نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5

بررسی تخصصی گوشی موبایل Sony Xperia E5

سونی Xperia E5 ارزان‌ترین گوشی هوشمند سونی در بروزرسانی سالانه خود می‌باشد. با این‌حال نمی‌توان به سادگی از کنار این گوشی گذشت. طراحی کلاسیک و ساده این گوشی در واقع یادآورد پرچم‌دار سونی یعنی Z5 می‌باشد. کمپانی سونی با توجه به قیمت گوشی سونی Xperia E5 توانسته تعادل مناسبی بین محصولات پایین‌رده و میان‌رده خود ایجاد کند.

باید گفت که Sony Xperia E5 عاری از مشخصات یک محصول خاص نیست. طراحی بسیار زیبا با وزن مناسب که قیمت پایینی نیز دارد، می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد.

جنس بدنه گوشی سونی Xperia E5 از جنس فلز نمی‌باشد. برای یک گوشی اقتصادی میان‌رده نداشتن یک بدنه فلزی شاید قابل درک باشد. اما برای سونی، این قضیه کمی ظاهر بدی دارد. گفتنی است باتری Xperia E5 با همان بدنه پلاستیکی هم غیر قابل تعویض است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - اینفوگرافی

باتری با ظرفیت مناسبی در این گوشی قرار گرفته و با توجه به بهینه سازی‌ای که در اندروید مارشمالو انجام شده است، آمادگی کافی برای پشتیبانی از عملیات E5 وجود خواهد داشت.

طراحی گوشی Sony Xperia E5

سونی Xperia E5 به همراه مجموعه‌ای از لوازم جانبی مطابق با قیمت این محصول عرضه می‌شود که شامل یک کابل microUSB و آداپتور A/C است که متاسفانه قابلیت شارژ سریع ندارد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - جعبه‌گشایی

به هر حال، جعبه طراحی شده برای این محصول چیزی فراتر از یک محصول ارزان را به کاربرش معرفی می‌کند. گفتنی است محصولات بسته‌بندی سونی با توجه به منطقه جهانی مورد استفاده طراحی می‌شود.

سونی Xperia E5 دارای ابعاد بدنه 144×69×8.2 می‌باشد. این سایز برای یک گوشی موبایل 5 اینچی مناسب است. بر روی کاغذ شاید این محصول کمی بیش از اندازه ضخیم باشد، اما با در دست گرفتن Xperia E5 با توجه به وزن 147 گرمی‌اش، احساس راحتی به کاربر دست می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - خوش‌دستی

نباید از استفاده پلاستیک در بدنه این محصول تعجب کرد. کمپانی سونی به هر حال تمایل به ادامه محصولاتش با بدنه پلاستیکی داشته است. در طراحی Xperia E5 از اصول طراحی پرچم‌داران قدیمی این کمپانی به خصوص Z5 پیروی شده است.

لبه‌های بدنه گوشی دارای انحنای ظریفی می‌باشند. طراحی پشت بدنه به نحوی است که دارای یک خمیدگی در اطراف لبه بدنه می‌باشد که کاربر به هنگام در دست گرفتن احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - طراحی

طراحی بدنه دارای جزییات خاص دیگری نمی‌باشد. پلی‌کربنات مورد استفاده یکپارچه نیست. پشت بدنه غیر قابل تعویض Xperia E5 تماما در انتهای لبه‌های گوشی با یک شکاف تمام می‌شود. استفاده از پلی‌کربنات هم باعث شده تا به هنگام لمس آن حس نرم بودن جنس بدنه به کاربر دست بدهد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - طراحی

در بالای صفحه نمایش یک خروجی صدای گوشی، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، حسگر نور محیط و LED وضعیت گوشی وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - طراحی

درست همانند Xperia XA کمپانی سونی تصمیم گرفته تا اسپیکر و میکروفون را در گوشه سمت راست پایین گوشی، کنار درگاه microUSB قرار دهد. دومین میکروفون – کاهنده نویز صدا – به همراه درگاه جک 3.5 میلیمتری هدفون در بالای گوشی قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - طراحی

در پشت گوشی نیز تنها دوربین 13 مگاپیکسلی در بالای سمت چپ به همراه فلش LED قرار گرفته است.

صفحه‌نمایش گوشی سونی Xperia E5

صفحه نمایش Xperia E5 که از تکنولوژی IPS استفاده می‌کند، دارای رزولوشن تصویر 720p می‌باشد. این رقم برای گوشی‌های در این رده عقلانی به نظر می‌رسد، اما وجود رزولوشن 1080p برای محصولاتی با این قیمت در این روز‌ها متداول‌ می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - صفحه‌نمایش

برخلاف Xperia XA، گوشی Xperia E5 از تکنولوژی Bravia Engine 2 بهره‌مند نیست. با این حال پنل دارای وضوح نمایش و کنتراست مناسبی است.

گفتنی است نمایش رنگ‌ها با کیفیت قابل قبولی با میانگین نمره DeltaE 6.3 همراه هستند.

طول عمر باتری گوشی سونی اکسپریا E5

منبع تغذیه گوشی موبایل سونی Xperia E5 یک باتری 2,700 میلی‌آمپری است که برای یک گوشی 5 اینچی مناسب می‌باشد. این ظرفیت باتری در مقابل باتری 2300 میلی‌آمپری Xperia XA آمار بسیار بهتری دارد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - باتری

در واقع چیپست مدیاتکی که در داخل Xperia E5 قرار گرفته با توجه به تکنولوژی ساختش، نسبت به پردازنده Xperia XA از انرژی کم‌تری استفاده کرده و مدیریت بسیار بهتری نسبت به مدل قبلی خود در بحث ذخیره سازی انرژی دارد.

رابط کاربری گوشی Sony Xperia E5

ادامه نقد و بررسی گوشی E5 را با بخش نرم‌افزاری پیگیری می‌کنیم. سونی Xperia E5 به شکل پیش‌فرض همانند گوشی‌های خط تولید سری X از اندروید 6.0.1 مارشملو استفاده می‌کند. تغییرات نسبت به هسته اصلی اندروید بسیار کم است، اما سونی از اپلیکشن‌های معروف مولتی‌مدیای خود در رابط کاربری این گوشی استفاده کرده است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - رابط کاربری

سونی Xperia E5 تنها در یک سری 16 گیگابایتی عرضه می‌شود. همچنین این گوشی توانایی پشتیبانی از حافظه microSD را داراست، ولی گفتنی است بعد از نصب اندروید و محتویاتش، تنها 10.6 گیگابایت از حافظه داخلی در اختیار شما خواهد بود.

صفحه قفل به نحوی طراحی شده تا تم Xperia خودنمایی کند. کاربران می‌توانند با سوایپ کردن به سمت چپ یا بالا برای باز کردن قفل صفحه اقدام کنند. همچنین با کشیدن صفحه به سمت پایین، نوتیفیکشن‌ها نمایان می‌شوند.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - رابط کاربری

صفحه خانه به نظر بدون تغییر مانده است. به طور مثال جسچری وجود دارد که به کاربر صفحه‌ای از اپلیکیشن‌هایی که بیشترین استفاده را دارند و همچنین اپلیکیشن‌هایی که به تازگی نصب شده‌اند را پیشنهاد می‌دهد. همچنین قابلیت جست‌وجوی سریع اپلیکیشن‌ها نیز به خوبی در دسترس می‌باشد. این قابلیت یکی از ویژگی‌های اختصاصی‌ست که سونی به اندروید اضافه کرده است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - رابط کاربری

همچنین کاربران قابلیت دسترسی به تم‌های رایگان و پولی با قابلیت شخصی‌سازی را دارند.

ناحیه نوتیفیکشن‌ها از همان الگوی اصلی اندروید پیروی می‌کند. شما می‌توانید تاگل‌های سریع را با چینش جدیدی مرتب کنید. همچنین در این بخش روشنایی صفحه نمایش هم قابل تغییر است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - رابط کاربری

اپلیکیشن Smart-Cleaner هم در دوره‌های زمانی، حافظه cache را از اپلیکیشن‌هایی که مورد استفاده قرار نگرفتند پاک‌سازی می‌کند. البته کاربران می‌توانند این بخش را خاموش کنند، در حالی که برای برنامه‌های اصلی مشکل‌ساز نخواهد بود.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - رابط کاربری

اندروید سال‌هاست راه حلی برای تهیه نسخه پشتیبان از گوشی موبایل ندارد. اما سونی با قرار دادن راه‌حل اختصاصی خودش، کاربر را قادر ساخته تا اپلیکیشن‌ها، مخاطبین، پیغام‌ها و تنظیمات گوشی موبایل خود را ذخیره کنند. این نسخه هم می‌تواند در اکانت آنلاین سونی ذخیره شده، هم می‌تواند در حافظه‌های ذخیره سازی مختلف قرار بگیرد.

دوربین گوشی سونی Xperia E5

سونی Xperia E5 از دوربین 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. سونی اشاره‌ای به اندازه سنسور این دوربین نکرده است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - دوربین

در همه موارد، دوربین از قابلیت اتوفوکوس و دنبال‌کردن شی مورد نظر، به خوبی یک دوربین 3x دیجیتال زوم عمل می‌کند.

رابط کاربری بخش دوربین گوشی سونی اکسپریا ای 5 بیشتر شبیه Xperia XA و پرچم‌داران سری X می‌باشد. به عنوان مثال کاربر با سوایپ کردن عمودی می‌تواند به حالت‌های مختلف دسترسی پیدا کند. با سوایپ کردن افقی اما می‌توان دروبین پشت و سلفی را فعال‌سازی کرد.

سونی حالت‌های عکاسی مختلفی را برای کاربر فراهم آورده است، اما حالت کاملا اتوماتیکی وجود ندارد. اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین این گوشی فاقد حالت عکاسی پانوراما بوده و برای گرفتن عکس‌های این‌چنینی باید به اپلیکیشن‌های دیگری مراجعه کرد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - رابط کاربری دوربین

در مورد کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین باید گفت، عکس‌ها شارپ و با جزییات مناسب می‌باشند. رنگ‌ها در تصاویر طبیعی به نظر می‌رسند، اما این مسئله که در تصاویر ثبت شده با دوربین سونی رنگ‌ها، به سمت رنگ‌های سردتر تمایل دارند به یک عادت تبدیل شده است. محدوده دینامیکی تصاویر خوب است که در حالت HDR این محدوده بهتر نیز می‌شود. متاسفانه عکس‌ها حتی در نور مناسب هم دارای نویز بالایی می‌باشند، اما نتیجه نهایی قابل قبول است.

عکس‌های HDR دارای تعادل مناسبی از سایه و نور هستند. تعادل رنگ سفید در حالت HDR بیشتر به چشم می‌آید تا در نهایت تصاویر بهتری ثبت شوند.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - دوربین

دوربین سلفی نیز از سنسور 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که می‌تواند تصاویر شارپ و با تعادل رنگی خوب ثبت کند. نویز همچنان وجود دارد، اما مقدار پویایی تصاویر مناسب است.

گفتنی‌ست دوربین Xperia E5 در مقابل دیگر هم‌رده‌های خود عملکرد بسیار خوبی داشته و می‌تواند مدعی بهترین کیفیت دوربین در این رده از قیمت گوشی را داشته باشد.

هر دو دوربین سونی Xperia E5 توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p با نرخ 30fps را دارند. به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری، قابلیت HDR یا لرزشگیر اختصاصی سونی در دوربین فیلم‌برداری Xperia E5 وجود ندارد. فیلم‌های ثبت شده با فرمت MP4 با نرخ 17Mbps ذخیره می‌شوند. در مورد این ویدیوها باید گفت متاسفانه کیفیت تصاویر بالا نبوده و میزان جزییات و مقدار پویایی تصاویر پایین است.

بنچمارک گوشی Sony Xperia E5

سونی از چیپست MediaTek MT6753 در Xperia E5 استفاده می‌کند. از مشخصات این تراشه می‌توان به 4 هسته 1.3GHz از نوع پردازنده Cortex-A53، رم 1.5 گیگابایتی و پردازنده گرافیکی دو هسته‌ای T720MP2 اشاره کرد.

در نتایج بنچمارک این گوشی، بیشتر سعی شده این گوشی را با دیگر گوشی‌های 5 اینچی با رزولوشن 720p مقایسه کنیم که البته بیشتر این گوشی‌های هوشمند نیز از چیپست اسنپ‌دراگون 615 و 410 استفاده می‌کنند.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - بنچمارک

در دو بنچمارک معروف گوشی، یعنی بنچمارک‌های گیکبنچ 3 و انتوتو 6، گوشی Xperia E5 جایگاهی بهتر نسبت به گلکسی J5 2016 که از اسنپ‌دراگون 410 بهره می‌برد را کسب کرده است.

سخن پایانی

گوشی‌هایی که با برچسب مقرون به صرفه و میان‌رده وارد بازار امسال شده‌اند از استاندارهای کیفی بالاتری نسبت به سال گذشته خود برخوردار هستند. دیگر میان‌رده بودن به معنای یک گوشی ضعیف تلقی نمی‌شود. به هر حال کمپانی سونی که بیشتر به معرفی گوشی‌های سطح بالا معروف است را نمی‌توان برندی حرفه‌ای در معرفی محصولات میان‌رده دانست.

مبنای تمامی مدل‌های سونی در سال 2016 چیزی بیش از خصوصیات یک میان‌رده است. با همه این وجود، قیمت خرید گوشی شاید بیشتر از هر استاندارد دیگر در انتخاب یک میان‌رده مناسب تاثیر داشته باشد. از همین رو بسیاری از گوشی‌های هوشمند مناسب و قابل احترام حتما نباید قیمت بالایی داشته باشند. Xperia E5 گوشی هوشمندی است که توانسته رضایت بسیاری از منتقدین را جلب کند. جدای از این مسئله که مواردی از جمله بدنه گوشی اذیت کننده هستند، که البته به دلیل پایین بودن قیمت دستگاه می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند سونی اکسپریا E5 - نکات منفی و مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *