اجرای برنامه‌های اندرویدی روی سیستم عامل ویندوز - مک - لینوکس

اجرای اپلیکیشن های اندرویدی روی سایر سیستم عامل ها

برخی از اپلیکیشن‌هایی که پس از عرضه برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS به موفقیت‌های چشمگیری می‌رسند، سازنده‌های خود را به ساخت نسخه‌هایی مطابق با سیستم‌عامل‌های خانگی ترغیب می‌کنند. شبکه اجتماعی تلگرام نمونه بارز این مساله می‌باشد که پس از موفقیت‌های پی‌درپی در نسخه‌های مختلفی برای سیستم‌عامل‌های خانگی ویندوز، مک و حتی اوبونتو  عرضه شد. اما مساله اینجاست که فقط اپلیکیشن‌های محدودی با چنین قابلیت‌هایی عرضه می‌شوند. معمولا کاربران دنیای دیجیتال علاقه دارند که تمامی نیازهای خود را بتوانند روی یک پلتفرم برآورده کنند. پس سوال اینجاست که برای اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی روی سیستم‌های خانگی یا لپ‌تاپ‌ها که نسخه‌های دستکتاپی آنها عرضه نشده، چه امکان‌هایی در نظر گرفته شده است؟

کمپانی‌های نرم‌افزاری مطرح زیادی از این فرصت استفاده کرده و اپلیکیشن‌هایی با شبیه‌ساز اندروید روی سیستم‌عامل ویندوز عرضه کرده‌اند. البته راه‌های دیگری نیز برای اجرای اپلیکیشن‌های APK روی سیستم‌های خانگی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به افزونه ARC Welder روی مرورگر کروم گوگل اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها برای خود نقاط قوت و معایبی دارند که در ادامه مطلب قصد داریم به شکل مختصر به بررسی هرکدام از آنها بپردازیم.

اپلیکیشن بلواستک

اپلیکیشن BlueStacks App Player

به جرأت می‌توان گفت که اپلیکیشن بلواستک یکی از قدیمی‌ترین و بهترین ابزارهای حال حاضر دنیا برای اجرای سیستم عامل اندروید و برنامه‌های آن روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک می‌باشد. متاسفانه دریافت این اپلیکیشن از وب‌سایت رسمی کمپانی سازنده به دلیل تحریم ممکن نیست، اما می‌توانید از سایر وب‌سایت‌های معتبر این اپلیکیشن رایگان را دانلود کنید. پس از دانلود، کار چندان سختی برای نصب اپلیکیشن ندارید و در صورتی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مسیر نصب برنامه را تغییر ندهید.

پس از اتمام مراحل نصب، اپلیکیشن برای اولین بار اجرا خواهد شد که ممکن است کمی زمان‌بر باشد. پس از اجرای کامل برنامه، با محیط کاملا آشنای اندروید روبرو خواهید شد. برای نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی روی این شبیه‌ساز، می‌توانید همانند دستگاه‌های اندرویدی از دو روش نصب از روی حافظه و نصب از اپ استورها استفاده کنید. برای استفاده از اپ استور گوگل پلی، ابتدا باید اکانت گوگل‌تان را روی این شبیه‌ساز فعال کنید و سپس به جستجو و نصب اپلیکیشن‌های دلخواه خود بپردازید.

اپلیکیشن بلواستک

البته این اپلیکیشن نیز مانند سایر اپلیکیشن‌های شبیه‌ساز، میزان قابل توجهی از منابع سیستم را به خود اختصاص می‌دهد که این موضوع گاها مشکلات دردسر سازی ایجاد می‌کند.

افزونه آرک ولدر

افزونه ARC Welder برای مرورگر کروم

اگر سیستم خانگی شما برای اجرای شبیه‌سازهایی مانند BlueStacks قدرت پردازشی و منابع کافی ندارد، می‌توانید از افزونه آرک ولدر برای اجرای فایل‌های APK استفاده کنید. واقعیت امر این است که هدف از طراحی این افزونه، اجرا و تست بی دردسر اپلیکیشن‌های اندرویدی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های این پلت فرم می‌باشد. اما کاربران عادی نیز می‌توانند از این ابزار برای این منظور استفاده کنند.

برای استفاده از افزونه آرک ولدر، ابتدا باید این افزونه را از استور مخصوص کروم دانلود کرده و به لیست افزونه‌های خود اضافه کنید. سپس از گزینه اپلیکیشن‌های کروم، این افزونه را اجرا کنید.

افزونه آرک ولدر

در اولین اجرای این افزونه، باید تنظیماتی نظیر آدرس قرارگیری فایل‌های APK را تنظیم کنید. تنها راه استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی روی این افزونه، دانلود و سپس نصب آنها روی این افزونه می‌باشد و همچنین اینکه استفاده از اپ استورها برای دانلود و نصب برنامه‌ها در این محیط ممکن نمی‌باشد.

این روش با وجود مزیت مهم مصرف بهینه از منابع سیستم و اجرا روی تمامی سیستم عامل‌هایی که از مرورگر کروم استفاده می‌کنند، معایب بزرگی دارد که شاید شما را از استفاده از این روش منصرف کند! اول اینکه اجرای چند اپلیکیشن بطور همزمان در این افزونه امکان ندارد. دوم اینکه اپلیکیشن‌های اندرویدی بسیاری روی این افزونه تست شده‌اند که متاسفانه برخی از آنها با این افزونه مشکل داشته و حین اجرا با مشکل هنگی روبرو شده‌اند. در کل استفاده از افزونه ARC Welder برای اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را نمی‌توان روش کاملی قلمداد کرد، اما با این وجود می‌توانید برخی از کارهایی که محدود به استفاده از گوشی یا تبلت اندرویدی می‌باشد را با این افزونه راه بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *