نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل Pixel 4 XL

قبل از اینکه گوشی‌های سری پیکسل 4 گوگل معرفی شوند، تقریباً همه افراد از امکانات و مشخصات فنی آنها آگاه بودند به طوری که حتی پیش از مراسم رونمایی، تصاویری از این دستگاه‌ها دست به دست می‌شد. البته خودِ گوگل هم با انتشار ویدیوهایی، در مورد قابلیت Motion Sense صحبت کرد. به هر حال، این گوشی‌ها معرفی شدند تا شاهد همه آن چیزهایی که گوگل از معرفی دستگاه‌های نسل‌های قبل به خصوص پیکسل 3a آموخته بود، باشیم.

دوربین پیکسل 4 ایکس ال نسبت به محصولات پیشین کمپانی مالک اندروید پیشرفت زیادی کرده و اضافه شدن حالت عکسبرداری Astrophotography و منظره‌یابی که تصاویر را در حالت HDR+ به صورت پیش‌نمایش پخش می‌کند هم گواه این ادعای ماست. در این دستگاه همچنین، یک لنز تله فوتو به کار رفته که با همکاری لنز اصلی به نام Super Res Zoom می‌تواند از فاصله‌های دور عکس‌های باکیفیتی بگیرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

گوگل ابتدا سنسورهای اسکنر اثر انگشت را در آخرین محصولات خط تولید نکسوس خود یعنی نکسوس 6 پی و نکسوس 5 ایکس به کار گرفت و حالا با مدل‌های پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال قابلیت Pixel Imprint را حذف و به جای آن ویژگی بازگشایی قفل نمایشگر با تشخیص چهره یا Face unlock را اضافه کرده که کارایی آن شبیه قابلیت مشابه در گوشی‌های آیفون اپل بوده و برای محصولات گوگل ویژگی بسیار جدیدی می‌باشد.

به علاوه، این شرکت یک نوع شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات را به محصولش آورده که با یک رادار کار می‌کند و Motion Sense نامیده می‌شود. این تکنولوژی زمانی را که مالک گوشی جلوی دوربین جلو دستش را تکان می‌دهد، احساس خواهد کرد و نمایشگر را روشن می‌کند. البته دیگر کاربرد آن هم سوئیچ شدن میان فایل‌های صوتی و استفاده در اپلیکیشن‌هایی است که از آن پشتیبانی می‌نمایند.

در مرحله بعد به شیوه طراحی می‌رسیم که کمپانی مالک اندروید در طی چند سال اخیر آن را به تدریج تغییر داده است. واقعاً جای خوشحالی دارد که دیگر ناچ یا بریدگی خاصی در بالای صفحه نمایش نمی‌بینیم ولی به جای آن نوار مشکی نسبتاً ضخیمی دیده می‌شود که در آن تمامی سنسورهای مربوط به Face unlock و Motion Sense جای‌گیری کرده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

در قاب پشتی نیز دیگر اثری از رنگ‌بندی دوتایی نیست زیرا پوششی شیشه‌ای تمام این بخش را پوشانده است. این لایه فوق‌العاده زیبا تا کنون به رنگ‌های سفید و نارنجی تولید شده تا هم به جذابیت ظاهری محصول گوگل بیفزاید و هم آن را به دستگاه خوش‌دستی تبدیل کند. ضمناً، یک نمونه مشکی هم از این گوشی در بازار وجود خواهد داشت که قاب شیشه‌ای آن درخشان خواهد بود.

با استفاده از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل، گوگل شیوه مدیریت اعلانات را آسان‌تر و گزینه‌های اعطای مجوز به اپلیکیشن‌ها را محدودتر کرده است زیرا امروزه حفاظت از حریم شخصی افراد به یک موضوع اساسی و مهم تبدیل شده است. در کنار این ویژگی‌ها، شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات نیز وجود دارد که نسبت به گذشته بهتر شده‌اند. در نهایت به گوگل اسیستنت می‌رسیم که بهتر می‌تواند به سؤالات کاربران پاسخ دهد و در مجموع کاربردی‌تر شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

هر دو گوشی پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال از حافظه داخلی و قیمت پایه یکسانی بهره می‌برند تا رویه سال قبل گوگل که پیش از این در مدل‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال دیده بودیم، دوباره تکرار شده باشد. اما آیا کمپانی مالک اندروید با امکاناتی که آورده قیمت محصولاتش را درست تعیین کرده است؟ آیا به طور کلی این دستگاه‌ها از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند یا خیر؟. با تبلت‌فون همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

چنان‌چه تصمیم به خرید گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال گرفتید، این دستگاه را درون جعبه‌ای خواهید یافت که چندان بزرگ نخواهد بود و روی آن حرف انگلیسی P و عدد 4 به صورت رنگی دیده می‌شود.

بعد از باز کردن درب کارتن، گوشی مشاهده می‌شود که قاب پشتی آن روبه‌روی شما قرار گرفته است. در زیر این دستگاه دفترچه راهنما و ابزار درآوردن و گذاشتن سیمکارت حضور یافته‌اند. در پایین نیز شارژر سریع 18 واتی USB-C Power Delivery، کابل USB-C و مبدل USB-C به USB-A مشاهده خواهند شد که بیشتر به درد انتقال اطلاعات از گوشی‌های قدیمی‌تر به موبایل جدیدتر می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

متأسفانه همراه با این محصول گوگل نه کابل مبدل USB-C به جک هدفون 3.5 میلی‌متری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و نه هدفون. انجام این کار کمی عجیب بود زیرا در سال گذشته و همراه با گوشی پیکسل 3، یک جفت هدفون به دست خریداران می‌رسید اما امسال خبری از این وسایل نیست. شاید گوگل این کار را کرده تا افراد هدفون‌های پیکسل بادز را بخرند هرچند این گجت‌ها هم تا سال آینده وارد بازار نخواهند شد. حالا باید این‌گونه برداشت کرد که شرکت سازنده این گوشی هدفون‌های مذکور را در جعبه پیکسل 4 ایکس ال قرار نداده تا در هزینه‌های خودش صرفه‌جویی کند!!!.

طراحی

واقعیت آن است که در چهار سالی که از عمر خط تولید پیکسل می‌گذرد، گوگل ترند مربوط به شیوه طراحی گوشی‌های هوشمند را دنبال نکرده اما سال قبل با آوردن ناچی بزرگ به موبایل پیکسل 3 ایکس ال نشان داد که قصد دارد ظاهر محصولاتش را کم‌کم شبیه سایر موبایل‌های بازار کند. امسال اما، دوباره پیکسل 4 ایکس ال سر ناسازگاری پیدا کرده زیرا حاشیه‌های مشکی اطراف نمایشگر آن (حداقل در قسمت بالا) کوچک‌تر که نشده‌اند هیچ، بلکه بزرگ‌تر نیز شده‌اند بنابراین دستگاه مورد بحث ما نسبت بدنه به تصویر چندان زیادی ندارد. شاید هم به همین دلیل، بسیاری از افراد آرزو کنند که ای کاش گوگل بار دیگر شیوه طراحی محصول سال قبلش را به پرچمدار امسالش می‌آورد.

برای اینکه درک بهتری از ظاهر پیکسل 4 ایکس ال داشته باشید، فرض کنید که نمایشگر پیکسل 3 ایکس ال کمی پایین‌تر بیاید و ناچ نیز با یک نوار مشکی رنگ پوشانده شود. چیزی که گفتیم، دقیقاً تداعی‌گر ظاهر جلویی پرچمدار سال 2019 گوگل می‌باشد بنابراین نمی‌توانیم این دستگاه را در مقابل سایر رقبای تولید شده نظیر گوشی‌های سامسونگ و حتی وان‌پلاس جذاب بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

در نوار مشکی رنگ بالای نمایشگر، تمامی سنسورهای لازم برای قابلیت Motion Sense، بازگشایی قفل صفحه نمایش با فناوری تشخیص چهره و دوربین سلفی جای گرفته‌اند. با این حساب، اگر قرار باشد میان شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات دست و ظاهر بدون حاشیه مشکی، یکی را برگزینیم، ناچاریم که بگوییم گزینه دوم انتخاب بهتری است زیرا برای یک پرچمدار سال 2019 وجود یک لایه باریک سیاه رنگ نیز زیاد است چه برسد به چنین حاشیه ضخیمی.

در قسمت پایین اما، شرایط کاملاً فرق کرده چرا که گوگل اسپیکر را به قاب پشتی برده تا هم از این نظر یاد گوشی پیکسل ایکس ال نسل اول بیفتیم و هم حاشیه مشکی رنگ باریک‌تر شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

فریمی که دور ظاهر محصول گوگل را پوشانده، جنس نرم و خوبی دارد. البته در نمونه سفید رنگ این دستگاه، شاهد چارچوبی سیاه هستیم در حالی که  قاب پشتی کاملاً سفید می‌باشد و به وسیله پوشش گوریلا گلس 5 نیز محافظت شده است. نمونه نارنجی رنگ هم دارای همان فریم به خصوص است ولی مدل مشکی رنگ از پوششی براق در عقب خود بهره می‌برد.

دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا در سمت راست موبایل جای‌گیری کرده‌اند و محل گذاشتن سیمکارت نیز دقیقاً در سمت چپ و روبه‌روی دکمه پاور نشسته است. در بالای لبه موبایل هم یک سوراخ کوچک برای میکروفون به چشم می‌خورد و در پایین نیز شاهد جای‌گیری یک پورت USB-C و دو بریدگی برای سیستم صوتی هستیم که بریدگی سمت چپ میکروفون و بریدگی سمت راست اسپیکر می‌باشد. متأسفانه نه در این دستگاه و نه در مدل پیکسل 4 هیچ جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار نگرفته است.

علی‌رغم اینکه جنس قاب پشتی شیشه‌ای می‌باشد اما گویا روی آن مقداری پودر پاشیده شده به همین دلیل نرمی خاصی رویش احساس می‌شود. لوگوی حرف انگلیسی G تنها بازمانده ظاهر دستگاه‌های نسل‌های پیشین این خط تولید به شمار می‌رود که با افکت‌های خاص اعمال شده روی آن ظاهری سه بعدی به خود گرفته است.

از آن جایی که شیشه عقبی به گونه‌ای طراحی شده که انگار منافذی رویش جای‌گیری کرده‌اند، بعید است اثر انگشت باعث آلودگی آن شود. ضمن اینکه این پوشش تنها دیده شدن لکه‌ها را سخت می‌کند. همین قضیه برای فریم نیز رخ خواهد داد ولی در مورد ماژول مربعی شکل دوربین عقب داستان کاملاً متفاوت است زیرا به خاطر شیشه‌ای بودن به راحتی کثیف خواهد شد بنابراین هنگامی که می‌خواهید عکسبرداری کنید، باید دستی روی آن بکشید تا آلودگی‌ها و لکه‌های موجود از بین بروند.

مدل پیکسل 3 نمایشگری داشت که از پیکسل اصلی به ارث برده بود اما با دستگاه‌های سری پیکسل 4 گوگل ظاهر شیشه‌ای محصولش را به کلی تغییر داده است. با توضیحات ارائه شده باید اعتراف کنیم که گوشی‌های ساخت کمپانی مالک اندروید سال به سال از نظر طراحی در حال بهتر شدن هستند اما این شرکت بد نیست بداند که هنوز هم جا برای طراحی جذاب‌تر گوشی‌ها وجود دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

امسال برای اولین بار شاهد اتفاق جدیدی در گوشی‌های ساخت گوگل چه در خط تولید نکسوس و چه در خط تولید پیکسل بودیم به طوری که این کمپانی یک لنز به دوربین عقب این دستگاه‌ها اضافه کرد و آنها را در یک ماژول مربعی شکل جای داد. شرکت سازنده در گذشته ادعا می‌کرد که برای گرفتن تصاویر پرتره تنها به یک لنز بیشتر نیاز خواهد بود و سنسور اصلی Super Res Zoom می‌تواند نبود حسگر تله فوتو را جبران نماید. امسال اما، قضیه فرق کرده زیرا شاهد اضافه شدن یک سنسور تله فوتو هستیم.

بسیاری از افراد دوربین اصلی دوگانه پیکسل 4 ایکس ال را با دوربین‌های گوشی‌های سری آیفون 11 مقایسه می‌کنند اما باید بگوییم که چنین قیاسی اصلاً درست نیست زیرا کمپانی مالک اندروید آن‌طور که باید و شاید نتوانسته نسبت به سال گذشته بهتر عمل کند و تنها وجه اشتراک محصول اپل با دستگاه مورد بحث ما تنها مربعی شکل بودن ماژول دوربین است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

طول، عرض و ارتفاع پیکسل 4 ایکس ال به ترتیب 160.4*75.1*8.2 میلی‌متر و وزن آن 193 گرم است. این ابعاد و میزان جرم باعث می‌شوند تا این موبایل کمی نسبت به مدل سال قبل خود قد بلندتر و سنگین‌تر باشد. ضمن اینکه نمایشگر آن هم به سبب نسبت بدنه به تصویر 19:9 به مقدار ناچیزی بزرگ‌تر به نظر بیاید. وجه تشابه دیگری که میان تولید امسال گوگل و سال قبل او مشاهده می‌شود، تأییدیه IP68 می‌باشد.

صفحه نمایش

علی‌رغم اینکه سایر شرکت‌های سازنده هر ساله از نمایشگرهای بزرگ‌تری در محصولاتشان استفاده می‌کنند اما گوگل باز هم از پنل 6.3 اینچی بهره برده است و این یعنی صفحه نمایش این دستگاه با مدل پیکسل 3 ایکس ال تفاوت چندانی پیدا نکرده و تنها نسبت بدنه به تصویر آن 19:9 می‌باشد تا فقط کمی باریک‌تر شده باشد. با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نرخ بازسازی سریع‌تری را به محصولاتشان آورده‌اند، گوگل نیز نرخ 90 هرتزی را در هر دو مدل پرچمدار امسال خود به کار گرفته است.

البته این ویژگی اهمیت چندانی ندارد ولی باعث خواهد شد تا سرعت رابط کاربری و روان بودن سیستم نرم‌افزاری افزایش یابد و انیمیشن‌ها خیلی سریع‌تر به نمایش درآیند. ضمن اینکه بازی‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند نیز با شتاب بیشتری اجرا می‌شوند و مواردی که توانایی اجرا شدن با این گزینه را ندارند، از همان نرخ بازسازی 60 هرتزی استفاده خواهند کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

صفحه نمایش پیکسل 4 ایکس ال 6.3 اینچی و OLED است و همان‌طور که در گذشته نیز گفتیم، دیگر اثری از ناچ و بریدگی در آن به چشم نمی‌خورد تا محتواها با کمترین اختلال پخش شوند و رابط کاربری شکل ساده‌تری به خود بگیرد. اگر می‌خواهید تصاویر را با بیشترین میزان وضوح ببینید، با خرید گوگل پیکسل 4 ایکس ال می‌توانید به این هدف خود برسید زیرا به سبب قرارگیری 537 پیکسل در هر اینچ، رزولوشن گوشی مورد بحث ما به QHD+ یا 3040*1440 پیکسل می‌رسد. ضمناً، درست مانند مدل پیکسل 3 ایکس ال، محافظ نمایشگر گوریلا گلس 5 در اینجا نیز حضور یافته است. به این نکته هم اشاره کنیم که پنل OLED این موبایل قادر خواهد بود ویدیوهای 1440p با 60 فریم بر ثانیه را با کیفیت HDR پخش کند.

ویژگی جدیدی که این‌بار شاهد رونمایی از آن در پیکسل 4 ایکس ال هستیم، Ambient EQ نام دارد و باعث خواهد شد نور دستگاه با توجه به محیط اطراف تنظیم گردد. خودِ نمایشگر نیز تعادل رنگی‌اش را حفظ خواهد کرد تا اگر در فضایی قرار داشتید که نور آفتاب می‌تابید، نور صفحه نمایش هم با توجه به آن کم یا زیاد شود. هدف از به کارگیری این قابلیت آن بوده تا محتواهای گوشی با توجه به محیط اطراف طبیعی‌تر به چشم بیایند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

ویژگی مذکور به صورت پیش‌فرض فعال است و از آن جایی که کارایی نسبتاً زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم آن را خاموش نکنید. البته چنین چیزی تا کنون در سایر گوشی‌های بازار مشاهده شده بود اما در محصولات گوگل برای نخستین بار است که رخ می‌دهد. برای مثال، اپل قابلیت True Tune را همزمان با عرضه آیفون 8 به تولیداتش آورده بود.

در آزمایشات تخصصی انجام شده، پیکسل 4 ایکس ال به نهایت روشنایی 436 نیت دست یافت و گزینه‌ای هم برای افزایش آن وجود نداشت. چنین امتیازی از روی کاغذ نمی‌تواند زیاد بالا باشد ولی در شرایط واقعی و زیر نور خورشید کار کردن با این موبایل بسیار راحت خواهد بود. لازم به ذکر است که این عدد در برابر امتیاز 451 پیکسل 3a یا 700 نیت محصولات سامسونگ و اپل واقعاً مناسب نیست.

در گزینه Adaptive که برای نور صفحه نمایش به کار می‌رود و به صورت پیش‌فرض روشن است، رنگ‌ها اشباع شده نیستند بلکه بسیار سرزنده و پویا هستند هرچند در برخی مواقع امکان دارد شاهد ضعیف بودن آنها باشیم. در این آپشن، تفاوت رنگی حداقل 3.5 و حداکثر 7 است و رنگ سفید هم از نظر تفاوت رنگی امتیاز 2 را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین چنین اختلافاتی را نمی‌توان با چشم غیرمسلح دید.

گزینه Natural بهترین آپشن موجود برای به نمایش درآوردن رنگ‌ها با بیشترین دقت است و در آن تفاوت رنگی حداقل و حداکثر به ترتیب به 1.9 و 3.1 می‌رسد. در این بین، گزینه Boosted عملکردی از خود به ثبت می‌رساند تا آن را چیزی میان Adaptive و Natural بدانیم زیرا تفاوت رنگی در آن به طور میانگین به 2.8 خواهد رسید. ضمن اینکه رنگ سفید در آن دقت بالایی دارد و تنها در برخی موارد شاهد تغییر شفافیت و شدت رنگ‌ها هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

بر خلاف سایر کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، گوگل در این قسمت هم متفاوت ظاهر می‌شود و هیچ گزینه‌ای برای شخصی‌سازی پروفایل‌های حالات رنگی در اختیار کاربران محصولاتش قرار نمی‌دهد.

یک گزینه به نام 90Hz Smooth Display وجود دارد تا زمانی که نیازی به نرخ بازسازی 90 هرتزی نیست، به صورت خودکار آن را خاموش کند. در حال حاضر زمانی که دستگاه به حالت ذخیره نیرو می‌رود یا فیلم پخش می‌شود، این گزینه خودبه‌خود روشن می‌گردد.

چند روز پس از عرضه گوشی، کاربران دریافتند که نرخ بازسازی 90 هرتزی تنها در شرایطی کار می‌کند که روشنایی نمایشگر بیش از 75 درصد است به همین دلیل گوگل اعلام کرد که با یک بروزرسانی طی هفته‌های اخیر، این مشکل را برطرف می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

آن‌طور که از کدهای برنامه‌نویسی برداشت شد، دلیل انجام چنین کاری آن بود که هنگام تماشای محتواها در شرایط کم نور، روشنایی نمایشگر به خاطر سوئیچ شدن میان نرخ بازسازی 90 هرتزی با پرش روبه‌رو نشود. گفته می‌شود علت پرش روشنایی هم به خاطر تفاوت رنگی نرخ بازسازی سریع‌تر می‌باشد زیرا نمایشگر پیکسل 4 ایکس ال از نرخ بازسازی دینامیک و پویا پشتیبانی نمی‌کند.

البته کمپانی مالک اندروید وعده داده به زودی این مشکلات را مرتفع خواهد کرد اما باید قبول کنیم که یک شرکت بهتر است این باگ‌ها را قبل از عرضه گوشی از بین ببرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

خوش‌بختانه گزینه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانیم نرخ بازسازی را به صورت دائمی فعال کنیم اما باید آن را از میان گزینه‌های بخش Developer Options تنظیمات بیابیم. هنگام روشن کردن این گزینه، خودِ گوشی هشدار خواهد داد که با فعالسازی آن انرژی باتری سریع‌تر خالی می‌شود بنابراین باید موبایل را یک یا دو ساعت زودتر به شارژر وصل کنید.

در نهایت باید به این موضوع اشاره نماییم که گوگل گزینه Screen attention را به اندروید آورده هرچند پیش از این شاهد حضور آن در سایر محصولات دیگر شرکت‌ها مانند سامسونگ بودیم اما حالا از اینکه می‌بینیم به عنوان آپشنی به خصوص به پرطرفدارترین سیستم عامل دنیا آمده، واقعاً خرسندیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

دوام باتری

در سالیان اخیر، دستگاه‌های پرچمدار از نظر دوام باتری همواره در مسیر بهتر شدن گام برداشته‌اند ولی گوگل به هر دلیلی سعی کرده به صورت محافظه‌کارانه عمل کند. برای مثال، مدل پیکسل 4 ایکس ال از منبع نیروی 3700 میلی‌آمپری بهره می‌برد که مسلماً نسبت به باتری 3450 میلی‌آمپر بر ساعت پیکسل 3 ایکس ال دوام بیشتری دارد اما در مقایسه با باتری مدل پیکسل 3a ایکس ال فرقی نداشته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

به هر ترتیب، با آزمایش‌های تخصصی انجام شده، منبع نیروی گوشی مورد بحث ما آن‌طور که انتظار داشتیم نتوانسته خوب کار کند و به امتیاز 73 ساعت دست یافته که قطعاً نمی‌تواند راضی‌کننده باشد زیرا در سالی قرار داریم که شرکت‌های سازنده تلفن همراه همواره روی این بخش از محصولاتشان به شکل خاصی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

چنان‌چه با این دستگاه تماس صوتی برقرار کنید، به مدت 23 ساعت و 32 دقیقه می‌توانید به مکالمه خود ادامه دهید تا از این نظر هم شاهد عملکرد شبیه مدل پیکسل 3a ایکس ال باشیم. مدت زمان وبگردی و پخش ویدیو هم به ترتیب 10:49 و 11:29 ساعت بود.

امتیازات گفته شده مخصوص زمانی هستند که نرخ بازسازی 90 هرتزی فعال است بنابراین اگر این گزینه را غیرفعال نمایید، مطمئناً شاهد بهبود عملکرد باتری به مدت چند ساعت خواهید بود اما نمی‌توان این پیشرفت را چندان مورد توجه دانست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

به این نکته هم اشاره کنیم که اگرچه غیرفعالسازی نرخ بازسازی 90 هرتزی یعنی Smooth Display و تکنولوژی Motion Sense به گوشی اجازه خواهد داد زمان بیشتری از منبع نیروی خود بهره ببرد ولی قطعاً نخواهد گذاشت که کاربران از این قابلیت‌ها استفاده کنند. به هر حال، با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه باتری و ذخیره انرژی رخ داده، واقعاً جای تعجب دارد که چرا گوگل یک منبع نیروی 3700 میلی‌آمپری را در این پرچمدارش قرار داده است.

با چنین قدرت و توانی، احتمالاً باید هر روز باتری پیکسل 4 ایکس ال را شارژ کنید اما انجام این کار اصلاً جای نگرانی ندارد زیرا با وجود شارژر سریع 18 واتی که اتفاقاً از USB-C Power Delivery Adapter هم پشتیبانی می‌کند، شما قادر خواهید بود 44 درصد منبع را در عرض 30 دقیقه، 77 درصد آن را در عرض 1 ساعت و 100 درصد آن را در عرض 1 ساعت و 20 دقیقه شارژ نمایید. در این بین، اگرچه سایر رقبا می‌توانند بهتر از محصول گوگل کار کنند ولی برای دست‌یابی به رکوردهایشان باید از شارژر اختصاصی خود بهره ببرند.

نکته دیگر اینکه، پیکسل 4 ایکس ال از شارژر بیسیم Qi هم پشتیبانی می‌نماید ولی گوگل امسال ظرفیت آن را به 11 وات افزایش داده در حالی که پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال دارای توان 10 واتی بودند که تنها راه دستیابی به این رکورد هم فقط استند شارژر 80 دلاری خودِ گوگل بود و زمانی که از سایر استندها استفاده می‌شد قدرتش به صورت پیش‌فرض روی 5 وات تنظیم می‌گردید.

اسپیکر

معمولاً همیشه این‌گونه بوده که اسپیکرهای استریو ویژگی‌های استاندارد گوشی‌های گوگل به شمار می‌رفتند اما با مدل پیکسل 4 ایکس ال قضیه کمی فرق کرده است. بر این اساس، در حالی که پیکسل 2 و پیکسل 3 دو اسپیکر رو به جلو داشتند اما پرچمدار سال 2019 کمپانی مالک اندروید از سیستم اسپیکری مشابه مدل پیکسل 3a بهره برده به طوری که دو اسپیکر پایینی رو به بالا جای خود را به دو اسپیکر به سمت پایین داده‌اند.

کیفیت صدای این اسپیکرها بسیار بالا و شفافیت‌شان هم فوق‌العاده است حال آن‌که در صورت گوش دادن به فایل‌های صوتی با بیشترین شدت صوت، به نظر می‌رسد صدای شنیده شده از گوشی وان‌پلاس 7 تی شفاف‌تر باشد. به هر حال، پیکسل 4 ایکس ال در مقایسه با سایر رقبا وضعیت چندان بدی از نظر کیفیت صدا ندارد. به این نکته هم اشاره کنیم که روی دادن چنین اتفاقی می‌تواند بیشتر به خاطر کوچک‌تر شدن درگاه‌های اسپیکرها در بالا و پایین قاب گوشی باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

کیفیت صدا

با نصب یک اسپیکر اکسترنال، این دستگاه توانست صداها را با بیشترین شفافیت و وضوح ممکن به گوش ما برساند و دقیقاً همان‌طور که انتظار می‌رفت عمل کند.

گذاشتن هدفون اما، باعث شد تا این محصول سال 2019 گوگل صداها را با کمی نویز پخش نماید. سایر سخت‌افزارهای نصب شده هم تأثیری بر کاهش کیفیت صوت نداشت بنابراین باید عملکرد این پرچمدار را فوق‌العاده بدانیم. برای اینکه منظور ما را بهتر متوجه شوید، می‌توانید پیکسل 4 ایکس ال را با پیکسل 3 مقایسه کنید زیرا تولید سال قبل کمپانی مالک اندروید یکی از ضعیف‌ترین گوشی‌ها از نظر کیفیت صدا بود.

سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه اندروید 10 چند ماهی می‌شود که منتشر شده، دیگر تقریباً می‌توان گفت که این سیستم عامل در گوشی‌ها چگونه عمل می‌کند اما با معرفی پیکسل 4 ایکس ال این فرصت به وجود آمده تا گوگل خودش را با به کارگیری پلتفرم اختصاصی‌اش به همگان ثابت کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

مهم‌ترین تغییرات ظاهری این پلتفرم عبارتند از سیستم بازگشایی قفل نمایشگر موسوم به Face unlock، شیوه‌های ناوبری بازطراحی شده و شکل و شمایلی جدید برای گوگل اسیستنت. گوگل عنوان کرده که حالا می‌تواند فرامین صوتی را با سرعت بیشتری گوش کرده و صداهای افراد را به متن تبدیل کند و در فضای ذخیره‌سازی کوچک‌تری داده‌های مربوطه را ذخیره نماید.

زمانی که پس از خرید پیکسل 4 ایکس ال، این دستگاه را برای نخستین بار روشن می‌کنید، از شما درخواست می‌شود تا برای امنیت بیشتر، چهره خود را در گوشی به ثبت برسانید. در این لحظه امکان دارد که فکر کنید سنسور اسکنر اثر انگشتی قرار نگرفته که البته طبیعی به نظر می‌رسد زیرا گوگل این‌بار قابلیت Face unlock را جایگزین Pixel Imprint کرده است..

پس از اپل که Touch ID را حذف کرد تا به جای آن Face ID را بیاورد، باید این اقدام کمپانی مالک اندروید را دومین و بزرگ‌ترین تغییر اعمال شده در یک گوشی پرچمدار تلقی کنیم. یک نکته جالب در مورد Face ID اپل و Face unlock گوگل این است که هر دوی آنها از دوربین IR و سنسور نقطه‌ای IR برای تشخیص چهره افراد بهره می‌برند.

در شرایط واقعی، سرعت و دقت Face unlock بسیار بالاست و با توجه به وجود قابلیت Motion Sense، باعث خواهد شد تا گوشی روشن گردد و فرآیند تشخیص چهره را آغاز کند. لازم به ذکر است که برای به کارگیری این ویژگی در دیگر دستگاه‌ها، حتماً باید صورت خود را روبه‌روی دوربین جلو بگیرید اما Face unlock گوگل می‌تواند تقریباً از هر زاویه‌ای چهره صاحب خود را تشخیص دهد.

پس از استفاده از ویژگی بازگشایی قفل نمایشگر، مشخص شد که این دستگاه می‌تواند مالک خود را حتی با چشمان بسته نیز بشناسد. مطمئناً این موضوع یک مشکل امنیتی بزرگ به حساب می‌آید کما اینکه خودِ گوگل نیز در صفحه پشتیبانی اذعان کرده که استفاده از یک کد امنیتی روش بهتر و مطمئن‌تری است. این شرکت همچنین خبر داده که در هفته‌های آتی به وسیله یک آپدیت نرم‌افزاری مشکل موجود را حل خواهد کرد اما به نظر می‌رسد برطرف کردن این باگ آن هم چند هفته پس از عرضه پرچمدار، خیلی دیر باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

مشکل دیگری که به Face unlock مربوط می‌شود، پشتیبانی نرم‌افزارهای بانکی از آن است. تقریباً چند سالی طول کشید تا توانستیم با استفاده از ویژگی شناسایی سنسور اسکنر اثر انگشت وارد اپلیکیشن‌های مدیریت مالی و بانکی شویم. فعلاً تنها سرویسی که از Face unlock پشتیبانی می‌کند، Google Pay نام دارد بنابراین سایر برنامه‌ها هم باید آپدیت شوند تا بتوانند از شیوه جدید تشخیص چهره استفاده کنند. در حال حاضر نرم‌افزارهایی که توانایی بهره‌مندی از این قابلیت را دارند، اپلیکیشن‌های مدیریت پسورد هستند.

پس از تکمیل فرآیند شناسایی چهره به گوشی، گوگل چگونگی استفاده از شیوه‌های ناوبری اندروید 10 را آموزش می‌دهد. دیگر اثری از دکمه‌های ناوبری موجود در پایین دیده نمی‌شود و نوار ناوبری هم حالا جای خودش را به نوار باریک‌تری داده که از این نظر ممکن است یاد گوشی‌های آیفون بیفتید. ضمناً، یکی از راه‌های فعالسازی گوگل اسیستنت نیز فشردن کناره‌های پیکسل 4 ایکس ال می‌باشد.

کشیدن انگشت به سمت بالا، هوم اسکرین را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد. حال اگر همین کار را از گوشه‌ها انجام دهید، گوگل اسیستنت اجرا خواهد شد. با کشیدن انگشت و نگه داشتن در وسط صفحه نمایش، حالت چند برنامگی فعال می‌شود و سوئیچ شدن میان برنامه‌ها هم در همین قسمت صورت خواهد پذیرفت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

از آن جایی که هیچ سنسور اسکنر اثر انگشتی وجود ندارد تا با کشیدن انگشت به سمت پایین روی آن نوار اعلانات اجرا گردد، شما می‌توانید از هر قسمتی از نمایشگر انگشت خود را به پایین بکشید تا شاهد آیکون‌های تنظیمات سریع باشید بنابراین دیگر نیازی نیست دست خود را به گونه‌ای حرکت دهید که حتماً به بالای نمایشگر برسد.

با کشیدن انگشتان به سمت بالا در صفحه هوم اسکرین، منوی اپلیکیشن‌ها ظاهر خواهد شد که ردیف بالایی آن نشان‌دهنده نرم‌افزارهای بیش‌تر استفاده شده خواهد بود.

جدای از اضافه شدن امکان تغییر تصاویر پس‌زمینه، لانچر پیکسل گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری را به تنظیمات آورده است. تب Style در منوی مربوط به عکس‌های پس‌زمینه به کاربران اجازه می‌دهد ظاهر و رنگ آیکون‌های نرم‌افزارها و تنظیمات سریع را عوض کنند. از این بخش همچنین امکانی فراهم شده تا رنگ و فونت سرتاسری سیستم دچار تغییراتی شوند.

یک قسمت مخصوص برای تصاویر پس‌زمینه زنده هم در نظر گرفته شده که با اسم Come Alive به چشم می‌خورد و خوش‌بختانه با شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات به خوبی سازگار شده است. برای مثال، یکی از عکس‌های این بخش به بازی Pokémon مربوط می‌شود.

زمانی که فناوری Project Soli در سال 2015 معرفی گردید، بسیاری آن را انقلاب عظیمی در زمینه شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات دانستند زیرا می‌توانست رفتارهای دقیق دست نظیر حرکت عمودی در تنظیمات و انتخاب گزینه‌ها با ضربه زدن انگشتان را مشاهده نماید.

واقعیت آن است که Motion Sense اولین محصول از فناوری Project Soli گوگل می‌باشد که در اختیار کاربران قرار گرفته بنابراین خروجی آن هنوز کامل نشده و اشکالاتی در آن وجود دارد.

تنها چندین کار را می‌توانید با Motion Sense صورت دهید. برای مثال، با برخی اپلیکیشن‌های پخش موسیقی حتی در زمانی که صفحه نمایش خاموش است یا آهنگ در پس‌زمینه پخش می‌شود، قادر خواهید بود میان فایل‌های مختلف سوئیچ شوید. دیگر کاربرد این فناوری، بیصدا یا متوقف کردن زنگ هشدار یا پاسخ دادن به تماس‌های دریافتی به وسیله کشیدن دست جلوی نمایشگر می‌باشد.

زمانی که شما می‌خواهید گوشی را بردارید، Motion Sense احساس خواهد کرد و گزینه Face unlock را اجرا می‌کند تا با سرعت هر چه تمام‌تر چهره کاربر را شناسایی و قفل دستگاه را باز نماید. نکته عجیب آن‌که، حتی با حرکت دست افرادی که در نزدیکی گوشی هستند نیز این قابلیت فعال می‌شود بنابراین حتی اگر تصمیم گرفتید آن را خاموش کنید (با انجام این کار در مصرف انرژی باتری هم صرفه‌جویی خواهید کرد)، می‌توانید روی نمایشگر دو بار ضربه بزنید یا دستگاه را بردارید تا روشن شود و چهره شما را بشناسد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

به صورت پیش‌فرض و با روشن کردن Face unlock، صفحه مربوط به قفل نمایشگر را نخواهید دید ولی با غیرفعالسازی این قابلیت، این فرصت را خواهید داشت تا به اعلانات دریافت شده در همان ابتدای روشن کردن صفحه نمایش نگاهی بیندازید.

گزینه صفحه نمایش همیشه روشن هم به صورت پیش‌فرض فعال شده است. با روشن کردن این ویژگی، آیکون نرم‌افزارهایی که اعلانات خوانده نشده دریافت کرده‌اند، ویجت مخصوص آب و هوا، ساعت، میزان دوام باتری و سایر اطلاعات متفرقه نظیر رویدادهای پیشرو یا وضعیت ترافیک در چند ساعت آینده مشاهده خواهند شد.

در اندروید 10، هم گزینه‌های اعطای مجوز و هم نوتیفیکیشن‌ها را راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد. برای مثال، اعلانات دریافت شده در نوار مربوطه به ترتیب اولویت پشت سر یک‌دیگر قرار گرفته‌اند و این یعنی اگر پیامی در یک شبکه اجتماعی دریافت کردید، در اولویت پخش خواهد بود و یک آیکون کوچک شبیه به زنگوله به نمایش درخواهد آمد. در سمت دیگر، چنان‌چه اعلانی از برنامه‌های کم‌اهمیت‌تر مانند بازی‌ها برای شما ارسال شد، برچسب اعلانات ساکت (Silent notifications) را دریافت کرده و فضا کمتری را اشغال خواهد نمود.

یک نکته جالب‌تر در جدیدترین نسخه پرطرفدارترین سیستم عامل دنیا اینکه، کاربران آمار روزانه و هفتگی از تعداد نوتیفیکیشن‌های دریافت شده از یک اپلیکیشن را مشاهده خواهند کرد. این قابلیت آنها را قادر می‌سازد تا ببینند کدام برنامه‌ها از اهمیت کمتری برخوردارند و اعلانات کدام نرم‌افزارها باید در اولویت قرار گیرند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، با اندروید 10 حالت تیره سرتاسری هم به دست کاربران رسیده تا به وسیله آن تمامی قسمت‌های سفید رنگ نظیر پنجره‌های پاپ‌آپ، منوها، گوگل اسیستنت و حتی بخش جستجوی گوگل نیز سیاه شوند. ضمناً، چنان‌چه بعضی اپلیکیشن‌ها از حالت تیره پشتیبانی کنند، پس‌زمینه آنها نیز مشکی خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

علاوه بر سایر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نصب شده، در پیکسل 4 ایکس ال دو برنامه جدید نیز به چشم می‌خورد. یکی از آنها به شما کمک می‌کند تا امکانات مهم را مرتب و اطلاعات پزشکی و مخاطبان اضطراری را به لیست اضافه کنید.

دیگر برنامه هم محصولی از گوگل است که باعث می‌شود بدون نیاز به اینترنت، صدای کاربران به متن تبدیل گردد. این نرم‌افزار در دو گوشی پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال وجود دارد و روش جدیدی در به ثبت رساندن سخنان گفته در فایل‌های صوتی می‌باشد.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

با گوشی‌های سری پیکسل 4، گوگل باز هم نتوانسته از جدیدترین تکنولوژی‌ها پرده بردارد. هر دو دستگاه معرفی شده از این خانواده از پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 855 و رم 6 گیگابایتی بهره می‌برند. کمپانی مالک اندروید می‌توانست در این محصولات خود از چیپ‌ست اسنپدراگون 855 پلاس که CPU و GPU قدرتمندتری دارد استفاده کند. دقیقاً مشابه چنین اتفاقی با موبایل‌های سری پیکسل 3 نیز رخ داده بود بنابراین این سؤال پیش می‌آید که وقتی وان‌پلاس می‌تواند در مدل 7 تی (7T) اسنپدراگون 855 پلاس را به کار گیرد، چرا گوگل این کار را انجام نمی‌دهد؟

به هر حال، تراشه به کار رفته در پرچمداران سال 2019 گوگل با فرآیند 7 نانومتری تولید شده‌اند و از CPU هشت هسته‌ای بهره می‌برند. در این پردازنده چهار هسته Kryo 845 با نهایت سرعت 1.78 گیگاهرتزی، سه هسته Kryo با نهایت سرعت 2.42 گیگاهرتزی و یک هسته با نهایت سرعت 2.84 گیگاهرتزی حضور یافته‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

علی‌رغم اینکه گفتیم اسنپدراگون 855 پلاس تولید شده ولی باید اعتراف کنیم که تفاوت چندانی میان جدیدترین محصول فعلی کووالکوم با نمونه به کار رفته در پیکسل 4 ایکس ال وجود ندارد.

خبر خوش دیگر اینکه، گوگل بالأخره میزان حافظه رم را به 6 گیگابایت افزایش داد. یکی از اعتراضاتی که افراد به دستگاه‌های خانواده پیکسل 3 داشتند این بود که هنگام اجرای برخی اپلیکیشن‌ها سرعت موبایل کم می‌شود اما امسال کمپانی مالک اندروید به نظرات احترام گذاشته و میزان رم را به 6 گیگابایت رسانده است هرچند باز هم نمی‌توانیم این پیشرفت را حتی با رم گوشی‌های پرچمدار چینی که در مدل پایه 8 و در پیشرفته‌ترین مدل‌ها 12 گیگابایت است، قابل‌توجه بدانیم.

متأسفانه پرچمدار امسال گوگل در بخش عملکرد تک هسته‌ای فقط در حد خودش خوب کار می‌کند و نسبت به اگزینوس 9825 سامسونگ، کایرین 990 هوآوی و A13 Bionic اپل بسیار ضعیف‌تر می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

در بخش عملکرد چند هسته‌ای هم اتفاق تازه‌ای نمی‌افتد و اگرچه اگزینوس 9825 موجود در گلکسی نوت 10 از اسنپدراگون 855 عملکرد ضعیف‌تری از خود به ثبت می‌رساند اما باز هم نمی‌تواند در برابر سایر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد. لازم به ذکر است که آیفون 11 پرو فعلاً در این بخش رده اول را در اختیار دارد و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها از این جایگاه پایین‌تر نخواهد آمد.

پردازنده گرافیکی پیکسل 4 ایکس ال اما، خودش را به اثبات رساند چرا که همچون سایر دستگاه‌هایی که از اسنپدراگون 855 بهره می‌بردند عمل کرد. در این بخش هم وان‌پلاس 7 تی پرو گوشی برتری به شمار می‌رود زیرا در آن اسنپدراگون 855 پلاس حضور یافته است. ضمن اینکه، بار دیگر آیفون 11 در صدر نشسته و توانسته رقبای خود را شکست دهد.

در بخش آزمایش‌های گرافیکی 3DMark، محصول گوگل بهتر ظاهر شد و دقیقاً زیر وان‌پلاس 7 تی پرو قرار گرفت و نمرات آن نسبت به امتیازات کایرین 990 موجود در گوشی هوآوی میت 30 پرو بسیار نزدیک بود. در اینجا کاملاً مشخص است که شرایط آزمایشات بنچمارک برای همه گوشی‌ها یکسان نیست زیرا آیفون‌ها اصلاً در این بخش وجود ندارند.

گوگل پیکسل 4 ایکس ال دارای نمایشگری 1440p است بنابراین برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن معمولی هم باید انرژی بیشتری مصرف شود. با ذکر این نکته باید اذعان کرد که این دستگاه در برابر سایر رقبا که صفحه نمایش‌های فول اچ‌دی پلاس دارند، حرف زیادی نمی‌تواند داشته باشد. بر این اساس، این موبایل هم در این بخش همچون گلکسی اس 10 پلاس و وان‌پلاس 7 پرو عمل کرد. به این نکته هم اشاره کنیم که در اینجا شاهد پیشرفت چشمگیر محصول گوگل نسبت به مدل پیکسل 3 ایکس ال خواهید بود که از تراشه اسنپدراگون 845 بهره می‌برد.

در قسمت آزمایشات AnTuTu نیز شاهد روند صعودی پیکسل 4 ایکس ال در مقایسه با پیکسل 3 ایکس ال هستیم و می‌بینیم این دستگاه به میزان 25 درصد بهتر عمل کرده ولی با این وجود، باز هم دیگر رقبا رده‌های بالاتر را از آن خود کرده‌اند و پرچمدار گوگل همچنان نسبت به آنها ضعیف‌تر است. بر این اساس، وان‌پلاس 7 تی پرو باز هم جایگاه اول را در اختیار خود دارد.

اگرچه اسنپدراگون 855 پلاس نسبت به اسنپدراگون 855 نمونه پیشرفته‌تری به شمار می‌رود اما عملکرد این دو پردازنده تفاوت چندانی با هم ندارد. با این حال، پیکسل 4 ایکس ال در برابر سایر رقبای خود حرف زیادی برای گفتن نمی‌تواند داشته باشد که البته این موضوع در سال‌های قبل با پیکسل 3 و پیکسل 2 هم تکرار شده بود. این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که گوگل از عمد عملکرد محصولاتش را محدود می‌کند!!!.

با نتایج به دست آمده، چنان‌چه به دنبال دستگاهی هستید که بتواند اکثر بازی‌ها را برای شما اجرا کند، باید دور پیکسل 4 ایکس ال را خط بکشید چرا که شرکت‌های مختلف به خصوص کمپانی‌های چینی تا کنون محصولاتی تولید کرده‌اند که با به وجود آوردن حالات مختلف، شرایط را برای اجرای بازی فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است که تنها نمونه دارای رم 6 گیگابایتی پرچمداران گوگل ساخته شده بنابراین برای گیمرها، ما محصولات وان‌پلاس را پیشنهاد می‌کنیم.

البته یک نکته امیدوارکننده آن است که پیکسل 4 ایکس ال داغ نمی‌کند و تنها زمانی که کارهای سنگین انجام می‌شود، حرارتی در پشت آن احساس خواهد شد.

دوربین

گوگل تنها شرکتی بود که گوشی‌های هوشمندش را تنها به یک لنز برای دوربین اصلی مجهز می‌کرد زیرا مدعی شده بود که با همین یک سنسور هم می‌تواند تصاویر باکیفیت و عکس‌های پرتره خوبی بگیرد. اما با گذر زمان همیشه همه چیز، به خصوص در دنیای تکنولوژی یکسان نمی‌نماند بنابراین کمپانی مالک اندروید امسال تصمیم گرفت پرچمدارانش را با یک لنز بیشتر و با ماژولی دوگانه تولید و روانه بازار کند.

در کنار سنسور اصلی 12.2 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.7 که به سیستم ثابت‌سازی اپتیکال هم مجهز شده، این‌بار شاهد اضافه شدن یک لنز تله فوتو هستیم که اتفاقاً این حسگر هم از فناوری ثابت‌سازی بهره می‌برد و با دریچه دیافراگم f/2.4 خود به محصول گوگل اجازه می‌دهد تصاویری با قابلیت زوم 2 برابری بگیرد. ضمن اینکه سنسور اصلی به نام Super Res Zoom هم این فرصت را به وجود آورده تا بتوان از زوم 2 برابری استفاده کرد و به خاطر وجود الگوریتم‌های HDR+ گوگل در هر دو لنز، کیفیت تصاویر افزایش یابد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

صنعت تولید گوشی‌های هوشمند همین الآنش هم از تکنولوژی استفاده از دو لنز گذر کرده و بعضاً دستگاه‌هایی را می‌بینیم که حداقل سه لنز دارند و حتی اپل که در این زمینه از خودش مقاومت نشان می‌داد هم امسال آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس را با سه لنز تولید کرد بنابراین تصمیم گوگل مبنی بر به کارگیری یک سنسور تله فوتو به جای اولترا واید باعث تعجب بسیاری از افراد شد. البته این موضوع یک سلیقه شخصی است و بستگی به این دارد که کاربران می‌خواهند در محیط‌های مختلف چگونه عکسبرداری کنند هرچند گوگل اعتقاد دارد که به صورت میانگین، افراد دوست دارند هنگام تصویربرداری زوم نمایند بنابراین سنسور اولترا واید چندان به کارشان نمی‌آید. نباید این‌گونه برداشت کرد که کارشناسان بیشتر طرفدار یک لنز خاص هستند بلکه آنها می‌گویند کار بسیاری از شرکت‌ها برای تولید گوشی‌ها با سه لنز به جا و درست است.

به هر حال، در کنار لنز ثانویه، گوگل چند حالت دیگر را هم به اپلیکیشن دوربین خود آورده که اولین آنها Live HDR+ (HDR پلاس زنده) نام دارد و با استفاده از آن می‌توان خروجی نهایی را پیش از فشردن دکمه شاتر مشاهده کرد. تا پیش از این قابلیت و به خصوص در برخی شرایط خاص، در قسمت منظره‌یاب تنها می‌توانستیم ببینیم چه محتواهایی به ثبت می‌رسند و پس از لمس دکمه شاتر آن چیزی که گرفته بودیم را می‌دیدیم ولی حالا بسیار خوشحالیم که می‌بینیم گوگل چنین ویژگی را اضافه کرده زیرا مطمئناً تأثیر بسزایی بر افزایش کیفیت عکس‌های گرفته شده خواهد شد.

دیگر گزینه هم به کنترل‌های دوگانه نورپردازی مربوط می‌شود که دقیقاً در همان رابط کاربری اپلیکیشن دوربین قابل مشاهده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

ویژگی بعدی هم در مورد قابلیت تنظیم دستی سایه‌ها و قسمت‌های تاریک می‌باشد که بیشتر جاهایی به درد می‌خورد که می‌خواهیم عکس‌های هنرمندانه بگیریم. از آن جایی که گوگل معمولاً اجازه نمی‌داد تا افراد به صورت دستی گزینه‌های دوربین را تغییر دهند، مطمئناً باید از فراهم شدن این فرصت استقبال کنیم. این خصوصیت را همچنین می‌توان با گزینه Live HDR+ ترکیب کرد تا عکس‌هایی گرفته شود که قبل از ذخیره شدن آنها، از میزان نورپردازی در صحنه مدنظر آگاه شویم.

جدای از بهبود ویژگی عکسبرداری در شب یا همان Night Sight و حالت پرتره، حالا قابلیت تنظیم خودکار سفیدی نور به همه بخش‌های تصویربرداری آمده و دیگر مختص Night Sight نیست.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین تقریباً با نرم‌افزار موجود در گوشی پیکسل 3 فرقی نکرده زیرا برای رفتن به حالات مختلف نظیر Night Sight، پرتره، دوربین، ویدیو، پانوراما، Photo Sphere، اسلوموشن، تایم لپس، Playground و Lens فقط کافی است انگشتان خود را بکشید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

ضمناً، برای اینکه رابط کاربری قسمت منظره‌یاب ساده‌تر شود، گوگل فلاش، تایمر و تنظیمات را به بخشی جداگانه منتقل کرده است. البته انجام این کار دسترسی به تنظیمات مربوط فلاش LED را با زحمت همراه کرده ولی کمپانی مالک اندروید در مراسم رونمایی از این محصولاتش عنوان کرده بود که امیدوارست هیچ‌وقت لازم نباشد از چراغ LED استفاده نمایید.

به این نکته هم اشاره کنیم که حتی با باز بودن پنجره تنظیمات نیز می‌توانید دکمه شاتر را فشار دهید تا هیچ لحظه‌ای را از دست ندهید هرچند با لمس این دکمه پنجره تنظیمات ناپدید خواهد شد تا بتوانید سوژه را ببینید.

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر در مقایسه با آن چیزی که در گوشی پیکسل 3 دیده بودیم، به میزان قابل‌توجهی پیشرفت کرده زیرا گوگل بخش‌های نویزدار را کاهش داده و نورپردازی را بهبود بخشیده و به خاطر حضور ویژگی HDR+ تعادل نور سفید هم در بهترین حالت خودش قرار داده است. به علاوه، رنگ‌ها هم معمولاً طبیعی به نظر می‌آیند تا از اینکه داریم با گوشی ساخت گوگل عکسبرداری می‌کنیم، مطمئن شویم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

زمانی نمی‌توانیم دقت رنگ‌ها را بالا بدانیم که دوربین می‌خواهد در جاهایی که نور زیادی وجود دارد، دقت بیشتری به خرج دهد. حتی در همین شرایط هم کیفیت تصاویر بالاست ولی کشیدگی رنگ‌ها کم و بیش به چشم می‌خورد. ضمن اینکه نویز نسبتاً افزایش می‌یابد زیرا دوربین سعی می‌کند جزئیات را دقیق‌تر ثبت نماید.

به نمایش درآوردن ریزترین نکات در مناطقی که کنتراست بالایی وجود دارد، جایی است که پیکسل 4 ایکس ال خودش را نشان می‌دهد ولی چنان‌چه شما تصمیم گرفتید کنتراست زیاد را کنار بگذارید، مطمئناً نویز زیادی در عکس‌هایتان دیده خواهد شد.

مقایسه برخی از این تصاویر با خروجی‌های به ثبت رسیده با گوشی وان‌پلاس 7 تی نشان می‌دهد محصول گوگل در همه شرایط موفق عمل نمی‌کند اما بعضی وقت‌ها هم توانست جزئیات زیادی را به نمایش درآورد. از طرفی، به خاطر روشن شدن گزینه HDR به صورت اتوماتیک در محصول کمپانی چینی، این دستگاه هم عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد.

تصاویر گرفته شده با لنز تله فوتو و قابلیت زوم 2 برابری

در مرحله بعد به لنز تله فوتو می‌رسیم که در پیکسل 4 ایکس ال یک عضو جدید است. انتظار داشتیم به خاطر متفاوت بودن دریچه دیافراگم دو لنز اصلی و ثانویه، خروجی‌های آنها با هم فرق داشته باشند. لازم به ذکر است که علی‌رغم رزولوشن 16 مگاپیکسلی در سنسور دوم، تصاویری با کیفیت 12.2 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

حقیقت آن است که عکس‌های گرفته شده با لنز اصلی و لنز تله فوتو را به سختی می‌توانیم از هم تفکیک کنیم بنابراین کمی نویز دیده می‌شود و در نتیجه جزئیات هم از بین می‌روند. تنها زمانی که متوجه تفاوت عمده خواهید شد، در شرایط کم نور است چرا که به هر حال دریچه لنز در سنسور تله فوتو عریض‌تر می‌باشد.

در مجموع سنسور تله فوتو عملکرد درخشانی از خود به ثبت می‌رساند و حالا باید ببینیم این حسگر در برابر وان‌پلاس 7 تی چه می‌کند.

بر خلاف عکس‌های گرفته شده با لنز اصلی پرچمدار شرکت چینی، تصاویری که لنز تله فوتو این دستگاه می‌گیرد اصلاً و به هیچ عنوان توانایی رقابت با خروجی‌های پیکسل 4 ایکس ال را ندارند زیرا در اکثر مواقع جزئیات از بین رفته‌اند و دقت رنگ‌ها هم چندان بالا نیست.

ویژگی Super Res Zoom، راهکار گوگل برای جبران غیبت دوربین تله فوتو در پیکسل 3 بود بنابراین جای خوشحالی دارد که کمپانی مالک اندروید این قابلیت را به دوربین اضافه شده به پرچمدار امسالش هم آورده است چرا که کاربران می‌توانند حتی از فواصل دور نیز اقدام به تصویربرداری کنند.

زمانی که از گزینه زوم 2 برابری (2X) عبور می‌کنید، به آپشن زوم 4 برابری (4X) می‌رسید که اتفاقاً این آپشن هم جزئیات را به اندازه کافی به ثبت می‌رساند و نویز زیادی در عکس‌ها دیده نمی‌شود به همین دلیل از مسافت دور نیز کوچک‌ترین اشیا دیده می‌شوند.

پیش از این هم شاهد چنین عملکردهای درخشانی توسط محصولات شرکت‌های چینی مانند هوآوی میت 30 پرو و اوپو رنو 10 ایکس زوم بودیم بنابراین اگر از آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید از سوژه‌هایی عکس بگیرید که از شما فاصله زیادی دارند، پیشنهاد می‌کنیم سراغ پیکسل 4 ایکس ال نروید.

تصاویر پرتره

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

به خاطر وجود سنسور تله فوتو، گوگل می‌تواند با توجه به نمای پشت سر سوژه‌ها افکت بوکه را اعمال کند و به‌گونه‌ای عمل نماید که گویا در حال تصویربرداری با دوربین‌های DSLR هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

باید اعتراف کنیم که عکس‌های پرتره گرفته شده با پیکسل 4 ایکس ال جزو باکیفیت‌ترین مواردی هستند که یک گوشی هوشمند به ثبت رسانده زیرا سوژه به خوبی شناسایی و پشت سر او به شکل فوق‌العاده‌ای تار شده است.

عکسبرداری در حالت شب (Night Sight)

گزینه عکسبرداری در حالت شب گوگل یا Night Sight سال گذشته و با گوشی‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال معرفی شد اما پیش از آن هم محصولات کمپانی مالک اندروید را جزو بهترین دستگاه‌هایی می‌دانستیم که می‌توانستند در شب‌ها و مواقع کم نور تصویربرداری کنند اما در بازه زمانی چند سال اخیر، بسیاری از شرکت‌های سازنده تلفن همراه ترفندها و گزینه‌های مشابه مخصوص به خود را آورده‌اند که نگه داشتن گوشی به صورت متمرکز روی سوژه، بارزترین آنها بوده است.

برای اینکه عملکرد Night Sight را بررسی کنیم، ابتدا به صورت معمولی اقدام به عکسبرداری خواهیم کرد و سپس گزینه مذکور را فعال می‌نماییم تا تفاوت احساس شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

طبیعتاً وقتی این آپشن خاموش است، جزئیات کمتر به ثبت می‌رسند و دوربین هم نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید فوکوس کند. البته تصاویر به طور کلی قابل قبول هستند ولی کیفیت واقعاً کم است.

با روشن کردن Night Sight اما، عکس‌ها حالت طبیعی‌تری به خود خواهند گرفت و جزئیات بیشتری در آنها به ثبت می‌رسد هرچند به خاطر فرآیند ذخیره‌سازی، شاهد مقداری نویز نیز هستیم. علی‌رغم اینکه گوگل عنوان کرده که سیستم تنظیم خودکار نور سفید در همه گزینه‌های عکسبرداری فعال است ولی در زمان بهره‌مندی از آپشن تصویربرداری در شرایط کم نور چنین چیزی احساس نشد.

مطمئناً در برخی صحنه‌ها که نورپردازی شدید انجام می‌شود یا نور کافی وجود ندارد، خروجی کار با مشکلاتی همراه است اما نباید نسبت به عملکرد این محصول گوگل ایراد گرفت. حالا بد نیست پیکسل 4 ایکس ال را با گوشی وان‌پلاس 7 تی در شرایط کم نور مقایسه کنیم.

هر دو این دستگاه‌ها با استفاده از گزینه تعبیه شده برای عکسبرداری در شب می‌توانند بر نورپردازی محیط مدنظر تأثیر مثبت بگذارند بنابراین خروجی کار آنها تقریباً مشابه هم می‌باشد هرچند به نظر می‌رسد محصول کمپانی چینی بتواند تصاویر با وضوح بیشتری به ثبت برساند.

دلیل انتخاب هم آن است که جزئیات با کیفیت بالاتری دیده می‌شوند.

اما حالت Night Sight در دوربین تله فوتو چگونه عمل می‌کند؟

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

باید صادقانه بگوییم که تصاویر گرفته شده در شب با این لنز چندان قابل‌توجه نیستند که البته دلیل رخ دادن این اتفاق هم بیشتر به خاطر دریچه دیافراگم f/2.4 می‌باشد. اگرچه انتظار داشتیم این لنز نتواند در شب‌ها تصویربرداری کند ولی چنین چیزی رخ داد. در مورد عملکرد سنسور تله فوتو وان‌پلاس 7 تی هم در شرایط کم نور، بهتر است اصلاً صحبت نکنیم.

حالت عکسبرداری Astrophotography

یک ویژگی جدید که امسال به اپلیکیشن دوربین گوشی پیکسل 4 ایکس ال آمده، حالت Astrophotography نام دارد. از آن جایی که در گذشته امکان تغییر دستی میزان نورپردازی تصاویر به مدت 20 ثانیه فراهم نبود، حالا به خاطر قدرت پردازش بالای نرم‌افزار، این حالت می‌تواند عکس‌های درخشان و نورانی بگیرد.

برای بهره‌مندی از این آپشن، تمام کاری که باید انجام دهید این است که به Night Sight رفته و گوشی را با گذاشتن روی سه پایه یا هر وسیله دیگری ثابت نگه دارید. زمانی که دستگاه بدون هیچ لرزشی در جایی باقی ماند، کلمه Astrophotography در قسمت منظره‌یاب ظاهر خواهد شد بنابراین در همین فرصت پیش آمده باید روی دکمه شاتر ضربه بزنید. سپس خودِ دوربین با توجه به مقدار روشنایی موجود، تصمیم می‌گیرد که چه مدت باید نورپردازی انجام شود. با این حالت، چیزی بین 1 تا 4 دقیقه طول می‌کشد تا فرآیند تصویربرداری صورت پذیرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

باید اعتراف کنیم که عکس‌های به ثبت رسیده با این حالت فوق‌العاده‌اند. پردازش این تصاویر بر عهده الگوریتم‌های گوگل است به همین دلیل در نهایت امکان دارد شاهد نویز در برخی قسمت‌ها باشید هرچند این اتفاق تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

ضمناً، در سوژه‌ای که در این حالت از آن عکسبرداری شده جزئیات زیادی نمایان می‌شوند زیرا همان‌طور که گفتیم، پس از 4 دقیقه باید منتظر چنین تصاویر حیرت‌انگیزی باشیم.

علی‌رغم اینکه Astrophotography حالت فوق‌العاده‌ای است ولی هر کسی نمی‌تواند از آن استفاده کند چرا که باید در مناطق کم نوری حاضر شود و منطقه تاریکی را پیدا کند.

دوربین سلفی

بر خلاف پیکسل 3 یا پیکسل 3 ایکس ال، دیگر در بالای نمایشگر شاهد حضور دو لنز به عنوان دوربین سلفی نیستیم بنابراین علاوه بر لنز 8 مگاپیکسلی، یک سنسور ToF به کار رفته تا تصاویر پرتره بگیرد و عمق آنها را به خوبی تشخیص دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

برای سوئیچ شدن میان دوربین جلو و عقب، فقط کافی است دکمه مربوطه را از قسمت منظره‌یاب اپلیکیشن دوربین لمس کنید.

اگرچه دیگر خبری از لنز دوم دوربین ثانویه نیست ولی پیکسل 4 ایکس ال نسبت به دیگر پرچمداران منطقه بیشتری را پوشش می‌دهد و تقریباً 90 درصد مناظر اطراف را به نمایش درمی‌آورد تا از این نظر بین لنزهای 19 میلی‌متری اولترا واید و 28 میلی‌متری دوربین جلوی دوگانه پیکسل 3 قرار گیرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

در تصاویر سلفی، نورپردازی در پس‌زمینه و در جلوی سوژه به شکل مطلوبی صورت می‌پذیرد و رنگ پوست انسان‌ها طبیعی به نظر می‌آید. همچنین به خاطر باکیفیت بودن، امکان مشاهده جزئیات در سایه‌ها فراهم است.

بر خلاف تصاویر پرتره گرفته شده با دوربین اصلی، نمی‌توانیم از عکس‌های پرتره‌ای که دوربین جلو می‌گیرد رضایت داشته باشیم.

در مقایسه با تصاویر پرتره وان‌پلاس 7 تی، تفاوت‌ها آشکار می‌شوند زیرا پرچمدار کمپانی چینی جزئیات را با بیشترین دقت پیش روی چشمان ما قرار می‌دهد به همین دلیل باید محصول گوگل را دستگاه ضعیف‌تری در این بخش بدانیم.

اکثر دوربین‌های سلفی نمی‌توانند در شب‌ها و شرایطی که نور کافی وجود ندارد، عملکرد خوبی از خودشان به ثبت برسانند ولی پیکسل 4 ایکس ال بسیار عالی کار می‌کند. البته امکان دارد برخی اوقات پس‌زمینه نویزدار شود ولی وقتی ضعف سایر دستگاه‌ها را به یاد می‌آوریم، باید این مورد را به فراموشی بسپاریم.

ضبط ویدیو

اگرچه خیلی از افراد به این ضعف پیکسل 4 ایکس ال که نمی‌تواند تصاویر 4K با 60 فریم بر ثانیه ضبط کند، اشاره می‌کنند ولی باید بگوییم که این گزینه همیشه و همه جا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به علاوه، به خاطر وجود گزینه 4K با 30 فریم بر ثانیه و 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه، دیگر نباید نسبت به ضعف موجود حساس باشیم. نکته جالب دیگر اینکه، علاوه بر لنز اصلی، امکان فیلمبرداری با کیفیت‌های گفته شده توسط لنز تله فوتو نیز وجود دارد.

ویدیوهای 1080p جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و نویز کمی در آنها به چشم می‌خورد. نورپردازی کافی و دقت رنگ در آنها بالاست. امکان دارد برخی مواقع شاهد لرزش‌هایی باشید ولی با گذاشتن این دستگاه روی یک سه پایه یا جایی ثابت، امکان ندارد دوباره این اتفاق رخ دهد زیرا سیستم ثابت‌سازی پیکسل 4 ایکس ال جزو بهترین موارد بازار به شمار می‌رود.

چنان‌چه با گزینه‌ای فیلمبرداری کنید که در هر ثانیه 30 یا 60 فریم ثبت می‌کند، جزئیات را با بیشترین کیفیت مشاهده خواهید کرد. در بعضی قسمت‌ها و به خاطر فریم ریت سریع‌تر، نویز کم و بیش دیده می‌شود ولی جدای از این موضوع، دقت رنگ‌ها، رنج دینامیک و شیوه نورپردازی راضی‌کننده‌اند.

گوشی‌های زیادی وجود دارند که هنگام فیلمبرداری 60 فریم بر ثانیه، با نورپردازی به مشکل برمی‌خورند ولی چنین معضلی هنگام استفاده از پیکسل 4 ایکس ال به وجود نیامد.

وقتی ویدیوهای 1080p با کیفیت هستند، طبیعتاً فیلم‌های 4K هم به همان اندازه مورد توجه خواهند بود و جزئیات زیاد و دقت رنگ بالایی دارند. اگر در جایی اقدام به فیلمبرداری کنید که سایه هست، مطمئناً می‌توانید آن قسمت‌ها را به خوبی ببینید. ضمناً، امکان دارد باز هم متوجه برخی لرزش‌ها شوید که این‌بار نیز تکرار می‌کنیم، به خاطر عدم استفاده از سه پایه، مونوپاد و . . . است.

رقبا و آلترناتیوها

برای خرید گوگل پیکسل 4 ایکس ال باید 899 دلار بپردازید و این یعنی 100 دلار کمتر از آیفون 11 پرو و 200 دلار بیشتر از آیفون 11. مدل پایه همه این دستگاه‌ها دارای حافظه داخلی 64 گیگابایتی می‌باشد و متأسفانه امکان افزایش آن نیز وجود ندارد. امسال اپل محصولاتی را روانه بازار کرده که به خوبی هر چه تمام‌تر عکسبرداری می‌کنند بنابراین پرچمداران گوگل و اپل رقابت سختی در این قسمت با یکدیگر خواهند داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

از نظر دوام باتری، آیفون‌های سال 2019 پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده‌اند ولی این موضوع در مورد پیکسل‌های امسال صدق نمی‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد همزمانی که گوگل در حال اضافه کردن لنز تله فوتو به گوشی‌هایش بود، اپل هم دوام باتری محصولاتش را بهبود داده و هم دوربین عقب آنها را به یک لنز بیشتر تجهیز کرده است. با توضیحات ارائه شده، چنان‌چه سیستم نرم‌افزاری یک‌دست، باتری بادوام و دوربین باکیفیت می‌خواهید و نمی‌دانید از میان گوشی مورد بحث در این مقاله و آیفون‌های امسال کدام یک را انتخاب کنید، بدون شک یکی از محصولات اپل را برگزینید.

اوایل سال جاری میلادی، گوگل با معرفی دستگاه‌های سری پیکسل 3a توانست مشتریان زیادی را جذب کند زیرا ویژگی‌های مثبتی نظیر سیستم نرم‌افزاری روان، باتری قدرتمند و سخت‌افزار کم مصرف را یک‌جا ارائه کرده بود. بر این اساس، چنان‌چه حتماً اصرار دارید یکی از محصولات گوگل را بخرید و از طرفی دوام باتری برایتان اهمیت دارد و نمی‌خواهید پول زیادی بپردازید، گوشی پیکسل 3a ایکس ال آلترناتیو مقرون به صرفه و مناسبی می‌باشد.

در سمت دیگر، اگر به گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد و ویژگی‌های بیشتر فکر می‌کنید، گلکسی نوت 10 یا گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ را در نظر داشته باشید. خط تولید پرچمداران کمپانی کره‌ای دوربین باکیفیتی دارند و با قلم اِس هم می‌توان با آنها کار کرد. به علاوه، نباید سخت‌افزار جذاب آنان را نیز فراموش کنیم. ضمناً، اگر از نظر قیمت محصول گوگل را بررسی نماییم، می‌بینیم به خاطر خرید آن پول اضافه خواهید پرداخت.

ولی چنان‌چه باز هم دنبال موبایل دیگری هستید که قیمت کمتری دارد، گلکسی اس 10 پلاس سامسونگ نیز گزینه ایده‌آلی خواهد بود. نمایشگر این دستگاه با صفحه نمایش پیکسل 4 ایکس ال برابری می‌کند ولی امروزه سامسونگ به خاطر تولید پنل‌های باکیفیت و باتری‌های بادوام مشهور شده به همین دلیل این آپشن هم گزینه بسیار خوبی است.

در این بین، اگر نرخ بازسازی 90 هرتزی پیکسل 4 ایکس ال برایتان اهمیت دارد، بد نیست وان‌پلاس 7 تی یا وان‌پلاس 7 تی پرو را در نظر بیاورید زیرا نرخ بازسازی آنها نیز همین مقدار است ولی روان بوده صفحه نمایش و قدرت بالای سخت‌افزار بیشتر به چشم می‌آید. ضمن اینکه رابط کاربری این موبایل هم واقعاً جای تحسین دارد و باید تعجب کرد که چرا یک شرکت متفرقه می‌تواند از خودِ گوگل سیستم نرم‌افزاری اندروید را بهتر تولید کند!!!.

از طرفی، دوربین محصولات وان‌پلاس دیگر به هم ثابت شده‌اند و در روزها می‌توانند تصاویری بگیرند که با خروجی کار پیکسل 4 ایکس ال برابری می‌کند البته نباید بد برداشت کنید که محصول گوگل دوربین باکیفیتی ندارد.

نظر نهایی

خط تولید گوشی‌های پیکسل 4 شروع خوبی نداشته‌اند و خبرهای رسیده نیز دال بر همین موضوع بوده‌اند. نرخ بازسازی 90 هرتزی همیشه درست کار نمی‌کند و ویژگی Face unlock هم توانسته علی‌رغم بسته بودن چشمان، افراد را بشناسد!!!. البته این مشکلات را می‌توان با آپدیت‌های نرم‌افزاری که در آینده منتشر می‌شوند، مرتفع کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

البته چنین اشکالاتی بهتر همان زمان قبل از ورود گوشی به بازار حل می‌شدند. از طرفی، تکنولوژی Motion Sense هنوز کامل نشده و واقعاً جای تعجب دارد که چرا کمپانی مالک اندروید آن را در این بازه زمانی در محصولاتش قرار داده است. آن‌قدری که گوگل در مورد این فناوری صحبت کرد، فکرش را نمی‌کردیم که این‌قدر ضعف داشته باشد بنابراین نمی‌دانیم آیا واقعاً ارزشش را دارد که به خاطر چنین قابلیتی، یک گوشی تقریباً 1000 دلاری بخریم یا خیر.

ضمناً، این‌گونه برداشت می‌شود که گوشی‌های پیکسل گوگل سرآمد سیستم عامل اندروید هستند ولی با وجود سیستم نرم‌افزاری ضعیف، دوام باتری پایین و ویژگی ناتمام Motion Sense، به نظر می‌رسد این شرکت به کمک سایر تولیدکنندگان تلفن‌های همراه نیاز دارد تا پلتفرم او را بهتر کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

گویا این کمپانی کارهایی که دیگران انجام داده‌اند را کپی کرده و به محصولش آورده است. برای مثال، گزینه‌های شخصی‌سازی آیکون‌ها و تغییر رنگ آنها، شیوه‌های ناوبری جدید، فرامین صوتی گوگل اسیستنت و . . . امکاناتی بودند که در دیگر گوشی‌های پرچمدار هم دیده بودیم. در این بین نباید از ویژگی گفتار به متن فراموش کنیم هرچند این گزینه هم کافی نیست.

البته عملکرد دوربین این دستگاه بسیار عالی می‌باشد ولی انگار گوگل از میزان رقابت در بازار آگاه نیست و هنوز فکر می‌کند باید فقط دوربین را بهتر کند تا فروش محصولاتش بیشتر شود حال آن‌که سایر قسمت‌ها نظیر نمایشگر، دوام باتری و . . . هم امروزه به فاکتورهای مهمی تبدیل شده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی گوگل پیکسل 4 ایکس ال

به هر حال، پیکسل 4 ایکس ال بهترین گوشی است که گوگل تا کنون تولید کرده بنابراین اگر پرداخت هزینه 899 دلاری برایتان اهمیتی ندارد و می‌توانید با اشکالات اولیه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کنار بیایید، پیشنهاد می‌کنیم همین دستگاه را بخرید. در غیر این صورت، چنان‌چه دنبال دستگاه ارزان‌تری هستید یا می‌خواهید همین موبایل را با پول کمتری بخرید، یا باید سراغ سایر گوشی‌ها بروید یا منتظر جشنواره فروش فروشگاه‌ها بمانید.

حال برای اینکه همه‌اش از نقاط ضعف نگفته باشیم، باید اذعان کنیم که کیفیت ساخت این محصول گوگل بسیار عالی است و پوشش شیشه‌ای آن جنس فوق‌العاده‌ای دارد و با فریم فلزی مستحکم می‌باشد. گفتنی است که نمایشگر کیفیت بالایی پیدا کرده و توانایی عکسبرداری با بیشترین جزئیات و بهترین شیوه نورپردازی مطمئناً نظر بسیاری از افراد را سمت این دستگاه جلب خواهد کرد.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش زیبا و با دقت
  • شیوه طراحی منحصربفرد و خاص
  • تکنولوژی Face unlock قابل‌اعتماد و سریع
  • دوربین فوق‌العاده

نقاط ضعف

  • عدم کارایی همیشگی نرخ بازسازی 90 هرتزی
  • ویژگی‌های ناقص در تکنولوژی Motion Sense
  • دوام باتری معمولی
  • نبود دوربین اولترا واید
  • نبود سنسور اسکنر اثر انگشت علی‌رغم ترند فعلی بازار
  • امکان فریب دادن Face unlock و باز کردن قفل نمایشگر با چشمانی بسته
  • عدم پشتیبانی نرم‌افزارهای بانکداری از تکنولوژی Face unlock
  • نبود مبدل یا هدفون در کارتن گوشی
  • فروش محدود در کشورهایی خاص به خاطر ویژگی Motion Sense

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *