نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X4 Pro 5G

نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X4 Pro 5G

شاید پوکو ایکس 4 پرو 5G همان گوشی ساخت پوکو(یی) نباشد که به دنبالش بوده‌اید. احتمالاً شما نیز با در دست گرفتن این تلفن همراه به این نتیجه برسید.

با این اوصاف، چنان‌چه می‌خواهید با خرید Poco X4 Pro 5G به معنای واقعی کلمه صاحب جایگزین و نسخه موفق‌تر پوکو ایکس 3 پرو (Poco X3 Pro) شوید، باید به اطلاعتان برسانیم که بعید است به این هدف برسید. در سمت دیگر، اگر خواهان یک موبایل مقرون به صرفه قابل اتکاء و نمونه بروز شده پوکو ایکس 3 ان‌اف‌سی (Poco X3 NFC) می‌گشتید، قطعاً با خرید پوکو X4 پرو 5G به این هدف دست خواهید یافت.

نباید هویت اصلی و واقعی پوکو ایکس 4 پرو 5G را مخفی کنیم زیرا این موبایل نسخه‌ای دیگر از ردمی نوت 11 پرو 5G (Redmi Note 11 Pro 5G) است که پنل پشتی بازطراحی شده‌ای دارد.

برای اولین بار نیست که پوکو چنین کاری انجام داده و به نظر می‌رسد برای آخرین بار هم نخواهد بود. با همه اینها، شیوه طراحی Poco X4 Pro 5G حقیقتاً چشم‌نواز و خیره‌کننده است.

این تلفن همراه با بهره‌مندی از نمایشگر 6.67 اینچی Super AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و تراشه اسنپدراگون 695 5G، چند درجه پایین‌تر از تراشه اسنپدراگون 860 است که قبل‌تر در پوکو ایکس 3 پرو بود اما کمی از اسنپدراگون 732G که در پوکو ایکس 3 NFC حضور داشت، پیشرفته‌تر است. پردازنده مرکزی این تراشه میان‌رده عملکرد خوبی دارد و می‌تواند به اینترنت 5G وصل گردد.

دوربین پوکو ایکس 4 پرو 5G ساختاری سه‌گانه دارد که لنز اصلی آن 108 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید آن 8 مگاپیکسلی و لنز ماکرو آن 2 مگاپیکسلی است. بر این اساس، خبری از لنز تشخیص عمق نیست حال آن که دیگر مدل‌های سری ردمی نوت 11 (Redmi Note 11) و سایر اعضای خانواده پوکو ایکس 3 پرو چنین حسگری داشتند.

پوکو X4 پرو 5G به اسپیکرهای استریو و دیگر امکانات پرطرفدار مانند رادیو FM، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسلات قرار دادن مموری کارت microSD و سنسور مادون قرمز IR مجهز شده است. به علاوه، شما می‌توانید باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی و باظرفیت آن را با استفاده از یک شارژر 67 واتی که همراه با آن فروخته می‌شود، شارژ کنید.

MIUI 13 مبتنی بر اندروید 11، سیستم نرم‌افزاری پیش‌فرض Poco X4 Pro 5G را تشکیل می‌دهند. ممکن است از اینکه آخرین نسخه MIUI و آخرین نسخه اندروید را در یک گوشی می‌بینید، تعجب کنید ولی بد نیست یادآور شویم که اولین بار نیست که شیائومی چنین کاری انجام داده است. در این میان، مطمئنیم که به زودی آپدیتی هم برای این پوسته نرم‌افزاری و سیستم عامل منتشر خواهد شد.

اگر بنا بر این باشد که به مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با پوکو ایکس 4 پرو بپردازیم، باید اقدام خود را ناعادلانه و غیرمنطقی بدانیم زیرا همه شرایط فرق کرده‌اند. Poco X4 Pro 5G گوشی نیست که عملکرد پرچمدار مانند را با قیمتی مناسب در اختیار ما قرار داده باشد و نمی‌تواند فیلم‌های 4K ضبط کند.

با این وجود، می‌تواند کاندیدای بازاری باشد که در آن دارندگان گوشی‌های مقرون به صرفه به زودی به دنبال دستگاه مدنظرشان خواهند گشت و تصمیم خواهند گرفت سراغ یک موبایل متعلق به نسل جدید بروند. از طرفی، همچنان مشخص است که این محصول پوکو نیز آن روح بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌های مدرن مخصوصاً 5G را در خود دارد و این شیوه ارتباطی را با هزینه‌ای نسبتاً پایین در اختیارمان قرار می‌دهد.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه Poco X4 Pro 5G حاوی یک شارژر 67 واتی و یک کابل 6 آمپری است. این همان شارژری می‌باشد که با گوشی‌های اخیراً معرفی شده شیائومی به دست کاربران رسیده است.

در این کارتن همچنین، یک قاب شفاف و منعطف و یک پوشش نازک قرار گرفته‌اند که گلس نامبرده روی صفحه نمایش کشیده است. معمولاً گوشی‌هایی که شیائومی می‌ساخت روی نمایشگرشان این گلس را داشتند ولی به نظر می‌رسد جدیداً و به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، این کمپانی چینی پوشش نازک مذکور را حذف کرده است. خیلی از افراد بودن یا نبودن این گلس‌ها را بی‌تأثیر تلقی کرده‌اند ولی با توجه به اینکه چسباندن آنها یکی از کارهای چالش‌برانگیز است، قطعاً از اینکه خودِ شرکت آنها را در کارخانه بچسباند، استقبال می‌کنیم.

 

طراحی

پوکو ایکس 4 پرو 5G به خاطر قاب پشتی منحصربفرد و ماژول دوربین بخصوصی که دارد، به راحتی از ردمی نوت 11 پرو 5G قابل‌تشخیص است. قطعاً شما هم لوگوی Poco که حالا کوچک شده را تحسین خواهید کرد؛ لوگویی که نسبت به آن چیزی که در دستگاه‌های سری پوکو ایکس 3 دیده بودیم، اصطلاحاً آب رفته است.

Poco X4 Pro 5G شکل و شمایلش را از گوشی‌های خانواده ردمی نوت 11 به ارث برده به طوری که جلوی آن شیشه‌ای و صاف، پشتی آن شیشه‌ای و صاف و فریم آن پلاستیکی خوش‌دست با پوشش مات می‌باشد. محافظ گوریلا گلس 5 این تلفن همراه وظیفه محافظت از نمایشگر را بر عهده دارد ولی در مورد محافظ قاب عقبی یا شرکت سازنده آن اطلاعات خاصی نداریم.

پوکو X4 پرو 5G تأییدیه IP53 ضد آب و خاک را گرفته که جای قدردانی دارد. در این میان، شما شاهد پوشش‌های سیلیکونی در جای‌جای این تلفن همراه نیز خواهید بود. مشخصاً چنین مواردی بسیار مبتدی هستند و این‌گونه معنی می‌دهند که موبایل مورد بحث ما نباید به هیچ عنوان به زیر آب فرو برود یا در معرض گرد و خاک شدید قرار گیرد وگرنه در زیر بارش باران یا قطرات ناچیز، دوام خواهد آورد.

برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی، از نسخه مشکی رنگ (Laser Black) پوکو ایکس 4 پرو 5G استفاده شده که به خاطر ظاهر ساده‌اش، بسیار چشم‌نواز است. مطمئناً به خاطر اینکه این محصول را شرکت پوکو ساخته، افکت بخصوصی نیز در قاب پشتی آن دیده خواهد شد که در عین سادگی، وقتی در معرض تابش نور قرار می‌گیرد، انعکاس چشم‌نوازش شبیه اشعه‌های لرزش می‌شود که گویی در حال تابیدن به آن هستند.

Poco X4 Pro 5G آبی (Laser Blue) و زرد (Poco Yellow) هم تولید شده که ظاهر ساده با پوشش رنگی درخشانی دارند ولی در زمان تابش نور، باز هم افکتی شبیه افکت اشعه‌های لیزر روی آنها به وجود می‌آید.

حالا که در مورد ویژگی‌های ظاهری این موبایل حرف زدیم، بد نیست به سراغ جزئیاتش برویم.

نمایشگر 6.67 اینچی به یک استاندارد طلایی برای گوشی‌های سری ردمی نوت پرو تبدیل شده است بنابراین از اینکه می‌بینیم پوکو X4 پرو 5G نیز همچون ردمی نوت 11 پرو و ردمی نوت 11 پرو 5G از نوع Super AMOLED آن بهره می‌برد، نباید متعجب شویم. نکته‌ای که گفتیم برای سرزنش کردن نبود بلکه برعکس، باید اعتراف کنیم که این نوع از پنل‌های OLED تا به امروز خوب امتحان‌شان را پس داده‌اند و به همین دلیل به نظر می‌رسد صفحه نمایش Poco X4 Pro 5G نیز یکی از باکیفیت‌ترین پنل‌ها باشد.

این نمایشگر در مرکز نوار بالایی خود یک نقطه سیاه رنگ دارد تا در این قسمت به دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی جای داده باشد.

در بالای صفحه نمایش و درون حاشیه مشکی بالایی، یک بریدگی مخفی هست که درون خود به اسپیکر جای داده است.

پوکو در ایکس 4 پرو 5G اسپیکر استریو تعبیه کرده بنابراین شما می‌توانید در بالا و پایین آن دو حفره ببینید. البته از آن جایی که اسپیکر بالایی حکم میکروفون را هم دارد، با شمارش مورد جلویی، متوجه خواهید شد که با سه عدد سیستم صوتی روبه‌رو هستید.

خبر خوبی که حالا باید به شما بدهیم این است که صداهایی که پخش می‌شوند، مسیر مستقیمی را طی می‌کنند و این یعنی وقتی تماسی برقرار می‌کنید، صداها بیشتر از قسمت جلویی به گوشتان خواهند رسید و در زمان پخش آهنگ هم صداها را از هر سه سیستم صوتی خواهید شنید.

حالا که داریم در مورد کناره‌ها حرف می‌زنیم، بد نیست اشاره داشته باشیم که نوار بالایی محل جای‌گیری جک هدفون 3.5 میلی‌متری، سنسور مادون قرمز IR و یک میکروفون است.

در پایین هم پورت USB-C شارژر، میکروفون اصلی، سینی هیبریدی محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت و اسپیکر دوم جای گرفته‌اند. لازم به ذکر است که درب محل گذاشتن سیمکارت و مموری کارت پوشش سیلیکونی بی‌نظیری دارد.

در سمت چپ فریم امکانات خاصی وجود ندارد و دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور در سمت راست هستند.

دکمه پاور محل حاضر شدن اسکنر اثر انگشتی است که همیشه آماده به کار بوده و دقیق عمل می‌کند. شما می‌توانید نحوه فعالیت این حسگر را به گونه‌ای تنظیم کنید که قفل نمایشگر را یا با فشار دکمه و یا با لمس آن بگشاید.

فریم صاف و صیقلی از جنس پلاستیک ضخیم بوده و رنگ آن هم شبیه رنگ قاب پشتی است ولی برای اینکه به خوش‌دست شدن موبایل کمکی کرده باشد، از پوشش مات بهره می‌برد.

پنل عقبی بسیار درخشان است؛ البته درخشان از نوع مثبت و چشم‌نواز!!!. در این بخش یک برآمدگی بزرگ دوربین به رهبری لنز اصلی 108 مگاپیکسلی که با حلقه بزرگی احاطه شده، قرار گرفته و دیگر لنزها هم اولترا واید 8 مگاپیکسلی و ماکرو 2 مگاپیکسلی هستند. یک چراغ فلاش LED نیز در این بخش به چشم می‌خورد.

ماژول شیشه‌ای دوربین بزرگ است ولی آن را بیشتر از چیزی که در ردمی نوت 11 پرو دیده بودیم، دوست داریم. به خاطر این نوع شیوه طراحی، Poco X4 Pro 5G وقتی روی سطح صافی قرار می‌گیرد، لرزش نخواهد داشت و پنل پشتی آن هم در برابر خط و خش مقاوم‌تر خواهد بود.

اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، می‌بینید که برآمدگی دوربین عقب یک شکل دو قسمتی دارد که بخش راه‌راه بالایی محل قرارگیری لنز اصلی و لوگوی Poco و بخش پایینی محل قرارگیری دیگر امکانات باقی مانده ست.

ابعاد پوکو X4 پرو 5G در بخش طول، عرض و ضخامت 164.2 * 76.1 * 8.1 میلی‌متر و وزن آن 205 گرم است که از نظر اندازه مشابه ردمی نوت 11 پرو 5G خواهد بود ولی احتمالاً به خاطر برآمدگی ماژول دوربین، 3 گرم سنگین‌تر می‌باشد.

مطمئناً با خرید پوکو ایکس 4 پرو 5G از در دست گرفتن آن احساس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. این موبایل دستگاهی است که کیفیت ساخت بالایی دارد و به خاطر فریمش بسیار خوش‌دست می‌باشد و به خاطر قاب پشتی‌اش، حتی در زمانی که اثرات انگشت و آلودگی روی آن باقی مانده نیز ظاهر چشم‌نوازی دارد.

در واقع از آن جایی که خیلی از افراد ظاهر Poco X4 Pro 5G را پسندیده‌اند، فکر می‌کنیم شما هم اندازه، ابعاد و شیوه طراحی آن را بپسندید.

 

صفحه نمایش

در حالی که Poco X4 Pro 5G نسبت به Poco X3 Pro 5G پیشرفت خاصی نکرده ولی نمایشگر AMOLEDش بهبود پیدا کرده و روشنایی‌اش بیشتر شده و نرخ پاسخگویی بازخورد لمسی آن هم افزایش یافته است. نقطه سیاه رنگ بالایی نیز بسیار کوچک بوده و پوشش محافظ هم Gorilla Glass می‌باشد.

بر این اساس، پوکو X4 پرو 5G به یک پنل Super AMOLED با اندازه 6.67 اینچی و رزولوشن 2400*1080 و نرخ بازسازی 120 هرتزی و فضای رنگی عریض مجهز شده است. به علاوه، نرخ پاسخگویی بازخورد لمسی هم 360 هرتز خواهد بود.

علی‌رغم اینکه شاید خیلی از برنامه‌ها این نمایشگر را سازگار با HDR10 بدانند ولی باید اشاره کنیم که این پنل نمی‌تواند محتواها را با کیفیت نامبرده پخش کند و مطابق انتظار، خبری از سازگاری با کیفیت استریمینگ HDR هم نخواهد بود.

پوکو مقدار روشنایی صفحه نمایش این گوشی را 2047 نیت عنوان کرده که 700 نیت آن در حالت معمولی بوده و 1200 نیت آن نیز در حالت حداکثری می‌باشد.

می‌توانیم بگوییم که وقتی حالت روشنایی خودکار (Auto Brightness) را فعال می‌کنیم، نور به 754 نیت می‌رسد. در مواقعی که زیر نور مستقیم خورشید قرار نگرفته‌اید، پنل OLED این تلفن همراه روشنایی 477 نیتی را ثبت می‌کند تا همچون دیگر پنل‌های AMOLED کار کرده باشد.

حداقل روشنایی ثبت شده هم 2.5 نیت خواهد بود که بی‌نظیر است.

صفحه نمایش Poco X4 Pro 5G از فضای رنگی عریض DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. اپلیکیشن تنظیمات هم سه گزینه مختلف برای حالات مختلف رنگ‌ها دارد که عبارتند از: Vivid (فعال به صورت پیش‌فرض و دارای فضای رنگی DCI-P3)، Saturated (دارای فضای رنگی DCI-P3 و اشباع‌شده کردن رنگ‌ها) و Standard (دارای فضای رنگی sRGB). شما می‌توانید شدت هر کدام از حالات نامبرده را شخصی‌سازی کنید.

گزینه Vivid که به صورت پیش‌فرض انتخاب شده و فضای رنگی DCI-P3 را به خوبی اجرا می‌کند، دقت بالایی دارد و فقط در بخش‌های سفید، هاله آبی یا خاکستری به وجود می‌آورد. گزینه Standard هم فضای رنگی sRGB را اجرا می‌نماید و دقت رنگ بالایی هم دارد مگر در رنگ‌های سفید و خاکستری.

نمایشگر پوکو ایکس 4 پرو 5G از نرخ بازسازی استاندارد 60 هرتزی و حداکثر 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند که برای روشن کردن هر کدام از آنها یک گزینه در اختیارتان قرار گرفته است. نرخ بازسازی 120 هرتزی که به صورت پیش‌فرض روشن شده، در همه جا فعال است به غیر از در زمان پخش فیلم‌ها و اپلیکیشن‌هایی که بیش از 60 هرتز را پشتیبانی نمی‌کنند. در سایر قسمت‌ها، نرخ بازسازی همان 120 هرتزی خواهد بود.

در حالی که پوکو X4 پرو 5G از نرخ بازسازی سریع مخصوص گیمینگ پشتیبانی می‌کند ولی پردازنده گرافیکی آن قدرت زیادی ندارد تا آن را در بازی‌های مختلف اجرا نماید.

گوشی مورد بحث ما با تأییدیه Widevine L1 DRM سازگار است و رزولوشن فول اچ‌دی آن نیز در اکثر سایت‌های محبوب پخش فیلم مانند نتفلیکس قابل پخش می‌باشد.

 

دوام باتری

باتری Poco X4 Pro 5G دارای ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعتی است تا با ظرفیت منبع نیروی بسیاری دیگر از محصولات سری ردمی نوت شیائومی همسو حرکت کرده باشد. این موبایل همچنین، از تکنولوژی شارژ سریع 67 واتی شیائومی موسوم به Mi Fast Charging پشتیبانی می‌کند.

پوکو ایکس 4 پرو 5G نمره استقامت کلی 119 ساعتی را به دست آورد و سایر امتیازاتی که در دیگر بخش‌ها کسب کرد نیز بسیار قابل‌قبول بودند. در واقع این تلفن همراه 4 ساعت بیشتر از ردمی نوت 11 پرو 5G دوام آورد حال آنکه آن گوشی نیز از نظر باتری، صفحه نمایش و تراشه مانند گوشی مورد بحث ما بود.

در دو بخش حالت استندبای و وبگردی، پوکو X4 پرو 5G عملکرد بهتری نسبت به ردمی نوت 11 پرو 5G به ثبت می‌رساند ولی عملکردش در آزمون پخش فیلم اگرچه همچنان حیرت‌انگیز است ولی ضعیف‌تر از نماینده خط تولید ردمی نوت می‌باشد.

 

سرعت شارژ

همان‌طور که گفتیم، پوکو ایکس 4 پرو 5G از تکنولوژی شارژ سریع 67 واتی پشتیبانی می‌کند که یکی از پیشرفت‌های قابل‌توجه در محصولات اخیراً تولید شده توسط شیائومی است. شما با خرید Poco X4 Pro 5G می‌توانید صاحب این شارژر 67 واتی و همچنین یک کابل 6 آمپری USB نیز بشوید.

این شارژر توانست 0 تا 75 درصد باتری پوکو X4 پرو 5G را در 30 دقیقه پر کند؛ عملکردی که برای یک گوشی مقرون به صرفه میان‌رده بی‌نظیر است.

شارژ کامل گوشی هم در مجموع 48 دقیقه به طول می‌انجامد تا با رکورد سایر تلفن‌های همراه که باتری آنها نیز تقریباً همین‌قدر ظرفیت دارد و سرعت شارژشان یکی است، همخوانی داشته باشد.

توجه کنید که پوکو ایکس 4 پرو 5G از تکنولوژی شارژ معکوس سیمی یا شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند.

 

کیفیت صدا

همچون بقیه گوشی‌های اخیراً ساخته شده توسط شیائومی و ردمی، Poco X4 Pro 5G نیز به اسپیکر استریو توانمندی مجهز شده است. در واقع در پشت سوراخ‌های ریز بالا و پایین فریم، دو اسپیکر به صورت کاملاً موازی‌ای قرار گرفته‌اند. البته اسپیکر بالایی در بالای نمایشگر یک خروجی ثانویه هم دارد تا بتواند به عنوان میکروفون نیز به کار برود.

صداهای شنیده شده به شدت متعادل هستند و اینگونه نخواهد بود که بگوییم اسپیکر بالایی از نظر کیفیت صدا ضعیف‌تر می‌باشد زیرا خروجی اضافه ایجاد شده برای آن جبران مافات کرده است.

خودِ گوشی در آزمایش‌های تخصصی کیفیت صدا نمره توصیفی “خوب” را کسب کرد تا زیاد از ردمی نوت 11 پرو 5G ضعیف‌تر کار نکرده باشد. کیفیت صدای شنیده شده هم خوب است به طوری که چه صداهای شدید و چه صداهای معمولی وضوح بالایی دارند.

یک گزینه بهبود خودکار Dolby Atmos در اپلیکیشن‌های مختلفی مانند Gallery، Mi Video، یوتیوب و . . . وجود دارد بنابراین انتظار می‌رود در این نرم‌افزارها صداها با کیفیت بهتری به گوش برسند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

مانند بسیاری دیگر از گوشی‌های شیائومی، پوکو ایکس 4 پرو 5G هم از اندروید 11 و جدیدترین نسخه MIUI 13 بهره می‌برد. البته رابط کاربری آن MIUI مخصوص پوکو نامیده می‌شود زیرا تفاوت‌های ریزی در آن به چشم می‌خورد. اکثر تغییراتی که در پوسته نرم‌افزاری MIUI به وقوع پیوسته‌اند، در پشت صحنه هستند هرچند انتظار می‌رود سبب بهبود عملکرد، هوشمندتر شدن گوشی و افزایش ایمنی آن گردند.

این ورژن از MIUI 13 مبتنی بر اندروید 11 طراحی شده و در آن هیچ خبری از امکانات و ویژگی‌های تازه اندروید 12 مانند ویجت‌های بازطراحی شده و صفحه جدید ویجت‌ها در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها نیست. به علاوه، گزینه Privacy Dashboard به همراه زیرمجموعه‌های آن نظیر کلیپ‌بورد محافظت شده، موقعیت مکانی تقریبی، بازگشایی قفل با تشخیص چهره و . . . نیز کنار رفته‌اند. همچنین، اثری از فایل منیجر آپدیت شده و اپلیکیشن ساعت با حالت ساعت خواب نیست.

دیگر ویژگی‌هایی که جای خالی آنها در ترکیب MIUI 13 + اندروید 11 احساس می‌شود، عبارتند از حالت تک دستی پیشرفته‌تر (مانند حالت تکدستی سیستم عامل iOS) و اپلیکیشن دوربین بروز شده با کمترین لرزش و تصاویر متحرک.

در نهایت، تصاویر پس‌زمینه زنده‌ای که صحنه‌های مختلف را از نماهای نزدیک نشان می‌دادند، در دسترس نیستند.

با این حال، شیائومی ادعا می‌کند که MIUI کاملاً بازطراحی شده ولی کاربران نمی‌توانند از روی ظاهر چیز تازه‌ای را مشاهده کنند. این نسخه جدید از پوسته نرم‌افزاری MIUI بیشتر روی استفاده بهینه‌تر و هوشمندانه‌تر از منابع، قدرت پردازنده، رم و حافظه داخلی تمرکز کرده است.

مثلاً، MIUI 13 جریان و روش استفاده از پردازنده و رم را زیر نظر می‌گیرد و هر فعالیت غیر ضروری را متوقف می‌کند تا منابع آزاد شوند و عملکرد بهبود یابد. شیائومی وعده داده که بهره‌وری استفاده از منابع در پس‌زمینه نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر MIUI تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

حافظه داخلی مایع چیزی است که واقعاً جذاب به نظر می‌آید و بیشتر به گوشی‌های هوشمند ربط دارد. شیائومی می‌گوید که در اکثر گوشی‌ها، عملکرد حافظه داخلی پس از 36 ماه و به خاطر مدیریت نادرست به میزان 50 درصد افت می‌کند و این دقیقاً همان جایی است که MIUI 13 آن را بهبود بخشیده به طوری که در مقایسه با MIUI 12، از فرسوده شدن حافظه داخلی تا 60 درصد جلوگیری می‌نماید تا بعد از 36 ماه، فرسودگی حافظه داخلی نهایتاً به 5 درصد برسد. کاملاً هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و امیدواریم به زودی این ویژگی در اختیار عموم دارندگان گوشی‌های هوشمند قرار گیرد.

آخرین چیزی که به بهینه مصرف کردن منابع MIUI ربط دارد، مدیریت نیرو است. گفته شده که میزان انرژی هدر رفته در MIUI 13 نسبت به MIUI 12 به میزان 10 درصد کاهش خواهد یافت.

