نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

امسال سال هیجان انگیز و بسیار خوبی برای طرفداران گوشی های هوشمند و مخصوصا طرفداران پرچمدارها بود. پرچمدارهای شرکت های مختلف با قابلیت های بسیار جدید و نوآورانه خود و تبلیغات بسیار زیادی که انجام می دهند، هر یک به طریقی نظر کاربران را به سمت خود جلب می کنند. اما پس از عرضه این پرچمدارها به بازار و پس از گذشت مدت زمان کمی، ایرادات و مشکلات هر یک از آن ها مشخص شده و تعداد کمی از آن ها در کنار یکدیگر، لیستی از بهترین پرچمدارهای سال را تشکیل می دهند. یکی از پرچمدارهایی که با امکانات و قابلیت های هیجان انگیز خود قادر به حضور در این لیست می باشد، گوشی Huawei P20 Pro می باشد.

P20 Pro چند ماه قبل از رونمایی و عرضه رسمی خود، تمامی نگاه ها و توجه ها را با عنوان “اولین گوشی هوشمند مجهز به دوربین سه گانه ” به سمت خود جلب کرد. پرچمدار جدید هواوی علاوه بر دوربین سه گانه خود، از طراحی و رنگ بندی بسیار زیبا و منحصر به فردی نیز بهره می برد که به سادگی این گوشی را از دیگر گوشی های موجود در بازار متمایز می کند. صفحه نمایش بسیار با کیفیت AMOLED که از طراحی شبیه به گوشی iPhone X اپل نیز بهره برده و ناچ یا بریدگی نیز دارد، از جمله دیگر ویژگی های قابل توجه P20 Pro می باشند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

P20 Pro یک گوشی فوق العاده می باشد. با شنیدن نظرها و نقدهای برخی منتقدان گوشی های همراه که هر دو گوشی iPhone X و P20 Pro را استفاده کرده اند، بر خلاف انتظار، برخی از آن ها P20 Pro را حتی پرچمداری بهتر نسبت به iPhone X توصیف کرده اند به طوری که به نظر می رسد P20 Pro می تواند یک همراه کاملا قابل اعتماد باشد. همراهی که قادر به برطرف کردن تمامی نیازهای کاربر خود می باشد. اما در کنار تمامی ویژگی های که خود گوشی دارد، به روز رسانی های مستمر و بسیار کارآمدی که هواوی به طور مرتب برای گوشی های خود ارایه می کند، نکته مثبت دیگری برای پرچمدار هواوی محسوب می شود. کاری که حتی برند ها و شرکت های مشهورتر نیز آن را انجام نمی دهند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

طراحی:

رنگ بندی بسیار زیبا، ماهرانه و تیره و روشن P20 Pro بدون شک یکی از مهمترین ویژگی های این پرچمدار می باشد که به سادگی برای مدت ها در ذهن کاربر مانده و این گوشی را از دیگر گوشی های موجود در بازار متمایز می سازد. در حالی که بروزرسانی های بسیار زیاد و قابل توجهی در بخش سخت افزار و نرم افزار P20 Pro در مقایسه با گوشی P10 هواوی که پرچمدار سال گذشته این شرکت نیز محسوب می شود رخ داده است، طراحی یکی از ویژگی های بسیار مهمی می باشد که در همان نگاه اول می تواند نظر کاربر را به سمت گوشی جلب کند و P20 Pro نیز کاملا طراحی و ظاهر یک برنده را دارد.

رنگ بندی تیره و روشن P20 Pro، در بازاری که دیگر طراحی تمامی گوشی های آن شبیه به هم و خالی از نوآوری است، یک ویژگی بسیار جلب توجه کننده برای پرچمدار جدید هواوی محسوب می شود. سامسونگ در سال های اخیر طراحی بسیار تکراری و بدون نوآوری را در گوشی های خود به کار گرفته است، اپل در زمینه طراحی یک تکرار کننده بزرگ محسوب می شود و برندهای دیگر مانند LG، Xiaomi و دیگران به جای این که خلاقیتی به خرج دهند، اغلب از طراحی های محبوب برند های مشهور تر الگوبرداری می کنند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

در چنین شرایطی، خلاقیت به خرج دادن هواوی و ترکیب رنگ ها برای بخشیدن ظاهری متمایز به گوشی، نکته ای خوشحال کننده محسوب می شود هر چند جنس بدنه گوشی همان شیشه ای مشهور هواوی می باشد، البته کمی بزرگتر و نازک تر. P20 Pro به صفحه نمایشی با ناچ نیز مجهز می باشد که تعداد کمی از گوشی های امروزی از آن بهره برده ولی تعدادشان در حال افزایش است.

جایگزین کردن گوشی iPhone X با P20 Pro حداقل از نظر ظاهری به راحتی ممکن است. پرچمدار هواوی احساس بروز بودن و تازه ای را به کاربر خود القا می کند. باید اعتراف کرد که طراحی اپل و رنگ بندی به کار گرفته در گوشی هایش، کمی تکراری و خسته کننده شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

اکثر کاربران ترجیح می دهند که از تمامی جنبه های گوشی خود لذت ببرند و این علاقه، دلیلی است که برخی از آن ها به استفاده از قاب ها و کیف های جانبی اعتقادی ندارند. بله، احتمال دارد گوشی بیافتد، صفحه نمایش آن بشکند، روی بدنه آن خط و خش ایجاد شود اما با این وجود برخی کاربران به استفاده از گوشی بدون نصب کردن هر گونه لوازم جانبی روی آن، علاقه دارند. برای این دسته از کاربران که تعداد آن ها کم نیز نمی باشد، خوش دست بودن گوشی و لیز نبودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. P20 Pro به اندازه iPhone لیز می باشد اما به دلیل بیشتر بودن ابعادش در مقایسه با iPhone، احتمال این که پرچمدار هواوی از دست کاربر بیافتد، بیشتر می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

اما در مجموع می توان گفت که علی رغم ابعاد بزرگی که P20 Pro دارد، پرچمدار جدید هواوی یک گوشی خوش دست محسوب شده و در مقایسه با دیگر گوشی های هم اندازه با خود، در دست نگه داشتن و استفاده از آن حتی هنگام ثبت تصاویر سلفی با یک دست، راحت تر می باشد. دلیل لیز نبودن بیش از حد P20 Pro علی رغم ابعاد بزرگ و جنس شیشه ای آن، لبه ها یا فریم فلزی مانند گوشی می باشد. لبه های P20 Pro هر چند شباهت بسیار زیادی به بدنه گوشی و جنس شیشه ای آن دارند، اما در ساخت آن ها از پوششی استفاده شده است که از لیز بودن لبه های گوشی بر خلاف بدنه شیشه ای آن جلوگیری می کند. در واقع به لطف همین ویژگی است که در دست گرفتن P20 Pro به راحتی و بدون ایجاد نگرانی برای کاربر، ممکن شده است.

صفحه نمایش بزرگ 6.1 اینچ گوشی که به اصطلاح دارای ناچ یا بریدگی نیز می باشد، بخش عمده ای از قسمت جلو گوشی را به خود اختصاص داده است. همچنین در مقایسه با iPhone X، پرچمدار هواوی از یک سنسور اثر انگشت نیز در قسمت پایین صفحه نمایش بهره می برد و همین ویژگی از دید اکثر کاربران، یک برتری بزرگ برای P20 Pro در مقایسه با iPhone X محسوب می شود. پرچمدار اپل شاید مجهز به صفحه نمایشی تمام صفحه و با کم ترین حاشیه ممکن باشد، اما از آن جایی که این گوشی قادر به استفاده از پیکسل های قسمت پایین صفحه نمایش نمی باشد، حذف اسکنر اثر انگشت به امتیازی منفی برای آن تبدیل شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

دکمه همه کاره هواوی که سنسور اثر انگشت گوشی نیز می باشد، یکی از محبوب ترین ابزارهای کنترلی در میان گوشی های هوشمند می باشد که نمی توان این واقعیت را انکار کرد. با یک بار ضربه زدن به این دکمه، عملیات Back یا برگشت، با لمس و نگه داشتن انگشت روی دکمه، عمل Home یا بازگشت به صفحه اصلی گوشی و در نهایت با کشیدن انگشت روی آن، برنامه های اخیرا مورد اجرا قرار گرفته، نمایش داده می شوند. دکمه همه کاره هواوی یکی از بهترین، راحت ترین و کاربردی ترین ویژگی های P20 Pro محسوب شده و در مقایسه با راه حل اپل که از طریق ژست های حرکتی و بر روی صفحه نمایش انجام می شود، بسیار بهتر و راحت تر نیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

قسمت پشت P20 Pro به اندازه روزی که از آن رونمایی شد، خیره کننده و هیجان انگیز می باشد. رنگ بندی گوشی به اندازه ای زیبا می باشد که کاربر هیچ رغبتی به استفاده از لوازم جانبی و پنهان کردن رنگ گوشی نخواهد داشت. و در نهایت دوربین سه گانه گوشی که برجسته ترین و جلب توجه کننده ترین قابلیت P20 Pro نیز می باشد، نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

P20 Pro یک گوشی کامل، بسیار کارآمد و کاربردی می باشد که طراحی آن نیز با در نظر گرفتن تمامی جوانب و به صورتی بسیار حرفه ای انجام گرفته است. هیچ تصمیم احساسی و بیهوده ای حتی در طراحی و ساخت P20 Pro گرفته نشده است. پرچمدار هواوی، علی رغم اندازه و جنس شیشه ای بدنه گوشی، به خوبی در دست قرار گرفته و به لطف فریم فلزی مانند خود، در دست نگه داشتن آن نیز به راحتی ممکن می باشد. سخت افزار و نرم افزار گوشی به قدری قدرتمند می باشد که کاربر می تواند از کارایی بالای گوشی برای مدت زیادی، مطمئن باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

نبود جک 3.5 میلی متری صوتی در P20 Pro از آن جایی که این ویژگی در پرچمدارهای دیگر نیز غایب می باشد، چندان احساس نمی شود و به نظر می رسد که کاربران نیز از عدم حضور این ویژگی در گوشی های همراه خود، دیگر تعجب نمی کنند. و در نهایت در مورد اسپیکر های گوشی می توان گفت که عی رغم کیفیت بسیار خوبی که اسپیکرهای P20 Pro دارند، اسپیکر های به کار گرفته شده در iPhone X با اختلاف بسیار زیادی از کیفیت بهتر و بالاتری بهره مند می باشند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

صفحه نمایش:

اپل اولین برند و سازنده ای می باشد که بریدگی یا ناچ را به صفحه نمایش گوشی خود اضافه کرد. پس از اپل، دیگر برند های معتبر نیز بسیار سریع و بدون در نظر گرفتن مزیت ها و معایب آن، بریدگی صفحه نمایش را که قابلیتی بحث بر انگیز نیز می باشد، به گوشی های خود آوردند.

P20 Pro به یک صفحه نمایش 6.1 اینچ و از نوع AMOLED مجهز می باشد. رزولوشن این صفحه نمایش برابر با 2240 × 1080 و تراکم پیکسلی آن نیز برابر با 408 پیکسل بر اینچ می باشد. علی رغم این که کیفیت صفحه نمایش پرچمدار سال گذشته هواوی یعنی P10 برابر با 1440p بود، کیفیت صفحه نمایش P20 Pro به قدری خوب می باشد که برخی اوقات کاربر 1080p بودن صفحه نمایش P20 Pro را از یاد می برد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

بریدگی صفحه نمایش P20 Pro کمتر از بریدگی گوشی iPhone X اپل می باشد و دلیل آن نیز کمتر بودن تجهیزات سخت افزاری پرچمدار هواوی در مقایسه با پرچمدار اپل است. بریدگی صفحه نمایش همان طور که به آن اشاره نیز شد، اولین بار توسط اپل و با معرفی گوشی iPhone X، رونمایی شد. مهم ترین دلیلی که این ویژگی بر خلاف انتظارات اپل، مورد توجه کاربران قرار نگرفت، گسترش محتوای برنامه های در حال اجرا به قسمت دارای بریدگی و حذف شدن قسمتی از برنامه می باشد. اما هواوی قابلیت مخفی کردن قسمت دارای بریدگی صفحه نمایش را نیز در P20 Pro قرار داده است. به این تریتب، هیچ برنامه ای محتویات خود را تا قسمت دارای بریدگی گسترش نخواهد داد. در این حالت، زمینه قسمت دارای بریدگی صفحه نمایش کاملا مشکی رنگ شده و آیکون های قسمت status و ساعت و باتری در آن به زیبایی به نمایش در می آیند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

روش دیگر مخفی کردن ناچ یا بریدگی صفحه نمایش، استفاده از پس زمینه های تیره رنگ یا پس زمینه هایی که قسمت بالای آن ها تیره است، می باشد. در چنین شرایطی، هنگام اجرا برخی برنامه ها، محتوای برنامه به قسمت دارای بریدگی گسترش پیدا کرده و منجر به اذیت کاربر خواهند شد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

صفحه نمایش P20 Pro یکی از بهترین و با کیفیت ترین صفحه نمایش های گوشی های هوشمند می باشد. پنل AMOLED، رزولوشن بالا، کنتراست عالی، عملکرد بسیار عالی صفحه نمایش در محیط بیرون و زیر نور مستقیم خورشید، در تمامی موارد، صفحه نمایش پرچمدار هواوی، یکی از بهترین عملکردها را از خود به نمایش می گذارد. به لطف به کار گرفتن سنسور اثر انگشت و گسترش ندادن صفحه نمایش تا انتها لبه پایین گوشی، حتی یک پیکسل از صفحه نمایش نیز هدر داده نمی شود. موردی که برای iPhone X و برخی برنامه ها و صفحه کلید برنامه های در حال اجرایش، بسیار زیاد اتفاق می افتد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

از مزیت های بهره مندی از پنل AMOLED می توان به نمایش پیکسل های مشکی با بالاترین کیفیت، کنتراست عالی و کیفیت بسیار بالای محتوای پخش شده در صفحه نمایش گوشی اشاره کرد. در مجموع می توان گفت که کیفیت صفحه نمایش P20 Pro هنگام وب گردی، نمایش تصاویر، نمایش پیام های متنی، پخش فیلم و ویدیو و موارد دیگر به قدری خوب می باشد که 1080p بودن و بریدگی صفحه نمایش آن به راحتی فراموش می شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، چنان چه از آن دسته از کاربرانی می باشید که از صفحه نمایش همیشه روشن یا AOD به دلیل مصرف بالای باتری، استفاده نمی کنند، در بریدگی صفحه نمایش P20 Pro یک LED چند رنگ نیز مخفی شده است که برای اطلاع رسانی تماس های از دست رفته، پیام های دریافتی و در حالت کلی نوتفیکیشن های گوشی، چنان چه صفحه نمایش گوشی خاموش باشد، بسیار کاربردی و کاربر پسند می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

نرم افزار:

رابط کاربری EMUI 8.1 که بر پایه Android 8.1 نوشته شده است، یکی از بهترین بسته های نرم افزاری اندروید می باشد که می توان در بازار پیدا کرد. قابلیت ها و ویژگی های بسیار زیادی به رابط کاربری EMUI 8.1 اضافه شده است که ما به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

اولین چیز، قابلیت های بسیار زیاد و کاربردی امنیتی می باشد. اولین گزینه از میان گزینه های پیش روی کاربر برای قفل گشایی گوشی، طبیعتا سنسور اثر انگشت می باشد. هواوی، شناساندن 5 اثر انگشت را در پرچمدار خود ممکن کرده است که کاربر می تواند برای اعتبار سنجی برنامه های مرتبط با پرداخت پول نیز از آن ها استفاده کند. همچنین برای قفل کردن برنامه های نصب شده روی گوشی، ایجاد فضای شخصی و قفل کردن برخی فایل ها نیز کاربر می تواند از این قابلیت استفاده نماید. در این حالت، پس از قفل گشایی گوشی به کمک سنسور اثر انگشت، هنگام اجرا کردن برنامه هایی که کاربر آن ها را نیز قفل کرده است، مجددا اثر انگشت کاربر درخواست خواهد شد. سنسور اثر انگشت P20 Pro همیشه روشن و آماده به کار بوده و از دقت و سرعت بسیار بالایی نیز بهره مند می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

از آن جایی که قفل گشایی با تشخیص چهره به یکی از ویژگی های مرسوم پرچمدار ها و گوشی های بالا رده تبدیل شده است، این قابلیت نیز در P20 Pro حاضر می باشد. اما باید اعتراف کرد که فرآیند قفل گشایی با تخیص چهره هواوی یکی از بهترین ها نمی باشد و گاها حتی با نشان دادن تصویر کاربر نیز اقدام به قفل گشایی گوشی می کند. پیاده سازی این حالت از اعتبارسنجی و اهراز هویت نیز به سادگی در گوشی اتفاق می افتد و کاربر می تواند در کنار سنسور اثر انگشت، قفل گشایی با تشخیص چهره را نیز فعال نماید و از هر دو به طور همزمان و در کنار یکدیگر استفاده نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

به طور معمول از قابلیت تشخیص چهره انتظار می رود که سرغت قفل گشایی گوشی را بالا ببرد اما این باعث تعجب است که P20 Pro حتی در برخی مواقع بدون این که کاربر بخواهد اقدام به قفل گشایی گوشی می کند. برای مثال، شما یک نوتیفیکیشن دریافت می کنید، صفحه نمایش گوشی روشن می شود و دوربین سریعا چهره شما را در محیط اطراف جست و جو می کند، شما روی صندلی خود نشسته و مشغول به کار هستید، دوربین شما را پیدا کرده و گوشی شما به طور خودکار قفل گشایی می شود. اما نه، این چیزی نیست که بیشتر کاربران به دنبال آن هستند هر چند مشکل گفته شده در بسیاری از گوشی های دیگر نیز وجود دارد اما به دلیل سرعت بالای تشخیص چهره هواوی، این اتفاق معمولا بیشتر برای P20 Pro رخ می دهد. بنابراین اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به امنیت گوشی و فایل های خود اهمیت بیشتری می دهند، پیشنهاد می شود که از سنسور اثر انگشت استفاده نمایید.

EMUI دقیقا مانند iOS، آیکون تمامی برنامه های نصب شده روی گوشی را در صفحه اصلی قرار می دهد. البته چنان چه کاربر بخواهد، می تواند از طریق تنظیمات، گزینه app drawer را فعال کند که در چنین شرایطی، برنامه های نصب شده در گوشی در app drawer و نه صفحه اصلی نمایش داده خواهند شد. ضمن این که استفاده از پوشه در صفحه اصلی به منظور دسته بندی کردن برنامه های نصب شده نیز امکان پذیر می باشد. و در نهایت نحوه به نمایش در آمدن نوتیفیکیشن ها نیز در P20 Pro مانند گوشی های قبلی هواوی بوده و بسیار زیبا و کاربر پسند می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

اما قابلیتی که در EMUI بیشتر از سایر قابلیت ها و ویژگی ها محبوب و کاربردی و کاربر پسند نیز می باشد، همان طور که قبل تر نیز به آن اشاره شد، ناوبری به کمک دکمه همه کاره گوشی می باشد. استفاده از این روش، یکی از بهترین و ساده ترین روش های معمول برای کنترل سیستم عامل بوده و به قدری ساده می باشد که حتی کاربرانی که برای اولین بار از آن استفاده می کنند نیز به سرعت به استفاده از آن عادت می کنند. با یک بار ضربه زدن به دکمه، عمل بازگشت به عقب، با لمس و نگه داشتن انگشت روی دکمه برای مدت کوتاهی، بازگشت به صفحه اصلی یا Home و در نهایت با کشیدن انگشت روی دکمه، برنامه های اخیرا اجرا شده، نمایش داده می شوند.

قابلیت جذاب دیگر EMUI، امکان استفاده از تم های مختلف در آن می باشد. عوض کردن تم باعث می شود تا آیکون ها، رنگ های به کار گرفته شده در ساختار تم، تصویر زمینه و موارد دیگر تغییر کرده و ظاهری جدید به گوشی شما بخشیده شود. در کنار این ویژگی، صفحه قفل Magazine Unlock دیگر نکته قابل توجه رابط کاربری هواوی می باشد. صفحه قفل هواوی هر بار که نمایش داده شود، تصویری جدید و جذاب به کاربر خود نمایش می دهد. دو ویژگی گفته شده یعنی قابلیت عوض کردن تم های گوشی و همچنین Magazine Unlock در کنار یکدیگر از تکراری شدن ظاهر گوشی جلوگیری می کنند که قابلیت جذاب و جالبی برای هر کاربری محسوب می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

اگر قبل از استفاده از P20 Pro از یک گوشی iOS استفاده می کردید، شخصی سازی و اعمال تنظیمات دلخواه روی گوشی کمی زمان بر خواهد بود که البته به مرور زمان به نحوه استفاده از یک گوشی اندروید و اعمال تنظیمات دلخواه بر آن عادت خواهید کرد.

اما اگر قبلا نیز کاربر یک گوشی اندروید بوده اید، P20 Pro و رابط کاربری EMUI آن، حس استفاده از یک پرچمدار واقعی را به شما خواهد داد. تمامی قابلیت های روز و جدیدی که از یک پرچمدار انتظار دارید، در P20 Pro پوشش داده شده اند. حتی بخش مخصوصی برای کاربران حرفه ای نیز در قسمت تنظیمات وجود دارد که این دسته از کابران می توانند از این قسمت اقدام به انجام کارهای پیشرفته تری در جهت شخصی سازی بیشتر گوشی همراه خود، انجام دهند.

در نهایت می توان گفت که Android و EMUI در کنار یکدیگر، گوشی P20 Pro را به خوبی به یک پرچمدار کامل و قدرتمند تبدیل می کنند. پرچمداری که در اجرا برنامه های مختلف و سنگین حتی به صورت همزمان نیز با کوچکترین مشکلی مواجه نشده و به خوبی کار خود را انجام می دهد.

سخت افزار:

بدون شک چیپست Kirin 970 در کنار چیپست های Snapdragon 845 و Exynos 9810، قدرتمند ترین چیپست های موجود در بازار می باشند. Kirin 970 اولین بار همراه با رونمایی از گوشی های سری Mate 10 معرفی شد. در مورد چیپست هواوی باید به قدرت پردازشی نسبتا پایین تر آن در مقایسه با چیپست های نام برده شده از کوالکام و سامسونگ اعتراف کرد.

هر سه چیپست هواوی، کوالکام و سامسونگ از دو پردازنده چهار هسته تشکیل شده اند. فرکانس پردازنده ضعیف تر این چیپست ها برای Kirin و Exynos برابر با 1.8 گیگاهرتز و برای چیپست Snapdragon برابر با 1.7 گیگاهرتز می باشد. اما پردازنده قدرتمند تر چیپست های Eynos و Snapdragon فرکانس هایی برابر با به ترتیب 2.7 و 2.8 گیگاهرتز داشته و در مقایسه با فرکانس پردازنده قدرتمند تر چیپست Kirin که برابر با 2.4 گیگاهرتز می باشد، از قدرت پردازشی نسبتا بیشتری بهره می برند. تفاوت در پردازنده قدرتمند تر این چیپست ها، باعث می شود تا از نظر مشخصات، چیپست هواوی پشت سر چیپست های سامسونگ و کوالکام قرار بگیرد. البته پایین تر بودن قدرت چیپست هواوی با توجه به سیاست متفاوت این شرکت در قبال چرخه تولید و عرضه سخت افزار محصولات تولیدی خود و همچنین زمان عرضه پرچمدارهای خود به بازار، کاملا قابل پیشبینی بوده و مورد ناامید کننده ای برای P20 Pro محسوب نمی شود.

اما بدون در نظر گرفتن قدرت پردازشی ظاهرا پایین تر Kirin 970 که به فرکانس پایین تر پردازنده قدرتمند آن مربوط می شود، باید دید که آیا در عمل نیز Kirin 970 عملکرد ضعیف تری در مقایسه با چیپست های کوالکام و سامسونگ دارد یا عملکرد آن به خوبی عملکرد چیپست های ظاهرا قدرتمند تر از خود می باشد. در همان ابتدا، عملکرد بسیار روان گوشی هنگام کار با آن، حس کار کردن با یک پرچمدار بسیار قرتمند را به کاربر القا می کند. همان چیزی که از یک پرچمدار انتظار می رود. همان طور که اشاره شد، رابط کاربری EMUI و سیستم عامل Android، عملکردی بسیار عالی و بی نظیر از خود به نمایش می گذارند. هیچ لگ یا تاخیری در اجرا برنامه های نصب شده بر روی گوشی احساس نشده و برنامه ها و بازی های حتی سنگین نیز به بهترین و روان ترین شکل ممکن در P20 Pro اجرا می شوند. بنابراین می توان گفت که Kirin 970 عملکردی بسیار عالی از خود به نمایش گذاشته و در عمل، تفاوت چندانی با چیپست های قدرتمند کوالکام و سامسونگ ندارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

حافظه رم در نظر گرفته شده برای P20 Pro برابر با 6 گیگابایت می باشد که مقدار بسیار بالایی محسوب می شود. در واقع حافظه رم 6 گیگابایتی بیشتر از مقدار مورد نیاز برای اجرا برنامه ها و بازی های حتی سنگین اندروید نیز می باشد. قدرت پردازشی پرچمدار هواوی به قدری بالا می باشد که اگر چندین برنامه به صورت همزمان و در زمینه گوشی در حال اجرا باشند و کاربر اقدام به اجرا یک برنامه یا بازی سنگین دیگر نیز نماید، مشکلی برای گوشی به وجود نیامده و برنامه مورد نظر کاربر به سرعت و به خوبی اجرا می شود.

گرم شدن گوشی هنگام اجرا برنامه ها یا بازی های سنگین، برای P20 Pro مسئله ای نمی باشد. P20 Pro توانایی اجرا تمامی برنامه ها و بازی ها را به راحتی و بدون گرم شدن قابل توجه گوشی، دارد.

باتری:

باتری لیتیوم پلیمر 4000 میلی آمپر ساعت به کار گرفته شده در P20 Pro عملکرد بسیار خوب و بی نظیری را در استفاده از گوشی از برای چند روز متوالی از خود به نمایش گذاشت. یک ساعت اجرا بازی نسبتا سنگین Pokemon Go که نیاز به اتصال به اینترنت را نیز دارد، 2 الی 3 ساعت پخش موسیقی به وسیله هدست های بلوتوثی و بی سیم که نیاز به روشن بودن بلوتوث را دارد، 2 ساعت وب گردی یا اجرا برنامه های شبکه های اجتماعی و در نهایت یک ساعت تماس صوتی، مقدار 50 درصد از شارژ گوشی را مصرف خواهد کرد. با توجه اعداد گفته شده، به نظر می رسد که با یک بار شارژ کردن کامل باتری گوشی، P20 Pro در استفاده معمولی از گوشی، به مدت دو روز دوام خواهد آورد.

هواوی یک شارژر پشتیبانی کننده از فناوری شارژ سریع را نیز همراه با گوشی خود عرضه می کند که سرعت شارژ بسیار بالایی نیز دارد.

دوربین:

بدون شک دوربین سه گانه به کار گرفته شده در P20 Pro، یکی از ویژگی هایی می باشد که پرچمدار هواوی را در ذهن تمامی کاربران نگه خواهد داشت. اما ویژگی جالب توجه تر، مگاپیکسل دوربین های گوشی هواوی می باشد. هواوی پرچمدار جدید خود را به سه دوربین 8، 20 و 40 مگاپیکسل مجهز کرده است که اعدادی بسیار هیجان انگیز و قابل توجه محسوب می شوند. یکی از دوربین های P20 Pro دوربینی monochrome یا سیاه و سفید، دیگری یک دوربین RGB و در نهایت سومین دوربین، دوربینی با قابلیت زوم 3 برابری می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

هواوی تجربه ای متفاوت از عکاسی را برای کاربران خود به ارمغان آورده است. Master AI که به گونه ای با هوش مصنوعی نیز ارتباط داشته و به طور پیش فرض فعال می باشد، صحنه عکاسی را شناسایی کرده و پارامتر های عکاسی، رنگ ها، حالت های مورد نیاز و موارد دیگر را به طور خودکار فعال و درگیر کرده و در نتیجه منجر به ثبت بهترین و با کیفیت ترین تصاویر می شود.

Master AI همچنین با بررسی شرایط نوری، در شرایطی که استفاده از “حالت شب” نیاز باشد، این حالت را به طور خودکار فعال و درگیر می نماید که البته برای بررسی شرایط نوری، 6 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. “حالت شب” یکی از ویژگی های برجسته P20 Pro محسوب شده و دقیقا به همان ترتیبی که هواوی در تبلیغات خود به آن اشاره می کرد، کار می کند. تصاویری که هنگام شب یا در شرایط نوری ضعیف و با فعال بودن حالت شب ثبت می شوند، به قدری از کیفیت بالایی بهره مند می باشند که به نظر می رسد ثبت چنین تصاویری بدون مجهز بودن به دوربین سه گانه، امکان پذیر نمی باشد.

برای عکاسی با دوربین سه گانه P20 Pro، این که یک عکاس حرفه ای نباشید یا با تنظیمات پیشرفته عکاسی آشنا نباشید، مسئله مهمی به حساب نمی رود. دوربین سه گانه پرچمدار هواوی با مجهز بودن به Master AI، تمامی موارد را به صورت خودکار در بهترین حالت ممکن قرار داده و تصاویری با کیفیت بی نظیر را ثبت می کند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

تصاویر زیر در حالتی می باشند که زوم یا بزرگ نمایی 3X یا سه برابری در آن ها اعمال شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

تنها انتقاد وارد بر دوربین P20 Pro هنگامی است که دوربین گوشی، صحنه ای را با عنوان های Blue Sky یا Greenery شناسایی کند. در چنین شرایطی، رنگ تصاویر، اشباع شده و خود تصاویر به مقدار بیشتر از حد مناسبی شارپ به نظر می رسند. البته برای جلوگیری از ثبت چنین تصاویری، راه حل ساده ای نیز وجود دارد. هواوی زمانی که تصویری را تحت هر عنوانی شناسایی نماید، پیامی به کاربر نمایش می دهد که کاربر با لمس آیکون X آن پیام می تواند از اعمال تنطیمات خودکار جلوگیری کرده و تصاویری با رنگ های نزدیک به واقعیت، کنتراست عالی و مقدار مناسبی شارپ بودن، ثبت نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

تصاویر زیر نیز در دو حالت فعال بودن و غیر فعال بودن Master AI ثبت شده اند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

در مورد دوربین مخصوص به کار گرفته شده برای زوم 3X یا 3 برابری نیز باید گفت که در برخی موارد، هنگام لمس آیکون مربوطه، گوشی به جای ثبت تصویر به کمک دوربین مخصوص در نظر گرفته شده برای این کار، اقدام به بزرگ نمایی دیجیتالی می کند. کیفیت تصاویر در هر دو حالت بسیار خوب و قابل قبول می باشد. به هر حال، کیفیت تصاویر ثبت شده در هر دو حالت برای شما نمایش داده شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

هواوی امکان زوم هیبرید 2X و 5X را نیز در پرچمدار خود قرار داده است. تصاویر ثبت شده در حالت بزرگ نمایی 5X، هر چند در مقایسه با تصاویر ثبت شده با دوربین 3X از کیفیت خوب و قابل قبولی بهره مند نمی باشند، اما در میان دوربین گوشی های همراهی که از زوم دیجیتال استفاده می کنند، بهترین و با کیفیت ترین محسوب می شوند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

نکته دیگر در مورد Master AI این می باشد که در صورت فعال بودن، معمولا حالت Blue Sky را به HDR ترجیح داده و هنگام عکس برداری، این حالت را وارد عمل و درگیر می کند. چنان چه کاربر قصد استفاده از HDR را داشته باشد باید به صورت دستی و از میان حالت های عکاسی، حالت HDR را فعال نماید. در مورد کیفیت تصاویر ثبت شده در حالت روشن بودن HDR نیز می توان آن ها را بسیار عالی و بی نظیر توصیف کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

هنگامی که در شب قصد عکاسی داشته باشید، “حالت شب” چیزی است که باید به سراغش بروید. چنان چه Master AI را خاموش نکرده باشید، دوربین گوشی با تشخیص تاریکی هوا و نیاز به فعال بودن “حالت شب”، به طور خودکار این حالت را روشن کرده و در عکاسی شما درگیر می نماید. البته امکان فعال کردن این حالت به صورت دستی نیز وجود دارد.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین P20 Pro هنگام شب و البته زمانی که “حالت شب” فعال باشد به قدری بالا می باشد که معمولا در همه حال کاربر قصد استفاده از حالت شب را خواهد داشت. تصاویر ثبت شده در این حالت از کیفیتی بسیار عالی و فوق العاده بهره مند می باشند به طوری که می توان گفت، پرچمدار هواوی قادر به ثبت بهترین تصاویر در میان تمامی گوشی های هوشنمد در شرایط نوری ضعیف و هنگام شب می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

البته باید توجه داشت که “حالت شب” بیشتر برای ثبت تصاویر long-exposure یا تصاویری که در آن سوژه عکاسی با دوربین فاصله کمی ندارد، بهترین عملکرد را از خود به نمایش می گذارد. برای مثال، برای ثبت تصاویر سلفی که فاصله سوژه و دوربین به شدت کاهش می یابد، کیفیت تصاویر هر چند باز هم بسیار خوب و عالی می باشد، اما در مقایسه با زمانی که فاصله قابل توجهی میان سوژه عکاسی و دوربین گوشی باشد، با کمی کاهش مواجه می شود.

برای علاقه مندان به عکاسی حرفه ای و حتی هنرمندان، P20 Pro به یک دوربین سیاه و سفید نیز مجهز می باشد که قادر به ثبت تصاویر سیاه و سفید و همچنین پرتره های سیاه و سفید با بهترین کیفیت ممکن می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

و در نهایت دوربین سلفی. هواوی پرچمدار جدید خود را به یک دوربین سلفی 24 مگاپیکسل قدرتمند مجهز کرده است. دوربینی که پشت لنزی با دریچه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. از جمله انتقاداتی که به دوربین سلفی P20 Pro وارد است، نبود فوکوس خودکار و همچنین دوربین سلفی دوم برای ثبت جزئیات با دقت بالا، می باشد.

اما مشکل بزرگتر دوربین سلفی پرچمدار هواوی، فعال بودن حالت پرتره به صورت پیش فرض می باشد. در حال حاضر، حالت پرتره یکی از جذاب ترین حالت های عکاسی محسوب شده و تقریبا هر کاربری مشتاق به استفاده از آن می باشد. اما تصور کنید شما در نزدیکی یک لند مارک، جاذبه طبیعی و گردشگری یا یک ساختمان بسیار معروف می باشید و قصد دارید یک تصویر سلفی از خود در آن شرایط ثبت نمایید (دلیل به وجود آمدن دوربین سلفی)، در چنین حالتی اگر حالت پرتره دوربین سلفی را به صورت دستی غیر فعال نکرده یا تغییر ندهید، چهره شما در عکس ثبت شده اما تصویر سوژه مورد نظر شما به صورت بلوره ای ثبت می شود که در واقع محو بوده و قابل شناسایی نخواهد بود. بنابراین نه، فعال بودن حالت پرتره به صورت پیش فرض امری کاربر پسند نبوده و کاربر را هنگام استفاده از دوربین سلفی به زحمت می اندازد.(به جز معدود مواردی که کاربر قصد ثبت تصویر پرتره داشته باشد)

به هر حال، P20 Pro قادر به ثبت تصاویر سلفی بسیار با کیفیتی می باشد. دوربین سلفی گوشی نیز هر زمان که نیاز به استفاده از HDR را احساس کند، به طور خودکار حالت HDR را فعال و در تصویر برداری درگیر می نماید. عکس برداری با دوربین سلفی P20 Pro لذت بخش خواهد بود.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

برای دوربین سلفی گوشی نیز مانند دوربین اصلی، حالت های تصویر برداری مختلف و گوناگونی در نظر گرفته شده است که استفاده از هر یک از آن ها لذت بخش و هیجان انگیز خواهد بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کار با برنامه دوربین P20 Pro به دلیل دسته بندی کمتر سازمان یافته و منظم منو آن، کمی پیچیده می باشد که البته پس از کمی کار کردن با گوشی، این مشکل نیز به راحتی برطرف می شود.

جمع بندی:

مردم اغلب به این که با چه هدفی می خواهند یک گوشی هوشمند را خریداری نمایند، به مقدار بسیار زیادی فکر می کنند. طراحی، دوربین های قدرتمند، قدرت پردازشی بالا برای اجرا انواع برنامه ها و بازی ها و صفحه نمایش با کیفیت و تمام صفحه از جمله فاکتورهای مهم در فروش گوشی محسوب می شوند که کاربران نیز با توجه به نیاز خود، روی یکی از این موارد تاکید بیشتری دارند.

پرچمدار جدید هواوی نیز بیشتر از موارد دیگر روی عکاسی و دوربین سه گانه خود تاکید دارد. البته که P20 Pro یک پرچمدار و گوشی هوشمند کامل می باشد که در زمینه های دیگر نیز یکی از بهترین گوشی های موجود در بازار به حساب می رود. اما تاکید خود هواوی نیز بیشتر روی دوربین و قابلیت های خاص، ویژه و هیجان انگیز آن می باشد. بنابراین می توان ادعا کرد که اگر به عکاسی با گوشی همراه اهمیت زیادی نمی دهید، گزینه های بهتر دیگری نیز با قیمت هایی بهتر و پایین تر از P20 Pro در بازار گوشی های هوشمند منتظر شما می باشند که تجربه کاربری بسیار خوبی را در اختیار شما قرار داده اما از دوربین هایی با کیفیت دوربین های P20 Pro هواوی بهره نمی برند.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

“بی نظیر” کلمه ای است که می توان با آن قابلیت های بسیار خاص و هیجان انگیز دوربین های P20 Pro را توصیف کرد. حداقل در دنیای گوشی های هوشمند این چنین می باشد و می توان گفت که هیچ رقیبی برای P20 Pro و دوربین های آن وجود ندارد. دوربین های P20 Pro به همان خوبی تبلیغات صورت گرفته برای P20 Pro توسط هواوی می باشند، همراه با بسیاری ویژگی های دیگر که اشاره به تمامی آن ها در این نقد و بررسی امکان پذیر نمی باشد. با به همراه داشتن P20 Pro در مسافرت و یا آخر هفته خود، هیچ نیازی به حمل دوربین های بزرگ و حرفه ای عکاسی نخواهید داشت.

سرعت بالای پردازش و انجام درخواست کاربر در گوشی، کیفیت صفحه نمایش و طراحی بسیار زیبای گوشی از دیگر ویژگی های P20 Pro می باشند. برنامه ها و بازی های سنگین نیز به راحتی در پرچمدار جدید هواوی اجرا می شوند. دمای گوشی هنگام استفاده سنگین از آن نیز به طرز غیر قابل تحملی بالا نمی رود و عملکرد باتری گوشی هم مانند دیگر بخش های آن بسیار خوب و تحسین بر انگیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro

P20 Pro بهترین گوشی اندرویدی می باشد که می تواند جایگزین گوشی iPhone X اپل شود. پرچمدار هواوی در تمامی زمینه ها قابلیت رقابت با بهترین گوشی اپل را داشته و حتی در مواردی مانند دوربین و سنسور اثر انگشت همیشه آماده به کار، برتری را ازآن خود کرده است.

P20 Pro یک گوشی کامل می باشد که به راحتی می توان پیشنهاد خرید آن را به هر کسی داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی کامل گوشی Huawei P20 Pro"