huawei-p10

نقد و بررسی گوشی Huawei P10

گوشی هواوی P10 ادامه مسیر پرچمداران گذشته این کمپانی چینی در سال های پیشین می باشد که در مواردی بهبود یافته و عملکرد بسیار بهتری نسبت به p9 دارد. طراحی گوشی هواوی پی 10 بسیار قابل توجه تر است و صفحه نمایش درجه یک به کار رفته در نسل قبل P حتی عملکرد بهتری در نماینده جدید هواوی دارد. برندی که قبلا کارایی متوسطی در اختیار کاربران قرار می داد حالا یک پرچمدار تمام عیار ارایه می دهد. دوربین دو تایی به کار رفته در این گوشی که توسط شرکت آلمانی Leica  تولید شده است عملکرد عالی دارد و قدرت زوم فوق العاده آن حتی بهتر از Mate9 است.

 

huawei-p10-overview

اگر شما از سری Mate سراغ P آمده باشید، شاید تغییرات آنقدر شما را شگفت زده نکند اما قطعا پیشرفت هایی را نسبت به میت 9 در P10 مشاهده خواهید نمود. P10 از دوربین سلفی بهتری استفاده می کند که امکانات جانبی بهتر و جدیدتری هم دارد. همچنین سنسور اثر انگشت به کار رفته در جلو P10 جزئی از عملکرد چندکاره دکمه هوم می باشد. در کنار دوربین دو تایی ساخت Leica که در Mate9 هم مورد استفاده قرار گرفته بود، تراشه Kirin 960 با داشتن دو پردازنده چهار هسته با فرکانس های 2.4GHz و 1.8GHz و همچنین پردازنده گرافیکی Mali-G71 ، حافظه رم GB4 و حافطه داخلی 64GB که می توان با اتصال کارت حافطه این مقدار را ارتقا داد، باعث شده تا P10 را از نظر سخت افزاری نیز  بتوان رقیبی برای بهترین پرچم دارهای جدید دنیای اسمارت فون ها دانست .

 

طراحی :

هواوی واقعا توانایی طراحی گوشی های زیبا و خوش دست را به خوبی دارد. نگاهی مختصر به تاریخچه این برند اثباتی بر این حرف ما خواهد بود. Ascend P6 با پین سیم کارت متصل به جک صوتی، P8 با شاسی فلزی نازک و نوار شیشه ای خوش استیل. همگی نمونه هایی از نوآوری های این شرکت در امر طراحی می باشند.

 

huawei-p10-design

حالا  P10 باز هم با نوآوری در طراحی همراه است. طراحی این گوشی از طراحی P8 ایده گرفته و بهبودهایی که در P9 شاهد بودیم مانند کیفیت ساخت و دوربین را در خود دارد.

P10 تنوع رنگ گسترده ای نیز در قاب پشتی فلزی و زیبای خود دارد ( آبی ، سفید ، طلایی ، مشکی ، نقره ای و سبز) که رنگ های آبی و طلایی آن در قاب پشتی با گوشه های فلزی الماس رنگی به زیبایی این گوشی بیشتر افزوده است . قاب پشتی به گونه ای طراحی شده است که هیچ اثر انگشتی روی آن نمانده و دوام بسیار بالایی دارد.

 

huawei-p10-colors

هواوی پی 10 صفحه ای متمایز از قاب فلزی پشت گوشی را برای تاکید بر دوربین دو تایی و با کیفیت Leica خود در پشت گوشی خلق کرده که این تمایز به زیبایی های گوشی نیز افزوده است.

 

huawei-p10-back-frame

 

 

صفحه نمایش :

P10 برای صفحه نمایش خود یک پنل IPS-NEO LCD به اندازه 5.5  اینچ در نظر گرفته که کمی کوچکتر از هواوی P9 می باشد. رزولوشن صفحه نمایش همان 1080p به مانند P9 باقی مانده اما تراکم پیکسلی افزایش یافته و به 432ppi رسیده است. صفحه نمایش این گوشی توسط Gorilla Glass 5 محافظت می شود که برای جلوگیری از ایجاد هر گونه خط و خش روی صفحه نمایش بسیار عالی به نظر می رسد. برای روشنایی صفحه نمایش این گوشی، هواوی 600 واحد را در نظر گرفته و پنل  IPS-NEO سیاهی مطلق را نیز به بهترین شکل به نمایش می گذارد. با توجه به اوصاف گفته شده، صفحه نمایش این گوشی عملکرد بی نظیری در فضای باز و مخصوصا زیر نور خورشید دارد.

 

huawei-p10-screen

باتری :

پرچمدار جدید هواوی از یک باتری 3200 میلی آمپری استفاده می کند و همان طور که انتظار می رفت این باتری قابلیت تعویض توسط کاربر را ندارد. وظیفه شارژ گوشی توسط یک شارژر که توانایی های خروجی 5V/4.5A ، 4.5V/5A و  5V/2A  را دارد که فوق العاده است انجام می پذیرد. اما مانند گوشی های Oppo برای استفاده از این توانایی فوق العاده شارژر هواوی، شما باید شارژر را فقط با کابل USB مخصوص هواوی استفاده کنید در غیر اینصورت خروجی شارژر شما 5V/2A خواهد بود که هر چند این توان هم برای شارژ سریع گوشی کافیست اما با استفاده از کابل خود گوشی می توان راندمان بالاتری داشت. برای مثال اگر از شارژر خود هواوی برای گوشی استفاده کنید، می توانید فقط در 30 دقیقه شارژ گوشی را از 2% به 55% برسانید. باتری P10 عملکرد بی نظیری دارد به طوری که اگر شارژ گوشی کامل باشد، می توانید به مدت 3 روز روزانه یک ساعت تماس صوتی ، یک ساعت وب گردی و یک ساعت پخش ویدیو داشته باشید .

huawei-p10-battery

 

دوربین :

دومین همکاری هواوی  با Leica پس از همکاری موفق آنها در Mate9 و Mate 9Pro در گوشی P10 شکل گرفت که نتیجه ی آن استفاده از دوربین دوتایی با سنسور تک رنگ  20MP وسنسور 12MP مگاپیکسلی RGB با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد. برای سنسور رنگی دوربین یک تثبیت کننده تصویر نوری تعبیه شده که وجه تمایز دوربین P10 با Mate 9 و Mate 9Pro می باشد. از آنجایی که رزولوشن دوربین های پی 10 با همدیگر همخوانی ندارند، مهندسان هواوی راهکار جالبی را برای حل این مشکل ارایه داده اند که در حالت ترکیبی این دو دوربین عملکرد فوق العاده ای را به نمایش می گذارند. دوربین تک رنگ 20MP بیشتر روی جزئیات و روشنایی تصویر تمرکز می کند در حالی که دوربین RGB روی جزئیات رنگی تصویر تمرکز بیشتری دارد. یدین شکل و با ترکیب کردن حاصل کار این دو دوربین، تصاویر با کیفیت بالایی در اختیار کاربر قرار می گیرد.

رنگ ها در تصاویر گرفته شده توسط P10 پر جنب و جوش اما کاملا طبیعی بوده و به هیچ وجه اشباع نشده اند مگر اینکه در تنظیمات این حالت را فعال کنید. جزئیات به خوبی قابل مشاهده وطبیعی هستند. دامنه پویایی رنگ ها مخصوصا در سنسور RGB بسیار قابل توجه است که احتمالا به طور پیش فرض و خود کار حالت HDR در این مورد دخیل است.

و در آخر عکس های سیاه و سفید P10 به قدری خوب هستند که به سختی دیگر گوشی ها توان رقابت با آن را دارند. دوربین تک رنگ و 20MP این گوشی بیشتر تخصصی می باشد که شما به عنوان کاربر کمتر از آن استفاده می کنید. دوربین تک رنگ هر چند جزئیات زیادی در اختیار کاربر می گذارد اما به اندازه ی دوربین RGB نیست. دوربین P10 کنتراست فوق العاده، مقدار بسیار کمی نویز در تصویر و دامنه پویایی فوق العاده ای مخصوصا زیر سایه دارد. تصاویر گرفته شده توسط این گوشی برای اعمال انواع افکت های عکاسی و همچنین عکاسی خلاقانه در خیابان ها بسیار عالی می باشد. فقط باید سوژه خود را به درستی انتخاب کنید تا با دوربین جدیدترین گوشی هواوی بدرخشید.

 

huawei-p10

 

huawei-p10

 

P10 همچنان با قابلیت زوم فوق العاده خود نیز یکه تازی می کند. این قابلیت با استفاده از تعداد فریم های زیادی که توسط دوربین P10 در مقایسه با دوربین های دیگر گرفته می شود میسر می شود. فریم های گرفته شده توسط دوربین های 12MP و 20MP این گوشی در مقایسه با دوربین های 12 و 20 مگا پیکسلی دیگر گوشی ها، بیشتر می باشد. در زیر کیفیت تصاویر را در زوم های 2x و 3x مشاهده می کنید .

 

huawei-p10

 

رابط کاربری :

هواوی از اندروید 7.0 Nougat به عنوان سیستم عامل پیش فرض گوشی خود استفاده می کند که طبق معمول به همراه شخصی سازی های جالب و ابتکاری هواوی ارائه شده است. لانچر اختصاصی هواوی که Emotion UI یا همان EMUI نام دارد در این گوشی ورژن جدید 5.1 می باشد که از نظر ظاهری بیشتر شبیه ورژن های قبلی خود می باشد و در این ورژن بیشتر روی کارایی بهتر کار شده است .

EMUI 5.1 دو مدل بهینه سازی را معرفی می کند. Ultra Memory و Ultra Response .

حالت Ultra Memory یک الگوریتم جدید است که بیشتر روی بازیافت برنامه ها تمرکز کرده و در نتیجه باعث می شود که فضای کمتری از حافظه رم اشغال شود که سرعت اجرا بالایی را برای برنامه ها به همراه دارد. علاوه بر این، در این حالت سیستم رفتار های رایج برنامه هایی که از آنها بیشتر استفاده می کنید را به یاد سپرده و سرعت اجرا را بیشتر بالا می برد.

در طرف دیگر Ultra Response توسط Driver جدیدی که در نظر گرفته شده بیشتر روی واکنش سریع به لمس صفحه نمایش تمرکز دارد. صفحه نمایش تاخیر لمسی کمی خواهد داشت و Driver قابلیت پیشبینی را از طریق ردیابی لمس ها پشتیبانی خواهد کرد. طبق ادعای هواوی سرعت واکنش صفحه نمایش P10 از طریق این روش با سرعت گوشی های ایفون برابری می کند .

دیگر نوآوری هواوی در EMUI 5.1 قابلیت حذف دکمه های لمسی Back و Task می باشد. به جای این دو دکمه لمسی و با حذف آنها از تنظیمات، می توانید از دکمه سخت افزاری Home استفاده کنید. به این ترتیب که با یک بار لمس دکمه Home کارکرد دکمه Back، با کشیدن انگشت روی آن کارکرد دکمه Task، و با فشردن و اندکی مکث روی آن، کارکرد دکمه Home را داشته باشید.

 

huawei-p10

 

 huawei-p10-UI

صفحه قفل گوشی به مانند گوشی های قبلی هواوی امکان تغییر خودکار Wallpaper را دارا بوده و به طور پیش فرض یک ویجت ساعت در آن قرار دارد که قابل شخصی سازی می باشد و همچنین می توانید برای برخی برنامه های خود میان بر هایی در صفحه قفل گوشی قرار دهید.

امکان دیگری که در این گوشی وجود دارد این است که شما می توانید فضای شخصی مخصوص به اثر انگشت خود را ایجاد کنید. به این معنی که با فعال کردن این حالت می توانید برخی برنامه های خود را که نمی خواهید توسط اشخاص دیگری دیده شوند فقط در صورتی که گوشی با اثر انگشت شما باز شود قابل دید و اجرا کنید و در غیر این صورت و مثلا باز کردن گوشی با پسورد به محیط کاربری دیگری منتقل شوید که برنامه هایی که مشخص کرده اید به صورت مخفی بوده و به مانند این باشد که اصلا روی گوشی شما نصب نیستند. همچنین هواوی این امکان را فراهم کرده که بتوانید یک برنامه را دو بار نصب کرده و در نتیجه با دو کاربر به طور همزمان ولی جداگانه بتوانید وارد برنامه شوید.

چندین تم مختلف نیز در EMUI 5.1 به طور پیش فرض در نظر گرفته شده است که با تغییر آن تصویر زمینه، شکل آیکون ها ، استایل صفحه قفل، فونت سیستم، رنگ سیستم و صداهایی مثل صدای زنگ و نوتیفیکیشن و .. تغییر می کنند که البته همگی پس از انتخاب تم قابل شخصی سازی می باشند.

 

 huawei-p10-UI

پردازنده :

هواوی پی 10 از یک تراشه Kirin 960 ساخت HiSilicon که در واقع یکی از زیر مجموعه های خود هواوی می باشد بهره می برد. هر چند این تراشه مدتی در بازار و روی گوشی Mate 9 حضور داشته اما باز هم نوآوری هایی در تراشه P10 وجود دارند. برای مثال استفاده از پردازنده ای با هسته های ARM و همچنین استفاده از پردازنده گرافیکی جدید.

پردازنده اصلی این تراشه متشکل از چهار هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.4GHz و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8GHz می باشد.

پردازنده P10 در بین گوشی های پرچم دار و در تست های انجام شده همیشه از بهترین عملکردها را داشته به گونه ای که یک پردازنده تک هسته Cortex-A73 عملکرد بسیار بهتری از دیگر پردازنده ها دارد اما با این حال باز هم پردازنده های Hurricane ساخت Apple بهتر و بالاتر از تمام پردازنده های موجود در بازار می باشند.

سخن پایانی :

P10 در واقع ورژن بروزشده P9 می باشد اما با طراحی بسیار زیبا و قابل توجه و همچنان با توجه به پردازنده Kirin 960 روی آن، سخت افزار P10  قوی تر از P9 می باشد. همچنین دوربین دو تایی Leica تفاوت بسیار زیادی در کیفیت تصاویر گرفته شده را رقم می زند. در کل می توان گفت یک سال پیش و با ورود P9  به بازار اگر قصد پیشبینی مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری P10 را داشتیم، نمی توانستیم خصوصیاتی بهتر از این را در نظر بگیریم و حتی شرکت چینی بهتر از پیشبینی ها عمل کرده و P10 را با امکانات و تفاوت های قابل توجهی که لایق یک پرچم دار است وارد بازار کرده است.

 

huawei-p10

اگر بخواهیم تفاوت P10 با Mate 9  و Mate 9pro را بررسی کنیم، می توانیم به صفحه نمایش بزرگتر و همچنین Stereo Speaker های Mate اشاره کنیم که عمده تفاوت های این گوشی ها می باشند. در موارد دیگر تفاوت محسوسی بین این گوشی ها وجود ندارد.

از تفاوت های سامسونگ گلکسی اس8 پرچمدار جدیدکره ای با پی 10 می توان به  ضد آب بودن، استفاده از پردازنده های Snapdragon یا  Exynos و حاشیه کم صفحه نمایش در S8 و حسگر عنبیه در حالت کلی اشاره کرد.اما P10 با استفاده از دوربین دو تایی Leica  بدون شک برتری هایی در بحث دوربین خواهد داشت البته تفاوت قیمت گوشی ها نیز تفاوت محسوس دیگر می باشد.

گوشی G6 ال جی می تواند رقیبی برای P10 باشد. ضد آب بودن و رزولوشن بالای صفحه نمایش، چیپست قدرتمند تر و همچنین دوربین با کیفیت بهتر عواملی است کهG6 را رقیبی برای نماینده هواوی کرده است.

در نهایت هواوی P10 یک گوشی هوشمند با طراحی متفکرانه می باشد که در عین حال میراث خوبی برای P9 نیز می تواند باشد. P10 یقینا یکی از بهترین گوشی های هوشمند در حال حاظر موجود در بازار می باشد. حداقل از دید کاربران P9 اینگونه است. اما کاربران Mate می توانند منتظر گوشی های دیگری باشند و البته برای علاقمندان کمپانی هواوی جز کاربران P9 و Mate ، گوشی هوشمند P10 شگفتی ها و امکانات زیادی به همراه دارد، طراحی بسیار زیبا، بسیار قدرتمند در سخت افزار و همچنین عکاسی. تنها ایرادی که شاید بتوان به P10 گرفت می تواند کیفیت عکس های سلفی این گوشی باشد که برای بهبود آن شاید باید تا رونمایی جدیدترین نسل از پرچمداران سری پی منتظر بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی Huawei P10"

  1. با سلام و عرض ادب خدمت شما دوستان عزیز
    مطالب مرتبط با گوشی هواویp10 بسیار بسیار عالی و کامل بود

    ممنون از راهنماییتون خیلی عالی بود

  2. سلام ببخشید وقت تون رو میگیرم یه سوال داشتم اینکه اون قابلیتی که گفتین اگه اسکنر اثر انگشت باز کنیم یه رابط کابری و اگه با پین یا الگو باز کنیم یه رابط کاربری دیگه داره برای گوشی های دیگه ی هواوی که اندروید 7 و EMUI 5 یا 5.1 دارند هم هست یا فقط این گوشی اینجوری هست لطفا به سوالم هرچه سریع تر جواب بدید ! با تشکر از سایت خوبتون!