خرید نقد و بررسی تخصصی گوشی وان‌پلاس Nord N10 5G

نقد و بررسی گوشی وان‌پلاس Nord N10 5G

در سال 2020 بود که وان‌پلاس یک فصل جدید به تاریخچه محصولاتش اضافه کرد. در واقع این شیفت و تغییر استراتژی به خاطر جدایی هم بنیان‌گذار این کمپانی یعنی کارل پی (Carl Pei) رخ داده بود. این شرکت پس از این جدایی، بلافاصله خط تولید محصولاتش را با معرفی سری نورد (Nord) گسترش داد. در ادامه، اولین گوشی این سری خیلی سریع شاهد رونمایی از نمونه‌های موفق‌تر خود بود که وان‌پلاس نورد ان 10 5G (OnePlus Nord N10 5G) یکی از آنها می‌باشد؛ گوشی که امروز می‌خواهیم در تبلت‌فون آن را به صورت تخصصی بررسی کنیم. این موبایل یک قدم ضعیف‌تر از وان‌پلاس نورد (OnePlus Nord) معمولی و اورجینال است زیرا از تراشه جدید کووالکوم یعنی اسنپدراگون 690 بهره می‌برد که اولین عضو سری اسنپدراگون 600 است که می‌تواند به شبکه 5G وصل شود.

در این میان، در کشورهایی که وان‌پلاس نورد نسل اول به فروش نمی‌رسد، اختلاف قیمتی زیادی میان وان‌پلاس نورد ان 10 5G و وان‌پلاس 8 5G (OnePlus 8 5G) وجود دارد. به هر حال، اگر وان‌پلاس بتواند در حوزه گوشی‌های میان‌رده نامی برای خودش دست و پا کند، به احتمال خیلی زیاد قادر خواهد بود در یکی از بخش‌هایی که رقابت شدید است، اثری به جای بگذارد.

در واقع وان‌پلاس برای رقابت در بازار گوشی‌های میان‌رده می‌بایست با سامسونگ، ال‌جی و موتورولا مچ‌اندازی کند؛ برندهایی که امروزه برای خودشان وزنه سنگینی به حساب می‌آیند. البته در برخی از بازارها که برندهای چینی حضور دارند، این رقابت به مراتب شدیدتر است. در سمت دیگر، تلفن‌های همراه با ارزش خرید بالا ولی ارزان قیمت که ساخت شیائومی، ویوو و اوپو هستند، شاید رقابت را برای وان‌پلاس سخت کنند ولی غیبت آنها در بعضی از مناطق می‌تواند جای امیدواری برای این شرکت داشته باشد.

گوشی‌های ساخت وان‌پلاس همواره ویژگی‌ها و امکانات شگفت‌انگیز و خاصی داشته‌اند که سبب می‌شدند در میان رقبا قد علم کنند ولی به نظر می‌رسد وان‌پلاس نورد ان 10 5G اصلاً از این قانون پیروی نمی‌کند چرا که گویا با این هدف ساخته شده تا خلأ موجود میان خطوط تولید مختلف این کمپانی را پر کند. به عبارت دیگر، این موبایل خلاف شعار وان‌پلاس یعنی هیچ‌وقت آرام نگیر (Never Settle) عمل خواهد کرد.

مهمترین مزیت وان‌پلاس نورد ان 10 5G قابلیت اتصال به شبکه 5G آن است که این ویژگی را با هزینه‌ای کمتر از 400 دلار ارائه می‌کند. در حال حاضر ارزان‌ترین تلفن‌های همراه 5G قیمت حدوداً 399 دلاری دارند بنابراین باید دید آیا وان‌پلاس می‌تواند با این نماینده‌اش گوی سبقت را از شرکت‌هایی مانند ال‌جی، سامسونگ، شیائومی، موتورولا و هواوی برباید و سهمی از بازار را در اختیار بگیرد یا خیر؟.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

معمولاً همواره وان‌پلاس را به خاطر بسته‌بندی‌های فوق‌العاده و لوازم جانبی کاملی که همراه با گوشی‌هایش به فروش می‌رساند ستایش می‌کردیم اما با Nord N10 5G اتفاق دیگری افتاده است. محصولات سری Nord در جعبه‌های مشکی و آبی قرار گرفته‌اند و همراه با آنها یک شارژر سریع 30 واتی موسوم به Ward Charge و یک کابل USB-A به USB-C جای‌گیری کرده‌اند.

 

ضمن اینکه در اکثر مواقع ابزار درآوردن سیمکارت و دفترچه‌های راهنما هم در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. با این وجود، خبری از قاب سیلیکونی شفاف که غالباً با محصولات وان‌پلاس به فروش می‌رسند نیست. به علاوه، شاید از اینکه ببینید در جعبه وان‌پلاس نورد N10 5G استیکر و برچسبی نیست هم شوکه شوید و در ذوق‌تان بخورد.

به هر ترتیب، بد نیست در ادامه در مورد شیوه طراحی وان‌پلاس نورد ان 10 5G حرف بزنیم.

 

طراحی

راستش را بگوییم که شیوه طراحی وان‌پلاس نورد N10 5G چیز بخصوصی ندارد و شما را شگفت‌زده نمی‌کند. در نگاه اول، شاید به خاطر دوربین عقب مستطیلی شکل و ماژول چهارگانه‌اش، آن را با گلکسی ای 51 (Galaxy A51) سامسونگ اشتباه بگیرید. اگرچه قاب پشتی و فریم، هر دو از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند ولی به شکل عجیبی به شیشه و فلز شبیه هستند. البته بلافاصله وقتی خودِ گوشی را برداشتید و آن را در دست گرفتید، احساس شیشه‌ای و فلزی بودنش را کاملاً فراموش خواهید کرد.

هنگام گرفتن موبایل، سبکی و اصطلاحاً تو خالی بودن آن را احساس خواهید کرد ولی این پوچ بودن به گونه‌ای نیست که بخواهیم آن را شکننده بنامیم. به خاطر احساسی که قسمت پایینی به ما منتقل می‌کند، می‌توانیم بگوییم که این بخش از دیگر بخش‌ها سنگین‌تر است بنابراین اینگونه نخواهد بود که فکر کنید امکان دارد موقع پیاده‌روی از جیب‌تان بیرون بیفتد. اگر تصمیم گرفتید از این موبایل بدون قاب محافظ استفاده کنید، شاید پوشش پلاستیکی رویی آن سبب لغزنده بودنش گردد.

پنل پشتی افکت رنگین کمانی دارد و اگرچه وان‌پلاس این محصولش را مخصوصاً این‌گونه طراحی نکرده ولی همین جلوه نوری باعث می‌شود پلاستیکی بودن Nord N10 5G را به خوبی تشخیص دهیم و احساس کنیم. لوگوی +1 و برند کمپانی چینی هم در وسط حک شده‌اند بنابراین هیچ‌گاه پاک نخواهند شد.

سنسور اسکنر اثر انگشت دقیقاً در مرکز قاب پشتی جای‌گیری کرده و حس کردن آن تنها با لمس گوشی امکان‌پذیر است.

ماژول دوربین عقب کمی برآمده است ولی بالاآمدگی آن مانند بالاآمدگی بعضی از پرچمداران سامسونگ نیست هرچند وقتی موبایل را روی سطح صافی می‌گذارید، امکان لرزش آن وجود دارد.

در دو طرف فریم، خبری خطوط مربوط به آنتن نیست به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که چارچوب پلاستیکی به خوبی در اطراف کشیده شده است. یکی از اعتراضاتی که به این شیوه طراحی داریم، گرد و باریک بودن چارچوب در کناره‌ها می‌باشد؛ اتفاقی که به خاطر قاب پشتی منحنی و لایه میان فریم و نمایشگر به وقوع پیوسته است. البته شاید این اقدام وان‌پلاس باعث خوش‌دست شدن موبایل شود.

دکمه‌های فیزیکی پاور و کاهش و افزایش صدا هم محکم هستند و هم کلیک‌شونده. دکمه پاور در بالا سمت راست و دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا در سمت راست حاضر شده‌اند. سینی مخصوص سیمکارت نیز در سمت چپ و بالای دکمه‌های تنظیم شدت صدا قابل مشاهده است. با توجه به نسخه‌ای که خریداری می‌کنید، یا می‌توانید در این سینی دو سیمکارت قرار دهید و یا یک سیمکارت و یک مموری کارت بگذارید. لازم به ذکر است که همه نسخه‌ها از مموری کارت میکرو SD پشتیبانی می‌کنند.

در قسمت پایینی فریم یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته و در اطراف آن هم میکروفون درونی و پورت USB-C مشاهده می‌شوند. به علاوه، یک بریدگی اسپیکر رو به پایین خواهیم دید. در همین حال، یک حفره مخصوص میکروفون در بالای موبایل حاضر شده است.

در جلو، صفحه نمایش LCD وان‌پلاس نورد ان 10 5G توسط پوشش گوریلا گلس 3 محافظت شده و خودِ پنل هم یکی از اصلی‌ترین جاهایی است که کمپانی چینی مجبور گردیده برای کاهش قیمت محصولش، آن را با ضعف‌هایی همراه سازد. حاشیه مشکی رنگ پایینی بزرگ‌تر از سایر نوارهای سیاه رنگ است و نوار بالایی نیز ضخیم‌تر از حاشیه‌های کناری می‌باشد. حتی با وجود نوارهای نامتوازن هم اسپیکرها ضعیف‌تر نشده‌اند. بریدگی بالایی هم حکم میکروفون را دارد و هم حکم اسپیکر میکروفون را. از طرفی، نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی بر خلاف ناچ‌ها، هنگام کار کردن با اپلیکیشن‌ها در حالت تمام صفحه، باعث پرت شدن حواس‌ها نخواند گردید.

در بخش بعد، به شکل جدی‌تر و دقیق‌تری در مورد صفحه نمایش و دقت رنگ و همچنین، دوام باتری صحبت خواهیم کرد.

 

صفحه نمایش

وان‌پلاس نورد ان 10 5G صفحه نمایش IPS LCD با ابعاد 6.49 اینچی دارد که رزولوشن آن به 2400*1080 و نسبت بدنه به تصویر آن به 20:9 می‌رسد. این پنل همچنین، از نرخ بازسازی سریع 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند.

نرخ نوسازی سریعی که در اینجا می‌بینیم، مانند نرخ نوسازی سریعی که در صفحه نمایش‌های OLED دیده بودیم نیست. البته اگرچه در این‌باره هر کس نظر شخصی خودش را ارائه خواهد کرد ولی این حقیقت بر کسی پوشیده نخواهد بود که وان‌پلاس نمایشگری در این محصولش قرار داده تا هزینه‌های ساخت آن زیاد نشود. در واقع این موضوع را به راحتی می‌توان با مشاهده صفحه نمایش وان‌پلاس نورد N10 5G متوجه شد.

این پنل مشخصاً از نظر کیفی، یک قدم پایین‌تر از نمایشگرهای AMOLED موجود در دیگر گوشی‌های سری نورد خواهد بود. با این حال، این صفحه می‌تواند نسبت به قیمتی که دارد، خودی نشان دهد. روشنایی آن حداکثر به 440 نیت می‌رسد و جالب آنکه وقتی گزینه تنظیم خودکار روشنایی را روشن می‌کنیم نیز درخشندگی آن زیاد نمی‌شود. در همین حال، حداقل روشنایی 2.4 است. خوانایی صفحه نمایش در زیر نور خورشید برای یک گوشی زیر 400 دلاری قابل‌قبول خواهد بود. در جاهایی هم که نور شدیدی می‌تابد، خودِ دستگاه کنتراست را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند تا محتواها خوانا باشند.

هیچ خبری از نمایه‌های مختلف برای تنظیم رنگ‌ها نیست ولی یک اسلایدر تنظیم حرارت رنگ وجود دارد که می‌تواند به افزایش دقت آنها کمک کند. به صورت پیش‌فرض، این اسلایدر در انتهایی‌ترین قسمت ممکن و روی رنگ‌های سرد است. این اتفاق سبب می‌شود تا به طور پیش‌فرض، رنگ سفید بسیار جذاب به نظر بیاید. با گذاشتن اسلایدر روی پنجمین قسمت از هشتمین قسمت، می‌توانید دقیق‌ترین رنگ‌ها را در اختیار داشته باشید. این صفحه نمایش تفاوت رنگی کاملاً مناسب 3.4 را دارد و حداکثر اختلاف آن هم به 6 می‌رسد. البته اگر اسلایدر را به سمت رنگ‌های گرم بکشید، دقت رنگ‌ها افزایش خواهد یافت به طوری که میانگین تفاوت رنگی 2.5 و حداکثر تفاوت رنگی 5 خواهد شد.

در صورت مقایسه وان‌پلاس نورد ان 10 5G با وان‌پلاس نورد اورجینال، می‌توانیم بگوییم که نمایشگر گوشی اول یک قدم پایین‌تر از پنل AMOLED گوشی دوم است که قسمت‌های مشکی عمیق‌تر، رنگ‌های شاداب‌تر و زاویه دید عریض‌تری دارد. این صفحه LCD به هیچ عنوان فوق‌العاده نیست. اگرچه می‌توانید در آن فیلم ببینید، بازی کنید و تماس تصویری برقرار نمایید ولی در صورتی که نمایشگری می‌خواهید که زاویه دید بهتری دارد، شاید بهتر باشد سراغ دستگاه‌هایی بروید که کمی گران‌تر هستند.

 

دوام باتری

وان‌پلاس Nord N10 5G یک باتری 4300 میلی‌آمپری دارد که نه کم ظرفیت است و نه با ظرفیت. در آزمایش‌های تخصصی، این دستگاه توانست نمره استقامت کلی 99 ساعتی را به ثبت برساند و ما را قادر ساخت به مدت 29 ساعت و 43 دقیقه بر بستر شبکه 3G تماس صوتی برقرار کنیم. در آزمایش‌هایی که نمایشگر مدام روشن بود نیز رکورد بیش از 15 ساعته ثبت شد و در آزمون وبگردی هم امتیاز 15 ساعت و 23 دقیقه به ثبت رسید.

قطعاً شما از دوام باتری این گوشی رضایت پیدا خواهید کرد چرا که با یک بار شارژ آن می‌توانید یک روز کامل از این تلفن همراه استفاده کنید و کمی از انرژی آن برای کار کردن در روز بعد، در اختیار داشته باشید.

 

کیفیت صدا

نورد ان 10 5G از تکنولوژی شارژ سریع 30 واتی وان‌پلاس موسوم به Warp Charge پشتیبانی می‌کند و برای اینکه بتواند پتانسیل بهره‌مندی از این فناوری را به واقعیت تبدیل نماید، شرکت سازنده آداپتور مربوطه را درون جعبه آن به فروش می‌رساند. وان‌پلاس وعده داده که با نیم ساعت شارژ این باتری، می‌توانید یک روز با گوشی کار کنید و خوشبختانه می‌توانیم به این ادعای کمپانی چینی صحه بگذاریم. شارژر فروخته شده همراه با این تلفن همراه می‌تواند 0 تا 66 درصد انرژی باتری را عرض 30 دقیقه پر کند. ضمن اینکه شارژ کامل منبع نیرو هم کلاً 52 دقیقه به طول می‌انجامد.

اگر یک چنین شارژری ندارید، این مژده را به شما بدهیم که وان‌پلاس نورد N10 5G با شارژرهای USB Power Delivery سازگار است اما توجه کنید که با این شارژرها نمی‌توانید از تمامی توان 30 واتی بهره ببرید.

 

کیفیت صدا

گوشی مورد بحث ما سیستم صوتی دوگانه‌ای دارد که یک اسپیکر آن در پایین و یک اسپیکر دیگرش در بالا قرار گرفته‌اند. دقت داشته باشید که از کلمه استریو استفاده نکردیم و فقط گفتیم دوگانه چرا که میان کانال‌های صوتی جداسازی صورت نپذیرفته و هر دو اسپیکر کیفیت صدای یکسانی دارند.

این اسپیکرها صداها را با شدت زیادی پخش می‌کنند به همین دلیل توانسته‌اند در آزمایش‌های تخصصی نمره توصیفی “خیلی خوب” را به دست آورند. در واقع همین نمره، وان‌پلاس نورد N10 5G را از بسیاری از رقبا جلو می‌اندازد.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

وان‌پلاس چند ماه پیش رسماً تأیید کرد که برنامه دارد تا Nord N10 5G را تنها به اندروید 11 آپدیت کند و تا دو سال برایش به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه نماید بنابراین اگر می‌خواهید این دستگاه را بخرید که برای مدت طولانی از آن استفاده کنید، حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشید. کمپانی چینی این تصمیمش را اینگونه توجیه می‌کند که برنامه آپدیت کردن این محصولش همسو و همراه با دیگر دستگاه‌هایی است که همین مقدار قیمت خورده‌اند.

تمام ویژگی‌های نرم‌افزاری که پیش‌تر در OxygenOS و سایر پرچمداران وان‌پلاس دیده بودیم، حالا همگی به وان‌پلاس نورد N10 5G هم آمده‌اند مگر آن‌هایی که به خاطر محدودیت‌های سخت‌افزاری امکان قرار دادنشان در این تلفن همراه فراهم نبود که از آن جمله می‌توانیم به صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) یا نمایه‌های رنگی مختلف اشاره کنیم.

اگرچه گزینه AoD در تنظیمات صفحه نمایش محیطی (Ambient Display) وجود ندارد ولی می‌توانید کاری کنید که وقتی گوشی را برمی‌دارید یا اعلان جدیدی دریافت می‌کنید، نمایشگر روشن شود. با این اوصاف، کارایی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) کاملاً از بین نرفته است.

استفاده از پنل ارزان قیمت LCD باعث شده تا نمایشگر نتواند نمایه‌های رنگی مختلفی داشته باشد ولی یک اسلایدر تعیین میزان حرارت رنگ‌ها تعبیه شده که اگر می‌خواهید میزان تعادل نور سفید را تنظیم نمایید، با آن به این هدف خود دست یابید. به علاوه، این صفحه نمایش از نرخ بازسازی 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند تا اسکرول کردن و ناوبری با سرعت بالایی صورت پذیرد هرچند می‌توانید هر زمان که خواستید، سرعت نرخ نوسازی را روی استاندارد بازار یعنی 60 هرتز بگذارید.

دیگر محدودیتی که این صفحه نمایش به وجود آورده آن است که وان‌پلاس نتوانسته در زیر آن سنسور اسکنر اثر انگشت قرار دهد به همین دلیل حسگر مربوطه را به قاب پشتی منتقل کرده است. علی‌رغم اینکه شاید در برخی از لحظات عملکرد این سنسور پر فراز و نشیب باشد ولی تا کنون یک آپدیت نرم‌افزاری برای وان‌پلاس نورد ان 10 5G منتشر شده که این مشکل را حل کرده و باعث بهبود عملکرد سنسور شده است. با این حال، سرعت این حسگر همچنان کم است که واقعاً برای کمپانی سازنده خجالت‌آور خواهد بود زیرا صنعت مربوط به سنسورهای اسکنر اثر انگشت به پختگی و بلوغ کامل رسیده و سایر نمونه‌های مشابه بسیار بهتر از این چیزی که وان‌پلاس به کار برده، کار می‌کنند.

کمپانی چینی انتقال داده‌ها به یک دستگاه اندرویدی یا iOS را با استفاده از اپلیکیشن OnePlus Switch بسیار آسان کرده است. این برنامه که با همه گوشی‌های اندرویدی یا iOS سازگار می‌باشد، توانایی انتقال همه اطلاعات را دارد. با این وجود، هنوز باید بعضی از اطلاعات و داده‌ها مانند واتس‌اپ و سایر برنامه‌هایی که می‌بایست وارد حساب کاربری شوید را به طور دستی منتقل نمایید.

لانچر وان‌پلاس بسیار ساده و سرراست است. بخش گوگل فید در چپ‌ترین قسمت ممکن قرار گرفته و منوی کشویی اپلیکیشن‌ها را هم می‌توان با کشیدن انگشت به سمت بالا اجرا کرد و OnePlus Shelf را هم می‌توان با کشیدن انگشت به سمت پایین از هر نقطه صفحه نمایش مشاهده نمود. در این بخش مجموعه‌ای از ویجت‌ها و میانبرهایی را خواهید دید که می‌توانید آنها را طبق خواسته خودتان شخصی‌سازی کنید. این قسمت با نوار اعلانات که باید آن را از بالای نمایشگر به سمت پایین بکشید، تفاوت دارد.

شما می‌توانید لانچر را از بخش تنظیمات شخصی‌سازی کنید. در واقع از همین‌جاست که امکان سوئیچ کردن میان دو حالت تیره و روشن، انتخاب و فعالسازی ساعت نمایشگر محیطی، تغییر رنگ غالب، ظاهر آیکون‌ها، بسته‌های آیکون و فونت وجود دارد.

باز و بسته کردن انگشت شست و اشاره بر روی نمایشگر در هر قسمت از هوم اسکرین به شما اجازه می‌دهد به فضای مخفی (Hidden Space) دست پیدا کنید. اگر دوست ندارید بعضی از برنامه‌هایی که در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها نمایان می‌شوند را ببینید، می‌توانید آنها به این قسمت منتقل کنید. مشخصاً قادر خواهید بود امنیت این بخش را با گزینه App Locker موجود در بخش Utilities تنظیمات تأمین نمایید و امکان دستیابی به محتوای آن را با تعیین یک کلمه عبور یا شناسان یک اثر انگشت سخت‌تر کنید.

وان‌پلاس لانچر همچنین، از ویژگی اپلیکیشن‌های موازی یا Parallel Apps پشتیبانی می‌کند. نرم‌افزارهای دارای این قابلیت مانند واتس‌اپ یا اسنپ‌چت با این گزینه سازگار هستند تا بتوانید در یک گوشی، دو حساب از آنها را در اختیار داشته باشید.

ویژگی دیگری که برای اولین بار با گوشی‌های سری وان‌پلاس 8 معرفی شد، سیستم شارژ بهینه‌ساز (Optimizing Charging) بود که نحوه و برنامه شما برای شارژ موبایل را می‌آموزد و از فشار آمدن به باتری در ساعات آخر شب جلوگیری خواهد کرد. در واقع با این گزینه، وقتی صبح از خواب بیدار شدید و گوشی را از شارژر جدا کردید، باتری آن را شارژ شده تحویل خواهید گرفت.

در پایان بخش سیستم عامل و رابط کاربری، باید اشاره کنیم که موتور حساس به لمس به کار رفته در وان‌پلاس نورد N10 5G زیاد خوب نیست. در واقع این یک موتور تعمیمی است بنابراین وقتی متنی یا چیزی می‌نویسید، مانند وان‌پلاس نورد اورجینال، لرزش زیادی احساس نخواهید کرد. به علاوه، خبری از هیچ اسلایدر هشدار دهنده فیزیکی که پیش‌تر در تمامی گوشی‌های وان‌پلاس دیده بودیم نیز نیست.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

وان‌پلاس Nord N10 5G یکی از اولین گوشی‌هایی به شمار می‌رود که از یکی از جدیدترین چیپست‌های ساخت کووالکوم که به شبکه 5G وصل می‌شود، بهره می‌برد. اسنپدراگون 690 یک تراشه بالارده از سری اسنپدراگون 600 به حساب می‌آید هرچند تنها در صورتی به شبکه‌هایی از نسل 5 ارتباطات وصل خواهد شد که زیر 6 گیگاهرتزی هستند. با این وجود، تلفن‌های همراهی که چنین تراشه‌هایی دارند بیش از گذشته به درد آینده خواهند خورد. حالا بد نیست ببینیم این چیپست در آزمایش‌های تخصصی چگونه کار می‌کند.

اسنپدراگون 690 5G یک تراشه هشت هسته‌ای تولید شده با فرآیند لیتوگرافی 8 نانومتری است. این قطعه دو خوشه دارد که یکی متشکل از دو هسته Kryo 560 Gold با سرعت 2 گیگاهرتزی بوده و دیگری تشکیل شده از شش هسته Kryo 560 Silver با نهایت سرعت 1.7 گیگاهرتزی می‌باشد. وظیفه انجام فعالیت‌های گرافیکی نیز بر عهده آدرنو 619L گذاشته شده است.

در آزمون Geekbench 5 که بیشتر پردازنده مرکزی را درگیر می‌کند، می‌توانیم بگوییم که در آزمایش تک هسته‌ای، عملکرد وان‌پلاس نورد N10 5G مانند دیگر گوشی‌هایی است که تراشه اسنپدراگون 765G دارند. در همین حال و در آزمون چند هسته‌ای، این موبایل کمی ضعیف‌تر از رقبای خودش کار کرد که چیپست اسنپدراگون 765 دارند و عملکردش بهتر از گوشی‌هایی بود که پردازنده اسنپدراگون 730 و اسنپدراگون 675 داشتند.

آزمون AnTuTu که عملکرد پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و سرعت رابط کاربری را با هم بررسی می‌کند نیز نشان داد که سیستم نرم‌افزاری وان‌پلاس نورد ان 10 5G به خوبی بهینه‌سازی شده است. این موبایل دقیقاً بین پیکسل 4 ای (Pixel 4a) و پیکسل 5 (Pixel 5) گوگل قرار گرفت و امتیازات بنچمارک مشابهی را به دست آورد. البته بار دیگر عملکردی که از خودش به ثبت رساند مانند عملکرد گوشی‌های دارای پردازنده اسنپدراگون 730 بود.

در بخش عملکرد پردازنده گرافیکی، وان‌پلاس نورد N10 5G عملکردش بهتر شد. این موبایل بهتر از دستگاه‌هایی کار کرد که چیپست سری اسنپدراگون 600 داشتند و حتی از پیکسل 4 ای که اسنپدراگون 730G داشت نیز عملکردش درخشان‌تر بود.

امروزه تقریباً همه بازی‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که می‌توان آنها را در اکثر تلفن‌های همراه اجرا کرد بنابراین علی‌رغم اینکه امکان پیدا کردن گوشی‌هایی که عملکرد بهتری دارند وجود دارد ولی وان‌پلاس Nord N10 5G نیز توانایی این را خواهد داشت تا بازی‌ها را با سرعت قابل‌قبولی اجرا کند.

اسنپدراگون 690 به هیچ عنوان تراشه پایین‌رده نیست بنابراین عملکرد روزانه آن پرسرعت و قابل‌قبول است. البته می‌توانیم این‌گونه برداشت کنیم که بیشتر برای بهینه مصرف کردن انرژی باتری به درد می‌خورد تا یک قطعه‌ای که عملکردش سریع باشد. با توجه به تجربه‌ای که کاربران این گوشی با ما به اشتراک گذاشته‌اند، می‌توانیم بگوییم که اسنپدراگون 690 شبیه سایر چیپست‌های 5G مشابه مانند اسنپدراگون 730G می‌باشد. البته اشعه‌ها و آنتن‌های شبکه نسل 5 ارتباطات می‌توانند تأثیر منفی خود را بر دوام باتری بگذارند ولی می‌توانیم ادعا کنیم که تراشه گوشی مورد بحث ما تعادل مناسبی میان عملکرد و دوام منبع نیرو به وجود آورده است.

 

دوربین

وجود لنز 64 مگاپیکسلی در گوشی‌های مقرون به صرفه، برای این روزهای دنیای تکنولوژی اتفاق تازه و عجیبی نیست. اگرچه عدد مربوط به این لنز روی برگه مشخصات فنی بسیار جذاب به نظر می‌آید ولی امروزه سیگنال‌های پردازشگر تصاویر نیز نقش بسزایی در افزایش کیفیت عکس‌ها ایفا می‌کنند به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که وان‌پلاس نورد N10 5G امکانات لازم برای به ثبت رساندن عملکرد درخشان را دارد. متأسفانه هیچ‌کدام از لنزهای گوشی مورد بحث ما به صورت اپتیکال ثابت‌سازی نشده‌اند و تنها لنز اصلی سیستم فوکوس خودکار دارد.

لنز اصلی 64 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.79 است که به صورت اپتیکال ثابت‌سازی نشده و سایز هر پیکسل آن نیز به 0.7 میکرومتر می‌رسد. دومین لنز نیز یک سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید با میدان دید 119 درجه‌ای و دریچه دیافراگم f/2.25 می‌باشد.

به علاوه، یک لنز 2 مگاپیکسلی مکرو و یک لنز 2 مگاپیکسلی مونو کروم نیز وجود دارد که به خاطر گشودگی دیافراگم f/2.4 و سایز هر پیکسل 1.75 میکرومتری، هر دو مشخصات فنی یکسانی دارند. البته سنسور مونو کروم با لنز اصلی همکاری می‌کند تا تصاویر مونو کروم باکیفیت‌تری به ثبت برساند. کارایی این حسگر در نوع خودش جای سؤال دارد ولی وقتی از آن در حالت مونو کروم بهره می‌برید، اپلیکیشن دوربین از شما می‌پرسید آیا می‌خواهید این سنسور را فعال کنید یا خیر. با این حساب، حداقل یک سری اتفاقات مربوط به این لنز رخ می‌دهند.

 

اپلیکیشن دوربین

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین شبیه رابط کاربری اپلیکیشن دوربین گوشی‌های بالارده وان‌پلاس است به طوری که حتی در آن حالت Nightscape را نیز می‌بینیم. یک ویژگی رزولوشن کامل در نظر گرفته شده که با تمام پتانسیل لنز 64 مگاپیکسلی عکسبرداری می‌کند. دیگر حالات موجود نیز عبارتند از Pro، Time Lapse، پانوراما، تایمر و ویدیوهای HEVC. حتی این امکان هم وجود دارد که مستقیماً از نرم‌افزار دوربین و با استفاده از اپلیکیشن گوگل لنز، چیزی را اسکن کنید.

 

کیفیت تصاویر

حالا بد نیست در مورد کیفیت تصاویر صحبت کنیم و ببینیم این گوشی 5G ارزان قیمت چه نوع عکس‌هایی را به ثبت می‌رساند؟.

در روز و زمان‌هایی که نور طبیعی به قدر کافی می‌تابد، دوربین وان‌پلاس Nord N10 5G عملکرد نسبتاً ثابت و پایداری دارد ولی برای اینکه بتوانید از یک منظره یا سوژه تصاویر باکیفیتی بگیرید، پر فراز و نشیب کار می‌کند. در حالی که تعادل نور سفید شاید در میان عکس‌ها متفاوت باشد ولی کنتراست غالباً دقیق است هرچند بعضی اوقات هم شده که کافی نبوده است.

تصاویر گرفته شده در روز، در مجموع کیفیت و ظاهر قابل‌قبولی دارند. مشکل مربوط به رنج دینامیک هم زمانی پدیدار می‌شود که می‌خواهید از صحنه‌هایی عکسبرداری کنید که در آن سایه‌هایی به چشم می‌خورد که توسط مناطق پر نور احاطه شده‌اند. البته سیستم پردازشگر تصاویر سعی می‌کند تا جبران مافات کند ولی تلاش او بسیار شدید و زیاد است به طوری که قسمت‌های سایه‌دار دیگر اصلاً سایه‌دار به نظر نمی‌آیند و رنگ‌های آنها کشیده و کنتراست‌شان کم است.

در شرایطی که نورپردازی به شکل ایده‌آلی انجام گردد، رنگ‌ها سرزنده و مقدار جزئیات ثبت شده قابل‌قبول هستند. بار دیگر آرزو می‌کنیم که ای کاش اپلیکیشن دوربین اجازه می‌داد تا سایه‌ها واقعاً شکل سایه به خود بگیرند تا عمق بیشتری داشته باشند. بعضی اوقات، اینگونه احساس می‌کنیم که رنگ‌ها آن‌قدر شفاف شده‌اند که گویا نتیجه تعادلی می‌باشد که در سیستم اپتیکال و عدسی لنزها وجود دارد.

در صورت مقایسه تصاویر پیکسل 4 ای با تصاویر گرفته شده توسط وان‌پلاس نورد ان 10 5G، به سرعت می‌توانیم متوجه شویم که کیفیت کلی عکس‌هایی که با گوشی دوم ثبت کرده‌ایم، خوب است هرچند این اتفاق در اکثر تلفن‌های همراهی که توسط شرکت‌های چینی تولید می‌شوند، رخ می‌دهد. در این میان، سیستم‌های نرم‌افزاری پردازشگر تصاویر Pixel 4a اجازه نمی‌دهند قسمت‌های پرنور کشیده شوند حال آنکه نماینده وان‌پلاس در این زمینه ضعف دارد.

تصاویری که با وان‌پلاس Nord N10 5G می‌گیرید، ترکیب می‌شوند و این یعنی به خاطر تجمیع پیکسل آنها، کیفیت‌شان 16 مگاپیکسلی خواهد بود. البته یک گزینه تصویربرداری در حالت رزولوشن کامل لنز یعنی 64 مگاپیکسلی وجود دارد. با این حال، اپلیکیشن دوربین خودش به شما هشدار خواهد داد که عکس‌های 16 مگاپیکسلی استاندارد رنج دینامیک بهتری خواهند داشت.

حالت رزولوشن کامل تنها در شرایطی به درد می‌خورد که نور کافی تابیده و جالب آنکه برای بهره‌مندی از آن به سه پایه یا هیچ ثابت‌کننده دیگری نیز نیاز نیست. مشکل این حالت آن است که اگر می‌خواهید تصاویری که با آن گرفته‌اید را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، فشرده خواهند شد و حجم‌شان کم می‌گردد. اکثر عکاسان آماتور و معمولی باید با همان حالت استاندارد تصویربرداری کار کنند هرچند شاید همین افراد ظاهر طبیعی و کنتراست زیاد این عکس‌های رزولوشن بالا را بیشتر ترجیح دهند.

وان‌پلاس نورد ان 10 5G لنز مخصوص زوم ندارد ولی خودِ دوربین یک گزینه از پیش تعیین شده بزرگنمایی 2 برابری (2x) دارد که با تکنیک برش از لنز اصلی خروجی نهایی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

در مقایسه با حالت Super Res Zoom، سیستم پردازشگر تصاویر گوگل گوی سبقت را می‌رباید. البته اگرچه هر دو گوشی (محصول وان‌پلاس و پیکسل 4 ای) در زمینه نحوه نورپردازی یکسان کار می‌کنند ولی حالت Super Res جزئیات بیشتری را به ثبت می‌رساند و خروجی‌های کار او نیز مانند خروجی‌های وان‌پلاس نورد N10 5G کشیده نیستند. به علاوه، در عکس‌های زوم شده به ثبت رسیده با محصول گوگل، قسمت‌های نویزدار کمتری دیده می‌شود.

یک نکته دیگر، از آن جایی که این تصاویر به نوعی برشی از وسط خروجی‌های لنز اصلی هستند، رنگ‌ها و قسمت‌های مختلف شبیه عکس‌هایی می‌باشند که در حالت زوم 1 برابری (1x) یا معمولی به ثبت رسیده‌اند. البته این نکته را نمی‌توانیم در مورد تصاویری که با لنز اولترا واید گرفته‌ایم، تکرار نماییم.

در این میان، نکته‌ای که گفتیم کاملاً درست نیست. رنگ‌ها و تعادل نور سفید درست مانند رنگ‌ها و تعادل نور سفید تصاویر گرفته شده با لنز اصلی هستند و مهمترین تفاوت به رنج دینامیک مربوط می‌شود؛ تفاوتی که به خاطر سنسور کوچکتر و رزولوشن کمتر با زاویه دید 119 درجه‌ای رخ می‌دهد.

جزئیات هم بر خلاف تصاویری که با لنز اصلی گرفته‌ایم، زیاد خوب کالیبره نشده‌اند. از آن جایی که لنز اولترا واید به سختی می‌تواند رنج دینامیک کافی را به ثبت برساند، نویز بیشتری در سرتاسر عکس‌ها دیده می‌شوند؛ نویزی که غالباً در قسمت‌های سایه‌دار وجود دارد. البته شرایط می‌توانست بدتر از اینها باشد. البته در ادامه بیشتر در مورد تصاویری که در شب توسط لنز اولترا واید گرفته شده‌اند، صحبت خواهیم کرد.

 

کیفیت تصاویر مونو کروم

یکی از دو لنز اضافه وان‌پلاس نورد N10 5G سنسور 2 مگاپیکسلی مونو کروم است. این دوربین با لنز اصلی 64 مگاپیکسلی همکاری دارد تا تصاویر مونو کروم 16 مگاپیکسلی به ثبت برساند.

هنوز نمی‌دانیم که چگونه می‌توان با کمک لنز اصلی عکس‌های رنگی گرفت و سپس از میزان اشباع‌شدگی آنها کاست. البته با کمی دقت می‌توان پاسخ این سؤال را دریافت کرد. فقط کافی است یک تصویر رنگی بگیرید و آن را از حالت اشباع‌شده خارج کنید.

با استفاده از لنز مونو کروم، می‌توانیم بگوییم که لنز اصلی چگونه قسمت‌های سایه‌دار و جاهایی که رنگ‌های سرد دارند را تشخیص می‌دهد. وقتی از حالت مونو کروم استفاده می‌کنید، این مناطق ظاهر طبیعی‌تری به خود می‌گیرند و در نتیجه کنتراست بیشتری دارند. ضمناً، میزان جزئیات ثبت شده و نویز موجود، تفاوتی با جزئیات و نویز حاضر در حالت عکسبرداری معمولی ندارد.

این تلفن همراه می‌تواند تصاویر مکرو هم بگیرد. اپلیکیشن دوربین فاصله 1 تا 1.5 سانتی‌متری از هر سوژه را پیشنهاد می‌دهد. در این عکس‌ها نورپردازی به خوبی انجام شده و میزان جزئیاتشان هم به اندازه میزان جزئیات خروجی سایر لنزهای 2 مگاپیکسلی می‌باشد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب‌ها و شرایط کم نور

لنزهای اصلی و اولترا واید وان‌پلاس Nord N10 5G می‌توانند با گزینه Nightscape، در شب‌ها و شرایط کم نور عکسبرداری کنند. اگرچه حالت زوم 2 برابری هم نتیجه بهره‌گیری از لنز اصلی است ولی نمی‌توان با این آپشن در شب‌ها و شرایط تاریک‌تر کار کرد.

حین عکسبرداری در شب متوجه یک نکته جالب خواهید شد. تصاویر معمولی گرفته شده در شرایط کم نور با فریم کامل دوربین به ثبت رسیده‌اند ولی عکس‌هایی که در حالت Nightscape گرفته‌اید برش خورده‌اند؛ اتفاقی که احتمالاً به خاطر نبود سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) رخ می‌دهد. به هر ترتیب، باید اعتراف کنیم که این تصاویر بیشتر از آنچه انتظار داشتیم، کیفیت دارند. بر خلاف برش انجام شده، عکس‌های به ثبت رسیده در حالت Nightscape همچنان رزولوشن 16 مگاپیکسلی دارند.

علی‌رغم کشیدگی رنگ‌ها در بعضی از تصاویر رخ داده ولی نورپردازی به شکل کاملاً متعادلی صورت پذیرفته و نویز نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد. در این میان، باید اشاره کنیم که بدون گزینه Nightscape، دوربین نمی‌تواند تصاویر باکیفیتی بگیرد به طوری که خروجی‌های آن کشیده، نویزدار و از نظر نورپردازی ضعیف هستند.

در این بین، گزینه Night Sight موجود در گوگل پیکسل 4a، تفاوت زیادی از نظر نحوه نورپردازی با تصاویر گرفته شده در حالت معمولی به وجود نیاورد اما تعادل نور سفید را بهبود بخشید و آن را کمی با حرارت کرد و قسمت‌های نورانی‌تر را به حالت تعادل درآورد.

اگرچه در برخی از قسمت‌ها نویز به چشم می‌خورد ولی خروجی‌های گزینه Night Sight پیکسل 4 ای شفاف‌تر و باجزئیات‌تر بودند و به طور کلی نویز کمتری داشتند.

در مورد عملکرد لنز اولترا واید در شب‌ها هم بگوییم که این سنسور برای عکسبرداری در شب اصلاً مناسب نیست و Nightscape نمی‌تواند خروجی آن را ذخیره کند.

 

 

کیفیت تصاویر پرتره

عکس‌های پرتره هم ظاهر قابل‌قبولی دارند ولی افکت بوکه در بیرون و فضاهای باز که نور طبیعی می‌تابد، بهتر کار می‌کند. به علاوه، وقتی سراغ حالت پرتره می‌رویم، فریم برش را انجام نمی‌دهد و هیچ خبری از برش کوچک‌تر و بسته‌تر نیز نیست.

 

کیفیت تصاویر سلفی

گوشی مورد بحث ما دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دارد که می‌تواند نهایتاً ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

این لنز نمی‌توانست در شرایط پر نور که نور طبیعی می‌تابد، فاصله تا سوژه را تشخیص دهد ولی تصاویری که می‌گیرد کیفیت قابل‌قبولی دارند. در برخی از خروجی‌های لنز اصلی، کنتراست زیاد نبود اما این مشکل در خروجی‌های دوربین سلفی بیشتر احساس می‌شود. برای اینکه قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم، باید بگوییم که لباس‌های تیره‌تر روی نحوه تشخیص فاصله سوژه تا دوربین تأثیرگذار هستند.

در سمت دیگر، گوگل پیکسل 4 ای نتوانست تصاویر سلفی پرتره باکیفیتی بگیرد و دوربین جلوی آن هم به خاطر پیراهن تیره، نورپردازی را بیشتر انجام می‌داد.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

وان‌پلاس نورد N10 5G می‌تواند نهایتاً ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. این دوربین برای فیلمبرداری در همه حالت‌ها، مشخصاً روی سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی تکیه می‌کند مگر در ویدیوهای دارای 60 فریم بر هر ثانیه و زوم شده در حالت 2 برابری که ثابت‌سازی نشده‌اند.

لنز اولترا واید نیز حداکثر با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری خواهد کرد بنابراین کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه یا برش خورده در حالت زوم 2 برابری برای آن در دسترس نیست. با ذکر این نکات، بد نیست ببینیم کیفیت ویدیوهای گرفته شده به چه شکل است.

بار دیگر، نورپردازی در ویدیوها به شدت صورت می‌پذیرد. در همین حال، شما می‌توانید ببینید که رنج دینامیک فیلم‌های 4K ضبط شده زیاد خوب نیست. به علاوه، با توجه به نور زیادی که اکثر بخش‌های تصاویر دارند، قسمت‌های سایه‌دار همچنان تاریک هستند. البته میزان جزئیات قابل‌قبول می‌باشند و نویز به شکل تحسین‌برانگیزی کم خواهد بود. در این میان، وقتی خورشید در حال تابیدن است، رنگ‌ها سرد هستند.

فیلم‌های فول اچ‌دی کیفیت بدی نداشتند. جزئیات نویز کمتری داشته و رنج دینامیک نیز این‌بار بهتر شده بود. نویز هم کاهش یافته و رنگ‌ها نسبتاً جذاب می‌باشند.

در خروجی‌های لنز اولترا واید یک کاهش محسوس شفافیت و جزئیات را شاهد هستیم. رنگ‌های آن بر خلاف رنگ‌های ثبت شده توسط خروجی‌های لنز اصلی چندان سرزنده نیستند و مقداری نویز و قسمت‌های تقریباً کشیده در آنها دیده می‌شود.

در ویدیوهای ضبط شده در حالت زوم 2 برابری، فیلم‌های فول اچ‌دی باکیفیت‌تر از چیزی بودند که فکر می‌کردیم. البته به خاطر نبود سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر، کمی لرزش احساس می‌شد ولی کلیپ‌های بزرگنمایی شده زیاد باکیفیت نبودند. البته اگر کمی نور وجود داشته باشد، ویدیوهایی که ضبط می‌کنید، کاملاً قابل‌قبول و قابل‌استفاده خواهند بود.

فیلم‌های دارای فریم ریت بیشتر در سرتاسر خود نویز زیادی را نشان می‌دهند هرچند آسمان و سوژه‌های این‌چنینی بدون نویز بودند.

سیستم الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر زیاد خوب کار نمی‌کند ولی افتضاح نیست. فیلم‌های فول اچ‌دی ثبات بیشتری دارند اما هر دوی فیلم‌ها در بهترین حالت خود لرزش‌هایی داشتند.

 

رقبا و آلترناتیوها

وان‌پلاس نورد اورجینال تقریباً در همه زمینه‌ها از وان‌پلاس نورد ان 10 5G برتر است ولی کمی از آن گران‌تر می‌باشد. البته شاید این اختلاف قیمت برای خیلی از افراد مهم باشد و آنها را از خرید گوشی دوم منصرف کند. در مورد موجودیت نیز بگوییم که شاید در بازارهایی که وان‌پلاس Nord N10 5G حضور دارد، رقبای ساخته شده توسط اوپو و ریلمی نیز حاضر باشند.

اگر بودجه‌ای که برای خرید گوشی دارید اجازه نمی‌دهد سراغ وان‌پلاس نورد N10 5G بروید و اتصال به شبکه 5G هم واقعاً برایتان اهمیت ندارد، بد نیست سراغ یک موبایل 4G بروید زیرا چیپست‌های دارای قابلیت اتصال به شبکه نسل 5 ارتباطات به هیچ عنوان ارزان نیستند و شرکت‌های سازنده برای متعادل شدن قیمت محصولاتشان مجبور شده‌اند در دیگر قسمت‌ها کم بگذارند.

پیکسل 4 ای گوگل تا کنون نشان داده که یک گوشی همه چیز تمام است. این دستگاه بسیار کوچک‌تر می‌باشد ولی عملکرد و سیستم نرم‌افزاری او خیلی خوب بهینه‌سازی شده‌اند. اگرچه در این گوشی خبری از لنز اولترا واید نیست ولی تک لنز دوربین عقب آن ساده‌تر بوده و تصاویر بهتری می‌گیرد که ثبات بیشتری داشته و رنگ‌هایشان سرزنده‌تر هستند.

گوشی 5G و مقرون به صرفه سامسونگ هم گلکسی ای 51 5G (Galaxy A51 5G) است. اگر به این دستگاه نگاه کنید، احتمالاً با خودتان بگویید که وان‌پلاس برای ساخت این محصولش از شیوه طراحی نماینده سامسونگ الهام گرفته است. به غیر از تکنولوژی شارژ سریع، گلکسی A51 از نظر صفحه نمایش (سنسور اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر)، عملکرد (تراشه اگزینوس 980 و همرده با اسنپدراگون 765G) و حافظه داخلی 128 گیگابایتی قابل ارتقا و رم 6 گیگابایتی، نسبت به محصول وان‌پلاس برتری دارد.

 

نظر نهایی

نزدیک‌ترین نماینده از برند خواهر خوانده وان‌پلاس یعنی ریلمی، احتمالاً ریلمی ایکس 7 پرو (Realme X7 Pro) خواهد بود. اگرچه این گوشی تراشه مدیا تک دیمنسیتی 1000 پلاس دارد ولی ساختار دوربین عقب آن یکسان می‌باشد. البته نماینده Realme، از یک باتری بهتر، یک نمایشگر AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و یک باتری باظرفیت‌تر 4500 میلی‌آمپری بهره می‌برد.

نکته این است که رقبای زیادی می‌توان برای وان‌پلاس نورد ان 10 5G پیدا کرد که توسط دو برند خواهر خوانده او یعنی اوپو و ریلمی تولید شده‌اند بنابراین اگر با خود بگوییم که اصلاً چرا این گوشی معرفی شده، بیراه نگفته‌ایم. در بعضی از کشورها اما، وان‌پلاس باید رشد کند چرا که تنها برند چینی می‌باشد که در آنها حاضر شده است. بر این اساس، افزودن نمایندگان به سری Nord می‌تواند سبب افزایش سهم این کمپانی گردد.

اگر سیستم نرم‌افزاری این تلفن همراه OxygenOS نبود، به هیچ عنوان نمی‌توانستیم بفهمیم که Nord N10 5G محصول وان‌پلاس است. کارایی این تلفن همراه شبیه محصولات اوپو و ریلمی می‌باشد که فقط رابط کاربری آن تغییر کرده تا فقط نام وان‌پلاس را یدک بکشد. بنابراین به عبارت دیگر، نورد ان 10 5G یک تلفن همراه ساخت وان‌پلاس می‌باشد که به خوبی شناخته نشده است. در واقع از نظر ظاهری و باطنی در این گوشی کمبودهایی احساس می‌شود که نمی‌توانیم آن را محصول وان‌پلاس بدانیم. به علاوه، از نظر کیفی هم کمی و کاستی‌هایی احساس می‌کنیم زیرا تولیدات پیشین این شرکت از نظر فیزیکی (حداقل) تغییراتی کرده بوده‌اند اما متأسفانه در اینجا چنین خبری نیست.

به هر ترتیب، گوشی مورد بحث ما آن چیزی که باعث متمایز شدن محصولات وان‌پلاس می‌شد را ندارد. شاید به غیر از 5G، بهتر می‌بود یک ویژگی مناسب در آن قرار می‌گرفت تا فلسفه تولیدات وان‌پلاس که با “شعار هرگز آرام نگیر” همراه می‌شد، را نشان دهد. در واقع اگر به خاطر وان‌پلاس و لوگوی این شرکت نبود، می‌توانستیم بگوییم که وان‌پلاس نورد N10 5G یک گوشی با ارزش خرید پایین در میان تمام تلفن‌های همراه میان‌رده بازار است.

 

نقاط قوت

  • قابلیت اتصال به شبکه 5G علی‌رغم قیمت مقرون به صرفه
  • پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 30 واتی موسوم به Warp Charge
  • سرعت فوق‌العاده و روان رابط کاربری OxygenOS
  • دوام باتری عالی و طولانی مدت
  • تصاویر باکیفیت گرفته شده در حالت Nightscape و شب‌ها و شرایط کم نور

 

نقاط ضعف

  • شیوه طراحی تکراری
  • صفحه نمایش با کیفیت پایین
  • عدم دریافت آپدیت‌های سیستم عاملی پس از اندروید 11
  • عملکرد نامناسب لنز اولترا واید
  • نداشتن اسلایدر فیزیکی هشداردهنده
  • موتور حساس به لمس ضعیف
  • سرعت پایین سنسور اسکنر اثر انگشت

خرید لوازم جانبی گوشی وان پلاس Nord N10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *