آ 52 کیفیتی فراتر از گوشی‌های میان‌رده دارند. در این عکس‌ها اگرچه کمی نویز دیده می‌شود ولی مقدار جزئیات زیاد است. همچنین، میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها نیز کاهش پیدا کرده اما در مجموع چندان بد نیستند. رنج دینامیک نیز عریض‌تر از بسیاری دیگر از گوشی‌های همرده می‌باشد.


حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode تأثیرات شگرفی در قسمت‌های پرنور می‌گذارد زیرا بسیاری از جزئیاتی که در حالت معمولی از بین رفته بودند را برمی‌گرداند. با این حال، رنج دینامیک ارتقا پیدا نمی‌کند و قسمت‌های سایه‌دار بهبود نمی‌یابند و قسمت‌های تاریک هم کاملاً تاریک باقی می‌مانند. لازم به ذکر است که Night Mode لنز اصلی به جای اینکه تصاویر 16 مگاپیکسلی بگیرد، تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد.
همان‌طور که انتظار می‌رفت، زوم کردن در شب در حالی که خبری از لنز تله فوتو نیست، ایده چندان مناسبی نخواهد بود ولی باز هم می‌توانیم عکس‌های گرفته شده در حالت بزرگنمایی 2 برابری را قابل‌استفاده بدانیم.
حداقلش آن است که می‌توانید از این آپشن در هر کدام از مقادیر بزرگنمایی بهره ببرید و نتایج گوناگونی به ثبت برسانید.
عکس‌های گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید زیاد خوب نیستند و از آن جایی که عرض این سنسور زیاد است، قسمت‌های تاریک بیشتر به چشم می‌آیند مگر آنکه لوکیشن تصویربرداری شما نور کافی داشته باشد. اگر از صحنه‌هایی عکسبرداری کنید که در آنها نورپردازی به خوبی انجام شده است، لنز اولترا واید گلکسی A52 تصاویری در شب می‌گیرد که جزئیات زیاد، رنگ‌های اشباع شده و رنج دینامیک عریضی دارند.
خیلی خلاصه بگوییم که Night Mode بیشتر به درد لنز اولترا واید می‌خورد تا لنز اصلی زیرا عملکرد این سنسور هنگام عکسبرداری از سایه‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد و آنها را با کیفیت بالاتری به ثبت می‌رساند.

کیفیت تصاویر پرتره

عملکرد حالت عکسبرداری پرتره که در گوشی‌های سامسونگ با عنوان لایو فوکوس یا Live Focus شناخته می‌شود، تنها قابل قبول است. افکت بوکه در این آپشن طبیعی می‌باشد و اسلایدر افزایش شدت آن هم به تدریج به میزان تار بودن نمای پس‌زمینه می‌‌افزاید و افراطی کار نمی‌کند.
جداسازی سوژه از پس‌زمینه همیشه به خوبی انجام نمی‌شود؛ این نکته در مواقعی که می‌خواهید از نماهای پیچیده یا جزئیات خیلی دقیق عکسبرداری کنید، به خوبی احساس خواهد شد. در حالی که تجربه استفاده از این آپشن چندان منفی نخواهد بود ولی انتظار داشتیم که لنز 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق گلکسی آ 52 بهتر از این کار کند.

کیفیت تصاویر مکرو و کلوزآپ

عملکرد لنز 5 مگاپیکسلی مکرو فوق‌العاده است. این سنسور به خوبی روی قسمت مدنظر ما فوکوس می‌کند تا دیگر نیازی نباشد شما به صورت دستی خودتان سوژه را مشخص نمایید یا گوشی را به نزدیک آن ببرید.
کیفیت این تصاویر خوب و با جزئیات است. به طور کلی این سنسور از لنزهای مکرو 2 مگاپیکسلی که در دیگر گوشی‌های میان‌رده به کار رفته‌اند، خیلی بهتر کار می‌کند.

کیفیت تصاویر سلفی

گلکسی A52 و گلکسی A32 هر دو دوربین سلفی دارند که مانند لنز اصلی کواد بایر می‌باشد و این یعنی تصاویر 8 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسانند که کیفیت 3264*2448 پیکسلی دارند.
با این حال، مطابق روند معمول گوشی‌های سامسونگ، حالت عکسبرداری معمولی و عریض در نظر گرفته شده است. البته بهتر می‌بود دیگر این اقدام توسط کمپانی کره‌ای انجام نمی‌گرفت. به هر ترتیب، تصاویر سلفی در حالت عریض دارای طول و عرض 4000*3000 پیکسلی و کیفیت 12 مگاپیکسلی هستند. فرض بر آن است که نوعی الحاق درونی دارد انجام می‌پذیرد زیرا یک لنز کواد بایر 32 مگاپیکسلی معمولاً عکس‌های 8 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. با ذکر این نکته، در مجموع نمی‌توانیم تفاوت زیادی میان کیفیت و مقدار جزئیات دو حالت نامبرده پیدا کنیم.
کیفیت کلی تصاویر سلفی خوب و مقدار جزئیات زیاد و نویز کم است. رنگ چهره سوژه شاید در برخی اوقات کم‌رنگ‌تر یا پررنگ‌تر شود اما خوشبختانه می‌توان این عیب را با بهره‌مندی از آپشن‌های HDR خودکار یا بهبود دهنده صحنه برطرف کرد.
اگر با کیفیت 32 مگاپیکسلی عکس سلفی بگیرید، اتفاق دیگری می‌افتد. در آن حالت هر دو گزینه HDR و بهبود دهنده صحنه از دسترس خارج می‌شوند به همین دلیل باید در صحنه‌ای که تصویربرداری می‌کنید، نور کافی وجود داشته باشد.
حالت پرتره سلفی هم کارایی زیادی دارد و نتایج نهایی آن فوق‌العاده است. افکت بوکه در این تصاویر عالی و جداسازی سوژه از پس‌زمینه به بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد.
Fun Mode با همان گزینه‌ها و فیلترهای واقعیت افزوده اسنپ‌چت مربوط به دوربین اصلی، در دوربین سلفی نیز تعبیه شده و در کنار آن می‌توانید از فیلترهای رنگی سنتی بهره ببرید.
به علاوه، سامسونگ این امکان را به شما می‌دهد تا بر اساس تصاویری که می‌گیرید، فیلترهای سفارشی‌سازی شده بسازید. روشی که این آپشن کار می‌کند بدین صورت است که گوشی رنگ کلی تصویر را بررسی و سپس شدت آن را در دیگر عکس‌ها افزایش می‌دهد. اگرچه این ایده جذابی است ولی بعضی اوقات خروجی کارش آن‌قدر باکیفیت نخواهد بود.
مشخصاً فیلترهای زیباسازی نیز تعبیه شده‌اند که با اسلایدرهای مربوطه می‌توان شفافیت، شدت رنگ چهره سوژه و بزرگ کردن چشمان او را انجام داد.
در پایان اشاره کنیم که حالت عکسبرداری در شب دوربین سلفی گلکسی A52 تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا مشکلات موجود را حل کند.

مقایسه کیفیت تصاویر گرفته شده با گلکسی A52 و گلکسی A32
علی‌رغم اینکه گلکسی A32 قیمت کمتری دارد ولی سخت‌افزار ماژول دوربین عقب آن همانند ماژول دوربین عقب گلکسی A52 است به همین دلیل مقایسه تصاویر گرفته شده با این دو دستگاه بسیار جذاب خواهد بود. در شرایط واقعی همه فاکتورها یکسان نیستند زیرا لنز اصلی گلکسی ای 32 پیکسل‌های کوچکتری دارد. ضمن اینکه سیستم فرآیند پردازش تصاویر توسط دو تراشه ساخت کووالکوم و مدیا تک کاملاً متفاوت است. با مقایسه این عکس‌ها، به این نتیجه خواهید رسید که گلکسی ای 52 عکس‌هایی می‌گیرد که شفافیت بیشتری دارند حال آنکه عکس‌های گرفته شده توسط گلکسی ای 32 نویز بیشتری خواهند داشت. همچنین، گوشی اول رنگ‌ها را سرزنده‌تر و قسمت‌های سبز و زرد رنگ را گرم‌تر نشان می‌دهد.
با زوم کردن روی تصاویر، تفاوت‌هایی که گفتیم را بهتر متوجه خواهید شد که البته تا حدودی هم قابل پیش‌بینی بود زیرا این عکس‌ها تنها برشی از خروجی‌های لنز اصلی می‌باشند.
در حالت رزولوشن کامل، تفاوت فاحشی در رنج دینامیک و نحوه نورپردازی مشاهده خواهد شد. گلکسی A52 قسمت‌های تاریک را روشن‌تر نشان خواهد داد حال آنکه همان قسمت‌ها در گلکسی A32 تقریباً از بین رفته‌اند. در همین حال، نمی‌توانیم بگوییم که سایه‌های به ثبت رسیده توسط گوشی دوم زیاد تاریک هستند.
با مقایسه تصاویر گرفته شده توسط لنزهای اولترا واید هم باید بگوییم که گلکسی A32 رقابت را می‌بازد زیرا گلکسی A52 از نظر مقدار جزییاتی که ثبت می‌کند و سیستم اصلاح انحرافی که از آن بهره می‌برد، برتری دارد.

ضبط و کیفیت ویدیو

گلکسی A52 واقعاً از نظر ضبط و کیفیت ویدیو بسیار رقابتی کار می‌کند زیرا می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر هر ثانیه را توسط لنزهای اصلی، اولترا واید و سلفی ضبط کند. لنز اولترا واید اما، امکان ثبت 60 فریم بر هر ثانیه را ندارد که در واقع تنها محدودیت آن می‌باشد.
هم لنز اصلی و هم لنز اولترا واید برای فیلم‌های 4K دارای بیت‌ریت 48 مگابیت بر ثانیه و برای صداهای استریو دارای بیت‌ریت 48 کیلوهرتز و کدک h.264 هستند. طبیعتاً در صورت تمایل می‌توانید سراغ گزینه HEVC بروید و از پر شدن زود هنگام حافظه داخلی گوشی جلوگیری کنید.
فیلم‌های ضبط شده توسط لنز اصلی جزئیات زیادی دارند و فرآیند پردازش آنها کاملاً طبیعی است. نویز هم تقریباً از بین رفته و رنج دینامیک نسبتاً گسترده و رنگ‌ها هم دقیق هستند. واقعیت را بگوییم که نحوه نمایش رنگ‌ها فاکتور اصلی است که در این ویدیوها بیشتر خودنمایی می‌کند.
حالا اگر به فیلم‌های ضبط شده توسط لنز اولترا واید نگاه بیندازید، می‌توانید شاهد همان ثبات رنگی لنز اصلی باشید. جزئیات این ویدیوها زیاد است ولی نویز هم به مقدار قابل‌توجهی دیده می‌شود و قسمت‌های تاریک‌تر نیز بیشتر به چشم آمده‌اند. در مجموع کیفیت آنها قابل قبول است.
با فیلمبرداری در کیفیت 1080p توسط لنز اصلی، به این نتیجه خواهید رسید که دوربین نویز زیادی را به ثبت رسانده است. در حالی که مشخص نیست دلیل رخ دادن این اتفاق چیست اما پیشنهاد می‌شود کلاً با همان حالت 4K فیلمبرداری کنید.
فیلم‌های 1080p که توسط لنز اولترا واید ضبط می‌شوند هم نویز زیادی دارند اما از آن جایی که 4K در این زمینه وضعیت به مراتب بدتری دارد، نمی‌توانیم کیفیت آنها را زیر سؤال ببریم.
شما در تمامی حالت‌های مخصوص بزرگنمایی لنز اصلی می‌توانید با کیفیت 4K فیلمبرداری کنید. البته ویدیوهای ضبط شده در حالت زوم 2 برابری کیفیت بهتری دارند و جزئیات در آنها بیشتر دیده می‌شود و نویز کم بوده و رنگ‌ها و رنج دینامیک دقیق و عریض هستند.
هر گزینه زوم دیگر مانند 4 یا 10 برابری خروجی در اختیار شما قرار می‌دهد که بیشتر شبیه نقاشی است تا ویدیوی ضبط شده. در واقع اگرچه الگوریتم‌های شفاف‌سازی خیلی خوب کار می‌کنند ولی واقعیت آن است که هنوز خیلی دیگر از قسمت‌ها می‌توانستند بهتر شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که سراغ سایر گزینه‌های بعد از زوم 2 برابری نروید.
سیستم ثابت‌سازی تصاویر برای هر دو لنز اصلی و اولترا واید گلکسی A52 تعبیه شده ولی فقط در رزولوشن فول اچ‌دی کاربرد دارد. در واقع این سیستم در دو مرحله استفاده می‌شود. یک گزینه در تنظیمات کلی منوی دوربین وجود دارد که به صورت پیش‌فرض فعال است که کاملاً مبتدیانه و در تمامی لنزها کار می‌کند و لرزش‌ها را به کلی از بین می‌برد.
گزینه دیگر Super Steady می‌باشد که توسط لنز اولترا واید و با کیفیت فول اچ‌دی فیلمبرداری می‌کند. روان بودن سرعت فرآیند ضبط فیلم در این لنز به خوبی احساس می‌شود اما پیشرفته‌تر بودن این آپشن نسبت به گزینه‌ای که در پاراگراف قبل از آن صحبت کردیم، زیاد چشمگیر نیست. در واقع این شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا برشی که از قسمت منظره‌یاب انجام می‌شود ارزشش را دارد تا با این کیفیت فیلمبرداری کنید یا خیر.

رقبا و آلترناتیوها

وقتی شعار سامسونگ در مورد گوشی‌های سری گلکسی A در سال 2021 را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که این کمپانی کره‌ای به هیچ عنوان نخواسته با آن تبلیغات کند و کلمه Awesome (به معنای بینظیر) واقعاً برازنده گلکسی A52 است. ارزش خرید این تلفن همراه در سال جاری میلادی واقعاً بالاست. اگر این حرف ما را باور ندارید، به گوشی‌هایی که بین 200 تا 400 یورو قیمت خورده‌اند و در سال‌های 2020 و 2021 معرفی شده‌اند و امکاناتی مانند نرخ بازسازی 90 هرتزی و تأییدیه ضد آب و خاک دارند، نگاهی بیندازید. منصفانه بگوییم که همه چیز در اینجا به نفع گلکسی آ 52 است. واقعاً نیازی نیست تا سایر امکانات مانند صفحه نمایش OLED، اسپیکرهای استریو دوتایی، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و حتی سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر را هایلایت کنیم و یا روی آنها مانور دهیم. با ذکر این نکته، برای اینکه خرید بهتری داشته باشید، پیش از آنکه یک گوشی بخرید، باید ابتدا اولویت‌تان را مشخص نمایید و چشمانتان را روی برخی از موارد ببندید.
شیائومی نمایندگان زیادی در میان دستگاه‌های 200 تا 400 یورویی دارد. پوکو اف 3 (Poco F3) یکی از موبایل‌هایی است که همان ابتدا خودنمایی می‌کند. این تلفن همراه هم اندازه گلکسی A52 قیمت خورده و نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد که از کیفیت HDR10+ پشتیبانی می‌کند. این دستگاه حتی به اسپیکر استریو نیز مجهز شده و ماژول دوربین عقب آن به مقدار ناچیزی ضعیف‌تر است و تأییدیه رسمی ضد آب و خاک هم ندارد.
اگر اولویت‌تان دوربین باکیفیت‌تر است، می‌توانید سراغ ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) یا ردمی نوت 10 پرو مکس (Redmi Note 10 Pro Max) بروید. اگر در جایی که زندگی می‌کنید این موبایل فروخته می‌شود، می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای برای علاقه‌مندان به عکاسی با گوشی‌های هوشمند باشد.
چنان‌چه چیپست مخصوص دستگاه‌های پرچمدار را بیشتر دوست دارید، می‌توانید خرید ردمی کا 40 پرو (Redmi K40 Pro) را در دستورکار قرار دهید که یک همزاد فوق‌العاده برای گلکسی آ 52 خواهد بود که امکاناتی از جمله تراشه پرچمدار اسنپدراگون 888، نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، اسپیکرهای استریو و تأییدیه ضد آب و خاک IP53 دارد.
واقعیت آن است که اشاره نکردن به پوکو ایکس 3 (Poco X3) کار سختی است. این موبایل در مقایسه با گلکسی A52 قیمت کمتری دارد ولی از سخت‌افزار مشابهی بهره می‌برد. لازم به ذکر است که این دستگاه نمایشگر IPS LCD و دوربین عقب نسبتاً ضعیف‌تری دارد.
به غیر از محصولات شیائومی، آلترناتیوهای دیگری را نیز می‌توان پیدا کرد. وان‌پلاس نورد تقریباً به اندازه گلکسی A52 برایتان آب خواهد خورد. این دستگاه که صفحه نمایش AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی دارد و از کیفیت HDR10+ پشتیبانی می‌کند، از تراشه اسنپدراگون 765G بهره برده و قابلیت اتصال به شبکه 5G را دارد. البته با خرید این موبایل از استفاده کردن از برخی امکانات محروم خواهید شد که از آن جمله می‌توانیم به تأییدیه ضد آب و خاک IP و اسپیکرهای استریو اشاره کنیم و بگوییم که دوربین عقبش ضعیف‌تر می‌باشد.
حال که صحبت از 5G شد، بد نیست بگوییم که سامسونگ تلاش کرده تا گوشی‌های دارای قابلیت اتصال به شبکه نسل 5 ارتباطات را به سری گلکسی A هم بیاورد به همین دلیل گلکسی A32، گلکسی A52 و گلکسی A72 همگی نسخه 5G دارند که نسبت به نمونه 4G کمی گران‌تر و متفاوت‌تر می‌باشد که این اختلافات تنها به تراشه مربوط نیستند. مثلاً گلکسی A32 5G در مقایسه با نسخه 4G آن امکانات ضعیف‌تری در دوربین و صفحه نمایش دارد و گلکسی A52 5G و گلکسی A72 5G صفحه نمایش AMOLED دارند که از نرخ بازسازی 120 هرتزی و سریع‌تر پشتیبانی می‌کند و از باتری باظرفیت‌تری بهره می‌برد ولی دیگر به تأییدیه ضد آب و خاک IP یا اسپیکرهای استریو مجهز نیست. در سمت دیگر، گلکسی A72 تنها یک نسخه پیشرفته‌تر گلکسی A52 می‌باشد که از وجود لنز 8 مگاپیکسلی تله فوتو و باتری 5000 میلی‌آمپری استفاده می‌کند. این دستگاه نسبت به گوشی مورد بحث ما تقریباً 100 یورو گران‌تر است.
در نهایت باید به گلکسی ام 51 اشاره کنیم. از نظر امکانات، این دستگاه شباهت زیادی به گلکسی A52 دارد و فقط در آن جای خالی برخی از امکانات نظیر اسپیکرهای استریو، نرخ نوسازی 90 هرتزی، تأییدیه ضد آب و خاک IP و سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر احساس می‌شود. چیزی که در این دستگاه به دست خواهید آورد اما، رابط کاربری روان One UI سامسونگ و یک باتری بسیار بادوام و فوق‌العاده باظرفیت 7000 میلی‌آمپری می‌باشد.

نظر نهایی

سامسونگ توانسته محصولات میان‌رده امسالش را یک مرحله پیشرفته‌تر کند. گلکسی A52 و گلکسی A72 از ارزش خرید بالایی برخوردارند و امکاناتشان در حد و اندازه گوشی‌های پرچمدار می‌باشد و از بسیاری از اعضای سری گلکسی A بهتر هستند. در حالی که احتمالاً نسخه‌های 5G آنها بیشتر جلب توجه خواهند کرد ولی با قیمت 350 یورویی، نسخه 4G گلکسی آ 52 یک موبایل واقعاً مقرون به صرفه است.
گلکسی A52 با امکاناتی که دارد، واقعاً بی‌رقیب خواهد بود. با در نظرگیری مشخصات فنی مانند نرخ بازسازی روان و 90 هرتزی، صفحه نمایش درخشان AMOLED، تأییدیه ضد آب و خاک IP67، اسپیکرهای استریو با کیفیت صدای Dolby Atmos، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر در لنز اصلی و باتری 4500 میلی‌آمپری با پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی، به راحتی می‌توانیم بگوییم که این موبایل به معنای واقعی کلمه حریف می‌طلبد. در این میان، نباید از امکانات رابط کاربری بسیار روان One UI 3.1 به همراه اندروید 11 و گزینه‌های سیستم نرم‌افزاری فوق‌العاده سریع و دریافت سه سال آپدیت سیستم عامل فراموش کنیم.
در واقع می‌توانیم در این موبایل به برخی موارد انگشت‌شمار معترض باشیم. اسنپدراگون 720G سریع‌ترین تراشه بازار نیست اما می‌تواند کارهای روزانه را در این محصول سامسونگ به خوبی انجام دهد. بر این اساس، شعار Awesome کمپانی کره‌ای برازنده گلکسی آ 52 می‌باشد به همین دلیل خرید این تلفن همراه را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط قوت
رنگ‌بندی متنوع به همراه پوشش رنگی جذاب به کار رفته روی بدنه
دارای تأییدیه ضد آب و خاک IP67
دارای پوشش محافظ گوریلا گلس 5
مجهز به صفحه نمایش فوق درخشان AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی
دوام باتری طولانی‌مدت
اسپیکرهای استریو باکیفیت
بهره‌مندی از جدیدترین نسخه One UI و اندروید 11 به همراه امکانات پیشرفته سیستم نرم‌افزاری سامسونگ و دریافت سه سال آپدیت سیستم عامل و چهار سال آپدیت‌های امنیتی
دوربین عقب چهارگانه و توانمند به همراه سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر در لنز اصلی 64 مگاپیکسلی
قابلیت فیلمبرداری 4K با هر چهار لنز و در تمامی حالات بزرگنمایی

نقاط ضعف
وجود شارژر 15 واتی در جعبه در حالی که گوشی از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند
وجود تراشه‌های قدرتمندتر از اسنپدراگون 720G در برخی از رقبا
کیفیت بعضاً پایین رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده با لنزهای اصلی و اولترا واید و فیلم‌های 1080p

با در نظر گرفتن تمامی مشخصاتی که در نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A52 انجام شد، به‌نظر شما خرید Samsung A52 با قیمت در نظر گرفته شده برای این اسمارت‌فون معقول به‌نظر می‌رسد؟

خرید لوازم جانبی گوشی گلکسی A52

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy A52"