نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4

همواره خط تولید گوشی‌های موتورولا Moto G مورد توجه آن دسته از کاربرانی قرار داشت که قصد صرف هزینه اضافی برای خرید گوشی نداشته و به گوشی‌های اقتصادی با کیفیت ساخت بالا بسنده می‌کردند. با وجود اینکه در محصول جدید این خط تولید با تغییرات کلی روبرو هستیم، اما این قضیه همچنان در مورد این گوشی نیز صادق می‌باشد. گوشی Moto G4 از نظر طراحی هیچ شباهتی به محصولات نسل‌های قبلی ندارد، اما از نقطه نظر مشخصات فنی همچنان یک گوشی میان‌رده اقتصادی محسوب می‌شود.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - اینفوگرافی

عرضه گوشی Moto G4 با رویداد بزرگی نیز همراه بود – جایگزینی زیر برند Moto با اسم موتورولا. با وجود اینکه این گوشی هنوز هم تحت نظارت کمپانی آمریکایی موتورولا ساخته می‌شود، اما در واقع این گوشی اولین محصول آنها می‌باشد که بعد از فروش‌شان به کمپانی لنوو عرضه می‌شود. در بسیاری از بازارهای جهانی این گوشی هنوز هم تحت نام گوشی موتورولا به فروش می‌رسد، اما در واقع این کمپانی لنوو می‌باشد که نظارت مستقیم در روند تولید و فروش این گوشی دارد.

طراحی گوشی موتورولا موتو G4

چه لنوو و چه موتورولا دستگاهی که درباره آن صحبت می‌کنیم همچنان جزو گوشی‌های Moto ای می‌باشد که می‌تواند بهترین تجربه کاربری با سیستم‌عامل اندروید را در اختیار کاربران قرار دهد. شاکله اصلی Moto G4 تغییری نکرده و از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. قاب پشتی طبق معمول قابل تعویض بوده و می‌توان به راحتی این قاب را عوض کرد.

قبل از پرداخت به بدنه و طراحی گوشی، جالب است بدانید که موتورولا از یک ساختار ویژه برای محافظت گوشی در برابر آب بکار گرفته است. پوشش نانویی قطعات داخل گوشی می‌تواند تا حدودی دستگاه را در برابر نفوذ آب مصون نگه دارد. البته این ویژگی در برابر Moto G 2015 ای که به شکل تمام و کمال در برابر آب مقاوم بود، یک تنزل محسوب می‌شود. سازنده‌های گوشی در توجیه این امر اظهار کرده‌اند که مقاومت جزیی گوشی در برابر آب برای گوشی‌های هوشمند کافی بوده و نیازی نیست که این دستگاه‌ها به شکل کامل ضدآب باشند.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - طراحی

ابعاد بدنه این گوشی برابر با 153×76.6×9.8 میلی‌متر بوده و وزن دستگاه 155 گرم می‌باشد. با وجود اینکه ابعاد و صفحه‌نمایش Moto G4 نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر می‌باشد، اما وزن این دو دستگاه یکسان است.

صرف نظر از لوگوی M در پشت دستگاه، در اولین نگاه متوجه خواهید شد که این گوشی محصول موتورولا می‌باشد. به راحتی می‌توان گفت حتی دخالت لنوو در روند طراحی و ساخت این گوشی نیز تاثیری در زبان طراحی مخصوص گوشی‌های موتورولا نداشته است.

طراحی بافت مانند قاب پشتی تاثیر مثبتی در خوش‌دست بودن گوشی دارد. برخلاف اکثر گوشی‌ها که اسپیکرهای‌شان یا در قسمت پایینی و یا در قاب پشتی تعبیه می‌شود، اسپیکرهای این گوشی در قسمت جلویی گوشی مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - طراحی

سمت چپ گوشی عاری از هرگونه دکمه و اسلات بوده و دو دکمه پاور و ولوم در سمت راست گوشی قرار دارند. دو اسلات سیم‌کارت و microSD در پشت دستگاه تعبیه شده‌اند که برای دسترسی به آنها بایستی قاب پشتی درآورده شود.

صفحه‌نمایش گوشی Motorola Moto G4

نقد و بررسی گوشی Motorola Moto G4 را با بررسی صفحه‌نمایش دستگاه ادامه می‌دهیم، این گوشی به صفحه‌نمایش 5.5 اینچی از نوع IPS مجهز شده که با در نظر گرفتن رزولوشن 1080p آن، می‌توان گفت از لحاظ کیفیت نسبت به نسل قبلی ارتقای چشم‌گیری داشته است.

در بخش تنظیمات صفحه‌نمایشِ این گوشی می‌توان دو گزینه Normal و Vibrant را مشاهده کرد که به غیر از تغییراتی در میزان گامای صفحه‌نمایش، تفاوت دیگری نسبت به هم ندارند. جدا از این مبحث، صفحه‌نمایش این دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار بوده و در زمینه کنتراست و رندر رنگ‌ها عملکرد  مناسبی دارد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - صفحه‌نمایش

نکته جالب در مورد صفحه‌نمایش این گوشی مربوط به عدد ثبت شده برای DeltaE مربوط به آن است. میانگین و حداکثر DeltaE ثبت شده برای این پنل به ترتیب برابر با 2.6 و 3.7 می‌باشند که این اعداد از اعداد ثبت شده برای صفحه‌نمایش گوشی‌هایی مثل آیفون 6S Plus، ال‌جی G5 و HTC 10 بهتر می‌باشند.

طول عمر باتری گوشی موتورولا Moto G4

موتورولا نیز به مانند اکثر گوشی‌های امروزی باتری این محصولش را به شکل غیر قابل تعویض توسط کاربر طراحی کرده است. ظرفیت این باتری برابر با 3,000mAh می‌باشد که ظاهرا برای دستگاه 5.5 اینچی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

این گوشی از TurboPower پشتیبانی می‌کند – اسمی که موتورولا برای تکنولوژی شارژ سریع خود استفاده کرده است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - باتری

در حالت مکالمه در شبکه‌های 3G طول عمر باتری Moto G4 بیش از 20 ساعت است که این مقدار از آمار پرچمدارانی چون LG G5 و سونی Xperia Z5 بیشتر است. 11 ساعت برای وبگردی و تقریبا 10 ساعت برای حالت پخش ویدیو نیز مقادیر متوسط و استانداردی هستند.

دوربین گوشی موتورولا موتو G4

روی کاغذ، گوشی موتورولا موتو جی 4 با بخش دوربین مشابه با نسل قبلی طراحی شده است – سنسور 13MP و پشت آن لنزی با دیافراگم f/2.0 و فلش دوگانه LED.  دوربین پشتی قادر به فیلم‌برداری با کیفیت 1080p بوده و برای دوربین سلفی نیز از سنسور 5MP با لنزی با گشایش f/2.2 استفاده شده است. با توجه به کیفیت خوب دوربین نسل سوم از گوشی‌های Moto G، طبیعتا این انتظار را داریم که کیفیت G4 نیز به خوبی نسل قبلی باشد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - دوربین

رابط کاربری دوربین به شکل فریبنده‌ای ساده به نظر می‌رسد. اما به محض کار کردن با این دوربین متوجه خواهید شد که این رابط کاربری پر از میان‌برها، ابزارها و تاگل‌های مختلف است. ساده‌ترین میان‌برها در سمت چپ این رابط قرار داشته که شامل فلش، HDR و حالت خودکار برای هر دو حالت است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - رابط کاربری دوربین

همچنین با ضربه زدن و نگه داشتن انگشت‌تان روی صفحه‌نمایش، می‌توان فوکوس را قفل و میزان روشنایی تصویر را تنظیم کرد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - رابط کاربری دوربین

چنانکه قصد دارید به تنظیمات بیشتری دسترسی داشته باشید، می‌توانید از حالت حرفه‌ای استفاده کنید.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - رابط کاربری دوربین

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزاری جالب دوربین Moto G4 حالت Burst-Shot نام دارد. بدین شکل که با نگه داشتن انگشت‌تان روی دکمه مجازی شاتر، دوربین اقدام به گرفتن تصاویر متوالی می‌کند و تا زمانی که انگشت‌تان را از روی صفحه بر نداشته‌اید، این روند ادامه خواهد داشت. سپس به شکل اتوماتیک دوربین بهترین تصویر گرفته شده را به معرض نمایش خواهد گذاشت.

در حالی که جزییات تصاویر گرفته شده با این دوربین قابل قبول است، اما در عکاسی از سوژه‌های تقریبا نزدیک به لنز دوربین، مقادیر نویز زیادی مشاهده می‌شود. به هر حال باید اعتراف کنیم که کیفیت عکس‌های این دوربین در مقایسه با اکثر هم رده‌های خود بهتر است. گرم بودن رنگ‌ها کمی از استاندارد خود بیشتر است که چندان مشکلی در عکاسی ایجاد نمی‌کند.

دامنه دینامیکی رنگ‌های این دوربین چندان وسیع نبوده و از همین رو پیشنهاد ما برای عکاسی با این دوربین، استفاده از حالت خودکار HDR است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - دوربین - HDR

دوربین سلفی 5MP این گوشی عکس‌های با کیفیتی می‌گیرد که از نقطه نظر شارپ بودن و جزییات کافی عملکرد قابل قبولی دارد. البته نویزها در تصاویر سلفی بیشتر خودنمایی می‌کنند که برای یک دوربین 5 مگاپیکسلی امری طبیعی است. برای دوربین سلفی نیز حالت HDR (با حالت خودکار) در نظر گرفته شده که استفاده از آن طبیعتا نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

در مورد حالت فیلم‌برداری نیز باید اشاره کنیم که هر دو دوربین گوشی موتورولا موتو جی 4 قادر به ضبط فیلم‌های 1080p با سرعت 30fps می‌باشند. حالت اسلومو (فیلم‌برداری با سرعت 120fps) یکی از نقاط قوت این دوربین می‌تواند محسوب شود، اما متاسفانه رزولوشن فیلم‌ها در این حالت برابر با 540p (یک چهارم FullHD و برابر با qHD) می‌باشند.

فیلم‌ها به شکل معمول در قالب MP4 و با نرخ بیتی 17Mbps گرفته می‌شوند. صداها نیز به شکل استریو و با نرخ 128Kbps ضبط می‌شوند. کیفیت و جزییات ویدیوها نیز مناسب می‌باشد، اما همانند حالت عکاسی، دامنه دینامیکی ضعیف می‌تواند در محیط‌های کم‌نور به شکل جدی برای کاربران مشکل ساز شود.

رابط کاربری گوشی موتورولا Moto G4

این گوشی برخلاف اکثر گوشی‌های 2016 که در ابتدا با سیستم‌عامل اندروید آبنبات‌چوبی عرضه می‌شدند و سپس در اسرع وقت آپدیت اندروید مارشمالو را دریافت می‌کردند، از همان ابتدا با اندروید 6.0.1 عرضه می‌شود.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - رابط کاربری

بخش نرم‌افزاری این گوشی را می‌توان در کنار گوشی‌های سری نکسوس، بی‌آلایش‌ترین و بی‌زرق و برق‌ترین گوشی اندرویدی نامید. البته موتورولا تغییرات جزیی در برخی بخش‌های این سیستم‌عامل ایجاد کرده است. برای مثال، برای دوربین گوشی از اپلیکیشن اختصاصی موتورولا استفاده شده که این اپلیکیشن با اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوگل متفاوت است. بقیه اپلیکیشن‌های پیش‌نصب شده مانند Play-Music ،Google-Photos ،Google-Hangouts و … همگی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اندروید می‌باشند.

راهکار موتورولا برای مشاهده نوتیفیکیشن‌های یک گوشی صفحه قفل شده متفاوت از راهکار سامسونگ و ال‌جی می‌باشد. به‌جای ویژگی Always-On که در گوشی‌های جدید سامسونگ و ال‌جی استفاده شده، از دو روش برداشتن گوشی (به محض اینکه گوشی را از جایش تکان دهید صفحه نوتیفیکیشن ظاهر می‌شود) و دوبار ضربه زدن به صفحه‌نمایش می‌توان استفاده کرد.

ٖنقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - رابط کاربری

صفحه قفل گوشی همان صفحه قفل پیش‌فرض اندروید می‌باشد که علاوه بر نمایش ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها، شامل دو میان‌بر دوربین و Voice-Search نیز می‌شود.

همچنین این رابط کاربری با دو گسچر زیبا و کاربردی همراه است. با دوبار تکاندن گوشی مانند شکل زیر، فلش گوشی روشن شده و با تکرار این عمل خاموش می‌شود.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - گسچرها

گسچر دوم بدین شکل است که با دوبار چرخاندن 180 درجه‌ای مچِ دستی که گوشی در آن قرار دارد، اپلیکیشن دوربین اجرا می‌شود.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - گسچرها

سایر بخش‌های این رابط کاربری همانطور که اشاره کردیم، رابط کاربری خام اندروید مارشمالو می‌باشد که شاید برای برخی کاربران دوست داشتنی و برای برخی کاربران کسل کننده باشد. اما در کل می‌توان با توجه به تغییرات جزیی اما کاربردری انجام گرفته شده روی اندروید این گوشی، نمره قابل قبولی به این UI داد.

عملکرد و بنچمارک گوشی Motorola Moto G4

چیپست استفاده شده در این گوشی اسنپ‌دراگون 617 می‌باشد که این چیپست نسخه کمی تغییر یافته چیپست قدیمی اسنپ‌دراگون 615 می‌باشد. این تراشه از همان پردازنده گرافیکی قدیمی آدرنو 405 بهره برده و تنها تغییر رخ داده نسبت به مدل 615، ارتقای جزیی کلاک پردازنده‌ها می‌باشد.

در مورد کلاک پردازنده‌ها باید اشاره کنیم که این تراشه متشکل از دو دسته چهارتایی از پردازنده‌های Cortex-A53 می‌باشد که دسته اول با کلاک 1.5GHz و دسته دوم با کلاک 1.2GHz کار می‌کنند.

جدا از بحث کلاک و نوع پردازنده و مسایلی از این قبیل، سرعت عملیات پردازشی این گوشی به شکل قابل توجهی در مقایسه با هم‌رده‌های خود بهتر است. شاید دلیل این امر را بتوان در استفاده از اندروید خام و عدم استفاده از پوسته‌های سنگین مانند رابط‌های کاربری اختصاصی کمپانی‌های مختلف توجیه کرد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - بنچمارک

همانطور که در نمودار بالا نیز مشاهده می‌کنید، امتیاز این گوشی در بنچمارک گوشی AnTuTu که بنچمارک ترکیبی می‌باشد، برابر با 46,949 است. با توجه به نوع چیپست و قیمت گوشی، می‌توان این امتیاز را برای این دستگاه بسیار مناسب خواند.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - بنچمارک

در مورد بنچمارک Basemark X که امتیاز دهی آن به قدرت پردازشی چیپست بستگی دارد، عملکرد Moto G4 چندان قابل تعریف نمی‌باشد. البته با توجه به نوع چیپست، چنین امتیازی برای این گوشی چندان هم تعجب برانگیز نیست.

سخن پایانی

چه این دستگاه را به اسم Lenovo Moto G4 و چه Motorola Moto G4 بشناسیم، فلسفه طراحی گوشی‌های موتورولا را می‌توان به خوبی در این دستگاه مشاهده کرد. دستگاهی کاملا میان‌رده و اقتصادی که با بهره‌گیری از زبان طراحی گوشی‌های موتورولا دوباره توانسته نام این برند قدیمی و دوست داشتنی را بر سر زبان‌ها بیندازد. رابط کاربری ساده این گوشی که با کمترین تفاوت ممکن با رابط کاربری اندروید خام طراحی شده، برای علاقه‌مندان به پوسته خود مارشمالو می‌تواند جالب توجه باشد. طراحی و ظاهر دستگاه، صفحه‌نمایش، دوربین، قدرت پردازشی و طول عمر باتری همگی از استانداردهای شناخته شده برای گوشی‌های میان‌رده تبعیت می‌کنند و واقعیت امر این است که نوشتن نقد منفی برای چنین طراحی کامل و بی‌نقصی کار دشواری است. البته باید اعتراف کنیم که تنها مساله‌ای که برای علاقه‌مندان به خرید این گوشی ممکن است مساله‌ساز شود، قیمت خرید آن می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا موتو جی 4 - نکات منفی و مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *