در دنیای امروزی رسانهها و شبکههای اجتماعی در بستر وب از محبوبیت خاصی در عموم برخوردارند. وجود قشر قابل توجه از کودکان تا سالمندان، قشرهای مختلف کاری و اقتصادی، فعالیت انجمنهای خیریه و برندهای تجاری و … در تلاش برای بهرمندی هر چه بیشتر و مفیدتر از این ابزارها میباشند. به شکلی که همزمان با تولید محتوای شخصی و حقوقی، مخاطبین و مشتریانی برای خود بدست آورند.
همهگیر شدن استفاده از گوشیهای هوشمند و مخصوصا امکان خرید گوشی با هزینههای بسیار کم و اجرای تمامی اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی بر روی این پلتفرمها، از دلایل اصلی افزایش کاربران این نوع شبکهها میباشد. به طوری که این روزها شما با کمتر کسی مواجه میشوید که یکی از این ابزارها را مورد استفاده قرار نمیدهد و در یکی از شبکههای اجتماعی عضو نباشد. با توجه به هدف اصلی شبکههای اجتماعی یعنی گسترش ارتباطات میان افراد، باید به این مهم توجه کرد که ما تا چه حد به تعریف اصلی این شبکهها نزدیک هستیم.
شبکههای اجتماعی سازمان و ساختاری است اجتماعی که اعضای آن را افراد عام یا سازمانها تشکیل میدهند. همچنین بر اساس اصل ارتباطات در این شبکهها این اعضا طبق شاخصههایی به هم متصل میباشند. نکته مهم در بیان شفافتر تعریف این نوع شبکهها، غیر فیزیکی بودن ارتباط افراد در بستر یک محیط مجازی میباشد.
زمان حاضر، عصر حضور پررنگ اینترنت در زندگانی مردم و در پی آن به وجود آمدن شبکههای اجتماعی است. شاخصه تکنولوژی و مراودات اجتماعی میتواند به نتیجهای مطلوب ختم میشود. با تمامی این تفاصیل وجود محیطهایی که کاربران از تمامی ملل، با فرهنگ، زبان و جغرافیای متفاوت گرد هم میآیند، محیطی کاملا مناسب برای انجام امور تبلیغات اقتصادی است.
با توجه به رشد روزافزون کاربران در این شبکههای اجتماعی و همچین ارتباط سهل توسط نرمافزارهای پیام رسان، تصمیم به بررسی غولترین شبکههای اجتماعی گرفتیم تا با توجه به پتانسیلهای اقتصادی خود، بهترین بستر برای تبلیغات کم نقص را بهتر بشناسیم.
فیسبوک – Facebook
یکی از Social Network های (شبکههای اجتماعی) محبوب چند سال اخیر که در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ تاسیس گردید و توانست در مدت زمان اندک به غول مجازی بیمانند برای رقبای خود تبدیل شود. رشد 566 درصدی در سال 2007 تا 2008 و جمع آوری 1.59 میلیارد کاربر طی 12 سال آمار مناسبی از بازخورد وجودی این شبکه اجتماعی به ما میدهد.
این وبسایت روزانه نیم پتابایت اطلاعات از کاربران خود بر روی سرورهای خود ذخیره میکند.
توییتر – Twitter
سه دوست به نامهای Jack Dorsey ،Biz Stone و Evan Williams درسال 2006 با طراحی یک وبسایت، اسم Twitter را بر سر زبانها انداختند. در اندک زمانی خیل عظیمی ار وبسایتهایی که وظیفه خدمات رسانی داشتند با این وبسایت تاسیس گردیدند.
این شبکه پس از فیسبوک به محبوبترین شبکه اجتماعی آنلاین در دنیا تبدیل شد. از خصوصیات آن به محدود بودن کارکترهای استفاده شده در هر پست اشخاص میتوان اشاره کرد (140 کارکتر) که توییت نامیده شده است.
گفتنی است تعداد کاربران فعال این شبکه از مرز 320 میلیون گذشته است. جالب است بدانید که توییتر اطلاعات و پیامهای خود را از طریق همین پستهای 140 کارکتری به گوش مخاطبین میرساند.
لینکدین – LinkedIn
افرادی که به صورت هدفمند در محیط مجازی به دنبال بالاتر بردن هر چه بیشتر سطح کاری خود هستند با این شبکه اجتمای سر و کار بیشتری دارند. در کنار شبکههای اجتماعی شناخته شدهتر، این نوع شبکهها دارای محیط تخصصی بیشتری هستند.
لینکدین اصولا یک محیط حرفهای برای انجام امور ارتباط بین افراد متخصص در هر زمینه است. به نوعی این شبکه یک رزومه آنلاین و با قدرت بالای به روزرسانی میباشد. گفتنی است این وبسایت که در سال 2003 راهاندازی شده، دارای 400 میلیون کاربر فعال است. این شبکه اجتماعی محبوب و حرفهای از 24 زبان پرکاربرد دنیا پشتیبانی میکند.
گوگل پلاس – Google Plus
پس از ورود شبکههای مختلف اجتماعی در بستر وب، بالاخره گوگل در سال 2010 اعلام به شروع فعالیت گوگل پلاس نمود. این شبکه همچون رقبای خود سعی در بکارگیری بهترین شیوههای بهبود بخشیدن به تجربیات کاربری (User Experience) داشته است. وجود مجموع 418 میلیون کاربر فعال گواه در موفقیت گوگل در بوجود آوردن یک شبکه اجتماعی موفق میباشد.
یوتیوب – Youtube
وجود دغدغه اشتراک گذاری آسان ویدیوها برای کاربران باعث شد تا در سال 2005 سه تن از کارمندان PayPal دست به طراحی و ساخت این وبسایت بزنند.
یوتیوب در کمتر از یک سال بعد از تاسیسش توسط کمپانی گوگل به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری شد. آمار بازدیدِ بیش از یک میلیارد در ماه، یوتیوب را در زمره بهترینها قرار داده است.
البته به غیر از موارد گفته شده، هستند شبکههای اجتماعی قدرتمندی که به تازگی پا بر عرصه گذاشتهاند و میتوانند شاید جای هر یک از 5 مورد گفته شده از محبوبترین شبکههای اجتماعی را بگیرند. اما در حال حاضر موارد گفته شده بدون هیچ شکی بهترینهای دنیای مجازی در امر ارتباطات میباشند.