نقد و بررسی گوشی شیائومی پوکو Xiaomi Poco F3

در مطلب امروز تبلت فون با نقد و بررسی نقد و بررسی گوشی شیائومی پوکو Xiaomi Poco F3 به‌صورت تخصصی و ذکر مشخصات کامل فنی این اسمارت فون جدید همراه شما خواهیم بود.

گوشی های شیائومی سری پوکو را غالباً به خاطر قیمت مناسب آن می‌شناسیم. در واقع اینجا نیز می‌توانیم همین تعریف را در مورد موبایلی که امروز می‌خواهیم بررسی کنیم به کار ببریم. توانایی‌های پوکو اف 3 (Poco F3) بیش از چیزی است که به نظر می‌رسد به‌گونه‌ای که این امکان را داریم تا آن را یک پرچمدار ارزان به حساب بیاوریم یا به عبارتی دیگر آن را قاتل پرچمداران بدانیم.

اسمارت فون جدید شیائومی معرفی شده است و اکنون برخی از لوازم جانبی پوکو F3 توسط کمپانی نام‌آشنای نیلکین عرضه شده است.
پوکو اف 3 مملو از امکانات بالارده از جمله نمایشگر زیبا و درخشان با فریم فلزی می‌باشد. این تلفن همراه یک صفحه نمایش 6.67 اینچی Super AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، یکی از سریع‌ترین تراشه‌های بازار یعنی اسنپدراگون 870 5G، اسپیکرهای بلند استریو با کیفیت صدای Dolby Atmos، دوربین عقب سه‌گانه و بسیار توانمند و باتری بادوام با پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع دارد.

برای خرید گوشی شیائومی چه فاکتورهایی برایتان بیش‌تر اهمیت دارد؟ با مطالعه نقد و بررسی پوکو اف 3 می‌توانید مشخصات این اسمارت فون را بررسی کنید.
دوربین عقب مهمترین اتفاقی است که سبب شده قیمت این موبایل کم باقی بماند. لنز اصلی 48 مگاپیکسلی به همراه لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید و لنز 5 مگاپیکسلی مکرو با بهره‌مندی از تکنولوژی فوکوس خودکار، در این بخش حضور دارند. در نقطه سیاه رنگ بالای نمایشگر نیز شاهد حضور دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی هستیم که قطعاً در حد و اندازه دوربین جلو پرچمداران نیست ولی ضعیف هم نخواهد بود.
Poco F3 جزو اولین گوشی‌هایی است که از نمونه پیشرفته‌تر اسنپدراگون 865 یعنی اسنپدراگون 870 بهره می‌برد. گفته می‌شود که این چیپست به میزان 10 درصد سریع‌تر می‌باشد. به جهت هماهنگ شدن این قطعات با نمایشگر 1080p، چنین سخت‌افزاری قادر خواهد بود بسیاری از فعالیت‌های سنگین از جمله کارهای گرافیکی را به راحتی هر چه تمام‌تر انجام دهد.


با همه اینها، پوکو اف 3 نسبت به پوکو اف 2 پرو (Poco F2 Pro) پیشرفت چندانی نداشته است. اگرچه صفحه نمایش AMOLED آن نرخ نوسازی 120 هرتزی دارد و به اسپیکرهای استریو مجهز است ولی انتظار داریم موبایل امسالی با موبایل پارسالی عملکرد یکسانی داشته باشد. Poco F2 Pro از لنز اصلی و اولترا وایدی بهره می‌برد که رزولوشن بیشتری داشتند. اما بد نیست به این نکته توجه کنید که قیمت اولیه پوکو اف 3 نصف قیمت اولیه پوکو اف 2 پرو است.
با این اوصاف، Poco F3 امکانات فوق‌العاده‌ای دارد.


مطمئناً شما هم اسپیکرهای استریو و پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع را تحسین خواهید کرد ولی بد نیست توجه داشته باشید که این موبایل اسلات اختصاصی مموری کارت میکرو SD و جک هدفون 3.5 میلی‌متری ندارد. طرفداران این برند چینی معمولاً انتظار دارند این امکانات در محصولاتش حضور داشته باشند ولی متأسفانه خبری از دو موردی که گفتیم در پوکو اف 3 نیست. ضمناً، در این موبایل از رادیو FM هم پشتیبانی نمی‌شود.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

پوکو اف 3 در جعبه‌ای قرار دارد که مطابق معمول روی آن عبارت Poco حک شده است. محتویات درون این جعبه نیز همان‌هایی هستند که همراه با گوشی‌های شیائومی در اختیار می‌گیریم. از جمله این موارد هم می‌توانیم به شارژر سریع 33 واتی، کابل 3 آمپری USB-A به USB-C و قاب ژله‌ای اشاره کنیم. در قسمتی از قاب ژله‌ای که روی پورت شارژر قرار می‌گیرد، یک تکه پلاستیک اضافه تعبیه شده است که اگرچه باعث محافظت بیشتر از موبایل می‌شود ولی وقتی می‌خواهید به سرعت هدفون یا کابل شارژر را وصل کنید، آزاردهنده خواهد شد.
حال که صحبت از هدفون شد بد نیست بگوییم که پوکو اف 3 جک هدفون 3.5 میلی‌متری ندارد و به همین خاطر شرکت سازنده یک کابل مبدل 3.5 میلی‌متری به USB-C را در جعبه قرار داده است.
در نهایت، اگر طرفدار پروپاقرص پوکو هستید، می‌توانید از استیکرهایی که در جعبه جای گرفته‌اند نیز بهره ببرید و آنها را روی هر چیزی که دوست دارید بچسبانید.


روی خودِ گوشی یک گلس بسیار باریک قرار گرفته که گویا در کارخانه رویش چسبانده شده است ولی کیفیت زیادی ندارد و اکثر اوقات نمی‌تواند از کثیف شدن موبایل جلوگیری کند.

ظاهر و طراحی گوشی پوکو F3

پوکو اف 3 شباهت زیادی به می 11 (Mi 11) دارد. موبایل مورد بحث ما در جلو و عقب خودش از پوشش محافظ گوریلا گلس 5 بهره می‌برد و فریمش از جنس آلومینیوم منحنی و درخشان می‌باشد تا حتی از این نظر هم شبیه یکی از پرچمداران جدید شیائومی باشد.


ماژول دوربین عقب این تلفن همراه هم شبیه دوربین عقب Mi 11 است. شیوه طراحی این دستگاه‌ها نسبت به روند دیگر گوشی‌ها متفاوت می‌باشد و به همین دلیل محصولات شیائومی را خیلی راحت‌تر می‌توانیم از دیگر تلفن‌های همراه تشخیص دهیم.
همچون پوکو ایکس 3 (Poco X3) و پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) در برگه مشخصات فنی این موبایل اشاره‌ای به تأییدیه ضد آب و خاک IP53 یا چیزی شبیه به آن نشده است. این احتمال را می‌دهیم که این دستگاه چنین مدرکی را دریافت کرده ولی شیائومی هنوز آن را تأیید نکرده است. البته در اینجا دو نکته را با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم. یکی اینکه Poco F3 در مقایسه با پوکو ایکس 3 پورت‌های کمتری دارد بنابراین از جاهای کمتری ممکن است آب وارد آن بشود و دوم اینکه محل قرار دادن سیمکارت و پورت USB-C آن شبیه همین درگاه‌ها در پوکو ایکس 3 پرو هستند. خلاصه‌اش را بگوییم که به احتمال خیلی زیاد پوکو اف 3 در برابر قطرات آب مقاومت دارد ولی شرکت سازنده بنا به دلایلی به این مورد اشاره‌ای نکرده است.


به هر ترتیب، واقعاً نباید انتظار داشته باشیم که یک گوشی 300 یورویی ضد آب باشد اما از آن جایی که بسیاری از محصولات شیائومی تأییدیه IP53 را دریافت کرده‌اند، فکر می‌کردیم همین اتفاق در Poco F3 نیز رخ داده است.
گوشی مورد بحث ما در سه رنگ سفید، مشکی و آبی تولید شده است. دو مورد اول بسیار درخشان و آینه‌ای هستند ولی روی آنها پوشش گرادیانی کشیده نشده است. این درخشندگی مفرط سبب خواهد شد آلودگی‌ها خیلی راحت روی این موبایل باقی بمانند. با ذکر این نکته، اگر نمی‌خواهید موبایلی که می‌خرید کثیف شود، بد نیست سراغ نمونه آبی رنگ پوکو اف 3 بروید که قاب پشتی آن سه قسمتی و دارای پوشش رنگی متفاوتی است.
در این میان، چنان‌چه نمونه مشکی رنگ را بخرید، یاد گوشی‌های سرامیکی می‌افتید ولی همان‌طور که گفتیم این موبایل خیلی سریع و در کسری از ثانیه کثیف می‌شود و تمیز کردن آن یکی از ضروریات خواهد بود.
اکثر نمای جلویی این دستگاه را نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED با رزولوشن 1080p و نرخ بازسازی 120 هرتزی پوشانده است. این پنل نسبت به صفحه نمایش به کار رفته در پوکو اف 2 پرو یک پیشرفت قابل‌ملاحظه به شمار می‌رود و به نوعی شبیه پنلی می‌باشد که در ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) دیده بودیم.
نقطه سیاه رنگ بالای نمایشگر، همچون حاشیه‌های اطراف آن که باریک هستند، آن‌قدر کوچک است که یکی از ریزترین نقاط مشکی موجود در تلفن‌های همراه به حساب می‌آید. دوربین سلفی تقریباً در وسط نقطه سیاه رنگ جای‌گیری کرده است حال آنکه این موضوع در ردمی نوت 10 پرو با حاشیه‌هایی همراه بود.


خبری از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش نیست تا این حسگر به کناره‌های فریم نقل مکان کرده باشد. با این وجود، در زیر بریدگی باریک بالای صفحه نمایش، یکی از اسپیکرهای استریو حضور یافته که صداها را بسیار بلند و واضح پخش می‌کند و در حکم یک میکروفون نیز می‌باشد.


در این موبایل خبری از چراغ LED اعلانات نیست ولی می‌توان از قابلیت روشن شدن نمایشگر هنگام دریافت نوتیفیکیشن‌ها، علی‌رغم غیرفعال بودن گزینه صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)، بهره برد.
وقتی قاب عقبی تمیز است، بسیار زیبا خواهد بود. در آن دو برآمدگی دیده می‌شود که در برآمدگی اول چراغ فلاش LED و سنسور حساس به نور 360 درجه را می‌بینیم و در برآمدگی دوم سه لنز 48 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکسلی مکرو به همراه میکروفون را شاهد هستیم. هر دو قطعات شیشه‌ای را یک فریم احتمالاً آلومینیومی احاطه کرده است.


حالا بد نیست نگاهی به اطراف فریم این موبایل بیندازیم. سمت چپ هیچ امکاناتی ندارد ولی در سمت راست دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا و پاور جای گرفته‌اند.


دکمه پاور حکم سنسور اسکنر اثر انگشت را نیز خواهد داشت. خوشبختانه عملکرد این حسگر به هیچ عنوان افت نخواهد کرد و سرعت و دقت آن عالی است.
در بالای پوکو اف 3 دو بریدگی را مشاهده می‌کنیم که یکی برای اسپیکر بالایی و دیگری برای میکروفون ثانویه و سنسور IR مادون قرمز می‌باشد.


اسپیکر بعدی به همراه پورت USB-C، محل قرار دادن سیمکارت و میکروفون اصلی در پایین نشسته‌اند.
ابعاد این محصول شیائومی 163.7*76.4*7.8 میلی‌متر است تا از این نظر شبیه ردمی نوت 10 پرو باشد ولی به میزان 1 تا 2 میلی‌متر از پوکو اف 2 و پوکو ایکس 3 پرو باریک‌تر باشد. وزن Poco F3 نیز به 196 گرم می‌رسد که حدود 20 گرم از پوکو اف 2 پرو و پوکو ایکس 3 پرو سبک‌تر خواهد بود.
پوکو اف 3 شاید بدنه درخشان و قاب پشتی و فریم منحنی داشته باشد ولی ظاهر کلی آن به‌گونه‌ای است که بسیار خوش‌دست خواهد بود. علی‌رغم فلزی بودن فریم، به هیچ عنوان از دستتان لیز نخواهد خورد زیرا روی آن پوششی به کار رفته که به خوش‌دست شدن دستگاه کمک می‌کند. همین توضیحات کفایت خواهند کرد که بگوییم Poco F3 یک موبایل خوش‌دست بوده و وقتی در دست گرفته می‌شود، از امنیت کافی برخوردار خواهد بود.


در مجموع این تلفن همراه ظاهر پیشرفته و بدنه باکیفیتی دارد که برای یک گوشی میان‌رده قابل قبول است بنابراین قطعاً شما هم از ظاهرش خوشتان خواهد آمد. البته اگر تأییدیه ضد آب و خاک IP53 توسط آن دریافت می‌شد، بهتر می‌بود ولی باید توجه کنیم که چنان‌چه اتفاق می‌افتاد، قیمت پوکو اف 3 افزایش می‌یافت. به طور کلی و بر خلاف Realme 8 Pro، پوکو سعی کرده تمامی امکانات لازم برای یک موبایل میان‌رده را در این دستگاه قرار دهد.

صفحه نمایش

شاید بتوانیم بگوییم که صفحه نمایش پوکو اف 3 مهمترین پیشرفت قابل‌ملاحظه او نسبت به پوکو اف 2 پرو می‌باشد. اگرچه این پنل 6.67 اینچی AMOLED با رزولوشن 1080p همچنان معمولی است ولی حالا از نرخ بازسازی 120 هرتزی و موتور حساس به لمس 360 هرتزی پشتیبانی می‌کند.
قدرت تفکیک‌پذیری نمایشگر به 2400*1080 و تراکم پیکسلی آن به 395 می‌رسد. یک نقطه سیاه رنگ در بالای آن قرار گرفته تا دوربین سلفی حضور یابد اما بر خلاف ردمی نوت 10 پرو، لنز دوربین در جای بسیار بهتری نشسته است.


صفحه نمایش با پوشش گوریلا گلس 5 محافظت شده و همچون سایر گوشی‌های شیائومی، این پنل نیز یک گلس پیش‌فرض دارد که در کارخانه روی موبایل چسبانده شده است اما متأسفانه اثرات انگشت خیلی راحت روی آن باقی می‌مانند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همان ابتدا آن را بکَنید. اگر هم واقعاً به یک گلس نیاز دارید، بهتر است یک محافظ دیگر و باکیفیت‌تر را خریداری کنید.
صفحه نمایش پوکو اف 3 از دو نرخ بازسازی 60 هرتزی ثابت و 120 هرتزی تطبیقی پشتیبانی می‌کند.
همچنین، تأییدیه‌های HDR10+ و Widevine L1 DRM نیز دریافت شده‌اند تا بتوانید در سایت‌های پخش فیلم از جمله یوتیوب، نتفلیکس و آمازون پرایم ویدیو، از نهایت توانایی‌های این نمایشگر بهره ببرید و محتواها را با کیفیت HDR و فول اچ‌دی ببینید.
درست مانند ردمی نوت 10 پرو و پوکو ایکس 3 پرو، شما می‌توانید دو نرخ بازسازی 60 و 120 هرتزی را به ترتیب و با اسامی Standard و High در تنظیمات بیابید. گزینه دوم عملکرد پویایی دارد به طوری که در مواقع مورد نیاز و با توجه به محتوای در حال پخش، میان سرعت‌های 60، 90 و 120 هرتزی سوئیچ می‌شود. شیائومی مدعی شده که سرعت این نمایشگر می‌تواند به 30 هرتز هم برسد ولی با استفاده از ویژگی شمارنده فریم‌های موجود در اندروید 11، امکان شمارش آنها وجود نداشت.
هنگام جابه‌جایی در منوها و رابط کاربری، نرخ بازسازی Poco F3 روی 120 هرتز باقی می‌ماند ولی وقتی تصویر می‌بینید یا می‌خواهید انرژی باتری را ذخیره کنید، سرعتش به 60 هرتز کاهش می‌یابد؛ اتفاقی که برای اکثر گوشی‌ها طبیعی است. در زمان اجرای منوی سوئیچ‌کننده میان نرم‌افزارها و حالت تصویر در تصویر (PiP) هم نرخ نوسازی به 90 هرتز می‌رسد.
این نمایشگر در بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از نرخ بازسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند، با همین سرعت محتواها را پخش خواهد کرد ولی در نتفلیکس، یوتیوب، آمازون پرایم ویدیو و Mi Player سرعت را به 90 هرتز کاهش می‌دهد.


پوکو وعده داده که حداکثر روشنایی این صفحه نمایش به صورت اتوماتیک به 900 نیت و وقتی داریم محتواهای HDR می‌بینیم، به 1300 نیت خواهد رسید.
در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، حداکثر روشنایی اتوماتیک به 711 نیت رسید بنابراین وعده پوکو محقق شد. در واقع وقتی گوشی را روی حالات Auto-Brightness یا Sunlight Boost (از قسمت تنظیمات Manual Brightness) تنظیم کرده‌اید، این عدد و رقم به دست خواهد آمد. زمانی هم که اسلایدر روشنایی را به انتهایی‌ترین قسمت می‌برید، حداکثر روشنایی 511 نیت خواهد بود.
یکی از نکاتی که شاید زیاد از آن خوشتان نخواهد آمد، نحوه حرکت اسلایدر می‌باشد. مثلاً وقتی اسلایدر را روی 85 درصد می‌گذارید، 200 نیت را پخش خواهد کرد و وقتی آن را روی 85 درصد می‌گذارید، بیش از 300 نیت را پخش می‌کند. ممکن است به نظر خیلی‌ها این اتفاق زیاد مهم نباشد اما وقتی قصد دارید خودتان به صورت دستی روشنایی نمایشگر را تنظیم کنید، آزاردهنده خواهد شد.
در نهایت، حداقل روشنایی ثبت شده هم 2.1 نیت بود که قابل قبول می‌باشد.


پوکو اف 3 ویژگی به نام AI Image Engine دارد که اگرچه به صورت پیش‌فرض غیرفعال است ولی می‌تواند دو کار انجام دهد. اول آنکه در لحظه محتواهای SDR را به HDR تبدیل و دوم آنکه فریم‌ریت‌های آهسته را به فریم‌ریت‌های سریع بدل خواهد کرد. مورد دوم سبب پخش شدن نوعی افکت سینمایی می‌شود بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است اشتباهی رخ دهد، از این آپشن بهره نبرید.
سه گزینه تنظیم رنگ Auto، Saturated و Standard وجود دارند که هر کدام فضای رنگی بخصوصی را نشان می‌دهند.
آپشن اول دارای Wide Color Gamut است ولی شدت رنگ‌ها را با توجه به نور محیط تنظیم می‌کند (چیزی شبیه به True Tone اپل). اگرچه با این گزینه بعضی هاله‌های آبی رنگ روی قسمت‌های سفید و خاکستری نمایان می‌شود ولی عملکرد آن فوق‌العاده است.
آپشن سوم هم از فضای رنگی sRGB بهره می‌برد و رنگ‌ها را با وضوح بالایی پخش خواهد کرد.
در نهایت آپشن دوم رنگ‌ها را با حرارت نشان خواهد داد تا دقت‌شان نسبت به فضای رنگی DCI-P3 کاهش یابد.