یک ویژگی دیگر به نام Smart Sidebar وجود دارد که استفاده از حالت چندبرنامگی را با اپلیکیشن‌های پاپ‌آپ آسان‌تر می‌کند. به علاوه، حفاظت از حریم شخصی هم با چند قابلیت بهبود یافته که برخی از آنها منحصربفرد هستند.

حالا بد نیست به صورت جزئی‌نگرانه‌تری امکانات MIUI 13 نصب شده در پوکو ایکس 4 پرو 5G را بررسی کنیم.

این گوشی از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) پشتیبانی می‌کند ولی در کمال تعجب این قابلیت در تمامی لحظات فعال نیست و تنها وقتی به مدت 10 ثانیه روشن می‌گردد که یک بار روی نمایشگر ضربه بزنید. با اینکه محدودیت ویژگی نامبرده آزاردهنده است اما حداقلش آنکه تم‌های AOD زیادی هستند که شما می‌توانید یکی از آنها برگزینید و یا حتی بعضی از آنها را نیز شخصی‌سازی نمایید.

یک ویژگی دیگر به نام Notification Effect در MIUI 13 به چشم می‌خورد که بود و نبود صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) برایش مهم نیست زیرا در هر دو حالت کار می‌کند. در واقع این آپشن نمونه بروز شده و جدیدترین LED اعلانات است که به محض دریافت نوتیفیکیشن تازه لبه‌های نمایشگر را روشن می‌کرد.

یک نکته دیگر، شما می‌توانید ظاهر ساعت صفحه قفل را هم عوض کنید.

این امکان را دارید تا قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب کناری باز کنید. سرعت راه‌اندازی این حسگر بسیار زیاد بوده و دقتش فوق‌العاده بالاست. می‌توانید کاری کنید که وقتی سنسور را فشار می‌دهید، قفل صفحه نمایش را باز کنید در غیر این صورت به علت آماده باش بودن این حسگر، ممکن است هر بار که به صورت ناخواسته آن را لمس کرده یا فشار می‌دهید، قفل نمایشگر باز و در نهایت سبب گردد سنسور، چند دقیقه‌ای غیرفعال شود و شما را وادار سازد پین عددی را وارد کنید. دیگر روش بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از روش تشخیص چهره 2D نیز تعبیه شده اما در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار پایین‌تری دارد.

مطابق معمول، هوم اسکرین شلوغ بوده و در آن میانبرها، پوشه‌ها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. اگر هم در سمت چپ، پنجره مربوطه فعال باشد، Google Discover را مشاهده خواهید کرد.

نسخه به خصوص MIUI برای گوشی‌های پوکو منوی کشویی اپلیکیشن‌ها را دارد اما بر خلاف موبایل‌های سری ردمی نمی‌توان آن را غیرفعال کرد. این ویژگی به صورت خودکار نرم‌افزارهای شما را دسته‌بندی می‌کند. اولین دسته همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. دیگر دسته‌ها هم عبارتند از ارتباطی، سرگرمی، عکسبرداری، ابزارها، موارد جدید و تجاری. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش و یا حتی کلاً غیرفعالشان کنید.

درست مانند MIUI 12، رابط کاربری MIUI 13 نیز مرکز اعلانات و مرکز کنترل مستقلی دارد. کارایی این قابلیت شبیه چیزی است که پیش‌تر در آیفون‌ها دیده بودیم به طوری که با کشیدن انگشتان از گوشه بالا سمت چپ صفحه نمایش به سمت پایین، مرکز اعلانات و با کشیدن انگشتان از گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش به سمت پایین، مرکز کنترل پخش خواهند شد.

اگر علاقه‌ای به این رابط کاربری ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال کنید تا این کرکره شبیه همان ظاهر اولیه و معمولی آن در اندروید گردد.

سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده زیرا تمامی اپلیکیشن‌های اجرا شده اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. شما می‌توانید روی یک نرم‌افزار انگشت خود را نگه دارید تا شاهد نمایان شدن میانبرهای مخصوص تقسیم صفحه نمایش یا پنجره شناور باشید و یا هر برنامه را به سمت چپ یا راست بکشید تا نهایتاً بسته شود.

در این میان، خبری از دکمه پنجره‌های شناور چه در قسمت سوئیچ‌کننده برنامه‌ها یا در جاهای دیگر نیست. البته کارایی این قابلیت در Poco X4 Pro 5G وجود دارد ولی کمی دیگر در این مورد حرف خواهیم زد.

تم‌ها جزو ویژگی‌های مهم MIUI به شمار می‌آیند و حالا شاهد حضور آنها در MIUI 12 نیز هستیم. شما می‌توانید موارد جدید را از استور مربوطه هم دانلود کنید تا تصاویر پس‌زمینه، آهنگ زنگ، آیکون‌های سیستمی، فونت سیستم و حتی بخش صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) تغییر نمایند.

MIUI 13 دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی نظیر Gallery، Music، Mi Video (با امکان خرید اشتراک) و رادیو FM است. به علاوه، یک نرم‌افزار مدیریت فایل موسوم به MIUI File Manager هم نصب شده و برنامه Mi Remote نیز برای بهره‌مندی از سنسور مادون قرمز IR در دسترس قرار دارد.

در MIUI یک اپلیکیشن به نام Security وجود دارد که گوشی را اسکن می‌کند تا بدافزارها را شناسایی، لیست سیاه برنامه‌ها را مدیریت، نحوه استفاده از اینترنت داده بسته‌ای را محدود، شیوه استفاده از انرژی باتری را مدیریت و مقداری از فضای رم را آزاد کند. به علاوه، این برنامه قادر است مجوزهای مربوط به اپلیکیشن‌های نصب شده را مدیریت نماید و به شما اجازه دهد نحوه استفاده برخی برنامه‌ها از انرژی باتری را مشخص و در صورت نیاز برای بعضی از آنها محدودیت تعیین نمایید.

حال که صحبت از حافظه شد، بد نیست بگوییم که MIUI 13 آپشن Memory Extension دارد که به صورت پیش‌فرض فعال است هرچند شما می‌توانید آن را غیرفعال نمایید. این گزینه 2 گیگابایت از حافظه داخلی را برای حافظه پنهان رم نگه می‌دارد. در واقع امکانات کم‌اهمیت‌تر مربوط به حافظه در اینجا قرار می‌گیرند.

Smart Sidebar یک ویژگی آشناست به طوری که یک اثر در لبه نمایشگر به وجود می‌آورد که وقتی آن لمس کردید، در قالب یک منوی بزرگتر ظاهر می‌شود. از این قسمت می‌توانید اپلیکیشن‌ها را در پنجره‌های پاپ‌آپ اجرا نمایید البته توجه داشته باشید که در هر لحظه فقط یک نرم‌افزار پاپ‌آپ خواهید داشت. در صورتی که در یک نرم‌افزار پخش فیلم مانند یوتیوب، می ویدئو، گالری و . . . هستید، جعبه ابزار ویدیوها را در کنار میانبرها خواهید دید و از آنجا می‌توانید دکمه Dolby Atmos، ضبط صفحه نمایش، اسکرین شات گرفتن، کست بیسیم و . . . را ببینید.

دیگر امکانات قابل‌توجه MIUI 13 که شاید در نگاه اول متوجه آنها نشوید، شامل ویرایشگر پیشرفته‌تر اسکرین شات، صفحه مدیریت مصرف باتری با حالت عملکرد سنگین، گزینه اجرا کردن دوربین و ضبط فیلم با وجود خاموش بودن نمایشگر می‌شوند.

وقتی اسکرین شات می‌گیرید، متوجه خواهید شد که یک رابط کاربری مدرن با قلم‌مو، پاک‌کن، ابزارهای نوشتن متن و انتخاب کردن خواهید دید.

صفحه مدیریت مصرف باتری هم چهار حالت دارد که دو مورد برای صرفه‌جویی هستند. متعادل یا Balanced (که به صورت پیش‌فرض روشن است) از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند ولی در سمت دیگر یک آپشن عملکرد سنگین با عنوان Performance وجود دارد که سرعت گوشی را افزایش می‌دهد اما باعث گرم شدن بدنه می‌گردد. از اینجا می‌توانید دمای باتری را بررسی کنید. توجه نمایید که این حالت تنها برای گوشی‌های شیائومی در دسترس نیست بلکه در محصولات خط تولید پوکو و ردمی نیز تعبیه شده است.

در نهایت، اپلیکیشن دوربین گزینه‌ای دریافت کرده تا با وجود خاموش بودن صفحه نمایش، اقدام به فیلمبرداری کنید. چنان‌چه این آپشن را روشن کنید، سه دقیقه بعد از بیکار بودن، نمایشگر خاموش خواهد شد.

برخی از نسخه‌های رام MIUI در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تبلیغات پخش می‌شوند که موضوعی شناخته‌شده است. بر این اساس، نسخه گلوبال رابط کاربری گوشی مورد بحث ما، در اپلیکیشن‌های سیستمی خود تبلیغات دارد.

اگرچه غیرفعالسازی آنها کار خسته‌کننده‌ای می‌باشد ولی به هر ترتیب امکان خاموش کردن آنها وجود دارد. برای خاموش کردن تبلیغات در برنامه اسکنر (Scanner)، فقط باید آیکون چرخ‌دنده تنظیمات را بزنید و گزینه Disable Recommendations را لمس کنید. برای غیرفعالسازی تبلیغات در برنامه فایل منیجر هم به ترتیب به آدرس‌های Settings> About و Settings Disable Recommendations بروید. در Themes نیز به آدرس Settings> Disable Recommendations مراجعه کنید. شاید این راهکارها چندان ایده‌آل نباشند ولی حداقلش آن است که امکان راحت شدن از تبلیغات را فراهم می‌کنند.

MIUI 13 امکانات در دست توسعه زیادی دارد که در حال حاضر و تا چند سال آینده سبب بهبود عملکرد گوشی‌ها خواهند شد زیرا مطمئناً به مرور زمان بهینه خواهند گردید. نسخه جدید این پوسته نرم‌افزاری خیلی به MIUI 12 شبیه است و فقط چند تغییر جزئی در آن به وجود آمده است. بر این اساس، اگر زیاد انتظار اتفاقات خارق‌العاده را نمی‌کشیدید، می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که از کار کردن با MIUI 13 راضی خواهید شد. در این میان، فکر نمی‌کنیم که اندروید 12 ظاهر این پوسته نرم‌افزاری را زیاد عوض کند.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

پوکو X4 پرو 5G از تراشه اسنپدراگون 695 5G بهره می‌برد که نسبت به تراشه اسنپدراگون 860 قرار گرفته در پوکو ایکس 3 پرو به شدت ضعیف‌تر ولی از تراشه اسنپدراگون 732G پوکو ایکس 3 NFC کمی بهتر است. در واقع اسنپدراگون 695 همانی است که در ردمی نوت 11 پرو 5G حضور یافته بود و نسبت به اسنپدراگون 690 کاملاً بروز شده است.

چیپست نامبرده هشت هسته‌ای می‌باشد و دو هسته پرمصرف و پرقدرت به نام‌های Kryo 660 Gold با سرعت 2.2 گیگاهرتزی و شش هسته کم‌مصرف‌تر به نام‌های Kryo 660 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی دارد.

پردازنده گرافیکی Poco X4 Pro 5G هم آدرنو 619 است که از نظر عملکردی جزو پردازنده‌های گرافیکی پایین‌رده به شمار می‌رود.

رم پوکو ایکس 4 پرو 5G یا 6 و یا 8 گیگابایت و از نوع LPDDR4X خواهد بود و حافظه داخلی هم 128 یا 256 گیگابایت از نوع UFS 2.2 است. برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی از نسخه دارای رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایت استفاده شده است.

در نهایت، تراشه اسنپدراگون 695 از سیمکارت 5G، شبکه وای‌فای 5، بلوتوث نسخه 5.1، اتصال بیسیم NFC و سرویس مکان‌یابی GPS پشتیبانی می‌کند. برخی از تراشه‌های رقابت‌پذیر ساخت شرکت مدیاتک با وای‌فای 6 سازگار هستند بنابراین حس می‌کنیم که جا برای پیشرفت Poco X4 Pro 5G وجود دارد.

حالا بد نیست در ادامه امتیازات بنچمارک پوکو X4 پرو 5G را ببینیم.

پردازنده این موبایل در مقایسه با اسنپدراگون 732 به کار رفته در پوکو ایکس 3 NFC حدود 15 درصد قوی‌تر شده است. به علاوه، سرعتش از نسخه 4G ردمی نوت 11 پرو و تراشه هلیو G96 آن بیشتر می‌باشد. در این میان، سرعت این تراشه به هیچ عنوان با سرعت اسنپدراگون 860 پوکو ایکس 3 پرو برابری نمی‌کند.

آدرنو 619 در مقایسه با آدرنو 618 حاضر در پوکو ایکس 3 NFC به میزان ناچیزی سریع‌تر است.

این پردازنده گرافیکی در نمودار و جدول رده‌بندی زیاد خوب کار نمی‌کند زیرا گوشی‌های زیادی هستند که به اندازه آن قیمت خورده‌اند ولی پردازنده گرافیکی سریع‌تری دارند.

یک نکته جالب آنکه آزمایش‌های AnTuTu پوکو ایکس 4 پرو 5G را پوکو ایکس 4 NFC تلقی می‌کنند که تا حدودی قابل‌باور است زیرا این موبایل بیشتر شبیه پوکو ایکس 3 بدون پسوند پرو می‌باشد.

امتیازات بنچمارک AnTuTu گوشی مورد بحث ما را کمی بالاتر از پوکو ام 4 پرو (Poco M4 Pro) و تراشه دیمنسیتی 810 آن قرار می‌دهند. این موبایل کُند و آهسته نیست بلکه فقط چند رده پایین‌تر از سایر دستگاه‌های پرقدرت‌تر قرار می‌گیرد.

در نهایت، با انجام آزمون بررسی عملکرد پردازنده مرکزی و 3D Mark Stress، مشخص شد که پوکو X4 پرو 5G بسیار باثبات است زیرا توانست حتی پس از گذشت 1 ساعت از آغاز عملیات گرافیکی سنگین، ثبات 74 درصدی را حفظ کند و وقتی هم که تمام ظرفیت پردازنده گرافیکی استفاده شد، عملکرد آن به 99.6 درصد تهلیل یافت؛ نمراتی که در نوع خودشان یک رکورد بی‌نظیر به حساب می‌آیند.

Poco X4 Pro 5G در اکثر مواقع با سرعت قابل‌قبولی کارها را انجام می‌دهد و رابط کاربری و نرم‌افزارهای آن نیز با نرخ بازسازی 120 هرتزی اجرا می‌شوند. در این بین، علی‌رغم اینکه روی کاغذ می‌توان در آن بازی‌ها را با نرخ 120 هرتزی اجرا کرد اما پردازنده گرافیکی قدرت کافی برای انجام این کار را ندارد. حتی ممکن است وقتی دارید پشت سر هم عکسبرداری می‌نمایید، کمی لگ و افت فریم در گوشی احساس کنید و اپلیکیشن دوربین چندین بار هنگ کند و به صورت اتوماتیک از آن خارج گردد.

این موبایل نسبت به پوکو ایکس 3 NFC به هیچ عنوان پیشرفته‌تر نیست و در مقایسه با پوکو ایکس 3 پرو به شدت افت کرده است. پوکو X4 پرو 5G تنها می‌تواند با توجه به قیمتی که دارد در سال 2022 به موفقیت دست یابد وگرنه مدل‌های پیشین ساخته شده در سال 2021 بسیار سرتر هستند.

 

دوربین

دوربین Poco X4 Pro 5G مشابه همان چیزی است که در ردمی نوت 11 پرو 5G دیده بودیم به طوری که لنز اصلی آن 108 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید آن 8 مگاپیکسلی و لنز ماکرو آن 2 مگاپیکسلی بوده و یک چراغ فلاش LED نیز آن را همراهی می‌کند.

لنز اصلی پوکو ایکس 4 پرو 5G در مقایسه با لنز اصلی و 48 مگاپیکسلی پوکو ایکس 3 NFC و لنز اصلی و 64 مگاپیکسلی پوکو ایکس 3 پرو رزولوشن بیشتری دارد. لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی هم با لنز اولترا واید پوکو ایکس 3 NFC برابری می‌کند ولی از لنز مشابه در پوکو ایکس 3 پرو ضعیف‌تر است. البته در گوشی مورد بحث ما خبری از لنز تشخیص عمق نیست ولی شاهد حضور یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی هستیم.

لنز اصلی 108 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ به نام ISOCELL HM2 است که سایز هر پیکسل آن 0.7 میکرومتر، فاصله کانونی آن 24 میلی‌متر و گشودگی دیافراگم آن f/1.9 است. فیلتر رنگی آن نونا بایر می‌باشد و این یعنی 9 پیکسل را به یک پیکسل 1.12 میکرومتری تبدیل می‌کند و رزولوشن خروجی نهایی آن 12 مگاپیکسل است. در این لنز سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) تعبیه شده و تنها سنسور Poco X4 Pro 5G خواهد بود که از گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Mode پشتیبانی می‌کند.

لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی IMX355 ساخت سونی با فاصله کانونی 16 میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.2 است. فوکوس در این لنز ثابت می‌باشد و در آن خبری از Night Mode نخواهد بود تا از این نظر شبیه ردمی نوت 11 پرو 5G باشد.

لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی هم GalaxyCore GC02M1 نام دارد که گشودگی دیافراگم آن به f/2.4 می‌رسد. فوکوس این لنز روی فاصله 4 سانتی‌متری ثابت است.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی OmniVision OV16A1Q نام دارد که سایز هر پیکسل آن 1.0 میکرومتر و نوع فیلتر رنگی آن کواد بایر خواهد بود. گشودگی دیافراگم این لنز به f/2.4 خواهد رسید و فوکوس در آن ثابت است. در حالتی که انتظار می‌رفت این لنز تصاویر 4 مگاپیکسلی ذخیره کند ولی خروجی‌هایش کیفیت ارتقاء یافته 16 مگاپیکسلی دارند.

 

اپلیکیشن دوربین

کار کردن با اپلیکیشن دوربین بسیار ساده و سرراست است ولی چندین تغییر در آن دیده می‌شود. اول آنکه، تغییر حالات عکسبرداری و فیلمبرداری با کشیدن انگشتان به کناره‌ها و یا انتخاب گزینه مدنظر انجام می‌شود تا به صورت مستقیم آپشن دلخواه برگزیده گردد. کشیدن انگشتان به سمت بالا یا پایین میان دوربین جلو و دوربین عقب سوئیچ نخواهد کرد و فقط دکمه تعبیه شده در کنار دکمه شاتر این کار را انجام خواهد داد.

 

شما می‌توانید با رفتن به تب بیشتر (More) و زدن گزینه ویرایش، برخی از حالات را حذف، جایگزین و یا اضافه کنید. البته دستیابی به این آپشن از بخش تنظیمات هم امکان‌پذیر خواهد بود. حالات بلا استفاده در تب More قرار خواهند گرفت ولی می‌توانید برای مشاهده آنها، انگشت خود را از روی خط جای‌گیری کرده کنار دکمه شاتر بکشید و پنجره حاوی آنها دیده شود.

منوی همبرگری شکل در انتهایی‌ترین قسمت جایی است که گزینه‌های اضافه در آن حضور یافته‌اند که از جمله آنها می‌توانیم به Super Macro و آیکون تنظیمات اشاره کنیم. در کنار منوی همبرگری شکل، دکمه حالت فلاش LED، گزینه HDR، دکمه هوش مصنوعی AI، میانبر برنامه گوگل لنز و افکت‌ها و فیلترهای زیباشناختی دیده خواهند شد.

تقریباً در انتها هم گزینه‌های مخصوص زوم را خواهید دید که به دو شکل خواهند بود؛ اول ضربه زدن روی یکی از سه نقطه که به لنزهای اولترا واید، اصلی و زوم دیجیتالی 2 برابری (2x) مربوط می‌شوند و دوم ضربه زدن روی آپشن بزرگنمایی فعال و کشیدن اسلایدر مربوطه برای زوم کردن بیشتر به میزان 2 برابری و 10 برابری (10x).

یک حالت توانمند عکسبرداری پیشرفته (Pro) وجود دارد که از طریق آن می‌توانید پارامترهای مختلف برای لنزهای اصلی و اولترا واید را خودتان به صورت دستی عوض کنید. به علاوه، این امکان را دارید تا یکی از چهار حالت از پیش تعیین شده نور سفید یا حرارت رنگ را با اسلایدر تعیین نمایید. علاوه بر اینها، یک اسلایدر فوکوس کردن، تعیین سرعت شاتر و مشخص نمودن مقدار ISO با توجه به لنز استفاده شده هم در دسترس قرار دارند. یک آپشن هیستوگرام کوچک نیز دیده خواهد شد. در منوی همبرگری شکل هم یک گزینه برای عکسبرداری راه‌راه تعبیه شده است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، چندین حالت اضافه عکسبرداری مانند Long Exposure با تعدادی حالت از پیش تعیین شده نظیر جمعیت در حال حرکت، نقاشی ابر و بادی، آسمان ستاره‌دار، ستاره دنباله‌دار و . . . در دسترس قرار گرفته‌اند.

در پایان اشاره کنیم که Night Mode فقط برای لنز اصلی در نظر گرفته شده و درست مانند دیگر گوشی‌های قدیمی‌تر شیائومی، خبری از Night Mode خودکار نیست.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

لنز اصلی تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد و در مجموع کیفیت آنها خوب است. مقدار جزئیات برای یک گوشی میان‌رده قابل‌قبول بوده و می‌توانیم دقت رنگ و تعادل مناسب ایجاد شده در رنگ سفید را هم منطقی تلقی کنیم. این عکس‌ها همچنین، کنتراست زیاد و رنج دینامیک گسترده‌ای نیز دارند.

متأسفانه خروجی‌های دوربین Poco X4 Pro 5G مملو از نویز هستند؛ یعنی همان مشکلی که پیش‌تر با ردمی نوت 11 پرو 5G وجود داشت. این مشکل را می‌توان به راحتی در بخش‌های مختلف مشاهده کرد. لازم به ذکر است که فرآیند شفاف‌سازی تصاویر بعضاً این معضل را پررنگ‌تر می‌نماید.

تصاویر 12 مگاپیکسلی ثبت شده با لنز اصلی برای خیلی از افراد کیفیت قابل‌قبولی خواهند داشت و برای مشاهده در صفحه نمایش گوشی یا اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی عالی خواهند بود ولی اگر کسی هستید که از نمای نزدیک به آنها نگاه می‌کنید، به سرعت متوجه ناکافی بودن الگوریتم پردازشی خواهید شد که احتمالاً به خاطر قدرت پردازشی کم خودِ موبایل می‌باشد.

یک گزینه مخصوص زوم 2 برابری در منظره‌یاب وجود دارد ولی در پوکو ایکس 4 پرو 5G خبری از لنز تله فوتو نیست بنابراین نمی‌توان بدون اینکه ضرری به ظاهر سوژه مدنظر وارد شود، روی آن بزرگنمایی کرد. البته آپشن زوم دیجیتالی سعی می‌کند با عکسبرداری با لنز 108 مگاپیکسلی و برش دادن و افزایش کیفیت آن جبران مافات نماید اما به طور کلی غالباً در این زمینه شکست می‌خورد و تصاویر نویزداری ثبت می‌کند که ظاهر مصنوعی دارند.

در این میان، وقتی قدرت کافی برای پردازش عکس‌ها در نظر گرفته نشده و مثلاً الگوریتم نیز همچنان در حال پردازش تصاویر قبلاً به ثبت رسیده می‌باشد، در نهایت چیزی که عایدمان خواهد شد، یک نمای برش خورده به میزان 1.5 برابری خواهد بود.

شما می‌توانید در حالت 108 مگاپیکسلی با پوکو X4 پرو 5G عکسبرداری کنید و تصاویری که به ثبت می‌رسانید هم رزولوشن بالایی داشته باشند. جالب آنکه این خروجی‌ها بر خلاف عکس‌های 12 مگاپیکسلی به خوبی پردازش شده‌اند. این تصاویر دقت رنگ بالا، رنج دینامیک عریض و کنتراست زیادی دارند ولی آن‌قدر باجزئیات نیستند و بیشتر ظاهرشان کشیده و نویزدار است.

