نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z5

کمپانی سونی با معرفی نسل جدید گوشی‌های ایکسپریا Z5 توانست بار دیگر توجه عموم را به خود جلب کند. در حالی که نسخه Premium با عنوان اولین گوشی با صفحه نمایش 4K مطرح شد، نسخه Compact با مشخصات پایین‌تر و ابعاد کوچکتر معرفی شد.

به هر حال گوشی مورد بحث ما همان نسخه اصلی Z5 است که در نگاه اول و روی کاغذ، تفاوت چندانی با گوشی +Xperia Z3 ندارد. اما به یاد داشته باشید که عملکرد دستگاه‌های دیجیتالی معمولا متفاوت با نوشته‌های روی کاغذ است. در نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z5 نگاهی به تمامی بخش‌های این گوشی و تفاوت‌های آن با +Z3 خواهیم داشت. با تبلت فون همراه باشید.

اینفوگرافی Sony Xperia Z5

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - اینفوگرافی

معایب اصلی

  • باتری غیر قابل تعویض
  • ضخامت و وزن بیشتر از +Z3
  • حاشیه زیاد صفحه نمایش از بدنه نسبت به +Z3

آنچه که مشخص است، Z5 از لحاظ مشخصات فنی گوشی نامید کننده‌ای نیست. قدرتمندترین چیپست گوشی/تبلت تولیدی کمپانی کوالکام – اسنپ‌دراگون 810 – پردازنده گرافیکی آدرنو 430، حافظه رم 3 گیگابایتی و داخلی 32 گیگابایتی، گواه این ادعا می‌باشد. البته همه این مشخصات را قبلا در +Z3 نیز دیده بودیم. حتی علاوه بر این‌ها، صفحه نمایش FullHD را نیز می‌توان به مجموعه اشتراک این دو گوشی اضافه کرد. به طور کلی می‌توان تنها تغییر ایجاد شده در بخش فنی را در اضافه شدن سنسور اثر انگشت و تغییرات در بخش دوربین Z5 خلاصه کرد.

سونی در هر سه نسخه Z5 ها از سنسور 23 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده کرده که حتی در شاتر آنها نیز هیچ تفاوتی وجود ندارد. به طور حتم می‌توان گفت اصلی‌ترین نکته جلب توجه کننده در Z5، همین دوربین 23 مگاپیکسلی می‌باشد.

بسته بندی محصول

بسته بندی گوشی Xperia Z5 یکی از مینیمال‌ترین بسته‌بندی‌هایی می‌باشد که تا به حال برای یک گوشی پرچمدار دیده بودیم. یک آداپتور 1.5 آمپری با یک هدفون تنها وسایل موجود در داخل بسته‌بندی این گوشی می‌باشند که کیفیت هدفون‌ها نیز چندان در شأن گوشی پرچمدار نیست. البته به یاد داشته باشید که محتوای جعبه گوشی نسبت به عرضه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - آن باکسینگنقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - آن باکسینگ

طراحی و کیفیت ساخت

یکی از پارامتر‌هایی که تغییرات اساسی در نسل جدید ایکسپریا زد ها داشته، بدون شک بخش طراحی می‌باشد که در هر سه نسخه Z5 ها شاهد آن هستیم. به طوری که سونی با معرفی سری Z5، سبک جدیدی از طراحی را به دنیا معرفی کرد.

این طراحی با مفهوم یکپارچگی کل گوشی همراه است. دیگر خبری از ناهنجاری‌ها در بدنه گوشی نیست و سونی با طراحی کاملا مینیمال و متقارن، توانسته یکی از بهترین طراحی‌های خود را در این گوشی به معرض نمایش بگذارد. شاید برخی از کاربران چنین طراحی را سردرگم کننده بنامند، اما واقعیت امر این است که این طراحی ساده بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - آن باکسینگ

ابعاد گوشی Z5 که برابر با 146×72×7.3 میلی‌متر است، به غیر از ضخامت، با ابعاد +Z3 یکسان می‌باشد. البته این اختلاف جزیی در ضخامت این دو گوشی به راحتی قابل احساس نیست. در مورد وزن دستگاه نیز باید بگوییم که Z5 با وزن 154g خود، 10g سنگین‌تر از +Z3 می‌باشد.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، طراحی هر سه گوشی Z5 Compact ،Z5 و Z5 Premium یکسان بوده و تمییز دادن این سه گوشی مخصوصا از فاصله نه چندان نزدیک کار راحتی نیست. یکی از معدود تفاوت‌های Z5 با Z5 Compact در طراحی، وجود بامپرهایی در هر چهار گوشه Z5 می‌باشد که به صورت آشکار مشخص است که جنس بامپرها با جنس بدنه یکی نیست.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - طراحی

منطقا استفاده از گوشه‌های پلاستیکی به جای فلزی کار درستی به نظر می‌رسد. همانطور که می‌دانید گوشی‌هایی با طراحی بدنه فلزی که حتی گوشه‌های آنها نیز از فلز می‌باشد، در حین افتادن و یا ضربه وارد شدن، نقطه‌ها و خط و خش‌هایی به خود می‌گیرند. به همین دلیل سونی از بامپرهای پلاستیکی در گوشه‌های Z5 و Z5 Premium استفاده کرده است.

دقیقا مانند گوشی Z5 Compact، سونی اینبار نیز تصمیم گرفته که صفحه نمایش سری جدید Z را تغییر نداده و از همان پنل‌هایی که در نسل قبلی نیز بکار گرفته بود، استفاده کند. از همین رو، گوشی Sony Xperia Z5 مجهز به صفحه نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن 1920×1080 پیکسل می‌باشد، دقیقا مانند +Z3. با وجود اینکه می‌دانیم صفحه نمایش‌های FullHD کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند، اما امروزه گزینه‌های بهتری مانند QHD در گوشی‌های پرچمدار سایر کمپانی‌ها استفاده می‌شود. البته اینبار سونی به لطف Z5 Premium از سیل عظیم انتقادات درباره صفحه نمایش در امان مانده، زیرا همانطور که می‌دانید، نسخه Premium مجهز به اولین صفحه نمایش 4K در دنیای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها می‌باشد.

با وجود حاشیه‌های زیاد اطراف صفحه نمایش، اما نسبت صفحه نمایش به بدنه برابر با 69.6% است که عدد قابل قبولی می‌باشد.

طراحی قسمت جلویی دستگاه کاملا خالی از هرگونه مورد اضافه می‌باشد. لوگوی سونی در بالای صفحه نمایش و در سمت چپ لوگو، سلفی 5.1 مگاپیکسلی قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - طراحی

در سمت چپ گوشی فقط یک پوشش هم‌رنگ با فریم گوشی دیده می‌شود که در زیر این پوشش، اسلات‌های سیم‌کارت و microSD قرار دارند. این پوشش که در نسل‌های قبلی اکسپریا زد ها نیز دیده بودیم، بخاطر جلوگیری از نفوذ آب به بخش‌های آسیب‌پذیر گوشی تعبیه شده. علاوه بر موارد گفته شده، می‌توانید کلمه حک شده XPERIA را در پایین این سمت از گوشی مشاهده کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - طراحی

سمت راست گوشی کمی شلوغ‌تر است. دکمه پاور نقره‌ای این گوشی که با سنسور اثر انگشت ادغام شده، تقریبا در وسط این سمت قرار گرفته است. همان گونه که در نسل‌های قبلی نیز دیده بودیم، قرار گیری دکمه پاور در این نقطه، باعث می‌شود که با هر شکلِ در دست گرفتن گوشی، این دکمه به راحتی قابل دسترس باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - طراحی

بدون شک محل قرارگیری دکمه کنترل ولوم که در زیر دکمه پاور قرار دارد، بدترین انتخاب سونی در طراحی این گوشی می‌باشد. شاید بگویید که در نسل‌های قبلی نیز این دکمه در زیر دکمه پاور قرار داشت، اما مساله این است که حداقل در نسل‌های قبلی دکمه کنترل صدا کمی بالاتر از محلی قرار داشت که در Z5 دیدیم.

در پایین دکمه کنترل صدا نیز دکمه شاتر قرار دارد که کار عکاسی با این گوشی مخصوصا در زیر آب که عملکرد صفحه لمسی کمی مختل می‌شود، را راحت‌تر می‌کند.

جک 3.5 میلی‌متری نیز در بالای گوشی و در سمت چپ تعبیه شده و در کنار آن می‌توانید میکروفون دوم را مشاهده کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - طراحی

سمت پایین گوشی محل قرارگیری پورت microUSB می‌باشد که به لطف تکنولوژی جدید سونی برای پوشش‌های ضد آب، دیگر نیازی به پوشش خاصی ندارد. البته همانطور که در تصویر می‌بینید علاوه بر پورت microUSB، روزنه‌های مخصوص بند گوشی نیز در پایین گوشی تعبیه شده‌اند که امروزه محبوبیت خاصی در بین کاربران اسمارت‌فون‌ها ندارد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - طراحی

قاب پشتی با وجود جنس شیشه‌ای مات، در برابر اثر انگشت‌ها و لکه‌ها به خوبی محافظت می‌شود. دوربین 23 مگاپیکسلی به همراه فلش LED و همچنین لوگوی تجاری NFC و لوگوهای SONY و EXPERIA تنها موارد موجود در قاب پشتی گوشی می‌باشند.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - طراحی

صفحه نمایش و کیفیت تصویر

همانطور که اشاره کردیم، گوشی سونی ایکسپریا زد 5 از صفحه نمایش FullHD برخوردار است. به طور حتم در صورتی که سونی نسخه Premium را با صفحه نمایش 4K معرفی نمی‌کرد، از حجمه انتقاداتی که در معرفی Z3 و +Z3 با آن روبرو شده بود، در امان نمی‌ماند. وضوح تصویر صفحه نمایش Z5 برابر با 1920×1080 پیکسل است که با در نظر گرفتن اندازه 5.2 اینچی و تراکم پیکسلی 428ppi، می‌توان گفت کیفیت خوبی دارد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - صفحه نمایش - اینفوگرافی

از طرف دیگر این پنل که از نوع IPS LCD می‌باشد، از تولیدات داخلی خود سونی می‌باشد و با تکنولوژی‌های Triluminos و X-Reality engine کیفیت تصویر خروجی بهبود می‌یابد.

صفحه نمایش گوشی Sony Xperia Z5 در حالت حداکثر روشنایی با میزان 583nits عملکرد متوسطی دارد. اما نکته مثبتی که درباره نمایش رنگ‌ها وجود دارد، مربوط به عمق رنگ‌های مشکی می‌باشد.

رندر رنگ‌ها در این صفحه نمایش با DeltaE برای میانگین رنگ‌های اصلی، مشکی و سفید برابر با 6.6 است که این میزان در صورت حذف کردن رنگ سفید از این مجموعه، بدون شک نتیجه بهتری می‌داشت. زیرا که DeltaE مربوط به رنگ سفید برابر با 15.2 می‌باشد.

باتری و طول عمر آن

گوشی سونی ایکسپریا Z5 دارای باتری 2900mAh می‌باشد که این ظرفیت از باتری بکار گرفته در Z5 Premium کمتر و از Z5 Compact بیشتر می‌باشد. اما نکته جالب و در عین حال منفی برای طول عمر باتری این گوشی، کاهش حجم آن نسبت به نسخه قبلی، یعنی +Z3 می‌باشد. البته این کاهش ظرفیت باتری در گوشی‌های Z فقط شامل حال Z5 نیست. بلکه از گوشی Z2 به بعد باتری این گوشی‌ها در هر نسل با باتری کم حجم‌تر نسبت به نسل قبلی عرضه شده است.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - باتری - طول عمر باتری

با همه این وجود، Z5 نیز همانند نسل‌های قبلی خود از طول عمر باتری قابل توجه و مناسبی برخوردار است. 17 ساعت برای مکالمه در شبکه‌های 3G و 14 ساعت برای وبگردی آمار فوق‌العاده‌ای هستند، اما این موضوع درباره مدت زمان پخش ویدیو صدق نمی‌کند و 8 ساعت برای این حالت، میزان متوسطی محسوب می‌شود.

ارتباطات

کمپانی سونی گوشی Z5 را همانند Z5 Premium در هر دو نسخه تک و دو سیم کارت عرضه می‌کند. این گوشی از هر چهار باند شبکه‌های HSPDA/EDGE/GPRS/GSM پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از باندهای LTE نیز بسته به منطقه عرضه دارد و ممکن است فرکانس‌های پشتیبانی شده برای برخی از منطقه‌ها متفاوت باشد. لازم به ذکر است که نسخه E6653 این گوشی با پشتیبانی از باندهای LTE کت 6 با حداکثر سرعت دانلود (از لحاظ تئوری) 300Mbps عرضه می‌شود و این در حالی است که نسخه E6603 با پشتیبانی از باندهای LTE کت 4 و با حداکثر سرعت دانلود 150Mbps روانه بازار می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در حین خرید گوشی سونی Xperia Z5 به نسخه و شماره محصول دستگاه دقت کنید.

علاوه بر ارتباطات موبایلی، ارتباطات محلی گوشی نیز شامل پشتیبانی از وای‌فای دو بانده a/b/g/n/ac با WiFi Direct می‌باشد. همچنین این گوشی از بلوتوث نسخه 4.1 و استاندارد A2DP، ناوبری‌های GPS با A-GPS و GLONASS یا Beidou (بسته به منطقه عرضه) و همچنین NFC پشتیبانی می‌کند. رادیو FM با قابلیت RDS نیز که امروزه در کمتر گوشی‌های پرچمدار دیده می‌شود، می‌تواند نظر علاقه‌مندان به این قابلیت را جلب کند.

پورت microUSB 2.0 برای رد و بدل کردن اطلاعات و شارژ دستگاه منظور شده که همانطور که اشاره کردیم به لطف فناوری جدید بکار گرفته شده در این گوشی، دیگر این پورت برای جلوگیری از نفوذ مایعات و گرد و غبار با پوشش خاصی همراه نیست.

نسخه Premium چند گزینه اضافه در بخش ارتباطات برای ارایه دارد که از جمله آنها می‌توان به خروجی MHL 3 TV و اشتراک‌گذاری صفحه نمایش به شکل بی‌سیم با پرتوکل مایکروسافت و یا گزینه Xperia Connectivity Throw اشاره کرد.

رابط کاربری

یکی از مزیت‌های نرم‌افزاری گوشی سونی زد 5، عرضه آن با اندروید پیش‌فرض 5.1.1 می‌باشد. رابط کاربری اندرویدی این گوشی برای آن دسته از کاربرانی که از نسل‌های قبلی این گوشی استفاده کرده‌اند، کاملا آشنا خواهد بود، اما چند ویژگی جدید به این رابط کاربری اضافه شده است.

سونی یکی از کمپانی‌های سرسخت در حفظ رابط کاربری اختصاصی خود و طراحی خاص آن است. اگر تا به حال از رابط کاربری ایکسپریا روی اندروید کیت‌کت استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد که تنها تفاوت رابط کاربری جدید با نسخه‌ای که در اندروید کیت‌کت دیده بودید، تنها اضافه شدن طراحی متریال مخصوص اندروید آبنبات چوبی می‌باشد. حتی رابط کاربری اپلیکیشن‌های مخصوص سونی نیز چندان تغییری نکرده و با همان شکل و ظاهر قدیمی خود در این رابط کاربری ظاهر شده‌اند. البته لازم به ذکر است که این گوشی به طور حتم از اولین گوشی‌های قابل آپدیت به سیستم عامل اندروید مارشمالو خواهد بود.

صفحه قفل کمی تغییر کرده و با شکل و ظاهر متریال، طراحی ساده‌ای به خود گرفته و دیگر خبری از ویجت‌های دلخواه در صفحه قفل نیست. تاریخ و ساعت تنها گزینه‌های در دسترس در این محیط می‌باشند. همچنین در پایین این صفحه میانبرهایی برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شماره‌گیر تلفن و دوربین تعبیه شده.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - رابط کاربری

برای منظور کردن تدابیر امنیتی، می‌توانید از روش‌های تشخیص صورت، پترن، پسورد، پین و سنسور اثر انگشت استفاده کنید.

به صور پیش‌فرض، صفحه خانه شما شامل 5 پنل می‌باشد که می‌توانید هر یک از آنها را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کنید. همچنین می‌توانید تعداد این پنل‌ها را تا حداکثر 7 عدد افزایش دهید.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - رابط کاربری

همانند سایر رابط کاربری‌های اندروید، می‌توانید تصاویر پیش‌زمینه ثابت و یا متحرک انتخاب کنید، ویجت‌ها و یا میانبرهایی اضافه یاحذف کنید و یا کلا پوسته رابط کاربری را با انتخاب تم‌های دیگر تغییر دهید. همچنین می‌توانید تعیین کنید که کدام یک از آیکون‌های اپلیکیشن‌ها در نوتیفیکشن بار ظاهر شوند و یا اصلا با آنها روبرو نشوید.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - رابط کاربری

قسمت نوتیفیکیشن بار تمامی ویژگی‌های اندروید آبنبات چوبی (مانند ویژگی‌های چند مرحله‌ای و چند انگشتی) را به ارث برده است. همانطور که می‌دانید، می‌توانید با کشیدن دو انگشتی این صفحه از بالا، مستقیم به قسمت تمام صفحه نوتیفیکیشن بار هدایت شوید.

تاگل‌ها و میان‌برهای حاضر در نوتیفیکیشن بار قابل بازچینی هستند و می‌توانید از بین 13 تاگل پیش‌فرض اندروید، 9 تای آنها را برای نمایش انتخاب کنید و یا این کار را (آرایش تاگل‌ها) بر عهده اندروید بر اساس تعداد دفعات استفاده از آنها واگذار کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - رابط کاربری

در کل می‌توان رابط کاربری سونی در Z5 را یکی از بهترین رابط‌های کاربری مهندسی شده برای اندروید آبنبات چوبی نامید که با امکانات و دسترسی‌های لازم برای سفارشی سازی کردن قسمت‌های مختلف، می‌تواند رضایت کامل کاربران را از یک رابط کاربری اندرویدی فراهم کند.

عملکرد و بنچمارک ها

از لحاظ مشخصات فنی، در پرچمدار نامیدن گوشی سونی Xperia Z5 شکی وجود ندارد. استفاده از چیپست MSM8994 اسنپ‌دراگون 810 که بهترین چیپست کمپانی کوالکام می‌باشد (البته تا قبل از معرفی اسنپ 820) گواهی ادعای ما می‌باشد. اما با همه این حال، کمپانی سونی با انگ طراحی گوشی‌های پرچمدار با کوچکترین تغییرات در بخش پردازشی روبرو است. زیرا که نسخه قبلی این پرچمدار، یعنی گوشی +Xperia Z3 دقیقا از همین سیستم پردازشی استفاده کرده بود.

یکسان بودن سیستم پردازشی دو گوشی Z5 و +Z3 را می‌توانید روی کم‌کاری سونی و یا نبود حق انتخاب دیگر بگذارید، اما واقعیت امر این است که نتایج بنچمارک‌های گوشی/تبلت نشان دهنده عملکرد بهتر Z5 نسبت به +Z3 می‌باشد.

سایر مشخصات این سیستم روی تراشه، شامل 8 هسته پردازشی (چهار هسته Cortex-A53 با کلاک 1.5GHz و چهار هسته Cortex-A57 با کلاک 2.0GHz)، پردازنده گرافیکی آدرنو 430، 3 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی می‌باشد.

گوشی Sony Xperia Z5 در بنچمارک گیکبنچ 3 در میان گوشی‌هایی که از اسنپ 810 استفاده کرده‌اند، عملکرد خوبی داشته و اختلاف محسوسی نسبت با +Z3 که از همین سیستم پردازشی استفاده کرده، دارد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - بنچمارک - گیکبنچ 3

بنچمارک AnTuTu 5 نامید کننده‌ترین  امتیاز را برای Z5 نمایش می‌دهد. تقریبا می‌توان گفت که گوشی مورد بررسی ما از تمامی گوشی‌هایی که از اسنپ‌دراگون 810 استفاده کرده‌اند، عملکرد پایین‌تری دارد. نکته جالب توجه در مورد نتیجه این تست، تفاوت نه چندان زیاد Z5 با گوشی ایسوس زنفون 2 می‌باشد که تقریبا قیمت خرید آن دو برابر رقیب تایوانی می‌باشد! البته لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیر گذار در نتیجه بنچمارک انتوتو 5، میزان حافظه رم و عملکرد گرافیکی دستگاه می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - بنچمارک - انتوتو 5

آزمون Basemark OS II کمی انتظارات‌مان از این گوشی را برآورده می‌کند. قرار گرفتن Z5 در بالای گوشی Galaxy S6 در آزمون کلی بیسمارک اواس 2 با وجود برتری مشهود چیپست اگزینوس 7420 به اسنپ‌دراگون 810 قابل توجه است. البته در آزمون مالتی تسک همین بنچمارک، باز Z5 عملکرد نامید کننده‌ای دارد.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - بنچمارک - بیسمارک او اس دو

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - بنچمارک - بیسمارک او اس دو

دوربین

در دنیای امروزی اسمارت‌فون‌ها، هیچ پرچمداری بدون دوربین قدرتمند و شاخص موفق نخواهد بود و همه آنها محکوم به استفاده از بهترین سنسورهای موجود می‌باشند. Z5 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ژاپنی‌ها برای هر سه گوشی سری پنجم از پرچمداران خود، از سنسور جدید 23 مگاپیکسلی استفاده کرده‌اند. استفاده از سنسور مشترک برای این سه گوشی، بدین معناست که از لحاظ حداقل تئوری، عملکرد یکسانی از دوربین Z5 Compact ،Z5 و Z5 Premium شاهد خواهیم بود.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - دوربین اصلی

دوربین اصلی پرچمدار جدید سونی با عنوان دوربین 23 مگاپیکسل با لنزی با دیافراگم f/2.0 و زاویه باز 24 میلی‌متری معرفی شده که قضیه درباره این دوربین پیچیده‌تر از این حرف‌ها می‌باشد. سنسور استفاده شده درواقع سنسور IMX300 ساخت خود سونی می‌باشد که درواقع سنسوری با ابعاد گوناگون می‌باشد که تعداد پیکسل‌های آن بیشتر از چیزی است که عنوان شده است – به طور دقیق برابر با 25 مگاپیکسل.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - دوربین اصلی - سنسور

کمپانی سونی به شکل رسمی به این موضوع اشاره‌ای نکرده و ترجیح داده از عنوان دوربین 23 مگاپیکسلی (اگر دقیق‌تر بگوییم، دوربین 22.85MP) با رزولوشن 5520×4140 در حالت عکاسی 4:3 استفاده کند. در حالت عکاسی با نسبت ابعاد 16 به 9 نیز با دوربین 20.14 مگاپیکسلی روبرو هستید که تصاویری با رزولوشن 5984×3366 را تولید می‌کند. نکته‌ای که به راحتی قابل تشخیص می‌باشد، این است که تصاویر گرفته شده در حالت 16:9 دارای رزولوشن بیشتری در حالت افقی نسبت به عکاسی با نسبت ابعاد 4:3 می‌باشد.

سخت افزار قدرتمند دوربین این گوشی در کنار چیپست اسنپ‌دراگون 810، این گوشی را قادر می‌سازد تا فیلم‌هایی با کیفیت فوق‌العاده UHD 2160p با سرعت 30 فریم بر ثانیه با دوربین اصلی و FullHD 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه با دوربین سلفی بگیرد. فیلم‌های 4K گرفته شده با دوربین اصلی دارای نرخ بیت 54 الی 55 مگابیت بر ثانیه با ضبط صدای استریو با نرخ 48 کیلوهرتز می‌باشند که کاملا برازنده‌ی یک اسمارت‌فون پرچدار می‌باشد.

برای فوکوس هرچه راحت‌تر با دوربین گوشی Z5 می‌توانید از دکمه شاتر دو مرحله‌ای استفاده کنید که مخصوصا در حالت‌هایی که دسترسی به صفحه نمایش ( در عکاسی سلفی یا عکاسی زیر آب) سخت‌تر است، کاربردی‌تر می‌باشد. متاسفانه خبری از فلش دوگانه LED نیست و سونی تنها از یک فلش LED تکی در این گوشی استفاده کرده است.

منظره یاب و رابط کاربری دوربین در نگاه اول به نظر می‌رسد تغییر خاصی در اندروید آبنبات چوبی داشته، اما اگر تجربه کار با سایر گوشی‌های پرچمدار سونی با اندروید کیت‌کت را داشته باشید، متوجه خواهید شد که اینار در بخش تنظیمات، گزینه HDR نیز اضافه شده است.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - دوربین اصلی - رابط کاربری

دیگر گزینه جالب درباره دوربین این گوشی، حالت دوربین Superior Auto می‌باشد. حالتی که می‌توانید بدون تغییر حالت عکاسی به فیلم‌برداری و بالعکس، مشغول به عکاسی و فیلم‌برداری همزمان با این دوربین باشید. جالب اینکه اینبار در Z5 و در حالت Superior Auto هنگام عکاسی در وسط فیلم‌برداری، کیفیت و رزولوشن تصاویر کم نشده و خروجی عکس‌ها با همان رزولوشن اصلی 5520×4140 پیکسل می‌باشد.

اگر حالت دوربین را به دستی تغییر دهید، می‌توانید به تنظیمات مانند کنترل کنتراست تصویر، ISO، روشن/خاموش کردن فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال دسترسی داشته باشید. البته همه این موارد در بخش تنظیمات نیز قابل دسترس هستند اما کنترل این موارد با اسلایدری که در حالت دستی در نظر گرفته شده‌اند به مراتب راحت‌تر می‌باشد.

حالت Superior Auto دقیقا همان حالت دوربینی می‌باشد که قبلا در سایر گوشی‌های ایکسپریای سونی دیده بودیم و همچنان هیچ گزینه و یا تنظیم خاصی برای این حالت وجود ندارد.

لازم به ذکر است که علاوه بر حالت Superior Auto و Manual، حالت‌های جالب دیگر در دوربین گوشی Xperia Z5 Compact وجود دارد.

حالت عکاسی پانوراما طبیعتا در این گوشی در نظر گرفته شده که عملکرد قابل تمجیدی ندارد. مرزهای عکس‌های پانورامای گرفته شده با این دوربین کاملا قابل تشخیص بوده و جزییات تصاویر پایین و شارپ هستند.

نقد و بررسی گوشی سونی ایکسپریا زد 5 - دوربین اصلی - عکاسی پانوراما

درباره کیفیت دوربین 23 مگاپیکسلی سونی، با کمال احترام به سخت‌افزار قدرتمندش، باید بگوییم که همه چیز به سخت‌افزار بستگی ندارد و پردازش تصویر در کیفیت تصاویر جزو فاکتورهای اصلی در این مهم می‌باشد.

متاسفانه سونی درباره این موضوع کمی کوتاهی کرده و باید اعتراف کنیم که تصاویر گرفته شده با این دوربین، دارای مشکلاتی از قبیل نویز و روشنایی غیر معمول می‌باشند. اگر به نمونه تصاویر گرفته شده با این دوربین نگاه کنید، متوجه مشکلات گفته شده خواهید شد. برخی از تصاویر دارای محو شدگی‌هایی در گوشه‌های عکس‌ها می‌باشند که معمولا چنین مشکلاتی ناشی از الگوریتم‌های کاهش نویز تصاویرِ ضعیف می‌باشند.

سخن پایانی

در نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z5 همانطور که مشاهده کردید، مرور مختصری بر بخش‌های مختلف این گوشی داشتیم. در برخی بخش‌ها مشاهده کردید که Z5 پرچمدار کاملا شایسته‌ای برای ژاپنی‌ها محسوب می‌شود و در برخی بخش‌ها علاقه‌مندان به این برند معروف کمی نامید شدند. به نظر می‌رسد کمپانی سونی مانند همتای آمریکایی خود، اپل، دست از استایل مخصوص خود در طراحی گوشی‌های پرچمدار بر نمی‌دارد و با بهبود برخی ایرادات وارده، راه و رسم خاص خود را در طراحی اسمارت‌فون‌ها ادامه می‌دهد.

طراحی سونی در این گوشی دست‌خوش تغییراتی بوده و با ساده‌ترین طراحی ممکن و مینیمال، توانسته ظاهر بسیار کارآمد و زیبایی برای هر سه نسخه پرچمدار خود مهیا کند.

خانواده گوشی‌های سونی ایکسپریا زد 5

گوشی سونی ایکسپریا زد 5 همانند نسل‌های پیشین خود از باتری فوق‌العاده با طول عمر مناسب بهره می‌برد و همچنان می‌تواند در این بخش عملکرد خود را به رخ رقبای خود بکشد.

صفحه نمایش استفاده شده در Z5 مانند Z3 و +Z3 به بزرگترین ایراد وارد شده به این گوشی تبدیل شده و متاسفانه جای خالی صفحه نمایش QHD در مشخصات این گوشی کاملا به چشم می‌خورد.

بخش پردازشی نیز هیچ تغییری نسبت به +Z3 نداشته و با همان چیپست اسنپ‌دارگون 810 و 3 گیگابایت حافظه رم طراحی شده است. با همه این حال، بنچمارک‌های ثبت شده برای این دو گوشی، نشانگر بهبود پردازشی جزیی Z5 نسبت به +Z3 هستند.

دوربین 23 مگاپیکسلی Xperia Z5 که اصلی‌ترین نقطه قوت این گوشی نیز می‌باشد، عملکرد فوق‌العاده‌ای مخصوصا در بخش فیلم‌برداری دارد. اما این گوشی نیز همانند نسخه‌های قبلی خود، از الگوریتم‌های پردازش تصویر ضعیفی بهره می‌برد که مطمئنن در صورت استفاده از الگوریتم‌های بهتر، دوربین این گوشی به دوربین موبایلی بدون رقیب تبدیل می‌شد.

و در آخر، مهمترین فاکتور تاثیر گذار، قیمت خرید گوشی Sony Xperia Z5 می‌باشد که می‌تواند ارزش خرید این گوشی را تایین کند. قیمت خرید گوشی می‌تواند بسته به منطقه عرضه شده دستگاه و آپشن‌های مختلف آن، متفاوت باشد، اما با همه این حال و با توجه به بازخورد فروش این گوشی، به نظر می‌رسد کاربران دنیای اسمارت‌فون‌ها ارزش خرید این گوشی را کمتر از قیمت تعیین شده برای آن می‌دانند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *