نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس

نقد و بررسی کامل گوشی Sony Xperia X

جدیدترین گوشی موبایل میان‌رده سونی یعنی Xperia X نام دارد که شروع کننده محصولات نسل جدید این کمپانی‌ست. البته این گوشی همچنان از زاویه زیباشناسی ادامه دهنده سری Xperia Z است که در سال 2013 معرفی شده بود. بدنه پشتی گوشی از جنس فلز است که البته دیگر قابلیت ضدآب بودن را ندارد. وجود بلندگوهای استریو و قدرت صوتی بالا در این محصول تبدیل به علامت تجاری سونی شده است. از دیگر نقاط قابل تکیه در این محصول سونی، دوربین بیش از اندازه قدرتمندش می‌باشد. در کنار مشخصات خوب این دستگاه، قیمت گوشی می‌تواند بزرگ‌ترین ایراد وارده بر آن است.

به طور خلاصه باید گفت، Xperia X دارای صفحه نمایشی 5 اینچی با رزولوشن 1080، سنسور 13 مگاپیکسلی برای دوربین جلو، سنسور 23 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی که برخلاف Xperia M5 توانایی فیلم‌برداری 4K را ندارد، بدنه فلزی و بلندگوهای استریو می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - اینفوگرافی

طبق ادعایی که سونی کرده است، ترکیب اختصاصی که در طراحی این محصول وجود دارد، اکسپریا X گوشی هوشمندی فراتر از یک میان رده می‌باشد. که صد البته طرفداران این کمپانی با این ادعا موافق هستند.

طراحی گوشی Sony Xperia X

جعبه این گوشی هوشمند حاوی گوشی موبایل، راهنماها، یک شارژر و کابل می‌باشد. در برخی از بسته‌بندی‌های این گوشی خبری از هدست نیست، اما ممکن است بسته به منطقه عرضه و یا اپراتور با یک هدست نیز در داخل جعبه این گوشی روبه‌رو شوید.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - جعبه‌گشایی

قابل ذکر است که گوشی سونی اکسپریا ایکس از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. اما در داخل جعبه گوشی شارژر 1.5 آمپری با ولتاژ 5 ولت وجود دارد که برای یک شارژر معمولی هم چندان قدرتمند نیست.

سونی Xperia X دوباره با صفحه نمایش 5 اینچی طراحی شده است. این اندازه کمی کوچک‌تر از Z5، بزرگتر از Z5 Compact و  تقریبا هم‌اندازه با Xperia M5 می‌باشد. با توجه به اینکه Xperia M5 و Xperia X هر دو بدنه فلزی دارند با این حال Xperia X با وزن 153 گرم کمی سنگین‌تر از M5 است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - خوش دستی

طراحی کلی Sony Xperia X از نظر مفهموی چیزی شبیه به Xperia Z5 است. ترکیبی مناسب از خم و پیچ‌ها و گوشه‌های تیز در بدنه این گوشی محصولی جالب توجه از نظر طراحی بدنه را به کاربران معرفی کرده است. سنسور اثر نیز به مانند پرچمدار سری Z در سمت راست گوشی و ترکیب شده با دکمه پاور ظاهر شده است.

جنس گلسی که در صفحه نمایش به کار رفته است کاملا ضد خش می‌باشد. اما سونی اسم هیچ برندی را برای آن نام نمرده است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - پنل جلویی

برخلاف دوربین‌های سری Z که در آن‌ها توجه بیشتری به دوربین پشت شده بود، در Xperia X یک دوربین 13 مگاپیکسلی سلفی وجود دارد که نشان دهنده تمرکز سونی روی دوربین سلفی این محصول است. دوربینی که از دیافراگم لنز f/2.0 و سنسور 1.3 بهره می‌برد. مشخصات دوربین سلفی این گوشی تفاوت آنچنانی با دوربین جلو آیفون 6s ندارد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - پنل پشتی

بدنه پشت Xperia X فلزی، صاف و مات است. محل قرار گرفتن دکمه‌ها دقیقا همانند الگوی قرارگیری دکمه‌ها در سری Z می‌باشند.

وزن Xperia X کمی بیشتر از 150 گرم می‌باشد. این وزن در کل گوشی توزیع شده است. با توجه به مواد اولیه‌ای که سونی برای ساخت این محصول انتخاب کرده، به هنگام در دست گرفتن گوشی حس خوبی به کاربر دست می‌دهد. در واقع این بخش، از برگ برنده‌های Xperia X می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - طراحی

در طراحی اطراف گوشی نیز می‌توان امضای سونی را مشاهده کنیم. وجود دکمه پاور/سنسور اثر انگشت در این بخش قابل توجه است. نحوه قرار دادن این دکمه به نحوی است که هنگام ضربه مشکلی برای آن به وجود نیاید. عملکرد سنسور اثرانگشت نیز دقیق و سریع می‌باشد.

محل دکمه‌ حجم صدا اما هنوز محل مناسبی برای دسترسی سریع و آسان نیست. این دکمه در بین دکمه خاموش/روشن و شاتر قرار دارد. احتمالا به هنگام استفاده از این دکمه‌ها کمی با مشکل برخورد خواهید کرد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - طراحی

در سمت دیگر گوشی، محل قرار گیری درگاه microSD و nanoSIM می‌باشد. کاربران می‌توانند با بیرون کشید پین این قسمت، محل قرار گیری حافظه داخلی و سیم کارت را مشاهده کنند. گفتنی است که سونی Xperia X دارای نسخه‌ با قابلیت دارا بودن دو سیم کارت نیز هست که از اسلات‌های هیبریدی استفاده می‌کند.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - طراحی

در پایین بدنه گوشی، درگاه microUSB 2.0 و میکروفون قرار دارد. دومین میکروفون صدا نیز در بالای گوشی موبایل قرار دارد.

صفحه‌نمایش گوشی سونی Xperia X

Xperia X برای صفحه نمایشش از تکنولوژی های X-Reality و Triluminos بهره می‌برد. اندازه صفحه نمایش این گوشی موبایل 5 اینچ با رزولوشن 1080p می‌باشد. با توجه به تجریه موفق سونی در بحث کیفیت با محصول Z5 Premium آن‌ها توانستند با خیالی راحت از تکنولوژی‌ای که جواب مثبت به آن‌ها داده استفاده کنند.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - صفحه‌نمایش

تمامی تکنولوژی‌های یاد شده بر پایه ال‌سی‌دی IPS که از تکنولوژی Quantum Dot استفاده می‌کند قرار گرفته‌اند. نحوه نمایش رنگ‌ها در صفحه نمایش Xperia X حتی از آنچه شما در صفحه نمایش‌های AMOLED می‌بینید بهتر می‌باشد.

میانگین نمره این صفحه نمایش با deltaE 4.0 نشان دهنده درخشان بودن طراحی سونی در این بخش است.

طول عمر باتری گوشی سونی اکسپریا X

در بخش باتری اما سونی به یک استاندارد اختصاصی دست یافته است. با این حال Xperia X دارای باتری‌ای با ظرفیت 2620 میلی‌آمپری می‌باشد. ظرفیتی همانند باتری Xperia M5 و کم‌تر از ظرفیت باتری Xperia Z5 Compact را دارا می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - طول عمر باتری

نکته قابل ذکر این است با توجه به تکنولوژی استفاده شده در باتری Xperia X احتمالا بعد از دو سال استفاده از دستگاه، باتری قادر به نگه‌داری شارژ مناسبی نخواهد بود، که البته این فاکتور، برای یک گوشی موبایلی که از باتری غیر قابل تعویض استفاده می‌کند مهم است.

رابط کاربری گوشی سونی Xperia X

ادامه نقد و بررسی گوشی Xperia X را با بخش نرم‌افزاری آن دنبال می‌کنیم. این گوشی به طور پیش‌فرض از اندروید 6.0.1 استفاده می‌کند؛ که البته اولین مدل از گوشی‌های Xperia است که از این نسخه اندروید استفاده می‌کند. سونی از پوسته سبک و پرکاربرد خود بر روی این سیستم عامل استفاده کرده است.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - رابط کاربری

البته که سبک بودن این پوسته سونی در مقایسه با گذشته بهتر است. اما جالب است بدانید این پوسته 12 گیگابایت از 32 گیگابایت حجم داخلی گوشی را در اختیار خود قرار داده تا کاربران بیشتر از پیش به استفاده از کارت‌های microSD متمایل شوند.

برای مشاهده هرچه سریع‌تر نوتیفیکیشن‌های گوشی، می‌توان از قابلیت یک‌بار ضربه به صفحه‌نمایش که به شکل پیش‌فرض فعال نیست، استفاده کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - رابط کاربری

ساعت هوشمند به شما توانایی امنیت مشروط دستگاه خود را می‌دهد. به عنوان مثال دستگاه‌های هوشمند قابل اعتماد کاربر، مکان‌ها، چهره‌ های اجازه داده شده می‌توانند این بخش امنیتی را باز کنند. قابلیت استفاده از  سنسور اثر انگشت هم به خوبی مشاهده می‌شود.

صفحه خانه هم بدون تغییر مانده است. این صفحه شامل گسچرهایی‌ست که قابلیت swipe شدن را دارند تا شما در یک صفحه بتوانید اپلیکیشن‌هایی که بیشترین استفاده را می‌کنید در بخشی جدا مشاهده کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - رابط کاربری

سونی در بخش اپلیکشن‌های بومی خود نیز خوب عمل کرده است. در بخش گرافیکی رابط کاربری نیز تم‌های رایگان و پولی زیادی وجود دارند که کاربران قادر به شخصی‌سازی آن‌ها خواهند بود.

قسمت نوتیفیکیشن‌ها نیز ساده‌ است. شما می‌توانید به چیدمان دوباره تاگل‌ها بپردازید. همچنین می‌توانید روشنایی صفحه نمایش را از همین بخش کنترل کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - رابط کاربری

چیزی که اندروید برای چند سال است که فراموش کرده، وجود یک راه حل مناسب برای پشتیبان‌گیری می‌باشد. سونی اما توانسته یک راه حل مناسب در این بخش را به کاربرانش ارایه دهد. شما می‌توانید از تمامی اپلیکیشن‌ها، مخاطبین، پیام‌ها و تنظیمات گوشی خود بر روی حساب‌های کاربری سونی خود، در کارت‌های microSD و حافظه‌های دیگر نسخه پشتیبان داشته باشید.

دوربین گوشی سونی اکسپریا ایکس

دوربین استفاده شده در Xperia X یک نقطه درخشان در کارنامه این محصول است. این دوربین از سنسور 23 مگاپیکسلی Exmor RS در پشت یک لنز F/2.0 G استفاده می‌کند.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - دوربین

این نسل از دوربین‌ها از تکنولوژی اوتوفوکوس با قابلیت پیش‌بینی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید بر سوژه خود تپ کرده و دوربین این سوژه را پیگیری کند.

در حالت قفل شده، تنها 0.6 ثانیه لازم است تا شما اولین عکس خود را بگیرید. شما کافیست از قسمت تنظیمات دوربین این بخش را فعال کنید.

تکنولوژی سونی قول راندمان بالای دوربین در نور کم را به کاربران داده است. همچنین به صورت هوشمند سرعت شاتر در محیط‌های کم نور، در محیط‌های پویا و غیره تغییر می‌کند.

رابط کاربری دوربین Xperia X ساده‌سازی شده است. شما می‌توانید حالت‌های مختلف را با کشیدن به بالا و پایین پیدا کنید. حالت خودکار احتمالا بیشترین حالت استفاده برای شما خواهد بود. با این حال گزینه‌های دیگری مانند کنترل دستی برای ISO و بالانس سفید وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - رابط کاربری دوربین

به عنوان مثال قابلیت عکس‌گرفتن پانوراما، حالت Slow-motion، چهره در عکس، Sound Photo از حالت‌های موجود در این رابط کاربری می‌باشد. البته شما می‌توانید حالت‌های دیگری نیز دانلود و استفاده کنید. دوربین سلفی نیز دارای خصوصیاتی همچون دوربین اصلی‌ست؛ به غیر از اینکه تنظیمات دستی را دارا نمی‌باشد.

دوربین گوشی موبایل Xperia X به خوبی عمل می‌کند. جزییات بسیار زیاد و قابل رویت در عکس‌های گرفته شده توسط دوربین گوشی سونی Xperia X وجود دارد که در عکس‌های دوربین‌های رقبای این محصول قابل مشاهده نیستند. به صورت پیش‌فرض، در حالت کاملا خودکار، HDR بودن نیز وجود دارد. اما کاربر می‌تواند به صورت دستی تغییرات مدنظرش را اعمال کند.

دوربین سلفی نیز کیفیت بالایی در عکس‌های گرفته شده ارایه می‌کند. در نور مناسب شما قادر به تمییز دادن جزییات فراوانی خواهید بود.

فیلم‌برداری این دوربین قادر به ضبط ویدیوهایی با کیفیت 1080p با سرعت‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه می‌باشد. قابلیت فیلم‌برداری 4K اما دیگر در سونی Xperia X قرار نگرفته است.

بنچمارک گوشی Sony Xperia X

این گوشی هوشمند از یک چیپست اسنپ‌دراگون 650 بهره می‌برد. این بدین معناست که این گوشی از هسته‌های جدید Cortex-A72 که جایگزین بهتر و سریع‌تری از A57 هستند استفاده می‌کند. با توجه به این مسئله سرعت عملکرد چند هسته‌ای این تراشه حتی بهتر از LG Nexus 5X با چیپست اسنپ 808 می‌باشد. راندمانی نزدیک به چیپست S810 که در Xperia Z5 قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - بنچمارک

همانطور که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده می‌کنید، این گوشی میان‌رده سونی هم در بنچمارک ترکیبی انتوتو 6 و هم در بنچمارک گیکبنچ 3 که اساس آن قدرت پردازشی گوشی می‌باشد، عملکردی نزدیک به پرچمدارها و بهتر از رقبای میان‌رده خود دارد.

سخن پایانی

سونی Xperia X گوشی‌ای با کیفیت بسیار بالاست و حرفی باقی نمی‌ماند. تمامی توانایی‌های این گوشی در بهترین حالت خود قرار دارند. عملکرد این گوشی دقیقا چیزی شبیه به راندمان کاری Z5 می‌باشد. با وجود نبود فیلم‌برداری 4K، دوربین این گوشی هیچ چیزی کمتر از دوربین‌های گوشی‌های پرچمدار 2016 ندارد. درباره قدرت پردازشی گوشی همانطور که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده کردید، این گوشی سونی توان رقابت با گوشی‌های بالارده را نیز دارا می‌باشد. صفحه‌نمایش گوشی با وجود رزولوشن کمتر از QHD به لطف تکنولوژی‌های پیشرفته سونی در این زمینه عملکرد خیره کننده‌ای دارد. اما در کنار تمامی نکات مثبتی که برای این گوشی می‌توان شمرد، یک نکته منفی اساسی وجود دارد؛ قیمت خرید گوشی Xperia X از بسیاری از رقبای آن بیشتر است و بدون شک همین مساله می‌تواند تاثیر منفی در میزان موفقیت آن بگذارد.

نقد و بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس - نکات مثبت و منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی کامل گوشی Sony Xperia X"

  1. سلام بین اکسپریا x و xa۱ ultra کدوم رو انتخاب کنم .
    میگن x بیشتر داغ میکنه و موقع استفاده از دوربین error میده یا بسته میشه. زیاد نمیخوام کار سنگینی باش انجام بدم بیشتر باتری برام مهمه که فرق چندانی باهم ندارن و استفاده همزمان با سیم و حافظه .
    در ضمن جنس پشت ایندو از چی هست و چه تاثیری در داغ کردن گوشی داره ممنون

  2. سلام بین این سه گوشی کدوم بخرم نوا پلاس/ایکسپریا ایکس/ زنفون 3 لطفا راهنمایی کنید.متشکرم