نقد و بررسی گوشی شیائومی Redmi K50 Pro

نقد و بررسی گوشی شیائومی Redmi K50 Pro

اگرچه گوشی ردمی کا 50 گیمینگ ادیشن (Redmi K50 Gaming Edition) زودتر معرفی شد ولی این موبایل تنها پیش‌نمایشی از نمایندگان سری ردمی کا 50 (Redmi K50) شیائومی بود. در واقع قابل‌توجه‌ترین اعضای این خط تولید عبارتند از ردمی کا 50 معمولی (Redmi K50) و ردمی کا 50 پرو (Redmi K50 Pro).

در این مقاله از تبلت‌فون می‌خواهیم به بررسی ردمی کا 50 پرو بپردازیم و این اطمینان را به شما می‌دهیم که پس از خواندن این مطلب از قدرت بلامنازع این گوشی 470 دلاری شگفت‌زده خواهید شد.

 

طراحی و صفحه نمایش

همچون گوشی‌های سری ردمی کا 40 (Redmi K40) که پارسال معرفی شدند، نسخه مشکی رنگ موبایل امسالی هم شیوه طراحی متفاوتی نسبت به دیگر نمونه‌ها دارد. قاب پشتی آن مزین به الگوی کریستالی شده که در مواجهه با نور می‌درخشد. ردمی می‌گوید که برای طراحی این بخش از ظاهر شهاب‌سنگ‌ها الگو گرفته است. نسخه مشکی رنگ این موبایل واقعاً زیباست. در واقع اگر متأسفانه قاب پشتی شکست، شاید این الگو بتواند شکستگی آن را به نوعی پنهان کند.

در این بین، شاید ظاهر ماژول دوربین عقب باب میل هر کسی نباشد. در این بخش مستطیل شکل، انواع اشکال هندسی اعم از دایره و مثلث را می‌توان مشاهده کرد به همین دلیل شاید این قسمت چندان متوازن به نظر نیاید. گویا پیش‌تر شیوه طراحی این لنزها را در دیگر گوشی‌ها نیز دیده بودیم.

ردمی کا 50 پرو NFC، سنسور مادون قرمز IR و اسپیکر استریو دوگانه دارد ولی فریم آن همچنان از جنس پلاستیک ساخته شده و اسکنر اثر انگشت نیز روی چارچوب جای گرفته است. به طور کلی، کارایی این موبایل بسیار زیاد خواهد بود اما شکل و شمایل آن به زیبایی اعضای سری ردمی کا 40 نیست. مهمترین چیزی که احتمالاً خیلی از افراد از آن خوششان نخواهد آمد، شیوه طراحی لنزها خواهد بود.

علی‌رغم اینکه ظاهر قاب پشتی یک قدم رو به عقب به شمار می‌آید اما نمای جلویی بی‌نظیر است. اینک بالأخره شاهد حضور یک نمایشگر 2K و OLED در یکی از اعضای سری Redmi K هستیم. با این اوصاف، شاید ردمی کا 50 پرو ارزان‌ترین موبایل دارای صفحه نمایش OLED با رزولوشن 2K باشد که شما می‌توانید بخرید. به جرأت می‌توانیم بگوییم که این پنل از نظر زاویه دید و حداکثر روشنایی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

حاشیه پایینی هم خیلی نازک است. راستش را بگوییم که کیفیت صفحه نمایش Redmi K50 Pro خیلی شبیه کیفیت صفحه نمایش شیائومی 12 پرو (Xiaomi 12 Pro) می‌باشد. حتی بدون به کارگیری تکنولوژی میکرو لنز نیز این موبایل زاویه دید بهتری نسبت به گوشی نامبرده دارد. اگرچه این پنل LTPO نیست ولی نور آن می‌تواند با توجه به نور محیط تنظیم گردد و شدت رنگ‌ها هم تطبیقی باشد. این دو ویژگی سبب می‌شوند که کار کردن با نمایشگر آسیب کمتری به چشمان شما وارد کند.

این نمایشگر توسط یک حاشیه پلاستیکی احاطه شده حال آنکه پنل دارای رزولوشن 2K ریلمی جی تی 2 پرو (Realme GT 2 Pro) چنین چیزی نداشت. شکل نقطه سیاه رنگ بالای صفحه نمایش هم کمی عجیب و غریب است و به نوعی شما را یاد ناچ‌های قطره‌ای می‌اندازد. در مجموع می‌توانیم بگوییم که صفحه نمایش این تلفن همراه تنها یک رده پایین‌تر از صفحه نمایش گوشی‌های پرچمدار برندهای محبوب است. در صورت خرید ردمی کا 50 پرو شیائومی، توجه داشته باشید که حتماً به تنظیمات صفحه نمایش بروید و رزولوشن آن را روی 2K تنظیم کنید زیرا وضوح پیش‌فرض آن فول اچ‌دی پلاس است.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

احتمالاً خیلی‌ها از تولید گوشی‌های دارای تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 خسته شده‌اند. به همین دلیل از اینکه می‌بینیم ردمی کا 50 پرو به تراشه دیمنسیتی 9000 شرکت مدیاتک مجهز شده بسیار خرسندیم.

چیپست نامبرده در آزمون AnTuTu نمره 950000 و در آزمون 3DMark نمره 7900 را کسب کرد. در آزمایش تک هسته‌ای Geekbench 5 هم امتیاز 1300 و در آزمایش چند هسته‌ای امتیاز 4400 حاصل گردید. این موبایل همچنین، آزمون پرفشار 3DMark را بدون هیچ مشکلی و با موفقیت پشت سر گذاشت. چنین عملکردی از گوشی‌های دارای تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 که نمی‌توانستند برخی از این آزمون‌ها را به پایان برسانند، بهتر است.

هیت سینک یا صفحه گرماگیر به کار رفته در ردمی کا 50 پرو همان صفحه‌ای است که در موبایل ردمی کا 50 گیمینگ ادیشن استفاده شده بود. به خاطر عملکرد مناسبی که تلفن‌های همراه دارای تراشه دیمنسیتی 8100 از خودشان نشان داده بودند، می‌توانیم این احتمال را بدهیم که آن دستگاه‌ها از تلفن‌های همراه دارای تراشه دیمنسیتی 9000 بهتر کار خواهند کرد.

 

دوربین

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اصلی

ردمی کا 50 پرو اولین محصول شرکت ردمی است که سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) دارد و لنز اصلی و 108 مگاپیکسلی آن در شرایط کم نور می‌تواند تصاویر باکیفیتی به ثبت برساند. این لنز با بهره‌گیری از پردازشگر دیجیتالی تصاویر پیشرفته‌تر، می‌تواند جزئیات زیادی را به ثبت برساند. در اکثر مواقع، عملکرد این لنز از دوربین ردمی نوت 11 پرو (Redmi Note 11 Pro) بهتر خواهد بود ولی بر خلاف دیگر موبایل‌های ردمی، نحوه نورپردازی آن ضعیف‌تر از نحوه نورپردازی محصولات دیگر برندهاست.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید

کیفیت تصاویر ثبت شده با لنز اولترا واید ردمی کا 50 پرو شبیه کیفیت این لنز در دیگر گوشی‌های مقرون به صرفه است به طوری که نوعی هاله بنفش رنگ در آن به چشم می‌خورد و این مشکل نسبت به چیزی که در جاهای دیگر دیده بودیم، متفاوت است. خروجی‌های گرفته شده با لنز اولترا واید Redmi K50 Pro نه تنها در لبه‌های خود خطی بنفش رنگی دارند بلکه یک خط سبز رنگ هم در آنها دیده می‌شود. احتمال بروز این مشکل تا حدودی زیاد است. به علاوه، وقتی نورپردازی به‌درستی انجام نشده هم نویز فراوانی به چشم خواهد خورد. در مجموع، لنز اصلی عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد اما لنز اولترا واید عملکرد معمولی خواهد داشت. خیلی راحت بگوییم که ردمی کا 50 پرو مناسب کسانی نیست که خیلی با گوشی‌هایشان عکسبرداری می‌کنند به همین دلیل عملکرد دوربین‌های این تلفن همراه صرفاً قابل‌قبول و کار راه‌انداز خواهد بود.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

پیش‌تر گوشی‌هایی که تراشه‌های ساخت مدیاتک داشتند، در زمینه فیلمبرداری خیلی خوب کار نمی‌کردند اما ردمی کا 50 پرو در این زمینه عملکرد رضایت‌بخشی دارد. لنز اصلی قادرست فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند و لنز اولترا واید نیز می‌تواند ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه بگیرد. لازم به ذکر است که لنز اصلی سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) و سیستم الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر (EIS) دارد و شفافیت ویدیوهایش هم عالی است.

در پایان این بخش اشاره کنیم که اگرچه Redmi K50 Pro به اسپیکرهای استریو دوگانه مجهز گردیده اما لوگوی شرکت JBL به عنوان توسعه‌دهنده این قابلیت در این گوشی به چشم نمی‌خورد.

 

باتری و سرعت شارژ

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده شده در شیائومی 12 پرو اجازه داده تا آن دستگاه از تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی پشتیبانی کند اما بسیاری از کاربران معتقدند که منبع نیروی 4600 میلی‌آمپر ساعتی آن دستگاه بسیار ناچیز است. به همین خاطر، شیائومی در ردمی کا 50 پرو باتری 5000 میلی‌آمپری قرار داده و امکان شارژ کردن آن با فناوری 120 واتی را هم فراهم آورده است. 31 درصد منبع نیروی Xiaomi 12 Pro در عرض 5 دقیقه، 62 درصد آن در عرض 10 دقیقه و 100 درصد آن در عرض 19 دقیقه پر می‌شد و از طرفی بسیار هم کم مصرف بود. به نظر می‌رسد داده‌های مربوط به مدت زمان شارژ شدن باتری Redmi K50 Pro نیز تقریباً به همان شکلی که گفتیم خواهد بود اما نکته‌ای که در اینجا پی می‌بریم این است که یکی از دلایل مهم شارژدهی طولانی مدت ردمی کا 50 پرو، تراشه دیمنسیتی 9000 آن می‌باشد.

جمع‌بندی

با پرداخت هزینه 470 دلاری، می‌توانید از عملکرد بسیار سریع و گیمینگ بهره‌مند شوید و به تکنولوژی شارژ سریع 120 واتی و باتری باظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعتی دست یابید. در نهایت، مهمترین نکته در میان مشخصات ردمی کا 50 پرو، نمایشگر OLED با رزولوشن 2K است.

در دنیایی که گوشی پرچمدار روزبه‌روز دارند گران‌تر می‌شوند و امکانات‌شان مدام افت می‌کنند، برند Redmi همواره دارد موبایل‌های مقرون به صرفه با ارزش خرید بالایی می‌سازد و همان چیزهایی را ارائه می‌دهد که کاربران می‌خواهند.

لوازم جانبی گوشی شیائومی Xiaomi Redmi K50/Redmi K50 Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *