نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X3 Pro

روح اولین گوشی سری پوکو فون (Pocophone) یعنی اف 1 (F1) حالا در پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) و پوکو اف 3 (Poco F3) دمیده شده است. این دو دستگاه میان‌رده با نمایشگرهای مجهز به نرخ بازسازی 120 هرتزی، تراشه‌های پرچمدار مانند، اسپیکرهای استریو و باتری‌های بادوام به دنبال فتح قله‌های بلندتری از ماجراجویی هستند. این‌بار در تبلت‌فون می‌خواهیم سراغ پوکو ایکس 3 پرو (اولین گوشی مجهز به اسنپدراگون 860) و امکانات فوق‌العاده جذابش برویم.
Poco X3 Pro به نوعی آمده تا نمونه موفق‌تر پوکو ایکس 3 (Poco X3) باشد به همین دلیل این دو تلفن همراه شباهت زیادی به هم دارند. دستگاه دارای پسوند پرو (Pro) اما، سخت‌افزار بسیار بهتری دارد و اولین گوشی به شمار می‌رود که به چیپست اسنپدراگون 860 (نمونه بروز شده تراشه پرچمدار اسنپدراگون 855 پلاس) مجهز شده است.


درست مانند پوکو ایکس 3، پوکو ایکس 3 پرو هم تأییدیه ضد قطرات آب و خاک IP53 را دریافت کرده، نمایشگر 6.7 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p و نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد و از حضور باتری 5160 میلی‌آمپری پشتیبانی کننده از سرعت شارژ 33 واتی بهره می‌برد. به علاوه، شما می‌توانید از امکانات خاص این دستگاه نظیر اسپیکرهای استریو، اسلات مموری کارت میکرو SD، سنسور مادون قرمز IR و حتی جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز بهره‌مند شوید.
نکته تعجب‌برانگیز آنکه، دوربین کمی فرق کرده و وضعیت چندان مناسبی ندارد. همان‌طور که در تصاویر مشخص است، Poco X3 Pro دوربین عقب چهارگانه‌ای دارد که متشکل از لنزهای 48 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق است. البته این ساختار زیاد بد نیست بلکه ضعف آن را زمانی متوجه می‌شویم که می‌بینیم پوکو ایکس 3 لنز اصلی 64 و لنز اولترا واید 13 مگاپیکسلی داشت به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که گوشی دارای پسوند پرو به نوعی توانسته در این قسمت بروز شود.
مشخصاً مهمترین پیشرفت حاصل شده در این موبایل، تراشه بروز شده می‌باشد که اجازه می‌دهد در هر ثانیه بیش از 60 فریم نمایش داده شود و کاربران بتوانند از تمام پتانسیل نمایشگر 120 هرتزی در زمان اجرای بازی‌های محبوب استفاده کنند. بهره‌مندی از نرخ بازسازی سریع معمولاً در دستگاه‌های میان‌رده یک مشکل به حساب می‌آید و این‌بار از اینکه می‌بینیم این معضل تا حدودی حل شده است، بسیار خرسندیم حال این راه‌حل می‌خواهد به قیمت ضعیف‌تر شدن دوربین باشد یا هر چیز دیگر.
فکر نمی‌کنیم که این گوشی 250 یورویی چیزی کم و کسر داشته باشد. البته اگر یک لنز تله فوتو و یک نمایشگر AMOLED در آن وجود داشت بهتر می‌بود ولی احتمالاً این امکانات نگه داشته شده‌اند تا با پوکو اف 3 و شاید پوکو اف 3 پرو به دست ما برسند.
با این اوصاف، احساس می‌کنیم که قرار است اتفاقات جذابی در نقد و بررسی پوکو ایکس 3 پرو رخ دهد اما پیش از اینکه اطلاعات تخصصی‌تر را ارائه کنیم، بد نیست ببینیم در جعبه آن چه چیزهایی قرار دارد.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

با جعبه Poco X3 Pro به هیچ عنوان شگفت‌زده نخواهید شد زیرا در آن امکانات کاملی قرار دارد که پیش از این همراه با گوشی‌های سری پوکو و ردمی (Redmi) عرضه شده بودند. در این کارتن، شارژر 33 واتی و یک کابل مبدل USB-A به USB-C دیده می‌شوند.


به علاوه، یک قاب سیلیکونی شفاف هم به چشم می‌خورد که برای پورت USB یک محافظ کوچک دارد. وقتی می‌خواهید گوشی خود را شارژ کنید، این محافظ شاید کمی آزاردهنده باشد اما از اینکه می‌بینیم پوکو برای مراقبت کردن از درگاه USB-C این کار را انجام داده، رضایت‌مند خواهیم شد.
و در نهایت، برای طرفداران و علاقه‌مندان واقعی برند پوکو، چندین برچسب Poco قرار گرفته که شما می‌توانید آنها را به رایانه، مانیتور، میز، خودرو و . . . بچسبانید.

طراحی

اگر تا کنون پوکو ایکس 3 را دیده باشید، قطعاً می‌دانید که پوکو ایکس 3 پرو چه شکلی است. این دو دستگاه از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند. Poco X3 اولین موبایلی بود که سنت‌شکنی کرد و طراحی انجام شده توسط طراحان برند پوکو را به همگان نشان داد. حالا همین اتفاق در گوشی دارای پسوند پرو رخ داده است.


بدنه این دستگاه همان امکانات قابل پیش‌بینی را دارد. یک پوشش بزرگ گوریلا گلس وظیفه محافظت از نمایشگر را بر عهده گرفته و قاب پشتی پلاستیکی هم به خوبی طراحی شده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد جنس فریم نیز پلاستیک می‌باشد. تمام بدنه موبایل مورد بحث ما تأییدیه رسمی ضد قطرات آب و خاک IP53 را دریافت کرده است. توجه داشته باشید که نباید این مدرک را با مدارک ضد آب اشتباه بگیرید زیرا احتمال دارد پوکو ایکس 3 پرو نتواند در زیر آب مقاومت داشته باشد.
پنل پشتی با ماژول دوربین عقب چیزی است که باعث شد پوکو ایکس 3 با گوشی‌های ردمی متمایز گردد. آن دستگاه اولین تلفن همراهی بود که سخت‌افزارش به گونه‌ای ساخته شده بود که به راحتی می‌توانست خودش را به عنوان یک محصول برند پوکو مطرح کند.


این شرکت تصمیم گرفته شیوه طراحی این محصولش را چشم‌گیر کند و تا حدودی هم به این موفقیت دست پیدا کرده است. قاب پشتی پلاستیکی و منحنی آن سه بخش دارد که دو قسمت آن مات و قسمت وسطی درخشان است. عرض قسمت براق به اندازه عرض ماژول دوربین عقب می‌باشد و روی آن الگوی جذاب خط خطی به چشم می‌خورد که علاوه بر مزین بودن به لوگوی POCO، نور را به شکل زیبایی بازتابش می‌دهد. واقعیت آن است که قاب پشتی منحصربفرد می‌باشد و اگرچه شاید مطابق سلیقه همه افراد نباشد اما احتمال می‌دهیم پس از گذشت چند هفته بسیاری‌ها به آن علاقه پیدا خواهند کرد.
ماژول دوربین نیز به نوعی عجیب و غریب است به طوری که برآمدگی آن ظاهر مستطیل شکلی دارد که کناره‌هایش منحنی هستند. در نهایت تمامی این امکانات روی یک دایره خاکستری تیره نشسته‌اند و دوباره رویش پوشش دیگری قرار گرفته است. این ماژول ضخامت نسبتاً زیادی دارد بنابراین چنان‌چه Poco X3 Pro را بدون قاب محافظ در دست بگیرید و آن را روی سطح صافی بگذارید، لرزش خواهد داشت و تکان خواهد خورد.
حال که در مورد شیوه طراحی صحبت کردیم، بد نیست سراغ سایر بخش‌ها و کناره‌های گوشی برویم.
نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD مهمترین و جالب‌ترین نکته در مورد نمای جلویی است. این صفحه نمایش یکی از آن پنل‌های پیشرفته بازار است که نرخ بازسازی 120 هرتزی، یک ناچ کوچک و رزولوشن 1080p+ دارد. در واقع این همان نمایشگری می‌باشد که پیش‌تر در پوکو ایکس 3 وجود داشت.
یک پوشش محافظ گوریلا گلس 6 کل نمای جلویی را پوشانده تا یکی از معدود پیشرفت‌ها نسبت به پوکو ایکس 3 لقب گیرد زیرا دستگاه پیشین از پوشش محافظ گوریلا گلس 5 بهره می‌برد.


حاشیه پایینی صفحه نمایش کمی بزرگتر از سایر قسمت‌هاست اما به خاطر قیمت مناسبی که پوکو ایکس 3 پرو دارد، نمی‌توانیم این نکته را زیاد منفی بدانیم. به علاوه، در بالای صفحه نمایش هم بریدگی باریکی را می‌بینید که محل قرارگیری اسپیکر استریو (در حکم میکروفون نیز هست) و چراغ LED اعلانات می‌باشد. به نظر می‌رسد اسپیکر این بخش مانند اسپیکر قرار گرفته در پایین بسیار بلند باشد.


از آن جایی که نمایشگر LCD است و نه OLED، خبری از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش نیست. پوکو ایکس 3 پرو به این حسگر در سمت راست فریم خودش جای داده و آن را روی دکمه پاور گذاشته تا با انگشت شست‌تان به آن دست یابید. محل جای‌گیری این سنسور شاید برای برخی‌ها مشکل‌ساز باشد زیرا مثلاً وقتی دارید گوشی را داخل جیب می‌گذارید یا از جیب بیرون می‌آورید، ناخواسته آن را لمس خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم از تنظیمات نحوه کارایی آن را به‌گونه‌ای مشخص نمایید که وقتی حسگر را فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز شود نه اینکه وقتی آن را لمس می‌کنید.


در سمت راست، دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا جای‌گیری کرده‌اند. اسلات هیبریدی قرار دادن سیمکارت و مموری کارت در سمت چپ می‌باشد. شما می‌توانید در شیار دوم، یا سیمکارت بگذارید و یا کارت حافظه.


بالای فریم جایی است که سنسور مادون قرمز IR، یکی از میکروفون‌ها و یک حفره اضافه برای اسپیکر دیده می‌شوند. با این روش، صداها بلندتر و با کیفیت بیشتری پخش خواهند شد.


در نهایت، پایین فریم جک هدفون 3.5 میلی‌متری، پورت USB-C، میکروفون و اسپیکر ثانویه استریو به چشم می‌خورند.


تا کنون به شیوه طراحی خاص و منحصربفرد دوربین عقب Poco X3 Pro اشاره کرده‌ایم. همان منطق نحوه قرارگیری لنزها که در پوکو ایکس 3 وجود داشت، در اینجا هم به کار رفته است با این تفاوت که قدرت دو لنز مهمتر کاهش یافته‌اند. لنز اصلی به جای اینکه 64 مگاپیکسلی باشد، 48 مگاپیکسلی و لنز اولترا واید به جای اینکه 13 مگاپیکسلی باشد، 8 مگاپیکسلی است. در این میان، لنزهای مکرو و تشخیص عمق تغییری نکرده‌اند و هر دو 2 مگاپیکسلی هستند. یک چراغ فلاش LED هم در پنجمین و آخرین نقطه سیاه رنگ حضور یافته است.


ابعاد پوکو ایکس 3 پرو 165.3*76.8*9.4 میلی‌متر و وزن آن 215 گرم است تا از این نظر یک جانشین خلف برای پوکو ایکس 3 به شمار بیاید.
این تلفن همراه زیاد چشم‌نواز یا سبک نیست ولی جنس بدنه آن محکم و خوش‌ساخت می‌باشد و به خاطر فریم پلاستیکی که دارد، بسیار خوش‌دست خواهد بود هرچند کمی درخشان و براق نیز هست. متأسفانه اثرات انگشت و آلودگی‌ها یک مشکل اساسی برای قاب پشتی خواهند بود بنابراین اگر دوست دارید گوشی‌تان را بدون قاب محافظ حمل کنید و از طرفی ظاهر آن نیز برایتان مهم است، باید بدانید که مجبور خواهید شد در روز قاب آن را چندین بار تمیز کنید.


Poco X3 Pro زیاد زیبا نیست و پوشش محافظ روی آن به مقاومتش افزوده است. این دستگاه خیلی خوب در دستان قرار می‌گیرد اما همان‌طور که گفتیم، نه باریک‌ترین و نه سبک‌ترین تلفن همراه می‌باشد. در این بین، به نظر شما آیا با توجه به مشخصات فنی پرچمدار مانند و باتری بادوام و عظیم‌الجثه‌ای که دارد، می‌تواند به اندازه یک کاغذ ضخامت داشته باشد!!!؟؟؟.

صفحه نمایش

پوکو ایکس 3 پرو از همان نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD بهره می‌برد که پیش از این در پوکو ایکس 3 وجود داشت. این پنل دارای رزولوشن 1080*2400 و تراکم پیکسلی 395 است و از کیفیت تصویر HDR10، نرخ بازسازی 120 هرتزی و موتور حساس به لمس 240 هرتزی سود می‌جوید.


این صفحه نمایش در بالای خود یک حفره سیاه رنگ جهت قرارگیری دوربین سلفی دارد. این نقطه کوچک است اما به خاطر LCD بودن پنل، نورپردازی که در اطراف آن از پشت صورت می‌گیرد، چندان متوازن نیست.
یک نکته عجیب آنکه، اگرچه نمایشگر رسماً از کیفیت تصاویر HDR10 پشتیبانی می‌کند ولی در حال حاضر نتفلیکس و آمازون پرایم آن را HDR نمی‌دانند و فیلم‌ها را با کیفیت فول اچ‌دی پخش می‌نمایند. در سمت دیگر، یوتیوب فیلم‌هایش را با کیفیت HDR پخش خواهد کرد. شاید دلیل این اتفاق آن است که سایت‌های استریمینگ باید پوکو ایکس 3 پرو را به لیست دستگاه‌های واجد HDR اضافه کنند. تأییدیه Widevine L1 DRM دریافت شده است. اپلیکیشن‌های DRM فعلاً این صفحه نمایش را HDR10 تشخیص می‌دهند بنابراین امیدواریم در آینده این مشکل نه چندان بزرگ مرتفع شود.
این نمایشگر از نرخ بازسازی تطبیقی 120 هرتزی و نرخ بازسازی ثابت 60 هرتزی پشتیبانی می‌کند بنابراین از تنظیمات می‌توانید یکی از دو مورد گفته شده را برگزینید.

موتورهای حساس به لمس با نرخ 240 هرتزی فعالیت دارند؛ موضوعی که قطعاً مورد استقبال گیمرها واقع خواهد شد و تحسین آنها را در پی خواهد داشت.
وقتی روشنایی این صفحه نمایش را به صورت دستی تنظیم می‌کنید، حداکثر روشنایی آن به 458 نیت می‌رسد. این یعنی وعده شیائومی محقق می‌شود. زمانی که گزینه تنظیم خودکار روشنایی را روشن می‌کنید و نور مستقیم به سمت این نمایشگر می‌تابد، این عدد به 534 نیت خواهد رسید. این آمار کمی ناامیدکننده است زیرا نمایشگر پوکو ایکس 3 می‌توانست در حالت اتوماتیک تا 630 نیت روشنایی به ثبت برساند.
قسمت‌های مشکی عمق زیادی دارند هرچند نمی‌توانیم آنها را عمیق‌ترین و تیره‌ترین بخش‌هایی بدانیم که در یک گوشی هوشمند دیده‌ایم. کنتراست این پنل 1400:1 است.
حداقل روشنایی هم 0.9 نیت می‌باشد که در نوع خودش فوق‌العاده است. این عدد یکی از کمترین رکوردهایی می‌باشد که در اینجا ثبت کرده‌ایم.
شیائومی سه نمایه تنظیم رنگ دارد که عبارتند از: Auto (روشن شده به صورت پیش‌فرض)، Saturated و Standard. هر کدام از این نمایه‌ها یک نوع فضای رنگی را نمایش می‌دهند.
آپشن اول رنگ‌ها را با توجه به نور محیط تطابق می‌دهد بنابراین عملکردش شبیه ویژگی True Tone گوشی‌های اپل می‌باشد. معمولاً در این حالت، هاله‌ای آبی رنگ روی نمایشگر ظاهر می‌شود به همین دلیل شاید از این نظر دقت آن زیاد نباشد. آپشن دوم رنگ‌ها را سرزنده‌تر از قبل نشان خواهد داد بنابراین اگر دقت رنگ همان چیزی است که به دنبالش هستید، بهترین کار استفاده از نمایه Auto و تنظیم حرارت رنگ‌ها از قسمت تنظیمات پیشرفته به صورت دستی می‌باشد.
آپشن آخر دارای فضای رنگی sRGB است و دقت رنگ آن هم نسبتاً بالا خواهد بود.
حالا بد نیست در مورد نرخ بازسازی صحبت کنیم. در این تلفن همراه دو گزینه Standard (60 هرتزی) و High (120 هرتزی) تعبیه شده‌اند.
گزینه دوم تطبیقی است. مثلاً وقتی گوشی را لمس می‌کنید و یا در رابط کاربری جابه‌جا می‌شوید، نرخ بازسازی به 120 هرتز می‌رسد و وقتی هم که صفحه نمایش لمس نمی‌شود، نرخ نوسازی به 60 هرتز کاهش می‌یابد هرچند این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد. این رفتار در اپلیکیشن‌های مختلف اعم از سیستمی و . . . فرق می‌کند بنابراین الگوی خاصی برای آن تعریف نشده است.


در این میان، استثنائاتی هم وجود دارد که اکثر آنها به نرم‌افزارهای پخش فیلم مربوط می‌شوند. برای مثال در یوتیوب، نرخ بازسازی 60 هرتزی است.
در نتفلیکس، رابط کاربری همیشه روی 60 هرتز قفل می‌گردد و وقتی هم که در منوهای آن جابه‌جا می‌شوید، نرخ بازسازی 48 هرتزی می‌شود. آمازون پرایم ویدیو نیز محتواهایش را با نرخ نوسازی 90 هرتزی پخش می‌کند و همین سرعت در زمان حرکت کردن در رابط کاربری آن حفظ می‌گردد.
Poco X3 Pro نرخ بازسازی سریع را برای برخی از بازی‌ها که در هر ثانیه بیش از 60 فریم نشان می‌دهند، افزایش خواهد داد. این بازی‌ها عبارتند از: Mortal Kombat، Dead Trigger 2، 1995 Air Force و Pac Man.

دوام باتری

درست مانند پوکو ایکس 3، پوکو ایکس 3 پرو هم انرژی خود را از باتری 5160 میلی‌آمپری تأمین می‌کند. این منبع نیرو از تکنولوژی شارژ سریع سیمی پشتیبانی خواهد کرد و خوشبختانه یک شارژر سریع 33 واتی نیز همراه آن فروخته می‌شود.


این موبایل با استقامت کلی 112 ساعتی که به ثبت رساند، توانست در آزمایش‌های تخصصی جزو گوشی‌های صدرنشین به حساب بیاید. با این محصول شیائومی می‌توانید تقریباً 33 ساعت تماس برقرار کنید، 17 ساعت وبگردی نمایید و نصف روز فیلم ببینید. عملکرد استندبای باتری این تلفن همراه هم در نوع خودش فوق‌العاده بود.
این آزمایش‌های تخصصی که در آنها نمایشگر باید روشن باشد، در حالی انجام شدند که یک بار نرخ بازسازی روی 60 هرتز و یک بار روی 120 هرتز تنظیم شده بود اما تفاوتی چندانی در نتایج آنها مشاهده نشد.

سرعت شارژ

همراه با Poco X3 Pro یک شارژر 33 واتی دارای تأییدیه 3A و یک کابل USB-C به فروش می‌رسد. در توضیحات رسمی شیائومی عنوان شده که این شارژر می‌تواند 59 درصد انرژی باتری را در عرض 30 و 100 درصد انرژی آن را در عرض 59 دقیقه شارژ کند.
آزمایش‌های تخصصی اما، چیزهای دیگری می‌گفتند به طوری که 50 درصد انرژی در 30 دقیقه و 100 درصد انرژی در 68 دقیقه به باتری تزریق شد. این نتایج نیز بسیار سریع قابل‌قبول هستند بنابراین نمی‌توانیم به کمپانی چینی خرده بگیریم. ضمناً، سرعت شارژ همیشه به عواملی مانند دمای اتاق و فضایی که گوشی و شارژر در آن قرار گرفته‌اند بستگی دارد بنابراین همیشه نتایج یکسان نخواهد بود.


همان‌طور که مشخص است، این سرعت شارژ با گوشی‌های ردمی اخیراً معرفی شده یکسان می‌باشد اما نمی‌تواند در مقابل تکنولوژی شارژ سریع 65 واتی ریلمی موسوم به SuperDart حرفی برای گفتن داشته باشد.
باتری پوکو ایکس 3 پرو 5160 میلی‌آمپر بر ساعت ظرفیت دارد بنابراین اینکه می‌بینیم می‌توانیم آن را در عرض یک ساعت یا بیشتر شارژ کنیم، یک آمار فوق‌العاده برای یک گوشی 250 یورویی خواهد بود.

کیفیت صدا

Poco X3 Pro اسپیکرهای استریو مناسبی دارد. یک بریدگی برای این اسپیکر در پایین و یک بریدگی دیگر در بالا جای گرفته است. این دو قطعه بسیار بلند بوده و صداهایی که پخش می‌کنند متعادل هستند.
گوشی مورد بحث ما در آزمایش‌های تخصصی کیفیت صدا، نمره توصیفی “خوب” را کسب کرد حال آنکه پوکو ایکس 3 نمره توصیفی “خیلی خوب” را به دست آورده بود. اسپیکرهای این دستگاه صداهای نسبتاً شدید و بسیار شدید را با کیفی مناسبی پخش خواهند کرد بِیس زیادی ندارند. بر این اساس، باید کیفیت صدای کلی این تلفن همراه را رضایت‌بخش بدانیم ولی بد نیست اذعان کنیم که پیش از این موبایل‌های باکیفیت‌تری از این نظر دیده بودیم.

سیستم عامل و رابط کاربری

پوکو ایکس 3 پرو از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل و از MIUI 12 به عنوان رابط کاربری پیش‌فرض بهره می‌برد. دوازدهمین ورژن پوسته نرم‌افزاری محصولات شیائومی مدتی است منتشر شده و اگرچه بر پایه اندروید 11 می‌باشد ولی نمی‌توان به راحتی متوجه این نکته شد. لانچر پوکو دارای تم سیستمی و آیکون‌های متفاوت است ولی اگر دوست داشتید، می‌توانید ظاهرش را آن‌طور که می‌خواهید، تغییر دهید.


شما می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. سرعت راه‌اندازی این حسگر بسیار زیاد بوده و دقتش فوق‌العاده بالاست. پیشنهاد می‌شود که نحوه کارایی این سنسور را به گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی آن را فشار می‌دهید، قفل صفحه نمایش را باز کند در غیر این صورت به علت آماده باش بودن این حسگر، ممکن است هر بار که به صورت ناخواسته آن را لمس کرده یا فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز و در نهایت سبب گردد سنسور چند دقیقه‌ای غیرفعال شود و شما را وادار سازد پین عددی را وارد کنید. دیگر روش بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از روش تشخیص چهره 2D نیز تعبیه شده اما در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار پایین‌تری دارد.
مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ، پنجره مربوطه فعال باشد، Google Discover را مشاهده خواهید کرد.
اگر برایتان سؤال پیش آمده، باید بگوییم که در Poco X3 Pro خبری از ویژگی سوپر والپیپرها (Super Wallpapers) نیست.
نسخه به خصوص MIUI برای گوشی‌های پوکو منوی کشویی اپلیکیشن‌ها دارد اما بر خلاف موبایل‌های سری ردمی نمی‌توان آن را غیرفعال کرد. این ویژگی به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.
یک ویژگی جذاب دیگر، جداسازی مرکز اعلانات می‌باشد که با کشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین شاهد به نمایش درآمدن اعلانات و یا دکمه‌های تنظیمات سریع خواهید بود. تقریباً شبیه چیزی که در آیفون‌ها دیده‌ایم، شما می‌توانید با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت چپ به سمت پایین اعلانات را ببینید و با کشیدن انگشت از گوشه بالا سمت راست به سمت پایین مرکز کنترل را مشاهده کنید.
اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا شاهد همان ظاهر اولیه و معمولی آن باشید.


سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود. یک دکمه پنجره شناور که برای اولین بار با MIUI 12 معرفی شد، در اینجا به چشم می‌خورد. شما می‌توانید هر برنامه‌ای را در حالت شناور مشاهده نمایید ولی توجه داشته باشید که در آنِ واحد امکان بهره‌مندی از یک نرم‌افزار به این صورت وجود دارد.
تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.
شیائومی MIUI 12 را با چند ویژگی حفاظت از حریم شخصی نیز همراه کرده است. زمانی که مواردی مانند تصاویر یا ویدیوها را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید اطلاعات موقعیت مکانی ثبت شده همراه با آنها یا سایر داده‌ها نظیر اطلاعات دستگاه را پاک و از حریم شخصی خود بهتر محافظت کنید.
در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.
MIUI 12 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music Player و Video Player است. در برخی از مناطق، دو برنامه آخر دارای گزینه‌های خرید سرویس‌های اشتراکی هستند. نرم‌افزار Mi Remote هم برای سنسور IR در نظر گرفته شده است.
پوکو ایکس 3 پرو از رادیو FM پشتیبانی می‌کند و یک نرم‌افزار برای آن تعبیه شده است.
MIUI 12 از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از آن در پس‌زمینه بهره ببرید و نحوه به نمایش درآمدن آن را در برخی از برنامه‌های ناسازگار مشخص کنید.
دوازدهمین نسخه رابط کاربری MIUI به خوبی برای اجرا شدن در نمایشگرهای دارای نرخ بازسازی سریع بهینه‌سازی شده است و حالا خوشبختانه در Poco X3 Pro نیز بسیار جذاب می‌باشد. همه چیز با سرعت روان و قابل‌قبولی انجام شده و انیمیشن‌ها بدون لگ و افت سرعت نمایش داده می‌شوند و توجه به جزئیات نیز فوق‌العاده بوده است. مطمئناً شما هم از کار کردن با این محصول شیائومی در زمان فعال بودن نرخ نوسازی 120 هرتزی آن لذت خواهید برد.
البته در برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نسخه‌های MIUI تبلیغات پخش می‌شوند؛ موضوعی که دیگر امروزه برای همگان طبیعی شده است.
در این میان، نسخه گلوبال رابط کاربری Poco X3 Pro هم تبلیغات دارد که اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. چنان‌چه از پخش تبلیغات در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها خسته شده‌اید، فقط کافی است به تنظیمات و سپس غیرفعالسازی پیشنهادات (Disable Recommendations) مراجعه کنید. برای خاموش کردن تبلیغات در دو برنامه فایل منیجر و تم‌ها هم به ترتیب به آدرس‌های Settings> About و Settings Disable Recommendations بروید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

پوکو ایکس 3 پرو اولین گوشی هوشمندی است که از تراشه اسنپدراگون 860 بهره می‌برد. اگرچه اسم این چیپست جدید است اما سخت‌افزار آن همانی می‌باشد که پیش از این در پیشرفته‌ترین تراشه سال 2019 یعنی اسنپدراگون 855 پلاس دیده بودیم. این قطعه همان پردازشگر و همان پردازنده گرافیکی را دارد ولی با این تفاوت که از دوربین و رم‌های پیشرفته‌تر پشتیبانی می‌کند. حالا در Poco X3 Pro این تراشه از قابلیت اتصال به شبکه 5G پشتیبانی نخواهد کرد و نهایت شبکه‌ای که می‌تواند به آن وصل شود، LTE است.


بر این اساس، اسنپدراگون 860 با فرآیند لیتوگرافی 7 نانومتری TSMC تولید شده و هشت هسته‌ای بوده و دارای ساختار 1+3+4 است. اولین هسته آن Kryo 485 Gold با نهایت سرعت 2.96 گیگاهرتزی، سه هسته بعدی آن Kryo 485 Gold با نهایت سرعت 2.84 گیگاهرتزی و چهار هسته پایانی آن Kryo 485 Silver با نهایت سرعت 1.78 گیگاهرتزی هستند.
پردازنده گرافیکی آدرنو 640 می‌باشد که اگرچه متعلق به دو نسل قبل‌تر است اما همچنان قدرتمندتر از دیگر پردازنده‌های گرافیکی میان‌رده خواهد بود و می‌تواند بازی‌های دارای نرخ بازسازی سریع را به خوبی اجرا کند.
گوشی مورد بحث ما در دو نمونه تولید شده که مدل به کار رفته برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد. مدل بعدی هم دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است. نوع رم این تلفن همراه LPDDR4x بوده و تکنولوژی حافظه‌اش UFS 3.1 می‌باشد.
حالا بد نیست سراغ آزمایش‌های بنچمارک برویم.
مطابق انتظار، اسنپدراگون 860 بسیار سریع‌تر از دیگر تراشه‌های میان‌رده کار کرد.
دقیقاً همین نکته را می‌توانیم در مورد پردازنده گرافیکی این تراشه بگوییم زیرا عملکرد فوق‌العاده سریعی داشته و به واقع هیچ چیز از پردازنده‌های گرافیکی پرچمدار کم ندارد.
در آزمون AnTuTu هم این تراشه صدرنشین شد و توانست رقبایش را با اختلاف زیادی شکست دهد.
بدون شک پوکو ایکس 3 پرو سریع‌ترین گوشی زیر 300 یورویی بازار است. با چنین سخت‌افزار قدرتمندی، این دستگاه می‌تواند تقریباً هر کاری را انجام دهد. پردازنده گرافیکی آن به قدری قدرت دارد که قادرست بازی‌ها را با بیشترین رزولوشن و بیشترین کیفیت پخش و اجرا کند.
این دستگاه حتی یک سیستم خنک‌کننده فوق‌العاده دارد تا اجازه ندهد گوشی هیچ‌گاه گرم شود. این تلفن همراه در آزمون 3D Mark Wild Life Stress نمره ثبات 97 درصدی را کسب کرد که عالی است.
البته شاید وقتی دارید با نرخ بازسازی 120 هرتزی در میان منوها جابه‌جا می‌شوید، شاهد لگ و کندی سرعت باشید. این موضوع زمانی بیشتر قابل‌درک خواهد بود که نوار اعلانات یا نوار تنظیمات سریع را به پایین می‌کشید و یا دارید در منوها به سرعت اسکرول می‌کنید و میان اپلیکیشن‌ها سوئیچ می‌شوید. دلیل این اتفاق آن نیست که چیپست ضعیف می‌باشد بلکه نمایشگرش بیشترین کیفیت را ندارد. مشکل آن است که مدت زمان پاسخگویی پیکسل‌ها در این پنل زیاد سریع نیست و نوعی سایه شاید به چشم بیاید. فقط به خاطر داشته باشید که این مشکل به صفحه نمایش مربوط می‌شود و نه به عملکرد و پردازنده.

دوربین

پوکو ایکس 3 پرو دوربین عقب چهارگانه‌ای دارد که تشکیل شده از لنزهای 48 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق. این در حالی است که لنزهای اصلی و اولترا واید پوکو ایکس 3 به ترتیب 64 و 13 مگاپیکسلی بودند. لازم به ذکر است که دوربین سلفی همان لنز 20 مگاپیکسلی باقی مانده است.


لنز اصلی 48 مگاپیکسلی Poco X3 Pro از نوع IMX 585 کواد بایر سونی می‌باشد که ابعاد 1/2 اینچی و 0.8 میکرومتری دارد. فاصله کانونی آن 25 میلی‌متری و دریچه دیافراگم آن f/1.8 است. این سنسور همچنین، به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و حالت مخصوص عکسبرداری در شب مجهز است.
لنز دوم 8 مگاپیکسلی است که فاصله کانونی 15 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.2 دارد اما فوکوس در آن ثابت است ولی می‌تواند با Night Mode در شب‌ها تصویربرداری کند.
لنز بعدی 2 مگاپیکسلی مکرو با دریچه دیافراگم f/2.4 و اندازه هر پیکسل آن 1.75 میکرومتر است. در نهایت به لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌رسیم.
در پایان، لنز دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی S5K3T2 ISOCELL Plus با ابعاد 1/3.4 پیکسلی تترا سل و فاصله کانونی 26 میلی‌متری و دریچه دیافراگم f/2.2 است. فوکوس در این لنز ثابت می‌باشد.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین همانی است که پیش از این در MIUI دیده بودیم. سوئیچ شدن میان حالات مختلف با کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست انجام می‌شود و تمامی حالت‌ها به غیر از مکرو در منظره‌یاب یافت خواهند شد. میانبرهای مخصوص زوم در منظره‌یاب عبارتند از اولترا واید، معمولی 1 برابری (1x) و دیجیتالی 2 برابری (2x).


در دیگر سمت منظره‌یاب دکمه‌های تنظیم نحوه نورپردازی چراغ فلاش LED، دکمه روشن یا خاموش کردن HDR، دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی (AI)، میانبر Google Lens و فیلترها و افکت‌های زیباسازی به چشم می‌خورند. در منوی همبرگری شکل، آپشن‌های بیشتری دیده خواهند شد که شامل مکرو و میانبر تنظیمات می‌شوند. چیزی که در اینجا پیدا نخواهید کرد، گزینه تنظیم رزولوشن برای هر کدام از لنزها می‌باشد.
حالت پیشرفته عکسبرداری یا همان Pro با لنزهای اصلی، اولترا واید و مکرو کار خواهد کرد. تصاویر دستی گرفته شده در حالت 48 مگاپیکسلی نیز دیگر گزینه است. برای لنز اصلی، شما می‌توانید کاری کنید که سرعت شاتر به 30 عدد در هر ثانیه برسد و مقدار ISO نهایتاً 6400 باشد. برای لنز اولترا واید اما، آهسته‌ترین سرعت شاتر 30 عدد بر هر ثانیه و برای لنز مکرو سرعت شاتر 1/4 ثانیه است.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز با لنز اصلی

لنز اصلی به صورت پیش‌فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند و کیفیت آنها برای یک گوشی میان‌رده کاملاً قابل‌قبول است. مقدار جزئیات ثبت شده کافی خواهد بود هرچند در برخی از قسمت‌ها مانند برگ درختان شاهد تار شدگی هستیم. رنج دینامیک خوب است. در اینجا اگرچه حالت HDR خودکار فعال بود ولی HDR حتی یک بار هم روشن نشد.
رنگ‌ها با صحنه‌های عکسبرداری کاملاً یکسان هستند و این یعنی ظاهر طبیعی دارند. نویز به مقدار کمی یافت می‌شود ولی می‌توانیم حدس بزنیم که الگوریتم‌های کاهش نویز برخی از جزئیات را از بین برده‌اند. این مشکل می‌تواند با انتشار آپدیت نرم‌افزاری در آینده‌ای نزدیک حل شود.
در نهایت، شفاف‌سازی تصاویر دقیقاً همان قدری صورت گرفته که باید می‌شد حال آنکه سایر رقبای همرده معمولاً در اینجا زیاده‌روی می‌کنند.
یک دکمه زوم 2 برابری در منظره‌یاب وجود دارد اما اگر فکر کرده‌اید که به صورت دیجیتالی بزرگنمایی می‌کند، درست حدس زده‌اید زیرا ابتدا تصاویر گرفته شده با لنز اصلی را برش و سپس کیفیت‌شان را ارتقا می‌دهد. در حالی که عکس‌های ثبت شده در این حالت در نمایشگر گوشی کیفیت خوبی دارند اما بهتر است زیاد روی آنها زوم نکنید.


امکان عکسبرداری به صورت دستی 48 مگاپیکسلی نیز فراهم شده ولی عملکرد این آپشن پر فراز و نشیب است. تصاویر ثبت شده در این حالت کمتر پردازش می‌شوند ولی نویز بیشتری دارند. احتمالاً به خاطر الگوریتم‌های چند گانه و انباشتن لایه‌ها روی یکدیگر، رنج دینامیک این عکس‌ها بیشتر می‌باشد. متأسفانه در اینجا و به خصوص در سایه‌ها، نویز مشاهده می‌گردد.
فکر نمی‌کنیم تصویربرداری در این حالت کار درستی است زیرا اولاً خیلی طول می‌کشد تا تصاویر ذخیره شوند و دوماً حجم آنها به 20 مگابایت می‌رسد بنابراین مورد استفاده از آن مشخص نیست.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز با لنز اولترا واید

لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی تصاویری می‌گیرد که جزئیات زیاد، کنتراست عالی و رنج دینامیک قابل‌قبولی دارند. فرآیند تصحیح انحراف در گوشه‌ها به خصوص، خیلی خوب کار می‌کند.
اگر HDR فعال نشود، مقداری نویز دیده می‌شود ولی اگر این حالت فعال شد، رنج دینامیک افزایش و نویز کاهش می‌یابد. با این وجود، این آپشن در مدت زمانی که فعالیت‌های پردازشی را انجام می‌دهد، نیمی از جزئیات را از بین می‌برد.

کیفیت تصاویر مکرو

لنز 2 مگاپیکسلی مکرو روی 4 سانتی‌متر فوکوس ثابت دارد و حتی اگر شخصی هستید که تا کنون با این سنسور عکسبرداری کرده‌اید ولی متوجه خواهید شد که عملکردش همیشه با ثبات همراه نیست. کیفیت این تصاویر شما را شگفت‌زده نخواهد کرد زیرا جزئیات‌شان ناکافی و اشباع‌شدگی رنگ‌ها تعریفی نیست و کنتراست محدود است.

کیفیت تصاویر پرتره گرفته شده در روز

پوکو ایکس 3 پرو به یک لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق مجهز شده که به لنز اصلی کمک می‌کند تا تصاویر پرتره بگیرد. این دستگاه عکس‌های پرتره باکیفیتی می‌گیرد به طوری که در آنها سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا و پشت او به شکل قابل‌توجهی تار شده است. مقدار جزئیات، دقت رنگ و کنتراست هم در بالاترین سطح ممکن می‌باشند.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

لنز اصلی می‌تواند تصاویر قابل‌قبولی در شب بگیرد. در این عکس‌ها نورپردازی به خوبی انجام شده به همین دلیل نور آنها کافی و دقت رنگ حفظ شده است اما از نظر میزان جزئیات زیاد تعریفی نیستند و کمی تار می‌باشند. عکس‌های ثبت شده در شب با بیشترین مقدار ISO گرفته شده‌اند اما نویز زیادی ندارند. دلیل آن هم این است که فرآیند کاهش نویز سعی می‌کند تقریباً هر چه نویز هست را از بین ببرد ولی متأسفانه همزمان بسیاری از جزئیات را نیز حذف می‌کند.


Night Mode تفاوت چندانی در کیفیت تصاویر گرفته شده در شب به وجود نمی‌آورد اما به متعادل شدن پارامترها کمک می‌کند. عکس‌های ثبت شده در این حالت زیاد درخشان نیستند ولی مشکل کشیده شدن قسمت‌های پرنور از بین رفته و نویز کاهش یافته و مقدار جزئیات بیشتر شده‌اند. اشباع شدگی رنگ‌ها چندان تعریفی نیست ولی به طور کلی استفاده از Night Mode را به حالت معمولی و استاندارد عکسبرداری در شب ترجیح می‌دهیم.
خیلی ساده و رک بگوییم که لنز اولترا واید در شب‌ها به هیچ عنوان خوب کار نمی‌کند. تصاویری که این سنسور به ثبت می‌رساند، بسیار تاریک و کم جزئیات هستند و نویز فزاینده تقریباً همه چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
بر خلاف Poco X3، پوکو ایکس 3 پرو حالت عکسبرداری در شب را برای لنز اولترا واید تعبیه کرده است و باید اعتراف کنیم که تصاویر گرفته شده در این حالت قابل استفاده هستند و اگرچه کمی کشیده و تار می‌باشند اما نورپردازی در آنها به خوبی انجام شده، اشباع شدگی رنگ‌ها قابل‌قبول، رنج دینامیک نسبتاً عریض و کنتراست مناسب است.

کیفیت تصاویر سلفی

در تصاویری که دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی می‌گیرد، جزئیات کافی، رنگ‌ها دقیق و کنتراست فوق‌العاده است. در حالی که فوکوس این سنسور ثابت است اما پوکو ایکس 3 پرو این امکان را فراهم کرده تا تقریباً دست عکس گیرنده هم به خوبی به ثبت برسد.


همچنین، می‌توانید تصاویر پرتره سلفی بگیرید ولی توجه داشته باشید که در اینجا جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی انجام نمی‌شود و گوش و موی کاربر با کیفیت مناسبی به ثبت نمی‌رسد. با این حال، نمای تار پشت کاربر قابل‌قبول است.

ضبط و کیفیت ویدیو

Poco X3 Pro می‌تواند با لنز اصلی خود نهایتاً فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه بگیرد ولی امکان فیلمبرداری با کیفیت 1080p و نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. حالا پس از یک آپدیت نرم‌افزاری، این دستگاه توانسته ویدیوهای 1080p با نرخ 960 فریم بر ثانیه ضبط کند. لنز اولترا واید توانایی فیلمبرداری با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد و لنز مکرو نیز امکان ضبط فیلم با کیفیت 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را داراست.
سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی را می‌توان برای لنزهای اصلی و اولترا واید فعال کرد و خوشبختانه با همه رزولوشن‌ها و فریم ریت‌ها سازگار است. یک حالت عکسبرداری SuperSteady نیز وجود دارد که با لنز اصلی، فیلم‌های برش خورده و بسیار ثابت فول اچ‌دی می‌گیرد.
بیت‌ریت ویدیوهای 4K گرفته شده با لنز اصلی 40 تا 42 مگابیت بر ثانیه و بیت‌ریت صداهای استریو 96 کیلوبیت بر ثانیه می‌باشد. در این کلیپ‌ها جزئیات زیادی دیده می‌شود و صحنه‌های مشاهده شده ظاهر قابل‌قبولی دارند. دقت رنگ در آنها زیاد و کنتراست عالی و رنج دینامیک فراتر از انتظار می‌باشد.
فیلم‌های 1080p ضبط شده با لنز اولترا واید از نظر میزان جزئیات ضعیف هستند ولی از نظر دقت رنگ، کنتراست و رنج دینامیک قابل‌قبول می‌باشند.

رقبا و آلترناتیوها

پوکو ایکس 3 پرو نمایشگری در حد گوشی‌های پرچمدار، عملکرد فوق‌العاده سریع، دوام باتری طولانی مدت و سرعت شارژ زیاد را با قیمت 249 یورویی ارائه می‌دهد. در حالی که فکر می‌کنید امکانات این دستگاه به همین مواردی که گفتیم ختم می‌شوند اما بد نیست بدانید که گوشی مورد بحث ما تأییدیه ضد قطرات آب و خاک، اسپیکرهای استریو و دوربین توانمندی دارد و می‌تواند به شیوه‌های اتصالی مختلف وصل گردد. حالا ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد که چگونه شیائومی توانسته این مشخصات فنی فوق‌العاده را با قیمت بسیار پایینی عرضه کند؟.


اما اگر هنوز برای خرید این تلفن همراه مردد هستید، بد نیست کمی صبر کنید تا شما را با آلترناتیوهای آن آشنا سازیم.
ریلمی 7 پرو (Realme 7 Pro) رقیب فوق‌العاده برای پوکو ایکس 3 پرو است که از نمایشگر AMOLED بهره می‌برد ولی نرخ بازسازی‌اش روی 60 هرتز محدود می‌باشد و تراشه اسنپدراگون 720G هم به هیچ عنوان با چیپست پرچمدار اسنپدراگون 860 یکی نیست. ریلمی 8 پرو (Realme 8 Pro) هم می‌تواند یک آلترناتیو دیگر به شمار بیاید اما به نظر می‌رسد این دستگاه بیشتر تمرکزش را به جای اینکه روی عملکرد و صفحه نمایش بگذارد، روی دوربین گذاشته است.
یک آلترناتیو مناسب دیگر گلکسی ای 42 5G (Galaxy A42 5G) است که به اندازه Poco X3 Pro قیمت دارد. این موبایل به نمایشگر OLED با نرخ بازسازی 60 هرتزی و رزولوشن اچ‌دی مجهز شده و از چیپست قدرتمند اسنپدراگون 720 5G بهره می‌برد. دوربین عقب چهارگانه آن هم بسیار توانمند می‌باشد و دوام باتری آن به معنای واقعی کلمه فوق‌العاده است. البته می‌دانیم که این محصول سامسونگ نمی‌تواند با صفحه نمایش 1080p دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی پوکو ایکس 3 پرو رقابت کند اما قابلیت اتصال به شبکه 5G را دارد و حتی دوام باتری‌اش هم طولانی‌تر بوده و عملکرد گیمینگ آن قابل‌قبول است.
حالا به گوشی ارزان‌تر پوکو ایکس 3 می‌رسیم. این دستگاه دوربین عقب بهتری دارد و از همین نمایشگر دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی سود می‌جوید ولی به خاطر تراشه میان‌رده‌ای به نام اسنپدراگون 732G عملکردش چندان تعریفی نیست. البته این دستگاه 50 یورو ارزان‌تر می‌باشد ولی دقیقاً نمی‌توانیم بگوییم که خرید آن به جای پوکو ایکس 3 پرو کار درستی است یا خیر. چنان‌چه بودجه شما برای خرید گوشی 200 یورو می‌باشد، می‌توانید نیم نگاهی به جشنواره‌های فروش Poco X3 Pro داشته باشید زیرا در این شرایط قیمت موبایل مورد بحث ما به همین مقدار می‌رسد.
ردمی نوت 10 پرو (Redmi Note 10 Pro) هم با قیمت 250 یورویی یک آلترناتیو فوق‌العاده برای پوکو ایکس 3 پرو خواهد بود. این موبایل نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و لنز اصلی پرچمدار 108 مگاپیکسلی دارد. اسپیکرهای آن استریو بوده و دوام باتری‌اش طولانی و بدنه‌اش دارای تأییدیه ضد قطرات آب و خاک IP53 است. چیپست این دستگاه یعنی اسنپدراگون 732G اما، به اندازه اسنپدراگون 860 قدرت ندارد. بر این اساس، باید تصمیم بگیرید آیا صفحه نمایش و دوربین بهتر ارزشش را دارد تا گوشی بخرید که عملکردش حدود 40 درصد ضعیف‌تر است یا خیر.
در نهایت، اگر گوشی می‌خواهید که شبیه Poco X3 Pro باشد ولی از نمایشگر AMOLED بهره می‌برد، به غیر از پوکو اف 3 جای دیگر نروید. این موبایل با صفحه نمایش OLED و نرخ بازسازی 120 هرتزی و یک تراشه سریع‌تر به نام اسنپدراگون 870، به نوعی همان پوکو ایکس 3 پرو است ولی اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD ندارد. لازم به ذکر است که این گوشی با قیمتی بین 300 تا 350 یورو فروخته خواهد شد.

نظر نهایی

مطمئناً شما هم با خرید Poco X3 Pro عاشقش خواهید شد و حالا همین یک جمله کافی است تا ببینید این دستگاه چه‌قدر باکیفیت می‌باشد. واقعیت آن است که به سختی می‌توانیم گوشی بیابیم که با چنین سخت‌افزار و امکانات فوق‌العاده‌ای، بین 200 تا 250 یورو قیمت خورده است.


پوکو ایکس 3 پرو مشخصات فنی در حد گوشی‌های پرچمدار را با قیمتی در حد گوشی‌های پایین‌رده ارائه می‌کند اما این تلفن همراه شما را از جهات بسیاری مانند صفحه نمایش، اسپیکر، باتری، سرعت شارژ و حتی دوربین شگفت‌زده خواهد کرد. این دستاوردها به نوعی ما را به یاد پوکو فون اف 1 می‌اندازند که چند سال پیش توانست نظر خیلی‌ها را جلب کند. حالا پوکو ایکس 3 پرو آمده تا همان تأثیر را از خودش در بازار بگذارد.

نقاط قوت
شیوه طراحی جذاب و مجهز به بدنه ضد قطرات آب و خاک دارای تأییدیه IP53
صفحه نمایش بزرگ با نرخ بازسازی 120 هرتزی و پشتیبانی از کیفیت تصاویر HDR10
دوام باتری طولانی مدت و دارای تکنولوژی شارژ سریع
کیفیت متعادل صداهای پخش شده از اسپیکرهای استریو
عملکرد فوق‌العاده سریع و ثبات مثال‌زدنی
عملکرد قابل‌قبول و قابل اتکای دوربین عقب در شب و روز و کیفیت مناسب تصاویر سلفی
بهره‌مندی از رابط کاربری MIUI 12 و سیستم عامل اندروید 11
دارای امکاناتی همچون جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سنسور مادون قرمز IR و اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD
قیمت بسیار مناسب

نقاط ضعف
ابعاد نسبتاً بزرگ
مدت زمان پاسخگویی پیکسل‌های نمایشگر چندان ایده‌آل نیست

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی پوکو ایکس 3 پرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *