نقد و بررسی گوشی گلکسی A53 5G سامسونگ

نقد و بررسی گوشی گلکسی A53 5G سامسونگ

مدتی است که سامسونگ با معرفی گوشی‌های مختلف از سری گلکسی ای (Galaxy A) موفق ظاهر شده است. این شرکت با افزایش ارزش این محصولات، روزبه‌روز کیفیت آنها را بهبود بخشیده و اینک نمایندگان معرفی شده در سال 2022 او نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

گلکسی ای 53 5G (Galaxy A53 5G) این‌بار قرار است در تبلت‌فون به صورت تخصصی بررسی شود. از آن جایی که سری 50 محصولات سامسونگ همواره جزو پرطرفدارترین دستگاه‌ها به شمار آمده‌اند، به نظر می‌رسد برای کمپانی کره‌ای سخت بوده تا عضو تازه وارد سال 2022 این خط تولید را با پیشرفت‌هایی همراه کند.

تغییراتی که در گلکسی A53 5G نسبت به گلکسی ای 52 اس 5G (Galaxy A52s 5G) به وجود آمده‌اند، بسیار ملموس هستند. البته شاید به دید خیلی‌ها این تغییرات مهم نباشند ولی اتفاقات تازه به گونه‌ای خواهند بود که دارندگان بعضی از گوشی‌های سری گلکسی ای را به خرید موبایل تازه‌تر ترغیب کنند.

در ابتدا سراغ مثبت‌ترین تغییر یعنی باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی گلکسی A53 5G می‌رویم که نسبت به گوشی نسل قبل باظرفیت‌تر شده است. به علاوه، یک چیپست جدید ساخت سامسونگ به نام اگزینوس 1280 در این تلفن همراه استفاده شده که اگرچه در سایت کمپانی کره‌ای جزئیات زیادی در موردش نمی‌بینیم ولی می‌دانیم که با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری تولید گردیده است و از دو هسته Cortex-A78 با سرعت 2.4 گیگاهرتزی و چهار هسته Cortex-A55 با سرعت 2.0 گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Mali-G68 بهره می‌برد و می‌تواند به اینترنت 5G وصل شود و گویا از اسنپدراگون 778G 5G استفاده شده در گلکسی ای 52 اس 5G قدرتمندتر می‌باشد.

در سمت دیگر، پسرفت‌هایی هم در گلکسی A53 5G به وقوع پیوسته‌اند. برای مثال، جک هدفون 3.5 میلی‌متری ندارد و از شبکه وای‌فای 6 پشتیبانی نمی‌کند ولی به بلوتوث جدیدتر نسخه 5.1 مجهز است.

به غیر از این موارد، Galaxy A53 5G چه از نظر مشخصات فنی و چه از نظر ظاهری شبیه نمونه پارسالی این خط تولید می‌باشد. علی‌رغم اینکه از نظر تخصصی اندازه‌هایش کوچکتر شده‌اند ولی وزن و اندازه صفحه نمایشش بدون تغییر باقی مانده‌اند. بر این اساس، اتفاقات تازه این موبایل شامل حاشیه‌های سیاه رنگ باریک‌تر در اطراف نمایشگر و باتری باظرفیت‌تر و نبود جک هدفون 3.5 میلی‌متری می‌شوند.

به منظور جمع‌بندی مطالب گفته شده در بخش مقدمه مقاله نقد و بررسی گلکسی A53 5G، باید بگوییم که گوشی مورد بحث ما نمونه‌ای بروز شده از محصولاتی است که به عقیده سامسونگ هم پرفروش است و هم پرطرفدار. باتری باظرفیت‌تر مطمئناً نقطه قوت مهمی خواهد بود ولی چیزی که بدون شک مزایای گلکسی ای 53 5G را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تراشه اگزینوس 1280 خواهد بود. راستش را بگوییم که تقریباً همرده با اسنپدراگون 778G 5G است و نه یک نمونه موفق‌تر برای آن. این یعنی دقیقاً همان احساس شادمانی خریداران گلکسی A52s 5G در بین خریداران گلکسی A53 5G نیز وجود خواهد داشت. در مجموع، این موبایل مجموعه‌ای از امکانات فوق‌العاده است.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

بیایید مقاله نقد و بررسی خود را با آنباکسینگ گلکسی A53 5G به صورت رسمی آغاز کنیم. جعبه‌گشایی این محصول سامسونگ زمان زیادی نمی‌خواهد زیرا امروزه لوازم جانبی که همراه با تلفن‌های همراه فروخته می‌شوند، بسیار کم شده‌اند.

در جعبه Galaxy A53 5G یک کابل سفید رنگ USB-C به USB-C، ابزار درآوردن سیمکارت و دفترچه راهنما قرار گرفته‌اند. با این اوصاف، خبری از محافظ صفحه نمایش یا گلس از پیش نصب شده، شارژر یا قاب ژله‌ای و گارد نیست. گلکسی ای 52 (Galaxy A52) و گلکسی ای 52 اس 5G حداقل یک شارژر 15 واتی فست شارژ داشتند و حتی همراه با گوشی دوم در برخی از مناطق شارژر 25 واتی فروخته می‌شد.

در حالی که شاید در نگاه اول مغرورانه و دیکتاتورگونه باشد ولی این تئوری که امروزه دیگر اکثر کاربران شارژر دارند، تقریباً توسط همه افراد پذیرفته شده است. در میان خریداران نیز کسانی هستند که فکر می‌کنند داشتن یک شارژر که با تکنولوژی Power Delivery سازگار می‌باشد، فراتر از نیازشان خواهد بود. به علاوه، سامسونگ امروزه شارژرهایی که تولید می‌کند را با فناوری‌های مختلفی همراه کرده که شاید گنجاندن آنها و عرضه‌شان به صورت رایگان در میان کاربران کار منطقی نباشد به همین دلیل باید وجود کابل USB-C به USB-C را در جعبه گلکسی ای 53 5G قابل‌قبول بدانیم!!!.

 

طراحی

گلکسی A53 5G از همان شیوه طراحی بهره می‌برد که گلکسی A52 سردمدار آن بود. این ظاهر، همچنان جذاب و ستودنی است. پوشش مات قاب پشتی که با برآمدگی چشم‌نواز برای ماژول دوربین عقب همراه شده، سبب گردیده تا پنل عقبی یکنواخت باشد. از طرفی، رنگ‌بندی بی‌نظیر و کامل هم به خوشگل شدن موبایل مورد بحث ما کمک ویژه‌ای کرده است.

اگرچه Galaxy A53 5G از Galaxy A52s 5G کوچکتر است ولی در امکانات خارجی آن تغییر خاصی رخ نداده است. برای اینکه تفاوت سایز دو دستگاه نامبرده را بهتر متوجه شوید، می‌بایست آنها را کنار یکدیگر بگیرید. حتی با این کار نیز پی بردن به تفاوت‌ها کار سختی خواهد بود.

نسبت صفحه نمایش به بدنه در نمای جلویی کمی بیشتر شده اما اینکه بخواهیم بگوییم کدام نوار مشکی رنگ باریک‌تر گردیده، خیلی سخت است. شاید حاشیه سیاه رنگ اطراف صفحه نمایش مهمترین تفاوت ایجاد شده به حساب بیاید ولی شیوه طراحی این قسمت همچنان شبیه گوشی‌های میان‌رده می‌باشد.

جلوی تلفن همراه مورد بحث ما تقریباً کامل صاف و صیقلی است و نمایشگر AMOLED آن نیز با پوشش گوریلا گلس 5 محافظت شده است. این محافظ شیشه‌ای در مقابل شکستن مقاومت دارد ولی اینگونه نیست که در برابر خط و خش کاملاً مقاوم باشد. به خاطر صاف بودن این پنل، به راحتی می‌توانید روی آن گلس قرار دهید تا خیالتان آسوده گردد. توجه داشته باشید که اگر روی این صفحه نمایش محافظ شیشه‌ای گذاشتید، می‌بایست اثر انگشت خود را دوباره به دستگاه بشناسانید تا فرآیند بازگشایی قفل دقیق‌تر صورت گیرد.

بدنه کوچکتر و باتری باظرفیت‌تر به معنای یک گوشی سنگین‌تر هستند اما در کمال تعجب وزن گلکسی A53 5G تنها به 189 گرم می‌رسد؛ یعنی درست مانند گوشی نسل قبل. شاید دلیل این اتفاق به خاطر تکنولوژی جدید باتری و بهره‌وری آن و دیگر فناوری‌های جدید به کار رفته برای طراحی بدنه باشد. با همه اینها، Galaxy A53 5G یک گوشی تو پر است. با توجه به امکاناتی که در زیر قاب این محصول سامسونگ قرار گرفته‌اند، صحبت کردن از تو خالی بودن بی‌معناست؛ همین موضوع احساس اعتماد به نفس هنگام گرفتن این موبایل را افزایش می‌دهد. به علاوه، سنگینی قطعات، به خوبی در سرتاسر بدنه پخش شده است.

به طور کلی، هنگام گرفتن گلکسی A53 5G احساس خوبی خواهید داشت. مهمترین علت، به بدنه گرد و منحنی این تلفن همراه مربوط می‌شود که اطراف فریم و گوشه‌های آن به خوبی تا کناره‌ها کشیده شده‌اند. ضمن اینکه بر خلاف پوشش درخشان، فریم میانی بسیار خوش‌دست‌تر از قاب پشتی می‌باشد فقط توجه کنید که اثرات انگشت و آلودگی‌ها روی آن باقی می‌مانند.

با اختلاف زیاد، بهترین زاویه‌ای که از آن‌طرف می‌توانید گلکسی A53 5G را ببینید، قاب پشتی است. سامسونگ امسال هم رنگ‌بندی محصولش را تنوع بخشیده و آن را در چهار رنگ مشکی، سفید، نارنجی و آبی تولید کرده است. آبی، رنگی بود که همراه با گلکسی ای 52 و گلکسی ای 52 5G معرفی شد اما خبری از آن در گلکسی ای 52 اس 5G نبود. همچنین، دو موبایل اول رنگ بنفش نیز داشتند. گلکسی ای 52 اس 5G هم در دو رنگ سبز و بنفش ساخته شده بود. امسال اما، نمونه‌ای از گلکسی A53 5G که برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی استفاده کرده‌ایم، نارنجی است که قاب مات دارد و بسیار چشم‌نواز می‌باشد و در مواجهه با نور به نارنجی کم‌رنگ یا طلایی تغییر رنگ می‌دهد.

مطمئناً بهترین بخش قاب پشتی، پوشش رویی آن می‌باشد. درست مانند گوشی‌های قدیمی‌تر، سطح این قسمت بافت ابریشم مانند و نرمی دارد که در برابر آلودگی‌ها و لکه‌های اثر انگشت مقاومت خواهد داشت. البته شاید همچنان آلودگی روی این بخش باقی بماند اما قابل مشاهده نخواهند بود. ضمناً، بر خلاف ظاهرش، قاب پشتی Galaxy A53 5G به هیچ عنوان لیز و لغزان نیست.

همان‌طور که اشاره کردیم، همان بافت صاف با پوشش 2.5 بعدی روی کناره‌ها کشیده شده و تا روی برآمدگی دوربین نیز آمده است و در حالی که به ماژول دوربین عقب چهارگانه نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که کمی بالاآمدگی دارد که وقتی گوشی را روی میز می‌گذارید، سبب لرزش آن خواهد شد.

 

کیفیت ساخت و مواد سازنده

به منظور ادامه دادن شیوه طراحی گوشی‌های نسل قبل، گلکسی A53 5G هم مستحکم و خوش‌ساخت طراحی شده است. این موبایل سازه‌ای سه لایه با فریم محکم میانی بین قاب پشتی و نمای جلویی محافظت شده با گوریلا گلس 5 دارد. دیگر مواد سازنده این تلفن همراه نیز پلاستیک هستند که می‌توانیم شاهد حضور آنها در فریم و پنل عقبی باشیم.

حقیقتاً تاکنون پلاستیک را ماده مناسبی برای ساخت گوشی‌ها دانسته‌ایم زیرا هم سبک است و هم مستحکم و از طرفی شکننده، خط‌بردار و خم‌شونده نیست. به علاوه، پنل شیشه‌ای شاید روی کاغذ پیشرفته و بالارده باشد اما پنلی که سامسونگ روی قاب پشتی این محصولش قرار داده هم کم‌نظیر است.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که خبری از پوشش رسمی ضد آب و خاک در گوشی‌های میان‌رده نیست اما سامسونگ تأییدیه IP67 را برای گلکسی A53 5G اخذ کرده است. مطمئن هستیم که همین ویژگی توجه خیلی از افراد را به گوشی‌های سری گلکسی A جلب خواهد کرد.

 

امکانات اطراف فریم، سنسورها و اتصالات

دکمه‌های اطراف فریم گلکسی A53 5G کاملاً استاندارد هستند.

در این گوشی خبری از جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیست تا همچنان رویه گلکسی ای 52 اس 5G ادامه یافته باشد؛ موضوعی که می‌تواند اسباب ناراحتی تعدادی زیادی از مشتریان را فراهم آورد. این‌بار، کمپانی کره‌ای تصمیم گرفته سینی گذاشتن سیمکارت را به پایین فریم منتقل نماید.

در این اسلات یا می‌توانید دو سیمکارت نانو بگذارید و یا یک سیمکارت نانو و یک مموری کارت میکرو SD. این یعنی متأسفانه باید میان سیمکارت دوم و کارت حافظه یکی را انتخاب کنید.

پورت USB-C در پایین پنل جای‌گیری کرده و از نوع USB 2.0 می‌باشد. این پورت از حالت USB Host پشتیبانی می‌کند ولی امکان وصل کردن مانیتور یا نمایشگر اکسترنال به آن وجود ندارد. این یعنی Galaxy A53 5G از DeX پشتیبانی نمی‌کند تا این قابلیت همچنان مخصوص موبایل‌های بالارده سامسونگ باشد. البته همچنان می‌توانید از روش اتصال بیسیم نمایشگر بهره ببرید.

در نهایت، در پایین یک اسپیکر جای گرفته است. گلکسی ای 53 5G ساختار اسپیکر هیبریدی دارد تا از میکروفون آمپلی‌فایر شده به عنوان کانال دوم بهره ببرد. بریدگی مربوطه را به این آسانی‌ها نمی‌توان مشاهده کرد زیرا در قالب یک خط باریک در نوار سیاه رنگ بالای صفحه نمایش حاضر شده است.

با توجه به اینکه در پاراگراف قبل در مورد نوار مشکی بالایی حرف زدیم، باید به یک چیز دیگر که در این بخش مخفی شده اشاره کنیم. بسیار مفتخر و خرسندیم که می‌توانیم بگوییم گلکسی A53 5G یک سنسور حساس به نور محیط دارد که در نوار بالایی حاضر شده است. متأسفانه در این محصول سامسونگ خبری از سنسور فیزیکی یا سخت‌افزار مربوط به مجاورت نیست و گوشی مورد بحث ما به صورت مجازی تشخیص خواهد داد که آیا چیزی در نزدیکی آن قرار دارد یا خیر. البته سنسور حساس به نور محیط از نوع TCS3701 می‌باشد که برای شناسایی رنگ‌های قرمز، سبز و آبی (RGB) و تشخیص مجاورت هم به کار خواهد رفت. بر این اساس، شاید همین سنسور به موبایل کمک کند که در شرایط مورد نیاز صفحه نمایش را خاموش نماید. ضمناً، برای آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند در مورد چراغ LED اعلانات اطلاعات کسب کنند باید اعلام کنیم که در Galaxy A53 5G چنین قابلیتی نیست تا این تلفن همراه مطابق روال بازار کار کرده باشد.

دیگر روش کنترل کردن موبایل ما که اتفاقاً آن نیز مخفی شده، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش است. این حسگر که از نوع اپتیکال می‌باشد، عملکرد قابل‌اعتماد و خوبی دارد و نسبت به نمونه‌های اولتراسونیک که سامسونگ اصرار دارد آنها را در دستگاه‌های بالارده‌اش بگذارد، بهتر کار می‌کند. حسگرهای اپتیکال از زمان اختراع و تولید تاکنون مسیر طولانی را طی کرده‌اند و حالا سنسوری که در زیر نمایشگر Galaxy A53 5G به کار رفته جزو بهترین موارد به شمار می‌آید.

سایر دکمه‌های گلکسی ای 53 5G همان موارد استاندارد هستند. دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور در سمت راست جای گرفته‌اند؛ دکمه‌هایی که بازخورد لمسی خوبی داشته و کاملاً کلیک‌شونده می‌باشند.

سمت چپ فریم خالی است و در بالای گوشی فقط یک حفره کوچک برای میکروفون نویز کنسلینگ ثانویه مشاهده می‌شود.

بد نیست در مورد اتصالات نیز توضیحاتی بدهیم. همان‌طور که اشاره کردیم، سامسونگ در مورد تراشه اگزینوس 1280 گلکسی A53 5G زیاد شفاف‌سازی نکرده است. با این حال، می‌دانیم که این تراشه مودم 5G دارد و از شبکه‌های mmWave پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که در سایت سامسونگ قید گردیده که از شبکه‌های Sub-6 پشتیبانی نخواهد شد.

قطعاً حضور بلوتوث نسخه 5.1 از نوع LE برای اتصالات محلی و بُرد کوتاه را ارج می‌نهیم ولی باید اشاره داشته باشیم که گلکسی A53 5G از شبکه وای‌فای 6 پشتیبانی نمی‌کند حال آنکه نمونه نسل قبل این گوشی این ویژگی را دارا بود. شما می‌توانید از شبکه‌های وای‌فای دو بانده، وای‌فای دایرکت و هات‌اسپات بهره ببرید. ضمناً، NFC نیز در برخی از نسخه‌های این تلفن همراه وجود دارد بنابراین پیش از خرید Galaxy A53 5G این موضوع را بررسی نمایید. سیستم‌های مکان‌یابی هم عبارتند از GPS، A-GPS، GLONASS و BDS. در مورد USB-C هم تاکنون حرف زده و گفته‌ایم که از نوع USB 2.0 است.

 

صفحه نمایش

گلکسی A53 5G همچون گلکسی ای 52 اس 5G و گلکسی اس 52 5G نمایشگر Super AMOLED دارد بنابراین این پنل برای بار دوم یا سوم است که در یک محصول از این سری از محصولات سامسونگ استفاده می‌شود. نمی‌توانیم نسبت به این صفحه نمایش اعتراضی داشته باشیم زیرا یکی از بهترین نمونه‌های بازار است. این پنل با ابعاد 6.5 اینچی و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس یا 2400 * 1080 پیکسل، نسبت بدنه به تصویر 20:9 و تراکم پیکسلی 405 بسیار درخشان می‌باشد.

به طور کلی، وقتی در مورد صفحه نمایش‌های OLED حرف می‌زنیم، باید سامسونگ را سردمدار این نوع نمایشگرها بدانیم. البته اگرچه نمونه استفاده شده در گلکسی A53 5G بهترینِ پنل‌های نامبرده و از نوع Dynamic AMOLED نیست ولی کیفیت عالی دارد. به علاوه، کمپانی کره‌ای هیچ‌گاه پیشرفت دادن و بهبود خطوط تولید پنل‌های OLED خود را متوقف نکرده است. در حالی که نمی‌توانیم با اطمینان خاطر بگوییم که تکنولوژی نمایشگر Galaxy A53 5G چیست اما می‌توانیم عملکرد فوق‌العاده آن را در آزمایش‌های گوناگون تأیید کنیم.

این صفحه نمایش توانست در حالت حداکثر روشنایی دستی که کاربر با دست اسلایدر مربوطه را به انتهایی‌ترین قسمت ممکن می‌کشید، رکورد 427 نیتی را ثبت کند و در حالت اتوماتیک و در زیر نور مستقیم خورشید هم نمره 830 نیتی را به ثبت برساند. این رکورد بیشتر از 800 نیت ادعا شده است و به این معنا خواهد بود که گوشی مورد بحث ما در فضاهای باز بسیار خوب کار خواهد کرد.

حداقل روشنایی که ثبت شد هم 1.9 نیت بود بنابراین کار کردن با گلکسی ای 53 5G در فضاهای تاریک بدون مشکل خاصی امکان‌پذیر است.

طبیعتاً، به خاطر OLED بودن این پنل، از مزیت سیاه بودن مطلق پس‌زمینه و کنتراست دقیق بهره‌مند خواهید شد. یکنواخت بودن رنگ‌ها که در بعضی از پنل‌های LCD قدیمی یک معضل اساسی به شمار می‌رفت هم در اینجا معنایی ندارد.

این صفحه نمایش در حالت Vivid به خوبی با فضای رنگی DCI-P3 و در حالت Natural به خوبی با فضای رنگی sRGB هماهنگ است. دقت حالت اول بی‌نظیر خواهد بود به طوری که رنگ‌ها آن‌قدر اشباع‌شده نیستند ولی قسمت‌های سفید و خاکستری هاله‌ای آبی خواهند داشت. حالت دوم نیز فضای رنگی sRGB را خیلی خوب پخش می‌کند.

جایی رسماً عنوان نشده که Galaxy A53 5G از کیفیت تصاویر HDR پشتیبانی می‌کند. این یعنی نمایشگر آن مدارک مربوطه را به دست نیاورده و محتواهای HDR با این کیفیت پخش نخواهند شد. البته رمزگشای ویدیوها می‌تواند محتواهای HDR را رمزگشایی نماید ولی سیستم نرم‌افزاری از کیفیت‌های HDR10 و HLG پشتیبانی خواهد کرد. استانداردهایی که جای خالی آنها احساس می‌شود، Dolby Vision و HDR10+ هستند. باید به این موضوع اشاره کنیم که خودِ گوشی سعی می‌کند تا در آنِ واحد محتواهای HDR را به SDR تبدیل نماید تا تون رنگی آنها باب میل سلیقه کاربران گردد.

Galaxy A53 5G تأییدیه گوگل یعنی Widevine L1 DRM را داراست تا بتواند ویدیوهای اچ‌دی سرویس‌هایی نظیر نتفلیکس را پخش کند. البته این سایت پخش فیلم، به منظور اشباع شده نشان دادن محتواهایش و بهره‌گیری از رزولوشن 1080p+ آنها را با وضوح فول اچ‌دی پخش می‌نماید.

 

نحوه بهره‌گیری از نرخ بازسازی سریع

گلکسی A53 5G یک صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد ولی فاقد گزینه تنظیم اتوماتیک آن می‌باشد. این موبایل تنها به دو گزینه Motion Smoothness – Normal (سرعت 60 هرتزی) و High (سرعت 120 هرتزی) مجهز شده است. با بررسی عمیق‌تر APIهای مربوط به نمایشگر سیستم عامل اندروید، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که خبری از حالات اضافی و مخفی مربوط به نرخ بازسازی سریع نیست بنابراین سرعت یا 60 و یا 120 هرتز خواهد بود.

این اتفاق به خودیِ خود زیاد بد نیست زیرا سردرگمی‌ها حین استفاده از این گوشی در انجام دادن کارهای روزانه را از بین خواهد برد. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که نرخ بازسازی نمایشگر و تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه نمایش داده می‌شوند، دو مقوله مجزا از هم هستند.

نرخ بازسازی به نوعی بیشترین فریم نمایش داده شده در هر ثانیه است اما تعداد فریم‌های نمایش داده شده آن چیزی می‌باشد که خودِ سیستم عامل اندروید تصمیم می‌گیرد تا در شرایط مختلف چه تعداد باشد تا در مصرف انرژی باتری و قدرت سخت‌افزاری صرفه‌جویی به عمل آید. برای اینکه تعداد فریم‌های پخش شده را بشماریم، سامسونگ یک ابزار کارآمد به نام GPU Watch در منوی مخصوص توسعه‌دهندگان گنجانده که نشان خواهد داد ویژگی SurfaceFlinger اندروید چه چیزی پخش می‌کند. به عبارت دیگر، این قابلیت یک شمارنده فریم در هر ثانیه است.

در حالت نرخ بازسازی 120 هرتزی، می‌توانید انتظار داشته باشید که هر اپلیکیشن و رابط کاربری با این سرعت اجرا شود. زمانی هم که یک تصویر ثابت پخش کنید، ویژگی SurfaceFlinger سرعت را به 1 فریم در هر ثانیه می‌رساند تا در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی به عمل آید.

این اتفاق و رفتار تقریباً در همه نرم‌افزارها رخ می‌دهد.

در زمان پخش فیلم‌ها، قادر خواهید بود که ببینید در هر ثانیه چه تعداد فریم پخش می‌شود ولی خودِ نمایشگر همچنان سرعت 120 هرتزی خواهد داشت که اتفاق چندان مثبتی نخواهد بود. اگر زیاد فیلم می‌بینید، احتمالاً بهتر باشد که به صورت دستی سرعت 60 هرتزی را فعال کنید.

اپلیکیشن‌های محدود و مخصوصی هستند که گلکسی A53 5G مجبور را می‌کنند حتی وقتی نرخ بازسازی 120 را فعال کرده نیز با سرعت 60 هرتزی اجرا شود. گوگل مپس یکی از آنهاست چرا که برخی از المان‌های این برنامه باید با سرعت 60 هرتزی اجرا گردند.

اگر توسعه‌دهندگان استفاده از این سرعت را ضروری بدانند نیز خودِ برنامه می‌تواند درخواست اجرا شدن با شتاب 60 هرتزی را ارائه دهد. از نظر تخصصی، هیچ چیزی سامسونگ را مجبور نمی‌کند که نرخ بازسازی سرتاسری را در رابط کاربری خود اجرا یا متوقف نماید بلکه اگر این کمپانی خودش این کار را انجام دهد، صرفاً عملکرد One UI را شفاف‌تر کرده است. به هر ترتیب، این قابلیت هنوز در پوسته نرم‌افزاری نامبرده وجود ندارد حال آنکه دیگر رابط‌های کاربری چنین ویژگی دارند اما ما در اینجا در موردش حرف نمی‌زنیم.

همه مرورگرهای محبوب اعم از سامسونگ اینترنت، گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس با نرخ بازسازی 120 هرتزی سازگار هستند و در مواقع مورد نیاز سرعت را به 60 هرتز کاهش می‌دهند. با استفاده از آزمایش مشهور UFO، مشخص شد که هیچ‌کدام از مرورگرهای نامبرده روی نرخ بازسازی 120 هرتزی قفل نگردید؛ این یعنی سیستم سخت‌افزاری آن‌قدر قوی نیست که از این قابلیت به طور مداوم پشتیبانی کند. با این حال، شما می‌توانید شتاب را به بالاتر از 60 هرتز برسانید و از رابط کاربری روان لذت ببرید.

نرخ بازسازی سریع در زمان اجرای بازی‌ها یک اتفاق جذاب به حساب می‌آید. با اجرا کردن برخی از گیم‌های محبوب اندرویدی می‌توانید به این نتیجه برسید که آنها با سرعت 120 هرتزی سازگار هستند. با این وجود، مشخص است که پردازنده گرافیکی گلکسی A53 5G قدرت کافی را ندارد و نمی‌تواند سرعت 120 هرتزی را در بازی‌های سنگین اجرا نماید وگرنه بازی‌های ساده‌تر و دارای گرافیک دو بعدی بدون هیچ مشکلی با این سرعت اجرا خواهند شد.

به عنوان یک نکته جانبی بگوییم که خیلی خوشحالیم که می‌بینیم سامسونگ روشی برای شمردن تعداد فریم بر هر ثانیه ابداع کرده که در بسیاری از محصولاتش هم قابل‌اجراست. در این میان، باید اشاره کنیم که این ویژگی بنا به دلایل نامعلومی در بخش Game Launcher نیست و به طور کلی خیلی خوب روی آن مانور داده نشده است. این قابلیت Perf Z نام دارد و یک نوع پلاگین می‌باشد که به یک شمارنده داخلی تعداد فریم بر هر ثانیه مجهز شده که به نظر می‌رسد مستقیماً به تنظیمات مربوط به گرافیک وصل شده است.

برای جمع‌بندی سخنانمان در مورد نرخ بازسازی سریع، باید بگوییم که Galaxy A53 5G دو گزینه برای این ویژگی دارد؛ یکی 60 هرتزی و دیگری 120 هرتزی. بر این اساس، خبری از سوئیچ شدن اتوماتیک میان این سرعت‌ها نخواهد بود؛ اتفاقی که مزایا و معایب خاص خودش را دارد. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که اکثر برنامه‌ها با سرعت 60 هرتزی و نزدیک به 120 هرتز اجرا شوند.

 

دوام باتری

گلکسی A53 5G یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی دارد که نسبت به باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی گلکسی ای 52 اس 5G، گلکسی ای 52 5G و گلکسی ای 52 باظرفیت‌تر است. یک فرضیه وجود دارد و آن هم اینکه با توجه به فرآیند 5 نانومتری که تراشه اگزینوس 1280 توسط آن ساخته شده بسیار کم مصرف است و حالا به نظر می‌رسد حداقل روی کاغذ از تراشه اسنپدراگون 778G کم‌مصرف‌تر باشد. با این حال، متأسفانه قضایا آن‌طور که فکر می‌کردیم سرراست و آسان نیست به خصوص آنکه فرآیندی که شرکت‌های مختلف سازنده تراشه با آن محصولاتشان را می‌سازند، با یکدیگر فرق دارد. به علاوه، صرف‌نظر از نمایشگری که نسبت به نمایشگر پارسالی تغییر چندانی نداشته، تمام بار صرفه‌جویی در انرژی باتری اینک روی دوش تراشه ساخت سامسونگ و مودم به کار رفته در آن خواهد بود.

Galaxy A53 5G توانست امتیاز استقامت کلی 113 ساعتی را به ثبت برساند تا همچون گوشی نسل قبل کار کرده باشد با این تفاوت که نمرات جزئی‌تر کمی فرق دارند.

این تلفن همراه موفق شد در حالت استندبای عملکرد بهتری از خودش نشان دهد اما در آزمون برقراری تماس بر بستر 3G ضعیف‌تر کار کرد. در آزمون وبگردی با نرخ بازسازی 120 هرتزی هم دوام باتری به بیش از 12 ساعت رسید و در زمان پخش فیلم‌ها با سرعت 60 هرتز نیز باتری تقریباً 20 ساعت دوام آورد.

در مجموع، نمی‌توان نسبت به دوام باتری گلکسی ای 53 5G اعتراض کرد و همزمان نمی‌توان منکر این قضیه شد که گوشی مورد بحث ما باتری دارد که ظرفیتش به میزان 500 میلی‌آمپر ساعت افزایش یافته هرچند این افزایش ظرفیت در شرایط واقعی آن‌قدر تأثیرگذار نبوده است. اگزینوس 1280 یک تراشه جدید است و این احتمال در موردش وجود دارد که مانند اسنپدراگون 778G کم مصرف نباشد. به عبارت دیگر، 500 میلی‌آمپر ساعت اضافه بیشتر یک حقیقت الزامی برای سامسونگ بوده تا یک امتیاز مثبت برای مشتریان. از طرفی، این افزایش ظرفیت سبب نشده تا وزن گوشی بیشتر شود بنابراین یک دلیل دیگر خواهیم داشت که به منبع نیروی به کار رفته در Galaxy A53 5G اعتراض نکنیم.

 

سرعت شارژ

همچون گوشی نسل قبل و محصولات اخیراً معرفی شده سامسونگ، گلکسی A53 5G هم از تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند. در واقع این سرعت شارژ امروزه به یک استاندارد برای کمپانی کره‌ای تبدیل شده است. این توان شارژ این‌بار با تکنولوژی Power Delivery در دسترس قرار گرفته تا با اکثر دستگاه‌ها سازگار باشد.

اگرچه سامسونگ روی شارژرهای خود سه حرف PPS را حک کرده ولی بعید است تفاوتی میان آنها و شارژرهای معمولی وجود داشته باشد به همین دلیل می‌توانید آن را با یک شارژر 25 واتی Power Delivery مقایسه نمایید. البته نکته‌ای که در مورد این گوشی وجود دارد اینکه، در برخی از کشورها همراه با گلکسی ای 53 5G شارژری به فروش نمی‌رسد.

مطابق معمول شارژرها، توان 25 واتی حداکثر خروجی ارائه شده است و به سختی می‌تواند به ما اطلاعات دهد. در واقعیت، گلکسی A53 5G شارژر سریعی ندارد و نسبت به گوشی نسل قبل خود به مدت 30 دقیقه زمان بیشتری نیاز خواهد داشت تا شارژ شود.

به هر ترتیب، باید یادآور شویم که شارژ کامل Galaxy A53 5G کمتر از 1 ساعت و 30 دقیقه زمان خواهد برد تا همسو با گوشی نسل قبل و دیگر گوشی‌های میان‌رده خط تولید گلکسی باشد.

 

کیفیت صدا

گلکسی ای 53 5G سیستم صوتی هیبریدی با اسپیکرهای استریو دارد که در آن یکی از میکروفون‌ها حکم کانال ثانویه را خواهد داشت. رویه سامسونگ برای تولید سیستم صوتی گلکسی A53 5G زیاد خوب نبوده ولی بد هم نیست. لازم به ذکر است که گلکسی ای 52 5G از نظر کیفیت صدا نمره توصیفی “خوب” را کسب کرد تا عملکرد معمولی داشته باشد.

با ذکر این نکته، باید بگوییم که اسپیکرهای Galaxy A53 5G نسبت به گلکسی ای 52 اس 5G پسرفت داشته‌اند. آنها نمی‌توانند صداها را با شدت زیادی پخش نمایند ولی نرخ فرکانس پاسخگویی خوبی دارند. یکی از رقبای این تلفن همراه یعنی ردمی نوت 11 (Redmi Note 11) شیائومی که سیستم صوتی مشابهی دارد، در این زمینه بهتر کار می‌کند.

به عنوان یک نکته مثبت، بر خلاف معایب مربوط به سایز، میکروفونی که کانال ثانویه می‌باشد، در مقایسه با اسپیکر پایینی صداها را با تعادل زیادی پخش خواهد کرد. شاید این اتفاق کمپانی کره‌ای را مجبور کرده تا چشمش را روی برخی از توانایی‌های اسپیکر پایینی ببندد. به نظر ما اما، باید این شیوه طراحی سیستم صوتی را به فال نیک گرفت زیرا آن را برای مشاهده محتواهای چند رسانه‌ای ایده‌آل می‌کند و صداها را نیز با انحراف کمی پخش خواهد کرد.

شما می‌توانید با بهره‌گیری از یکی از پروفایل‌های صوتی Dolby Atmos یا Equalizer صداها را با کیفیت بیشتری بشنوید. مثلاً، یک پروفایل مخصوص اجرای بازی‌ها وجود دارد. به علاوه، دو گزینه UHQ Upscaler و Adapt Sound در دسترس هستند که به شما اجازه خواهند داد صداها را آن‌طور که دوست دارید تنظیم و پخش کنید.

سرویس Separate App Sound یک ترفند جذاب است که شما را قادر می‌سازد تا صداها را از یک دستگاه به خصوص مانند اسپیکر بلوتوثی یا هدفون و هدست پخش کنید. همچنین، قابلیت Music Share هم در گلکسی A53 5G به چشم می‌خورد تا به کاربرانی که در محدوده شما حضور دارند اجازه دهد اسپیکری که دارد فایل صوتی پخش می‌کند را شناسایی نمایند و سپس بدون اینکه به آن وصل شوند، آهنگ‌های دلخواهشان را پخش کنند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی A53 5G از حضور اندروید 12 به عنوان سیستم عامل و One UI 4.1 به عنوان رابط کاربری بهره می‌برد. این پوسته نرم‌افزاری همچنان برخی امکانات را نسبت به آنچه که در پرچمداران نصب شده، ندارد هرچند این ویژگی‌های حذف شده آن‌قدر بااهمیت نیستند.

یکی از دلایل پرفروش شدن محصولات میان‌رده سامسونگ، پشتیبانی طولانی مدت از سیستم نرم‌افزاری آنها می‌باشد. حالا همین اتفاق برای گوشی مورد بحث ما افتاده به طوری که با خرید گلکسی A53 5G می‌توانید مطمئن باشید که به مدت 4 سال آپدیت سیستم عاملی و به مدت 5 سال آپدیت‌های امنیتی دریافت خواهید کرد. مطمئناً این تصمیم سامسونگ باب میل کسانی خواهد بود که قصد دارند برای مدت طولانی از تلفن همراهی که می‌خرند، استفاده کنند.

One UI در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و بهترین پوسته‌های نرم‌افزاری اندرویدی است. در سالیان اخیر، بسیاری از تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری بنیادین بوده‌اند و اکثراً سبب بهبود ظاهر آن شده‌اند به گونه‌ای که حتی کسانی که گوشی‌های قدیمی ساخت سامسونگ داشتند نیز احساس راحتی هنگام کار کردن با این پوسته نرم‌افزاری خواهند داشت هرچند بعضی از امکانات هستند که جدید می‌باشند که در ادامه می‌خواهیم در موردشان حرف بزنیم.

صفحه قفل همانی است که پیش‌تر دیده بودیم و در آن دو میانبر مونوکروم وجود دارد؛ یکی تماس‌گیرنده و یکی دوربین. اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، احتمالاً اصلی‌ترین روش بیومتریکی اکثر کاربران خواهد بود ولی شما می‌توانید یا به جای آن و یا در کنار آن از ویژگی بازگشایی قفل با تشخیص چهره بهره ببرید. مشخصاً این قابلیت در برخی شرایط بسیار کارآمدتر خواهد بود ولی امنیت کمتری خواهد داشت زیرا فقط از دوربین سلفی برای شناسایی صورت استفاده می‌کند.

ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) نیز در دسترس قرار گرفته که تنها یک نسخه ساده‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر در One UI 3.0 دیده بودیم. شما می‌توانید از میان ساعت‌های مختلف یا تصاویرِ در قالب ساعت یکی را برگزینید. از قابلیت Music Info نیز پشتیبانی می‌شود که می‌توان آن را همیشه خاموش یا روشن و یا زمان‌بندی کرد تا تنها وقتی نوتیفیکیشن جدیدی دریافت شد، به نمایش درآید. حتی می‌توانید روی نمایشگر ضربه بزنید تا این ویژگی به مدت 10 ثانیه پخش شود.

صفحه قفل تقریباً بدون تغییر باقی مانده و همان‌طور که اشاره کردیم، گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی نیز دارد.

نسخه 4 رابط کاربری One UI نسبت به نسخه 3 و مشتقات آن بسیار تمیزتر و مرتب‌تر است اما امکانات بنیادین آن یکی هستند. بر این اساس، هوم اسکرین، ویجت‌ها، مرکز اعلانات، سوئیچ کننده میان برنامه‌ها و منوی کشویی اپلیکیشن‌ها در اینجا نیز حضور یافته‌اند.

همانگونه که اشاره کردیم، Galaxy A53 5G همه امکانات One UI 4.1 را ندارد. مثلاً Smart Widgets یکی از ویژگی‌های حذف شده می‌باشد. شاید این قابلیت‌ها در حال عرضه شدن برای گوشی‌های میان‌رده هستند ولی به هر ترتیب هنوز به ای 53 5G نرسیده‌اند. این امکانات کار کردن با موبایل را بسیار ساده‌تر می‌کنند زیرا اجازه می‌دهند داده‌ها را از چند ویجت به یک ویجت بیاورید و منتقل کنید.

یکی از امکانات One UI 4 به نام Color Pallets است که نوعی از ویژگی والپیپرهای رنگی اندروید 12 می‌باشد. معمولاً در کنار تصویر آبی – مشکی پیش‌فرض، چهار عکس پیشنهادی وجود دارد. خودِ نرم‌افزار آنها را با توجه به تصویر پس‌زمینه فعلی، به طور خودکار انتخاب می‌نماید. رنگی که برمی‌گزینید، به رنگ اصلی تم تازه ساخته شده تبدیل می‌شود.

رنگ غالب انتخاب شده در قسمت تماس‌گیری، دکمه‌های تنظیمات سریع و سایر بخش‌های جزئی One UI دیده می‌شود. شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که این رنگ در آیکون‌های نرم‌افزارها نیز به چشم بخورد.

One UI همواره امکانات شخصی‌سازی زیادی داشته است. شما می‌توانید یکی از سرویس‌های والپیپر را انتخاب کنید تا تصویر صفحه قفل یا هوم اسکرین به صورت اتوماتیک عوض شود. ضمن اینکه موتور قدرتمند تغییر هم در اینجا فعال می‌باشد.

قسمت تماس‌گیر اجازه می‌دهد تا برای صفحه برقراری تماس، یکی از دو رنگ را انتخاب کنید. به علاوه، می‌توانید برای آن صفحه یک تصویر بکگراند یا ویدیو برگزینید اما توجه داشته باشید که این عکس یا فیلم در همه تماس‌ها یکسان خواهد بود و نخواهید توانست برای هر شخص یک عکس یا ویدیو جداگانه تعیین نمایید.

روش‌های ناوبری نیز بسیار قابل شخصی‌سازی هستند. شما می‌توانید یکی از روش‌های ناوبری مبتنی بر حرکات یا دکمه‌ها را برگزینید و یا جای دکمه‌های هوم و بازگشت را تغییر دهید.

منوی تنظیمات چند ویژگی امنیتی دارد. برای مثال، از بخش Privacy Dashboard می‌توانید ببینید کدام برنامه‌ها از کدام مجوزهای حریم شخصی مهم استفاده می‌کنند. همچنین، می‌توانید دسترسی به دوربین و دستیابی را در اپلیکیشن‌ها مدیریت نمایید و تنظیمات مربوط به دسترسی به کلیپ‌بورد را تغییر دهید؛ ویژگی که وقتی کلمه عبور، اعداد امنیتی حساس و . . . را کپی می‌کنید، کاربردی خواهد بود. ضمناً، چنان‌چه به صورت جزئی‌نگرانه‌تری در تنظیمات این بخش جابه‌جا شوید، یک بخش جامع مدیریت مجوزها وجود خواهد داشت که به آن دست پیدا خواهید کرد.

اگر گلکسی A53 5G را به دیگر دستگاه‌ها وصل کنید، گزینه‌های متعددی خواهید داشت. Wireless Display مهمترین مورد می‌باشد که به وسیله آن قادر خواهید بود آنچه در گوشی پخش می‌شود را در یک نمایشگر دیگر ببینید هرچند موبایل مورد بحث ما سامسونگ DeX ندارد تا اینگونه برداشت شود که ویژگی نامبرده همچنان برای تلفن‌های همراه بالارده نگه داشته شده است. به علاوه، Galaxy A53 5G نمی‌تواند از طریق پورت USB-C خود به یک دستگاه ویدیو پلیر وصل شده و فیلم پخش کند.

قابلیت Link to Windows رابط کاربری رایانه را در گوشی به وجود می‌آورد تا بتوانید تصاویر را منتقل و اعلانات را مدیریت کنید و حتی از طریق کامپیوتر تماس بگیرید.

دیگر آپشن که البته محدودیت بیشتری دارد هم Continue Apps می‌باشد که زمینه ادامه دادن کار کردن با اپلیکیشن‌ها را در دیگر دستگاه‌ها به وجود می‌آورد. برای بهره‌مندی از این ویژگی باید در هر دو وسیله وارد اکانت سامسونگ خود شده و آنها را به یک شبکه وای‌فای وصل کرده باشید و بلوتوث را فعال و از مرورگر ساخت سامسونگ یا برنامه Samsung Notes استفاده کنید. سپس قادر خواهید بود متن و تصاویر را کپی و پیست کرده و آنها را در همان تب‌های در حال اجرا در مرورگر باز نمایید.

سایر امکانات پرطرفدار و البته قدیمی ساخت سامسونگ شامل Edge Panels می‌شوند که پنجره‌هایی هستند که وقتی انگشتتان را از کناره‌های نمایشگر می‌کشید، ظاهر می‌گردند و امکان دستیابی به ابزارها و سایر میانبرهای برنامه‌ها و مخاطبان را به وجود می‌آورند. Game Launcher هم هاب بازی‌ها می‌باشد که گزینه‌های متعددی برای جلوگیری از پرت شدن حواس گیمرها حین بازی کردن دارد.

دیگر امکانات نرم‌افزاری سامسونگ در گلکسی A53 5G هم شامل اپلیکیشن‌های Gallery، Game Launcher و فایل منیجر می‌شوند و طبیعتاً برنامه مرورگر سامسونگ هم در دسترس قرار دارد.

اپلیکیشن Gallery جایی است که در آن می‌توان ویژگی Object Eraser را یافت. وقتی وارد بخش ویرایشگر تصاویر شدید، از میان گزینه‌های بیشتر (More) می‌توانید گزینه گفته شده را انتخاب کنید. با این آپشن، قادر خواهید بود روی یک شکل ضربه بزنید یا انگشتتان را رویش بکشید تا به صورت اتوماتیک انتخاب شود. البته باید توجه کنید که اطراف سوژه پیچیدگی چندانی نداشته باشد در غیر این صورت عملکرد این قابلیت خوب نخواهد بود. لازم به ذکر است که در حال حاضر پاک‌کن‌های پیشرفته و ابزار سایه زدن سامسونگ در دسترس نیستند.

به غیر از این موارد، باید توجه داشته باشید که در گلکسی A53 5G اپلیکیشن‌های متعدد ساخت سامسونگ، گوگل و مایکروسافت از قبل نصب شده‌اند.

متأسفانه امروزه لیست این برنامه‌ها بسیار شلوغ است اما نمی‌توان آنها را آزاردهنده دانست زیرا در صورتی که به یکی از آنها علاقه نداشتید، می‌توانید به آسانی حذف یا غیرفعالشان کنید.

مطابق معمول، One UI به عنوان یک پوسته نرم‌افزاری اندرویدی با سرعت روان و بالایی اجرا می‌شود و امکانات شخصی‌سازی متعددی هم دارد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

گلکسی A53 5G به تراشه اگزینوس 1280 ساخت سامسونگ مجهز شده تا جایگزین اسنپدراگون 778G که پارسال در گلکسی ای 52 اس 5G حضور یافته بود شود. بر این اساس، انتظار داریم عملکرد جذابی از این قطعه سخت‌افزاری ببینیم البته حداقلش اینکه این‌طور فکر می‌کنیم هرچند گویا خودِ کمپانی کره‌ای این شوق و اشتیاق را ندارد به دلیل اینکه اولاً پارت نامبر این چیپست مشخص نشده است و حتی با وجود اینکه در این مقاله آن را نام برده‌ایم هم سامسونگ به آن اعتنایی نکرده که به نظر می‌رسد این شرکت دوست ندارد به تراشه‌های اگزینوس خود توجه نماید. البته این توضیحات به معنای بد یا ضعیف بودن اگزینوس 1280 نیستند.

چیپست نامبرده را خودِ سامسونگ با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته بنابراین علی‌رغم اینکه با فرآیند لیتوگرافی 4 نانومتری تولید نشده ولی از نظر سخت‌افزاری همچنان قدرت کافی را دارد. در بخش پردازنده مرکزی، این تراشه دو هسته بزرگ با نام‌های Cortex-A78 با سرعت 2.4 گیگاهرتزی و چهار هسته کوچک با نام‌های Cortex-A55 با سرعت 2.0 گیگاهرتزی دارد. اسنپدراگون 778G موجود در گلکسی ای 52 اس 5G نیز تقریباً همین هسته‌ها را دارا بود با این تفاوت که آنها از نوع Kryo بودند. به همین خاطر انتظار داریم که اگزینوس 1280 در آزمون‌های چند هسته‌ای عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد.

انتظار گفته شده در آزمون‌های رسمی بنچمارک به واقعیت تبدیل شد. اسنپدراگون 695 5G که ساختار 2 + 4 هسته‌ای داشت، از نظر عملکرد پردازنده مرکزی به عملکرد اگزینوس 1280 نزدیک‌تر بود. عجیب آنکه، بر خلاف نمرات پایین کسب شده، تراشه اول تقریباً در آزمایش چند هسته‌ای بهتر کار می‌کند و تراشه دوم در آزمایش تک هسته‌ای خودش را نشان می‌دهد.

ضمن اینکه گویا اسنپدراگون 778G حاضر در گلکسی A52s 5G هم می‌تواند گلکسی ای 53 5G را به خصوص در آزمون چند هسته‌ای شکست دهد.

این ترند ناموفق، در AnTuTu و چند آزمایش ترکیبی دیگر نیز ادامه می‌یابد. در آزمایش نامبرده، پردازنده گرافیکی، حافظه داخلی و حافظه در کنار یکدیگر بررسی می‌شوند. به راحتی می‌توانیم بگوییم که Galaxy A53 5G خیلی آسان شکست را از Galaxy A52s 5G و Galaxy A52 5G می‌پذیرد.

برای اینکه موثق بودن این مقاله نقد و بررسی را نشان دهیم، یادآور می‌شویم که نسخه‌ای از گلکسی A53 5G که برای نوشتن آن استفاده شده، رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی داشت و آزمون‌ها نیز روی حافظه مجازی پیش‌فرض 4 گیگابایتی یا همان RAM Plus صورت گرفتند. البته این حافظه مجازی می‌تواند تا 2 گیگابایت کاهش یا تا 6 گیگابایت افزایش یابد ولی سبب نخواهد شد در امتیازات بنچمارک تغییرات محسوسی احساس گردد. این ویژگی برنامه‌های بیشتری را در پس‌زمینه اجرا می‌کند و اجازه خواهد داد در مواقع مورد نیاز سریع‌تر اجرا شوند.

بد برداشت نکنید چرا که گلکسی A53 5G یک گوشی میان‌رده قابل و توانمند است که می‌تواند اصطلاحاً گلیم خود را از آب بکشد. با این وجود، تراشه اگزینوس 1280 نسبت به چیپست‌های قدیمی‌تر کووالکوم یک پسرفت به شمار می‌آید و این یعنی گوشی مورد بحث ما در مقایسه با رقبای هم‌قیمتش ضعیف‌تر می‌باشد.

پردازنده گرافیکی Mali-G68 اگزینوس 1280 هم در نوع خودش از آدرنو 642L گلکسی ای 52 اس 5G ضعیف‌تر خواهد بود.

به عنوان یک نکته مثبت، از اینکه می‌بینیم گلکسی A53 5G در زمینه فعالیت‌های گرافیکی با ردمی نوت 11 پرو پلاس 5G (Redmi Note 11 Pro Plus 5G) و ریلمی 9 پرو پلاس (Realme Pro Plus) ک هر دو تراشه مدیاتک دیمنسیتی 920 و پردازنده گرافیکی Mali-G68 دارند یکسان کار می‌کند، بسیار خوشحالیم. البته می‌دانیم که پردازنده گرافیکی آن دو گوشی هشت هسته‌ای است ولی دقیقاً مشخص نیست چرا سامسونگ در مورد جزئیات این قطعه سخت‌افزاری ساکت است.

یادآور می‌شویم که وقتی امتیازات GFXBench را در دستگاه‌های مختلف مقایسه می‌کنیم، تنها نمرات حاصله در مواقعی که صفحه نمایش خاموش است، به حساب می‌آیند و فقط باید رزولوشن از منصه بررسی حذف گردد.

امتیازات 3DMark هم تقریباً همان عملکرد گلکسی A53 5G در انجام فعالیت‌های گرافیکی را تأیید می‌کنند.

وقتی صحبت از تولید حرارت و گرما می‌شود، Galaxy A53 5G خوب کار می‌کند. این موبایل هیچ‌وقت داغ نخواهد شد تا راحتی هنگام فعالیت با آن کاملاً احساس گردد. البته این یعنی شاسی بدنه گرمای ایجاد شده را به خوبی خارج نمی‌کند و اکثر حرارت در زیر قاب حبس می‌شوند.

گلکسی ای 53 5G در اکثر مواقع به مدت طولانی خوب کار می‌کند که انتظار کاربران نیز همین‌گونه است هرچند امکان دارد در اوج، بعضی وقت‌ها سبب افت عملکرد گوشی در زمان اجرای بازی‌ها گردد. با همه اینها، عملکرد آن‌قدر ضعیف نمی‌شود که مشکل خاصی به وجود بیاید بنابراین باید محصول سامسونگ را از این نظر قابل‌قبول بدانیم.

با در نظرگیری تمامی جوانب، متوجه می‌شویم که چرا سامسونگ عجله‌ای برای اشتراک‌گذاری جزئیات در مورد اگزینوس 1280 در رسانه‌ها و مطبوعات ندارد. در حالی که این تراشه قدرتمند است ولی نسبت به اسنپدراگون 778G استفاده شده در گلکسی ای 52 اس 5G به مراتب ضعیف‌تر می‌باشد و در برخی زمینه‌ها از اسنپدراگون 750G گلکسی ای 52 5G هم شکست می‌خورد.

با این حال، قدرت کافی برای اجرای بی چون و چرای One UI وجود دارد. به علاوه، مشکلی از نظر باز کردن نرم‌افزارها نخواهید داشت به طوری که برخی از بازی‌ها را می‌توان با سرعت بیش از 60 فریم بر هر ثانیه یا حتی 120 فریم بر هر ثانیه اجرا نمود. در مجموع، گلکسی A53 5G یک گوشی توانمند و قابل است ولی نه به اندازه گوشی نسل قبل این خط تولید.

 

دوربین

گلکسی A53 5G اساساً همان ساختار دوربینی را دارد که قبل‌تر در گلکسی ای 52 اس 5G وجود داشت. بر این اساس، لنزهای اصلی، اولترا واید، ماکرو و تشخیص عمق استاندارد این روزهای دنیای تکنولوژی در این موبایل به کار رفته‌اند. روزبه‌روز به تعداد تلفن‌های همراهی که لنز 50 مگاپیکسلی کواد بایر دارند، افزوده می‌شود. اینک اما، سامسونگ سعی کرده به همان ترند وفادار بماند ولی به جای لنز 48 یا 50 مگاپیکسلی، یک لنز 64 مگاپیکسلی را استفاده کرده است. همین اتفاق برای دیگر لنزها رخ داده این یعنی همگی کمی پیشرفته‌تر شده‌اند و لنزهای اولترا واید، ماکرو و تشخیص عمق به ترتیب 12، 5 و 5 مگاپیکسلی می‌باشند و دوربین سلفی نیز همان لنز 32 مگاپیکسلی است.

با این حال، نمی‌توانیم ساختار دوربین استفاده شده در Galaxy A53 5G را تحسین کنیم زیرا اگرچه امتحان خودش را پس داده ولی خبری از پیشرفت نسبت به دوربین گوشی نسل قبل نیست. پس از بررسی‌های تخصصی، مشخص شد که گلکسی ای 53 5G نیز به همان سنسورهایی مجهز گردیده که در موبایل نسل پیش وجود داشت. با این توضیحات، لنز اصلی با ابعاد 1/1.7 اینچی و گشودگی دیافراگم f/1.8 و سایز هر پیکسل 0.8 میکرومتر یا S5KGW1P سامسونگ است یا IMX682 سونی. متأسفانه نمی‌توانیم دقیقاً نوع لنز اصلی را مشخص کنیم. همین قضیه برای دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی اتفاق می‌افتد که فوکوس ثابت دارد و با ابعاد 1/2.8 اینچی و سایز هر پیکسل 0.8 میکرومتر و دریچه دیافراگم f/2.2 یا S5KGD2 سامسونگ است یا IMX616 سونی.

پیرامون لنز اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.2 و سایز هر پیکسل 1.12 میکرومتر و فوکوس ثابت هم نمی‌توان اطلاعات دقیقی کسب کرد ولی از آن جایی که دیگر لنزها با اطلاعات پیشین همخوانی دارند، منطق حکم می‌کند که احتمالاً لنز آن هم S5K316 ساخت سامسونگ می‌باشد.

 

اپلیکیشن دوربین

درست مانند سخت‌افزار، سامسونگ در اپلیکیشن دوربین گلکسی A53 5G نیز تغییرات خاصی به وجود نیاورده است تا باز هم با یک رابط کاربری آشنا روبه‌رو باشیم.

البته کمپانی کره‌ای گزینه‌های مختلف عکسبرداری را نیز حذف نکرده بنابراین همچنان شاهد آپشن‌هایی نظیر Single Take، Food Mode و AR Doodle هستیم. اکثر این گزینه‌ها پیش‌تر با گوشی‌های پرچمدار معرفی شدند ولی امروزه به گوشی‌های میان‌رده آمده‌اند.

به نظر می‌رسد Fun Mode در یک جای دیگر قرار گرفته است. سامسونگ با همکاری شبکه اجتماعی اسنپ‌چت سعی کرده تا فیلترهای مدام در حال تغییری به این بخش بیاورد؛ فیلترهایی که کار کردن با آنها بسیار لذت‌بخش است.

منوی تنظیمات دوربین و آپشن‌های در دسترس نیز عوض نشده‌اند. لازم به ذکر است که با توجه به وارد شدن از حالت تصویربرداری یا فیلمبرداری، آپشن‌ها تغییر خواهند کرد. مورد دوم جایی است که از طریق آن می‌توان به گزینه همیشه روشن و پیش‌فرض ثابت‌سازی ویدیوها دست یافت تا کسانی که می‌خواهند گوشی را روی سه پایه بگذارند، بتوانند از آن بهره ببرند.

حالت پیشرفته (Pro) برای عکسبرداری و فیلمبرداری در نظر گرفته شده و اتفاقاً ویژگی‌های باجزئیات و دقیقی هم دارد. این آپشن به شما اجازه می‌دهد مقادیر ISO، سرعت شاتر، تعادل نور سفید، نحوه نورپردازی، شیوه فوکوس کردن (خودکار یا دستی) و . . . را تعیین کنید.

یک ویژگی جذاب و نه چندان رایج علاوه بر حالت پیشرفته، منوی جداگانه سطوح مختلف است که امکان کنترل کردن کنتراست، قسمت‌های پرنور، سایه‌ها، شیوه اشباع‌شدگی و هاله‌های رنگی را ارائه می‌کند. اینها آپشن‌هایی هستند که غالباً در اپلیکیشن‌های ویرایش فیلم به چشم می‌خورند ولی اینک در یک گوشی میان‌رده سامسونگ در دسترس قرار گرفته‌اند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز توسط لنز اصلی

با توجه به اینکه سخت‌افزار دوربین گلکسی A53 5G مشابه دوربین گلکسی ای 52 اس 5G است، انتظار می‌رفت هر دو دستگاه تصاویر مشابهی بگیرند ولی این‌بار به خاطر تغییر در تراشه که اینک محصول سامسونگ به جای کووالکوم به کار رفته، ظاهراً اتفاق دیگری افتاده است.

تصاویر 16 مگاپیکسلی گرفته شده با لنز اصلی کیفیت خوبی دارند ولی در مقایسه با خروجی‌های گلکسی ای 52 اس 5G کمی متفاوت هستند. جزئیات کافی بوده و رنگ‌ها نیز از دقت بالایی برخوردارند اما موبایل پارسالی رنگ‌ها را سرزنده‌تر و واقع‌گرایانه‌تر نمایش می‌داد.

در جاهایی که نمای یکپارچه وجود دارد (مانند آسمان)، هیچ نویزی نیست حال آنکه این نکته در گلکسی A52s 5G یک مشکل به شمار می‌رفت. به علاوه، در نمای ساختمان‌ها هم جزئیات بیشتری دیده می‌شود و رنج دینامیک نیز قابل‌قبول خواهد بود.

شما می‌توانید با لنز اصلی در حالت 64 مگاپیکسلی عکسبرداری کنید. تصاویر ثبت شده در این حالت جزئیات بیشتری دارند و بخش‌های بافت مانند شفاف‌تر و کمتر تار هستند. وضوح هم افزایش یافته ولی در اکثر مواقع ظاهرشان شبیه همان عکس‌های 16 مگاپیکسلی پیش‌فرض می‌باشد.

لازم به ذکر است که تمامی توضیحات داده شده مختص حالت پیش‌فرض عکسبرداری Galaxy A53 5G می‌باشند و این یعنی حالت HDR خودکار و بهبود دهنده صحنه فعال بودند. هر دوی این حالات در زمان تصویربرداری 64 مگاپیکسلی هم فعال هستند و اینک خوشبختانه یک یا دو ثانیه طول می‌کشد تا فرآیند عکسبرداری با آنها به سرانجام برسد.

 

کیفیت تصاویر پرتره

شما می‌توانید با لنز اصلی و اطلاعات اضافی به دست آمده از لنز تشخیص عمق، تصاویر پرتره بگیرید. بنا به دلایلی، این تصاویر به جای 16 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند. این عکس‌ها ظاهر جذابی دارند و جزئیات زیادی در آنها به چشم می‌خورد و تون رنگی و بافت زیبایی در آنها نمایان است. جداسازی سوژه از پس‌زمینه هم تقریباً به خوبی صورت می‌پذیرد افکت بوکه هم قابل‌قبول و چشم‌نواز می‌باشد.

این حالت روی سوژه‌های غیرانسانی هم کار می‌کند ولی عملکردش با آزمون و خطا همراه است زیرا برخی اوقات سوژه را از پس‌زمینه تشخیص نمی‌دهد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در حالت زوم شده

گلکسی A53 5G لنز تله فوتو ندارد ولی با برش تصاویر گرفته شده توسط لنز اصلی می‌تواند به صورت دیجیتالی و حداکثر 10 برابری (10x) تصویربرداری کند و حالات زوم 2 برابری (2x) و 4 برابری (4x) را هم ارائه کرده است. در حالت بزرگنمایی 2 برابری، تصاویر ظاهر خوبی دارند و کیفیت‌شان افت نکرده و جزئیات زیادی در آنها دیده می‌شود و نویز وجود ندارد و به طور کلی ظاهرشان قابل‌قبول می‌باشد.

حتی در سطوح بالاتر بزرگنمایی هم تصاویری که می‌گیرید قابل‌استفاده هستند. مطمئناً هر چه زوم بیشتر شود تأثیرات مربوط به فرآیندهای کاهش نویز و واضح‌سازی هم خودشان را بیشتر نشان می‌دهند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده توسط لنز اولترا واید در روز

عکس‌های گرفته شده توسط لنز اولترا واید در روز کیفیت خوبی دارند ولی اصلاً نمی‌توانیم روی آنها حساب باز کنیم. مهمترین نکته مثبت در مورد آنها، شفافیت‌شان می‌باشد. کیفیت این خروجی‌ها افتضاح نیست اما تنها قابل‌قبول است.

به عنوان یک نکته مثبت، رنگ‌ها بسیار طبیعی‌تر از خروجی‌های لنز اصلی دیده می‌شوند. البته این به معنای نبود ثبات در زمینه عملکرد دو لنز نامبرده می‌باشد.

 

کیفیت تصاویر کلوزآپ

لنز ماکرو 5 مگاپیکسلی می‌تواند تصاویر کلوزآپ باکیفیتی بگیرد که جزئیات زیادی دارند و رنگ‌هایشان دقیق است.

این لنز فوکوس ثابتی دارد و فاصله کانونی پوشش داده شده نیز محدود است بنابراین باید خودتان بی‌حرکت و کاملاً ثابت بایستید.

 

کیفیت تصاویر سلفی

Galaxy A53 5G یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی دارد که درست مانند لنز اصلی کواد بایر است. این یعنی لنز نامبرده می‌تواند عکس‌های 8 مگاپیکسلی با رزولوشن 3264 * 2448 به ثبت برساند.

در این میان، برای گرفتن تصاویر سلفی دو حالت محدود و عریض وجود دارند که انتظار داشتیم دیگر امروزه چنین مواردی مطرح نباشند. به هر ترتیب، در حالت عریض، تصاویر سلفی رزولوشن 4000 * 3000 و سایز 12 مگاپیکسلی دارند. گویا در پشت پرده نوعی فرآیند به خصوص در حال رخ دادن است زیرا یک لنز 32 مگاپیکسلی کواد باید عکس‌های 8 مگاپیکسلی تحویل دهد. با ذکر این نکته، باید یادآور شویم که تفاوت خاصی میان خروجی‌های دو حالت نامبرده نمی‌توان یافت.

به طور کلی، کیفیت تصاویر سلفی خوب است و نویز ثبت شده هم زیاد نیست. رنگ چهره سوژه شاید به نسبت ناپایدار باشد ولی خوشبختانه دو حالت HDR خودکار و بهبوددهنده صحنه برای عکسبرداری سلفی هم تعبیه شده‌اند تا در مواقع مورد نیاز به کار بیایند.

حالت Fun برای تصاویر سلفی در نظر گرفته شده بنابراین فیلترهای زیباشناختی مانند ساخت فیلتر با توجه به تصویر موجود هم در دسترس است. به علاوه، می‌توان در حالت 32 مگاپیکسلی هم عکسبرداری نمود.

 

ضبط و کیفیت ویدیو

گلکسی ای 53 5G می‌تواند با لنزهای اصلی، اولترا واید و سلفی ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. این فیلم‌ها با سیستم h.264 و استریم AVC رمزگشایی می‌شوند و دارای بیت‌ریت 48 کیلوهرتزی AAC برای صداها و 48 مگابیت بر ثانیه‌ای برای تصاویر هستند. لازم به ذکر است که هیچ خبری از گزینه رمزگشایی h.265 نیست و تنها می‌توانید برای تصاویر آپشن HEIF را برگزینید. این نکته را گفتیم تا یادآور شویم که گلکسی ای 52 اس 5G گزینه فیلمبرداری HEVC را دارا بود و حالا نبود این آپشن یک نکته منفی دیگر برای اگزینوس 1280 به شمار می‌رود.

ویدیوهای ضبط شده با لنز اصلی، در مجموع کیفیت خوبی دارند ولی با کیفیت ایده‌آل فاصله خواهند داشت. جزئیات آنها زیاد و نویز تقریباً ناچیز است و رنج دینامیک نیز عریض می‌باشد ولی رنگ‌ها نسبتاً اشباع‌شدگی کمتری دارند. ظاهر این فیلم‌ها لزوماً بد نیست بلکه ارزیابی کیفیت آنها بستگی به سلیقه شما دارد.

شما می‌توانید در حالت زوم شده 2 برابری فیلمبرداری کنید و کلیپ‌هایی به ثبت برسانید که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند.

لنز اولترا واید هم می‌تواند در حد خودش فیلم‌های 4K ضبط کند. در مقایسه با خروجی‌های لنز اصلی، ویدیوهای لنز اولترا واید کمی نویز بیشتری دارند.

تفاوت ثبت رنگ توسط دو لنز اصلی و اولترا واید کاملاً به چشم می‌خورد ولی به هیچ عنوان تأثیر منفی نمی‌گذارد. در اطراف لبه‌ها نوعی کشیدگی دیده می‌شود اما این اتفاق تا حدودی قابل پیش‌بینی بود.

سیستم ثابت‌سازی ویدیوها برای هر دو لنز اولترا واید و اصلی در دسترس قرار دارد ولی تنها در رزولوشن فول اچ‌دی فعالیت می‌کند. به طور کلی ثابت‌سازی به صورت دو گزینه‌ای خواهد بود. یک آپشن در منوی تنظیمات کلی دوربین است که به طور پیش‌فرض فعال شده و عملکردش خوب می‌باشد.

سیستم دیگر، Super Steady نام دارد که داده‌های لازم را از لنز اولترا واید می‌گیرد و تنها در رزولوشن فول اچ‌دی فعالیت می‌کند. ثابت‌سازی ایجاد شده توسط این حالت نسبت به حالت معمولی‌تر فرق زیادی ندارد بنابراین خودتان باید تصمیم بگیرید که آیا استفاده کردن از آن ارزشش را خواهد داشت یا خیر.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

گلکسی A53 5G یک گوشی قدرتمند در زمینه عکسبرداری در شب است. لنز اصلی این موبایل می‌تواند در شرایط کم نور تصاویری به ثبت برساند که نویز کمی دارند. سامسونگ مشخصاً و به صورت عامدانه برخی فرآیندهای پردازشی را برای افزایش وضوح به کار برده ولی این فرآیندها آن‌قدر شدید نیستند به طوری که منابع نوری و سایه‌ها به خوبی به چشم می‌خورند.

از آن جایی در شب‌ها مجموعاً رنگ‌های کمی در فریم وجود دارد، نمی‌توان با قطعیت گفت که Galaxy A53 5G چه نوع فرآیند اشباع‌کننده‌ای را دارد اعمال می‌کند. با این حال، نباید این قضیه را کتمان کرد که اکثر قسمت‌های پرنور بسیار زردتر دیده می‌شوند.

زوم کردن با لنز اصلی در حالت بزرگنمایی 2 برابری، عکس‌های قابل‌قبولی به ما ارائه خواهد کرد هرچند کمی نویز و افکت‌های مصنوعی را می‌توان در آنها مشاهده نمود.

عکس‌های گرفته شده توسط لنز اولترا واید در شب‌ها متأسفانه بسیار نویزدار هستند. به علاوه، کشیدگی زیادی در سرتاسر فریم دیده می‌شود. رنج دینامیک محدود و سایه‌ها به خصوص کشیده خواهند بود و منابع نوری هم وضع مناسبی ندارند و در مجموع نورپردازی نیز خیلی خوب صورت نگرفته است.

به طور کلی، احساس می‌کنیم که لنز اولترا واید گلکسی ای 52 اس 5G می‌تواند در شب‌ها عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرد تا به این ترتیب شاهد یک پسرفت دیگر در گوشی نسل جدید باشیم.

گلکسی ای 53 5G یک حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode اتوماتیک دارد که توسط حالت بهبوددهنده صحنه نمایان می‌شود بنابراین در شرایط کم نور، این آپشن به کمکمان خواهد آمد. به علاوه، یک Night Mode دستی هم تعبیه شده که برای سه لنز اصلی، اولترا واید و دوربین سلفی در دسترس است. برای کار کردن با این آپشن باید مدت بیشتری نورپردازی نمایید و ثابت بایستید و فرآیند پردازش تصاویر توسط آن هم کمی نسبت به گزینه‌های مشابه کُندتر است.

اگر این آپشن کیفیت تصاویر را به شدت ارتقاء می‌داد، تأخیر در پردازش را می‌توانستیم تا حدودی قابل‌قبول بدانیم اما استفاده کردن از آن تأثیر چندانی در افزایش وضوح ندارد به گونه‌ای که در بیشتر مواقع گویا Night Mode اصلاً فعال نیست زیرا تصاویر کشیده هستند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم زیاد از آن استفاده نکنید.

شرایط برای گزینه Night Mode مخصوص لنز اولترا واید هم فرقی ندارد چرا که گویا فرآیندهای اضافه و مفید پردازش تصاویر را غیرفعال می‌کند و اگرچه در پایان، تصاویری به ما می‌دهد که از نظر دقت رنگ بهتر هستند ولی همزمان کشیدگی زیادی دارند.

دوربین سلفی در شرایط کم نور کار خیلی سختی دارد. البته عملکردش برای یک گوشی میان‌رده بد نیست ولی تاکنون موبایل‌های بهتری را از این نظر دیده بودیم. چهره سوژه‌ها اکثراً کشیده می‌شوند و تقریباً بافت طبیعی در آنها به چشم نمی‌خورد.

عکس‌های سلفی پرتره از نظر تشخیص سوژه و جداسازی آن از پس‌زمینه خوب هستند. Night Mode در این شرایط کمی فایده‌آور کار می‌کند زیرا چهره سوژه مدنظر طبیعی می‌باشد و جزئیاتی را می‌توان در پس‌زمینه دید.

در نهایت، باید اشاره کنیم که Galaxy A53 5G می‌تواند با لنز اصلی خود در شب‌ها ویدیوهای 4K بگیرد. این فیلم‌ها اگرچه نویز دارند و منابع نوری خیلی خوب به ثبت نرسیده‌اند ولی میزان جزئیات کلی آنها قابل‌قبول است. همین نکات را می‌توانیم برای ویدیوهای گرفته شده در حالت بزرگنمایی 2 برابری ذکر کنیم با این تفاوت که در آنها کمی نویز به چشم می‌خورد.

دوربین اولترا واید در شب‌ها کار سختی دارد. در حالی که خروجی‌های آن قابل‌قبول هستند ولی کلیپ‌های ضبط شده‌اش تاریک و کشیده خواهند بود و جزئیات کمی خواهند داشت و قسمت‌های کم نور هم تار هستند.

لوازم جانبی گوشی گلکسی A53

 

رقبا و آلترناتیوها

قیمت گلکسی A53 5G در نسخه پایه که رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد، تقریباً 450 دلار بوده و نسخه‌ای از آن که به رم 8 و حافظه داخلی 256 گیگابایتی مجهز شده نیز 500 یورو قیمت خورده است. انتظار داریم قیمت Galaxy A53 5G با سرعت زیادی در بازار کاهش یابد زیرا امکانات این تلفن همراه آن‌قدر رقابتی نیست.

البته اینگونه برداشت نکنید که این محصول سامسونگ کیفیت ندارد. برعکس، گلکسی ای 53 5G یک گوشی بی‌نظیر با شیوه طراحی چشم‌نواز و کیفیت ساخت بالاست که تأییدیه IP67 ضد خاک و قطرات آب دارد؛ ویژگی که در بسیاری از محصولات سامسونگ در نظر گرفته نشده است. صفحه نمایش گلکسی A53 5G عالی می‌باشد و دوام باتری آن طولانی خواهد بود. چیپست اگزینوس 1280 شاید بدون مشکل نباشد ولی عملکرد قابل‌قبولی ارائه خواهد داد. ضمن اینکه رابط کاربری One UI 4.1 به همراه اندروید 12 و پشتیبانی طولانی مدت از سیستم نرم‌افزاری نیز دیگر مزایای Galaxy A53 5G به شمار می‌روند.

بر این اساس، به طور کلی امکانات استاندارد یک گوشی میان‌رده و محبوب ساخت سامسونگ در این تلفن همراه حاضر هستند. با این وجود، کمپانی کره‌ای نتوانسته نسبت به گوشی پارسالی تفاوت‌های خاصی را رقم بزند. مثلاً، استفاده از یک چیپست سری اگزینوس به جای اسنپدراگون ساخت کووالکوم، یک قدم رو به عقب است. اگزینوس 1280 در مقایسه با اسنپدراگون 778G 5G پارسالی ضعیف‌تر است تا این سؤال پیش بیاید که چرا شخصی باید به جای گلکسی A52s 5G، به فکر خرید گلکسی A53 5G باشد؟

در میان آلترناتیوها، سامسونگ برای خودش یک رقیب قدرتمند به شمار می‌رود! گلکسی ای 52 اس 5G یک گوشی شبیه به گلکسی A53 5G است. با خرید آن موبایل، شما صاحب سخت‌افزار و ویژگی‌های مشابه خواهید شد. حتی دوربین‌ها هم یکی هستند و با چیپست اسنپدراگون 778G 5G عملکردش نیز بهتر خواهد بود. دوام باتری هم یکی است هرچند Galaxy A53 5G باتری باظرفیت‌تری دارد. تفاوت‌ها اما، در تراشه‌ها خودش را به خوبی نشان می‌دهد. اسنپدراگون 778G 5G در بخش پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی خیلی بهتر کار می‌کند. به علاوه، Galaxy A52s 5G به شدت ارزان‌تر است به طوری که نسخه پایه آن که رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد بعضاً 300 دلار قیمت می‌خورد. با این اوصاف، بعید می‌دانیم پشتیبانی طولانی‌تر از سیستم نرم‌افزاری گلکسی A53 5G فاکتور تعیین‌کننده‌ای باشد و بتواند مشتریان را برای خرید این دستگاه متقاعد نماید.

ضمناً، چنان‌چه 400 یورو پول دارید، می‌توانید سراغ گلکسی اس 20 اف ای 5G (Galaxy S20 FE 5G) بروید. این موبایل از نظر مشخصات فنی و امکانات به پرچمدارها نزدیک‌تر است و با خرید آن از دوربین توانمندتر و چیپست قوی‌تر بهره‌مند خواهید شد. به علاوه، نمایشگر S20 FE 5G از کیفیت تصاویر HDR10+ پشتیبانی می‌کند، پورت USB آن سریع‌تر می‌باشد و با قابلیت DeX سامسونگ سازگار است. البته اس 21 اف ای (S21 FE) هم می‌تواند یک آلترناتیو به حساب بیاید ولی این تلفن همراه به شکل قابل‌توجهی گران‌تر است. به علاوه، سامسونگ در سکوت کامل یک نسخه سال 2022 از اس 20 اف ای معرفی کرد که قیمت کمتری دارد ولی عرضه آن محدودتر می‌باشد اما اگر امکان خرید آن را دارید، می‌تواند تصمیم درستی به شمار برود.

به غیر از محصولات سامسونگ، چند گزینه دیگر در دسترس قرار دارد که به سبب حضور برندهایی مانند شیائومی و ریلمی، بعضاً قیمتشان بسیار پایین‌تر و رقابتی‌تر است. شما با خرید محصولات این دو شرکت چینی، مطمئناً از رابط کاربری One UI و گواهی مقاومت در برابر آب و خاک IP67 بی‌بهره خواهید بود ولی از سخت‌افزار قدرتمندتری بهره خواهید برد. ردمی نوت 11 پرو 5G (Redmi Note 11 Pro 5G) جدی‌ترین رقیب Galaxy A53 5G به حساب می‌آید. قیمت آن 400 یورو است و برخی از امکانات قابل ذکر و مهمش عبارتند از صفحه نمایش 6.67 اینچی Super AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی و حداکثر روشنایی 1200 نیتی، لنز اصلی 108 مگاپیکسلی، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 67 واتی و اسپیکرهای استریو. شیائومی پوکو ایکس 4 پرو 5G (Poco X4 Pro 5G) هم سخت‌افزار یکسانی دارد ولی شیوه طراحی‌اش متفاوت بوده و قیمتش هم کمتر است تا یک گزینه مقرون به صرفه‌تر به شمار برود.

در این میان، چنان‌چه می‌خواهید کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و از نمایشگر 6.43 اینچی AMOLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی بهره ببرید و می‌توانید با دوربین 50 مگاپیکسلی و شارژ سریع 33 واتی کنار بیایید، بد نیست به فکر خرید ردمی نوت 11 (Redmi Note 11) باشید که تقریباً 200 دلار قیمت خورده است. در سمت دیگر، ردمی نوت 11 پرو پلاس 5G (Redmi Note 11 Pro Plus 5G) صفحه نمایشی دارد که از کیفیت تصاویر HDR10 پشتیبانی می‌کند و دارای نرخ بازسازی 120 هرتزی است و توانایی ضبط فیلم‌های 4K را دارد هرچند در بعضی از بازارها قیمت به مراتب بیشتری خواهد داشت.

نباید از اینکه ریلمی هم چند آلترناتیو در این رده دارد، شگفت‌زده شوید. ریلمی جی تی نئو 3 (Realme GT Neo 3) با نمایشگر 6.7 اینچی 10 بیتی و پشتیبانی از کیفیت تصاویر HDR10+ و نرخ بازسازی 120 هرتزی، تراشه دیمنسیتی 8100، اسپیکرهای استریو، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی با سرعت شارژ 80 واتی یا باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی با سرعت 150 واتی یک آلترناتیو قابل خواهد بود. البته خرید این موبایل در همه کشورها آسان نیست. از طرفی، ریلمی 9 پرو پلاس (Realme 9 Pro Plus) نیز یک مرحله ضعیف‌تر است ولی قیمت کمتری دارد زیرا به صفحه نمایش AMOLED دارای نرخ بازسازی 90 هرتزی، تراشه دیمنسیتی 920 5G، اسپیکرهای استریو، باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی با سرعت شارژ 60 واتی و دوربین عقب یکسان مجهز گردیده است.

در نهایت، به وان‌پلاس نورد سی ای 2 5G (OnePlus Nord CE 2 5G) می‌رسیم که آلترناتیو خوبی خواهد بود. این موبایل تفاوت زیادی با ریلمی 9 پرو پلاس ندارد ولی تنها به یک اسپیکر مجهز شده و دوربینش علی‌رغم بهره‌مندی از لنز اصلی 64 مگاپیکسلی، فاقد سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) است.

 

نظر نهایی

سری گلکسی A پرفروش‌ترین خط تولید سامسونگ بوده است. دلیل این اتفاق نیز تمرکز کردن روی ارائه بهترین امکانات با مقرون به صرفه‌ترین قیمت می‌باشد. اینک اما، متأسفانه به نظر می‌رسد تمرکز برداشته شده زیرا گلکسی A53 5G آن احساس همیشگی را به ما القاء نمی‌کند.

بد برداشت نکنید! Galaxy A53 5G همچنان یک موبایل عالی است چرا که شیوه طراحی جذاب و کیفیت ساخت بالایی دارد و به تأییدیه ضد خاک و قطرات آب IP67 مجهز گردیده است. صفحه نمایش آن هم Super AMOLED با نرخ بازسازی 120 هرتزی می‌باشد و دوام باتری‌اش طولانی خواهد بود. رابط کاربری پر از امکانات شخصی‌سازی One UI 4.1 مبتنی بر اندروید 12 با پشتیبانی طولانی مدت از سیستم نرم‌افزاری نیز دیگر مزایای این تلفن همراه به حساب می‌آیند. بر این اساس، با خرید گلکسی A53 5G از امکانات عالی بهره‌مند خواهید شد و از کاری که کرده‌اید پشیمان نخواهید گشت.

تنها مسئله این است که سامسونگ با گوشی‌های قبلی سری گلکسی A انتظارات را بالا برده و اینک گلکسی ای 53 5G نمی‌تواند باب میل مشتریان عمل کند. استفاده از یک تراشه به نام اگزینوس 1280 در ظاهر برای کمپانی کره‌ای منفعت داشته ولی نسبت به چیپست اسنپدراگون 778G 5G پارسالی یک پسرفت به حساب می‌آید. ضمناً، وقتی در مورد گلکسی ای 52 اس 5G حرف می‌زنیم و می‌بینیم بر خلاف Galaxy A53 5G وای‌فای 6 و جک هدفون 3.5 میلی‌متری دارد و دوربینش توانمندتر و سخت‌افزارش قوی‌تر است، مردد می‌شویم و باتری کم‌ظرفیت‌ترش را به کلی از یاد می‌بریم زیرا شارژدهی آن فرقی با محصول امسالی نکرده است. به علاوه، قیمتش از قیمت گلکسی A53 5G کمتر می‌باشد.

با در نظرگیری این جوانب، نمی‌توانیم خود را راضی کنیم که پیشنهاد خرید گلکسی A53 5G را به شما بدهیم. بار دیگر، می‌گوییم که گلکسی ای 53 5G گوشی خوبی است و به شرط اینکه قیمت مناسبی داشته باشد، ناامیدتان نخواهد کرد ولی توصیه می‌کنیم که اگر بودجه‌تان برای خرید گوشی همین مقدار است، می‌توانید سراغ گلکسی ای 52 اس 5G یا حتی اس 20 اف ای 5G بروید.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی مدرن و متمایز به همراه تأییدیه ضد خاک و قطرات آب IP67
  • صفحه نمایش AMOLED درخشان با نرخ بازسازی 120 هرتزی
  • دوام باتری طولانی مدت
  • سیستم نرم‌افزاری بروز با رابط کاربری One UI 4.1 و سیستم عامل اندروید 12
  • دوربین عقب توانمند با سیستم اپتیکال ثابت‌سازی تصاویر (OIS) و لنز اصلی 64 مگاپیکسلی و کیفیت تصاویر قابل‌قبول
  • امکان ضبط ویدیوهای 4K با تمامی دوربین‌ها و در تمامی سطوح بزرگنمایی

 

نقاط ضعف

  • قیمت نسبتاً زیاد در مقایسه با آلترناتیوها
  • نبود شارژر در جعبه (در برخی از کشورها)
  • نداشتن جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • عدم پشتیبانی از وای‌فای 6 و نداشتن رادیو FM
  • عملکرد ضعیف‌تر تراشه اگزینوس 1280 نسبت به اسنپدراگون 778G 5G
  • عملکرد پر فراز و نشیب دوربین
  • وجود سیستم الکترونیکی ثابت‌سازی تصاویر (EIS) تنها در رزولوشن 1080p

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *