نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی 5

نقد و بررسی جامع گوشی LG G5

گوشی LG G5 محصول جدید کمپانی ال‌جی می‌باشد که با ایده‌ها و خلاقیت‌های فراوانی همراه است. این دستگاه که پرچمدار فعلی گوشی‌های این کمپانی می‌باشد، به بهترین چیپست اسنپ‌دراگون و دو دوربین پشتی مجهز است. اما مطمئنا امروزه هیچکسی بارزترین ویژگی گوشی ال‌جی G5 را در این دو مورد نمی‌بیند. طراحی ماژولار در واقع اصلی‌ترین عامل سر زبان افتادن این دستگاه می‌باشد. در نقد و بررسی گوشی ال‌جی G5 با این محصول کره‌ای بیشتر آشنا خواهیم شد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی 5 - اینفوگرافی

گوشی ال‌جی جی 5 یک دستگاه ماژولار است که به کاربر این اجازه را می‌دهد از افزونه‌های حاضر استفاده کرده و به گوشی خود نصب کند. در حال حاضر LG برای این گوشی از دو افزونه رونمایی کرده که یکی با دارا بودن دکمه‌های دوربین و باتری اضافی می‌تواند طول عمر باتری دستگاه و تجربه عکاسی موبایل را بهبود دهد و دیگری همانند یک آمپلی‌فایر خارجی عمل کرده و کیفیت صدای خروجی را ارتقا می‌دهد.

طراحی گوشی LG G5

طراحی گوشی ال‌جی جی 5 از طراحی نسل‌های قبلی فاصله گرفته و کمترین نقطه اشتراکی می‌توان در طراحی جدید ال‌جی با نسل‌های قبلی پرچمدارانش پیدا کرد. دیگر خبری از دکمه پاور و ولووم تعبیه شده در زیر دوربین اصلی نیست، ظاهر قاب پشتی کلا تغییر کرده و از یک فریم فلزی با کیفیت برای یک پرچمدار شایسته استفاده شده است.

محافظ گلس بکار گرفته شده در رویه گوشی، تمامی این قسمت را پوشانده و تبدیل به یکی از اصلی‌ترین رکن‌های زیبایی و ظرافت این گوشی شده است. گلس 3D Arc استفاده شده در قسمت بالایی تقریبا حس و حال لبه خمیده را به کاربر القا می‌کند. از دو طرف گوشی نیز این گلس به زیبایی هرچه تمام روی فریم گوشی خوابیده است. ظرافت این گلس باعث کمتر شدن مقاومت آن نشده و در واقع این گلس دقیقا در همان حد و اندازه‌هایی که از G5 انتظار می‌رفت توان محافظت از زوایای مختلف دستگاه را دارد.

گوشی ال‌جی جی 5 - طراحی رویه گوشی

بدنه دستگاه به شکل یکپارچه فلز می‌باشد، اما به ادعای برخی کاربران کنجکاو، در صورتی که رنگ دستگاه را خراش دهید، با بدنه‌ای شبیه به پلاستیک روبرو خواهید شد. البته احتمالا خط آنتن گوشی که از جنس پلاستیک است باعث این برداشت اشتباه در مورد جنس بدنه گوشی شده است.

خارج کردن باتری اصلی دستگاه از مجیک اسلات (اصطلاحی که برای محل اتصال افزونه‌های این گوشی به کار می‌رود) بسیار آسان بوده و می‌توان به همان راحتی دیگر افزونه‌ها را به گوشی متصل کرد. به یاد داشته باشید که باتری گوشی به افزونه‌ها متصل می‌شود و خارج کردن هر افزونه طبیعتا باعث خاموش شدن دستگاه خواهد شد. خوشبختانه G5 عملکرد بسیاری سریعی در بوت شدن دارد و برای روشن کردن دستگاه مدت زمان زیادی صبر نخواهید کرد.

گوشی ال‌جی جی 5 - طراحی مجیک اسلات

صفحه‌نمایش گوشی LG G5

صفحه‌نمایش استفاده شده در گوشی LG G5 تقریبا سایز کوچک چیزی است که در V10 دیده بودیم. این پنل از نوع Quantum IPS-LCD بوده و دارای وضوح تصویر 4 برابر HD می‌باشد. با توجه به اندازه صفحه و رزولوشن آن، می‌توان نتیجه گرفت که تراکم پیکسلی این صفحه برابر با 554ppi می‌باشد.

نمایش رنگ‌ها نیز تفاوت چندانی با صفحه‌نمایش V10 نداشته و همچنان جزو خوب‌ها می‌باشد. عمق رنگ‌های تیره خیره کننده است، عملکرد صفحه در زیر تابش نور مستقیم آفتاب خوب است و نهایتا حداکثر روشنایی صفحه نیز کاملا مناسب می‌باشد.

گوشی ال‌جی جی 5 - صفحه‌نمایش

علاوه بر اینکه کیفیت صفحه‌نمایش‌های بکار گرفته شده در پرچمداران جدید بهبودهای خیره کننده‌ای داشته، اخیرا شاهد اضافه شدن ویژگی جدیدی به این صفحه‌نمایش‌ها می‌باشیم. ویژگی Always-on به دستگاه این اجازه را می‌دهد که در حالت خاموشی صفحه نیز با کمترین میزان مصرف باتری (1 درصد به ازای یک ساعت) به نمایش برخی اطلاعات اصلی مانند ساعت، تاریخ و تماس‌ها و نوتیفیکیشن‌های از دست رفته بپردازد.

طول عمر باتری LG G5

قسمت باتری جزو بخش‌هایی است که به شکل کاملا مستقیم تحت تاثیر طراحی ماژولار این گوشی قرار گرفته است. بدین شکل که با پایین کشیدن مجیک اسلات گوشی، باتری دستگاه نیز بیرون می‌آید. همانطور که در جدول مشخصات گوشی LG G5 مشاهده کرده‌اید، ظرفیت این باتری برابر با 2,800mAh می‌باشد، اما این همه ماجرا نیست. در صورتی که باتری را به ماژول Cam-Plus متصل کرده و وارد دستگاه کنید، ظرفیت باتری به 4,000mAh ارتقا خواهد یافت. در واقع این ماژول خود دارای باتری 1,200mAh می‌باشد که با اتصال آن به گوشی مجموع ظرفیت باتری به مقدار گفته شده افزایش پیدا می‌کند. به لطف نسل جدید تکنولوژی شارژ سریع کوالکام (نسل 3) باتری گوشی در مدت 30 دقیقه تقریبا 80 درصد شارژ می‌شود.

گوشی ال‌جی جی 5 - باتری و طول عمر باتری

طول عمر باتری در مقایسه با دیگر پرچمداران جدید مانند Galaxy S7 و اچ‌تی‌سی 10 چندان قابل تعریف نیست. با همه این حال، این باتری قادر است به مدت 18 ساعت در حالت مکالمه، 8 ساعت در حالت وبگردی و 10 ساعت در حالت پخش ویدیو انرژی دستگاه را تامین کند. تنها توجیه که می‌توان برای عملکرد نسبتا ضعیف این باتری پیدا کرد، طراحی ماژولار دستگاه و امید به ارتقای طول عمر باتری توسط افزونه‌های دیگر می‌باشد.

خروجی صدای گوشی ال‌جی جی 5

کیفیت خروجی صدای این گوشی یکی از بهترین‌هایی است که تا به حال مشاهده کرده‌ایم. چنانکه از افزونه Hi-Fi Plus استفاده کنیم، کیفیت و بلندی صدا با اختلاف بسیار زیادی در رتبه اول قرار می‌گیرد. با وجود اینکه کیفیت صدا در حالت پیش‌فرض (بدون استفاده از افزونه) عالی می‌باشد، اما بلندی صدای آن چندان قابل تعریف نیست.

برای کاربرانی که علاقه‌مند به گوش دادن آهنگ از گوشی‌شان می‌باشد، مطمئنا G5 می‌تواند تجربه لذت‌بخشی فراهم کند. در حالی وضوح صدا و کیفیت این گوشی جزو بهترین‌ها می‌باشد که تنها از یک اسپیکر در این گوشی استفاده شده است.

دوربین گوشی ال‌جی G5

پرچمدار جدید این کمپانی با دو دوربین پشتی طراحی شده که یکی با زاویه بسیار باز 135 درجه‌ای و دیگری با زاویه معمول 75 درجه‌ای اقدام به تصویر برداری می‌کند.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی 5 - دوربین‌های پشتی

در حقیقت دوربین دوم از سنسوری با مگاپیکسل کمتر – 8MP – بهره می‌برد. این در حالی است که دوربین پشتی اصلی از سنسور 16MP با گشایش لنز f/1.8 برخوردار است.

تصویر زیر که در مقایسه دوربین‌های G5 توسط جی‌اس‌ام آرنا انجام گرفته شده، به وضوح تفاوت زاویه هر دو دوربین را نشان می‌دهد.

گوشی ال‌جی جی 5 - دوربین

کیفیت عکس‌ها در حد بسیار خوبی می‌باشد. خروجی تصاویر دارای جزییات بسیار بالا با کمترین نویز می‌باشند، اما شارپ کردن عکس‌ها به نظر می‌رسد در الگوریتم‌های بکار گرفته شده برای این دوربین بیش از اندازه اتفاق می‌افتد و این امر باعث می‌شود که کمی تصاویر غیر طبیعی به نظر برسند. رنگ‌ها با حداکثر دقت رندر می‌شوند و کنتراست عکس‌ها به مانند دامنه دینامیکی رنگ‌ها عالی می‌باشد. حتی اگر حالت HDR دوربین خاموش باشد، دوربین جزییات خوبی از محیط‌های سایه‌دار ضبط می‌کند.

در مورد حالت فیلم‌برداری نیز همانطور که انتظار می‌رفت، این دوربین قادر به ضبط فیلم‌های 4K با سرعت 30fps می‌باشد. نکته عجیب در مورد حالت فیلم‌برداری اینکه خبری از فیلم‌برداری 1080p با سرعت 60fps نیست. در حالت اسلومو نیز می‌توانید فیلم‌هایی با کیفیت 720p و با سرعت 120fps ضبط کنید. در حالت فیلم‌برداری 4K نرخ بیتی فیلم‌ها 48Mbps بوده و سرعت فیلم‌ها برابر با 30 فریم بر ثانیه می‌باشد و همچنین فیلم‌های گرفته شده مانند عکس‌های این دوربین دارای جزییات بالا با نویز پایین می‌باشند.

بخش نرم‌افزاری گوشی LG G5

این پرچمدار جدید با نسل جدید رابط کاربری اندرویدی LG UX همراه می‌باشد که بر پایه اندروید مارشمالو 6.0.1 طراحی شده است. با نگاهی دقیق‌تر به این رابط کاربری، می‌توان ویژگی‌های جدید اضافه شده و تغییرات به عمل آمده در طراحی متریال آن را مشاهده کرد.

طبق معمول صفحه قفل شامل نمایش نوتیفیکیشن‌ها و میان‌برهایی برای برخی اپلیکیشن‌ها می‌باشد. برای باز کردن قفل صفحه هم می‌توان از روش دوبار ضربه زدن به صفحه و یا روش امن‌تر Knock Code استفاده کرد. به هر حال بهترین روش برای باز کردن قفل دستگاه استفاده از سنسور اثر انگشت می‌باشد. با توجه به اینکه این حسگر با دکمه پاور ادغام شده است، تنها کافی است که یک بار روی آن ضربه بزنید و از آنجایی که این سنسور همیشه فعال است، در سریع‌ترین زمان ممکن قفل دستگاه باز خواهد شد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی 5 - طراحی

صفحه‌خانه به غیر از اینکه دکمه کشویی اپلیکیشن‌ها حذف شده، تغییر چندانی نداشته است. این صفحه از تمامی ویجت‌ها و میان‌برها پشتیبانی می‌کند و می‌توان تصاویر پس زمینه و افکت‌های پیش‌فرض را تغییر داد. مواردی که در صفحه گلنس در دسترس کاربران می‌باشد، شامل نمایش اطلاعاتی از LG-Health، رویدادهای تقویم، کنترل موزیک، ریموت IR و Smart-Settings می‌باشد.

همانطور که گفتیم، مهمترین تغییر رخ داده در این رابط کاربری، حذف دکمه کشویی اپلیکیشن‌ها می‌باشد. بدین ترتیب و در این رابط کاربری، تمامی اپلیکیشن‌ها به مانند رابط کاربری گوشی‌های چینی و به تقلید از iOS در صفحه‌خانه نمایش داده می‌شوند.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی 5 - رابط کاربری

در کل می‌توان گفت که رابط کاربری LG Optimus نسخه 5.0 به بهترین شکل ممکن طراحی شده و با وجود تغییراتی در نمایش و جدول‌بندی اپلیکیش‌ها، سرویس‌ها و قابلیت‌های مهم خود را حفظ کرده است. این رابط کاربری یکی از رابط‌های بسیار نزدیک به نسخه خام اندروید بوده که در آن تنها به سازمن‌دهی دوباره این سیستم‌عامل و بهبود سازی در چند بخش مختلف پرداخته شده است.

عملکرد و بنچمارک گوشی LG G5

این دستگاه به جدیدترین چیپست طراحی شده کمپانی کوالکام مجهز شده که طبق ادعای سازنده‌های آن، قدرت این چیپست در مقایسه با نسل قبلی – اسنپ 810 – تا دو برابر افزایش یافته است. این تراشه دارای 4 هسته Kyro (دو هسته 2.15 گیگاهرتزی و دو هسته 1.6 گیگاهرتزی) و پردازنده گرافیکی آدرنو 530 می‌باشد که در کنار حافظه رم 4 گیگابایتی از نوع LPDDR4 می‌تواند یکی از بهترین عملکردها را در میان دیگر پرچمداران مطرح داشته باشد. گوشی LG G5 با دارا بودن چنین سیستمی یکی از بهترین گوشی‌های مخصوص گیمینگ می‌باشد که با تهیه عینک VR جدید ال‌جی که در کنار همین گوشی معرفی شده است، تجربه لذت‌بخشی می‌تواند در این حوزه برای کاربرانش رقم بزند.

پردازش تک هسته نقطه قوت چیپست اسنپ‌دراگون 820 می‌باشد که از تمامی چیپ‌های هم‌رده خود مانند اگزینوس 8890 عملکرد بهتری دارد. در واقع هسته‌های Kyro از همتاهای خود مانند Mangoose در تراشه اگزینوس 8890 و Cortex-A57 در اسنپ 810 توان پردازشی بالاتری دارند. هسته Kyro تقریبا شبیه به هسته‌های Twister در چیپ‌های اپل می‌باشد که در بازار فعلی چیپست‌های گوشی و تبلت در رتبه اول قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی 5 - بنچمارک

همانطور که نتیجه دو بنچمارک Basemark OS II و Basemark X نشان می‌دهد، G5 عملکردی مناسب برای یک پرچمدار شایسته داشته و با وجود قدرت پردازشی بسیار بالایش، با هیچگونه مشکل داغ کردن همراه نیست. البته در پردازش‌های سنگین گوشی کمی گرم می‌شود اما نه در حدی که بتوانیم برچسب داغ کردن را به آن بچسبانیم.

سخن پایانی

پرچمداران جدیدی تا به اینجای سال 2016 معرفی و عرضه جهانی شده‌اند که هرکدام یک از آنها در نوع خود بهترین گزینه‌های خرید گوشی بالارده می‌باشند. اختلاف مشخصاتی این پرچمداران نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و هر کدام از سازنده‌های آنها در پی آن بوده‌اند که از بهترین سخت‌افزار ممکن استفاده کنند. اما علاوه بر قیمت گوشی ها، نوآوری و خلاقیت است که می‌تواند برگ برنده یک دستگاه در این رقابت سخت و فشرده باشد. گوشی LG G5 علاوه بر اینکه توانسته تحسین‌های ال‌جی بازها را با خود به همراه داشته باشد، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به برندهای دیگر را نیز به خود جلب کرده است. طراحی ماژولار گوشی‌های هوشمند که از مدت‌ها پیش تنها در آزمایشگاه‌های گوگل محدود شده بود، مزیت رقابتی بسیار بزرگی برای این گوشی کره‌ای محسوب می‌شود. LG دست کمپانی‌های سوم شخص را نیز برای طراحی ماژول‌های مختلف برای G5 را باز گذاشته و برای جا افتادن این مساله خود دو افزونه Cam-Plus و Hi-Fi را همراه گوشی معرفی کرده است. باید امیدوار باشیم که علاوه بر اینکه افزونه‌های دیگری برای این گوشی طراحی شود، برای تهیه افزونه‌ها در بازار کشورمان به مشکل برنخوریم.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی 5 - نکات مثبت و منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *