نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

نقد و بررسی کامل گوشی Nokia 8

نوکیا پس از چند سال غیبت در بازار گوشی های هوشمند، امسال بالاخره گوشی هایی مجهز به سیستم عامل اندروید را وارد بازار کرد تا به واسطه استفاده این گوشی ها از سیستم عامل اندروید، توانایی رقابت با سایر گوشی های موجود در بازار را داشته باشد. در اوایل رونمایی از سیستم عامل اندروید، اصرار نوکیا به استفاده از سیستم عامل خود این شرکت باعث اولین شکست نوکیا شد سپس همکاری این برند فنلاندی با شرکت بزرگ Microsoft نیز همراه با موفقیت نبود و در نتیجه نوکیا دوومین شکست را نیز پذیرفت اما حال و همکاری با شرکت HMD می تواند آخرین فرصت نوکیا برای احیا مجدد این برند فنلاندی باشد. در نتیجه امسال نوکیا گوشی هایی را وارد بازار کرده است که ریسک بالایی را برای این شرکت نداشته باشند، گوشی هایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب.

پرچمدار جدید نوکیا یعنی گوشی Nokia 8 پس از مدت ها انتظار و پس از رونمایی از گوشی های میان رده نوکیا بالاخره رونمایی و وارد بازار شد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

Nokia 8 با مجهز بودن به آخرین چیپست موجود در بازار یعنی چیپست Snapdragon 835، صفحه نمایش با رزولوشن بالا و بسیار با کیفیت، بدنه تمام آلومینیومی و آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید بسیار قدرتمند و با انگیزه وارد بازار شده است تا بتواند موفقیت های گذشته را مجددا برای نوکیا به ارمغان بیاورد. نوکیا همواره به داشتن دوربین هایی بسیار با کیفیت معروف بوده است و این روند هنوز هم ادامه دارد. Nokia 8 در قسمت پشت گوشی از دو دوربین 13MP بهره برده است. یک دوربین رنگی و یک دوربین سیاه و سفید که عکس های ترکیب شده حاصل کار این دو دوربین، عکس هایی بسیار با کیفیت خواهند بود. دوربین جلو یا سلفی گوشی نیز یک دوربین 13MP با کیفیت بالا می باشد که بسیاری از گوشی های موجود در بازار فاقد چنین کیفیتی می باشند. اما حضور لنزهای قدرتمند و با کیفیت شرکت زایس در هر سه دوربین به کار رفته در این گوشی یادآور همکاری های موفق این دو شرکت در گذشته نه چندان دور نیز می باشد که می تواند یکی از عوامل ترغیب کاربران به خرید گوشی های نوکیا باشد. دوربین های Nokia 8 امکانات بسیار خوب دیگر نیزی دارند. فناوری OZO خود نوکیا و قابلیت عکاسی توسط هر دو دوربین اصلی و سلفی گوشی به صورت همزمان از دیگر موارد هیجان انگیز مربوط به دوربین این گوشی می باشند که در ادامه نقد و بررسی و در بخش مربوط به دوربین به طور مفصل توضیح داده خواهند شد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

نوکیا در ماموریت جدید خود میراثی دارد که باید از آن محافظت کرده و در عین حال آینده ای که باید روی ساخت هر چه بهتر آن تمرکز کند. گوشی های Nokia 5, Nokia 3 و  Nokia 6 با کیفیت خوبی که داشتند و استقبال خوبی که از آن ها شد، توانستند اعتماد به نفس خوبی را به این شرکت فراموش شده ببخشند و نام نوکیا را مجددا در بازارهای جهانی مطرح کنند اما وظیفه اصلی به عهده گوشی Nokia 8 می باشد تا افتخارات قبلی نوکیا را به دست آورده و نام این برند معتبر در گذشته را بار دیگر زنده کند.

طراحی:

جنس بدنه پرچمدار جدید نوکیا از آلومینیوم سری 6000 می باشد. این سری از آلومینیوم به کار رفته در گوشی Nokia 8 قوی ترین آلومینیوم استفاده شده در بدنه گوشی های همراه نمی باشد و مقداری قابلیت انعطاف نیز دارد. خطوط آنتن گوشی Nokia 8 مانند خطوط آنتن گوشی Nokia 5 در لبه های بالا و پایین گوشی قرار گرفته اند. به لطف این طراحی، کاربر به هر نحوی که گوشی را در دست خود نگه دارد، احتمال مسدود شدن هر دو خطوط آنتن وجود نخواهد داشت. همچنین HMD ادعا می کند که این طراحی باعث قوی تر شدن گیرنده های گوشی نیز شده و مصرف باتری را نیز بهینه تر کرده است.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

محافظ Gorilla Glass 5 وظیفه محافظت از صفحه نمایش 5.3 اینچی و با کیفیت این گوشی را بر عهده دارد. دکمه فیزیکی خانه در قسمت جلو گوشی که حساس به لمس می باشد، مجهز به یک سنسور اثر انگشت همیشه آماده نیز شده است که از سرعت بالایی برخوردار بوده اما دقت بسیار بالای سنسورهای اثر انگشت جدید هواوی و شیائومی را ندارد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

هر چهار لبه گوشی Nokia 8 به صورت گرد طراحی شده اند و طراحی این گوشی در مجموع یک طراحی کلاسیک و زیبا و جذاب می باشد. دوربین دوتایی گوشی به همراه فلش و لوگو زایس گوشی در یک صفحه شیشه ای به شکل بسیار ساده و زیبایی در قاب پشتی گوشی قرار گرفته اند. Nokia 8 دارای گواهینامه IP54 نیز می باشد که به معنی ضد ضربه و ضد گرد و غبار بودن این گوشی بوده و در واقع بیانگر ضد آب نبودن این گوشی می باشد که یکی از نکات منفی این گوشی محسوب می شود.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

اندازه صفحه نمایش 5.3 اینچی این پرچمدار به گونه ای می باشد که این گوشی از نظر اندازه بین فبلت ها و گوشی هایی با اندازه معمول قرار گرفته است و از این رو بسیار کاربر پسند می باشد. Nokia 8 یک گوشی بسیار زیبا از نظر طراحی می باشد اما با توجه به حاشیه هایی که در قسمت جلو گوشی دارد، از برخی پرچمدارها در این مورد عقب مانده است. در حاشیه قسمت بالای گوشی دوربین 13MP سلفی که به لنز زایس نیز مجهز می باشد قرار گرفته است. در قسمت جلو گوشی و در کنار دوربین سلفی هیچ فلشی در نظر گرفته نشده است و در شرایط نوری نا مناسب و ضعیف این صفحه نمایش گوشی می باشد که نقش فلش دوربین را اجرا کرده و شرایط را کمی بهتر می کند. همچنین حاشیه پایین گوشی نیز شامل دکمه فیزیکی خانه می باشد که به سنسوز اثر انگشت همیشه آماده نیز مجهز است و در قسمت راست و چپ این دکمه، دکمه های خازنی گوشی قرار گرفته اند.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

لبه چپ گوشی شامل یک اسلات می باشد که دو سیم کارت نانو گوشی یا یک سیم کارت و کارت حافظه microSD در آن قرار می گیرند. دکمه های ولوم و پاور گوشی در لبه راست گوشی قرار گرفته اند و لبه بالای گوشی فقط شامل جک 3.5 میلی متری می شود و در نهایت لبه پایین گوشی شامل یک پورت USB Type-C، بلندگو و یک میکروفون می شود.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

صفحه نمایش:

صفحه نمایش 5.3 اینچی Nokia 8 از پنل IPS LCD بهره می برد و رزولوشنی برابر با 1440x2560px را نیز به معرض نمایش می گذارد که رزولوشنی کاملا در رده گوشی های پرچمدار می باشد. صفحه نمایش 5.3 اینچی این پرچمدار کمی کوچکتر از صفحه نمایش Nokia 6 بوده اما با داشتن تراکم پیکسلی 554ppi به مقدار قابل توجهی واضح تر می باشد. همچنین حداکثر روشنایی در پرچمدار جدید نوکیا برابر با 700nits می باشد که بسیار خوب و قابل قبول نیز است.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

صفحه نمایش Nokia 8 رنگ ها را بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت به نمایش می گذارد. خوانایی صفحه نمایش Nokia 8 زیر نور خورشید بسیار بالا و عالی می باشد. در واقع صفحه نمایش LCD این گوشی از نظر خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید، بهترین عملکرد را در میان تمام گوشی هایی که از صفحه نمایش LCD تا به امروز استفاده کرده اند داشته و حتی بهتر از برخی گوشی هایی که از صفحه نمایش AMOLED بهره می برند نیز می باشد.

باتری:

گوشی Nokia 8 به یک باتری 3090mAh مجهز شده است که در نگاه اول یک باتری با چنین طرفیتی برای یک گوشی پرچمدار مناسب به نظر نمی رسد اما با توجه به تست های انجام شده روی این گوشی، عملکرد Nokia 8 را در زمینه مصرف انرژی می توان بسیار خوب ارزیابی کرد. باتری به کار رفته در پرچمدار جدید نوکیا قادر به روشن نگه داشتن گوشی به مدت 78 ساعت در حالت standby بوده و عملکرد بسیار خوب و قابل توجهی را هنگام مکالمه 3G، پخش ویدیو و وب گردی با استفاده از Wi-Fi دارد. Nokia 8 از فناوری Quick Charging 3.0 نیز پشتیبانی کرده و به همراه یک شارژر 18W عرضه می شود. شارژر این گوشی قابلیت شارژ کردن گوشی به مقدار 48% در مدت زمان 30 دقیقه را دارد که بسیار خوب می باشد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

نرم افزار:

گوشی Nokia 8  نیز مانند دیگر گوشی های نوکیا که امسال رونمایی شدند، از جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید بهره می برد. تمامی پردازش ها و کارهای نرم افزاری در این گوشی به جز برنامه دوربین، توسط برنامه مخصوص خود Google که در سیستم عامل اندروید قرار گرفته است مدیریت می شوند. این سیاست ممکن است مورد قبول و پسند برخی کاربران نباشد اما دو مزیت بزرگ دارد. در دسترس بودن سریع به روز رسانی ها و عملکرد روان سیستم عامل.

یکی از امکانات بسیار جالب و قابل توجه پرچمدار جدید نوکیا، صفحه نمایش همیشه روشن آن می باشد که البته مانند سایر گوشی های هوشمند نمی باشد و با تغییراتی همراه است. هنگامی که صفحه نمایش گوشی خاموش باشد، گوشی با تشخیص کوچکترین حرکت، اقدام به نمایش ساعت، تاریخ، تعداد تماس های ازدست رفته، تعداد پیام های از دست رفته و تعداد نوتیفیکیشن ها کرده و پس از مدتی که قابل شخصی سازی نیز بوده و حداکثر آن 20 دقیقه می باشد، مجددا خاموش می شود.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

ظاهر اندروید گوشی های نوکیا با به کار گرفتن رنگ آبی در زمینه آیکون ها و قسمت های دیگر از رابط کاربری دیگر گوشی ها متمایز شده است. صفحه قفل گوشی همان صفحه قفل استاندارد اندروید می باشد که نوتیفیکیشن ها نیز به همان صورت استاندارد اندروید در آن نمایش داده می شوند. در قسمت پایین و سمت راست صفحه قفل، آیکون دوربین قرار گرفته است و در قسمت چپ نیز در صورت فعال بودن سنسور اثر انگشت و استفاده از آن، آیکون مربوط به اثر انگشت قرار گرفته است.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

صفحه اصلی و ظاهر اندروید گوشی همان طور که اشاره شد کاملا متمایز از سایر گوشی ها می باشد. زمینه آبی رنگ و گردی آیکون های برنامه های سیستمی که به صورت پیش فرض در گوشی نصب شده اند باعث ایجاد تمایز بین ظاهر نرم افزار این گوشی و دیگر گوشی ها شده است. اما این ظاهر به آیکون برنامه هایی که بعدا روی گوشی همراه نصب می شوند اعمال نمی شود و آیکون این برنامه ها به صورتی که برای آن ها طراحی شده است باقی می ماند. همچنین صفحه اول گوشی شامل یک داک Drawer نیز می باشد که هنگام کشیدن به سمت بالا فعال می شود.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

با یک بار کشیدن انگشت به سمت پایین، نوتیفیکیشن ها و تاگل ها در قسمت بالا به نمایش در می آیند. در ابتدا 6 تاگل نمایش داده می شود و با کشیدن مجدد انگشت به سمت پایین، دیگر تاگل ها نیز به نمایش در می آیند. همچنین در این قسمت یک اسلایدر برای تنظیم روشنایی صفحه نمایش نیز وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

سخت افزار:

HMD پرچمدار جدید خود را به چیپست Snapdragon 835 مجهز کرده است که البته لیاقت یک پرچمدار کمتر از این نیز نمی باشد.Nokia 8  در حال حاضر یکی از قدرتمند ترین چیپست های موجود در بازار در اختیار دارد. این چیپست شامل دو پردازنده چهار هسته با کلاک های 2.4GHz و 1.8GHz و پردازنده گرافیکی و قدرتمند Adreno 540 می باشد که البته در نظر گرفتن حافظه رم 4GB در کنار این چیپست و استفاده از سیستم عامل اندروید بدون ایجاد تغییرات و شخصی سازی در آن، باعث عملکرد روان این گوشی در تمامی زمینه ها شده است.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

گوشی Nokia 8 با داشتن جدیدترین و قدرتمند ترین سخت افزارها بدون شک یکی از قوی ترین گوشی های هوشمند موجود در بازار می باشد. Nokia 8 حتی در شرایط استفاده سنگین از گوشی و هنگام اجرا برنامه ها و بازی های گرافیکی سنگین نیز داغ نکرده و هیچ لگ و مشکلی حین اجرا در برنامه ها و بازی ها رخ نمی دهد. اما نکته جالب مربوط به این گوشی عملکرد روان رابط کاربری آن می باشد به طوری که در این زمینه Nokia 8 عملکرد بهتر و روان تری حتی در مقایسه با Galaxy S8 نیز داشته و در میان پرچمدارهای اندرویدی موجود در بازار، بهترین گزینه می باشد.

دوربین:

Nokia 8 از دو دوربین 13MP به عنوان دوربین اصلی دوتایی خود در قسمت پشت گوشی بهره می برد. هر دو دوربین اصلی این گوشی مجهز به لنز زایس می باشند. یکی از این دوربین ها عکس های رنگی و دیگری عکس های سیاه و سفید را ثبت می کنند که ترکیب شدن نتیجه کار هر یک از این دوربین ها با یکدیگر کیفیت بالایی را برای تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی به ارمغان می آورد. دریچه دیافراگم لنز استفاده شده در دوربین های اصلی این گوشی نیز برابر با f/2.0 می باشد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد، دوربین سلفی این گوشی نیز یک دوربین 13MP بوده و مانند دوربین های اصلی گوشی مجهز به لنز زایس و دریچه دیافراگم f/2.0 می باشد.

Nokia 8 در قسمت دوربین خود قابلیت جالب و قابل توجه دیگری نیز دارد و آن امکان فیلم برداری و عکاسی همزمان با دوربین های اصلی و سلفی گوشی می باشد. بدون شک زایس یک برند قدرتمند در بازار دوربین ها می باشد و بهره مندی از لنزهای این شرکت برای نوکیا یک مزیت مهم به شمار می رود اما این مورد تنها نکته درخشان مربوط به دوربین گوشی Nokia 8 نمی باشد. OZO، برندی که با دوربین های واقعیت مجازی 360 درجه و با کیفیت بسیار بالای نوکیا شناخته شد و در زمینه صدا نیز بسیار قدرتمند می باشد، در این گوشی به کار گرفته شده است. Nokia 8 مجهز به سه میکروفون بسیار با کیفیت می باشد که از الگوریتم صدا دوربین های OZO نیز در آن ها استفاده شده است. در نتیجه این کار، صداها به صورت بسیار با کیفیتی ثبت می شوند به گونه ای که هنگام تماشای ویدیو هایی که صدا نیز همراه با آن ها ثبت شده است و در صورت استفاده از هدفون به راحتی می توان موقعیت منبع صدا را تشخیص داد.

کیفیت تصاویر:

در عکس های ثبت شده در روز و شرایط نوری مناسب، جزئیات بسیار زیادی قابل مشاهده بوده و رنگ ها بسیار نزدیک به واقعیت و پر چنب و جوش می باشند. تصاویر ثبت شده در این شرایط نوری به مقدار خوبی شارپ بوده، محدود دینامیکی وسیعی داشته و نویز تصویر بسیار کمی دارد. این موارد باعث می شود تا دوربین 13MP نوکیا را بتوان بهترین دوربین 13MP موجود در بازار دانست و کیفیت عکس های ثبت شده با این گوشی را بسیار بالا و خوب ارزیابی کرد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین Nokia 8 در شرایط نوری ضعیف و هنگام شب نیز بسیار عالی و بالا می باشد. رنگ تصاویر بسیار نزدیک به واقعیت، نویز تصاویر کم و مقدار جزئیات تصاویر نیز بالا می باشد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

دوربین Nokia 8 به طور خودکار قابلیت HDR را در شرایطی که به آن نیاز باشد فعال و در شرایطی که به آن نیازی نباشد غیر فعال می کند و این امر به بهتر شدن کیفیت تصاویر کمک زیادی می کند.

عکاسی پانوراما نیز در Nokia 8 بسیار هیجان انگیز و عالی می باشد. تصاویر پانوراما این گوشی مانند تصاویر ثبت شده معمولی از جزئیات زیادی بهره مند بوده و دامنه دینامیکی وسیعی نیز دارند.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

تمامی گوشی هایی که مجهز به دوربین های دوتایی می باشند، قابلیت عکس برداری پرتره با کیفیت بالایی را نیز دارند وNokia 8  نیز از این قاعده مثتثنی نمی باشد. این امکان که در Nokia 8 با نام Live Bokeh نیز شناخته می شود به طور خودکار چهره افراد را تشخیص می دهد. با لمس صفحه نمایش گوشی در این زمان، یک اسلایدر نمایش داده می شود که شدت این حالت را می توان به کمک آن تنظیم کرد. عملکرد Nokia 8 در این زمینه بسیار عالی بوده و این گوشی یکی از بهترین عملکردها را در بین گوشی های همراه دارد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

امکان عکس برداری همزمان به کمک دوربین های سلفی و اصلی گوشی یکی دیگر از امکانات جالب Nokia 8 می باشد. البته نکته جالب در مورد این حالت این است که نتیجه کار و در واقع نتیجه ترکیب شدن عکس های دوربین های اصلی و سلفی در یک عکس، عکسی با کیفیت 8MP می باشد که با توجه به 13MP بودن دوربین های اصلی و سلفی این گوشی، کمی عجیب به نظر می رسد.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

دوربین به کار رفته در قسمت جلو گوشی همان دوربین 13MP رنگی استفاده شده در قسمت پشت گوشی می باشد. دوربین جلو گوشی تمامی امکانات دوربین اصلی را مانند لنز زایس و قابلیت تشخیص چهره را با خود به همراه دارد و تنها موردی که در دوربین جلو گوشی وجود ندارد، سیستم تثبیت کننده نوری تصویر می باشد. کیفیت تصاویر سلفی به خوبی تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی می باشند. جزئیات زیاد، رنگ های نزدیک به واقعیت و دامنه دینامیکی بالا از جمله ویژگی های این تصاویر می باشند.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

دوربین نوکیا قابلیت ثبت ویدیوهایی با کیفیت های 2160p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه و همچنین 1080p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه را نیز دارد. امکان فیلم برداری اسلوموشن و همچنین فیلم برداری همزمان با دوربین های سلفی و اصلی از دیگر امکانات دوربین Nokia 8 می باشند. ویدیوهای 2160p نوکیا با نرخ بیت 42Mbps و صدا ویدیوها با نرخ بیت 256KBps ذخیره می شوند. به لطف تکنولوژی OZO و همچنین سه میکروفون به کار رفته در این گوشی، کاربر می تواند یک حالت از بین سه حالت ممکن را برای ضبط صدا ویدیوها انتخاب کند که در حالت اول میکروفون جلو گوشی اقدام به ضبط صدا کرده و در حالت دوم میکروفون پشتی و در حالت سوم هر سه میکروفون با یکدیگر عمل ضبط صدا را انجام می دهند. بدون توجه به این که کاربر از کدام یک از این سه حالت گفته شده هنگام ثبت ویدیوهای خود استفاده کرده باشد، کیفیت صدا در Nokia 8 بسیار بالا می باشد به خصوص اگر هنگام تماشای ویدیو ها کاربر از هدفون های 3D استفاده نماید.

قابلیت فیلم برداری 4K نیز بدون شک در پرچمدار جدید نوکیا وجود دارد و در مجموع می توان گفت که ویدیو های ثبت شده با این گوشی نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشند. جزثیات به اندازه کافی بالا بوده و دامنه دینامیکی نیز وسیع می باشد. اما باید اعتراف کرد که ویدیوهای ثبت شده با Nokia 8 علی رغم کیفیت بسیار خوب و قابل قبولی که دارند و بر خلاف کیفیت بسیار بالای تصاویر ثبت شده با این گوشی، قابلیت رقابت با برخی پرچمدارها را ندارند.

جمع بندی:

صفحه نمایش LCD با کیفیت بسیار بالا که این صفحه نمایش را به بهترین صفحه نمایش LCD موجود در بازار تبدیل کرده است، دوبین هایی با کیفیت بسیار بالا و کیفیت صدا بی نظیر، سخت افزار های قدرتمند و بسیاری امکانات دیگر از مزیت های پرچمدار جدید نوکیا می باشند.

نقد و بررسی گوشی نوکیا 8

در نهایت می توان گفت که به نظر می رسد HMD با ساخت گوشی Nokia 8 ثابت کرده است که توانایی زنده کردن نام نوکیا در بازار گوشی های هوشمند را خواهد داشت و در نتیجه باید منتظر آینده روشنی برای Nokia بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی کامل گوشی Nokia 8"

  1. باسلام وتشکر ازنقدوبررسی عالی وبدون نقص تون فقط درنقدنوکیارایک شرکت یونانی!!!!!!ثبت کردین که ……..
    ولی خدایی نقدتون واقعا عالی ایست
    سلام نوکیا
    سلام ارباب گوشی ها