البته پیشنهاد می‌کنیم که در حالت 108 مگاپیکسلی عکسبرداری کنید و سپس سایز آنها را به 12 مگاپیکسل کاهش دهید تا تصاویر باجزئیات، متعادل از نظر شفافیت و دارای ظاهری طبیعی داشته باشید زیرا با این کار نویز کمتر دیده می‌شود. در واقع این تنها راهکاری است که به وسیله آن قادر خواهید بود مشکل پردازش ناقص تصاویر را از بین ببرید.

به علاوه، این امکان وجود دارد تا از وسط تصاویر 108 مگاپیکسلی، عکس‌های 27 مگاپیکسلی برش دهید تا خروجی دارای نمای زوم دیجیتالی 2 برابری در اختیار داشته باشید و سپس سایز آنها را به 12 مگاپیکسل برسانید. این کار سبب خواهد شد تا عکس‌های زوم شده 2 برابری بهتری بگیرید تا اینکه بخواهید در حالت پیش‌فرض 2 برابری تصویربرداری نمایید. به هر ترتیب، ای کاش Poco X4 Pro 5G خودش توانایی زوم کردن را داشت.

 

تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اولترا واید

کیفیت عکس‌هایی که لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید می‌گیرد، برای یک گوشی مقرون به صرفه قابل‌قبول است. این خروجی‌ها رنج دینامیک گسترده‌ای دارند زیرا آپشن HDR خودکار زمانی که کنتراست زیاد است، اکثراً HDR را فعال می‌کند. تکنیک از بین برنده خودکار انحراف عملکرد معمولی دارد. وقتی که در بیشتر مواقع HDR فعال است، جزئیات از بین می‌روند و تصاویر ظاهر کشیده‌ای به خود می‌گیرند. به علاوه، مقداری نویز مشخص هم تقریباً در تمامی عکس‌ها دیده خواهد شد که البته شاید زیاد کیفیت آنها را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز ماکرو

پوکو X4 پرو 5G یک لنز 2 مگاپیکسلی ماکرو با فوکوس ثابت دارد که مبتدی‌ترین لنزی است که امروزه در گوشی‌های هوشمند می‌توان یافت. این لنز امکان عکسبرداری کلوزآپ از سوژه‌های قرار گرفته در فاصله 4 سانتی‌متری را به وجود می‌آورد بنابراین اگر فاصله بیشتر شد، خروجی کار شما ظاهر تار و خارج از فوکوسی خواهد داشت.

این تصاویر 2 مگاپیکسلی اگرچه کمی اشباع‌شده به نظر می‌آیند ولی دقت رنگ خوب، جزئیات قابل‌قبول و رنج دینامیک مناسبی دارند. البته کنتراست می‌توانست کمی بیشتر باشد. بهترین کاری که با این عکس‌ها می‌توانید انجام دهید این است که پس از اعمال چندین فیلتر، آنها را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 

کیفیت تصاویر پرتره

علی‌رغم نبودن لنز تشخیص عمق، Poco X4 Pro 5G با لنز اصلی خود می‌تواند تصاویر پرتره بگیرد. جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی انجام می‌پذیرد و چهره شخص مدنظر نیز جزئیات زیادی دارد و نورپردازی در آن به خوبی صورت گرفته است، رنگ‌ها سرزنده هستند و کنتراست غالباً زیاد می‌باشد. با این اوصاف، قطعاً شما هم ظاهر بوکه این تصاویر را دوست خواهید داشت.

برخی اوقات، اگر چند عکس بگیرید، الگوریتم پردازشگر شاید عقب بیفتد و تصویر شما را پردازش نشده و یا تار به ثبت برساند.

 

کیفیت تصاویر سلفی

گوشی مورد بحث ما یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی از نوع کواد بایر دارد. درست مانند دیگر محصولات شیائومی، Poco X4 Pro 5G هم به جای اینکه عکس‌های سلفی 4 مگاپیکسلی ثبت کند، تصاویر 16 مگاپیکسلی تحویل می‌دهد.

این خروجی‌ها برای دوربین سلفی یک گوشی مقرون به صرفه و میان‌رده کیفیت قابل‌قبولی دارند. مقدار جزئیات ثبت شده شاید با مقدار جزئیات ثبت شده توسط دیگر لنزهای مشابه برابر نباشد اما کافی خواهند بود و سوژه نیز همچنان رنگ طبیعی خود را حفظ کرده و نویز کمی هم به چشم می‌خورد.

کیفیت تصاویر سلفی پرتره زیاد خوب نیست ولی می‌توانید از آپشن موجود در برخی مواقع استفاده کنید. جداسازی سوژه از پس‌زمینه در اکثر مواقع به خوبی انجام می‌پذیرد اما در زمان عکسبرداری از سوژه‌های پیچیده و باجزئیات مشکلاتی به وجود می‌آید به طوری که به راحتی می‌توانید شاهد انحراف در پس‌زمینه و در اطراف گوش و سر سوژه باشید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

پوکو ایکس 4 پرو 5G با لنز اصلی دوربین عقب خود می‌تواند در شب‌ها عکسبرداری کند. خروجی‌های این لنز برای یک گوشی مقرون به صرفه جزئیات کافی، نویز کم و رنگ‌های اشباع‌شده قابل‌قبولی دارند. البته نورپردازی می‌توانست کمی بهتر باشد ولی حدس می‌زنیم که آپشن Night Mode می‌تواند جبران کند.

از آن جایی که در بیشتر مواقع HDR خودکار با همان گزینه HDR عکسبرداری می‌کند، سعی شده چند تصویر نیز بدون HDR گرفته شود. در حالی که تصاویر این حالت شفاف‌تر و باجزئیات‌تر هستند ولی نویز زیادی داشته و قسمت‌های پرنور در اکثر جاها ظاهر کشیده‌ای دارند.

Night Mode در به وجود آوردن نمای واقع‌گرایانه، باجزئیات و رنگارنگ در تصاویر گرفته شده در شب عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هر وقت می‌شود، از آن استفاده کنید. خروجی‌های ثبت شده با این آپشن نورپردازی بهتر، دقت رنگ بیشتر، نویز کمتر، جزئیات بیشتر و رنج دینامیک گسترده‌تری دارند و قسمت‌های سایه‌دار و پرنور نیز آن‌قدر کشیده نیستند.

عکس‌های زوم شده 2 برابری (چه در حالت استاندارد عکسبرداری و چه در حالت عکسبرداری در شب)، بریده شده‌اند و کیفیت‌شان از یک تصویر معمولی تنها ارتقاء یافته است. جزئیات آنها به نصف رسیده و سایر پارامترها هم در حد و اندازه تصاویر معمولی هستند.

لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی در شب‌ها به ندرت عکس‌های قابل استفاده‌ای می‌گیرد زیرا ظاهر آنها تاریک، پر نویز و دقت رنگ‌شان ضعیف است.

البته در صورتی که گزینه HDR خودکار را خاموش کنید، شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که نویز به درون تصاویر رخنه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که خبری از گزینه Night Mode برای لنز اولترا واید نیست.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

توانایی فیلمبرداری پوکو X4 پرو 5G نهایتاً کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه توسط لنزهای اصلی، اولترا واید و سلفی خواهد بود. به علاوه، یک آپشن برای ضبط فیلم‌های ماکرو 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه وجود دارد.

چیپست این تلفن همراه از کیفیت 4K پشتیبانی نمی‌کند؛ موضوعی که یک پسرفت قابل‌توجه در مقایسه با گوشی‌های سری پوکو ایکس 3 است.

سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی در همه لنزها به غیر از لنز ماکرو در نظر گرفته شده و همیشه فعال است و در مواقع ضروری خیلی خوب کار می‌کند.

بیت‌ریت ویدیوها تقریباً 20 مگابیت بر ثانیه و بیت‌ریت صداها 192 کیلوبیت بر ثانیه است.

کیفیت فیلم‌های 1080p ضبط شده توسط لنز اصلی خوب است به طوری که جزئیات آنها برای یک گوشی میان‌رده قابل‌قبول خواهد بود و شفاف‌سازی نیز به صورت کاملاً متعادل صورت گرفته است. رنگ‌ها واقعی و سرزنده، رنج دینامیک گسترده و کنتراست هم عریض و کیفیت صدا قابل‌قبول می‌باشد.

باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر (EIS) روی شفافیت ویدیوها تأثیر منفی می‌گذارد.

فیلم‌های فول اچ‌دی ضبط شده در شب‌ها توسط لنز اصلی، کیفیت قابل‌قبولی دارند. جزئیات آنها زیاد، رنج دینامیک گسترده و رنگ‌ها دقیق هستند.

لنز اولترا واید نیز کلیپ‌های 1080p قابل‌قبولی ضبط می‌کند. جزئیات ثبت شده برای چنین لنزی کافی، مقدار نویز معمولی، رنج دینامیک خوب و رنگ‌ها دقیق می‌باشند.

 

رقبا و آلترناتیوها

Poco X4 Pro 5G گوشی خوبی است که مشخصات فنی متعادلی دارد. این موبایل شیوه طراحی ضد قطرات آب و جذاب، صفحه نمایش فوق درخشان AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی، دوام باتری طولانی مدت، سرعت شارژ زیاد، دوربین توانمند و عملکرد قابل‌قبولی دارد. نسخه‌ای از آن که رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد حالا با قیمت 299 دلاری فروخته می‌شود که با در نظرگیری مشخصات، پوکو ایکس 4 پرو 5G یک انتخاب جذاب به شمار خواهد آمد.

در واقع پوکو X4 پرو 5G نسخه‌ای دیگر از ردمی نوت 11 پرو 5G است با این تفاوت که فقط قاب پشتی آن فرق دارد و نسبت به محصول خط تولید ردمی حدوداً 70 یورو کمتر قیمت خورده تا به طور خودجوش یک آلترناتیو بهتر تلقی گردد.

درست است که پوکو ایکس 4 پرو 5G و پوکو ایکس 3 پرو به ترتیب با قیمت‌های 200 و 250 یورویی در بازار وجود دارند ولی بد نیست بدانید که گوشی دوم یک پنل LCD با نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد و صفحه نمایش گوشی اول OLED است. همچنین، X3 NFC توانایی ضبط فیلم‌های 4K را دارد ولی Poco X4 Pro 5G چنین قابلیتی ندارد. پوکو ایکس 3 پرو تراشه اسنپدراگون 860، نمایشگر سازگار با کیفیت تصاویر HDR10 و دوربین بهتری داشت اما نمی‌توانست به اینترنت 5G وصل شود. با این حال، خرید Poco X3 Pro را به خاطر عملکرد سریع و قیمت بی‌نظیرش همچنان پیشنهاد می‌دهیم.

دیگر آلترناتیو 11 لایت 5G NE (11 Lite 5G NE) شیائومی است که نمایشگر AMOLED با پشتیبانی از کیفیت تصاویر Dolby Vision، تراشه سریع‌تر اسنپدراگون 778 5G و دوربین عقب سه‌گانه با قابلیت گرفتن و ضبط کردن تصاویر و فیلم‌های باکیفیت دارد. همچنین، این محصول شیائومی تقریباً 300 یورو قیمت خورده بنابراین به خاطر امکاناتش، نسبت به خرید آن به عنوان یک گوشی 300 یورویی نباید به هیچ عنوان تردید کنید.

در این میان، اگر خود را ملزوم به خرید یک گوشی پوکو می‌دانید، سراغ پوکو اف 3 (Poco F3) بروید زیرا تراشه اسنپدراگون 870 5G، صفحه نمایش پشتیبانی‌کننده از کیفیت تصاویر HDR10+ با نرخ بازسازی 120 هرتزی در پنل از نوع AMOLED و دوربین عقب سه‌گانه با لنز 5 مگاپیکسلی تله فوتو ماکرو دارد و می‌تواند یک تلفن همراه گیمینگ مقرون به صرفه باشد.

در سمت دیگر، چنان‌چه نسبت به خرید گوشی ساخت شیائومی وسواس ندارید، می‌توانید به دیگر محصولات سایر شرکت‌ها در سال 2021 توجه کنید. برای مثال، گلکسی ای 52 اس 5G (Galaxy A52s 5G) با قیمت تقریبی 340 یورویی طراحی ضد آب و خاک با تأییدیه IP67، تراشه قدرتمند اسنپدراگون 778G 5G، دوربین توانمند با لنز اصلی 64 مگاپیکسلی و سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS)، لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی و لنز تشخیص عمق و ماکرو 5 مگاپیکسلی را به ارمغان آورده و امکان ضبط فیلم‌های 4K با دوربین سلفی را فراهم کرده است. به علاوه، در آن امکانات جذابی مانند سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش هم تعبیه شده‌اند و تنها نقطه ضعف آن سرعت نه چندان زیاد شارژر می‌باشد.

یک رقیب بی‌نظیر دیگر که 40 یورو بیشتر از پوکو ایکس 4 پرو 5G قیمت خورده، وان‌پلاس نورد 2 5G (OnePlus Nord 2 5G) است که در برخی کشورهای به خصوص فروخته می‌شود. این موبایل نمایشگر Fluid AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی، تراشه دیمنسیتی 1200 5G، لنز اصلی 50 مگاپیکسلی با سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) و قابلیت ضبط ویدیوهای 4K دارد و سرعت شارژ 65 واتی آن نیز به معنای واقعی کلمه قابل‌قبول است.

 

نظر نهایی

از آن جایی که Poco X4 Pro 5G نسخه‌ای دیگر از ردمی نوت 11 پرو 5G است و تنها بدنه متفاوتی دارد، می‌دانیم که از آن باید چه انتظاراتی داشته باشیم. خبر خوب این است که این محصول پوکو به خاطر قیمت پایین‌ترش نسبت به محصول ردمی خواهان بیشتری خواهد داشت و خبر بد این است که آلترناتیوهای بهتری می‌توان در بازار یافت.

مطمئناً پوکو X4 پرو 5G با نمایشگر بزرگ و OLED، شیوه طراحی ضد قطرات آب و خاک و باتری بادوام با پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت ولی عملکرد آن تنها قابل‌قبول می‌باشد اما در مجموع روش‌های اتصال متعددی داشته و دوربینش توانمند است.

با همه اینها، متأسفانه ناامیدی از همان اول احساس می‌شود. پوکو ایکس 4 پرو 5G به هیچ عنوان مانند گوشی‌های سابق خانواده پوکو ایکس 3 نیست. در واقع فکر می‌کنیم که به همین دلیل، خیلی از افرادی که آن را یک نمونه پیشرفته‌تر پوکو ایکس 3 پرو می‌دانند، تصمیم سختی برای خریدش اتخاذ خواهند کرد. از طرفی، عملکرد این موبایل نسبت به X3 NFC به هیچ عنوان بهتر نشده هرچند اینک می‌تواند به اینترنت 5G وصل شود.

در ادامه به کیفیت معمولی تصاویر علی‌رغم حضور لنز اصلی 108 مگاپیکسلی می‌رسیم. در نهایت، به MIUI 13 برمی‌خوریم که به جای اینکه با اندروید 12 همراه شده باشد، مبتنی بر اندروید 11 است و همین نکته خودش علامت سؤال بزرگی در ذهن به وجود می‌آورد.

پوکو ایکس 4 پرو 5G گوشی خوبی است چرا که با در نظرگیری تمامی جوانب در سال 2022، مشخصات فنی قابل‌قبول و قیمت مناسبی دارد اما تلفن‌های همراه میان‌رده عرضه شده در سال 2021 همچنان در دسترس و قابل خریدن هستند بنابراین خرید Poco X4 Pro 5G فعلاً منطقی نیست و تنها زمانی باید اقدام به خرید این گوشی کنید که می‌خواهید آن را یک آلترناتیو برای محصولات سری ردمی نوت 11 شیائومی بدانید.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی شیشه‌ای به همراه تأییدیه ضد قطرات آب IP53
  • صفحه نمایش AMOLED درخشان با نرخ بازسازی 120 هرتزی و دقت رنگ بی‌نظیر
  • دوام باتری طولانی مدت و سرعت شارژ زیاد
  • اسپیکرهای استریو با شدت صدای زیاد و کیفیت خوب
  • توانایی وصل شدن به شبکه 5G
  • بهره‌مندی از سیستم نرم‌افزاری بروز MIUI 13
  • دارا بودن امکاناتی مانند جک هدفون 3.5 میلی‌متری، NFC، سنسور مادون قرمز IR و اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD

 

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف‌تر نسبت به پوکو ایکس 3 پرو و پوکو ایکس 3 NFC
  • عدم بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید 12
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته و ویدیوهای ضبط شده
  • ناتوانی در ضبط فیلم‌های 4K

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *