نقد و بررسی گوشی لنوو کا 3 نوت

نقد و بررسی گوشی لنوو K3 Note

تا چند وقت پیش برای خرید گوشی‌هایی با عملکرد خوب در بخش پردازشی، دوربین و … باید هزینه‌های سنگینی را متقبل می‌شدید. اما امروزه گوشی‌های اقتصادی خوبی را می‌توان پیدا کرد که با قیمت‌های بسیار مناسب، بهترین امکانات را برای کاربران مهیا می‌کنند که گوشی Lenovo K3 Note از جمله آنهاست.

این محصول با صفحه نمایش 5.5 اینچی همچنین می‌تواند مورد توجه کاربران فبلت دوست نیز باشد. رزولوشن FullHD با در نظر گرفتن ابعاد صفحه نمایش، تراکم پیکسلی 401ppi را ارایه می‌کند که این عدد هم اندازه با پرچمداران امروزی برخی از کمپانی‌ها می‌باشد.

چیپست 64 بیتی اسنپ‌دراگون 615 با 2 گیگابایت حافظه رم در ترکیب با اندروید آبنبات چوبی بدون شک می‌تواند تا مدت زمان قابل قبولی عملکرد پردازشی این گوشی را در حد مناسب نگه دارد. دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی با دو فلش LED و سلفی 5 مگاپیکسلی نیز اطلاعات کلی بخش دوربینی آن می‌باشد.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

طراحی این گوشی جزو بهترین‌ها نیست و قابل مقایسه با پرچمداران فلزی نمی‌باشد. اما جنس بدنه پلاستیکی آن نرم بوده و مورد پسند است. بهترین نکته طراحی این گوشی، قابل تعویض بودن باتری آن است که برای برخی از کاربران اهمیت خاصی دارد.

ویژگی‌های کلیدی

  • دو سیم کارته (دو سیم کارت و هر دو در حالت آماده باش)
  • صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع IPS، رزولوشن FullHD، تراکم پیکسلی 401ppi و پشتیبانی از 5 لمس همزمان
  • چیپست مدیاتک MT6752: هشت هسته Cortex-A53 با کلاک 1.7 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی مالی T760 و رم 2 گیگابایتی
  • 16 گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از microSD
  • 13 مگاپیکسل دوربین اصلی با لنز f/2.0، دو فلش LED و فیلمبرداری 1080p@30fps
  • 5 مگاپیکسل دوربین سلفی با فیلمبرداری 1080p
  • اندروید آب نبات چوبی 5.0 با رابط کاربری Vibe UI 2.0
  • فناوری Cat. 4 LTE، وای‌فای b/g/n به‌همراه هات اسپات، بلوتوث 4.1، GPS به‌همراه A-GPS و GLONASS، رادیو اف‌ام
  • باتری 3000mAh قابل تعویض

واقعیت امر این است که گوشی لنوو کا 3 نوت در دسته گوشی‌هایی قرار دارد که رقابت در آن از هر دسته دیگری سخت‌تر است. پنل 5.5 اینچی با مشخصات و امکانات خوب در کنار قیمت خرید، گزینه‌هایی هستند که در بسیاری از گوشی‌های امروزی دیده می‌شود. اما این گوشی نام بزرگ کمپانی لنوو که بزرگترین کمپانی چینی در نوع خود می‌باشد را یدک می‌کشد. همچنین نزدیک‌ترین گوشی لنوو از لحاظ سخت‌افزاری و طراحی به این محصول، گوشی لنوو A7000 می‌باشد.

بسته بندی محصول

گوشی لنوو K3 نوت در یک بسته بندی ساده عرضه می‌شود که همانطور که مشاهده می‌کنید فقط لوازم ضروری داخل این جعبه موجود هستند. آداپتور قدرتمند 5.2V/2A به همراه کابل USB تنها گزینه‌های همراه این گوشی به شکل پیش‌فرض هستند و هیچ اثری از هدفون وجود ندارد. البته برخی از اپراتورها که نسخه‌های مخصوص خود را عرضه می‌کنند، با کمی افزایش قیمت، هدفون را نیز به لوازم جانبی آن اضافه می‌کنند.

بسته بندی و آن باکسینگ گوشی لنوو کا 3 نوت

طراحی گوشی

این محصول دارای ابعاد بدنه 152.6×76.2×8.0 میلی‌متری می‌باشد که بسیار نزدیک با ابعاد گوشی‌های Meizu m2 Note و Xiaomi Redmi 2 که رقبای چینی این محصول محسوب می‌شوند است. وزن 150 گرمی، این محصول را یک گرم سنگین‌تر از m2 Note و 10 گرم سبک‌تر از نماینده شیائومی در این دسته قرار می‌دهد.

اما خارج از دسته گوشی‌های 5.5 اینچی اقتصادی، وزن 150 گرمی برای این گوشی بسیار مناسب می‌باشد. گوشی LG G3 دارای وزن 149 گرمی هست، اما پرچمدار ایسوس زنفون 2 سنگین‌تر بوده و دارای وزن 170 گرمی می‌باشد و درباره OnePlus 2 نیز باید 5 گرم نیز به این عدد اضافه کنید.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

قاب پشتی جداشدنی از جنس پلاستیک، موردی است که در گوشی‌های پرچمدار کمتر دیده می‌شود، اما در گوشی‌های زیر یک میلیون تومنی مانند K3 Note همچین موردی بیشتر دیده می‌شود. اگر فکر می‌کنید رنگ زرد روشن موجود برای قاب پشتی کمی بیش از اندازه فانتزی و جلب توجه کنندست، می‌توانید رنگ سفید را انتخاب کنید. همچنین گفتنی است که جنس بدنه پلاستیکی آن از مقاومت خوبی برخوردار است و پلاستیکی بودن آن به معنای مقاومت و طراحی بد آن نیست.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

در بالای قاب پشت گوشی گوشه سمت چپ، دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی را مشاهده می‌کنید. لنز این دوربین با کمی تو رفتگی نسبت به قاب از امنیت لازم برخوردار است و نکته قابل توجه درباره این طراحی این است که این لنز در قاب پشتی در حد نیاز خود فضا اشغال کرده، درست برخلاف اکثر گوشی‌ها که لنز‌های دوربین پشتی فضای زیادی از قاب را می‌گیرد.

در پایین این دوربین، دو فلش LED تعبیه شده است. در سمت راست نیز میکروفون دوم به همراه اسپیکرهای گوشی را مشاهده می‌کنید که قرارگیری این دو در این قسمت از گوشی کمی نامعمول است.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

اگر قاب پشتی را باز کنید با باتری بزرگ اما باریک این گوشی مواجه می‌شوید. دو اسلات سیم کارت نیز در این قسمت قرار دارند که یکی از آنها فقط 2G می‌باشد. در سمت چپ، اسلات microSD را مشاهده می‌کنید که این روزها با بکارگیری مشترک اسلات سیم 2 با microSD، وجود جداگانه این اسلات خود یک مزیت محسوب می‌شود.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

در قسمت جلویی دستگاه نیز نام هیچ برندی مشاهده نمی‌شود و شاید در نگاه اول شناسایی مدل این گوشی کار چندان آسانی نباشد. گوشی لنوو K3 Note رسم دیرین لنوو در استفاده از دکمه‌ها را حفظ کرده است.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

در قسمت بالایی خروجی صدای گوشی، دوربین سلفی و سنسورهای مجاورت و سنجش نور قرار دارند.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

در قسمت راست گوشی، دکمه‌های وولوم و پاور تعبیه شده‌اند. روی دکمه‌ها روکش فلزی زیبایی قرار دارد و طراحی گوشه‌های آنها گرد است. این دکمه‌ها به کاور گوشی متصل هستند و از داخل نیز کانکتورهای کوچک‌تر با این دکمه‌ها در تعاملند.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

سمت چپ نیز با توجه به اینکه تمامی اسلات‌های گوشی در پشت گوشی قرار دارند، عاری از هر دکمه و اسلاتی می‌باشد.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

جایگیری درگاه microUSB در بالای گوشی، بیشتر در گوشی‌های ارزان قیمت و اقتصادی دیده می‌شود و قرار گرفتن این پورت در پایین دستگاه مورد پسندتر است. البته قرار گرفتن این پورت در بالای گوشی، کار کردن با گوشی را در حالت شارژ راحت‌تر می‌کند، اما کمی غیر معمول است. جک 3.5 میلی‌متری نیز در بالای گوشی قرار دارد.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

با قرار گرفتن پورت microUSB و جک در بالای گوشی، سمت پایین دستگاه کاملا خالی است.

وزن بسیار مناسب این محصول در ترکیب با جنس قاب پشتی، باعث خوش‌دست بنظر رسیدن گوشی می‌شود. همچنین دکمه‌های منو دقیقا همان جایی قرار دارند که شما انتظار دارید.

طراحی گوشی لنوو کا 3 نوت

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی لنوو کا 3 نوت یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. گوشی‌های ارزان قیمت با صفحه نمایش‌های بزرگ زیادی وجود دارند که همیشه رزولوشن صفحه نمایش اولین قربانی ارزان قیمت بودن این دسته از گوشی‌ها می‌باشد. اما محصول مورد بررسی ما با رزولوشن FullHD از این قاعده مستثنی می‌باشد.

صفحه نمایش گوشی لنوو کا 3 نوت

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این گوشی دارای صفحه نمایش IPS با تراکم پیکسلی 401ppi و آرایش RGB می‌باشد.

صفحه نمایش گوشی لنوو کا 3 نوت

رندر رنگ‌ها در این صفحه نمایش در حد قابل توجهی دقیق می‌باشد (میانگین DeltaE برای رنگ‌های اصلی و سفید و سیاه برابر با 6.2 می‌باشد). البته رندر رنگ سفید کمی دور از انتظار است. اما رنگ‌های متمایل به آبی سرد با DeltaE 11.4 کیفیت چندان مطلوبی ندارند، اما احساس کردن این کیفیت پایین برای این طیف رنگ‌ها نیز بدون مقایسه با یک صفحه نمایش با کیفیت‌تر در کنار این صفحه نمایش کمی سخت است.

معمولا نوع، اندازه و میزان نمایش رنگ‌ها به سلیقه افراد بستگی دارد، پس اگر به کالیبره کردن خروجی این رنگ‌ها احتیاجی نداشته و حساسیت زیادی روی این مساله ندارید، از نحوه نمایش رنگ‌ها در گوشی لنوو K3 Note راضی خواهید بود.

برخلاف گوشی‌های پرچمدار، در این گوشی گزینه‌ای برای تنظیم دقیق رنگ‌ها و دمای رنگ سفید وجود ندارد.

با اینکه حداکثر درخشندگی صفحه نمایش (تراکم نور) این گوشی با میزان 432nits چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما جالب است بدانید که نسبت کنتراست ثبت شده برای K3 Note، این گوشی را در جایگاه دوم در بین تمامی گوشی‌ها قرار می‌دهد. جالب است بدانید که بالاترین نسبت کنتراست ثبت شده برای صفحه نمایش یک گوشی با میزان 1819:1 متعلق به گوشی سونی Xperia Z1 Compact می‌باشد.

صفحه نمایش گوشی لنوو کا 3 نوت

این محصول از لحاظ ارتباطات گزینه‌های چندان زیادی برای ارایه ندارد، اما تمامی گزینه‌های اصلی و پایه را دارا می‌باشد. دو سیم کارت همزمان که سیم کارت اول از تمامی نسل‌های ارتباطی (3G ،2G و 4G) پشتیبانی می‌کند و سیم کارت دوم فقط از شبکه‌های 2G پشتیبانی می‌کند. هر دو اسلات نیز میکروسیم می‌باشند.

شبکه وای‌فای b/g/n فقط با دامنه 2.4 گیگاهرتز و پشتیبانی از هات‌اسپات، بلوتوث نسخه 4.1، GPS به همراه پشتیبانی از A-GPS و GLONASS و همچنین رادیو اف‌ام بدون RDS از دیگر مشخصه‌های ارتباطی این گوشی می‌باشند.

ارتباطات سیمی نیز بوسیله پورت microUSB نسخه 2.0 میسر می‌شوند و به لطف پشتیبانی از OTG، می‌توان به سایر حافظه‌ها و لوازم جانبی دسترسی داشت.

استفاده از هدفون نیز بوسیله جک 3.5 میلی‌متری گوشی مهیا شده است (که در اکثر موارد نیاز به تهیه جداگانه هدفون نمی‌باشد).

طول عمر باتری

این گوشی با باتری 3000mAh که غیر قابل تعویض می‌باشد عرضه می‌شود. این باتری در مقایسه با رقبای چینی این گوشی مانند Meizu m2 note از باتری کم حجم‌تری برخوردار است، اما اختلاف ناچیزی دارد.

بیشتر از حجم باتری، آنچه که اهمیت دارد، عملکرد آن می‌باشد که متاسفانه عملکرد قابل تعریفی ندارد. 6 ساعت طول عمر باتری برای وبگردی عملکرد متوسطی محسوب می‌شود و 7 ساعت برای حالت پخش ویدیو عدد قابل قبولی نیست. عملکرد باتری در حالت مکالمه که برابر با 17 ساعت می‌باشد، قابل قبول‌تر است، اما از باتری این‌چنینی انتظار بیشتر از این‌ها می‌رود.

تست باتری گوشی لنوو کا 3 نوت

در تست انجام گرفته شده برای حالت‌های مختلف و مالتی تسک، این باتری با میزان 53 ساعت مقاومت، عملکرد نسبتاً قابل قبولی دارد.

رابط کاربری

گوشی لنوو K3 Note به صورت پیش‌فرض با اندروید 5.0 عرضه می‌شود. رابط کاربری این گوشی به طور کامل باز طراحی شده و چنین طراحی متریالی را در هیچ گوشی نمی‌توان یافت. لنوو نام این رابط کاربری را Vibe OS گذاشته که برخلاف سایر رابط‌های کاربری که نام برند خود را نیز به او‌اس‌های خود اضافه می‌کنند، هیچ پیشوند و یا پسوندِ لنوویی نمی‌توان پیدا کرد.

مقایسه رابط کاربری آیفون iOS و وایب OS لنوو کا 3 نوت

بدون هیچ شک و تردیدی، این رابط کاربری از رابط کاربری iOS الهام گرفته که چنین مواردی در کمپانی‌های شرقی بسیار دیده می‌شود. البته صفحه قفل از این قاعده مستثنی است. صفحه پیش‌فرض شامل ویجت ساعت به همراه تاریخ و نام اپراتور می‌باشد که می‌توانید این گزینه را حذف کنید. همچنین می‌توانید به این صفحه همانند سایر دستگاه‌های اندرویدی نا صاحب دستگاه با سایر اطلاعات کاربر را اضافه کنید.

رابط کاربری گوشی لنوو کا 3 نوت

باز کردن قفل صفحه با کشیدن صفحه به سمت بالا انجام می‌شود، اما در کنار آنلاک کردن میانبرهای دوربین و گیرنده تماس نیز وجود دارند. این آیکون‌ها در گوشه‌های پایینی گوشی قرار دارند که می‌توانید با کشیدن آنها به هر سمتی به این اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید با کشیدن صفحه قفل به کناره‌ها سایر صفحات را نیز مشاهده کنید، اما در این حالت خبری از نوتیفیکشن بار و نوتیفیکشن بار مخصوص اندروید 5 نیست.

به هر حال تمامی مطالب گفته شده درباره صفحه قفل، مربوط به افکت‌های تم‌های پیش‌نصب شده روی گوشی می‌باشد و می‌توان با اپلیکیشن‌ها و تم‌های مخصوص، افکت‌های مختلفی روی همه المان‌های ذکر شده داشت.

تمامی این تم‌ها در شکل‌ها و آیکون‌های مختلفی ظاهر می‌شوند و عملکردهای مختلفی دارند. برای مثال، اگر تم ویندوز XP را انتخاب کنید، برای آنلاک کردن صفحه قفل باید دکمه پاور را به سمت لوگوی ویندوز بکشید و از سایر میانبرها چشم‌پوشی کنید. سایر تم‌ها بدین شکل کار می‌کنند که با آنلاک کردن صفحه قفل که از وسط صفحه نمایش اتفاق می‌افتد به سه سمت اصلی، اپلیکیشن‌های از قبل تعریف شده فعال می‌شود.

رابط کاربری گوشی لنوو کا 3 نوت

همانند رابط کاربری iOS، رابط کاربری این گوشی نیز از هیچ منوی کشویی برای اپلیکیشن‌ها بهره نمی‌برد و صفحه اصلی گوشی مکان در نظر گرفته شده برای نمایش تمامی اپلیکیشن‌ها می‌باشد و 18 صفحه اصلی بنظر برای نمایش تمامی اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها کافی به نظر می‌رسد. اضافه کردن این صفحات بسیار آسان بوده و همچنین صفحات موجود نیز به سادگی قابل ویرایش و انتخاب شدن به عنوان صفحه اصلی هستند.

رابط کاربری گوشی لنوو کا 3 نوت

شما می‌توانید تصویر زمینه پایداری برای تمامی این صفحه‌ها انتخاب کنید که در این صورت عرض تصویر حداقل باید برابر با 1080p باشد. افکت‌های تغییر صفحه‌ها را نیز می‌توانید به سلیقه خود انتخاب کنید و همچنین می‌توانید تعیین کنید که در صورت رسیدن با آخرین صفحه با اسکرول دوباره به صفحه اول بازگردید یا نه.

قابلیت جالبی که این رابط کاربری دارد، بکارگیری از چهار عملکرد در سه دستور حرکتی (gestures) ممکن است. با کشیدن صفحه به سمت بالا در قسمت خالی صفحه، با یک صفحه کلید عددی مواجه می‌شوید که می‌توانید در این محیط به راحتی اپلیکیشن مورد نظرتان را جستجو کنید.

با کشیدن صفحه به سمت پایین (در قسمت خالی صفحه) به راحتی و بدون زحمت به نوتیفیکشن بار دسترسی پیدا می‌کنید و همچنین با دوبار فشار دادن پشت‌سرهم می‌توانید صفحه را قفل کنید.

رابط کاربری گوشی لنوو کا 3 نوت

اما چهارمین عملکرد که غیر فعال است، دسترسی به تنظمیات گوشی می‌باشد که عملکردی بیهوده است و چندان کارایی زیادی نسبت به سه عملکرد قبلی ندارد.

نوتیفیکشن بار این رابط کاربری چندان تفاوتی با نوتیفیکشن بار پیش‌فرض اندروید آبنبات چوب ندارد. با یکبار کشیدن صفحه به پایین، فقط اعلانات را مشاهده می‌کنید و چنان که دوباره صفحه را پایین بکشید با لیست میانبرهای تنظیمات گوشی مواجه می‌شوید. البته اگر از ابتدا با دو انگشت صفحه را پایین بکشید، مستقیما صفحه میانبرها را خواهید دید.

رابط کاربری گوشی لنوو کا 3 نوت

اما جالب‌ترین نکته درباره این رابط کاربری و شباهت آن به iOS، صفحه تغییر تسک‌ها (وظایف) است. این صفحه با فشار دادن طولانی مدت دکمه خانه به صورت اسکرولی ظاهر می‌شود. با بالا کشیدن هر یک از این وظایف و اپلیکیشن‌ها، این تسک‌ها بسته می‌شوند و با پایین کشیدن هر یک، به تسک مربوطه هدایت می‌شوید.

عملکرد و بنچمارک

“هشت هسته‌ای واقعی” عنوانی است که مدیاتک برای چیپست بکار برده شده برای K3 Note بکار می‌برد. چیپست اقتصادی MT6752 یا همان Helio X10، چیپستی است که بیشتر در گوشی‌های میان‌رده رو به بالا استفاده می‌شود و در گوشی‌های اچ‌تی‌سی و سونی نیز این چیپ بیشتر بکار می‌رود.

پردازنده از هشت هسته Cortex-A53 با حداکثر فرکانس 1.7گیگاهرتز برخوردار است که این هسته‌ها قادر هستند در پردازش‌های سنگین همزمان با هم کار کنند. پس در نتیجه می‌توان چیپست ام‌تی6752 را یکی از بهترین چیپست‌ها مخصوصا در پردازش‌های مالتی تسکینگ نامید. چیپست‌های رقیب MT6752 که اسنپ‌دراگون 615 اصلی‌ترین آنهاست در پردازش‌های چند هسته‌ای از مدل بکار گرفته شده در K3 Note یک سر و گردن پایین‌تر هستند.

2 گیگابایت حافظه رم بکار گرفته شده در این گوشی است. با وجود اینکه امروزه رم‌های 3 گیگابایتی نیز برای گوشی‌های میان‌رده بکار گرفته می‌شوند، اما واضح است که برای گوشی‌هایی با این قیمت خرید، حافظه رم 2 گیگابایت گزینه کافی و مناسبی می‌باشد. پردازنده گرافیکی داخل این چیپست، مالی T760MP2 می‌باشد که تا کلاک 700MHz نیز فرکانس آن بالا می‌رود و برای صفحه نمایش‌های 1080p عملکرد رضایت بخشی دارد. در کل می‌توان گفت عملکرد این GPU تفاوت چندانی با آدرنو 405 ندارد و این دو مدل را می‌توان هم رده با هم دانست.

اولین بنچمارک انجام گرفته شده روی این گوشی، گیکبنچ 3 می‌باشد که نشان‌دهنده عملکرد قدرتمند 8 هسته این گوشی است. گوشی شیائومی ردمی Note 2 که از همین چیپست اما با هسته‌هایی با کلاک بالاتر بهره می‌برد، عملکرد بهتری نسبت به گوشی مورد بحث ما دارد. گوشی ایکسپریا C4 نیز که از همین چیپ بهره می‌برد، عملکرد بهتری دارد. نماینده کمپانی میزو در این لیست (m1 note) دیگر گوشی است که از MT6752 استفاده می‌کند، اما عملکرد پایین‌تری نسبت به K3 Note دارد.

گوشی‌های موجود در لیست زیر که از چیپست اسنپ‌دراگون 615 استفاده می‌کنند، عملکرد به مراتب ضعیف‌تری دارند. از جمله این گوشی‌ها می‌توان به سامسونگ گلکسی گلکسی A7 و شیائومی Mi 4i اشاره کرد. گلکسی جِی 7 با چیپست اگزینوس 7580 نسبت به گوشی‌های ذکر شده عملکرد بهتری دارد.

بنچمارک گیکبنچ 3 گوشی لنوو کا 3 نوت

سناریو گفته شده در گیکبنچ برای انتوتو نیز تکرار شده است. البته با این تفاوت که گوشی‌های میزو MX4 و لنوو وایب X2 با چیپست‌های MT6595 در بالای K3 Note قرار گرفته‌اند.

بنچمارک انتوتو 5 گوشی لنوو کا 3 نوت

بیسمارک OS II که دیگر بنچمارک ترکیبی انجام گرفته روی این فبلت لنوو است، نشان می‌دهد این گوشی چینی عملکرد فوق‌العاده در بین گوشی‌های میان‌رده دارد.

بنچمارک بیسمارک او اس II گوشی لنوو کا 3 نوت

دوربین

گوشی Lenovo K3 Note دارای دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با حداکثر رزولوشن 4160×3120 با نسبت 4:3 می‌باشد. دیافراگم این لنز برابر با f/2.0 می‌باشد. دو فلش LED برای این دوربین موجود است، اما دیگر خبر از ویژگی‌هایی همچون OIS و فوکوس لیزری نیست. البته نسبت به هزینه گوشی هم نباید چنین انتظاراتی داشته باشیم.

دوربین اصلی گوشی لنوو کا 3 نوت

رابط کاربری دوربین Lenovo K3 Noet بسیار منطقی و کاربر پسند است. در بالای این رابط کاربی گوشه سمت چپ، چهار میانبر (دوبین پشتی/جلویی، حالت فلش، HDR و شاتر) را مشاهده می‌کنید. تنظمیات دوربین با میانبری که در پایین صفحه و گوشه سمت چپ وجود دارد در دسترس است که دارای سه گزینه عکس‌ها، فیلم‌ها و تنظیمات کلی می‌باشد.

رابط کاربری دوربین اصلی گوشی لنوو کا 3 نوت

حالت‌های شات برای این دوربین عبارتند از حالت نرمال، پانوراما، افکت‌ها و QR Reader. متاسفانه امکان دانلود حالت‌های بیشتر برای این دوربین وجود ندارد.

مدهای عکاسی دوربین گوشی لنوو کا 3 نوت

کیفیت عکس‌های گرفته با این دوربین مناسب است، اما با حالت ایده‌آل فاصله زیادی دارد. مساله مهم اینکه جزییات عکس‌های گرفته شده با این دوربین، فاصله زیادی با شاترهای 13 مگاپیکسلی که قبلا دیده بودیم دارد.

اما به دور از بحث فنی، دوربین گوشی لنوو کا 3 نوت برای گرفتن عکس‌های زیبا با کیفیت مناسب و به اشتراک گذاری آنها در شبکه‌های اجتماعی کافی می‌باشد.

کیفیت عکاسی دوربین اصلی گوشی لنوو کا 3 نوت

به کمک حالت HDR می‌توانید عکس‌ها را به دور از مشکل سایه‌ها بگیرید، اما متاسفانه تمامی عکس در حالت HDR این دوربین روشن‌تر می‌شود. اما نتایج عکاسی در این حالت نیز راضی کننده است.

در مورد عکاسی پانوراما، باید بگوییم که یکی از بدترین عکس‌های پانوراما در مقایسه با سایر دوربین‌های 13 مگاپیکسلی را شاهد خواهید بود. نقاط مرزی عکس‌های گرفته شده در حالت پانوراما به حدی غیر قابل قبول است که شاید عدم استفاده از آن پیشنهاد بهتری باشد.

حالت پانوراما دوربین اصلی گوشی لنوو کا 3 نوت

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی آن نیز از تکنیک جالبی استفاده می‌کند. برای گرفتن عکس سلفی با این دوربین، فقط کافی است که دستتان را تکان دهید و یا چشمک بزنید که توصیه ما به شما دومین حالت است. به عنوان دوربین دوم یک گوشی، این دوربین عملکرد خوبی دارد و عکس‌های گرفته شده دارای جزییات قابل قبولی هستند.

دوربین اصلی این گوشی قادر به فیلمبرداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه است. همچنین کیفیت 720p نیز برای فیلمبرداری موجود است که بیشتر به درد فیلمبرداری سریع و یا آهسته می‌خورد.

کیفیت فیلمبرداری چندان قابل قبول نیست. فیلم‌های گرفته شده با نرخ 17Mbps و صدای استریو نیز با نرخ 128Kbps ذخیره می‌شوند.

نتیجه‌گیری

گوشی لنوو K3 Note با قیمت تقریبی 150 یورویی خود، رقیبان زیادی در رنج قیمتی خود دارد. اما بدون شک می‌توان گفت که گوشی میان‌رده‌ای در بازار اسمارت‌فون های امروزی موفق است که اولا از امکانات بروزی برخوردار باشد و ثانیا در کنار مزایای خود از معایب کمتری برخوردار باشد.

سیستم پردازشی، صفحه نمایش عالی، رابط کاربری بسیار زیبا و کارا و بخش ارتباطی نسبتا کامل از مزایایی هستند که در کنار معایبی همچون عملکرد ضعیف دوربین 13 مگاپیکسلی و طول عمر باتری کم (در مقایسه با رقبا) برای این گوشی می‌توان نام برد.

اما در کل می‌توان این گوشی را جزو بهترین گزینه‌های خرید گوشی میان‌رده دانست. درباره جدی‌ترین رقیبان این گوشی در بازار ایران، می‌توان به سامسونگ گلکسی J7، ایسوس زنفون 2 (مدل 2 گیگ رم)، سونی ایکسپریا C4، اچ‌تی‌سی دیزایر 826 و لنوو A7000 را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی لنوو K3 Note"

  1. بعضی اوقات سه تا دکمه اصلی گوشی کار نمیکنه یعنی عملا فقط یه صفحه نمایش دستتونه هنگشم زیاده واقعا اعصاب خورد کنه تا 2/3 روزم طول میکشه .