نقد و بررسی گوشی کاترپیلار اس 52

نقد و بررسی گوشی کاترپیلار S52

گوشی‌های هوشمند جان‌سخت به خاطر بدنه پلاستیکی و بدنه مستحکم آجری که دارند، امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند زیرا امکاناتی دارند که پیشتر آنها را در دستگاه‌های قدیمی‌تر می‌دیدیم.


گروه Bullitt که با برند کت یا کاترپیلار گوشی تولید می‌کند، سعی کرده با کاترپیلار اس 52 (Caterpillar S52) نگرشی که در پاراگراف قبل گفتیم را تغییر دهد و با شیوه طراحی بسیار مستحکم و قدرتمندی که به کار برده، با برخی از برندهای شناخته‌شده و مشهور بازار به رقابت بپردازد.

طراحی

کاترپیلار اس 52 با فریم آلومینیومی خود، از نظر طراحی شباهت زیادی به آیفون 4 (iPhone 4) دارد به طوری که گویا بسیاری از ویژگی‌های ظاهری آن محصول اپل را به ارث برده است. این نکته مهمی می‌باشد چرا که قویاً شایعه شده که اپل می‌خواهد با بهره‌گیری از امکانات ظاهری آن محصول خود، یک گوشی مشابه بسازد.
به دلیل عدم بهره‌مندی از ترندهای امروزه صنعت تلفن‌های همراه مانند شیوه طراحی لب به لب یا ناچ برای دوربین سلفی، Caterpillar S52 از همان ضخامت 1 سانتی‌متری در بالا و پایین صفحه نمایش بهره می‌برد تا به دوربین جلوی خود در آنجا جای داده باشد. در واقع این همان جایی است که بریدگی اسپیکر نیز به چشم می‌خورد.


ماده ضد شوک و ضد لغزشی که بر روی قاب پشتی به کار رفته به نوعی پیشرفته بودن گوشی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد ولی پوشش مشکی و مات قسمت پایینی آن به خوش‌دست شدنش کمک شایانی خواهد کرد.


بر خلاف بسیاری دیگر از گوشی‌های این رده، روی پورت شارژر و جک هدفون 3.5 میلی‌متری درپوش پلاستیکی قرار نگرفته و به جای آن، درگاه‌های نامبرده صرفاً ضد آب می‌باشند تا همچنان این موبایل جان‌سخت به حساب بیاید.


لازم به ذکر است که نمایشگر 6.5 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی، با پوشش گوریلا گلس 6 محافظت شده است.

سخت‌افزار

با حذف امکانات پیشرفته‌ای مانند دوربین ترمال درونی، لیزر تشخیص فاصله و سنسور نمایش دهنده وضعیت آب و هوا که در گوشی پرچمدار کاترپیلار اس 61 (Caterpillar S61) می‌بینیم، کاترپیلار اس 52 سعی کرده بیشتر روی استحکام متمرکز شود. این موبایل تأییدیه ضد آب و خاک IP68 دارد. در شرایط واقعی، این یعنی می‌توانید موبایل مورد بحث ما را تا عمق 1.5 متری و به مدت 35 دقیقه به زیر آب ببرید. ضمن اینکه استاندارد نظامی MIL-STD810G هم دریافت شده تا قاب و نمایشگر آن بتواند در صورت سقوط از ارتفاع 1.5 متری سالم بماند.


در حالی که این گوشی سیستم نرم‌افزاری پیشرفته پردازش تصویر ندارد ولی بد نیست اشاره کنیم که لنز اصلی این موبایل که از نوع IMX363 سونی می‌باشد و پیش از این در پیکسل 3 (Pixel 3) و پیکسل 4 (Pixel 4) وجود داشت، می‌تواند تصاویر باکیفیتی می‌گیرد.
همچنین، تراشه هلیو P35 هم پیش از این در گوشی‌های معمولی و پایین‌رده یکی دو سال پیش حضور یافته بود اما در میان گوشی‌های جان‌سخت، این چیپست یکی از قدرتمندترین پردازنده‌ها به شمار می‌رود. ضمناً، شاید از نظر برخی‌ها حافظه داخلی 64 گیگابایتی محدود و کم باشد ولی خبر خوش آن است که با مموری کارت میکرو SD می‌توانید این ظرفیت را حداقل 2 برابر کرد و به 128 گیگابایت رساند.
شیوه اتصالی NFC هم در این گوشی وجود دارد؛ قابلیتی که به ندرت در موبایل‌های جان‌سخت یافت می‌شود. سایر ویژگی‌ها هم عبارتند از پشتیبانی از دو سیمکارت، چراغ LED اعلانات و سنسور اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی.

عملکرد

Caterpillar S52 به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید 9 بهره می‌برد که نسبتاً ساده است و تنها چیزی که به نظر می‌رسد خودِ برند کاترپیلار در سیستم نرم‌افزاری قرار داده، پوشه جعبه ابزار برای دستیابی به میانبرهای اپلیکیشن‌های اختیاری می‌باشد. این برنامه‌ها شامل اسکن‌کننده‌های بارکد، نرم‌افزارهای مخصوص کشاورزان، سنسورهای بررسی فعالیت‌های ورزشی برای دوچرخه‌سواران و . . . هستند. ضمن اینکه طبق وعده داده شده توسط گروه Bullitt، کاترپیلار اس 52 به اندروید 10 هم آپدیت خواهد شد هرچند ممکن است همه افراد این به‌روزرسانی را سر وقت دریافت نکنند. شاید مطالعه و خواندن اعلانات زیاد باعث افت سرعت نشود ولی تراشه هلیو P35 به همراه رم 4 گیگابایتی می‌تواند عملکرد واکنش‌گرا و روانی داشته باشد.
یک سینی دوتایی قرار دادن سیمکارت تعبیه شده که کاربران می‌توانند به منظور افزایش ظرفیت حافظه در آن مموری کارت بگذارند اما توجه داشته باشید که روی این بخش پوششی قرار دارد که شاید برخی اوقات به صورت اتفاقی باز شود و به مرور زمان زمینه اذیت شدن افراد را به وجود آورد.
سنسور اسکنر اثر انگشت جزو حسگرهای سریع بازار نیست چرا که یکی دو ثانیه طول می‌کشد تا قفل نمایشگر را باز کند ولی خوشبختانه عملکردش باثبات و مطمئن است و حتی در جاهایی که رطوبت زیاد است نیز خوب خواهد بود.
تصاویر ثبت شده با لنز دوربین عقب 12 مگاپیکسلی بدون شک برای یک گوشی جان‌سخت کیفیت مناسبی دارند زیرا در آنها جزئیات زیاد، نویز کم و رنگ‌های بادقتی به چشم می‌خورند. با این وجود، سیستم نرم‌افزاری پردازش تصاویر مانند سخت‌افزار دوربین زیاد خوب کار نمی‌کند زیرا برخی اوقات در هنگام فوکوس کردن مشکل دارد و عکس‌هایی که در شرایط کم نور و شب‌ها می‌گیرد نیز بسیار بی‌کیفیت هستند.
حالت پرتره دوربین خیلی از اوقات نمی‌تواند نمای پس‌زمینه را تار کند اما اگر از آن به صورت محتاطانه استفاده کنید، می‌تواند افکت بوکه را در شرایط مناسب اعمال کند. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی هم اگرچه از لنز دوربین عقب ضعیف‌تر است ولی همچنان می‌تواند تصاویر سلفی قابل‌قبولی به ثبت برساند.
ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر هر ثانیه ضبط شده با Caterpillar S52 جزئیات زیاد و کیفیت صدای بالایی دارند ولی سرعت پایین فوکوس کردن روی سوژه هنوز هم یک مشکل اساسی به شمار می‌آید. پخش فیلم نیز شاید یک مشکل بزرگتر به حساب بیاید زیرا پخش ویدیوهای دارای کیفیت اچ‌دی در یوتیوب، نتفلیکس و کلیپ‌های ضبط شده با دوربین گوشی نویز دارند و برخی از صحنه‌ها که سرعتشان زیاد است، با لگ مواجه می‌شوند.
پخش فایل‌های رسانه‌ای در نمایشگر از نوع IPS این گوشی هم با کیفیت زیادی انجام نمی‌گردد و این یعنی صفحه نمایش از آن چیزی که انتظار داریم زیاد درخشان نیست و به خاطر نبود پوشش اولئوفوبیک، آلودگی‌های ناشی از اثر انگشت روی نمایشگر باقی می‌مانند.
روی کاغذ، باتری 3500 میلی‌آمپری به نظر برای یک گوشی این‌چنینی ناکافی می‌باشد زیرا ابعاد کاترپیلار اس 52 نشان می‌دهد که شرکت سازنده می‌توانست حداقل در آن منبع نیروی قدرتمندتری قرار دهد. این در حالی است که رقیب او مانند بلک ویو بی وی 9100 (Blackview 9100) باتری باظرفیت‌تری دارد.
خوشبختانه در شرایط واقعی، این موبایل بسیار بهتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم کار کرد. به خاطر مصرف کم تراشه و صفحه نمایش کم مصرف، می‌توانیم ادعا کنیم که باتری این گوشی با استفاده نیمه سنگین بیش از یک روز دوام خواهد آورد. ضمن اینکه شارژر 16 واتی که از طریق پورت USB-C باتری را شارژ خواهد کرد هم با سرعت قابل‌قبولی باتری را در عرض 1 ساعت یا کمتر پر می‌کند.
با در نظرگیری تک لنز دوربین عقب Caterpillar S52، باید بگوییم که نمرات آزمایش‌های بنچمارک سبب می‌شوند این تلفن همراه در زمره موبایل‌های مقرون به صرفه و پایین‌رده موتو جی 7 پاور (Moto G7 Power) و نوکیا 7.1 (Nokia 7.1) به حساب بیاید. این نتایج یک سر و گردن بالاتر از نتایج دیگر گوشی‌های جان‌سخت خواهند بود و یک امتیاز مثبت برای کسانی به شمار خواهند رفت که قصد دارند موبایلی بخرند که به درد کارگران صنایع مختلف می‌خورد و نگران این هستند که استحکام موبایلشان کم باشد.
به هر ترتیب، دو موبایل نامبرده نمایشگرهای بزرگتر با رزولوشن بیشتری دارند و با قیمت کمتر از 200 پوندی فروخته می‌شوند.

رقبا و آلترناتیوها

دوجی اس 68 پرو (Doogee S68 Pro) در حال حاضر بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گوشی جان‌سخت بازار است. البته شاید بدنه آن در مقایسه با بدنه کاترپیلار اس 52 راحت و خوش‌دست نباشد اما از نظر استحکام و تأییدیه‌های ضد آب و خاک عملکرد مشابهی دارد. ضمناً، در حالی که تراشه آن یعنی هلیو P70 ضعیف‌تر است ولی رم (6 گیگابایت) و حافظه داخلی (128 گیگابایت) بیشتری خواهد داشت و با قیمت مناسب حدوداً 196 دلاری فروخته می‌شود.

جمع‌بندی

کاترپیلار اس 52 مشخصاً به گونه‌ای عمل کرده تا فرمول‌های ساخت گوشی‌های جان‌سخت را با تغییراتی همراه سازد. این یعنی ابعادش کوچکتر، بدنه‌اش مدرن‌تر و شیوه طراحی‌اش چشم‌نوازتر شده است و به خاطر تأییدیه‌های نظامی که دریافت کرده، استحکام زیادی دارد. بر این اساس، اگر شما از جمله افرادی هستید که می‌خواهید برای محل کارتان یک گوشی مقاوم و جداگانه بخرید، Caterpillar S52 می‌تواند گزینه بسیار مناسبی به شمار بیاید.
در این بین توجه داشته باشید که وقتی امکانات آن را با قیمت نسبتاً زیاد 449 پوندی می‌سنجید، کاترپیلار اس 52 مطمئناً کار سختی برای رقابت کردن با دیگر موبایل‌ها خواهد داشت و حتی طرفداران همیشگی برند کاترپیلار هم برای خرید آن دودل خواهند شد.

نظر نهایی

صرف‌نظر از بدنه مقاوم و محکمی که کاترپیلار اس 52 دارد و با در نظرگیری امکانات این تلفن همراه، می‌توانیم بگوییم که این گوشی هم برای افرادی که در شرایط معمولی کار می‌کنند و هم برای افرادی که در شرایط سخت کار می‌کنند، مناسب خواهد بود. مطمئناً این تلفن همراه یکی از زیباترین موبایل‌های جان‌سخت بازار می‌باشد که هیچ نگرانی از بابت استحکامش وجود ندارد. با این وجود، عملکرد پر فراز و نشیب و پردازنده قدیمی‌اش، به سختی می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربران معمولی باشد.

نقاط قوت
شیوه طراحی مدرن و چشم‌نواز
بدنه بسیار مقاوم و مستحکم
دوام باتری طولانی مدت
مجهز به جک هدفون 3.5 میلی‌متری

نقاط ضعف
قیمت زیاد در حالی که امکانات آن در حد امکانات گوشی‌های مقرون به صرفه است
نبود برخی از ویژگی‌ها که پیش از این در گوشی‌های قدیمی‌تر وجود داشت
صفحه نمایش قدیمی و ناتوانی در پخش فیلم‌ها با کیفیت اچ‌دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *