نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G30

نقد و بررسی گوشی موتورولا Motorola Moto G30

خط تولید محبوب و مشهور موتو جی (Moto G) امسال اعضای جدیدی دارد که در اسامی خود از دو عدد بهره می‌برند. در واقع موتورولا سه سری جی استایلوس (G Stylus)، جی پاور (G Power) و جی پلی (G Play) دارد و حالا به تازگی شاهد معرفی موتو جی 10 (Moto G10)، موتو جی 10 پاور (Moto G10 Power) و موتو جی 30 (Moto G30) بوده‌ایم. این کمپانی آمریکایی با چشم‌پوشی بر روی فاکتور ثبات در محصولاتش، به دنبال تنوع بخشیدن به آنهاست تا این خطوط تولید حالا گوشی‌های میان‌رده مختلف و گوناگونی داشته باشند که از میان همه آنها موتو جی 30 امکانات به مراتب پیشرفته‌تری دارد.

با تبلت فون همراه باشید تا به بررسی گوشی موتورولا موتو G30 به‌صورت کامل بپردازیم.

در میان دستگاه‌های متنوع و جذاب میان‌رده، مهمترین ویژگی Moto G30 نرخ بازسازی سریع آن است که اگرچه گفته می‌شود سرعتی برابر با 90 هرتز خواهد داشت ولی مطمئناً نسبت به دیگر رقبا روان‌تر خواهد بود. با این وجود، از آن جایی که این قابلیت با نمایشگر 6.5 اینچی IPS LCD همراه شده زیاد چشم‌گیر و جالب توجه نیست.
می‌توانیم همین نکته را در مورد تراشه اسنپدراگون 662 نیز بازگو کنیم هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان می‌توان این چیپست را جزو پردازنده‌های میان‌رده و در عین حال معمولی تلقی کرد که در مقایسه با تراشه‌های سری اسنپدراگون 460 گوشی‌های خانواده موتو جی 10 پیشرفته‌تر است.
لنز اصلی 64 مگاپیکسلی هم موتو جی 30 را از سایر دستگاه‌های سری موتو جی متمایز می‌کند زیرا هر چه که باشد از لنز 48 مگاپیکسلی قوی‌تر است. در این بین، گویا لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی هم استاندارد دستگاه‌های جی 10، جی 10 پاور و جی 10 استایلوس می‌باشد هرچند ممکن است این حسگر در برخی از مدل‌ها تفاوت‌های جزئی داشته باشد. به هر حال، می‌خواهیم در این مقاله همزمان با موتو جی 30، موتو جی 10 را نیز مقایسه کنیم.


سایر امکاناتی که اهمیت کمتری دارند ولی اشاره به آنها خالی از لطف نیست هم عبارتند از باتری 5000 میلی‌آمپری (که به نظر می‌رسد پای ثابت مشخصات فنی اکثر گوشی‌ها شده است) و تکنولوژی شارژ سریع 20 واتی. سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی، رادیو FM و جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز دیگر قابلیت‌هایی هستند که شاید ساده به نظر بیایند ولی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. به علاوه، با خرید موتورولا Moto G30 می‌توانید از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض بهره ببرید که علی‌رغم اینکه شش ماه از زمان عرضه آن می‌گذرد ولی همچنان یکی از امکانات بااهمیت می‌باشد.

آنباکسینگ گوشی موتو G30

موتو جی 30 در همان جعبه سرمه‌ای رنگ و مورد انتظار محصولات موتورولا به فروش می‌رسد. درون کارتن، گوشی مشاهده می‌شود که در یک قاب ژله‌ای شفاف جای‌گیری کرده است تا حتی قبل از اینکه از آن استفاده کنید هم محافظت شده باشد!!!


همراه با این تلفن همراه هم شارژر 20 واتی فروخته می‌شود (شارژ موتو جی 10 تنها 10 وات قدرت دارد) که 5 ولتی یا 3 آمپری، 10 ولتی یا 2 آمپری و 12 ولتی یا 1.67 آمپری است. در کنار شارژر نیز کابل مبدل USB-A به USB-C را می‌بینیم. ضمناً، بر خلاف رویه معمول گوشی‌های موتورولا، همراه با Moto G30 هدفون یا هندزفری به فروش نمی‌رسد.

ظاهر و طراحی گوشی Moto G30

موتو جی 30 از شیوه طراحی بهره می‌برد که عرف دستگاه‌های میان‌رده است ولی در آن پوشش رنگی دو قسمتی را می‌بینیم که در نهایت رویش برند موتورولا حک شده است.
دستگاهی که برای نوشتن این مقاله استفاده شده، بنفش – آبی می‌باشد. همان‌طور که مشخص است، این گوشی تک رنگ نیست بلکه در آن هاله‌های رنگی سفید مایل به آبی و صورتی دیده می‌شود. این نوع بدنه بسیار درخشان بوده و جذب کننده اثرات انگشت است که البته به خاطر پوشش کم رنگی که دارد، زیاد آلودگی‌ها را نشان نمی‌دهد.


دیگر رنگ Moto G30 هم عبارتست از مشکی که به جای اینکه بدنه‌اش درخشان باشد، دارای نوع پوشش ساتنی و براق است که باعث شده کمی کلاسیک‌تر به نظر بیاید. حتی این نمونه هم در مواجهه با نور افکت رنگی خاصی ایجاد و رویه آن از سبز به مسی تغییر می‌کند.
صرف‌نظر از رنگ یا پوشش استفاده شده روی بدنه، جنس قاب پشتی موتو جی 30 پلاستیکی است که تا حاشیه‌های گوشی کشیده شده است به همین دلیل بدون اینکه فریم‌ها را خیلی واضح نشان دهد، نمای یکپارچه و یکدستی را به دستگاه بخشیده است.
وقتی نمونه بنفش – آبی این دستگاه را در دست می‌گیرید، این‌گونه احساس خواهید کرد که در حال نگه داشتن یک گوشی ارزان هستید. حال با مقایسه دو مدل (بنفش و مشکی) Moto G30 که هر کدام با دیگری تفاوت‌های فاحشی دارد، ناچاراً باید اعتراف کنیم که نمونه سیاه رنگ پیشرفته‌تر به حساب می‌آید.


بر خلاف موتو جی 10 که بدنه بافت مانند و البته خاصی داشت، هیچ‌یک از نمونه‌های موتو جی 30 از شیوه طراحی نامبرده بهره نمی‌برند.


به هر ترتیب، قاب پشتی هر دوی این تلفن‌های همراه یک نکته مشترک دارد و آن هم سنسور اسکنر اثر انگشتی است که درون یک دایره قرار گرفته و روی آن برند موتورولا حک شده است بنابراین کمپانی آمریکایی با این حسگر هم به روش‌های بیومتریکی محصولش افزوده و هم نمای آن را جذاب‌تر کرده است.


با همه پیشرفت‌هایی که سنسورهای اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش داشته‌اند ولی هنوز حسگرهایی که در قاب پشتی قرار گرفته‌اند و برای بازگشایی قفل نمایشگر هم فقط کافی است آنها را لمس کنیم، محبوبیت خاص خودشان را دارند. اگرچه سرعت نمایش هوم اسکرین پس از لمس سنسور نسبتاً پایین است و مطابق انتظار نیست ولی در مجموع اسباب رضایت را فراهم خواهد کرد.
یک نکته جزئی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که حسگر Moto G30 در قاب پشتی، فضای زیادی را به خود اختصاص نداده است بنابراین شاید برخی اوقات نتوانید آن را پیدا کنید. در اینجا اما، قاب ژله‌ای سیلیکونی کمک شایانی خواهد کرد.


دوربین عقب چهارگانه در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته‌اند بنابراین مهندسان موتورولا توانسته‌اند همه سنسورها و حتی چراغ فلاش LED را در کنار یکدیگر جای دهند. برآمدگی این قسمت تقریباً به 1 میلی‌متر می‌رسد به همین دلیل وقتی موبایل را روی سطح صافی می‌گذارید ممکن است کمی لرزش داشته باشد. در اینجا باز هم قاب ژله‌ای سیلیکونی این مشکل بسیار جزئی را حل خواهد کرد.


ماژول مشکی رنگ دوربین اصلی کنتراست و تضاد زیادی با قاب پشتی ایجاد می‌کند. بر این اساس، بار دیگر تکرار می‌کنیم که نمونه مشکی رنگ Moto G30 انتخاب بهتری خواهد بود زیرا ترکیب سبز یشمی با مشکی چشم‌نوازتر است از ترکیب بنفش با مشکی.


هر دو تلفن‌های همراه در جلو به یک شکل دیده می‌شوند. نمایشگر 6.5 اینچی یک ناچ کوچک دارد تا در آن به دوربین سلفی جای دهد و بریدگی اسپیکر هم دقیقاً در بالا قرار گرفته است. هر دو این امکانات به همراه حاشیه مشکی رنگ، ضخامت نسبتاً زیادی دارند حال آنکه این اتفاق در میان دستگاه‌های میان‌رده موتورولا به وفور مشاهده شده است.


حاشیه پایینی حتی، ضخامت بیشتری دارد ولی خوشبختانه موتو جی 30 از این نظر همچون سایر گوشی‌های میان‌رده و مقرون به صرفه عمل می‌کند.


نحوه قرارگیری دکمه‌ها در Moto G30 کمی عجیب و غریب است. هم دکمه پاور و هم دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا در سمت راست جای‌گیری کرده‌اند ولی دکمه فعالسازی گوگل اسیستنت نیز در همین قسمت حاضر شده که بیشتر به لبه بالایی دستگاه نزدیک می‌باشد.
گوشی‌های پیشین موتورولا به این دکمه در قسمت پایینی سمت چپ فریم جای می‌دادند که دسترسی به آن بسیار راحت‌تر بود. در موتو جی 30 و موتو جی 10 اما، این دکمه آن‌قدر بالا حاضر شده که حتی به صورت ناخواسته نیز نخواهید توانست آن را لمس کنید و برای کسانی که استفاده از دستیار هوشمند گوگل را ترجیح می‌دهند هم یک مشکل اساسی به حساب می‌آید.


هنوز مشخص نیست وجود جک هدفون 3.5 میلی‌متری در بالا بهتر است یا در پایین ولی آن‌طور که از نظرسنجی‌های پیشین برداشت می‌شود، هر کسی نظر و ایده خاص خودش را خواهد داشت. در Moto G30 این پورت به بالا منتقل شده که عمومیت کمتری دارد. در هر حال، این درگاه حاضر شده و یک میکروفون ثانویه نیز آن را همراهی می‌کند.
امکانات پایینی فریم هم عبارتند از پورت USB-C، اسپیکر و میکروفون اصلی.
در سمت چپ چارچوب نیز اسلات قرار دادن مموری کارت و سیمکارت را می‌بینیم. در حالی که این سینی امکان گذاشتن کارت حافظه را فراهم کرده ولی متأسفانه فضای تعبیه شده با فضای قرار دادن سیمکارت دوم مشترک است تا مجبور شوید ناچاراً یکی از آنها را انتخاب کنید. مشخصاً اسلات اختصاصی برای مموری کارت بسیار بهتر است.
طول، عرض و ضخامت Moto G30 به ترتیب 165.2*75.7*9.1 میلی‌متر و وزن آن 200 گرم است. این دستگاه از نظر طراحی به هیچ عنوان متمایزتر از دیگر گوشی‌های میان‌رده نیست چرا که اکثر این تلفن‌های همراه نمایشگر 6.5 اینچی و باتری 5000 میلی‌آمپری دارند. با این حال، موتو جی 30 یک موبایل شاخص است که وقتی آن را در قاب ژله‌ای محافظ می‌گذارید، خیلی راحت شناسایی خواهد شد. نکاتی که گفتیم، برای اکثر تلفن‌های همراه میان‌رده صدق می‌کنند.

صفحه نمایش گوشی موتو G30

موتو جی 30 یک نمایشگر 6.5 اینچی LCD با رزولوشن 1600*720 و تراکم پیکسلی 270 دارد که برای یک گوشی میان‌رده استاندارد و بعضاً مشکل‌ساز است. یکی از مشخصاتی که بیش از همه توجهمان را به سمت خودش جلب می‌کند، نرخ بازسازی 90 هرتزی Moto G30 می‌باشد تا این دستگاه به یکی از معدود محصولات ارزان‌قیمت موتورولا تبدیل شود که از نرخ بازسازی 60 هرتزی فراتر رفته است.


اما پیش از اینکه بخواهیم در مورد نرخ نوسازی این گوشی صحبت کنیم، بد نیست این پنل را از نظر روشنایی و کنتراست بررسی نماییم. چنان‌چه ویژگی روشنایی تطبیقی را خاموش کنید، رکورد 403 نیت را دریافت خواهید کرد ولی وقتی آن را فعال کردید، حداکثر روشنایی در زیر نور مستقیم خورشید به 468 نیت می‌رسد. با این آمار، Moto G30 خیلی بهتر از همرده‌های خودش کار می‌کند و فقط توسط شیائومی پوکو ایکس 3 (Xiaomi Poco X3) شکست می‌خورد.
چیزی که صفحه نمایش گوشی مورد بحث ما را بسیار قدرتمند و پیشرفته می‌کند، کنتراست است که به خاطر قسمت‌های مشکی عمیق حاصل می‌گردد و می‌تواند رکورد 2000:1 را به ثبت برساند تا از همه نمایشگرهای غیر OLED بهتر باشد. در واقع موتو جی 10 هم کنتراست زیادی دارد و علی‌رغم اینکه از Moto G30 ارزان‌تر است اما همچنان کنتراست نمایشگرش زیاد می‌باشد.


Moto G30 دارای سه گزینه تنظیم رنگ Natural، Boosted و Saturated است که مورد اول به صورت پیش‌فرض فعال شده است. از آن جایی که این دستگاه از گاموت رنگی گسترده پشتیبانی نمی‌کند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید محتواها با کیفیت DCI-P3 نمایش داده شوند ولی خوشبختانه حالت Natural می‌تواند ما را به دقت رنگی sRGB نزدیک کند. با این حال، خیلی از افراد آپشن Saturated که رنگ‌ها را شفاف‌تر ولی سردتر می‌کند را ترجیح می‌دهند.
موتو جی 30 در منوی نرخ بازسازی، سه گزینه 60 و 90 هرتزی و اتوماتیک (Auto) دارد. اولین آپشن باعث می‌شود همه برنامه‌ها با همان سرعت 60 هرتزی اجرا گردند. آپشن دوم هم سرعت انجام کارها از جمله پخش ویدیوها را افزایش می‌دهد و بر دوام باتری تأثیر منفی می‌گذارد.
اما اگر نمی‌خواهید دوام باتری گوشی‌تان کاهش پیدا کند، می‌توانید از آپشن اتوماتیک استفاده کنید که در مواقعی که با موبایل کاری ندارید، نرخ نوسازی را به 60 هرتز می‌رساند بنابراین بلافاصله وقتی وارد منوها و فهرست گوشی شدید، دوباره نرخ بازسازی به 90 هرتز افزایش پیدا خواهد کرد.
در حالی که این گزینه برای دوام باتری مثمرثمر است ولی تا کنون مشاهده شده که نمایشگرهای LCD که نرخ نوسازی 90 هرتزی دارند، دوام باتری‌شان به مراتب ضعیف‌تر است. حالا همین اتفاق در Moto G30 نیز رخ می‌دهد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به صورت دائمی از نرخ نوسازی 90 هرتزی استفاده نمایید.

دوام باتری موتورولا Moto G30

موتو جی 30 انرژی خود را از باتری 5000 میلی‌آمپری دریافت می‌کند تا حداقل بتواند به مدت یک روز و یا حتی بیشتر دوام بیاورد. چنان‌چه نرخ بازسازی روی 90 هرتز فعال باشد، دوام باتری در آزمایش‌های وبگردی و تماشای فیلم به بیش از 16 ساعت خواهد رسید. حال اگر نرخ نوسازی به 60 هرتز کاهش پیدا کند، این اعداد و ارقام با تغییرات نسبتاً جزئی همراه خواهند شد.
این تلفن همراه در آزمایش برقراری تماس 46 ساعت دوام آورد و به طور کلی استقامت آن به 131 ساعت رسید.

سرعت شارژ موتو G30

همراه با Moto G30 یک شارژر 20 واتی به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد استاندارد پشتیبانی شده توسط این شارژر QuickCharge 3.0 باشد که معمولاً در تراشه‌های اسنپدراگون 662 وجود دارد.
صرف‌نظر از استاندارد پشتیبانی شده، این تلفن همراه به دو ساعت و نیم زمان نیاز دارد تا کامل پر شود. اگر انرژی موجود در باتری روی 0 درصد باشد، پس از نیم ساعت 32 درصد آن پر خواهد شد. شاید نتوانیم این سرعت شارژ را قابل قبول بدانیم ولی برای یک گوشی میان‌رده مناسب است.

کیفیت صدا

از آن جایی که حضور اسپیکرهای استریو در موبایل‌های این رنج قیمت مورد انتظار نیست، موتو جی 30 یک اسپیکر معمولی در پایین خود دارد. در این میان، برخی از محصولات موتورولا مانند موتو جی 8 پلاس (Moto G8 Plus) و موتو جی 8 پاور (Moto G8 Power) اسپیکر استریو داشتند.


این دستگاه توانست همچون موتو جی 10، در آزمایش‌های تخصصی کیفیت صدا امتیاز “معمولی” را کسب کند. عجیب آنکه این دو گوشی عملکرد نسبتاً متفاوتی داشتند به طوری که Moto G30 صداهای بلند را با کیفیت بیشتری پخش کرد. صداهای معمولی هم با کیفیت یکسانی پخش شدند. لازم به ذکر است که Realme 7 و پوکو ایکس 3 صداها را بلندتر پخش خواهند کرد و پوکو هم در محصولاتش اسپیکر استریو قرار داده است.

سیستم عامل و رابط کاربری

اگر می‌خواهید گوشی‌های موتورولا را خریداری کنید، احتمالاً دلیل این تصمیم‌تان آن است که این دستگاه‌ها از سیستم عامل اندروید خام بهره می‌برند. در موتو جی 30 اندروید 11 به صورت پیش‌فرض نصب شده و در حالی که رابط کاربری بسیار ساده و مبتدی می‌باشد اما موتورولا چند ویژگی جدید اضافه کرده تا پوسته نرم‌افزاری محصولش را جذاب‌تر کند.


یک اپلیکیشن به نام Moto تمام امکانات را در خودش جای داده است. اولین دسته‌بندی مخصوص شخصی‌سازی است که به شما اجازه می‌دهد ظاهر آیکون‌ها، نحوه ظاهر شدن تنظیمات سریع، رنگ اصلی رابط کاربری و فونت را تغییر دهید. به علاوه، چند تصویر پس‌زمینه وجود دارد که مشابه آنها را در اپلیکیشن Google Wallpapers دیده‌ایم.
در ادامه به روش‌های ناوبری می‌رسیم. با تکان دادن دستان به صورت فنون رزمی و با باز و بسته کردن انگشتان، به ترتیب چراغ فلاش LED و اپلیکیشن دوربین اجرا می‌شوند. زمانی هم که گوشی را بلند می‌کنید، قابلیت بازگشایی تشخیص چهره فعال می‌گردد تا وقتی به موبایل نگاه کردید، بلافاصله قفل آن باز شود. یک ویژگی تازه، نحوه جدید کشیدن انگشتان به کناره‌ها برای رفتن به حالت تقسیم صفحه نمایش است.
امکانات مربوط به صفحه نمایش هم عبارتند از Peek Displays و Attentive Display. مورد اول یک آلترناتیو مناسب برای صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) است. این قابلیت زمانی که احساس کند در نزدیکی گوشی چیزی تکان خورده (احتمالاً با سنسور مجاورت) و یا موبایل برداشته شده، نمایشگر را روشن خواهد کرد. زمانی هم که صفحه نمایش قفل بوده و اعلانی دریافت کردید، می‌توانید روی آن ضربه بزنید و محتوای پیام را مشاهده نمایید و حتی به آن پاسخ دهید. مورد دوم نیز سبب خواهد شد تا زمانی که دارید به نمایشگر نگاه می‌کنید، گوشی روشن بماند. این قابلیت برای کسانی که می‌خواهند مقالات طولانی‌مدت مطالعه کنند فوق‌العاده خواهد بود هرچند بعضی اوقات لازم است در میان صفحات اسکرول کنید تا ادامه متن را بخوانید.
از آن جایی که اندروید 11 ویژگی‌های جدیدی دارد، موتورولا بخش What’s New را افزوده تا شما را با آنها آشنا سازد. مجوزهای یک مرحله‌ای به نرم‌افزارهای مختلف اجازه خواهند داد تا آنها را مجاز سازید به صورت موقتی به حافظه داخلی، مخاطبان، موقعیت مکانی و . . . دسترسی داشته باشند. دسته‌بندی و گروه‌بندی اعلانات هم اقدام دیگری است که موتورولا انجام داده تا نوار اعلانات مرتب‌تر شده و کاربران بتوانند روی مکالمات خود بیشتر تمرکز کنند. بر این اساس، کارت‌های گفتگوها در بالای سایر اعلانات نمایش داده خواهند شد تا اولویتشان نسبت به دیگر نوتیفیکیشن‌ها مشخص شود.
Bubbles یکی از قابلیت‌های مورد انتظار برای برنامه‌های پیامرسان بوده که چند سالی می‌شود فیسبوک مسنجر آن را دارد. اپلیکیشن‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، اعلانی را به صورت شناور نشان خواهند داد که ضربه زدن روی آن سبب خواهد شد صفحه پاسخ دادن به آن اجرا شود.
Nearby Share دیگر قابلیت جذاب اندروید جهت انتقال فایل‌ها می‌باشد بنابراین ارسال محتواها از یک گوشی به گوشی دیگر آسان‌تر از گذشته شده است. در نهایت به منوی آپدیت شده مربوط به پاور می‌رسیم که میانبرهایی به دستگاه‌های متصل شده نظیر لوازم خانگی هوشمند و کروم‌کست از طریق اپلیکیشن Google Home دارد.
قابلیت بهینه شده مربوط به شارژ شاید مختص اندروید 11 نبوده باشد ولی همه امکاناتی که مشابه آنها را در دیگر گوشی‌های اندرویدی دیده بودیم را داراست. این ویژگی با نحوه استفاده شما از موبایل و شیوه‌های شارژ آن آشنا خواهد شد. در واقع این قابلیت باتری را تا 80 درصد پر می‌کند و 20 درصد باقی مانده را نگه می‌دارد تا زمانی که خودتان دستگاه را از شارژر جدا کنید. لازم به ذکر است، این ویژگی به صورت پیش‌فرض غیرفعال است بنابراین باید آن را به صورت دستی فعال نمایید.
از آن جایی که موتو جی 30 از موتو جی 10 قدرتمندتر است، مشکلی از نظر کاهش سرعت منوها و رابط کاربری در آن به وجود نخواهد آمد. همان‌طور که گفتیم، شاید سنسور اسکنر اثر انگشت کمی تأخیر داشته باشد ولی سرعتش اصلاً کم نیست. در واقع وقتی اثر انگشت شناخته شد، گوشی خواهد لرزید تا متوجه شوید و فقط روشن شدن نمایشگر به کمی زمان بیشتر نیاز خواهد داشت.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

تراشه Moto G30 اسنپدراگون 662 است که با فرآیند لیتوگرافی 11 نانومتری و در سال 2020 تولید شده است. این چیپست از سازه 4*4 بهره می‌برد که چهار عدد اول Kryo 260 Gold مخصوص کارهای گرافیکی و سنگین و چهار عدد دوم Kryo 260 Silver مخصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی هستند. پردازنده گرافیکی نیز آدرنو 610 می‌باشد.
نمونه‌های دارای رم و حافظه داخلی مختلف این دستگاه عبارتند از 4 گیگابایت رم با 64 گیگابایت حافظه داخلی، 4 گیگابایت رم با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت رم با 128 گیگابایت حافظه داخلی.


نمرات دریافت شده توسط این تلفن همراه در آزمایش‌های بنچمارک همانگونه بودند که انتظار می‌رفت. Realme 7 با تراشه هلیو G95 و پوکو ایکس 3 با تراشه اسنپدراگون 732G در آزمون Geekbench حرف اول را می‌زنند. گلکسی ای 21 اس (Galaxy A21s) که هم اندازه با Moto G30 قیمت خورده، به اندازه محصول موتورولا قدرتمند نیست و گلکسی ای 31 (Galaxy A31) که کمی گران‌تر است، در آزمون تک هسته‌ای بهتر و در آزمون چند هسته‌ای ضعیف‌تر کار می‌کند.
در آزمایش AnTuTu تقریباً همان اتفاقات پاراگراف قبل می‌افتند. موتو جی 30 از گوشی‌های گلکسی نامبرده قوی‌تر و با رقبایی که تراشه‌های سری اسنپدراگون 600 دارند برابر است و از Realme 7 و پوکو ایکس 3 ضعیف‌تر شکست می‌خورد.

زمانی هم که صحبت از عملکرد پردازنده گرافیکی می‌شود، این محصول موتورولا از بیشترین پتانسیل نمایشگر 720p خود بهره می‌برد و در آزمایش GFXBench نمره قابل‌قبولی کسب می‌کند. Realme 7 و پوکو ایکس 3 باز هم بهتر از Moto G30 خواهند بود و با نمایشگر 1080p که دارند فاصله خود را بیشتر کرده‌اند.

دوربین

موتو جی 30 را می‌توانیم گوشی بدانیم که به بهترین دوربین عقب در میان دستگاه‌های سری Moto G موتورولا مجهز شده است. لنز اصلی این بخش 64 مگاپیکسلی و همراهی کننده آن 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق برای گرفتن تصاویر پرتره و 2 مگاپیکسلی مکرو برای گرفتن تصاویر کلوزآپ هستند.


لنز اصلی 64 مگاپیکسلی که توسط سامسونگ ساخته شده و با عنوان تترا پیکسل شناخته می‌شود، دارای ابعاد 0.7 میکرومتر در هر پیکسل است. این سنسور هر 4 پیکسل را با یکدیگر ترکیب می‌کند بنابراین تصاویری که به ثبت می‌رساند 16 مگاپیکسلی هستند. این لنز دارای فاصله کانونی 26 میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/1.7 بوده ولی به ویژگی ثابت‌سازی تصاویر مجهز نیست.
لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی که سایز هر پیکسل آن 1.12 میکرومتر است، دریچه دیافراگم f/2.2 داشته و می‌تواند تا 118 درجه زاویه را پوشش دهد.
در ادامه به دو لنز 2 مگاپیکسلی می‌رسیم که هر دو دارای دریچه دیافراگم f/2.4 هستند و یکی برای گرفتن تصاویر کلوزآپ (مکرو) و دیگری برای گرفتن تصاویر پرتره (تشخیص عمق) استفاده می‌شود.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین گوشی‌های موتورولا دارای امکانات بخصوصی هستند که پیچیده‌ترین گزینه‌ها به نحوه تنظیم رزولوشن تصاویر مربوط می‌شوند. در تنظیمات انتخاب‌کننده‌ای وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد یکی از دو آپشن عکسبرداری 16 مگاپیکسلی و یا 11 مگاپیکسلی را انتخاب کنید. هر دو این گزینه‌ها مخصوص لنزهای اصلی و اولترا واید هستند. به علاوه، امکان تصویربرداری با رزولوشن 64 مگاپیکسلی توسط لنز اصلی نیز فراهم شده است. این آپشن بر خلاف سایر گزینه‌ها که به رزولوشن مربوط می‌شوند، به خودِ حالت دوربین ربط دارد. به طور کلی می‌خواهیم بگوییم که عکسبرداری با کیفیت 8 مگاپیکسلی توسط لنز اولترا واید بی‌فایده است.
یک نکته دیگر که به نوعی اعتراض به تصمیم موتورولا است، به محل قرارگیری حالات عکسبرداری مربوط می‌شود. این گزینه‌ها حالا به زیر دکمه شاتر منتقل شده‌اند تا وقتی می‌خواهید یکی از آنها برگزینید انگشت شست‌تان روی یکی از آپشن‌ها قرار گیرند و نه دکمه شاتر. تقریباً همه اپلیکیشن‌های دوربین موجود در محصولات سایر شرکت‌ها، گزینه‌های مخصوص عکسبرداری را بالای دکمه شاتر می‌گذارند.
تنظیمات اضافی دوربین را می‌توان با کشیدن انگشت از بالای دکمه شاتر مشاهده و از طریق منویی که اجرا می‌شود، شخصی‌سازی کرد. منوی تنظیمات کلی در همان جای معمول خودش یعنی در آیکون چرخ‌دنده در گوشه بالا سمت چپ قرار دارد.
یک حالت پیشرفته (Pro) در نظر گرفته شده که امکان تصویربرداری با هر سه لنز (اصلی، اولترا واید و سلفی) را فراهم می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید تمام مقادیر نظیر ISO، سرعت شاتر، نحوه نورپردازی، تعادل نور سفید و شیوه فوکوس کردن (مخصوص لنز اصلی) را تغییر دهید. ضمن اینکه آپشن هیستوگرام زنده هم اگرچه کوچک است ولی به هر ترتیب تعبیه شده است.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

کیفیت کلی تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی موتو جی 30 قابل قبول است. مقدار جزئیات زیاد و قسمت‌های مختلف با وضوح مناسبی به ثبت رسیده‌اند. البته در برخی جاها که رنگ‌ها پیچیده نیستند، کمی نویز دیده می‌شود ولی نمی‌توانیم نسبت به این موضوع زیاد معترض باشیم.


رنج دینامیک فوق‌العاده است بنابراین بخش‌های انتهایی تصاویر با بیشترین کیفیت ممکن به ثبت می‌رسند و عکس‌ها کنتراست زیادی دارند. نحوه تولید رنگ دوربین Moto G30 هم چیزی است که مطمئناً از آن خوشتان خواهد آمد زیرا رنگ‌ها با حرارت دیده می‌شوند ولی حرارت آنها به گونه‌ای نیست که اشباع شده باشند.
نکته‌ای که در پاراگراف قبل گفتیم، با آن چیزی که در خروجی‌های موتو جی 10 دیده بودیم متفاوت است زیرا آن دستگاه ظاهر تصاویر را اصطلاحاً بی‌روح و سرد نشان می‌دهد. البته شاید برخی‌ها این نوع شیوه عکسبرداری را بیشتر ترجیح دهند ولی بعضی‌ها هم از آن خوششان نخواهد آمد. زمانی که از نماهای نزدیک به تصاویر نگاه می‌کنید، موتو جی 30 مزایای خاص خودش را دارد زیرا جزئیات را بیشتر از موتو جی 10 به ثبت رسانده است. در این میان، رنج دینامیک هر دو گوشی تقریباً برابر می‌باشد.
حالت تصویربرداری 64 مگاپیکسلی یا همان پیشرفته، تصاویری می‌گیرد که در آنها جزئیات قابل‌توجهی دیده نمی‌شود. این در حالی است که خروجی‌های این گزینه در موتو جی 10 تصاویر 12 مگاپیکسلی را ارتقا می‌داد تا 48 مگاپیکسلی شوند. البته در برخی قسمت‌ها این آپشن مزایای خاص خودش را دارد ولی استفاده از آن در همه لحظات کاربرد نخواهد داشت. در این حالت نویزها خودشان را بیشتر نشان می‌دهند هرچند برای پی بردن به این نکته می‌بایست خیلی روی نقاط زوم کنید.
با باز و بسته کردن انگشت اشاره و شست روی قسمت منظره‌یاب می‌توانید به میزان 2 برابری (2x) زوم کنید زیرا هیچ گزینه یا میانبر از پیش تعیین شده‌ای برای بزرگنمایی وجود دارد. در تصاویر گرفته شده با این حالت رنج دینامیک محدودتر و شفاف‌سازی بیشتر می‌شود تا معضل کشیدگی رنگ‌ها رخ ندهد. به طور کلی این عکس‌ها تنها به درد مشاهده شدن در نمایشگر خودِ گوشی می‌خورند و نه صفحه نمایش‌های بزرگتر.


لنز اولترا واید و 8 مگاپیکسلی Moto G30 گزینه عکسبرداری با همین کیفیت را دارد ولی تصاویری که به ثبت می‌رساند مستقیماً توسط او گرفته نمی‌شوند. پیشنهاد ما استفاده از حالت تصویربرداری 16 مگاپیکسلی است زیرا در اکثر مواقع و زمانی که دارید با لنز اصلی عکسبرداری می‌کنید، تنظیمات دوربین گوشی را در همان حالت نگه می‌دارید. این نکته را به خاطر بسپارید که معمولاً در تصاویر گرفته شده با لنزهای اولترا واید استفاده شده در گوشی‌های میان‌رده، رنگ‌ها در اکثر اوقات کشیده می‌شوند تا گویی کیفیت آنها ارتقا یافته است.
با ذکر این نکته، موتو جی 30 عکس‌های اولترا واید مناسبی نسبت به رده‌ای که به آن تعلق دارد می‌گیرد. وضوح آنها زیاد نیست ولی میزان جزئیات برای رزولوشن 8 مگاپیکسلی قابل قبول است. رنج دینامیک در روز فوق‌العاده و تصحیح انحرافات خوب می‌باشد. با این اوصاف، کیفیت تصاویر قابل قبول خواهد بود.

کیفیت تصاویر ثبت شده در شب

در شرایط کم نور، لنز اصلی Moto G30 عملکرد قابل‌قبولی از خودش ارائه می‌کند هرچند در برخی از لحظات نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای ما باشد. یکی از معضلاتی که این لنز دارد آن است که بعضی وقت‌ها از حالت HDR خودکار بهره نمی‌برد تا قسمت‌های پرنورتر کم‌رنگ دیده شوند؛ نقطه ضعفی که در هر جایی مشاهده نخواهد شد. دیگر معضل این لنز به نحوه فوکوس کردن مربوط می‌شود تا مجبور باشید خودتان روی قسمت مدنظر ضربه بزنید تا روی آن فوکوس شود.


خوشبختانه حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode بسیاری از مشکلات گفته شده را حل می‌کند و قسمت‌های سایه‌دار و پرنور را با کیفیت مثال‌زدنی به ثبت می‌رساند. با این آپشن حتی بسیاری از نویزها از بین می‌روند.
با مقایسه تصاویر گرفته شده در شب توسط موتو جی 30 و موتو جی 10، به طور کلی تفاوت خاصی دیده نمی‌شود؛ نکته‌ای که کاملاً به ضرر گوشی مورد بحث ماست. برای مثال، Moto G10 هنگام استفاده از حالت HDR عملکرد باثبات‌تری داشت به همین دلیل در مناطقی که کنتراست رنگ‌ها زیاد است خیلی خوب کار می‌کند. به علاوه، در اینجا گوشی روی قسمت‌های مختلف بهتر متمرکز می‌شود. لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از دو دستگاه نامبرده از نظر تعادل رنگ سفید و اشباع کردن رنگ‌ها خوب کار نمی‌کند.
همچنین، در Night Mode موتو جی 10 شفافیت و مقدار جزئیات بیشتر هستند.


لنز اولترا واید گوشی مورد بحث ما در شب‌ها خوب کار نمی‌کند. در تصاویری که این سنسور به ثبت می‌رساند نورپردازی به‌درستی انجام نشده و رنج دینامیک محدود شده است. مقدار جزئیات به ندرت دیده می‌شوند و تصاویر حالت کشیدگی به خود گرفته‌اند.
شایان ذکر است که لنز اولترا واید موتو جی 10 نمی‌تواند در برابر همتای خود در Moto G30 حرفی برای گفتن داشته باشد.

کیفیت تصاویر پرتره

حالت عکسبرداری پرتره در موتو جی 30 تصاویر باکیفیتی می‌گیرد که در آنها سوژه از پس‌زمینه به خوبی جدا و افکت بوکه به شکل فوق‌العاده‌ای اعمال شده است. البته در برخی جاها که نمای پشت سوژه و بعضی از اعضای او (مانند موها) پیچیده هستند، الگوریتم‌های پرتره به مشکل می‌خورند.
نحوه جداسازی سوژه از پس‌زمینه در Moto G30 و Moto G10 یک شکل خواهد بود ولی از نظر رنگ چهره و نحوه نورپردازی تفاوت خواهد داشت. برای مثال، در برخی از قسمت‌ها گوشی اول از مقدار ISO بیشتر و شاتر کم‌سرعت‌تر استفاده کرد حال آنکه گوشی دوم رنگ چهره‌ها را کمی مصنوعی نشان می‌داد و روی آنها هاله قرمز به وجود می‌آورد.

کیفیت تصاویر کلوزآپ

لنز مکرو موتو جی 30 تصاویر کلوزآپی می‌گیرد که کیفیت معمولی دارند. این عکس‌ها در قسمت منظره‌یاب دوربین ظاهر جذابی خواهند داشت ولی به طور کلی جزئیاتشان کم است هرچند از یک لنز 2 مگاپیکسلی هم بیش از این انتظار نمی‌رود. به علاوه، شاید برخی اوقات در این تصاویر فوکوس به‌درستی انجام نشود.

کیفیت تصاویر سلفی

اگر در جایی که می‌خواهید عکس سلفی بگیرید، نور به اندازه کافی تابیده باشد، مقدار جزئیاتی که در تصاویر خواهید دید زیاد و رنگ چهره‌ها شاداب خواهد بود. در جاهایی که نور کاهش می‌یابد، عملکرد Moto G30 با افت محسوسی مواجه خواهد شد به طوری که تصاویر گرفته شده در فضاهای سربسته که نور کمی دارند، تار و کشیده هستند هرچند اگر از نمای نزدیک به آنها نگاه نکنید، قابل قبول می‌باشند.
پس از مقایسه کیفیت تصاویر پرتره ثبت شده با موتو جی 30 و موتو جی 10، حال بد نیست ببینیم عکس‌های سلفی با هم چه تفاوت‌هایی دارند. در اینجا خروجی‌های گوشی اول رنگ‌ها را اشباع شده و دارای هاله قرمز رنگ نشان می‌دهد و خروجی‌های گوشی دوم اصطلاحاً سرد و بی‌روح هستند. Moto G10 همچنین، الگوریتم‌های HDR شدیدتری دارد و کنتراست و قسمت‌های تاریک‌تر را بهتر نشان می‌دهد.
در حالت پرتره، Moto G30 سوژه را از پس‌زمینه به خوبی جدا می‌کند که البته اگر از نمای نزدیک به لبه‌ها نگاه بیندازید، شاهد برخی ناملایمات خواهید بود؛ اتفاقی که برای یک گوشی میان‌رده قابل قبول است. شاید بتوانیم این نکته را به نبود HDR در این حالت ربط بدهیم که سبب می‌شود قسمت‌های پرنور با کیفیت کمتری به ثبت برسند.

ضبط و کیفیت ویدیو

علی‌رغم اینکه این گوشی می‌تواند فیلم‌های 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه ثبت کند ولی کیفیت ویدیوهای ضبط شده با او قابل قبول نیستند. این در حالی است که بعضی از موبایل‌های ارزان‌تر نهایتاً فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌گیرند. در هر دو لنز اصلی و اولترا واید، سیستم ثابت‌سازی تصاویر در نظر گرفته شده است.
ویدیوهای 1080p دارای 30 فریم بر ثانیه ضبط شده با لنز اصلی که بیت‌ریت 20 مگابیت بر ثانیه دارند، بی‌کیفیت هستند. رنج دینامیک محدود و مقدار جزئیات نیز در حد و اندازه خودش قابل قبول است. به عنوان یک نکته مثبت، در ویدیوهای 1080p معمولاً جزئیات زیاد بوده و نویز وجود ندارد.
عملکرد لنز اولترا واید هنگام فیلمبرداری زیاد تعریفی نیست زیرا ویدیوهای ضبط شده با آن حالت کشیده و رنج دینامیک محدودی دارند. حداقل می‌توانیم بگوییم که جای شکرش باقی است که امکان ضبط ویدیو با این لنز وجود دارد وگرنه از نظر کیفی نمی‌توانیم آنها را تحسین کنیم.
سیستم ثابت‌سازی تصاویر برای از بین بردن لرزش‌های به وجود آمده حین راه رفتن بسیار خوب کار می‌کند هرچند این لرزش‌ها بعضی اوقات سبب از بین رفتن فوکوس می‌شود که به سختی می‌توان این مشکل را حل کرد.
همه نکات گفته شده به سیستم ثابت‌سازی تعبیه شده در لنز اولترا واید نیز اطلاق می‌شوند که به هیچ عنوان بد نیستند. البته به خاطر فوکوس ثابت این حسگر، نباید انتظار داشته باشید بتوانید خیلی راحت روی سوژه متمرکز شوید.

رقبا و آلترناتیوها

نسخه دارای رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی موتو جی 30 با قیمت 180 یورویی و نسخه دارای رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی این دستگاه با قیمت 220 یورویی به فروش می‌رسد.


Realme 7 به عنوان یکی از رقبای قدر این دستگاه 180 یورو قیمت خورده ولی این پول شما را صاحب گوشی می‌کند که 6 گیگ رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد. این دستگاه از نظر رزولوشن نمایشگر و سرعت شارژ برتر است ولی از نظر کیفیت صفحه نمایش و دوام باتری فرقی با محصول مورد بحث ما ندارد. نکته مهمتر در مورد نماینده Realme آن است که از تراشه قدرتمندتری بهره می‌برد تا بیشتر مورد توجه گیمرها یا علاقه‌مندان به ضبط فیلم‌های 4K قرار گیرد. محصول موتورولا اما، از اندروید جدیدتر و رابط کاربری ساده‌تر استفاده می‌کند. Realme 7 کمی از Moto G30 گران‌تر می‌باشد ولی Realme 7i تقریباً اندازه نماینده موتورولا قیمت خورده است. در این میان، فاکتورهایی مانند اندروید 11 (در موتو جی 30) و اسلات اختصاصی قرار دادن مموری کارت (میکرو SD در Realme 7i) می‌توانند بر تصمیم نهایی شما تأثیر بگذارند.
پوکو ایکس 3 گوشی دیگری است که می‌تواند آلترناتیو مناسبی برای Moto G30 باشد. تراشه و نمایشگر محصول شیائومی قوی‌تر هستند ولی امکاناتی همچون نرخ بازسازی سریع‌تر و اسپیکرهای استریو آن را به دستگاه جذاب‌تری تبدیل می‌کنند. نماینده موتورولا اما، دوام باتری طولانی‌تر و اندروید 11 دارد حال آنکه نماینده پوکو به سرعت شارژ بیشتر و سنسور IR مجهز است. بار دیگر خرید Poco X3 تصمیم منطقی‌تری خواهد بود.
دیگر محصول شیائومی که اشاره به آن در بخش رقبا و آلترناتیوها خالی از لطف نیست، ردمی 9 تی (Redmi 9T) است. نمایشگر این دستگاه شاید نرخ بازسازی سریع نداشته باشد ولی کیفیتش به 1080p می‌رسد. این دستگاه اسپیکرهای استریو و اسلات اختصاصی مموری کارت میکرو SD دارد و همچون سایر محصولات شیائومی از سنسور IR بهره می‌برد. در این بین، چنان‌چه کیفیت دوربین برایتان در اولویت است، پیشنهاد ما خرید موتورولا Moto G30 می‌باشد.
در نهایت اگر می‌خواهید با پولی که در اختیار دارید یکی از محصولات سامسونگ را بخرید، بد نیست سراغ گلکسی ای 21 اس (Galaxy A21s) بروید. موتو جی 30 عملکرد و نمایشگر بهتری دارد ولی از نظر دوام باتری و سرعت شارژ با نماینده سامسونگ برابر است. ضمناً، علاوه بر اسلات اختصاصی مموری کارت میکرو SD، گلکسی ای 21 اس برند سامسونگ را یدک می‌کشد که به خودیِ خود برگ برنده فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید.

نظر نهایی

موتو جی 30 گوشی میان‌رده‌ای نیست که همچون دستگاه‌های ساخته شده در سال 2013 تمامی امکانات را در خودش جای داده باشد. اعضای خانواده Moto G روزبه‌روز تکامل یافته‌اند و حالا یک خط تولید کاملاً پخته می‌باشند به همین دلیل هر کدام از مدل‌های آن برای خودش حرف‌هایی برای گفتن دارد.
در این میان، از بین همه اعضای این سری، خرید موتورولا Moto G30 یک تصمیم منطقی خواهد بود. این دستگاه به خاطر مجهز بودن به نمایشگر LCD دارای نرخ بازسازی 90 هرتزی، یک سر و گردن از تمام همرده‌های خود بالاتر خواهد بود. کیفیت دوربین هم اگرچه در شب‌ها زیاد خوب نیست ولی در روز قابل قبول است. البته این نکته به معنای آن نیست که دیگر رقبای همرده در شب‌ها می‌توانند عکس‌های باکیفیتی بگیرند. در کنار این امکانات، سیستم عامل نسبتاً ساده اندروید 11 را اضافه کنید که به ویژگی‌های کاربردی مجهز شده است. دیگر مزیت این دستگاه هم دوام باتری طولانی‌مدت می‌باشد. در مجموع موتو جی 30 ارزش خرید بالایی دارد که شاید خرید آن را مستقیماً پیشنهاد نکنیم ولی می‌توانیم آن را یک آلترناتیو مناسب برای گزینه‌های شما بدانیم.

نقاط قوت
مجهز به نمایشگر دارای کنتراست زیاد و نرخ بازسازی سریع
دوام باتری طولانی‌مدت و فوق‌العاده
عملکرد قابل قبول دوربین در روز
مجهز به اندروید 11 به عنوان سیستم عامل و دارای برخی امکانات کاربردی به خصوص

نقاط ضعف
عملکرد نامناسب و غیرقابل قبول دوربین در شب
ناتوان در زمینه ضبط ویدیوهای 4K

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *