راهنمای خرید دوربین کامپکت

راهنمای خرید دوربین کامپکت

عکاسی یکی از برترین هنرهای نسل بشر است. چندین سال پیش به دلیل سختی‌ها و پیچیدگی‌های ظهور فیلم و هزینه بالای آن، عکاسی هنری خاصِ قشر بالای اجتماعی بود. ولی با آمدن دوربین‌های دیجیتال و ارزان شدن انواع دروبین‌های عکاسی و فیلم‌برداری دیجیتال و همچنین حذف شدن هزینه‌ی فیلم، ظهور و چاپ عکس، این هنر بیشتر از پیش بین مردم همه گیر شد. با آمدن گوشی‌های موبایل با دوربین‌های با کیفیت و شبکه‌های اجتماعیِ اشتراک تصویر مانند اینستاگرام، توجه همگان به هنر عکاسی دو چندان شد.  عکاسی امروزه هرچه بیشتر پیچیده‌تر و تجاری‌تر شده است. عکاسی هنری٬ خبری٬ صنعتی٬ تفریحی و … هرکدام به رشته‌ای تخصصی در علم عکاسی تبدیل شده است و انواع مدل‌های دوربین‌های دیجیتال با انواع قیمت‌ها در بازار برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور مهیا می‌باشند. در تصمیم‌گیری برای خرید دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری دیجیتال، فاکتورهای متعدد مانند برند٬ اندازه و کیفیت حسگر٬ اندازه لنز٬ تکنولوژی‌های ساخت و روش‌های عکاسی و … و در آخر قیمت دوربین تاثیر گذارند و خرید دوربین دیجیتال را برای کاربران هرچه بیشتر پیچیده‌تر می‌سازند. چه دوربینی برای من مناسب است؟ خرید دوربین DSLR‌ بهتر است یا کامپکت؟ منظور از دوربین‌های شبه SLR چیست؟ تفاوت لنزهای دوربین‌ها چیست؟ دوربین با حسگر چند مگاپیکسلی باید بخریم؟ و دهها سوالی که ذهن خریداران دوربین دیجیتال را به خود مشغول کرده است. در این نوشتار سعی داریم راهنمایی جامع برای خرید دوربین عکاسی و فیلم برداری دیجیتال ارایه کنیم و انواع دوربین‌ها و برندها را یک به یک مورد نقد و بررسی قرار دهیم. برای شروع باید انواع دوربین‌های دیجیتال را با توجه به تکنولوژی ساخت و روش عکاسی مورد بررسی قرار دهیم. اولین نوع از دوربین‌ها که مورد بررسی قرار می‌گیرند، دوربین‌های کامپکت هستند.

راهنمای خرید دوربین کامپکت

اگر به دنبال خرید یک دوربین دیجیتال کامپکت هستید، انتخاب‌های بسیار زیادی دارید. با آمدن گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های با کیفیت، انتخاب بین خرید یک دوریین دیجیتال کامپکت یا هزینه کردن این پول برای خرید گوشی بهتر را سخت‌تر کرده است. ولی آیا واقعا با خرید گوشی با دوربین خوب، کیفیت یک دوربین کامپکت مناسب را به دست خواهید آورد؟ در این مطلب به عنوان راهنمای خرید، مدل‌های خاصی از دوربین‌ها معرفی نخواهند شد، بلکه با کلاس بندی دوربین‌های کامپکتِ مختلف، سعی داریم شما را در امر خرید دوربین دیجیتال کامپکت یاری کنیم.

فعلا با حذف قیمت دوربین از معادله به دو سوال اصلی می‌رسیم:

اول اینکه با دوربین خود چگونه عکس‌هایی می‌خواهید بگیرید؟ اگر دوربینی می‌خواهید که در مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه عکس‌های ساده و آماتور بگیرید، احتمالا به لنزهای بزرگ و قوی و دوربین قدرتمندی نیاز ندارید. ولی اگر طرفدار ورزش و سفر هستید و دوست دارید با دوربین خود تصاویر غیر معمول مانند عکس‌های خاص یا زیر آب بگیرید، به لنز بزرگ و دوربین توانمندی احتیاج خواهید داشت. پس در ابتدا باید مشخص کنید دوربین را برای چه منظوری می‌خواهید. مساله دوم این است که برای دست گرفتن چه نوع دوربینی آمادگی دارید؟ آیا به دنبال دوربینی کوچک، کم حجم و ظریف می‌گردید که در جیب جا بگیرد یا به دنبال دوربینی سنگین وزن و نیرومند با امکانات بالا هستید؟ آیا می‌خواهید در آینده تجهیزات پیشرفته‌تر برای دوربین خود تهیه کنید؟ عموم دروبین‌های کامپکت ساده طراحی شده اند و قابلیت گسترش امکانات ندارند، ولی برخی از آنها را می‌توان با مقداری هزینه و تهیه‌ی گجت‌های ساده مانند فلش‌ها و لنزهای کمکی توانمندتر کرد.

زمانیکه شما به این دو سوال پاسخ دادید، (علاوه بر قیمت) با کمی بررسی و مقایسه می‌توانید به مدل خاص مورد نظر خود برسید. در این نوشتار دوربین‌های کامپکت موجود را به 5 دسته‌ی اصلی تقسیم بندی کرده‌ایم. این کلاس بندی خیلی قطعی نیست و ممکن است دوربینی وجود داشته باشد که در دو کلاس نزدیک به هم قرار بگیرد. دوربین‌های اولترا کامپکت، زوم سفری، مقاوم، سوپر زوم و کامپکت حرفه‌ای، کلاس بندی مورد نظر ما از انواع دوربین‌های کامپکت موجود هستند. به طور خلاصه هر نوع از این دوربین‌ها ویژگی‌های لیست شده‌ی زیر را دارند:

  • اولترا کامپکت (Ultra compact): کوچک و سبک، برد بزرگنمایی محدود، صفحه نمایش‌های لمسی، امکانات ارتباطی داخلی
  • زوم سفری (Travel zoom): اندازه‌ی جیبی، برد بزرگنمایی بالا، GPS و وایرلس داخلی، تنظیمات دستی محدود
  • مقاوم (Rugged): مقاومت در برابر آب، ضربه و دما، برد بزرگنمایی نسبتا پایین، صفحه نمایش‌های کوچک، GPS داخلی، طراحی صنعتی و زمخت
  • سوپر زوم (Super zoom): برد بزرگنمایی بسیار بالا، طراحی شبیه به دوربین‌های DSLR، صفحه نمایش بزرگ عموما متحرک،منظره یاب الکترونیکی، تنظیمات دستی کامل
  • کامپکت حرفه‌ای (Enthusiast): لنز زوم با کیفیت با سرعت بالا، تنظیمات دستی کامل، صفحه نمایش بزرگ عموما متحرک، GPS و وایرلس داخلی، درگاه اتصال فلاش خارجی، کیفیت ساخت بسیار بالا، ذخیره سازی تصویر با فرمت خام (غیرفشرده)

دوربین کامپکت اولترا

دوربین های اولترا کامپکت

  • کوچک و سبک
  • برد بزرگنمایی محدود با لنزهای سبک (نسبت به دوربین گوشی‌های موبایل به مراتب قوی‌ترند)
  • تنظیمات دستی محدود
  • در رنگ‌بندی های مختلف برای سلایق گوناگون
  • وجود وای‌فای داخلی در اکثر مدل‌ها
  • سریع‌تر و روان‌تر بودن و عملکرد بهتر در مقایسه با بهترین دوربین‌های موبایل

بازار فروش این دوربین‌ها به علت آمدن دوربین‌های با کیفیت در گوشی‌های موبایل در این چند سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است. این دوربین‌ها فروش خود را مدیون طراحی زیبا و جمع و جور در رنگبندی‌های زیبا و خوش‌دست با ابعاد کوچک در کنار دقت حسگر و قدرت بزرگنمایی هستند. این دوربین‌ها بیشتر به درد عکاسان آماتور می‌خورد که عکاسی موبایل اقناعشان نمی‌کند و به چیزی بیشتر از یک دوربین گوشی موبایل نیاز دارند. این دوربین‌ها خیلی سبک هستند و به دوربین‌های کامپکت رده پایین نیز شهرت دارند.

دوربین نیکون اس 02
برای مثال، دورین نیکون S02 خیلی کوچک و جمع و جور بوده و حسگر آن شبیه به حسگرهای موبایل است. تنها تا سه برابر زوم اپتیکال، این دوربین را از دروبین یک گوشی متمایز می‌سازد.
دوربین کامپکت فوجی فیلم فینپیکس Z1000EXR
بیشتر دوربین‌هایی که در این کلاس قرار می‌گیرند به جای استفاده از دکمه‌های کنترلی سنتی از صفحه نمایش‌های لمسی برای دریافت فرامین و دستورات استفاده می‌کنند.

در آخرین مدل‌های دوربین‌های اولترا کامپکت به دلیل مدیریت فضا در بدنه، صفحه لمسی‌ها بیشتر معمول شده‌اند. دکمه‌ها حذف می‌شوند و اندازه صفحه نمایش لمسی بزرگتر می‌شود. تنظیمات دستی کم است و به تنظیماتی همچون تنظیم نور عکس محدود می‌شود. قدرت و عملکرد لنز این دوربین‌ها خیلی چشمگیر نیست، ولی برای کاربری  آماتور مانند شبکه‌های اجتماعی و انتشار در اینترنت مناسب هستند. در این دوربین‌ها زوم اپتیکال تا 3 برابر نیز کیفیت بسیار بهتری نسبت به دوربین یک گوشی موبایل به شما می‌دهد و همچنین عملکرد زوم دیجیتال نیز خیلی بهتر است. با این دوربین‌ها می‌توان عکس‌های کلوزآپ بهتر و پرتره‌های جالب‌تری گرفت. علاوه بر این‌ها، لگ یک دوربین اولترا کامپکت نسبت به دوربین یک گوشی موبایل خیلی کمتر است و تصویرهای روان‌تر و دقیق‌تر می‌گیرد.

کیفیت تصویر در نور کم خیلی بهتر است و دستگاه فلاشِ بسیار قوی‌تری نسبت به گوشی دارد. طبیعتا تنها چیزی که این دوربین‌ها نمی‌توانند مانند گوشی موبایل انجام دهند، این است که نمی‌توانند به سرعت عکس گرفته شده را در اینترنت به اشتراک بگذارند یا روی شبکه‌های اجتماعی انتشار دهند. هرچند که در دوربین‌های جدیدتر امکاناتی به این منظور نیز گاها تعبیه می‌شود.

دوربین کامپکت زوم سفری

دوربین های کامپکت زوم سفری

  • لنز با برد بزرگنمایی بالا (10x و بالاتر)
  • فرم ساخت دوربین کامپکت
  • صفحه نمایش بزرگ عموما لمسی
  • حالت تصویر برداری فیلم با کیفیت FullHD
  • تنظیمات دستی محدود
  • وجود GPS داخلی برای اکثر مدل‌ها

دوربین‌های واقع در این کلاس در چند سال گذشته پیشرفت بسیاری داشته‌اند. به طور ساده، ما دوربین‌هایی با بزرگنمایی 10x و بالاتر را در این کلاس طبقه‌بندی می‌کنیم، ولی امروزه دوربین‌هایی با قدرت بزرگنمایی 20x و بالاتر به بازار می‌آیند و اندازه‌شان آنقدر کوچک است که به راحتی در جیب جای می‌گیرند. بزرگنمایی با محدوده‌ی بالا برای عکاسی تفریحی و در سفر بسیار مناسب است و به شما امکان عکاسی از سوژه‌های بسیار نزدیک تا بسیار دور را می‌دهد. بزرگنمایی از 28 میلی‌متر تا 200 میلی‌متر توانایی گرفتن عکس‌های متنوع بسیاری را به شما می‌دهد. می‌توانید در یک سفر تفریحی از مناظر دوردست و جاذبه‌های طبیعی، تصاویر جالبی با این دوربین‌های جمع و جور تهیه کنید.

دوربین کامپکت زوم سفری - نمونه عکس
دروبین‌های زوم سفری امکان عکاسی از سوژه‌های دور با زاویه باز تا عکس‌های متمرکز بر جزییات از فاصله‌های دور را فراهم می‌سازند. (در اینجا از بزرگنمایی 18x استفاده شده است و هر دو تصویر از یک نقطه گرفته شده‌اند.)

ویژگی حیاتی این دسته از دوربین‌ها، وجود لرزشگیر تصویر است. شما هنگامی که از یک سوژه در دور دست با بزرگنمایی بالا عکاسی می‌کنید، به لرزشگیر مناسبی برای تثبیت و جلوگیری از تار شدن عکس نیاز خواهید داشت. عموما تمام دوربین‌های موجود در این کلاس لرزشگیر دارند، اگرچه سازندگان نام‌های گوناگونی بر این ویژگی گذاشته‌اند. کانن از نام Image Stabilization و گاها از Hybrid IS استفاده می‌کند. سونی از عبارت SteadyShot و نیکون از اصطلاح Vibration Reduction/VR استفاده می‌کند. و درنهایت همه‌ی این ویژگی‌ها لرزشگیر تصویر هستند.

دوربین کامپکت با قابلیت جی پی اس
بیشتر دوربین‌های واقع در این کلاس، GPS داخلی دارند. با استفاده از این امکان می‌توان محل فیزیکی تصویر گرفته شده را روی آن تگ کرد. این امکان در هنگام سفر جالب به نظر می‌آید، ولی مصرف باتری را تا حدی بیشتر می‌کند.
سیستم PASM در دوربین کامپکت
تنظیمات نور دهی دستی در بیشتر این دوربین‌ها وجود دارد و در برخی دوربین‌های رده بالاتر تنظیمات دستی بیشتری ارایه می‌شود.

با توجه به اینکه کاربرانِ این دسته از دوربین‌ها علاقه زیادی به سفر و جابجایی فیزیکی دارند، سخت افزار مکان یاب GPS داخلی در این دوربین‌ها تعبیه می‌شود. این امر باعث می‌شود محل فیزیکی عکس گرفته شده به عنوان اطلاعات کنار هر تصویر ذخیره شود. برخی از این دوربین‌ها دارای وای‌فای داخلی نیز هستند. وای‌فای داخلی امکان تبادل فایل‌ها با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی و تسهیل روندِ به اشتراک‌گذاری عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌سازد. اگرچه هر دو امکان باعث افزایش مصرف باتری می‌شوند.

تنظیمات دستی موجود در دوربین‌های بالا رده‌ی زوم سفری بیشتر و بیشتر می‌شوند، ولی نباید انتظار تنظیمات دستی شبیه به دوربین‌های DSLR را از این دوربین‌ها داشته باشید. با این حال، تنظیمات دستی در این دروبین‌ها نسبت به دوربین‌های اولترا کامپکت و دوربین‌های گوشی موبایل بسیار کامل‌تر است.

دوربین کامپکت مقاوم

دوربین های کامپکت مقاوم

  • این دوربین‌ها معمولا مقاوم در برابر آب، مقاوم در برابر ضربه و تا اندازه‌ای در برابر یخ زدگی مقاوم هستند.
  • عموما نسبت به دوربین‌های معمولی وزن بیشتری دارند.
  • کلیدهای کنترلی بزرگ‌تری دارند که امکان کارکردن با دستکش یا زیر آب را به کاربر می‌دهد.
  • عموما دارای GPS داخلی، عمق سنج و قطب نما هستند.

دوربین‌های مقاوم در سال‌های اخیر به دلیل علاقه‌ی وافر کاربران به عکاسی در شرایط نامساعد محیطی در تعطیلات و سفر، هرچه بیشتر با استقبال مواجه شده‌اند. دوربین‌های این کلاس عملکرد قابل قبول و قیمت مناسبی دارند. در ساخت این دوربین‌ها به نوعی کیفیت بالای سنسور و مشخصات و امکانات، جای خود را به طراحی سخت و مقاوم داده است. این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های هم قیمت در دسته‌بندی های دیگر، مشخصات پایین‌تری دارند، ولی از نظر فیزیکی بسیار مقاوم‌اند. هرچند این دوربین‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که حتی در شرایط بسیار سخت محیطی هم از عملکرد و کارایی مناسبی برخوردار باشند.

دوربین کامپکت مقاوم - اسلات ها
رمز مقاوم بودن این دوربین‌ها در برابر مایعات و گرد و غبار، مهر و موم بودن تمام درزها و شکاف‌های دوربین است. برای مثال اگر درِ محفظه‌ی باتری و کارت حافظه (که عموما در یک جا هستند) را باز کنید، لاستیک فشرده‌ی سختی را می‌بینید که برای جلوگیری از ورود مواد نامطلوب در این قسمت تعبیه شده است. همچنین برای جلوگیری از باز شدن غیر عمدی درِ این محفظه‌ها، قفل‌های اضافی نیز تعبیه می‌شود تا باز شدن تصادفی آنها تقریبا غیر ممکن باشد.

خب با این حال مزیت دروبین‌های مقاوم چیست؟ همانطور که گفتیم مهم‌ترین مساله، مقاومت فیزیکی است. اگر این دوربین تحت شرایط نامساعد از دست رها شود و ضربه ببیند با مشکلی مواجه نخواهد شد. این دوربین‌ها را می‌توانید در فریزر یخچال خود بگذارید، در گل یا ماسه رها کنید و یا در آب بیندازید. عموم این دوربین‌ها تحت این شرایط مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. البته شرایط مقاومت این دوربین‌ها متفاوت است و درجه مقاومت آنها با هم فرق می‌کند. استانداردهای متفاوتی برای اندازه‌گیری میزان دوام و استحکام دستگاه وجود دارد که بر اساس این استاندارد، مقاومت دستگاه قابل توضیح است. این دوربین‌ها هرچه ظاهر سخت‌تر و صنعتی‌تری داشته باشند، تقریبا دوام بالاتری دارند. ولی برای اطمینان حتما باید مشخصات ذکر شده توسط سازنده را مطالعه کنید.

نباید از دوربین‌های دیجیتال واقع در این رده انتظار عملکرد فوق العاده در زمینه نوردهی را داشته باشید، ولی در حد معمول این تنظیمات در این دوربین‌ها قابل دسترس هستند.

اصلی‌ترین نقطه ضعف این دوربین‌ها کمبود تنظیمات دستی و کمتر بودن قدرت بزرگنمایی لنز نسبت به دوربین‌های هم رده‌ی کامپکت است. در دوربین‌های کامپکتِ معمول، قدرت بزرگنمایی 10x مساله‌ای عادی تلقی می‌شود. در حالیکه در دوربین‌های مقاوم این قدرت بزرگنمایی تا حدی پایین‌تر است. همچنین خاصیت ضد آب بودنِ دوربین، هزینه بر است و در صورتی که این مساله برای‌تان اهمیت ندارد، شاید بهتر است از دوربین‌های مقاوم چشم بپوشید.

دوربین کامپکت سوپر زوم

دوربین های کامپکت سوپر زوم

  • دارای لنز با قدرت بزرگنمایی بسیار بالا – معمولا بالاتر از 20x
  • بدنه‌ی بزرگ و محکم و ظاهر شبیه به DSLR
  • لرزشگیر تصویر نوری برای جلوگیری از تار شدن عکس‌ها در هنگام بزرگنمایی بالا
  • دارای منظره‌یاب الکترونیک و کفشک فلاش
  • برخی از حالت‌های کنترلی دستی – در مدل‌های رده بالاتر حالت PASM
  • قابلیت ذخیره سازی حالت خام برای برخی از مدل‌ها
  • حالت تصویر برداری ویدیویی FullHD
  • وجود وای‌فای داخلی برای اکثر مدل‌ها

دوربین‌های عکاسی سوپر زوم به نوعی بین دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های DSLR‌ قرار می‌گیرند. با خرید این دوربین‌ها هم به امکانات مناسبی دست پیدا می‌کنید و هم قیمت مناسبی می‌پردازید. برای مثال، دوربین‌های سوپر زوم امروزی می‌توانند عکس‌های تِله (Telephotography) مناسبی را بگیرند. برخی از این دوربین‌ها به لنزهای 1000 میلی‌متری مجهزند که برای گرفتن عکس‌های ورزشی یا حیات وحش بسیار مناسب هستند و کمتر در دوربین‌های حتی خیلی حرفه‌ای یافت می‌شوند. این قدرت بزرگنمایی، انعطاف بسیار بالایی به این دوربین‌ها می‌دهد و برای گرفتن عکس‌های نیمه حرفه‌ای از سوژه‌های مختلف بسیار مناسب است. در کل برای عکاسان نیمه حرفه‌ای که قصد عکاسی از طبیعت٬ حیات وحش و  سوژه‌های ورزشی را به طور نیمه حرفه‌ای دارند و از عهده‌ی خرید دوربین DSLR قوی بر نمی‌آیند، خرید دوربین‌های سوپر زوم بهترین گزینه است.

دوربین کامپکت سوپر زوم - نمونه تصویر
این دو تصویر قدرت بزرگنمایی اپتیکال دوربین Nikon Coolpix P510 را نشان می‌دهد. این دو تصویر دقیقا از یک نقطه گرفته شده‌اند. محو شدگی مختصر تصویر در 1000mm را در نظر بگیرید. این مساله مهم‌ترین مشکل در دوربین‌های سوپر زوم در هنگام عکاسی از سوژه‌های دوردست است.

دوربین‌های کامپکت سوپر زوم امروزی با توجه به قدرت بزرگنمایی زیاد، باید به سیستم‌های لرزشگیر قدرتمندی برای جلوگیری از محوشدگی مجهز باشند. برخی از این دوربین‌ها نیز به مانند دوربین‌های DSLR دارای منظره یاب الکترونیکی هستند. صفحه نمایش متحرک و امکان بزرگنمایی از طریق لنز، دو ویژگی‌ای هستند که روی برخی مدل‌های این کلاس قرار دارند و استفاده از امکانات دوربین را آسان‌تر و لذت بخش‌تر می‌سازند.

اغلب کاربران به دلیل گران بودن دوربین‌های DSLR به خرید دوربین کامپکت سوپر زوم روی آورده‌اند. دوربین‌های سوپرزوم ظاهرا شباهت بالایی به دوربین‌های DSLR‌ دارند و همچنین گستره امکانات خوبی در تنظیمات دستی و میزان نوردهی دارند. همچنین برخی از مدل‌های بالا رده نیز امکان ذخیره سازی حالت خام RAW را نیز دارا هستند.

دوربین کامپکت سوپر زوم - نمونه تصویر
این تصویر از یک بازیکن بیس بال توسط یک دوربین قیمت مناسب در حدود 865mm گرفته شده است. در صورتی که تصویر را به دقت نگاه کنید، متوجه محوشدگی جزیی آن می‌شوید، ولی با این حال این عکس برای به اشتراک گذاری روی وب٬ شبکه‌های اجتماعی یا حتی چاپ در قطعه کوچک مناسب است.
دوربین کامپکت سوپر زوم - تنظیمات لنز
بیشتر دوربین‌های کامپکت سوپرزوم دارای تنظیماتی روی لنز هستند که در مدل‌های قدیمی روی بدنه قرار داشت. وجود این تنظیمات مانند بزرگنمایی روی لنز به کاربر اجازه می‌دهد مثلا در هنگام فیلم‌برداری بدون وارد کردن لرزش به دوربین بتواند زوم کند.

فاکتور مهم دیگر در هنگام خرید یک دوربین سوپرزوم، سرعت لنز است. به طور ایده‌آل شما دوست دارید سریع‌ترین لنز ممکن را خریداری کنید و سرعت بالا در این جا به معنای بیشتر بودن قطر اپرچر (Aperture) است. بزرگترین اپرچر همان کوچک‌ترین ضریب اف است. بیشترین اپرچر در دوربین‌های سوپرزوم در محدوده‌ی F2.8 است. این مساله به دوربین اجازه می‌دهد نور بیشتری روی سنسور بتاباند و کاربر تصویر را با ISO پایین‌تری ثبت کند که واضح‌تر بوده و جزییات بیشتری را در بر می‌گیرد. به هر حال عکاسی با این دوربین‌ها در حساسیت پایین و زوم بالا از سوژه‌های دور دست تا حدی دشوار است. ثابت نگه داشتن دوربین مساله اصلی است و شاید استفاده از یک سه پایه در این نوع از عکاسی موثر باشد.

دوربین کامپکت پیشرفته

دوربین های کامپکت پیشرفته

  • حسگرهای بزرگتر نسبت به دوربین‌های کامپکت معمول – کیفیت تصویر فوق العاده مخصوصا در نور کم
  • محدوده‌ی بزرگنمایی پایین با اپرچر سریع (از F1.8 تا F2.0 در زاویه باز)
  • کیفیت ساخت بالا و طراحی حرفه‌ای
  • تنظیمات دستی کامل و دارای حالت عکاسی خام RAW به صورت استاندارد
  • حالت تصویر برداری فول اچ‌دی به همراه اندکی تنظیمات دستی
  • دارای قابلیت اصافه کردن فلش‌های خارجی، لنزهای اضافی و …
  • دارای ویژگی منظره‌یاب داخلی و یا امکان اضافه کردن آن
  • وجود وای‌فای و GPS داخلی در اکثر مدل‌ها

تا اینجا هیچ سخنی در مورد اندازه سنسور در دوربین‌های کامپت به میان نیامده است. چرا که اندازه سنسور تصویر تقریبا در تمامی دوربین‌های کامپکت یکسان است و برابر با حدود 25 میلیمتر مربع است. سنسور دوربین‌های کامپکتِ حرفه‌ای نسبت به سایر دوربین‌های کامپکت بزرگتر و قوی‌تر است. اندازه سنسور تصویر در این کلاس از دوربین‌ها به طور میانگین 40 میلی‌متر مریع است و گاهی دوربین‌هایی با سنسور یک اینچی نیز به چشم می‌خورند. در مجموع می‌توان گفت سنسورهای بزرگتر، نور بیشتری می‌گیرند و در نتیجه تصویر ثبت شده با آنها با کیفیت‌تر است.

دوربین کامپکت بالارده - نمونه تصویر عکاسی در شب
کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین‌های کامپکتِ حرفه‌ای با سنسور تصویر بزرگتر به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از دوربین‌های کامپکت معمول است. این مساله مخصوصا در عکاسی با شرایط نور کم بیشتر به چشم می‌آید. در کل دوربین‌های موجود در این کلاس، لنزهای روشن‌تری دارند و نور بیشتری به سنسور می‌رسد و علاوه بر این، چون بزرگترند عکس‌های با کیفیت‌تری ثبت می‌کنند.

مساله اصلی که در این دوربین‌ها وجود دارد، محدوده‌ی بزرگنمایی است. با توجه به اینکه سنسور تصویر دوربین بزرگتر است، تنظیمات نور در لنز بسیار پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین در این دوربین‌ها باید با زوم‌های 20 برابر و امثال آنها خداحافظی کنید. دوربین‌های حرفه‌ای‌تر قدرت بزرگنمایی پایین‌تری دارند و در عوض اپرچر بالا به همراه اپتیک فوق العاده در لنز را ارایه می‌دهند. این مساله برای عکاسان حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد. این دوربین‌ها همچنین مجهز به کفشک اتصال فلاش خارجی، منظره یاب نوری، باتری‌های با ظرفیت بالا و امکان اتصال لنزهای مختلف با توجه به کاربری‌های گوناگون و محدوده‌ی بزرگنمایی متغیر هستند.

دوربین کامپکت پیشرفته - لنز
دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای تنظیمات کامل نوردهی را به همراه تعداد زیادی از تنظمیات دستی ارایه می‌دهند. برخی از این دوربین‌ها کنترل‌های دستی روی لنز را برای بزرگنمایی و تنظیم اپرچر نیز ارایه می‌کنند. در کل دوربین‌های موجود در این رده، گستره تنظیمات دستی بالایی را فراهم می‌سازند.

در صورتی که نگاهی با دقت به بازار دوبین‌های دیجیتال کامپکت حرفه‌ای بیندازید، متوجه این نکته می‌شوید که گستره‌ی قیمت بالایی دارند و این تفاوت قیمت، ناشی از متغیر بودن محدوده و سرعت لنز، اندازه و وضوح سنسور و ویژگی‌های تصویر برداری ویدیویی است. برخی مدل‌ها تنظیمات دستی کمتری ارایه می‌دهند و برخی دوربین‌ها تنظیمات کامل دستی دارند. مهم‌ترین نکته هنگام خرید دوربین دیجیتال کامپکت در رده‌ی حرفه‌ای، خریدار است. به این معنی که شما به عنوان خریدار دوربین با چه سطحی از تنظیمات دستی راحت‌ترید. علاوه بر فاکتور میزان تنظیمات دستی، نکات دیگری نیز بر قیمت دوربین کامپکت موثرند. برای مثال وجود صفحه نمایش‌های متحرک یا لمسی در دوربین می‌تواند امکانات خوبی در هنگام عکاسی و فیلم‌برداری در اختیارتان قرار دهد و به همان نسبت قیمت دوربین نیز افزایش خواهد یافت.

وجود WiFi و GPS بیشتر از پیش در کامپکت‌های رده بالا معمول شده است. سازندگان دوربین‌های دیجیتال کامپکت سعی دارند با اضافه نمودن این قابلیت‌ها فاصله‌ی امکانات ارتباطی بین تلفن‌های هوشمند بالا رده و دوربین‌های کامپکت را کمتر سازند.

در کل می‌توان گفت دوربین‌های کامپکت برای کابران عادی و نیمه حرفه‌ای که قصد دارند به هنر عکاسی بپردازند و وارد این عرصه شوند، بهترین انتخاب به حساب می‌آید. دوربین‌های کامپکت، سبک و خوش قیمت اند، نیاز به اطلاعات فنی پیچیده ندارند، تقریبا عکس‌های با کیفیت و مناسبی ارایه می‌دهند و استفاده از آنها آسان است. با توجه به گستردگی قیمت و مشخصات، از هر سلیقه‌ای و با هر نوع کاربری می‌توان یک دوربین کامپکت مناسب یافت که پاسخ نیازهای کاربر را بدهد. ولی با این حال نباید انتظار داشت یک عکاس خبری یا عکاس کنار زمین فوتبال به یک دوربین کامپکت برای عکاسی رضایت دهد. برای استفاده‌ کاملا حرفه‌ای، دوربین‌های DSLR مناسب‌ترند که هم قیمت بالایی دارند و هم امکانات و توانایی فوق العاده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *