نقد و بررسی گوشی کاترپیلار S42

نقد و بررسی گوشی کاترپیلار S42

از سال 2012 تا کنون مجوز و تأییدیه‌های ساخت لوازم جانبی و گوشی برای برند کاترپیلار (Caterpillar) را گروه Bullitt صادر کرده و در واقع همین موضوع بهانه‌ای شده تا موبایل‌های دارای برند کت یا همان کاترپیلار به بازار بیایند.
قیمت کاترپیلار اس 42 (Caterpillar S42) در حال حاضر 229 پوند تعیین شده که تقریباً حدود 300 دلار می‌شود.
این قیمت سبب می‌شود که کاترپیلار اس 42 از بسیاری از گوشی‌های جان‌سخت بازار که توسط برندهایی مانند اولفون (Ulefone)، دوجی (Doogee)، اوکیتل (Oukitel) و . . . تولید می‌گردند و معمولاً قیمت پایه 150 دلاری دارند، گران‌تر به حساب بیاید.
با این وجود، به دلیل اینکه این موبایل برند کاترپیلار را یدک می‌کشد، آیا ارزشش را دارد تا بابت آن حدوداً 300 دلار پول بپردازیم و صاحب یکی از جان‌سخت‌ترین موبایل‌های دنیا شویم؟. با تبلت‌فون همراه باشید تا پاسخ به این سؤال را بدهیم.

طراحی

اگرچه Caterpillar S42 چندان ارزان نیست اما با ظاهری که دارد شاید ارزان به نظر برسد.
گروه Bullitt از پوشش سیلیکونی برای پوشاندن فریم گوشی بهره برده تا احساسی که هنگام گرفتن موبایل به دست می‌آوریم (حتی زمانی که خیس است)، بسیار خوشایند باشد.
در قاب پشتی یک پوشش بسیار خاص قرار دارد که وقتی گوشی را در دست می‌گیرید به خوبی به یاد کامیون‌های کاترپیلار می‌افتید. این پوشش از لیز خوردن گوشی و بیرون آمدن از جیب جلوگیری خواهد کرد.
در سمت راست سه دکمه و در سمت چپ یک دکمه قرار دارد. دکمه‌های پاور و تعیین میزان ولوم صدا در سمت راست حضور یافته‌اند.
درست مانند دیگر گوشی‌های اندرویدی بازار، دکمه پاور در پایین دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا قابل مشاهده است ولی با این تفاوت که پوشش رویی آن کمی پلاستیکی می‌باشد تا به خوش‌دست شدن گوشی کمک کند.
یکی از ویژگی‌هایی که بهتر می‌بود اصلاح شود، پورت قدیمی میکرو USB است. این درگاه در زیر یک پوشش سیلیکونی بسیار محکم قرار گرفته که احتمالاً اولین قسمت Caterpillar S42 خواهد بود که پس از مدتی استفاده کَنده خواهد شد.
متأسفانه به خاطر اینکه گوشی مورد بحث ما از روش‌های شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند، نمی‌توانیم آن را از طریق دیگری شارژ کنیم و ناچار هستیم مدام از پورت میکرو USB بهره ببریم.


در بالای فریم جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته که اتفاقاً آن هم در زیر یک پوشش سیلیکونی به چشم می‌خورد.
نمایشگر 5.5 اینچی کاترپیلار اس 42 درخشان و شفاف بوده و با پوشش گوریلا گلس 5 محافظت شده است. ضمناً، سنسور اسکنر اثر انگشت به‌گونه‌ای ساخته شده که بتوانید در حالی که دستکش پوشیده‌اید نیز قفل نمایشگری را باز کنید.
زمانی که گوشی روشن می‌گردد، تقریباً یک نسخه خام از اندروید 10 را خواهید دید که رابط کاربری خاص یا آیکون‌های بخصوصی ندارد. گروه Bullitt وعده داده که به موقع این موبایل را به اندروید 11 آپدیت خواهد کرد.
چندین نرم‌افزار قابل‌توجه هستند که بیشتر به درد کسانی می‌خورند که به محصولات برند کاترپیلار علاقه دارند. بعضی از این برنامه‌ها را می‌توان توسط هر گوشی اندرویدی دیگری از پلی استور دانلود کرد اما بعضی از آنها مختص گوشی‌های کت هستند.
این اپلیکیشن‌ها به خوبی طراحی شده‌اند و از ویژگی‌های اختصاصی گوشی به نحو احسن بهره می‌برند و کارایی زیادی دارند بنابراین کسانی که در صنایع مختلف مشغول به کار هستند مطمئناً از آنها لذت خواهند برد و تحسین‌شان خواهند کرد.
تنها مشکلی که این برنامه‌ها دارند این است که به راحتی 32 گیگابایت از حافظه داخلی گوشی را اشغال می‌کنند به همین دلیل برای افرادی که به آنها کاری ندارند، زیاد مثمرثمر نخواهند بود.


به طور کلی، به خاطر شیوه طراحی منحصربفرد، باید کاترپیلار اس 42 را یکی از بهترین گوشی‌های جان‌سخت بازار تلقی کنیم که مشخصاً ظاهر محکمی دارد بنابراین تأییدیه‌های IP68 و مجوز 810H که دریافت کرده کاملاً به جا هستند.

سخت‌افزار

سخت‌افزار به کار رفته در Caterpillar S42 بسیار معمولی است.
تراشه چهار هسته‌ای مدیا تک هلیو A20 می‌تواند برخی از نرم‌افزارهای اختصاصی کاترپیلار را اجرا کند اما در زمان انجام دادن کارهای سنگین‌تر به مشکل برخواهد خورد.
دیگر فاکتور محدود کننده، ظرفیت بسیار کم رم و حافظه داخلی می‌باشد که برای کاربرانی که از اپلیکیشن‌های نسبتاً پر حجم استفاده می‌کنند، مطمئناً کافی نخواهند بود. بسیاری از موبایل‌های امروزی رم 4 یا 6 گیگابایتی دارند و حافظه ذخیره‌سازی 32 گیگابایتی هم کمترین حافظه‌ای است که در یک گوشی هوشمند مدرن به کار می‌رود.
دیگر بخشی که بسیار مبتدی به نظر می‌رسد، دو لنز دوربین هستند. اگر نور کافی بتابد، دوربین عقب 13 مگاپیکسلی تصاویر قابل‌قبولی خواهد گرفت اما تنها توانایی ضبط فیلم‌های 1080p را دارد؛ یعنی دقیقاً مانند کاری که دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی انجام می‌دهد.
اگر کسی به عکسبرداری با موبایل علاقه زیادی دارد، احتمالاً گوشی که تصاویر و ویدیوهای باکیفیت‌تری می‌گیرد را بیشتر تحسین خواهد کرد.
برای اینکه منظورمان را بهتر متوجه شوید می‌گوییم که دوربین این موبایل بد نیست ولی امروزه تکنولوژی دوربین گوشی دیگر استفاده از این لنزها را قبول ندارد زیرا این سنسورها متعلق به سالیان پیش هستند.
به عنوان یک نقطه مثبت، گروه Bullitt تصمیم گرفته یک نمایشگر باکیفیت که بسیار درخشان و رنگارنگ است را به این محصولش بیاورد و اگرچه این پنل همچنان زیاد شفاف نیست اما کیفیتش قابل‌قبول می‌باشد. با وزن 220 گرمی، کاترپیلار اس 42 یک گوشی سبک وزن است که وقتی آن را در جیب می‌گذارید، به خاطر جرم کمش خیلی زود به پایین نمی‌رود.
باتری 4200 میلی‌آمپری و غیرقابل تعویض Caterpillar S42 عملکرد نسبی خواهد داشت؛ یا پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود و یا پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود. اگرچه این منبع نیرو به مدت چند روز دوام نخواهد آورد اما به خاطر قدرت کم مورد نیاز که حاصل ترکیب تراشه و پردازنده گرافیکی است، بیش از یک روز دوام می‌آورد.
ضمناً، همان‌طور که گفتیم، در این موبایل خبری از تکنولوژی شارژ بیسیم نیست به همین دلیل مجبور خواهید بود از طریق پورت میکرو USB گوشی‌تان را شارژ نمایید.


با در نظرگیری آخرین نکته، شاید شما هم فکر کنید گروه Bullitt اشتباهی مرتکب شده است. از آن جایی که پوشش سیلیکونی روی پورت USB یک نقطه ضعف برای تأییدیه ضد آب و خاک به شمار می‌رود، به همین خاطر وقتی کابل شارژر را به اجبار داخل می‌گذارید، ممکن است این پورت به مشکل بربخورد و آسیب ببیند.

عملکرد

با توجه به نوعی آزمایشی که انجام می‌شود، کاترپیلار اس 42 یا آهسته و یا خیلی آهسته کار می‌کند. با این وجود، باید اذعان کنیم که در شرایط معمولی، عملکردش زیاد افت نخواهد کرد.
این موبایل در آزمون 3Dmark به مشکل برخورد؛ یعنی پردازنده گرافیکی PowerVR Rogue GE8320 در دو نسخه از Slingshot خیلی ضعیف کار کرد. در Slingshot معمولی هم در رده‌های پایینی جای گرفت و در Slingshot Extreme حتی پایین‌تر از چیزی که فکر می‌کردیم، حضور یافت.
دیگر امتیاز پایین در آزمون Sequential با سرعت 282 مگابایت بر ثانیه به ثبت رسید تا این موبایل از بسیاری از گوشی‌های جان‌سخت دیگر ضعیف‌تر باشد.
اما شرایط همیشه و همه جا بد نبوده و نیست.
امتیازی که در آزمایش Passmark دریافت شد، کمی بهتر از گوشی اولفون آرمور 7 (Ulefone Armour 7) می‌باشد هرچند تفاوت‌ها زیاد احساس نمی‌گردد.
خیلی سخت است که بخواهیم در مورد عملکرد Caterpillar S42 نکته مثبتی پیدا کنیم زیرا خیلی ساده بگوییم که این گوشی زیاد قدرتمند نیست.

رقبا و آلترناتیوها

در مقایسه با دیگر گوشی‌های جان‌سختی که اخیراً دیده‌ایم، کاترپیلار اس 42 دوربین، حافظه و صفحه نمایش ضعیف‌تری نسبت به اولفون آرمور 7 ای (Ulefone Armour 7E) دارد. ضمن اینکه مانند اوکیتل دبلیو پی 6 (Oukitel WP6) آن‌قدر ارزان نیست و باتری‌اش هم به اندازه او ظرفیت نخواهد داشت.
احتمالاً مشکل‌سازترین رقیب برای این تلفن همراه دوجی اس 68 پرو (Doogee S68 Pro) است که با قیمت 210 دلاری به فروش می‌رسد و تراشه قدرتمندتر، دوربین قوی‌تر، باتری باظرفیت‌تر، تکنولوژی شارژ بیسیم، سنسور اسکنر اثر انگشت و رم بیشتری دارد.
چیزی که هیچ‌کدام از رقبای نامبرده ندارند، اندروید 10 یا اپلیکیشن‌های متنوع مخصوص گوشی‌های کاترپیلار می‌باشد.
با این حال، با قیمت تقریباً یکسانی که نماینده دوجی دارد، می‌توانیم در این تلفن همراه از اندروید 10، باتری 10000 میلی‌آمپری، ماژول دوربین عقب 21+8+8 مگاپیکسلی و چندین ویژگی بهره ببریم که در Caterpillar S42 یافت نمی‌شوند.


با توجه به رقبای نامبرده، می‌توانید یکی از آنها را به جای کاترپیلار اس 42 بخرید ولی اگر طرفدار پر و پا قرص محصولات کت هستید، خیلی سخت است که بخواهیم بگوییم گوشی مورد بحث ما از ارزش خرید بالایی برخوردارست چرا که رقبای بسیار جدی دارد.

جمع‌بندی

اگر به برگه مشخصات فنی نگاه کنیم، خیلی راحت می‌توانیم Caterpillar S42 را به خاطر امکانات ضعیفش نادیده بگیریم ولی بد نیست به خاطر برند کاترپیلار و بدنه بسیار قدرتمند و اصطلاحاً جان‌سختی که دارد، به آن توجهی بکنیم.
کاترپیلار اس 42 گوشی زیاد قدرتمندی نیست ولی برای اکثر کاربران می‌تواند نرم‌افزارهای مورد نیازشان را اجرا کند.
ضمن اینکه وعده آپدیت این تلفن همراه به اندروید 11 بسیار وسوسه کننده است چرا که بسیاری دیگر از گوشی‌های ارزان‌تر پس از اولین سال عرضه، حتی به‌روزرسانی‌های امنیتی را نیز دریافت نمی‌کنند.
با همه اینها، اینکه این تلفن همراه پورت USB-C یا تکنولوژی شارژ بیسیم ندارد بسیار ناامیدکننده است ولی اگر این امکانات در آن قرار می‌گرفتند، مشخصاً قیمتش افزایش پیدا می‌کرد.
چیزی که فکرش را نمی‌کردیم در این موبایل وجود داشته باشد اما وجود داشت، تأییدیه ضد آب و خاک IP68 است که سبب می‌شود استحکامش افزایش یابد.
اگر شما برند و سیستم نرم‌افزاری را کنار بگذارید، می‌توانید سراغ یک گوشی چینی بروید که تراشه مشابهی دارد و کمتر قیمت خورده است اما همزمان توجه داشته باشید که کیفیت ساخت Caterpillar S42 جزو مزایای اصلی آن به حساب می‌آید.
کاترپیلار اس 42 یک موبایل قابل‌تحسین برای کسانی است که می‌خواهند یک گوشی معمولی و ارزان قیمت داشته باشند و احتمال اینکه به محیط‌های خیس، صنعتی و خاکی می‌روند، بسیار زیاد است ولی توجه کنید که بر خلاف کاترپیلار اس 61 (Caterpillar S61) یا کاترپیلار اس 62 پرو (Caterpillar S62 Pro) هیچ چیز بخصوصی ندارد.

نظر نهایی

بر خلاف ظاهر محکم و قدرتمندی که دارد، کاترپیلار اس 42 سخت‌افزار مناسبی ندارد که بتواند قیمتش را توجیه کند. این موبایل از نظر ظرفیت حافظه و توانایی ضبط فیلم بسیار ضعیف کار خواهد کرد ولی نمایشگرش کیفیت قابل‌قبولی دارد و اپلیکیشن‌های مخصوص برند کاترپیلار نسبتاً کارآمد هستند.

نقاط قوت
بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید 10
دارای تأییدیه ضد آب و خاک IP68
صفحه نمایش باکیفیت

نقاط ضعف
عملکرد ضعیف
تنها 3 گیگابایت رم
نداشتن تکنولوژی شارژ بیسیم
نداشتن سنسور اسکنر اثر انگشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *