نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 11

نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 11

گوشی که امروز می‌خواهیم در تبلت‌فون آن را به صورت تخصصی بررسی کنیم، ردمی نوت 11 (Redmi Note 11) است. این موبایل نسبت به نسخه قبلی خود یعنی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10) پیشرفت‌هایی داشته است. شاید نمایشگر Super AMOLED آن از نظر سایز و رزولوشن یکی باشد ولی نرخ بازسازی آن از 90 هرتز فراتر نمی‌رود. همچنین، لنز اصلی دوربین عقب 50 مگاپیکسلی می‌باشد.

نحوه نامگذاری خط تولید ردمی (Redmi) شیائومی همین حالا هم گیج‌کننده است. طبق آن چیزی که تاکنون توضیح داده‌ایم، نباید گوشی که امروز می‌خواهیم در موردش حرف بزنیم را با ردمی نوت 11 مخصوص چین یا ردمی نوت 11 4G اشتباه بگیرید هرچند موبایل مورد بحث ما به نسخه 4G شباهت بسیاری دارد.

به علاوه، باید آن را از ردمی نوت 11 اس (Redmi Note 11S) متمایز کنیم و بگوییم که Redmi Note 11 صرفاً یک موبایل مبتدی‌تر است با این تفاوت که چیپست آن ساخت مدیاتک بوده و لنز اصلی‌اش هم 108 مگاپیکسلی می‌باشد.

قیمت ردمی نوت 11 برای نسخه‌ای که رم 6 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی دارد (در نسخه پایه) تقریباً 180 دلار تعیین شده و در نسخه‌ای که به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی تجهیز گردیده به 230 دلار می‌رسد. این اعداد و ارقام تقریباً از قیمت ردمی نوت 10 پارسال کمی ارزان‌تر هستند.

شاید مهمترین چیزی که باعث به وقوع پیوستن این اتفاق شده آن است که لزوماً هر قابلیتی که در ردمی نوت 11 جای‌گیری کرده نسبت به نسخه پارسالی با پیشرفت همراه نشده است. چیپست اسنپدراگون 680 4G مطمئناً از اسنپدراگون 678 ردمی نوت 10 جدیدتر بوده و نسبت به آن کم‌مصرف‌تر خواهد بود زیرا با فرآیند لیتوگرافی 11 نانومتری تولید شده است.

اگرچه Redmi Note 11 چیپست بروزتری دارد ولی پردازنده گرافیکی آدرنو 610 آن در مقایسه با اسنپدراگون 612 پارسالی پسرفت داشته است. همین اتفاق برای دوربین افتاده به طوری که تنها می‌توان فیلم‌های 1080p ضبط نمود. در واقع ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K به خاطر عدم پشتیبانی تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون 680 و اسنپدراگون 695 از آن، به معنای یک اتفاق ناگوار در سال 2022 می‌باشد.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

محتویات درون جعبه ردمی نوت 11 بسیار متنوع و کامل هستند. خودِ جعبه اما، ظاهر چندان بخصوصی ندارد و فقط دو قسمتی است. با این حال، جنس کارتن مستحکم بوده و هر آنچه که درون آن حاضر شده هم به خوبی محافظت شده است.

صرف‌نظر از خودِ گوشی که درون جعبه یافت خواهد شد، شاهد حضور یک کابل USB-A به USB-C، ابزار درآوردن سیمکارت، قاب ژله‌ای و شارژر 33 واتی هستیم. این شارژر به خوبی می‌تواند ادعاهای شیائومی مبنی بر پرسرعت بودن توان شارژ Redmi Note 11 را تأیید نماید و حضورش را در جعبه به فال نیک می‌گیریم. همین اتفاق برای قاب ژله‌ای از جنس TPU می‌افتد چرا که بسیار محکم است و باید بتواند از گوشی به خوبی مراقبت کند. به علاوه، می‌توانید وقتی آن را پوشاندید، از آسیب‌ناپذیر شدن دستگاه آسوده خاطر باشید. بر روی نمایشگر یک پوشش پلاستیکی نیز کشیده شده و اگرچه طبق شنیده‌ها صفحه نمایش ردمی Note 11 پوشش محافظ گوریلا گلس 3 دارد اما بد نیست همچنان یک گلس مناسب روی آن قرار دهید.

لوازم جانبی گوشی شیائومی رد می نوت 11

 

طراحی

ردمی نوت 11 ظاهر متمایز و قابل تشخیصی دارد. شیائومی اخیراً از ماژول اختصاصی برای قرار دادن لنز دوربین گوشی‌هایش استفاده کرده و به همین خاطر به راحتی می‌توانیم این نوع شیوه طراحی را به خاطر بسپاریم. Redmi Note 11 نیز از همین قانون پیروی می‌کند. جالب آنکه ویژگی‌های ظاهری ردمی نوت 11 اس، ردمی نوت 11 پرو (Redmi Note 11 Pro) و ردمی نوت 11 پرو 5G (Redmi Note 11 Pro 5G) نیز شبیه ویژگی‌های ظاهری ردمی نوت 11 هستند با این تفاوت که سه دستگاه نامبرده کمی ابعاد بزرگتری دارند. مطمئناً الگوی دایره‌ای و پوشش رنگی غالب قرار گرفته بر روی ماژول دوربین‌ها، ظاهر آنها را چشم‌نواز و خیره‌کننده می‌کند.

با وجود اینکه شیوه طراحی گوشی‌هایی که شیائومی می‌سازد را مجموعاً دوست داریم اما تشخیص دادن محصولات خودِ این شرکت در نگاه اول، به امری تقریباً غیرممکن بدل شده است هرچند این اتفاق مشکل چندان حادی برای کاربران نخواهد بود.

ردمی Note 11 شیوه طراحی ترکیبی دایره‌ای – مربعی دارد؛ روشی که امروزه یک ترند به حساب می‌آید و سامسونگ نیز از آن بهره جسته و محصولات سری گلکسی اس 22 (Galaxy S22) را این‌طور طراحی کرده است. با این حال، می‌توانیم ادعا کنیم که ردمی نوت 11 شبیه آیفون‌هاست زیرا کناره‌های صاف و فریم مشابهی دارد و سطح زیرین آن نیز صاف است.

فریم پلاستیکی ظاهر پیشرفته‌ای داشته و پوشش مات روی آن هم بی‌نظیر است. این پوشش مات در تمامی رنگ‌های خاکستری تیره (Graphite Gray)، سفید (Pearl White) و آبی (Star Blue) ردمی نوت 11 دیده می‌شود و اگرچه به راحتی اثرات انگشت جذب آن خواهند گردید ولی قطعاً شما نیز آن را دوست خواهید داشت.

بر این اساس، با وجود اینکه فریم صاف می‌باشد ولی پوشش رویی آن بر خلاف آیفون‌های چند سال اخیر، به هیچ عنوان شبیه فلزات درخشان نیست. در جلو و عقب Redmi Note 11 نیز تفاوت‌های زیادی می‌توان یافت. پنل پشتی انحنا دارد؛ نکته‌ای که در بسیاری از رندرهای رسمی و تصاویر محصول مشخص نبود. این چارچوب تقریباً در چهار طرف کشیده شده است. بد نیست اشاره کنیم که نسخه‌های ردمی نوت 11 که پسوند پرو دارند، از فریم نسبتاً صاف‌تری بهره می‌برند.

پوشش مات قاب پشتی گوشی مورد بحث ما در برابر لکه و آلودگی مقاوم است. این بخش ظاهر ابریشمی و نرمی دارد که احتمالاً به خاطر شیشه AG آن می‌باشد.

با این اوصاف، باید اعتراف کنیم که مواد سازنده و پوشش‌های ردمی نوت 11 هم باکیفیت‌تر و هم زیباتر از مواد سازنده گوشی‌های نسل‌های قبل خط تولید ردمی نوت می‌باشد زیرا این موبایل نسبت به قیمتی که دارد، بسیار دیدنی‌تر است.

در این میان، باید بگوییم که پوشش ابریشمی قاب پشتی به خوش‌دست شدن گوشی کمک بزرگی می‌کند.

جلوی Redmi Note 11 اما، مقرون به صرفه بودنش را بیشتر نمایان می‌سازد. تا چند سال پیش، ضخیم بودن حاشیه‌های مشکی اطراف نمایشگر مشکل خاصی به شمار نمی‌آمد ولی امروزه دیگر نباید این اتفاق بیفتد. با ذکر این نکته، یادآور می‌شویم که نوارهای سیاه دورتادور صفحه نمایش ردمی نوت 11 به شدت باریک و متوازن هستند.

بریدگی اسپیکر به خوبی در بالای فریم جای‌گیری کرده و در کنار آن هم چند سنسور کوچک دیگر حضور یافته‌اند. نقطه سیاه رنگ مخصوص دوربین سلفی اندازه منطقی دارد ولی حاشیه‌هایش مشکی بوده و یک رنگ غالب نقره‌ای روی آن کشیده شده است.

نمای شیشه‌ای جلو تقریباً صاف است هرچند در کناری‌ترین قسمت‌ها برآمدگی دارد و در وسط فریم فرو می‌رود تا دیگر بر خلاف آیفون‌ها، یک پوشش جداگانه و مستقل به حساب نیاید. به طور کلی پوشش صاف قاب بسیار کارآمد بوده و چسباندن گلس روی صفحه نمایش را بسیار آسان کرده است.

بر خلاف اینکه شیائومی موفق شده ظاهر محصولات میان‌رده‌اش را پیشرفته کند اما همچنان بر عدم استفاده از مواد خاص مانند فلزات برای ساخت آنها اصرار دارد. در اکثر موارد، گوشی‌های ساخت این شرکت چینی پلاستیکی هستند که به خودیِ خود اتفاق بدی نیست. پلاستیک همیشه به خاطر قیمت پایین‌تر، شکننده نبودن و مقاوم بودن در برابر خط و خش نسبت به شیشه و فلز تحسین شده و مطمئناً در آینده نیز بیشتر تحسین خواهد شد!. با این توضیحات، نباید به این مسئله که فریم ردمی نوت 11 پلاستیکی است حساس باشید زیرا احساس فوق‌العاده‌ای هنگام گرفته شدن اعطاء خواهد کرد و یکپارچه بودن بدنه را به شدت نمایان می‌سازد.

یک نکته جالب آنکه، علی‌رغم اینکه شیائومی بودجه محدودی برای ساخت و طراحی ردمی نوت 11 کنار گذاشته ولی همچنان در این موبایل پوشش شیشه‌ای و پلاستیکی به کار برده به طوری که جلو و عقب آن رویه‌ای شیشه‌ای دارند؛ شیشه AG در پشت به همراه پوشش ابریشمی نرم و گوریلا گلس 3 در جلو. در حالی که شرکت کورنینگ محافظ‌های باکیفیت‌تری ساخته اما Gorilla Glass 3 نیز همچنان در برابر خط و خش مقاومت بالایی دارد.

حال که صحبت از محافظت شد، باید یادآور شویم که Redmi Note 11 تأییدیه IP53 ضد گرد و غبار و قطرات آب دارد که می‌تواند ویژگی متمایز و در عین حال، ساده‌ای باشد.

در مجموع، ردمی نوت 11 کیفیت ساخت خوبی دارد. شاسی بدنه آن تو پر است ولی با وزن 179 گرمی به هیچ عنوان سنگین نخواهد بود. بر این اساس، چه از نظر استحکام و چه از نظر ظاهری سزاوار ستایش است.

 

دکمه‌ها، اتصالات و امکانات اطراف فریم

ردمی نوت 11 به خاطر امکانات بی‌نظیر و ورودی‌های متعددی که در اطراف فریم دارد، شایسته تشویق فراوانی می‌باشد. تجهیزاتی که دور تا دور چارچوب این تلفن همراه تعبیه شده‌اند، کامل هستند و هیچ کمی و کاستی ندارند. دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور در قسمت نسبتاً بالایی از سمت راست فریم جای گرفته‌اند. همه این دکمه‌ها کلیک‌شوندگی بالا و بازخورد لمسی خوبی دارند. نکته عجیب این بخش اما، آن است که شیائومی تصمیم گرفته علی‌رغم پشتیبانی نمایشگر از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، در Redmi Note 11 از این اسکنر بر روی دکمه پاور بهره ببرد و دیگر حسگر نامبرده را زیر صفحه نمایش نگذارد.

نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که آیا این تصمیم اتخاذ شده به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده یا خیر اما حدس می‌زنیم که دو سنسور زیر نمایشگر و روی فریم، امروزه از نظر قیمتی زیاد فرقی با هم ندارند. در هر حال، می‌دانیم که اسکنرهای اثر انگشتی که روی فریم جای می‌گیرند، طرفداران زیادی دارند اما هر کسی نظر خودش را دارد. با احترام به تمام تفکرات، می‌توان گفت که حسگر استفاده شده در ردمی Note 11 بسیار سریع و دقیق عمل می‌کند و هیچ شکایتی در مورد آن وجود نخواهد داشت.

در سمت چپ فریم گوشی مورد بحث ما، به غیر از محل قرار دادن دو سیمکارت نانو و یک اسلات اختصاصی مموری کارت میکرو SD، چیز دیگری دیده نمی‌شود. با این اوصاف، نیازی نیست میان گذاشتن دو سیمکارت یا یک سیمکارت و یک کارت حافظه مردد باشید. طبیعتاً می‌توانید از هر دو سیمکارت در حالت 4G استفاده نمایید.

بالای فریم ردمی نوت 11 بسیار شلوغ است. در این بخش، صرف‌نظر از میکروفون ثانویه نویز کنسلینگ، جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز به چشم می‌خورد. به علاوه، در این اینجا یک سنسور مادون قرمز IR هم جای‌گیری کرده تا شیائومی یکی از معدود کمپانی‌هایی باشد که همچنان به گنجاندن این ویژگی در محصولاتش ادامه می‌دهد. در حالی که خیلی از کاربران بودن یا نبودن مادون قرمز IR را یکی می‌دانند ولی در مواقعی که کنترل از راه دور در دسترس نیست، این قابلیت قطعاً به کار خواهد آمد.

در نوار مشکی رنگ بالایی همچنین، یک بریدگی مخصوص اسپیکر مشاهده می‌شود. شیائومی مدعی شده که Redmi Note 11 اسپیکر استریو دوگانه دارد ولی ما نمی‌توانیم بگوییم که آیا دو اسپیکر متوازن در بالا و پایین حضور یافته‌اند یا خیر چرا که نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که آیا اسپیکر پایینی حکم میکروفون را نیز خواهد داشت و یا کانال صوتی دومی به عنوان آمپلی‌فایر به کار می‌رود؟ در این بین، ویدیوهای کالبدشکافی ردمی نوت 11 نشان می‌دهند که این موبایل فقط یک اسپیکر اختصاصی دارد.

بریدگی ایجاد شده یک مسیر اضافه به شمار می‌رود تا صداها از طریق آن به گوش برسند هرچند کاملاً در امتداد محل قرارگیری اسپیکر درونی نیست. همین اتفاق این شک و شبهه را به وجود می‌آورد که آیا اسپیکر بالایی کامل است یا خیر. به هر ترتیب، وجود بریدگی در قسمت‌های بالایی و پایینی فریم سبب شده‌اند تا (اصطلاحاً) خفه شدن صداها به امری غیرممکن بدل گردد.

اسپیکر پایینی مطمئناً نقش مهمتری ایفاء می‌کند. در کنار میکروفون اصلی، یک پورت USB Type-C تعبیه شده است که نسخه آن USB 2.0 می‌باشد. به علاوه، این درگاه از USB Host هم پشتیبانی می‌نماید و با تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی و USB Power Delivery 3.0 و شارژ سریع کووالکوم 3 پلاس سازگار است.

از نظر سنسورها، ردمی نوت 11 شتاب‌سنج، ژیرسکوپ، قطب‌نما و مجاورت دارد ولی مجاورت آن از نوع تشخیص مجازی خواهد بود بنابراین بر خلاف حسگرهای سخت‌افزاری دیگر، دقت پایین‌تری خواهد داشت. البته در حین برقراری تماس، خیلی خوب نمایشگر را خاموش می‌کند اما ممکن است بر حسب استفاده از موبایل، عملکرد متفاوتی داشته باشد.

یک سنسور حساس به نور در سمت راست میکروفون جای گرفته است. ضمناً، همچون رویه معمول امروز، دیگر خبری از چراغ LED اعلانات نیست.

در زمینه تکنولوژی‌های ارتباطی، Redmi Note 11 شبکه وای‌فای دو بانده، وای‌فای دایرکت، بلوتوث نسخه 5.0 با پشتیبانی از LE، سیستم مکان‌یابی GPS، GLONASS، BDS و Galileo، سنسور مادون قرمز IR، NFC و رادیو FM دارد.

 

صفحه نمایش

مطمئناً یکی از پیشرفت‌های محسوس در ردمی نوت 11 نسبت به ردمی نوت 10، وجود نمایشگری جدید است. این پنل 6.43 اینچی رزولوشن فول اچ‌دی پلاس، نسبت بدنه به تصویر 20:9 و تراکم پیکسلی 409 دارد اما چیزی که آن را جدید کرده، نرخ بازسازی 90 هرتزی می‌باشد.

اما قبل از آنکه در این مورد با جزئیات بیشتری حرف بزنیم، بد نیست به ادعاهای شیائومی در مورد اعداد و ارقام مربوط به روشنایی صفحه نمایش اشاره داشته باشیم. گفته شده که Redmi Note 11 می‌تواند در شرایط معمولی 700 و در شرایط حداکثری 1000 نیت روشنایی به ثبت برساند که رکورد حداکثر روشنایی نامبرده از رکورد ادعا شده برای ردمی نوت 10 کمتر است. با همه اینها، در آزمایش انجام شده، گوشی مورد بحث ما توانست با کسب نمره 736 نیت در حالت حداکثر روشنایی خودکار، از گوشی پارسالی بهتر کار کند.

در این میان، با کشیدن دستی اسلایدر مربوطه، نمره 465 نیت ثبت می‌شود که از گوشی نسل قبل ضعیف‌تر است هرچند تفاوت‌های موجود به این راحتی‌ها احساس نمی‌گردند.

در مجموع، ردمی Note 11 به عنوان یک موبایل مقرون به صرفه، روشنایی و کنتراست عالی دارد. اگرچه این تلفن همراه نمی‌تواند با پرچمدارانی که نمایشگرهای OLED دارند به رقابت بپردازد ولی صفحه نمایشش آن‌قدر روشن است تا در فضاهای بتواند کار ما را راه بیندازد.

در تنظیمات مربوط به روشنایی، یک گزینه جدید به نام Sunlight Mode دیده می‌شود که تنها زمانی در دسترس قرار می‌گیرد که آپشن تنظیم خودکار روشنایی خاموش باشد. بر خلاف اسم و توضیحات مربوطه، این گزینه اتفاقات تازه‌ای را رقم نمی‌زند بلکه فقط در کنار آپشن تنظیم دستی روشنایی استفاده خواهد شد تا به صفحه نمایش اجازه دهد در مواقع مورد نیاز، نور را تا جایی که لازم است، بیشتر کند.

Redmi Note 11 در مجموع سه حالت پخش رنگ دارد که عبارتند از: Vivid (شفاف)، Saturated (اشباع‌شده) و Standard (استاندارد). دو مورد اول فضای رنگی DCI-P3 دارند و از نظر دقت رنگ در سطح قابل‌قبولی خواهند بود. هر دوی آنها رنگ‌ها را شبیه به هم نشان خواهند داد به طوری که حالت اشباع‌شده روشنایی حداکثری بیشتری خواهد داشت و آنها را نمایان‌تر پخش خواهد کرد. این دو حالت، به صورت پیش‌فرض ظاهر سردی دارند ولی با استفاده از گزینه تنظیم شدت رنگ سفید، امکان تغییر شدت آنها فراهم می‌باشد.

چنان‌چه دقت رنگ بالا همان چیزی است که شما می‌خواهید و کدر بودن تصاویر زیاد برایتان اهمیتی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم سراغ حالت استاندارد بروید. این حالت فضای رنگی sRGB دارد و نمرات مربوط به تفاوت رنگی آنها نیز نشان می‌دهند که نمی‌توان زیاد روی دقتش حساب باز کرد.

بد نیست در اینجا به این نکته اشاره کنیم که ردمی نوت 11 از کیفیت تصویر HDR پشتیبانی نمی‌کند. در واقع، به هر دلیلی، نمایشگر آن با این تکنولوژی سازگار نیست و یا تأییدیه‌های لازم را دریافت نکرده اما تراشه اسنپدراگون 680 آن با سیستم‌های نرم‌افزاری و رمزگشای HDR10 و HLG سازگار است هرچند رنگ‌ها را با کیفیت SDR نمایش خواهد داد.

Redmi Note 11 تأییدیه Widevine L1 DRM را اخذ کرده و این یعنی می‌تواند در سایت‌های پخش فیلم مانند نتفلیکس ویدیوها را با کیفیت اچ‌دی نشان دهد. البته سایت نامبرده، با پخش فیلم‌ها با کیفیت فول اچ‌دی، از تمام ظرفیت‌های صفحه نمایش ردمی نوت 11 بهره می‌برد.

 

نحوه به کارگیری نرخ بازسازی سریع

ردمی نوت 11 برای نرخ بازسازی دو حالت دارد؛ 60 هرتزی و 90 هرتزی.

با فعالسازی نرخ بازسازی 90 هرتزی، گوشی تقریباً در همه شرایط با سرعت 90 هرتزی فعالیت خواهد کرد اما باز هم می‌توان شاهد تنظیم خودکار سوئیچ شدن بین نرخ‌های بازسازی مختلف بود هرچند در اکثر مواقع سرعت روی همان 90 هرتز قفل باقی خواهد آمد. با توجه به تجربه‌ای که به دست آورده‌ایم، می‌توانیم بگوییم که انرژی که دو حالت 60 و 90 هرتزی پخش محتواها مصرف می‌کنند، در نمایشگرهای مدرن بسیار ناچیز است. با در نظر داشتن این نکته، رخ دادن لگ و کندی سرعت در زمان سوئیچ شدن میان برخی برنامه‌های سنگین، نباید اتفاق چندان آزاردهنده‌ای باشد.

همان‌طور که گفتیم، با وجود فعال بودن نرخ بازسازی 90 هرتزی، نوعی سوئیچ شدن خودکار به وقوع می‌پیوندد که البته رابط کاربری اصلی و بیشتر نرم‌افزارها با همین سرعت اجرا می‌شوند.

با این حال، چنان‌چه برای مدتی طولانی فقط یک عکس ثابت را نشان دهید، ردمی نوت 11 سرعت نرخ بازسازی را به تدریج به 60 هرتز خواهد رساند و وقتی هم نمایشگر را لمس کردید، سرعتش زیاد خواهد شد. در شرایط واقعی اما، گوشی تقریباً همه کارها را با سرعت 90 هرتزی انجام می‌دهد.

پخش فیلم، مطمئناً یکی از کارهایی است که ردمی نوت 11 آن را با سرعت 60 هرتزی انجام می‌دهد. در واقع وقتی این موبایل تشخیص دهد که دارید یک فیلم اجرا می‌کنید (چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین)، سرعت را به 60 هرتز کاهش خواهد داد تا در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی شود.

بعضی از برنامه‌ها مانند یوتیوب، کلاً با سرعت 60 هرتزی اجرا می‌گردند. در سمت دیگر، نتفلیکس برایش فرقی نمی‌کرد که دارد فیلم اجرا می‌کند یا کاربر در حال گشت‌وگذار در رابط کاربری است زیرا همواره با سرعت 90 هرتزی فعالیت می‌نماید. بار دیگر تکرار می‌کنیم که نحوه مصرف انرژی باتری نباید در هر دو سرعت تفاوت چندانی داشته باشد به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به عملکرد پر فراز و نشیب این ویژگی اعتراض کنیم.

چیزی که دوست داریم شیائومی به آن توجه کند این است که کروم به عنوان مرورگر از پیش نصب شده، همیشه با سرعت 60 هرتزی فعالیت می‌کند حال آنکه وبگردی با سرعت 90 هرتزی و اسکرول کردن در صفحات و اجرا کردن انیمیشن‌ها لذت بیشتری دارد. حداقلش آن است که موزیلا فایرفاکس و مرورگر سامسونگ با این مشکل روبه‌رو نبودند و با سرعت 90 هرتزی اجرا می‌شدند.

در مورد دیگر نرم‌افزارهای متفرقه مانند اینستاگرام و فیسبوک نیز بگوییم که با سرعت 90 هرتزی فعالیت می‌کنند اما سرعت تیک تاک 60 هرتز است.

بازی کردن در زمان فعال بودن نرخ بروزرسانی 90 هرتزی، عملکرد پر فراز و نشیبی دارد. چنان‌چه بازی‌هایی که با هر دو سرعت نرخ بازسازی سازگار هستند را اجرا کنید، خواهید دید که از این دو گزینه به خوبی بهره خواهند برد و پردازنده گرافیکی را به شکل منصفانه‌ای به کار می‌گیرند.

با در نظرگیری تمامی جوانب، Redmi Note 11 در زمان فعال بودن نرخ بازسازی 90 هرتزی خیلی خوب کار می‌کند. البته مشکلاتی هستند که باید مرتفع شوند اما تأثیر منفی زیادی نمی‌گذارند و یا انرژی باتری را بی‌دلیل هدر نمی‌دهند.

 

دوام باتری

ردمی نوت 11 باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی دارد. اسنپدراگون 680 شاید از نظر عملکردی قدرتمند نباشد ولی از نظر دوام باتری و بهینه مصرف کردن انرژی بی‌نظیر است که حدس می‌زنیم این اتفاق به خاطر بهره‌مندی آن از فرآیند لیتوگرافی 6 نانومتری می‌باشد. به علاوه، مودم X11 LTE این تراشه هم آن‌قدر سریع نیست اما انرژی را بی‌دلیل هدر نمی‌دهد.

Redmi Note 11 دوام باتری طولانی دارد به طوری که نمره استقامت کلی 126 ساعتی را به ثبت می‌رساند. نمرات مربوط به عملکرد استندبای و آزمون‌های برقراری تماس و پخش فیلم آن حیرت‌انگیز هستند. این موبایل یک پخش‌کننده چند رسانه‌ای بی‌نظیر است. در این میان، نمرات آزمون وبگردی قابل‌توجه خواهند بود ولی نسبت به سایرین ثبات کمتری دارند.

در حالی که تاکنون امکان آزمایش یک گوشی دیگر که تراشه اسنپدراگون 680 دارد را نداشته‌ایم ولی می‌توانیم بگوییم که ردمی نوت 11 پرو 5G و ریلمی 9 پرو (Realme 9 Pro) با بهره‌مندی از پردازنده مشابه به نام اسنپدراگون 695 5G نمرات تقریباً یکسانی ثبت می‌کنند.

 

سرعت شارژ

شارژر فروخته شده همراه با Redmi Note 11 دارای توان 33 واتی است. تاکنون شاهد فروش این نوع شارژر توسط شرکت‌های مختلف بوده‌ایم ولی باید اذعان کنیم که عملکرد آنها با توجه به نوع گوشی متفاوت بوده است. شیائومی ادعا کرده که سرعت شارژ ردمی نوت 11 تنها یک ساعت خواهد بود.

ادعای کمپانی چینی تا حدودی غیرقابل باور بود. در آزمایش‌های صورت گرفته، 0 تا 51 درصد ظرفیت باتری ردمی Note 11 در مدت زمان 30 دقیقه شارژ شد و 78 دقیقه زمان نیاز بود تا باتری کامل پر گردد. برای یک تلفن همراه میان‌رده این رکوردها اصلاً بد نیستند ولی باز هم بی‌ثباتی را نشان می‌دهند زیرا ردمی نوت 10 پرو با همین شارژر دیرتر و ردمی نوت 10 با همین شارژر زودتر شارژر می‌شدند.

در مورد شارژر 33 واتی شیائومی بگوییم که خروجی آن می‌تواند در یکی از حالات 5 ولت 3 آمپر، 9 ولت 3 آمپر، 12 ولت 2.25 آمپر و 20 ولت 1.35 آمپر باشد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که گوشی مورد بحث ما با فناوری Power Delivery سازگار است اما در واقعیت چنین نخواهد بود چرا که خودِ شارژر کانکتور مادگی USB Type-A دارد. به علاوه، شارژر خروجی 11 ولت 3 آمپر خواهد داشت که مشخصاً با استانداردهای Power Delivery سازگار نیست. همین اتفاقات این شائبه را به وجود می‌آورند که شاید شیائومی دارد از چیزی مشابه فناوری‌های شارژ سریع بهره می‌برد.

با ذکر این نکته، گفته شده که ردمی نوت 11 از دو تکنولوژی شارژ سریع کووالکوم 3 پلاس و Power Delivery پشتیبانی می‌کند. بر این اساس، چنان‌چه این موبایل را با شارژر سریع‌تری شارژ کنید، نمراتی که ثبت خواهید کرد بسیار افت خواهند داشت. به علاوه، با این شارژرها، خودِ تلفن همراه هیچ‌گاه عنوان نکرد که به صورت 100 درصدی شارژ شده و همواره در 100 درصد نشان داد که در حال شارژ است!!!.

 

کیفیت صدا

آن‌طور که شیائومی در سایت خود گفته، Redmi Note 11 اسپیکر استریو دوگانه دارد. این ادعا کمی گیج‌کننده است زیرا مشخص نکرده آیا دو اسپیکر متوازن هستند یا به صورت کامل بر روی برود قرار گرفته‌اند؟ تمامی شواهد و قرائن نشان می‌دهند که این تلفن همراه اسپیکر استریو هیبریدی دارد.

در حالی که نمی‌توانیم برای این شواهد منبع رسمی مشخص کنیم ولی ویدیوهای کالبدشکافی ردمی نوت 11 این تئوری را به اثبات می‌رسانند. اسپیکر بالایی همچنین، در زیر قاب پشتی مسیر خروجی متفاوتی دارد که نشان‌دهنده آن است که از تمام توانایی‌های آن استفاده نشده است.

صرف‌نظر از سخت‌افزار سیستم صوتی، مطمئناً از کیفیت صدای پخش شده رضایت خواهید داشت. صداهایی که می‌شنوید، بلند هستند و امتیاز توصیفی “خیلی خوب” را کسب می‌کنند تا از این نظر شبیه امتیاز ردمی نوت 11 پرو 5G باشند. به علاوه، در مقایسه با گوشی‌های سری ردمی نوت 10، در اینجا صداها با افزایش کیفیت همراه بوده‌اند به طوری که شفاف‌تر و غنی‌تر شده‌اند.

یک گزینه تنظیم خودکار Dolby Atmos نیز در برخی از برنامه‌های چند رسانه‌ای مانند Gallery، Mi Video، یوتیوب و . . . مشاهده می‌شود که با استفاده از آن صداها باکیفیت‌تر خواهند گردید.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

همچون دیگر گوشی‌های خانواده Redmi Note 11، ردمی نوت 11 هم از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل و از MIUI 13 به عنوان رابط کاربری پیش‌فرض بهره می‌برد. اکثر تغییراتی که در پوسته نرم‌افزاری MIUI به وقوع پیوسته‌اند، در پشت صحنه هستند هرچند انتظار می‌رود سبب بهبود عملکرد، هوشمندتر شدن گوشی و افزایش ایمنی آن گردند. به نظر می‌رسد در گوشی مورد بحث ما برخی از امکانات نرم‌افزاری غایب هستند حال آنکه می‌توانیم شاهد حضور آنها در موبایل‌های دارای پسوند پرو باشیم.

این ورژن از MIUI 13 مبتنی بر اندروید 11 طراحی شده و در آن هیچ خبری از امکانات و ویژگی‌های تازه اندروید 12 مانند ویجت‌های بازطراحی شده و صفحه جدید ویجت‌ها در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها نیست. به علاوه، گزینه Privacy Dashboard به همراه زیرمجموعه‌های آن نظیر کلیپ‌بورد محافظت شده، موقعیت مکانی تقریبی، بازگشایی قفل با تشخیص چهره و . . . نیز کنار رفته‌اند. همچنین، اثری از فایل منیجر آپدیت شده و اپلیکیشن ساعت با حالت ساعت خواب نیست.

دیگر ویژگی‌هایی که جای خالی آنها در ترکیب MIUI 13 + اندروید 11 احساس می‌شود، عبارتند از حالت تک دستی پیشرفته‌تر (مانند حالت تکدستی سیستم عامل iOS) و اپلیکیشن دوربین بروز شده با کمترین لرزش و تصاویر متحرک.

در نهایت، تصاویر پس‌زمینه زنده‌ای که صحنه‌های مختلف را از نماهای نزدیک نشان می‌دادند، در اعضای خانواده ردمی Note 11 در دسترس نیستند.

با این حال، شیائومی ادعا می‌کند که MIUI کاملاً بازطراحی شده ولی کاربران نمی‌توانند از روی ظاهر چیز تازه‌ای را مشاهده کنند. این نسخه جدید از پوسته نرم‌افزاری MIUI بیشتر روی استفاده بهینه‌تر و هوشمندانه‌تر از منابع، قدرت پردازنده، رم و حافظه داخلی تمرکز کرده است.

مثلاً، MIUI 13 جریان و روش استفاده از پردازنده و رم را زیر نظر می‌گیرد و هر فعالیت غیر ضروری را متوقف می‌کند تا منابع آزاد شوند و عملکرد بهبود یابد. شیائومی وعده داده که بهره‌وری استفاده از منابع در پس‌زمینه نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر MIUI تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

حافظه داخلی مایع چیزی است که واقعاً جذاب به نظر می‌آید و بیشتر به گوشی‌های هوشمند ربط دارد. شیائومی می‌گوید که در اکثر گوشی‌ها، عملکرد حافظه داخلی پس از 36 ماه و به خاطر مدیریت نادرست به میزان 50 درصد افت می‌کند و این دقیقاً همان جایی است که MIUI 13 آن را بهبود بخشیده به طوری که در مقایسه با MIUI 12، از فرسوده شدن حافظه داخلی تا 60 درصد جلوگیری می‌نماید تا بعد از 36 ماه، فرسودگی حافظه داخلی نهایتاً به 5 درصد برسد. کاملاً هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و امیدواریم به زودی این ویژگی در اختیار عموم دارندگان گوشی‌های هوشمند قرار گیرد.

آخرین چیزی که به بهینه مصرف کردن منابع MIUI ربط دارد، مدیریت نیرو است. گفته شده که میزان انرژی هدر رفته در MIUI 13 نسبت به MIUI 12 به میزان 10 درصد کاهش خواهد یافت.

حالا بد نیست امکانات نرم‌افزاری Redmi Note 11 را ابتدا با ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) بررسی کنیم. این قابلیت در گوشی نامبرده وجود دارد ولی کارایی آن کامل نیست زیرا تنها زمانی به مدت 10 ثانیه نمایش داده می‌شود که نمایشگر را لمس کرده‌اید. حداقلش آنکه تم‌های متعددی برای این بخش در نظر گرفته شده که می‌توان برخی از آنها را شخصی‌سازی کرد.

یک ویژگی دیگر به نام Notification Effect درون رابط کاربری تعبیه شده که بدون AoD هم کارآمد خواهد بود. این قابلیت یک روش نسبتاً مستقل برای مشاهده بصری اعلانات در غیاب چراغ LED به شمار می‌رود.

ظاهر ساعت صفحه قفل را می‌توان به خوبی شخصی‌سازی نمود زیرا امکان اضافه کردن برخی از کاربران پر استفاده در آنجا وجود دارد.

این امکان را دارید تا قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. سرعت راه‌اندازی این حسگر بسیار زیاد بوده و دقتش فوق‌العاده بالاست. می‌توانید کاری کنید که وقتی سنسور را فشار می‌دهید، قفل صفحه نمایش را باز کنید در غیر این صورت به علت آماده باش بودن این حسگر، ممکن است هر بار که به صورت ناخواسته آن را لمس کرده یا فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز و در نهایت سبب گردد سنسور، چند دقیقه‌ای غیرفعال شود و شما را وادار سازد پین عددی را وارد کنید. دیگر روش بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از روش تشخیص چهره 2D نیز تعبیه شده اما در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار پایین‌تری دارد.

نکته خاصی در مورد رابط کاربری اصلی MIUI 13 نمی‌توان گفت زیرا در آن مطابق معمول میانبرها، فولدرها و ویجت‌ها جای‌گیری کرده‌اند. همچنین، بخش فید Google Discover در سمت چپ مشاهده خواهد شد که البته باید آن را فعال نمایید.

درست مانند MIUI 12، رابط کاربری MIUI 13 نیز مرکز اعلانات و مرکز کنترل مستقلی دارد. کارایی این قابلیت شبیه چیزی است که پیش‌تر در آیفون‌ها دیده بودیم به طوری که با کشیدن انگشتان از گوشه بالا سمت چپ صفحه نمایش به سمت پایین، مرکز اعلانات و با کشیدن انگشتان از گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش به سمت پایین، مرکز کنترل پخش خواهند شد.

اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا این کرکره شبیه همان ظاهر اولیه و معمولی آن در اندروید گردد.

MIUI 13 به گزینه منوی کشویی اپلیکیشن‌ها مجهز شده که در آن باکس جستجو دیده می‌شود و نرم‌افزارها نیز در آن به صورت اتوماتیک دسته‌بندی شده‌اند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.

چنان‌چه منوی کشویی اپلیکیشن‌ها باب میلتان نیست، می‌توانید آن غیرفعال نمایید.

اگرچه سوئیچ کننده میان برنامه‌ها شبیه همان چیزی است که پیش‌تر در گوشی‌های شیائومی دیده بودیم ولی چند گزینه از آن در ردمی Note 11 حذف شده‌اند. برای مثال، نگه داشتن انگشت روی یک نرم‌افزار دیگر حالت تقسیم صفحه نمایش را اجرا نمی‌کند. بر این اساس، می‌توان اینگونه عنوان کرد که گوشی مورد بحث ما فاقد قابلیت نامبرده است. شاید شیائومی به این نتیجه رسیده که تراشه ردمی نوت 11 توانایی پشتیبانی از حالت تقسیم نمایشگر را ندارد.

تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.

MIUI 13 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music، Mi Video (با امکان خرید اشتراک) و رادیو FM است. به علاوه، یک نرم‌افزار مدیریت فایل موسوم به MIUI File Manager هم نصب شده و برنامه Mi Remote نیز برای بهره‌مندی از سنسور مادون قرمز IR در دسترس قرار دارد.

ویرایشگر پیش‌فرض تصاویری که در اپلیکیشن Gallery وجود دارد، به یک ویژگی پرکاربرد به نام Protective Watermark مجهز گردیده که به شما کمک می‌کند روی عکس‌های خود یک واترمارک متنی کم‌رنگ را بیفزایید.

در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.

حال که صحبت از حافظه شد، بد نیست بگوییم که MIUI 13 آپشن Memory Extension دارد که به صورت پیش‌فرض فعال است هرچند شما می‌توانید آن را غیرفعال نمایید. علاوه بر رم 4 گیگابایتی، در ردمی نوت 11 یک گیگابایت رم مجازی در نظر گرفته شده است.

چیز دیگری که انتظار داشتیم در ردمی Note 11 ببینیم و در ردمی نوت 11 پرو وجود داشت، Smart Sidebar بود. در کمال تعجب، این قابلیت نه کاملاً حذف شده و نه کاملاً در دسترس است به طوری که گزینه‌ای با عنوان Smart Sidebar دیده نمی‌شود اما منوی ویژگی‌های به خصوص جعبه ابزار ویدیوها را در خود جای داده که یکی از آپشن‌های جالب بخش Smart Sidebar بوده است. با فعالسازی این گزینه در برنامه‌های دلخواه پخش ویدیو، در سمت چپ پنجره‌ای نمایان خواهد گردید که با بیرون کشیدن آن تمامی گزینه‌های Smart Sidebar به غیر از آپشن‌های مربوط به صداها را به دست خواهید آورد. همچنین، می‌توانید از این بخش بهره ببرید و برنامه‌ها را در حالات پاپ‌آپ، اسکرین شات، ضبط صفحه نمایش، پخش بیسیم محتواها، پخش فیلم‌ها و . . . مشاهده کنید.

دیگر امکانات قابل‌توجه MIUI 13 که شاید در نگاه اول متوجه آنها نشوید، شامل ویرایشگر پیشرفته‌تر اسکرین شات و صفحه مدیریت مصرف باتری می‌شوند.

وقتی اسکرین شات می‌گیرید، متوجه خواهید شد که یک رابط کاربری مدرن با قلم‌مو، پاک‌کن، ابزارهای نوشتن متن و انتخاب کردن خواهید دید.

صفحه مدیریت باتری ردمی نوت 11 هم ظاهر جدیدی دارد و اطلاعاتی پیرامون دمای باتری ارائه می‌کند ولی حالت عملکرد را ندارد. البته این قابلیت زیاد کارآمد نیست اما به هر ترتیب باید به این نکته اشاره می‌کردیم. با توضیحات داده شده، در این بخش حالت پیش‌فرض عملکرد و دو سطح ذخیره انرژی مشاهده می‌شوند.

دیگر چیزی که جای خالی آن در Redmi Note 11 احساس می‌گردد، دکمه فعالسازی فیلمبرداری با صفحه نمایش خاموش در اپلیکیشن دوربین است. بار دیگر می‌گوییم که این قابلیت زیاد به درد بخور نیست اما می‌بایست به آن اشاره می‌کردیم.

در برخی از نسخه‌های رام MIUI، در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تبلیغات پخش می‌شوند که گوشی مورد بحث ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. برای خاموش کردن تبلیغات در برنامه اسکنر (Scanner)، فقط باید آیکون چرخ‌دنده تنظیمات را بزنید و گزینه Disable Recommendations را لمس کنید. برای غیرفعالسازی تبلیغات در برنامه فایل منیجر هم به ترتیب به آدرس‌های Settings> About و Settings Disable Recommendations بروید. در Themes نیز به آدرس Settings> Disable Recommendations مراجعه کنید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

MIUI 13 امکانات در دست توسعه زیادی دارد که در حال حاضر و تا چند سال آینده سبب بهبود عملکرد گوشی‌ها خواهند شد زیرا مطمئناً به مرور زمان بهینه خواهند گردید. نسخه جدید این پوسته نرم‌افزاری خیلی به MIUI 12 شبیه است و فقط چند تغییر جزئی در آن به وجود آمده است. بر این اساس، اگر زیاد انتظار اتفاقات خارق‌العاده را نمی‌کشیدید، می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که از کار کردن با MIUI 13 راضی خواهید شد. در این میان، فکر نمی‌کنیم که اندروید 12 ظاهر این پوسته نرم‌افزاری را زیاد عوض کند.

به طور کلی، MIUI 13 نصب شده در Redmi Note 11 با سرعت قابل‌قبولی اجرا می‌شود. هیچ لگ و کندی سرعتی در آن احساس نخواهید کرد اما افت سرعت هنگام اجرا کردن برنامه‌ها ممکن است رخ دهد. در این بین، به نظر می‌رسد که تراشه اسنپدراگون 680 کار سختی دارد. در حالی که پتانسیل این تراشه زیاد است ولی حس می‌کنیم که پس از نصب چند برنامه سنگین برایش مشکل پیش خواهد آمد. در نهایت، آرزو می‌کنیم که امکانات در دست تولید MIUI 13 شیائومی به خوبی عملکرد این سیستم نرم‌افزاری را بهبود بخشند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

عرصه رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده روزبه‌روز دارد تنگ‌تر می‌شود و در سالیان اخیر با پیشرفت‌های قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. Redmi Note 11 یک گوشی کمتر از 200 یورویی است اما امکانات بی‌نظیری مانند نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی، اسپیکرهای استریو، دوربین توانمند و یک باتری 5000 میلی‌آمپری با سرعت شارژ 33 واتی دارد. اما برای اینکه کمپانی چینی بتواند قیمت این موبایل را پایین نگه دارد، مجبور شده تا چشمش را روی یک چیز ببندد و آن هم عملکرد سریع است به طوری که در ردمی Note 11 تراشه اسنپدراگون 680 به کار رفته که یکی از نقاط ضعف اساسی آن به حساب می‌آید.

روی کاغذ، اسنپدراگون 680 یک چیپست مدرن است که در سه‌ماهه چهارم سال 2021 و با فرآیند لیتوگرافی 6 نانومتری تولید و عرضه شد. در این میان، وقتی مشخصات این تراشه را به صورت جزئی‌نگرانه و ریزبینانه بررسی می‌کنید، به برخی از کمبودها خواهید رسید. مثلاً، هسته بزرگ و اصلی آن یعنی Kryo 265 Gold مبتنی بر Cortex-A73 شرکت ARM است که در سال 2016 توسعه یافته بود و هسته کم‌مصرف‌تر آن یعنی Kryo 265 Silver هم مبتنی بر Cortex-A53 است که در سال 2012 تولید شده بود. هر دو خوشه از هسته‌ها چند نسل قدیمی‌تر هستند و نمی‌توانند با پردازنده‌های مرکزی امروزی به رقابت بپردازند. اسنپدراگون 680 از ساختار 4 + 4 بهره می‌برد و سرعت چهار هسته Kryo 265 Gold آن به 2.4 گیگاهرتز و سرعت چهار هسته Kryo 265 Silver آن نیز به 1.9 گیگاهرتز می‌رسد.

در ادامه به پردازنده گرافیکی آدرنو 610 می‌رسیم که باز هم یک قطعه قدیمی است ولی به اجبار باید روشنایی نمایشگر دارای رزولوشن 1080 * 2400 پیکسل را تأمین کند. همین نکاتی که گفتیم باید توضیحات کاملی در مورد عملکرد ردمی نوت 11 ارائه کنند. واقعاً از این تعجب می‌کنیم که چگونه چنین سخت‌افزار معمولی می‌تواند نرخ بازسازی 90 هرتزی را ساپورت نماید. سیستم پردازشگر سیگنال تصاویر در این گوشی که Spectra 346 نام دارد و سیستم پردازشگر دیجیتالی به نام Hexagon 686 به هیچ عنوان کارآمد نیستند و در واقع دلایل اصلی به شمار می‌روند که چرا Redmi Note 11 نمی‌تواند با کیفیت بیش از 1080p فیلمبرداری کند. ضمناً، اسنپدراگون 695 نسبت به اسنپدراگون 680 عملکرد بسیار ناامیدکننده‌تری دارد زیرا از همین محدودیت ضبط فیلم رنج می‌برد حال آنکه اسنپدراگون 690 با این مشکل مواجه نیست.

اسنپدراگون 680 همچنین، مودم X11 LTE با سرعت Cat.13 دارد که می‌تواند با سرعت 390 مگابیت بر ثانیه‌ای دانلود و با سرعت 150 مگابیت بر ثانیه‌ای آپلود نماید. پشتیبانی از تکنولوژی Quick Charge 3+ هم نسبتاً قدیمی می‌باشد ولی به هر ترتیب وجود آن را ارج می‌نهیم. لازم به ذکر است که ردمی نوت 11 از تا Power Delivery 3.0 پشتیبانی می‌کند بنابراین نسبت به آن اعتراضی وارد نیست. در مورد سایر امکانات اتصالی این موبایل مانند بلوتوث، NFC، GPS، سنسور مادون قرمز IR و . . . هم هیچ شکایتی نداریم.

تنها به منظور شفاف‌سازی نیز باید بگوییم نسخه‌ای که از ردمی نوت 11 برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی استفاده شده، رم 4 گیگابایتی LPDDR4X و حافظه داخلی 64 گیگابایتی با تکنولوژی UFS 2.2 دارد.

حالا بد نیست آزمون‌های بنچمارک را اجرا کنیم. در آزمایش Geekbench، این موبایل عملکرد خوبی از خودش به ثبت رساند. شما می‌توانید انتظار عملکرد مشابه عملکرد گوشی‌های دارای تراشه هلیو G80 یا هلیو G95 ساخت شرکت مدیاتک را بکشید. همچنین، عملکرد اسنپدراگون 680 از عملکرد دیمنسیتی 700 یا دیمنسیتی 720 چندان ضعیف‌تر نیست. در مجموع با توجه به بازی یا برنامه‌ای که در حال اجراست، عملکرد این موبایل هم دستخوش تغییرات خواهد شد.

به عنوان یک نکته جانبی بگوییم که واقعاً جالب است که می‌بینیم ردمی نوت 11 همچون ردمی 9 آی (Redmi 9i) که تراشه اسنپدراگون 680 دارد، عمل کرده است.

همین قضیه در آزمون AnTuTu و بخش‌های متنوع آن اعم از بررسی پردازنده گرافیکی، مموری و حافظه داخلی نیز ادامه دارد. نمرات متوسط زیاد بد نیستند ولی اگر سراغ گوشی‌های جدیدتر بروید، می‌توانید شاهد عملکرد بهتری باشید.

در مورد پردازنده گرافیکی آدرنو 610 نکته بخصوصی نمی‌توان یادآور شد زیرا در یک گوشی معرفی شده در سال 2022 عملکرد ضعیفی دارد. این قطعه سخت‌افزاری تقریباً از همه رقبا به غیر از مدیاتک هلیو P35 قرار گرفته در گلکسی ای 12 (Galaxy A12) و یونیسوک تی 606 استفاده شده در نوکیا جی 21 (Nokia G21) شکست می‌خورد.

واقعیت را بگوییم که انجام آزمایشات بنچمارک مختلف توسط ردمی نوت 11 نمرات خوبی را عایدمان نمی‌کند. چیپست‌هایی مانند هلیو G80 یا هلیو G85 در زمینه پردازنده گرافیکی چندان تعریفی نیستند. در این میان، هلیو G96 و به خصوص هلیو G95 و بسیاری دیگر از تراشه‌های دیمنسیتی بازار عملکرد بهتری ثبت می‌کنند.

در آزمون 3D Mark هم نمرات تقریباً یکسانی به دست آمد.

با ذکر همه این نکات، باید بگوییم که نسبت به ردمی 9 آی، Redmi Note 11 توانست در آزمون‌های OpenGL و Vulkan باثبات باشد و حتی در حوزه فریم ریت نیز عملکرد مناسبی به ثبت برساند.

اگر گیمینگ بودن گوشی خیلی برایتان مهم است، باید توجه داشته باشید که ردمی Note 11 و تراشه اسنپدراگون 680 آن قدرت کافی برای اجرای بازی‌های سنگین را ندارند. منصفانه بگوییم که اکثر بازی‌ها به خاطر موتورهای فعال مربوطه با سرعت قابل‌قبولی اجرا می‌شوند ولی تجربه روانی را ارائه نخواهند کرد. با این اوصاف، چنان‌چه انتظار دارید در ردمی نوت 11 بازی اجرا کنید، سراغ آلترناتیو دیگری بروید.

به عنوان یک نکته مثبت، به خاطر فرآیند مدرن 6 نانومتری پردازنده و عملکرد محدودش، اسنپدراگون 680 و گوشی مورد بحث ما به هیچ عنوان زیاد داغ نمی‌کند. آزمایش‌های مربوطه نشان می‌دهند که عملکرد این موبایل افت نمی‌نماید و گرمای زیادی روی قاب پشتی آن به وجود نمی‌آید.

به عنوان یک نکته مثبت دیگر و بر خلاف کمبودهایی که در حوزه عملکرد Redmi Note 11 دیده می‌شد، این محصول شیائومی مشکلی در زمینه اجرا کردن رابط کاربری MIUI 13 نداشت و افت سرعت آن به ندرت رخ داد و تمام برنامه‌های روزمره را با شتاب خوبی اجرا نمود و ما را قادر ساخت در شبکه‌های اجتماعی به سرعت به گشت‌وگذار بپردازیم.

نمی‌خواهیم برای شیائومی بهانه‌تراشی کنیم بنابراین صرفاً می‌گوییم که ردمی نوت 11 به هیچ عنوان گوشی قدرتمندی نیست. در برخی زمینه‌ها حتی نمی‌تواند با نسخه قبلی خود یعنی ردمی نوت 10 به رقابت بپردازد بنابراین برای اینکه بتوانید با توجه بودجه‌ای که دارید از امکانات مشابه این تلفن همراه بهره‌مند شوید، بهتر است خرید گوشی دیگری را مدنظر قرار دهید. در سمت دیگر، چنان‌چه نمی‌خواهید در این موبایل زیاد بازی کنید، عملکرد ناپایدار این تلفن همراه تأثیر منفی چندانی بر تجربه کارکرد شما نخواهد گذاشت.

 

دوربین

ردمی نوت 11 در حد وسع خودش دوربین استاندارد و معمولی دارد. ساختار دوربین این تلفن همراه تقریباً همانی است که پیش‌تر در برخی از محصولات شیائومی دیده بودیم هرچند امکان دارد تفاوت‌های جزئی نیز وجود داشته باشد. لنز اصلی Redmi Note 11 دارای قدرت 50 مگاپیکسلی با سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) است و در کنار آن لنزهای اولترا واید 8 مگاپیکسلی، ماکرو 2 مگاپیکسلی و تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی حضور یافته‌اند. در جلو هم یک لنز 13 مگاپیکسلی جای‌گیری کرده است. همه این لنزها فوکوس ثابت دارند و به امکانات بخصوصی مجهز نیستند.

همان‌طور که تاکنون گفته‌ایم، یکی از مهمترین نقاط ضعف ردمی نوت 11 به ضبط حداکثر ویدیوهای 1080p مربوط می‌شود. متأسفانه این محدودیت در گوشی‌های دارای پسوند پرو نیز به چشم می‌خورد حال آنکه خبری از آن در دستگاه‌های سری ردمی نوت 10 پارسالی نبود.

در ادامه می‌خواهیم به بررسی سخت‌افزار دوربین Redmi Note 11 بپردازیم.

لنز اصلی 50 مگاپیکسلی S5KJN1 ساخت سامسونگ است که ابعاد آن 1/2.76 اینچ و سایز هر پیکسل آن 0.64 میکرومتر می‌باشد؛ یعنی همان لنزی که در ردمی 10 (Redmi 10)، پوکو ام 4 پرو 5G (Poco M4 Pro 5G)، ریلمی 8 آی (Realme 8i)، گلکسی ای 23 (Galaxy A23)، موتورولا موتو جی 21 (Moto G21) و موتو جی 71 (Moto G71) استفاده شده بود. این لنز یک قطعه قابل‌قبول است ولی هیچ‌گاه نتوانسته در شرایط واقعی خودی نشان دهد. این لنز کواد بایر به صورت پیش‌فرض تصاویر 12.5 مگاپیکسلی می‌گیرید و فقط به سیستم فوکوس خودکار مجهز شده و در آن خبری از سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) نیست. دیگر مشخصات آن هم شامل فاصله کانونی 26 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/1.8 می‌شوند.

لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی GalaxyCore GC08A3 نام دارد که ابعادش 1/4 اینچ و سایز هر پیکسل آن 1.12 میکرومتر است. زاویه دید آن به 118 درجه می‌رسد و فوکوس در آن ثابت می‌باشد.

لنز ماکرو یک سنسور GalaxyCore GC02M1 با سایز 1/5 اینچی و اندازه هر پیکسل 1.75 میکرومتری است که گشودگی دیافراگم f/2.4 دارد. لنز تشخیص عمق نیز OmniVision OV02B1B نامیده شده و ابعادش 1/5 اینچ و سایز هر پیکسل آن هم 1.75 میکرومتر است و گشودگی دیافراگم آن به f/2.4 می‌رسد.

لنز دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی هم مشخصات بخصوصی ندارد. این لنز که S5K3L6 ساخت سامسونگ می‌باشد، 1/3.1 اینچ سایز دارد و ابعاد هر پیکسل آن به 1.12 میکرومتر می‌رسد و گشودگی دیافراگم آن هم f/2.4 است و در آن خبری از سیستم فوکوس خودکار یا امکانات دیگری نیست.

 

اپلیکیشن دوربین

کار کردن با اپلیکیشن دوربین بسیار ساده و سرراست است ولی چندین تغییر در آن دیده می‌شود. اول آنکه، تغییر حالات عکسبرداری و فیلمبرداری با کشیدن انگشتان به کناره‌ها و یا انتخاب گزینه مدنظر انجام می‌شود تا به صورت مستقیم آپشن دلخواه برگزیده گردد. کشیدن انگشتان به سمت بالا یا پایین میان دوربین جلو و دوربین عقب سوئیچ نخواهد کرد و فقط دکمه تعبیه شده در کنار دکمه شاتر این کار را انجام خواهد داد.

شما می‌توانید با رفتن به تب بیشتر (More) و زدن گزینه ویرایش، برخی از حالات را حذف، جایگزین و یا اضافه کنید. البته دستیابی به این آپشن از بخش تنظیمات هم امکان‌پذیر خواهد بود. حالات بلا استفاده در تب More قرار خواهند گرفت ولی می‌توانید برای مشاهده آنها، انگشت خود را از روی خط جای‌گیری کرده کنار دکمه شاتر بکشید و پنجره حاوی آنها دیده شود.

منوی همبرگری شکل در انتهایی‌ترین قسمت جایی است که گزینه‌های اضافه در آن حضور یافته‌اند که از جمله آنها می‌توانیم به Super Macro و آیکون تنظیمات اشاره کنیم. در کنار منوی همبرگری شکل، دکمه حالت فلاش LED، گزینه HDR، دکمه هوش مصنوعی AI، میانبر برنامه گوگل لنز و افکت‌ها و فیلترهای زیباشناختی دیده خواهند شد.

تقریباً در انتها هم گزینه‌های مخصوص زوم را خواهید دید که به دو شکل خواهند بود؛ اول ضربه زدن روی یکی از سه نقطه که به لنزهای اولترا واید، اصلی و زوم دیجیتالی 2 برابری (2x) مربوط می‌شوند و دوم ضربه زدن روی آپشن بزرگنمایی فعال و کشیدن اسلایدر مربوطه برای زوم کردن بیشتر به میزان 2 برابری و 10 برابری (10x).

یک حالت توانمند عکسبرداری پیشرفته (Pro) وجود دارد که از طریق آن می‌توانید پارامترهای مختلف برای لنزهای اصلی و اولترا واید را خودتان به صورت دستی عوض کنید.

این امکان را دارید تا یکی از چهار حالت از پیش تعیین شده نور سفید یا حرارت رنگ را با اسلایدر تعیین نمایید. علاوه بر اینها، یک اسلایدر فوکوس کردن، تعیین سرعت شاتر و مشخص نمودن مقدار ISO با توجه به لنز استفاده شده هم در دسترس قرار دارند. یک آپشن هیستوگرام کوچک نیز دیده خواهد شد. در منوی همبرگری شکل هم یک گزینه برای عکسبرداری راه‌راه تعبیه شده است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، چندین حالت اضافه عکسبرداری مانند Long Exposure با تعدادی حالت از پیش تعیین شده نظیر جمعیت در حال حرکت، نقاشی ابر و بادی، آسمان ستاره‌دار، ستاره دنباله‌دار و . . . در دسترس قرار گرفته‌اند.

در پایان اشاره کنیم که Night Mode فقط برای لنز اصلی در نظر گرفته شده و درست مانند دیگر گوشی‌های قدیمی‌تر شیائومی، خبری از Night Mode خودکار نیست.

لوازم جانبی گوشی شیائومی رد می نوت 11

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

لنز اصلی به صورت پیش‌فرض تصاویر 12.5 مگاپیکسلی می‌گیرد. این عکس‌ها برای یک گوشی مقرون به صرفه کیفیت قابل‌قبولی دارند ولی نمی‌توانیم زیاد روی وضوح‌شان مانور بدهیم. رنگ‌ها دقیق و سرزنده و جزئیات کافی هستند. حتی کشیدگی زیادی نیز در تصاویر به چشم نمی‌خورد و کنتراست هم وضع چندان ضعیفی ندارد.

در سمت دیگر، چنان‌چه از سوژه‌های خاصی مانند آسمان عکسبرداری کنید، با تصاویر تاری روبه‌رو خواهید شد. در این عکس‌ها، رزولوشن وضعیت مناسبی ندارد و دوربین به نوعی نورپردازی را با ضعف همراه می‌نماید و خروجی‌های تاریکی در اختیارمان قرار می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 11

یک دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI) در ردمی نوت 11 وجود دارد که صحنه را به طور اتوماتیک تشخیص می‌دهد و با تغییر آیکون این موضوع را به ما اطلاع‌رسانی می‌کند و اکثراً نیز عملکرد دقیقی دارد. به علاوه، این گزینه مطابق معمول، رنگ‌ها را اشباع‌شده خواهد کرد و کنتراست صحنه‌ها را افزایش خواهد داد. این آپشن می‌تواند مقداری نویز را محو کند بنابراین شاید بتواند باب میل خیلی از افراد عکسبرداری نماید. به هر ترتیب، از اینکه می‌بینیم گزینه عکسبرداری با هوش مصنوعی به طور خودکار خاموش است، خرسندیم.

شما می‌توانید با Redmi Note 11 در حالت 50 مگاپیکسلی تصویربرداری کنید. استفاده کردن از این آپشن آن‌قدر زمان‌بر نیست. در مجموع بهره‌گیری از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا علی‌رغم اینکه جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسد ولی مزیت خاص دیگری ندارد.

اگر از نمای نزدیک به خروجی‌های حالت 50 مگاپیکسلی نگاه بیندازید، متوجه شفافیت آنها خواهید شد هرچند شفافیت‌شان به نسبت مصنوعی جلوه می‌کند. توصیه می‌کنیم که به خاطر حجم تقریباً بالای این تصاویر، از این حالت استفاده نکنید. به غیر از این مورد، عکس‌هایی که در اختیار می‌گیرید همان شاخصه‌های تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی را دارند.

 

کیفیت تصاویر پرتره

لنز اصلی قادرست تصاویر پرتره بگیرد. تشخیص سوژه و جداسازی آن از پس‌زمینه تقریباً عالی صورت خواهد گرفت و افکت بوکه نیز چشم‌نواز است. مقدار جزئیات این تصاویر زیاد و نویزشان کم می‌باشد. همچنین، حالت پرتره روی سوژه‌های غیرانسانی نیز کاربرد دارد.

 

راستش را بگوییم که مهمترین اعتراضی که نسبت به کیفیت تصاویر پرتره داریم، به رنج دینامیک و تضعیف نورپردازی توسط لنز اصلی مربوط می‌شود؛ مشکلی که در بیشتر مواقع جزئیات ثبت شده در سایه‌ها را از بین می‌برد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در حالت زوم شده

به نظر می‌رسد شیائومی اخیراً برای گرفتن تصاویر باکیفیت‌تر توسط گزینه زوم دیجیتالی تلاش‌هایی کرده و اتفاقاً تلاش‌هایش سودمند نیز بوده است. این عکس‌ها تنها یک برش ساده از خروجی‌های 12.5 مگاپیکسلی هستند بنابراین می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که قطعاً نوعی افزایش حجم در پس‌زمینه دارد رخ می‌دهد.

این تصاویر در حالت زوم 2 برابری ظاهر خوبی دارند و چه‌بسا از خروجی‌های لنز اصلی با حالت زوم 1 برابری نیز باکیفیت‌تر هستند زیرا نویز کمتری در آنها به چشم می‌خورد. با این اوصاف، این عکس‌ها جزئیات متعددی را ثبت می‌کنند و به هیچ عنوان کشیده نیستند. رنگ‌ها دقت بالایی دارند و طبیعی هستند.

تصاویر زوم شده تار بوده و رنج دینامیک نسبتاً محدودی دارند اما در مجموع برای یک گوشی مقرون به صرفه قابل‌قبول خواهند بود. در این میان، بهتر است سراغ گزینه‌های زوم بیش از 2 برابری نروید زیرا همه چیز به شدت افت خواهد کرد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اولترا واید

عکس‌هایی که لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی می‌گیرد، ناامیدکننده خواهند بود به خصوص آنکه پیش‌تر در دیگر گوشی‌های شیائومی، همین لنز عملکرد بهتری ارائه کرده بود. علی‌رغم اینکه این تصاویر از نمای نزدیک ظاهر خوبی دارند ولی به شکل عجیبی پردازش شده‌اند زیرا بسیاری از جزئیات تشخیص داده شده توسط الگوریتم‌ها بیش از حد نورانی گردیده‌اند و در بعضی جاها انحراف در آنها به وجود آمده است. همه این نکات دست به دست هم می‌دهند تا خروجی تار شوند و جزئیات به شکل قابل‌توجهی کاهش یابند.

البته حداقلش آن است که لنز اولترا واید برخی اوقات بهتر از لنز اصلی کار می‌کند و تصاویر درخشان‌تری به ثبت می‌رساند. بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که رنج دینامیک در اینجا محدودتر است و همین اتفاق به کاهش جزئیات در قسمت‌های سایه‌دار منجر می‌شود.

 

کیفیت تصاویر کلوزآپ گرفته شده با لنز ماکرو

و در نهایت، به بررسی تصاویر گرفته شده توسط لنز ماکرو ردمی Note 11 می‌رسیم. بر خلاف سایز کوچک، رزولوشن پایین، فوکوس ثابت و لنز تاریک، این سنسور تصاویر باجزئیات و قابل‌قبولی می‌گیرد که رنگ‌های دقیق و طبیعی دارند.

البته برای اینکه خیالتان راحت‌تر شود، بهتر است از یک سوژه چند بار عکسبرداری کنید تا بالأخره یکی از آنها باکیفیت از آب دربیاید. به هر ترتیب، خروجی‌های کار زیبا و تمیز هستند. ضمناً، هنوز نتوانسته‌ایم درک کنیم که چرا شیائومی گزینه تصویربرداری ماکرو را به قسمتی برده که دسترسی به آن سخت است.

 

کیفیت تصاویر سلفی

تصاویر سلفی گرفته شده با لنز 13 مگاپیکسلی از همه جهات خوب خواهند بود. جزئیات آنها زیاد، رنگ‌هایشان دقیق و طبیعی و علی‌رغم ثابت بودن فوکوس، فاصله کانونی خوبی دارند.

البته می‌توان در آنها مقداری نویز مشاهده کرد ولی نباید نسبت به این موضوع چندان حساس بود. تنها نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره داشته باشیم این است که بهتر است همیشه گزینه HDR روی حالت اتوماتیک باشد و یا حداقل آنکه در زمان غیرفعال بودنش اقدام به عکسبرداری نکنید زیرا پشت سر شما به شدت تاریک می‌شود.

این مشکل اما، در زمان گرفتن تصاویر سلفی پرتره به یک مزیت تبدیل خواهد شد چرا که سوژه را به خوبی از پس‌زمینه جدا می‌کند.

معضل اصلی آن است که آپشن HDR برای تصاویر سلفی پرتره در دسترس نیست و به همین خاطر نمی‌تواند دلایل نورپردازی نامناسب در پس‌زمینه را شناسایی کند. البته این موضوع نباید چندان مشکل‌ساز شود چرا که بالأخره در تصاویر پرتره باید پشت سر تار گردد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

لنز اصلی ردمی نوت 11 در شب‌ها تصاویر قابل‌قبول و معمولی می‌گیرد. البته این خروجی‌ها برای یک گوشی مقرون به صرفه قابل‌تأیید هستند زیرا نویز کمی دارند و جزئیات‌شان نیز به اندازه است. ضمناً، رنگ‌ها طبیعی و واقعی می‌باشند.

در مواقعی که رنج دینامیک محدود و کنتراست ضعیف است، حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode وارد گود می‌شود ولی متأسفانه همچون محصولات پیشین شیائومی کاربرد چندانی ندارد. این آپشن لوکیشن را کمی نورانی‌تر می‌کند ولی تأثیر زیادی در افزایش جزئیات و نویز نخواهد داشت.

در واقع، در خیلی از جاها مناطق را کشیده نشان می‌دهد. در این بین، به خاطر اینکه فرآیند عکسبرداری آن طولانی نیست، نسبت به آن خرده نمی‌گیریم. به طور کلی، استفاده از آن را به خصوص در زمان حالت زوم 1 برابری پیشنهاد نمی‌کنیم بنابراین شاید گزینه زوم 2 برابری کارساز شود.

این خروجی‌ها کمی نورانی‌تر هستند. بار دیگر می‌گوییم که تفاوت ایجاد شده چندان قابل‌توجه نیست و این گزینه صرفاً جهت افزایش گزینه‌های عکسبرداری بوده و نه چیز دیگر!!!.

عکس‌های ثبت شده با لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی در شب تقریباً ناامیدکننده هستند. البته حداقل می‌توانید بگویید که در تصویر چه چیزی می‌بینید ولی به غیر از این، ظاهر این خروجی‌ها کشیده و تاریک می‌باشند. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که فرآیند پردازش بیش از حد و ظاهر غیرطبیعی که در تصاویر گرفته شده توسط لنز اولترا واید در روز حضور داشت، در اینجا غایب است. بر این اساس، نمی‌دانیم که آیا این الگوریتم‌ها هستند که نمی‌توانند نور تصاویر را بیشتر کنند و یا اینکه ما نمی‌توانیم آسیب‌های وارد آمده به عکس‌ها را متوجه شویم؟

لازم به ذکر است که خبری از گزینه Night Mode برای لنز اولترا واید گوشی ردمی نوت 11 نیست.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

وقتی صحبت از فیلمبرداری با Redmi Note 11 می‌شود، به محدودیت‌های متعددی برمی‌خوریم که بیشتر به خاطر فقدان سیستم پردازشگر تصاویر در تراشه اسنپدراگون 680 می‌باشد. این محصول شیائومی می‌تواند با لنزهای اصلی، اولترا واید و دوربین سلفی، یا با کیفیت 1080p و یا با کیفیت 720p فیلمبرداری و در هر ثانیه 30 فریم را ثبت نماید. بر این اساس، خبری از کیفیت فیلمبرداری 4K یا ثبت 60 فریم بر هر ثانیه نیست. بالأخره واقعیت تلخی است که باید بپذیریم به خصوص آنکه ردمی نوت 10 می‌توانست با وضوح 4K فیلمبرداری کند.

در این میان، دو گزینه رمزگشایی h.264 یا h.265 در دسترس قرار دارد. در فیلم‌های 1080p بیت‌ریت 20 مگابیت بر ثانیه AVC است و صداها نیز با فرمت mp4 دارای بیت‌ریت 48 کیلوهرتزی هستند.

در مورد کیفیت فیلم‌های 1080p بگوییم که لنزهای اصلی و اولترا واید خروجی‌های واضح و قابل‌قبولی دارند. رنگ‌ها و نحوه نورپردازی دو لنز را به راحتی می‌توانید تشخیص دهید به طوری که لنز اولترا واید به سختی رنج دینامیک گسترده‌ای ثبت می‌کند اما در کیفیت فول اچ‌دی عملکرد خوبی داشته و نویز کمی دارد.

خبری از سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) در هیچ‌کدام از لنزهای دوربین Redmi Note 11 نیست و آپشن EIS (سیستم الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر) را نیز در منوی تنظیمات دوربین نمی‌بینیم. با این وجود، مطمئناً یک فرآیند الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر فعال است که در حد وسع خودش لرزش‌های ثبت شده در لنزهای اصلی و اولترا واید را از بین می‌برد.

متأسفانه در دسترس نبودن گزینه فعال یا غیرفعالسازی EIS سبب شده تا ویدیوهای باکیفیت، از نظر فریم‌بندی افت کنند. نمی‌دانیم دقیقاً کاربران می‌خواهند چگونه با این اتفاق کنار بیایند زیرا در خودِ منظره‌یاب دوربین خبری از اعلانات مربوط به فریم‌بندی نیست.

در پایان، ویدیوهای ضبط شده در شب توسط ردمی نوت 11 از نظر کیفی قابل‌قبول هستند به طوری که برای یک گوشی مقرون به صرفه باید آنها را بپذیریم. در این فیلم‌ها جزئیات زیاد خواهند بود و با توجه به رزولوشن فول اچ‌دی، باز هم نمی‌توانیم نویز موجود را آن‌قدر تأثیرگذار بدانیم. لازم به ذکر است که رنگ‌ها دقت خوبی دارند.

به غیر از این موارد، انتظار زیادی از دوربین ردمی نوت 11 نداشته باشید زیرا مشخصاً در به ثبت رساندن رنج دینامیک گسترده کار سختی دارد و منابع نوری را به خوبی ثبت نمی‌کند.

لوازم جانبی گوشی شیائومی رد می نوت 11

 

رقبا و آلترناتیوها

در حال حاضر قیمت ردمی نوت 11 با رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی تقریباً 200 یورو است که نه ارزان خواهد بود و نه گران بلکه در بازار به شدت رقابتی امروز چندان خوب نیست.

اولین آلترناتیو Redmi Note 11، ردمی نوت 10 است. در حالی که ردمی نوت 10 پرو کمی از ردمی نوت 11 گران‌تر می‌باشد ولی ردمی نوت 10 دقیقاً به اندازه همین گوشی مورد بحث ما قیمت خورده است. شما با خرید Redmi Note 10 می‌توانید صاحب موبایلی شوید که نمایشگر OLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی دارد. از نظر دوام باتری، محصول پارسالی شیائومی خوب کار می‌کند اما نه به اندازه ردمی نوت 11 و تراشه اسنپدراگون 680 آن. با ذکر این نکات، ردمی Note 10 قادرست با کیفیت 4K فیلمبرداری نماید و به سبب مجهز بودن به تراشه اسنپدراگون 678 عملکرد بهتری داشته باشد. بر این اساس، با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که کرده‌اید، می‌توانید سراغ یکی از این دو گوشی بروید.

اگر می‌توانید با یک پنل IPS به جای OLED کنار بیایید، پوکو ام 4 پرو 5G گزینه بسیار بهتری نسبت به ردمی نوت 11 خواهد بود. مطمئناً باز هم امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K را نخواهید داشت اما تراشه دیمنسیتی 810 5G توانمندتر بوده و می‌تواند به اینترنت 5G وصل شود. این موبایل همچنین، دوام باتری طولانی مدت و سرعت شارژ زیادی نیز دارد. با خرید نماینده POCO هیچ چیزی از دست نخواهید داد زیرا اسپیکر استریو، سنسور مادون قرمز IR، رادیو FM، سیستم اتصال بیسیم NFC و جک هدفون 3.5 میلی‌متری در آن هم حضور دارند.

صرف‌نظر از شیائومی، در میان محصولات سامسونگ می‌توان آلترناتیوهایی را یافت. گوشی‌های مقرون به صرفه‌ای مانند گلکسی ای 12 و گلکسی اف 23 (Galaxy F23) شایسته توجه ویژه‌ای هستند. گوشی‌های سری گلکسی ای (Galaxy A) تقریباً در اکثر کشورها قابل خرید و فروش می‌باشند. با ذکر این مورد، می‌توانید سراغ برخی مدل‌های به نسبت قدیمی‌تر بروید. مثلاً گلکسی ای 32 (Galaxy A32) گران‌تر و گلکسی ای 22 (Galaxy A22) دقیقاً همین اندازه قیمت خورده‌اند. با خرید گلکسی A22، می‌توانید از نمایشگر AMOLED با رزولوشن اچ‌دی و نرخ بازسازی 90 هرتزی، باتری بادوام 5000 میلی‌آمپر ساعتی، تراشه توانمند مدیاتک هلیو G80 و دوربین باکیفیت بهره‌مند شوید. در این میان، بر خلاف ردمی نوت 11 خبری از اسپیکر استریو یا تکنولوژی شارژ سریع در این محصول سامسونگ نیست.

در نهایت، باید به آخرین آلترناتیو محصول شیائومی از میان نمایندگان ریلمی اشاره کنیم. در حقیقت ریلمی 9i نزدیک‌ترین رقیب از نظر مشخصات فنی به ردمی نوت 11 است. با این حال، پنل IPS به جای OLED، نداشتن لنز اولترا واید و بهره‌مندی از همان تراشه نسبتاً ضعیف اسنپدراگون 680 بیانگر وجود مشکلات عملکردی موجود در محصول شیائومی می‌باشند. در این میان، چنان‌چه می‌توانید بیشتر هزینه کنید، بد نیست سراغ ریلمی 9 5G بروید که چیپست مدیاتک دیمنسیتی 810 5G دارد اما از حضور پنل OLED و اسپیکر استریو بی‌بهره است.

 

نظر نهایی

روی کاغذ، ردمی نوت 11 گوشی مقرون به صرفه مناسبی به نظر می‌رسد که حتی نسبت به نمونه پارسالی بروزتر شده و از طرفی قیمت زیادی هم ندارد. مشخصاً نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی و دوام باتری طولانی این دستگاه هم بیانگر همین موضوع هستند. در این میان، شارژدهی بی‌نظیر منبع نیرو مهمترین مزیت این محصول شیائومی خواهد بود. در حالی که گمان می‌کردیم این تلفن همراه در دو حوزه نامبرده خیلی خوب است در دیگر حوزه‌ها عملکرد مطلوبی ندارد.

با بررسی عمیق‌تر، به اسنپدراگون 680 می‌رسیم که مهمترین مقصر است. این موبایل در زمینه عملکرد به خصوص پردازنده گرافیکی حرف‌های زیادی برای گفتن نخواهد داشت و در اکثر مواقع نمی‌تواند با اسنپدراگون 678 ردمی نوت 10 رقابت کند. در این میان، رابط کاربری MIUI 13 جبران مافات می‌کند و با سرعت خوبی اجرا می‌شود هرچند باز هم بعضی از امکانات نرم‌افزاری را ندارد. شیائومی خیلی روی بهبود استفاده از حافظه داخلی و قدرت پردازشی مانور داده ولی باز هم نمی‌دانیم در ردمی نوت 11 چطور قرار است شعارهایش را عملی کند زیرا هر چه که باشد پس از گذشت چند ماه این موبایل نیز پر خواهد شد و کاربران چندین و چند برنامه پرمصرف روی آن نصب خواهند نمود.

در زمینه دوربین هم اتفاقات چندان خوبی نمی‌افتد. اسنپدراگون 680 می‌تواند تنها ویدیوهای 1080p ضبط کند حال آنکه ردمی نوت 10 توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K را داشت. به غیر از این، عملکرد لنز اصلی هم چنگی به دل نمی‌زند ویژگی‌هایی مانند حالت عکسبرداری 50 مگاپیکسلی، Night Mode و HDR مشکلاتی دارند و لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی نیز در مجموع ناامیدکننده فعالیت می‌کند.

به منظور جمع‌بندی، باید یادآور شویم که نقاط ضعف نسبت به نقاط قوت بیشتر هستند و یا بهتر بگوییم، مشکلات ردمی نوت 11 به گونه‌ای نیستند که فکر کنید می‌توانید با آنها به راحتی کنار بیایید. با این اوصاف، در شرایط فعلی خرید Redmi Note 11 را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا رقبا و آلترناتیوهای توانمندتر و بهتری هستند.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی شیشه‌ای و دوگانه با پوشش رنگی مات و احساس فوق‌العاده و دارای تأییدیه IP53 ضد خاک و قطرات آب
  • صفحه نمایش AMOLED درخشان با نرخ بازسازی 90 هرتزی و دقت رنگ عالی
  • دوام باتری طولانی مدت با پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی
  • مجهز به اسپیکرهای استریو با صدای بلند
  • دارای امکاناتی نظیر جک هدفون 3.5 میلی‌متری، رادیو FM، سیستم اتصال بیسیم NFC، سنسور مادون قرمز IR و اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD
  • عملکرد قابل‌قبول لنز اصلی و کیفیت مناسب تصاویر پرتره و ماکرو

 

نقاط ضعف

  • نبود برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری در MIUI 13 و نصب بودن سیستم عامل قدیمی اندروید 11
  • عملکرد ضعیف تراشه اسنپدراگون 680 به خصوص در بخش پردازنده گرافیکی
  • لنز اولترا واید بی‌کیفیت
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده در شب و در دسترس بودن گزینه Night Mode تنها در لنز اصلی
  • ناتوانی در ضبط ویدیوهای 4K توسط هیچ‌کدام از لنزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 11"

  1. به نسبت نسل قبلیش پیشرفت های خیلی خوبی داشته… به طوری که افرادی که نسل قبلی رو دارن رو وادار میکنه ارتقا بدن…