دوام باتری

پوکو اف 3 از باتری نسبتاً بزرگ 4520 میلی‌آمپری بهره می‌برد که به میزان 200 میلی‌آمپر از باتری پوکو اف 2 و 500 میلی‌آمپر از باتری ردمی نوت 10 پرو و پوکو ایکس 3 پرو کم‌ظرفیت‌تر است. با این حال، این منبع نیرو انرژی لازم برای یک گوشی میان‌رده را فراهم خواهد کرد و به همین خاطر انتظار داریم رکوردهای خوبی را به ثبت برساند.
خوشبختانه این موبایل در آزمایش‌های مختلف بسیار خوب کار کرد. استقامت کلی باتری Poco F3 به عدد شگفت‌انگیز 114 ساعت رسید و در آزمایش‌های تخصصی نیز فوق‌العاده بود و توانست به مدت یک روز تمام، تماس صوتی برقرار کند.
این دستگاه ویدیوها را همیشه با نرخ بازسازی 60 هرتزی نمایش می‌دهد و وقتی هم که داریم در وب‌سایت‌ها می‌گردیم، سرعتش را به 60 هرتز کاهش خواهد داد هرچند وقتی صفحه نمایش لمس می‌شود، سرعتش نیز افزایش می‌یابد. این یعنی کاملاً مشخص است که نمایشگر چه زمانی محتواها را با سرعت 60 هرتزی پخش می‌کند.

سرعت شارژ

همچون ردمی نوت 10 پرو و پوکو ایکس 3 پرو، Poco F3 از تکنولوژی شارژ سریع 33 واتی Mi Fast پشتیبانی می‌کند و همراه با آن نیز یک شارژر 33 واتی و کابل مبدل 3 آمپری به فروش می‌رسد.


شارژر فروخته شده همراه با این دستگاه، 67 درصد باتری (از 0 درصد) را در عرض 30 دقیقه شارژ می‌کند.
شارژ کلی گوشی هم به مدت 56 دقیقه طول خواهد کشید که فوق‌العاده است.

کیفیت صدا

پوکو اف 3 دو اسپیکر استریو دارد که یکی از آنها عنوان حکم میکروفون را خواهد داشت. در حالی که در ردمی نوت 10 پرو و پوکو ایکس 3 پرو، صداها با شدت زیادی پخش می‌شدند ولی در Poco F3 خبری از این اتفاق خوب نیست.
اسپیکر بالایی دو بریدگی دارد که یکی در بالای نمایشگر و دیگری در بالای فریم دیده می‌شود. حفره جلویی صداهای شدید را پخش خواهد کرد و حفره روی فریم صداهای بِیس را. به نظر می‌رسد این اسپیکر آهسته‌تر از اسپیکر پایینی باشد زیرا آن اسپیکر وظیفه پخش صداهای شدید را بر عهده دارد.


در ادامه به اسپیکر پایینی می‌رسیم که بلندتر می‌باشد و صداهای بِیس و معمولی را با کیفیت بهتری پخش می‌کند. لازم به ذکر است که صداهای شدید توسط این اسپیکر با کیفیت بالایی پخش نخواهند شد.


با همه اینها، Poco F3 در آزمایش‌های تخصصی نمره “خیلی خوب” را کسب کرد و از نظر تعادل صداها نیز بد کار نکرد. کیفیت صداهای شنیده شده از این موبایل خوب بوده و وضوح صداهای بِیس، معمولی و شدید نیز قابل قبول است.

سیستم عامل و رابط کاربری

Poco F3 به صورت پیش‌فرض از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل و نسخه‌ای به خصوص از MIUI 12 به عنوان رابط کاربری بهره می‌برد. دوازدهمین ورژن پوسته نرم‌افزاری محصولات شیائومی مدتی است منتشر شده و اگرچه بر پایه اندروید 11 می‌باشد ولی نمی‌توان به راحتی متوجه این نکته شد. لانچر پوکو دارای تم سیستمی و آیکون‌های متفاوت است ولی اگر دوست داشتید، می‌توانید ظاهرش را آن‌طور که می‌خواهید، تغییر دهید.


پوکو اف 3 از ویژگی بسیار کاربردی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) هم پشتیبانی می‌کند و این اجازه را به شما می‌دهد تا یا هنگام فعال شدنش را زمان‌بندی کنید و یا همیشه روشن یا خاموش نگهش دارید. MIUI 12 تم‌های مختلف زیادی برای AoD دارد بنابراین با انتخاب یکی از آنها امکان سفارشی‌سازی ظاهر گوشی‌تان را خواهید داشت. به علاوه، می‌توانید بسیاری از این تصاویر را شخصی‌سازی کنید. ضمناً، صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) این تلفن همراه از ویژگی Breathing Light پشتیبانی می‌کند تا وقتی اعلان جدیدی دریافت کردید، لبه‌های منحنی صفحه نمایش روشن شوند.
شما می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. سرعت راه‌اندازی این حسگر بسیار زیاد بوده و دقتش فوق‌العاده بالاست. پیشنهاد می‌شود که نحوه کارایی این سنسور را به گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی آن را فشار می‌دهید، قفل صفحه نمایش را باز کند در غیر این صورت به علت آماده‌باش بودن این حسگر، ممکن است هر بار که به صورت ناخواسته آن را لمس کرده یا فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز و در نهایت سبب گردد سنسور چند دقیقه‌ای غیرفعال شود و شما را وادار سازد پین عددی را وارد کنید. دیگر روش بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از روش تشخیص چهره 2D نیز تعبیه شده اما در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار پایین‌تری دارد.
مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ، پنجره مربوطه فعال باشد، Google Discover را مشاهده خواهید کرد.
بر خلاف پوکو ایکس 3 پرو و ردمی نوت 10 پرو، گوشی مورد بحث ما از Super Wallpapers پشتیبانی می‌کند. البته Super Wallpapers قابلیت به خصوصی به حساب نمی‌آیند ولی باعث بهبود ظاهر سیستم نرم‌افزاری و چشم‌نوازتر شدن آن می‌شوند. در حال حاضر این تصاویر، قسمت‌های مختلفی از MIUI را به شکل بسیار آرام اما جذابی به هم وصل می‌کند.
سه گزینه سوپر والپیپر وجود دارد که عبارتند از زمین (Earth)، مریخ (Mars) و هندسه (Geometry).
نسخه به خصوص MIUI برای گوشی‌های پوکو منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد اما بر خلاف موبایل‌های سری ردمی نمی‌توان آن را غیرفعال کرد. این ویژگی به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.
یک ویژگی جذاب معرفی شده همراه با MIUI 12 جداسازی مرکز اعلانات می‌باشد که با کشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین شاهد به نمایش درآمدن اعلانات و یا دکمه‌های تنظیمات سریع خواهید بود. تقریباً شبیه چیزی که در آیفون‌ها دیده‌ایم، شما می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت چپ به سمت پایین اعلانات را ببینید و با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت راست به سمت پایین مرکز کنترل را مشاهده کنید.


اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا شاهد همان ظاهر اولیه و معمولی آن باشید.
سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود. یک دکمه جدید پنجره شناور تعبیه شده که همراه با MIUI 12 از آن رونمایی به عمل آمد. شما می‌توانید برخی از اپلیکیشن‌ها را در یک پنجره شناور روی هر چیزی قرار دهید. البته فقط می‌توان در آنِ واحد یک پنجره شناور داشت.
تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.
شیائومی MIUI 12 را با چند ویژگی حفاظت از حریم شخصی نیز همراه کرده است. زمانی که مواردی مانند تصاویر یا ویدیوها را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید اطلاعات موقعیت مکانی ثبت شده همراه با آنها یا سایر داده‌ها نظیر اطلاعات دستگاه را پاک و از حریم شخصی خود بهتر محافظت کنید.
در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.
MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR در نظر گرفته شده است.
این رابط کاربری همچنین، باعث بهبود اپلیکیشن Notes شده و گزینه‌های جدیدی برای چک لیست‌ها و مدیریت کارها دارد.
MIUI 12 از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از آن در پس‌زمینه بهره ببرید و نحوه به نمایش درآمدن آن را در برخی از برنامه‌های ناسازگار مشخص کنید.
دوازدهمین نسخه رابط کاربری MIUI به بهترین شکل ممکن برای صفحه نمایش‌های دارای نرخ بازسازی سریع بهینه‌سازی شده به همین دلیل در شیائومی Poco F3 بسیار چشم‌نواز کار می‌کند. هر آنچه در این صفحه نمایش پخش می‌شود و متحرک است، سریع بوده و انیمیشن‌ها بدون لگ و کندی سرعتی حرکت می‌کنند. در واقع توجه به جزئیات یکی از مزایای اصلی این رابط کاربری می‌باشد. با این اوصاف، قطعاً شما از کارایی رابط کاربری دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی در پوکو اف 3 رضایت پیدا خواهید کرد و از آن لذت خواهید برد.
البته در برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نسخه‌های MIUI تبلیغات پخش می‌شوند؛ موضوعی که دیگر امروزه برای همگان طبیعی شده است.
در این میان، نسخه گلوبال رابط کاربری Poco F3 هم تبلیغات دارد که اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. چنان‌چه از پخش تبلیغات در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها خسته شده‌اید، فقط کافی است به تنظیمات و سپس غیرفعالسازی پیشنهادات (Disable Recommendations) مراجعه کنید. برای خاموش کردن تبلیغات در دو برنامه فایل منیجر و تم‌ها هم به ترتیب به آدرس‌های Settings> About و Settings Disable Recommendations بروید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

پوکو اف 3 از یکی از جدیدترین و سریع‌ترین چیپست‌های تازه معرفی شده بازار به نام اسنپدراگون 870 5G بهره می‌برد. این تراشه نسبت به پردازنده سال قبل یعنی اسنپدراگون 865 پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و سرعت هسته‌های اصلی پردازشی آن تا 3.2 گیگاهرتز نیز می‌رسد. همچنین، در آن یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی یعنی آدرنو 650 به کار رفته است.
Poco F3 دو نمونه دارد؛ یکی رم 6 با حافظه داخلی 128 گیگابایتی و دیگری رم 8 با حافظه داخلی 256 گیگابایتی (نمونه به کار رفته برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی). این دستگاه رم LPDDR5 داشته و تکنولوژی حافظه داخلی آن UFS 3.1 است.


متأسفانه از میان تمام آزمون‌های بنچمارک، تنها آزمایش AnTuTu 8 در این گوشی کار کرد. امتیازی هم که این موبایل به ثبت رساند فوق‌العاده بود به طوری که بسیار قدرتمندتر از رقیب خودش یعنی موتو جی 100 (Moto G100) که تراشه اسنپدراگون 870 دارد، ظاهر شد.


به هر حال، تلفن همراه مورد بحث ما دارای یکی از قدرتمندترین سیستم‌های سخت‌افزاری دنیاست. حال با در نظرگیری قیمت و نمایشگر 1080p، به عقیده برخی‌ها Poco F3 شاهکار شیائومی است. اگر شما هم با این موبایل بازی کنید، به هیچ عنوان کندی سرعت یا لگ را احساس نخواهید کرد و حتی شاهد افت کیفیت بازی‌ها نیز نخواهید بود.
این محصول شیائومی ممکن است برخی اوقات گرم شود ولی داغ نخواهد شد. حین آزمایش AnTuTu شاید عملکرد او به میزان 3 تا 5 درصد و یا حداکثر 8 درصد کاهش یابد ولی به هیچ عنوان داغ نخواهد کرد. ضمناً، علی‌رغم اینکه امکان انجام آزمایش 3DMark وجود نداشت ولی حدس می‌زنیم که عملکرد پوکو اف 3 در این آزمون نیز قابل قبول خواهد بود.

دوربین

پوکو اف 3 در قاب پشتی خود به دوربین سه‌گانه‌ای مجهز شده که به دوربین عقب پوکو ایکس 3 پرو شباهت دارد ولی به جای اینکه از سنسور تشخیص عمق بهره ببرد، یک لنز مکرو با فوکوس خودکار به کار رفته است. همچنین، یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی در این موبایل استفاده شده است.


لنز اصلی گوشی مورد بحث ما 48 مگاپیکسلی کواد بایر IMX 582 سونی با سایز هر پیکسل 0.8 میکرومتر، فاصله کانونی 25 میلی‌متری، دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و مجهز به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز است. حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) توسط این لنز پشتیبانی می‌گردد.
دومین لنز یعنی اولترا واید 8 مگاپیکسلی، از نوع سونی IMX355 با فاصله کانونی 15 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.2 است. فوکوس در این سنسور ثابت بوده و حالت عکسبرداری در شب برای آن نیز تعبیه شده است.
سومین لنز مکرو 5 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ از نوع S5K5E8 با سایز هر پیکسل 1.75 میکرومتر، فاصله کانونی 49 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.4 است که به تکنولوژی فوکوس خودکار بین مسافت 3 تا 7 سانتی‌متری مجهز می‌باشد.
دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی هم S5K3T2 ISOCELL Plus ساخت سامسونگ و از نوع تترا پیکسل است و فاصله کانونی 26 میلی‌متری، دریچه دیافراگم f/2.2 و فوکوس ثابت دارد.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین همانی است که پیش از این مشابه آن را در سایر نسخه‌های MIUI دیده بودیم. بر این اساس، کشیدن انگشتان به سمت راست یا چپ میان حالات عکسبرداری و فیلمبرداری سوئیچ می‌کند. در اینجا همه حالات به غیر از گزینه ماکرو که به پنجره جداگانه‌ای منتقل شده، یافت می‌شوند. میانبرهای مخصوص زوم در منظره‌یاب نیز عبارتند از 1 برابری (1x) و 2 برابری (2x) به صورت دیجیتالی.


در دیگر سمت منظره‌یاب، دکمه انتخاب نحوه روشن شدن فلاش LED، دکمه HDR، حالت عکسبرداری با هوش مصنوعی، لایو فوتو و فیلترها و افکت‌های زیباسازی دیده می‌شوند. در منوی همبرگری شکل هم گزینه‌های دیگری یافت خواهند شد که از آن جمله می‌توانیم به حالت ماکرو و میانبر تنظیمات اشاره کنیم. چیزی که خبری از آن در این بخش نیست هم آپشن تعیین رزولوشن نهایی برای هر کدام از دوربین‌ها می‌باشد.
حالت پیشرفته (Pro) با هر سه لنز دوربین کار می‌کند. تصاویر دستی 48 مگاپیکسلی نیز دیگر آپشن این بخش می‌باشند. برای لنز اصلی اما، شما می‌توانید سرعت شاتر را حداکثر 30 عدد بر هر ثانیه و مقدار ISO را نهایتاً 6400 عدد تنظیم کنید. برای لنز اولترا واید نیز آهسته‌ترین سرعت شاتر به 30 عدد در هر ثانیه می‌رسد و برای ماکرو هم سرعت آن 1 عدد در هر چهار ثانیه خواهد رسید.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

تصاویر 12 مگاپیکسلی و پیش‌فرض گرفته شده با لنز اصلی Poco F3 در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده، کیفیت قابل‌قبولی دارند. اگرچه این عکس‌ها به هیچ عنوان در حد خروجی‌های لنز فوق پیشرفته و 108 مگاپیکسلی ردمی نوت 10 پرو نیستند ولی در مقایسه با سایر موبایل‌های 300 یورویی می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.
میزان جزئیات به ثبت رسیده کافی و ظاهر تصاویر مناسب است اما اگر از نمای نزدیک به آنها نگاه کنید، متوجه خواهید شد فرآیند نرم‌افزاری پردازش جزئیات، بیش از حد انجام شده و در نهایت سبب به ثبت رسیدن رنگ‌های کشیده گردیده است.
با این وجود، کنتراست و رنج دینامیک خوب و رنگ‌ها طبیعی هستند.
یک دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی وجود دارد که اگر آن را فعال کنید، اپلیکیشن دوربین برخی از قسمت‌های خاص را شناسایی کرده و رنگ‌های آنها را اشباع شده و کنتراست را بیشتر می‌کند. این تصاویر همیشه کیفیت خوبی ندارند ولی اگر دوست دارید، می‌توانید آن را روشن نگه دارید.


در نرم‌افزار دوربین یک گزینه زوم 2 برابری وجود دارد ولی از آن جایی که خبری از لنز تله فوتو نیست، نمی‌توان با این دستگاه تصاویری گرفت که در آنها بزرگنمایی به خوبی صورت پذیرفته است. با این اوصاف، یک لنز غیر متخصص وارد عمل می‌شود و تصاویری که گرفته می‌شوند را برش می‌دهد. این عکس‌های زوم شده در موبایل کیفیت قابل‌قبولی دارند ولی بهتر است زیاد از نمای نزدیک به آنها خیره نشوید.
شما می‌توانید در حالت 48 مگاپیکسلی نیز عکسبرداری کنید ولی نباید منتظر رخ دادن معجزه باشید. اگرچه این عکس‌ها کمتر پردازش شده‌اند ولی جزئیات زیادی ندارند و ظاهرشان نیز مصنوعی می‌باشد چرا که روش‌های مشابه هوش مصنوعی وظیفه پردازش را بر عهده دارند. این آپشن طرفدار زیادی ندارد و بعید می‌دانیم شما نیز زیاد از عملکرد آن راضی باشید. سرعت این گزینه برای عکسبرداری پایین و حجم تصاویری که می‌گیرد زیاد است و مزایای آن نیز بسیار کم می‌باشد.


کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید معمولی است زیرا در آنها کشیدگی دیده می‌شود؛ اتفاقی که احتمال می‌دهیم دلیل رخ دادنش فرآیند کاهش‌دهنده نویز می‌باشد. رنج دینامیک قابل قبول بوده و رنگ‌ها واقع‌گرایانه هستند بنابراین می‌توانید در فریم، منظره نسبتاً کاملی را قرار دهید. در این میان، گرفتن تصاویر با کیفیت معمولی یا پانوراما توسط این لنز کار پر ریسکی است چرا که انجام چنین کارهایی غالباً عکس‌های برش خورده و کم کیفیتی را سبب می‌شود. با همه اینها، عملکرد این لنز نسبت به بسیاری دیگر از لنزهای اولترا واید موجود در گوشی‌های مقرون به صرفه عالی است.
لنز مکرو و 5 مگاپیکسلی از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و هر آنچه در مسافت 3 تا 7 سانتی‌متری قرار دارد را پوشش می‌دهد. اگرچه مسافت پوشش داده شده محدود است ولی برای گرفتن این تصاویر باید دستتان را کاملاً ثابت نگه دارید در غیر این صورت خروجی کارتان تار و کشیده خواهد شد.
این عکس‌ها کیفیت قابل‌قبولی دارند و هیچ چیز به خصوصی ندارند. میزان جزئیات در آنها معمولی و ظاهرشان نویزدار است و رنگ‌ها سرد و بی روح هستند. مشکل این است که با این لنز باید چندین و چند عکس بگیرید تا بلکه آن چیزی که دوست دارید را ذخیره نمایید.
پوکو اف 3 سنسور تشخیص عمق ندارد و احتمالاً به همین خاطر است که جداسازی سوژه از پس‌زمینه حین گرفتن تصاویر پرتره به خوبی انجام نمی‌شود و مانند فرآیند صورت گرفته در پوکو ایکس 3 پرو یا ردمی نوت 10 پرو نیست.
علی‌رغم اینکه دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی و کواد بایر است ولی تصاویری که در اختیار می‌گیریم 5 مگاپیکسلی نیستند. این لنز عکس‌های 20 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند بنابراین حدس می‌زنیم که نوعی فرآیند ارتقا کیفی انجام شده است.
با همه اینها، تصاویر سلفی کیفیت مناسبی داشته و اگرچه شاید از نمای نزدیک زیاد واضح نباشند ولی چهره سوژه بسیار بادقت به ثبت می‌رسد و دقت رنگ و کنتراست در بالاترین سطح ممکن قرار دارند.
یک نکته مثبت دیگر این است که با وجود اینکه فوکوس ثابت است ولی لنز به خوبی آن جایی که باید متمرکز می‌شود بنابراین مشکلی در زمینه تصویربرداری از زوایای مختلف وجود ندارد.
شما می‌توانید تصاویر سلفی پرتره هم بگیرید ولی توجه کنید که کیفیت آنها همیشه یکسان نیست. سوژه از پس‌زمینه به خوبی جدا نمی‌شود به طوری که لبه‌های چهره سوژه مانند موها یا گوش‌ها اکثراً بریده خواهند شد. در این بین، پس‌زمینه به خوبی تار شده است.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اصلی با توجه به میان‌رده بودن این دستگاه، قابل قبول است. نورپردازی به شکل مناسبی انجام شده و اشباع‌شدگی رنگ‌ها و کنتراست عکس‌ها خوب می‌باشد.
حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode به دو ثانیه زمان نیاز دارد تا فرآیند تصویربرداری را انجام دهد و عکسی که به ثبت می‌رساند را روشن‌تر کند و در قسمت‌های سایه‌دار جزئیات بیشتری را نمایان سازد. ضمن اینکه این تصاویر کمی شفاف‌تر و واضح‌تر به چشم می‌آیند. با ذکر این نکته وقتی این عکس‌ها را با هم مقایسه می‌کنید، متوجه تفاوت فاحشی نمی‌شوید و دلیل این اتفاق هم آن است که تصاویر به ثبت رسیده در حالت معمولی کیفیت خوبی دارند.
بر خلاف لنز اصلی، تصاویر گرفته شده در شب با لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی از نظر کیفی در سطح بسیار پایینی قرار دارند چرا که تیره و تار بوده و کشیدگی رنگ‌ها و نویز زیادی در آنها دیده می‌شود.
حالت عکسبرداری در شب برای لنز اولترا واید تصاویر روشن‌تری را نشان خواهد داد به‌گونه‌ای که می‌توان در آنها همه چیز را مشاهده کرد. با این وجود، کیفیت آنها همچنان پایین است.
در نهایت بد نیست کیفیت تصاویر گرفته شده در حالت Long Exposure را بررسی کنیم. اگر این عکس‌ها را در صفحه نمایش گوشی ببینید، وضوح مناسبی دارند وگرنه در نمایشگرهای بزرگتر با افت شدید کیفیت مواجه خواهند شد.

ضبط و کیفیت ویدیو

لنز پوکو اف 3 می‌تواند نهایتاً فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. دیگر گزینه‌های فیلمبرداری این دستگاه نیز عبارتند از 1080p با دو نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه. دو لنز اولترا واید و مکرو هم حداکثر قادر خواهند بود ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه بگیرند.
آپشن ثابت‌سازی الکترونیکی تصاویر را می‌توان برای دو لنز اصلی و اولترا واید فعال کرد و خوشبختانه در تمامی رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌ها کارایی دارد. لازم به ذکر است که در Poco F3 گزینه SuperSteady در نظر گرفته نشده است.
گوشی مورد بحث ما سه میکروفون دارد که صداهای محیطی و 360 درجه ضبط می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند نویزهای پس‌زمینه را از بین ببرند و یا برخی صداها را شدیدتر و اصطلاحاً روی آنها فوکوس نمایند.
به هر ترتیب، ویدیوهای 4K ضبط شده با لنز اصلی بیت‌ریت 40 تا 42 مگابیت بر ثانیه دارند و بیت‌ریت صداهای آنها 320 کیلوبیت بر ثانیه می‌باشد.
کیفیت این ویدیوها فوق‌العاده است. در آنها جزئیات زیاد، رنگ‌ها دقیق و کنتراست عالی خواهد بود و در حالی که شاید به عقیده برخی‌ها رنج دینامیک فیلم‌های ضبط شده با دیگر گوشی‌های همرده بهتر باشد اما این ویدیوها نیز رنج دینامیک خوبی دارند.
فیلم‌های 4K ضبط شده در شب از نظر مقدار جزئیات ضعیف بوده و در قسمت‌های نورانی کشیده هستند و مقدار نویزشان زیاد است.
کیفیت ویدیوهای 1080p ضبط شده توسط لنز اولترا واید زیاد بهتر از گوشی‌های ارزان‌تر از پوکو اف 3 نیست چرا که کنتراست بیش از حد می‌باشد و شفافیت به مقدار افراطی صورت پذیرفته است.
متأسفانه جای خالی گزینه ثابت‌سازی الکترونیکی تصاویر در اکثر مواقع احساس می‌شود. با این وجود، لنز مکرو فیلم‌های 1080p و باکیفیتی ضبط می‌کند اما لرزش‌های زیاد ویدیوها، این وضوح بالا را به راحتی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

رقبا و آلترناتیوها

پوکو اف 3 یک گوشی فوق‌العاده با شیوه طراحی زیبا، صفحه نمایش باکیفیت، چیپست قدرتمند و باتری بادوام است. شاید این موبایل ضد آب نباشد و عملکرد دوربینش معمولی باشد اما با توجه به قیمت 300 یا حتی 350 یورویی ارزش خرید بالایی دارد.
در هفته‌های اخیر، شیائومی بسیار فعال ظاهر شده و گوشی‌های متعددی را تولید کرده که مشخصات فنی قدرتمند و قیمت ارزانی داشته‌اند.
مثلاً پوکو ایکس 3 پرو که 50 یورو ارزان‌تر است، از بسیاری جهات به Poco F3 شباهت دارد اما اختلافاتی نیز میان این دو موبایل احساس می‌شود. Poco X3 Pro به خاطر تأییدیه IP53 که دریافت کرده، در برابر قطرات آب مقاوم است و به جای اینکه نمایشگرش AMOLED باشد از پنل LCD بهره می‌برد. تراشه آن نیز اسنپدراگون 860 بوده و قابلیت اتصال به شبکه 4G را دارد. سایر امکانات آن اعم از اسپیکرها، دوربین‌ها و سیستم نرم‌افزاری با مشخصات فنی پوکو اف 3 برابر است به همین دلیل می‌تواند یک آلترناتیو ارزان‌تر برای او به حساب بیاید.
در ادامه به ردمی نوت 10 پرو می‌رسیم. این موبایل هم با پوکو اف 3 شباهت‌های زیادی دارند که از جمله این موارد می‌توانیم به بدنه شیشه‌ای، نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و دوربین ثانویه یکسان اشاره داشته باشیم. Redmi Note 10 Pro چیپست میان‌رده اسنپدراگون 732G دارد که شاید پرچمدار نباشد اما می‌تواند بازی‌ها را به خوبی اجرا کند. در این میان، به خاطر حضور لنز اصلی 108 مگاپیکسلی، این دستگاه بسیار جلب توجه می‌کند.
از میان محصولات شیائومی، بد نیست می 11 لایت 5G (Mi 11 Lite 5G) را نیز در نظر بگیرید. این دستگاه یک نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد اما از تکنولوژی رنگ‌های 10 بیتی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند بیش از 1 میلیارد رنگ را نشان دهد. این در حالی است که پوکو اف 3 نهایتاً توانایی پخش 16 میلیون رنگ را دارد. اسنپدراگون 780 5G یک آلترناتیو نسبتاً مناسب برای اسنپدراگون 870 است و دوربین دو دستگاه هم تقریباً با یکدیگر برابر خواهد بود (می 11 لایت 5G لنز اصلی 64 مگاپیکسلی دارد اما پوکو اف 3 لنز اصلی 48 مگاپیکسلی دارد).
خارج از حوزه استحفاظی شیائومی، آلترناتیوهای دیگری یافت می‌شوند. Realme 8 Pro که 300 یورو قیمت خورده می‌تواند شما را با لنز اصلی 108 مگاپیکسلی و قابلیت زوم 3 برابری (3x) شگفت‌زده کند. این موبایل نمایشگر AMOLED دارد اما نرخ بازسازی آن نهایتاً 60 هرتز است. چیپست اسنپدراگون 720G این دستگاه نیز زیاد قدرتمند نخواهد بود. ضمناً، این گوشی فقط یک اسپیکر دارد.
گلکسی ای 52 (Galaxy A52) هم یک رقیب قابل احترام به حساب می‌آید. این موبایل تأییدیه ضد آب و خاک IP67 و نمایشگر Super AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی دارد. کیفیت دوربین آن هم کمی بهتر است هرچند از نظر سخت‌افزاری فرق زیادی با محصول شیائومی ندارد. نماینده سامسونگ اسپیکرهای استریو دارد ولی به خاطر اینکه تراشه‌اش اسنپدراگون 720G است، نمی‌تواند عملکرد یکسانی نسبت به پوکو اف 3 به ثبت برساند.
در مرحله بعد باید وان‌پلاس نورد (OnePlus Nord) را یادآور شویم که با قیمت 370 یورویی فروخته می‌شود که به خاطر رابط کاربری OxygenOS و نمایشگر Fluid AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی عملکرد بسیار روانی دارد. این دستگاه اما، زیاد سریع نیست ولی دوربینش باکیفیت بوده و یک لنز اولترا واید اضافه در بخش دوربین جلو خواهد داشت.
در نهایت موتو جی 100 که تراشه اسنپدراگون 870 دارد، رقیب آخر پوکو اف 3 خواهد بود هرچند 500 یورو قیمت خورده و گران‌تر است. این دستگاه بدنه جذاب‌تر و ضد آب و نمایشگر LCD با نرخ بازسازی 90 هرتزی دارد. دوربین این موبایل چه در جلو و چه در عقب باکیفیت‌تر بوده و به خاطر اینکه خیلی سریع می‌توان آن را به رایانه وصل کرد، افراد زیادی می‌توانند خرید آن را در نظر بگیرند.

نظر نهایی

پوکو اف 3 یک گوشی فوق‌العاده است که با قیمت بسیار پایینی عملکرد عالی را ارائه می‌دهد. این ویژگی به همراه نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی سریع باعث می‌شود خرید شیائومی Poco F3 را به شدت به شما پیشنهاد کنیم.


واقعاً تصمیم شرکت سازنده برای اضافه کردن امکانات ارزشمندی همچون اسپیکرهای استریو، تکنولوژی شارژ سریع، باتری بادوام و شیوه طراحی فوق‌العاده که سبب باکیفیت‌تر شدن این موبایل شده‌اند را ارج می‌نهیم. البته پوکو اف 3 همه چیز تمام نیست چرا که فقط لنز اصلی او تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و جک هدفون 3.5 میلی‌متری یا اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD هم ندارد و جای خالی تأییدیه رسمی ضد آب و خاک نیز در آن احساس می‌شود.
با همه اینها، قیمت 300 تا 350 یورویی، این موبایل را به یک آلترناتیو مناسب برای رقبا تبدیل خواهد کرد؛ حال به این نکته این را نیز اضافه کنید که می‌تواند بسیاری از همرده‌هایش را شکست دهد. با این اوصاف، بدون شک این موبایل پتانسیل تبدیل شدن به انتخاب اول متقاضیان خرید گوشی را دارد. چنان‌چه شما هم حاضرید با کیفیت معمولی دوربین کنار بیایید، شیائومی Poco F3 همان گوشی است که می‌خواهید.

نقاط قوت
شیوه طراحی چشم‌نواز و کیفیت بدنه فوق‌العاده
صفحه نمایش AMOLED باکیفیت و مجهز به نرخ بازسازی 120 هرتزی
دوام باتری طولانی‌مدت و پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع
عملکرد فوق‌العاده و قابلیت اتصال به شبکه 5G
کیفیت مناسب اسپیکرهای استریو
کیفیت قابل قبول تصاویر گرفته شده و ویدیوهای ضبط شده در روز
بهره‌مندی از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید و رابط کاربری MIUI
قیمت رقابتی

نقاط ضعف
نداشتن تأییدیه رسمی ضد آب و خاک
فاقد جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD و رادیو FM
عملکرد معمولی رو به ضعیف لنز اولترا واید حین عکسبرداری و فیلمبرداری

اگر مشخصات این گوشی را خوانده‌اید و به‌نظرتان می‌توانید گوشی بهتری هم پیدا کنید، می‌توانید با مراجعه به صفحه وبلاگ تبلت فون مشخصات دیگر مدل‌های گوشی موبایل را مشاهده نمایید. تیم تبلت فون با بررسی جدیدترین گوشی‌ های موبایل همراه شما خواهد بود.

 

خرید لوازم جانبی گوشی پوکو F3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی شیائومی پوکو Xiaomi Poco F3"

  1. بد نیست من دارمش برای بازی خریدم genshin impact و بازی های جدید رو با کیفیت عالی میاره اگر برای بازی میخواهید این خوبه ولی برای کارای روزمره دوربین ضعیف کار شده

  2. واقعا شیائومی دمش گوشی های خفنی میسازه.بزرگترین نقطه ضعف گوشی از نظر من باطری4500 اون بود که البته به همین خاطر سبکتره. اصلی ترین رقیبش poco x3 pro هست که اون باطریش قویتره و ارزون تر ولی این از تراشه اسنپ دراگون 870 5g بهره میبره.اگر میخواهید تا 4 5 سال اینده مشکلی نداشته باشید اینو بخرید