نقد و بررسی گوشی LG V20

نقد و بررسی گوشی LG V20

گوشی LG V20 را می‌توان اوج هنر ال‌جی در توانایی طراحی و تولید گوشی‌های پرچمدار و چکیده‌ای از تکنولوژی‌های این کمپانی قلمداد کرد. این گوشی مجهز به دو صفحه‌نمایش، دو دوربین، 4 مبدل کیفیت بالای دیجیتال به آنالوگ، گواهی MIL-STD (مقاومت گوشی در برابر شوک و …)، بدنه تماما فلزی، باتری قابل تعویض و آخرین نسخه اندروید نوقا می‌باشد.

موارد گفته شده فقط ویژگی‌های خاص گوشی LG V20 بودند و دیگر مشخصه‌های فنی آن دست کمی از دیگر پرچمداران ندارند. نگاهی به مشخصات کلی این گوشی می‌اندازیم.

نقد و بررسی گوشی ال جی وی 20

گوشی V20 یک بروز رسانی فوق‌العاده برای V10 ای محسوب می‌شود که خود پیشگام گوشی‌های دو نمایشگره بود. این گوشی به یک صفحه‌نمایش 5.7 اینچی LCD با وضوح QHD و یک صفحه‌نمایش کوچک همیشه فعال در بالای نمایشگر اصلی با بزرگی 2.1 اینچ و رزولوشن 1040×160 مجهز شده است که برای اپلیکیشن‌ها، میان‌برهای سیستمی و برخی ویژگی‌های سفارشی سازی شده قابل استفاده است.

در پشت گوشی نیز همانند چیزی که در LG G5 دیده‌ایم، این گوشی نیز دارای دو دوربین می‌باشد – یک سنسور 16MP با زاویه 75 درجه‌ای، فیلم‌برداری 4K و قابلیت فوکوس خودکار و یک سنسور 135 درجه‌ای 8MP با فوکوس ثابت و زاویه گسترده عکاسی.

مانند V10، گوشی V20 نیز با گواهی MIL-STD-810G طراحی شده که نشان دهنده مقاومت بدنه گوشی در برابر شوک می‌باشد. البته این‌بار رسیدن به این مهم با بدنه فلزی میسر شده و برخلاف V10 خبری از بدنه پلاستیکی لاستیک مانند نیست. همه موارد گفته از دلایل اختلاف قیمت گوشی V20 با دیگر پرچمداران 7-2016 می‌باشند.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی LG V20

طراحی و کیفیت ساخت این گوشی با در نظر گرفتن مقاومت بدنه در برابر شوک و آلومینیم خاص (AL-6013) بکار گرفته شده فوق‌العاده است. اما به نظر ما تمرکز روی مقاومت بیش از حد گوشی باعث شده ال‌جی از جلوه‌های زیبایی یک گوشی پرچمدار غافل بماند. پشت گوشی بسیار صاف و فلت و پر از سنسورهای مختلف است و رویه گوشی نیز کاملا غیر متعارف است.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - طراحی

گوشی بسیار بزرگ و سنگین است و درازترین گوشی زیر 6 اینچی است که تا به حال دیده‌ایم. البته در این مورد می‌توان صفحه‌نمایش دوم گوشی را مقصر دانست.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - طراحی

وزن گوشی دقیقا برابر با 174 گرم است که با توجه به اینکه کاهش چشم‌گیری در مقایسه با نسل قبلی خود داشته، نمی‌توان به سنگینی آن خرده گرفت. اما این وزن نکات مثبتی نیز به همراه دارد. با توجه به لغزنده بودن بدنه فلزی گوشی، سنگینی گوشی تاثیر مثبتی در به دست گرفتن گوشی و خوش دستی آن دارد.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - طراحی

دکمه ولووم در یک طرف گوشی و در طرف دیگر دکمه آزاد کردن اهرم قاب پشتی قرار دارد که در تجربه اول می‌تواند با دکمه شاتر دوربین اشتباه گرفته شود.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - طراحی

با یک بار فشردن دکمه اهرم قاب پشتی به راحتی در آمده و دسترسی کامل به کاربر به منظور خارج کردن باتری 3,200mAh و اسلات‌های سیم‌کارت و microSD را ارایه می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - طراحی

سنسور اثر انگشت طبق سنت ال‌جی در قاب پشتی قرار گرفته است. البته این سنسور به عنوان دکمه قابل کلیک پاور نیز کاربرد دارد.

قسمت پایین گوشی میزبان تنها اسپیکر دستگاه، درگاه USB تایپ C و جک هدفون می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - طراحی

ال‌جی V20 از جمله معدود گوشی‌هایی است که به درگاه اینفرارد مجهز شده است. این ابزار در ترکیب با نرم‌افزار مناسب می‌تواند به عنوان ریموت کنترلی برای تلوزیون هوشمندتان یا دوربین و یا هر دستگاه سازگار دیگر کاربرد داشته باشد.

آلومینیم استفاده شده در ساخت بدنه این گوشی مدل AL-6013 است که در ساخت هواپیماها و ترمز ماشین‌ها کاربرد دارد. پس اگر گوشی را داخل جیب شلوارتان قرار دادید از خم شدن اتفاقی آن نگران نباشید.

صفحه نمایش LG V20

نمایشگر اصلی گوشی که از نوع LCD است، با بزرگی 5.7 اینچ و وضوح تصویر 2560×1440 یکی از بهترین کیفیت‌ها را در دنیای گوشی‌های هوشمند داراست. این نمایشگر دارای تراکم پیکسلی 513ppi می‌باشد. نمایشگر دوم گوشی که فضای نوار بالایی نمایشگر را به خود اختصاص داده است، با 2.1 اینچ قطر و رزولوشن 1040×160 وظایف مخصوص خود را دارد.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - صفحه نمایش

صفحه‌نمایش 5.7 اینچی این گوشی از روشنایی خیره کننده‌ای بهره می‌برد. در حالت تنظیم خودکار نور صفحه، حداکثر روشنایی آن برابر با 630 نیت است که در مقایسه با LG G5 و LG V10 ارتقای چشمگیری محسوب می‌شود.

درباره دقت رنگ‌ها نیز باید اشاره کنیم که نمایش رنگ‌ها در صفحه‌نمایش این گوشی در مقایسه با اکثر پرچمداران کنونی دقیق‌تر است. عملکرد این نمایشگر در نگاه کردن از زوایا خوب است، اما همانطور که انتظار می‌رفت در این مورد به پای نمایشگر‌های کیفیت بالای AMOLED نمی‌رسد.

در تنظیمات صفحه نمایش حالت جدید Blue Light Filter اضافه شده است که میزان نور آبی ساطع شده از صفحه‌نمایش را کاهش می‌دهد تا در هنگام شب خللی بر سیستم خواب کاربر ایجاد نشود.

و در آخر اینکه اسلایدر قابل تنظیمی برای DPI در نظر گرفته شده که میزان بزرگی نمایش آیتم‌ها در صفحه‌نمایش را تنظیم می‌کند. این ویژگی تقریبا شبیه به چیزی است که در سیستم‌های خانگی استفاده می‌کنیم و در فبلت‌ها و تبلت‌ها می‌تواند کارایی خوبی داشته باشد.

باتری گوشی ال‌جی V20

بخش باتری چه از لحاظ ظرفیت و چه عملکرد بزرگ‌ترین ایرادی است که می‌توان به این گوشی گرفت. V20 از یک باتری 3,200mAh قابل تعویض بهره می‌برد که مشخصا ظرفیت آن با توجه به اندازه صفحه‌نمایش پایین است.

باتری گوشی از شارژ سریع کوالکام نسل 3 پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن می‌تواند 80 درصد در عرض یک ساعت و نیم شارژ شود (9V با 1.8A).

برای درک بیشتر از عملکرد باتری به تست دوام باتری جی‌اس‌ام آرنا مراجعه می‌کنیم. 68 ساعت برای دوام باتری یک فبلت پرچمدار اصلا مناسب و شایسته نیست. برای مثال این عدد برای گوشی OnePlus 3T برابر با 83 ساعت، هواوی میت 9 برابر با 82 ساعت، گوگل Pixel XL برابر با 78 ساعت و اپل آیفون 7 پلاس برابر با 75 ساعت است.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - طول عمر باتری

طول عمر باتری در حالت‌های انفرادی به غیر از 19:48 ساعت برای حالت مکالمه اصلا مطلوب نیست. در حالت وب‌گردی 7:35 ساعت و در حالت پخش ویدیو 8:04 ساعت دوام این باتری است.

دوربین گوشی LG V20

LG یکی از اولین کمپانی‌هایی بود که سیستم دو دوربین را برای گوشی‌های هوشمند استفاده کرد و همواره برای پیاده‌سازی این سیستم از خلاقیت‌های زیادی بهره برده است. V20 دقیقا از سیستم دو سنسوره دوربین پشتی مشابه G5 بهره می‌برد و همانطور که می‌دانید V10 نیز از همچنین سیستمی (یک سنسور زاویه گسترده و یک سنسور معمولی) در دوربین سلفی خود بهره می‌برد.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - دوربین

دو دوربین استفاده شده در قاب پشتی گوشی شامل یک سنسور 16MP با فوکوس خودکار و گشایش لنز f/1.8 و زاویه معمول 75 درجه‌ای و دیگری سنسور 8MP با فوکوس ثابت و گشایش لنز f/2.4 و زاویه وسیع 135 درجه‌ای می‌باشد. همچنین ال‌جی برای دوربین سلفی گوشی نیز از سیستم جالبی استفاده کرده است. سنسور 5MP این دوربین قادر است هم عکس‌هایی با زاویه معمول 83 درجه‌ای و هم عکس‌هایی با زاویه گسترده 120 درجه‌ای بگیرد.

در ادامه نقد و بررسی گوشی LG V20 به بررسی دوربین پشتی این گوشی می‌پردازیم. دوربین پشتی به یک لرزشگیر اپتیکال تصویر مجهز شده است که می‌تواند در ترکیب با لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر سنسور ژیروسکوپ عملکرد خیره کننده در ضبط ویدیوها داشته باشد.

سیستم فوکوس خودکار این گوشی فوق‌العاده است. این سیستم با کمک فوکوس لیزری، تشخیص فازی و سنسور طیف رنگی می‌تواند رنگ‌ها را به دقیق‌ترین شکل ممکن بگیرد.

در بالای رابط کاربری این دوربین می‌توانید به حالت دستی دسترسی داشته باشید. تنظیم ISO، سرعت شاتر و تعادل رنگ سفید برای هر دو دوربین پشتی ممکن است.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - دوربین

دوربین سلفی 5MP این گوشی می‌تواند در دو حالت معمولی و زاویه گسترده به ثبت تصاویر بپردازد. تصاویر گرفته شده در حالت معمولی دارای جزییات و دامنه دینامیکی خوبی می‌باشد و همچنین دقت رنگ‌ها نیز قابل قبول است. در حالت زاویه گسترده نیز کیفیت تصاویر رضایت بخش است و در مواقعی که قصد گرفتن سلفی گروهی دارید ابزاری بسیار توانمند است.

دوربین فیلم‌برداری قادر به گرفتن ویدیوهای 4K می‌باشد و برخلاف LG G5 که در وضوح تصویر 1080p سرعت ویدیوها فقط روی 30fps محدود بودند، گزینه 60fps نیز موجود است. نرخ بیتی ویدیوهای 4K برابر با 48Mbps، ویدیوهای 1080p@30fps برابر با 17Mbps و ویدیوهای 1080p@60fps برابر با 24Mbps می‌باشد. صداها نیز که در قالب استریو ضبط می‌شوند، دارای نرخ بیتی 156Kbps می‌باشند.

رابط کاربری گوشی ال‌جی وی 20

گوشی LG V20 اولین گوشی دنیا بود که با اندروید پیش‌فرض نوقا 7.0 عرضه شد – حتی قبل از نکسوس‌ها. این رابط کاربری جدید ال‌جی چندین افزونه جدید در مقایسه با مارشمالو 6.0 دارد.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - رابط کاربری

اولین تغییر وجود قابلیت تقسیم صفحه‌نمایش بین دو اپلیکیشن با ویژگی خود اندروید نوقا است. ال‌جی پیش‌تر از این نیز از این قابلیت در رابط‌های کاربری خود بهره می‌برد، اما با بروز رسانی اندروید نوقا، حال تمامی گوشی‌های مجهز به این سیستم‌عامل می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - رابط کاربری

دومین ویژگی که اندروید نوقا برای این گوشی به ارمغان آورد است، Quick Action نام دارد. بدین شکل که می‌توان پاسخ نوتیفیکیشن‌ها را از همان نوتیفیکیشن بار داد.

پاک‌سازی اپلیکیشن‌ها نیز هوشمند شده است. سیستم‌عامل اپلیکیشن مورد نظر را قبل از پاک‌سازی کامل به مدت 24 ساعت غیر فعال می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های اندروید نوقا آسان شدن روند بروز رسانی سیستم‌عامل است. در واقع شما دو پارتیشن سیستم‌عامل دارید و هنگامی که بروز رسانی جدیدی از راه می‌رسد، یکی از پارتیشن‌ها آپدیت می‌شود و دیگر به عنوان بک‌آپ باقی می‌ماند تا چنانچه به هر دلیلی مجبور به بازگرداندن بروز رسانی شدید، با مشکلی مواجه نشوید.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - رابط کاربری

جستوجو در اندروید نوقا هوشمندتر شده و به گوگل این اجازه را می‌دهد که محتوای گوشی را نیز به دامنه جستوجوها اضافه کند.

صفحه‌نمایش دوم نیز نقش مهمی در رابط کاربری این گوشی دارد. این نمایشگر در اپلیکیشن‌هایی که از این صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کنند، ابزارهای کنترلی کارآمدی اضافه می‌کند (برای مثال در اپلیکیشن دوربین). همچنین می‌توان میان‌برهایی برای اپلیکیشن‌ها و تنظیمات گوشی به این صفحه اضافه کرد و از همیشه فعال بدون آن‌ها سود برد – حتی در مواقعی که گوشی قفل است.

بنچمارک LG V20

گوشی V20 نیز به مانند تمامی پرچمداران اندرویدی 2016 از تراشه اسنپ‌دراگون 820 و حافظه رم 4GB بهره می‌برد. البته این سیستم در پرچمداران 2017 هم تکرار می‌شود و تا وقتی که کوالکام از تراشه جدیدی رونمایی نکند، شاهد اتفاق جدیدی در این بخش از پرچمداران نخواهیم بود.

همانطور که سیستم بکار گرفته شده در V20 با دیگر پرچمداران یکسان می‌باشد، نتایج بنچمارک‌ها نیز تفاوت چندانی با آنها ندارد. در بنچمارک تک هسته‌ای GeekBench 4 عملکرد V20 کمی از پرچمدارانی چون HTC 10، گلکسی S7 Edge و ZTE Axon 7 پایین‌تر می‌باشد، اما این تفاوت چندان هم چشم‌گیر نیست. در حالت چند هسته‌ای این بنچمارک نیز عملکرد V20 از اکثر گوشی‌هایی که از اسنپ 820 و یا 821 بهره می‌برند ضعیف‌تر است.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - بنچمارک

بنچمارک AnTuTu 6 که یکی از معتبرترین بنچمارک‌های ترکیبی می‌باشد، نتایج خوبی را برای V20 نشان می‌دهد.

سخن پایانی

گوشی LG V20 که دومین نسل از گوشی‌های پرچمدار مقاوم ال‌جی محسوب می‌شود، تمامی معیارهای لازم برای بهترین بودن در زمینه گوشی‌های پرچمدار و مقاوم را دارد. سامسونگ با گوشی‌های اکتیو گلکسی سری S نیز محصولاتی پرچمدار و مقاوم با گواهی MIL-STD-810G تولید می‌کند، اما این گوشی‌ها مانند Galaxy S7 Active با دو مشکل بزرگ همراه هستند. تغییراتی که در طراحی ظاهری این گوشی‌ها به منظور اعمال مقاومت بیشتر بدنه ایجاد می‌شود، باعث افت زیبایی‌ها این گوشی‌ها نیز می‌شود. همچنین عرضه این گوشی‌ها معمولا به شکل اپراتور لاک بوده و خرید گوشی فقط در برخی مناطق میسر است.

اگر واقع گرایانه به این مساله نگاه کنیم، گوشی LG V20 در رقابت بین گوشی‌های پرچمدار مقاوم، بی‌رقیب است. البته باید اعتراف کنیم این گوشی نیز به مانند هر محصول دیجیتال دیگر فارغ از عیب و ایراد نیست. برای مثال می‌توان به طول عمر پایین باتری گوشی اشاره کرد که در حالت وب‌گردی و پخش ویدیو در حد یک گوشی اقتصادی ظاهر شده است. در مقابل خلاقیت‌های طراحی وجود دارد که در کمتر گوشی پرچمداری یافت می‌ش=وند. استفاده از دو دوربین پشتی یکی به منظور تصاویر عادی و دیگری برای تصاویر زاویه گسترده و بهره‌گیری از صفحه‌نمایش دوم با کارایی‌های خاص و کارآمد از جمله خلاقیت‌های طراحان این گوشی است. در آخر باید اشاره کنیم که چنانچه از دوس داران گوشی‌های پرچمدار اندرویدی هستید و نیم نگاهی به مقاوم بودن گوشی در برابر ضربات احتمالی دارید، گوشی LG V20 بهترین گزینه برای خرید است.

نقد و بررسی گوشی LG V20 - نقاط قوت و ضعف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *