همه‌چیز در مورد پلتفرم واقعیت مجازی جدید گوگل Daydream

همه‌چیز در مورد پلتفرم واقعیت مجازی جدید گوگل Daydream

شرکت گوگل چندی پیش درکنفرانس‌‌ Google I/O خود خبر از ساخت پلتفرم واقعیت مجازی اختصاصی خود داد. این در حالی که شرکت‌کنندگان این کنفرانس انتظار شنیدن چنین خبری با این سبک و سیاق را نداشتند. این کمپانی طرحی مفهومی از آنچه قرار است در ماهای آتی وارد بازار کند در این کنفرانس معرفی کرد. در ادامه این خبرها متوجه شدیم که گوگل دست به کار شده و تمایل به ساخت سخت‌افزارهایی بر اساس این پلتفرم را دارد. در ادامه به شرح مفصل این پلت‌فرم می‌پردازیم.

ورود گوگل به حوزه هدست‌های واقعیت مجازی در سال 2014 با معرفی Cardboard بوده است. هدف این کمپانی از معرفی این محصول، ارایه تجربه کاربری از دنیای واقعیت مجازی با کم‌ترین هزینه ممکن بود. نکته جالب اینجا بود که این طرح گوگل در اندک زمانی تبدیل به منبع الهام دیگر شرکت‌هایی که شرکای تجاری این کمپانی بوده‌اند برای طراحی هدست‌های واقعیت مجازی شد. به عنوان مثال سامسونگ توانست Gear VR را وارد بازار کند. گوگل مقوایی با اکثر گوشی‌های هوشمند سازگاری مناسبی داشت، اما Daydream تنها با یک دسته‌ی خاص از تلفن‌های هوشمند جدید که به سنسورها و صفحات نمایش خاصی مجهز هستند، سازگار خواهد بود. در این محصول هیچ اثری از پروژه تانگو یا گزینه‌هایی مربوط به واقعیت افزوده وجود ندارد، اما به گفته این کمپانی این طرح و محصول جدید تجربه‌ای بسیار روان‌تر و با سرعت بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد گذاشت.

 هدست واقعیت مجازی دی‌دریم

اما ببینیم این غول تکنولوژی در طراحی Daydream چه محصولی را به بازار عرضه خواهد کرد. کمپانی گوگل طراحی این هدست واقعیت مجازی را به نحوی شبیه به طرح Gear VR شرکت سامسونگ انجام داده است. در معرفی این محصول ما با یک هدست واقعیت مجازی و یک کنترلر جدید روبه‌رو هستیم. گوگل با معرفی این محصول دیگر توسعه‌دهندگان این حوزه را به پیروی از یک الگوی مشخص برای توسعه یکپارچه این محصول دعوت کرده است. در این هدست واقعیت مجازی گوشی‌های هوشمند همچنان به عنوان نمایشگر و پردازشگر تصویر می‌باشند. اما کنترلر با توجه به دکمه‌ها و ترک‌پدها به کاربر توانایی حرکت در محیط مجازی را می‌دهند.

ریموت هدست دی‌دریم

هر چند شباهت‌های بین این هدست واقعیت مجازی معرفی شده و محصول قدرتمند شرکت HTC یعنی اچ‌تی‌سی وایو وجود دارد، با این حال سنسورهای به کار رفته در کنترلرهای این محصول شکلی ساده‌تر و ابتدایی‌تر داشته و به خوبی کنترلر حرکتی اچ‌تی‌سی در هدست وایو یا ریفتِ آکولوس را دارا نمی‌باشد. شاید گوگل در طرح‌های اولیه هدف معرفی محصول جدیدش با کم‌ترین قیمت را داشته باشد تا با استقبال از این تکنولوژی جدید در بین مردم، به بالا بردن سطح کیفی محصولاتش در این زمینه بپردازد. ناگفته نماند که مهندسین این شرکت دو اصل خلاقیت و بالابردن راحتی کاربران به هنگام استفاده از این پلتفرم را مد نظر خود داشته‌اند.

کمپانی گوگل این پلتفرم را روی اندروید N معرفی خواهد کرد. همچنین توسعه دهندگان نرم‌افزاری هم، دسترسی به کتابخانه‌های لازم را خواهند داشت تا به ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌های بیشتری از واقعیت مجازی بپردازند. اگرچه امکانات اضافه شده در نسخه آزمایشی کنونی اندروید را نمی‌توان کاملا جدید محسوب کرد، اما واقعیت مجازی بخشی از اندروی N به حساب می‌آید که می‌توان آن را جدید قلمداد کرد. گوگل در حال حاضر بر روی نسخه‌های سازگار  با این پلتفرم اپلیکیشن‌هایی همچون Youtube ،Street View و Google Photos را نیز منتشر کرده است. خبر خوب برای کاربران این پلتفرم همکاری گوگل با کمپانی‌های نت‌فلیکس، یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز برای استفاده بهتر و جذاب‌تر این محصول است.

گفتنی است در این اواخر با به‌روز رسانی‌ای که برای ابزارک Dashclock صورت گرفت، قابلیت Daydream به اندروید 4.2 نیز افزوده شده است.

اما گوگل چگونه توانسته این ادعا را داشته باشد که طی چند سال آینده، ما صدها میلیون کاربر روی ابزارهای دی‌دریم خواهیم داشت؟ سخنگوی این کمپانی دو روز بعد از معرفی این پلتفرم زمان برگزاری کنفرانس Google I/O 2016 در جمع 7هزار نفری توسعه‌دهندگان این شرکت به بیان این مطلب پرداخت و آن‌ها را تشویق به تلاش بیشتر برای ساخت اپلیکشن‌هایی بر بستر این پلتفرم کرد. همچنین در این کنفرانس گوگل درباره‌ تفاوت‌های Daydream و Cardboard چنین بحث کرده که اپلیکیشن‌های کاردبرد بیشتر برای سرگرمی و تجربیات کوتاه مدت هستند که کاربر نیز تعاملی کمی در آن‌ها دارد. اما در دی‌دریم شرایط کاملا برعکس است. در دی‌دریم ما به دنبال محتوای چند بعدی، داستان‌های بلند و همچنین تعامل بیشتر کاربر هستیم.

مراسم معرفی گوگل دی‌دریم

خب تمامی این راه‌حل‌های گوگل برای بدست آوردن صدها میلیون کاربر بر روی امکانات نرم‌افزاری این محصول معطوف نشده است. کمپانی‌های اچ‌تی‌سی، ال‌جی، سامسونگ، هواوی و دیگر تولیدکنندگان مطرح شریک تجاری گوگل در پلتفرم دی‌دریم هستند. علاوه بر این، شرکت‌های آرم، کوالکام، مدیاتک و ایمجینیشن تکنولوژی نیز شریک تجاری گوگل برای پلتفرم واقعیت مجازی دی‌دریم به به حساب می‌آیند. این امر به‌ این شکل پتانسیل خود را نشان می‌دهد که گوگل با استراتژی روشن و مشخصی که در آن هدست به گوشی هوشمند شما وابسته است و قرار نیست بصورت مستقل کار کند، این پلت‌فرم را طراحی کرده است. همچنین از مزایای این استراتژی پایین آمدن قیمت هدست‌های واقعیت مجازی Daydream برای کاربر نسبت به هدست‌های واقعیت مجازی آکیولس ریفت یا وایو اچ‌تی‌سی می‌باشد.

گوگل با گذشت زمان به معرفی گوشی‌هایی که از این پلتفرم پشتیبانی می‌کنند می‌پردازد. همچنین شایعاتی درباره علاقه خود گوگل برای ساخت سخت‌افزار این هدست‌ها به گوش می‌رسد.

گوگل به همراه اندروید نوگات و پلت‌فرم دی‌دریم، برای گوشی‌های موبایل با سخت‌افزارهای قوی قابلیتی به اسم Android VR Mode را به این نسخه اندروید اضافه خواهد کرد. این قابلیت شامل تعدادی از بهینه‌سازی برای بهبود عملکرد اپلیکیشن‌ها و نیز اکوسیستمی برای حرکت کاربران در محیط‌های مجازی می‌باشد.

همچنین یک بخش جداگانه و صفحه خانگی برای بخش دی‌دریم اضافه شده تا کاربران در هنگام استفاده از محیط واقعیت مجازی به پنل مخصوص به این بخش دسترسی راحت‌تری داشته باشند. در داخل بخش گفته شده، گوگل نسخه‌های ویژه‌ی واقعیت مجازی یوتیوب، Street View فروشگاه گوگل پلی، Play Movies و Google Photos را ایجاد کرده است.

اپلیکیشن‌های گوگل دی‌دریم

بدین ترتیب بعد از اینکه شرکای گوگل سخت‌افزار لازم برای صفحه نمایش و قدرت پردازشی Daydream را فراهم آوردند، کاربران نیاز به یک نسخه جدید از هدست‌های واقعیت مجازی و کنترلر مخصوص به آن را خواهند داشت. همانطور که اشاره شد کمپانی گوگل با مشخص کردن یک مرجع طراحی، دیگر توسعه‌دهندگان را از طرح کلی این دستگاه آگاه ساخته است تا شرکت‌ها بتوانند با استفاده از طراحی راحت و بصری پلتفرم دی‌دریم، نسخه‌ی اختصاصی خود را از هدست، به بازار عرضه کنند؛ هر چند که گوگل احتمالا این بار یک راهنمای DIY همانند راهنمای گوگل کاردبورد را منتشر نخواهد کرد.

در مورد قیمت احتمالی این هدست تنها حدس و گمان عددی نزدیک به قیمت Gear VR یعنی 99 دلار وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *